Storing door brand Utrecht Centraal 19 november
Forum: Algemeen - Algemeen
19-11-2010 16:29:07
ZJ37
ZJ37
Heel Utrecht eruit op last van de brandweer!

Laatst bewerkt door admin op 20-11-2010 10:18, reden: Titel aangepast

19-11-2010 16:30:52
martijnmet
Moderator
martijnmet
Volgens mij is er brand bij Post T te Ut (dat witte gebouw aan de westzijde). Er komt rook uit! En de brandweer is 10 sec geleden gearriveerd!
Het treinverkeer ligt zoals ik nu zie ook plat!

19-11-2010 16:36:34
geert
geert
Ja en Ut ligt plat

19-11-2010 16:36:55
AgentX
AgentX
NS.nl: "Rond Utrecht C rijden geen treinen door beperkingen op last van de brandweer.

De extra reistijd is meer dan 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt. "

Dus...


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-11-2010 16:38:10
oudeaap
oudeaap
Brandweer is inderdaad opweg naar westzijde station Mineurslaan. Met als middelbrand classificatie www.p2000zhz-rr.nl

19-11-2010 16:40:06
martijnmet
Moderator
martijnmet
Voor foto's van de brand, zie de twitter-widget!

19-11-2010 16:46:03
abbm
abbm
Wat is de link van die foto's?
Ik heb geen twitter-widget

19-11-2010 16:48:28
TheKnitter
TheKnitter
En der staat geen bericht. Post hier de link maar

19-11-2010 16:49:06
train85
train85
Heb je er een link van?

19-11-2010 16:51:29
oudeaap
oudeaap
RTV Utrecht meldt brand in elektrische systemen www.rtvutrecht.nl

19-11-2010 17:05:18
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Heb telefonisch contact met een paar vriendinnen die proberen van Ed naar Bdg te komen. Dat gaat laat worden %03% Krijg nu een lege AV op Ed...

19-11-2010 17:07:55
TheKnitter
TheKnitter
Quote
RSK-Mat92: Heb telefonisch contact met een paar vriendinnen die proberen van Ed naar Bdg te komen. Dat gaat laat worden %03% Krijg nu een lege AV op Ed...
Veel treinen rijden niet. Volgens 't nieuws zijn in Ut alle perrons ontruimd en is er nogal wat rookontwikkeling.
Schijnt te gaan om een elektriciteitshok.

19-11-2010 17:08:36
Spartaan
Spartaan
Hoor net in mijn trein omroepen dat Utrecht op slot zit 'op last van de brandweer'. HC is attent en adviseert reizigers voor Zeeland, Brabant en Limburg in Zwolle over te stappen op IJssel-Brabant-route, compliment! Iemand een idee wat er loos is?


En jaren nog hierna...

19-11-2010 17:09:38
TheKnitter
TheKnitter
Lees een paar berichten terug, en je weet het %08%

19-11-2010 17:11:09
bossie186
bossie186
tussen Dr en Rheden een ICE in de richting naar Zp, wat deed deze nou hier????????

Laatst bewerkt door bossie186 op 19-11-2010 17:11

19-11-2010 17:11:38
dvdhoven
dvdhoven
Kan behoorlijk ernstig worden. Onder de VL post zitten allerlei computerruimtes van ProRail.


Dick van den Hoven

19-11-2010 17:12:24
dvdhoven
dvdhoven
Quote
bossie186: tussen Dr en Rheden een ICE in de richting naar Zp, wat deed deze nou hier????????
Wat zou je denken van omrijden als Utrecht niet meer bereikbaar is?


Dick van den Hoven

19-11-2010 17:12:48
abbm
abbm
Zal inderdaad ernstig worden. Verwacht dat het lang gaat duren voor er weer iets naar utrecht rijdt.

19-11-2010 17:16:02
mdj
mdj
twitpic.com ;in dat witte gebouw zit de VL?


Bij twijfel: gebruik beton.

19-11-2010 17:17:43
train85
train85
Ja.

19-11-2010 17:20:53
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
abbm: Wat is de link van die foto's?
Ik heb geen twitter-widget

Excuus. Het mobiel internet gaf het tijdens het uploaden er de brui aan. Inmiddels is het alsnog gelukt dankzij wifi.
Ze zijn te zien in de tweet-widget op de Somda-homepage.

19-11-2010 17:23:35
abbm
abbm
Nee, sorry hoor. Ik zie nog steeds nergens iets.
Kun je ze niet hier gewoon droppen?

19-11-2010 17:28:19
train85
train85
Zie foto van mdj, die van martijnmet zijn van de andere kant genomen en zie je de brand niet.

19-11-2010 17:33:17
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Als ik de gegevens op NS.nl eens analyseer, dan zorgt de brand bij Ut er voor dat er geen treinverkeer mogelijk is op:
Ut - Bkl
Ut - Wd
Wd - Bkl
Wd - Ledn
Wd - Gd
Gd - Apn/Ztmo/Nwk
Ut - Hvs
Ut - Bhv
Ut - Ed - Ah
Ed - Bnc
Ut - Gdm
Gdm - Bsd
Gdm - Ht

Dat is dus goed geregeld

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 19-11-2010 17:34

19-11-2010 17:38:58
kniesoor
kniesoor
Quote
RSK-Mat92:

Dat is dus goed geregeld


Nouja, een roloog is nou ook weer niet nodig toch?

