De Friese lijn.
Forum: Algemeen - Algemeen
29-11-2010 16:38:07
jeanne
jeanne
De Friese lijn.
Quote

Uit brief dd. 16-10-2010, kenmerk VenW/BSK-2010/173236 :

Voor het traject Zwolle-Leeuwarden is dit niet het geval. In de MIRT-overleggen in het najaar van 2009 is vervolgens afgesproken dat ProRail in een nadere verkenning de mogelijkheden in kaart brengt voor 2 IC’s en 2 Sprinters tussen Zwolle en Leeuwarden. Met de Afsprakenlijst van de MIRT-overleggen uit het voorjaar van 2010 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van deze nadere verkenning. Voor een dienstregeling met 4 treinen per uur is tussen Zwolle en Leeuwarden geen aanpassing van de infrastructuur nodig, behoudens mogelijk de aanleg van een passeerspoor voor goederenvervoer en een aanpassing van de brug over het Van Harinxmakanaal. Daarmee lijkt het budget van €160 miljoen voldoende om zowel naar Groningen als naar Leeuwarden 4 treinen per uur te laten rijden. Overigens zijn de consequenties voor de exploitatiekosten niet uitgewerkt en vergt dit nader overleg tussen vervoerder en de betrokken overheden.


De aanleiding om opzoek te gaan was een voorlichtingsavond in Heerenveen dd. 19/11, georganiseerd waar provincie en gemeente over een mogelijke spoorlijn Heerenveen — Groningen. Het ging er om de aanwezige inzicht te geven in waar men mee bezig is en welke stappen komend jaar gezet gaan worden. Tijdens informele contacten werd mij duidelijk dat de provincie voor de Friese lijn (LwZl) haar plan voor een dienstregeling met 2 IC’s en 2 Stoppers per richting wil doorzetten. In de brief worden twee randvoorwaarden genoemd. Ten eerste de brug. Uit de gespreken heb ik begrepen dat deze verhoogd moet worden. Ten tweede het inhaalspoor. Mij is niet helemaal duidelijk waar dit moet komen en wordt niet ook niet in de brief beschreven, maar ik hoorde vaag iets van Steenwijk.

Voor mij rijst de vraag hoe ze wat en wanneer van dit alles gaan inpassen. In Steenwijk liggen er al twee inhaalsporen, maar of deze lang genoeg zijn weet ik niet? Wat moet er aangepast worden? Als het inhaalspoor Steenwijk komt, naar de wens van de Friesland, ligt dit wel buiten de bevoegdheid van de provincie! Want ook in Overijssel is de provincie namelijk bezig. Hier wil men Staphorst weer een spoorweghalte geven. Kan, de toch al hoge belasting van het baanvak Zwolle — Herfte (incl. plan Vechtdallijn) deze extra belasting aan? En waar laten ze straks al die extra diensten in Zwolle tussen aankomst en vertrek? Zomaar wat vragen, wie het weet mag het zeggen?
 

29-11-2010 17:19:02
manuel25
manuel25
In ieder geval zijn er plannen om Zwolle - Herfte driesporig te maken.
Zwolle ligt inmiddels op de schop en krijgt meer perroncapaciteit.
Verder lijkt het mij logischer dat het inhaalspoor in Wolvega komt, dit is ongeveer het midden van het traject, omdat je in Meppel ook wel wat aan de kant kan zetten. In Wolvega ligt al een inhaalspoor, alleen is deze m.i. niet lang genoeg voor de gemiddelde goederentreinen die tussen Meppel en Leeuwarden rijden.
Om evt. capaciteitsproblemen tussen Zwolle en Herfte (-Meppel) op te lossen, kunnen misschien in ieder geval de spinters in Meppel gecombineerd en gesplitst worden, wellicht ook een aantal IC's.

Laatst bewerkt door manuel25 op 29-11-2010 17:22
 

29-11-2010 18:37:58
Pim530
Pim530
Is het überhaupt rendabel om 4x/u op Lw-Zl te rijden? Gn-Zl is nog niet eens voor elkaar, en volgens mij werd in dat plan ook al aangegeven dat de dienst naar Lw ongewijzigd zou blijven.

Mocht het dan al gebeuren, zou ik persoonlijk bijvoorbeeld tot Meppel rijden en passagiers laten overstappen, de trein uit Groningen zou dan doorkunnen de 5600 in. Of het wordt een kwestie van met SGM rijden en dan inderdaad gaan koppelen op Meppel of Zwolle, bv. 3 bak uit Gn, 2 bak uit Lw en afhankelijk van de tijd eventueel in Zl nog een extra stelletje klaar zetten...

Laatst bewerkt door Pim530 op 29-11-2010 18:47, reden: twijfel verwijderd
 

29-11-2010 18:45:44
martijn
martijn
je bedoelt vast de 5600...

Laatst bewerkt door martijn op 29-11-2010 18:46
 


29-11-2010 18:47:30
Pim530
Pim530
Dank je, heb het twijfelende stuk eruit gehaald  

29-11-2010 23:21:29
jeanne
jeanne
@manuel25:
Ideeën voor een derde spoor tussen Zwolle en Herfte zijn er wel, maar om nu te beweren dat ze al concreet zijn, nee dat toch niet.
Hoewel niet verduidelijkt, werd er over Steenwijk gesproken. Wolvega werd niet als inhaal mogelijkheid genoemd. Bovendien is daar de ruimte tussen de overwegen te gering voor en een plan voor een tunnelachtigs iets is al weer afgeserveerd.

@Pim:
Over rendement spreken we hier maar even niet. Het gaat om de ambities van de provincie Friesland. En als de provincie haar ambities waar wil maken, moet ze deze zelf ook financieren, zoals nu met de serie 2900 tussen Leeuwarden — Wolvega gebeurt.
Om de discussie zuiver te houden heeft de Friese lijn verder niets anders met de Groningse lijn te maken dan dat ze het baanvak Zwolle — Meppel aansluiting gezamenlijk gebruiken.
Het koppelen van stoptrein series ten noorden van Zwolle met die ten zuiden heeft alleen zin als dat exploitatief aantrekkelijk is. Wat mij betreft is dat toch echt de vraag omdat de ligging van de serie 5600 over de Veluwe t.z.t op de schop gaat.

Laatst bewerkt door jeanne op 29-11-2010 23:23
 

30-11-2010 00:05:12
peterselie
peterselie
Ik zou juist er wel iets in zien om de 9100 aan de IC over de Veluwe te koppelen. Misschien een vreemde gedachte in eerste instantie, maar je bereikt er mee dat het een crossplatform overstap is op de trein richting Lelystad/Schiphol en je hoeft in Zl minder te rangeren met materieel.

En over de Friese lijn. De plannen van 4 treinen per uur tussen Lw en Zl lijken me vooralsnog vanwege het passagiersaanbod onhaalbaar. Ik denk dat het model van drie treinen per uur best wel eens kan gaan werken. Door alle stations overdag 2x per uur te bedienen creëer je een groei in passagersaantallen en met name op het traject Sw - Mp is het denk ik welkom.

De huidige 2900 rijdt vooralsnog alleen tussen Lw en Wv, maar ik moet zeggen dat de passagiersaantallen zeker niet tegenvallen. De keren dat ik er mee gereisd heb zaten er toch redelijk wat mensen in.

station Staphorst zie ik wel zitten, maar dan moet er wel alleen op zondag gestopt worden %08%
 

30-11-2010 10:20:25
daniel81
daniel81
Quote
peterselie: Ik zou juist er wel iets in zien om de 9100 aan de IC over de Veluwe te koppelen. Misschien een vreemde gedachte in eerste instantie, maar je bereikt er mee dat het een crossplatform overstap is op de trein richting Lelystad/Schiphol en je hoeft in Zl minder te rangeren met materieel.

Zeker geen vreemde gedachte! Heeft meteen als grote voordeel dat het hét bezwaar van Hgv tegen verlies van de IC-status oplost. Maar laten we het daar hier verder niet over hebben
Wat hier nog wel een 'probleem' kan worden, is de aansluitingen in Zl. Over het stukje ZL-Hea moeten zóveel treinen gepropt worden, zeker als het niet driesporig wordt, dat de eerste trein in Zl al een kwartier vóór de knoop moet arriveren. Provincies denken vaak alleen in frequenties en geven de opdracht mee dat de aansluitingen op IC's goed moeten zijn; zich daarmee niet realiserend dat ze in veel gevallen het praktisch onmogelijke vragen (zie bv de Valleilijn). Met andere woorden: een frequentieverhoging lijkt een verbetering voor de reiziger, maar het is de vraag of dat ook daadwerkelijk zo is.
 

30-11-2010 10:54:14
waalkade
waalkade
Quote
peterselie: Ik zou juist er wel iets in zien om de 9100 aan de IC over....knip knip..... station Staphorst zie ik wel zitten, maar dan moet er wel alleen op zondag gestopt worden %08%
Even OT dromen. Jammer dat de Rijnbrug bij Rhenen er niet meer ligt.
Lijn 1, Hoogeveen - Staphorst - Zwolle - Elst - Kesteren - Achterberg - Veenendaal Centrum en West - Overberg.
Lijn 2, Kampen - Zwolle - Elst - Kesteren - Hardinxveld-Giessendam - Sliedrecht.
Combineren en splitsen in Ktr en Zl .

Laatst bewerkt door waalkade op 30-11-2010 10:58
 

30-11-2010 13:07:17
maxim
maxim
Dat is niet alleen OT, maar ook volkomen zinloos.

Hoe dan ook, het is natuurlijk altijd het evenwicht tussen vraag en aanbod. Als je viermaal per uur een trein gaat aanbieden, genereert dat hoe dan ook een (grote) groei. Maar ook eenduidigheid, comfort en reisinformatie kunnen hier een grote rol in spelen.

En inderdaad, tussen Zl en Hea zal niet veel ruimte meer over zijn, het zit nu al aardig vol. In theorie zou er volgens mij nog één trein bij kunnen, in het andere halfuur van de 9100. De rest zijn volgens mij goederenpaden, maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat je daar nog iets mee zou kunnen (in de spits ofzo) maar volgens mij azen de Provincies Overijssel en Drenthe daar ook al op met hun Vechtdallijn...

En ik vermoed dat men combineren en splitsen in Mp niet meer ziet zitten

Laatst bewerkt door maxim op 30-11-2010 13:08
 

30-11-2010 17:09:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
waalkade:
Quote
peterselie: Ik zou juist er wel iets in zien om de 9100 aan de IC over....knip knip..... station Staphorst zie ik wel zitten, maar dan moet er wel alleen op zondag gestopt worden %08%
Even OT dromen. Jammer dat de Rijnbrug bij Rhenen er niet meer ligt.
Lijn 1, Hoogeveen - Staphorst - Zwolle - Elst - Kesteren - Achterberg - Veenendaal Centrum en West - Overberg.
Lijn 2, Kampen - Zwolle - Elst - Kesteren - Hardinxveld-Giessendam - Sliedrecht.
Combineren en splitsen in Ktr en Zl .


Om nog even verder offtopic te gaan, volgens mij kwam overberg voor Vndw.
 

30-11-2010 18:25:28
waalkade
waalkade
Vast en zeker geen aardrijkskunde gehad op de Christelijke Nationale School II %02%  

03-02-2011 12:37:53
abcde
abcde
Zie artikel in de Stentor : http://www.destentor.nl/regio/zwolle/8080698/Friesland-wil-snel-meer-intercitys-uit-Zwolle.ece

Friesland wenst 4 treinen p/uur ri. Zwolle, tussen Herfte en Zl ontstaat knelpunt met de trein ri. Emmen.

Ik zie een mogelijkheid voor een stoptrein tussen Lw en Swk, die in Steenwijk wordt gekoppeld aan de daarachter komende IC uit Lw ; de gekoppelde IC stopt voortaan in Meppel.

Wanneer eind 2012 de Hanzelijn ingebruik genomen wordt, zal de IC uit Gn doorgaan ri Lelystad, en gaat alleen de IC uit Lw door ri Amf - Ut.
Praktisch gezien is het dan best bruikbaar, dat er in Swk een stel aan deze IC wordt bijgekoppeld, wat dan niet hoeft op knooppunt Zl.

* Deze stoptrein kan ieder half uur rijden, evt. in de stille uren 1x per uur.
* Lw en Hr krijgen ieder half uur een IC ri Zl.
* Het wordt mogelijk om station Heerenveen IJsstadion en evt. Lw Zuid de hele dag te bedienen.
* Reizigers uit Wv hoeven niet over te stappen ri Zl.
* In Mp kunnen de stoptrein-reizigers vanuit Hgv en verder op hetzelfde perron overstappen op de IC.

Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2011 18:00
 

03-02-2011 14:24:55
peterselie
peterselie
Quote
maxim (di 30 nov 2010 13:07:17 https://www.somda.nl/forum/9447/p304292/):

En ik vermoed dat men combineren en splitsen in Mp niet meer ziet zitten


Wil je alle geplande frequentieverhogingen uit gaan voeren zonder meer sporen tussen Zl en Hea dan ontkom je er imo niet aan.

Op dit moment resulteren vertragingen van vijf tot acht minuten in noordelijke richting er al in dat er bij Hea meerdere treinen richting Zl in de remmen moeten. Wil je daar meer treinen bij proppen dan moet je goed kijken in welke volgorde je welke trein af wilt handelen en krijg je treinen die niet meer mooi in de knoop aan kunnen sluiten.

Door in Mp het koppelen en splitsen van stoptreinen te reguleren kun je problemen voorkomen. Of je moet er voor zorgen dat stoptreinreizigers uit de richting Lw in Mp over kunnen stappen op de stoptrein uit Gn die de reizigers naar Zl en verder brengt.

De stoptrein uit Lw moet dan even van het perron weggerangeerd worden om ruimte te bieden aan doorgaande treinen voordat deze weer aan het perron gezet kan worden.

Koppelen en splitsen in Swk klinkt in eerste instantie logisch, maar lijkt dat niet te zijn, omdat je daarmee de IC-reizigers onnodig lang ophoudt. Bovendien is het voor de IC-reizigers niet aantrekkelijk om ook op Mp te stoppen. Je creëert hiermee al bijna 2 stoptreinen per uur op Lw-Zl.
 

03-02-2011 15:28:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik ben al een tijdje niet meer in Mp geweest, maar is het anders geen optie om het perron bij spoor 1 op te hogen (en evt. te verlengen mocht dat nodig zijn)? Dan zit je ook niet met dat rangeerprobleem lijkt me  

03-02-2011 17:34:01
lw-o
lw-o
ik heb de afgelopen dagen mensen van strukton zien meten bij de brug over het hrmk (loop ik elke dag met de hond dus houd het in de gaten)  

03-02-2011 17:48:29
abcde
abcde
Quote
peterselie ... Koppelen en splitsen in Swk klinkt in eerste instantie logisch, maar lijkt dat niet te zijn, omdat je daarmee de IC-reizigers onnodig lang ophoudt. Bovendien is het voor de IC-reizigers niet aantrekkelijk om ook op Mp te stoppen. Je creëert hiermee al bijna 2 stoptreinen per uur op Lw-Zl.




De reis Lw - Zl met IC gaat inderdaad 3 a 4 minuten langer duren door de stop te Mp en combineren/splitsen te Swk.
Hiertegenover staat dat er wel 2x per uur een IC ontstaat, tegen nu 1 IC en 1 stopper over het gehele traject. Verder is bovenstaand mogelijk zonder capaciteit-problemen bij Herfte - Zl.

