Gladheid op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
10-11-2010 22:03:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Het is inmiddels wel duidelijk te merken dat de gladheid, vooral in de herfst, een belangrijke rol speelt in de vertragingen en het onderhoud van de treinen.
Er zijn inmiddels hulpmiddelen zoals Sandite maar ook strooizand.

Echter zijn beide nogal zeldzaam aan het worden, er zijn maar weinig Sandite-stellen, en tegen de tijd dat heel nederland is gedaan kunnen ze weer terug naar het beginpunt omdat het daar allang weer is weggereden.

Maar nu brand bij mij de allergrootste vraag:
Zand is een goede vervanger van Sandite (eigenlijk de voorganger), echter hebben alleen locomotieven een zandstrooi-installatie aan boord.
Juist, het geen wat inmiddels bij NS schaars begint te worden.
Een voorbeeld is staatslijn K (Zd-Ekz), daar rijdt zeer zelden een loc (met een beetje geluk in de 14500, maar ook deze is vaak mddm i.p.v. 1700), hoe wilt de NS de gladheid dan bestrijden?

En wat te denken aan 2012, wanneer de DD-AR+1700 verdwenen zijn? Wanneer we alleen de cargo's, ICR, BNL & FYRA (als die dan nog met een loc zijn), met loc rijden? Deze komen dan lang niet door heel nederland. Moeten we dan nog ergere taferelen meemaken?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 10-11-2010 22:05


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-11-2010 22:13:47
microshit
microshit
Ik zat gisteren al te fantaseren om in ieder geval tegen losliggende bladeren gewoonweg 2 bezems voorop iedere trein te monteren... maar dat zal ook wel ergens niet goed gaan.
Of gewoonweg ieder treinstel met Sandite of zand voorzien. Maarja ik ben natuurlijk geen expert op dat gebied.
 

10-11-2010 22:16:35
thom
thom
Zand en Sandite zijn geen opvolgers maar totaal verschillende zaken.

Zand werkt prima, maar na passage van een trein verwaaid het weer en is het ermee gedaan. Werkt dus alleen per trein en langer zeker niet.

Sandite daarin tegen is bedoeld om te blijven hechter op de spoorstaaf en zal een langer aantal as passages meegaan.
 

10-11-2010 22:17:18
daniel81
daniel81
Daar zou NS toch lorries voor gaan inzetten? %02%  


10-11-2010 22:20:33
bogger
bogger
@dlm4yjp:

en half Nederland straks met SLT zit.. Wat de afgelopen dagen absoluut geen slipgevoelig materieel bleek te zijn (sarcasm)%08%
 

10-11-2010 22:23:49
daniel81
daniel81
Wat ik dan weer zo gek vind, is dat de DB 423-426 ook al van meet af aan grote problemen kent in de herfst (weet eerlijk gezegd niet hoe dat dit jaar uitgaat)
Of moet de NS het wiel hier letterlijk opnieuw uit gaan vinden?
 

10-11-2010 23:21:24
nielske90
nielske90
Quote
microshit: Ik zat gisteren al te fantaseren om in ieder geval tegen losliggende bladeren gewoonweg 2 bezems voorop iedere trein te monteren... maar dat zal ook wel ergens niet goed gaan.
Inderdaad, bij de eerste de beste overweg die je tegenkomt ben je je bezems kwijt.%08%
 

10-11-2010 23:23:25
Noodrem
Noodrem
NSR heeft daar inderdaad wel een beetje een handje van.

Ik vind het ook zeer opmerkelijk te noemen dat NSR in de Spits wist te melden dat het SLT-materieel van de winter naar Tsjechië zal gaan om daar te gaan testen hoe het materieel zich houdt i.c.m. sneeuw.

Lijkt mij toch dat je zoiets vóór massale inzet test, zodat als straks blijkt dat enkele componenten slecht tegen (stuif)sneeuw kunnen, de hele SLT-vloot bij een paar vlokken sneeuw eruit ligt.
 

10-11-2010 23:25:10
martijnmet
Moderator
martijnmet
Wat iedereen hier wel zou interesseren is het promotie-onderzoek van dr. ir. Oscar Arias-Cuevas: http://www.refdag.nl/achtergrond/techniek/treinen_zonder_glijden_1_508309
Quote
dr. ir. Oscar Arias-Cuevas: „Een slimme inzet van magneetremmen in combinatie met zand of een geschikte adhesieverbeteraar kan de gladde massa verwijderen van zowel de rails als de wielen en in combinatie met optimale tractie- en remcontrolesystemen in het najaar een hoop ellende voorkomen.”
 

10-11-2010 23:33:35
ZJ37
ZJ37
NS en Prorail meldden van de week nog op NOS Teletekst pagina 751 dat ze maatregelen tegen de gladheid nemen.

Ook verschijnen er de eerste artikelen over de slechtste week-punctualiteit sinds jaren, dat dus slaat op afgelopen week. Meestal is men intern NS erg haastig om weer met een 88,7 % te pronken, maar de cijfers van vorige week laten nog altijd op zich wachten (hoezo censuur).
 

11-11-2010 00:11:11
mren
mren
Vorige week donderdag: 67,5%  

11-11-2010 08:48:42
ZJ37
ZJ37
Hmm, NS intern is dat getal nog niet gecommuniceerd. Dank in ieder geval.  

11-11-2010 09:03:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Het artikel dat de NOS er gisteren over had had het over slechts 66% als cijfer van NS. Uitrekenend op basis van hun eigen onderzoek gebaseerd op 400 ritten was de punctualiteit heel afgelopen week zelfs slechts 45% (maar da's waarschijnlijk ook het verschil tussen reis- en treinpunctualiteit)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2010 09:22:46
ZJ37
ZJ37
En wellicht ook het wel of niet meenemen van uitgevallen treinen.  

11-11-2010 09:29:27
robbertc
robbertc
Quote
dlm4yjp: Een voorbeeld is staatslijn K (Zd-Ekz), daar rijdt zeer zelden een loc (met een beetje geluk in de 14500, maar ook deze is vaak mddm i.p.v. 1700), hoe wilt de NS de gladheid dan bestrijden?
Op de meest bosrijke trajecten worden de sandite stellen ingezet. Dat is Zd-Ekz niet. Waarschijnlijk spelen op dat traject dus ook niet de grootste gladheidsproblemen..
 

11-11-2010 10:50:47
Rinse
Rinse
Worden die Sandite stellen ook op de lijn naar Rhn ingezet?  

11-11-2010 10:52:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat is de grap, volgens mij was het dit jaar zo dat de sandite stellen niet meer planmatig op de Veenendaallijn komen, alleen in de bijsturing mocht het nodig zijn (tenminste, als ik het me goed herinner). Als het kalf verdronken is dempt men de put...  

