De IJzeren Rijn
Forum: Algemeen - Algemeen
18-01-2018 12:33:55
maarten83
maarten83
Het hof van justitie heeft al eens bevestigd dat Nederland nog steeds gehouden is aan dat verdrag (het scheidingsverdrag tussen Nederland en België). Dus op verzoek van België moet Nederland zelfs de IJzeren Rijn reactiveren.  

18-01-2018 14:01:53
sjoerd
sjoerd
Het gaat om slechts 13 van de ruim 102 km van Antwerpen naar de Duitse grens.  

18-01-2018 14:23:50
Jan-Mark
Jan-Mark
De treindienstleiders van Dalheim zullen niet blij zijn met de goederentreinen, dan is het gedaan met hun rust van telkens twee uur in het weekend  

18-01-2018 14:42:41
sjoerd
sjoerd
Als er ooit weer treinen daar de grens over gaan, zijn ze hoe dan ook hun baan kwijt, want dan neemt de verkeersleiding in Mönchen Gladbach het stokje over.  


18-01-2018 15:33:33
Berk24
Berk24
Dat lijkt mij ook, het is Duitsland he, geen België


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 08:24:40
hw1969
hw1969
Quote
maarten83 (do 18 jan 2018 12:33:55 https://www.somda.nl/forum/931/p638302/): Het hof van justitie heeft al eens bevestigd dat Nederland nog steeds gehouden is aan dat verdrag (het scheidingsverdrag tussen Nederland en België). Dus op verzoek van België moet Nederland zelfs de IJzeren Rijn reactiveren.


Het Hof van Arbitrage heeft ook uitgesproken dat realisatie dan grotendeels gefinancierd moet worden door de Belgen.
 

19-01-2018 10:10:46
Berk24
Berk24
Lijkt mij ook terecht, tenzij er nog wat reizigerstreinen gaan rijden tussen Weert en Mol en tussen Roermond en Mönchengladbach, heeft louter België/Vlaanderen voordeel van de IJzeren Rijn, dus zij mogen dan ook de heraanleg van de IJzeren Rijn betalen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 11:18:15
BasSNG2001
BasSNG2001
Er is tot nu toe geen enkel stuk van de IJzeren Rijn opgebroken... %03% Dit vanwege het feit dat er dan snel materieel verplaatst kan worden bij eventuele oorlogsdreiging.


#DiscoverEU
 

19-01-2018 11:40:15
daniel81
daniel81
En dat als de spoorlijn weg is, de tegenstanders weer een extra troef in handen hebben. Op grond van dat verdrag kunnen de Belgen natuurlijk altijd tegenhouden dat er spoor wordt opgebroken.  

19-01-2018 11:55:54
gvttreinen
gvttreinen
Hoe staan de Duitsers hier tegenover of blijft tussen Dalheim en Rheydt alles bij het oude want ja, je wil je eigen havens beschermen en niet meewerken aan concurrerende havens als Rotterdam en Antwerpen dus waarom zou je in die lijn gaan investeren.
Dat is m.i. ook de politieke reden waarom Kn - Dülken enkelsporig met klassieke beveiliging is gebleven en duurde het lang voordat men aan 3e spoor Zvg - Oberhsn is begonnen.
 

19-01-2018 12:05:22
Berk24
Berk24
Volgens mij wordt de haven in Hamburg meer gebruikt om goederen over te slaan die als eindbestemming de voormalige DDR (spoor en Elbe), Tsjechië (spoor en Elbe), Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Servië (allevier spoor) hebben. Het is onpraktisch om goederen die als eindbestemming West-Duitsland te hebben over te slaan in Hamburg, dan zijn Rotterdam (spoor en Rhein) en Antwerpen (spoor) logischer, ook al liggen ze in een ander land. Wat precies het achterland van de haven van Bremen is weet ik niet.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

19-01-2018 12:29:56
mdeen
mdeen
Quote
gvttreinen (vr 19 jan 2018 11:55:54 https://www.somda.nl/forum/931/p638440/): Hoe staan de Duitsers hier tegenover of blijft tussen Dalheim en Rheydt alles bij het oude want ja, je wil je eigen havens beschermen en niet meewerken aan concurrerende havens als Rotterdam en Antwerpen dus waarom zou je in die lijn gaan investeren.

De duitsers willen geen extra goederenverkeer over het oude tracé, met als argumenten dat het door bebouwd gebied gaat. Maar nieuwe omleidingstracés vinden ze dan ook weer te duur.
Quote
Dat is m.i. ook de politieke reden waarom Kn - Dülken enkelsporig met klassieke beveiliging is gebleven en duurde het lang voordat men aan 3e spoor Zvg - Oberhsn is begonnen.

Weet ik niet. Kaldenkirchen is gewoon de periferie en het ESTW Emmerich is zelfs nog 7 jaar later in dienst genomen (herinner je die overwegwachters van een paar jaar geleden nog?). En daar rijden toch al jaren vele beduidende internationale treinen.
 

