Vertraging eruit rijden.
Forum: Algemeen - Algemeen
05-01-2011 10:18:05
forum
forum
Dames en heren een vriendin van mij zat maandagavond in de 1787 en hun werden omgeleid via Zl naar Es.

Maar tussen Zl en Dv hadden ze er een goeie 10/15 minuten over gedaan? kan dit? of heeft die mcn dondershard zitten rijden?
 

05-01-2011 10:26:17
john2
john2
Als ik het goed heb, dan kan de treindienstleiding toestemming aan de machinist geven om harder te rijden. Maar het aantal kilometers dat er harder gereden mag worden, zal ook wel beperkt zijn.  

05-01-2011 10:27:15
mkns
mkns
Allereerst zitten er tussen 10 en 15 minuten nog altijd 5 minuten verschil.

Een normale reis Zwolle - Deventer duurt 24 minuten (bron NS Reisplanner). Dit is uiteraard inclusief het aandoen van stations Wijhe en Olst. Ik ben niet op de hoogte van de maximale baanvaksnelheden, maar ik kan mij voorstellen dat een dergelijke rit qua duur in de buurt komt van bijv. de 15 minuten.

Het lijkt mij i.i.g. niet onmogelijk.
 

05-01-2011 10:30:58
meestertje
meestertje
Met de 3600 tussen Zl en Dv heb je 21 minuten rijtijd inclusief de stops in Wh en Ost.

Het zou dus kunnen in 15 minuten, maar wel met flink doorrijden. Aangezien er personeel uit Es op die trein zit en ze natuurlijk ook naar huis willen zal dat "flink doorrijden" ook wel gebeurd zijn.

meestertje
 


05-01-2011 10:36:28
meestertje
meestertje
Quote
john2: Als ik het goed heb, dan kan de treindienstleiding toestemming aan de machinist geven om harder te rijden. Maar het aantal kilometers dat er harder gereden mag worden, zal ook wel beperkt zijn.


???

Verklaar je nader, voor mij iets geheel nieuws.

Volgens mij ben je met een trein nog altijd gebonden aan plaatselijke snelheden, baanvaksnelheden, seinen en ook nog iets wat ATB genoemd wordt.

meestertje
 

05-01-2011 10:51:07
john2
john2
Ik heb eens opgevangen, dat een machinist op een recht stuk baanvak waar geen snelheidbeperkingen zijn van de treindienstleiding harder mocht rijden om een kleine vertraging van enkele minuter eruit te rijden.  

05-01-2011 11:00:14
NS-APD
NS-APD
Droom rustig verder...!


Werkzaam bij Arriva
 

05-01-2011 11:02:44
gvttreinen
gvttreinen
Baanvaksnelheid Zl - Dv = 130 km/u behalve station Olst, daar is het 90 km/h en net na Zwolle, tot km 70.7 is het 110.  

05-01-2011 11:06:33
AlbertP
AlbertP
Op de Maaslijn is dit wel eens gedaan toen de ATB het nog niet tegenhield, maar tegenwoordig kan het niet meer (behalve dan als de ATB-EG door zijn beperkte aantal maximumsnelheden meer toestaat dan de werkelijke baanvaksnelheid). Als het al kan mag een treindienstleider hier zeker niet om vragen, die mag een machinist wel aanraden om scherper te rijden: later (en harder) te remmen (alleen zonder sneeuw of blaadjes).  

05-01-2011 11:42:44
ZJ37
ZJ37
Quote
forum: Dames en heren een vriendin van mij zat maandagavond in de 1787 en hun werden omgeleid via Zl naar Es.

Maar tussen Zl en Dv hadden ze er een goeie 10/15 minuten over gedaan? kan dit? of heeft die mcn dondershard zitten rijden?
10 minuten over een stuk van 31 km lijkt me onmogelijk. Gemiddelde snelheid zou dan 186 km/u moeten zijn... En bij 15 minuten is die gemiddelde snelheid 124 km/u, ook bijzonder hoog bij een baanvaksnelheid van maximaal 130 km/u (en niet eens over de volle lengte van het baanvak Zl-Dv).

Antwoord van T&T: doorkomsttijd Km 71.5 (Zl) 00:56:07 en Km 44.3 (Dv) 01:09:23. Over dit stuk kun je dus zeggen: 13 minuten en 16 seconden over 27.2 km. Tel daarbij nog het stuk Zl-KM71.5 (minstens 2 minuten) en KM44.3 (1 minuut) en je zit aan ruim 16 minuten.

