NS Kaartautomaten & de OV-Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
13-12-2010 16:03:10
TheKnitter
TheKnitter
In een ander topic:
Quote
Pim530: Ik neem aan dat je er een soort van dagkaart op kan laden bij de automaat, net als bijv. de RET doet. Zou wel prettig zijn als er ook landelijke dagkaarten voor bus, tram en metro en OV-dagkaarten bleven

Nee. Zo word het niet. NS gaat allerhande soorten kaarten afschaffen, waarvan het "Rondreiskaartje", "Weekendretour" en de "5-Retourkaart" ook geen lang bestaan zal hebben. Dagkaarten zonder datum kopen word straks al niet meer mogelijk. Bij het kopen is dan alleen "Vandaag geldig" en "Andere vertrekdatum" zoals bijvoorbeeld "Dagkaart Fiets" nu al heeft.
Een product opladen op je OVC zoals de dagkaart is te moeilijk voor NS. NS-ers hebben laatst tegen mij gezegd dat dat niet mogelijk word, maar hoe dit opgelost word, I don't know. Zal vast iets met een maximum tarief worden, of het word "gewoon" afgeschaft.

Omdat dit onderwerp toch wel een essentieel belang is voor de reizigers, even een apart topic aangemaakt.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-12-2010 16:04
 

13-12-2010 16:33:48
Pim530
Pim530
Zou niet weten waarom dat te moeilijk is, gewoon inchecken met 'CheckIn OKDag' ofzo. Kruidvatkaartjes etc. zullen zeker wel wegwerpchippers worden?

BTW: Blijft het papieren kaartje, zei het als e-ticket, niet gewoon bestaan?
 

13-12-2010 16:42:38
TheKnitter
TheKnitter
Nee, dat zal ook verdwijnen. Anders heb je bij stations met poortjes (Asd en ga zo maar door) er niks aan: Je kan met een e-ticket niet door het poortje heen...  

13-12-2010 16:52:00
Pim530
Pim530
Voor zover ze die poortjes dan inderdaad dicht willen gaan gooien; daar was men toch nog niet volledig over uit?  


13-12-2010 17:14:39
FourRoses
FourRoses
Ze bouwen er niet voor niets hekjes in (waar je fiets overigens niet of nauwelijks doorheen past, laat staan een fiets met bagage)  

13-12-2010 17:23:57
Pim530
Pim530
Er werd ook ergens in de media gemeld dat de hekjes ideaal zijn om het vergeten uit te checken tegen te gaan. Bovendien kan je bij een ingangscontrole het grootste gros prima alleen voor OVC'ers gebruiken, en een paar hekjes open houden met een mannetje erbij.  

13-12-2010 17:25:23
TheKnitter
TheKnitter
Daar gaat het NS niet om. NS wil het uit veiligheid dicht hebben, maar kan dat nog niet doen omdat er papieren kaarten zijn. Bij NS draait het OVC gebeuren trouwens vooral om "Enkele reizen", en daar houdt het bijna al bij op straks...  

13-12-2010 18:37:33
elizabeth
elizabeth
Vind dit een slechte zaak. Want dit is gewoon mensen voor een vere (rond) reis op kosten jagen!


jaapfan.
 

13-12-2010 18:59:53
dlm4yjp
dlm4yjp
zucht... gaan we weer

over een paar jaar zijn 2 enkeltjes net zo duur als een retourtje, en neen, het retourtje is niet duurder gemaakt, ze richten het gewoon gelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-12-2010 19:13:26
mren
mren
Bij via's ga je met de OVC weldegelijk flink over de kop: Es-Ehv via Ut worden dan twee enkele reizen en dus veel duurder dan één lange enkele reis. Zeker als je uit moet checken in Ut omdat je bijvoorbeeld met de sneltram naar je bestemming moet.

Ik geloof niet dat ik al ergens iets heb gelezen over een maximumdagtarief over al je enkele reizen die je op een dag maakt.
 

13-12-2010 19:16:37
bultena
bultena
Wat ik ook een grote misser vind is dat je voor iedere reiziger een aparte kaart moet hebben. Zou het zo moeilijk zijn om voor 2 personen te betalen. Bij de fietsenstalling (met chipknip) kun je dus tegenwoordig maar 1 fiets meer stallen. Met kinderen op reis wordt zo wel erg moeilijk.  

13-12-2010 19:17:57
mren
mren
Het grootste bezwaar is vooral dat ze nu de tariefstructuur (al een tijdje) aan het aanpassen zijn aan de OVC ipv andersom.  

13-12-2010 19:18:54
nohab
nohab
In de toekomst is een treinreis alleen mogelijk met reizen op saldo. Ook abonnementen gaan op termijn verdwijnen. Niet meer speculeren over kaartsoorten die opgeladen kunnen worden, op termijn verdwijnt alles, maar dan ook echt alles. Dat is zogenaamd 'makkelijk', want je 'hoeft dan nergens meer aan te denken'. De enige die nergens meer aan hoeft te denken is het vervoersbedrijf, jij als reiziger moet verder alles doen.  

13-12-2010 19:20:34
TheKnitter
TheKnitter
Gister te Amf gehoord van een Smullers en Kiosk medewerker: Proef met OV-Chipkaart als betaalmiddel. Ruim 1000 mensen die dagelijks Amf bezoeken doen mee aan deze proef. Als het slaagt, word het bij de fietsenstalling & parkeerplaats ook betalen met OV-Chipkaart (hij wist niet of het enig betaalmiddel of één van de). Servex-formules gaan er sowieso aan meewerken, maar tot in hoeverre dat ook het enige betaalmiddel word, wist hij niet.  

13-12-2010 19:35:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Kijk, en DAT is nou weer wel handig Per direct invoeren zou zeggen!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-12-2010 19:38:19
TheKnitter
TheKnitter
Het is een proef die nog maar net gestart is. Weet zo even niet meer wanneer tie gestart is. Opzich is dat wel ideaal. Servex ziet er wel heil in, en wil het wel doorzetten. Toiletten op stations konden dan ook met de OV-Chipkaart bediend worden, is de planning.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-12-2010 19:40
 

13-12-2010 19:39:37
j.jager
j.jager
Quote
TheKnitter: Dagkaarten zonder datum kopen word straks al niet meer mogelijk. Bij het kopen is dan alleen "Vandaag geldig" en "Andere vertrekdatum" zoals bijvoorbeeld "Dagkaart Fiets" nu al heeft.
De huidige dagkaart kan je al niet meer zonder datum kopen maar is aleen op datum verkrijgbaar. Ik hoorde verder dat de 5 retoerkaarten waarschijnlijk per januari niet meer te koop zijn, en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.
 

