Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Kilometersberekenen

Donderdag 06 jan 2011 - 16:51:38
forum
forum
Hallo via welk programmaatje kan ik het beste de spoor kilometers berekenen.

Donderdag 06 jan 2011 - 17:09:37
sjoerd
sjoerd
Hangt er van af wat je wilt weten. Tariefkilometers zie je in de te vroeg overleden Spoorboekjes. Echte kilometers zijn niet zonder meer beschikbaar voor de spotter maar concrete vragen zijn te beantwoorden. Liefst niet heel Nederland tegelijk .

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 07 jan 2011 om 11:11:55, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

Donderdag 06 jan 2011 - 17:42:13
kleine_man
kleine_man
Waarbij zich de vervelendheid voordoet dat niet elke kilometer 1000 meter is. Er zijn "kilometers" die 800 meter lang zijn. Dat maakt het wel vervelend.

Vroeger had je "de omloper" hier stonden de meeste kilometers in. Wellicht dat het nog ergens te vinden is.

Donderdag 06 jan 2011 - 18:14:01
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Jazeker! Zie www.omloper.nl! www.omloper.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 06 jan 2011 - 18:30:19
dh3201
dh3201
Echte kilometers kun je meten met www.afstandmeten.nl
Gewoon een afstandsmeting over de spoorlijnen leggen.

Shqiperise-lopers?

Donderdag 06 jan 2011 - 20:28:35
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Quote
forum: Hallo via welk programmaatje kan ik het beste de spoor kilometers berekenen.
software.blijbol.nl gebruik ik. De nieuwste stations staan er niet meer in. Is al even niet bijgewerkt, maar werkt prima.

Donderdag 06 jan 2011 - 21:12:37
noof
noof
Ik zal binnenkort even contact opnemen met "Blijbol", ik ben ook verantwoordelijk voor de oorspronkelijke ingave van de echte kilometers, denk dat een update makkelijk mogelijk moet zijn.

Laatst bewerkt door noof op Donderdag 06 jan 2011 om 21:12:43

Donderdag 06 jan 2011 - 22:50:04
forum
forum
Dankje deze site zocht ik!

Vrijdag 04 feb 2011 - 22:06:09
Ice-Rabbit
Ice-Rabbit
Bij de NS-Reisplanner op het i-tje bij Prijs voor deze reis: staat: Prijsinformatie: het aantal tariefeenheden is: xxx

Bij een reisje Middelburg - Groningen komt het 376 overeen met andere berekeningen (375,5).

Zou dat het zijn?

Laatst bewerkt door Ice-Rabbit op Vrijdag 04 feb 2011 om 22:06:48

Vrijdag 04 feb 2011 - 22:30:46
mren
mren
Ja, dat klopt ruwweg wel. Maar op sommige trajecten zitten extra tariefkilometers ingebakken (oftewel: je betaalt meer).

Vrijdag 04 feb 2011 - 23:20:42
daniel81
daniel81
Voorbeeldje: Asd-Ledn is via Hlm en Shl allebei precies evenveel tariefkilometers terwijl via Shl volgens mij fysiek toch korter is

Zaterdag 05 feb 2011 - 10:42:53
abcde
abcde
Sterker nog, de rit Asd - Rtd is in km. het kortst via Breukelen - Gouda.
Maar om (lees voor 1981) toch gelijk te lopen met de rit via toen nog Haarlem, kreeg het stukje Breukelen - Woerden ik meen 7 extra tariefkilometers.
In 1981 met de opening van de Schiphollijn, heeft de rit Shl - Ledn ook extra tariefkilometers gekregen, om weer gelijk te lopen met de 2 andere mogelijkheden.

Zaterdag 05 feb 2011 - 11:16:44
john2
john2
Nog een voorbeeld. Toen de prijs met kilometers berekend werd was ik van Nuth naar Maastricht goedkoper met een overstap in Heerlen. Met overstap in Sittard, meer kilometers, was in prijs duurder. Nu met de tarief eenheden kan ik voor dezelfde prijs zowel vanuit Nuth over Heerlen als over Sittard naar Maastricht. Over Sittard is qua tijd nog de korste tijd.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 05 feb 2011 om 18:25:48, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 05 feb 2011 - 14:59:15
waalkade
waalkade
Is dat geen slimmigheidje van NSR om Veolia wat kilometertjes af te snoepen?

Zaterdag 05 feb 2011 - 18:29:41
john2
john2
Maar hoe weet men bij NS en/of Veolia of ik over Heerlen of over Sittard naar Maastricht ben gereisd? Een conducteur, NS/Veolia, kijkt alleen of ik een geldig papieren treinkaartje bij me heb. Bij de OV chipkaart lig dit anders.

