Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

NS Kaartautomaten & de OV-Chipkaart

Maandag 13 dec 2010 - 16:03:10
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
In een ander topic:
Pim530: Ik neem aan dat je er een soort van dagkaart op kan laden bij de automaat, net als bijv. de RET doet. Zou wel prettig zijn als er ook landelijke dagkaarten voor bus, tram en metro en OV-dagkaarten bleven
Nee. Zo word het niet. NS gaat allerhande soorten kaarten afschaffen, waarvan het "Rondreiskaartje", "Weekendretour" en de "5-Retourkaart" ook geen lang bestaan zal hebben. Dagkaarten zonder datum kopen word straks al niet meer mogelijk. Bij het kopen is dan alleen "Vandaag geldig" en "Andere vertrekdatum" zoals bijvoorbeeld "Dagkaart Fiets" nu al heeft.
Een product opladen op je OVC zoals de dagkaart is te moeilijk voor NS. NS-ers hebben laatst tegen mij gezegd dat dat niet mogelijk word, maar hoe dit opgelost word, I don't know. Zal vast iets met een maximum tarief worden, of het word "gewoon" afgeschaft.

Omdat dit onderwerp toch wel een essentieel belang is voor de reizigers, even een apart topic aangemaakt.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 13 dec 2010 om 16:04:15

Maandag 13 dec 2010 - 16:33:48
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Zou niet weten waarom dat te moeilijk is, gewoon inchecken met 'CheckIn OKDag' ofzo. Kruidvatkaartjes etc. zullen zeker wel wegwerpchippers worden?

BTW: Blijft het papieren kaartje, zei het als e-ticket, niet gewoon bestaan?

Maandag 13 dec 2010 - 16:42:38
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Nee, dat zal ook verdwijnen. Anders heb je bij stations met poortjes (Asd en ga zo maar door) er niks aan: Je kan met een e-ticket niet door het poortje heen...

Maandag 13 dec 2010 - 16:52:00
Pim530
Pim530
Voor zover ze die poortjes dan inderdaad dicht willen gaan gooien; daar was men toch nog niet volledig over uit?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Maandag 13 dec 2010 - 17:14:39
FourRoses
FourRoses
Ze bouwen er niet voor niets hekjes in (waar je fiets overigens niet of nauwelijks doorheen past, laat staan een fiets met bagage)

Maandag 13 dec 2010 - 17:23:57
Pim530
Pim530
Er werd ook ergens in de media gemeld dat de hekjes ideaal zijn om het vergeten uit te checken tegen te gaan. Bovendien kan je bij een ingangscontrole het grootste gros prima alleen voor OVC'ers gebruiken, en een paar hekjes open houden met een mannetje erbij.

Maandag 13 dec 2010 - 17:25:23
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Daar gaat het NS niet om. NS wil het uit veiligheid dicht hebben, maar kan dat nog niet doen omdat er papieren kaarten zijn. Bij NS draait het OVC gebeuren trouwens vooral om "Enkele reizen", en daar houdt het bijna al bij op straks...

Maandag 13 dec 2010 - 18:37:33
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Vind dit een slechte zaak. Want dit is gewoon mensen voor een vere (rond) reis op kosten jagen!

jaapfan.

Maandag 13 dec 2010 - 18:59:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
zucht... gaan we weer

over een paar jaar zijn 2 enkeltjes net zo duur als een retourtje, en neen, het retourtje is niet duurder gemaakt, ze richten het gewoon gelijk.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 13 dec 2010 - 19:13:26
mren
mren
Bij via's ga je met de OVC weldegelijk flink over de kop: Es-Ehv via Ut worden dan twee enkele reizen en dus veel duurder dan één lange enkele reis. Zeker als je uit moet checken in Ut omdat je bijvoorbeeld met de sneltram naar je bestemming moet.

Ik geloof niet dat ik al ergens iets heb gelezen over een maximumdagtarief over al je enkele reizen die je op een dag maakt.

Maandag 13 dec 2010 - 19:16:37
bultena
bultena
Wat ik ook een grote misser vind is dat je voor iedere reiziger een aparte kaart moet hebben. Zou het zo moeilijk zijn om voor 2 personen te betalen. Bij de fietsenstalling (met chipknip) kun je dus tegenwoordig maar 1 fiets meer stallen. Met kinderen op reis wordt zo wel erg moeilijk.

Maandag 13 dec 2010 - 19:17:57
mren
mren
Het grootste bezwaar is vooral dat ze nu de tariefstructuur (al een tijdje) aan het aanpassen zijn aan de OVC ipv andersom.

Maandag 13 dec 2010 - 19:18:54
nohab
nohab
Flickr bvisser
In de toekomst is een treinreis alleen mogelijk met reizen op saldo. Ook abonnementen gaan op termijn verdwijnen. Niet meer speculeren over kaartsoorten die opgeladen kunnen worden, op termijn verdwijnt alles, maar dan ook echt alles. Dat is zogenaamd 'makkelijk', want je 'hoeft dan nergens meer aan te denken'. De enige die nergens meer aan hoeft te denken is het vervoersbedrijf, jij als reiziger moet verder alles doen.

Maandag 13 dec 2010 - 19:20:34
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Gister te Amf gehoord van een Smullers en Kiosk medewerker: Proef met OV-Chipkaart als betaalmiddel. Ruim 1000 mensen die dagelijks Amf bezoeken doen mee aan deze proef. Als het slaagt, word het bij de fietsenstalling & parkeerplaats ook betalen met OV-Chipkaart (hij wist niet of het enig betaalmiddel of één van de). Servex-formules gaan er sowieso aan meewerken, maar tot in hoeverre dat ook het enige betaalmiddel word, wist hij niet.

Maandag 13 dec 2010 - 19:35:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Kijk, en DAT is nou weer wel handig Per direct invoeren zou zeggen!

Maandag 13 dec 2010 - 19:38:19
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Het is een proef die nog maar net gestart is. Weet zo even niet meer wanneer tie gestart is. Opzich is dat wel ideaal. Servex ziet er wel heil in, en wil het wel doorzetten. Toiletten op stations konden dan ook met de OV-Chipkaart bediend worden, is de planning.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 13 dec 2010 om 19:40:04

Maandag 13 dec 2010 - 19:39:37
j.jager
j.jager
TheKnitter: Dagkaarten zonder datum kopen word straks al niet meer mogelijk. Bij het kopen is dan alleen "Vandaag geldig" en "Andere vertrekdatum" zoals bijvoorbeeld "Dagkaart Fiets" nu al heeft.
De huidige dagkaart kan je al niet meer zonder datum kopen maar is aleen op datum verkrijgbaar. Ik hoorde verder dat de 5 retoerkaarten waarschijnlijk per januari niet meer te koop zijn, en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.

Maandag 13 dec 2010 - 19:42:02
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
j.jager: en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.
Een jaar na beeindigen zijn ze nog te gebruiken. Heb je ze dan nog, kun je geld terug vragen bij de NS Klantenservice.
Reden dat de kaarten alleen met datum verkrijgbaar zullen worden is, dat er te veel misbruik word gemaakt. Te vaak komt het voor dat er "vergeten af te stempelen" word gebruikt, en zo dus bijvoorbeeld 4 of 5 dagen met dat kaartje op en neer kan reizen. Althans, dat is mij destijds verteld.

Maandag 13 dec 2010 - 20:13:17
mren
mren
dlm4yjp: Kijk, en DAT is nou weer wel handig Per direct invoeren zou zeggen!
Ware het niet dat TLS geen bankvergunning heeft. Dat was voor enkel de OVC al enigszins raar en nu met een eigen betaalsysteem helemaal.

Maandag 13 dec 2010 - 20:45:41
klaass16
klaass16
De kaartautomaat van NS op Zww,, doet het niet,, of ze hebben hem niet aangedaan ofzo, maar vandaag kan niemand een kaartje kopen op Zww.

Edit: kaartautomaat op Vwd is ook defect/kapot

Laatst bewerkt door klaass16 op Dinsdag 14 dec 2010 om 17:49:52

Maandag 13 dec 2010 - 20:53:44
waalkade
waalkade
mren: Bij via's ga je met de OVC weldegelijk flink over de kop: Es-Ehv via Ut worden dan twee enkele reizen en dus veel duurder dan één lange enkele reis. Zeker als je uit moet checken in Ut omdat je bijvoorbeeld met de sneltram naar je bestemming moet.

Ik geloof niet dat ik al ergens iets heb gelezen over een maximumdagtarief over al je enkele reizen die je op een dag maakt.
Een tweede chipkaart aanschaffen.
Moet je overigens in Nm nu ook al wanneer je rond het tijdstip van 9.00 reist met de bus en je wilt overstappen.
Tenminste, wanneer je niet te veel wilt betalen.

Maandag 13 dec 2010 - 21:46:52
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
TheKnitter:
j.jager: en de kaartjes die je dan nog hebt die zijn dan nog wel te gebruiken.
Een jaar na beeindigen zijn ze nog te gebruiken. Heb je ze dan nog, kun je geld terug vragen bij de NS Klantenservice.
Reden dat de kaarten alleen met datum verkrijgbaar zullen worden is, dat er te veel misbruik word gemaakt. Te vaak komt het voor dat er "vergeten af te stempelen" word gebruikt, en zo dus bijvoorbeeld 4 of 5 dagen met dat kaartje op en neer kan reizen. Althans, dat is mij destijds verteld.
Daar heb ik een interessante aanvulling op. De stempel waarmee het kaartje zonder datum geldig moest worden gemaakt, was niet sluitend. De stempel was namelijk samengesteld uit de dag, het weeknummer en een code die met de locatie en/of stempelautomaat van doen had. De combinatie weeknummer en dag komt één keer per jaar voor. En kaartjes zijn tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging geldig. Op een traject waar men zelden gecontroleerd wordt, zoals Bdg-Apn, levert dat iemand die zijn kaartjes spaart zomaar een korting op van ruim 45%. Dit zonder dat het een boete op kan leveren. Ik heb het getest; na 'exact' een jaar, is de stempel exact hetzelfde.

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 13 dec 2010 - 21:56:01
Pim530
Pim530
Een dagkaart of OV-dagkaart is nog prima zonder datum te verkrijgen: aan het loket.

Dinsdag 14 dec 2010 - 00:52:20
thom
thom
Ik denk dat de Kaartautomaat het dus niet meer doet, simpelweg om vergissingen te verkomen voor mensen die haast hebben...

Dinsdag 14 dec 2010 - 00:57:13
thom
thom
RSK-Mat92: Daar heb ik een interessante aanvulling op. De stempel waarmee het kaartje zonder datum geldig moest worden gemaakt, was niet sluitend. De stempel was namelijk samengesteld uit de dag, het weeknummer en een code die met de locatie en/of stempelautomaat van doen had. De combinatie weeknummer en dag komt één keer per jaar voor. En kaartjes zijn tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging geldig. Op een traject waar men zelden gecontroleerd wordt, zoals Bdg-Apn, levert dat iemand die zijn kaartjes spaart zomaar een korting op van ruim 45%. Dit zonder dat het een boete op kan leveren. Ik heb het getest; na 'exact' een jaar, is de stempel exact hetzelfde.
Buskaartjes zijn geldig tot een jaar na een tariefswijziging.

Treinkaartjes zijn een jaar geldig na datum van afgifte meen ik, dus dan gaat de vlieger niet op
Of vergis ik me nou enorm, opd e NS site is het niet te vinden iig

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 14 dec 2010 om 01:00:32

Dinsdag 14 dec 2010 - 07:00:56
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
NS site staat wel: "Gebruikt u uw ongedateerde kaartje(s) niet? Als u ze binnen een jaar na tariefwijziging weer inlevert, krijgt u uw geld terug."
www.ns.nl

Dinsdag 14 dec 2010 - 08:50:36
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Wat stom dat ik er niet meteen aan gedacht heb; de zoekfunctie van NS levert dit op:
"treinkaartje zonder datum"
Een kaartje zonder datum stempelt u op de dag van vertrek af in een stempelautomaat op het station van vertrek. Een kaartje zonder datum dat niet is afgestempeld, is ongeldig. Een ongedateerd kaartje blijft geldig tot een jaar na de eerstvolgende tariefwijziging. Wanneer een kaartje is voorzien van een `geldig tot` datum geldt deze uiteraard.

Dinsdag 14 dec 2010 - 15:18:00
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
j.jager: Ik hoorde verder dat de 5 retoerkaarten waarschijnlijk per januari niet meer te koop zijn,
Per 1 januari worden 5-retourkaarten, de rondreis en het omwegbewijs afgeschaft.
Verder wordt de prijsberekening van via-kaartjes aangepast, de prijs wordt voortaan berekend alsof het twee losse enkeltjes zijn.

Dit alles in het kader van het verder doorvoeren van de "enkele-reis-structuur".

Dinsdag 14 dec 2010 - 16:06:53
bultena
bultena
Bestaat in de toekomst nog de meereiskorting?

Dinsdag 14 dec 2010 - 17:21:46
kleine_man
kleine_man
Nee.
De NS weet nog niet hoe ze dit gaan vertellen. Maar zoals eerder gezegd, alle kaartjes komen te vervallen.

Men is wel bezig met het "ontwikkelen" van nieuwe kaartvormen. 1 is er voor spotters wel interressant: €25 per maand, door de weeks korting (Behalve tussen 06-09 en 16-18), in het weekend gratis.

Dinsdag 14 dec 2010 - 17:52:28
bultena
bultena
Recent ben ik twee keer benaderd of ik zo'n kaart of een variant ervan (je had 2 keuzes) op proef wilde hebben, uiteraard tegen betaling. Ben er niet op ingegaan

Dinsdag 14 dec 2010 - 19:41:30
eix
eix
kleine_man: Nee.
De NS weet nog niet hoe ze dit gaan vertellen. Maar zoals eerder gezegd, alle kaartjes komen te vervallen.
Onlangs las ik op spoorfora nog berichten dat er voor meereiskorting wel degelijk in de toekomst een 'reisproduct' ( ) kan worden geladen op een OVC. Of dat dit in ieder geval onderzocht wordt. Op welke bron is jouw bericht gebaseerd? Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?

Bovendien: Kan NS een dergelijke beslissing die toch wel een flinke impact heeft op de mobiliteit in Nederland zonder meer zelfstandig nemen? Dit ook met het oog op de nieuwe concessie in 2015 voor het HRN.

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:15:16
nohab
nohab
Flickr bvisser
eix:
kleine_man: Nee.
Onlangs las ik op spoorfora nog berichten dat er voor meereiskorting wel degelijk in de toekomst een 'reisproduct' ( ) kan worden geladen op een OVC. Of dat dit in ieder geval onderzocht wordt. Op welke bron is jouw bericht gebaseerd? Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?
Ja, dat is zeker.

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:18:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dan vraag ik mij meteen af: wat gaat er met de fiets (en Fyra, ICE, Thalys, honden)-toeslagen gebeuren dan?

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:39:08
nohab
nohab
Flickr bvisser
Het is zuiver speculaas, maar het zou mij niets verbazen als daarover totaal nog niet is nagedacht. Net als over hoe we straks internationaal gaan treinen als je in Nederland alleen de OVC kunt gebruiken. NS kan dan wel leuk melden dat op Amsterdam Centraal altijd mensen in de buurt zijn die poortjes kunnen openhouden, maar als iemand nou eens 's avonds laat doorreist naar zeg, Almere Parkwijk, staat daar dan ook iemand klaar om een poortje open te houden? Of moet die reiziger die anders nooit een trein van binnen ziet ter plekke op Amsterdam Centraal voor 7,50 een OVC kopen, daar 20 euro op zetten, en dan vervolgens zien hoe die voor NS geactiveerd te krijgen? Om vervolgens na die rit dus ook nog eens geld 'vast' te hebben staan op die kaart waar die reiziger dus niks mee kan?

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:39:53
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Voor de hond moest je altijd een roze strippenkaart stempelen. Sinds de OV-Chipkaart verplicht is in Amsterdam en Rotterdam, is het vervoer van de hond gratis. Voor de fiets kun je Amsterdam een supplement "fiets" kopen voor €1,50, in Rotterdam is het gratis in de metro, vanzelfsprekend zijn er wel spitsbeperkingen.

Even uitgaande van de NS-filosofie "je kunt geen reisproducten opladen" (voor zover die waar is), zou men dus geen papieren kaartjes meer verkopen en kun je geen reisproducten opladen. Ofwel het vervoer van hond en fiets wordt gratis en de toeslag van de Fyra en ICE verdwijnen. Ofwel het vervoer van hond en fiets wordt verboden (dat gaat politiek niet lukken) en de Fyra en ICE verdwijnen of worden niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Beide een onwerkbare situatie. Dus het lijkt me onhoudbaar voor NS om vast te houden aan het niet opladen van reisproducten icm het niet meer verkopen van papieren kaartjes.

Ook voor internationale reizigers is er nog steeds geen oplossing. Wat te denken van reizigers die met een papieren ticket (ook homeprint) het land in reizen en vervolgens in stations als Asd of Ledn voor een dicht poortje stranden. Of reizigers die binnen Nederland op saldo reizen en een internationale reis willen maken, ik heb nog geen uitcheckpaaltjes op de grens zien staan

Het lijkt me wenselijk dat de overheid in de nieuwe (onderhandse) aanbesteding van het Hoofdrailnet aanvullende voorwaarden opneemt ten aanzien van tarieven, en dan met name op het gebied van gebruikersvriendelijkheid en gemak. Dan zal NS het systeem zo moeten inrichten dat het eindelijk reizigersvriendelijk wordt in plaats van graaivriendelijk voor het management.

Laatst bewerkt door maurits op Dinsdag 14 dec 2010 om 20:41:46

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:40:13
abbm
abbm
Misschien komen er toch internationale chipkaarten?

Dinsdag 14 dec 2010 - 20:51:39
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Misschien OV-chipkaartpaaltjes neerzetten op alle stations die rechtstreeks vanuit Nederland bereikbaar zijn? Al zie ik dat nog niet gebeuren op Moskva Belorusskaja

Maar je raakt hier wel weer een aardig punt, op dit moment worden er in meer gebieden andere betaalmethodes dan papieren kaartjes ingevuld. Zo is DB bezig met mobiele telefoons in combinatie met Near Field Communication (Touch and Travel), heeft de MIVB een eigen chipkaartsysteem (Mobib) en zijn er nog een aantal andere landen en vervoersautoriteiten bezig met eigen initiatieven.

Gevolg is dat we straks dus weer allemaal verschillende betaalsystemen hebben die integratie net zo moeilijk maken als bovenleidingsspanningen, beveiligingssystemen en toelatingsregels op dit moment. Het zou de EU sieren als men een standaard voor moderne betaalmethoden obv open-source-techniek ontwikkelt. Het zou toch erg makkelijk zijn als je met de Nederlandse betaalkaart ook in bijvoorbeeld Budapest kunt reizen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 14 dec 2010 - 21:14:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Eigenlijk zou het gewoon zo heel makkelijk kunnen door je kaartje bij de conducteur te kunnen kopen: Cash, Pin, Chipknip en voor de buitenlandse reizigers Credit Card...

Dan doet de conducteur ook zijn ronde tenminste, hebben we geen last van kijk-eens-hoe-hard-mijn-muziek-kan personen, kun je op het balkon een gezellig babbeltje beginnen met de HC en zijn de keukendames die uit Utrecht komen ook eindelijk eens stil in de stilte coupe...

...Zucht.. Waarom lijkt het nu net alsof ik over Vroegâh aan het praten ben?

Dinsdag 14 dec 2010 - 21:33:38
ZJ37
ZJ37
Stremming Rtd-Rta, u mag met de metro meereizen. Maar wel zelf betalen omdat de poortjes dichtzitten en u er met het papieren kaartje niet door kan...

Dinsdag 14 dec 2010 - 22:01:37
kleine_man
kleine_man
eix: Met andere woorden: Is het zeker en vast dat NS nu als beleid heeft vastgesteld dat alle huidige kaartsoorten vervallen?
Vanuit mijn verleden heb ik nog warme contacten met enkele servicemedewerkers.

Dinsdag 14 dec 2010 - 22:05:22
kleine_man
kleine_man
ZJ37: Stremming Rtd-Rta, u mag met de metro meereizen. Maar wel zelf betalen omdat de poortjes dichtzitten en u er met het papieren kaartje niet door kan...
Hmmmmm........Volgens mij is de vervoerder verantwoordelijk voor het zorgen van vervangend vervoer. Als de NS dus afspraken heeft met de RET, dan moet de NS ook zorgdragen dat NS-reizigers hiervan gebruik kunnen maken.

Ohja.....Klantgerichtheid en OV-Chip

Dinsdag 14 dec 2010 - 22:22:09
broek53
broek53
Een vervoerder is niet verantwoordelijk voor het zorgen voor vervangend vervoer, dat is nou zo jammer.

Dinsdag 14 dec 2010 - 22:29:22
AlbertP
AlbertP
NS beroept zich op overmacht en dan doet er behalve de reiziger niemand moeilijk over. Zo kan het ook: helemaal geen vervangend vervoer. Wees blij dat er tenminste nog iets is.
Btw, we dwalen wel wat af van het onderwerp treinkaartjes(automaat) en OV-chip.

Dinsdag 14 dec 2010 - 22:38:03
4201
4201
AlbertPool: NS beroept zich op overmacht en dan doet er behalve de reiziger niemand moeilijk over. Zo kan het ook: helemaal geen vervangend vervoer. Wees blij dat er tenminste nog iets is.
Och, het is alleen voor de reiziger lastig, verder is iedereen er tevreden mee. Met die instelling kun je wel alle reizigers de trein uit meppen, het spoornet opdoeken en de boel asfalteren.

Vrijdag 17 dec 2010 - 13:02:08
john2
john2
bultena: Bestaat in de toekomst nog de meereiskorting?
Denk dat NS hierover wel een brief gaat rond sturen, als de meereiskorting komt tevervallen en wat dan eventueel het alternatief is.

Zaterdag 01 jan 2011 - 02:32:47
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik heb net op mijn ns reizen op saldo aan gevraagd, met mn studenten ov-chipkaart.
ik kreeg geen fout melding of iets dat zei dat het niet mogelijk was, maar een scherm dat zei dat ik binnen een uur op saldo kon reizen. maar omdat er nog steeds woord aangegeven dat wanneer het werkt onbekend is vroeg ik me af of mensen dit al geprobeerd hebben en of het werkt.

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Zaterdag 01 jan 2011 - 03:13:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
misschien dat reizen op saldo met de OVC wel kan, maar ik denk niet dat het kortingspercentage wordt meegenomen. Anders zou heel studerend nederland natuurlijk allang op saldo reizen...

Zaterdag 01 jan 2011 - 03:16:51
thom
thom
Volgens mij is reizen op Saldo helemaal niet mogelijk met een studenten OV-Chipkaart inderdaad...

Zaterdag 01 jan 2011 - 08:33:26
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Reizen op Saldo met je Studenten OV is wel mogelijk, maar betaal je altijd de volle pond. Hij kan namelijk je korting niet berekenen. Advies is dus ook om met een los kaartje te reizen.

Zaterdag 01 jan 2011 - 10:02:49
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Nee beste Knitter, reizen op saldo met een OVC is toch echt niet mogelijk...

'Okeh'

Zaterdag 01 jan 2011 - 12:58:45
mdewidt
mdewidt
Formeel kan het niet, praktisch kan het via een omweggetje wel. Maar ... zoals TheKnitter zegt: altijd aan vol tarief.
Zie: nsforum.uservoice.com

Zaterdag 01 jan 2011 - 22:10:01
MasterE
MasterE
Er wordt volgens mij hard aangewerkt. Als het goed is, is het vanaf 10 januari mogelijk met een VDU. Dan moet het met de Studentenkaart ook gaan volgens mij.

Mcn Asd

Zaterdag 01 jan 2011 - 22:35:35
abbm
abbm
Met een VDU kun je al sinds 1 december 2009 reizen.
Op 10 januari zou je met een studentenkaart in de kortingsuren op saldo moeten kunnen reizen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Maandag 03 jan 2011 - 17:07:52
Jeffrenzo
Jeffrenzo
dat is toch nog steeds een gerucht? ik heb het nog nergens bevestigd gezien

Maandag 03 jan 2011 - 18:35:49
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
Nou, ik kan het je bij deze wel vertellen

Vanaf 10 Januari 2011 kunnen de Studenten met de SOVC reizen op Saldo met 40% korting buiten de vrij reizen dagen!.....

Mochten mensen hier alsnog problemen mee gaan hebben, of 1 van jullie, zouden jullie me dat alsjeblieft kunnen vertellen cq schrijven in dit topic?...

Ben namelijk OV Chip Opleider voor T&S Breda, dus kunnen we van elkaar nog leren...

Grtz

Zondag 09 jan 2011 - 16:56:55
eix
eix
Potentieel probleem wat ik zie is dat de OVC niet is aangepast op de Zoutactie voor vaste klanten. In feite heeft NS de 'vrij reizen' periode aangepast voor studenten in januari. Maar ik weet niet of de software voor deze tijdelijke januari actie ook is bijgewerkt.

Kortom, ik verwacht dat als ik volgende week zondag doe inchecken met mijn SOVC-week dat er toch geld wordt afgeschreven terwijl ik in het kader van de zoutactie niet hoef te betalen. En nee, ik ga het niet even testen door in te checken. Ik check liever gewoon niet in als ik gratis mag reizen...

Laatst bewerkt door eix op Zondag 09 jan 2011 om 16:58:45

Zondag 09 jan 2011 - 19:09:39
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
ik kan met mijn ov-chipkaart met vdu ook niet op saldo reizen savonds na 7 uur, dus of de software is aangepast is het heel simpel: nee.
gewoon niet inchecken de conducteur zal van de actie op de hoogte zijn

Laatst bewerkt door jordydl1 op Zondag 09 jan 2011 om 19:10:08

Woensdag 19 jan 2011 - 19:47:38
Jeffrenzo
Jeffrenzo
spoorhaas: Mochten mensen hier alsnog problemen mee gaan hebben, of 1 van jullie, zouden jullie me dat alsjeblieft kunnen vertellen cq schrijven in dit topic?...
ik kwam zaterdag achter een probleem, op het eerste tabblad (ik neem aan dat het tabbladen zijn in ieder geval) bij de rail pocket. ik word op mijn reis van Mdb naar Ztm 2 keer gecontroleerd, de 1e keer zat de conductrice te puzzelen maar had na ong 1 min door dat ik ingecheckt was. Maar de 2e conducteur geloofde eerst niet dat ik was ingecheckt, want hij zei dat er stond check-in ontbreekt. na even discussiëren ging die nog een keer kijken en toen had hij het uit eindelijk gevonden, ik denk op een tabblad met reis geschiedenis, en toen zei iets van: oh, er staat hier check in ontbreekt maar als je verder kijkt zie je het wel staan.
ik weet niet of dat alleen bij mijn studenten chipkaart zo is, maar als dat niet het geval is lijkt het me wel handig om te weten voor conducteurs.

Woensdag 26 jan 2011 - 19:28:18
john2
john2
Als dit niet het goede topic is voor mijn mededeling dan moet administratie het maar in het goede topic plaatsen. Dit leek mij de juiste plek. Vandaag een E - mail gehad van Syntus dat men gewoon gebruik kan maken van de OV chipkaart met daarop het voordeeluren abonnement van de NS op de lijnen van Syntus. Ook de samenreiskorting is geldig op de lijnen van Syntus.

Woensdag 26 jan 2011 - 20:10:26
oranjebank
oranjebank
Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes.

Woensdag 26 jan 2011 - 20:17:28
mdj
mdj
Ow... Kan er bij Syntus met de OVC gereisd worden? Volgens mij hebben ze nog nieteens paaltjes...

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 26 jan 2011 - 20:44:06
eix
eix
oranjebank: Schandalig dat Veolia dat niet doet. (...) Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement.
Wat is op dit moment dan het grote verschil tussen Veolia en Arriva? Want bij beiden moet je vooralsnog een extra gratis/0,01 cent product op de kaart laden om de reductie te krijgen...

Woensdag 26 jan 2011 - 20:45:22
Geerrritt
Geerrritt
mdj: Ow... Kan er bij Syntus met de OVC gereisd worden? Volgens mij hebben ze nog nieteens paaltjes...
In Go heb ik ze vandaag zien staan, in Zp, Hgl en Ah staan de palen er al wel, zonder apparatuur nog. In April moet het geloof ik ingevoerd zijn en werken.
Vraag me trouwens af of Arriva deze palen gaat overnemen of dat deze na nog geen 2 jaar van dienst naar de schroot verdwijnen.

Laatst bewerkt door Geerrritt op Woensdag 26 jan 2011 om 20:51:33

Woensdag 26 jan 2011 - 20:50:28
john2
john2
oranjebank: Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes.
Het probleem is dat bijvoorbeeld het Veolia personeel op de treinen, conducteurs, het verchipte gedeelte niet kunnen lezen met hun apperatuur, van de OV chipkaart. Ik weet niet of bij andere regionale vervoerdes dit ook zo is.

Woensdag 26 jan 2011 - 20:52:45
Geerrritt
Geerrritt
Schijnt te maken te hebben met de programmering van de software van de vervoerder of de lezer de hele kaart leest of alleen het eigen gedeelte.

Laatst bewerkt door Geerrritt op Woensdag 26 jan 2011 om 20:53:18

Woensdag 26 jan 2011 - 21:04:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
eix: Wat is op dit moment dan het grote verschil tussen Veolia en Arriva?
Dat je bij Veolia op het bustarief reist (dus basistarief + prijs per kilometer) en bij Arriva gewoon op het NS-tarief (tenminste, ze hanteren dezelfde berekening).

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 26 jan 2011 - 21:21:10
waalkade
waalkade
Bij Veolia heeft men trein- en bustarieven, trein noord 18,4 cent/km, trein zuid 19,9 cent/km. Een stuk duurder dan de bustarieven van Veolia.

Woensdag 26 jan 2011 - 22:08:23
eix
eix
Maar dat is toch niet schandalig? Want juist bij Veolia kun je gemakkelijk overstappen van trein op bus. Bovendien krijg je voor 1 eurocent korting buiten de spits, in de trein zelfs 40%.

