Wat meer Nederland in Duitsland
Forum: Algemeen - Algemeen
26-11-2010 09:46:20
103 220-0
103 220-0
Abellio (onderdeel van NS) is - onder voorbehoud van het goed doorkomen van de inspraakprocedure - uitverkoren om vanaf december 2013 de treindienst uit te voeren op RB 47 'Der Müngstener' (Wuppertal - Remscheid - Solingen). Hiervoor moet nieuw materieel worden aangeschaft. De RB 47 is op dit moment in het nieuws doordat de Müngester Brücke (Duitslands hoogste spoorbrug) niet mag worden bereden.  

26-11-2010 16:48:56
nielske90
nielske90
En waarom mag die brug niet bereden worden? Is er nu geen dienst naar Solingen of hoe moet ik dat zien? En wat veranderd er dat Abellio dat wel mag?  

26-11-2010 17:01:18
dvdhoven
dvdhoven
De brug wordt al jaren stelselmatig verwaarloost. De EBA heeft op grond van de toestand van de brug verordeneerd dat reizigerstreinen nog met lage snelheid over de brug mogen en goederentreinen helemaal. Het probleem spitst zich vooral toe op de bruglagers, die vastzitten. Inmiddels zijn metingen verricht. De DB heeft toegezegd dat de lagers hersteld worden en inmiddels ook besteld zijn. Daarnaast heeft de brug een grondige opknapbeurt nodig, er is sprake van flinke roestvorming.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 26-11-2010 17:01


Dick van den Hoven
 

27-11-2010 12:58:12
NDS
NDS
Zie hier een foto van de brug die ik in zomer 2007 gemaakt heb; http://i979.photobucket.com/albums/ae276/neudalhausenstadbahn2/overig/301-134.jpg
Ook al is de foto van grotere afstand genomen is nog te zien hoe roestig de brug er uit ziet, de brug was zwart.

De treindienst is nu in 2en gesplitst, Solingen Hbf - Solingen Mitte en Remscheid Güldenwerth - Wuppertal Hbf met daar tussen bus vervoer.

Ps; Het is voor mij meer dan 15 jaar geleden dat ik voor het eerst bij die brug kwam en ik ben daarna er met met enige regelmaat terug gekomen. In die tijd heb ik de brug uiterlijk aardig achter uit zien gaan en persoonlijk vind ik de brug er de laatste jaren aardig beroerd uitzien.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 


27-11-2010 13:33:56
Somda
Somda
Waarom is die brug zo verwaarloosd Ik dacht dat de Duitsers altijd alles keurig onderhielden?  

27-11-2010 14:07:44
Apda
Apda
Dat valt wat tegen. Zie bijvoorbeeld dit bericht uit 2007: http://signalarchiv.de/Meldungen/10000156 (Duitstalig), waarin dit voorkomt: "Ein Indikator für die Qualität des Schienennetzes sind Mängelstellen, die nur mit verringerter Geschwindigkeit befahrbar sind. Für die Jahre 2000 bis 2002 nannte die DB Netz AG jeweils mehr als 2300 Mängelstellen."  

28-11-2010 09:47:35
kleine_man
kleine_man
Het is een discussie die al enkele jaren in Duitsland gevoerd wordt. De kosten voor het spooronderhoud moet naar beneden, maar het spoor begint steeds slechter te worden. Grote delen zijn net na de oorlog opnieuw aangelegd en snelheden van de treinen gaan daar omhoog. In NRW liggen vele punten waar snelheidsbeperkingen liggen. Ik zeg uit mijn hoofd op het stukje Düsseldorf - Duisburg dat er daar zo'n 30 liggen.

Veel geld gaat er zitten in het onderhouden en aanleggen van de NBS'en en ABS'en. Kleinere lijntjes komen in het gedrang. Om deze reden is al de Unstrutbahn tussen Nebra en Artern gesloten. Hetzelfde geld voor de Elbebrücke bij Barby. De lijn Heimerdingen - Weissach wordt om die reden binnenkort ook gesloten.

De Mungsternerbrücke is een uitwas van een wat grotere zijlijn. Vanwege zijn bekendheid spreekt het aan.
 

28-11-2010 19:00:54
dvdhoven
dvdhoven
Als jij het zo verteld, klinkt het tamelijk onschuldig.
De waarheid is dat Mehdorn en zijn trawanten het bedrijf willens en wetens naar de verdommenis hebben geholpen omdat ze zo nodig de DB naar de beurs wilden brengen. Godzijdank is de crisis nog ergens goed voor.


Dick van den Hoven