13-12-2010 19:42:02
TheKnitter
TheKnitter
Quote
j.jager: en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.
Een jaar na beeindigen zijn ze nog te gebruiken. Heb je ze dan nog, kun je geld terug vragen bij de NS Klantenservice.
Reden dat de kaarten alleen met datum verkrijgbaar zullen worden is, dat er te veel misbruik word gemaakt. Te vaak komt het voor dat er "vergeten af te stempelen" word gebruikt, en zo dus bijvoorbeeld 4 of 5 dagen met dat kaartje op en neer kan reizen. Althans, dat is mij destijds verteld.
 

13-12-2010 20:13:17
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Kijk, en DAT is nou weer wel handig Per direct invoeren zou zeggen!

Ware het niet dat TLS geen bankvergunning heeft. Dat was voor enkel de OVC al enigszins raar en nu met een eigen betaalsysteem helemaal.
 

13-12-2010 20:45:41
klaass16
klaass16
De kaartautomaat van NS op Zww,, doet het niet,, of ze hebben hem niet aangedaan ofzo, maar vandaag kan niemand een kaartje kopen op Zww.


Edit: kaartautomaat op Vwd is ook defect/kapot

Laatst bewerkt door klaass16 op 14-12-2010 17:49
 

13-12-2010 20:53:44
waalkade
waalkade
Quote
mren: Bij via's ga je met de OVC weldegelijk flink over de kop: Es-Ehv via Ut worden dan twee enkele reizen en dus veel duurder dan één lange enkele reis. Zeker als je uit moet checken in Ut omdat je bijvoorbeeld met de sneltram naar je bestemming moet.

Ik geloof niet dat ik al ergens iets heb gelezen over een maximumdagtarief over al je enkele reizen die je op een dag maakt.
Een tweede chipkaart aanschaffen.
Moet je overigens in Nm nu ook al wanneer je rond het tijdstip van 9.00 reist met de bus en je wilt overstappen.
Tenminste, wanneer je niet te veel wilt betalen.
 

13-12-2010 21:46:52
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
TheKnitter:
Quote
j.jager: en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.
Een jaar na beeindigen zijn ze nog te gebruiken. Heb je ze dan nog, kun je geld terug vragen bij de NS Klantenservice.
Reden dat de kaarten alleen met datum verkrijgbaar zullen worden is, dat er te veel misbruik word gemaakt. Te vaak komt het voor dat er "vergeten af te stempelen" word gebruikt, en zo dus bijvoorbeeld 4 of 5 dagen met dat kaartje op en neer kan reizen. Althans, dat is mij destijds verteld.


Daar heb ik een interessante aanvulling op. De stempel waarmee het kaartje zonder datum geldig moest worden gemaakt, was niet sluitend. De stempel was namelijk samengesteld uit de dag, het weeknummer en een code die met de locatie en/of stempelautomaat van doen had. De combinatie weeknummer en dag komt één keer per jaar voor. En kaartjes zijn tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging geldig. Op een traject waar men zelden gecontroleerd wordt, zoals Bdg-Apn, levert dat iemand die zijn kaartjes spaart zomaar een korting op van ruim 45%. Dit zonder dat het een boete op kan leveren. Ik heb het getest; na 'exact' een jaar, is de stempel exact hetzelfde.


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-12-2010 21:56:01
Pim530
Pim530
Een dagkaart of OV-dagkaart is nog prima zonder datum te verkrijgen: aan het loket.  

14-12-2010 00:52:20
thom
thom
Ik denk dat de Kaartautomaat het dus niet meer doet, simpelweg om vergissingen te verkomen voor mensen die haast hebben...  

14-12-2010 00:57:13
thom
thom
Quote
RSK-Mat92: Daar heb ik een interessante aanvulling op. De stempel waarmee het kaartje zonder datum geldig moest worden gemaakt, was niet sluitend. De stempel was namelijk samengesteld uit de dag, het weeknummer en een code die met de locatie en/of stempelautomaat van doen had. De combinatie weeknummer en dag komt één keer per jaar voor. En kaartjes zijn tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging geldig. Op een traject waar men zelden gecontroleerd wordt, zoals Bdg-Apn, levert dat iemand die zijn kaartjes spaart zomaar een korting op van ruim 45%. Dit zonder dat het een boete op kan leveren. Ik heb het getest; na 'exact' een jaar, is de stempel exact hetzelfde.

Buskaartjes zijn geldig tot een jaar na een tariefswijziging.

Treinkaartjes zijn een jaar geldig na datum van afgifte meen ik, dus dan gaat de vlieger niet op
Of vergis ik me nou enorm, opd e NS site is het niet te vinden iig

Laatst bewerkt door thom op 14-12-2010 01:00
 

14-12-2010 07:00:56
TheKnitter
TheKnitter
NS site staat wel: "Gebruikt u uw ongedateerde kaartje(s) niet? Als u ze binnen een jaar na tariefwijziging weer inlevert, krijgt u uw geld terug."
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/alles-over-uw-reis/vervoerbewijzen/geldig-kaartje
 

14-12-2010 08:50:36
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Wat stom dat ik er niet meteen aan gedacht heb; de zoekfunctie van NS levert dit op:
Quote
"treinkaartje zonder datum"
Een kaartje zonder datum stempelt u op de dag van vertrek af in een stempelautomaat op het station van vertrek. Een kaartje zonder datum dat niet is afgestempeld, is ongeldig. Een ongedateerd kaartje blijft geldig tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging. Wanneer een kaartje is voorzien van een `geldig tot` datum geldt deze uiteraard.



Met vriendelijke groet, Robin
 

14-12-2010 15:18:00
reisthijs
reisthijs
Quote
j.jager: Ik hoorde verder dat de 5 retoerkaarten waarschijnlijk per januari niet meer te koop zijn,

Per 1 januari worden 5-retourkaarten, de rondreis en het omwegbewijs afgeschaft.
Verder wordt de prijsberekening van via-kaartjes aangepast, de prijs wordt voortaan berekend alsof het twee losse enkeltjes zijn.

