Extra steun voor de ZLSM?
Forum: Algemeen - Algemeen
04-01-2011 13:53:34
john2
john2
Een radioreportage van L1. CDA provincie Limburg in de bres voor stoomtreinen ZLSM. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_4902603

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-01-2011 13:58, reden: Het topic afgesplitst van OD 03-01 en topictitel g
 

04-01-2011 20:07:15
rogier
rogier
In maart zijn er toch verkiezingen voor de provinciale staten?  

05-01-2011 10:30:24
john2
john2
In maart zijn er provinciale staten verkiezing. Als ik je vraag goed begrijp, dan wil je zeggen, dat er na de provinciale staten verkiezingen de verhoudingen weer heel anders kunnen liggen. Dat de steun voor de ZLSM dan misschien ver tezoeken is.

Laatst bewerkt door john2 op 05-01-2011 10:31, reden: type fout hersteld.
 

05-01-2011 11:17:31
dwem
dwem
Precies, het CDA kan nu wel leuke dingen aan de mensen beloven, maar als de peilingen een beetje correct zijn wordt het CDA in Limburg zo'n beetje weggevaagd door de PVV, en komt er dus niets vanterecht, want gaat het CDA (voor het eerst sinds het oprichten van de RK Staatspartij heel lang geleden???) in de oppositie...

d.
 


05-01-2011 12:36:59
rogier
rogier
Ik bedoel eigenlijk dat het nu voor politieke partijen een uitermate opportuun moment is om populaire uitspraken te doen. Zogenaamde 'politieke beloften'.
Uiteraard is dat na maart weer vergeten...
 

07-01-2011 13:11:03
giuseppe
giuseppe
Wat mij betreft zou dit een prima moment zijn om weer een dienst Maastricht - Aken op de starten, zodat de kosten gedragen kunnen worden door commercieel vervoer (alleen dan niet op zondag om ruimte te bieden aan ZLSM)  

07-01-2011 13:51:18
john2
john2
De ZLSM rijdt ook op zaterdags en in het hoogseisoen ook op woendags en ik meen ook op de donderdag, maar dit weet ik niet zeker. Dan moet de ZLSM op deze dagen ook ruimte hebben. Maar daar is met de dienstregeling Maastricht - Aken maken rekening mee tehouden.  

07-01-2011 15:16:35
hellfire
hellfire
Quote
giuseppe: Wat mij betreft zou dit een prima moment zijn om weer een dienst Maastricht - Aken op de starten, zodat de kosten gedragen kunnen worden door commercieel vervoer (alleen dan niet op zondag om ruimte te bieden aan ZLSM)

Er ontbreekt alleen een stukje spoor in Duitsland om dit mogelijk te maken.
 

07-01-2011 17:25:28
eix
eix
Hoewel ik extra steun voor de ZLSM in principe van harte toejuich, vind ik de vergelijking die het CDA maakt met NS en Veolia enorm mank gaan.

Het CDA stelt het volgende: 'De partij vindt het vreemd dat de ZLSM zelf het onderhoud van de infrastructuur moet betalen, terwijl de NS en Veolia dat niet hoeven.'

Dat is helemaal niet vreemd. Het vervoer dat de ZSLM verzorgd over het miljoenenlijntje wordt niet gedaan vanwege maatschappelijke of economische motieven maar eerder vanuit toeristische en cultuurhistorische redenen.

Met andere woorden: Het feit dat er een trein tussen Valkenburg en Kerkrade via Simpelveld rijdt is niet vanwege de vervoersvraag die deze verbinding genereert. De lijnen van Veolia en NS zijn daarentegen wel van maatschappelijke waarde en bovendien ook vaak van (groot) economisch belang vanwege het zware goederenvervoer. Daarvoor is de weg niet altijd een optie. Bovendien betalen Veolia en NS ook een gebruiksvergoeding voor het spoor. Indirect betalen zij dus ook het onderhoud (deels) zelf!