Quote
john2: Als ik het goed heb, dan kan de treindienstleiding toestemming aan de machinist geven om harder te rijden. Maar het aantal kilometers dat er harder gereden mag worden, zal ook wel beperkt zijn.
Trdl die toestemming geeft om harder te rijden dan de baanvaksnelheid? Laat het IVW maar niet horen...
 

05-01-2011 11:47:29
broek53
broek53
Zullen we niet gaan doorzagen over trdl's en toestemming geven om sneller te rijden? Dat bestaat gewoon niet, al was het maar omdat de trdl van snelheden niets afweet; dit dan los van ATB-begrenzingen etc. Niet meer over praten, dus.  

05-01-2011 13:31:58
forum
forum
Oke maar als iemand het weet hier die iets weet van de vertrektijd van de 1787 uit Zl naar Dv laat het me weten aub.  

05-01-2011 13:35:05
maurits
maurits
Het lijkt me dat de termen dienstregelingssnelheid en inhaalsnelheid verward worden met maximumsnelheid.

De maximumsnelheid is de snelheid die wordt bepaald door de snelheidslimieten van een baanvak (al dan niet tijdelijk) en de maximumsnelheid waarvoor het materieel toegelaten is. Deze snelheid zal nooit overschreden worden, omdat dit simpelweg niet mag.

De dienstegelingssnelheid is de gewenste snelheid om een trein goed in te passen in de dienstregeling. Door een trein iets langzamer in te leggen dan de maximumsnelheid kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je in een knooppunt andere treinen in de weg zit. Met name bij extra treinen (bijvoorbeeld museumritten) zie je vaak een dienstregelingssnelheid die wat lager ligt dan de maximumsnelheid.

De inhaalsnelheid wordt op de dienstregeling tussen haakjes weergegeven en ligt altijd hoger dan de dienstregelingssnelheid, maar is nooit meer dan de maximumsnelheid. Mocht een trein te laat zijn, dan is het natuurlijk niet nuttig om op dienstregelingssnelheid verder te rijden, en kan de inhaalsnelheid gereden worden om tijd in te halen.

Men kan dus sneller gaan rijden dan de dienstregelingssnelheid, maar zal nooit harder rijden dan de maximumsnelheid.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-01-2011 13:44:32
forum
forum
Maar hoe weten wij nu zeker of we opk 130/140 mogen misschien is dat baanvak wel voor 160km/h ingelegd maar vanwege het onderhoud voor 130.?

Pss weet iemand nog een site waarmee ik de exacte kilometers mee kan nakijken?

Laatst bewerkt door forum op 05-01-2011 13:45
 

05-01-2011 13:50:46
gertjan
gertjan
Omdat die lijn al jaren een baanvaksnelheid van max. 130 km/h heeft.
En zolang je (actieve) ATB hebt, kan je gewoon niet harder dan de marge die erop zit.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-01-2011 13:57:48
maurits
maurits
De maximumsnelheid van het materieel en het baanvak behoren bekend te zijn bij de machinist, deze is bevoegd op een bepaald materieeltype en heeft wegkennis op een bepaald baanvak, daarbij hoort ook kennis van de geldende maximum snelheden.

Voor tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB) ontvangt iedere machinist een TSB weekpublicatie, waarin alle tijdelijke snelheidsbeperkingen worden aangegeven. Verder zijn deze aangegeven met gele en groene reflecterende bordjes die bij werkzaamheden aan de bovenleidingsportalen hangen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-01-2011 14:52:26
ZJ37
ZJ37
Quote
forum: Oke maar als iemand het weet hier die iets weet van de vertrektijd van de 1787 uit Zl naar Dv laat het me weten aub.
Lees mijn bericht van 11:42 uur nog eens een keer goed...
 

05-01-2011 16:56:09
john2
john2
Quote
ZJ37:
Quote
forum: Dames en heren een vriendin van mij zat maandagavond in de 1787 en hun werden omgeleid via Zl naar Es.

