De IJzeren Rijn
Forum: Algemeen - Algemeen
19-04-2007 15:50:58
mich
mich
Over die mijnweg, ben daar laatst doorheengelopen en op of rond de spoorlijn geen 1 beestje gezien. Het ziet eruit als een vervallen oud bos, en de spoorlijn loopt er maar een stukje doorheen.(langs een stuk loopt een hek waar zowiezo geen dieren kunnen komen) Ik zie het probleem niet als daar enkele treinen per dag langskomen. Met langzaam rijden en een paar geluidsschermen moet het in dat roermondse wijkje ook wel lukken.  

19-04-2007 15:56:37
jbt
jbt
Even een paar dingen duidelijk stellen om de discussie zuiver te houden:
De Meijnweg is een nationaal park.
De spoorlijn naar Dalheim door en langs de Roermondse woonwijken is naar schatting ongeveer drie kilometer lang.
 

19-04-2007 16:39:39
fastguy84
fastguy84
Quote
jbt: De 'loop around Roermond' uit de arbitrage-uitspraak betreft de route waarbij vanaf de Maasbrug eerst ten noorden en vervolgens ten oosten van de stad (parallel aan de A73) wordt gereden. De 'loop' zou ter hoogte van het industrieterrein Heide-Roerstreek aansluiten op het historisch tracé en alsnog door (onder) de Meijnweg gaan. Dat is dus niet de 'Brüggen-variant'. Die sluit immers halverwege Arsbeck-Wegberg (ter hoogte van de aansluiting naar het Siemens Prüfcenter Wildenrath) aan op het historisch tracé en laat de Meijnweg ongeroerd.


Klopt, ik was twee dingen door elkaar aan 't halen.

Quote
Aandachtspunt lijkt mij - als ik de uitspraak van de arbitragecommissie goed lees en interpreteer - dat de extra kosten van welke variant dan ook volledig voor Nederland (en Duitsland) zijn. De Belgen hebben recht op het historisch tracé en zijn gehouden de kosten van reactivering daarvan te betalen. Zij moeten daarom instemmen met wijzigingen van dat tracé en kunnen niet gedwongen worden extra bij te betalen aan afwijkingen. Als Nederland de extra kosten vrijwillig voor zijn rekening neemt, kunnen de Belgen die wijzigingen niet weigeren. Kortom: België moet de (in geval van een nieuwe route fictieve, dus te begroten) kosten van het hergebruik van het historisch tracé betalen. Nederland moet dan de meerkosten betalen.


Nou ja, nee... er staan in de uitspraak vele tegenstrijdige zaken en er is alleen besloten over zaken die op dat moment speelden/mogelijk waren (mei 2005). Officieel gaat deze uitspraak alleen over de 'loop around Roermond', niet over elke willekeurige omleiding, dus nee.

Voor de rest is de kostenverdeling erg ingewikkeld gemaakt, per sector en dan weer verder gespecificeerd in mogelijk voordeel voor Nederland, de situatie voor 1991, etc. Grofweg moet Nederland de situatie terugbrengen naar die van 1991, worden daarbovenop de kosten gedeeld, tenzij Nederland er autonoom voordeel bij heeft (bijv. capaciteitsvergroting Wt-Rm); dan betaalt Nederland meer. Kosten voor een tunnel onder de Mijnweg zou ook gedeeld moeten worden overigens. De arbitrage spreekt geen voorkeurstracé of zo uit, maar is daar vaag in, dus daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Edit: voor iedereen die zelf de juridische kluwen wil ontwarren: http://www.pca-cpa.org/ENGLISH/RPC/#Belgium/Netherlands Wel een tip: lees alle documenten, ze spreken elkaar soms subtiel tegen.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 19-04-2007 16:50
 

19-04-2007 17:09:56
jbt
jbt
Quote
fastguy84: Nou ja, nee... er staan in de uitspraak vele tegenstrijdige zaken en er is alleen besloten over zaken die op dat moment speelden/mogelijk waren (mei 2005). Officieel gaat deze uitspraak alleen over de 'loop around Roermond', niet over elke willekeurige omleiding, dus nee.


Ik kijk even naar de 'perssamenvatting en daar wordt gesproken over "een afwijking van de historische route in de regio Roermond, dan is Nederland verplicht de kosten en risico's te dragen welke uitgaan boven het verschuldigde bedrag indien de reactivering op de huidige locatie van de historische lijn zou plaatsvinden". Dit hoeft - lijkt mij - niet per se alleen over 'de loop' te gaan, maar mag ook worden uitgelegd voor de 'Brüggen variant'

Quote
fastguy84: voor iedereen die zelf de juridische kluwen wil ontwarren: http://www.pca-cpa.org/ENGLISH/RPC/#Belgium/Netherlands Wel een tip: lees alle documenten, ze spreken elkaar soms subtiel tegen.


Dat beschouw ik als een uitdaging. Moet er wel even de tijd voor vinden.

Laatst bewerkt door jbt op 19-04-2007 17:11
 


19-04-2007 17:11:36
roelli
roelli
Het zou voor ons prachtig zijn als weer een trein over Roermond-Dalheim zou rijden. Maar ik zie niet in waarom als het ook makkelijker kan.
Als je de lijn nou aftakt na de Maasbrug en parallel aan de regionale weg naar Elmpt (D), over de A73 heen, en in Elmpt op de Engelse legerbasis aansluit, omzeil je toch problemen met NIMBY's. Ook zullen de kosten lager zijn, je komt geen huisje tegen. Niemand heeft er last van. Daarbij lijkt mij over Elmpt toch een stukje korter. Je hoeft niet langs het zuidelijkere Dalheim, en je sluit in Elmpt aan op een stuk spoor die in een aanzienlijk betere staat is. Geluidswanden heb je niet nodig.

Nadeeltje: De legerbasis in Elmpt is verboden voor onbevoegden. Als je een spoor wilt aansluiten moet je toch door een behoorlijk hekje heen. Je kunt dan met alle gemak een bezoekje brengen aan de legerbasis. Een aansluiting áchter de legerbasis lijkt mij beter voor de Engelsen.


Roel op het Veld
 

19-04-2007 18:29:30
maxime
maxime
Het is een voormalige legerbasis,roelli. Er zou dus gewoon gebruik van gemaakt kunnen worden.

Laatst bewerkt door maxime op 19-04-2007 18:32
 

19-04-2007 19:54:18
christrein
christrein
Wat is er dan zo slecht? aan de infra tussen Roermond en Dalheim.

Weet iemand of de Werkgroep Openbaar Vervoer de Kempen nog bestaat? (is- en/of was gevestigd in het Belgische Neerpelt)

Laatst bewerkt door christrein op 19-04-2007 19:55
 

19-04-2007 21:20:52
mich
mich
De infra tussen Roermond en Dalheim is nog vrij goed, behalve dat de overweginstallaties gedeeltelijk ontbreken. Het probleem is dat het spoor door een woonwijk en een natuurgebied loopt.  

19-04-2007 21:36:10
roelli
roelli
Maxime; ken je de Roermondse Modelauto Club? Deze heeft een circuit in deze legerbasis. Een kameraad van mij is lid van deze club. En het is een heel gesodemieter om mij mee naar binnen te krijgen, er zijn bepaalde regels aan gebonden. Je mag bijvoorbeeld maar 1 iemand mee naar binnen nemen en het kost je geld en weet ik wat allemaal... Hij is nog gedeeltelijk in gebruik. Weliswaar niet meer zo hevig als vroeger.

De infra is nog te hebben. Maar als je foto's ziet, zie je dat deze echt heel nodig aan vervanging toe is. En het stuk tussen de grens en Dalheim ziet er ongeveer zo uit als Nijmegen en Kranenburg. Het is ook niet alleen de infra, het gerotzooi van de NIMBY's zal ongetwijfeld een grote rol spelen bij de veiligheid van het traject. Daarom lijkt het mij beter dat er gebruik wordt gemaakt van de spoorlijn naar Elmpt. Ik hoop zelf natuurlijk dat er weer gebruik wordt gemaakt van Roermond - Dalheim. Al is het maar voor de regionale stopper die dan van Monchengladbach naar Dalheim, tot Roermond verlengt kan worden.

Laatst bewerkt door roelli op 19-04-2007 21:36


Roel op het Veld
 

19-04-2007 22:28:35
maxime
maxime
Is het gedeelte van de basis waar het spoor ligt dan ook in gebruik? Zo niet, dan is het misschien mogelijk om dat gedeelte van de rest af te scheiden. Is het wel in gebruik, tja... Dan is het inderdaad beter als het tracé achter de basis aansluit.
Ik wist trouwens niet van het bestaan van de RMC af, roelli. Ik zal er voortaan op letten

Dat het huidige tracé door een natuurgebied loopt is me inmiddels wel duidelijk, maar wat ik me afvraag is of het spoor ooit door dit gebied is aangelegd of dat het pas natuurgebied is geworden toen het spoor niet meer bereden werd

Laatst bewerkt door maxime op 19-04-2007 22:38
 

19-04-2007 23:16:01
reizigert
reizigert
Ik heb eens even via Google Maps/Earth de satellietfoto's bekeken, en dat spoor op die basis kronkelt echt midden over het terrein tussen de vele gebouwtjes door. Als dat terrein echt nog in gebruik is als legerbasis, ook al is het maar gedeeltelijk, dan kan ik me niet voorstellen dat ze dat spoor gaan opengooien voor doorgaand treinverkeer. Ik zie daar trouwens ook een wijk liggen met redelijk grote huizen waar het spoor rakelijks langs ligt. Als ze het in zo'n Roermond volksbuurtje al niet leuk vinden dat er goederentreinen langs hun huizen rijden, schat ik in dat deze mensen ook wel de NIMBY-factor zullen hebben als het erop aankomt

Quote
Roelli:Als je de lijn nou aftakt na de Maasbrug en parallel aan de regionale weg naar Elmpt (D), over de A73 heen


Bedoel je nou dat het eerste deel van de lijn Roermond-Dalheim bereden wordt en na de A73 aftakt? Of dat de treinen het eerste stukje over de Maaslijn rijden en dat er voor station Swalmen een aftakking via de A73 gerealiseerd wordt? Gezien de ligging van Elmpt lijkt dat logischer, kun je gelijk van de gelegenheid gebruik maken om van Roermond-Swalmen dubbelspoor te maken.