11-11-2010 10:54:28
Rinse
Rinse
Terwijl de Veenendaallijn nou ook wel een lijntje is waar het wel eens glad wil zijn.....  

11-11-2010 11:19:34
dlm4yjp
dlm4yjp
@ robbertc:

klopt, maar ook hier kan het glad zijn, dat bewees een 4500 vorige week donderdag nog, gelukkig op spoor 1 ri. Ekz.
De trein kwam met 4 bakken met een kleine 30 km/u binnen, zette de remming in en met hoop kabaal, vonken en stoom/rook tot stilstand tussen bakbordje 6 en 8...
Gelukkig weinig aan de hand, maar ik had niet willen weten wat er zou gebeuren als hetzelfde in tegenovergestelde richting zou gebeuren...
Volgensmij heb je dan een hoop andere smurrie onder de trein, gezien het feit je met 2-4 baklengte extra toch echt voorbij de voetgangersovergang bent...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 11-11-2010 11:27


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-11-2010 11:38:38
broek53
broek53
Quote
Rinse: Terwijl de Veenendaallijn nou ook wel een lijntje is waar het wel eens glad wil zijn.....
Zeker, maar niets extreems zover ik mij herinner. Sandite lijkt bij SLT dus ook niet voldoende te helpen, anders had men dat de afgelopen tijd echt wel gedaan.
 

11-11-2010 11:45:51
ZJ37
ZJ37
Overigens reed gisteren de museumpendel ook niet vanwege de gladde sporen, maar werd er speciaal een Sandite-stel die kant op gestuurd om de laatste paar slagen toch te laten rijden! Zie ik hier invloeden van Bert&Bert?  

11-11-2010 11:52:25
broek53
broek53
Dat moet je nooit uitsluiten, al lijkt mij dat voor zoiets futiels wel een heel snelle actie. En ik zou de museumpendel voorlopig ook maar niet met SLT rijden!  

11-11-2010 12:30:45
sik214
sik214
Maar gelukkig rijdt de pendel niet meer naar een kopspoor in het NSM...  

11-11-2010 14:37:50
jorick
jorick
Quote
broek53: Dat moet je nooit uitsluiten, al lijkt mij dat voor zoiets futiels wel een heel snelle actie. En ik zou de museumpendel voorlopig ook maar niet met SLT rijden!

Want... Die heeft magneetremmen dus zal hij nooit stil komen te staan? SLT rijdt prima. Ik cross er elke dag mee heen en weer naar Baarn en merk wel dat het glad is, maar lang leve de ABI. Wegrijden lukt ook, zonder problemen. Je moet alleen weten hoe je de trein moet rijden. 100% tractie geven 'om de halterem' los te krijgen is nergens voor nodig en daarna gewoon rustig opbouwen. Je geeft in je auto toch ook niet vol gas als het gesneeuwd heeft...???
 

11-11-2010 14:48:29
ijnte
ijnte
Waarom is het dan toch zo dat relatief veel SLT's stranden juist nu het zo glad is op het spoor? Ligt dat dan aan de betrouwbaarheid van de trein, of "onkunde" van de Mcn? Dat laatste kan ik me dan toch niet voorstellen.  

11-11-2010 14:59:26
sik214
sik214
NS gaf laatst zelf toe in de pers dat "de machinisten nog wat moesten wennen aan het remmen met de nieuwe treinen", daardoor kon het per ongeluk weleens gebeuren dat er een station voorbij werd gereden. Maar de veiligheid was niet in het geding, want seinen en overwegen werden niet ten onrechte gepasseerd... Nee, je wel kunnen verremmen bij een station, maar niet bij een STS...? Hele aparte redenatie.  

11-11-2010 15:10:10
ZJ37
ZJ37
De persvoorlichting moet alles in Jip-en-Janneke taal naar de buitenwereld brengen, waardoor het voor vooral de kenners totaal onlogisch overkomt.  

11-11-2010 15:13:56
jorick
jorick
Quote
ijnte: Waarom is het dan toch zo dat relatief veel SLT's stranden juist nu het zo glad is op het spoor? Ligt dat dan aan de betrouwbaarheid van de trein, of "onkunde" van de Mcn? Dat laatste kan ik me dan toch niet voorstellen.

Zonder al mijn collega's meteen over één kam te scheren: het rijdt anders. Heel anders. Laatste nieuwe materieel wat we grootschalig ingevoerd kregen was VIRM. Daar zit OOK ABI in en OOK dat heeft magneetremmen. SLT heeft bijvoorbeeld een gecombineerde rij-remhendel en geen tractiemeter direct in het zicht van de machinist. Je hebt soms 'geen idee' wat je aan het doen bent, omdat je geen visuele controle hebt. Als ik mijn rij-remhendel op 50% (ongeveer, het is gokken) zet, dan betekend het niet dat ik 50% tractie lever. De trein berekent aan de hand van grip op het spoor hoeveel tractie er gegeven kan worden. Dat is nieuw, want geen enkel materieel doet dat, zonder dat ik er bewust een handeling voor moet uitvoeren.

SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen. Ik heb laatste een collega gesproken die een UUR (!!) stil heeft gestaan op de baan (leeg mat naar Rhenen) omdat hij, nadat hij was gaan glijden, de trein in een snelremming had getrokken. Niet meer weg te komen. LBM wist ook geen raad. Shutdown, weet ik wat meer, alles geprobeerd maar niks werkte. Tot ze bedachten opnieuw een remproef te nemen. En daarmee kon hij weer verder rijden.

Het is wennen, en zeker met de massale instroom van het afgelopen jaar kom je soms dingen tegen die nog nooit zijn voorgekomen. Als dat massaal gebeurt, vallen er een hoop treinen uit. Voordeel is wel: alle machinisten die stranden verkondigen dat luidkeels in de koffiekamer, maar vertellen daarbij ook hun ervaringen en oplossingen. Zo wordt stukje bij beetje al het personeel op de hoogte gehouden (mede door interne notities van NSR en materieelbeheerders) om dit soort problemen in de toekomst te kunnen voorkomen.

Maar SLT heeft van begin af aan al een slechte naam toegespeeld gekregen en dat duurt lang, héél lang, voordat zoiets gezuiverd is. En tot die tijd zal media, hobbyisten en personeel blijven zoeken naar dingen die niet goed gaan, in plaats van dingen die wel goed gaan.

Maar ik ga even douchen en mij weer in mijn NSR-uniform hijsen, om straks weer fijn met SLT te mogen rijden.

Laatst bewerkt door jorick op 11-11-2010 15:19
 

11-11-2010 15:35:21
waalkade
waalkade
Quote
jorick: SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen. Ik heb laatste een collega gesproken die een UUR (!!) stil heeft gestaan op de baan (leeg mat naar Rhenen) omdat hij, nadat hij was gaan glijden, de trein in een snelremming had getrokken. Niet meer weg te komen. LBM wist ook geen raad. Shutdown, weet ik wat meer, alles geprobeerd maar niks werkte. Tot ze bedachten opnieuw een remproef te nemen. En daarmee kon hij weer verder rijden..
Komt er dan niet ergens prominent op het beeldscherm te staan "remproef afnemen" na een snelremming?