Natuurlijk zijn er een hoop zaken niet goed geregeld bij de OVC. Het hele overstap check-in check-uit gebeuren met dubbel opstaptarief. Het niet erkennen van het NS VDU bij roz (reizen op saldo). Er is zoals al vaker gezegd vanuit de vervoerder en niet vanuit de reiziger gedacht. Maar ik zie niet waar Veolia in dat opzicht slechter presteert dan bijvoorbeeld Arriva. Dus ik begrijp de kreet 'schandalig dat Veolia dat niet doet' niet helemaal. Want volgens mij flikken Arriva én Veolia hetzelfde trucje om voordeeluren te implementeren in roz.

Woensdag 26 jan 2011 - 22:44:34
ruud.h
ruud.h
Ik heb horen zeggen dat je met een NS voordeelurenkaart + OV-Chipkaart niet kunt reizen bij Veolia klopt dit ik heb namelijk ook de voordeelurenkaart+OV-Chipkaart en ik heb die een eurocent ook betaald voor de daluren bij Veolia
nu las ik op de schremen in de trein ging wel snel dat er op stond dat de NS Voordeelurenkaar+OV-Chipkaart niet geldig waren bij Veolia

ruud.h

Woensdag 26 jan 2011 - 22:53:32
eix
eix
Volgens mij kun je met een NSvoordeeluren chipkaart (dus de fysieke, plastic kaart) gewoon reizen bij Veolia. Maar als je aanspraak wil maken op de korting is het noodzakelijk om op de chipkaart het Veolia 'kortingsproduct' te laden voor één eurocent. Het NS-kortingsproduct op de chip wordt namelijk niet door Veolia erkend en/of herkend.

Kortom, als je niet dat ene eurocent product op je chip zet krijg je geen korting en betaal je de volle mep bij roz. De uitgever van de plastic kaart doet er niet toe. Maar voor je mijn woorden voor 100% waarheid aanneemt lijkt het mij verstandig dat iemand dit verhaal verifieert.

Hou er bovendien rekening mee dat je bij een combinatie van NS én Veolia opnieuw moet in en uitchecken. Dat maakt je reis duurder dan een los papieren treinkaartje.

Laatst bewerkt door eix op Woensdag 26 jan 2011 om 22:54:52

Woensdag 26 jan 2011 - 23:10:46
mich
mich
Flickr 77593728@N08
bovenstaande bericht is juist. Bij Veolia moet je het product Veolia voordeelurenkorting op je kaart zetten, want NS voordeelurenkorting wordt niet uitgelezen. Let wel op dat je als je in een bus incheckt je in diezelfde bus uitcheckt voordat je overstapt, ook al stap je over op een andere Veolia bus of de trein. En laat die kaarten niet tussen de bank vallen...

Donderdag 27 jan 2011 - 11:43:34
john2
john2
Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel met een papieren treinkaartje met korting, mits je een voordeelurenabonnement NS en een dalurenkorting Veolia op de OV chipkaart heb staan. En als je zonder papieren treinkaartje reist, gewoon per vervoerder in checken en uit checken. Dan heb ik nog een vraag over. Als ik een reisprodukt op de OV chipkaart laadt in plaats van papieren treinkaartje, bijvoorbeeld Nuth - Maastricht. Hoef ik dan niet per vervoerder in en uit te checken? Met een papieren treinkaartje hoef men ook niet in en uit te checken.

Donderdag 27 jan 2011 - 11:53:14
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Met een papieren treinkaartje heb je niks met de ov chipkaart te maken. Dat het NS voordeelurenabbonnement op een chipkaart staat doet daar niet aan af, die kaart is herkenbaar als NS voordeelurenabonnement. (zo is mij verteld)

Met een OV chipkaart moet je altijd bij iedere vervoerder apart in en uitchecken. Daarnaast moet je en dit is belangrijk: bij overstap van bus-bus, bus-trein, of trein-bus ook al is het dezelfde vervoerder toch in en uitchecken!

Donderdag 27 jan 2011 - 12:22:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
john2: Als ik een reisprodukt op de OV chipkaart laad in plaats van papieren treinkaartje, bijvoorbeeld Nuth - Maastricht. Hoef ik dan niet per vervoerder in en uit te checken? Met een papieren treinkaartje hoef men ook niet in en uit te checken.
Met de OV-chipkaart kun je alleen op saldo reizen. Met een reisproduct wordt alleen een traject- of netkaart bedoeld, geen enkele reizen of retours zoals we die nu kennen.

Donderdag 27 jan 2011 - 13:01:42
john2
john2
Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten. Maar volgens de uitleg van nohab ben ik abuis.

Donderdag 27 jan 2011 - 13:07:32
john2
john2
mich: Met een papieren treinkaartje heb je niks met de ov chipkaart te maken. Dat het NS voordeelurenabbonnement op een chipkaart staat doet daar niet aan af, die kaart is herkenbaar als NS voordeelurenabonnement. (zo is mij verteld)

Met een OV chipkaart moet je altijd bij iedere vervoerder apart in en uitchecken. Daarnaast moet je en dit is belangrijk: bij overstap van bus-bus, bus-trein, of trein-bus ook al is het dezelfde vervoerder toch in en uitchecken!
Veolia personeel kan het NS voordeeluren abonnement niet herkennen met hun apperatuur. Daarom ben je verplicht een dalurenkorting op je OV chipkaart erbij te zetten. Anders reis je nog met een papieren treinkaartje met korting niet geldig (zwart of grijs?) bij Veolia.

Donderdag 27 jan 2011 - 13:43:01
reisthijs
reisthijs
john2: Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten.
Misschien is dat een toekomstvisie voor als de papieren kaartjes worden afgeschaft maar dit is nu in ieder niet mogelijk. Het heeft ook niet veel nut zolang je bij de automaat nog gewoon papieren kaartjes kan kopen.
john2: Dus als ik het goed begrijp dan kun je wel met een papieren treinkaartje met korting, mits je een voordeelurenabonnement NS en een dalurenkorting Veolia op de OV chipkaart heb staan.
Het NS voordeelurenabonnement is landelijk geldig bij alle vervoerders dus waarom zou je daar nog extra product bij moeten hebben als je toch alleen met papieren kaartjes reist?

De enige reden dat je een Veolia-kortingsproduct nodig zou hebben is als je met korting 'op saldo' wil reizen.

Donderdag 27 jan 2011 - 16:40:07
kleine_man
kleine_man
oranjebank: Ik denk t wel dat dit de goede topic ervoor is. Schandalig dat Veolia dat niet doet. Gelukkig zijn de papieren kaartjes met korting nog wel geldig. Maar Arriva en Syntus zijn [ voorlopig ] ietsje vriendelijker wat de ov chip ns vordeeluren abonnement. Ik zelf rij tot t BITTERE EIND met papieren kaartjes.
Arriva accepteerd de VDU van de NS niet, je kan voor €17,50. Hoezo reizigersvriendelijk? Syntus zet op deze manier wel een hak richting Arriva

Als het goed is blijft het papieren gewoon geldig zolang dit "probleem" niet opgelost is.

Donderdag 27 jan 2011 - 16:42:56
kleine_man
kleine_man
john2: Was van mening dat men ook apart, zoals bij een papieren treinkaartje, een bepaalde afstand kon afleggen. Zoals in mijn voorbeeld Nuth - Maastricht. Dat men dit bij een kaartjesautomaat, of NS balie, op de OV chipkaart kon zetten. Maar volgens de uitleg van nohab ben ik abuis.
Het is nog erger. Het is een publiek geheim dat alle kaartvormen zoals wij die kenden voor de invoering van de OVC zullen gaan verdwijnen. Je kan dan alleen nog op saldo reizen. Bij de aankondiging van de OVC is wel aangekondigd dat het papierenkaartje 1-op-1 vervangen zou worden door de OVC. Uiteindelijk gebeurd dat ook, ware het niet dat eerst alle kaartjes afgeschaft zijn......

Donderdag 27 jan 2011 - 17:04:15
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
kleine_man:
Arriva accepteerd de VDU van de NS niet, je kan voor €17,50. Hoezo reizigersvriendelijk? Syntus zet op deze manier wel een hak richting Arriva

Als het goed is blijft het papieren gewoon geldig zolang dit "probleem" niet opgelost is.
Die accepteren ze wel, echter kan bij reizen op saldo die korting nog niet worden berekend. Daarom kun je nu gratis (t/m mei 2011) een kortingsproduct voor de Arriva-treinen op je ov-chipkaart laden. Op dit moment wordt door de NS en Arriva gewerkt aan een (technische) oplossing voor dit probleem!

Donderdag 27 jan 2011 - 17:09:00
forum
forum
De kaartautomaat op station Vk kan mijn SOV kaart niet lezen en kan er dus ook geen geld opzetten meer mensen met ditzelfde probleem?

Donderdag 27 jan 2011 - 17:58:18
john2
john2
En dit probleem zouden de conducteurs van Veolia ook hebben dat ze met hun apperatuur niet het verchipte gedeelte van de voordeelurenkaart kunnen lezen. Dus daarom het daluren produkt van Veolia op mijn OV chipkaart gezet. Op een scherm in een Veolia trein gelezen dat men een dalurenkorting op de OV chipkaart dient te zitten, want het verchipte deel van het voordeeluren abonnement is niet geldig in de Veolia treinen.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 27 jan 2011 om 18:02:23, reden: Meer informatie er bij gezet.

Donderdag 27 jan 2011 - 18:31:56
Geerrritt
Geerrritt
Iemand op Twitter:
Conducteur: "Indien u reist met een gehackte OV-chipkaart, vergeet dan straks thuis niet uit te checken."

Donderdag 27 jan 2011 - 20:25:53
waalkade
waalkade
forum: De kaartautomaat op station Vk kan mijn SOV kaart niet lezen en kan er dus ook geen geld opzetten meer mensen met ditzelfde probleem?
Dat kan bijvoorbeeld in Nmh ook niet. Antwoord wat je kan verwachten van de opdrachtgever is dat je toch ook automatisch kan opladen. Wanneer je dan zegt dat je geen nederlandse bankrekening hebt, is het antwoord waarschijnlijk, dat is een landelijk probleem en daar gaan we niet over.

Vrijdag 28 jan 2011 - 09:42:47
fastguy84
fastguy84
Naar mijn mening mag Veolia wel zorgen voor iets van oplaadpunten / -automaten op de 'eigen' stations, maar er zijn natuurlijk legio alternatieven: www.ov-chipkaart.nl

Volgens mij lopen er wel een aantal dingen door elkaar. Je kunt nu bij Veolia:

reizen met een papieren kaartje, bijvoorbeeld Std-Vk. Als je een NS-VUK hebt, mag je een kaartje met korting kopen. De controleurs kunnen je NS-VUK chip niet uitlezen, maar aangezien je de VUK voorlopig alleen op een NS VUK-kaart kunt laden (niet op een andere ov-chipkaart), is hier nog enige handmatige controle mogelijk.

reizen op saldo met de ov-chipkaart. Je checkt bij Veolia in en uit. Als je met korting wilt reizen, heb je de gratis / € 0,01 dalurenkorting nodig (en moet je natuurlijk in de dalperiode reizen). Als je dit product niet hebt op je kaart, betaal je de volle prijs, ongeacht of je een NS VUK bij je hebt. Sterker nog, zelfs als je met de ov chip die op je NS VUK staat reist en betaalt, maar zonder dalurenkorting, betaal je volle prijs.

Zelf heb ik afgelopen weekend een reisje Mt-Mes gemaakt, met mijn NS VUK met Veolia Dalurenkorting. Ik moest voor een enkeltje het wereldschokkende bedrag van €0,47 aftikken (ja echt). Met korting op papier was dit € 1,20 geweest, zonder korting € 2. De Veolia-tariefstructuur is op lange afstanden ongunstig, maar op korte stukjes is het echt een koopje, want je krijgt ook nog korting op het instaptarief (maar zelfs dan snap ik niet hoe dit berekend is, 40% korting op het instaptarief van €0,79 is al € 0,47 - dan zou ik 0 km gereisd hebben? Zowel op heen- als terugreis kostte het € 0,47 en het staat ook goed in mijn transactieoverzicht).

Vrijdag 28 jan 2011 - 10:06:05
abbm
abbm
Heb je toevallig de bus van te voren gebruikt?

Vrijdag 28 jan 2011 - 10:55:10
reisthijs
reisthijs
fastguy84: maar zelfs dan snap ik niet hoe dit berekend is, 40% korting op het instaptarief van €0,79 is al € 0,47 - dan zou ik 0 km gereisd hebben?
Een andere verklaring is er niet, hier is blijkbaar iets mis gegaan waardoor alleen het basistarief is berekend (waarom haalt iedereen toch steeds de termen basis- en instaptarief door elkaar?). Voor een ritje van 6 km dat 11,9 ct per km kost zou de totale prijs €1,18 moeten zijn (bijna dezelfde prijs als NS-tarief dus!)

Laatst bewerkt door reisthijs op Vrijdag 28 jan 2011 om 10:57:20

Vrijdag 28 jan 2011 - 12:52:36
berkel73
berkel73
Staan de paaltjes bij Veolia op het perron of in de trein (ik ben daar al een tijdje niet meer geweest)? Als ze in de trein staan, zou het kunnen dat het systeem niet doorgehad heeft dat de trein naar een ander station is gereden en dat dus alleen het basistarief is berekend. Dat gebeurt ook als je in een bus of tram bij dezelfde halte meteen weer uitcheckt.

Laatst bewerkt door berkel73 op Vrijdag 28 jan 2011 om 12:53:17

Vrijdag 28 jan 2011 - 13:23:37
john2
john2
De paaltjes voor in en uit te checken staan op het perron, dit voor de treinen. De in en uit check mogelijkheden voor de Veolia bussen zijn hiervoor mogelijkheden in de bussen van Veolia zelf.

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 28 jan 2011 om 13:24:01, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 28 jan 2011 - 13:25:23
berkel73
berkel73
Ah, oké, dat wijkt dan gelukkig niet af van de overige spoorbedrijven. Dan snap ik dat bedrag van 47 cent ook niet .

Vrijdag 28 jan 2011 - 14:22:13
jacokran
jacokran
Het lijkt er op dat het tarief voor de Veolia trein hetzelfde is als voor de bus (vast tarief per kilometer met een vast instaptarief). In de bus heb je instaptarief betaald, in de Veolia trein betaal je dat dan niet nogmaals. Op de gereden kilometers in de trein heb je vervolgens korting gekregen.

Waarschijnlijk stond bij het inchecken op de Veolia paal: Overstap OK.

Vrijdag 28 jan 2011 - 15:02:20
Pim530
Pim530
Als men de kilometers als 'Te''s ziet, dan zou je voor bijvoorbeeld Gn-Gnn ( tariefeenheid 0 ), wanneer dat systeem toegepast zou worden, ook enkel het instaptarief betalen.

