Dienstregeling 2012, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-11-2010 16:06:13
wadloper96
wadloper96
Wat ik heb gehoord:
-Per dienstregeling 2012 wordt de benelux vervangen door een Fyra die via HSL ga, gevolgen: 2100 gaat 2x per uur Vs-Asd.
-Serie 140/240/700/1600 na Shl door naar Ledn/Gvc.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

27-11-2010 16:31:22
zugführer
zugführer
Hmmm, daar begint ik elk topic "dienstregeling 20xx, wat is waar?" mee geloof ik%08%  

27-11-2010 16:35:55
ns1700
ns1700
en de beneluxtrein zal misschien nog blijven rijden indien de FYRA weer uitgesteld word...


groeten uit Spoorzone
 

27-11-2010 16:40:31
ZJ37
ZJ37
En de 140/240/1600/700 gaan zeker niet door naar Gvc, maar gewoon tot Shl.  


27-11-2010 17:16:09
martw
martw
Misschien heb ik er dan eentje die wél werkelijkheid kan worden vanaf eind 2011: het keerspoor bij Woerden Molenvliet.
Kunnen er eindelijk 4 Sprinters per uur gaan rijden tussen Woerden en Utrecht (eventueel verder naar Houten Castellum en/of Tiel)?

Martijn
 

27-11-2010 18:05:47
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Geen idee hoe snel men zoiets kan aanleggen, maar op dit moment is er nog geen grassprietje voor dat keerspoor gemaaid En gelet op de bodemgesteldheid hier in de regio schat ik de kans gering.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-11-2010 20:48:45
Pim530
Pim530
2012, is dan de Hanzelijn al in gebruik, of praten we dan over december 2012?  

27-11-2010 20:50:22
MasterE
MasterE
Dat wordt december 2012.

Mcn Asd.
 

27-11-2010 20:51:41
Pim530
Pim530
Dan lijkt het me idd vrij onwaarschijnlijk dat de 700 doorrijdt naar Gvc  

27-11-2010 20:53:06
MasterE
MasterE
Quote
wadloper96: Wat ik heb gehoord:
-Per dienstregeling 2012 wordt de benelux vervangen door een Fyra die via HSL ga, gevolgen: 2100 gaat 2x per uur Vs-Asd.
-Serie 140/240/700/1600 na Shl door naar Ledn/Gvc.


Als dat doorgaat gaat er nog veel meer veranderen zoals:

2100 via Hlm
2200 Ledn-Ddr/Bd
13900 Asd-Ledn/Gvc

Mcn Asd
 

27-11-2010 20:59:57
MasterE
MasterE
Hieronder nog even het hele verhaaltje.

Wijzigingen bij volledig ingebruikname HSL-Zuid

Pas wanneer de HSL-Zuid volledig in gebruik genomen is zal de dienstregeling op de Oude Lijn en Schiphollijn grondig aangepast worden. Hiervoor moeten minimaal vier treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, waarvan minimaal 2 treinen per uur doorrijden naar Breda. De verwachting is dat dit pas na 2012 gaat gebeuren. De volgende wijzigingen worden dan doorgevoerd:

Oude Lijn en Schiphollijn:

De doorgaande verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag HS vervalt. Voortaan rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag HS en Rotterdam, en vier keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Den Haag Centraal: 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Groningen/Leeuwarden (serie 700), 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Berlijn (serie 140/240) of Den Haag C - Schiphol - Enschede (serie 1600) en tweemaal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C (serie 2600). Het oorspronkelijke idee om de internationale treinserie 140/240 alvast in december 2009 (voorlopig zonder stop in Leiden) naar Den Haag door te trekken, heeft men laten varen. De serie 2600 rijdt net zoals nu door als stoptrein naar Amsterdam Centraal en zal extra stoppen te Hoofddorp. De Intercity's van/naar Rotterdam geven in Leiden Centraal aansluiting op de Intercity's naar/van Schiphol.
De Intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen, serie 2100, gaat rijden via Haarlem in plaats van via Schiphol. Deze serie zal extra gaan stoppen te Amsterdam Sloterdijk, Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Hierdoor verschuiven de vertrektijden vanaf Rotterdam Centraal naar Vlissingen en vanaf Vlissingen tot Rotterdam met 6 tot 7 minuten.
De sneltrein Amsterdam Centraal - Haarlem - Dordrecht (- Breda), serie 2200, wordt een Intercity. 's Avonds vanaf 22.00 uur zal deze starten/eindigen te Leiden Centraal in plaats van Amsterdam Centraal. Deze treinserie start/eindigt te Dordrecht en stopt niet meer te Rotterdam Lombardijen.
De stoptrein Leiden - Dordrecht zal gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Dordrecht en 1 maal per uur - tijdens de spits 2 maal per uur - doorrijden naar en van Breda. De tijden tussen Dordrecht en Breda worden aangepast, zodat er te Breda aansluiting ontstaat op de intercity naar en van Zwolle. Na ca. 20.00 uur, vanaf Dordrecht na 21.00 uur, wordt deze trein ingekort tot het traject Dordrecht - Breda. De laatste trein uit Breda blijft wel doorrijden naar Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Dordrecht vormt deze trein samen met de treinen serie 5100 tot ca 20.00 uur een kwartierdienst.
De Stoptrein (Amsterdam Centraal -) Haarlem - Den Haag Centraal, serie 6300, zal in de spits niet meer starten/eindigen te Amsterdam Centraal. Bovendien vervalt te Leiden Centraal de aansluiting op de serie 2100. Van maandag t/m vrijdag vormt deze trein samen met de stoptrein naar Amsterdam Centraal via Schiphol en verder richting Almere tussen Den Haag Centraal en Leiden een kwartierdienst.