Laatst bewerkt door reizigert op 19-04-2007 23:24
 

20-04-2007 08:56:56
jbt
jbt
Vanaf de Maasbrug naar links, ter hoogte van Broekhin Noord de spoorlijn Roermond-Swalmen kruisen, verder naar het oosten de A73 kruisen, vervolgens naar het zuid oosten tot het tracé van de N280 (de weg van Roermond naar Elmpt), tussen de Boukoel en Maalbroek verder door naar het oosten. ter hoogte van Landhotel Cox de grens over. Ergens hier zal een moeilijk infra punt komen want je moet hier hoogte winnen (circa 25 meter) en de nieuwe Autobahn 52 kruisen. Verder naar het oosten en eerst ten oosten van 'The Main Gate' van de Javelin Barracks (de Britse basis in Elmpt) - nog voor het dorpje An der Way - buig je af naar het zuid oosten. Hier begint het - al jaren niet meer in gebruik zijnde - basislijntje richting Arsbeck-Wegberg. De bebouwing langs dit lijntje is nog van de basis of daaraan gerelateerd. De straten heten ook 'Salmond Road' e.d. Ik denk dat het tracé hier omheen gelegd zou moeten en kunnen worden, via Im Sande, om uiteindelijk aan te sluiten. Bij Arsbeck zul je wel nog wat moeten 'vertimmeren'. Zo zou de 'Brüggen variant' er uit moeten zien, lijkt mij.
Roermond-Swalmen zal er geen enkel profijt van hebben.
 

20-04-2007 12:21:59
roelli
roelli
Nee waarom tot Swalmen? veel te noordelijk.

Kijk eens op Google Earth en zoom een beetje in op de Maasbrug in Roermond. Trek nou een lijn van precies waar de bocht begint en dan dezelfde koers als welke de lijn Weert-Roermond al had. Dus bij de bocht gewoon rechtdoor. Met een viaduct over de Maaslijn heen, een beetje zigzaggen en kijk waar je uitkomt. Daar parallel aan de N280 die recht op de grens afgaat. Hij zit dan volgens mij boven de Roertunnel.

Mij lijkt dit toch wel de beste oplossing, en het lijkt wel of er paats voor is gemaakt1

Dit is de Lijn van de Javelin Barracks naar Arsbeck: http://www.railtrash.fotopic.net/c764053.html
let op, de eerste 13 foto's zijn van de lijn van Arsbeck naar de RAF Flugplatz. De rest is van de rotzooi bij Dalheim.


Roel op het Veld
 

20-04-2007 12:54:32
reizigert
reizigert
Nu zie ik wat je bedoelt inderdaad, ik ging er vanuit dat de treinen per se via station Roermond zouden rijden, maar al voor het station afbuigen is misschien nog wel beter ja. Al blijf ik me afvragen of ze er in Elmpt wel op zitten te wachten. Kijk maar eens op de luchtfoto door wat voor uitgestrekt bos die treinen alleen al moeten voordat ze op de lijn Dalheim-Gladbach terecht komen. Dat gaan de plaatselijke boomknuffelaars niet leuk vinden...  

20-04-2007 12:54:54
fabrierban
fabrierban
Quote
mich: De infra tussen Roermond en Dalheim is nog vrij goed, behalve dat de overweginstallaties gedeeltelijk ontbreken. Het probleem is dat het spoor door een woonwijk en een natuurgebied loopt.

Er lopen wel meer spoorlijnen langs woonwijken en natuurgebieden (het is trouwens echt niet zo heel bijzonder).
En als je kijkt naar de verwoestingen bij de aanleg van de A73 dan zinkt het allemaal sowieso in het niet.

Laatst bewerkt door fabrierban op 20-04-2007 12:55
 

20-04-2007 13:17:01
lamote_ban
lamote_ban
@reizigert
Het is niet perse nodig om vanaf Elmpt aan te sluiten naar Dalheim. Je kunt ook bezuiden Elmpt rechtdoor langs de B52 en bij Schwalmtal aansluiten op de lijn naar Duelken-Viersen. Dat heeft bovendien tot voordeel dat je met een simpele verbindingsboog bij Viersen ook een directe verbinding naar Krefeld en het noordelijke Ruhrgebied kunt maken.

Overigens hoe langer Nederland deze discussies rekt en hoe meer moties lokale en landelijke politici indienen, hoe groter de kans wordt dat de oude lijn over Vlodrop gewoon weer open moet. Belgie krijgt op deze manier steeds meer bewijs in handen gespeeld dat de Nederlandse politiek eerdere gerechtelijke beslissingen sabotteert en zal daar straks genadeloos gebruik van maken. Heel naief allemaal.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-04-2007 13:19
 

20-04-2007 14:12:40
jbt
jbt
Goed plan. Zal vanuit 'NIMBY' gevoelens acceptabel zijn (Wegberg en Rheindahlen). Vanuit Schwaltal tot Dülken heeft al eens ooit een spoorlijn gelegen (of ligt er mogelijk nog). Je hoeft geen kop te maken voor treinen richting Köln en verder. Ook de voor Venlo wenselijke Viersener noordboog wordt aangelegd. Hoef je ook geen kop weer te maken richting Duisburg. Het zal allemaal alleen veel meer gaan kosten.

Laatst bewerkt door jbt op 20-04-2007 14:19
 

20-04-2007 14:31:30
lamote_ban
lamote_ban
De spoorlijn Schwalmtal-Duelken ligt er nog gewoon, ik weet alleen niet in welke staat. Wat betreft de kosten: het hoeft geen badkamer met gouden kranen te worden zoals de Betuwelijn. Een enkelsporige diesellijn met wisselplaatsen is voorlopig wel genoeg.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-04-2007 14:31
 

21-04-2007 14:12:53
roelli
roelli
De lijn van Schwalmtal naar Dulken is opgebroken. Ik heb op 31 Maart wel duidelijke overblijfselen zien liggen. En als je toch noordelijk wilt, waarom dan geen aansluiting op de Maaslijn en alles over Venlo laten gaan?


Roel op het Veld
 

21-04-2007 16:50:51
jbt
jbt
Dat is een omweg en je moet kopmaken in Venlo. Een boog van Tegelen naar Kaldenkirchen zie ik nog niet zo snel aangelegd worden. Schwaltal-Dülken is niet zo vreselijk veel langer dan direct via Wegberg en Rheydt.  

22-04-2007 12:25:37
roelli
roelli
Daarom. Mij lijkt een spoorlijn via Elmpt of over het historische tracé het beste.


Roel op het Veld
 

23-04-2007 14:36:53
fastguy84
fastguy84
Tip%05% Voor diegenen die in Limburg wonen en/of digitale tv hebben: vanavond om 21 en 23 uur in L1's Limburg Laat: "voor het eerst reist een cameraploeg mee met een treinrit over de IJzeren Rijn" (Bron: http://www.l1.nl/tv/Limburg_Laat )

Voor wie dit vanavond mist: zondag om 11:00 is nog een herkansing.
 

23-04-2007 18:54:15
kevinevers
kevinevers
was ook bij het nieuws.  

23-04-2007 19:37:41
mich
mich
Heb het net gezien, DLC gaat struktureel elke maandag rijden, en wil dit in het najaar uitbreiden naar elke dag. Daarnaast staan er maar liefst 12 vervoerders(zoveel?) klaar om ook via de ijzeren rijn te gaan rijden. Echter die willen ook door de mijnweg, wat (nog?) niet mag van meneer Eurlings.  

24-04-2007 08:47:53
mdeen
mdeen
Het stukje uit L1 nieuws is ook online te bekijken: http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_1317198/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4#

O.a. Ronnie Dillen van DLC komt aan het woord.
 

24-04-2007 09:28:11
lamote_ban
lamote_ban
@mich
Laat voorlopig eerst het vervoer van Antwerpen naar Born en DSM maar op gang komen. Dan went Limburg langzamerhand wel aan het idee dat er rails liggen om er treinen overheen te laten rijden. En de rest komt daarna vanzelf wel want Nederland is juridisch gewoon uitgeprocedeerd.
 