Laatst bewerkt door waalkade op 11-11-2010 15:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-11-2010 16:06:57
mren
mren
Dat zo toch bijna logisch zijn? Bij Audi komt er ook 'koppeling indrukken' in het scherm te staan als je je wilt starten (automaat).  

11-11-2010 16:35:41
joostb1
joostb1
Vroeger waren persvoorlichters mensen met veel praktijkervaring op het spoor. Nu zie ik regelmatig 'blondjes met een leuk smoeltje' met HBO Communicatie.
Quote
ZJ37: De persvoorlichting moet alles in Jip-en-Janneke taal naar de buitenwereld brengen, waardoor het voor vooral de kenners totaal onlogisch overkomt.



Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

11-11-2010 16:43:24
mdj
mdj
Feit: "hoog"opgeleiden proberen alles zo makkelijk mogelijk uit te leggen, zodat het ook voor "laag"opgeleiden te begrijpen is. "Laag"opgeleiden proberen alles zo moeilijk mogelijk uit te leggen -o.a. gebruik van moeilijke woorden- zodat de gemiddelde mens denkt dat deze "laag"opgeleiden heel slim zijn.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-11-2010 16:54:32
Somda
Somda
Huh?%09%
%08%


en btw: Neem voor de lol eens een keer de 4400 in de herfst, wegrijden in Wc, Rvs, Ow en rmn is een avontuur:P
 

11-11-2010 17:46:06
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81: Wat ik dan weer zo gek vind, is dat de DB 423-426 ook al van meet af aan grote problemen kent in de herfst (weet eerlijk gezegd niet hoe dat dit jaar uitgaat)
Of moet de NS het wiel hier letterlijk opnieuw uit gaan vinden?


In München is er geld uitgetrokken om het materieel aan te passen, daar zijn de snelheidsbeperkingen op het materieel ietsjes lichter geworden (Ergo: men mag iets harder rijden). Voor de rest is er volgens mij nog weinig gebeurd
 

11-11-2010 18:15:18
Elwood
Elwood
Zullen we de kunde van de vloot aan persvoorlichters van de NS maar met een grote korrel "zand" nemen , zand zo'n massaal voorradig goedje hier in Nederland wat ik mis in deze tijd van het jaar op m'n treinstel.

En ja ook vandaag was het weer plaatselijk glad.
 

11-11-2010 18:25:11
Elwood
Elwood
Quote
jorick:
Quote
ijnte: Waarom is het dan toch zo dat relatief veel SLT's stranden juist nu het zo glad is op het spoor? Ligt dat dan aan de betrouwbaarheid van de trein, of "onkunde" van de Mcn? Dat laatste kan ik me dan toch niet voorstellen.

Zonder al mijn collega's meteen over één kam te scheren: het rijdt anders. Heel anders. Laatste nieuwe materieel wat we grootschalig ingevoerd kregen was VIRM. Daar zit OOK ABI in en OOK dat heeft magneetremmen. SLT heeft bijvoorbeeld een gecombineerde rij-remhendel en geen tractiemeter direct in het zicht van de machinist. Je hebt soms 'geen idee' wat je aan het doen bent, omdat je geen visuele controle hebt. Als ik mijn rij-remhendel op 50% (ongeveer, het is gokken) zet, dan betekend het niet dat ik 50% tractie lever. De trein berekent aan de hand van grip op het spoor hoeveel tractie er gegeven kan worden. Dat is nieuw, want geen enkel materieel doet dat, zonder dat ik er bewust een handeling voor moet uitvoeren.

SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen. Ik heb laatste een collega gesproken die een UUR (!!) stil heeft gestaan op de baan (leeg mat naar Rhenen) omdat hij, nadat hij was gaan glijden, de trein in een snelremming had getrokken. Niet meer weg te komen. LBM wist ook geen raad. Shutdown, weet ik wat meer, alles geprobeerd maar niks werkte. Tot ze bedachten opnieuw een remproef te nemen. En daarmee kon hij weer verder rijden.

Het is wennen, en zeker met de massale instroom van het afgelopen jaar kom je soms dingen tegen die nog nooit zijn voorgekomen. Als dat massaal gebeurt, vallen er een hoop treinen uit. Voordeel is wel: alle machinisten die stranden verkondigen dat luidkeels in de koffiekamer, maar vertellen daarbij ook hun ervaringen en oplossingen. Zo wordt stukje bij beetje al het personeel op de hoogte gehouden (mede door interne notities van NSR en materieelbeheerders) om dit soort problemen in de toekomst te kunnen voorkomen.

Maar SLT heeft van begin af aan al een slechte naam toegespeeld gekregen en dat duurt lang, héél lang, voordat zoiets gezuiverd is. En tot die tijd zal media, hobbyisten en personeel blijven zoeken naar dingen die niet goed gaan, in plaats van dingen die wel goed gaan.

Maar ik ga even douchen en mij weer in mijn NSR-uniform hijsen, om straks weer fijn met SLT te mogen rijden.



Ik bestrijd je betoog dat er geen visuele controle mogelijk is in de Slt , want wel degelijk kan je tractie en remvermogen zien.

Over de rest van je verhaal zal ik me niet uitlaten ...
 

11-11-2010 22:06:51
thom
thom
Als je dat laatste niet wilt beargumenteren, moet je dan dan misschien ook maar niet zeggen...
Quote
waalkade: Komt er dan niet ergens prominent op het beeldscherm te staan "remproef afnemen" na een snelremming?

Dat zal dan kennelijk niet, want anders had die dat vast wel gedaan. Stilstaan doet die Mcn ook niet voor zijn lol vermoed ik

Zo blijkt maar weer, het materieel is nieuw, en kennis moet nog opgedaan worden ermee. Mcn'en komen nog steeds nieuwe situatie's tegen waarin ze soms niet (direct) weten te handelen.
Als die dingen straks een tijdje rijden heeft iedereen de zaken die maar weinig gebeuren eens een keer meegemaakt en weet dan uit ervaring ook hoe daarop te handelen en dan zullen dingen veel sneller gaan en minder opvallen....

