Verkeerde kaartje: conducteur slaat grootmoeder
Forum: Algemeen - Algemeen
30-11-2010 21:35:49
Hi-Ho
Hi-Ho
Uit het Noord Hollands Dagblad:

Verkeerde kaartje: conducteur slaat grootmoeder

Den Helder - Een controleur in de trein vanuit Den Helder heeft maandag een 58-jarige grootmoeder een harde vuistslag gegeven en haar bagage op het perron gegooid. Reden: ze had geen eerste-klaskaartje.

Mevrouw P. van den Brand uit Den Helder stapte maandagmiddag, samen met haar driejarige kleinzoon en diens au-pair, op de trein. Het reisdoel was Den Haag, maar ze kwamen niet ver. In Schagen stonden de drie alweer op het ijskoude perron.

,,We hadden de verkeerde kaartjes'', geeft de Helderse direct toe. Aan haar loket had ze om eerste-klaskaartjes gevraagd, maar ze had niet goed opgelet of ze die wel kreeg. Ter hoogte van Anna Paulowna kwam de controleur. ,,Een Hollandse man van een jaar of veertig. Ik vond hem vanaf het begin erg belangrijk doen, vól ego.''

Zodra de man zag dat het drietal de verkeerde kaartjes had, verklaarde hij dat dit een boete van 90 euro betekende. Kon het niet bij een waarschuwing blijven? vroeg de Helderse. Nee, zei de man en vroeg haar paspoort, wat ze hem, samen met haar kortingkaart gaf. Wel protesteerde ze en zei dat ze een klacht zou indienen. ,,Ik zei dat hij discrimineerde. Want ik had de indruk dat hij zo streng was omdat hij hoorde dat ik niet Hollands ben'', zegt de geboren Chileense.

Wat later vroeg ze haar paspoort terug. Toen de conducteur het vast bleef houden, trok ze het uit zijn handen. Even later had ze een vuistslag in haar gezicht te pakken. Ze viel hard tegen de hoek van een stoel, waardoor ze een grote bult op haar achterhoofd opliep. De conducteur pakte de spullen van haar en haar kleinzoon, zei 'Jullie gaan nú mijn trein uit!'', en gooide de tassen op het perron van Schagen, waar de trein net was gearriveerd. De drie stapten geschrokken uit. En kochten noodgedwongen nieuwe kaartjes naar Den Haag. Zonder kortingkaart, want die had de controleur nog.

Mevrouw van den Brand heeft aangifte van mishandeling gedaan. ,,Wat bezielde die man'', vraagt ze zich af. ,,Ik vind het verschrikkelijk, alleen al voor mijn kleinzoon. Hij stond te huilen. Een conducteur die zijn oma slaat!?''


De controleur heeft ook aangifte gedaan, wegens belediging. De NS had dinsdag geen commentaar.

Laatst bewerkt door admin op 30-11-2010 21:58, reden: Titel aangepast
 

30-11-2010 21:39:31
WesselE
WesselE
Het zal allemaal wel. Ik kan me niet voorstellen dat personeel dat is opgeleid om met lastige reizigers om te gaan, zomaar een klap uitdelen...

Laatst bewerkt door WesselE op 30-11-2010 21:39


'Okeh'
 

30-11-2010 21:47:10
gertjan
gertjan
Ja, wat zullen we daar eens over zeggen ... Het komt bij mij heel opgeblazen over.

De HC doet zijn werk, en de dames zitten fout. Als ze vervolgens een uitstel krijgen, en dus legitimatie moeten overleggen, zegt de vrouw al tegen de hc dat hij aan het discrimineren is. En dat mag je al als een belediging opvatten. In de werkelijke situatie zullen er wel wat meer woorden aan te pas gekomen zijn (ervaring) maar echt zeker weten doe je dat natuurlijk niet.
Zij is van mening dat de HC te lang haar paspoort vast houd, en trekt het uit zijn handen ... Mja, dan wek je toch behoorlijk wat agressie op. Ik ga er ook vanuit dat de HC bij het terugvragen van het paspoort ook aan heeft gegeven dat hij daar nog even mee bezig was. Maarja, waarom zou je iemand de tijd geven.
Ik betwijfel of de HC echt een vuistslag richting de vrouw gemaakt heeft. En ja, ik weet dat er HC's zijn die dat doen. Maar hoe de vrouw dit verhaal al vertelt ... ik denk dat alles erg opgeblazen is.
"Wij doen niets fout en blijven netjes, en ineens is de HC boos"


