NS Kaartautomaten & de OV-Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
29-01-2011 11:28:28
waalkade
waalkade
Die handleidingen zijn er wel: http://www.connexxion.nl/strippenkaarten/27/
Zie het gedeelte met de lichtblauwe achtergrond.
Bovendien, bij een stempelautomaat zie je onmiddellijk wat je gedaan hebt.
Bij de chipkaart ziet de computer bezitter pas na enige dagen dat het niet klopt.
En het aantal fouten/afwijkingen is behoorlijk hoog.
Ben trouwens benieuwd of het ijkwezen ingeschakeld is?
Tenslotte betaal je per km.
 

29-01-2011 12:10:45
eix
eix
Onlangs heeft de club van Spithorst (voorbeterov) daar ophef over gemaakt: Zie http://www.voorbeterov.nl/page13.php (en via ctrl-f even zoeken op ijkwezen).

Conclusie: Er is geen wettelijke verplichting om de apparatuur te laten ijken. Wordt hopelijk vervolgd, want geijkte betalingsapparatuur lijken mij essentieel.
 

29-01-2011 14:52:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mark (za 29 jan 2011 00:09:51 https://www.somda.nl/forum/9504/p315662/): Tot mijn verbazing zag ik dat zelfs de stations langs de lijn Aml-Mrb van in/uitcheckpalen zijn voorzien.
Het zal dus niet lang meer duren tot je daar ook met de Chipkaart kan reizen.


idem dito voor Zp-Ww en Zp-Odz. Het zijn trouwens dezelfde palen die Veolia ook al gebruikt.
 

29-01-2011 14:57:37
mark
mark
Aha, dan zullen ze binnenkort ook wel op Hgl verschijnen. Daar heb ik ze nog niet zien staan.
Wel staan er achter de palen van NS nu grote roze borden waar op staat dat je bij Syntus nog met papieren kaartjes moet reizen.
 


29-01-2011 15:04:02
oudeaap
oudeaap
juist daar staan ze nu in Hgl;) en me da bord nog  

29-01-2011 15:59:27
Geerrritt
Geerrritt
Op Ah-Ww worden ook al voorbereidingen getroffen voor de paaltjes  

29-01-2011 19:31:34
timtrein
timtrein
Een uitgebreide campagne en gebruiksaanwijzing voor met name ouderen lijkt me zeker nuttig. Ik hou me er niet mee bezig of die er al is, maar juist die mensen zijn het minst ervaren met nieuwerwetse systemen.  

29-01-2011 19:35:04
mich
mich
Niet alleen de ouderen, die gaan nog wel opzoek hoe het wel moet. Veel jeugd loopt de Veolia trein uit en checkt zonder kijken uit bij een NS paal...  

29-01-2011 21:31:16
wouderobva
wouderobva
Ik ben de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels royaal gepasseerd. Ik heb een voordeelurenkaart. Mij is nog steeds niet duidelijk hoe de korting in de daluren verwerkt wordt en hoe buiten de daluren en hoe dat alles zijn weerslag vindt op/in mijn dalurenkaart.
voorbeelden:
Ik wil om 10:00 uur in Venlo zijn en dezelfde dag terug naar Utrecht.
Ik koop een enkeltje Utrecht Eindhoven vertrek even na 08:00 en na Eindhoven (= na 09:00) reis ik in de daluren.
Ik check in in Utrecht. Ik moet denk ik uitchecken in Eindhoven en weer inchecken (en dan mis ik mijn aansluitende trein). Iedere keer betaal ik het instaptarief.
of
Ik wil de trein van even over 09:00, zeg maar 09:02 naar "waar naar toe"
Ik check in om 08:50 op Ut welk tarief betaal ik nu?
of
Ga ik van Utrecht via Nijmegen naar Vierlingsbeek dan moet ik tweemaal in- en uitchecken. Dus tweemaal het instaptarief betalen.En reis ik dan vervolgens via Venlo weer naar Utrecht zelfs driemaal.
Het zijn zo maar wat voorbeelden.
O ja, wie kan mij nu nog vertellen wat mijn Euro's nog zin hebben als contante betaling. Bij de spoorwegen in ieder geval NIETS meer.

O, nog even een aanvulling. En dat roept mij nog meer vragen op. Hoe werkt het als ik met mijn maatje (echtgenote, kids - zij zijn nabij de veertig jaar - is een dagje uitga. Zij mogen ook tegen 40% meereizen. ???????

Laatst bewerkt door wouderobva op 29-01-2011 21:38
 

29-01-2011 22:19:01
bultena
bultena
Dit verhaal is mij uit het hart gegrepen!  

29-01-2011 22:26:59
ZJ37
ZJ37
Daarom irriteer ik me ook mateloos aan die TV-reclame waarin de OV-Chipkaart helemaal de hemel wordt ingeprezen. Degenen met die kaart missen de trein niet en hebben er alleen maar gemak van, ja ja... Mist elke realiteit!  

29-01-2011 23:12:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
timtrein (za 29 jan 2011 19:31:34 https://www.somda.nl/forum/9504/p315752/): Een uitgebreide campagne en gebruiksaanwijzing voor met name ouderen lijkt me zeker nuttig. Ik hou me er niet mee bezig of die er al is, maar juist die mensen zijn het minst ervaren met nieuwerwetse systemen.
Veel vervoerbedrijven maken wel een tour langs bejaardenhuizen met hun demobus...

Wat betreft het ijken van de apparatuur: goed idee gezien de forse afwijkingen die er soms zijn (zo maakte ik begin deze maand een reis Es-Ltv per bus met overstap in Groenlo. Als ik het transactie-overzicht mag geloven ben ik in Groenlo uitgestapt, vervolgens teruggeteleporteerd naar Neede en daar weer ingestapt%03%)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2011 23:15:44
Pim530
Pim530
In principe zou het systeem vind ik zelf slim genoeg moeten zijn om je vanaf de tijdsgrens korting te geven.  

30-01-2011 00:03:49
mich
mich
@wouderobva: Ik wou dat ik je het dalurenkorting probleem precies kon uitleggen, maar helaas weet ik het ook niet precies.