Vrijdag 28 jan 2011 - 15:58:40
fastguy84
fastguy84
Het verschil tussen basistarief en instaptarief zie ik zelf niet zo, het is gewoon de 1e strip die je vroeger betaalde. Ik vind het zelf vervelender als basistarief wordt verward met de borg, of nog erger, met het degressief tariefstelsel (als in: als je Std-Ah via Nm reist betaal je bij de NS twee keer het basistarief - dat is echt fout, je zou moeten zeggen: je begint bij NS ook de tweede keer bij 0 kilometer en daarom zijn de kilometers dan duurder). Maar dat geheel terzijde.

Nee, ik heb niet eerder met de bus gereisd, zelfs nooit met deze kaart bij Veolia (bus of trein). Verder ook geen enkele andere trein- of busreis die dag met deze kaart, en ook geen incomplete reis op de kaart gehad. Ik vermoed toch een foutje bij Veolia. Er stond bij inchecken gewoon INIFEE 15 (of zoiets onleesbaars) en bij uitchecken ben ik vergeten, maar volgens mij wel € 0,47.

Hier de uitdraai van de ov-chipkaart.nl site (alleen datum + tijden weggehaald):

xx-xx-xxxx help Check-uit xx:xx Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland
Check-in Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland
Product: Vraag uw OV-bedrijf
Ritprijs € 0,47 (instaptarief € 15,00 - niet verreisd € 14,53) 14,53

xx-xx-xxxx Check-in xx:xx Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland -15,00

xx-xx-xxxx help Check-uit xx:xx Meerssen, Station bij Veolia Transport Nederland
Check-in Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland
Product: Vraag uw OV-bedrijf
Ritprijs € 0,47 (instaptarief € 15,00 - niet verreisd € 14,53) 14,53

xx-xx-xxxx Check-in xx:xx Maastricht, Station bij Veolia Transport Nederland

Vrijdag 28 jan 2011 - 16:14:53
reisthijs
reisthijs
jacokran: Het lijkt er op dat het tarief voor de Veolia trein hetzelfde is als voor de bus (vast tarief per kilometer met een vast instaptarief). In de bus heb je instaptarief betaald, in de Veolia trein betaal je dat dan niet nogmaals. Op de gereden kilometers in de trein heb je vervolgens korting gekregen.
Dat klopt dus niet, in dat geval zou het bedrag hoger moeten zijn dan 47 cent.
Pim530: Als men de kilometers als 'Te''s ziet, dan zou je voor bijvoorbeeld Gn-Gnn ( tariefeenheid 0 ), wanneer dat systeem toegepast zou worden, ook enkel het instaptarief betalen.
Daarom doet men dat dus niet. Veolia werkt met het "bus-systeem" dus met echte kilometers. Ik ging er alleen maar van uit (omdat ik de extacte afstand niet weet) dat Mt-Mes (6 Te) ongeveer 6 km is.
fastguy84: Het verschil tussen basistarief en instaptarief zie ik zelf niet zo, het is gewoon de 1e strip die je vroeger betaalde.
Het instaptarief is, zoals je kan zien op die uitdraai, de borg die wordt afgeschreven bij het inchecken (bij Veolia is dat dus 15 euro). Dat is dus heel iets anders dan het basistarief!

Vrijdag 28 jan 2011 - 19:34:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Alles allemaal erg fijn,maar 2dingen irriteren me mateloos.
Ten 1ste wordt alles maar electronisch gemaakt,en werkt dan ook door slechte handleidingen niet goed.
Ten 2e men werkt aan en met een systeem dat een jongen van 20 kan kraken enzo gratis kan reizen.
Ongeacht wie dat fraaie stuk plastic heeft bedacht dat OV chipkaart heet,maar vraagt niemand zich nou af waar houd t op ?
Alles wordt geplastificeerd,nog effe en je hebt een kaartje waar je je kont mee kunt laten afvegen.
En dan om de tragedie nog completer te maken,het werkt niet of slecht en de meeste mensen van de oudere generatie snappen uberhaupt al geen zak van een ovchipkaart.
Kortom het product is het niet waard om te gebruikt te worden door de "doorsnee consument" omdat de electronica niet werkt of maar half.
Voorlichting over hoe het correct te gebruiken heb ik nog niet gezien.
En dan willen de grote concerns er alles maar met gebreken en zonder uitleg comleet doorduwen.
Ik zou is aan een klant moeten vertellen: mevrouw hier is uw pakketje,het is dan wel stuk maar betaal maar gewoon "dat is voor uw veiligheid het beste"
Het slaat gewoon compleet nergens op,de hele wereld wordt electronicageil en pasjes geil.
Al men dan tenminste instaat was om je een werkend product door je strot te stampen dan scheelde dat al enigzins,maar zelfs dat krijgt men niet eens voorelkaar.
(vrije keus in deze wereld wordt je steeds verder ontnomen door slechte alternatieven,die je MOET nemen om ergens te komen)

Vrijdag 28 jan 2011 - 23:53:10
waalkade
waalkade
Sinds vanmorgen 10.30 kan je in Nm bij het Veolia/Breng loket de kortingspropositie van Veolia en CXX op je kortingskaart/OV-Chip laten zetten.

Zaterdag 29 jan 2011 - 00:09:51
mark
mark
Tot mijn verbazing zag ik dat zelfs de stations langs de lijn Aml-Mrb van in/uitcheckpalen zijn voorzien.
Het zal dus niet lang meer duren tot je daar ook met de Chipkaart kan reizen.

Zaterdag 29 jan 2011 - 01:45:15
thom
thom
@ Phantom,

Wat probeer je nou eigenlijk toe te voegen aan deze discussie ?

Zaterdag 29 jan 2011 - 08:33:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Ik gok een tot niets leidende klaagzang. Want een handleiding voor de OV-Chipkaart lijkt me enigszins overdreven; van de stempelautomaat heb ik ook nooit een handleiding gezien, en de handeling is ongeveer hetzelfde.

Zaterdag 29 jan 2011 - 11:28:28
waalkade
waalkade
Die handleidingen zijn er wel: www.connexxion.nl
Zie het gedeelte met de lichtblauwe achtergrond.
Bovendien, bij een stempelautomaat zie je onmiddellijk wat je gedaan hebt.
Bij de chipkaart ziet de computer bezitter pas na enige dagen dat het niet klopt.
En het aantal fouten/afwijkingen is behoorlijk hoog.
Ben trouwens benieuwd of het ijkwezen ingeschakeld is?
Tenslotte betaal je per km.

Zaterdag 29 jan 2011 - 12:10:45
eix
eix
Onlangs heeft de club van Spithorst (voorbeterov) daar ophef over gemaakt: Zie www.voorbeterov.nl (en via ctrl-f even zoeken op ijkwezen).

Conclusie: Er is geen wettelijke verplichting om de apparatuur te laten ijken. Wordt hopelijk vervolgd, want geijkte betalingsapparatuur lijken mij essentieel.

Zaterdag 29 jan 2011 - 14:52:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mark (za 29 jan 2011 00:09:51 somda.nl): Tot mijn verbazing zag ik dat zelfs de stations langs de lijn Aml-Mrb van in/uitcheckpalen zijn voorzien.
Het zal dus niet lang meer duren tot je daar ook met de Chipkaart kan reizen.
idem dito voor Zp-Ww en Zp-Odz. Het zijn trouwens dezelfde palen die Veolia ook al gebruikt.

Zaterdag 29 jan 2011 - 14:57:37
mark
mark
Aha, dan zullen ze binnenkort ook wel op Hgl verschijnen. Daar heb ik ze nog niet zien staan.
Wel staan er achter de palen van NS nu grote roze borden waar op staat dat je bij Syntus nog met papieren kaartjes moet reizen.

Zaterdag 29 jan 2011 - 15:04:02
oudeaap
oudeaap
juist daar staan ze nu in Hgl;) en me da bord nog

Zaterdag 29 jan 2011 - 15:59:27
Geerrritt
Geerrritt
Op Ah-Ww worden ook al voorbereidingen getroffen voor de paaltjes

Zaterdag 29 jan 2011 - 19:31:34
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Een uitgebreide campagne en gebruiksaanwijzing voor met name ouderen lijkt me zeker nuttig. Ik hou me er niet mee bezig of die er al is, maar juist die mensen zijn het minst ervaren met nieuwerwetse systemen.

Zaterdag 29 jan 2011 - 19:35:04
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Niet alleen de ouderen, die gaan nog wel opzoek hoe het wel moet. Veel jeugd loopt de Veolia trein uit en checkt zonder kijken uit bij een NS paal...

Zaterdag 29 jan 2011 - 21:31:16
wouderobva
wouderobva
Ik ben de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels royaal gepasseerd. Ik heb een voordeelurenkaart. Mij is nog steeds niet duidelijk hoe de korting in de daluren verwerkt wordt en hoe buiten de daluren en hoe dat alles zijn weerslag vindt op/in mijn dalurenkaart.
voorbeelden:
Ik wil om 10:00 uur in Venlo zijn en dezelfde dag terug naar Utrecht.
Ik koop een enkeltje Utrecht Eindhoven vertrek even na 08:00 en na Eindhoven (= na 09:00) reis ik in de daluren.
Ik check in in Utrecht. Ik moet denk ik uitchecken in Eindhoven en weer inchecken (en dan mis ik mijn aansluitende trein). Iedere keer betaal ik het instaptarief.
of
Ik wil de trein van even over 09:00, zeg maar 09:02 naar "waar naar toe"
Ik check in om 08:50 op Ut welk tarief betaal ik nu?
of
Ga ik van Utrecht via Nijmegen naar Vierlingsbeek dan moet ik tweemaal in- en uitchecken. Dus tweemaal het instaptarief betalen.En reis ik dan vervolgens via Venlo weer naar Utrecht zelfs driemaal.
Het zijn zo maar wat voorbeelden.
O ja, wie kan mij nu nog vertellen wat mijn Euro's nog zin hebben als contante betaling. Bij de spoorwegen in ieder geval NIETS meer.

O, nog even een aanvulling. En dat roept mij nog meer vragen op. Hoe werkt het als ik met mijn maatje (echtgenote, kids - zij zijn nabij de veertig jaar - is een dagje uitga. Zij mogen ook tegen 40% meereizen. ???????

Laatst bewerkt door wouderobva op Zaterdag 29 jan 2011 om 21:38:27

Zaterdag 29 jan 2011 - 22:19:01
bultena
bultena
Dit verhaal is mij uit het hart gegrepen!

Zaterdag 29 jan 2011 - 22:26:59
ZJ37
ZJ37
Daarom irriteer ik me ook mateloos aan die TV-reclame waarin de OV-Chipkaart helemaal de hemel wordt ingeprezen. Degenen met die kaart missen de trein niet en hebben er alleen maar gemak van, ja ja... Mist elke realiteit!

Zaterdag 29 jan 2011 - 23:12:35
daniel_ddr
daniel_ddr
timtrein (za 29 jan 2011 19:31:34 www.somda.nl): Een uitgebreide campagne en gebruiksaanwijzing voor met name ouderen lijkt me zeker nuttig. Ik hou me er niet mee bezig of die er al is, maar juist die mensen zijn het minst ervaren met nieuwerwetse systemen.
Veel vervoerbedrijven maken wel een tour langs bejaardenhuizen met hun demobus...

Wat betreft het ijken van de apparatuur: goed idee gezien de forse afwijkingen die er soms zijn (zo maakte ik begin deze maand een reis Es-Ltv per bus met overstap in Groenlo. Als ik het transactie-overzicht mag geloven ben ik in Groenlo uitgestapt, vervolgens teruggeteleporteerd naar Neede en daar weer ingestapt)

Zaterdag 29 jan 2011 - 23:15:44
Pim530
Pim530
In principe zou het systeem vind ik zelf slim genoeg moeten zijn om je vanaf de tijdsgrens korting te geven.

Zondag 30 jan 2011 - 00:03:49
mich
mich
Flickr 77593728@N08
@wouderobva: Ik wou dat ik je het dalurenkorting probleem precies kon uitleggen, maar helaas weet ik het ook niet precies.

Wel zie ik een aantal nadelen waar je niet omheen kunt. Met een papieren kaartje kun je zelf kiezen voor 40% korting, dat gaat met de chipkaart niet. Verder betaal je inderdaad bij iedere vervoerder het instaptarief. Deze 2 nadelen maken het soms flink duurder helaas.

Zondag 30 jan 2011 - 00:11:34
waalkade
waalkade
Er is maar een manier om het dalurenkortingsprobleem te omzeilen.
Gebruik twee kaarten.
Je betaalt dan wel twee keer het opstaptarief, dus voor kortere afstanden niet aantrekkelijk.

Zondag 30 jan 2011 - 06:45:44
nohab
nohab
Flickr bvisser
Gewoon papieren kaartjes gebruiken zolang het kan. Heb je nergens last van. Sinds 1 januari is er toch geen prijsverschil meer tussen OV-chipkaart en papieren kaartjes, dus wat maakt het uit. Je hebt in ieder geval zelf de controle, met de OV-chipkaart ben je die volledig kwijt.

Edit door SleutelMan: Geen bijnamen gebruiken! (dat geldt voor alle officiële instanties).

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 30 jan 2011 om 14:50:10

Zondag 30 jan 2011 - 08:57:54
dh3201
dh3201
wouderobva (za 29 jan 2011 21:31:16 www.somda.nl): voorbeelden:
Ik koop een enkeltje Utrecht Eindhoven vertrek even na 08:00 en na Eindhoven (= na 09:00) reis ik in de daluren.
Ik check in in Utrecht. Ik moet denk ik uitchecken in Eindhoven en weer inchecken (en dan mis ik mijn aansluitende trein). Iedere keer betaal ik het instaptarief.
Met twee papieren kaartjes, een enkeltje Ut-Ehv vol tarief en een enkeltje Ehv-Vl met 40% korting rekent elk kaartje ook weer vanaf 0 km. Daarin verschilt het niet zoveel als met ovchipkaart, behalve dat je het tweede kaartje al op zak hebt en in Ehv snel kunt overstappen.

Shqiperise-lopers?

Zondag 30 jan 2011 - 11:20:35
john2
john2
Een medewerker van de klantenservice van Veolia heeft me aangeraden om nog (voorlopig) met de papieren kaartjes te blijven reizen.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 30 jan 2011 om 11:21:33

Zondag 30 jan 2011 - 11:59:04
wouderobva
wouderobva
Allen natuurlijk bedankt voor de welwillende reacties en adviezen. Mijn voordeelurenkaart heb ik nog steeds niet geactiveerd en ik zal ook zo lang mogelijk wachten. De voorbeelden die ik gaf zijn puur illustratief. Maar deze doen voor mij wel ter zake.
Het voorbeeld Utrecht-Eindhoven-Venlo en terug los ik nu op met een enkeltje Utrecht-Eindhoven en daarna Eindhoven Utrecht via Venlo. De twee kaartjes koop ik in Utrecht. Maar met die OV-chipkaart kan dat niet naar ik begrijp. Mij is ook niet duidelijk hoe mijn medereizende(n) tegen 40%-korting op de OV-chipkaart meekunnen. De tijd zal het leren, zoals het ook al leert dat het reizen met de OV-chipkaart duurder wordt en al is.

