19-11-2010 22:46:28 | ||
---|---|---|
DM3401
|
Quote... Betekent dit dat morgen alle ICE's worden omgeleid via Dv? Of worden deze helemaal opgeheven? |
19-11-2010 22:51:47 | ||
---|---|---|
himym
|
Waarom zou de 5700 niet kunnen rijden te Ledn ri Shl? Geen mogelijkheid tot keren ergens voor het gebied van Utrecht? @DM3401: Ga maar uit van omleiding via Dv, nu dat op deze korte termijn al mogelijk was is het zeker te plannen voor morgen. Laatst bewerkt door himym op 19-11-2010 22:52 |
19-11-2010 22:54:35 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Na 4,5 uur thuis (Rta -> auto Asdz -> Int Amf -> bus Vndc -> auto Wageningen). Het viel me op dat het eigenlijk vrij rustig was voor zo'n grote verstoring. Zekers, op Amf stonden flink meer reizigers dan op dat tijdstip gebruikelijk, maar in de Int kom iedereen zitten en ook andere gespotte treinen waren niet overdreven afgeladen vol, de Sprinter naar Utg die ik vanaf Rta nog zag vertrekken was zelfs aan de ernstig lege kant (en dan hebben we het over ca 17:45). |
19-11-2010 23:04:48 | ||
---|---|---|
superboer
|
QuoteGdm-Tl en Tl-Ah missen nog in deze lijst. Garantie tot aan de voordeur. |
19-11-2010 23:14:15 | ||
---|---|---|
mren
|
Hier vind je een overzicht van wat er vanuit Utrecht bediend wordt: http://foto-uploaden.nl/imgs/wbi_ut_groot.jpg |
19-11-2010 23:23:07 | ||
---|---|---|
joske4711
|
Of moeten we inmiddels zeggen werd ? Laatst bewerkt door spiketrain op 19-11-2010 23:24, reden: Quoot laatste bericht verwijderd. |
19-11-2010 23:27:28 | ||
---|---|---|
microshit
|
er lijkt over 20 min een sprinter naar Breukelen te rijden, op de AV van Ut. |
19-11-2010 23:30:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteWordt een fiks claimpje van NS en andere vervoerders! |
19-11-2010 23:34:05 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Dit is geen interne regel. Personeel dat mag wisselkrukken, moet daar iedere drie jaar herinstructie voor krijgen. Voor mijzelf is deze herinstructie al een jaar of vijf geleden en werd niet opnieuw gegeven. Daarbij heeft NSR enige tijd geleden ook het besluit genomen de wisselkruk weer van het materieel te halen, dus ik betwijfel of die verplichting bestaat. Groetjes, Emiel |
19-11-2010 23:36:46 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Hoe zit het eigenlijk met de omreisadviezen versus de geplande werkzaamheden? Dit weekend o.a.: Asd-Wp (nu al) -> Advies hier is Asd-Amf via Ut! INT naar Asd zou al tot Ut gaan, dus dat zal wel Ah worden of wellicht Em. Via Vl kan niet want Ehv-Vl en Nm-Vl liggen er ook het hele weekend uit. |
19-11-2010 23:40:29 | ||
---|---|---|
microshit
|
Inmiddels staan op de AV van Ut aangekondigd: 582 7482 8884 Lijkt het dan nu al op gang te gaan komen? Of een vaag foutje in de AV? Laatst bewerkt door microshit op 19-11-2010 23:44 |
19-11-2010 23:43:05 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Weet iemand of Ddr-Gdm morgen ook rijdt? Of word Beesd-Gdm door Utrecht gedaan? Gdm-Tl schijnt Ht te doen en Tl-Est schijnt Nm te doen. Laatst bewerkt door TheKnitter op 19-11-2010 23:43 |
19-11-2010 23:52:45 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
0706001 22:58:13 19-11-10 GROUP P 1 BEDRIJFSBRAND MINEURSLAAN 9 A UTR Prorail (Classificatie: middelbrand) (GRIP: 2) Monitorcode Brandweer Regionaal Utrecht Opgelaaid brandje? Is later naar GRIP 0 gegaan overigens dus kennelijk niet heel ernstig. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-11-2010 23:54:24 | ||
---|---|---|
roeter
|
@daniel_ddr : Smeulende kabels? Laatst bewerkt door roeter op 19-11-2010 23:54 |
20-11-2010 00:10:22 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Lijkt me verouderd, het roze valt onder de post van Wd, en die is al jaren geleden opgeheven en gesloopt. Dit valt nu onder Ut tot aan Apn Laatst bewerkt door aarclay op 20-11-2010 00:10 Choo choo..... |
20-11-2010 00:12:23 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteKan ook zijn dat men de brandalarminstallatie heeft gereset. Goede kans dat een van de loops nog gestoord was. |
20-11-2010 00:28:53 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Update op de NS-site Utrecht C Zaterdag 20 November 00:07 Oorzaak:Rond Utrecht C rijden geen treinen door beperkingen op last van de brandweer. *Er rijden stopbussen tussen Leiden C en Bodegraven. *Er rijden stopbussen tussen Hilversum en Utrecht C. *Er rijden stopbussen tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht C. *Er rijden stopbussen tussen Alexander en Utrecht C. *Er rijden stopbussen tussen Zoetermeer en Utrecht C. *Er rijden stopbussen tussen Baarn en Den Dolder. *Er rijden stopbussen tussen Amersfoort en Utrecht C. Verwachting: De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting 21 november rond 4:00 uur verholpen. Ik mis alleen de richting Amsterdam. Ze kunnen pas op Zuilen starten, lijkt mij. Stephan Laatst bewerkt door admin op 20-11-2010 10:28 |