24-04-2007 10:15:51
j.jager
j.jager
Quote
fastguy84: Tip%05% Voor diegenen die in Limburg wonen en/of digitale tv hebben: vanavond om 21 en 23 uur in L1's Limburg Laat: "voor het eerst reist een cameraploeg mee met een treinrit over de IJzeren Rijn" (Bron: http://www.l1.nl/tv/Limburg_Laat )

Voor wie dit vanavond mist: zondag om 11:00 is nog een herkansing.


Ik heb de nieuwsuitzending van 21.30 gisteravond gezien. Zo te zien is dat baanvak opgeknapt
 

24-04-2007 10:43:17
mdeen
mdeen
Quote
j.jager:
Ik heb de nieuwsuitzending van 21.30 gisteravond gezien. Zo te zien is dat baanvak opgeknapt

Daar was toch de procedure tegen Prorail voor? Prorail begon met opknappen terwijl de milieufederatie een beroep tegen de tracé-procedure had ingesteld.
 

24-04-2007 11:10:24
jbt
jbt
Quote
lamotep: En de rest komt daarna vanzelf wel want Nederland is juridisch gewoon uitgeprocedeerd.


Ik denk dat de wens de vader van de gedachte is. Ik verwacht namelijk dat er nog heel wat geprocedeerd gaat worden voordat er een trein van Roermond naar Dalheim zal gaan rijden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-04-2007 12:15:58
ijsm
ijsm
Quote
lamotep:Laat voorlopig eerst het vervoer van Antwerpen naar Born en DSM maar op gang komen.
Je wilt vervoersstromen in gaan zetten die nog helemaal niet toe zijn aan zo'n uitbreiding? Laat er eerst maar eens voldoende vervoer komen voor we daar over gaan nadenken.
 

24-04-2007 12:22:09
lamote_ban
lamote_ban
Quote
ijsm: Je wilt vervoersstromen in gaan zetten die nog helemaal niet toe zijn aan zo'n uitbreiding? Laat er eerst maar eens voldoende vervoer komen voor we daar over gaan nadenken.

Het vervoer van DSM en de containers uit Born gaan nu naar Rotterdam omdat er geen keuze is. Dat zou snel kunnen veranderen als er via Budel naar Antwerpen gereden kan worden omdat dat wel eens flink goedkoper zou kunnen zijn (kortere afstand plus lagere haventarieven in Antwerpen).
Overigens ben ik met je eens dat het potentiele vervoer uit Limburg inderdaad beperkt is omdat er in Limburg heel weinig industrie meer over is .

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-04-2007 12:32
 

24-04-2007 12:34:51
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep: Dat zou snel kunnen veranderen als er via Budel naar Antwerpen gereden kan worden omdat dat wel eens flink goedkoper zou kunnen zijn (kortere afstand plus lagere haventarieven in Antwerpen).

Dat is ook de echte reden van het politieke verzet in Nederland tegen de IJzeren Rijn: de concurrentie voor de "dure" Rotterdamse haven en de "dure" Betuwelijn.
 

24-04-2007 12:40:45
ijsm
ijsm
Quote
lamotep: Het vervoer van DSM en de containers uit Born gaan nu naar Rotterdam omdat er geen keuze is.
Kan ik dat ook nog ergens terugvinden ofzo? Containers uit Born hebben een overzeese bestemming, dus worden in de Europoort verscheept. Een deel gaat naar Duitsland, maar dat gaat nu over de weg omdat DLC daar niet meer komt (te verliesgevend). DSM-vervoer reist inderdaad om via de Kijfhoek, maar zoveel tijd scheelt dat echt niet.
 

24-04-2007 13:47:44
fabrierban
fabrierban
Quote
ijsm: Containers uit Born hebben een overzeese bestemming, dus worden in de Europoort verscheept.

Die logica ontgaat me.
Dacht je dat er in Antwerpen geen zeeschepen kwamen?
Quote
ijsm: DSM-vervoer reist inderdaad om via de Kijfhoek, maar zoveel tijd scheelt dat echt niet.

Qua tijd niet, maar qua geld wel door de hoge gebruikersbelasting op het NL-spoorwegnet.
Dat is precies het probleem als de Betuwelijn moet concurreren met de IJzeren Rijn.

Laatst bewerkt door fabrierban op 24-04-2007 13:52
 

24-04-2007 13:53:12
ijsm
ijsm
Quote
fabrier:Die logica ontgaat me.
Verschepen = goedkoper dan door de Kanaaltunnel met de rest van de trein.
 

24-04-2007 14:00:54
fabrierban
fabrierban
Uh? Die containers kunnen gewoon in Antwerpen op de boot.
Waarom moeten die uberhaupt naar Engeland?
 

24-04-2007 14:19:12
ijsm
ijsm
Ja, en ze kunnen natuurlijk ook naar de haven van Hamburg, maar ook naar die van New York. Feit is, dat de klant wil dat ze via de Europoort gaan, ze zullen wel een contract hebben met een rederij die de Europoort heeft opgenomen in haar vaarschema (lees: P&O). Ik zeg trouwens nergens dát ze naar Engeland gaan.  

24-04-2007 20:27:12
trein-elf
trein-elf
Quote
fabrier: Dat is precies het probleem als de Betuwelijn moet concurreren met de IJzeren Rijn.
Euh ... je bedoelt de Betuweroute ???
 

11-05-2007 16:25:37
reizigert
reizigert
Goed nieuws voor de NIMBY's, slecht nieuws voor mensen die graag treinen tussen Hamont en Dalheim zien rijden: In Belgie is men ook opeens verdeeld over het nut van heropening. Wallonie spreekt zelfs van 'weggegooid geld'
http://www.telegraaf.nl/binnenland/63484901/Walloni%C3%AB_tegen_heropening_IJzeren_Rijn.html
 

11-05-2007 17:48:03
fastguy84
fastguy84
Als we het gaan hebben over een Grand Travail Inutile weet ik er nog wel eentje: http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_L%C3%A9ger_de_Charleroi Maar even serieus: de IJzeren Rijn kost de Belgen véél minder dan het ze oplevert (itt de Nederlanders). Ik had tegenstand eerder verwacht uit de dorpen langs de lijn, zowel in B als in D... slapen ze daar nog of vinden ze het niet erg?  

11-05-2007 17:56:25
siksik_ban
siksik_ban
Quote
fastguy84: slapen ze daar nog of vinden ze het niet erg?
Ze hebben al twintigduizend keer van zich laten horen, ben blij dat ze eindelijk stil zijn...

Laatst bewerkt door siksik_ban op 11-05-2007 17:56
 

15-05-2007 14:23:47
jbt
jbt
Een mooi staaltje taalstrijd lijkt het wel, maar de Vlamingen laten niet los. Zeker niet als we kamerlid Hessels op L1 moeten geloven:

"De Waalse regering had zich volgens CDA-Tweede Kamerlid Jos Hessels beter niet kunnen uitspreken tegen de aanleg van de IJzeren Rijn. Dat is de goederenspoorlijn van Antwerpen via Weert , Roermond en natuurgebeid De Meinweg naar het Duitse Ruhrgebied. Volgens Hessels zorgt het Waalse standpunt er alleen maar voor dat de Vlamingen nog meer gemotiveerd zijn om vast te houden aan de IJzeren Rijn.

De Tweede Kamer praat vanmiddag weer over de IJzeren Rijn. Verkeersminister Camiel Eurlings liet tijdens het vorige debat weten 'terug te schrikken' voor een onderzoek naar alternatieven voor de lijn. Een meerderheid van de kamer wil een ander tracé."

We wachten vol spanning maar weer af wat het debat oplevert.
 

15-05-2007 14:30:00
fastguy84
fastguy84
en dat is waar ik in mijn vorige post (hier vlakboven) al naar verwees, straks gaat het niet meer om het nut, maar om het 'hebben' ("want de Walen hebben de Montzenroute"). Vandaar dat in het verleden in België zoveel dingen zijn gebouwd (of in ieder geval begonnen) zonder nut, alleen vanwege de Wafelijzerpolitiek http://nl.wikipedia.org/wiki/Wafelijzerpolitiek

Maar goed, we wachten af. Debat begint om 15:15.
 

15-05-2007 17:33:56
fabrierban
fabrierban
Een van de redenen waarom de Vlamingen de Ijzeren Rijn willen hebben is juist om niet van Wallonie afhankelijk te zijn. Verder loopt de lijn over Montzen veel te zuidelijk voor een groot deel van het Ruhrgebied.  

16-05-2007 09:08:18
jbt
jbt
Minister Camiel Eurlings komt nu toch met een onderzoek, aldus berichtte L1:

"Er komt deze zomer een aanvullend onderzoek naar twee alternatieven voor het historische trace van de IJzeren Rijn. Dat zei minister Camiel Eurlings van verkeer en waterstraat dinsdag in de Tweede Kamer. Vanuit de Antwerpse haven willen Belgische vervoerders zo snel mogelijk treinen via het hele tracé van de IJzeren Rijn naar het Duitse Ruhrgebied laten rijden.

De Tweede Kamer verzet zich daartegen. Maar de Belgen staan juridisch sterk. Tijdens de vergadering van de Tweede Kamer zijn drie moties ingediend tegen de heringebruikname van het spoor. De Kamer stemt daar pas volgende week dinsdag over.

