fastguy84

| Aangezien dit topic inmiddels steeds meer over de IJzeren Rijn in het algemeen gaat, hier maar weer eens een update.
Gisteren heeft het Ministerie van Verkeer van NRW het rapport openbaar gemaakt dat ze door IVV Aachen hebben laten opstellen naar de mogelijke varianten in Duitsland. Ik heb het rapport inmiddels doorgeworsteld, het is redelijk uitgebreid en alle varianten zijn doorgerekend voor wat betreft capaciteiten, landschappelijke inpasbaarheid, milieueffecten en maatschappelijke impact. Lang verhaal kort: het A52-tracé komt als iets beter uit dit rapport, voornamelijk omdat het op veel vlakken redelijk vergelijkbaar scoort met (varianten op) het historische tracé, maar op miliegebied veel beter. Het rapport spreekt echter geen politieke keuze uit.
Dat doet het Ministerie nu wel: zij gaan met volle kracht voor het A52-tracé. De NRW-verkeersminister Wittke, nooit te verlegen om een baude uitspraak te doen, verklaart het historische tracé 'dood'. Volgens Duitse nieuwsberichten zouden de Nederlanders sceptisch tegenover dit tracé staan, volgens het rapport zouden de Nederlanders juist voor zijn. In ieder geval, de Duitsers hebben de Nederlanders (en dus ook de Belgen) in een wurggreep, meewerken (met kans op Europese subsidies voor grensoverschrijdende samenwerking) of niet, waarna je een spoorlijn krijgt die nog abrupter ophoudt dan de Betuweroute bij Zevenaar: gewoon in het niets bij Dalheim.
Wordt (ongetwijfeld) vervolgd...
Links voor degenen die wat leeswerk willen doen, alles in het Duits, mocht iemand moeite hebben met vertaling van een bepaald deel, wil ik wel even tolk spelen.
Nieuwsartikel over rapport algemeen: www.wz-newsline.de
Nieuwsartikel over weerstand in Krefeld: www.wz-newsline.de
Rapport zelf (pdf, 4209 kB): www.mbv.nrw.de
Bijlage rapport 1 (bevat de kaart met tracé, nr IV is de voorkeursvariant) (pdf, 651 kB): www.mbv.nrw.de
Bijlage rapport 2 (bevat tracés vanaf Venlo, niet zo interessant) (pdf, 874 kB): www.mbv.nrw.de |