20-11-2010 00:47:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Benieuwd wat INT van/naar Em gaat doen morgen: Wp-Asd gestremd en Ut gestremd. Wordt ergens opgeheven of een wel hele tropische route! Laatst bewerkt door ZJ37 op 20-11-2010 00:48 |
20-11-2010 00:59:26 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Ik mis Arnhem-Utrecht ook. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
20-11-2010 01:04:52 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En waarom stopbussen Bdg-Ledn? Wat moet Woerden dan? |
20-11-2010 01:10:32 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Werkzaamheden Wp - Asd zijn volgens teletekst p 754/2 afgelast voor dit weekend, dus zullen wel Ah-Dv-Amf-Asd doen. |
20-11-2010 01:15:02 | ||
---|---|---|
rickwieman
|
Quote Ach joh, da's Woerden maar... %08% Moet je dan niet gewoon Wd-Gd-Bdg (per Connexxion) doen? Groet, Rick. |
20-11-2010 01:15:42 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Quote mooi, dan kan ik na cyberia weer terug met de trein, alleen heen met de bus is jammer twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
20-11-2010 05:12:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat zou knap slordig zijn. Als jij dingen gaat testen of resetten aan zo'n centrale, zet je die eerst in test modus bij de doormeldcentrale. Als je een testmelding onterecht aan de brandweer doet doormelden is dat erg slordig aangezien die dan opnieuw uitrukken... Laatst bewerkt door thom op 20-11-2010 05:13 |
20-11-2010 06:50:07 | ||
---|---|---|
magnus
|
Volgens de website van NS Hispeed: Er is geen treinverkeer mogelijk rondom Utrecht Centraal. ICE International rijdt om via Amersfoort. En als ik de actuele vertrektijden moet geloven via Amsterdam Bijlmer. Connexxion is ook getroffen door de storing bij Utrecht en rijdt alleen Amf - Bnc. Laatst bewerkt door magnus op 20-11-2010 06:58 |
20-11-2010 07:49:01 | ||
---|---|---|
phantom
|
Naar aanleiding van die brand zijn er voor het goederen verkeer ook nog extra problemen denk ik,aangezien men via Hrt niet kan rijden nu,evenmin langs Utrecht en Gouda en blijkbaar door werkzaamheden ook niet via Venlo. Hoe moet dat nu dan met al die goederentreinen ? alles over de BR ? Iemand die meer weet mag het zeggen,t komt op mij nu over alsof er geheel geen cargo kan rijden onderhand. |
20-11-2010 08:07:54 | ||
---|---|---|
bjornl
|
QuoteHoewel het niet alles zegt bij dit soort calamiteiten geeft de AV momenteel aan dat CXX juist wel vanaf Ed rijdt. |
20-11-2010 08:11:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Op pag 752 van teletekst staat nu wel dat de nachttreinen 418 en 446 naar Ut komen (om resp. 8.53 en 10.17 uur). Verder staat dat ICE 122 en 104 niet rijden tussen Asd en Ut rijdt; en een NB: zaterdag stremming rond Ut maar ICE rijdt wel! |
20-11-2010 08:25:18 | ||
---|---|---|
ari
|
ICE 105 kwam om 8:22 door Utzl r. Ut en verder. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-11-2010 08:29:15 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Quote Er zou toch al niet over Ehv-Vl gereden worden ivm werkzaamheden aldaar, de meeste treinen zijn dus ingelegd over de Betuweroute. Een gebruikelijke route die nog steeds toegankelijk is is Em-Ah-Ht-Bd-Kfh. Treinen die normaal over Bh rijden zullen moeten kopmaken te Dvge of een toeristische gaan rijden. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
20-11-2010 10:12:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Zaten er ook reizigers in of betreft het hier gestrande treinen die binnengehaald worden? |
20-11-2010 11:07:22 | ||
---|---|---|
Hi-Ho
|
Het lijkt erop dat het treinverkeer tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen weer op gang is gekomen... |
20-11-2010 11:10:13 | ||
---|---|---|
mvd
|
Volgens NOS is het treinverkeer op Amf-Ed en Ddr-Gdm weer hervat. Rond Ut ligt alles nog stil. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
20-11-2010 11:13:56 | ||
---|---|---|
tgvfan
|
En dat is ook niet geheel waar. Vanuit Amsterdam is Utrecht 2x per uur per trein bereikbaar. De 4000 serie rijd tot Utrecht Zuilen (dat nog net onder het bediende gebied van de post Amsterdam valt) |
20-11-2010 11:19:28 | ||
---|---|---|
marcelloch
|