Wel zie ik een aantal nadelen waar je niet omheen kunt. Met een papieren kaartje kun je zelf kiezen voor 40% korting, dat gaat met de chipkaart niet. Verder betaal je inderdaad bij iedere vervoerder het instaptarief. Deze 2 nadelen maken het soms flink duurder helaas.
 

30-01-2011 00:11:34
waalkade
waalkade
Er is maar een manier om het dalurenkortingsprobleem te omzeilen.
Gebruik twee kaarten.
Je betaalt dan wel twee keer het opstaptarief, dus voor kortere afstanden niet aantrekkelijk.
 

30-01-2011 06:45:44
nohab
nohab
Gewoon papieren kaartjes gebruiken zolang het kan. Heb je nergens last van. Sinds 1 januari is er toch geen prijsverschil meer tussen OV-chipkaart en papieren kaartjes, dus wat maakt het uit. Je hebt in ieder geval zelf de controle, met de OV-chipkaart ben je die volledig kwijt.

Edit door SleutelMan: Geen bijnamen gebruiken! (dat geldt voor alle officiële instanties).

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2011 14:50
 

30-01-2011 08:57:54
dh3201
dh3201
Quote
wouderobva (za 29 jan 2011 21:31:16 https://www.somda.nl/forum/9504/p315778/): voorbeelden:
Ik wil om 10:00 uur in Venlo zijn en dezelfde dag terug naar Utrecht.
Ik koop een enkeltje Utrecht Eindhoven vertrek even na 08:00 en na Eindhoven (= na 09:00) reis ik in de daluren.
Ik check in in Utrecht. Ik moet denk ik uitchecken in Eindhoven en weer inchecken (en dan mis ik mijn aansluitende trein). Iedere keer betaal ik het instaptarief.

Met twee papieren kaartjes, een enkeltje Ut-Ehv vol tarief en een enkeltje Ehv-Vl met 40% korting rekent elk kaartje ook weer vanaf 0 km. Daarin verschilt het niet zoveel als met ovchipkaart, behalve dat je het tweede kaartje al op zak hebt en in Ehv snel kunt overstappen.


Shqiperise-lopers?
 

30-01-2011 11:20:35
john2
john2
Een medewerker van de klantenservice van Veolia heeft me aangeraden om nog (voorlopig) met de papieren kaartjes te blijven reizen.

Laatst bewerkt door john2 op 30-01-2011 11:21
 

30-01-2011 11:59:04
wouderobva
wouderobva
Allen natuurlijk bedankt voor de welwillende reacties en adviezen. Mijn voordeelurenkaart heb ik nog steeds niet geactiveerd en ik zal ook zo lang mogelijk wachten. De voorbeelden die ik gaf zijn puur illustratief. Maar deze doen voor mij wel ter zake.
Het voorbeeld Utrecht-Eindhoven-Venlo en terug los ik nu op met een enkeltje Utrecht-Eindhoven en daarna Eindhoven Utrecht via Venlo. De twee kaartjes koop ik in Utrecht. Maar met die OV-chipkaart kan dat niet naar ik begrijp. Mij is ook niet duidelijk hoe mijn medereizende(n) tegen 40%-korting op de OV-chipkaart meekunnen. De tijd zal het leren, zoals het ook al leert dat het reizen met de OV-chipkaart duurder wordt en al is.
 

30-01-2011 12:05:10
waalkade
waalkade
Ik kreeg het advies om een Veolia dagkaart te kopen, scheelt op een NSR VUK retourtje Nm - Vl al 1,50 euro. Kan in de voorverkoop, vergeet niet af te stempelen.

Laatst bewerkt door waalkade op 30-01-2011 12:07
 

30-01-2011 12:19:26
spoorhaas
spoorhaas
Ik zal even een aanvulling geven op de overige berichten..

De korting op de VDU ( VoordeelUren Abonnement ) OV Chipkaart word via een "product" herkend, die moet er op gezet worden als RoS ( Reizen op Saldo ) word aangevraagd of bij een zeer recente verlenging van de VDU kaart er automatisch op gezet word.... RoS is gekoppeld aan VDU product bij abonnementen houders.

Voor wat betreft het inchecken, je kan er ook voor kiezen om VOL Tarief kaartje te kopen en bij de overstap op 9 uur grens dan in te gaan checken, je VIA kaartje is even duur als dat je dus in Ehv incheckt en in Vl uitcheckt en voor de terug weg weer incheckt op Vl en uitcheckt op Ut.

Voor wat betreft de overige mensen die mee reizen...

Met de komst van de OV Chipkaart kan je niemand mee nemen op je OV Chipkaart, heb je een VDU abonnement dan moeten de mensen die met je meereizen en van de korting willen genieten gebruik maken van het papieren kaartje, in de toekomst verdwijnt de meereis korting....

Wanneer de OV Chipkaart definitief is ingevoerd dient iedereen, dus kinderen vanaf 4 jaar t/m dde leeftijd dat ze reizen met openbaar vervoer in het bezit te zijn van een OV Chipkaart... ( oftewel voor iemand met een gezin die 5 kinderen heeft, hebben in totaal 6 of 7 OV Chipkaarten nodig!!!!!! )

Helaas hebben ze hier naar mijn idee nooit goed over nagedacht....

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!
 

30-01-2011 13:01:08
wouderobva
wouderobva
Dit is voor het eerst dat ik een heldere uitleg zie. Mijn dank.
Maar:
1. het wordt dus duurder (meereizende(n) en meerdere instaptarieven.
2. In het gegeven voorbeeld moet ik in Eindhoven rennen naar 'waar' om mijn aansluiting niet te missen.
 

30-01-2011 13:04:35
abbm
abbm
Je hoeft toch niet uit en in te checken als je van Ut via Ehv naar Vl gaat.

Ik zou, als je de 9 uur grens erin hebt, gewoon 2 losse papieren kaartjes kopen.

Laatst bewerkt door abbm op 30-01-2011 13:05
 

30-01-2011 13:09:39
timtrein
timtrein
Ja maar het gaat erom hoe dat wél zou kunnen met de chipkaart en/of als de papieren kaartjes er niet meer zijn...  

30-01-2011 14:43:52
dh3201
dh3201
Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers.... %03%


Shqiperise-lopers?
 