Dit alles in het kader van het verder doorvoeren van de "enkele-reis-structuur".
 

14-12-2010 16:06:53
bultena
bultena
Bestaat in de toekomst nog de meereiskorting?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-12-2010 17:21:46
kleine_man
kleine_man
Nee.
De NS weet nog niet hoe ze dit gaan vertellen. Maar zoals eerder gezegd, alle kaartjes komen te vervallen.

Men is wel bezig met het "ontwikkelen" van nieuwe kaartvormen. 1 is er voor spotters wel interressant: €25 per maand, door de weeks korting (Behalve tussen 06-09 en 16-18), in het weekend gratis.
 

14-12-2010 17:52:28
bultena
bultena
Recent ben ik twee keer benaderd of ik zo'n kaart of een variant ervan (je had 2 keuzes) op proef wilde hebben, uiteraard tegen betaling. Ben er niet op ingegaan  

14-12-2010 19:41:30
eix
eix
Quote
kleine_man: Nee.
De NS weet nog niet hoe ze dit gaan vertellen. Maar zoals eerder gezegd, alle kaartjes komen te vervallen.



Onlangs las ik op spoorfora nog berichten dat er voor meereiskorting wel degelijk in de toekomst een 'reisproduct' ( ) kan worden geladen op een OVC. Of dat dit in ieder geval onderzocht wordt. Op welke bron is jouw bericht gebaseerd? Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?

Bovendien: Kan NS een dergelijke beslissing die toch wel een flinke impact heeft op de mobiliteit in Nederland zonder meer zelfstandig nemen? Dit ook met het oog op de nieuwe concessie in 2015 voor het HRN.
 

14-12-2010 20:15:16
nohab
nohab
Quote
eix:
Quote
kleine_man: Nee.
De NS weet nog niet hoe ze dit gaan vertellen. Maar zoals eerder gezegd, alle kaartjes komen te vervallen.



Onlangs las ik op spoorfora nog berichten dat er voor meereiskorting wel degelijk in de toekomst een 'reisproduct' ( ) kan worden geladen op een OVC. Of dat dit in ieder geval onderzocht wordt. Op welke bron is jouw bericht gebaseerd? Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?
Ja, dat is zeker.
 

14-12-2010 20:18:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan vraag ik mij meteen af: wat gaat er met de fiets (en Fyra, ICE, Thalys, honden)-toeslagen gebeuren dan?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-12-2010 20:39:08
nohab
nohab
Het is zuiver speculaas, maar het zou mij niets verbazen als daarover totaal nog niet is nagedacht. Net als over hoe we straks internationaal gaan treinen als je in Nederland alleen de OVC kunt gebruiken. NS kan dan wel leuk melden dat op Amsterdam Centraal altijd mensen in de buurt zijn die poortjes kunnen openhouden, maar als iemand nou eens 's avonds laat doorreist naar zeg, Almere Parkwijk, staat daar dan ook iemand klaar om een poortje open te houden? Of moet die reiziger die anders nooit een trein van binnen ziet ter plekke op Amsterdam Centraal voor 7,50 een OVC kopen, daar 20 euro op zetten, en dan vervolgens zien hoe die voor NS geactiveerd te krijgen? Om vervolgens na die rit dus ook nog eens geld 'vast' te hebben staan op die kaart waar die reiziger dus niks mee kan?  

14-12-2010 20:39:53
maurits
maurits
Voor de hond moest je altijd een roze strippenkaart stempelen. Sinds de OV-Chipkaart verplicht is in Amsterdam en Rotterdam, is het vervoer van de hond gratis. Voor de fiets kun je Amsterdam een supplement "fiets" kopen voor €1,50, in Rotterdam is het gratis in de metro, vanzelfsprekend zijn er wel spitsbeperkingen.

Even uitgaande van de NS-filosofie "je kunt geen reisproducten opladen" (voor zover die waar is), zou men dus geen papieren kaartjes meer verkopen en kun je geen reisproducten opladen. Ofwel het vervoer van hond en fiets wordt gratis en de toeslag van de Fyra en ICE verdwijnen. Ofwel het vervoer van hond en fiets wordt verboden (dat gaat politiek niet lukken) en de Fyra en ICE verdwijnen of worden niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Beide een onwerkbare situatie. Dus het lijkt me onhoudbaar voor NS om vast te houden aan het niet opladen van reisproducten icm het niet meer verkopen van papieren kaartjes.

Ook voor internationale reizigers is er nog steeds geen oplossing. Wat te denken van reizigers die met een papieren ticket (ook homeprint) het land in reizen en vervolgens in stations als Asd of Ledn voor een dicht poortje stranden. Of reizigers die binnen Nederland op saldo reizen en een internationale reis willen maken, ik heb nog geen uitcheckpaaltjes op de grens zien staan

Het lijkt me wenselijk dat de overheid in de nieuwe (onderhandse) aanbesteding van het Hoofdrailnet aanvullende voorwaarden opneemt ten aanzien van tarieven, en dan met name op het gebied van gebruikersvriendelijkheid en gemak. Dan zal NS het systeem zo moeten inrichten dat het eindelijk reizigersvriendelijk wordt in plaats van graaivriendelijk voor het management.

Laatst bewerkt door maurits op 14-12-2010 20:41


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2010 20:40:13
abbm
abbm
Misschien komen er toch internationale chipkaarten?  

14-12-2010 20:51:39
maurits
maurits
Misschien OV-chipkaartpaaltjes neerzetten op alle stations die rechtstreeks vanuit Nederland bereikbaar zijn? Al zie ik dat nog niet gebeuren op Moskva Belorusskaja %08%

Maar je raakt hier wel weer een aardig punt, op dit moment worden er in meer gebieden andere betaalmethodes dan papieren kaartjes ingevuld. Zo is DB bezig met mobiele telefoons in combinatie met Near Field Communication (Touch and Travel), heeft de MIVB een eigen chipkaartsysteem (Mobib) en zijn er nog een aantal andere landen en vervoersautoriteiten bezig met eigen initiatieven.