en dan hier mijn verslag mbt de verstoring: Ik was rond 18.25 op Asd met een bus uit Purmerend, met als doel de 4071 ri. Wd te nemen. om 18.40 staat nog voor vertrek gepland op 5b ICE ri. Frankfurt, deze stond met +30 aangekondigd. Om 18.50 wordt omgeroepen dat 4071 wordt binnen genomen op 8b. Deze trein bestond uit 2x SLT-IV (2441 en 2405). Er wordt duidelijk dat we niet naar Wd gaan maar dat we naar Bkl zullen rijden. Echter omdat er geen HC is kunnen we niet vertrekken, het aanwezige personeel meldt dat ze niet mogen rijden met 2x4 bakken. Om 19.10 arriveert dan toch de benodigde HC en vertrekken we met +25. Er is inmiddels duidelijk dat we niet verder zullen rijden dan Bkl. In Bkl aangekomen zijn er nergens 'gele jasjes' te bekennen, wel staan er onder aan de trappen 2 busjes van een cateraar die broodjes en andere versnaperingen uitdelen. Na ongeveer een kwartier komen er ineens uit het niets 7(Bakker Travel en Jan de Wit Autocars) touringcars aanrijden die allemaal als opdracht hebben: Maarssen - Ut. Daar er inmiddels ook meerdere mensen gearriveerd waren voor de bestemmingen Wd-Gd en verder, wordt na enig heen en weer gebel besloten 1 dubbeldeks tourinngcar van Jan de Wit Autocars naar Wd te laten rijden. aaankomsttijd 21.15! Niets dan lof voor de heren van de touringcar bedrijven, maar die gele hesjes hadden wat mij betreft eerder ter plaatse kunnen zijn. |
20-11-2010 11:43:57 | ||
---|---|---|
superboer
|
Ah-Tl lijkt ook weer te rijden. Garantie tot aan de voordeur. |
20-11-2010 12:02:08 | ||
---|---|---|
magnus
|
Er wordt in Amersfoort geen cross platform overstap geboden naar Schiphol. De trein naar Schiphol komt binnen op spoor 7 en de trein die normaal doorgaat naar Utrecht (en nu dus keert in Amersfoort) stopt op spoor 1 of 2. |
20-11-2010 13:48:02 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Veel treinen zijn ook opgeheven te Ut, |
20-11-2010 13:48:37 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Toem we (10 vrienden) in keulen stonden te wachten op de laatste ICE nar Asd hoorde we dat het fout was in Ut. de ICE vertrok op tijd maar moest in Dusseldorf wachten op de tegentrein waar de mcn voor onze trein in zat. Met een vertraging van 15 minuten vertrokken we richting Ah. Na Ah werden we omgeleid via Dv en Amf, en de reizigers voor Gvc en Rtd werden verzocht mee te reizen naar Asd, ak omstreeks 01.00, alwaar dan een trein naar Gv/Gvc en Rtd genomen kan worden. jammer joh!!, maar men had geen rekening gehouden met de werkzaamheden bij Asdm en vervolgens moesten we via Asb naar Asd. In Asd aangekomen bleek de trein naar Gvc in Rtd net vertrokken te zijn. En toen begon het bekende reizegers pesten; Stap 1; Op de vertrekstaten zetten dat de trein van spoor 7b vertrekt. Stap 2; Een 20 minuten van te voren omroepen dat hij van spoor 4a vertrekt zodat we allemaal lekker moeten verhuizen. Stap 3; 5 minuten later omroepen dat "We nog niet weten van welk spoor hij vertrekt" Stap 4; 5 minuten later omroepen dat hij van spoor 8b vertrekt, dus weer verhuizen. Stap 5; 10 minuten later omroepen dat hij van spoor 8a vertrekt, dus gingen we weer met z,n allen. Stap 6; omroepen dat hij 40 minuten later vertrekt. Door dat alles een vertraging van 3,5 uur zodat we geen ov meer in Den Haag en we dus taxi,s moesten nemen naar onze opstapplaats in de stad. Zo als altijd geen personeel meer te bekennen op zowel Asd als Gv en geen koffie meer te verkrijgen. Zouden ze bang van ons zijn \?%08% Ik begin mijn modeltreinen steeds leuker te vinden. Gelukkig gaat het vaker goed als fout, maar voor een volgend bezoek aan Keulen gaan we toch de optie auto onderzoeken. |
20-11-2010 13:53:23 | ||
---|---|---|
jacokran
|
QuoteEr is dus wel een cross platform overstap de andere kant op. De treindienst Amf-Ed en Ah-Tl is weer hersteld. Kunnen de seinen weer bediend worden? of is er hiervoor gekozen om de wissels vast te leggen en procedureel te regelen dat er maar 1 trein in de 'dark territory' is? Waarom wordt daar niet meer gebruik van gemaakt? Zijn wij zo verslaafd aan technische hulpmiddelen dat we zonder die hulpmiddelen tot niets in staat zijn? Laatst bewerkt door jacokran op 20-11-2010 13:55 |
20-11-2010 14:06:24 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Met de komst van het OCCR zou de bediening van stations waarvan de relaisruimten niet onder de post T in Ut bevinden toch snel weer mogelijk zijn? |
20-11-2010 14:10:00 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Op de radio was te horen dat vanmiddag al verschillende treinen gaan rijden die ook Ut zelf aandoen en dat morgen de boel helemaal hervat wordt. Laatst bewerkt door raymond16 op 20-11-2010 14:10 |
20-11-2010 14:15:47 | ||
---|---|---|
robbertc
|
QuoteIs dit wel zo? Zie niks over een afgelasting van deze werkzaamheden.. |
20-11-2010 14:16:47 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Duh, en als je binnenkomt op spoor 6 hebben de reizigers richting het Noordoosten geen cross-platform overstap. Men kan natuurlijk ook de moeite nemen om de 500 en 1700 binnen te nemen op spoor 6, te laten keren via de Bkd of achter het sein richting Ut en vervolgens weer binnen nemen op spoor 1 of 2, zo heb je in beide richtingen een cross-platform overstap. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
20-11-2010 14:44:27 | ||
---|---|---|
ari
|
QuoteNee. Het OCCR heeft op dit moment geen faciliteiten voor treindienstleiding. Alleen voor (landelijke) verkeersleiding. |