Maar tussen Zl en Dv hadden ze er een goeie 10/15 minuten over gedaan? kan dit? of heeft die mcn dondershard zitten rijden?
10 minuten over een stuk van 31 km lijkt me onmogelijk. Gemiddelde snelheid zou dan 186 km/u moeten zijn... En bij 15 minuten is die gemiddelde snelheid 124 km/u, ook bijzonder hoog bij een baanvaksnelheid van maximaal 130 km/u (en niet eens over de volle lengte van het baanvak Zl-Dv).

Antwoord van T&T: doorkomsttijd Km 71.5 (Zl) 00:56:07 en Km 44.3 (Dv) 01:09:23. Over dit stuk kun je dus zeggen: 13 minuten en 16 seconden over 27.2 km. Tel daarbij nog het stuk Zl-KM71.5 (minstens 2 minuten) en KM44.3 (1 minuut) en je zit aan ruim 16 minuten.

Quote
john2: Als ik het goed heb, dan kan de treindienstleiding toestemming aan de machinist geven om harder te rijden. Maar het aantal kilometers dat er harder gereden mag worden, zal ook wel beperkt zijn.
Trdl die toestemming geeft om harder te rijden dan de baanvaksnelheid? Laat het IVW maar niet horen...

Zo te merken aan de reactie's zat ik er behoorlijk naast! Trek mijn opmerking in! Men moet een fout ook toe kunnen geven.
 

05-01-2011 18:30:12
Elwood
Elwood
interessante discussie waarin een aantal onwaarheden en een aantal waarheden inzitten.

Op je vraag: Vertraging eruit rijden, jazeker is het mogelijk om e.v.t. vertraging eruit te rijden op sommige baanvakken, je bent dan wel behoorlijk afhankelijk van Prorail * de HC * Mat type* weersomstandigheden * reizigers * en de hand van de Meester


* sneller dan baanvak/mat snelheid door Trdl , vergeet het maar.
* naast de week Tsb is er ook nog de dag Tsb publicatie, en die borden "hangen"
niet aan de bovenleidingsportalen

Aub.

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-01-2011 18:31, reden: Officiële bedrijfsnamen gebruiken s.v.p.!
 

05-01-2011 18:32:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Nahjah, het enige dat mogelijk is, mits het baanvak ATB-EG is beveiligd is dat men de ATB snelheid (ATB-EG kent immers alleen maar de snelheden: 40, 60, 80, 130 en 140) gaat rijden i.p.v. de visueel aangegeven snelheid, hoever dit binnen de regels valt weet ik dus niet (lijkt mij verboden).

Echter gaat het bovenstaande niet op omdat de visuele snelheid op dat baanvak gelijk ligt aan de ATB snelheid: 130km/u.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-01-2011 18:36:43
MDDM
MDDM
Snelheden die niet door de ATB afgedwongen worden, zullen ook gehandhaafd moeten worden door de mcn. Overschrijden van die snelheden is verboden.


Gr Joop mcn Lls
 

05-01-2011 18:48:10
Elwood
Elwood
Inderdaad MDDM

De plaatselijke snelheid is leidend en niet wat de Atb (hulpmiddel!!!) aangeeft.
 

06-01-2011 01:15:40
maigoda
maigoda
Quote
Elwood: De plaatselijke snelheid is leidend en niet wat de Atb (hulpmiddel!!!) aangeeft.

Is niet helemaal waar. Als de ATB een lagere snelheid oplegt dan volgens de plaatselijke snelheidsborden of lichtseinen wordt toegestaan, is de ATB-snelheid leidend. Dit kan gebeuren als er sprake is van een ATB-baanstoring of als er een tijdelijke snelheidsbeperking geldt die is opgenomen in de ATB.

En om nog wat verder verwarring te zaaien: op m'n dienstkaartje staat een dienstregelingssnelheid van 140 km/h op een baanvak waar een baanvaksnelheid van 100 km/h geldt... (9500-serie Gd-Apn)
Groetjes,
Emiel
 

06-01-2011 06:30:17
edje
edje
Quote
Elwood: Inderdaad MDDM

De plaatselijke snelheid is leidend en niet wat de Atb (hulpmiddel!!!) aangeeft.


Even logisch nadenken Elwood.
Stel je baanvak is 80km/h en je ATB laat maar 40km/h toe
Hoe wil je in hemelsnaam dan harder gaan dan die 40 km/h
 

06-01-2011 07:45:26
mdeen
mdeen
Quote
MDDM: Snelheden die niet door de ATB afgedwongen worden, zullen ook gehandhaafd moeten worden door de mcn. Overschrijden van die snelheden is verboden.