Zaterdag 05 feb 2011 - 18:46:41
waalkade
waalkade
En die mensen met die rode jasjes aan kijken in welke trein je zit.

Zaterdag 05 feb 2011 - 19:06:46
john2
john2
Dan zullen die mensen met die rode jasjes aan, niet alleen kijken, maar ook registeren en door geven. Omdat Veolia dan ook aan de centjes c.q. euros komt. Als er tenminste controlle is! Anders weet men bij NS/Veolia nog niet hoe ik gereisd ben.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 06 feb 2011 om 11:09:06, reden: Meer tekst er bij gezet

Zaterdag 05 feb 2011 - 22:13:00
daniel81
daniel81
Volgens de reisvoorwaarden van NS mag je zowel de kortste als de snelste route nemen. Dus wat dat betreft zou het niet uitmaken of die tariefkilometers aangepast waren.
Echter, je hebt hier te maken met verschillende vervoerders. Nu is het opgelost door met tariefeenheden te schuiven, anders had je hier waarschijnlijk dezelfde constructie gekregen als op Apd-Hgl en Nm-Ut, waar standaard de NS-route wordt berekend en als je via de (kortere) Syntusroute wil, moet je dat apart invullen.

Zaterdag 05 feb 2011 - 23:55:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Welke kortere Syntusroute wil je nemen tussen Nm en Ut?

En het schuiven met tariefeenheden kan altijd ongedaan gemaakt worden: Ddr - Ut mag bijvoorbeeld alleen nog via Rtd, via Gdm moet je tegenwoordig een via-kaartje hebben (was ooit dezelfde prijs).
Opmerkelijk genoeg mag Ddrs-Ut dan wel weer via beide routes voor dezelfde prijs (waarbij Ddrs-Ddr-Rtd-Ut ook nog 10 cent minder kost dan Ddr-Rtd-Ut)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 06 feb 2011 - 07:48:58
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
daniel81 (za 05 feb 2011 22:13:00 www.somda.nl): Nu is het opgelost door met tariefeenheden te schuiven, anders had je hier waarschijnlijk dezelfde constructie gekregen als op Apd-Hgl en Nm-Ut, waar standaard de NS-route wordt berekend en als je via de (kortere) Syntusroute wil, moet je dat apart invullen.
Die constructie wordt alleen gebruikt bij bij lijnen waar treinen rijden zonder eerste klas. Dit om te voorkomen dat mensen die een eerste klas kaartje kopen en met NS reizen te weinig betalen.

Zondag 06 feb 2011 - 14:10:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tweede klasse tarief wijkt anders ook af hoor Anders zou je natuurlijk ook alleen een via-kaartje hoeven te kopen als je 1e klas reist, als 't tarief in de 2e klas gelijk zou zijn.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 06 feb 2011 - 17:03:41
treinhobby
treinhobby
Het via-kaartje is per 1 januari toch afgeschaft?
Of is het alleen voor de Syntus-trajecten nog te koop?

Heb dit nog niet in een kaartautomaat geprobeerd... moet maar eens testen.

Zondag 06 feb 2011 - 19:21:28
mren
mren
Quote
daniël_ddr (zo 06 feb 2011 14:10:24 www.somda.nl): Tweede klasse tarief wijkt anders ook af hoor Anders zou je natuurlijk ook alleen een via-kaartje hoeven te kopen als je 1e klas reist, als 't tarief in de 2e klas gelijk zou zijn.
Met kaartje Es-Hdb (terwijl je eigenlijk naar Zl moet) is 1e klas reizen dus ook heerlijk voordelig!

Maandag 07 feb 2011 - 09:57:17
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
treinhobby (zo 06 feb 2011 17:03:41 www.somda.nl): Het via-kaartje is per 1 januari toch afgeschaft?
Het is niet afgeschaft, alleen de prijs wordt anders berekend waardoor je in de meeste gevallen duurder uit bent dan voorheen (met uitzondering van de "verplichte via's").