20-11-2010 15:02:27 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Wat stelt landelijke verkeersleiding voor zonder lokale verkeersleiding? Het OOCR was bedoeld om disaster recovery mogelijk te maken. Juist voor de situatie dat een complete post uitvalt is het OCCR bedoeld (onder meer door de locatie elders). Gezien de huidige toestand kun je rustig zeggen dat het OCCR dus weggegooid geld is. |
20-11-2010 15:09:24 | ||
---|---|---|
nielske90
|
QuoteOp de AV staan intussen treinen naar Wp, Gvc, Rhn, Rtd en Zl aangekondigd die zometeen gaan rijden. Overigens is er eerder al een drietal goederentreinen gepasseerd aldus het RR-forum. |
20-11-2010 15:10:34 | ||
---|---|---|
bogger
|
Zou ik toch ook even graag mijn ei kwijt willen.. Stapte gister in de 1752 te Ut, welke reed met 40xx+4027. Alles ging goed tot Wdo. Daar kwamen we om 16.23 tot stilstand. Goed, ik dacht dat de 9800 misschien iets te laat was en die er nog voor mocht. Even later het bericht dat er een seinstoring was.. +/- 16.45 Vervolgens het bericht dat we niet voor of achteruit kunnen. Daarna kwam de informatie dat het een smeulbrand bij de verkeersleiding betrof en dat men niet wist hoelang het zou gaan duren. Rond 19.20 wist de HC te vertellen dat we of naar Wd zouden gaan, of geëvacueerd zouden worden. Na STS ri. Wd en binnengenomen op het IC-spoor ri. Gd. Dit alles om 20.05. Mensen werden netjes de trein uitgeholpen (dat is nog best een hoge sprong!) en mochten vervolgens het perron weer opklimmen.. (Mocht ook door de openstaande cabinedeur van een SLT die langs het perron stond, maar daarvoor moest je ook nog best wel klimmen..) Uiteindelijk van 16.23 tot 20.05 vastgezeten in de trein. Vervolgens mocht je zelf uit gaan vogelen hoe je thuiskwam, gelukkig kon ik nog met iemand meerijden:). Hulde voor de informatievoorziening in de trein! En het verbroedert toch wel een beetje zo met z'n allen in de trein:P Laatst bewerkt door bogger op 20-11-2010 15:11 |
20-11-2010 15:11:32 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Duur stukje speelgoed dan. Komt die optie nog? Of kunnen verkeersleidingen al elkaars bedienplekken overnemen? |
20-11-2010 16:46:31 | ||
---|---|---|
ari
|
QuoteHet OCCR is (tot nu toe) nooit bedoeld als uitwijklocatie. Het OCCR is bedoeld als locatie/organisatiestructuur om partijen in de spoorsector beter te kunnen laten samenwerken op het gebied van verkeersregie. Zie http://www.occr.nl/ . |
20-11-2010 17:16:27 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Het is wel als zodanig verkocht aan politiek en publiek. |
20-11-2010 17:53:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
Welnee. Het is maar net wat je wilt horen, kennelijk. |
20-11-2010 18:10:07 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Ja dat is ook zo! Maar ja, dan draai de wel zelf voor de kosten op, terwijl NS bussen inzet (waarvoor je dan wel een treinkaartje nodig hebt)... |
20-11-2010 19:14:28 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Geluk is daarbij ook dat het OCCR ook niet in hetzelfde gebouw zit als de post Ut, anders had men daar ook moeten ontruimen. Wellicht waren de problemen dan nog groter geweest door het missen van de landelijke aansturing. Ik moet zeggen dat ik gisteren verwachtte dat het minimaal 4 dagen zou gaan duren voordat er weer treinen zouden gaan rijden, maar Prorail heeft de zaak binnen 24 uur verholpen, complimenten! Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
20-11-2010 20:51:09 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ik zie op de AV dat de 800 op Shl begint/eindigd ipv van/naar Amr! |
20-11-2010 20:54:45 | ||
---|---|---|
mdj
|
Klopt; als 690800 (en de 3000 als 693000) gaan naar Shl ipv Asd door de werkzaamheden Asdm-Asb _als_die_uberhaupt_doorgaan_, tot morgen 10:00u 3100 en 3500 zijn daardoor opgeheven Ut-Shl; tot morgenochten 10:00u Bij twijfel: gebruik beton. |
20-11-2010 22:59:21 | ||
---|---|---|
joostb1
|
Ik stapte zaterdagochtend op Wormerveer op treinnr. 4029; deze reed bij Breukelen, door de storing bij Utrecht, niet richting Woerden maar naar eindbestemming Utrecht Zuilen. Zo nam deze trein in Breukelen de dienst van treinnr. 7429 over, maar vertrok zo wel 5 minuten eerder uit Breukelen. Mijn bestemming voor vandaag was Maarssen, daar kwam ik dus 5 minuten eerder aan (9.00u i.p.v. 9.05u) dan met een normale dienstregeling! Tussen Wm en Asd werd omgeroepen dat de eindbestemming Breukelen zou zijn, maar bij Asd kwam het verrassende bericht dat de trein naar Zuilen reed. In Asd wachtte de trein ook nog op de passagiers van treinnr. 3027 en vertrok daarom met ong. +5 vanuit Asd. Behalve blije passagiers helaas ook passagiers die de wachtactie niet zo leuk vonden, zij wilden op Duivendrecht de intercity naar Zwolle e.v. nemen; of dat gelukt is heb ik niet kunnen zien. De vertraging was bij Breukelen weer ingelopen. Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig! |