19-11-2010 17:41:29
MDDM
MDDM
Quote
kniesoor:
Quote
RSK-Mat92:

Dat is dus goed geregeld


Nouja, een roloog is nou ook weer niet nodig toch?
Geeft wel een beetje aan dat 1 post zo'n groot bedienings gebied heeft wel erg kwetsbaar is.

Laatst bewerkt door MDDM op 19-11-2010 17:42


Gr Joop mcn Lls

19-11-2010 17:43:18
martijnmet
Moderator
martijnmet
De zaal waar de treindienstleider normaal gesproken zit, ziet er inmiddels zwartgeblakerd uit en staat vol rook!
De brandweer is ook nog steeds bezig.

En de omroep maar steeds omroepen dat door een storing aan de cta's iedereen voor reisinformatie op de vertrekstaten moet kijken...%09%%08%

Laatst bewerkt door martijnmet op 19-11-2010 17:45

19-11-2010 17:43:30
ari
ari
Rolandrail schreef: SLT'tje om 17u10 uit Utzl rg Bkl.

Trein 307454. Die kan rijden omdat (de seinen bij) Utzl vanuit de post Asd bediend worden.

Laatst bewerkt door ari op 19-11-2010 17:46

19-11-2010 17:49:43
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
MDDM:
Quote
kniesoor:
Quote
RSK-Mat92:

Dat is dus goed geregeld


Nouja, een roloog is nou ook weer niet nodig toch?
Geeft wel een beetje aan dat 1 post zo'n groot bedienings gebied heeft wel erg kwetsbaar is.


Dat is precies waar ik op doelde. Ook praktisch dat de bediening niet door andere posten overgenomen kan worden. Leg een doorsnee reiziger maar eens uit dat er geen treinen kunnen rijden tussen bijvoorbeeld Gd en Apn, vanwege een brandje in Ut. De gehele lijn ligt op ruim 30km afstand, hemelsbreed.

ps.: Nu.nl maakt ook een leuke melding: "De NS laat weten dat mensen die op weg zijn naar Utrecht Centraal het beste kunnen proberen om rond Utrecht te reizen." Ronduit briljant bedacht! Is het overigens niet eens tijd om te denken aan het inzetten van bussen, aangezien de prognose nog altijd onbekend is?

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 19-11-2010 17:52


Met vriendelijke groet, Robin

19-11-2010 17:53:33
AgentX
AgentX
Lekkere AV zeg, dat zie je niet vaak
www.flickr.com

Laatst bewerkt door AgentX op 19-11-2010 17:53

19-11-2010 17:54:01
NS-APD
NS-APD
@ RSK-mat92 Regel jij dat eventjes snel...?!!!!
honderden bussen en chauffeurs!!
Succes

Laatst bewerkt door NS-APD op 19-11-2010 17:54


Werkzaam bij Arriva

19-11-2010 17:56:34
mvd
mvd
Op de site van Nicosplit staat een kaartje. Vanuit Ut wordt bediend:
* Ut-Bkl
* Ut-Hvs
* Ut-Bhv
* Ut/Bkl-Hmla-Wd-Apn-Ldl
* Wd-Gd-Ztmo/Rtng
* Gd-Apn
* Maliebaan
* Ut-Ah
* Amf-Ed
* Ut-Gdm-Tl/Ht
* Gdm-Bsd


Iech kom gelökkig oet Mestreech!

19-11-2010 18:01:04
martijnmet
Moderator
martijnmet
Er wordt zojuist in een treinstel omgeroepen dat er voor vandaag geen treinen meer rijden rondom.

Laatst bewerkt door martijnmet op 19-11-2010 18:01

19-11-2010 18:01:22
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Hier het betreffende kaartje: www.nicospilt.com


Met vriendelijke groet, Robin

19-11-2010 18:03:31
geert
geert
En de perrons te Ut zijn niet ontruimd. In de zaal van de trdls brand alleen de noodverlichting nog rook sloeg aan alle kanten uit het gebouw. Inmiddels is ook Ongevallenbestrijding ter plaatse.
Wat gaat er gebeuren met alle treinen die in de weilanden rond Ut staan? Ontruimen? Hier bij Utt staan er diverse.

19-11-2010 18:06:16
stefanvdw
stefanvdw
dan maar de wissels in de rijwegen gaan krukken zodat er i.i.g. nog wat kan rijden, ik wil niet weten wat voor chaos het daar nu moet zijn. Dat wordt de veldbedjes van een paar jaar geleden maar weer tevoorschijn halen vrees ik, gezellie!

