Reistijd door Houten Castellum
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
12-12-2010 22:36:03
sprintertj
sprintertj
Weet iemand misschien waarom ze bij de NS die dienstregeling steeds blijven aanpassen?
Het patroon Utrecht-Geldermalsen zou worden vanaf utrecht: 12, 27, 42, 57
Nu is hij veelal nog een minuut vervroegd..

Het stuk zit hem tussen Utrecht Lunetten en Houten. Was 4 minuten nu 5.
Ik weet wel dat daar rustig bij die wissels met nieuwbouw gereden wordt. Is deze aanpassing dan tijdelijk of is dat de nieuwe dienstregeling?

Laatst bewerkt door sprintertj op 12-12-2010 22:36
 

12-12-2010 22:44:01
mren
mren
Hoewel tijdelijk een vrij rekbaar begrip is, geloof ik dat het in dit geval een jaar of drie zo blijft.  

12-12-2010 22:48:03
broek53
broek53
Er zit nu een gedwongen remming naar 80 in vanwege het gebruik van de overloopwissels voor en achter Castellum. Dat zal denkelijk wel in de rijtijden verwerkt zijn (let wel: rijtijden. Reistijden is iets anders, al komt het in dit geval inhoudelijk wel op hetzelfde neer).  

12-12-2010 22:48:19
plant
plant
Oh jee... dat wordt een minuut eerder opstaan vanaf morgen..!

Grappig, toen ik hem vorige week opvroeg, stond deze wijziging er nog niet in!


Youri
 


12-12-2010 22:50:24
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53: Er zit nu een gedwongen remming naar 80 in vanwege het gebruik van de overloopwissels voor en achter Castellum. Dat zal denkelijk wel in de rijtijden verwerkt zijn (let wel: rijtijden. Reistijden is iets anders, al komt het in dit geval inhoudelijk wel op hetzelfde neer).
Al zal het rijtijdverlies aan de zuidzijde van Htnc geen verlies zijn omdat het heel dicht bij het station ligt en de trein daar ook geen 80 km/u zal rijden. Wellicht dat het aan de noordzijde wel ietsje invloed heeft.
 

12-12-2010 23:04:21
broek53
broek53
Een getrapte remming geeft altijd rijtijdverlies ten opzichte van een "vrije remming". Ik bedoel: ook al rijdt de trein geen 80 over de wissels, dan heeft hij toch een blok vantevoren "geel 8" gehad, waar hij vroeger groen kreeg.  

12-12-2010 23:11:34
ZJ37
ZJ37
Hmm, dus eigenlijk zeg je dat in deze situatie de trein eerder moet afremmen vanwege de wissels en dat in het geval zonder die wissels (en dus zonder beperkende seinbeelden), de trein later zou kunnen afremmen en dus minder rijtijdverlies heeft.  

12-12-2010 23:25:22
broek53
broek53
Precies. Dat komt nogal eens voor, en het kost relatief veel tijd omdat het sein waar geel 8 in getoond wordt, niet staat op een afrem-afstand naar het volgende sein van 130 naar 80, maar van 130 naar 0. Dat scheelt weer een paar honderd meter. Met andere woorden: de trein remt naar 80 en rijdt dan een zekere tijd 80 voodat hij de remming naar het station gaat maken. Daarnaast plegen die akelige dienstregelingplanningsystemen in het geval van bediende seinen te rekenen met binnenkomst op "rood" van het eerste sein na het perron. Dat betekent: inrijsein op geel en dat betekent nog meer verlies, omdat de trein bij die inrijder al 80 rijdt en dus (op papier) daar afremt naar 40, een stuk 40 sukkelt en dan pas de laatste remming naar het perron maakt. Dat is alles maar op papier (in de praktijk toont dat soort seinen vrijwel altijd groen), maar in de dienstregeling werkt dat soort dingen dus vaak tegen je.