21-11-2010 00:07:31 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ook ik had hem goed te pakken op 19/11, in totaal heb ik die dag zo'n ruime 7 uur vertraging gehad. - 's morgens op de heenweg was het al raak te Hn: Defecte trein, uit eindelijk met +30 op Hfd aangekomen. - Later op de dag had ik de 3957 genomen van Hfd naar Asd, echter werd ik te Asdl geconfronteerd met een persoon onder de metro, het treinverkeer was toen nog niet opgeschort, echter toen ik arriveerde te Asd was dat echter wel het geval. - Even later de 859 genomen welke te Bkl vol in ankers ging en daarna met zo'n 40km/u doorreed richting Mas, aldaar werd bekend dat we niet verder gingen en op dat moment besloot ik maar de bus te nemen. - Na 2 overvolle bussen te hebben afgewacht lukte het mij om GVU lijn 36 te pakken naar Ut (met nog een hoop reizigers achterlatend). - Bij aankomst één grote chaos (zoals ik die al een paar keer eerder heb mee mogen maken) na snel wat contant geld te hebben ingeslagen (voor het geval dat) een poging gedaan om naar Utl te reizen met GVU lijn 8. - Te Utl stond 2xSGM-III met een MCN die ook al het nodige uurtjes er stond, daar nagevraagd of er wel vanaf Gdm treinen reden, na een twijfelachtige ja en een succes wens weer teruggekeerd naar Ut. - 19:00 Te Ut was de chaos nog erger geworden, echter was er inmiddels wel gratis koffie/thee, daarna maar een poging gedaan richting Gdm te komen met de bus, in dit geval werd dat Arriva lijn 81 (Qliner 387 kwam niet opdagen). - Aankomst te Akl: aldaar de 36775 (als ik me niet vergis) genomen, deze ging tot Bsd. - Vanuit Bsd reed er een minibusje naar Gdm, de eerste rit konden we niet mee, echter de volgende wel, maar inmiddels was de 36777 ook al gearriveerd. Gelukkig kon toch iedereen mee. - Eenmaal aangekomen te Gdm bleken ook hier geen treinen te rijden, echter was toen eindelijk het NS-Busvervoer op gang gekomen konden we na een kwartiertje mee met de NS-Stopbus naar Ht. - ~22:15 Aankomst Ht, dit was dus mijn bestemming 5 uur later dan geplanned, echter moest ik nu weer naar huis. - 22:49 Na een snelle hap bij de Smullers gehaald te hebben de 3681 gepakt - 23:25 Tb, op naar Rtd met de 1984. - 00:11 Aankomst te Rtd, een mazzeltje: de 1402 was vertraagd met 8 minuten, echter was de TRDL nog wakker en hield deze vast zodat er een aansluiting werd gecreëerd. - 01:20 met zo'n 15 minuten vertraging kwamen we Asd binnen, onderweg nog een hoop werkzaamheden gezien en we reden dan ook vanaf Ledn tot aan Asd LSP. - 01:39 Tot mijn verbazing reed de 4590 met 10 bakken V-IRM: 8705 en de 9473. - 02.22 Aankomst te Hn, hier was de TRDL iets minder wakker, we kwamen op Spoor 2 binnen, welke geen 10 bakken aankan. Tot schrik van de weinige reizigers bleven de deuren dicht, echter kwam de HC voorbij en die vroeg via de intercom of de MCN de deuren kon ontgrendelen waarna direct antwoord kwam dat we eerst naar voren moesten rijden zodat alles wel langs het perron pastte (mooi gebruik gemaakt van de werkelijke perronlengte en de bruikbare perronlengte). Geplande aankomst - 19:12 Werkelijke aankomst - 02:22 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
21-11-2010 03:05:41 | ||
---|---|---|
gertjan
|
QuoteKlopt, verder dan Bsd ging de 36775 niet (welkom in mijn trein overigens) QuoteDat minibusje is de Buurtbus van Bsd ... Eerder op de avond reed er nog een mooie gelede ex-streekbus ... maar later heb ik ook geen bus meer gezien. - - - Hierlangs afscheuren - - - |
21-11-2010 11:49:20 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
QuoteKlopt. De kerende treinen zijn spoor 1 of 2. Hierdoor zag je vele mensen nog rennen om de Schipholtrein te halen. Laatst bewerkt door TheKnitter op 21-11-2010 11:55 |
21-11-2010 15:29:23 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Volgens http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1059283/2010/11/21/Back-upsysteem-treinen-ook-plat-door-brand.dhtml legde de brand het backup systeem ook plat omdat de backup zich op dezelfde locatie bevond. Nu meen ik mij toch te herinneren dat in hoofdstuk 1 van het handboek staat, dat backup systemen zich altijd op een andere locatie moeten bevinden. Maar kennelijk is dat tegenwoordig anders. Dick van den Hoven |
21-11-2010 19:00:44 | ||
---|---|---|
ari
|
Hier http://twitpic.com/388ofg/full zie je dat er buiten het gebouw ook brand was. Volgens mij gaat hier een generator in vlammen op. Dit zal de backup stroomvoorziening zijn waar het artikel het over heeft. Laatst bewerkt door ari op 21-11-2010 19:01 |
21-11-2010 19:20:36 | ||
---|---|---|
AartRietve
|
Volgens mij stond op die plaats een tankautospuit van de brandweer en is het felle licht de verlichting die op een uitschuifbare mast op die wagen zit. Ik denk eerder dat het backup-verhaal ging over de voeding voor de wisselaandrijvingen. Dit soort voedingen wordt vrijwel altijd dubbel uitgevoerd vanwege de kans op uitval door interne defecten. De reserve-voeding staat daarom meestal gebroederlijk naast de hoofd-voeding. Bij een flinke brand kunnen dan beide apparaten uitvallen. |