19-11-2010 18:12:22
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Weer eens contact met de vriendinnen die van Ed naar Bdg proberen te komen: ze stonden 16:40 op Ed, en inmiddels zijn ze via het streekbusnetwerk in een bus richting Ut terecht gekomen. Verwachte aankomsttijd Ut: 19:34. En dan hebben we het nog niet over de te verwachten busreis van Ut via Gd naar Bdg... Weer eens wat anders dan 56 minuten

ps.: Even met 9292OV gespeeld; die zijn per bus om 22:03 in Bdg. Dat zou neerkomen op 4 uur en 15 minuten vertraging.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 19-11-2010 18:18


Met vriendelijke groet, Robin

19-11-2010 18:16:13
AgentX
AgentX
Quote
NS-APD: @ RSK-mat92 Regel jij dat eventjes snel...?!!!!
honderden bussen en chauffeurs!!
Succes


Wat dacht je, laatst was er geen treinverkeer op Wd-Gd. Toen reden er zo'n vier bussen per uur. En dat in het weekend! Als je dit met bussen wil oplossen, dan zullen er inderdaad honderden bussen moeten rijden. Iedereen wil namelijk overal heen. Naar Wd, naar Gvc, naar Rtd, naar Ah, naar Asd, naar Ht enzovoort. Misschien maar vast bedjes regelen...

Een kennis van mij staat op dit moment al een uur op Rtd te wachten. Zijn idee was "pak een hotel, nu het nog kan"...

19-11-2010 18:18:50
martijnmet
Moderator
martijnmet
Nog een update: het is een grote chaos! NS gaat geen(!) bussen inzetten, iedereen moet op eigen gelegenheid thuiskomen!%09%

19-11-2010 18:22:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Er is inmiddels een reisadvies neergezet voor de reizigers op diverse punten in het land:
# Reizigers tussen Amsterdam C en Arnhem reizen via Amersfoort.
# Reizigers tussen Arnhem en Den Haag C/Rotterdam C reizen via Breda.
# Reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam C reizen via Rotterdam C.
# Reizigers tussen Rotterdam C en Amersfoort reizen via Schiphol.
# Reizigers tussen Amersfoort en Arnhem reizen via Deventer.
Feit blijft dat dat niets oplost als je binnen de ring Dvd-Hvs-Amf-Apd-Ah-Nm-Ht-Bd-Rtd-Gv-Ledn-Shl moet zijn, of bent.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 19-11-2010 18:22


Met vriendelijke groet, Robin

19-11-2010 18:22:22
Joey666
Joey666
dat zou wat worden.
geen bus inzet, mensen hebben geen auto en treinen rijden al een poosje niet
dan zal het CS van Utrecht erg overvol worden.

En als het opgelost is, dan mogen ze treinen van maximale lengte laten rijden zodat iedereen mee kan. (als dat allemaal inpast)

ben blij dat ik vandaag niet naar Zeeland ging.
dan zat ik een uur geleden ook in Utrecht vast.

19-11-2010 18:22:42
bossie186
bossie186
Quote
dvdhoven:
Quote
bossie186: tussen Dr en Rheden een ICE in de richting naar Zp, wat deed deze nou hier????????
Wat zou je denken van omrijden als Utrecht niet meer bereikbaar is?

dan zal hij wel omrijden via Ah naar Nm en dan naar 's Hertogenbosch.

Laatst bewerkt door mvd op 19-11-2010 18:26, reden: Quote hersteld, let hierop

19-11-2010 18:25:38
AgentX
AgentX
Tsja wat heeft businzet voor zin? Ook het verkeer wordt een chaos. Iedereen belt naar huis of ze kunnen worden opgehaald vanuit Utrecht, dus de binnenstad staat zeker weten ook vast. En dan nog bussen inzetten? Komt niets van terecht.

19-11-2010 18:28:06
mvd
mvd
Quote
bossie186:
Quote
dvdhoven:
Quote
bossie186: tussen Dr en Rheden een ICE in de richting naar Zp, wat deed deze nou hier????????
Wat zou je denken van omrijden als Utrecht niet meer bereikbaar is?

dan zal hij wel omrijden via Ah naar Nm en dan naar 's Hertogenbosch.
En dan? Het is de bedoeling dat deze trein in Asd komt en dat gaat niet via Ht (dan zit Ut er weer tussen).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!

19-11-2010 18:30:02
AgentX
AgentX
Misschien andersom, van Ah naar Nm-Ht en via Rsd-Rtd-Gvc-Ledn naar Asd?
Het is een flink ritje, maar zo kom je wel vanaf Ah naar Asd

19-11-2010 18:30:11
MDDM
MDDM
Volgens een tweet van HiSpeed gaat de ICE via Amf naar Asd. Stopt niet in Amf.


Gr Joop mcn Lls

19-11-2010 18:32:53
Rinse
Rinse
En hoe willen ze dat nu gaan doen met de CNL en EN treinen tussen Amsterdam en Emmerich? Omrijden via Amersfoort-Deventer met loc achterop en dan kopmaken in Arnhem? Of zal men deze twee treinen ook opheffen?

Het kan wel, volgens mij is het een paar jaar geleden ook gebeurt.

Laatst bewerkt door Rinse op 19-11-2010 18:35

19-11-2010 18:34:59
ZJ37
ZJ37
Denk dat je een aardige suggestie geeft!

19-11-2010 18:38:22
Rinse
Rinse
Aangezien de ICE wel wordt omgeleid en de CNL en EN treinen ook internationale treinen zijn zal men deze misschien wat minder gauw opheffen omdat dan veel mensen in Duitsland er ook last van krijgen.

Men kan toch gewoon die 1200 van EETC die de trein sowieso al aanbrengt op Amsterdam achterop laten hangen? Dan rijdt de 1600 de trein via Amersfoort-Deventer tot Arnhem en neemt vanaf daar de 1200 de trein over tot Emmerich. Je hebt dan wel fikse vertraging maar de trein rijdt tenminste nog. Of denk ik nu te simpel?

Dit is ruim een jaar geleden ook zo uitgevoerd.

Laatst bewerkt door Rinse op 19-11-2010 18:39

19-11-2010 18:47:07
joske4711
joske4711
Heeft ProRail geen back-up voorzieningen geregeld. Hij lijkt mij logisch dat als je de bediening van het spoorwegnet vanuit 5 VL-centra doet, je ook nadenkt over wat te doen in het geval één van die VL-centra uitvalt. En dit ook regelmatig oefent. Als dit goed was ingeregeld, had de treindienstleiding in Utrecht eo. binnen een half uur vanuit de andere VL-centra overgenomen kunnen worden. En dan had inmiddels de treindienst redelijk normaal geweest (afgezien van het opheffen van de 2800, 3500, 17400 en misschien nog een paar). Het wordt tijd dat de verantwoordelijke minister hier eens voor op het matje geroepen wordt.

Ja, ik weet, deze discussie hoort eigenlijk niet bij de opvallende dingen thuis. Maar gezien de actualiteit hier toch maar geplaatst.

19-11-2010 18:48:00
abbm
abbm
Daar heb ik vorig jaar ook al navraag naar gedaan.
Dit is nog niet mogelijk. Op termijn moet dit wel mogelijk worden.

19-11-2010 18:52:05
joske4711
joske4711
Quote
abbm: Daar heb ik vorig jaar ook al navraag naar gedaan.
Dit is nog niet mogelijk. Op termijn moet dit wel mogelijk worden.


Dit is mogelijk. Een ander antwoord is te omschrijven als "We hebben geen zin om daar geld in te investeren".

Laatst bewerkt door joske4711 op 19-11-2010 18:55

19-11-2010 18:57:51
ZJ37
ZJ37
Zijn er geen gewonden gevallen op de post? Lijkt me even prioriteit 1 toch?

Wat de nasleep ons gaat brengen zal wel weer een voorspelbaar geheel worden. Kamervragen, een directeur die zich er voor de zoveelste keer uitkletst en weer naar de orde van de dag...

EDIT1: De kamervragen komen er inmiddels: www.ad.nl

EDIT2: (wordt vervolgd)
EDIT3: (wordt vervolgd)

Laatst bewerkt door ZJ37 op 19-11-2010 23:32

19-11-2010 19:00:56
AgentX
AgentX
Quote
ZJ37: Zijn er geen gewonden gevallen op de post? Lijkt me even prioriteit 1 toch?

Wat de nasleep ons gaat brengen zal wel weer een voorspelbaar geheel worden. Kamervragen, een directeur die zich er voor de zoveelste keer uitkletst en weer naar de orde van de dag...

Excuus voor dit negatieve betoog.


Lees de nieuwsberichten even. Vooroplopend op een nieuwe discussie "NS vs. Telegraaf" heb ik maar even voor nu.nl gekozen:
www.nu.nl
"Op het moment dat de brand uitbrak waren er enkele mensen in de ruimte aanwezig, die zijn allemaal ongedeerd gebleven."

Laatst bewerkt door AgentX op 19-11-2010 19:07


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-11-2010 19:04:54
raymond16
raymond16
Volgens het radionieuws is er ondertussen ook sprake van businzet richting omliggende stations van Ut.

19-11-2010 19:18:48
daniel_ddr
daniel_ddr
RTV Utrecht meldt: "18.41 uur: Woordvoerder ProRail: Verkeersleidingen Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort nemen de leiding over te laten nemen"

Zelf kwam ik redelijk aan 't begin van de verstoring (16.45 uur) aan te Ut. Kwamen toen al gigantische mensenmassa's de stationshal uit, de bushalte van lijn 52 ri. Amf begon al drukker te worden al viel 't mee. Via de Uithof en vervolgens per spitsbus zonder al teveel problemen in Amf beland met slechts +30, valt me reuze mee.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-11-2010 19:19:02
joske4711
joske4711
RTV Utrecht :
18.41 uur: Woordvoerder ProRail: Verkeersleidingen Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort nemen de leiding over te laten nemen

Het schijnt dus wel mogelij te zijn, maar waarom pas na ruim 2 UUR ? In dit geval hadden in Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort direct alarmbellen moeten gaan rinkelen.

19-11-2010 19:20:40
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Rinse: En hoe willen ze dat nu gaan doen met de CNL en EN treinen tussen Amsterdam en Emmerich? Omrijden via Amersfoort-Deventer met loc achterop en dan kopmaken in Arnhem? Of zal men deze twee treinen ook opheffen?




Ik heb ook wel eens in een CNL gezeten/gelegen die 'niet-planmatig' werd omgeleid via Amf en vervolgens via de "Kippenlijn" richting Ed. Vermoedelijk zal de EN en de CNL dus over de Kippenlijn worden geleid, er vanuit gaand dat dit senario nog steeds bestaat in geval van een stremming rond Ut.