30-01-2011 15:20:03
waalkade
waalkade
Quote
spoorhaas (zo 30 jan 2011 12:19:26 https://www.somda.nl/forum/9504/p315829/): Ik zal even een aanvulling geven op de overige berichten..

De korting op de VDU ( VoordeelUren Abonnement ) OV Chipkaart word via een "product" herkend, die moet er op gezet worden als RoS ( Reizen op Saldo ) word aangevraagd ....
Nu ik bij de andere vervoerders de kortingspropositie voor niks krijg, vind ìk de verkorting VUK i.p.v. VDU toch toepasselijker klinken%08% .
 

30-01-2011 15:38:41
kleine_man
kleine_man
Quote
wouderobva (za 29 jan 2011 21:31:16 https://www.somda.nl/forum/9504/p315778/): Ik ben de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels royaal gepasseerd. Ik heb een voordeelurenkaart. Mij is nog steeds niet duidelijk hoe de korting in de daluren verwerkt wordt en hoe buiten de daluren en hoe dat alles zijn weerslag vindt op/in mijn dalurenkaart.
voorbeelden:
Ik wil om 10:00 uur in Venlo zijn en dezelfde dag terug naar Utrecht.
Ik koop een enkeltje Utrecht Eindhoven vertrek even na 08:00 en na Eindhoven (= na 09:00) reis ik in de daluren.
Ik check in in Utrecht. Ik moet denk ik uitchecken in Eindhoven en weer inchecken (en dan mis ik mijn aansluitende trein). Iedere keer betaal ik het instaptarief.


Klopt, dat is de logica van de chipkaart. Je moet ook nog eens 3 minuten wachten tussen uitchecken en opnieuw inchecken. Voordat de NS begon met de kaartjes aan te passen aan de OVC betaalde je 2x instaptarief.
Quote

of
Ik wil de trein van even over 09:00, zeg maar 09:02 naar "waar naar toe"
Ik check in om 08:50 op Ut welk tarief betaal ik nu?
of
Ga ik van Utrecht via Nijmegen naar Vierlingsbeek dan moet ik tweemaal in- en uitchecken. Dus tweemaal het instaptarief betalen.En reis ik dan vervolgens via Venlo weer naar Utrecht zelfs driemaal.
Het zijn zo maar wat voorbeelden.


Je kan vanaf 08:55 met korting reizen. Check je daarvoor in dan betaal je het voltarief. Verder moet je ook nog een dalkortingskaart voor Veolia aanschaffen (of de komende weken gratis activeren). Doe je dat niet dan betaal je voltarief tussen Nijmegen en Venlo. En ja, elke reis begint met het opstaptarief. Elke chek-in begint met het opstaptarief.
Quote

O, nog even een aanvulling. En dat roept mij nog meer vragen op. Hoe werkt het als ik met mijn maatje (echtgenote, kids - zij zijn nabij de veertig jaar - is een dagje uitga. Zij mogen ook tegen 40% meereizen. ???????

De NS is bezig met een soort volgkaart te ontwikkelen hiervoor. De eigenaar van de kortingskaart checkt in, vervolgens de "rest" erachteraan. Maar dat zit in de pijplijn.

Ter vergelijking, bij de introductie werd nog door alle partijen geroepen dat de Chipkaart makkelijker zou zijn........ Het papierenkaartje zou 1:1 vervangen worden door een electronische kaart. Voor de bus zou per km betaald gaan worden. Zie hier het resultaat. Ik blijf erbij: De Chipkaart is een speeltje van de vervoerders en niet van de reizigers.
 

30-01-2011 16:40:12
bultena
bultena
Kan je die Veolia (en misschien ook Arriva, Connection) korting op afstand activeren of kan dat alleen ter plekke?  

30-01-2011 16:51:30
waalkade
waalkade
Ja, van Veolia en CXX (Oost !) via de site van OV-Chip, het kost dan wel een cent.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-01-2011 18:50:36
thom
thom
Quote
spoorhaas (zo 30 jan 2011 12:19:26 https://www.somda.nl/forum/9504/p315829/):
Wanneer de OV Chipkaart definitief is ingevoerd dient iedereen, dus kinderen vanaf 4 jaar t/m dde leeftijd dat ze reizen met openbaar vervoer in het bezit te zijn van een OV Chipkaart... ( oftewel voor iemand met een gezin die 5 kinderen heeft, hebben in totaal 6 of 7 OV Chipkaarten nodig!!!!!! )

Zo en da's toch een ramp zeg

Aleens bedacht dat je nu ook meerdere kaartjes moet kopen ?
 

30-01-2011 19:39:46
nohab
nohab
Dat kost je geen E7,50 euro extra per gezinslid. Die moet je dan ook nog allemaal 1 voor 1 in 2 stappen activeren en er 20 euro op elke kaart zetten. Dus een gezin met 2 kinderen is dan een hoop moeite en 110 euro verder en heeft dan nog geen meter gereisd. Handig hoor, zo'n kaart.

Laatst bewerkt door nohab op 30-01-2011 19:43
 

30-01-2011 22:00:46
edje
edje
Een gezin met 2 of meer kinderen zal eerder de auto pakken. en ik mag toch aannemen dat het railrunner kaartje toch wel zal blijven bestaan.
Anders is het voor mij zelfs een reden om voortaan maar gebruik te maken van de auto, is dan namelijk veel goedkoper.
 

30-01-2011 22:01:39
dh3201
dh3201
Totdat er een of andere politicus op het wonderlijke idee van een tankchipkaart komt....


Shqiperise-lopers?
 

30-01-2011 22:17:53
kleine_man
kleine_man
rekening rijden........  

30-01-2011 22:29:49
edje
edje
Dan nog, ze kunnen het allemaal nog zo duur maken voor de auto, mensen blijven toch doorrijden.
Neem als voorbeeld de Benzineprijs hier in Hgl, is dat voor een liter euro-95 1,51 tot 1,60
dat is nog omgerekend naar guldens, 3,33 tot 3,63.
Maar iedereen blijft stug doorrijden.
 