Zondag 30 jan 2011 - 12:05:10
waalkade
waalkade
Ik kreeg het advies om een Veolia dagkaart te kopen, scheelt op een NSR VUK retourtje Nm - Vl al 1,50 euro. Kan in de voorverkoop, vergeet niet af te stempelen.

Laatst bewerkt door waalkade op Zondag 30 jan 2011 om 12:07:15

Zondag 30 jan 2011 - 12:19:26
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
Ik zal even een aanvulling geven op de overige berichten..

De korting op de VDU ( VoordeelUren Abonnement ) OV Chipkaart word via een "product" herkend, die moet er op gezet worden als RoS ( Reizen op Saldo ) word aangevraagd of bij een zeer recente verlenging van de VDU kaart er automatisch op gezet word.... RoS is gekoppeld aan VDU product bij abonnementen houders.

Voor wat betreft het inchecken, je kan er ook voor kiezen om VOL Tarief kaartje te kopen en bij de overstap op 9 uur grens dan in te gaan checken, je VIA kaartje is even duur als dat je dus in Ehv incheckt en in Vl uitcheckt en voor de terug weg weer incheckt op Vl en uitcheckt op Ut.

Voor wat betreft de overige mensen die mee reizen...

Met de komst van de OV Chipkaart kan je niemand mee nemen op je OV Chipkaart, heb je een VDU abonnement dan moeten de mensen die met je meereizen en van de korting willen genieten gebruik maken van het papieren kaartje, in de toekomst verdwijnt de meereis korting....

Wanneer de OV Chipkaart definitief is ingevoerd dient iedereen, dus kinderen vanaf 4 jaar t/m dde leeftijd dat ze reizen met openbaar vervoer in het bezit te zijn van een OV Chipkaart... ( oftewel voor iemand met een gezin die 5 kinderen heeft, hebben in totaal 6 of 7 OV Chipkaarten nodig!!!!!! )

Helaas hebben ze hier naar mijn idee nooit goed over nagedacht....

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!

Zondag 30 jan 2011 - 13:01:08
wouderobva
wouderobva
Dit is voor het eerst dat ik een heldere uitleg zie. Mijn dank.
Maar:
1. het wordt dus duurder (meereizende(n) en meerdere instaptarieven.
2. In het gegeven voorbeeld moet ik in Eindhoven rennen naar 'waar' om mijn aansluiting niet te missen.

Zondag 30 jan 2011 - 13:04:35
abbm
abbm
Je hoeft toch niet uit en in te checken als je van Ut via Ehv naar Vl gaat.

Ik zou, als je de 9 uur grens erin hebt, gewoon 2 losse papieren kaartjes kopen.

Laatst bewerkt door abbm op Zondag 30 jan 2011 om 13:05:01

Zondag 30 jan 2011 - 13:09:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja maar het gaat erom hoe dat wél zou kunnen met de chipkaart en/of als de papieren kaartjes er niet meer zijn...

Zondag 30 jan 2011 - 14:43:52
dh3201
dh3201
Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers....

Shqiperise-lopers?

Zondag 30 jan 2011 - 15:20:03
waalkade
waalkade
spoorhaas (zo 30 jan 2011 12:19:26 www.somda.nl): Ik zal even een aanvulling geven op de overige berichten..

De korting op de VDU ( VoordeelUren Abonnement ) OV Chipkaart word via een "product" herkend, die moet er op gezet worden als RoS ( Reizen op Saldo ) word aangevraagd ....
Nu ik bij de andere vervoerders de kortingspropositie voor niks krijg, vind ìk de verkorting VUK i.p.v. VDU toch toepasselijker klinken .

Zondag 30 jan 2011 - 15:38:41
kleine_man
kleine_man
wouderobva (za 29 jan 2011 21:31:16 www.somda.nl): Ik ben de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels royaal gepasseerd. Ik heb een voordeelurenkaart. Mij is nog steeds niet duidelijk hoe de korting in de daluren verwerkt wordt en hoe buiten de daluren en hoe dat alles zijn weerslag vindt op/in mijn dalurenkaart.
voorbeelden:
Klopt, dat is de logica van de chipkaart. Je moet ook nog eens 3 minuten wachten tussen uitchecken en opnieuw inchecken. Voordat de NS begon met de kaartjes aan te passen aan de OVC betaalde je 2x instaptarief.
of
Ik wil de trein van even over 09:00, zeg maar 09:02 naar "waar naar toe"
Ik check in om 08:50 op Ut welk tarief betaal ik nu?
of
Ga ik van Utrecht via Nijmegen naar Vierlingsbeek dan moet ik tweemaal in- en uitchecken. Dus tweemaal het instaptarief betalen.En reis ik dan vervolgens via Venlo weer naar Utrecht zelfs driemaal.
Het zijn zo maar wat voorbeelden.
Je kan vanaf 08:55 met korting reizen. Check je daarvoor in dan betaal je het voltarief. Verder moet je ook nog een dalkortingskaart voor Veolia aanschaffen (of de komende weken gratis activeren). Doe je dat niet dan betaal je voltarief tussen Nijmegen en Venlo. En ja, elke reis begint met het opstaptarief. Elke chek-in begint met het opstaptarief.
O, nog even een aanvulling. En dat roept mij nog meer vragen op. Hoe werkt het als ik met mijn maatje (echtgenote, kids - zij zijn nabij de veertig jaar - is een dagje uitga. Zij mogen ook tegen 40% meereizen. ???????
De NS is bezig met een soort volgkaart te ontwikkelen hiervoor. De eigenaar van de kortingskaart checkt in, vervolgens de "rest" erachteraan. Maar dat zit in de pijplijn.

Ter vergelijking, bij de introductie werd nog door alle partijen geroepen dat de Chipkaart makkelijker zou zijn........ Het papierenkaartje zou 1:1 vervangen worden door een electronische kaart. Voor de bus zou per km betaald gaan worden. Zie hier het resultaat. Ik blijf erbij: De Chipkaart is een speeltje van de vervoerders en niet van de reizigers.

Zondag 30 jan 2011 - 16:40:12
bultena
bultena
Kan je die Veolia (en misschien ook Arriva, Connection) korting op afstand activeren of kan dat alleen ter plekke?

Zondag 30 jan 2011 - 16:51:30
waalkade
waalkade
Ja, van Veolia en CXX (Oost !) via de site van OV-Chip, het kost dan wel een cent.

Zondag 30 jan 2011 - 18:50:36
thom
thom
spoorhaas (zo 30 jan 2011 12:19:26 somda.nl):
Wanneer de OV Chipkaart definitief is ingevoerd dient iedereen, dus kinderen vanaf 4 jaar t/m dde leeftijd dat ze reizen met openbaar vervoer in het bezit te zijn van een OV Chipkaart... ( oftewel voor iemand met een gezin die 5 kinderen heeft, hebben in totaal 6 of 7 OV Chipkaarten nodig!!!!!! )
Zo en da's toch een ramp zeg

Aleens bedacht dat je nu ook meerdere kaartjes moet kopen ?

Zondag 30 jan 2011 - 19:39:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat kost je geen E7,50 euro extra per gezinslid. Die moet je dan ook nog allemaal 1 voor 1 in 2 stappen activeren en er 20 euro op elke kaart zetten. Dus een gezin met 2 kinderen is dan een hoop moeite en 110 euro verder en heeft dan nog geen meter gereisd. Handig hoor, zo'n kaart.

Laatst bewerkt door nohab op Zondag 30 jan 2011 om 19:43:21

Zondag 30 jan 2011 - 22:00:46
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Een gezin met 2 of meer kinderen zal eerder de auto pakken. en ik mag toch aannemen dat het railrunner kaartje toch wel zal blijven bestaan.
Anders is het voor mij zelfs een reden om voortaan maar gebruik te maken van de auto, is dan namelijk veel goedkoper.

Zondag 30 jan 2011 - 22:01:39
dh3201
dh3201
Totdat er een of andere politicus op het wonderlijke idee van een tankchipkaart komt....

Shqiperise-lopers?

Zondag 30 jan 2011 - 22:17:53
kleine_man
kleine_man
rekening rijden........

Zondag 30 jan 2011 - 22:29:49
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Dan nog, ze kunnen het allemaal nog zo duur maken voor de auto, mensen blijven toch doorrijden.
Neem als voorbeeld de Benzineprijs hier in Hgl, is dat voor een liter euro-95 1,51 tot 1,60
dat is nog omgerekend naar guldens, 3,33 tot 3,63.
Maar iedereen blijft stug doorrijden.

Zondag 30 jan 2011 - 22:33:07
ZJ37
ZJ37
dh3201 (zo 30 jan 2011 14:43:52 www.somda.nl): Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers....
Dat is niet ingewikkeld, ze maken het ingewikkeld.

Zaterdag 05 feb 2011 - 12:00:58
mren
mren
Nog even zeuren over het nieuwe tariefbeleid agv de OVC hoor:
Stond enige minuten geleden op station Glanerbrug Centraal en viel haast achterover toen ik weer een nieuwe tarieffrats tegen het lijf liep. Ongetwijfeld omdat met het oog op de OVC het retourtje in wezen af is
geschaft, en dus ook het weekendretour. Hiermee is dus het maximum retourtarief van rond de 26 euro (2e klas, korting) verdwenen.

Ergo: een weekendretourtje Glanerbrug-Enschede via Eindhoven (ik moet zowel vandaag als morgen op en neer naar Eindhoven) kost me mu geen 26 maar 52 euro!

Nee, gemiddeld betaalt u niets meer, beste reiziger...

En dan werd bij gods gratie nog net (voor de snellere lopers die achter in de DB-trein zaten) overstap geboden op de IC naar Rtd/Gvc, maar dat was ook meer toeval dan service. Anders had het weinig gescheeld of ik had mn VUK op de balie kapot gesmeten en op pad gegaan naar de autodealer...

Zaterdag 05 feb 2011 - 13:58:48
kleine_man
kleine_man
ZJ37 (zo 30 jan 2011 22:33:07 www.somda.nl):
dh3201 (zo 30 jan 2011 14:43:52 www.somda.nl): Nog even en de 40% gaat ook verdwijnen onder het mom van da's veel te ingewikkeld voor de reizigers....
Dat is niet ingewikkeld, ze maken het ingewikkeld.
De VDU gaat vervallen. Daar komt het dalurenkorting voor terug. De daluren gelden dan niet tussen 06:00-09:00 en 16:00-18:30.

Om terug te komen op het relaas van mren, het maximumtarief is ook afgeschaft en de dagkaart wordt nog afgeschaft.

Zaterdag 05 feb 2011 - 14:12:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar nee, de prijzen stijgen gemiddeld niet... begin ondertussen toch zeer sterk af te vragen wat de OV-bedrijven onder "gemiddeld" verstaan.

Zaterdag 05 feb 2011 - 14:23:19
waalkade
waalkade
Vergeet de consumenten platforms niet, die zijn in het algemeen fel tegen het verhogen van de spits tarieven.
Daar betalen de niet spits reizigers het gelag voor.
Mijns inziens hoeft een (retour) kaartje Enschede-Eindhoven in het weekend niet veel meer te kosten dan 12 euro.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 05 feb 2011 om 14:27:01

Zaterdag 05 feb 2011 - 14:30:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat ze tegen hogere spitstarieven zijn is niet zo gek als je ziet hoe op sommige verbindingen de normale tarieven al stijgen.
Ik heb even geen treinvoorbeeldje, maar neem bv. de Qliner Gr-Ut die altijd al een spits en daltarief had: daar stijgt de prijs in de spits liefst 32% terwijl die voortaan de hele dag een vast tarief heeft (in de daluren overigens +116% hierdoor)

Zaterdag 05 feb 2011 - 16:01:30
Pim530
Pim530
Het maximum tarief is niet afgeschaft. Het maximum tarief voor een enkeltje (40% korting) is uit mijn hoofd een eurotje of 14 ( Ja, dat was ooit dik € 17 ), en voor een retourtje dus € 28. Dat mren € 52 moet betalen komt door het nieuwe 'via' syteem: Hij ziet beide delen van de reis los.

Zaterdag 05 feb 2011 - 16:14:16
waalkade
waalkade
Even gecheckt, Gn - Vs kost met VUK 14.10, via Ut 26.20.

Zaterdag 05 feb 2011 - 20:38:15
bultena
bultena
Wat nou 14,10 of 26,20? Of bedoel je dat je om 14.10 uur dat hebt gecheckt. Waar zou je trouwens anders langs moeten? Via Nijmegen?

Zaterdag 05 feb 2011 - 21:10:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
(Via Nijmegen kan trouwens ook ja... zo stuurt de reisplanner je dit weekend met de rechtstreekse trein Gn-Rsd)

Zaterdag 05 feb 2011 - 21:14:00
noof
noof
Tussen de verschillende regionale vervoerdersproducten door: werkt de gewone studenten-OV wel met korting aldaar, of ben ik daarvoor ook een speciaal product nodig?

Zaterdag 05 feb 2011 - 22:06:06
bultena
bultena
daniël_ddr (za 05 feb 2011 21:10:07 www.somda.nl): Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
(Via Nijmegen kan trouwens ook ja... zo stuurt de reisplanner je dit weekend met de rechtstreekse trein Gn-Rsd)
Snap het nog steeds niet, via Utrecht lijkt mij normaal gesproken de rechtstreekse route.

Zaterdag 05 feb 2011 - 22:07:36
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Dit weekend niet in verband met werkzaamheden tussen Zl en Amf, de trein uit Gn rijdt door naar Rsd.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Zaterdag 05 feb 2011 - 22:32:08
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
noof (za 05 feb 2011 21:14:00 somda.nl): Tussen de verschillende regionale vervoerdersproducten door: werkt de gewone studenten-OV wel met korting aldaar, of ben ik daarvoor ook een speciaal product nodig?
Bij Arriva werkt het probleemloos!

Zaterdag 05 feb 2011 - 23:07:16
Apda
Apda
bultena (za 05 feb 2011 22:06:06 www.somda.nl):
daniël_ddr (za 05 feb 2011 21:10:07 www.somda.nl): Als je een rechtstreeks kaartje koopt kost Gn-Vs 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Koop je voor dezelfde reis een via-kaartje met Ut als via-station dan kost het 26,20.
Snap het nog steeds niet, via Utrecht lijkt mij normaal gesproken de rechtstreekse route.
Even afgezien van de omleiding dit weekeinde:
Gn-Vs kost € 14,10 (enkele reis 2e klas met korting). Dit is het maximum tarief. (Gn - Rsd is bijvoorbeeld even duur.) Je reist dan via Ut.
Maar als je een via-kaartje koopt via Ut, dan betaal je Gn - Ut (€ 13,20) + Ut - Vs (€ 13). Samen dus € 26,20 voor precies dezelfde reis. Conclusie: koop geeen via-kaartje via een station dat op de normale route ligt.

Zondag 06 feb 2011 - 00:09:20
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik weet niet waar het aan ligt, maar dit probleem komt voor bij meerdere reisjes.
Vorige week ben ik bijvoorbeeld naar Gln geweest, startpunt Wd.
Dan lijkt mij Wd-Ut-Ht-Ehv-Std-Gln een logische route. Reisplanner geeft voor een retourtje Wd-Gln vol tarief een prijs van 42 euro.