19-11-2010 19:21:26
raymond16
raymond16
Quote
joske4711: RTV Utrecht :
18.41 uur: Woordvoerder ProRail: Verkeersleidingen Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort nemen de leiding over te laten nemen

Het schijnt dus wel mogelij te zijn, maar waarom pas na ruim 2 UUR ? In dit geval hadden in Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort direct alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Ik denk dat er eerst personeel geregeld moet worden dat de leiding ook over kan nemen. Het personeel van die posten kan immers moeilijk Ut erbij nemen, terwijl andere delen van het spoornet ook gewoon bediend moeten worden.

Overigens mis ik in het lijstje post Ehv wat geografisch gezien het verkeer ten zuiden van Ut erbij zou moeten nemen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 19-11-2010 19:23

19-11-2010 19:22:56
Rinse
Rinse
Quote
vrijgezel:
Quote
Rinse: En hoe willen ze dat nu gaan doen met de CNL en EN treinen tussen Amsterdam en Emmerich? Omrijden via Amersfoort-Deventer met loc achterop en dan kopmaken in Arnhem? Of zal men deze twee treinen ook opheffen?




Ik heb ook wel eens in een CNL gezeten/gelegen die 'niet-planmatig' werd omgeleid via Amf en vervolgens via de "Kippenlijn" richting Ed. Vermoedelijk zal de EN en de CNL dus over de Kippenlijn worden geleid, er vanuit gaand dat dit senario nog steeds bestaat in geval van een stremming rond Ut.


Jammer alleen dat de Kippenlijn ook door post Utrecht wordt bestuurd en er daardoor ook helemaal uitligt....

19-11-2010 19:28:39
nielske90
nielske90
Quote
joske4711: Het schijnt dus wel mogelij te zijn, maar waarom pas na ruim 2 UUR ? In dit geval hadden in Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort direct alarmbellen moeten gaan rinkelen.
Ja, en het personeel dat daar rondloopt kan natuurlijk allemaal direct aan de slag en heeft als toegift ook nog volledige kennis van het te bedienen gebied. Tuurlijk joh.

19-11-2010 19:29:10
wadloper
wadloper
En inmiddels is de prognose van de stremming in Utrecht: dit duurt de rest van de dag.

19-11-2010 19:43:09
nohab
nohab
Quote
Rinse: Aangezien de ICE wel wordt omgeleid en de CNL en EN treinen ook internationale treinen zijn zal men deze misschien wat minder gauw opheffen omdat dan veel mensen in Duitsland er ook last van krijgen.

Men kan toch gewoon die 1200 van EETC die de trein sowieso al aanbrengt op Amsterdam achterop laten hangen? Dan rijdt de 1600 de trein via Amersfoort-Deventer tot Arnhem en neemt vanaf daar de 1200 de trein over tot Emmerich. Je hebt dan wel fikse vertraging maar de trein rijdt tenminste nog. Of denk ik nu te simpel?

Dit is ruim een jaar geleden ook zo uitgevoerd.
Toch is deze keer niet voor deze oplossing gekozen want de 1614 is met trein EN 447 zonder achteroplopende 1200 of iets anders uit Asd richting Wp vertrokken. Wel met 25 minuten vertraging.

19-11-2010 20:01:57
joske4711
joske4711
Quote
joske4711: RTV Utrecht :
18.41 uur: Woordvoerder ProRail: Verkeersleidingen Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort nemen de leiding over te laten nemen

Het schijnt dus wel mogelij te zijn, maar waarom pas na ruim 2 UUR ? In dit geval hadden in Rotterdam, Arnhem, Den Haag en Amersfoort direct alarmbellen moeten gaan rinkelen.


Of toch niet, maar had ProRail de hoop dat zou kunnen. In ieder geval rijdt er volgens de AV geen trein meer rond Utrecht.

19-11-2010 20:05:12
daniel_ddr
daniel_ddr
RTV Utrecht:
19.52 uur: ProRail: Grote schade aan de verkeersleidingspost

19.50 uur: ProRail heeft nog geen idee wanneer de storing is verholpen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-11-2010 20:14:03
AgentX
AgentX
Woordvoerder Prorail meldt op het achtuur journaal van de NOS dat het gebouw is vrijgegeven door de brandweer. De schade in de dienstkamer wordt nu onderzocht.

Prorail is in overleg over opvang van gestrande reizigers die letterlijk geen kant op kunnen. Denk hierbij aan toeristen en mensen die naar uithoeken van het land moeten.

19-11-2010 20:30:35
timtrein
timtrein
Nog even voor de duidelijkheid, de schade in de VL-post is van ondergeschikt belang. Zoals al gemeld kan die functie (deels?) door andere posten worden overgenomen. De brand was in de relaisruimte ONDER de VL-post, en daar zit dus de relaisbeveiliging (de 'hardware' dus). Dat is het pijnpunt...

19-11-2010 20:32:06
broek53
broek53
De beveiliging van Utrecht CS, wel te verstaan. De beveiliging van alle andere gebieden bevindt zich in relaishuizen ter plaatse.

19-11-2010 20:40:47
waalkade
waalkade
Quote
nohab:
Quote
Rinse: Aangezien de ICE wel wordt omgeleid en de CNL en EN treinen ook internationale treinen zijn zal men deze misschien wat minder gauw opheffen omdat dan veel mensen in Duitsland er ook last van krijgen.