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 07 feb 2011 om 10:04:27

Maandag 07 feb 2011 - 10:25:02
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
En het schuiven met tariefeenheden kan altijd ongedaan gemaakt worden: Ddr - Ut mag bijvoorbeeld alleen nog via Rtd, via Gdm moet je tegenwoordig een via-kaartje hebben (was ooit dezelfde prijs).
DDr-Ut mag nog steeds via Gr-Gdm, het is nog steeds de kortste route en de reisregels zijn niet aangepast. Het is alleen zo dat als je een kaartje "via Gr" koopt dit goedkoper is (ook voor Ddr-Ut scheelt dit 10 cent) maar dan ben je ook verplicht die route te volgen.
Quote
daniël_ddr (zo 06 feb 2011 14:10:24 www.somda.nl): Tweede klasse tarief wijkt anders ook af hoor Anders zou je natuurlijk ook alleen een via-kaartje hoeven te kopen als je 1e klas reist, als 't tarief in de 2e klas gelijk zou zijn.
Voor Ddr-Gr-Gdm is het tarief voor 1e en 2e klas gelijk. Het is helaas alleen zo dat NS bij deze trajecten zonder 1e klas óók bij 2e-klaskaartjes de route via die omweg - die je moet nemen om 1e klas te kunnen reizen - in rekenening brengt.

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 07 feb 2011 om 10:25:29

Maandag 07 feb 2011 - 10:56:15
Apda
Apda
Ook wel aardig:
* Als je een kaartje Geldermalsen - Elst koopt,
betaal je voor 73 tariefeenheden (via Ut - Ah).
* Als je een kaartje Geldermalsen - Elst via Kesteren, Opheusden, Hemmen-D. of Zetten-A. koopt,
betaal je voor 45 tariefeenheden (directe route).
Tot zover nog enigszins begrijpelijk. Maar
* als je een kaartje Geldermalsen - Elst via Tiel koopt,
betaal je voor 97 tariefeenheden (via Gdm - Tl - Gdm - Ut - Ah).

Maandag 07 feb 2011 - 11:14:10
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
En je mag toch naast de snelste en de kortste óók nog voor de route met de minste overstappen kiezen? ( Zoals Gn 700 -> Shl 2100 -> Vs )


Maandag 07 feb 2011 - 11:14:10
bultena
bultena
De opmerking die tussen haakjes staat in de laatste regel snapt ik niet, je gaat toch niet Gdm-Tl-Gdm en dan alsnog via Ut en Ah.

Maandag 07 feb 2011 - 11:47:08
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Dat doe je misschien niet, maar zo redeneert de kaartjesautomaat waarschijnlijk

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 07 feb 2011 - 11:49:38
bultena
bultena
Ik bedoelde de opmerking van APDA

Maandag 07 feb 2011 - 12:23:12
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Ik ook

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 07 feb 2011 - 15:27:25
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
Apda (ma 07 feb 2011 10:56:15 www.somda.nl):
* als je een kaartje Geldermalsen - Elst via Tiel koopt,
betaal je voor 97 tariefeenheden (via Gdm - Tl - Gdm - Ut - Ah).
Precies, want Gdm - Tl = 12 tariefeenheden, Tl - Ut - Est 85, dus samen 97. In dit geval wordt het trajectdeel Tl - Est dus berekend volgens de ingeprogammeerde "standaardroute" die dus via Ut loopt, dat kan je alleen omzeilen met een via-station dat die route uitsluit.

Als je niet onnodig wil betalen voor die omweg die je helemaal niet reist moet je dus altijd een via-station kiezen waar geen NS-treinen stoppen.

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 07 feb 2011 om 15:29:17

Maandag 07 feb 2011 - 18:05:26
bultena
bultena
Dat snapt toch niemand. Je moet dus kiezen voor via Kesteren waarbij je uiteraard ook via Tiel gaat. Logisch hoor!

Maandag 07 feb 2011 - 19:17:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De automaat geeft je in dat geval keurig een kaartje met beide routes met een knop ernaast met "Alleen NS" of "via Opheusden" Zo moeilijk is dat dus niet hoor...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 07 feb 2011 - 22:56:00
dh3201
dh3201
De reisplanner op ns.nl is in iedere geval nog wel zo slim als je ipv via Goor kiest voor via Delden of via Lochem dat de prijs hetzelfde wordt berekend als via Goor. De kaartautomaat of andere verplichte via trajecten niet geprobeerd.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 08 feb 2011 - 00:26:29
bultena
bultena
Het feitelijke probleem in mijn ogen is dat VIA twee betekenissen kan hebben: de eerste dat je met één reis twee bestemmingen wilt aandoen en de tweede dat je zonder onderbreking een voorkeursroute aangeeft omdat die b.v. sneller gaat of met minder vaak overstappen. Die tweede via wil het systeem dus kennelijk niet snappen als je van Geldermalsen via Tiel naar Arnhem wil. Misschien moet er daarom nagedacht worden over een alternatief woordje VIA.