30-01-2011 22:33:07
ZJ37
ZJ37
Quote
dh3201 (zo 30 jan 2011 14:43:52 https://www.somda.nl/forum/9504/p315867/): Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers.... %03%
Dat is niet ingewikkeld, ze maken het ingewikkeld.
 

05-02-2011 12:00:58
mren
mren
Nog even zeuren over het nieuwe tariefbeleid agv de OVC hoor:
Stond enige minuten geleden op station Glanerbrug Centraal en viel haast achterover toen ik weer een nieuwe tarieffrats tegen het lijf liep. Ongetwijfeld omdat met het oog op de OVC het retourtje in wezen af is
geschaft, en dus ook het weekendretour. Hiermee is dus het maximum retourtarief van rond de 26 euro (2e klas, korting) verdwenen.

Ergo: een weekendretourtje Glanerbrug-Enschede via Eindhoven (ik moet zowel vandaag als morgen op en neer naar Eindhoven) kost me mu geen 26 maar 52 euro!

Nee, gemiddeld betaalt u niets meer, beste reiziger...

En dan werd bij gods gratie nog net (voor de snellere lopers die achter in de DB-trein zaten) overstap geboden op de IC naar Rtd/Gvc, maar dat was ook meer toeval dan service. Anders had het weinig gescheeld of ik had mn VUK op de balie kapot gesmeten en op pad gegaan naar de autodealer...
 

05-02-2011 13:58:48
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37 (zo 30 jan 2011 22:33:07 https://www.somda.nl/forum/9504/p315969/):
Quote
dh3201 (zo 30 jan 2011 14:43:52 https://www.somda.nl/forum/9504/p315867/): Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers.... %03%
Dat is niet ingewikkeld, ze maken het ingewikkeld.


De VDU gaat vervallen. Daar komt het dalurenkorting voor terug. De daluren gelden dan niet tussen 06:00-09:00 en 16:00-18:30.

Om terug te komen op het relaas van mren, het maximumtarief is ook afgeschaft en de dagkaart wordt nog afgeschaft.
 

05-02-2011 14:12:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar nee, de prijzen stijgen gemiddeld niet... begin ondertussen toch zeer sterk af te vragen wat de OV-bedrijven onder "gemiddeld" verstaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2011 14:23:19
waalkade
waalkade
Vergeet de consumenten platforms niet, die zijn in het algemeen fel tegen het verhogen van de spits tarieven.
Daar betalen de niet spits reizigers het gelag voor.
Mijns inziens hoeft een (retour) kaartje Enschede-Eindhoven in het weekend niet veel meer te kosten dan 12 euro.

Laatst bewerkt door waalkade op 05-02-2011 14:27
 

05-02-2011 14:30:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat ze tegen hogere spitstarieven zijn is niet zo gek als je ziet hoe op sommige verbindingen de normale tarieven al stijgen.
Ik heb even geen treinvoorbeeldje, maar neem bv. de Qliner Gr-Ut die altijd al een spits en daltarief had: daar stijgt de prijs in de spits liefst 32% terwijl die voortaan de hele dag een vast tarief heeft (in de daluren overigens +116% hierdoor)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2011 16:01:30
Pim530
Pim530
Het maximum tarief is niet afgeschaft. Het maximum tarief voor een enkeltje (40% korting) is uit mijn hoofd een eurotje of 14 ( Ja, dat was ooit dik € 17 ), en voor een retourtje dus € 28. Dat mren € 52 moet betalen komt door het nieuwe 'via' syteem: Hij ziet beide delen van de reis los.  

05-02-2011 16:14:16
waalkade
waalkade
Even gecheckt, Gn - Vs kost met VUK 14.10, via Ut 26.20.  

05-02-2011 20:38:15
bultena
bultena
Wat nou 14,10 of 26,20? Of bedoel je dat je om 14.10 uur dat hebt gecheckt. Waar zou je trouwens anders langs moeten? Via Nijmegen?  

05-02-2011 21:10:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
(Via Nijmegen kan trouwens ook ja... zo stuurt de reisplanner je dit weekend met de rechtstreekse trein Gn-Rsd)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2011 21:14:00
noof
noof
Tussen de verschillende regionale vervoerdersproducten door: werkt de gewone studenten-OV wel met korting aldaar, of ben ik daarvoor ook een speciaal product nodig?  

05-02-2011 22:06:06
bultena
bultena
Quote
daniël_ddr (za 05 feb 2011 21:10:07 https://www.somda.nl/forum/9504/p317043/): Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
(Via Nijmegen kan trouwens ook ja... zo stuurt de reisplanner je dit weekend met de rechtstreekse trein Gn-Rsd)

Snap het nog steeds niet, via Utrecht lijkt mij normaal gesproken de rechtstreekse route.
 

05-02-2011 22:07:36
TheKnitter
TheKnitter
Dit weekend niet in verband met werkzaamheden tussen Zl en Amf, de trein uit Gn rijdt door naar Rsd.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

05-02-2011 22:32:08
Kars
Kars
Quote
noof (za 05 feb 2011 21:14:00 https://www.somda.nl/forum/9504/p317044/): Tussen de verschillende regionale vervoerdersproducten door: werkt de gewone studenten-OV wel met korting aldaar, of ben ik daarvoor ook een speciaal product nodig?
Bij Arriva werkt het probleemloos!
 

05-02-2011 23:07:16
Apda
Apda
Quote
bultena (za 05 feb 2011 22:06:06 https://www.somda.nl/forum/9504/p317055/):
Quote
daniël_ddr (za 05 feb 2011 21:10:07 https://www.somda.nl/forum/9504/p317043/): Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
Snap het nog steeds niet, via Utrecht lijkt mij normaal gesproken de rechtstreekse route.
Even afgezien van de omleiding dit weekeinde:
Gn-Vs kost € 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Dit is het maximum tarief. (Gn - Rsd is bijvoorbeeld even duur.) Je reist dan via Ut.
Maar als je een via-kaartje koopt via Ut, dan betaal je Gn - Ut (€ 13,20) + Ut - Vs (€ 13). Samen dus € 26,20 voor precies dezelfde reis. Conclusie: koop geeen via-kaartje via een station dat op de normale route ligt.
 