Laatst bewerkt door thom op 11-11-2010 22:13
 

12-11-2010 00:39:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Komt wel degelijk in het scherm te staan dat je opnieuw de remproef moet nemen voorzover ik weet , en daarnaast is dat zelfs verplicht  

12-11-2010 01:12:05
dionysus
dionysus
Gisteren (woensdag) had ik een slagje breukelen-rhenen met een slt4 en een slt6, de maximum lengte die je maar kan hebben, het past in rhenen ook maar net. Was inderdaad een leuke ervaring om eens te zien wat SLT nou eigenlijk met gladheid doet. Tractie geven en ABI het werk laten doen gaat eigenlijk wel goed. Wat dat betreft kun je best redelijk vol gas wegrijden
Remmen is een iets ander verhaal maar daar kan ik nog niet al teveel overzeggen. Uitproberen is op zich best leuk, maar dan wel als het kan. Heb dus gewoon bij alle stations de remweg wat ruimer gekozen, een remstand gekozen tijdens het remmen en tijdens het slippen helemaal niets gedaan. Had immers toch ruime afstand gekozen dus maakte het niet zoveel uit, maar moet zeggen, dat de ABI mij ook hier niet tegenvalt.
Vandaag (donderdag) had ik een slagje Rhenen met good Old mat'64. Eigenlijk best wel vernuftig dat materieel vanuit de jaren 60 toch op een hele aardige manier voorzien is van een soort van ABI. Overigens mat'64 glijdt net zo makkelijk
 

12-11-2010 01:32:59
jorick
jorick
Quote
Rolffiej19: Komt wel degelijk in het scherm te staan dat je opnieuw de remproef moet nemen voorzover ik weet , en daarnaast is dat zelfs verplicht

En waar haal jij die wijsheid vandaan? Daarnaast, een remproef wordt NIET genomen na een snelremming. In ieder geval niet in mijn handboek... Dat het bij een SLT kennelijk wel moet is een nieuwe bijkomstigheid.

Quote
Elwood: Ik bestrijd je betoog dat er geen visuele controle mogelijk is in de Slt , want wel degelijk kan je tractie en remvermogen zien.

Over de rest van je verhaal zal ik me niet uitlaten ...

Tuurlijk, 'Monitoring 1', Tabblad 'Trein'. Staat het allemaal keurig beschreven. Ik zie graag alleen percentages of aanduidingen hoeveel procent tractie geleverd wordt. Want als ik 120 km/u rij en ik zit de rijhandel op +/- 50% tractie, geeft de trein geen 50% tractie, maar hooguit 10 à 20 procent.

En toch, hoor ik graag van je wat je er niet uit wilt laten. Mag ook per PB, als je het niet en publique wilt verkondigen.
 

12-11-2010 02:45:49
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
jorick:
Quote
Rolffiej19: Komt wel degelijk in het scherm te staan dat je opnieuw de remproef moet nemen voorzover ik weet , en daarnaast is dat zelfs verplicht

En waar haal jij die wijsheid vandaan? Daarnaast, een remproef wordt NIET genomen na een snelremming. In ieder geval niet in mijn handboek... Dat het bij een SLT kennelijk wel moet is een nieuwe bijkomstigheid.


Daar had ik het ook over anders krijg je die SLT dus niet van z`n plek
 

12-11-2010 02:47:54
jorick
jorick
Laat ik hem dan anders stellen: Waar haal jij die wijsheid vandaan dat het in het scherm komt te staan?  

12-11-2010 08:34:53
bjornl
bjornl
Quote
jorick: SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen.

Als dat alles is heeft NSR de laatste tijd vaak onnodig 10+ minuten vertraging opgelopen (zie mijn relaas van afgelopen maandag). Maar dit verklaart niet de problemen op de Veenendaallijn, of het moet zo zijn dat de mcn bij slippen een snelremming inzet.

Quote
Maar SLT heeft van begin af aan al een slechte naam toegespeeld gekregen en dat duurt lang, héél lang, voordat zoiets gezuiverd is. En tot die tijd zal media, hobbyisten en personeel blijven zoeken naar dingen die niet goed gaan, in plaats van dingen die wel goed gaan.


Dat is zeker waar, maar dat wordt ook nog verergerd doordat NSR direct een hele vloot besteld heeft in plaats van eerst een aantal proefstellen te halen. En er zijn ook gewoon serieuze (software-)problemen mee geweest.

Laatst bewerkt door bjornl op 12-11-2010 08:35
 

12-11-2010 10:51:58
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mren: Dat zo toch bijna logisch zijn? Bij Audi komt er ook 'koppeling indrukken' in het scherm te staan als je je wilt starten (automaat).

Handbak zul je bedoelen? Een automatische transmissie heeft geen koppeling.
 

12-11-2010 10:55:48
waalkade
waalkade
Quote
Dat is zeker waar, maar dat wordt ook nog verergerd doordat NSR direct een hele vloot besteld heeft in plaats van eerst een aantal proefstellen te halen.
En er zijn ook gewoon serieuze (software-)problemen mee geweest.
Dat laatste kan je NSR niet verwijten.
Ze zijn te lang en eigenlijk nog steeds in onzekerheid gelaten of ze met die stellen in de toekomst mogen rijden.

Laatst bewerkt door waalkade op 12-11-2010 11:01
 

12-11-2010 11:41:50
bjornl
bjornl
Uhm, ik neem het NSR sowieso niet kwalijk dat er softwareproblemen zijn, het ging me erom dat het niet alleen maar negatieve beeldvorming om kleine dingen was maar ook gewoon serieuze mankementen. En hoezo is NSR in onzekerheid gelaten of ze met die stellen mochten rijden? Doel je dan op de rechtszaak die aangespannen was rond de aanbesteding van de bouw van die dingen? Ik snap sowieso niet wat je met die opmerking bedoelt.  

12-11-2010 12:09:25
waalkade
waalkade
En wanneer ik de drie woorden "met die stellen" weglaat, snap je hem dan wel?

Laatst bewerkt door waalkade op 12-11-2010 12:09
 

12-11-2010 12:23:22
jorick
jorick
Quote
bjornl:
Quote
jorick: SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen.

Als dat alles is heeft NSR de laatste tijd vaak onnodig 10+ minuten vertraging opgelopen (zie mijn relaas van afgelopen maandag). Maar dit verklaart niet de problemen op de Veenendaallijn, of het moet zo zijn dat de mcn bij slippen een snelremming inzet.

Nee, tenminste: ik mag aannemen van niet. De ABI van SLT is an sich een vernuftig systeem. Hoe meer tractie gegeven wordt, hoe meer slip uiteindelijk zal optreden. Hoe meer slip er optreedt, hoe meer de tractie wordt geknepen. Logisch vervolg zal zijn dat de betreffende machinist denkt: ik kom niet (of nauwelijks) vooruit, ik geef wat tractie bij. Dat resulteert weer in meer slip, waardoor er NOG meer tractie wordt afgenomen. Uiteindelijk is de emmer leeg, en kan je niet meer voor- of achteruit. Je zult dan stil moeten staan (half schuin op een helling), en weer tractie moeten geven. Gaat dat allemaal weer té snel en té hard, dan zal na een paar meter het hele hiervoor benoemde verhaal opnieuw beginnen.