Uit de nieuwflits op L1TV heb ik afgeleid dat het om de A67-variant gaat en een tweede variant, die ik niet direct kon thuisbrengen, maar waarvan ik verwacht - en eigenlijk hoop - dat het de 'Brüggen-variant' is. Over heringebruikname van Roermond-Dalheim (historisch tracé) was hij duidelijk. Als daar een trein gaat rijden, gaat hij dat persoonlijk verhinderen door er voor te gaan liggen. Camiel: let op je woorden, wie weet word je er over een paar jaar aan herinnnerd en zul je onder ongetwijfeld grote belangstelling persoonlijk het spoor van het historisch tracé op moeten
De wens van Antwerpen om via de IJzeren Rijn te rijden is begrijpelijk. Niet alleen is het korter voor het Ruhrgebiet en verder naar het oosten en noorden, maar de lijn ligt ook veel vlakker dan de Montzenroute. Verder doet Antwerpen volgens mij al acht jaar 'in de broek' voor de komst van de Betuweroute, die natuurlijk de concurrentiekracht van Rotterdam ten koste van Antwerpen kan vergroten.
 

16-05-2007 09:40:18
fabrierban
fabrierban
@jbt
De hoogteverschillen van de Montzenroute speelt niet zo'n rol meer nu de lijn wordt geelektrificeerd. Waar het primair om draait is dat Vlaarderen bang is economisch gewurgd te worden als het tot een afsplitsing van Wallonie komt. Een groot deel van de Vlaamse bevolking werkt in het de facto franstalige Brussel en dreigt dan sowieso al werkeloos te worden. Als Wallonie dan ook nog eens het transitverkeer uit Vlaamse havens gaat blokkeren is de economische ramp voor Vlaanderen niet te overzien. De Ijzeren Rijn is daarom strategisch van enorm belang voor Vlaanderen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-05-2007 10:14
 

16-05-2007 10:32:11
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fastguy84: Ik had tegenstand eerder verwacht uit de dorpen langs de lijn, zowel in B als in D... slapen ze daar nog of vinden ze het niet erg?

Dit soort protesten is typisch Nederlands, een kwestie van cultuursverschillen. In Belgie doet men niet zo moeilijk over dit soort zaken, de ombouw van de Athus-Meuse-lijn en van de lijn Brugge-Zeebrugge voor zwaar goederenvervoer hebben bijv. ook geen enkel protest opgeleverd.

In Duitsland speelt het probleem alleen in Wegberg, maar ook daar hoef je niet op massaal protest te rekenen. Duitsers zijn gewend dat spoorlijnen vooral voor goederenvervoer worden gebruikt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 16-05-2007 10:38
 

16-05-2007 10:42:33
lamote_ban
lamote_ban
Quote
jbt: Tijdens de vergadering van de Tweede Kamer zijn drie moties ingediend tegen de heringebruikname van het spoor. De Kamer stemt daar pas volgende week dinsdag over.

Ook de Tweede Kamer weet drommels goed dat Nederland juridisch geen poot om op te staan heeft en dat dergelijke moties geen enkele waarde hebben. Het lijkt steeds meer een tonneelstukje om de Limburgse achterban naar de mond te praten.
 

16-05-2007 11:18:37
fastguy84
fastguy84
Quote
jbt: Minister Camiel Eurlings komt nu toch met een onderzoek, aldus berichtte L1:

"Er komt deze zomer een aanvullend onderzoek naar twee alternatieven voor het historische trace van de IJzeren Rijn. Dat zei minister Camiel Eurlings van verkeer en waterstraat dinsdag in de Tweede Kamer. [...]

Uit de nieuwflits op L1TV heb ik afgeleid dat het om de A67-variant gaat en een tweede variant, die ik niet direct kon thuisbrengen, maar waarvan ik verwacht - en eigenlijk hoop - dat het de 'Brüggen-variant' is. Over heringebruikname van Roermond-Dalheim (historisch tracé) was hij duidelijk. Als daar een trein gaat rijden, gaat hij dat persoonlijk verhinderen door er voor te gaan liggen. Camiel: let op je woorden, wie weet word je er over een paar jaar aan herinnnerd en zul je onder ongetwijfeld grote belangstelling persoonlijk het spoor van het historisch tracé op moeten



Zoals ik het begrepen heb (en ik ga er vanuit dat ik dat fout begrepen heb, kan me nl. niet voorstellen dat het een reeël alternatief is), gaat het bij het tweede alternatief om de Fenix-route (Genk-Std[-Hrl?]). (Is een motie van Hessels=CDA. Minister Eurlings=CDA. Voorgekookte motie?) Ienieminie probleempjes: je moet de Maas en het Julianakanaal oversteken, door dichtbevolkt gebied en dan... heb je slechts een paar kilometer afgesneden tov de Montzenroute. Hoera!

Verder zei Eurlings héél subtiel: dat hij ervoor ging liggen als het ging om tijdelijk gebruik van het historisch tracé door de Mijnweg.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 16-05-2007 11:19
 

16-05-2007 11:40:20
jbt
jbt
Fenix-route klopt, dus (helaas) niet de Brüggen variant. Dat Eurlings op tijdelijk gebruik doelde was mij ontgaan. Het was al laat toen ik het L1 journaal zag.  

16-05-2007 12:09:20
fastguy84
fastguy84
Daar was ik dus al bang voor ja. De laatste keer dat daar over gedacht is, was vóór de arbitrageuitspraak. Toen al was het niet zeker of dat binnen de afspraken van doortocht zou vallen. Nu dus zeker niet meer, dit onderzoek lijkt dus op: "jammer jongens, ik heb twee (kansloze) alternatieven onderzocht, maar die werken/mogen/kunnen niet, we moeten - helaas, helaas - toch aan het historisch tracé vasthouden." (Of als Eurlings helemaal de blits wil maken, voegt 'ie nog toe: "Misschien kunnen we -door een uitzonderlijke krachtsinspanning van mij- wel een omweg om Roermond heen maken, als doekje voor het bloeden")

Zie ook http://parlando.sdu.nl klik rechtsboven op Zoek uitgebreid... en type als 'vrij trefwoord' fenix in, bovenste document, p. 3 + 4. (Document ID: KST80718).

Meer informatie over het onderzoek(sburo) waar naar verwezen wordt vind je via http://www.rivertosuccess.nl/pag_5_fenix.htm
 

21-05-2007 11:12:46
jbt
jbt
In de 'neverending story' over de IJzeren Rijn c.q. Weert-Budel doet de SP weer eens een - naar mijn idee geheel onhaalbare - duit in het zakje, zo lees ik op de site van L1:

"CDA-kamerlid Jos Hessels vindt de motie van de SP over de IJzeren Rijn tussen de Belgische grens en Weert niet slim. De SP dient een motie in tegen heringebruikname van dat deel van het oude goederenspoor. Minister Eurlings van Verkeer besloot onlangs dat er maximaal vijftig treinen per week over mogen rijden.

De SP zegt dat de regeringspartijen zich hiermee niet houden aan hun verkiezingsbelofte tegen èlke heringebruikname van het goederenspoor.

CDA en PvdA dreigen tegen de motie van de SP te stemmen. Daarom roept de SP alle leden van CDA en PvdA op om hun regeringsfracties over te halen.
Volgens CDA-Kamerlid Jos Hessels steunen de partijen de motie niet, omdat ze bang zijn voor de gevolgen van een volledige sluiting. Nederland zou daarmee de wet overtreden, waarna België via de Europese Unie treinverkeer over de IJzeren Rijn kan afdwingen."

Ik ben het niet altijd met Jos Hessels eens, maar nu wel. Tegen het gebruik van Weert-Budel kan geen enkel (juridisch) argument worden aangevoerd. Die race is allang gelopen en dat moet de SP ook eens eindelijk inzien. Die motie is verspilde moeite, tijd en verspild geld
 

22-06-2007 11:01:37
fastguy84
fastguy84
Aangezien dit topic inmiddels steeds meer over de IJzeren Rijn in het algemeen gaat, hier maar weer eens een update.

Gisteren heeft het Ministerie van Verkeer van NRW het rapport openbaar gemaakt dat ze door IVV Aachen hebben laten opstellen naar de mogelijke varianten in Duitsland. Ik heb het rapport inmiddels doorgeworsteld, het is redelijk uitgebreid en alle varianten zijn doorgerekend voor wat betreft capaciteiten, landschappelijke inpasbaarheid, milieueffecten en maatschappelijke impact. Lang verhaal kort: het A52-tracé komt als iets beter uit dit rapport, voornamelijk omdat het op veel vlakken redelijk vergelijkbaar scoort met (varianten op) het historische tracé, maar op miliegebied veel beter. Het rapport spreekt echter geen politieke keuze uit.

Dat doet het Ministerie nu wel: zij gaan met volle kracht voor het A52-tracé. De NRW-verkeersminister Wittke, nooit te verlegen om een baude uitspraak te doen, verklaart het historische tracé 'dood'. Volgens Duitse nieuwsberichten zouden de Nederlanders sceptisch tegenover dit tracé staan, volgens het rapport zouden de Nederlanders juist voor zijn. In ieder geval, de Duitsers hebben de Nederlanders (en dus ook de Belgen) in een wurggreep, meewerken (met kans op Europese subsidies voor grensoverschrijdende samenwerking) of niet, waarna je een spoorlijn krijgt die nog abrupter ophoudt dan de Betuweroute bij Zevenaar: gewoon in het niets bij Dalheim.