06-02-2011 00:09:20
AgentX
AgentX
Ik weet niet waar het aan ligt, maar dit probleem komt voor bij meerdere reisjes.
Vorige week ben ik bijvoorbeeld naar Gln geweest, startpunt Wd.
Dan lijkt mij Wd-Ut-Ht-Ehv-Std-Gln een logische route. Reisplanner geeft voor een retourtje Wd-Gln vol tarief een prijs van 42 euro.

Kies ik Wd-Ht-Gln (zelfde route) maakt de reisplanner me wijs dat ik voor een retourtje Wd-Gln via Ht vol tarief ineens 53,60 euro moet betalen.

Over tariefeenheden gesproken: bij beide scenario's geeft de reisplanner aan dat het om 177 tariefeenheden gaat.

Dus Apda, je conclusie klopt, koop geen kaartje met via-station...
 

06-02-2011 08:18:43
reisthijs
reisthijs
Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.

En dit is dus alleen maar omdat het anders "te moeilijk" is voor de OV-chipkaart...
 

06-02-2011 11:19:21
john2
john2
Mijn voordeelurenabonnement op de OV chipkaart is door de NS erop gezet dat ik kan reizen in de tweede klasse met de trein. Als men eerste klas wil reizen dan moet door gegeven worden dat kan dit veranderd worden. Maar hoe als men tweede klas heeft en men wil eens eerste klas reizen? Kan men dan ook met saldo een overgangsbewijs op de OV chipkaart zetten als de papieren treinkaartjes uit de gratie zijn?

Laatst bewerkt door john2 op 06-02-2011 11:19, reden: type fout hersteld.
 

06-02-2011 11:20:48
mdj
mdj
Je kunt in de kaartautomaten je klasse wijzigen (voor altijd, maar ook "alleen vandaag".


Bij twijfel: gebruik beton.
 


06-02-2011 11:22:42
john2
john2
Ik neem aan dat dit ook bij een NS balie kan.  

06-02-2011 12:32:08
kleine_man
kleine_man
Quote
daniël_ddr (za 05 feb 2011 14:12:51 https://www.somda.nl/forum/9504/p316987/): Maar nee, de prijzen stijgen gemiddeld niet... begin ondertussen toch zeer sterk af te vragen wat de OV-bedrijven onder "gemiddeld" verstaan.


De "prijs" stijgt ook niet. U kunt alleen nog enkele reizen aanschaffen. De prijs per kilometer verandert nauwelijks, maar je moet vaker het instaptarief betalen en kan moeilijk aan de maximale aantal kiloters komen.

Een ander vraagje (vooral aan Amsterdammers en Rotterdammers): Na invoering van de OVC, wat is er met de "overgebleven" strippen gebeurd? Zijn deze ongeldig verklaard of is het restant terugbetaald?
 

06-02-2011 12:44:28
john2
john2
Is er geen overgangs periode dat men de strippenkaarten die men nog in bezit heeft op kan maken? Of op gebruiken in die gebieden waar men nog de strippenkaart kan gebruiken. Dan zul je net meemaken dat je met enkele strippen op je kaart blijft zitten. Of bij de bus chauffeur de benodigde losse strippen er bij kopen.

Laatst bewerkt door john2 op 06-02-2011 17:11
 

06-02-2011 13:35:55
berkel73
berkel73
Quote
kleine_man (zo 06 feb 2011 12:32:08 https://www.somda.nl/forum/9504/p317117/): Een ander vraagje (vooral aan Amsterdammers en Rotterdammers): Na invoering van de OVC, wat is er met de "overgebleven" strippen gebeurd? Zijn deze ongeldig verklaard of is het restant terugbetaald?
Tot een bepaalde datum kon je in Amsterdam met zowel strippenkaart als chipkaart reizen, maar na die datum werden strippenkaarten niet meer geaccepteerd. Uiteraard konden (kunnen) de strippenkaarten gewoon elders in Nederland nog opgemaakt worden; terugbetaald werd er bij mijn weten daarom ook niet.
 

06-02-2011 14:12:56
Apda
Apda
Soms werden er acties gehouden, zoals:
- kans op een prijs en geven aan een goed doel: http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pers/stop-de-strip-show.aspx
- met korting naar attracties: http://www.vpinfo.nl/bernisse/2021-strippenkaart-verdwijnt-goed-voor-kortingen
 

06-02-2011 14:24:18
nohab
nohab
Quote
john2 (zo 06 feb 2011 12:44:28 https://www.somda.nl/forum/9504/p317119/): Is er geen overgangsperiode dat men de strippenkaarten die men nog in bezit heeft op kan maken? Of opgebruiken in die gebieden waar men nog de strippenkaart kan gebruiken? Dan zul je net meemaken dat je met enkele strippen op je kaart blijft zitten. Of bij de buschauffeur de benodigde losse strippen er bij kopen.
Waarom denk je dat zo'n overgang ruim vantevoren wordt aangekondigd? Om mensen de gelegenheid te geven hun laatste strippen op te maken. Overgebleven strippen worden dan ook niet terugbetaald, ook niet in Amsterdam of Rotterdam. Ik heb op de allerlaatste dag 's avonds laat in Amsterdam nog mijn laatste strippen afgestempeld en ik was zo'n beetje de enige die die avond nog op een strippenkaart heeft gereisd.
 

06-02-2011 15:06:13
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.  

06-02-2011 15:09:29
nohab
nohab
Dan zul je een rechter moeten vragen daar een uitspraak over te doen maar ik ga die kosten niet dragen.  

06-02-2011 18:01:15
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (zo 06 feb 2011 15:06:13 https://www.somda.nl/forum/9504/p317141/): Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.
Zie achterzijde strippenkaart:
Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie hiervoor de berichtgeving van de vervoerder.

Omwisselen van een strippenkaart, gebruikt of ongebruikt of restitutie is nooit mogelijk.

Typisch de voorwaarden van een monopolist.
 

06-02-2011 18:25:20
timtrein
timtrein
Quote
reisthijs (zo 06 feb 2011 08:18:43 https://www.somda.nl/forum/9504/p317096/): Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.

Dat is dus gewoon oplichting. Zucht, kansloos systeem...
 

06-02-2011 19:08:38
mren
mren
Quote
reisthijs (zo 06 feb 2011 08:18:43 https://www.somda.nl/forum/9504/p317096/): Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.