Noord-Holland:

De Sneltrein Hoorn - Haarlem - Den Haag Centraal, serie 3400, zal ingekort worden tot Hoorn - Haarlem.
De Intercity Amsterdam Centraal - Zandvoort aan Zee, serie 5400, zal omgezet worden in een stoptrein, wat praktisch gezien betekent dat de trein ook gaat stoppen op station Haarlem Spaarnwoude.

Flevo- en Gooilijn:

De Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Hoofddorp, serie 3900, zal starten/eindigen te Amsterdam Centraal in plaats van Hoofddorp.
De Sprinter Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal (serie 4600), zal in Amsterdam worden gekoppeld aan de nieuwe stoptrein Amsterdam Centraal - Schiphol - Leiden (- Den Haag Centraal), serie 13900.
De Stoptrein Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal, serie 5700, zal starten/eindigen te Hoofddorp in plaats van Leiden Centraal.

Mcn Asd.
 

27-11-2010 21:17:03
Pim530
Pim530
Hm, en al die toeristen van Shl naar Asd dan?  

27-11-2010 21:19:01
NS-APD
NS-APD
Wat heeft Hm te maken met de toeristen tussen Shl en Asd?


Werkzaam bij Arriva
 

27-11-2010 21:30:05
AlbertP
AlbertP
Hmm (met 2x M) is gewoon een normaal woord om een zin mee te beginnen. Heeft hier niets met Helmond te maken. En die toeristen kunnen nog steeds 2x/u met de 2600, en 2x/u met de nieuwe 13900.

Laatst bewerkt door AlbertP op 27-11-2010 21:37
 

27-11-2010 21:34:18
ns1700
ns1700
de toeristen hoeven we geen zorgen om te maken... ze hebben de 2600, tweemaal per uur een nieuwe 13900 en de FYRA tweemaal indien die toeslagvrij blijft... no worries


groeten uit Spoorzone
 

27-11-2010 21:58:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Sinds wanneer is de FYRA toeslagvrij? Asd-Shl toeslag kost nogsteeds 2 euro hoor

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 27-11-2010 22:00


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-11-2010 23:53:29
zugführer
zugführer
gaan ze dat niet afschaffen met de nieuwe dienstregeling?? zou een hele vooruitgang zijn%08%  

28-11-2010 09:45:31
ns1700
ns1700
dat zou wat zijn!%02% echter zoals ik al lees gaan alle treinen dus stoppen in Dt maar als het al filerijden in de spits is... hoeveel erger wordt het dan?


groeten uit Spoorzone
 

28-11-2010 10:27:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
kwestie van spoor 3 gebruiken voor de stoppers?.

(hoewel, wat voor een wissel ligt daar eigenlijk?)

Aan de andere kant, als de spoortunnel er eenmaal is (ik weet het,duurt nog even) dan ben je tot op zekere hoogte ook de snelheidslimiet kwijt die nu nog geldt voor het traject, wegens de krappe boog kan er niet al te hard worden gereden.

Trouwens, de 5000 rijdt straks niet meer over Dt natuurlijk (hoewel daar een nieuwe trein voor terug komt), de 9200 ben je ook kwijt (als dat plan via de HSL tenminste gaat werken). De 2100 wordt verschoven wegens de route via Hlm (en extra halteringen), de 2200 idem dito. Eerst maar eens kijken hoe de tijden uitkomen. Ik neem aan dat ze niet halvegaren zijn bij NS logistiek


Wat betreft de plannen voor het doortrekken van de NO/INT naar Gvc, dat hangt ook in grote mate af van de perroncapaciteit in Gvc, zolang spoor 11/12 nog bij de RR zitten (en daar zit nog niet echt schot in om dat te verbeteren) dan zit je met een probleem in Gvc, bovendien wil je de INT (met getrokken mat) liever niet op de hoge sporen (11/12) hebben omdat die niet bereikbaar zijn vanaf Bkh (waar een loc klaarstaat voor de terugreis). Je kunt natuurlijk iets stationeren op spoor 28 maar praktisch is anders...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 28-11-2010 10:33
 

28-11-2010 10:54:32
mdj
mdj
5000 blijft over Dt rijden, wordt Bd/Ddr-Gvc.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-11-2010 18:29:25
ns1700
ns1700
10 treinen per uur is makkelijk te plannen en spoor 3? laat de 5000 en de 1900 maar crossplatform worden. net als vroeger dat een vaste stopper (toendertijd nog een stopper Hoorn - Rotterdam Centraal) maar wachten totdat de IC voorbij is. nuttig en goed voor tijdsspreiding


groeten uit Spoorzone
 

28-11-2010 23:32:57
janltv
janltv
Spoor 3 in Dt is nutteloze tijdverspilling. Er liggen alleen 40 wissels, en het uitrijsein staat bijna in Dtz. Een stop op spoor 3 kost meestal een minuut of 3 meer dan op spoor 2. Daardoor is alleen inhalen nog handig als bijsturing, waarbij de trein op spoor 3 alvast oprijdt naar het uitrijsein om meteen blokvrij achter de IC aan te kunnen.  

29-11-2010 01:30:44
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
zugführer: gaan ze dat niet afschaffen met de nieuwe dienstregeling?? zou een hele vooruitgang zijn%08%


kan het nergens terug vinden, kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

29-11-2010 07:40:05
WesselE
WesselE
Natuurlijk is het niet waar.


