Serie 140 in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
29-10-2010 13:47:01
magnus
magnus
Quote
treintim:
Quote
mdj: Sinds wanneer mag de IC-berlin geen staanplaatsen hebben?

De 242 reed met 8 ipv 9 rijtuigen. De mensen mochten alleen uitstappen en niet meer instappen; "De veiligheid kon niet worden gewaarborgd" Dan denk ik aan zaanlijn-praktijken, maar nee: De gangpaden waren keurig leeg, iedereen zat (of stond in Apd op het perron te wachten) Als je het mij vraagt: beetje raar....


Vreemd verhaal, maar hoe weet je dat er niet meer ingestapt mocht worden om die reden? Werd dat omgeroepen op het station of in de trein? Toch raar dat dat instappen niet meer mocht, en iedereen in Apd volgde dit dus braafburgelijk op ook? Kan me zo voorstellen dat als je je vliegtuig moet halen, je toch stiekem instapte.
Ik heb wel eens in een volle internationale trein gestaan. Een andere keer riepen ze voor aankomst in Amf van de internationale trein (richting Schiphol) om, dat die vol was en dat je maar een half uur moest wachten. Stroomde de trein in Amf bijna helemaal leeg. Kortom, laat je niet zomaar uit het veld slaan door NS Hispeed.

Laatst bewerkt door mark op 31-10-2010 20:37
 

29-10-2010 20:52:41
daniel81
daniel81
Volgens mij zijn in trein 241 staanplaatsen meer regel dan uitzondering  

29-10-2010 21:02:33
mark
mark
In de 146 past het ook allemaal net niet is mijn ervaring. Ik zie de IC 140 sowieso liever los van de NO rijden net als vroeger, maar dat is weer een andere discussie. Worden er door NS überhaupt wel telcijfers en vol-normen gehanteerd voor deze serie, aangezien de capaciteit niet door NSR bepaald wordt?

Laatst bewerkt door mark op 29-10-2010 21:04
 

29-10-2010 22:03:07
mren
mren
Vast wel, vandaag in 148 zelfs de vervoerbewijzenchekers aanwezig.  


29-10-2010 23:17:57
maurits
maurits
Het probleem met de Berlijn-IC is ook dat het internationale vervoer sterk fluctueert. In de zomervakantie, in de weekenden en in de mei- en herfstvakantie zijn er veel mensen die naar Berlijn reizen, op andere dagen is dit veel minder.

Zou het geen idee zijn om vanaf Schiphol voorop de Berlijn-IC een 1700+ICR A+ICR B+ICR BDs bij te plaatsen? (erachter dan de planmatige 1700+9x DB rijtuig) In Hengelo aangekomen haak je de Berlijn-IC af en rij je met het korte ICR-stammetje naar Enschede. De Berlijn-IC vervolgt haar weg richting Bentheim. In de andere richting neem je eerst de Berlijn-IC binnen en koppel je het ICR-stammetje aan.

Je zult er alleen een rangeerder/storingsmonteur voor moeten stationeren in Hengelo en je zult de ICR's in UIC-modus moeten zetten om ze te laten communiceren met de DB-rijtuigen.

Zou het werkbaar zijn of ziet NS weer allerlei beren op de weg?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-10-2010 23:53:26
ZJ37
ZJ37
In Hgl afhaken is niet erg handig, kun je beter net als vroeger samen met de loc in Bh doen.  

29-10-2010 23:59:11
Pim530
Pim530
Tja, maar je hebt natuurlijk als voordeel ( mijn voorkeur zou trouwens zijn dat extra stammetje ICR achterop ) Dat in Hgl de trein naar Bh wegrijdt, en je geen extra ICM meer hoeft laten pendelen, en mensen gewoon kunnen blijven zitten  

30-10-2010 00:14:28
mren
mren
Sterker nog: de pendel naar Es rijdt al een tijdje niet meer. Dus `s avonds en op zondagen +30 voor reizigers die in Es met de bus verder willen.  

31-10-2010 19:29:12
thom
thom
Quote
maurits:
Je zult er alleen een rangeerder/storingsmonteur voor moeten stationeren in Hengelo en je zult de ICR's in UIC-modus moeten zetten om ze te laten communiceren met de DB-rijtuigen.

Zou het werkbaar zijn of ziet NS weer allerlei beren op de weg?

Dat heeft niks met beren op de weg te maken, gewoon doodsimpel een reken sommetje.

Het is niet 'zomaar even een mannetje neerzetten', voor die paar treintjes op een dag.
- Wat gaat die man de rest van de tijd doen ?
- Daarnaast rijden die treinen wel de hele dag door, dus je hebt het niet over 1 mannetje per dag, maar dat zal dan bestaan uit 3 diensten, dus 3 mannetjes per dag.
- Een week heeft 7 dagen, mensen werken vaak 5 dagen, dus daar heb je nog meer van die mannetjes voor nodig, en dan ook nogens iemand die dat mannetje kan vervangen als die een keer ziek afbelt...

- Daarnaast moet ICR in de UIC modus, en is op dat moment niet meer geschikt voor andere inzet, dat verlaagt weer de inzetmogelijkheden daarvan...
- Verder heb je op dat afgekoppelde treintje ook weer een Mcn en Hc nodig...
- Daarnaast ook nog weer een extra lok voor nodig die je daar moet stationeren...