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

30-11-2010 21:49:18
himym
himym
Kwestie van wachten tot getuigen zich melden en de werkelijke toedracht vertellen? Lijkt me idd een behoorlijk opgeblazen verhaal..  


30-11-2010 21:51:43
broek53
broek53
Zullen we het gewoon over treinen hebben en dit soort berichten maar laten waar het hoort: in de nieuwsberichtenrubriek? En er ZEKER geen topicnaam boven zetten die nog meer en een verder nergens waargemaakte belediging suggereert?  

30-11-2010 21:53:17
bogger
bogger
Wij kijken ook vaak met een wat spoorse blik en wat meer kennis dan de gemiddelde reiziger..

Mocht er bewijs zijn, lichamelijk(verwondingen) of getuigen, dan hoeft dit nog niet zo opgeblazen te zijn. Kijk, het was waarschijnlijk geen KO vuistslag, maar goed, een flinke zet oid hoort ook niet in het repertoire van een HC thuis.

Helaas ken ik als half-om-half (noem ik het zelf altijd maar:P) beide zijdes van de situatie.. Zowel het veel ernstiger opvatten van een situatie als er een buitenlander bij betrokken is(HC), als het steviger aannemen van een slachtofferrol (dame in kwestie.)

Maar:
a) dit is geen politiek forum
b) laten we net als bij andere incidenten op het spoor de uitspraken/rapporten van betreffende instanties afwachten en dan pas onze eigen conclusies trekken.

just my 2cts:D

Laatst bewerkt door bogger op 30-11-2010 21:54, reden: tiepvaut voor verkeerde interpretatie verwijderd
 

30-11-2010 21:54:40
Hi-Ho
Hi-Ho
Mij valt een toename op van het zelfingenomen personeel bij de NS en de RET. Waar halen ze al dit soort personeel vandaan? Ik denk dat het naast zwaar of breed zijn het handig is dat je een redelijke IQ/EQ hebt en weet wat klantvriendelijkheid is. Of kom ik steeds met de verkeerden in aaraking?

Voorbeeld: Een groepje RET personeel controleert op zwartreizigers op metrostation Stadhuis in Rotterdam. Een vriendin van mij die komt uit de andere kant van het land met een geldige OV-jaarkaart was vergeten in te checken. Voor het uitchecken loopt ze naar een RET medewerker om dit te melden en krijgt een boete van bijna 40 euro. Ookal mocht ze vrij reizen. Inchecken moet ook als je nog nooit een werkend poortje in je leven hebt gezien. Vergissen mag niet. Het zelfingenomen gedrag van de medewerker die zichtbaar genoot en tegelijkertijd op zijn macht kikte was zeer beschamend.

Het ergste is nog dat terwijl die boete werd uitgeschreven een groepje jongeren die zwart reden samen een poortje in trappen er doorheen lopen en vervolgens door het overige RET personeel niet worden aangehouden.Hoe zielig ben je dan? En waar komt de agressie en ontevredenheid van de reiziger dan vandaan?
 

30-11-2010 22:00:05
admin
Moderator
admin
admin: waar leidt deze discussie toe? In elke (grote) groep mensen zitten "rotte appels", neem bijvoorbeeld de voetbal"supporters" die het voor een hele grote groep verpesten, afgelopen weekend nog op de A13.
Het heeft geen zin om deze individuele gevallen op dit forum te bespreken en wat mij betreft heeft het ook geen zin om de eventuele trent hierin te bespreken.
Als je klachten hebt over personeel, dan zijn daar kanalen voor bij de desbetreffende vervoerder.
Deze discussie gaat begrijpelijkerwijs nu op slot.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek