Stoppen met Prorail?
Forum: Algemeen - Algemeen
25-11-2010 11:40:07
AgentX
AgentX
Naar aanleiding van de vele reacties op het "Prutsrail" gebeuren tussen de OD'en was er vraag naar een apart topic hiervoor.

Hieronder het bericht over de opheffing van Prorail (Bron: Nu.nl)


AMSTERDAM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil spoorbeheerder Prorail opheffen. Het spoorverkeer werd vrijdag ernstig ontregeld door een brand in een verkeersleidingspost in Utrecht en dat was de druppel.

Meer partijen steunen nu het plan van de ChristenUnie om de taken van Prorail onder te brengen bij Rijkswaterstaat, schrijft De Telegraaf woensdag.

Op die manier moet minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) meer te zeggen krijgen over het beheer van het spoor. "Prorail staat te veel op afstand van de minister en de Kamer", zegt CU-Kamerlid Arie Slob in de krant.

Hij stelt dat er jaarlijks miljarden naartoe stromen zonder dat duidelijk is wat daar precies mee gebeurt. Ook wijst hij op de miljoenen die zijn geïnvesteerd in spoorbeveiliging. "Maar kennelijk is de spoorbeveiliging nog steeds kwetsbaar."

De VVD steunt het plan van de ChristenUnie. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot spreekt in de krant van een vertrouwenscrisis en wijst op de chaotische taferelen door het winterse weer vorig jaar, de talrijke computerstoringen en de 'absurde salariseisen' van de directie.

Ook de SP, D66, GroenLinks en de PvdD zouden interesse hebben. PVV-Kamerlid Richard de Mos houdt een slag om de arm. Prorail terug onder de vleugels van het rijk brengen past volgens hem 'niet in ons straatje van een kleinere overheid'.

Rover vindt het een goed idee om Prorail op te heffen. “Veel mensen kijken NS aan als ze vertraging hebben”, terwijl dit in feite voor een groot deel te wijten is aan ProRail”, aldus de reizigersvereniging in een persverklaring.

Volgens Rover zou de kwaliteit van het treinverkeer erop vooruit gaan als een ander dan Prorail voor het spoorbeheer verantwoordelijk wordt.




Geef je reactie!
 

25-11-2010 11:44:22
Somda
Somda
Krijgt hierdoor de politiek nog meer te zeggen over het spoor. Is Dat juist een verbetering of een verslechtering?  

25-11-2010 11:51:07
AgentX
AgentX
Dat zullen we zien. Het is natuurlijk alleen Prorail he, dus het gaat voor een groot deel om het onderhoud van het spoor. Er zijn al heel veel dingen goed gegaan, maar het kan nog beter. En als er iemand is die denkt dat hij het beter kan, laat maar zien dan!

Laatst bewerkt door AgentX op 25-11-2010 12:42
 

25-11-2010 11:53:03
Michaeldel
Michaeldel
Misschien is het handig om Reizigersvereniging Rover op te heffen. Die organisatie loopt op alles te zeuren, maar zelf met oplossingen komen, ho maar.
Prorail kan wat mij betreft blijven bestaan, echter er moet goed worden onderzocht wat er met hun gelden is gebeurd en dit ook blijven monitoren. Dan komt het vast en zeker goed!
 


25-11-2010 12:28:11
kevinevers
kevinevers
@Agentx: Prorail onderhoudt geen treinen.  

25-11-2010 12:42:29
AgentX
AgentX
Oeps, ik bedoelde het spoor!

ProRail werkt aan de bereikbaarheid van Nederland door te zorgen voor een optimaal spoornetwerk. We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer, informeren vervoerders en reizigers, bouwen en beheren stations en leggen nieuw spoor aan. We onderhouden bestaand materieel zoals spoor, wissels, seinen en overwegen.

Bron: (Prorail.nl)

Laatst bewerkt door AgentX op 25-11-2010 12:44
 

25-11-2010 14:23:27
ns1700
ns1700
Quote
Michaeldel: Misschien is het handig om Reizigersvereniging Rover op te heffen. Die organisatie loopt op alles te zeuren, maar zelf met oplossingen komen, ho maar.
Prorail kan wat mij betreft blijven bestaan, echter er moet goed worden onderzocht wat er met hun gelden is gebeurd en dit ook blijven monitoren. Dan komt het vast en zeker goed!
waar praat jij toch over? ze komen op voor de belangen van reizigers zoals ik dat ben! ze doen wel meer dan klagen maar zoek dat eens in plaats van alleen maar geklaag op te zoeken en niet naar de resultaten!


groeten uit Spoorzone
 

25-11-2010 14:52:17
Hoera63
Hoera63
We moeten Rover maar een dagje alle treinen laten rijden. Kunnen we lekker op hun vitten. Ik vindt persoonlijk dat Rover altijd wat te klagen heeft. Ja, ze komen op voor reizigersbelangen, en ja, dat is hun goed recht.

Er was in de jaarbeurs al van alles voor de reizigers gepland, (taxi)vervoer wordt vergoed, en eten tot 15 euro wordt zelfs vergoed. En maar klagen over het busvervoer dat maar niet op gang kwam... er rijden bij Utrecht CS meer dan genoeg bussen! NS kan niet op stel en sprong voor genoeg bussen zorgen om enkele duizenden reizigers daar weg te halen. Dat duurt een tijdje.

Maargoed, genoeg over Rover.

Als ik Prorail was en de poliek zo hoor, zou ik gewoon een dagje staken. Ze willen toch van Prorail af? Dan kunnen we van Prorail af. Dan rijdt er helemaal niks, en zullen ze snel genoeg doorhebben dat het dagenlang WEL goed gaat. Ja, Prorail kan beter zoals we hier regelmatig voorbij zien komen, maar er rijden op ons spoorwegnet elke dag duizenden treinen en het merendeel daarvan rijdt nog steeds gewoon op tijd.

Eens in het halfjaar een grote verstoring vindt ik nog meevallen, als je ziet was een zooitje wissels er bij Amsterdam en Utrecht alleen al ligt aan wisseleplacementen.

Dus... Dat is mijn mening. Prorail niet opheffen, wel helpen door betere plannen voor te stellen, of personeel te trainen. Maar niet altijd maar achteraf gaan klagen dat Prorail er niets van bakt. Doe dat dan van tevoren!