Ik heb regelmatig gehoord (en ook wel eens gezien) dat het voor komt dat er wordt opgetrokken naar de snelheid dat de ATB ping gaat en men dan tegen die snelheid gaat zitten. En volgens de snelheidsmeter kan dat dan best eens 145-150 zijn i.p.v. 140.
De vraag is dan of de ATB te ruim ingesteld staat of dat de snelheidsmeter afwijkt. Ik had in die tijd nog geen GPS om mee te kijken.
 

06-01-2011 07:45:48
NS-APD
NS-APD
@ Edje: Ik denk dat hij dan rijdt zonder ATB

Laatst bewerkt door NS-APD op 06-01-2011 07:46


Werkzaam bij Arriva
 

06-01-2011 08:07:57
treinfan
treinfan
Quote
mdeen:
Quote
MDDM: Snelheden die niet door de ATB afgedwongen worden, zullen ook gehandhaafd moeten worden door de mcn. Overschrijden van die snelheden is verboden.

Ik heb regelmatig gehoord (en ook wel eens gezien) dat het voor komt dat er wordt opgetrokken naar de snelheid dat de ATB ping gaat en men dan tegen die snelheid gaat zitten. En volgens de snelheidsmeter kan dat dan best eens 145-150 zijn i.p.v. 140.
De vraag is dan of de ATB te ruim ingesteld staat of dat de snelheidsmeter afwijkt. Ik had in die tijd nog geen GPS om mee te kijken.
Er zit in deze metingen een kleine onnauwkeurigheid, doordat de wielen in verloop van de tijd afslijten. De snelheid wordt bepaald aan de hand van de omtrek van de wielen. Deze wordt zo nu en dan door NedTrain opgemeten en ingeregeld in de ATB-kast. Na verloop van tijd zal de ATB dus al bij een lagere snelheid een waarschuwing geven, tot de wielen weer opnieuw opgemeten worden. Ik weet niet of de snelheidsmeter ook aan deze instelling verbonden is.
 

06-01-2011 08:13:13
MDDM
MDDM
Ik doel dus op de snelheden die niet door de ATB herkent worden. 50,70,90,100,110 en 120. Wielband correcties en inregelen van de ATB Gebeurd bij onderhoud en na meldingen van de mcn als de trein te hard gaat, of de snelheidsmeter te veel afwijkingen vertoont.


Gr Joop mcn Lls
 

06-01-2011 08:43:56
aaron
aaron
Quote
treinfan:
Quote
mdeen:
Quote
MDDM: Snelheden die niet door de ATB afgedwongen worden, zullen ook gehandhaafd moeten worden door de mcn. Overschrijden van die snelheden is verboden.

Ik heb regelmatig gehoord (en ook wel eens gezien) dat het voor komt dat er wordt opgetrokken naar de snelheid dat de ATB ping gaat en men dan tegen die snelheid gaat zitten. En volgens de snelheidsmeter kan dat dan best eens 145-150 zijn i.p.v. 140.
De vraag is dan of de ATB te ruim ingesteld staat of dat de snelheidsmeter afwijkt. Ik had in die tijd nog geen GPS om mee te kijken.
Er zit in deze metingen een kleine onnauwkeurigheid, doordat de wielen in verloop van de tijd afslijten. De snelheid wordt bepaald aan de hand van de omtrek van de wielen. Deze wordt zo nu en dan door NedTrain opgemeten en ingeregeld in de ATB-kast. Na verloop van tijd zal de ATB dus al bij een lagere snelheid een waarschuwing geven, tot de wielen weer opnieuw opgemeten worden. Ik weet niet of de snelheidsmeter ook aan deze instelling verbonden is.


Klopt, ik heb tussen Voorhout en Leiden eens de 150 op de meter gehaald met Plan T 510. Das war mal Zeiten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-01-2011 10:33:41
manuel25
manuel25
De wieldiameter van de voorste en de achterste as wordt elke keer veranderd in de ATB kast nadat een trein naar de kuilwielenbank is geweest of als de as of draaistel vervangen is.
De voorste en de achterste as meten de snelheid, niet beide tegelijk maar alleen onder de bediende cabine.
Met een kleinere wieldiameter dan staat ingeteld in de ATB kun je dus minder snel rijden. Harder rijden kan niet omdat een wielband niet dikker gedraaid kan worden Als de ATB denkt dat de trein 140 rijdt terwijl hij in werkelijkheid 160 rijdt, is de diameter niet correct ingevoerd.