21-11-2010 20:36:37 | ||
---|---|---|
stephan90
|
En het had blijkbaar erger kunnen zijn. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/541269/2010/11/21/Controlecentrum-ProRail-voorkwam-erger.dhtml |
21-11-2010 21:48:06 | ||
---|---|---|
ari
|
QuoteInderdaad. Geen brand maar een brandweerauto als ik nog eens goed kijk... Kan mijn theorie in de open haard. |
22-11-2010 09:40:28 | ||
---|---|---|
jacokran
|
QuoteEen zichzelf respecterende organisatie noemt een backup systeem op dezelfde locatie niet een volledig redundante voorziening. Laatst bewerkt door jacokran op 22-11-2010 09:41 |
22-11-2010 10:17:41 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
NS heeft laten weten dat hun reizigers compenseren. Normaal zouden ze achter overmacht wegduiken... * Taxi wordt vergoed * Maaltijden tot €15 word vergoed * Treinkaartjes worden vergoed * Reizigers die met de auto verder zijn gegaan kunnen een kilometervergoeding krijgen * Reizigers die meer dan een uur opgesloten zaten in een stilstaande trein krijgen hiervoor een dagkaart tweede klasse Aldus http://www.nu.nl/binnenland/2384393/ns-compenseert-treinreizigers-utrecht.html Laatst bewerkt door TheKnitter op 22-11-2010 10:18 |
22-11-2010 10:19:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Heel opmerkelijk. Als er nu ooit een geval van overmacht is geweest, zeker vanuit het perspectief van de vervoerder, dan was het toch wel in dit geval. |
22-11-2010 10:20:23 | ||
---|---|---|
john2
|
Dan lijkt het mij dat dit NS duizenden euro's gaat kosten, voor de reizigers te compenseren. |
22-11-2010 11:02:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Kan en gaat NS een claim bij Prorail neerleggen? Dat NS dit uit eigen zak gaat betalen terwijl het toch een Prorail-akkefietje is geweest, lijkt me inderdaad opmerkelijk. |
22-11-2010 11:22:35 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Reiziger claimt bij NS, NS claimt bij Prorail, Prorail claimt bij (brand)verzekening, Verzekeringsmaaatschappij verhoogt de premie, 'reiziger' betaald een hogere premie dus uiteindelijk betaal je je eigen kosten Laatst bewerkt door gvttreinen op 22-11-2010 11:22 |
22-11-2010 11:48:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
NS kan wel claimen bij ProRail, maar maakt daar weinig kans, denk ik. |
22-11-2010 12:03:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29984-80.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DStaatsblad%257CStaatscourant%257CTractatenblad%257CParlementaireDocumenten%26vrt%3D29984-80%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAlle%26spd%3D20101120%26epd%3D20101120%26sdt%3DDatumPublicatie%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4 Hier komt het idee vandaan dat er een redundante, extra post zou komen (betaald door het Rijk). In hoeverre dat daarna is geëffectueerd, weet ik niet zeker. Wel dat Prorail een project heeft lopen om de netwerkverbindingen met alle relaisruimten en onderposten te upgraden, met de bedoeling ze ook van "elders" aanstuurbaar te maken. Kennelijk gebeurt er dus wel wat op dit gebied. De verwarring met het inmiddels opgerichte OCCR is begrijpelijk, maar dat instituut staat er helemaal los van. In inmiddels ouderwetse termen: er is zoiets als treindienstleiding die vanaf seinhuizen plaatsvindt, en er is verkeersleiding die je vanuit welk kantoor dan ook kunt doen. In het verleden zijn de verkeersleiders ingetrokken bij de treindiesntleidingsposten, toen deze een steeds grote gebied gingen bedienen. Daarop is de gebruikelijke benaming van deze grote treindienstleidingsposten in het spraakgebruik verkeersleidingspost geworden - en daarmee is de spraakverwarring in de wereld gekomen. Het OCCR is vergelijkbaar met de Hoofdverkeersleiding (HVL) van vroeger, dat ook een instituut was op verkeersleidingniveau, in Utrecht was gehuisvest en helemaal niets aan seinbediening kon doen (en vroeger er ook niets van kon zien). |
22-11-2010 12:35:32 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Ja daar heb je op kunnen wachten op dit soort zelfzaligmakerij. Laten we over 50 flinke verstoringen nog maar eens kijken of het z,n geld op brengt. Laatst bewerkt door fred67nl op 22-11-2010 12:37 http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
22-11-2010 12:45:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Het is natuurlijk ook appels met peren vergelijken: In 2005 lag er ik-weet-niet-hoeveel sneeuw in het hele land en natuurlijk ging het toen bijna in het hele land mis. Waarom het OCCR erger zou hebben voorkomen vanwege dit brandje, is mij niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. |
22-11-2010 12:46:47 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Waarom niet? Prorail zal zich wel op overmacht beroepen, maar het is nog lang niet gezegd dat dat beroep ook slaagt. |