En zie het ook in het licht van de reizigers aantallen. Die liggen op de lijn Lw - Zl nu eenmaal lager dan bv. Gn - Zl. Wil je dan toch uitbreiden, is enige concessie nodig.

Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2011 18:09
 

03-02-2011 20:18:42
mv
mv
Kom ik met nog een nieuwtje:
De haak om Leeuwarden word binnenkort mee gestart.
In het midden daarvan waren de plannen gemaakt om een Transferium te bouwen.
Daarbij zou een nieuw station verrijzen: Leeuwarden-Transferium (zuid).
Een station extra erbij op de rit.
De brug (HRMK) zou omgezet kunnen worden in een tunnel.
Dat er extra treinen (4 per uur) zouden komen was al een jaar of wat sprake van.
Ik zou zeggen ga ervoor!!
Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op 03-02-2011 20:19
 

03-02-2011 20:20:03
TheKnitter
TheKnitter
Ik dacht dat het station anders ging heten. En dat Arriva uit Groningen dan waarschijnlijk door zou rijden naar daar.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

03-02-2011 20:51:41
broek53
broek53
Leeuwarden Werpsterhoek, te bedienen door doorgetrokken treinen uit Groningen (Arriva dus), althans; zo staat het in het programma Noord-Nederland.  

03-02-2011 21:38:15
kbrandsma
kbrandsma
En daarbij heeft Arriva in een vroeg stadium al aangegeven mee te willen financieren in de ontwikkeling van het station, mits er dus genoeg reizigers tegenover staan. Op dit aanbod is de Gemeente Leeuwarden (of Provinsje Fryslân) niet ingegaan, zodat de plannen op dit moment nog steeds op de tekentafel liggen. En daarmee Arriva niet de enige vervoerder wordt die dit station zal bedienen.  

03-02-2011 21:41:12
daniel81
daniel81
Als een station direct aan het HRN ligt is NSR toch verplicht om het te bedienen? Voor Hoevelaken hebben ze namelijk een ontheffing gevraagd.

Laatst bewerkt door daniel81 op 03-02-2011 21:41
 

03-02-2011 22:28:58
jeanne
jeanne
Quote
lw-o (do 03 feb 2011 17:34:01 https://www.somda.nl/forum/9447/p316630/): ik heb de afgelopen dagen mensen van strukton zien meten bij de brug over het hrmk (loop ik elke dag met de hond dus houd het in de gaten)


Deze brug is, als Friesland zijn plannen voor het uitbreiden van de treindiensten weet te realiseren, de bottelneck. Deze zou verhoogd moeten worden i.v.m. passeer garanties van de scheepvaart, zo mocht ik eens uit de mond van de gedeputeerde vernemen.

Laatst bewerkt door jeanne op 04-02-2011 12:20
 

04-02-2011 00:38:26
peterselie
peterselie
Quote
SleutelMan (do 03 feb 2011 15:28:25 https://www.somda.nl/forum/9447/p316618/): Ik ben al een tijdje niet meer in Mp geweest, maar is het anders geen optie om het perron bij spoor 1 op te hogen (en evt. te verlengen mocht dat nodig zijn)? Dan zit je ook niet met dat rangeerprobleem lijkt me

Mja, het is een idee, maar de vraag is of het wenselijk is, omdat je dan alle mensen de tunnel door moet sturen voor een overstap die maximaal 5 minuten is.

Waarom Mp als eindpunt? Ik blijf namelijk achter mijn eerdere plan staan om de 9100 als het even kan aan de NO te koppelen om zo meer capaciteit tussen Zl en Amf te creëren zonder extra rangeerwerk in Zl.

Quote
abcde (do 03 feb 2011 17:48:29 https://www.somda.nl/forum/9447/p316634/):
Quote
peterselie ... Koppelen en splitsen in Swk klinkt in eerste instantie logisch, maar lijkt dat niet te zijn, omdat je daarmee de IC-reizigers onnodig lang ophoudt. Bovendien is het voor de IC-reizigers niet aantrekkelijk om ook op Mp te stoppen. Je creëert hiermee al bijna 2 stoptreinen per uur op Lw-Zl.