De ABI-melding verschijnt ook maar op één tabblad (in de vorm van een ieniemienie balkje wat grijs wordt). Je hoort ook nauwelijks als ABI ingrijpt.

Zelf rij ik regelmatig (minstens een paar slagen per week) op SLT tussen Ut - Brn. Voornamelijk bij Bhv is het spekglad. Bij het wegrijden, en bij het afremmen voor de stations, uit beide richtingen. Na wat 'experimenteren' ben ik er achter gekomen dat je de tractiehandel het beste in één stand kan laten staan, waardoor de ABI zich volledig kan concentreren op hoeveel tractie jij ongeveer vraagt en dat zo geleidelijk mogelijk te doseren op de tractie-installaties zonder dat er te veel slip toetreedt. Dit verhaal werd later beaamd door de materieelbeheerders bij NSR, want nog geen 3 dagen later verschenen er allerlei notities op de diverse standplaatsen met dit verhaal er in. Ik zei eerder al: het duurt even voordat iedereen op de hoogte gesteld kán worden en uiteindelijk ook is. En in die tussentijd kan er veel, heel veel, mis gaan.

Ik zou er nog uren over door kunnen praten, maar aangezien de verhouding machinisten/hobbyisten hier zo is dat de hobbyisten zwaar in de meerderheid zijn, heeft het weinig zin om nog verder in detail te treden. Het zal vast interessant zijn, maar een SLT rijden zal er bij de meesten niet inzitten...

Er wordt vaak (té vaak?) geroepen dat het toch idioot is dat (...) en dat we niet begrijpen waarom (...) en het zal eens niet zo zijn dat het een keer goed gaat (...), maar achter de schermen wordt er echt wel gewerkt aan oplossingen. Het duurt alleen even.

Ding dong! Komen Rolffiej19 en Elwood nog met een weerwoord? Dank u!

Laatst bewerkt door jorick op 12-11-2010 12:29, reden: Oproep geplaatst
 

12-11-2010 12:40:16
bjornl
bjornl
Quote
waalkade: En wanneer ik de drie woorden "met die stellen" weglaat, snap je hem dan wel?
Dan doel je op de aanbesteding van het hoofdnet? Ok, maar wat heeft dat met de software te maken?
 

12-11-2010 13:06:09
waalkade
waalkade
Niets.  

12-11-2010 13:22:47
bjornl
bjornl
Ok joh, als je niet gewoon wil zeggen wat je bedoelt, laat dan maar.  

12-11-2010 15:24:52
mren
mren
Quote
kbrandsma:
Quote
mren: Dat zo toch bijna logisch zijn? Bij Audi komt er ook 'koppeling indrukken' in het scherm te staan als je je wilt starten (automaat).

Handbak zul je bedoelen? Een automatische transmissie heeft geen koppeling.

Ja, maar de doen het beide; bij de automaat moet je de rem intrappen en werkt die rem net als de koppeling bij een handgeschakelde: door op laten komen gaat de wagen rijden.
 

12-11-2010 15:57:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
jorick:
SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen. Ik heb laatste een collega gesproken die een UUR (!!) stil heeft gestaan op de baan (leeg mat naar Rhenen) omdat hij, nadat hij was gaan glijden, de trein in een snelremming had getrokken. Niet meer weg te komen. LBM wist ook geen raad. Shutdown, weet ik wat meer, alles geprobeerd maar niks werkte. Tot ze bedachten opnieuw een remproef te nemen. En daarmee kon hij weer verder rijden..


Het zijn zelfs jou eigen woorden hur en in de begin tijd van de slt toen ze op de zaanstraat stonden reden we er wel is mee over het terein en kregen we uitleg hoe alles in z`n werk ging en daar is me wel van blijven bij staan dat je die remproef moet nemen na een snelremming
 

12-11-2010 16:47:15
timtrein
timtrein
Je stelt dat het "verplicht" is, en daardoor lijkt het alsof er een of andere regel is die dat verplicht stelt. Je bedoelt te zeggen dat het nodig is om de software tevreden te stellen. Dat is net even wat anders.  


12-11-2010 16:55:09
MDDM
MDDM
Verplicht is het inderdaaad, zit namelijk in de rijvoorwaarde.


Gr Joop mcn Lls
 

12-11-2010 19:00:47
timtrein
timtrein
Ja dat had ik inmiddels wel begrepen
Maar het woord "verplicht" duidt meer op een door een mens gestelde regel / afspraak dan een softwaretechnische bevrediging. Maar dat even terzijde.
 

12-11-2010 19:57:50
maigoda
maigoda
Quote
MDDM: Verplicht is het inderdaaad, zit namelijk in de rijvoorwaarde.

De remproef, in de zin van "alle vlakjes zijn groen" zit niet meer in de rijvoorwaarde. Ook als alle vlakjes wit zijn, is er mee te rijden. In het begin zat het wel in de rijvoorwaarden, maar door te veel problemen is dat er uitgehaald.
Groetjes,
Emiel
 

12-11-2010 19:59:35
MDDM
MDDM
Ook niet als je dat ding vanuit shut-down gereed moet maken? Want dat is wat die instructie mcn gisteren wel vertelde (mcn van Ut)


Gr Joop mcn Lls
 

12-11-2010 21:15:08
dionysus
dionysus
Quote
maigoda:
De remproef, in de zin van "alle vlakjes zijn groen" zit niet meer in de rijvoorwaarde. Ook als alle vlakjes wit zijn, is er mee te rijden. In het begin zat het wel in de rijvoorwaarden, maar door te veel problemen is dat er uitgehaald.
Groetjes,
Emiel


Tja, daar kwam ik ook een keer achter toen ik een stelletje vanuit de landstraat haalde, was iets te snel met ok drukken en zowaar, het reed

Laatst bewerkt door dionysus op 12-11-2010 21:15, reden: quote bewerkt
 

15-11-2010 08:24:52
mdeen
mdeen
Quote
jorick:
Nee, tenminste: ik mag aannemen van niet. De ABI van SLT is an sich een vernuftig systeem. Hoe meer tractie gegeven wordt, hoe meer slip uiteindelijk zal optreden. Hoe meer slip er optreedt, hoe meer de tractie wordt geknepen. Logisch vervolg zal zijn dat de betreffende machinist denkt: ik kom niet (of nauwelijks) vooruit, ik geef wat tractie bij. Dat resulteert weer in meer slip, waardoor er NOG meer tractie wordt afgenomen. Uiteindelijk is de emmer leeg, en kan je niet meer voor- of achteruit. Je zult dan stil moeten staan (half schuin op een helling), en weer tractie moeten geven. Gaat dat allemaal weer té snel en té hard, dan zal na een paar meter het hele hiervoor benoemde verhaal opnieuw beginnen.


Dat is geen vernuftig susteem, dat is een dom systeem. Of je legt het verkeerd uit.
Natuurlijk zal het zo zijn dat als je bij 10% tractie begint te slippen en je geeft 20% tractie, dat er dan maar 10% afgenomen wordt, geef je 100%, dan zal er 90% afgenomen worden.