Ik voorspel dat ALS rijkswaterstaat de boel over ZOU nemen, het een nog veel groter zooitje zou gaan worden. Er zullen dan DENK ik ineens veel meer projecten uigevoerd gaan worden, die Prorail allang had willen doen maar hier geen toestemming / geld / middelen voor had. Maar dit is allemaal gedacht, of het echt zo gaat is een tweede.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 25-11-2010 14:56
 

25-11-2010 16:03:09
kwilke
kwilke
Er wordt nu voorgesteld om een (overheids)organisatie op een andere plek binnen de overheid onder te brengen. Dat lijkt mij geen oplossing voor een probleem op het spoor. Het spoor is immers geen beleidsnota. Oplossingen moeten wat mij betreft dan ook gezocht worden door mensen die verstand van spoor hebben (ook als ze geen verstand van beleidsnota's hebben) te vragen wat er zou moeten veranderen. ProRail heeft het heel druk met allerlei mediacampagnes, terwijl ze met het spoor bezig zouden moeten zijn.
Overigens maak ik bezwaar tegen het voorstel van Hoera63 om ProRail een dag te laten staken om te laten zien hoe onmisbaar ze zijn: ProRail is een overheidsorganisatie die door ons allemaal wordt betaald. Het is niet zo dat wij als burgers blij moeten zijn dat ProRail er in Nederland voor ons is, we hebben het immers zelf ingesteld.
 

25-11-2010 16:05:04
mren
mren
Quote
Hoera63:

Als ik Prorail was en de poliek zo hoor, zou ik gewoon een dagje staken. Ze willen toch van Prorail af? Dan kunnen we van Prorail af. Dan rijdt er helemaal niks,


Was misgaat in deze hele discussie is het gaat om de organisatie van ProRail, niet om de werknemers of de taken van ProRail.

Door ProRail minder op afstand te plaatsen, heeft het ministerie van (hoe heet dat tegenwoordig?) Infra&Ruimte meer directe invloed zodat ProRail de juiste prioriteiten gaat stellen.
 

25-11-2010 16:11:16
Michaeldel
Michaeldel
Infrastructuur & Milieu (I&M)  

25-11-2010 17:05:02
treinfan
treinfan
Omdat ik vanochtend voor nederlands een beschouwing moest schrijven, heb ik toch al een stuk tekst klaar over dit onderwerp:

Afgelopen vrijdagmiddag brak er in een technische ruimte van de verkeersleidingspost Utrecht van ProRail brand uit. Aanvankelijk waren waarschijnlijk enkele draden gaan smeulen, waarna er ook
bij een accu accuzuur was gaan lekken. De brandweer was snel ter plaatse en had vervolgens het complete gebouw ontruimd, waardoor het complete gebied waarin seinen vanuit Utrecht bediend werden, onbedienbaar was geworden. Gelukkig waren alle gebieden die vanaf een andere post bediend worden, wel volledig beschikbaar voor het treinverkeer. Dit dankzij het nieuwe Operationeel Controle Centrum Rail. Vroeger hebben we dat wel anders gezien bij een stremming bij Utrecht Centraal.

Gedurende een periode van 22 uur was een deel van het treinverkeer in Nederland gestremd. Vanuit de politiek werd hier vervolgens heftig gereageerd. ''Ze beweren dat ze een back-upsysteem hebben, maar dat draait op hetzelfde stroomnet als het hoofdsysteem'', schetste PvdA-Kamerlid Jacques Monasch. ''Ik ga aan de minister vragen of dat niet veel beter kan.'' ProRail heeft momenteel alle cruciale systemen van de verkeersleiding dubbel uitgevoerd, zoals de stroomvoorziening en de computers. Hierdoor is men voorbereid op technische storingen, maar op last van de brandweer was vrijdag de stroomvoorziening van beide systemen uitgeschakeld.

CDA’er Maarten Haverkamp bracht vervolgens in herinnering dat in 2009 een motie van zijn partij werd aangenomen waarin werd gevraagd om een back-up. ''Ik besef dat zo'n systeem niet meteen morgen is geregeld, maar ik wil weten hoe het er mee staat.'' Verder wilde hij dat de informatievoorziening bij grote treinstoringen wordt verbeterd. ''Nu is Twitter nog sneller en beter.''

Het back-upsysteem waar hierover gesproken wordt is de nationale uitwijkpost in het gebouw van het OCCR. Deze komt volgens afspraken volgend jaar gereed en kan het werk van regionale verkeersleidingposten kan overnemen als één van die posten uitvalt, mits de stroomvoorziening naar het spoor (de emplacementen) toe nog in tact is. ProRail publiceert hierover het volgende: “In het geval van afgelopen vrijdag had het uitwijkcentrum niet de besturing van het emplacement Utrecht over kunnen nemen omdat daar de stroomvoorziening naar het spoor verbrand was. Wel had de uitwijkpost de rest van het bediengebied van de post Utrecht na een aantal uren over kunnen nemen.”

Afgelopen vrijdag lag dus het gehele bediengebied van de post Utrecht plat. Hierbij behoren ook trajecten als Beesd-Geldermalsen, Barneveld-Ede, Woerden-Gouda-Zoetermeer/Nieuwerkerk, Gouda-Alphen en Woerden-Leiden, terwijl er anderzijds nog wel treinen naar station Utrecht Zuilen reden (immers is daar pas de grens met het bediengebied van de post Amsterdam. Met het nieuwe back-upsysteem hadden treinen bij een dergelijke brand tot aan de randstations van Utrecht dus kunnen rijden. Utrecht Centraal zelf had wel platgelegen omdat de brand te dicht bij het station was.

VVD'er Charlie Aptroot vindt dat de service van de NS beneden de maat is. ''Schande dat ze niet meteen excuus hebben aangeboden, dat gebeurde pas veel later. De betrouwbaarheid van het spoor moet beter. Ik vind dat de minister volledig moet gaan uitzoeken hoe dit soort dingen fout gaan.'' In de tussentijd wil hij niet horen dat de leiding van NS en ProRail bonussen opstrijken. ''Verleden jaar hadden we al dat gedoe met winterweer, nu weer die brand. Een bonus is nu even niet aan de orde. Het is tijd om schoon schip te maken.''

ChristenUnie-kamerlid Arie Slob meent echter zelfs dat ProRail opgeheven moet worden en bij Rijkswaterstaat moet worden ondergebracht. "Zodat zowel minister Schultz (Infrastructuur) als de Kamer een veel grotere vinger in de pap krijgen", zegt hij.

De grootste regeringspartij VVD steunt opheffing van ProRail. "Er is sprake van een vertrouwenscrisis", bevestigt VVD-Kamerlid Aptroot, die dit wijt aan de slechte voorbereiding op het winterse weer in 2009, de talrijke computerstoringen en de absurde salariseisen van de directie. "Ik neem die organisatie niet langer serieus", concludeert de VVD'er, die al eerder heeft gevraagd om als Kamer een diepgravend onderzoek te doen naar alle spooruitgaven.

PVV-Kamerlid De Mos heeft alle begrip voor de frustratie bij zijn collega's. "Afgelopen winter stonden reizigers in de kou en dit weekend was een brandje weer de reden tot dikke ellende." Ook hij wil een veel sterker toezicht van de minister. Wel vraagt De Mos zich af of ProRail terug moet onder de vleugels van het rijk. "Dat past niet in ons straatje van een kleinere overheid."

Minister Schultz gaat de komende maanden nadenken over hoe het beheer van het spoor beter kan. Voor 1 februari stuurt ze dan een brief waarin ze wil schetsen of dat kan met betere afspraken met ProRail, of misschien met een andere leiding bij ProRail, of wellicht door een compleet nieuwe organisatie op te bouwen voor spoorbeheer. Net als de wegen, die door Rijkswaterstaat worden beheerd, zouden ook het spoor door een overheidsinstantie kunnen worden beheerd.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-11-2010 17:07
 

25-11-2010 17:31:54
FourRoses
FourRoses
Nieuwe bezems vegen schoon, maar oude bezems kennen de hoekjes..  

25-11-2010 18:05:44
nohab
nohab
Maar oude bezems weten ook de tapijten te liggen....  

25-11-2010 18:10:09
timtrein
timtrein
Ik vind het een volslagen nondiscussie. Het sturen op de verkeerde punten wordt heus niet beter als ProRail dichter op de overheid staat.  

25-11-2010 18:38:20
klaass16
klaass16
Even off-toppic: Prorail bestaat vandaag 5jaar. en dan na 5 jaar stoppen?? Wie moet dan het spoor onderhouden? Strukton misschien?  

25-11-2010 18:47:24
mren
mren
Kijk daar heb je het al: de taak voor prorail is geen spooronderhoud. Dat is slechts een middel om het doel (leveren van paden aan vervoerders) te bereiken.  

25-11-2010 18:57:37
nohab
nohab
ProRail is de beheerder van het spoornet, en daar valt het reguliere onderhoud uiteraard ook onder.  

25-11-2010 19:05:49
mren
mren
Als middel, niet als doel.  

25-11-2010 19:08:26
nohab
nohab
Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Laatst bewerkt door nohab op 25-11-2010 19:08
 

25-11-2010 19:08:54
greyhound
greyhound
Een fatsoenlijk backup systeem behoort altijd te werken wanneer het normale systeem uitvalt. Uitval door brand hoort daar uiteraard ook bij. Het is dan ook gebruikelijk de backup omgeving niet in hetzelfde pand of zelfs niet in dezelfde omgeving te hebben.  

25-11-2010 19:12:35
mren
mren
Quote
nohab: Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Nee, ik stel dat onderhoud geen taak van ProRail is omdat de taak van ProRail het leveren van treinpaden aan vervoerders is. Dat hier zaken als onderhoud en beveiliging bijhoren, is slechts een afgeleide.

Het is ook geen taak van Albert Heijn om calvé pindakaas te verkopen, maar toch doen ze het omdat het een middel is hun klanten te voorzien.
 

25-11-2010 19:46:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
greyhound: Een fatsoenlijk backup systeem behoort altijd te werken wanneer het normale systeem uitvalt. Uitval door brand hoort daar uiteraard ook bij. Het is dan ook gebruikelijk de backup omgeving niet in hetzelfde pand of zelfs niet in dezelfde omgeving te hebben.


En dat is nou precies het gene wat ik mij de hele tijd al afvraag:
Hoe is het mogelijk dat niemand in heeft gezien dat dit "spoorbrugsysteem" totaal geen "back-up systeem" is?
(Met spoorbrugsysteem bedoel ik dan: je hebt een enkelsporig baanvak, je legt een 2e spoor ernaast als back-up, maar als de spoorbrug in elkaar stort ben je beide sporen kwijt ).

Overigens is back-up de verkeerde benaming hiervoor, Redundantie wel, puur vanwege het feit dat een Back-up pas nodig is als het al fout is gegaan (en het heeft ook tijd nodig om in werking te komen).
Redundantie zorgt ervoor dat tijdens een fout/storing alles gewoon blijft werken. Echter moet je zo'n systeem niet naast elkaar bouwen (de gevolgen zijn te merken!)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-11-2010 19:57:44
nohab
nohab
Quote
mren:
Quote
nohab: Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Nee, ik stel dat onderhoud geen taak van ProRail is omdat de taak van ProRail het leveren van treinpaden aan vervoerders is. Dat hier zaken als onderhoud en beveiliging bijhoren, is slechts een afgeleide.

Het is ook geen taak van Albert Heijn om calvé pindakaas te verkopen, maar toch doen ze het omdat het een middel is hun klanten te voorzien.
Prorail moet het spoor onderhouden EN faciliteiten bieden aan vervoerders. Al rijdt er geen enkele trein, dan nog heeft Prorail als opgave het spoor in conditie te houden. Of dat spoor dan zou bestaan is iets anders.

AH heeft als taakstelling geld te verdienen, het is gewoon een commercieel bedrijf.
 

25-11-2010 20:10:05
FourRoses
FourRoses
Als Prorail elk spoor, ook waar niets op rijd in goede conditie moet houden kost dat kapitalen. Denk aan de IJmuiderlijn, wat voor zin heeft het om dat baanvak te onderhouden als de gemeente Velsen liever een busbaan ziet. Groot gelijk dat ze het aansluitwissel dan verwijderen en het spoor laten verloederen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-11-2010 20:28, reden: Grof taalgebruik verwijderd.
 

25-11-2010 20:18:28
mren
mren
Quote
nohab:
Quote
mren:
Quote
nohab: Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Nee, ik stel dat onderhoud geen taak van ProRail is omdat de taak van ProRail het leveren van treinpaden aan vervoerders is. Dat hier zaken als onderhoud en beveiliging bijhoren, is slechts een afgeleide.

Het is ook geen taak van Albert Heijn om calvé pindakaas te verkopen, maar toch doen ze het omdat het een middel is hun klanten te voorzien.
Prorail moet het spoor onderhouden EN faciliteiten bieden aan vervoerders. Al rijdt er geen enkele trein, dan nog heeft Prorail als opgave het spoor in conditie te houden. Of dat spoor dan zou bestaan is iets anders.

AH heeft als taakstelling geld te verdienen, het is gewoon een commercieel bedrijf.

Nee, bij een bedrijf is de primaire taak continuïteit. Geld verdienen is daar een middel voor en dat doe je door je klanten het best te bieden wat ze willen.

Voor ProRail geldt hetzelfde. Maar ik blijf 100 keer hetzelfde zeggen, dus ik ga er verder niet meer op in.
 

25-11-2010 20:53:15
kbrandsma
kbrandsma
@Nohab: Vergelijk het met het wegverkeer. Rijkswaterstaat dient er voor te zorgen dat de wegen in goede staat verkeren, en dus veilig zijn te berijden. Voor onderhoud worden aannemers door Rijkswaterstaat georganiseerd. Zelf bezitten ze nauwelijks materiaal om het wegennet te onderhouden.  

25-11-2010 20:55:43
ari
ari
http://www.nu.nl/binnenland/2387662/verkeerschaos-hardnekkige-hagel.html
Ik zou er voor willen pleiten om rijkswaterstaat onder te brengen bij prorail.
 

25-11-2010 20:56:40
rick
rick
Quote
mren:
Quote
nohab: Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Nee, ik stel dat onderhoud geen taak van ProRail is omdat de taak van ProRail het leveren van treinpaden aan vervoerders is. Dat hier zaken als onderhoud en beveiliging bijhoren, is slechts een afgeleide.
.
En toch vermelden ze het zelfs op hun site dat ze het spoor beheren en onderhouden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-11-2010 21:02:45
mich
mich
Quote
greyhound: Een fatsoenlijk backup systeem behoort altijd te werken wanneer het normale systeem uitvalt. Uitval door brand hoort daar uiteraard ook bij. Het is dan ook gebruikelijk de backup omgeving niet in hetzelfde pand of zelfs niet in dezelfde omgeving te hebben.


Helemaal mee eens.
 

25-11-2010 21:28:04
AgentX
AgentX
Quote
rick:
Quote
mren:
Quote
nohab: Uiteraard, maar je stelde dat spooronderhoud niet binnen de taakstelling van Prorail valt en dat is niet zo.

Nee, ik stel dat onderhoud geen taak van ProRail is omdat de taak van ProRail het leveren van treinpaden aan vervoerders is. Dat hier zaken als onderhoud en beveiliging bijhoren, is slechts een afgeleide.
.
En toch vermelden ze het zelfs op hun site dat ze het spoor beheren en onderhouden.


ProRail werkt aan de bereikbaarheid van Nederland door te zorgen voor een optimaal spoornetwerk. We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer, informeren vervoerders en reizigers, bouwen en beheren stations en leggen nieuw spoor aan. We onderhouden bestaand materieel zoals spoor, wissels, seinen en overwegen.

Tsja, ik quote regelrecht van hun website hoor!

Laatst bewerkt door AgentX op 25-11-2010 21:28
 

25-11-2010 21:46:24
AlbertP
AlbertP
Ja, maar op een homepage kunnen ze ook niet vermelden dat ze treinpaden leveren. Ze moeten aan het publiek begrijpelijk maken wat ze doen.
Ze houden het nog wel hoofdzaak 'We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer'. Om dit uit te leggen zeggen ze erbij dat ze hiervoor o.a. het spoor onderhouden.
 

25-11-2010 22:09:06
doc_zenith
doc_zenith
Quote
dlm4yjp: En dat is nou precies het gene wat ik mij de hele tijd al afvraag:
Hoe is het mogelijk dat niemand in heeft gezien dat dit "spoorbrugsysteem" totaal geen "back-up systeem" is?
(Met spoorbrugsysteem bedoel ik dan: je hebt een enkelsporig baanvak, je legt een 2e spoor ernaast als back-up, maar als de spoorbrug in elkaar stort ben je beide sporen kwijt ).


Dit is vele jaren geleden al ingezien, er waren zat mensen die wisten dat zoiets als dit een kwestie van tijd zou zijn. Waarom dan zo? Geld en management...?
 

25-11-2010 23:14:24
ZJ37
ZJ37
Quote
AlbertPool: Ja, maar op een homepage kunnen ze ook niet vermelden dat ze treinpaden leveren. Ze moeten aan het publiek begrijpelijk maken wat ze doen.
Ze houden het nog wel hoofdzaak 'We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer'. Om dit uit te leggen zeggen ze erbij dat ze hiervoor o.a. het spoor onderhouden.
Met de aantekening dat NS Logistiek nog altijd de Basis Uren levert en met regie van Prorail ook de cargopaden daarin meeneemt. Prorail hoeft daar bij wijze van spreken alleen maar een ja of een nee tegen zeggen, danwel alternatieven aandragen of doorwijzigen.

Verder levert Prorail CV werk voor derde vervoerders voor Jaarplan/Dagplan, al vraag ik me soms af met welk vakmanschap en interesse ze dat doen als je ziet hoe vreselijk bedroevend bepaalde treinen zijn ingelegd (zwaar negatief in de rijtijdspeling / vol in conflict met andere vervoerders).
 

26-11-2010 10:42:56
john2
john2
Quote
ari: http://www.nu.nl/binnenland/2387662/verkeerschaos-hardnekkige-hagel.html
Ik zou er voor willen pleiten om rijkswaterstaat onder te brengen bij prorail.

Pro Rail bij rijkswaterstaat onder te brengen lijkt mij een beter idee.
 

26-11-2010 11:21:44
Noodrem
Noodrem
Ik denk dat het sarcastisch bedoeld was, niet als zijnde serieus.  

26-11-2010 12:09:53
thom
thom
Quote
ZJ37:
Quote
AlbertPool: Ja, maar op een homepage kunnen ze ook niet vermelden dat ze treinpaden leveren. Ze moeten aan het publiek begrijpelijk maken wat ze doen.
Ze houden het nog wel hoofdzaak 'We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer'. Om dit uit te leggen zeggen ze erbij dat ze hiervoor o.a. het spoor onderhouden.
Met de aantekening dat NS Logistiek nog altijd de Basis Uren levert en met regie van Prorail ook de cargopaden daarin meeneemt. Prorail hoeft daar bij wijze van spreken alleen maar een ja of een nee tegen zeggen, danwel alternatieven aandragen of doorwijzigen.


NS Logistiek doet al even niets meer met goederenpaden...
 

26-11-2010 12:53:00
dvdhoven
dvdhoven
Even zeuren, het is NSR Logistiek.


Dick van den Hoven
 

26-11-2010 13:09:37
waalkade
waalkade
Even andersom geredeneerd, waarom geen Proweg en Prowater voor de andere verkeersvormen?
Hoe je ze bestuurt is een andere discussie.
De waterschappen als voorbeeld bestaan al eeuwen en doen geruisloos hun werk.

Laatst bewerkt door waalkade op 30-11-2010 13:35
 

26-11-2010 14:17:24
daniel81
daniel81
Ha ja dat zou ook een aardige zijn, landelijke verkiezingen wie er in het bestuur van Prorail mogen zitten. Voor de waterschappen zijn er immers ook verkiezingen.
Wat er volgens mij gewoon nodig is, is dat die mensen verplicht hun ivoren toren verlaten en gewoon op de grond gaan kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat. Dan nog valt 't niet mee ze uit hun stramienen te krijgen, maar het helpt wel.
 

30-11-2010 11:35:34
AgentX
AgentX
Tsja, en als niemand binnen Prorail of de overheid daar achteraan gaat moet je dat een ander laten doen. Een reiziger bereikt niets met een klacht, maar meerdere mensen wel. Dat is in mijn ogen ook het hele idee van Rover...  

30-11-2010 11:56:40
nohab
nohab
Quote
waalkade: Even andersom geredeneerd, waarom geen Proweg en Prowater voor de andere verkeersvormen?
Hoe je ze bestuurT is een andere discussie.

Omdat de huidige situatie volledig past in het vrijemarktdenken van de jaren negentig.
 