'Okeh'
 

29-11-2010 10:20:14
zugführer
zugführer
Ah, jammer... had een hoop nieuwe reizigers op kunnen leveren  

29-11-2010 11:05:39
gvttreinen
gvttreinen
....maar minder opbrengsten voor NShispeed, die HSL is al zo duur!  

29-11-2010 11:41:51
ZJ37
ZJ37
Als het afschaffen van het toeslagkaartje leidt tot meer gebruik van de HSL, kun je je dat afvragen...  

29-11-2010 16:59:49
ns1700
ns1700
Quote
janltv: Spoor 3 in Dt is nutteloze tijdverspilling. Er liggen alleen 40 wissels, en het uitrijsein staat bijna in Dtz. Een stop op spoor 3 kost meestal een minuut of 3 meer dan op spoor 2. Daardoor is alleen inhalen nog handig als bijsturing, waarbij de trein op spoor 3 alvast oprijdt naar het uitrijsein om meteen blokvrij achter de IC aan te kunnen.
dat wordt niet meer gedaan en zeker niet na dat geintje met trein 9260. tegenwoordig word er niet meer naar het sein gereden indien het geel of groen knipper brand.


groeten uit Spoorzone
 

29-11-2010 17:18:01
MDDM
MDDM
Sowieso, als het uitrijsein rood staat wordt er niet vertrokken. Ook niet om alvast naar het sein op te trekken.

Laatst bewerkt door MDDM op 29-11-2010 17:18


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-11-2010 18:18:47
ns1700
ns1700
ik zal het geintje met trein 9260 vertellen. deze werd een keer opgeheven op spoor 3 ivm verstoring te Ddr en iedereen werd naar de 5160 of 5162 verwezen. toen die net wegreed bleek de 9260 alsnog naar brussel te kunnen omdat de verstoring voorbij was en omdat die groen knipper kreeg. iedereen in de 5160/62 met volle ergenis dat hun trein m peert. en volgens de AV van Rtd hebben ze ook niet op elkaar gewacht...

een van de redenen waarom dat dus niet meer gebeurt.

Laatst bewerkt door ns1700 op 29-11-2010 18:19


groeten uit Spoorzone
 

29-11-2010 18:43:26
ZJ37
ZJ37
Als elk spoor, waarop een trein plotseling wegrijdt zonder omroep, niet meer gebruikt wordt dan kunnen er nogal wat sporen buiten gebruik in het land. Lijkt me dus ook een volstrekt onzinnige reden.  

29-11-2010 19:00:40
joske4711
joske4711
Quote
MasterE: De doorgaande verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag HS vervalt.


Als de rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag komen te vervallen, kan je niet all reizigers tussen Schiphol en Rotterdam om een toeslag vragen. Anders zou dat een behoorlijk absurdistisch beleid van de NS(R) zijn.
 

29-11-2010 19:02:35
martijn
martijn
Doen ze toch ook niet? Je mag ook gewoon gratis (in Leiden) overstappen.  

29-11-2010 19:42:18
ns1700
ns1700
en dan nog de vraag of de capaciteit zich de wensen over laat...

vind het wel absurd dat de rechtstreekse treinen worden opgeheven...


groeten uit Spoorzone
 

29-11-2010 20:10:48
TheKnitter
TheKnitter
Ze worden niet echt opgeheven, je moet meer overstappen voor Shl. Voor Asd kan je omreizen via Hlm en Had enzo  

29-11-2010 21:59:36
Pim530
Pim530
Zonder toeslag was de HSL waarschijnlijk een zeer groot succes geworden. Vele reizigers die die verbinding zouden gebruiken, waardoor de oude en Schiphollijn dus minder belast zouden raken, maar je ook weer meer autogebruikers trekt die vanaf dan (nog) sneller af zijn met de trein ( zonder allerhande gekke toeslagen ). Zo'n lijn kost nou eenmaal wat, maar met zulke hoge toeslagen krijg je hem er niet uit. Geen toeslag zou waarschijnlijk wel een succes worden, eventueel gaat het met 1 à 2 euro toeslag ook nog wel redelijk. Bovendien is de reistijd korter en hoeft de mcn dus minder uren betaald te krijgen. ( Dit dan even afgezien van het feit dat de treinen op de Oude Lijn natuurlijk nog altijd gereden moeten worden )  

29-11-2010 22:20:00
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Pim530: en hoeft de mcn dus minder uren betaald te krijgen. ( Dit dan even afgezien van het feit dat de treinen op de Oude Lijn natuurlijk nog altijd gereden moeten worden )
Dat is echt niet waar. Een Mcn die op de Fyra zit maakt gewoon lange dagen zoals NSR Mcn, maar meer slagen Rtd-Asd etc
 

29-11-2010 22:31:07
nielske90
nielske90
Quote
Pim530: Geen toeslag zou waarschijnlijk wel een succes worden
En hoe weet je dat zo zeker? Sowieso, wanneer is een spoorlijn 'een succes'. Allemaal wel heel erg ruwweg wat je schrijft...
 

29-11-2010 22:40:02
Pim530
Pim530
@ Nielske

Het is inderdaad erg veel speculeren en subjectief beschrijven waar ik mee bezig ben, ja, maar meestal werkt 't wel zo.

@ TheKnitter

Ja uiteraard, maar je hebt dus minder mcn's om te betalen en dus per saldo minder diensturen.
 