Maar het kan toch niet zo zijn dat als je bij 10% tractie doorslipt en je geeft 100% tractie, dat dan naar ver onder de 10% teruggeregeld wordt.
Natuurlijk is het niet handig om geen slipmelder te installeren, maar een machinist zal toch ook wel begrijpen dat als de trein niet optrekt zoals verwacht, dat er dan ook wat aan de hand kan zijn?

Ik weet niet of de tractie anders aanhoort bij slip, maar bij BR425 is dat iig wel. Je hoort dan een soort gierend geluid.
 

15-11-2010 08:44:19
mich
mich
Een slipmelder is wel erg handig. Niet iedere machinist is hetzelfde, het zijn zelfs mensen. Daardoor voelen ze echt niet allemaal of een trein slipt. En heb beste anti slip systeem is nog altijd de machinist zelf, maar dan moet die wel weten wat er gebeurd.  

15-11-2010 19:10:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals ik het verhaal van jorick las, begreep ik dat de tractiehendel (wat eigenlijk in de SLT een verkeerde benaming heeft), juist de versnelling (x aantal m/s) bepaald, niet de hoeveelheid tractie, als je met die gedachte het verhaal nog is eens leest dan klopt het uiteraard wel!

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-11-2010 19:11


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-11-2010 19:44:56
thom
thom
Quote
mdeen:
Maar het kan toch niet zo zijn dat als je bij 10% tractie doorslipt en je geeft 100% tractie, dat dan naar ver onder de 10% teruggeregeld wordt.


Nou, lijkt me dat die slipregeling gewoon net zolang het vermogen terug regelt totdat de slip verdwijnt, en als dat minder dan 10% is, zal dat zo moeten zijn.

Doe je dat niet dan blijf je simpelweg gewoon in de slip. Met als effect dat je helemaal niet wegkomt, en je tractiemotoren flinke schade van op kunnen lopen door het hogere toerental bij de verkeerde belasting...

Vergis je ook niet in de mate waarin je een slip kunt krijgen, dat is sneller en bij minder tractie dan je denkt...

Laatst bewerkt door thom op 15-11-2010 19:47
 

15-11-2010 22:02:21
jeanne
jeanne
Gladheid is niet alleen in Nederland een probleem zoals in de volgende items te zien is. Uit Zwitserland http://www.20min.ch/dyim/861ea8/B.M600,1000/images/content/1/5/7/15781238/13/topelement.jpg en België http://www.youtube.com/watch?v=ompLEFkM3yo  

15-11-2010 22:24:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Vooral die 2e link is een erg mooi voorbeeld van een gevalletje moeilijk wegkomen Echter is dit nota bene op een droge dag!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-11-2010 23:37:16
thom
thom
Gevalletje vals plat  

15-11-2010 23:40:33
edje
edje
hellingproefje ( je ziet hem eerst terug rollen )
Daarom hebben wij hier in NL op zulke trajecten L en H seinen staan.
 

16-11-2010 07:28:41
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: tractiehendel (wat eigenlijk in de SLT een verkeerde benaming heeft)
Het is een rij/remhendel. Om tractie te kunnen geven moet je de hendel eerst iets indrukken en dan naar voren drukken, voor remmen kan je soepel vanuit de rijstand overgaan naar de remstand.


Gr Joop mcn Lls
 

16-11-2010 07:31:06
MDDM
MDDM
Quote
mich: Een slipmelder is wel erg handig. Niet iedere machinist is hetzelfde, het zijn zelfs mensen. Daardoor voelen ze echt niet allemaal of een trein slipt. En heb beste anti slip systeem is nog altijd de machinist zelf, maar dan moet die wel weten wat er gebeurd.
In de SLT kan je heel goed horen als hij begint te slippen, zowel met remmen als met optrekken.


Gr Joop mcn Lls
 

16-11-2010 09:54:12
john2
john2
Quote
jeanne: Gladheid is niet alleen in Nederland een probleem zoals in de volgende items te zien is. Uit Zwitserland http://www.20min.ch/dyim/861ea8/B.M600,1000/images/content/1/5/7/15781238/13/topelement.jpg en België http://www.youtube.com/watch?v=ompLEFkM3yo

In het journaal op tv, hadden ze ook over de gladheid op het Nederlandse spoor. Er werd gezegd dat de Duitse spoorwegen met interesse naar de Nederlandse ontwikkelingen hierover werd gekeken. De NS had wat uitgevonden. Het is me even ontgaan wat dit was. Maar de woordvoerder zei dat het niet zaligmakend was.
 

16-11-2010 11:42:05
MDDM
MDDM
Sandite is inderdaad niet zaligmakend, maar een tijdelijke oplossing.


Gr Joop mcn Lls
 

17-11-2010 07:55:49
mdeen
mdeen
Quote
mich: Een slipmelder is wel erg handig. Niet iedere machinist is hetzelfde, het zijn zelfs mensen. Daardoor voelen ze echt niet allemaal of een trein slipt. En heb beste anti slip systeem is nog altijd de machinist zelf, maar dan moet die wel weten wat er gebeurd.

Overigens: De duitse zusjes van SLT (BR425) heeft gewoon een tractiemeter. Een wijzer die aangeeft hoeveel tractie de trein geeft. Die valt dus terug bij slip.
Ik weet dat VIRM ook een tractiemeter heeft maar niet of die dan de stand van de rijcontroller aangeeft of hoeveel tractie de trein geeft.
Zit zo'n meter er bij SLT ook in en wat geeft die aan: ingestelde tractie of daadwerkelijke tractie?
 

17-11-2010 09:02:32
maigoda
maigoda
De VIRM heeft inderdaad een tractie/remmeter. De wijzer gaat rechtsom bij tractie geven en heeft de tractie in procenten aan van 0 t/m 100. De wijzer gaat linksom bij remmen en geeft de ED-rem aan en aan de stand van de wijzer is ook de stand van de remkraan af te leiden.

Het akelige echter aan deze meter is dat deze alleen de tractie/ED-rem van het tractie-draaistel aangeeft van de kopbak in kwestie. Als van de kopbak de tractie is uitgeschakeld of uitvalt, dan werkt betreffende meter in die cabine niet meer.
Groetjes,
Emiel
 

17-11-2010 12:20:15
thom
thom
Quote
mdeen:
Ik weet dat VIRM ook een tractiemeter heeft maar niet of die dan de stand van de rijcontroller aangeeft of hoeveel tractie de trein geeft.

Als de meter de stand van de rijcontroller aan zou geven, zou ie niet zoveel nut hebben, immers zie je dat wel aan het pookje zelf
 

17-11-2010 15:30:42
spoorfan10
spoorfan10
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Van een conductuer bereep ik dat er aardig wat ICM stuk staat. Niet omdat ze vlakke plaatsen hebben van de gladheid, maar omdat er vermalen blad in de roosters van de compressoren is gezogen die daarop de geest gaven.