Men kan toch gewoon die 1200 van EETC die de trein sowieso al aanbrengt op Amsterdam achterop laten hangen? Dan rijdt de 1600 de trein via Amersfoort-Deventer tot Arnhem en neemt vanaf daar de 1200 de trein over tot Emmerich. Je hebt dan wel fikse vertraging maar de trein rijdt tenminste nog. Of denk ik nu te simpel?

Dit is ruim een jaar geleden ook zo uitgevoerd.
Toch is deze keer niet voor deze oplossing gekozen want de 1614 is met trein EN 447 zonder achteroplopende 1200 of iets anders uit Asd richting Wp vertrokken. Wel met 25 minuten vertraging.
Met goederentreinen heeft men in een dergelijk geval wel eens in Nm omgelopen.

19-11-2010 20:46:51
ari
ari
Quote
timtrein: Nog even voor de duidelijkheid, de schade in de VL-post is van ondergeschikt belang. Zoals al gemeld kan die functie (deels?) door andere posten worden overgenomen. De brand was in de relaisruimte ONDER de VL-post, en daar zit dus de relaisbeveiliging (de 'hardware' dus). Dat is het pijnpunt...
Bij mijn weten is het niet mogelijk om zomaar even de bediening vanaf een andere post te doen. Je kunt met een Procesleiding werkplek op een andere post de besturing van de infra onder post Ut niet zomaar overnemen. Daarvoor zijn andere posten domweg niet geconfigureerd en lopen er niet de juiste verbindingen tussen posten. In een post staat, naast de lokale relaisbeveiliging, nog veel postgebonden IT als PRL-, TROTS-, EBP-systemen. Deze zijn maar beperkt benaderbaar vanaf buiten. En helemaal niet voor bediening. Hopelijk komt er geen rook uit die systemen...

Laatst bewerkt door ari op 19-11-2010 20:49

19-11-2010 20:52:55
ZJ37
ZJ37
In de verstoringen staat dat 'op last van de brandweer' de boel rondom Ut platligt. De spuitgasten zitten toch allang weer in de kazerne?

19-11-2010 20:57:21
broek53
broek53
Tsja, het gaat nu meer om "technische problemen'. En voor de rest van het land om "logistieke problemen", als ik het zo eens bekijk...

19-11-2010 21:07:31
AgentX
AgentX
Hm, die logistieke problemen zullen nog wel even aanhouden. Inmiddels is wel bekend dat er geen treinverkeer gaat rijden. Volgens mij hebben ze daar in Utrecht niet veel zin meer om voor die paar uurtjes nog wat te laten rijden.

Inmiddels kijk ik uit het raam (zicht op de weg naar het station), maar het is een flinke chaos bij Wd. Auto's staan langs weg geparkeerd, er lopen honderden mensen op het stationsplein en niemand kan ergens heen.

Ikzelf moet morgen nog naar Ledn rond 9 uur. Ben benieuwd of dat nog met de trein gaat lukken...

19-11-2010 21:09:02
JdJ
JdJ
Kom op zeg, hoe kan je dat veronderstellen? Het lijkt mij echt wel dat de NS en ProRail er alles aan doen 'om voor die laatste paar uurtjes' treinen te laten rijden..

19-11-2010 21:12:11
broek53
broek53
Buiten Utrecht wel, binnen het gebied Utrecht lijkt mij zowat uitgesloten.

19-11-2010 21:14:53
AgentX
AgentX
Ik kan me het wel voorstellen. Je kunt zonder dienstleiding geen treinen laten rijden. Gaan rijden op gevoel is geen goed plan. In de dienstpost is veel rook en waterschade en woordvoerders zeggen dat er zeker tot vier uur morgenochtend geen treinverkeer zal zijn.

Bron: www.nu.nl

Edit: ik heb het ook over Utrecht. Dat er in Groningen treinen kunnen rijden, tuurlijk, maar directe trajecten van en naar Utrecht gaan niet meer rijden vanavond. Het wordt letterlijk in het nieuws gezegd: "Prorail en NS hebben inmiddels bevestigd dat er geen treinen meer gaan rijden vanavond."

Laatst bewerkt door AgentX op 19-11-2010 21:17

19-11-2010 21:15:40
JdJ
JdJ
Ik kan me ook voorstellen dat er niets meer rijdt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het niet proberen en het maar laten voor wat het is

Laatst bewerkt door JdJ op 19-11-2010 21:16

19-11-2010 21:22:11
AgentX
AgentX
Quote
JdJ: Ik kan me ook voorstellen dat er niets meer rijdt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het niet proberen en het maar laten voor wat het is


Nou ja, het opvangen van gestrande reizgers is de hoogste prioriteit op dit moment. Toeristen en mensen die ver weg wonen worden opgevangen. Mensen die naar huis kunnen in de omgeving komen heus wel thuis. Niet in tien minuten, maar Nederland komt heus wel thuis.

Wat er van waar is weet niet, maar ik meen ergens te hebben gelezen dat ze bedden gaan plaatsen in de Jaarbeurs.