Kies ik Wd-Ht-Gln (zelfde route) maakt de reisplanner me wijs dat ik voor een retourtje Wd-Gln via Ht vol tarief ineens 53,60 euro moet betalen.

Over tariefeenheden gesproken: bij beide scenario's geeft de reisplanner aan dat het om 177 tariefeenheden gaat.

Dus Apda, je conclusie klopt, koop geen kaartje met via-station...

Zondag 06 feb 2011 - 08:18:43
reisthijs
reisthijs
Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.

En dit is dus alleen maar omdat het anders "te moeilijk" is voor de OV-chipkaart...

Zondag 06 feb 2011 - 11:19:21
john2
john2
Mijn voordeelurenabonnement op de OV chipkaart is door de NS erop gezet dat ik kan reizen in de tweede klasse met de trein. Als men eerste klas wil reizen dan moet door gegeven worden dat kan dit veranderd worden. Maar hoe als men tweede klas heeft en men wil eens eerste klas reizen? Kan men dan ook met saldo een overgangsbewijs op de OV chipkaart zetten als de papieren treinkaartjes uit de gratie zijn?

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 06 feb 2011 om 11:19:46, reden: type fout hersteld.

Zondag 06 feb 2011 - 11:20:48
mdj
mdj
Je kunt in de kaartautomaten je klasse wijzigen (voor altijd, maar ook "alleen vandaag".

Bij twijfel: gebruik beton.

Zondag 06 feb 2011 - 11:22:42
john2
john2
Ik neem aan dat dit ook bij een NS balie kan.

Zondag 06 feb 2011 - 12:32:08
kleine_man
kleine_man
daniël_ddr (za 05 feb 2011 14:12:51 www.somda.nl): Maar nee, de prijzen stijgen gemiddeld niet... begin ondertussen toch zeer sterk af te vragen wat de OV-bedrijven onder "gemiddeld" verstaan.
De "prijs" stijgt ook niet. U kunt alleen nog enkele reizen aanschaffen. De prijs per kilometer verandert nauwelijks, maar je moet vaker het instaptarief betalen en kan moeilijk aan de maximale aantal kiloters komen.

Een ander vraagje (vooral aan Amsterdammers en Rotterdammers): Na invoering van de OVC, wat is er met de "overgebleven" strippen gebeurd? Zijn deze ongeldig verklaard of is het restant terugbetaald?

Zondag 06 feb 2011 - 12:44:28
john2
john2
Is er geen overgangs periode dat men de strippenkaarten die men nog in bezit heeft op kan maken? Of op gebruiken in die gebieden waar men nog de strippenkaart kan gebruiken. Dan zul je net meemaken dat je met enkele strippen op je kaart blijft zitten. Of bij de bus chauffeur de benodigde losse strippen er bij kopen.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 06 feb 2011 om 17:11:09

Zondag 06 feb 2011 - 13:35:55
berkel73
berkel73
kleine_man (zo 06 feb 2011 12:32:08 www.somda.nl): Een ander vraagje (vooral aan Amsterdammers en Rotterdammers): Na invoering van de OVC, wat is er met de "overgebleven" strippen gebeurd? Zijn deze ongeldig verklaard of is het restant terugbetaald?
Tot een bepaalde datum kon je in Amsterdam met zowel strippenkaart als chipkaart reizen, maar na die datum werden strippenkaarten niet meer geaccepteerd. Uiteraard konden (kunnen) de strippenkaarten gewoon elders in Nederland nog opgemaakt worden; terugbetaald werd er bij mijn weten daarom ook niet.

Zondag 06 feb 2011 - 14:12:56
Apda
Apda
Soms werden er acties gehouden, zoals:
- kans op een prijs en geven aan een goed doel: www.ret.nl
- met korting naar attracties: www.vpinfo.nl

Zondag 06 feb 2011 - 14:24:18
nohab
nohab
Flickr bvisser
john2 (zo 06 feb 2011 12:44:28 www.somda.nl): Is er geen overgangsperiode dat men de strippenkaarten die men nog in bezit heeft op kan maken? Of opgebruiken in die gebieden waar men nog de strippenkaart kan gebruiken? Dan zul je net meemaken dat je met enkele strippen op je kaart blijft zitten. Of bij de buschauffeur de benodigde losse strippen er bij kopen.
Waarom denk je dat zo'n overgang ruim vantevoren wordt aangekondigd? Om mensen de gelegenheid te geven hun laatste strippen op te maken. Overgebleven strippen worden dan ook niet terugbetaald, ook niet in Amsterdam of Rotterdam. Ik heb op de allerlaatste dag 's avonds laat in Amsterdam nog mijn laatste strippen afgestempeld en ik was zo'n beetje de enige die die avond nog op een strippenkaart heeft gereisd.

Zondag 06 feb 2011 - 15:06:13
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.

Zondag 06 feb 2011 - 15:09:29
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dan zul je een rechter moeten vragen daar een uitspraak over te doen maar ik ga die kosten niet dragen.

Zondag 06 feb 2011 - 18:01:15
waalkade
waalkade
ZJ37 (zo 06 feb 2011 15:06:13 www.somda.nl): Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.
Zie achterzijde strippenkaart:
Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie hiervoor de berichtgeving van de vervoerder.

Omwisselen van een strippenkaart, gebruikt of ongebruikt of restitutie is nooit mogelijk.

Typisch de voorwaarden van een monopolist.

Zondag 06 feb 2011 - 18:25:20
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
reisthijs (zo 06 feb 2011 08:18:43 www.somda.nl): Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.
Dat is dus gewoon oplichting. Zucht, kansloos systeem...

Zondag 06 feb 2011 - 19:08:38
mren
mren
reisthijs (zo 06 feb 2011 08:18:43 www.somda.nl): Het is heel simpel: als je nu een via-kaartje koopt is het prijstechnisch alsof je twee losse kaartjes koop (tot en vanaf het via-station). Daardoor ben je altijd duurder uit dan met een kaartje zonder 'via'.

En dit is dus alleen maar omdat het anders "te moeilijk" is voor de OV-chipkaart...
En dan hebben ze op die via-tariefregel weer een uitzondering gemaakt; Es-Ehv via Go blijft goedkoper dan Es-Ehv zonder via.

Op Hgl hebben de NS chippaaltjes inmiddels vriendjes gekregen: er zijn Syntus'palen' van een halve kubieke meter neergekwakt incl grote borden dat je nu nog altijd beter een papieren kaartje kunt kopen. Zouden ze die borden nog vervangen door borden "indien u uit Es/Bn komt en verder reist dan Zutphen, wordt u genaaid door 3x opstaptarief en minder tariefdegresse. Haha, loser!"

Zondag 06 feb 2011 - 20:48:46
forum
forum
Op station Vk zijn geen werkende Ns Ov chipkaart automaat. waar je de OVChipkaart kan opladen.

Zondag 06 feb 2011 - 21:09:17
abbm
abbm
Net als ieder ander station waar Veolia stopt, op Hrl, Mt en Mtr na dan.

Zondag 06 feb 2011 - 21:41:52
thom
thom
Voor de duidelijkheid, er wordt een Kaartjesuatomaat met OV-Chip functionaliteit bedoeld, en niet de in-uitcheck paaltjes toch?

Zou het wel vreemd vinden omdat er een andere vervoerder rijdt, er geen OV-Chip functionaliteit in de kaartautomaten wordt gezet, dan kun je net zo goed de hele automaat weglaten...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 06 feb 2011 om 21:42:08

Zondag 06 feb 2011 - 21:50:48
tochjo
tochjo
Op de stations van Syntus zijn de kaartautomaten met aanraakscherm ook niet geschikt voor OV-chipkaarten.

Zondag 06 feb 2011 - 22:49:29
Pim530
Pim530
john2 (zo 06 feb 2011 11:22:42 www.somda.nl): Ik neem aan dat dit ook bij een NS balie kan.
Voor zover ik weet niet, en dat lijkt me ook niet nodig ( probleem met groot contant geld is hier niet aanwezig, gewoon een kwestie van 'Wijzigen klasse ( Huidig: 2e klas ) -> Vandaag eerste klas aantoetsen.

Zondag 06 feb 2011 - 23:29:13
dh3201
dh3201
Wordt de verhoogde prijs ook berekend bij de 'verplichte' via's, zoals via Goor of Opheusden om met Syntus te mogen reizen?

Shqiperise-lopers?

Zondag 06 feb 2011 - 23:46:25
mren
mren
Nee, zie mijn bericht@19:08.

Nu ik nog eens nalees: het zijn eigenlijk geen verplichte via's, want je mag gewoon met Syntus reizen zonder zo'n via. De enige reden om die via op te geven, is om geld te besparen. En ongetwijfeld krijgt Syntus ook geen cent van mensen die een kaartje zonder via kopen en tóch met Syntus reizen.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 08 feb 2011 om 14:16:52

Woensdag 09 feb 2011 - 00:00:08
kleine_man
kleine_man
En dan hebben ze op die via-tariefregel weer een uitzondering gemaakt; Es-Ehv via Go blijft goedkoper dan Es-Ehv zonder via.
Nope, kromme reisredenatie. Als je een kaartje Es-Ehv koopt betaal je de route via Deventer (en Utrecht?). Als je via Go rijdt je over Sybtus traject. Je "moet" via reizen om goedkoper uit te zijn.

Woensdag 09 feb 2011 - 00:02:58
mren
mren
Tarief via Dv-Nm, maar reizen via Ut mag wegens minder overstappen.

Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.

Woensdag 09 feb 2011 - 00:03:42
kleine_man
kleine_man
waalkade (zo 06 feb 2011 18:01:15 www.somda.nl):
ZJ37 (zo 06 feb 2011 15:06:13 www.somda.nl): Ik vraag me af of ze zoiets juridisch wel kunnen maken. De strippenkaart is geldig tot 1 jaar na tariefswijziging. Dus dan mogen ze de overgang naar een volledig OV-Chipkaarttarief wel minimaal 1 jaar tevoren aankondigen.
Zie achterzijde strippenkaart:
Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie hiervoor de berichtgeving van de vervoerder.

Omwisselen van een strippenkaart, gebruikt of ongebruikt of restitutie is nooit mogelijk.

Typisch de voorwaarden van een monopolist.
Maar de strippenkaart is een "tegoed" kaart. Bij vervanging dient deze altijd kostenloos vervangen te worden. Maar ja, monopolisten............

Als de OVC straks landelijk ingevoerd wordt heb je dus niet de mogelijkheid om de strippenkaart verder leeg te rijden. Je kan dus kiezen voor A: Blijven rijden met strippen en dan maar goed uitmikken (Met de verschillende uitstellingen is dat best moeilijk) of B: nu al te duur reizen met de OVC.

In beide gevallen is de reiziger weer de pineut.

Woensdag 09 feb 2011 - 00:06:35
kleine_man
kleine_man
mren (wo 09 feb 2011 00:02:58 www.somda.nl): Tarief via Dv-Nm, maar reizen via Ut mag wegens minder overstappen.

Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.
Oh, maar met de OVC invoering wordt deze reis ook duurder. Bij een andere vervoerder is altijd starttarief afrekenen.

Maar deze via regel is ingevoerd om meer geld naar NS te laten stromen. Van Hengelo naar Utrecht is km-technisch minder via Ah. Ze hebben deze regel met veel moeite er doorheen gekregen. Daar willen ze nu geen aandacht op vestigen.

Woensdag 09 feb 2011 - 00:25:42
waalkade
waalkade
Ergens moet geld vandaan komen om het OVC systeem in stand te houden.
De bejaarden in Nijmegen moeten nu voor hun gratis stadsvervoer 20 euro per jaar gaan betalen om hun reisrecht op de OVC te zetten.
Een zichtkaart voldoet niet meer omdat je meerdere busboeren in Nijmegen hebt.
Die 20 euro per jaar lijkt mij een mooie schatting van de extra kosten voor de gemiddelde OV gebruiker.
Nu heb je natuurlijk ook kosten om tot een goede onderlinge verrekening te komen.
Die zijn overigens niet mis, de stadsregio Arnhem Nijmegen heeft er bijvoorbeeld 100.000 euro per jaar voor over om op het baanvak Arnhem-Doetinchem zonder extra paaltjes straks tot een eerlijke verdeling te komen.

Woensdag 09 feb 2011 - 01:03:05
thom
thom
kleine_man (wo 09 feb 2011 00:03:42 somda.nl):
Maar de strippenkaart is een "tegoed" kaart. Bij vervanging dient deze altijd kostenloos vervangen te worden. Maar ja, monopolisten............

Als de OVC straks landelijk ingevoerd wordt heb je dus niet de mogelijkheid om de strippenkaart verder leeg te rijden. Je kan dus kiezen voor A: Blijven rijden met strippen en dan maar goed uitmikken (Met de verschillende uitstellingen is dat best moeilijk) of B: nu al te duur reizen met de OVC.

In beide gevallen is de reiziger weer de pineut.
Nouja, niemand die je verplicht tot de laatste dag een strippenkaart te gebruiken.

En in de periode dat je én de strippenkaart kunt gebruiken én de OV-Chip, kun jij je strippenkaart opmaken en daarna een OV-Chip aanschaffen en daarmee gaan reizen. Die periode is niet voor niets overlappend, en als je dan aan de strippenkaart blijft plakken...
En die tariefsovergang moet een keer komen, dat je dat zelf zo lang uitstelt is ookwel ene beetje je eigen zaak...

Woensdag 09 feb 2011 - 10:25:30
ruysdael
ruysdael
In Amsterdam is de strippenkaar 3 juni j.l. afgeschaft heb sindsdien ook nauwlijks nog passagiers gehad met een strippenkaart, except de wereldvreemden die "een dagje Amsterdam" doen . Laatst kwamen er 2 dames (op leeftijd) uit, jawel, Vroomshoop de tram binnenstappen. En verontwaardigd he... Uiteindelijk kon ik ze net voor vertrektijd nog ompraten een OV-chipkaart te kopen, zodat ze als eerste de blits konden maken in Vroomshoop met hun moderne kaart! Daar hadden ze wel oren naar, maar "het is wel eng hoor"

Laatst bewerkt door ruysdael op Woensdag 09 feb 2011 om 10:26:50

Woensdag 09 feb 2011 - 11:08:22
Apda
Apda
mren (wo 09 feb 2011 00:02:58 www.somda.nl): Het kromme waar ik op doelde is dat elke via inmiddels wordt gezien als twee enkeltjes, maar dat een uitzondering bestaat voor Syntus-via's.
Dit geldt trouwens niet alleen voor Syntus, maar ook voor Dordrecht - Geldermalsen (Arriva).

Woensdag 09 feb 2011 - 11:23:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
maccerr (wo 09 feb 2011 10:25:30 somda.nl): In Amsterdam is de strippenkaar 3 juni j.l. afgeschaft heb sindsdien ook nauwlijks nog passagiers gehad met een strippenkaart, except de wereldvreemden die "een dagje Amsterdam" doen . Laatst kwamen er 2 dames (op leeftijd) uit, jawel, Vroomshoop de tram binnenstappen. En verontwaardigd he... Uiteindelijk kon ik ze net voor vertrektijd nog ompraten een OV-chipkaart te kopen, zodat ze als eerste de blits konden maken in Vroomshoop met hun moderne kaart! Daar hadden ze wel oren naar, maar "het is wel eng hoor"
Het kromme is dan wel dat er in de noordelijke provincies juist alleen maar met de strippenkaart kan worden gereisd. Voorbeeld uit Gn: daar zaten er nog geeneens lezers in de bussen voor de OVC...