Spoorfan10
 

17-11-2010 16:02:43
ZJ37
ZJ37
En inmiddels missen we volgens mij ook het nodige SGM: alleen vanmorgen al 5 composities in de 6000/16000/13600 die vervangen zijn door ander materieel dan het geplande SGM (hetgeen dus neerkomt op de vervanging van minstens 10 stellen).  

17-11-2010 16:11:58
broek53
broek53
Quote
spoorfan10: Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Van een conductuer bereep ik dat er aardig wat ICM stuk staat. Niet omdat ze vlakke plaatsen hebben van de gladheid, maar omdat er vermalen blad in de roosters van de compressoren is gezogen die daarop de geest gaven.
Spoorfan10
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar als het waar is, zou dat betekenen dat de komende winter bij enige stuifsneeuw opnieuw desastreus zal gaan verlopen qua compressoren van ICM. Aangezien een van de wintermaatregelen nu juist het stuifsneeuwdicht maken van de compressoren inhield, kan ik mij slecht voorstellen dat al dan niet genalen blad nog zou kunnen binnendringen.
Toch?
 

17-11-2010 16:13:15
broek53
broek53
Quote
ZJ37: En inmiddels missen we volgens mij ook het nodige SGM: alleen vanmorgen al 5 composities in de 6000/16000/13600 die vervangen zijn door ander materieel dan het geplande SGM (hetgeen dus neerkomt op de vervanging van minstens 10 stellen).
Tsja, alleen al diverse gebeurtenissen in Leiden hebben vier Sprintertweetjes met schade opgeleverd en enige Spielerei im Wildenrath ook nog eentje - dan gaat het hard.
 

17-11-2010 16:22:32
mdj
mdj
Daarnaast reed gisteren ook het nodige ICM in de 7000/7600 (totaal 3 composities) wat neerkomt op 4 stellen..

Laatst bewerkt door mdj op 17-11-2010 16:22


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-11-2010 16:28:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
volgens mij is dat gedeeltelijk in de (1)7400/14700/4000 terecht gekomen ipv SLT...  

17-11-2010 16:50:52
kniesoor
kniesoor
Quote
mdj: Daarnaast reed gisteren ook het nodige ICM in de 7000/7600 (totaal 3 composities) wat neerkomt op 4 stellen..
En het SGM wat in de 7600 reed waren dan ook nog solo 3-en. Dat gaat op zich overdag prima, maar planmatig zitten er ook compo's met 3+2 in.
 

17-11-2010 17:45:53
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53:
Quote
spoorfan10: Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Van een conductuer bereep ik dat er aardig wat ICM stuk staat. Niet omdat ze vlakke plaatsen hebben van de gladheid, maar omdat er vermalen blad in de roosters van de compressoren is gezogen die daarop de geest gaven.
Spoorfan10
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar als het waar is, zou dat betekenen dat de komende winter bij enige stuifsneeuw opnieuw desastreus zal gaan verlopen qua compressoren van ICM. Aangezien een van de wintermaatregelen nu juist het stuifsneeuwdicht maken van de compressoren inhield, kan ik mij slecht voorstellen dat al dan niet genalen blad nog zou kunnen binnendringen.
Toch?
En dat terwijl NS en Prorail zo klaar zijn voor de winter. Als houd ik dat nog steeds voorzichtig op een soort van propagandastunt.
 

17-11-2010 19:27:26
joaska3
joaska3
Quote
thom:
Quote
mdeen:
Maar het kan toch niet zo zijn dat als je bij 10% tractie doorslipt en je geeft 100% tractie, dat dan naar ver onder de 10% teruggeregeld wordt.


Nou, lijkt me dat die slipregeling gewoon net zolang het vermogen terug regelt totdat de slip verdwijnt, en als dat minder dan 10% is, zal dat zo moeten zijn.

Doe je dat niet dan blijf je simpelweg gewoon in de slip. Met als effect dat je helemaal niet wegkomt, en je tractiemotoren flinke schade van op kunnen lopen door het hogere toerental bij de verkeerde belasting...

Vergis je ook niet in de mate waarin je een slip kunt krijgen, dat is sneller en bij minder tractie dan je denkt...
Volgens mij moet je als mcn bij te verwachten of optredende slip bij het SLT materieel voorzichtig tractie geven en als er slip optreed de hendel zo laten staan. De ABI installatie regelt dan verder alles zelf. Ga je spelen met de hendel meer/minder tractie etc. dan gaat het inderdaad fout en kan de installatie de slip niet meer fatsoenlijk terugregelen met alle kwalijke gevolgen van dien.
 

17-11-2010 19:29:15
MDDM
MDDM
Bij slip moet je tractie minderen. Niet de tractie/remhendel in de gekozen positie laten staan.


Gr Joop mcn Lls
 

17-11-2010 20:40:40
broek53
broek53
Quote
ZJ37:
Quote
broek53:
Quote
spoorfan10: Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Van een conductuer bereep ik dat er aardig wat ICM stuk staat. Niet omdat ze vlakke plaatsen hebben van de gladheid, maar omdat er vermalen blad in de roosters van de compressoren is gezogen die daarop de geest gaven.
Spoorfan10
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar als het waar is, zou dat betekenen dat de komende winter bij enige stuifsneeuw opnieuw desastreus zal gaan verlopen qua compressoren van ICM. Aangezien een van de wintermaatregelen nu juist het stuifsneeuwdicht maken van de compressoren inhield, kan ik mij slecht voorstellen dat al dan niet genalen blad nog zou kunnen binnendringen.
Toch?
En dat terwijl NS en Prorail zo klaar zijn voor de winter. Als houd ik dat nog steeds voorzichtig op een soort van propagandastunt.
Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Als je vindt dat er domweg gelogen wordt over de omkastingen van de compressorgroep, praat dan eens met Onnen en Haarlem wat die de afgelopen maanden allemaal gedaan hebben, zou ik zeggen.
 

17-11-2010 21:54:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Nouhjah, een aanpassing is niet altijd een verbetering
(Het moet zich immers nog bewijzen) Maargoed, meestal kun je er wel vanuit gaan dat zoiets wel goed moet komen, en zo niet merken we dat vanzelf


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-11-2010 22:00:10
thom
thom
Nou, dat zijn tochwel aanpassingen waarvan je mag verwachten dat die wel beproeft zijn vóórdat ze toegepast en ingebouwd worden.
Niet dat dat nogeens in de praktijk zou moeten blijken...