En dan kan ik nogwel meer verzinnen, maar het lijkt me wel duidelijk dat het niet zo makkelijk is als hier even gesteld wordt
 

31-10-2010 20:14:46
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
die eis van een extra HC en Mcn is natuurlijk niet helemaal waar, voor de huidige pendel tussen Hgl en Es ben je die ook al kwijt natuurlijk... (het personeel voor de trip naar Bh kan dan in Hgl opstappen)

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een hopeloos inefficiënt plan is. Als we het nu over treinstellen hadden dan was dat makkelijk te realiseren maar het feit blijft dat rangeren met rijtuigen veel meer gedoe met zich meebrengt (iets waar de NS ook vanaf wil, alleen maar in vaste composities in treinstelmodus rijden dus...)
 

31-10-2010 20:20:02
Pim530
Pim530
De pendel rijdt er dus al niet meer... Goh, wat een service  

31-10-2010 20:29:37
mark
mark
Waarom kan de 140 niet weer gewoon in een apart pad rijden, met de 1600 een paar minuten ervoor, en richting Bh een paar minuten er achter? Zo is het t/m december 2006 altijd gegaan en dat leverde toen nooit problemen op. Ik vind het gewoon ronduit slecht dat je weleens +30 oploopt op pak 'm beet Hgl-Amf omdat er bij bijvoorbeeld Berlin Rummelsburg een storing is... of dat je in het hoogseizoen op een balkon kunt staan omdat de trein bomvol zit met koffers.

Laatst bewerkt door mark op 31-10-2010 20:31
 

31-10-2010 20:31:36
mren
mren
Sja, destijds viel er wel iets voor te zeggen aangezien er twee extra treinen moesten rijden omdat de IC140 zichzelf kruist in Hgl en de 10140-pendels elkaar rond Esd moeten kruisen.

Maar nu de 7900 weer 35 minuten keert in Es (en er wat DM'90 over is), zou dat mogelijkheden scheppen.

Op zich is het overdag niet zo erg, dan rijdt het aansluitende stadsvervoer in Es 4-8x per uur. Dus pendel terug op zondag en 's avonds (IC 243) zou al heel wat zijn.
 

31-10-2010 20:34:13
mren
mren
Quote
mark: Zo is het t/m december 2006 altijd gegaan en dat leverde toen nooit problemen op.


Het was net andersom: de 140-serie reed een paar minuten voor de 1700 uit (die toen op de tijden van de 1600 nu reed).
Nu zou je ergens bij Twl de 7000 doormidden rijden geloof ik, maar lijkt me dat die aan het perron in Dv wel voorbijgereden kan worden, zeker als de 140 Aml over zou slaan zoals vroeger.
 

31-10-2010 20:36:17
mark
mark
Volgens mij is het wel haalbaar als de 140 alleen in Hgl, Dv en Amf zou stoppen zoals vroeger het geval was. Ik heb trouwens ook weleens verhalen gehoord dat de 140 in Apd moet stoppen omdat daar het hoofdkantoor van de Belastingdienst zit?

Laatst bewerkt door mark op 31-10-2010 20:38, reden: Topic afgesplitst van OD
 

31-10-2010 21:33:13
Pim530
Pim530
En wat gaan we met de 7900 doen tussen Hgl en Wierden?  

31-10-2010 21:41:32
mark
mark
Volgens mij kan de 7900 in beide richtingen in Aml voorbij gereden worden, maar goed ik ben geen dienstregelingstechnicus.  

31-10-2010 21:45:16
mdj
mdj
Probleem is dat je de 7900 minimaal 6 minuten aan de kant moet hebben staan (3 minuten moet de 140 achter de 7900 hangen en 3 minuten dat de 7900 achter de 140 vertrekt.)

En of je dat red met de NO..? Ik denk het niet?

Laatst bewerkt door mdj op 31-10-2010 21:46


Bij twijfel: gebruik beton.
 

31-10-2010 22:25:15
joostb1
joostb1
Ik ben op 25 augustus j.l. met de 149 naar Berlijn gereisd.
Op station Duivendrecht hangen voor de 140-serie letterborden op het perron van spoor 1. Maar de 'wagenstandanzeiger' (ik bedoel het affiche dat aangeeft bij welke letter jouw rijtuig stopt) op het perron is al enkele jaren verlopen.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

31-10-2010 22:33:46
robbertc
robbertc
Quote
Pim530: De pendel rijdt er dus al niet meer... Goh, wat een service
Nou.. Richting Es rijdt die niet meer. Dat komt omdat de 7900 als een goed alternatief wordt beschouwd (maar die in Es dus niet aansluit op de bussen).
 

31-10-2010 23:27:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Waarbij je kunt afvragen of het oplossen van dit "probleem" iets is wat NS moet doen of iets wat Connexxion moet doen.
Je kunt met avond/zondagfrequenties natuurlijk nooit overal op aansluiten maar in dit specifieke geval lijkt het me dat meer reizigers iets hebben aan een aansluiting op de 7900 (voor de IC-reizigers op die uren dan 10 minuten extra wachttijd), andersom zijn het immers de stoptreinreizigers die 20 minuten mogen wachten. En met die eerste optie is de 7900 ineens wel een alternatief voor de pendeltrein.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-10-2010 23:32:00
mren
mren
Dan gooi je dus voor de paar internationale treinen op zondag en de ene doordeweekse je handige 'hele week het zelfde patroon' (.10/.40) overhoop.