Woensdag 09 feb 2011 - 13:24:23
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Inmiddels toch wel?

Woensdag 09 feb 2011 - 13:27:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik ben zelf niet recent in Gn geweest maar een vriendin die in Gn woont sprak ik er vorige week nog over, die zei dat ze nog niet waren (kan natuurlijk ook een specifieke vervoerder zijn geweest).

Woensdag 09 feb 2011 - 13:31:41
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Mijn zus die dagelijks met de bus moet in Gn naar de universiteit zegt ook dat veel bussen de apparatuur nog niet (werkend) heeft.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Zondag 13 feb 2011 om 11:56:58

Vrijdag 11 feb 2011 - 11:24:58
john2
john2
Heb op 10 februari bij de NS balie te Heerlen het verchipte deel van het voordeelurenabonnement laten activeren. Mijn vrouw had in december ook een voordeelurenabonnement gekocht. Persoonlijke OV chipkaart met daarop het voordeeleurenabbonement in januari gekregen, wou deze kaart ook laten activeren, maar deze kaart was al geactiveerd. Dan neem ik aan dat ze het activeren bij de NS dan al gelijk doen voor toesturing, als men een nieuw abonnement aanvraag.

Vrijdag 11 feb 2011 - 12:04:31
berkel73
berkel73
Klopt, sinds september vorig jaar worden nieuwe abonnementen automatisch geactiveerd.

Vrijdag 11 feb 2011 - 12:09:39
ruysdael
ruysdael
Pas wel op met je chipkaart. NS is een spelbreker in het OV-chipkaartspel. 1 kaart voor al het openbaar vervoer? Maar je treinabonnement? Kan dat op een reguliere Connexxion of GVB-OV-chipkaart? Helaas. Wil je korting vangen in verschillende gebieden? Jawel, maar niet meer dan 10 producten (waarbij een studentenkaart bijvoorbeeld al 2 producten inneemt). En ter vergelijking: een dagkaart op je chipkaart laden kost je al 1 product van de 10. De producten overschrijven elkaar niet. Gratis saldo op je chipknip? Neem een uurtje de tijd op een regenachtige zondag en je doet het voortaan binnen een fractie van een seconde achter je computertje.

Echt, het is een giller.

Laatst bewerkt door ruysdael op Vrijdag 11 feb 2011 om 12:10:44

Vrijdag 11 feb 2011 - 13:37:40
mren
mren
Situatie vroeger: rapidshare.com

Vrijdag 11 feb 2011 - 17:37:06
john2
john2
maccerr (vr 11 feb 2011 12:09:39 www.somda.nl): Pas wel op met je chipkaart. NS is een spelbreker in het OV-chipkaartspel. 1 kaart voor al het openbaar vervoer? Maar je treinabonnement? Kan dat op een reguliere Connexxion of GVB-OV-chipkaart? Helaas. Wil je korting vangen in verschillende gebieden? Jawel, maar niet meer dan 10 producten (waarbij een studentenkaart bijvoorbeeld al 2 producten inneemt). En ter vergelijking: een dagkaart op je chipkaart laden kost je al 1 product van de 10. De producten overschrijven elkaar niet. Gratis saldo op je chipknip? Neem een uurtje de tijd op een regenachtige zondag en je doet het voortaan binnen een fractie van een seconde achter je computertje.

Echt, het is een giller.
Een dagkaart laden, blijft deze continu op de OV chipkaart staan of is dit tijdelijk? Want blijven staan neemt plaats in beslag, zoals ik uit het geqoute bericht begrijp. Als je van de NS en alle regionale vervoerders kortingen op de OV chipkaart heb staan schiet het ook al aardig richting die 10 produkten. Zelf heb ik alleen een daluren korting van Veolia naast het voordeeluren abonnement. De kans dat ik vanuit Limburg bij andere regionale vervoerders, dan Veolia, met de trein rijd is zo klein, dat ik dan het beste op saldo kan rijden zonder korting, of nu nog met een NS treinkaartje.

Vrijdag 11 feb 2011 - 19:54:10
ruysdael
ruysdael
Die van het GVB blijven in ieder geval staan, dus die van NS waarschijnlijk ook. En als je op saldo reist telt dat ook weer als apart product he: reizen op saldo, sta je in totaal dus al op 3.

Laatst bewerkt door ruysdael op Vrijdag 11 feb 2011 om 19:55:18

Zaterdag 12 feb 2011 - 10:55:52
john2
john2
Een OV chipkaart is 5 jaar geldig. Wat gebeurt er met het saldo tegoed, als de OV chpkaart vervangen wordt voor een volgende OV chipkaart van 5 jaar? Wordt het saldo tegoed automatisch overgeplaats? Of het saldo tegoed eerst verplicht opmaken op de oude kaart? Want het is jammer zijn als het tegoed zou vevallen.

Zaterdag 12 feb 2011 - 11:12:31
Apda
Apda
Als een OV-chipkaart wordt beëindigd, krijg je het saldo terug. Zie www.ov-chipkaart.nl

Zaterdag 12 feb 2011 - 11:28:31
Noodrem
Noodrem
Met aftrek van €7.50 administratiekosten. Mocht ik althans betalen.

Zaterdag 12 feb 2011 - 11:55:50
Apda
Apda
Nu is het kosteloos. Behalve aan de balie; daar betaal je € 2,50. Zie www.ov-chipkaart.nl

Laatst bewerkt door Apda op Zaterdag 12 feb 2011 om 12:00:59, reden: link toegevoegd

Zaterdag 12 feb 2011 - 13:26:54
daniel_ddr
daniel_ddr
En let goed op het rekeningnummer op de brief die je krijgt over de restitutie... bij mij stond daar ooit een totaal ander nummer als wat ingevuld was op 't formulier.

Zaterdag 12 feb 2011 - 17:40:43
john2
john2
Na het bekijken van de links is het mij nog niet helemaal duidelijk of de abonnementen, zoals voordeelurenkaart NS en de dalurenkorting van Veolia automatisch op een nieuwe OV chipkaart worden geplaats. En of ik voor vervanging van een OV chipkaart ook bij een van de vervoers maatschappijen terecht kan. Als ik een formulier op moet sturen met daarbij mijn persoonlijke OV chipkaart voor het verkrijgen van saldo tegoed en een nieuwe persoonlijke OV chipkaart, dan heb ik een x aantal tijd geen OV chipkaart met daarop saldo en abonnementen.

Zaterdag 12 feb 2011 - 18:00:35
eix
eix
waalkade (wo 09 feb 2011 00:25:42 somda.nl): Ergens moet geld vandaan komen om het OVC systeem in stand te houden.
De bejaarden in Nijmegen moeten nu voor hun gratis stadsvervoer 20 euro per jaar gaan betalen om hun reisrecht op de OVC te zetten.
Volgens mij heeft dat niets te maken met het wel of niet in stand houden van het OVC systeem. Vrijwel alle gemeenten in Nederland zijn aan het bezuinigen. Met een eigen bijdrage wordt voorkomen dat de gemeente betaald voor ouderen die toch niet of nauwelijks van het 'gratis' ov gebruik maken. Die 20 euro per jaar is een schijntje voor een jaar lang reizen.

Bovendien vind ik dit 'gratis' vervoer juist een goed voorbeeld waar de OV-chipkaart wel nuttig kan zijn. Want door in en uitchecken kan er veel nauwgezetter worden nagegaan hoevaak en waar (welke lijnen, haltes) gebruik wordt gemaakt van dit speciale aanbod. Heeft natuurlijk wel een aantal privacy haken en ogen. Maar er is wat mij betreft niets mis met het opslaan van algemene - niet persoonlijke! - informatie zodat er meer gegevens zijn over het aantal reizigers en de gebruikte abonnementen.

Met die gegevens zou men in principe beter in staat moeten zijn om vraag/aanbod op elkaar af te stemmen en bovendien ook kunnen meten wie wat moet betalen. Je zou de gegevens bijvoorbeeld kunnen gebruiken om na te gaan hoeveel de gemeente moet bijbetalen voor het ouderenvervoer. Of welke haltes juist frequent worden gebruikt door ouderen en dus prioriteit moeten hebben voor ophoging (gelijkvloerse instap).

Er zijn talloze voorbeelden van zaken die met de OV-chipkaart niet goed geregeld zijn. Maar spijkers op laag water zoeken is ook een kunst.

Laatst bewerkt door eix op Zaterdag 12 feb 2011 om 18:09:57

Zaterdag 12 feb 2011 - 18:59:58
Pim530
Pim530
Dat de meeste bussen in Groningen nog niet voorzien zijn van lezers is de grootste onzin. ( bijna- ik kom niet dagelijks in alle 400- )Alle bussen zijn ondertussen voorzien van lezers. Dat wil nog niet zeggen dat de achterliggende software allemaal al gebruiksklaar is. Ik hoorde van een chauffeur dat we hier over twee weken gaan proefdraaien, maar ik vond hem niet echt betrouwbaar overkomen

Zaterdag 12 feb 2011 - 19:07:06
kniesoor
kniesoor
Dan kun je er alsnog niet reizen met de OVC, wel?

Zaterdag 12 feb 2011 - 21:54:24
Pim530
Pim530
Durk vermeldde dat er nog geen lezers zouden hangen. Dat is dus niet het geval.

Zaterdag 12 feb 2011 - 21:55:48
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Dan heeft mijn zus altijd "pech"; Zij heeft vaak bussen zonder lezers

Zaterdag 12 feb 2011 - 23:23:00
thom
thom
Pim530 (za 12 feb 2011 21:54:24 somda.nl): Durk vermeldde dat er nog geen lezers zouden hangen. Dat is dus niet het geval.
Dat vroeg ie niet, hij vroeg of je er ook mee kon reizen in de bus....

Zondag 13 feb 2011 - 14:49:34
Apda
Apda
john2 (za 12 feb 2011 17:40:43 www.somda.nl): Na het bekijken van de links is het mij nog niet helemaal duidelijk of de abonnementen, zoals voordeelurenkaart NS en de dalurenkorting van Veolia automatisch op een nieuwe OV chipkaart worden geplaats. En of ik voor vervanging van een OV chipkaart ook bij een van de vervoers maatschappijen terecht kan. Als ik een formulier op moet sturen met daarbij mijn persoonlijke OV chipkaart voor het verkrijgen van saldo tegoed en een nieuwe persoonlijke OV chipkaart, dan heb ik een x aantal tijd geen OV chipkaart met daarop saldo en abonnementen.
Inderdaad, als je de websites van OV-chipkaart en van de verschillende vervoerders leest, wordt niet duidelijk hoe ze omgaan met abonnementen van verschillende vervoerders op één OV-chipkaart. Wel is duidelijk dat NS-abonnementen (voorlopig?) alleen op een NS-OV-chipkaart kunnen staan. Andere abonnementen zullen daar dus bij gezet moeten worden. Wat er dan moet gebeuren als de geldigheid van de OV-chipkaart afloopt, is onduidelijk.
In elk geval zou ik mijn oude OV-chipkaart niet opsturen (om het saldo terug te krijgen) zolang ik geen nieuwe had.

Zondag 13 feb 2011 - 19:22:28
john2
john2
Goede tip om de vervangende OV chipkaart te houden tot je een nieuwe heb. Natuurlijk rekening houdend met de geldigheids duur van de OV chipkaart. Van de NS een mail gekregen. Zolang de persoonlijke OV chipkaart gekoppeld is aan een voordeelurenabonnement, krijgt men hier bericht van voor dat de kaart niet meer geldig is voor het vervangen van de kaart. Men kan een pasfoto formulier toegestuurd krijgen voor een nieuwe pasfoto op testuren. De diensten en overige abonnementen die aan de OV chipkaart zijn gekoppeld zijn kaart nummer gebonden. Bij een nieuwe met nieuw nummer, deze diensten opnieuw aanvragen of over te laten zetten. Ben er ook nog achter gekomen dat de NS 10.00 euro borg bij het inchecken van het tegoed aftrek. Dacht dat dit 4.00 euro was en is.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 17 feb 2011 om 19:12:38, reden: Meer informatie er bij gezet.

Donderdag 17 feb 2011 - 21:57:28
dh3201
dh3201
De borg is 4 euro voor bus/tram/metro, 10 euro voor de trein met voordeeluren en 20 euro voor de trein zonder voordeeluren.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 18 feb 2011 - 09:45:41
hielkeb
hielkeb
dh3201 (do 17 feb 2011 21:57:28 www.somda.nl): De borg is 4 euro voor bus/tram/metro, 10 euro voor de trein met voordeeluren en 20 euro voor de trein zonder voordeeluren.
Bij Arriva trein,is dat 10 euro en met kortingskaart 6 euro

Hielkeb

Vrijdag 18 feb 2011 - 10:04:21
waalkade
waalkade
Bij Veolia Limburg noord voor de trein 15 euro zonder korting.
(waarbij merkwaardigerwijs TLS de check-out niet geregistreerd heeft, maar de kaart wel)

Vrijdag 18 feb 2011 - 10:30:23
reisthijs
reisthijs
Bij Veolia is de borg (voor de trein) altijd 15 euro, met of zonder korting maakt niets uit. (Veolia wijkt wel vaker af, zo hebben ze ook voor een paar lange buslijnen een borg van 8 euro).

Vrijdag 18 feb 2011 - 10:55:42
waalkade
waalkade
Daarbij leggen ze wel een bom onder het systeem.
Voor korte buslijnen zou men dan een lagere borg dan 4 euro kunnen vragen

Vrijdag 18 feb 2011 - 10:59:06
Pim530
Pim530
Tjah, ik kan nu met lijn 133 Oude-Tonge-Middelburg ook een heel eind reizen voor € 4, of met 315 Groningen-Lelystad

Donderdag 26 mei 2011 - 08:53:18
waalkade
waalkade
Een reisje naar Leer (Duitsland).
Wanneer je vroeger een dagkaart had voor de trein mocht je in Gn een aantal strippen afstempelen (ik meen 7 of 9).
In Leer staat (of stond) een stempelautomaat voor de terug reis.
Nu met de OV-Chip, moet je alsnog in Nieuweschans uit de trein om in te checken voor het stuk naar Leer?
Of heeft men intussen een slimme regeling bedacht?
Of erger, men checkt in in Nieuweschans en men kan in Leer niet meer uitchecken.

Donderdag 26 mei 2011 - 09:13:27
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Waarom zou je in Leer niet meer kunnen uitchecken? Daar staan gewoon de Arriva ov-chipkaartpalen.