29-11-2010 22:42:24
ns1700
ns1700
met of zonder dan weet ik het ook niet... maak de verbinding aantrekkelijk maar ik denk dat iemand die van Amsterdam naar Roosendaal moet liever via de oude lijn gaat met de 2100 als die de hele oude lijn rijd dan met de FYRA en dan de 2100 want overstappen wil men natuurlijk zo min mogelijk!

ik zeg ook liever langer onderweg dan overstappen.

oftewel wat ik zeg hierzo is dat indien de FYRA meer snelle binnenlandse bestemmingen had dan Amsterdam, Rotterdam of Breda dat het zeker een succes zou zijn maar zolang men moet overstappen en zeker dat het soms lang kan duren is toeslagvrij of zelfs tijdswinst geen motivatie om de FYRA te nemen

@Pim530, dat minder MCN's werken dan is onzin...

Laatst bewerkt door ns1700 op 29-11-2010 22:44


groeten uit Spoorzone
 

29-11-2010 23:15:02
dlm4yjp
dlm4yjp
"Ik denk" zegt al genoeg over jouw conclusie

Ik ben er juist weer eentje van: als het maar zo snel mogelijk kan, ik kan bijvoorbeeld vanaf Hn de 3300 naar Shl nemen, maar ik heb toch echt altijd de 14500/3900 of 4500/2600 combi.
Ligt er maar net aan wat de reiziger wilt en overigens, op zo'n afstand moet overstappen niet zo erg zijn.

Overigens ben ik zelf wel van mening zolang de FYRA 160km/u rijdt dat de toeslag flink omlaag moet, als er inderdaad al met 250km/u gereden werd had ik het ook totaal niet erg gevonden met de huidige toeslag. Maargoed, schijnbaar heeft NS Hispeed een totaal andere kijk er op.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-11-2010 23:32:02
Pim530
Pim530
Maarja, om zelfs op die snelheid een bedrag van ongeveer( Pin me er niet op vast, maar ik dacht ooit in een automaat te zien ) € 100 per maand te dokken zou mij te ver gaan. Voor een keertje is € 6 wel leuk, maar als vaste forens € 100 per maand extra...  

30-11-2010 00:23:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Schijnbaar werkt dat systeem wel in duitsland, daar is op de volgende volgorde de prijs gebaseerd van laag naar hoog: Stoptrein - sneltrein - Intercity - HSL (vertaald dan, in duitsland heet het: RB - RE - IC - ICE)

Voorbeeldje, Keulen -> Frankfurt:
RE (Sneltrein): 34,40 (Reguliere spoortraject)
IC (Intercity): 42,00 (Reguliere spoortraject)
ICE (Intercity Express): 64,00 (Snelfahrstrecke, HSL)

En daar zie je toch echt overal gelijke beladingen en iedereen kan de trein met gemak betalen.
Wil je meer comfort? wil je sneller? Dan betaal je meer.

Schijnbaar heeft NS Hispeed momenteel nogal een hoge eigendunk met hun "supersnelle" Fyra verbinding, en tjsah, comfort... Moet dat die tijdelijke rijtuigen met railcatering (die je ook op normale treinen nog tegenkomt) voorstellen?

Maargoed, nu genoeg over dit onderwerp, back to the topic!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-11-2010 09:48:50
AlbertP
AlbertP
Railcatering op normale treinen? Dat hebben we toch al een tijdje niet meer?

Laatst bewerkt door AlbertP op 30-11-2010 10:31
 

30-11-2010 10:08:41
bjornl
bjornl
Hm, wie verkocht mij dan toch steeds die thee & koek de laatste tijd?  

30-11-2010 10:39:27
TheKnitter
TheKnitter
Dat is inderdaad de Railcatering. Je hebt ze in Fyra en Benelux met een kar en de 500/700 Ut-Zl 800/3500 Ut-Ehv.  

30-11-2010 10:44:57
zugführer
zugführer
Quote
dlm4yjp: de prijs gebaseerd van laag naar hoog: Stoptrein - sneltrein - Intercity - HSL (vertaald dan, in duitsland heet het: RB - RE - IC - ICE)


Je kunt de duitse RE beter met onze huidige IC vergelijken... de meeste RE's lijken qua stops en rij-afstand veruit het meest op onze IC's.
Échte IC's zoals in Duitsland rijden kun je in Nederland ook haast niet laten rijden, zeker niet 2x per uur. Wat ik bedoel te zeggen: de IC biedt in NL niet zoveel meer als een stoptrein dan in Duitsland. Daarom zou ik in Duitsland best meer willen betalen, maar hier niet.
Voor de FYRA dan weer wel, mits er echt een duidelijk kwaliteitsverschil is%02%
Maar beetje off-topic inderdaad, sorry
 

30-11-2010 11:46:38
AlbertP
AlbertP
Als de 2100 via Hlm gaat rijden, wordt het voor reizigers Asd-Rtd en Asd-Bd aantrekkelijker om de Fyra te nemen. En reizigers Shl-Rtd en Shl-Bd kunnen niet eens rechtstreeks meer dus die worden ook de Fyra in gelokt. Reizigers naar Atw moeten ook wel via de HSL, als ze niet met een overstap en de stoptrein 2700 willen.
En vergeet niet dat de Fyra nog sneller gaat rijden als de treinen van AnsaldoBreda ingezet kunnen worden.

Laatst bewerkt door AlbertP op 03-12-2010 15:37
 

30-11-2010 12:22:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
AlbertPool: Railcatering op normale treinen? Dat hebben we toch al een tijdje niet meer?