De CDA vergelijking gaat dus niet op. Bovendien, stel je zou 4/5 ton per jaar investeren in het spoor dan moet dit wel (maatschappelijk/economisch) rendement opleveren. Het spoor zou je dus niet alleen voor de museumclub ZLSM moeten gebruiken maar als echte treinlijn.

De regionale bussen, regiotaxi en snelbus Maastricht-Aachen zijn op dit moment (1) effectiever en (2)efficiënter.

1) Effectiever omdat de verbinding over de weg sneller is dan het 40km/u geboemel op de miljoenenlijn en omdat de bus ook kernen die niet langs de spoorlijn zijn gelegen kan aandoen.
2) Efficiënter doordat door de hogere snelheid een kortere omloop gerealiseerd kan worden dan met de trein mogelijk is. Dit resulteert in lagere personeels en materieelkosten. Ook efficiënter omdat het aanbod aan reizigers niet bijster groot is op deze verbinding. Een bus kan prima op de vervoersvraag inspelen.

Welke meerwaarde heeft het miljoenenlijntje nu precies tov het bestaande OV?

Het CDA geeft in het radiogesprek ook aan dat de Avantis-lijn een reden is om de kosten te dragen. Daar ben ik het wel mee eens. Alleen is het Avantis-traject maar een stukje van het ZLSM traject dus daarmee rechtvaardig je niet een uitgave van 4/5 ton per jaar voor de gehele lijn.

Het CDA doet er verstandig aan om uit te rekenen wat de maatschappelijke winst is bij het herintegreren van de miljoenenlijn in het Limburge OV-netwerk. Dus kosten vs baten. Let wel dat naast de infrastructuur natuurlijk ook een vorm van subsidie voor een eventuele regionale (Veolia) treindienst noodzakelijk is. Met de 4/5 ton per jaar alleen heb je nog geen OV.

Omdat ik zelf het idee heb dat dit allemaal veel te veel geld kost lijkt het mij beter om
1) Het Avantis trajectdeel wel over te nemen mits dit project inderdaad van de grond komt
2) Vanuit cultuurhistorische/toeristische motieven een bijdrage te rechtvaardigen. Zo vind ik het best billijk dat de overheid een deel van de ZLSM bekostigd omdat de inkomsten die het toerisme genereert indirect ook weer winst (belasting) oplevert. Maar dat heeft natuurlijk helemaal niets meer met NS of Veolia te maken.

-edit-
Overigens, ik verbaas mij er ook over dat dit uitgerekend vanuit het CDA komt. De partij die sowieso wil bezuinigen en bovendien ook in het openbaar vervoer een kostenbesparing wilt realiseren. Dit CDA verhaal strookt totaal niet met de huidige koers van de partij.

Laatst bewerkt door eix op 07-01-2011 17:28
 

10-03-2011 15:28:45
treintje49
treintje49
De Provincie en gemeenten hebben tijdens dit overleg de handen ineengeslagen en uitgesproken dat ze ZLSM willen ondersteunen in het behoud, maar ook in de verdere uitbouw van onze toeristische voorziening. Voor de ondersteuning op korte termijn hebben zij met elkaar € 200.000,- ter beschikking gesteld. Afhankelijk van de feitelijke behoefte kan ZLSM beschikken over dit geld.



Daarnaast wil men (Provincie, gemeenten en ZLSM) komen tot een nieuw businessplan. Vanuit de Provincie en de gemeenten zal deze worden versterkt met andere deskundigheden. Doel van al deze activiteiten is een andere structurele financiering van ZLSM. Het gaat hierbij om enkele tonnen per jaar. Het spreekt voor zich dat het bestuur blij is met dit resultaat

dit is van het bestuur gekomen en is officeel

met vriendelijke zlsm stoomgroet

henny

Laatst bewerkt door treintje49 op 10-03-2011 15:29