Is sein 66 in Zwolle overbodig?
Forum: Algemeen - Algemeen
17-12-2010 20:47:28
Apda
Apda
Afgelopen maandag heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat het rapport vrijgegeven over de treinbotsing in Zwolle op 29 mei 2009; zie http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/diverseoorzakenbotsingzwolle.aspx. In dit rapport komt de volgende allinea voor:
Quote
IVW: Het doel van sein 66 is om het perron langs spoor 1 optimaal te kunnen benutten. Met name voor lange treinen zou dit nodig kunnen zijn. Uit het document Landelijk Overzicht Nuttige Perronlengtes met kenmerk RNTI/000/03.001 van 2 januari 2003 van ProRail blijkt dat de sporen 1a en 1b samen een lengte hebben van 550 meter. Deze lengte is ruim voldoende voor alle reizigerstreinen die langs het perron bij
spoor 1 tot stilstand moeten komen. Indien sein 66 is geplaatst ten behoeve van de perronlengte dan is het sein overbodig.
Daarbij valt op dat de perronlengte van 550 m niet klopt met het (nieuwste) Overzicht Perronlengten, waarin staat dat de nuttige lengte voor de richting Meppel 551 m is, maar voor de richting Amersfoort slechts 483 m. Maar belangrijker is, dat spoor 1 in Zwolle wordt gebruikt voor het combineren van treindelen uit Leeuwarden en uit Groningen. De ongunstigste situatie is wanneer het deel uit Groningen het eerst binnenkomt op spoor 1b, en vervolgens het deel uit Leeuwarden via spoor 2b naar 1a rijdt. (Zie sporenplan.nl http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/mp-zl.html.) De nuttige lengte van spoor 1a is 191 m, wat voldoende is voor 7 bakken ICM of een VIRM-VI.
De vraag is dus: heeft IVW gelijk en is dit voor alle treinen voldoende? Of is in sommige gevallen het extra stukje perron tussen sein 96 en 66 nodig? Welke Zwolle-deskundige heeft het antwoord?
 

17-12-2010 22:06:14
waalkade
waalkade
In dit geval betrof het een goederentrein, die heeft aan 500m vaak te kort en die heeft geen perron nodig.
IVW heeft in deze iets geoppert wat in deze situatie niet past.
Het kort op elkaar zitten van de seinen en het tig keer geel seinbeeld hadden ze beter wat meer kunnen benadrukken.
Bij de buren zouden de seinen 66 en 96 waarschijnlijk een wit voor spek en bonen lichtje gekregen hebben. (en beter zichtbaar geweest zijn, waarom hier geen hoge seinen?)
Geldt sein 96 als uitrijdsein dan heeft sein 66 een wit lichtje, geldt sein 66 als uitrijdsein dan heeft sein 96 een wit lichtje branden en zijn de overige lampen van sein 96 gedoofd.
Of het voor de personentreinen wel of niet past weet ik niet

Laatst bewerkt door waalkade op 17-12-2010 22:34
 

17-12-2010 22:34:07
edje
edje
Ja leuk bedacht, ware het niet dat een wit lampje hier een andere betekenis heeft, namelijk vrijgave rangeren  

17-12-2010 22:43:13
waalkade
waalkade
Op Asd hebben de witte lampjes weinig met rangeren te maken.
Meer iets met de beperkte perronlengte.
Te Wolvega kende men ook een aparte lamp tijdens bepaalde testen.
Op meerdere plaatsen zitten hele ritsen witte lampjes in het scherm, maar of die ooit nog zullen branden%08%
 


17-12-2010 23:55:48
thom
thom
En in Asd betekenen die wit tonende seinen weer wat anders, dat zijn de zogenaamde middenvoetsbrugseintjes, welke alleen op Asd CS voorkomen

Wat weer wat anders is dan vrijgave rangeren

Laatst bewerkt door thom op 17-12-2010 23:57
 

18-12-2010 14:06:25
dwem
dwem
Middenvoetsbeentjes maar middenvoetbrugseintjes

Er was daar vroeger namelijk een voetbrug over de poren, de middenvoetbrug.

Dirk

Laatst bewerkt door dwem op 18-12-2010 14:06
 

18-12-2010 14:26:45
maigoda
maigoda
Quote
thom: En in Asd betekenen die wit tonende seinen weer wat anders, dat zijn de zogenaamde middenvoetsbrugseintjes, welke alleen op Asd CS voorkomen

Wat weer wat anders is dan vrijgave rangeren

Middenvoetbrugseinen te Asd hebben naast de rode of witte lamp ook een gele driehoek en op die manier is het verschil te zien met een witte lamp van de vrijgave rangeren.
Groetjes,
Emiel