Jawel, alleen is de kar vervangen voor een loodzware backpack met alles erop en d'r aan. In duitsland hebben ze dit uiteraard beter geregeld, IC en ICE's hebben een bistro aan boord, RE's hebben automaten in de stuurstand staan of er komt iemand langs met een karretje, trappetje op of af? geen probleem, dat gebeurd met kar en al! (grotere wielen dus).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 30-11-2010 12:23


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-11-2010 12:46:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
AlbertPool: Als de 2200 via Hlm gaat rijden, wordt het voor reizigers Asd-Rtd en Asd-Bd aantrekkelijker om de Fyra te nemen. En reizigers Shl-Rtd en Shl-Bd kunnen niet eens rechtstreeks meer dus die worden ook de Fyra in gelokt. Reizigers naar Atw moeten ook wel via de HSL, als ze niet met een overstap en de stoptrein 2700 willen.
En vergeet niet dat de Fyra nog sneller gaat rijden als de treinen van AnsaldoBreda ingezet kunnen worden.


Shl-Bd kan nu al niet zonder overstap.
 

30-11-2010 13:18:48
jorgo
jorgo
Dit lijkt wel het "overwegingen omtrent reizen van de noordelijke naar de zuidelijke Randstad in een niet nader te bepalen toekomst" topic!

Of "zin en onzin van het beprijzen van gezamenlijk betaalde infrastructuur"...
 

30-11-2010 13:43:49
gertjan
gertjan
Quote
AlbertPool: Als de 2200 via Hlm gaat rijden, *knip*
Dat doet de 2200 al een hele tijd


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

02-12-2010 22:05:28
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. S.v.p. on-topic blijven.


Groet, Spiketrain
 

03-12-2010 15:35:01
AlbertP
AlbertP
Ik bedoelde natuurlijk 2100. Ook ik vergis me wel eens tussen de series. Aangepast.

Laatst bewerkt door AlbertP op 03-12-2010 15:37
 


13-12-2010 21:18:46
koosmat64
koosmat64
Eind 2012 gaat er misschien ook een sneltrein Aken-Heerlen-Sittard rijden.
Reizigers van/naar Heerlen moeten dan 1x per uur overstappen in Sittard.
 

13-12-2010 21:22:48
BjarneK
BjarneK
En dat overstappen voor de reizigers uit het noorden richting Hrl denk ik dan?!  

13-12-2010 21:40:26
fugazi
fugazi
Ik hoorde iemand hier praten over Woerden Molenvliet? Als we dan toch bezig zijn, hier naast Woerden Molenvliet enkele nieuwe stations die op de planning staan voor opening medio 2011 en 2012:
- Utrecht Leidsche Rijn (Ut-Utt)
- Utrecht Majella (Ut-Utt)
- Utrecht Vaartsche Rijn (Utva)
- Sassenheim
- Hoevelaken (alleen CXX)
- Hengelo Gezondsheidspark (Hgl-Ddn)
- Maastricht Noord (Mttrix)
- Veendam
 

13-12-2010 21:52:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Utlr is mij bekend, maar Utrecht Majella? Nog nooit van gehoord. Zeker bij Utwao/Utwaw ofzo? Wordt wel erg veel haltes op die korte afstand...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-12-2010 21:52
 

13-12-2010 22:05:17
martw
martw
Utrecht Leidsche Rijn komt er zeker (dat is al in aanbouw) maar ik dacht eerlijk gezegd dat Utrecht Majella min of meer op een laag pitje gezet was...en in ieder geval nog niet op de rol stond voor DRGL2012.

Overigens zie ik dit ook op de site http://www.randstadspoor.nl/ staan: veel dingen (waaronder Utlr, Woerden Molenvliet) hebben al een mogelijke datum, maar naar de spoorverdubbeling Utlr-Utwaw en station Majella 'wordt nog onderzoek gedaan'.

Martijn
 

13-12-2010 22:09:26
fugazi
fugazi
Quote
SleutelMan: Utlr is mij bekend, maar Utrecht Majella? Nog nooit van gehoord. Zeker bij Utwao/Utwaw ofzo? Wordt wel erg veel haltes op die korte afstand...
Utrecht Majella is t.h.v. van Utctw.
 

13-12-2010 22:31:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
oftewel, je bent de wisselstraat bij Ut net uit of je zit alweer in de remmen. Dat idee van Randstadspoor is wel leuk maar dit is wel een beetje overdreven voor een trein (hoe snel die sprinters dan ook wel niet zijn). Ik ken haltes in het Haagse tramnetwerk die nog wel verder uit elkaar liggen...  

13-12-2010 22:36:24
fugazi
fugazi
Om precies te zijn zou het liggen bij de stootjukken van Utctw .  

13-12-2010 22:37:37
koosmat64
koosmat64
Quote
BjarneK: En dat overstappen voor de reizigers uit het noorden richting Hrl denk ik dan?!
Ja of voor reizigers die vanuit Heerlen richting het noorden willen.

Laatst bewerkt door koosmat64 op 13-12-2010 22:39
 

13-12-2010 22:44:56
himym
himym
Is bij Utzl niet veel anders, zelden een trein op Ut-Utzl die echt op snelheid kon komen..  

13-12-2010 23:07:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja bij Utzl zit er nog net wat meer afstand tussen. Bovendien is er nog wel wat ruimte tussel Utzl en Mas, bij Ut-Wd heb je straks 3 stations binnen 2 km...  

13-12-2010 23:13:20
superboer
superboer
@Jurre. Westervoort (Ahp-Dvn) gaat in december ook open.


Garantie tot aan de voordeur.
 