Wordt (ongetwijfeld) vervolgd...

Links voor degenen die wat leeswerk willen doen, alles in het Duits, mocht iemand moeite hebben met vertaling van een bepaald deel, wil ik wel even tolk spelen.
Nieuwsartikel over rapport algemeen: http://www.wz-newsline.de/?redid=163330
Nieuwsartikel over weerstand in Krefeld: http://www.wz-newsline.de/?redid=163310
Rapport zelf (pdf, 4209 kB): http://www.mbv.nrw.de/Service/Downloads/Gutachten/Studie_zum__Eisernen_Rhein_/Ergebnisbericht_ERD_061020.pdf
Bijlage rapport 1 (bevat de kaart met tracé, nr IV is de voorkeursvariant) (pdf, 651 kB): http://www.mbv.nrw.de/Service/Downloads/Gutachten/Studie_zum__Eisernen_Rhein_/Anlage_1.pdf
Bijlage rapport 2 (bevat tracés vanaf Venlo, niet zo interessant) (pdf, 874 kB): http://www.mbv.nrw.de/Service/Downloads/Gutachten/Studie_zum__Eisernen_Rhein_/Anlage_2.pdf
 

22-06-2007 14:27:53
jbt
jbt
De B52 variant heb ik hier al vaker bepleit als de naar mijn mening beste variant. Nieuw voor mij is dat Duitsland de IJzeren Rijn via deze variant helemaal wil doortrekken tot de spoorlijn Mönchengladbach-Viersen. Tot dusverre was er sprake van een aansluiting op de spoorlijn van de RAF-basis van Elmpt naar Arsbeck-Wegberg.
Wat ik mis is een verbindingsboog richting Mönchengladbach. Voor treinen richting Köln en verder betekent dat kopmaken in Viersen of doorrijden via Krefeld en dan via Neuss richting Köln.
Jammer is dat Nederland deze variant niet in haar studies meeneemt. Minister Eurlings heeft immers de A67 variant (Venlo) en de zogenaamde Fenix-variant (Sittard) in onderzoek. Het lijkt mij handiger om daar dan ook maar meteen de B52 variant bij te nemen. Omdat de voorkeur van Duitsland voor de B52 variant al langer bekend is, verbaast het mij eigenlijk dat Nederland hier geen onderzoek naar doet (of is dit bewust politieke onwil).
Opvallend is ook dat samenwerkingsverband - verklaard en herhaald tegenstander van het historisch tracé - de B52 variant een serieuse optie noemt. Zie L1:

"Het Duitse voorstel om de IJzeren Rijn langs de autosnelweg A52 tussen Roermond en Mönchengladbach te laten lopen, is voor het samenwerkingsverband in Limburg een serieuze optie. Dat zegt wethouder Gerard IJff van Roermond. Hij is blij dat de deelstaat Noord-Rijnland Westfalen zich ook in de discussie over het tracé mengt.

De variant langs de A40 richting Venlo verwerpen de Duitsers, omdat het daar te dicht bevolkt is. Volgens IJff heeft elke variant zijn knelpunten, maar zo gauw de drie ministers weten hoe de spoorlijn gaat lopen, kunnen ook de knelpunten worden opgelost."

Het zou eens goed zijn als Eurlings en Wittke bij elkaar op de koffie gaan en wat gaan stroomlijnen. Voor België zie ik daar voorlopig nog geen rol weggelegd: de IJzeren Rijn steekt bij Hamont-Budel de Belgisch-Nederlandse grens over en dat hoeft niet te veranderen.
 


22-06-2007 15:04:43
maxime
maxime
Treinen naar Köln kunnen natuurlijk ook gewoon bij Heerlen-Herzogenrath de grens over  

22-06-2007 18:39:33
lamote_ban
lamote_ban
Aan Heerlen-Herzogenrath heb je weinig omdat dat veel te zuidelijk is voor het Ruhrgebied (en dus een heel eind om en veel te duur). I.p.v. via Heerlen kun je net zo goed via Vise rijden.  

11-07-2007 09:08:18
jbt
jbt
De IJzeren Rijn is hier weer eens in het nieuw. Twee berichten van de site van L1:

"Fors meer treinen over IJzeren Rijn

CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer zegt dat er een duidelijke maximum is gesteld aan het aantal treinen op het historisch tracé van de IJzeren Rijn, als het ooit in gebruik wordt genomen.

Eurlings heeft met de Belgische staatssecretaris Bruno Tuybens afgesproken dat er in 2030 maximaal 72 treinen per dag over de goederenspoorlijn mogen rijden. De IJzeren Rijn wordt daardoor nooit een goederenspoorlijn waar dag en nacht treinen overheen gaan rijden, stelt Eurlings. De IJzeren Rijn verbindt Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied en loopt via Weert en Roermond."

en als reactie hierop het tweede bericht:

"VVD stelt vragen over historisch tracé IJzeren Rijn

De VVD in Provinciale Staten wil weten wat het provinciebestuur de laatste tijd heeft ondernemen om te voorkomen dat het historisch tracé van de IJzeren Rijn in gebruik wordt genomen.

Dat tracé loopt van Antwerpen via Weert, Roermond en natuurgebied De Meinweg naar het Ruhrgebied. De VVD reageert op de afspraak die minister Camiel Eurlings van Verkeer heeft gemaakt met België. Die houdt in dat in 2030 maximaal 72 treinen over het oude tracé mogen rijden, als dat ooit in gebruik wordt genomen. In schriftelijke vragen stelt VVD-statenlid Martin Camp dat de overlast in Midden-Limburg daardoor nog veel groter wordt dan verwacht. Daarom moet de provincie zich met name hard maken voor het alternatieve tracé langs de A67 over Venlo."

Als ik dit zo lees, dan vind ik altijd opmerkelijk hoe politici een bericht van de minister over een afspraak met een Belgische Staatssecretaris over de hoeveelheid treinen (die bij Budel de grens zellen overgaan) meteen weten om te buigen naar de discussie over de tracé-keuze een stuk oostelijker en dan meteen hun favoriet gaan bepleiten.
 

11-07-2007 11:05:00
fastguy84
fastguy84
Maar het grootste pluspunt meldt de media niet: Minister Eurlings heeft besloten om naast de studies naar het A67-tracé en de Fenixroute ook te kijken naar de 'Duitse' variant:
Quote
Kamerbrief Minister Eurlings dd 9/7/2007:
Ik zal in mijn brief in september ook nog informatie uit een derde studie behandelen.
Nu het rapport van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen over Duitse tracévarianten voor het Duitse deel van de IJzeren Rijn-spoorverbinding beschikbaar is gekomen zal ik die informatie meenemen in mijn zending. Dat rapport is recent door de deelstaatregering vrijgegeven; het deelstaatparlement van NRW is voornemens daarover in augustus a.s. te debatteren.

De twee andere onderzoeken zijn trouwens niet meer dan een opdracht aan de onderzoeksburo's die ook de originele onderzoeken hebben gedaan om eea te actualiseren. Vooral in het geval van de Fenixroute vind ik dit riskant, het onderzoeksburo dat hierachter zit, is gevestigd in Std en heeft volgens mij (zakelijke) belangen bij een positieve uitkomst. (Tussen de regels door lees ik dat het in dit laatste geval niet eens een (betaalde) opdracht is, maar dat die firma dat zelf onderzoekt)

Verder heeft Eurlings nog met Tuybens afgesproken dat de lijn alleen voor goederen wordt ingericht omdat reizigersvervoer geen meerwaarde biedt.

Los van dit alles: het lijkt toch alsof er nog steeds wordt gericht op het historische tracé + omlegging Roermond. Dit blijkt uit de visie van de Belgen, maar ook uit het feit dat de MER voor dit tracé opnieuw wordt uitgevoerd, maar dan met cijfers uit de nieuwste prognoses. Ingebruikname is trouwens voorzien voor 2015 / 2018, definitief vervolgbesluit eind 2008.
 

11-07-2007 12:35:12
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Limburgse politici lijken het maar niet te willen snappen: juridisch hebben ze geen poot om op te staan om de heropening tegen te houden. In zo'n geval kun je dus beter meepraten over de beste oplossing dan categorisch overal tegen te zijn.

De VVD heeft trouwens wel erg boter op zijn hoofd. De partij heeft jarenlang lopen lobbyen voor de A73 die veel meer overlast en schade veroorzaakt dan de IJzeren Rijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-07-2007 12:35
 

11-07-2007 19:04:14
mich
mich
Dat niet alleen, ze vragen gewoon openlijk of er zoveel mogelijk gedaan is de zaak tegen te werken. Iets wat naar mijn mening niet kan en het tegenovergestelde dan dat waar de politiek er eigenlijk voor is.

Laatst bewerkt door mich op 11-07-2007 19:04
 

10-10-2007 08:55:25
jbt
jbt
Lange tijd stil gebleven rondom de IJzeren Rijn, maar vandaag las ik een berichtje op de site van L1:

"Provincie wil Duitse variant IJzeren Rijn

Het provinciebestuur is voorstander van de Duitse variant van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn als die toch opnieuw in gebruik wordt genomen. In de Duitse variant loopt het spoor van Antwerpen via Weert ten noorden van Roermond langs de N280-Oost, de nieuwe autosnelweg tussen Roermond en de Duitse grens.