De reis Lw - Zl met IC gaat inderdaad 3 a 4 minuten langer duren door de stop te Mp en combineren/splitsen te Swk.
Hiertegenover staat dat er wel 2x per uur een IC ontstaat, tegen nu 1 IC en 1 stopper over het gehele traject. Verder is bovenstaand mogelijk zonder capaciteit-problemen bij Herfte - Zl.

En zie het ook in het licht van de reizigers aantallen. Die liggen op de lijn Lw - Zl nu eenmaal lager dan bv. Gn - Zl. Wil je dan toch uitbreiden, is enige concessie nodig.
Uiteraard moet er goed nagedacht worden over wat te doen. Mp-Swk 2x per uur is voor reizigers in ieder geval aantrekkelijk, in zoverre dat hier wel markt voor is. Door dit stukje juist door de stoptrein te laten rijden creëer je markt voor de stopper, terwijl de IC zijn aantrekkelijkheid van een snelle verbinding behoudt.
 

04-02-2011 12:32:49
abcde
abcde
peterselie, voluit het mooist is inderdaad een volwaardige stoptrein Lw - Zl, ieder (half) uur. Een echte stoptrein en een snelle IC heb je dan.
Ik zie echter de krapte op Herfte - Zl, vooral wanneer Arriva in de spits ook nog eens 4x/uur ri Ommen gaat rijden. Verder wordt geheel Mp - Zl behoorlijk belast, en zoveel stoppers voor Mp is ook wat luxe (lees duur).

Een stoptrein Lw - Mp komt aan bovenstaande tegemoed. Bij behandeling op spoor 1 voorkom je koppelen en rangeren te Mp, maar is met nadeel alle mensen door de tunnel. Dit zou opgelost kunnen worden door een zakspoor aan de noordkant van perron Mp (zoals bij Almelo ri Mrb), maar of hier ruimte voor is weet ik niet.

Verder terug kom je dan op combineren/splitsen te Swk. Ook hier weer : een zakspoor aan de noordkant van perron Swk voorkomt combineren/splitsen c.q. rangeren, en vraagt alleen een stop van de IC te Mp; een kleine 2 min. extra reistijd, maar je krijgt ieder half uur een IC Lw - Zl.
Voordeel van een stopper tot Swk is, dat deze zo min mogelijk (enigzins) overbodige kilometers rijdt, en daardoor goedkoper is.


Mogelijkheid voor nu, tot ingebruikname Hanzelijn :
De stopper 9100 Gn - Zl rijdt slechts 1x per uur. In het andere half uur zou er wel een stoptrein Lw - Zl passen, en kan de 700 als volwaardige IC rijden tussen Lw - Zl. %02%

Laatst bewerkt door abcde op 04-02-2011 12:57
 

04-02-2011 12:58:27
Pim530
Pim530
Maar zodra de Hanzelijn in gebruik wordt genomen rijdt de 9100 2x/u, dus dat gaat niet op.

Verder lijkt het mij onmogelijk om in Mp een kopspoor te creëren, aangezien de tunnel, en dus de liften, zich aan de noordzijde bevinden.

EDIT: Zie dat je zelf al achter mijn eerste punt bent gekomen

Laatst bewerkt door Pim530 op 04-02-2011 12:59
 

04-02-2011 23:53:44
jeanne
jeanne
Quote
abcde (vr 04 feb 2011 12:32:49 https://www.somda.nl/forum/9447/p316757/):

Verder terug kom je dan op combineren/splitsen te Swk. Ook hier weer : een zakspoor aan de noordkant van perron Swk voorkomt combineren/splitsen c.q. rangeren, en vraagt alleen een stop van de IC te Mp; een kleine 2 min. extra reistijd, maar je krijgt ieder half uur een IC Lw - Zl.
Voordeel van een stopper tot Swk is, dat deze zo min mogelijk (enigzins)