Gevolg is dat we straks dus weer allemaal verschillende betaalsystemen hebben die integratie net zo moeilijk maken als bovenleidingsspanningen, beveiligingssystemen en toelatingsregels op dit moment. Het zou de EU sieren als men een standaard voor moderne betaalmethoden obv open-source-techniek ontwikkelt. Het zou toch erg makkelijk zijn als je met de Nederlandse betaalkaart ook in bijvoorbeeld Budapest kunt reizen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2010 21:14:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Eigenlijk zou het gewoon zo heel makkelijk kunnen door je kaartje bij de conducteur te kunnen kopen: Cash, Pin, Chipknip en voor de buitenlandse reizigers Credit Card...

Dan doet de conducteur ook zijn ronde tenminste, hebben we geen last van kijk-eens-hoe-hard-mijn-muziek-kan personen, kun je op het balkon een gezellig babbeltje beginnen met de HC en zijn de keukendames die uit Utrecht komen ook eindelijk eens stil in de stilte coupe...

...Zucht.. Waarom lijkt het nu net alsof ik over Vroegâh aan het praten ben?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-12-2010 21:33:38
ZJ37
ZJ37
Stremming Rtd-Rta, u mag met de metro meereizen. Maar wel zelf betalen omdat de poortjes dichtzitten en u er met het papieren kaartje niet door kan...  

14-12-2010 22:01:37
kleine_man
kleine_man
Quote
eix: Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?




Vanuit mijn verleden heb ik nog warme contacten met enkele servicemedewerkers.
 

14-12-2010 22:05:22
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37: Stremming Rtd-Rta, u mag met de metro meereizen. Maar wel zelf betalen omdat de poortjes dichtzitten en u er met het papieren kaartje niet door kan...


Hmmmmm........Volgens mij is de vervoerder verantwoordelijk voor het zorgen van vervangend vervoer. Als de NS dus afspraken heeft met de RET, dan moet de NS ook zorgdragen dat NS-reizigers hiervan gebruik kunnen maken.

Ohja.....Klantgerichtheid en OV-Chip
 

14-12-2010 22:22:09
broek53
broek53
Een vervoerder is niet verantwoordelijk voor het zorgen voor vervangend vervoer, dat is nou zo jammer.  

14-12-2010 22:29:22
AlbertP
AlbertP
NS beroept zich op overmacht en dan doet er behalve de reiziger niemand moeilijk over. Zo kan het ook: helemaal geen vervangend vervoer. Wees blij dat er tenminste nog iets is.
Btw, we dwalen wel wat af van het onderwerp treinkaartjes(automaat) en OV-chip.
 

14-12-2010 22:38:03
4201
4201
Quote
AlbertPool: NS beroept zich op overmacht en dan doet er behalve de reiziger niemand moeilijk over. Zo kan het ook: helemaal geen vervangend vervoer. Wees blij dat er tenminste nog iets is.


Och, het is alleen voor de reiziger lastig, verder is iedereen er tevreden mee. Met die instelling kun je wel alle reizigers de trein uit meppen, het spoornet opdoeken en de boel asfalteren.
 

17-12-2010 13:02:08
john2
john2
Quote
bultena: Bestaat in de toekomst nog de meereiskorting?

Denk dat NS hierover wel een brief gaat rond sturen, als de meereiskorting komt tevervallen en wat dan eventueel het alternatief is.
 

01-01-2011 02:32:47
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik heb net op mijn ns reizen op saldo aan gevraagd, met mn studenten ov-chipkaart.
ik kreeg geen fout melding of iets dat zei dat het niet mogelijk was, maar een scherm dat zei dat ik binnen een uur op saldo kon reizen. maar omdat er nog steeds woord aangegeven dat wanneer het werkt onbekend is vroeg ik me af of mensen dit al geprobeerd hebben en of het werkt.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

01-01-2011 03:13:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
misschien dat reizen op saldo met de OVC wel kan, maar ik denk niet dat het kortingspercentage wordt meegenomen. Anders zou heel studerend nederland natuurlijk allang op saldo reizen...  

01-01-2011 03:16:51
thom
thom
Volgens mij is reizen op Saldo helemaal niet mogelijk met een studenten OV-Chipkaart inderdaad...  

01-01-2011 08:33:26
TheKnitter
TheKnitter
Reizen op Saldo met je Studenten OV is wel mogelijk, maar betaal je altijd de volle pond. Hij kan namelijk je korting niet berekenen. Advies is dus ook om met een los kaartje te reizen.  

01-01-2011 10:02:49
WesselE
WesselE
Nee beste Knitter, reizen op saldo met een OVC is toch echt niet mogelijk...


'Okeh'
 

01-01-2011 12:58:45
mdewidt
mdewidt
Formeel kan het niet, praktisch kan het via een omweggetje wel. Maar ... zoals TheKnitter zegt: altijd aan vol tarief.
Zie: http://nsforum.uservoice.com/forums/30994-ikchip-ns-reizigersforum/suggestions/882313-studentenkaart-op-saldo-reizen


Groeten uit Haspengouw
 

01-01-2011 22:10:01
MasterE
MasterE
Er wordt volgens mij hard aangewerkt. Als het goed is, is het vanaf 10 januari mogelijk met een VDU. Dan moet het met de Studentenkaart ook gaan volgens mij.

Mcn Asd
 

01-01-2011 22:35:35
abbm
abbm
Met een VDU kun je al sinds 1 december 2009 reizen.
Op 10 januari zou je met een studentenkaart in de kortingsuren op saldo moeten kunnen reizen.
 


03-01-2011 17:07:52
Jeffrenzo
Jeffrenzo
dat is toch nog steeds een gerucht? ik heb het nog nergens bevestigd gezien


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

03-01-2011 18:35:49
spoorhaas
spoorhaas
Nou, ik kan het je bij deze wel vertellen

Vanaf 10 Januari 2011 kunnen de Studenten met de SOVC reizen op Saldo met 40% korting buiten de vrij reizen dagen!.....

Mochten mensen hier alsnog problemen mee gaan hebben, of 1 van jullie, zouden jullie me dat alsjeblieft kunnen vertellen cq schrijven in dit topic?...

Ben namelijk OV Chip Opleider voor T&S Breda, dus kunnen we van elkaar nog leren...