Bovendien zitten die lijnen hier zo in elkaar dat ze rond .45 a .50 weer terug zijn op het station waarmee ze aansluiting geven op de IC's.

De eenvoudigste oplossing is gewoon die aansluitende pendel Hgl-Es terug.
 

01-11-2010 08:36:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Je schrijft zelf dat er in de rest van de week kwartiersdiensten of hoger zijn. Als je dus een kwartier gaat schuiven krijg je gewoon een 'hele week hetzelfde patroon' wat op .25 .55 ligt. Is dat zo'n ramp dan...
Gezien de vertrektijden uit Es heb je dan op de terugweg ook gewoon aansluiting op de stoptrein. En doordeweeks verandert er dan ook helemaal niks aan je IC-aansluitingen.

Zoals ik al schreef... je kunt op die daluren nu eenmaal niet overal op aansluiten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2010 13:08:15
berkel73
berkel73
Quote
joostb1: Op station Duivendrecht hangen voor de 140-serie letterborden op het perron van spoor 1. Maar de 'wagenstandanzeiger' (ik bedoel het affiche dat aangeeft bij welke letter jouw rijtuig stopt) op het perron is al enkele jaren verlopen.
Het heeft heel lang geduurd voor dat ding er überhaupt hing, volgens mij is het pas begin dit jaar opgehangen terwijl die serie toch al een paar jaar op Dvd stopt. Alleen jammer dat de vertrektijden die erop staan van Amsterdam Zuid zijn en niet van Duivendrecht (maar goed, scheelt maar 6 minuten).
 

01-11-2010 16:12:54
joostb1
joostb1
Als de vertrektijden van Amsterdam Zuid erop staan...
Is de combinatie perronletter met rijtuignummer op Amsterdam Zuid hetzelfde als op Duivendrecht?
 

01-11-2010 16:18:36
mren
mren
Quote
daniël_ddr: Je schrijft zelf dat er in de rest van de week kwartiersdiensten of hoger zijn. Als je dus een kwartier gaat schuiven krijg je gewoon een 'hele week hetzelfde patroon' wat op .25 .55 ligt. Is dat zo'n ramp dan...

Ja, want alle stadsbussen rijden een rondje waarmee ze ruim 5 minuten voor vertrek van de IC weer op het station zijn.

Bovendien vind ik het belachelijk dat CXX voor de paar int. treinen per dag zijn tijden om moet gooien. Bovendien zitten de netten van Hgl en Es aan elkaar omdat lijn 9 in de Enschedese patroontijden ligt en nu in Hgl aansluiting geeft op de stadsbussen daar.
 

01-11-2010 16:49:03
berkel73
berkel73
Quote
joostb1: Als de vertrektijden van Amsterdam Zuid erop staan...
Is de combinatie perronletter met rijtuignummer op Amsterdam Zuid hetzelfde als op Duivendrecht?
Op zowel Amsterdam Zuid als Duivendrecht hangen geen perronletters, maar de 'u staat hier'-aanduiding klopt wel op beide posters op Duivendrecht.

Laatst bewerkt door berkel73 op 02-11-2010 09:54
 

01-11-2010 19:46:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren: Bovendien vind ik het belachelijk dat CXX voor de paar int. treinen per dag zijn tijden om moet gooien.
Je bent wel erg goed in het verzinnen van tegenargumenten he
Overal op aansluiten gaat nu eenmaal niet, dus je kunt ook het tegenovergestelde stellen: is het niet ook belachelijk dat NS voor iets wat een paar keer per dag een "probleem" oplevert met de aansluitingen in Es z'n dienstregeling moet omgooien.

Zowiezo is een aanpassing bij Connexxion de meest realiseerbare variant want een afstemming in dienstregeling met de bus die van de kant van NS komt moet ik nog meemaken.
Bij werkzaamheden in de omgeving van Ddr zijn ze bv. ook al heel wat keren in staat geweest precies alle treinen die ergens op aansluiten op te heffen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-11-2010 19:51:39
mren
mren
Blijkbaar ervaart NS het wel als een probleem, want anders zouden ze die pendel Es-Hgl er ook wel uitknikkeren. Daarvoor is de 7900 ook een alternatief (of net zo min als andersom )  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-11-2010 14:07:15
AlbertP
AlbertP
Als reizigers 5 minuten eerder moeten vertrekken uit Es, moet NS dat duidelijk aangeven omdat het ze een half uur kan kosten, als ze uitgaan van een regelmatige halfuursdienst. 5 minuten later aankomen in Es kost de reizigers die er niet van weten slechts 5 minuten (zij die er wel van weten ook, maar dat schijnt NS niet te interesseren). Dat halve uur vertraging zou wel eens de reden kunnen zijn dat de 10140 richting Hgl is blijven bestaan.
De 10140 richting Es rijdt al als LM. Bespaart het LM-rijden HC's? Nee, die moeten hoe dan ook van Hgl naar Es om op de pendel terug naar Hgl te rijden (of andersom: na de pendel Es-Hgl, terug naar Es).

Laatst bewerkt door AlbertP op 02-11-2010 17:42
 

02-11-2010 14:16:36
dvdhoven
dvdhoven
Quote
AlbertPool: Bespaart het LM-rijden HC's? Nee, die moeten hoe dan ook van Hgl naar Es om op de pendel terug naar Hgl te rijden (of andersom: na de pendel Es-Hgl, terug naar Es).
Dat is -naar mijn mening - een mijl te kort door de bocht. Je kunt op tich manieren hc-diensten aan elkaar knopen zonder dat ze met het lege mat mee moeten.