Het doortrekken van de stopdienst tot Steenwijk is dienstregelingtechnische tot nu toe niet mogelijk geweest en was exploitatief ook niet aantrekkelijk. Praktisch gezien is voor een zakspoor in Steenwijk aan de Wolvegaster zijde is mijn inziens te weinig ruimte (minder dan 130m) omdat er daar ook nog een brug over de Steenwijker Aa ligt. Ook de breedte van het huidige perron lijkt mij er niet erg geschikt voor. Verder studeer men al een tijdje op het verhogen van de doorrijd snelheiden van Steenwijk c.q. de Friese lijn die dan ook gevolgen zal hebben. Spontaan komt bij mij dan het verhaal op dat erg lijkt op dat van Hoogeveen naar boven. NSR zal bij een eventuele invoering van een integrale ½ uurs stopdienst ook niet langer met de IC in Steenwijk wil blijven stoppen.

Naast de eerder genoemde voorwaarde wat betreft de verhoging van de brug over het van Harinxmakanaal in Leeuwarden, moet er in Steenwijk wel iets gebeuren. Ook daar moet een 750 meter lang inhaalspoor gecreëerd worden, net als in Beilen op de Groningerlijn. Wederom volgens de Friese gedeputeerde die zich echt een stopdienst Leeuwarden—Zwolle wenst.
 

05-02-2011 10:35:21
abcde
abcde
Is er anders in Swk aan de noordkant van het perron ipv. een zakspoor aan 1 kant nog ruimte voor een 'inham-spoor', zo'n spoor als in Zl spoor 4, half naast sp. 3 ?

Laatst bewerkt door abcde op 05-02-2011 10:45
 

06-02-2011 00:09:45
jeanne
jeanne
Persoonlijk denk ik niet dat zo iets pas tussen de hoofdsporen, al was het maar een kopspoor zoals in Nunspeet. niet aan de Wolvegaster zijde (±130m), nog aan de Meppeler zijde (±90m)vanaf het perron.

Laatst bewerkt door jeanne op 06-02-2011 00:10
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-02-2012 17:17:38
jeanne
jeanne
In vergadering van vaste Kamercommissie IenM over de HSL, en daarmee samenhangende nieuwe HRN concessie, heeft de menister laten weten dat men dit jaar aan de uitwerking van de plannen voor een derde trein op de Frieselijn kan beginnen. Als hoofdprobleem benoemde zij de openings- en sluitingstijd van brug over het van Harinxmakanaal.  

15-02-2012 17:35:05
Erikvd12
Erikvd12
Om eerlijk te zijn, vind ik een derde trein op 'onze' spoorlijn helemaal niet nodig.
Het is vooral overbodige luxe.
En straks zal die stoptrein er nog voor zorgen dat Swk zijn intercitystatus zal verliezen.
 

15-02-2012 21:47:42
zugchef
zugchef
Je bedoelt dat JIJ bang bent je IC te verliezen in Steenwijk...  

15-02-2012 22:56:12
timtrein
timtrein
Bij twee treinen per uur stoppen er twee treinen per uur in een onregelmatig patroon in Steenwijk.
Bij drie treinen per uur stoppen er twee treinen per uur in een onregelmatig patroon in Steenwijk.
Dus wat is het probleem?
 

15-02-2012 22:59:03
mren
mren
Dat iedereen naar Schiphol schijnt te willen  

16-02-2012 09:34:32
tjabbe73
tjabbe73
Ach, als de doorgaande verbinding naar Ut vanuit Wv maar behouden blijft  

16-02-2012 18:12:26
Erikvd12
Erikvd12
Vandaag een truck met allerlei nieuwe spoorrails gezien in Swk. Gaat men het passeerspoor aanleggen?  

16-02-2012 20:42:48
tjabbe73
tjabbe73
nee hoor, dat is vast voor regulier onderhoud...