13-12-2010 23:33:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor station Hoevelaken is 't trouwens nog maar de vraag of ze drgl 2012 wel gaan halen. Heb de berichtgeving 'n beetje gevolgd de afgelopen tijd en het komt erop neer dat als de gemeente Amersfoort binnen twee weken een bestemmingsplan vaststeld én daarop geen bezwaar komt dat het dan misschien gaat lukken. Anders zeker niet.
En bezwaar is er volgens de media zeker weten: omwonenden zijn het niet eens met de kant van het station waar de bushalte moet komen

(Voor wie afvraagt wat Amersfoort hiermee te maken heeft: de toekomstige locatie van station Hoevelaken ligt in Stoutenburg, gemeente Amersfoort. Gemeentegrens met Nijkerk waar Hoevelaken onder valt ligt net boven de spoorlijn)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-12-2010 11:45:56
jacokran
jacokran
Quote
martw: Utrecht Leidsche Rijn komt er zeker (dat is al in aanbouw) maar ik dacht eerlijk gezegd dat Utrecht Majella min of meer op een laag pitje gezet was...en in ieder geval nog niet op de rol stond voor DRGL2012.

Overigens zie ik dit ook op de site http://www.randstadspoor.nl/ staan: veel dingen (waaronder Utlr, Woerden Molenvliet) hebben al een mogelijke datum, maar naar de spoorverdubbeling Utlr-Utwaw en station Majella 'wordt nog onderzoek gedaan'.

Martijn

de site is ook niet echt bijgewerkt... Nu lopen de 2800 en 2000 al vlak achter de 9800 aan ri Ut. als ook nog Utlr geopend moet worden dan lukt dat toch niet? Zeker het wissel bij Utlr is killing voor de rijtijden.

Laatst bewerkt door jacokran op 14-12-2010 11:46
 

14-12-2010 12:35:20
j.jager
j.jager
Quote
koosmat64: Eind 2012 gaat er misschien ook een sneltrein Aken-Heerlen-Sittard rijden.
Ik ben benieuwd wat voor materieel hier op gaat rijden.
 

14-12-2010 12:36:59
daniel81
daniel81
Voor dat doel zijn er toch destijds toelatingsproeven met Talenten geweest rondom Maarn? Weliswaar niet specifiek voor sneltreinen, maar zo'n Talent kan ook best een paar stationnetjes overslaan.  

14-12-2010 14:56:55
reisthijs
reisthijs
Quote
jacokran: Nu lopen de 2800 en 2000 al vlak achter de 9800 aan ri Ut. als ook nog Utlr geopend moet worden dan lukt dat toch niet?
Natuurlijk kan het wel, het is hier toch niet voor niets viersporig? Er moet dan wel een beetje geschoven worden in de dienstregeling zodat de IC's de Sprinter inhalen tussen Wd en Utlr. Er moet sowieso wat geschoven worden als er nieuwe serie bijkomt tussen Woerden Molenvliet en Utrecht.

(Of er ook een station Woerden Molenvliet komt is nog niet bekend, voorlopig komt er alleen een keerspoor.)
 

14-12-2010 15:46:24
jacokran
jacokran
Toen ik eerder voorstelde om de lange stop van de 9800 in Gdg te laten vervallen werd ik voor gek verklaard omdat tussen gd en wd de ic er te dicht op zit. Je kunt de IC niet later uit gvc laten vertrekken vanwege 19800 daarachter (de rotterdamse tak ken ik niet). Er is dus vrijwel geen ruimte voor een extra stop van de 9800.  

14-12-2010 16:47:31
martw
martw
Het is inderdaad lastig: als je de 9800 vóór de 20500/21700/12500/12700 uit wilt laten rijden van Gdg naar Wd, dan heb je twee mogelijkheden:
- Laat de 9800 eerder uit Gvc vertrekken. Dat is lastig, omdat deze nu al 3 minuten na de 2000 vertrekt. De 2000 verschuiven kan ook wel maar dan is het eind zoek; dan kun je net zo goed de hele dienstregeling op Gvc/Rtd-Ut herschrijven.
- Laat de IC's uit Rtd 1 à 2 minuten later vertrekken uit Rtd, Rta en Gd. Dat is op zich mogelijk, maar in de spits heb je daar de 9700 ook weer 3 minuten achter zitten. En dan heb je in Gd een probleem met de 500/1700 uit Gvc.

Je kunt wel de stop van de 9800 in Gd wat inkorten, de aansluiting Rotterdamse NoordOost-IC's -> 9800 is toch niet officieel dus die haal je dan helemaal niet meer. Dan nog zullen deze IC's eventjes last hebben van de 9800 maar bij Wd gaat deze aan de kant. Alleen weet ik niet of dat wel mogelijk is, omdat ik niet weet hoeveel speling de 9800 tussen Ztmo en Gd heeft. Bij de minste of geringste vertraging heb je dat dit (fictieve!) scenario de mist in gaat.

Als dan de vertrektijd van de 9800 zou zetten op .08 en .38, ben ik helemaal blij, want dan is er een strakke 15-minutendienst Wd-Ut.%02%
Moraal van dit verhaal: het baanvak Gdg-Wd is de bottleneck.

Martijn
 

14-12-2010 16:58:30
koosmat64
koosmat64
Quote
j.jager: Ik ben benieuwd wat voor materieel hier op gaat rijden.

Zoals daniel81 aangaf zou het een Talent kunnen worden.
Maar op Hrl Std rijdt NS dus een DM'90 (buffel) zou ook nog kunnen.
 

14-12-2010 17:06:36
broek53
broek53
Dan keer je het probleem om: die kunnen niet zomaar Duitsland in.  

14-12-2010 17:09:33
koosmat64
koosmat64
Hoezo zouden deze niet zomaar duitsland inkunnen?  