Dick van den Hoven
 

02-11-2010 14:29:37
fugazi
fugazi
Quote
maurits: Zou het geen idee zijn om vanaf Schiphol voorop de Berlijn-IC een 1700+ICR A+ICR B+ICR BDs bij te plaatsen? (erachter dan de planmatige 1700+9x DB rijtuig) In Hengelo aangekomen haak je de Berlijn-IC af en rij je met het korte ICR-stammetje naar Enschede. De Berlijn-IC vervolgt haar weg richting Bentheim. In de andere richting neem je eerst de Berlijn-IC binnen en koppel je het ICR-stammetje aan.
Lijkt me slim, al zou ik het af- en aankoppelen van het ICR dan verplaatsen naar Bentheim. Vroeger reden er zelfs op het Duitse gedeelte van het traject nog 3 extra wagons mee, vandaar dat de nummering nog steeds bij 4 begint. Tegenwoordig gebeurt dit niet meer en de serie 140 is dan ook vaak erg druk in Duitsland... maar het kán dus wel!
 

02-11-2010 14:34:02
mren
mren
Die extra wagens die er in Bh bij kwamen, rijden nu ook het Nederlandse deel juist wegens de integratie in de NO.  

02-11-2010 14:43:56
fugazi
fugazi
Je bedoelt dat de trein vroeger met 6 bakken reed en nu met 9? Waarom gaat de nummering dan nu van 4 tot 12? Dat gat van 3 cijfers vulde ik met de 3 wagons...  

02-11-2010 16:21:33
Dre
Dre
Het beginnummer is gewoon lukraak en begint niet altijd bij 1. Kijk eens hier: http://www.webhits.de/cgi/webclix?df=27688&link=1 Er zijn meer treinen waar de wagennummers niet met 1 beginnen dan dat dat wel gebeurd. Kijk bijvoorbeeld EC6 (Chur-Hamburg Altona), waar de wagennummering van 254 tot 264 loopt.  

02-11-2010 16:45:37
berkel73
berkel73
Er zit wel een zekere logica in, er zijn bijvoorbeeld veel treinen (zoals de 140-serie) waarin het gedeelde bistro/1e-klas rijtuig nummer 11 heeft, de eerste klasrijtuigen genummerd zijn vanaf 12 en de tweede klas met 10 en lager. Overzichten zijn overigens te vinden op http://www.fernbahn.de/ onder Wagenreihungen, voor wie die site nog niet kende.

Laatst bewerkt door berkel73 op 02-11-2010 16:47
 

02-11-2010 17:30:05
kleine_man
kleine_man
Quote
AlbertPool: Als reizigers 5 minuten eerder moeten vertrekken uit Es, moet NS dat duidelijk aangeven omdat het ze een half uur kan kosten, als ze uitgaan van een regelmatige halfuursdienst. 5 minuten later aankomen in Es kost de reizigers die er niet van weten slechts 5 minuten. Dat halve uur vertraging zou wel eens de reden kunnen zijn dat de 10140 richting Hgl is blijven bestaan.
De 10140 richting Es rijdt al als LM. Bespaart het LM-rijden HC's? Nee, die moeten hoe dan ook van Hgl naar Es om op de pendel terug naar Hgl te rijden (of andersom: na de pendel Es-Hgl, terug naar Es).


Sterker nog. NS REIZIGERS heeft enkele jaren geleden stampei lopen maken omdat een trein van NS CARGO door de corridors heen moest kruizen. Hierdoor zouden enkele treinen per dag later vertrekken en buiten patroon vallen. Dit was niet acceptabel omdat dit dan voor de reiziger niet duidelijk zou zijn want de starre dienstregeling werd dan verstoord.

Hier wordt dan een starre dienstregeling ndk geholpen. De NS blijft ondoorgrondelijk.
 

28-07-2011 10:20:22
5431
5431
Volgens http://www.dattelner-morgenpost.de/nachrichten/region/muenster/Muenster-bekommt-neue-ICE-Verbindung-nach-Berlin;art1331,520047 zijn er nu dan toch plannen om Berlijn-Amsterdam vanaf 2013 met ICE te gaan rijden.  

28-07-2011 10:59:45
Bert13
Bert13
Dus dan verdwijnt er weer een toeslagvrije rit naar het buitenland...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-07-2011 16:43:29
edje
edje
Als de ICE in hetzelfde patroon als de 14x/24x rijdt, kun je volgens mij er geen toeslag voor vragen. hij rijdt dan immers in het pad van een normale intercity.  

28-07-2011 18:18:34
daniel81
daniel81
Komt nog bij dat ICE's minder capaciteit hebben dan de normale 14x/24x stammen. Dus als je'm gaat ver-ICE-en, dan zit er niks anders op dan'm uit de 'binnenlandse' dienst te halen (en dan ruimte zoeken om buiten patroon te rijden, wat nog niet mee zal vallen).  