Volgens PvdA-gedeputeerde Bert Kersten heeft de Duitse variant als voordeel dat natuurpark De Meinweg niet wordt doorsneden en de spooromleiding bij Roermond vrijwel geheel vervalt. Ook biedt ze de mogelijkheid voor grensoverschrijdend personenvervoer en kan Venlo worden aangesloten op deze nieuwe spoorlijn."

Het aantal voorstanders van deze variant groeit%02% De mogelijkheid van grensoverschrijdend personenvervoer en aansluiting van Venlo op deze lijn zie ik nog niet direct, tenzij tussen Roermond en Swalmen een aantal verbindingsbogen wordt gerealiseerd.
 

11-10-2007 12:29:36
fastguy84
fastguy84
Vandaag in de Limburgse kranten:

"Provincie: dubbele Maaslijn"

en dan denk je wellicht dat ik dit in het verkeerde topic post, maar het gaat over de IJzeren Rijn, de strekking van het bericht is hetzelfde als jbt hierboven postte, en volgende week komt het volledige rapport uit. Volgens de provincie is er bij de N280-Oost variant geen economische meerwaarde, maar wel maatschappelijke voor de stad Roermond. Economische meerwaarde (voor Venlo) moet komen uit (niet lachen) verdubbeling en aansluiting van de Maaslijn op de IJzeren Rijn. Verder moet er volgens de provincie een tunnel door Weert komen. Volgens Milieufederatie Limburg moeten er zelfs tunnels onder (niet lachen) Weerter- en Budelerbergen, in Weert en in Baexem komen.

Afgezien van de (terechte) vraag of de betrouwbaarheid van het reizigersvervoer over de (zuidelijke) Maaslijn er baat bij zou hebben, waarom zou Venlo hierbij voordeel hebben? Ehv-Wt-N280-Roergebied ÓF (Ehv-)Vl-Roergebied lijkt me nog altijd korter dan Ehv-Vl-N280-Roergebied.
Leuk om te lezen is in dit verband de Capaciteitsanalyse Vl-Rm die ProRail in 2005 gemaakt heeft vanwege overbelastverklaring. Een van de voorgestelde oplossingen is nota bene verkeer af te wikkelen via de IJzeren Rijn (maar wordt niet haalbaar geacht vanwege kosten, maatschappelijke weerstand en tijdsduur realisatie in relatie tot tijdsduur probleem) ipv via Vl-Rm.

Met andere woorden: een spoorlijn (IJzeren Rijn) waarvan ProRail zegt dat die de Maaslijn ontlast en waardoor geen capaciteitsvergroting nodig zou zijn, is volgens de provincie noodzaak om de Maaslijn te verdubbelen...

De capaciteitsanalyse vind je hier: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/F6A52D4F-70B2-4DA5-92AB-85BD7C8767B7/0/CapaciteitsanalyseVenloRoermond.pdf en dan met name pp. 33-34.
 

11-10-2007 13:04:32
mich
mich
Verdubbeling Vl-Rm zou een zegen zijn en de vertragingen en uitval zeker halveren, maar Venray-Mook is veel harder nodig.  

11-10-2007 15:18:07
mdeen
mdeen
Ik zie ook niet zo in wat de link tussen de Maaslijn en de IJzeren Rijn is. Er is geen vervoer wat van beide lijnen tegelijk gebruik wil maken en door het openen van de IJzeren Rijn zie ik dan ook niet gebeuren dat er extra verkeer op de Maaslijn komt. Juist andersom, omdat het verkeer van/naar Born niet meer via Venlo hoeft. De enige toevoeging komt van verkeer vanuit België, en als dat vanuit Antwerpen komt kan het beter via Roosendaal.

Maar de Maaslijn zit nu wel danig aan de capaciteitsgrenzen. Zie de overbelastingverklaring Vl-Rm, maar wat mich zegt, Vry-Mk zit met de kwartiersdienst echt vol. Daar kan geen trein meer bij.
 

01-11-2007 08:25:59
edegroot
edegroot
Verplaatst vanuit https://www.somda.nl/www/forum/3769/

Quote
toms: Regionale omroep L1 meldt :

---

Roermond eist opheldering van ProRail over een onaangekondigde treinrit op het historische tracé van de IJzeren Rijn. De spoorwegbeheerder verrichtte daar de afgelopen dagen werkzaamheden, maar stelde daar de gemeente niet van op de hoogte.

Volgens verkeerswethouder Gerard IJff heeft ProRail de omwonenden in gevaar gebracht door onaangekondigd een werktrein over het tracé te laten rijden.

---

Wie weet hier meer van ???
 

01-11-2007 08:48:04
jbt
jbt
Volgens een berichtje in de krant heeft ProRail de spooraansluiting op het dek van de Roertunnel hersteld. Dat is met een werktrein gegaan, een loc met zes platte wagens. In verband met vertraging is het konvooitje pas op dinsdagavond rond 23.00 uur vertrokken vanaf het station en kwam enkele uren later weer terug. Er zal toch wel enig kap- en snoeiwerk moeten zijn verricht, want het deel van de IJzeren Rijn waar gereden is, was al aardig overwoekerd. Ook moeten de dwarsliggers verwijderd zijn, waarmee het spoor naar Dalheim is afgebalkt. Ik ben nog niet gaan kijken, maar als ik iets meer weet, zal ik hier verslag doen. Wel roepen de gemeente en het samenwerkingsplatform weer moord en brand, vooral omdat Prorail als 'een dief in de nacht' het werk heeft uitgevoerd. ProRail moet zich zelfs op het gemeentehuis gaan verantwoorden. Er is hier wel altijd wat als er iets met het historisch tracé gebeurd, maar als er echt reden om te klagen zou zijn geweest, zoals met al die omgeleide erts-, kolen- en ERS containertreinen van verleden, hoor je weer niets.  

01-11-2007 08:49:49
timtrein
timtrein
"In gevaar gebracht" %02%
Altijd leuk om 's morgens met de politieke uitspraken de dag te beginnen, hebben we weer wat te lachen

Laatst bewerkt door timtrein op 01-11-2007 08:51
 

01-11-2007 09:23:09
rudolfph
rudolfph
Ook als Prorail niet als "een dief in de nacht" (lol, je mag je eigen spoorlijn niet eens meer onderhouden in dit land op een tijd dat het jou uitkomt ) bezig geweest was met onderhoud, zou er moord en brand geschreeuwd worden in Roermond. Er is zeker geen sprake geweest van gevaarlijke situaties. De overwegen liggen er immers nog allemaal en zelfs als die niet meer werken zijn er regels voor het spoor- en wegverkeer die de veiligheid waarborgen, dus ik vraag me af hoe omwonenden in gevaar gebracht zijn. Misschien omdat ze ('s nachts???) illegaal hun hond uitlaten op het spoor? Het enige waar de gemeente volgens mij echt over kan bakkeleien is de geluidsoverlast, maar daar hoor je ze dan weer niet over %03%.  

01-11-2007 15:11:09
mich
mich
Toch een aparte ontwikkeling, omdat Prorail toch echt niet uit zichzelf denkt van goh, laten we eens een stukje spoor van ons gaan onderhouden waar niks op rijd en dat zelf betalen. Bij een wandeling vorig jaar op Roermond-Dalheim viel me ook al op dat er wel degelijk zeer recent klein onderhoud was uitgevoerd.  

01-11-2007 15:13:11
webguy
webguy
Maar NL / Prorail is toch verplicht volgens een of ander honderd-jarig verdrag om de lijn berijdbaar te houden?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-11-2007 15:24:12
mich
mich
Dat misschien wel, maar prorail wordt toch aangestuurd door de overheid? En is voor onderhoud geen vergunning nodig? Volgens de netverklaring is Rm-Dalheim gesloten, en toch kan er zomaar een werktrein op na vele jaren?  

02-11-2007 08:53:35
jbt
jbt
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit nog iets is van de tijd dat er werkbestekken en afspraken werden gemaakt over de aanleg van de A73. Destijds was het nog heel reëel dat Roermond-Dalheim zou worden heropend. Het zou mij niets verbazen als toen is vastgelegd dat de spoorlijn voor de aanleg van de A73-Roertunnel wordt onderbroken, om vervolgens, na afbouw van de tunnel (nu dus) het spoor weer te herstellen. Het speelt dan helemaal geen rol of er in 2007 een discussie gaande is omtrent herleggen van de spoorlijn. Voor aannemers geldt 'afspraak is afspraak' als iets vanzelfsprekends.  

02-11-2007 09:27:29
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
jbt: Voor aannemers geldt 'afspraak is afspraak' als iets vanzelfsprekends.
Ah, daarom worden dat soort dingen altijd duurder en altijd later opgeleverd dan gepland...
 

02-11-2007 16:33:50
jbt
jbt
Laat ik iets genunceerder zijn: 'afspraak is afspraak' voor wat ze moeten doen. Prijzen en opleveringstermijnen is vaak - helaas - een heel ander verhaal.  

02-11-2007 19:55:51
waalkade
waalkade
Quote
dumpy_dump:
Quote
jbt: Voor aannemers geldt 'afspraak is afspraak' als iets vanzelfsprekends.
Ah, daarom worden .... en altijd later opgeleverd dan gepland...
Dat stukje spoor hadden ze een half jaar geleden al kunnen terugleggen! Is er trouwens niemand gevallen over die nieuwe overweg een eindje verderop ri Dalheim?
 