En dit is dus alleen maar omdat het anders "te moeilijk" is voor de OV-chipkaart...

En dan hebben ze op die via-tariefregel weer een uitzondering gemaakt; Es-Ehv via Go blijft goedkoper dan Es-Ehv zonder via.

Op Hgl hebben de NS chippaaltjes inmiddels vriendjes gekregen: er zijn Syntus'palen' van een halve kubieke meter neergekwakt incl grote borden dat je nu nog altijd beter een papieren kaartje kunt kopen. Zouden ze die borden nog vervangen door borden "indien u uit Es/Bn komt en verder reist dan Zutphen, wordt u genaaid door 3x opstaptarief en minder tariefdegresse. Haha, loser!"
 

06-02-2011 20:48:46
forum
forum
Op station Vk zijn geen werkende Ns Ov chipkaart automaat. waar je de OVChipkaart kan opladen.  

06-02-2011 21:09:17
abbm
abbm
Net als ieder ander station waar Veolia stopt, op Hrl, Mt en Mtr na dan.  

06-02-2011 21:41:52
thom
thom
Voor de duidelijkheid, er wordt een Kaartjesuatomaat met OV-Chip functionaliteit bedoeld, en niet de in-uitcheck paaltjes toch?

Zou het wel vreemd vinden omdat er een andere vervoerder rijdt, er geen OV-Chip functionaliteit in de kaartautomaten wordt gezet, dan kun je net zo goed de hele automaat weglaten...

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2011 21:42
 

06-02-2011 21:50:48
tochjo
tochjo
Op de stations van Syntus zijn de kaartautomaten met aanraakscherm ook niet geschikt voor OV-chipkaarten.  

06-02-2011 22:49:29
Pim530
Pim530
Quote
john2 (zo 06 feb 2011 11:22:42 https://www.somda.nl/forum/9504/p317108/): Ik neem aan dat dit ook bij een NS balie kan.


Voor zover ik weet niet, en dat lijkt me ook niet nodig ( probleem met groot contant geld is hier niet aanwezig, gewoon een kwestie van 'Wijzigen klasse ( Huidig: 2e klas ) -> Vandaag eerste klas aantoetsen.
 

06-02-2011 23:29:13
dh3201
dh3201
Wordt de verhoogde prijs ook berekend bij de 'verplichte' via's, zoals via Goor of Opheusden om met Syntus te mogen reizen?


Shqiperise-lopers?
 

06-02-2011 23:46:25
mren
mren
Nee, zie mijn bericht@19:08.

Nu ik nog eens nalees: het zijn eigenlijk geen verplichte via's, want je mag gewoon met Syntus reizen zonder zo'n via. De enige reden om die via op te geven, is om geld te besparen. En ongetwijfeld krijgt Syntus ook geen cent van mensen die een kaartje zonder via kopen en tóch met Syntus reizen.

Laatst bewerkt door mren op 08-02-2011 14:16
 

09-02-2011 00:00:08
kleine_man
kleine_man
Quote
En dan hebben ze op die via-tariefregel weer een uitzondering gemaakt; Es-Ehv via Go blijft goedkoper dan Es-Ehv zonder via.



Nope, kromme reisredenatie. Als je een kaartje Es-Ehv koopt betaal je de route via Deventer (en Utrecht?). Als je via Go rijdt je over Sybtus traject. Je "moet" via reizen om goedkoper uit te zijn.
 

09-02-2011 00:02:58
mren
mren
Tarief via Dv-Nm, maar reizen via Ut mag wegens minder overstappen.

Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.
 

09-02-2011 00:03:42
kleine_man
kleine_man
Quote
waalkade (zo 06 feb 2011 18:01:15 https://www.somda.nl/forum/9504/p317176/):
Quote
ZJ37 (zo 06 feb 2011 15:06:13 https://www.somda.nl/forum/9504/p317141/): Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.
Zie achterzijde strippenkaart:
Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie hiervoor de berichtgeving van de vervoerder.

Omwisselen van een strippenkaart, gebruikt of ongebruikt of restitutie is nooit mogelijk.

Typisch de voorwaarden van een monopolist.


Maar de strippenkaart is een "tegoed" kaart. Bij vervanging dient deze altijd kostenloos vervangen te worden. Maar ja, monopolisten............

Als de OVC straks landelijk ingevoerd wordt heb je dus niet de mogelijkheid om de strippenkaart verder leeg te rijden. Je kan dus kiezen voor A: Blijven rijden met strippen en dan maar goed uitmikken (Met de verschillende uitstellingen is dat best moeilijk) of B: nu al te duur reizen met de OVC.

In beide gevallen is de reiziger weer de pineut.
 

09-02-2011 00:06:35
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (wo 09 feb 2011 00:02:58 https://www.somda.nl/forum/9504/p317786/): Tarief via Dv-Nm, maar reizen via Ut mag wegens minder overstappen.

Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.


Oh, maar met de OVC invoering wordt deze reis ook duurder. Bij een andere vervoerder is altijd starttarief afrekenen.

Maar deze via regel is ingevoerd om meer geld naar NS te laten stromen. Van Hengelo naar Utrecht is km-technisch minder via Ah. Ze hebben deze regel met veel moeite er doorheen gekregen. Daar willen ze nu geen aandacht op vestigen.
 

09-02-2011 00:25:42
waalkade
waalkade
Ergens moet geld vandaan komen om het OVC systeem in stand te houden.
De bejaarden in Nijmegen moeten nu voor hun gratis stadsvervoer 20 euro per jaar gaan betalen om hun reisrecht op de OVC te zetten.
Een zichtkaart voldoet niet meer omdat je meerdere busboeren in Nijmegen hebt.
Die 20 euro per jaar lijkt mij een mooie schatting van de extra kosten voor de gemiddelde OV gebruiker.
Nu heb je natuurlijk ook kosten om tot een goede onderlinge verrekening te komen.
Die zijn overigens niet mis, de stadsregio Arnhem Nijmegen heeft er bijvoorbeeld 100.000 euro per jaar voor over om op het baanvak Arnhem-Doetinchem zonder extra paaltjes straks tot een eerlijke verdeling te komen.
 