28-07-2011 21:32:37
gummbahla
gummbahla
Het kan niet anders of de ICE gaat naast de NO rijden. Buiten het feit dat de capaciteit van een ICE3 te laag is, zal de DB niet willen dat hun paradepaartje eenmaal over de grens bij elk groot dorp stopt. Het feit dat er niet bij elk (IC-)station gestopt hoeft te worden, maakt inhalingen en inpassing in de dienstregeling natuurlijk wel een klein beetje eenvoudiger. Ik gok dat het, net als bij de huidige ICE verbinding naar Asd, een kwestie van grensstation (Hgl), Ut en Asd wordt.  

28-07-2011 21:36:05
ZJ37
ZJ37
Zelfs voor de dienstregeling 2013 is nog helemaal niet zeker hoe of wat de trein Asd-Berlijn gaat rijden. De variant met een ICE heb ik nog niet eerder gehoord. Wel dat de 140 weer als losse poot gaat rijden tussen de normale IC's in. Maar ook dat kan morgen weer anders zijn.  

28-07-2011 21:51:35
HZwoferink
HZwoferink
Quote
gummbahla (do 28 jul 2011 21:32:37 https://www.somda.nl/forum/9331/p347837/): Ik gok dat het, net als bij de huidige ICE verbinding naar Asd, een kwestie van grensstation (Hgl), Ut en Asd wordt.
Hoezo via Ut, dan moet die ook nog kopmaken.. Het meest logische is Hgl - Dv - Amf - Asd/Schiphol. De stop in Bad-Bentheim zou den ook vervallen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 28-07-2011 21:52


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

28-07-2011 22:07:17
ZJ37
ZJ37
Waar staat dat de stop in Bh vervalt?  

28-07-2011 22:09:18
guuglurg
guuglurg
Quote
HZwoferink (do 28 jul 2011 21:51:35 https://www.somda.nl/forum/9331/p347851/):
Quote
gummbahla (do 28 jul 2011 21:32:37 https://www.somda.nl/forum/9331/p347837/): Ik gok dat het, net als bij de huidige ICE verbinding naar Asd, een kwestie van grensstation (Hgl), Ut en Asd wordt.
Hoezo via Ut, dan moet die ook nog kopmaken.. Het meest logische is Hgl - Dv - Amf - Asd/Schiphol. De stop in Bad-Bentheim zou den ook vervallen.
Deventer?! Apeldoorn (qua stad/inwoners) is aardig wat groter, en het nut van stoppen in Dv is net zo groot als in Apd: geen aansluitingen (NO sluit aan op 3600, ICE komt pas later). Dus Asd/Shl-Amf-Apd-Hgl klinkt het meest logisch voor mij
En wat betreft Bh (net zo groot als Vh%08%) : ze laten de ICE in duitsland natuurlijk wel overal stoppen%08%, denk aan Oberhausen, Duisburg (6 minuten o.i.d.), Düsseldorf, Keulen al zijn dat natuurlijk wel veel grotere steden.

Laatst bewerkt door guuglurg op 28-07-2011 22:13
 

28-07-2011 22:10:44
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (do 28 jul 2011 22:07:17 https://www.somda.nl/forum/9331/p347853/): Waar staat dat de stop in Bh vervalt?

De enige logica van die stop is toch de lokwissel?
Of heeft DB evenals NMBS er een grote behoefte aan om grensdorpen in het ICE-net op te nemen?
Over stop in Dv of Apd: als Apeldoorner stem ik uiteraard voor Apd%03% echter het is natuurlijk wel zo dat Dv een heleboel reizigers uit Brabant een verbinding-met-1-overstap naar Duitsland biedt.
Verbinding vanuit Zl is minder van belang als er straks weer een doorgaande 7900 is.

Laatst bewerkt door daniel81 op 28-07-2011 22:13
 

28-07-2011 22:11:23
timtrein
timtrein
Ik zie niet in waarom dat ding überhaupt in Deventer of Apeldoorn zou moeten stoppen... de knooppunten Asd/Shl, Amf en Hgl moet ruim voldoende zijn!  

28-07-2011 22:15:41
guuglurg
guuglurg
Waarom stopt een trein ergens: om reizigers mee te nemen. In een stad met meer dan 100.000 inwoners is het toch beter om een rechtstreekse verbinding met het buitenland te bieden.  

28-07-2011 22:20:06
martw
martw
Als ik dan wikipedia mag geloven en deze richtlijn zou toepassen, zou er ook niet gestopt worden in Hengelo (bijna 81000 inwoners). En juist Deventer zou kunnen claimen wél recht te hebben op de stop (bijna 99000 inwoners). Apeldoorn en Amersfoort zitten wel boven de 100000 inwoners.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-07-2011 22:28:14
BjarneK
BjarneK
Maar dan heb je het schattige dat Enschede 131.000 inwoners heeft, en voor dit soort berekeningen bij Hengelo genomen mag/moet/kan. Ook heeft Twente een universiteit, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt...  