30-11-2010 13:02:18
Somda
Somda
Dat vrije denken dachten ze in groot brittanie nog rigoreuzer aan te pakken door het beheer van spoor aan particulieren over te laten. Ik denk dat iedere treinfanaat weet wat het gevolg van die beslissing was. Het ongeluk bij hatfield met 9 doden. Omdat ze vergeten waren de spoorstaven op breuken te controleren omwat centjes te besparen. Gevolg het spoorwegbeheer kwam in overheidshanden  

10-12-2010 21:19:08
vinny004
vinny004
Dat is een voorbeeld dat heel vaak wordt aangehaald, maar het heeft meer te maken met bezuinigingen en een corrupt management. Zaken die ook overheidsbedrijven parten kunnen spelen, Ferrovie dello stato Italia en de NMBS zijn daar schrijnende voorbeelden van...  

12-12-2010 18:55:09
Somda
Somda
Ja zeker heeft dat met bezuinigingen te maken. Maar ik wou met hele affaire rond Railtrack laten zien dat eigenlijk niemand grip op het bedrijf had wat een publieke rol speelde. Tweede factor van groot belang denk ik is dat Railtrack niet zelf het vervoer uitvoerde maar anderen. Zodat er nog minder noodzaak was voor verantwoordelijkheid. Dus er was eigenlijk een management dat de vrije hand had en voor zijn eigen gewin ging.  

12-12-2010 19:00:33
mren
mren
Op Somda zal de doelgroep wel niet zitten, maar iemand toevallig nog Buitenhof gekeken vanochtend? Daar kwam Bert een verhaal houden hoe naar zijn mening het enorm reduceren van het aantal wissels zo'n beetje *de* panacee is voor ProRail.  

12-12-2010 20:35:07
ZJ37
ZJ37
Tuurlijk, volgens Japans model. Met zo weinig wissels lijkt me de kans op verstoringen des te groter, vooral door de kwetsbaarheid in die situatie. Bijsturen wordt dan nog lastiger, het aantal mogelijke rijwegen neemt bijvoorbeeld drastisch af.

Hier http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article3335660.ece/ProRail__in_2013_slag_gemaakt_met_wissels.html het artikel waar mren op duidt (heb toevallig een deel van het interview gezien op Buitenhof, ik vond dat Klerk wat hakkelend antwoorden gaf op verschillende vragen).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 12-12-2010 20:43
 

12-12-2010 20:56:32
kleine_man
kleine_man
Minder wissels zou in theorie wel kunnen, maar dan moet je ook een railverkeersleiding hebben die creatief met situaties om kan gaan. Verder moet je wel op strategische punten wissels overhouden en deze wissel in tiptop conditie houden.

In het buitenland zie bij veel grote stations dat kilometers van te voren al bepaald moet worden in welk deel van het station de trein behandeld zal gaan worden. Dit wordt meestal gedaan door hogere snelheidwissels en vrije kruizingen. Vlak voor het station liggen dan alleen nog rangeerwissels.
 

12-12-2010 21:24:57
ZJ37
ZJ37
Wat valt er creatief te doen dan als je een trein van A naar B maar via 1 rijweg kan laten rijden ipv 23?  

13-12-2010 09:41:51
mich
mich
Prorail klaagt over het overbelast zijn van het net, en tegelijkertijd willen ze minder wissels om o.a. kosten te drukken??? De omgekeerde wereld, jarenlang is er infrastructuur weggehaald en niet bijgekomen waar nodig, en dan ook nog minimaal onderhoud brengt je nu in de problemen...  

13-12-2010 10:16:46
gvttreinen
gvttreinen
Vandaag de wissels, morgen is de bovenleidng een 'groot' probleem!  

13-12-2010 11:44:10
rh_ii
rh_ii
http://media.nu.nl/m/m1fzt4va3wuf.jpg
© De Jager (via www.nu.nl)

Bas
 

13-12-2010 13:27:47
mich
mich
haha  

13-12-2010 16:48:42
jeanne
jeanne
Persoonlijk heb ik grote moeite met alle verhalen die ProRail telkens weer door de media tettert. Nu ook weer het verhaal van haar baas bij buitenhof. Rücksichtslos het aantal wissels in Nederland halveren, wat de hr. Klerk voorstelt, levert echt geen robuustere dienstregeling op. Het getuigt naar mijn smaak van een visieloze paniek aanpak. Of de vergelijking die hij met Japan maakt stand kan houden, kan ik niet beoordelen om dat Japan voor mij echt te ver weg is. Het gaat hierbij om het idee van corridor denken. Ook de journalistiek trapt hier, naar mijn mening, steeds in die zelfde valkuil door dit alles nog steeds te geloven zonder zelf echt op onderzoek uit te gaan. Zonder de nodige wissels haal je de flexibiliteit uit ons spoorwegnet. In Zwitserland kennen ze daar zelfs een mooie term voor, de slanke infrastructuur.

Het spoorwegnet, dat jarenlang functioneerde met gelijkvloerse kruisingen omdat lekker goedkoop leek, kun je niet zomaar van de nodige wissels ontdoen. In de laatste decennia heeft men gelukkig kozen voor ongelijkvloerse kruisingen bij nieuwe projecten. Maar nog steeds is men erg zuinig. ook gaat men bij nieuwe projecten niet altijd echte visie gericht tewerk. Ik noem het volgende actuele voorbeeld, de nieuwe Hanzelijn welke tussen Zwolle en Hattemerbroek maar tweesporig is aangelegd en een aansluiting zonder wissels gaat het hier echt niet worden. In het kader van het corridor denken, was hier eigenlijk een viersporig traject gewenst. En wat te denken van alle commotie rond de wel/niet viersporige SAAL-corridor.

Als het om het corridor denken gaat, zijn in Utrecht al wel vele zaken aangepakt. Zoals je vroeger het hele emplacement aan de noordwest zijde kon oversteken, is allang niet meer mogelijk. Natuurlijk was daar een ook visie voor nodig om de noordoost verbinding door Utrecht heen te loodsen. Maar in die visie bleef het een verbinding die het niet zonder wissels kan stellen. Voor een primaire storingsfactor in het corridor denken, namelijk het kopmaken, heeft men hier nooit een passende visie voor ontwikkeld. Het zou van moed getuigen, om hier eens te onderzoeken hoe daar einde aan gemaakt kan worden. Dat er aan z’n oplossing een aardig prijzig prijskaartje hangt ben ik mij bewust. Maar het maakt wel de beperkingen/mogelijkheden en ambities van ProRail's corridordenken met betrekking tot Utrecht inzichtelijk. Het is dan aan de politiek om daaruit te kiezen, maar tot op heden heeft deze geen echte keuze geboden. In Zwitserland, die toevallig ook z’n zware noordoost corridor kent, wordt nu de Weinbergtunnel gebouwd. http://infra.sbb.ch/durchmesserlinie Het is een project dat ProRail in het geval Utrecht mooi tot voorbeeld kan dienen.
 


13-12-2010 21:01:16
Somda
Somda
Het japanse systeem is natuurlijk uniek. Maar je zou ook het Zwitserse systeem kunnen toepassen. Leegmaterieel met vaste ingelegde treinen meesturen. Dat scheelt ook een hoop spoorverkeer. Bovendien rijden daar alle treinen als een Zwitsers uuurwerk. Dat is misschien beter toepasbaar in Nederland. Dan strakke Japanse systeem.  