09-02-2011 01:03:05
thom
thom
Quote
kleine_man (wo 09 feb 2011 00:03:42 https://www.somda.nl/forum/9504/p317787/):
Maar de strippenkaart is een "tegoed" kaart. Bij vervanging dient deze altijd kostenloos vervangen te worden. Maar ja, monopolisten............

Als de OVC straks landelijk ingevoerd wordt heb je dus niet de mogelijkheid om de strippenkaart verder leeg te rijden. Je kan dus kiezen voor A: Blijven rijden met strippen en dan maar goed uitmikken (Met de verschillende uitstellingen is dat best moeilijk) of B: nu al te duur reizen met de OVC.

In beide gevallen is de reiziger weer de pineut.

Nouja, niemand die je verplicht tot de laatste dag een strippenkaart te gebruiken.

En in de periode dat je én de strippenkaart kunt gebruiken én de OV-Chip, kun jij je strippenkaart opmaken en daarna een OV-Chip aanschaffen en daarmee gaan reizen. Die periode is niet voor niets overlappend, en als je dan aan de strippenkaart blijft plakken...
En die tariefsovergang moet een keer komen, dat je dat zelf zo lang uitstelt is ookwel ene beetje je eigen zaak...
 

09-02-2011 10:25:30
ruysdael
ruysdael
In Amsterdam is de strippenkaar 3 juni j.l. afgeschaft heb sindsdien ook nauwlijks nog passagiers gehad met een strippenkaart, except de wereldvreemden die "een dagje Amsterdam" doen . Laatst kwamen er 2 dames (op leeftijd) uit, jawel, Vroomshoop de tram binnenstappen. En verontwaardigd he... Uiteindelijk kon ik ze net voor vertrektijd nog ompraten een OV-chipkaart te kopen, zodat ze als eerste de blits konden maken in Vroomshoop met hun moderne kaart! Daar hadden ze wel oren naar, maar "het is wel eng hoor" %08%

Laatst bewerkt door ruysdael op 09-02-2011 10:26
 

09-02-2011 11:08:22
Apda
Apda
Quote
mren (wo 09 feb 2011 00:02:58 https://www.somda.nl/forum/9504/p317786/): Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.
Dit geldt trouwens niet alleen voor Syntus, maar ook voor Dordrecht - Geldermalsen (Arriva).
 

09-02-2011 11:23:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maccerr (wo 09 feb 2011 10:25:30 https://www.somda.nl/forum/9504/p317843/): In Amsterdam is de strippenkaar 3 juni j.l. afgeschaft heb sindsdien ook nauwlijks nog passagiers gehad met een strippenkaart, except de wereldvreemden die "een dagje Amsterdam" doen . Laatst kwamen er 2 dames (op leeftijd) uit, jawel, Vroomshoop de tram binnenstappen. En verontwaardigd he... Uiteindelijk kon ik ze net voor vertrektijd nog ompraten een OV-chipkaart te kopen, zodat ze als eerste de blits konden maken in Vroomshoop met hun moderne kaart! Daar hadden ze wel oren naar, maar "het is wel eng hoor" %08%


Het kromme is dan wel dat er in de noordelijke provincies juist alleen maar met de strippenkaart kan worden gereisd. Voorbeeld uit Gn: daar zaten er nog geeneens lezers in de bussen voor de OVC...
 

09-02-2011 13:24:23
AgentX
AgentX
Inmiddels toch wel?  

09-02-2011 13:27:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik ben zelf niet recent in Gn geweest maar een vriendin die in Gn woont sprak ik er vorige week nog over, die zei dat ze nog niet waren (kan natuurlijk ook een specifieke vervoerder zijn geweest).  

09-02-2011 13:31:41
TheKnitter
TheKnitter
Mijn zus die dagelijks met de bus moet in Gn naar de universiteit zegt ook dat veel bussen de apparatuur nog niet (werkend) heeft.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-02-2011 11:56


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

11-02-2011 11:24:58
john2
john2
Heb op 10 februari bij de NS balie te Heerlen het verchipte deel van het voordeelurenabonnement laten activeren. Mijn vrouw had in december ook een voordeelurenabonnement gekocht. Persoonlijke OV chipkaart met daarop het voordeeleurenabbonement in januari gekregen, wou deze kaart ook laten activeren, maar deze kaart was al geactiveerd. Dan neem ik aan dat ze het activeren bij de NS dan al gelijk doen voor toesturing, als men een nieuw abonnement aanvraag.  

11-02-2011 12:04:31
berkel73
berkel73
Klopt, sinds september vorig jaar worden nieuwe abonnementen automatisch geactiveerd.  

11-02-2011 12:09:39
ruysdael
ruysdael
Pas wel op met je chipkaart. NS is een spelbreker in het OV-chipkaartspel. 1 kaart voor al het openbaar vervoer? Maar je treinabonnement? Kan dat op een reguliere Connexxion of GVB-OV-chipkaart? Helaas. Wil je korting vangen in verschillende gebieden? Jawel, maar niet meer dan 10 producten (waarbij een studentenkaart bijvoorbeeld al 2 producten inneemt). En ter vergelijking: een dagkaart op je chipkaart laden kost je al 1 product van de 10. De producten overschrijven elkaar niet. Gratis saldo op je chipknip? Neem een uurtje de tijd op een regenachtige zondag en je doet het voortaan binnen een fractie van een seconde achter je computertje.

Echt, het is een giller.

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-02-2011 12:10
 

11-02-2011 13:37:40
mren
mren
Situatie vroeger: http://rapidshare.com/files/447353745/OdR2010298-303_kaartjes.pdf  

11-02-2011 17:37:06
john2
john2
Quote
maccerr (vr 11 feb 2011 12:09:39 https://www.somda.nl/forum/9504/p318315/): Pas wel op met je chipkaart. NS is een spelbreker in het OV-chipkaartspel. 1 kaart voor al het openbaar vervoer? Maar je treinabonnement? Kan dat op een reguliere Connexxion of GVB-OV-chipkaart? Helaas. Wil je korting vangen in verschillende gebieden? Jawel, maar niet meer dan 10 producten (waarbij een studentenkaart bijvoorbeeld al 2 producten inneemt). En ter vergelijking: een dagkaart op je chipkaart laden kost je al 1 product van de 10. De producten overschrijven elkaar niet. Gratis saldo op je chipknip? Neem een uurtje de tijd op een regenachtige zondag en je doet het voortaan binnen een fractie van een seconde achter je computertje.