Laatst bewerkt door manuel25 op 06-01-2011 10:36
 

06-01-2011 16:17:10
Elwood
Elwood
Wat ik hier bedoel is: dat als de plaatselijke snelheid 90 km/u is dan geeft de Atb 130 aan en dien je dus 90 km/u te rijden i.p.v. wat de Atb aangeeft, beste lezers

Als inderdaad de ATb afvalt ( rijdend een snelheid van bv 130 km/u) naar bv 40 km/u ja dan moet je zeer zeker afremmen naar 40 km/u want er kan een Atb baan/mat storing zijn of een kortsluitkabel geplaatst zijn...., en volg je deze Atb verlaging niet op dan valt je Atb klep open.
Wellicht had ik dit er ook bij moeten zetten, maar ik ging er van uit dat dit wel bekend was, zeer naief gedacht van me dus beste lezers, en als ik nog reageer op een vraag zal dit in Jip en Janneke taal zijn

Dus een opmerking over hij rijdt zonder Atb kan ik niet waarderen.
 

06-01-2011 16:46:13
forum
forum
Je dient altijd de laagste snelheid op te volgen!  

06-01-2011 18:18:23
timtrein
timtrein
Tenzij de ATB natuurlijk een defect heeft, dan mag je 'm wel uitschakelen
Zo zie je maar weer, elke uitzondering op een regel heeft wel weer een uitzondering!
 

06-01-2011 18:35:20
sm@rkie
sm@rkie
Quote
aaron:Klopt, ik heb tussen Voorhout en Leiden eens de 150 op de meter gehaald met Plan T 510. Das war mal Zeiten.

altijd leuk maar als je in een aantal plan V's in de neus kijkt zie je linksonderin een snelheidsmeter zitten, dit is de ATB Snelheidsmeter.
dus wat de meter op de stuurtafel ook aangeeft die in de neus is de juiste.
heb een keer tussen ddr en rsd gereden met ruim 140 op de teller, kijkje in de neus wees uit dat ik maar net 130 reed.

ze zitten trouwens niet in alle stellen.
 

06-01-2011 18:37:22
sm@rkie
sm@rkie
Quote
manuel25: De wieldiameter van de voorste en de achterste as wordt elke keer veranderd in de ATB kast nadat een trein naar de kuilwielenbank is geweest of als de as of draaistel vervangen is.
De voorste en de achterste as meten de snelheid, niet beide tegelijk maar alleen onder de bediende cabine.
Met een kleinere wieldiameter dan staat ingeteld in de ATB kun je dus minder snel rijden. Harder rijden kan niet omdat een wielband niet dikker gedraaid kan worden Als de ATB denkt dat de trein 140 rijdt terwijl hij in werkelijkheid 160 rijdt, is de diameter niet correct ingevoerd.

is in het diagnose scherm van een virm goed te zien.
kan daar dus in beeld staan dat de voorzijde 140 rijd en de achterkant je in wilt halen met 142 (of andersom)
 

06-01-2011 22:52:31
forum
forum
Ook lekker dan. heb liever dat het voorste stel sneller gaat dan de achterkant.  

06-01-2011 23:02:44
mren
mren
Zodat de in Eindhoven de trein 250m lang is, in Den Bosch 270 meter en in Utrecht 300m lang?  

06-01-2011 23:23:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Een trein die langer wordt als de drukte toeneemt, ideaal toch%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-01-2011 00:27:54
maurits
maurits
Kijk maar uit, straks zet men voor de drukste spitstreinen een los treinstel in met het argument: "hij wordt onderweg toch langer door het snelheidsverschil voor en achter"

Ook leuk is de Berlijn-IC, daar wordt de snelheid regelmatig weergegeven op de displays op het balkon. Laatst trof ik een stam waarvan het laatste rijtuig tussen Apd en Amf 129 km/h aangaf, en het op één na laatste rijtuig 126 km/h. Blijkbaar vond de laatste bak het niet hard genoeg gaan en was de boel aan het opdrukken %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

07-01-2011 16:26:24
AgentX
AgentX
Als het zo echt zou werken zou hij onderweg niet langer maar korter worden