14-12-2010 07:55:22
ari
ari
Quote
rh_ii: http://media.nu.nl/m/m1fzt4va3wuf.jpg
© De Jager (via www.nu.nl)
Het plaatje klopt niet. Er moet nog een kerk in het midden van het rondje.

Laatst bewerkt door ari op 14-12-2010 19:52
 

14-12-2010 09:00:35
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
jeanne: In Zwitserland, die toevallig ook z’n zware noordoost corridor kent, wordt nu de Weinbergtunnel gebouwd. http://infra.sbb.ch/durchmesserlinie Het is een project dat ProRail in het geval Utrecht mooi tot voorbeeld kan dienen.

Die oplossing lijkt me veel simpeler dan een tunnel voor de noordoost; leg een verbindingsboog van Ut naar Utm, en het is geregeld! Dat maakt de route van de museumpendel ook een stuk makkelijker. Punt blijft natuurlijk dat de noordoost ergens (in Ut of Gd) gesplitst moet worden voor Gvc en Rtd. Daar hou je dus altijd wissels.


Met vriendelijke groet, Robin
 

14-12-2010 12:23:02
thom
thom
Achwelja, zo boog leg je ff aan hé...

Wat huisjes plat en wat straten verbouwen, who cares %03%

En pendeltrein naar het NSM is net aan de andere kant totaal aangepast kwa beveiliging. Gaat geen lampje branden dat wat je zegt niet zo makkelijk en te bekostigen is als je denkt
 

14-12-2010 12:56:57
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Oh, maar ik heb ook helemaal niet gezegd en bedoeld dat het makkelijk, praktisch uitvoerbaar en betaalbaar is. Maar het is allicht een idee dat meer toevoegt dan het klakkeloos verwijderen van de helft van alle wissels


Met vriendelijke groet, Robin
 

14-12-2010 15:31:13
Somda
Somda
De discussie gaat over of prorail bij rijkswaterstaat gaat horen en niet over het halveren van het aantal wissels  

14-12-2010 19:01:41
dh3201
dh3201
Als je de Japanse Tokyo oplossing wilt toepassen gaat de Noordoost naar Den Haag van Amersfoort via Schiphol en die naar Rotterdam via Weesp - Breukelen - Woerden.


Shqiperise-lopers?
 

14-12-2010 21:29:15
ZJ37
ZJ37
De spooridealen zitten dus in Japan en Zwitserland. Benieuwd wat die Zwitserse Sushi gaat opleveren...  

14-12-2010 22:01:48
maurits
maurits
Misschien je sushi in een pannetje met Zwitserse kaas dopen?

Maar Prorail is inderdaad nogal weg van het Japanse voorbeeld. Want in Japan hebben ze Minder Wissels. En Minder Wissels is Beter aldus het Japanse Voorbeeld. Want als je Minder Wissels hebt, heb je Minder Storingen en Minder is Beter, aldus Prorail.

Dat Japan een volstrekt andere bevolkingssamenstelling en spoorwegnet heeft, doet blijkbaar niet ter zake. Bovendien is het infra-onderhoud in Japan geperfectioneerd, want als één van die weinige wissels kapot gaan, hebben ze gelijk een probleem. Als ik de Prorail-plannen zo lees, dan wil men wissels weghalen en niet het onderhoud optimaliseren. Je betrouwbaarheid en bijsturingsmogelijkheden nemen daardoor dus flink af.

In Zwitserland heeft men echter meer wissels liggen, maar is het onderhoud ook beter. Het lijkt me handiger om te streven naar het zelfde aantal wissels met een beter onderhoud.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-12-2010 09:32:09
berkel73
berkel73
En ze hebben er ook nog ouderwetse sneeuwschuivers http://sites.google.com/site/thvb09/februari2009/200209-04-Gos234.jpg, dat scheelt ook... Zou hier bij die [duikt weg]extreme[/duikt weg] omstandigheden van de laatste tijd goed van pas komen %02%.  

15-12-2010 10:17:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
RSK-Mat92: Oh, maar ik heb ook helemaal niet gezegd en bedoeld dat het makkelijk, praktisch uitvoerbaar en betaalbaar is. Maar het is allicht een idee dat meer toevoegt dan het klakkeloos verwijderen van de helft van alle wissels


sowieso leg je dan de halve binnenstad van Utrecht plat (qua verkeer), daar niet van...
 

15-12-2010 11:47:19
qj7141
qj7141
Quote
maurits: Misschien je sushi in een pannetje met Zwitserse kaas dopen?

Maar Prorail is inderdaad nogal weg van het Japanse voorbeeld. Want in Japan hebben ze Minder Wissels. En Minder Wissels is Beter aldus het Japanse Voorbeeld. Want als je Minder Wissels hebt, heb je Minder Storingen en Minder is Beter, aldus Prorail.

Dat Japan een volstrekt andere bevolkingssamenstelling en spoorwegnet heeft, doet blijkbaar niet ter zake. Bovendien is het infra-onderhoud in Japan geperfectioneerd, want als één van die weinige wissels kapot gaan, hebben ze gelijk een probleem. Als ik de Prorail-plannen zo lees, dan wil men wissels weghalen en niet het onderhoud optimaliseren. Je betrouwbaarheid en bijsturingsmogelijkheden nemen daardoor dus flink af.

In Zwitserland heeft men echter meer wissels liggen, maar is het onderhoud ook beter. Het lijkt me handiger om te streven naar het zelfde aantal wissels met een beter onderhoud.


Als minder wissels betekent dat de entreesnelheid bij een groot station hoger wordt dan 40 km/u wordt het plan al een stuk aantrekkelijker.
 

15-12-2010 12:07:51
thom
thom
Quote
RSK-Mat92: Oh, maar ik heb ook helemaal niet gezegd en bedoeld dat het makkelijk, praktisch uitvoerbaar en betaalbaar is. Maar het is allicht een idee dat meer toevoegt dan het klakkeloos verwijderen van de helft van alle wissels

ALs je nual weet dat het praktisch onmogelijk is (Wat sleutelman ook nogeens toevoegd), dan voegt dat toch niks toe aan een oplossing of dit topic ?