Donderdag 26 mei 2011 - 11:08:27
j.jager
j.jager
waalkade: Een reisje naar Leer (Duitsland).
Wanneer je vroeger een dagkaart had voor de trein mocht je in Gn een aantal strippen afstempelen (ik meen 7 of 9).
Dat aantal strippen is 7 maar dat is wel tussen Nsch en Leer. Mij is wel verteld dat je dit aantal in Gn al kon afstempelen. Uiteraard moet je dan wel met een andere kaartje reizen dat tot Nsch geldig is

Laatst bewerkt door j.jager op Donderdag 26 mei 2011 om 11:09:02

Zaterdag 20 dec 2014 - 21:49:40
drentheicm
drentheicm
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar een apart topic openen leek me onzin.
Vandaag reisde ik 's ochtends Ashd-Asd en 's avonds Asd-Ashd. Ik heb een studenten week-OV, vandaag reed ik dus met 40% korting. Mijn saldo was voor inchecken €6,80. De reis kost €1,60, ik zou dus op de terugweg precies genoeg op mijn OV hebben staan (€5,20), om terug te kunnen. Ik checkte 's ochtends in en vervolgens op Asd uit, en inderdaad was mijn nieuwe saldo €5,20.
Op de terugweg gebeurde iets raars: bij inchecken gaf het poortje aan dat er te weinig saldo op stond (raar, want ik reis met korting, het minimumbedrag is dan €5?...). Ik ging mijn OV dan maar opladen, met €4. Mijn nieuwe saldo werd dus €9,20. Ik probeerde opnieuw in te checken, nu lukte het! In de trein vroeg in een conductrice hierover, zij vertelde dat bij een studenten OV er €10 op moet staan 'omdat het geen echt abonnement is.'
Dit kan echter niet, aangezien ik 's ochtends én 's avonds met een saldo onder de 10 euro incheckte! Weet iemand hoe dit kan, en wat mijn saldo moet zijn om in te checken?

Laatst bewerkt door drentheicm op Zaterdag 20 dec 2014 om 21:50:35

Zaterdag 20 dec 2014 - 21:55:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Je saldo moet minimaal 6 euro zijn. NS schrijft bij een abonnementhouder 10 euro af als borg en je kunt 4 euro negatief staan op een OV-chipkaart.

Zaterdag 20 dec 2014 - 21:56:11
drentheicm
drentheicm
Ah duidelijk! Dank voor je snelle antwoord Zonde dat de conductrice dit niet wist.

Laatst bewerkt door drentheicm op Zaterdag 20 dec 2014 om 21:56:27

Zaterdag 20 dec 2014 - 22:11:25
nohab
nohab
Flickr bvisser
Zonde? Zeg maar gerust schandalig. Zoiets fundamenteels hoort elke hc gewoon te weten.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 20 dec 2014 - 22:19:14
mvboetzela
mvboetzela
daniel_ddr (za 20 dec 2014 21:55:34 www.somda.nl): Je saldo moet minimaal 6 euro zijn. NS schrijft bij een abonnementhouder 10 euro af als borg en je kunt 4 euro negatief staan op een OV-chipkaart.
Dit gaat zo bij alle OV-chipkaarten op naam. Je hoeft daarvoor geen abonnement te hebben. Altijd €10 instaptarief. Anonieme chipkaarten hebben een instaptarief van €20. Eventuele korting op basis van een abonnement wordt altijd pas bij het uitchecken berekend.

Zaterdag 20 dec 2014 - 22:33:47
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Conducteurs weten wel vaker iets niet. Ik had afgelopen zomer zo'n Meereiskaart (via de post ontvangen). Deze was geprint op zo'n eenmalige chipkaart, maar je hoefde er niet mee in en uit te checken, chip fungeerde als sleutel voor de OV-chippoortjes. Maar volgens de conducteur diende je hier wel mee in te checken, en hij checkte op het eerstvolgende station voor me in

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zaterdag 20 dec 2014 - 23:42:46
drentheicm
drentheicm
nohab (za 20 dec 2014 22:11:25 somda.nl): Zonde? Zeg maar gerust schandalig. Zoiets fundamenteels hoort elke hc gewoon te weten.
Toen ik haar vertelde dat ik met €6,80 die ochtend ingecheckt had, geloofde ze me niet...

Laatst bewerkt door drentheicm op Zaterdag 20 dec 2014 om 23:43:13

Zondag 21 dec 2014 - 00:01:35
mren
mren
En wat nu als je met een saldo van 6,80 incheckt (-10 euro borg, dus saldo wordt -3,20), een middellange reis maakt die meer dan 10,80 euro kost (bijvoorbeeld naar Enschede) en je vervolgens door de poortjes naar buiten wilt?
1. Poortjes blijven dicht, want saldo < -4 euro
2. Poortjes gaan open, want anders wordt reiziger van zijn vrijheid beroofd en hierdoor saldo meer dan 4 euro negatief

Indien 1: te Enschede staat tussen de poortjes en de treinen nog een kaartautomaat opgesteld. Wellicht voor dit soort scenario's?

Laatst bewerkt door mren op Zondag 21 dec 2014 om 00:02:17

Zondag 21 dec 2014 - 00:29:58
scooter
scooter
mvboetzela (za 20 dec 2014 22:19:14 somda.nl):
daniel_ddr (za 20 dec 2014 21:55:34 www.somda.nl): Je saldo moet minimaal 6 euro zijn. NS schrijft bij een abonnementhouder 10 euro af als borg en je kunt 4 euro negatief staan op een OV-chipkaart.
Dit gaat zo bij alle OV-chipkaarten op naam. Je hoeft daarvoor geen abonnement te hebben. Altijd €10 instaptarief. Anonieme chipkaarten hebben een instaptarief van €20. Eventuele korting op basis van een abonnement wordt altijd pas bij het uitchecken berekend.
En dat is dus niet waar.daniel heeft hier gelijk.Een chipkaart op naam zonder abonnement schrijft ook 20 euro af!

Zondag 21 dec 2014 - 01:23:55
thom
thom
nohab (za 20 dec 2014 22:11:25 somda.nl): Zonde? Zeg maar gerust schandalig. Zoiets fundamenteels hoort elke hc gewoon te weten.
Zullen we het erop houden dat hier de context en non-verbale communicatie van de uitleg naar de Hc ontbreekt en die er misschien voor gezorgd heeft dat het verhaal misschien helemaal duidelijk over gekomen is bij de Hc?

Zondag 21 dec 2014 - 09:07:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Hoe kun je dat concluderen als je het hele gesprek niet gevolgd hebt? En, trouwens, wat valt er verkeerd te begrijpen aan €9,20 op een kortingsabonnement?

Zondag 21 dec 2014 - 11:53:44
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
mren (zo 21 dec 2014 00:01:35 somda.nl): En wat nu als je met een saldo van 6,80 incheckt (-10 euro borg, dus saldo wordt -3,20), een middellange reis maakt die meer dan 10,80 euro kost (bijvoorbeeld naar Enschede) en je vervolgens door de poortjes naar buiten wilt?
1. Poortjes blijven dicht, want saldo < -4 euro
2. Poortjes gaan open, want anders wordt reiziger van zijn vrijheid beroofd en hierdoor saldo meer dan 4 euro negatief

Indien 1: te Enschede staat tussen de poortjes en de treinen nog een kaartautomaat opgesteld. Wellicht voor dit soort scenario's?
Dit scenario kwam pas geleden hier (in dit topic??) langs. Poortjes blijven dan dicht, daarom staat er ook een automaat binnen de poortjes.
somda.nl

Laatst bewerkt door jor[D]1 op Zondag 21 dec 2014 om 11:55:41

Zondag 21 dec 2014 - 11:56:49
ricohallo
ricohallo
En wat nou als je geen portemonnee of niet genoeg geld bij je hebt? Dan kun je het station niet meer uit een word je dus beroofd van je vrijheid...

Zondag 21 dec 2014 - 12:01:14
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dan heb je de infozuil, je legt uit wat er is gebeurd, en als het meezit helpen die mensen je.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 21 dec 2014 - 12:09:11
john2
john2
Dus als ik het goed begrijp en verwoord, als tijdens de reis het saldo onder de 4 euro komt, dan kom je het station niet uit. In Sittard staat binnen het poortjes gebied wel een NS kaartautomaat voor het eventueel saldo opladen. Dan ben je verplicht het saldo op je OV chipkaart zelf voor je reis in de gaten te houden of er voldoende op staat voor problemen met uit checken te voorkomen. Ik hou zelf het saldo in de gaten dat ik er altijd voldoende op heb staan.

Zondag 21 dec 2014 - 12:15:25
john2
john2
Bert13 (zo 21 dec 2014 12:01:14 www.somda.nl): Dan heb je de infozuil, je legt uit wat er is gebeurd, en als het meezit helpen die mensen je.
Er zullen ook wel NS personeel op de stations met poortjes rond lopen die kunnen helpen om door de poortjes te kunnen met teveel negatief saldo of met andere problemen voor door de poortjes te kunnen.

Zondag 21 dec 2014 - 12:21:16
ricohallo
ricohallo
Op stations als Hnk en Sptn heb ik daar wel mijn twijfels over... Denk niet dat daar personeel rondloopt.

Zondag 21 dec 2014 - 12:23:45
sfj
sfj
De afgelopen week heeft er wel elke dag beveiligingspersoneel op Hnk gelopen, gisteren zaterdag ook. Maar dat zal op termijn wel verdwijnen ja.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 21 dec 2014 - 12:50:54
nohab
nohab
Flickr bvisser
john2 (zo 21 dec 2014 12:15:25 www.somda.nl):
Bert13 (zo 21 dec 2014 12:01:14 www.somda.nl): Dan heb je de infozuil, je legt uit wat er is gebeurd, en als het meezit helpen die mensen je.
Er zullen ook wel NS personeel op de stations met poortjes rond lopen die kunnen helpen om door de poortjes te kunnen met teveel negatief saldo of met andere problemen voor door de poortjes te kunnen.
Op de stations in Almere - en zeker de kleintjes - staat die er echt niet.

Zondag 21 dec 2014 - 12:57:14
john2
john2
Op de kleine stations zoals Nuth staan geen poortjes. Bij teveel negatief saldo voor uit te checken kan je zo van het perron aflopen. Saldo opladen en weer terug het perron op voor uit te checken. Ik neem aan dat dit op station Almere ook kan.

Zondag 21 dec 2014 - 13:00:49
nohab
nohab
Flickr bvisser
Als de poortjes dicht zijn kun je pas het station uit als je je saldo voldoende hebt aangevuld. Op Almere Poort staan de automaten binnen de poortjes maar op Muziekwijk dacht ik niet.

Zondag 21 dec 2014 - 13:12:44
john2
john2
Als er geen kaartautomaat binnen de poortjes staat, dan is het zoals al eerder in dit topic neergezet via een info zuil hulp kan inroepen de NS klantenservice je hulp kan bieden voor vanaf het station te komen. Hoe dit dan technisch in het werk gaat?

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 21 dec 2014 om 13:14:59, reden: typfot herstelt

Zondag 21 dec 2014 - 13:13:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Daarom is er dus een hulpknop, die leidt naar een call-center vol vriendelijke mensen die je dan wel op weg kunnen helpen. En anders met een klein tikje tegen zo'n deurtje en hard duwen krijg je 'm ook open.
En als er écht geen andere oplossing is, is er nog een noodknop, die alle poortjes direct tegelijk opent.

Zondag 21 dec 2014 - 13:14:27
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die kunnen de poortjes hopelijk op afstand openen, en dat dan met het oog op calamiteiten als brand.

Zondag 21 dec 2014 - 13:28:28
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het lijkt me ook wel een beetje logisch dat je bij reizen op lange afstanden zorgt voor voldoende saldo. Bij de supermarkt moet ik ook van tevoren bedenken dat ik voldoende saldo heb.

Zondag 21 dec 2014 - 21:30:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
AgentX (zo 21 dec 2014 13:13:17 www.somda.nl): Daarom is er dus een hulpknop, die leidt naar een call-center vol vriendelijke mensen die je dan wel op weg kunnen helpen. En anders met een klein tikje tegen zo'n deurtje en hard duwen krijg je 'm ook open.
En als er �cht geen andere oplossing is, is er nog een noodknop, die alle poortjes direct tegelijk opent.
En dat laatste zou ik maar niet doen, het woord NOOD staat er niet voor niets op. Daar word je namelijk ook gewoon op beboet (een slordige €150 euro als ik mij niet vergis). Tevens zit er een automatische doorschakeling naar de meldkamer op tegenwoordig.

Maandag 22 dec 2014 - 08:17:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
Ik heb het vanmorgen even gecheckt maar op Almere Muziekwijk staan inderdaad binnen de poortjes geen automaten. En zo heeft de chipkaart naast de vele andere er een probleem bij: mensen die bij aankomst op een station met poortjes tot de ontdekking komen dat ze te weinig saldo hebben.

Maandag 22 dec 2014 - 08:34:43
tochjo
tochjo
Maar zijn de poortjes op Almere Muziekwijk al gesloten? In Culemborg verschenen de automaten binnen de poortjes ook pas vlak voordat ze dicht gingen.

Maandag 22 dec 2014 - 11:42:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die zijn daar nog niet gesloten. Maar de automaten die daar binnen de poortjes stonden zijn wel weggehaald.

Maandag 22 dec 2014 - 11:54:24
tochjo
tochjo
Misschien waren dat bolle-buikautomaten die ook losse kaartjes verkochten en worden ze te zijner tijd vervangen door platte-buikautomaten die alleen OV-chipkaartfunctionaliteit hebben.

Maandag 22 dec 2014 - 12:44:13
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Wellicht past dit bericht www.metronieuws.nl in deze lijn: door een platte automaat op de kleine stations weg te halen kan deze geplaatst worden op een ander station binnen de poortjes.

Maandag 22 dec 2014 - 13:24:22
tochjo
tochjo
Uit het artikel:
In totaal heeft NS 1025 kaartautomaten op de treinstations in het land geplaatst. [...] Ongeveer 1 promille van de kaartenautomaten zou daarom nauwelijks worden gebruikt.
Er is dus één automaat die nauwelijks wordt gebruikt?

Maandag 22 dec 2014 - 13:55:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Hmm ja. Zou het een tikfout zijn? Hoewel voor 1% (10 automaten) zou het alsnog niet echt denderend nieuws zijn...

Maandag 22 dec 2014 - 21:09:26
hans_verm
hans_verm
Laatst was op Zoetermeer Oost de ene kaartautomaat buiten de poortjes kapot. Krijg je een omroep dat je als je je saldo niet hebt kunnen opladen voor de treinreis je bij de conducteur moet melden bij het instappen. Alleen hoe kom je in de trein als de poortjes dicht zijn?

Maandag 22 dec 2014 - 21:13:02
sfj
sfj
Gewoon, door op de serviceknop te drukken en dan het exacte verhaal wat je hier neerzet te vermelden ? Dan doen ze vast wel een poortje open.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 26 dec 2014 - 14:58:14
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Misschien interessant om ondertussen even een update te doen qua stations met gesloten poortjes: Alm, Ampo, Ashd, Assp, Brd, Bet, Bv, Bdpb, Cps, Cl, Hdr, Es, Hlo, Hnk, Htn, Nvp, Rta, Rlb, Rtz, Sptn, Vst, Wd (de eerste), Zbm, Ztmo en Zwd. Hier komt vanaf maandag a.s. ook Hn bij.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015