28-07-2011 22:35:10
guuglurg
guuglurg
Alleen al om het feit dat het spoor uit Duitsland in Enschede ophoudt wegens het beveiligingssysteem (al kan dat in 2013 heel anders zijn) is een reden om niet in Enschede te stoppen. Een voortrein Es-Hgl/bestaande trein erop laten aansluiten zou wel een goed idee zijn. Zo is de stop in Hgl alsnog nuttig  

28-07-2011 22:36:54
daniel81
daniel81
En dan hebben we nog helemaal geen rekening gehouden met het fenomeen 'politiek'. CDA in Apeldoorn heeft een aantal maanden geleden al gepleit voor een ICE-stop in Apd en reken maar dat elke beetje grote gemeente langs de route van IC Berlijn dat gaat doen.
Het zou me niets verbazen als het eind van het liedje is als de IC 14x buiten IC-patroon toch dezelfde stopplaatsen houdt
 

28-07-2011 22:40:16
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81 (do 28 jul 2011 22:10:44 https://www.somda.nl/forum/9331/p347856/):
Quote
ZJ37 (do 28 jul 2011 22:07:17 https://www.somda.nl/forum/9331/p347853/): Waar staat dat de stop in Bh vervalt?

De enige logica van die stop is toch de lokwissel?
Of heeft DB evenals NMBS er een grote behoefte aan om grensdorpen in het ICE-net op te nemen?
Over stop in Dv of Apd: als Apeldoorner stem ik uiteraard voor Apd%03% echter het is natuurlijk wel zo dat Dv een heleboel reizigers uit Brabant een verbinding-met-1-overstap naar Duitsland biedt.
Verbinding vanuit Zl is minder van belang als er straks weer een doorgaande 7900 is.


Iets met grenscontrole. Het is niet echt practisch om 5-6 douaniers van Hengelo naar Rheine te laten reizen.
 


28-07-2011 22:43:15
guuglurg
guuglurg
Langere stop in Hengelo eventueel? Dit zijn toch wel speculaties van de hoogste rang overigens: in 2013 kan de situatie (vooral m.b.t. tijden) enorm veranderd zijn.

Laatst bewerkt door guuglurg op 28-07-2011 22:45
 

28-07-2011 22:51:43
ZJ37
ZJ37
Met lange stops in Hengelo krijg je bij langen na geen spooropstelling meer gemaakt. Dit is een station in de categorie 'stoppen en wegwezen'.  

28-07-2011 23:02:33
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb eens de gedrukte Eisenbahn-Kurier er eens bij gepakt (nr. 7/2011) en op blz. 8 + 9 staat een "hoofstuk" over deICx. Deze moet vanaf eind 2016 gaan rijden en als eerste de getrokken/geduwde treinen vervangen en er wordt nadrukkelijk bij vermeld dat de "Berliner IC" uit Nederland als eerste aan de beurt is.
Het wordt een zevendelig stel met totaal 499 zitplaatsen, waarvan 80 in de 1e klas en 17 in de restauratie. Net als de ICE serie 406 en 407 wordt het een meersysteem stel voor 4 spanningssoorten en beveiligingen [toelating in Duitsland, Oostenrijk en Nederland en verder als optie Denenmarken, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Tjechië en Italië].
 

29-07-2011 00:06:56
maurits
maurits
Quote
kleine_man (do 28 jul 2011 22:40:16 https://www.somda.nl/forum/9331/p347869/):
Iets met grenscontrole. Het is niet echt practisch om 5-6 douaniers van Hengelo naar Rheine te laten reizen.


De stop in Hgl heeft niks te maken met de douane. Er wordt vrij geregeld gecontroleerd door de Duitse douane aan boord van de IC's, maar dat gebeurt altijd tijdens de locwissel in Bh als de trein toch zo'n 15 minuten stilstaat. De Duitse politie/douane heeft ook een verblijf-achtig iets in station Bad Bentheim.

De Nederlandse douane of marechaussee heb ik al jaren niet meer gezien aan boord van de IC's, die staan overigens wel regelmatig net achter de grens te wachten op de A1 vlak voor de Lutte.

Misschien heeft men wel wederzijds afgesproken dat de Duitsers de treinen controleren en de Nederlanders de weg.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-07-2011 00:23:40
FourRoses
FourRoses
Quote
BjarneK (do 28 jul 2011 22:28:14 https://www.somda.nl/forum/9331/p347865/): Maar dan heb je het schattige dat Enschede 131.000 inwoners heeft, en voor dit soort berekeningen bij Hengelo genomen mag/moet/kan. Ook heeft Twente een universiteit, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt...


Let op! Onderstaande tekst kan ironische gedeeltes bevatten!

Je kan ook de lijn via Gronau onder de draad brengen, dan kan de ICE via Enschede rijden. Een stop in Enschede de Eschmarke is daarbij dan ook vrij aannemelijk. En voor de Duitse FC Twente supporters kan de ICE dan met wedstrijden ook stoppen te Drienerlo.

Makkelijker kunnen we het niet maken, leuker wel.
 

29-07-2011 06:00:51
dvdhoven
dvdhoven
Een stop voor douane in Bh is onzin. In Em karren de ICE's ook door en stoppen pas in Oberhausen. Dat is nog iets verder van de grens dan Rheine. Als je de parallel met de ICE naar Frankfurt door zou trekken, lijkt het logisch dat Osnabrück de eerste stop in Duitsland wordt. Wesel is vergelijkbaar met Rheine en in Wesel wordt ook niet gestopt. Hooguit kan de verbinding Rheine-Münster nog wat gewicht in de schaal leggen, maar vanuit Osnabrück kun je ook naar Münster.
En gewoon door laten rijden in Dv, Apd en Aml. Dat deden de D-treinen vroeger ook. De Scandex en de Hoek-Warzawa stopten ook niet in Apd, Dv en Aml.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 29-07-2011 06:05


Dick van den Hoven
 

29-07-2011 09:59:49
Oscar.B
Oscar.B
Precies! een ICE met stops te Schiphol,Amersfoort,Hengelo,Osnabrück,Hannover, Wolfsburg,Berl.Spandau en Berlijn Hbf voor de lange afstand en voor het lokale verkeer trekken we de WFB door naar Hengelo.