Laatst bewerkt door thom op 15-12-2010 12:09
 

15-12-2010 12:48:35
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Nee, dat klopt. Ik wil ook eigenlijk helemaal geen spelbreker zijn op het gebied van negatieve geluiden; de eerste reactie op een idee is altijd maar het opzoeken van elke mogelijke onmogelijkheid. Daar komt bij dat ik niet vies ben van wat sarcasme. Zodoende mijn opmerking.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 15-12-2010 12:49


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-12-2010 20:15:27
Somda
Somda
In Zwitserland hebben ze ook veel wissels. Maar beperken ze treinbewegingen daarop door geen leegmaterieel van A naar B te sturen. Door goed onderhoud zijn er ook niet veel wissel en seinstoringen. Terwijl dat in Nederland wel het geval is. Daar ligt nou net de taak van Prorail? Vraag is of ze die taak naar behoren uitvoert%05%%05%%05%  

15-12-2010 20:37:01
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ik vraag me serieus af of dat kleine beetje leeg materieel nou echt zo veel uitmaakt.
In Zwitserland maken ze relatief gezien juist meer treinbewegingen dan in Nederland. Want 'vroeger' (ongeveer 5 jaar terug) was ik elke 2/3 weken in het weekend op station Davos Platz te vinden (ook op het station van bijv. Basel SBB of Landquart, al kwam ik daar minder vaak). En dan vond ik het juist een machtig gezicht om te zien dat bij elke trein die aankwam/vertrok, een rangeerloc wagens er bij plaatste of er afhaalde. Het maakte dan geen eens uit of het passagiers of goederenwagens waren. Het mooie was ook juist dat alles liep als een Zwitsers uurwerk!
 

16-12-2010 11:35:18
Somda
Somda
Het scheelt wel in ad hoc indelen van trein paden wat voor chaos in de normale dienstregeling zorgt. De ledig materieeltreinen worden in normale dienstregeling er zo gezegd tussendoor gegooid. Dat doen ze In Zwitserland niet. Door vaste ritten kunnen ze daar op tijd vertrekken en loopt zo alles als een Zwitsers uurwerk  

16-12-2010 20:46:24
timtrein
timtrein
Ze sturen in Zwitserland ook vast geen treinstellen voor onderhoud naar een werkplaats 250 km verderop (Zwolle > Maastricht, Rotterdam > Onnen etc)  

17-12-2010 00:21:56
jeanne
jeanne
Quote
kaaikspoor: In Zwitserland hebben ze ook veel wissels. Maar beperken ze treinbewegingen daarop door geen leegmaterieel van A naar B te sturen. Door goed onderhoud zijn er ook niet veel wissel en seinstoringen. Terwijl dat in Nederland wel het geval is. Daar ligt nou net de taak van Prorail? Vraag is of ze die taak naar behoren uitvoert%05%%05%%05%


@ kaaikspoor: Geloof je werkelijk wat je hier schrijft. Als dat nu de essentie van alle problemen van ProRail is, dan is NS dus uiteindelijk de schuldige door het rijden van wat lege treinen, waardoor alle ander verkeer gehinderd wordt.

In Zwitserland wordt veel afgetrapt en bij geplaatst, zelfs met getrokken rijtuigen op tussen stations. Juist deze maand is net de laatste van 21 nieuwe rangeerlocomotief Ee 922 door Stadler aan de SBB geleverd voor al dat rangeer werk.

En ja, ook bij de SBB wordt materieel door het hele land gesleept sinds het bedrijf in verschillende bedrijfstakken is opgesplitst.

Bij calamiteiten probeert men in Zwitserland niet allen snel en adequate deze het hoofd te bieden, maar er ook op korte termijn snel lering uit te trekken. De S-Bahn Zürich wordt door de SBB zelfs op basis van bonus/malus prestatiecontract geëxploiteerd. Daar zouden ze geen brood in zien als niet wisten dat ze dat waar kunnen maken, maar zo langzamerhand worden ze wel slachtoffer van hun eigen prestaties omdat de stroom reiziger al maar blijf door groeien.

Ook daar kennen ze Japan en gaan er ook regelmatig ideeën op doen, maar ze komen met heel ander zaken terug dan ProRail. Niet dat ik dat bewijzen kan, maar persoonlijk vind ik dat ProRail erg gemakkelijk en veel te selectief winkel in het Japanse exponatiemodel. Als je dat systeem ook hier zou willen implementeren dan moet er niet alleen bij ProRail wat gebeuren. Wij kennen hier veel informelere omgang dan daar in het zeer gedisciplineerde Japan.

Daarom misschien is ook nog wel het grootste verschil tussen Nederland en Zwitserland de werkmentaliteit. En verder wil ik nog opmerken dat er ondanks dat daar er ook daar de nodige efficiency slagen zijn gemaakt, nog steeds relatief meer personeel op de werkvloer aanwezig is.

Hier stammen vele problemen vooral in de tijd van de opsplitsing van de oude NS ontstaan. De verstandhouding tussen de nieuw gevormde bedrijven was verre van ideaal en ik heb uit de mond van een oudgediende wel eens de opmerking gehoord; “het lijkt nu wel oorlog”.

Laatst bewerkt door jeanne op 17-12-2010 12:50
 

17-12-2010 14:51:45
Somda
Somda
@jeanne, Natuurlijk is dat verhaal kort door de bocht%05% Maar dat doet geen afbreuk wat ik wilde zeggen dat ze in Zwitserland efficenter met de spoorcapaciteit omgaan en als team willen samenwerken is de treinenloop veel beter. Doordat in Nederland ieder op ze eigen eilandje blijft zitten kunnen veel zaken mis gaan. In Zwitserland hebben ze gezien dat een leegmaterieeltrein dwars door normale dienstregeling sturen een verstoring oplevert en dat ze daarom leegmaterieel met normaletreinen van A naar B verslepen. Natuurlijk zou het Zwitserse systeem niet zonder aanpassingen in Nederland gebruikt kunnen worden. Maar wat ik paar berichten geleden over de situatie in Groot Brittanie schreef met situatie over Railtrack dat voor hun eigen persoonlijke gewin gingen en niet wensten samen na te denken met de spoorwegbedrijven konden er doden vallen. Dus wat mijn vraag is en blijft investeert Nederland wel genoeg in het spooronderhoud of hoe zou anders kunnen? Is Prorail wel een geschikte organisatie om het spoor te beheren Daar gaat volgens mij de discussie om.  

17-12-2010 16:54:27
Elwood
Elwood
Je zal vandaag maar reiziger of rijdend personeel zijn,wederom één grote puinhoop , ik schaam me rot.

De hele Prorail top eruit%05%

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-12-2010 19:23, reden: Officiële bedrijfsnamen gebruiken s.v.p.!
 

17-12-2010 17:11:54
dvdhoven
dvdhoven
En jij neemt de positie van Bert de Klerk over? Loopt het gelijk op rolletjes.


Dick van den Hoven
 

17-12-2010 17:20:03
ZJ37
ZJ37
Gaat er in ieder geval eens een andere wind waaien daar. Zijn smoezenboek zal nu wel een keer op zijn.  

17-12-2010 19:51:23
broek53
broek53
Ik ben een van de laatste om ProRail te verdedigen, maar ik denk niet dat ze bij deze weersomstandigheden en het volledige verkeersinfarct in de Randstad erg veel problemen krijgen van de buitenwacht.  

17-12-2010 19:52:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, je kan het ook van de andere kant bekijken, die man probeert ook z'n best te doen, met geld smijten heeft niet altijd zin en dat doet hij dan ook netjes niet (Tis geen speelploeg van Ajax tenslotte ).