19-11-2010 21:25:03
JdJ
JdJ
Tuurlijk, dat is de hoogste prioriteit, maar dat je zei: 'dat ze er niet veel zin meer in hebben' vond ik een verkeerde opmerking en moest ik even kwijt

19-11-2010 21:39:26
waalkade
waalkade
Quote
nohab:
Quote
waalkade: Met goederentreinen heeft men in een dergelijk geval wel eens in Nm omgelopen.
Bedoel je omgeleid vanaf Kfh via Bd-Ht-Nm-Vl? Ik zie de vergelijking met de situatie op dit moment even niet in. De CNL 419 is met de 1611 onderweg richting Dv en ook die heeft geen loc achterop.
Simpel, vanuit Zp komend rijdt men door Ah heen naar Nm. Daar loopt men om op de sporenbundel 6 t/m 9.
Vanuit Nm kan men zonder kopmaken door naar Em. (Of naar Kn%02%)

19-11-2010 21:45:04
waalkade
waalkade
Quote
AgentX: Ik kan me het wel voorstellen. Je kunt zonder dienstleiding geen treinen laten rijden. Gaan rijden op gevoel is geen goed plan. In de dienstpost is veel rook en waterschade en .....
In de scheepsbouw gebruikte we vroeger Halon en vandaag de dag gebruikt men FM200 als het wat mag kosten.
Waterschade is er dan niet.

19-11-2010 21:47:35
stephan90
stephan90
Quote
waalkade:
Quote
nohab:
Quote
waalkade: Met goederentreinen heeft men in een dergelijk geval wel eens in Nm omgelopen.
Bedoel je omgeleid vanaf Kfh via Bd-Ht-Nm-Vl? Ik zie de vergelijking met de situatie op dit moment even niet in. De CNL 419 is met de 1611 onderweg richting Dv en ook die heeft geen loc achterop.
Simpel, vanuit Zp komend rijdt men door Ah heen naar Nm. Daar loopt men om op de sporenbundel 6 t/m 9.
Vanuit Nm kan men zonder kopmaken door naar Em. (Of naar Kn%02%)


En de CNL naar München/Zürich staat op de AV van Arnhem inmiddels op +91. Was ook wel te verwachten natuurlijk zo'n grote vertraging, maar mooi dat ie rijdt. Hoe zijn eigenlijk de Utrechtse reizigers in deze CNL's verzeild geraakt?

Stephan

19-11-2010 21:47:36
nohab
nohab
Quote
waalkade:
Quote
nohab:
Quote
waalkade: Met goederentreinen heeft men in een dergelijk geval wel eens in Nm omgelopen.
Bedoel je omgeleid vanaf Kfh via Bd-Ht-Nm-Vl? Ik zie de vergelijking met de situatie op dit moment even niet in. De CNL 419 is met de 1611 onderweg richting Dv en ook die heeft geen loc achterop.
Simpel, vanuit Zp komend rijdt men door Ah heen naar Nm. Daar loopt men om op de sporenbundel 6 t/m 9.
Vanuit Nm kan men zonder kopmaken door naar Em. (Of naar Kn%02%)
Alsof dat in Ah niet kan. Sterker nog: dan doen ze nu ook. Ik vrees trouwens de dag van morgen omdat dan Muiderpoort-Gaasperdammerweg er dan ook uit ligt wegens werkzaamheden.

Laatst bewerkt door nohab op 19-11-2010 21:49

19-11-2010 21:51:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
waalkade: In de scheepsbouw gebruikte we vroeger Halon en vandaag de dag gebruikt men FM200 als het wat mag kosten.
Waterschade is er dan niet.
Het was ook eerst niet de bedoeling met water te blussen. RTV Utrecht meldt daarover...
"De brand brak rond 16.20 uur uit in een aggregaat in een een relaisruimte van ProRail. Eerst is geprobeerd te blussen met CO2, maar toen dat niet lukte, is water gebruikt. Daardoor kwam accuzuur vrij waardoor het aggregaat compleet vernield is."

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-11-2010 21:51


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-11-2010 21:51:01
gvttreinen
gvttreinen
Zo'n ramp is wel een goede oefening voor 't OCCR hoewel ik het gevoel heb dat er geen verschil is met voorgaande jaren.
Treinpersoneel van de 16059 klaagde over gebrekkige communicatie...
Gérard, om 19.55 thuis na trein/wandelen/varen/wandelen en autorit.

19-11-2010 21:56:53
martw
martw
RTV Utrecht meldde 12 minuten geleden het volgende (zie ook www.rtvutrecht.nl): zaterdag waarschijnlijk ook geen treinen van/naar Ut.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 19-11-2010 21:58

19-11-2010 21:58:26
thom
thom
Quote
stefanvdw: dan maar de wissels in de rijwegen gaan krukken zodat er i.i.g. nog wat kan rijden, ik wil niet weten wat voor chaos het daar nu moet zijn. Dat wordt de veldbedjes van een paar jaar geleden maar weer tevoorschijn halen vrees ik, gezellie!

Leuk bedacht dat krukken, maar dan moet er nog steeds een TRDL zijn die dat gebied beheert en toestemming voor dat krukken en rijden geeft.

Kan natuurlijk niet zo zijn dat men lukraak gaat krukken met alle gevolgen van dien.

En die TRDL heeft juist nu geen werkpost, geen overzicht van zijn gebied, en is ook totaal onbereikbaar...