Laatst bewerkt door Oscar.B op 29-07-2011 10:01
 

29-07-2011 10:04:20
yappa
yappa
Nou, ik denk dat een stop op Amsterdam Zuid toch best handig is hoor... Al was het alleen maar om Amsterdam op de vertrekstaten te hebben. Lijkt me vrij essentieel om publiek uit Duitsland te trekken.

En zou de 140/240 niet met ingang van binnenkort gaan doorrijden naar Den Haag (zonder stop in Leiden)? Of was dat volledig van de baan nu de IC vanuit Lelystad dat (ook) zou doen?. Dan krijg je namelijk een verbinding tussen twee regeringssteden, en dat is ook wel weer handig. Zie de politieke druk om die andere verbinding met een B-hoofdstad overeind te houden.
 

29-07-2011 10:11:31
Oscar.B
Oscar.B
Gelijk heb je en Schiphol als vertrekstation is wat mij betreft ook niet heilig het mag van mijn part ook Amsterdam Centraal zijn.  

29-07-2011 10:36:17
reisthijs
reisthijs
Quote
vrijgezel (do 28 jul 2011 23:02:33 https://www.somda.nl/forum/9331/p347874/): Ik heb eens de gedrukte Eisenbahn-Kurier er eens bij gepakt (nr. 7/2011) en op blz. 8 + 9 staat een "hoofstuk" over deICx. Deze moet vanaf eind 2016 gaan rijden en als eerste de getrokken/geduwde treinen vervangen en er wordt nadrukkelijk bij vermeld dat de "Berliner IC" uit Nederland als eerste aan de beurt is.
Daar heb je in 2013 alleen dus nog niets aan. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn eerst met ICE's te gaan rijden en die eind 2016 te vervangen door de ICx.

Quote
yappa (vr 29 jul 2011 10:04:20 https://www.somda.nl/forum/9331/p347896/): En zou de 140/240 niet met ingang van binnenkort gaan doorrijden naar Den Haag (zonder stop in Leiden)? Of was dat volledig van de baan nu de IC vanuit Lelystad dat (ook) zou doen?.
Dat plan was bedacht met het idee dat uiteindelijk alle IC's Amf - Shl door zouden gaan rijden naar Den Haag (de doorgetrokken 140 zou dan een voorproefje zijn). Dat plan is nu dus van de baan nu NS gekozen heeft voor een corridor Alm - Shl - Gvc.
 

29-07-2011 10:51:53
yappa
yappa
Aha, dus dat is de achterliggende gedachte. Duidelijk, dank voor die info!  

29-07-2011 11:32:28
sik214
sik214
Quote
maurits (vr 29 jul 2011 00:06:56 https://www.somda.nl/forum/9331/p347882/):
Quote
kleine_man (do 28 jul 2011 22:40:16 https://www.somda.nl/forum/9331/p347869/):
Iets met grenscontrole. Het is niet echt practisch om 5-6 douaniers van Hengelo naar Rheine te laten reizen.


De stop in Hgl heeft niks te maken met de douane. Er wordt vrij geregeld gecontroleerd door de Duitse douane aan boord van de IC's, maar dat gebeurt altijd tijdens de locwissel in Bh als de trein toch zo'n 15 minuten stilstaat. De Duitse politie/douane heeft ook een verblijf-achtig iets in station Bad Bentheim.

De Nederlandse douane of marechaussee heb ik al jaren niet meer gezien aan boord van de IC's, die staan overigens wel regelmatig net achter de grens te wachten op de A1 vlak voor de Lutte.

Misschien heeft men wel wederzijds afgesproken dat de Duitsers de treinen controleren en de Nederlanders de weg.
Ik heb dit jaar meerdere keren Nederlandse marechaussee in zien stappen in Bentheim en in Hengelo er weer uit. Er wordt wel degelijk gecontroleerd door de NL'ers dus in die treinen. Trouwens laatst ook tussen Amf en Apd in de Berlijner een hondenteam. Het beestje snuffelde alle coupe's/ de hele trein door.
 

29-07-2011 11:57:56
ZJ37
ZJ37
Douane of niet, de trein zal niet speciaal een stop ingepland krijgen ergens bij de grens t.b.v. die douane. Thalys Brussel-Parijs stopt toch ook niet bij de grens?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 29-07-2011 11:58
 

29-07-2011 13:53:05
HansBeeker
HansBeeker
De gesprekken zijn inderdaad gaande, mede vanwege de slechte punctualiteit wil DB wat aanpassen. Er komt dan een apart pad.

Quote
timtrein (do 28 jul 2011 22:11:23 https://www.somda.nl/forum/9331/p347857/): Ik zie niet in waarom dat ding überhaupt in Deventer of Apeldoorn zou moeten stoppen... de knooppunten Asd/Shl, Amf en Hgl moet ruim voldoende zijn!