14-12-2010 17:14:48
dennistd
dennistd
Omdat een DM'90 buiten profiel is in Duitsland, en geen indusi aan boord heeft.  

14-12-2010 17:17:19
BjarneK
BjarneK
Naar mijn weten hebben er wel vaker ook planmatig DM'90's gereden tussen Heerlen en Aachen, dus een nieuwe toelating lijkt mij niet zo moeilijk!
Of denk ik nu te makkelijk?
 

14-12-2010 17:20:18
koosmat64
koosmat64
Quote
dennistd: Omdat een DM'90 buiten profiel is in Duitsland, en geen indusi aan boord heeft.

Er rijdt sinds de nieuwe dienstregeling ook DM'90 tussen Bad Bentheim en Hengelo. Hebben ze deze ook aangepast?

@BjarneK: Wanneer heeft er volgens jou dan DM'90 tussen Heerlen en Aken gereden?
Na mijn weten waren dat De 2's.
 

14-12-2010 17:25:30
Rinse
Rinse
Tussen 1998 en 2001.

Zie: http://www.flickr.com/photos/lb-1975/4306566367/
 

14-12-2010 17:46:50
j.jager
j.jager
In die tijd had je de 3431 3432 en 3433 daar rijden. Die 3 stellen waren o.a. uitgerust met de Duitse indusie, aleen dat werkt nu niet meer. Daar integen zou je wel de talent stellen die rond Aken rijd tussen Aken en Std kunnen laten rijden. Die talentstellen hebben n.l. ATB ingebouwd.  

14-12-2010 18:16:42
broek53
broek53
Er is een verschil tussen een grensbaanvak zoals Oldenzaal - Bentheim en een rit naar Aken. Bij dat laatste kom je op het duitse net en moet je aan alle toelatinseisen voldoen. De DM '90 stellen die laatstelijk op Aken - eerlem gereden hebben, hadden Indusi, extra uitklap-treden, speciale frontruiten en misschien nog wel iets dat ik vergeten ben.
En vanwege het profiel gelden sowieso beperkingen, maar dat hoeft op Herzogenrath - Aken dus geen belemmering meer te zijn.
 

14-12-2010 20:42:30
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Quote
SleutelMan: Wat betreft de plannen voor het doortrekken van de NO/INT naar Gvc, dat hangt ook in grote mate af van de perroncapaciteit in Gvc, zolang spoor 11/12 nog bij de RR zitten (en daar zit nog niet echt schot in om dat te verbeteren) dan zit je met een probleem in Gvc, bovendien wil je de INT (met getrokken mat) liever niet op de hoge sporen (11/12) hebben omdat die niet bereikbaar zijn vanaf Bkh (waar een loc klaarstaat voor de terugreis). Je kunt natuurlijk iets stationeren op spoor 28 maar praktisch is anders...


Daarom wordt de getrokken trein tegen die tijd ook vervangen door ICE stellen.
 

14-12-2010 21:02:25
maurits
maurits
De vervanging door de ICE-stellen zie ik nog niet zo snel gebeuren. Op dit moment heeft DB al een zwaar tekort aan ICE's, waardoor ook in het binnenlandse verkeer een fiks aantal treinen is omgezet naar IC-materieel. De 15 stellen BR407 die volgend jaar afgeleverd worden, zijn bedoeld voor versterking van de ICE-vloot voor de verbinding Frankfurt-Parijs, de nieuwe ICE-verbinding Frankfurt-Marseille en natuurlijk de ICE Londen-Frankfurt/Amsterdam die vanaf 2013 moet gaan rijden.

DB is bezig met de aanbesteding van het ICX-materieel, dat het huidige park IC-rijtuigen en op termijn de ICE-1 moet opvolgen. Siemens is als voorkeursleverancier gekozen, maar men ruziet nog over de prijs.

Er is dus nog geen definitieve opvolger voor de IC-rijtuigen die nu dienst doen.

Laatst bewerkt door maurits op 14-12-2010 21:03


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2010 21:18:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maurits: Siemens is als voorkeursleverancier gekozen, maar men ruziet nog over de prijs.



AnsaldoBreda heeft nog spotgoedkope V250's in de aanbieding hoor

Maargoed, dat verhaaltje van de ICE in de 140/240 hoor ik ook al jaren rondzwerven, maar ik heb inderdaad ook het idee dat Duitsland zoiets heeft van: het rijdt, het voldoet, wat wil je nog meer?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-12-2010 21:51:01
maurits
maurits
Het voldoet zeker, IC142 was gisteren vanaf Hannover tot Hengelo weer goed gevuld, toch niet gek voor een maandagavond. Je zou alleen nog eens kunnen kijken naar een meerspanningsloc zodat de locwissel in Bh kan vervallen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2010 22:36:03
mat64
mat64
kwa snelheden in duitsland zou het alleen een taurus kunnen worden
maar of die ooit nog in nederland worden toegelaten
 

14-12-2010 23:10:25
dh3201
dh3201
Ik denk dan nog eerder aan een 193, de vectron dus.


Shqiperise-lopers?
 

15-12-2010 11:59:39
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
martw: Als dan de vertrektijd van de 9800 zou zetten op .08 en .38, ben ik helemaal blij, want dan is er een strakke 15-minutendienst Wd-Ut.%02%
Moraal van dit verhaal: het baanvak Gdg-Wd is de bottleneck.


Niet dat daar niets aan te doen is; als men het koppelen van de NoordOost verplaatst van Ut naar Gd, dan scheelt dat alweer een flink stuk in het spoorgebruik.