02-11-2007 20:01:34
maxime
maxime
Ik krijg hier vaag het idee door dat er toch in bepaalde mate treinen gaan rijden totdat het alternatieve tracé klaar is. Wie legt er anders nog een nieuwe overweg en een nieuw stuk spoor neer, terwijl er al lang geen sprake meer zou zijn van reactivering.  

04-11-2007 16:41:42
mich
mich
Zojuist maar eens gaan kijken in Roermond. De Ijzeren Rijn is tot en met de tunnelbak over de A73 bereden. Van tevoren zijn de voegen van de overwegen schoongemaakt, het een en ander gesnoeid en enkele nieuwe borden geplaatst. Op de tunnelbak ligt nu spoor, in een soort flexibel rubber gegoten. Aan de Dalheim kant van de tunnelbak is het spoor nog niet aangesloten, maar gezien de zeer verse sporen en berg verse grind wordt dat nog gedaan. Er liggen trouwens 2 nieuwe overwegen in, eentje vlak na de tunelbak en eentje een stuk verderop. Het kruis dat het spoor afsloot zit er weer in, maar is er met enkele sterke handen zo uit te pakken. De eerste overweg in Roermond is werkzaam, en het sein staat nog steeds braaf op rood, met een gloednieuw seinnummerbordje.  

04-11-2007 17:09:02
maxime
maxime
Vind jij het niet vreemd dan, Mich, dat er vernieuwingswerkzaamheden plaats vinden aan een lijn zonder toekomst? Of gaat Veolia er stiekem een dienst op rijden met de Velios%08%?

Twee nieuwe overwegen zelfs? Je zou verwachten dat het spoor bij een oude overweg niet meer teruggelegd zou worden, waardoor er een stuk onderbroken spoor ontstaat. Heeft dit iets te maken met die bepalingen uit dat verdrag?

Laatst bewerkt door maxime op 04-11-2007 17:09
 

04-11-2007 17:18:03
mich
mich
Vind het vreemd ja, en nee veolia heeft voor zover ik weet geen plannen met deze lijn. Ik denk dat het om dat verdrag te doen is ja.  

04-11-2007 22:00:44
sik214
sik214
Het enige verdrag dat hierop van toepassing is, is het feit dat de afspraak met ProRail was om het spoor weer terug te leggen zoals het (minimaal) was! En dat heeft helemaal niets met wél of geen toekomstig vervoer, reaktivering of niet te maken, maar gewoon een afspraak met ProRail (die nagekomen moet worden én is!).  

04-11-2007 22:29:38
maxime
maxime
Oh ok, weet ik ook weer hoe dat zit. Bedankt voor de uitleg in ieder geval, al lijkt het een beetje een geprikkelde reactie  

04-11-2007 23:18:31
miljoenen
miljoenen
Hoi Mensen,wie komt op het idee,dat er niks meer rijd?
DLC komt onregelmatig over de IJzeren Rijn naar Weert en in de plaats van de afslag Roermond,rijd hij via Haanrade Herzogenrath.
Normale tijd 11.20u maar vertraging van 1 tot 8 uren komen regelmatig voor.
Hij kan iedere dag komen want dit de containertrein van Antwerpen naar Basel,die voornamelijk Bertschi containers en opgevuld met andere firmas.
 

05-11-2007 04:56:21
dumpy_dump
dumpy_dump
Deze discussie ging dan ook over dat andere stuk IJzeren Rijn, Rm-Duitsland dus.  

05-11-2007 09:16:12
jbt
jbt
Ik heb dit weekeinde - net als Mich - eens een ronde gemaakt vanaf de eerste overweg in Roermond (Spoorlaan Noord/Spoorlaan Zuid) tot aan het dek over de tunnebak van de A73. Het beeld dat Mich geeft kan ik alleen maar beamen. Op het eerste stuk is ook nog flink gesnoeid. Op zaterdagmorgen was men op de tunnebak net doende een circa 30 meter lange tent over het spoor te verwijderen. Kennelijk wilde de aannemer 'droog' werken.
Verder las ik nog in het plaatselijke suffertje hier dat destijds (2004) België met het onderbreken van het historisch tracé ten behoeve de tunnelaanleg alleen instemde onder de voorwaarde dat het spoor na afronding van de werkzaamheden zou worden teruggelegd. Aangezien tot voor kort de opening van de A73 voor 20 december a.s. was voorzien - inmiddels is er sprake van vertraging - wilde men dus kennelijk voor die datum het spoor weer herlegd hebben.
 

05-11-2007 09:30:25
sik214
sik214
Is het trouwens een werktrein van Railion geweest, een aannemer of was het 'slechts' zo'n spoorvrachtwagen met platte bakken. Iemand iets vernomen?  

05-11-2007 10:34:18
maxime
maxime
Quote
jbt: Volgens een berichtje in de krant heeft ProRail de spooraansluiting op het dek van de Roertunnel hersteld. Dat is met een werktrein gegaan, een loc met zes platte wagens...


Het antwoord op je vraag was al eerder in deze discussie gegeven
 

05-11-2007 10:44:02
maxime
maxime
Quote
jbt: Ik heb dit weekeinde - net als Mich - eens een ronde gemaakt vanaf de eerste overweg in Roermond (Spoorlaan Noord/Spoorlaan Zuid) tot aan het dek over de tunnebak van de A73. Het beeld dat Mich geeft kan ik alleen maar beamen. Op het eerste stuk is ook nog flink gesnoeid. Op zaterdagmorgen was men op de tunnebak net doende een circa 30 meter lange tent over het spoor te verwijderen. Kennelijk wilde de aannemer 'droog' werken.
Verder las ik nog in het plaatselijke suffertje hier dat destijds (2004) België met het onderbreken van het historisch tracé ten behoeve de tunnelaanleg alleen instemde onder de voorwaarde dat het spoor na afronding van de werkzaamheden zou worden teruggelegd. Aangezien tot voor kort de opening van de A73 voor 20 december a.s. was voorzien - inmiddels is er sprake van vertraging - wilde men dus kennelijk voor die datum het spoor weer herlegd hebben.


Als er al plannen zijn voor een nieuw tracé, waarom wil België dan toch dit gedeelte van de lijn berijdbaar houden. Hebben de Belgen of Duitsers er op de korte termijn dan plannen mee? Zo niet, dan lijkt het me pure geldverspilling.

Dat de lijn door een natuurgebied loopt, betekend dat dat er alleen geen goederentreinen meer mogen rijden of geen enkele trein? Als er wel bescheiden personenvervoer mag plaatsvinden is het misschien een idee om de regionale trein uit Mönchengladbach/Rheydt naar Dalheim door te trekken naar Roermond?
 

05-11-2007 11:26:31
sik214
sik214
Quote
maxime:
Quote
jbt: Volgens een berichtje in de krant heeft ProRail de spooraansluiting op het dek van de Roertunnel hersteld. Dat is met een werktrein gegaan, een loc met zes platte wagens...


Het antwoord op je vraag was al eerder in deze discussie gegeven


Oh?

A) Ik kan de vervoerder niet vinden hoor
B) Een krant die over een loc spreekt (...) kan net zo goed een vrachtwagen geweest zijn of MoSi oid.
 

05-11-2007 11:37:50
jbt
jbt
Zolang er nog geen alternatieve spoorwegverbinding ligt, wil België - met een beroep op het Scheidingsverdrag van 1839 - niet dat er ook maar iets van het spoor tussen Roermond en Dalheim wordt weggehaald, ook al reed er de afgelopen 15 jaar en rijdt er nu helemaal niets. Daarom worden zelfs nieuwe overwegen gemaakt, maar wel op de meest eenvoudige manier. België wil gewoon geen precedenten scheppen.
Wat er verleden week ook gereden heeft, het waren in ieder geval railvoertuigen. Ik weet niet precies wat en van wie.
Al jaren wordt er over gesproken om de Regionalbahn van Mönchengladbach naar Dalheim tot Roermond te verlengen, maar stevast zonder resultaat. Niemand van de potentiële exploitanten ziet er kennelijk iets in en de overheden willen er ook niet aan.
 

05-11-2007 16:52:43
maxime
maxime
Sorry, ik bedoelde het goed hoor.... Het was dan een antwoord op een deel van je vraag in ieder geval.

Een loc met 6 wagons lijkt mij een locomotief met 6 wagons en niets anders. Vrachtwagen valt namelijk af en aangezien er in een aantal artikelen gesproken wordt over een werk"trein" bestaande uit een "locomotief" met een aantal "wagons" met spoorstaven van 60m lengte. Een MoSi lijkt mij daar te licht voor. Daarom ging ik gewoon uit van loc. Excuse me if I'm wrong...

Laatst bewerkt door maxime op 05-11-2007 17:33
 

09-11-2007 11:47:12
reizigert
reizigert
Nieuw persbericht van de provincie Limburg:
Quote
Verkennend onderzoek van de N280/A52-variant van de IJzeren Rijn afgerond

De Provincie Limburg heeft, samen met het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg *, een verkennend onderzoek (quick scan) laten uitvoeren naar de eventuele meerwaarde van de N280/A52-variant van de IJzeren Rijn. Dit in vergelijking met de overeengekomen A3-variant waarin een spoorboog rond Roermond, een tunnel in de Meinweg en uitgebreide geluidwerende maatregelen (o.a. in de regio Weert) zijn voorzien.