Grtz
 

09-01-2011 16:56:55
eix
eix
Potentieel probleem wat ik zie is dat de OVC niet is aangepast op de Zoutactie voor vaste klanten. In feite heeft NS de 'vrij reizen' periode aangepast voor studenten in januari. Maar ik weet niet of de software voor deze tijdelijke januari actie ook is bijgewerkt.

Kortom, ik verwacht dat als ik volgende week zondag doe inchecken met mijn SOVC-week dat er toch geld wordt afgeschreven terwijl ik in het kader van de zoutactie niet hoef te betalen. En nee, ik ga het niet even testen door in te checken. Ik check liever gewoon niet in als ik gratis mag reizen... %08%

Laatst bewerkt door eix op 09-01-2011 16:58
 

09-01-2011 19:09:39
jordydl1
jordydl1
ik kan met mijn ov-chipkaart met vdu ook niet op saldo reizen savonds na 7 uur, dus of de software is aangepast is het heel simpel: nee.
gewoon niet inchecken de conducteur zal van de actie op de hoogte zijn

Laatst bewerkt door jordydl1 op 09-01-2011 19:10
 

19-01-2011 19:47:38
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
spoorhaas: Mochten mensen hier alsnog problemen mee gaan hebben, of 1 van jullie, zouden jullie me dat alsjeblieft kunnen vertellen cq schrijven in dit topic?...


ik kwam zaterdag achter een probleem, op het eerste tabblad (ik neem aan dat het tabbladen zijn in ieder geval) bij de rail pocket. ik word op mijn reis van Mdb naar Ztm 2 keer gecontroleerd, de 1e keer zat de conductrice te puzzelen maar had na ong 1 min door dat ik ingecheckt was. Maar de 2e conducteur geloofde eerst niet dat ik was ingecheckt, want hij zei dat er stond check-in ontbreekt. na even discussiëren ging die nog een keer kijken en toen had hij het uit eindelijk gevonden, ik denk op een tabblad met reis geschiedenis, en toen zei iets van: oh, er staat hier check in ontbreekt maar als je verder kijkt zie je het wel staan.
ik weet niet of dat alleen bij mijn studenten chipkaart zo is, maar als dat niet het geval is lijkt het me wel handig om te weten voor conducteurs.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

26-01-2011 19:28:18
john2
john2
Als dit niet het goede topic is voor mijn mededeling dan moet administratie het maar in het goede topic plaatsen. Dit leek mij de juiste plek. Vandaag een E - mail gehad van Syntus dat men gewoon gebruik kan maken van de OV chipkaart met daarop het voordeeluren abonnement van de NS op de lijnen van Syntus. Ook de samenreiskorting is geldig op de lijnen van Syntus.  

26-01-2011 20:10:26
oranjebank
oranjebank
Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes. %08%  

26-01-2011 20:17:28
mdj
mdj
Ow... Kan er bij Syntus met de OVC gereisd worden? Volgens mij hebben ze nog nieteens paaltjes...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-01-2011 20:44:06
eix
eix
Quote
oranjebank: Schandalig dat Veolia dat niet doet. (...) Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement.

Wat is op dit moment dan het grote verschil tussen Veolia en Arriva? Want bij beiden moet je vooralsnog een extra gratis/0,01 cent product op de kaart laden om de reductie te krijgen...
 

26-01-2011 20:45:22
Geerrritt
Geerrritt
Quote
mdj: Ow... Kan er bij Syntus met de OVC gereisd worden? Volgens mij hebben ze nog nieteens paaltjes...

In Go heb ik ze vandaag zien staan, in Zp, Hgl en Ah staan de palen er al wel, zonder apparatuur nog. In April moet het geloof ik ingevoerd zijn en werken.
Vraag me trouwens af of Arriva deze palen gaat overnemen of dat deze na nog geen 2 jaar van dienst naar de schroot verdwijnen.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 26-01-2011 20:51
 

26-01-2011 20:50:28
john2
john2
Quote
oranjebank: Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes. %08%

Het probleem is dat bijvoorbeeld het Veolia personeel op de treinen, conducteurs, het verchipte gedeelte niet kunnen lezen met hun apperatuur, van de OV chipkaart. Ik weet niet of bij andere regionale vervoerdes dit ook zo is.
 

26-01-2011 20:52:45
Geerrritt
Geerrritt
Schijnt te maken te hebben met de programmering van de software van de vervoerder of de lezer de hele kaart leest of alleen het eigen gedeelte.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 26-01-2011 20:53
 

26-01-2011 21:04:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
eix: Wat is op dit moment dan het grote verschil tussen Veolia en Arriva?
Dat je bij Veolia op het bustarief reist (dus basistarief + prijs per kilometer) en bij Arriva gewoon op het NS-tarief (tenminste, ze hanteren dezelfde berekening).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-01-2011 21:21:10
waalkade
waalkade
Bij Veolia heeft men trein- en bustarieven, trein noord 18,4 cent/km, trein zuid 19,9 cent/km. Een stuk duurder dan de bustarieven van Veolia.  

26-01-2011 22:08:23
eix
eix
Maar dat is toch niet schandalig? Want juist bij Veolia kun je gemakkelijk overstappen van trein op bus. Bovendien krijg je voor 1 eurocent korting buiten de spits, in de trein zelfs 40%.

Natuurlijk zijn er een hoop zaken niet goed geregeld bij de OVC. Het hele overstap check-in check-uit gebeuren met dubbel opstaptarief. Het niet erkennen van het NS VDU bij roz (reizen op saldo). Er is zoals al vaker gezegd vanuit de vervoerder en niet vanuit de reiziger gedacht. Maar ik zie niet waar Veolia in dat opzicht slechter presteert dan bijvoorbeeld Arriva. Dus ik begrijp de kreet 'schandalig dat Veolia dat niet doet' niet helemaal. Want volgens mij flikken Arriva én Veolia hetzelfde trucje om voordeeluren te implementeren in roz.
 

26-01-2011 22:44:34
ruud.h
ruud.h
Ik heb horen zeggen dat je met een NS voordeelurenkaart + OV-Chipkaart niet kunt reizen bij Veolia klopt dit ik heb namelijk ook de voordeelurenkaart+OV-Chipkaart en ik heb die een eurocent ook betaald voor de daluren bij Veolia
nu las ik op de schremen in de trein ging wel snel dat er op stond dat de NS Voordeelurenkaar+OV-Chipkaart niet geldig waren bij Veolia


ruud.h
 

26-01-2011 22:53:32
eix
eix
Volgens mij kun je met een NSvoordeeluren chipkaart (dus de fysieke, plastic kaart) gewoon reizen bij Veolia. Maar als je aanspraak wil maken op de korting is het noodzakelijk om op de chipkaart het Veolia 'kortingsproduct' te laden voor één eurocent. Het NS-kortingsproduct op de chip wordt namelijk niet door Veolia erkend en/of herkend.