In Zwitserland, Scandinavië, Tjechië, etc heeft men een totaal andere tactiek 's winters. De perrons worden bijvoorbeeld door in de buurt wonende burgers VRIJWILLIG schoongemaakt van sneeuw en ijs.
Zolang men in Nederland alleen maar steen en been kan klagen dat de treinen weer vertraagd zijn en uitgevallen en ondertussen geen zelf ene poot uit de mouwen wilt steken heb ik zoiets van: waar zijn wij in hemelsnaam mee bezig?!
Ik zeg altijd maar: Iemand die klaagt doet zelf wat tekort


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-12-2010 20:28:06
dvdhoven
dvdhoven
Quote
broek53: Ik ben een van de laatste om ProRail te verdedigen, maar ik denk niet dat ze bij deze weersomstandigheden en het volledige verkeersinfarct in de Randstad erg veel problemen krijgen van de buitenwacht.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/schultz_winterweer_is_extreem_1_522770?localLinksEnabled=false


Dick van den Hoven
 

17-12-2010 20:41:43
alle46
alle46
Daarom wordt het woord extreem te pas en te onpas gebruikt. Om zich lekker achter te verschuilen.  

17-12-2010 20:59:43
dvdhoven
dvdhoven
Je kunt ook alles negatief zien.


Dick van den Hoven
 

17-12-2010 21:08:50
ZJ37
ZJ37
Quote
dvdhoven:
Quote
broek53: Ik ben een van de laatste om ProRail te verdedigen, maar ik denk niet dat ze bij deze weersomstandigheden en het volledige verkeersinfarct in de Randstad erg veel problemen krijgen van de buitenwacht.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/schultz_winterweer_is_extreem_1_522770?localLinksEnabled=false
Als je niet eens zelf je paraplu-tje vast hoeft te houden, dan heb je het niet zwaar in de winter inderdaad! %08%
 

17-12-2010 21:11:11
mdj
mdj
Ik vind het persoonlijk vreemd dat men geen nooddienstregeling instart omdat het weer niet extreem is, maar vervolgens wel reageert op de storingen "dat het weer toch wel extreem was". Vreemd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-12-2010 21:57:55
alle46
alle46
Quote
dvdhoven: Je kunt ook alles negatief zien.

Het is beslist niet negatief bedoeld. Meer tactisch.
Als de minister al op voorhand gaat roepen, neem je een eventueel niet optimaal functionerend gezelschap direct alle wind uit de zeilen.
Was het vorige winter niet dat onze railbeheerder al met 3 cm sneeuw zich haastte om dit extreem te noemen?
 

07-01-2011 15:17:51
Somda
Somda
Quote
dvdhoven: En jij neemt de positie van Bert de Klerk over? Loopt het gelijk op rolletjes.


Van Bert de Klerk hoef je het niet meer over te nemen. Die stopt toch om gezondheidsredenen%05%
Maar ze zullen toch wel een of andere manager vinden om die positie over te nemen en het zal weer hetzelfde liedje zijn.
 

07-01-2011 15:37:46
stefanuzz
stefanuzz
Quote
kaaikspoor:Van Bert de Klerk hoef je het niet meer over te nemen. Die stopt toch om gezondheidsredenen%05%
In het geval dat die %05% wat cynisch bedoelt was... dat kun je maar beter achter wegen laten want bij Klerk zijn voor de zoveelste keer uitzaaiingen en tumoren gevonden; hij lijdt aan lymfklierkanker. Niet echt iets om mee te plagen dus... %03%
 

07-01-2011 15:50:31
coenormel
coenormel
En ik heb van Bert de Klerk altijd het idee gehad dat juist hij er met volle overtuiging voor gaat maar zijn overtuiging en motivatie niet genoeg doordringen tot de managers die onder hem staan. Tuurlijk, hij heeft wel eens wat ongelukkige uitspraken gedaan (zie het ongeluk bij Barendrecht), maar toen 'ie laatst bij Buitenhof was kreeg ik het idee dat daar iemand aan tafel zat die het echt graag wil (en die het maar niet lukken wil).  

07-01-2011 16:48:45
daniel81
daniel81
Er wordt hier voortdurend vergeleken met Japan en Zwitserland, en om dan maar even terug te gaan naar de eigenlijke kwestie in dit topic: hoe is dit daar geregeld? Is in Zwitserland infra en exploitatie gescheiden?  

07-01-2011 16:58:16
kleine_man
kleine_man
De Zwitsers willen zich zo veel mogelijk aan Europesche regels conformeren. Het liberaliseren van de spoorsector is daar een onderdeel van. Hoever ze daar mee zijn weet ik niet.

In Zwitserland heb je wel concurrentie op het spoor. Tussen Bern en Luzern kan ik kiezen of ik met de SBB of BLS ga.
 

07-01-2011 19:32:31
Somda
Somda
Ik wou niet persoonlijk Bert de Klerk verantwoordelijk stellen voor het falen van Prorail. Maar de hele managerscultuur in Nederland. Daar is wel verschil in met bijvoorbeeld Zwitserland.  

07-01-2011 19:34:46
maurits
maurits
Tussen Bern en Luzern kun je inderdaad kiezen uit de SBB en BLS, men rijdt hier echter niet dezelfde route. De SBB rijdt via het hogesnelheidstraject en de bocht vlak voor Olten naar Luzern. De BLS rijdt met haar Regio Express via Konolfingen door het Mittelland (erg mooie route trouwens!). Deze route is iets voordeliger, maar dat komt door de kortere route, niet uit concurrentie-overwegingen.

De verschillende maatschappijen zijn vooral historisch gegroeid doordat een bepaalde streek plannen had om zich aan te sluiten op het spoorwegnet. Vrijwel alle maatschappijen zijn (grotendeels) in handen van de overheid, de SBB is van de federale staat, de BLS van het kanton Bern en de Rhätische Bahn van het kanton Graubünden. Men werkt samen in een landelijk tariefsysteem wat ook voor al het andere OV geldt, tot de kleinste stoeltjesliften aan toe. Ook voor zoiets als het overnemen van aansluitingen werkt men prima samen, de kleine maatschappijtjes weten dondersgoed dat klanten weglopen als men even niet wacht op een vertraagde SBB-trein (voor zover dat voorkomt ).

Alle maatschappijen zijn ook infrastructuurbeheerder en doen zelf het onderhoud en bediening van de seinen en wissels. Voor de normaalspoorbedrijven geldt echter dat concurrenten op het gebied van goederenverkeer en internationaal reizigersvervoer wel probleemloos toegelaten moeten worden. Zo rijdt de BLS (in samenwerking met DB Schenker) goederentreinen over de Gotthardlijn en rijden de SBB en Crossrail goederentreinen over de Lötschberglijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-01-2011 19:06:56
Somda
Somda
Dat is juist wat ik in deze discussie duidelijk wil maken. Zoals in Zwitserland het Swiss travel systeem of Swisspas. Wel een van beste ticketssystemen in de wereld. Een voorbeeld van samenwerking%05%%05%