19-11-2010 22:00:38
bond
bond
Het zou ook handig zijn als Prorail in het vervolg op web en TT gaat melden waar wél in de buurt van Ut treinen rijden, bijvoorbeeld Amf of Bkl, zodat reizigers uit Ut daar een weg naartoe kunnen vinden. Alleen een opsomming dat er geen verkeer is naar en van Ut en rondom Gd, Gdm etc is wel erg beperkt denken en niet oplossingsgericht.
En is het 's avonds echt niet (meer) mogelijk gebleken om een pendeldienst van bussen op te zetten naar bijvoorbeeld Amf zodat reizigers thuis kunnen komen in de NO-hoek?
By the way, leve Twitter waar de hash #lift veel mensen helpt.

19-11-2010 22:03:20
MDDM
MDDM
Quote
thom: Leuk bedacht dat krukken, maar dan moet er nog steeds een TRDL zijn die dat gebied beheert en toestemming voor dat krukken en rijden geeft.
Het is ons niet meer toegestaan om wissels te krukken, helaas %03%


Gr Joop mcn Lls

19-11-2010 22:04:35
daniel81
daniel81
Quote
nohab:
Quote
waalkade:
Quote
nohab:
Quote
waalkade: Met goederentreinen heeft men in een dergelijk geval wel eens in Nm omgelopen.
Bedoel je omgeleid vanaf Kfh via Bd-Ht-Nm-Vl? Ik zie de vergelijking met de situatie op dit moment even niet in. De CNL 419 is met de 1611 onderweg richting Dv en ook die heeft geen loc achterop.
Simpel, vanuit Zp komend rijdt men door Ah heen naar Nm. Daar loopt men om op de sporenbundel 6 t/m 9.
Vanuit Nm kan men zonder kopmaken door naar Em. (Of naar Kn%02%)
Alsof dat in Ah niet kan. Sterker nog: dan doen ze nu ook. Ik vrees trouwens de dag van morgen omdat dan Muiderpoort-Gaasperdammerweg er dan ook uit ligt wegens werkzaamheden.

Waalkade heeft het over goederentreinen, wellicht dat die een dusdanige lengte hebben dat omlopen in Ah niet gaat? Voor een reizigerstrein lijkt het me in elk geval een onnodige aanpak om Ah-Nm te pendelen.

Trouwens, ik meen de 1614 gezien te hebben voor de Jan Kipura%05%

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-11-2010 22:07

19-11-2010 22:05:49
nohab
nohab
Dat was dus EN 447, makkeijk te herkennen aan het RZD-slaaprijtuig.

19-11-2010 22:07:30
thom
thom
Quote
MDDM:
Quote
thom: Leuk bedacht dat krukken, maar dan moet er nog steeds een TRDL zijn die dat gebied beheert en toestemming voor dat krukken en rijden geeft.
Het is ons niet meer toegestaan om wissels te krukken, helaas %03%

Volgens mij is dat alleen een interne NS regel?

Immers moet elke trein verplicht voorzien zijn van wisselkruk. Lijkt me een leuke dus als prorail jou daar opdracht voor geeft

19-11-2010 22:18:16
joske4711
joske4711
Volgens de AV van Utrecht Centraal zouden de afgelopen avond toch de nodige treinen Utrecht verlaten hebben. Op sommige tijdstippen zouden 10 van 16 getoonde getoonde treinen rijden. Althans ze waren niet als "Rijdt vandaag niet" aangekondigd. Kan iemand bevestigen of deze treinen inderdaad nog gereden hebben.

19-11-2010 22:20:08
stephan90
stephan90
Er rijdt niks.

19-11-2010 22:21:15
MDDM
MDDM
Quote
thom:
Quote
MDDM:
Quote
thom: Leuk bedacht dat krukken, maar dan moet er nog steeds een TRDL zijn die dat gebied beheert en toestemming voor dat krukken en rijden geeft.
Het is ons niet meer toegestaan om wissels te krukken, helaas %03%

Volgens mij is dat alleen een interne NS regel?

Immers moet elke trein verplicht voorzien zijn van wisselkruk. Lijkt me een leuke dus als prorail jou daar opdracht voor geeft
Als ik die opdracht krijg van Prorail moet ik hem helaas weigeren. Ik mag het niet.


Gr Joop mcn Lls

19-11-2010 22:21:39
WesselE
WesselE
Quote
martijnmet: Nog een update: het is een grote chaos! NS gaat geen(!) bussen inzetten, iedereen moet op eigen gelegenheid thuiskomen!%09%
Phew, dan heb ik mazzel gehad. Ik werd om 19u45 keurig afgezet op station Zbm vanuit Ht met een heerlijke touringcar.


'Okeh'

19-11-2010 22:22:42
joske4711
joske4711
Quote
stephan90: Er rijdt niks.


Heeft er ook niets gereden ?

19-11-2010 22:24:56
WesselE
WesselE
Nee.


'Okeh'

19-11-2010 22:25:29
stephan90
stephan90
Nee, onmogelijk. Morgen rijdt er zelfs niet eens wat.

19-11-2010 22:28:09
roeter
roeter
Op TT staat nu inderdaad dat er waarschijnlijk morgen ook geen treinen rijden naar/van Utrecht.
Als, zoals er er staat, inderdaad grote schade is aan de relaisruimte mag je blij zijn als er maandag een nood-dienstregeling is.
Misschien was het oefenen met de pendel-diensten een paar weken geleden toch niet voor niets %04%.