Kortom, als je niet dat ene eurocent product op je chip zet krijg je geen korting en betaal je de volle mep bij roz. De uitgever van de plastic kaart doet er niet toe. Maar voor je mijn woorden voor 100% waarheid aanneemt lijkt het mij verstandig dat iemand dit verhaal verifieert.

Hou er bovendien rekening mee dat je bij een combinatie van NS én Veolia opnieuw moet in en uitchecken. Dat maakt je reis duurder dan een los papieren treinkaartje.

Laatst bewerkt door eix op 26-01-2011 22:54
 

26-01-2011 23:10:46
mich
mich
bovenstaande bericht is juist. Bij Veolia moet je het product Veolia voordeelurenkorting op je kaart zetten, want NS voordeelurenkorting wordt niet uitgelezen. Let wel op dat je als je in een bus incheckt je in diezelfde bus uitcheckt voordat je overstapt, ook al stap je over op een andere Veolia bus of de trein. En laat die kaarten niet tussen de bank vallen...  

27-01-2011 11:43:34
john2
john2
Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel met een papieren treinkaartje met korting, mits je een voordeelurenabonnement NS en een dalurenkorting Veolia op de OV chipkaart heb staan. En als je zonder papieren treinkaartje reist, gewoon per vervoerder in checken en uit checken. Dan heb ik nog een vraag over. Als ik een reisprodukt op de OV chipkaart laadt in plaats van papieren treinkaartje, bijvoorbeeld Nuth - Maastricht. Hoef ik dan niet per vervoerder in en uit te checken? Met een papieren treinkaartje hoef men ook niet in en uit te checken.  

27-01-2011 11:53:14
mich
mich
Met een papieren treinkaartje heb je niks met de ov chipkaart te maken. Dat het NS voordeelurenabbonnement op een chipkaart staat doet daar niet aan af, die kaart is herkenbaar als NS voordeelurenabonnement. (zo is mij verteld)

Met een OV chipkaart moet je altijd bij iedere vervoerder apart in en uitchecken. Daarnaast moet je en dit is belangrijk: bij overstap van bus-bus, bus-trein, of trein-bus ook al is het dezelfde vervoerder toch in en uitchecken!
 

27-01-2011 12:22:04
nohab
nohab
Quote
john2: Als ik een reisprodukt op de OV chipkaart laad in plaats van papieren treinkaartje, bijvoorbeeld Nuth - Maastricht. Hoef ik dan niet per vervoerder in en uit te checken? Met een papieren treinkaartje hoef men ook niet in en uit te checken.
Met de OV-chipkaart kun je alleen op saldo reizen. Met een reisproduct wordt alleen een traject- of netkaart bedoeld, geen enkele reizen of retours zoals we die nu kennen.
 

27-01-2011 13:01:42
john2
john2
Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten. Maar volgens de uitleg van nohab ben ik abuis.  

27-01-2011 13:07:32
john2
john2
Quote
mich: Met een papieren treinkaartje heb je niks met de ov chipkaart te maken. Dat het NS voordeelurenabbonnement op een chipkaart staat doet daar niet aan af, die kaart is herkenbaar als NS voordeelurenabonnement. (zo is mij verteld)

Met een OV chipkaart moet je altijd bij iedere vervoerder apart in en uitchecken. Daarnaast moet je en dit is belangrijk: bij overstap van bus-bus, bus-trein, of trein-bus ook al is het dezelfde vervoerder toch in en uitchecken!

Veolia personeel kan het NS voordeeluren abonnement niet herkennen met hun apperatuur. Daarom ben je verplicht een dalurenkorting op je OV chipkaart erbij te zetten. Anders reis je nog met een papieren treinkaartje met korting niet geldig (zwart of grijs?) bij Veolia.
 

27-01-2011 13:43:01
reisthijs
reisthijs
Quote
john2: Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten.
Misschien is dat een toekomstvisie voor als de papieren kaartjes worden afgeschaft maar dit is nu in ieder niet mogelijk. Het heeft ook niet veel nut zolang je bij de automaat nog gewoon papieren kaartjes kan kopen.

Quote
john2: Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel met een papieren treinkaartje met korting, mits je een voordeelurenabonnement NS en een dalurenkorting Veolia op de OV chipkaart heb staan.
Het NS voordeelurenabonnement is landelijk geldig bij alle vervoerders dus waarom zou je daar nog extra product bij moeten hebben als je toch alleen met papieren kaartjes reist?

De enige reden dat je een Veolia-kortingsproduct nodig zou hebben is als je met korting 'op saldo' wil reizen.
 

27-01-2011 16:40:07
kleine_man
kleine_man
Quote
oranjebank: Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes. %08%


Arriva accepteerd de VDU van de NS niet, je kan voor €17,50. Hoezo reizigersvriendelijk? Syntus zet op deze manier wel een hak richting Arriva %08%

Als het goed is blijft het papieren gewoon geldig zolang dit "probleem" niet opgelost is.
 

27-01-2011 16:42:56
kleine_man
kleine_man
Quote
john2: Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten. Maar volgens de uitleg van nohab ben ik abuis.


Het is nog erger. Het is een publiek geheim dat alle kaartvormen zoals wij die kenden voor de invoering van de OVC zullen gaan verdwijnen. Je kan dan alleen nog op saldo reizen. Bij de aankondiging van de OVC is wel aangekondigd dat het papierenkaartje 1-op-1 vervangen zou worden door de OVC. Uiteindelijk gebeurd dat ook, ware het niet dat eerst alle kaartjes afgeschaft zijn......
 