Er zijn inderdaad al gesprekken over. Stops worden in Nederland waarschijnlijk: Shl of Asd - Amf - Hgl. Bh zal vervallen volgens huidige plannen. Bh komt alleen te vervallen, als Syntus doorgaat met de stoptrein Hgl - Bh. DB ziet het nut niet meer van deze stop te Bh in

Laatst bewerkt door HansBeeker op 29-07-2011 13:54
 

29-07-2011 17:22:33
edje
edje
Quote
sik214 (vr 29 jul 2011 11:32:28 https://www.somda.nl/forum/9331/p347909/):
Quote
maurits (vr 29 jul 2011 00:06:56 https://www.somda.nl/forum/9331/p347882/):
Quote
kleine_man (do 28 jul 2011 22:40:16 https://www.somda.nl/forum/9331/p347869/):
Iets met grenscontrole. Het is niet echt practisch om 5-6 douaniers van Hengelo naar Rheine te laten reizen.


De stop in Hgl heeft niks te maken met de douane. Er wordt vrij geregeld gecontroleerd door de Duitse douane aan boord van de IC's, maar dat gebeurt altijd tijdens de locwissel in Bh als de trein toch zo'n 15 minuten stilstaat. De Duitse politie/douane heeft ook een verblijf-achtig iets in station Bad Bentheim.

De Nederlandse douane of marechaussee heb ik al jaren niet meer gezien aan boord van de IC's, die staan overigens wel regelmatig net achter de grens te wachten op de A1 vlak voor de Lutte.

Misschien heeft men wel wederzijds afgesproken dat de Duitsers de treinen controleren en de Nederlanders de weg.
Ik heb dit jaar meerdere keren Nederlandse marechaussee in zien stappen in Bentheim en in Hengelo er weer uit. Er wordt wel degelijk gecontroleerd door de NL'ers dus in die treinen. Trouwens laatst ook tussen Amf en Apd in de Berlijner een hondenteam. Het beestje snuffelde alle coupe's/ de hele trein door.


Klopt de marechaussee houdt regelmatig controle's in de trein, met name de treinen in de middag willen ze wel eens pakken.
1 persoon brengt met een busje een 4 van zijn collega's richting de trein in Bentheim, deze controleren tijdens de rit van Bentheim naar Hengelo steekproefsgewijs de hele trein, vaak gaat ook de drugshond mee.
Het busje pikt de mensen + ongewenste vreemdelingen weer op, om naar Oldenzaal te rijden, waar ze hun dienstgebouw hebben.
 

29-07-2011 19:44:45
maurits
maurits
Quote
dvdhoven (vr 29 jul 2011 06:00:51 https://www.somda.nl/forum/9331/p347884/): Een stop voor douane in Bh is onzin. In Em karren de ICE's ook door en stoppen pas in Oberhausen. Dat is nog iets verder van de grens dan Rheine. Als je de parallel met de ICE naar Frankfurt door zou trekken, lijkt het logisch dat Osnabrück de eerste stop in Duitsland wordt. Wesel is vergelijkbaar met Rheine en in Wesel wordt ook niet gestopt.


Ben ik niet met je eens. Rheine is ook belangrijk voor de relatie Emsland-Osnabrück-Hannover en Twente-Ruhrgebied (overstaprelaties tussen de IC Emden-Köln en Schiphol-Berlijn).

Bovendien vind ik dat de Berlijn-IC geen kopie moet worden van de ICE Asd-Frankfurt. In de jaren negentig reed er nog regelmatig iedere twee uur een EC tussen Amsterdam en Köln. Sinds de komst van de ICE is het aantal treinen flink ingeperkt, zijn de tarieven flink gestegen (fors meer dan de inflatie), kun je geen fietsen meer meenemen, en is kwalitatief goed materieel vervangen door materieel wat matig scoort op rijkwaliteiten en betrouwbaarheid.

Dus wat mij betreft mag de Berlijn-IC best versneld worden door het schrappen van stops in bijvoorbeeld Bad Bentheim, Bünde en Bad Oeynhausen. Maar laat het vooral de vlugge, veilige, voordelige en comfortabele trein zijn die het nu is. Een trein waarin je je fiets mee kunt nemen en met halve liters Fransizkaner en curryworst in de Bistro %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-07-2011 20:39:00
dvdhoven
dvdhoven
Ik lees al jaren Eisenbahn Kurier, Eisenbahn Magazin en wat ik daar lees, is dat de Deutsche Bahn nog wel belangrijkere relaties en steden heeft afgesneden van het Fernverkehr (lees IC/ICE) dan Rheine met het Emsland. En daarop was mijn verhaal gebaseerd. Het kan zeer wel zijn dat er eindelijk een koerswending in het mammoetschip Deutsche Bahn is ingezet, weg van de Mehdorn-tijd. Eerste tekenen zijn inmiddels zichtbaar volgens de Duitse spoorlectuur.
En als het om mijn persoonlijke voorkeur gaat, dan zeg ik herstel onmiddellijk het Interregio netwerk. Die kapsalonrijtuigen hoeven voor mij niet meer terug, iets anders mag ook, als het totaalplaatje maar laagdrempelig is. Iets wat je bij de ICE niet ziet. Interregio was het succesvolste product sinds jaren bij de Deutsche Bahn. De nek omgedraaid op grond van rentabiliteitscijfers. Vervolgens bestellen de Länder van arremoede vervangende RE's/RB's en wie strijkt de winst op na aanbesteding? Juist ja en van dat geld koop je een vrachtwagenonderneming in Japan. Ben je een global player.


Dick van den Hoven