Laatst bewerkt door thom op 17-11-2010 22:00
 

18-11-2010 08:11:51
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53: Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Als je vindt dat er domweg gelogen wordt over de omkastingen van de compressorgroep, praat dan eens met Onnen en Haarlem wat die de afgelopen maanden allemaal gedaan hebben, zou ik zeggen.
Heb geen enkele twijfel over wat er achter de schermen gebeurt en dat dit een positieve bijdrage gaat leveren tijdens Koning Winter. Met mijn opmerking bedoelde ik meer dat NS en Prorail blijkbaar zo klaar zijn voor de winter dat waarschijnlijk velen ook verwachten dat er ook niks mis kan gaan. Hopelijk mag ik zo vrij zijn om niet te geloven dat we tijdens de winter compleet vrij blijven van infrastoringen en materieeldefecten (of ik heb wellicht niet begrepen waar NS en Prorail wél klaar voor zijn).
 

18-11-2010 08:56:28
spoorfan10
spoorfan10
Wat ik begreep is dat het niet zozeer het binnendringen was, maar dat door de sneeuw maatregelen de boel nu verstopt met bladpulp.

Spoorfan
 

18-11-2010 09:07:39
broek53
broek53
Quote
ZJ37:
Quote
broek53: Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Als je vindt dat er domweg gelogen wordt over de omkastingen van de compressorgroep, praat dan eens met Onnen en Haarlem wat die de afgelopen maanden allemaal gedaan hebben, zou ik zeggen.
Heb geen enkele twijfel over wat er achter de schermen gebeurt en dat dit een positieve bijdrage gaat leveren tijdens Koning Winter. Met mijn opmerking bedoelde ik meer dat NS en Prorail blijkbaar zo klaar zijn voor de winter dat waarschijnlijk velen ook verwachten dat er ook niks mis kan gaan. Hopelijk mag ik zo vrij zijn om niet te geloven dat we tijdens de winter compleet vrij blijven van infrastoringen en materieeldefecten (of ik heb wellicht niet begrepen waar NS en Prorail wél klaar voor zijn).
Het schijnt per se zwart of wit te moeten zijn. Natuurlijk zal het spoorverkeer hinder ondervinden van sneeuwval (en niet zo weinig ook, schat ik), maar dat laat onverlet dat Prorail en NS vorige winter er duidelijk niet klaar voor waren en nu veel hebben gedaan om de winter beter het hoofd te bieden. Als Rijkswaterstaat meldt dat ze klaar zijn voor de winter, verwacht je toch hopelijk ook niet dat je zonder enige overlast over de weg van A naar B kunt snellen?
 

18-11-2010 09:21:40
ZJ37
ZJ37
Nogmaals: het gaat er mij om dat NS/Prorail dergelijke zaken zodanig communiceert naar hun klanten dat het verwachtingen schept die ze niet waar kunnen maken. Dat is inderdaad erg zwart/wit gesteld, eens, maar laat NS/Prorail dan een nuance aanbrengen in het 'klaar zijn' voor de winter. Maar daarvan mogen we natuurlijk van mening verschillen.  

01-12-2010 12:23:19
AgentX
AgentX
Quote
sik214: NS gaf laatst zelf toe in de pers dat "de machinisten nog wat moesten wennen aan het remmen met de nieuwe treinen", daardoor kon het per ongeluk weleens gebeuren dat er een station voorbij werd gereden.


Dat merk ik nog heel vaak. Vaak rijden SLT's verder door dan nodig. M.i. ligt het niet zo zeer aan de gladheid, maar machinisten vergissen zich volgens mij met de blauwe rijtuigborden op de stations? In Breukelen zie ik vaak een SLT-IV tot het 4-bord rijden, terwijl vier bakken SLT gelijk staat aan 3 bakken SGM en zes bakken SLT aan ~4 bakken SGM. Het gevolg van deze actie is dat de trein vaak te ver van de trap/perroningang staat.

Laatst bewerkt door AgentX op 01-12-2010 12:25
 

01-12-2010 13:00:38
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Weet niet of dat nu specifiek aan SLT ligt. Want óf te Rta staan de borden verkeerd (richting Gd), of bijna alle machinisten denken dat ze bonuspunten krijgen als ze verder doorrijden.

PS. ik bedoel dus dat de IC's (in de regel ICM) ook te ver door rijden

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 01-12-2010 14:05


Met vriendelijke groet, Robin
 

01-12-2010 13:18:00
broek53
broek53
De borden zijn gebaseerd op bakken van 26 a 27 meter en als je dus op het aantal bakken SLT gaat stoppen, gaat het niet geheel goed. met een SLT-IV kun je een stukje voor de aanduiding 3 stoppen, met een VI een klein stukje voor een bord 4. Helaas relaiseren niet alle machinisten zich dat - of ze negeren het, dat weet ik niet.
Overigens zagen we de kwestie van de korte bakken al in 2003 aankomen (mede aan de hand van Thalys, ICE en de andere kant van het spectrum: Lint, GTW enzo.
Een voorstel om de bakkenborden te wijzigen in borden met een lengte-aanduiding (zoals bv in Duitsland) uit 2005 ligt vermoedelijk nog ergens in een la bij Prorail - of het is afgewezen, dat weet ik niet.
 

01-12-2010 13:25:05
ZJ37
ZJ37
Volgens mij bestaat er een simpele omrekenformule voor machinisten die op SLT rijden: # bakken SLT / 2 * 1,5

Vb: 10 bakken SLT wordt dan: 10/2 = 5 * 1,5 = 7,5.
Hij/zij wordt dan geacht de trein bij het bord 8 neer te zetten.

Maar dat heeft niet zoveel meer met de gladheid op het spoor te maken.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 01-12-2010 13:25
 

01-12-2010 20:00:41
smarkie
smarkie
en dan krijgen we allemaal een rekenmachine in het kerstpakket.
is veel makkelijker:
4 bakken (70m) 3
6 bakken (100m) 4
8 bakken (140m) 6
10 bakken (170m) 7(+)
12 bakken (200-210m)8(+)
14 bakken (240m) 10
16 bakken (270m) 10+

en dan nog de borden zijn er nog steeds voor een goede dienstuitvoering enz.
en soms is het beter om hem iets verder dan iets te krap binnen te zetten


Mcn NS International Rtd
 

01-12-2010 23:37:39
dh3201
dh3201
Grappig dat ze in Denemarken al lengteborden hebben, maar voor de ICE-TD nieuwe borden hebben geplaatst met "605" of "2x 605"
(ICE-TD is Baureihe 605)


Shqiperise-lopers?
 

02-12-2010 10:12:15
waalkade
waalkade
Is ERTMS geen optie i.p.v. of in aanvulling op bakborden?  

02-12-2010 11:55:42
thom
thom
Iets met kosten en baten...?  

02-12-2010 12:28:05
waalkade
waalkade
Maar wel mooi iets om mee te oefenen voordat men echt ermee aan de gang gaat.
En formeel moeten nieuwe treinstellen al het een en ander aan boord hebben.