jorick
  | Quote bjornl:Quote jorick: SLT moet na een snelremming opnieuw een remproef afnemen.
Als dat alles is heeft NSR de laatste tijd vaak onnodig 10+ minuten vertraging opgelopen (zie mijn relaas van afgelopen maandag). Maar dit verklaart niet de problemen op de Veenendaallijn, of het moet zo zijn dat de mcn bij slippen een snelremming inzet.
Nee, tenminste: ik mag aannemen van niet. De ABI van SLT is an sich een vernuftig systeem. Hoe meer tractie gegeven wordt, hoe meer slip uiteindelijk zal optreden. Hoe meer slip er optreedt, hoe meer de tractie wordt geknepen. Logisch vervolg zal zijn dat de betreffende machinist denkt: ik kom niet (of nauwelijks) vooruit, ik geef wat tractie bij. Dat resulteert weer in meer slip, waardoor er NOG meer tractie wordt afgenomen. Uiteindelijk is de emmer leeg, en kan je niet meer voor- of achteruit. Je zult dan stil moeten staan (half schuin op een helling), en weer tractie moeten geven. Gaat dat allemaal weer té snel en té hard, dan zal na een paar meter het hele hiervoor benoemde verhaal opnieuw beginnen.
De ABI-melding verschijnt ook maar op één tabblad (in de vorm van een ieniemienie balkje wat grijs wordt). Je hoort ook nauwelijks als ABI ingrijpt.
Zelf rij ik regelmatig (minstens een paar slagen per week) op SLT tussen Ut - Brn. Voornamelijk bij Bhv is het spekglad. Bij het wegrijden, en bij het afremmen voor de stations, uit beide richtingen. Na wat 'experimenteren' ben ik er achter gekomen dat je de tractiehandel het beste in één stand kan laten staan, waardoor de ABI zich volledig kan concentreren op hoeveel tractie jij ongeveer vraagt en dat zo geleidelijk mogelijk te doseren op de tractie-installaties zonder dat er te veel slip toetreedt. Dit verhaal werd later beaamd door de materieelbeheerders bij NSR, want nog geen 3 dagen later verschenen er allerlei notities op de diverse standplaatsen met dit verhaal er in. Ik zei eerder al: het duurt even voordat iedereen op de hoogte gesteld kán worden en uiteindelijk ook is. En in die tussentijd kan er veel, heel veel, mis gaan.
Ik zou er nog uren over door kunnen praten, maar aangezien de verhouding machinisten/hobbyisten hier zo is dat de hobbyisten zwaar in de meerderheid zijn, heeft het weinig zin om nog verder in detail te treden. Het zal vast interessant zijn, maar een SLT rijden zal er bij de meesten niet inzitten...
Er wordt vaak (té vaak?) geroepen dat het toch idioot is dat (...) en dat we niet begrijpen waarom (...) en het zal eens niet zo zijn dat het een keer goed gaat (...), maar achter de schermen wordt er echt wel gewerkt aan oplossingen. Het duurt alleen even.
Ding dong! Komen Rolffiej19 en Elwood nog met een weerwoord? Dank u!
Laatst bewerkt door jorick op Vrijdag 12 nov 2010 om 12:29:38, reden: Oproep geplaatst |