Echt, het is een giller.

Een dagkaart laden, blijft deze continu op de OV chipkaart staan of is dit tijdelijk? Want blijven staan neemt plaats in beslag, zoals ik uit het geqoute bericht begrijp. Als je van de NS en alle regionale vervoerders kortingen op de OV chipkaart heb staan schiet het ook al aardig richting die 10 produkten. Zelf heb ik alleen een daluren korting van Veolia naast het voordeeluren abonnement. De kans dat ik vanuit Limburg bij andere regionale vervoerders, dan Veolia, met de trein rijd is zo klein, dat ik dan het beste op saldo kan rijden zonder korting, of nu nog met een NS treinkaartje.
 

11-02-2011 19:54:10
ruysdael
ruysdael
Die van het GVB blijven in ieder geval staan, dus die van NS waarschijnlijk ook. En als je op saldo reist telt dat ook weer als apart product he: reizen op saldo, sta je in totaal dus al op 3.

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-02-2011 19:55
 

12-02-2011 10:55:52
john2
john2
Een OV chipkaart is 5 jaar geldig. Wat gebeurt er met het saldo tegoed, als de OV chpkaart vervangen wordt voor een volgende OV chipkaart van 5 jaar? Wordt het saldo tegoed automatisch overgeplaats? Of het saldo tegoed eerst verplicht opmaken op de oude kaart? Want het is jammer zijn als het tegoed zou vevallen.  

12-02-2011 11:12:31
Apda
Apda
Als een OV-chipkaart wordt beëindigd, krijg je het saldo terug. Zie http://www.ov-chipkaart.nl/services/kaartvervangenofbeeindigen/persoonlijkekaartbeeindigen/.  

12-02-2011 11:28:31
Noodrem
Noodrem
Met aftrek van €7.50 administratiekosten. Mocht ik althans betalen.  

12-02-2011 11:55:50
Apda
Apda
Nu is het kosteloos. Behalve aan de balie; daar betaal je € 2,50. Zie http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/laatstenieuws/administratiekosten_afgeschaft

Laatst bewerkt door Apda op 12-02-2011 12:00, reden: link toegevoegd
 

12-02-2011 13:26:54
daniel_ddr
daniel_ddr
En let goed op het rekeningnummer op de brief die je krijgt over de restitutie... bij mij stond daar ooit een totaal ander nummer als wat ingevuld was op 't formulier.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-02-2011 17:40:43
john2
john2
Na het bekijken van de links is het mij nog niet helemaal duidelijk of de abonnementen, zoals voordeelurenkaart NS en de dalurenkorting van Veolia automatisch op een nieuwe OV chipkaart worden geplaats. En of ik voor vervanging van een OV chipkaart ook bij een van de vervoers maatschappijen terecht kan. Als ik een formulier op moet sturen met daarbij mijn persoonlijke OV chipkaart voor het verkrijgen van saldo tegoed en een nieuwe persoonlijke OV chipkaart, dan heb ik een x aantal tijd geen OV chipkaart met daarop saldo en abonnementen.  

12-02-2011 18:00:35
eix
eix
Quote
waalkade (wo 09 feb 2011 00:25:42 https://www.somda.nl/forum/9504/p317790/): Ergens moet geld vandaan komen om het OVC systeem in stand te houden.
De bejaarden in Nijmegen moeten nu voor hun gratis stadsvervoer 20 euro per jaar gaan betalen om hun reisrecht op de OVC te zetten.


Volgens mij heeft dat niets te maken met het wel of niet in stand houden van het OVC systeem. Vrijwel alle gemeenten in Nederland zijn aan het bezuinigen. Met een eigen bijdrage wordt voorkomen dat de gemeente betaald voor ouderen die toch niet of nauwelijks van het 'gratis' ov gebruik maken. Die 20 euro per jaar is een schijntje voor een jaar lang reizen.

Bovendien vind ik dit 'gratis' vervoer juist een goed voorbeeld waar de OV-chipkaart wel nuttig kan zijn. Want door in en uitchecken kan er veel nauwgezetter worden nagegaan hoevaak en waar (welke lijnen, haltes) gebruik wordt gemaakt van dit speciale aanbod. Heeft natuurlijk wel een aantal privacy haken en ogen. Maar er is wat mij betreft niets mis met het opslaan van algemene - niet persoonlijke! - informatie zodat er meer gegevens zijn over het aantal reizigers en de gebruikte abonnementen.

Met die gegevens zou men in principe beter in staat moeten zijn om vraag/aanbod op elkaar af te stemmen en bovendien ook kunnen meten wie wat moet betalen. Je zou de gegevens bijvoorbeeld kunnen gebruiken om na te gaan hoeveel de gemeente moet bijbetalen voor het ouderenvervoer. Of welke haltes juist frequent worden gebruikt door ouderen en dus prioriteit moeten hebben voor ophoging (gelijkvloerse instap).

Er zijn talloze voorbeelden van zaken die met de OV-chipkaart niet goed geregeld zijn. Maar spijkers op laag water zoeken is ook een kunst.

Laatst bewerkt door eix op 12-02-2011 18:09
 

12-02-2011 18:59:58
Pim530
Pim530
Dat de meeste bussen in Groningen nog niet voorzien zijn van lezers is de grootste onzin. ( bijna- ik kom niet dagelijks in alle 400- )Alle bussen zijn ondertussen voorzien van lezers. Dat wil nog niet zeggen dat de achterliggende software allemaal al gebruiksklaar is. Ik hoorde van een chauffeur dat we hier over twee weken gaan proefdraaien, maar ik vond hem niet echt betrouwbaar overkomen  

12-02-2011 19:07:06
kniesoor
kniesoor
Dan kun je er alsnog niet reizen met de OVC, wel?  

12-02-2011 21:54:24
Pim530
Pim530
Durk vermeldde dat er nog geen lezers zouden hangen. Dat is dus niet het geval.