De aanleiding voor deze quick scan is de onlangs verschenen studie naar alternatieve traceringen in Nordrhein-Westfalen in opdracht van verkeersminister Wittke. De volgende verkenningen hebben centraal gestaan in de quick scan:
* welke meerwaarde op het gebied van economie en logistiek is er;
* wat zijn de te verwachten inpassingproblemen;
* welke strategie dient men te bewandelen.

De conclusie van het onderzoek is dat de N280/A52-variant voor de regio niet significant beter scoort. Dit geldt zowel op ecologisch gebied als op economisch gebied. Voor de regio Roermond is de ruimtelijke inpassing minder ingrijpend dan de A3-variant. Naast voordelen zoals het niet hoeven ondertunnelen van het Meinweg gebied kent de N280/A52 variant echter ook diverse knelpunten.>

De N280/A52 variant biedt in de toekomst meer groeimogelijkheden. Zo is er in principe grensoverschrijdend personenvervoer in de toekomst mogelijk. Ook is de capaciteit voor goederenvervoer gemakkelijk uit te breiden.>

Dit alles leidt naar verwachting in de toekomst tot problemen op het baanvak aan de noordkant van Roermond en de westzijde van de Maas. Onder andere wordt de binnenstad van Weert geconfronteerd met intensief goederentreinverkeer. Ook in de gemeenten Cranendonck, Leudal en diverse Belgische gemeenten zal de leefbaarheid verder onder druk komen te staan. Het Samenwerkingsverband en de Provincie Limburg zetten derhalve in op een robuuste oplossing voor alle in het rapport genoemde knelpunten. Een andere belangrijke voorwaarde is een goede aanhaking van het logistiek knooppunt Venlo door middel van een spoorboog ten noorden van Roermond in combinatie met verdubbeling van het spoor Roermond – Venlo.>

De quick scan is op woensdag 7 november 2007 door gedeputeerde Bert Kersten, mede namens het Samenwerkingsverband, aangeboden aan minister Eurlings.>

*) Aan het Samenwerkingsverband nemen deel de Provincie Limburg, gemeenten Cranendonck, Weert, Leudal, Roermond en Roerdalen, de Kamer van Koophandel Limburg-Noord, de stichting Milieufederatie Limburg en Staatsbosbeheer.
 

07-12-2007 09:27:50
jbt
jbt
Vanuit Duitse zijde wordt vandaag de draad weer opgepakt, wat in het voordeel van de N280/BAB52 variant schijnt te zullen gaan uitvallen. Zie een berichtje op L1:

"Noordrijn Westfalen stemt over IJzeren Rijn

Het parlement van Noordrijn Westfalen stemt vandaag over een motie van CDU en FDP over de aansluiting van de IJzeren Rijn op het Duitse spoorwegennet. Die twee partijen hebben de meerderheid in de Landestag.

Geen treinen door natuurgebied De Meinweg, maar een tracé langs de de N280 bij Roermond, staat er in de motie. Én de Landestag vraagt de bondsregering om daarover onmiddellijk onderhandelingen te starten met Nederland en België. Gerard IJf, wethouder van Roermond en voorzitter van het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn, ziet een verband met een eerder toegekende subsidie van de Europese Commissie."
 

21-12-2007 20:03:22
mdeen
mdeen
En weer op L1, nu nieuws van de Belgische zijde:

Er is een doorbraak in het dossier rond de heringebruikname van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied. België is voor het eerst bereid om naar een alternatief te kijken voor het historische tracé door Weert, Roermond en natuurgebied De Meinweg.

De verantwoordlijke bewindslieden uit Nederland, België en Duitsland hebben afgesproken ook te kijken naar het Duitse alternatief. Dat loopt ten noorden van Roermond, langs de Duitse autoweg A52. Uiterlijk begin februari moet duidelijk zijn of dat alternatief levensvatbaar is. Als dat zo is wordt het verder uitgewerkt. In de zomer moet dan een definitieve keuze worden gemaakt over het tracé van de IJzeren Rijn.
 

21-12-2007 20:15:06
mich
mich
zou tijd worden In sommigge kringen dringt het nog steeds niet door dat het alleen om Rm-Dalheim gaat en niet om Weert-Neerpelt.  

21-12-2007 21:56:30
fastguy84
fastguy84
Nou ja, Rm-Elmpt dan waarschijnlijk. Dat België gaat bewegen is niet zo gek (nu ze eindelijk een regering hebben), ze kunnen wensen wat ze willen, en Nederland moet daar tot op een behoorlijke hoogte in mee gaan, maar als de Duitsers geen vervolgtracé aanbieden/-bouwen, houdt het toch op. In mijn opinie hebben de Duitsers gewoon de bal, geven nu een voorzet op Rm-Elmpt/A52 en als België die niet binnenkopt, is er voor de Duitsers niks verloren.

Maar eeh, ik weet dat Wt-Neerpelt weer open is (of strikt genomen: nog steeds open is), maar hoe is de situatie daar nu? Enkelsporig, niet-geëlectrificeerd, 40 km/h? Lijkt me dat je daar uiteindelijk toch ook nog wat wilt 'upgraden', in de documenten van de Arbitragecommissie staan geloof ik wel wat globale randvoorwaarden (dubbelsporig dacht ik in ieder geval; of iets met een redelijke hoeveelheid treinen die te verwerken moet zijn, wat je (dus) niet haalt met enkelspoor).
 

21-12-2007 22:16:35
nielske90
nielske90
Quote
fastguy84: en Nederland moet daar tot op een behoorlijke hoogte in mee gaan,


Naja, als Nederland 'nee' zegt kunnen België en Duitsland nog zoveel willen, maar dan houdt het verhaal toch ook echt op. Wat dat betreft heeft Nederland een heleboel in te brengen...

Overigens: Kan er iemand nadelen bedenken aan het tracé langs de BAB52..?
 

21-12-2007 22:33:30
fastguy84
fastguy84
Nou, dan raad ik je toch aan dit eens te lezen: http://www.pca-cpa.org/ENGLISH/RPC/#Belgium/Netherlands Kortgezegd: alles buiten het 'oude' tracé heeft Nederland toestemming van België voor nodig, en moet ze de meerkosten zelf van betalen. Nederland heeft derhalve alleen 'subtiele' sturingsmogelijkheden, officieel hebben ze nauwelijks iets te willen.

Nadelen BAB52/N280-tracé:
* landschappelijke inpassing (hoogteverschil moet zeer geleidelijk overbrugd worden, daardoor grote spoordijk noodzakelijk.
* areaalverlies
* meer (lange) faunapassages nodig, mogelijk negatief effecten op stromen
* barrière Elmpter Wald
* aantasting woon- en leefmilieu Raayerhof en wellicht Asenray-Maalbroek
* wellicht verplaatsen/afbreken (in ambtenarentaal: amoveren) van losstaande huizen/boerderijen (in ambtenarentaal: solitaire bebouwing).
* barrière bundel - Maalbroek

Meer hierover in http://www.limburg.nl/upload/pdf/Goederenvervoer_QuickScanMeerwaardeN280A52variantIJzerenRijn_NL.pdf (pdf), met name pp. 24-26 en pp. 31-32 (van de paginanummering, niet de pdf-nummering).

Laatst bewerkt door fastguy84 op 21-12-2007 22:37
 

21-12-2007 22:39:08
nielske90
nielske90
1. Je link werkt niet

2. Lijkt mij dat Nederland nog altijd de baas is op eigen grondgebied. Zou toch vreemd worden dat Belgen over onze grond gaan beslissen.
In jou redenering zou JP Balkende in principe een spoorlijn aan laten leggen van zeg Tilburg rechtstreeks naar Parijs...%03%
 

21-12-2007 22:51:23
fastguy84
fastguy84
Excuses, de link is veranderd. Overzichtspagina: http://www.pca-cpa.org/showpage.asp?pag_id=1155 of rechtreeks naar het goede document: http://www.pca-cpa.org/upload/files/BE-NL%20Award%20corrected%20200905.pdf (pdf).

Voor je 2e vraag, zie puntje 160 van het genoemde document:
Quote

160. The Tribunal has concluded above (see paragraph 56) that, as a consequence of the reservation of sovereignty in Article XII of the 1839 Treaty of Separation, the Netherlands may exercise its rights of sovereignty in relation to the territory over which the Iron Rhine railway passes, unless this would conflict with the treaty rights granted to Belgium, or rights that Belgium may hold under general international law, or constraints imposed by EC law.


M.a.w.: Nederland is de baas over de grond, maar de lijn moet er wel komen op verzoek van de Belgen.

Als Nederland het niet gewild had, hadden ze het niet moeten afspreken (in 1839).
 

21-12-2007 22:57:44
nielske90
nielske90
Naja, echt relevant zal zo'n verdrag niet meer wezen, na 168 jaar. Maar goed, ik zou het zelf wel belachelijk vinden als de spoorlijn er tegen de zin van Nederland zou komen.

Is het trouwens niet mogelijk om een 5 km lange tunnel te bouwen onder Nederland door%08%. Thv Susteren is de kortst mogelijke route van grens naar grens nog geen 5 km. Tunnel eronder en Nederland heeft nergens last van...