27-01-2011 17:04:15
Kars
Kars
Quote
kleine_man:
Quote
oranjebank: Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes. %08%


Arriva accepteerd de VDU van de NS niet, je kan voor €17,50. Hoezo reizigersvriendelijk? Syntus zet op deze manier wel een hak richting Arriva %08%

Als het goed is blijft het papieren gewoon geldig zolang dit "probleem" niet opgelost is.
Die accepteren ze wel, echter kan bij reizen op saldo die korting nog niet worden berekend. Daarom kun je nu gratis (t/m mei 2011) een kortingsproduct voor de Arriva-treinen op je ov-chipkaart laden. Op dit moment wordt door de NS en Arriva gewerkt aan een (technische) oplossing voor dit probleem!
 

27-01-2011 17:09:00
forum
forum
De kaartautomaat op station Vk kan mijn SOV kaart niet lezen en kan er dus ook geen geld opzetten meer mensen met ditzelfde probleem?  

27-01-2011 17:58:18
john2
john2
En dit probleem zouden de conducteurs van Veolia ook hebben dat ze met hun apperatuur niet het verchipte gedeelte van de voordeelurenkaart kunnen lezen. Dus daarom het daluren produkt van Veolia op mijn OV chipkaart gezet. Op een scherm in een Veolia trein gelezen dat men een dalurenkorting op de OV chipkaart dient te zitten, want het verchipte deel van het voordeeluren abonnement is niet geldig in de Veolia treinen.

Laatst bewerkt door john2 op 27-01-2011 18:02, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

27-01-2011 18:31:56
Geerrritt
Geerrritt
Iemand op Twitter:
Quote
Conducteur: "Indien u reist met een gehackte OV-chipkaart, vergeet dan straks thuis niet uit te checken."
 

27-01-2011 20:25:53
waalkade
waalkade
Quote
forum: De kaartautomaat op station Vk kan mijn SOV kaart niet lezen en kan er dus ook geen geld opzetten meer mensen met ditzelfde probleem?
Dat kan bijvoorbeeld in Nmh ook niet. Antwoord wat je kan verwachten van de opdrachtgever is dat je toch ook automatisch kan opladen. Wanneer je dan zegt dat je geen nederlandse bankrekening hebt, is het antwoord waarschijnlijk, dat is een landelijk probleem en daar gaan we niet over.
 

28-01-2011 09:42:47
fastguy84
fastguy84
Naar mijn mening mag Veolia wel zorgen voor iets van oplaadpunten / -automaten op de 'eigen' stations, maar er zijn natuurlijk legio alternatieven: http://www.ov-chipkaart.nl/services/servicesvooraenpkaart/adresvinder/

Volgens mij lopen er wel een aantal dingen door elkaar. Je kunt nu bij Veolia:

%01% reizen met een papieren kaartje, bijvoorbeeld Std-Vk. Als je een NS-VUK hebt, mag je een kaartje met korting kopen. De controleurs kunnen je NS-VUK chip niet uitlezen, maar aangezien je de VUK voorlopig alleen op een NS VUK-kaart kunt laden (niet op een andere ov-chipkaart), is hier nog enige handmatige controle mogelijk.

%01% reizen op saldo met de ov-chipkaart. Je checkt bij Veolia in en uit. Als je met korting wilt reizen, heb je de gratis / € 0,01 dalurenkorting nodig (en moet je natuurlijk in de dalperiode reizen). Als je dit product niet hebt op je kaart, betaal je de volle prijs, ongeacht of je een NS VUK bij je hebt. Sterker nog, zelfs als je met de ov chip die op je NS VUK staat reist en betaalt, maar zonder dalurenkorting, betaal je volle prijs.

Zelf heb ik afgelopen weekend een reisje Mt-Mes gemaakt, met mijn NS VUK met Veolia Dalurenkorting. Ik moest voor een enkeltje het wereldschokkende bedrag van €0,47 aftikken (ja echt). Met korting op papier was dit € 1,20 geweest, zonder korting € 2. De Veolia-tariefstructuur is op lange afstanden ongunstig, maar op korte stukjes is het echt een koopje, want je krijgt ook nog korting op het instaptarief (maar zelfs dan snap ik niet hoe dit berekend is, 40% korting op het instaptarief van €0,79 is al € 0,47 - dan zou ik 0 km gereisd hebben? Zowel op heen- als terugreis kostte het € 0,47 en het staat ook goed in mijn transactieoverzicht).
 

28-01-2011 10:06:05
abbm
abbm
Heb je toevallig de bus van te voren gebruikt?  

28-01-2011 10:55:10
reisthijs
reisthijs
Quote
fastguy84: maar zelfs dan snap ik niet hoe dit berekend is, 40% korting op het instaptarief van €0,79 is al € 0,47 - dan zou ik 0 km gereisd hebben?

Een andere verklaring is er niet, hier is blijkbaar iets mis gegaan waardoor alleen het basistarief is berekend (waarom haalt iedereen toch steeds de termen basis- en instaptarief door elkaar?). Voor een ritje van 6 km dat 11,9 ct per km kost zou de totale prijs €1,18 moeten zijn (bijna dezelfde prijs als NS-tarief dus!)

Laatst bewerkt door reisthijs op 28-01-2011 10:57
 

28-01-2011 12:52:36
berkel73
berkel73
Staan de paaltjes bij Veolia op het perron of in de trein (ik ben daar al een tijdje niet meer geweest)? Als ze in de trein staan, zou het kunnen dat het systeem niet doorgehad heeft dat de trein naar een ander station is gereden en dat dus alleen het basistarief is berekend. Dat gebeurt ook als je in een bus of tram bij dezelfde halte meteen weer uitcheckt.

Laatst bewerkt door berkel73 op 28-01-2011 12:53
 

28-01-2011 13:23:37
john2
john2
De paaltjes voor in en uit te checken staan op het perron, dit voor de treinen. De in en uit check mogelijkheden voor de Veolia bussen zijn hiervoor mogelijkheden in de bussen van Veolia zelf.

Laatst bewerkt door john2 op 28-01-2011 13:24, reden: type fout hersteld.
 

28-01-2011 13:25:23
berkel73
berkel73
Ah, oké, dat wijkt dan gelukkig niet af van de overige spoorbedrijven. Dan snap ik dat bedrag van 47 cent ook niet %03%.  

28-01-2011 14:22:13
jacokran
jacokran
Het lijkt er op dat het tarief voor de Veolia trein hetzelfde is als voor de bus (vast tarief per kilometer met een vast instaptarief). In de bus heb je instaptarief betaald, in de Veolia trein betaal je dat dan niet nogmaals. Op de gereden kilometers in de trein heb je vervolgens korting gekregen.