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-12-2010 12:06:08
qj7141
qj7141
Quote
broek53: Er is een verschil tussen een grensbaanvak zoals Oldenzaal - Bentheim en een rit naar Aken. Bij dat laatste kom je op het duitse net en moet je aan alle toelatinseisen voldoen. De DM '90 stellen die laatstelijk op Aken - eerlem gereden hebben, hadden Indusi, extra uitklap-treden, speciale frontruiten en misschien nog wel iets dat ik vergeten ben.
En vanwege het profiel gelden sowieso beperkingen, maar dat hoeft op Herzogenrath - Aken dus geen belemmering meer te zijn.

Die uitklap-treden zouden ze in Bad Bentheim goed kunnen gebruiken.....
 

15-12-2010 20:21:42
martw
martw
Quote
RSK-Mat92:
Quote
martw: Als dan de vertrektijd van de 9800 zou zetten op .08 en .38, ben ik helemaal blij, want dan is er een strakke 15-minutendienst Wd-Ut.%02%
Moraal van dit verhaal: het baanvak Gdg-Wd is de bottleneck.


Niet dat daar niets aan te doen is; als men het koppelen van de NoordOost verplaatst van Ut naar Gd, dan scheelt dat alweer een flink stuk in het spoorgebruik.

Kunnen aan de perrons van Gd 13, 14 of 15 bakken ICM staan?
 

15-12-2010 20:38:37
treinfan
treinfan
Koppelen/Splitsen van de noordoost in Gouda lijkt mij hoe dan ook niet gewenst omdat je dan met twee langere stops zit (ipv enkel een langere stop te Ut).
Verder is er ruimte zat op Wd-Gdg (en zeker als er optimaal gebruik gemaakt wordt van 4 sporen op Ut-Wd).
 

15-12-2010 21:37:49
broek53
broek53
Gouda is een goed alternatief - daar gebeurde het vroeger ook.  

15-12-2010 21:49:21
Pim530
Pim530
Nieuwe boog en Ut overslaan, vervolgens koppelen in Gd. Of zouden de NS hier geen vrienden mee maken?  

15-12-2010 21:52:37
BjarneK
BjarneK
Peronnetje op de boog leggen, Ass idee! Zou dat werken?  

15-12-2010 22:13:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
onder Ass is er nog ruimte, onder de boog bij Ut ligt er nogal veel spoor in de weg (dus hoe wil je daar wegkomen?)

Quote
treinfan: Koppelen/Splitsen van de noordoost in Gouda lijkt mij hoe dan ook niet gewenst omdat je dan met twee langere stops zit (ipv enkel een langere stop te Ut).
Verder is er ruimte zat op Wd-Gdg (en zeker als er optimaal gebruik gemaakt wordt van 4 sporen op Ut-Wd).


zo lang hoeft die stop niet te zijn op Gd, ontkoppelen/koppen binnen 5 min moet toch wel lukken? Sowieso is er genoeg rijtijdspeling tussen Gd en Gvc om dat op te lossen (Gd-Rta weet ik niet uit mn hoofd).

Een klein voorbeeld: de 20500/21700 richting Ut halteert op Gd voor de tak uit Gvc, en komt eerder aan in Ut, maar moet daar vervolgens wachten op het deel uit Gvc. In de situatie splitsen/combineren in Gd moet er in Gd langer worden gewacht, maar de totale reistijd naar Amf en verder blijft gelijk. Het enige wat er verandert is dat er voor de reizigers tussen Rtd en Ut een paar minuutjes bijkomt. De andere kant op blijft de keertijd in Ut ongeveer gelijk (kan misschien ietsjes sneller, er hoeft niet gesplitst te worden) en komt er in Gd wat halteertijd bij, maar dat zal ook niet meer dan enkele minuten zijn. Kortom, waar hebben we het over?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 15-12-2010 22:19
 

15-12-2010 22:22:15
AlbertP
AlbertP
De perrons van Gd zijn gemaakt om de Noord-Oost te (ont)koppelen: perron 3/5 zo'n 400 m (nuttig 390-395 = 15 bakken), perron 8/10 is (anders dan sporenplan.nl doet vermoeden) korter: 337/8 fysiek en 337 (8)/328 (10) nuttig = 13 bakken.  

15-12-2010 22:41:58
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat gaat dus niet passen komende vanuit Ut, de langste NO treinen zijn 14 of 15 bakken. Tenzij er met meer VIRM gereden gaat worden natuurlijk...  

15-12-2010 23:02:15
anton_
anton_
Quote
RSK-Mat92:
Quote
martw: Als dan de vertrektijd van de 9800 zou zetten op .08 en .38, ben ik helemaal blij, want dan is er een strakke 15-minutendienst Wd-Ut.%02%
Moraal van dit verhaal: het baanvak Gdg-Wd is de bottleneck.


Niet dat daar niets aan te doen is; als men het koppelen van de NoordOost verplaatst van Ut naar Gd, dan scheelt dat alweer een flink stuk in het spoorgebruik.


koppelen van de NO gebeurt nu al niet niet in de spits. Oplossing is dus alleen voor het dal.
 

19-12-2010 12:38:29
vinny004
vinny004
Quote
Pim530: Nieuwe boog en Ut overslaan, vervolgens koppelen in Gd. Of zouden de NS hier geen vrienden mee maken?
Het koppelen van de NO gaat er uit in 2013, dan krijg je Groningen - Den Haag (via Amsterdam Zuid) en Leeuwarden - Rotterdam, met alleen kopmaken in Utrecht. Om daar nou speciaal een nieuwe boog voor aan te leggen...