22-11-2010 12:56:23 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ieder normaal mens begrijpt dat NS gelijk heeft als ze bij Prorail claimen. De brand is ontstaan in een gebouw van Prorail waar NS niets te zoeken heeft, en het komt echt door Prorail dat de treinen niet meer konden rijden na die brand. Of Prorail een claim van NS accepteert is een ander verhaal (en dat zal broek53 bedoeld hebben). |
22-11-2010 12:58:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
Sowieso kunnen vervoerders niet bij ProRail claimen - anders zou er al een permanente stroom claims lopen. Hoe het precies wettelijk is geregeld, weet ik niet, maar zeker is dat het geregeld is dat vervoerders niet bij ProRail van alles en nog wat kunnen claimen. Hooguit zou het wellicht kunnen als de wanprestatie van ProRail buiten proportioneel groot is - maar bij mijn weten is het zelfs nog nooit geprobeerd. |
22-11-2010 13:07:42 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteLeuk geroepen, maar het klopt van geen kanten. NSR heeft heel veel in dat gebouw te zoeken. Daar staan nl de servers van het nieuwe planningssysteem Donna en NSR is partner in de beheerorganisatie van Donna. De brand is ontstaan en heeft gewoed in de UPS ruimte. Daar is een batterij (accu) ontploft. En ja als de UPS eruit vliegt en de stroom moet eraf, dan heb je niks meer. Ter verklaring: UPS=Uninterrupted Power Supply. Een voorziening, die er voor zorgt dat de stroomvoorziening op gang blijft als de stroom wegvalt totdat een nobreak het weer overneemt of de stroom weer terug komt. Overigens mag er ook een vette pluim worden uitgereikt. Vrijdagavond, -nacht en zaterdag is er door een legioen mensen uit diverse gremia in eendrachtige samenwerking als een beest gewerkt om alles weer op gang te krijgen. Naast het opstarten en testen van de systemen, betrof dat vooral het verkrijgen van een vervangende UPS en ook dat is gelukt. Dick van den Hoven |
22-11-2010 13:14:42 | ||
---|---|---|
ari
|
Quote Het ProRail beheerplan van 2010 http://www.prorail.nl/Over%20ProRail/documenten/Documents/Beheerplan_2010.pdf zegt: "Verdere uitwerking van de plannen leidde in 2008 echter tot een heroverweging van de keuze voor DNCC. De hoofdreden was dat op korte termijn het migreren van de lokale systemen te grote risico’s bracht op verstoringen van de treindienst. Daarnaast bleken de kosten fors hoger dan eerder ingeschat. Dit heeft geleid tot een alternatieve aanpak. Deze aanpak richt zich op betere prestaties. De doelstelling voor de beschikbaarheid van ICT-systemen blijft onverkort van toepassing. Deze doelstelling luidt: in 2010/2011 ‘disaster tolerant’ zijn. Dat wil zeggen maximaal 1 uur onbeschikbaarheid per jaar." Quote Uit hetzelfde beheerplan: "Het sleutelproject in dit kader is “Verbetering Onderpost Communicatie”, dat zowel voor afname van grotere verstoringen in de treindienst als voor uitwijk bij calamiteiten randvoorwaardelijk is." En verder, in hetzelfde document: "De verbeteringen in lokale technische ruimtes en applicaties zullen, in aanvulling op de al geïmplementeerde verbeteringen, het aantal verstoringen verder kunnen verminderen. De centrale computerruimtes zijn noodzakelijk voor adequate huisvesting van bedrijfskritische landelijke systemen en de ontwikkeling van een uitwijk model voor lokale applicaties." Laatst bewerkt door ari op 22-11-2010 13:16 |
22-11-2010 13:24:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteAlleen doet procesleiding nog 0,0 iets met bestanden uit Donna, maar alleen met good-old VPT. |
22-11-2010 18:24:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Moge duidelijk zijn dat dat een toekomstig systeem is, wat nu in een tesfase zit waar NS wel degelijk aan meewerkt...Quote En dat is natuurlijk gewoon kort door de bocht wat je zegt. Zoiets zou afhankelijk kunnen zijn van de beschikkingsgraad die prorail garandeert, en die zal vast geen 100% zijn Laatst bewerkt door thom op 22-11-2010 18:27 |
22-11-2010 19:33:59 | ||
---|---|---|
doc_zenith
|
* edit * Laatst bewerkt door doc_zenith op 28-01-2020 22:13 |
22-11-2010 20:31:54 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteDonna is nog in ontwikkeling, maar het BU (Basis Uren) gedeelte is wel degelijk in productie. Er vindt voortdurend uitwisseling plaats tussen VPT en Donna vice versa. NSR Logistiek heeft inmiddels al diverse taken overgedragen aan Prorail zelf. En hoe belangrijk Donna inmiddels door het management wordt gevonden illustreren de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag wel. Kort nadat de brand uitbrak, werd er driftig vergaderd over een uitwijklocatie voor Donna Productie. Er werd gekozen voor Aalsmeer, waar het toekomstig computercentrum van NSR staat. Tevens werd een hele vloot aan personeel gepolst om te zien of ze dit weekend een bijdrage konden leveren aan het optuigen van een nood/uitwijk-systeem. Twee collega's zijn vrijdagavond nog naar Aalsmeer gereisd om daar al voorbereidingen te treffen. Uiteindelijk kregen ze daar bericht dat de UVL (de ruimte onder de VL post) weer vrijgegeven was en de schade relatief gering. Deze collega's zijn terug gereisd en hebben de hele nacht in UVL doorgebracht. Dick van den Hoven |