Waarschijnlijk stond bij het inchecken op de Veolia paal: Overstap OK.
 

28-01-2011 15:02:20
Pim530
Pim530
Als men de kilometers als 'Te''s ziet, dan zou je voor bijvoorbeeld Gn-Gnn ( tariefeenheid 0 ), wanneer dat systeem toegepast zou worden, ook enkel het instaptarief betalen.  

28-01-2011 15:58:40
fastguy84
fastguy84
Het verschil tussen basistarief en instaptarief zie ik zelf niet zo, het is gewoon de 1e strip die je vroeger betaalde. Ik vind het zelf vervelender als basistarief wordt verward met de borg, of nog erger, met het degressief tariefstelsel (als in: als je Std-Ah via Nm reist betaal je bij de NS twee keer het basistarief - dat is echt fout, je zou moeten zeggen: je begint bij NS ook de tweede keer bij 0 kilometer en daarom zijn de kilometers dan duurder). Maar dat geheel terzijde.

Nee, ik heb niet eerder met de bus gereisd, zelfs nooit met deze kaart bij Veolia (bus of trein). Verder ook geen enkele andere trein- of busreis die dag met deze kaart, en ook geen incomplete reis op de kaart gehad. Ik vermoed toch een foutje bij Veolia. Er stond bij inchecken gewoon INIFEE 15 (of zoiets onleesbaars) en bij uitchecken ben ik vergeten, maar volgens mij wel € 0,47.

Hier de uitdraai van de ov-chipkaart.nl site (alleen datum + tijden weggehaald):

xx-xx-xxxx help Check-uit xx:xx Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland
Check-in Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland
Product: Vraag uw OV-bedrijf
Ritprijs € 0,47 (instaptarief € 15,00 - niet verreisd € 14,53) 14,53

xx-xx-xxxx Check-in xx:xx Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland -15,00

xx-xx-xxxx help Check-uit xx:xx Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland
Check-in Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland
Product: Vraag uw OV-bedrijf
Ritprijs € 0,47 (instaptarief € 15,00 - niet verreisd € 14,53) 14,53

xx-xx-xxxx Check-in xx:xx Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland
 

28-01-2011 16:14:53
reisthijs
reisthijs
Quote
jacokran: Het lijkt er op dat het tarief voor de Veolia trein hetzelfde is als voor de bus (vast tarief per kilometer met een vast instaptarief). In de bus heb je instaptarief betaald, in de Veolia trein betaal je dat dan niet nogmaals. Op de gereden kilometers in de trein heb je vervolgens korting gekregen.
Dat klopt dus niet, in dat geval zou het bedrag hoger moeten zijn dan 47 cent.

Quote
Pim530: Als men de kilometers als 'Te''s ziet, dan zou je voor bijvoorbeeld Gn-Gnn ( tariefeenheid 0 ), wanneer dat systeem toegepast zou worden, ook enkel het instaptarief betalen.
Daarom doet men dat dus niet. Veolia werkt met het "bus-systeem" dus met echte kilometers. Ik ging er alleen maar van uit (omdat ik de extacte afstand niet weet) dat Mt-Mes (6 Te) ongeveer 6 km is.

Quote
fastguy84: Het verschil tussen basistarief en instaptarief zie ik zelf niet zo, het is gewoon de 1e strip die je vroeger betaalde.
Het instaptarief is, zoals je kan zien op die uitdraai, de borg die wordt afgeschreven bij het inchecken (bij Veolia is dat dus 15 euro). Dat is dus heel iets anders dan het basistarief!
 

28-01-2011 19:34:10
phantom
phantom
Alles allemaal erg fijn,maar 2dingen irriteren me mateloos.
Ten 1ste wordt alles maar electronisch gemaakt,en werkt dan ook door slechte handleidingen niet goed.
Ten 2e men werkt aan en met een systeem dat een jongen van 20 kan kraken enzo gratis kan reizen.
Ongeacht wie dat fraaie stuk plastic heeft bedacht dat OV chipkaart heet,maar vraagt niemand zich nou af waar houd t op ?
Alles wordt geplastificeerd,nog effe en je hebt een kaartje waar je je kont mee kunt laten afvegen.
En dan om de tragedie nog completer te maken,het werkt niet of slecht en de meeste mensen van de oudere generatie snappen uberhaupt al geen zak van een ovchipkaart.
Kortom het product is het niet waard om te gebruikt te worden door de "doorsnee consument" omdat de electronica niet werkt of maar half.
Voorlichting over hoe het correct te gebruiken heb ik nog niet gezien.
En dan willen de grote concerns er alles maar met gebreken en zonder uitleg comleet doorduwen.
Ik zou is aan een klant moeten vertellen: mevrouw hier is uw pakketje,het is dan wel stuk maar betaal maar gewoon "dat is voor uw veiligheid het beste"
Het slaat gewoon compleet nergens op,de hele wereld wordt electronicageil en pasjes geil.
Al men dan tenminste instaat was om je een werkend product door je strot te stampen dan scheelde dat al enigzins,maar zelfs dat krijgt men niet eens voorelkaar.
(vrije keus in deze wereld wordt je steeds verder ontnomen door slechte alternatieven,die je MOET nemen om ergens te komen)
 

28-01-2011 23:53:10
waalkade
waalkade
Sinds vanmorgen 10.30 kan je in Nm bij het Veolia/Breng loket de kortingspropositie van Veolia en CXX op je kortingskaart/OV-Chip laten zetten.  

29-01-2011 00:09:51
mark
mark
Tot mijn verbazing zag ik dat zelfs de stations langs de lijn Aml-Mrb van in/uitcheckpalen zijn voorzien.
Het zal dus niet lang meer duren tot je daar ook met de Chipkaart kan reizen.
 

29-01-2011 01:45:15
thom
thom
@ Phantom,

Wat probeer je nou eigenlijk toe te voegen aan deze discussie ?
 

29-01-2011 08:33:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ik gok een tot niets leidende klaagzang. Want een handleiding voor de OV-Chipkaart lijkt me enigszins overdreven; van de stempelautomaat heb ik ook nooit een handleiding gezien, en de handeling is ongeveer hetzelfde.


Met vriendelijke groet, Robin