24-11-2010 09:40:58 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Inmiddels heeft de ChristenUnie de oplossing gevonden: http://nos.nl/artikel/200409-christenunie-wil-af-van-prorail.html "We heffen ProRail gewoon op" %08% Met vriendelijke groet, Robin |
24-11-2010 09:43:49 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Dat is meer een gevolg van de eigenlijke oplossing: we brengen het beheer van het spoor onder bij Rijkswaterstaat. |
24-11-2010 10:03:14 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Hoe de bedachte constructie of werkwijze precies in elkaar zit weet ik niet, maar inmiddels is er al zo ongeveer een kamermeerderheid voor, aldus http://www.nu.nl/politiek/2386024/ : ChristenUnie, VVD, SP, GroenLinks, D66, PvdD. En de PVV twijfelt nog. Met vriendelijke groet, Robin |
24-11-2010 10:08:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Langzaam aan maar weer naar 'af'? Het zou een zegen zijn, want wat nu binnen de logistieke wereld gebeurt is dezelfde hoeveelheid werk door nóg meer mensen laten doen met elk een andere pet op. Efficient is het allerminst en over kwaliteit valt ook te twisten. Benieuwd hoe deze ontwikkelingen gestalte krijgen... |
24-11-2010 10:15:13 | ||
---|---|---|
ari
|
ProRail vat de gebeurtenissen als volgt samen: http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformatie/Nieuws/Pages/Deafgelopendagensamengevat.aspx Laatst bewerkt door ari op 24-11-2010 10:17 |
24-11-2010 10:29:03 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Aardig stukje, begrijp alleen niet wat de meerwaarde van het OCCR is geweest om het treinverkeer buiten het bediengebied van Utrecht draaiende te houden. Zonder het OCCR was dat toch ook wel gelukt? Laat staan in de situatie dat de spoorwereld nog niet in 100 stukjes was verknipt? |
24-11-2010 10:58:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat laatste betwijfel ik zeer, andersom: uitval van Utrecht C heeft al meermalen geleid tot het vrijwel totaal imploderen van het treinverkeer in de rest van de ruime Randstad. Juist dat feit heeft uiteindelijk de stoot gegegven tot de oprichting van het OCCR als overkoepelend orgaan van alle geïsoleerd werkende netwerkbesturingen (zeg ik maar even grofweg). En dat heeft gewerkt, want op de bewuste dag was er natuurlijk wel een heleboel vertraging en veel opgeheven treinen, maar in het recente verleden vielen achter elkaar op zijn minst Amersfoort en Amsterdam om als Utrecht eruit lag, waarna de zaak door-dominoode door het land heen. En wat je er verder ook van zeggen kan: dat is jl vrijdag niet gebeurd. |
24-11-2010 11:01:43 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteMmm, Prorail onderbrengen bij RWS lijkt mij in het geheel geen stap tterug naar "af", als je daar de situatie van voor de versplintering van het spoor mee bedoelt. Ik zou zelfs zeggen: integendeel, want het spoorbeheer komt dan vroeger of later ook geestelijk nog verder van "het spoor" af te staan dan nu. En organisatorisch qua capaciteitsverdeling en dus de logistiek zie ik het er ook niet minder inefficient van worden. |
24-11-2010 11:49:12 | ||
---|---|---|
qj7141
|
Het lustrumfeest van Prorail wat morgen zou plaatsvinden is afgelast..... |
24-11-2010 12:06:21 | ||
---|---|---|
dwem
|
Zijn ze bang dat het gaat sneeuwen en de mensen niet meer thuiskomen van hun feestje dan ?%08% |
24-11-2010 12:11:55 | ||
---|---|---|
ari
|
Quote"Dit in verband met de nasleep van de brand van afgelopen vrijdag en de benodigde extra inzet van medewerkers in verband met de weersverwachting van de komende dagen." aldus de ProRail directie. |
24-11-2010 12:23:24 | ||
---|---|---|
dwem
|
Dat is dus de oplossing: Geen feestjes als de R in de maand is. |
24-11-2010 19:52:41 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Blijven er maar 4 maanden over... Geloof niet dat Prorail in april erg veel last van het weer heeft. |
24-11-2010 19:57:34 | ||
---|---|---|
oudeaap
|
al is april de maand van de bos en bermbranden%08% |
25-11-2010 10:30:16 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteDan zal je wel de IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) ergens anders moeten onderbrengen. Tenminste wanneer zij onafhankelijke onderzoeksrapporten willen blijven schrijven. Hoe eerlijk je ook bent, je hebt altijd de naam tegen je wanneer je zo dicht bij elkaar zit. |
25-11-2010 11:41:22 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Apart topic over het opheffen van Prorail is geopend op https://www.somda.nl/forum/9427/Stoppen+met+Prorail%3F/. Laatst bewerkt door AgentX op 25-11-2010 11:42 |