19-01-2018 13:37:06
daniel81
daniel81
Quote
gvttreinen (vr 19 jan 2018 11:55:54 https://www.somda.nl/forum/931/p638440/): Hoe staan de Duitsers hier tegenover of blijft tussen Dalheim en Rheydt alles bij het oude want ja, je wil je eigen havens beschermen en niet meewerken aan concurrerende havens als Rotterdam en Antwerpen dus waarom zou je in die lijn gaan investeren.
Dat is m.i. ook de politieke reden waarom Kn - Dülken enkelsporig met klassieke beveiliging is gebleven en duurde het lang voordat men aan 3e spoor Zvg - Oberhsn is begonnen.


Dat is dan vooral een interne ruil: de haven van Hamburg profiteert van het ontmoedigingsbeleid, anderzijds worden de bedrijven in heel Duitsland op hogere transportkosten of langere aanlevertijden getrakteerd (ze kiezen nu niet voor niets Antwerpen of Rotterdam). Geen idee welke kant op dat kwartje zou vallen.
 

19-01-2018 14:53:49
gvttreinen
gvttreinen
Gunstiger havengelden misschien en ik weet niet of het veel scheelt als je een bulk containers een paar honderd km verder in eigen land vervoerd (met maar één infraheffing!)  

19-01-2018 22:25:04
timtrein
timtrein
Dat laatste is wel een van de redenen dat Hamburg en Bremen vrij goede zaken doen.  

20-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Meer bedoeld: een verdrag hebben maar waarom aan houden?
Geen vergelijking met wie.
 

20-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Wat is een verdrag waard, net zoveel als het papier waar het op staat zoals het Molotov-Ribbentroppact  

20-01-2018 01:55:54
wilcot
wilcot
Quote
BasSNG2001 (vr 19 jan 2018 11:18:15 https://www.somda.nl/forum/931/p638431/): Er is tot nu toe geen enkel stuk van de IJzeren Rijn opgebroken... %03% Dit vanwege het feit dat er dan snel materieel verplaatst kan worden bij eventuele oorlogsdreiging.


Er is wel degelijk een stukje weg. Vanaf station Rm is de spoorlijn over het emplacement thv het hoofdkantoor van Stichting Moveoo onderbroken.
 

20-01-2018 10:56:19
phantom
phantom
Dan zal middels het eerder aangehaalde verdrag zijn, waarin staat dat dat dan zal moeten worden terug gelegd.
Ofwel dan mag NL het missende stukje terug leggen neem ik aan,al weet ik niet wie dat dan met dokken
Dat is tenminste als Belgie de zak geld presenteert en dus minstens 60% ? betaald van het herstel.
En dat er mensen in NL niet blij zullen zijn als dat herstel komt,dat is zeker,net zo zeker dat NL de zaak niet mag weigeren omdat ze in het verleden een afspraak maakte met een hele lange looptijd/geldigheids duur

2 dingen die ik me wel afvraag:
In hoeverre is duitsland verplicht mee te werken aan vernieuwing vanaf hun grens tot aan het eindpunt van de ijzeren rijn in D ?

Hoeveel mag Belgie van NL eisen volgens dat verdrag om de vernieuwde aanleg van de ijzeren rijn geregeld te krijgen ?
Staat er ergens hoe bont Belgie het mag maken ?

Laatst bewerkt door phantom op 20-01-2018 10:58


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-01-2018 13:50:23
mvschoon
mvschoon
En wie is in deze vergelijking Molotov en wie Ribbentrop: Nederland of België? Oftewel je opmerking slaat als een tang op een varken.  

20-01-2018 14:33:22
pjkleton
pjkleton
Dat was Ja zeggen met veel poeha en Nee doen .
Peter
 

21-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Oke, verdrag is dus tussen NL en B maar als wij de lijn voor vele miljarden gaan opknappen wat gaan de Duitsers doen, zij hebben geen vedragverplichtingen toch?  

21-01-2018 00:01:26
phantom
phantom
Het verdrag is rechtmatig gemaakt en heeft ook nu dus nog waarde,zo staat ook online her en der te lezen.
De eisen en wensen die beide landen samen zijn overeengekomen zijn vast gelegd daar in en moeten door beide landen worden nageleefd.
Dat is zoals bekend ook recentelijk weer bewezen door een rondje richting de rechtbank.
Belgie werd voor het merendeel in het gelijk gesteld toen men eiste dat NL meewerkte aan heractivering van die spoorlijn.
Echter de details zoals welk percentage moet wie bijdrage om dat te verwezelijken,zijn de details waarin NL nu grijpt omdat dat niet zo duidelijk is beschreven.
Ook is me niet duidelijk wat Belgie heeft moeten doen om hun kant van dat verdrag/pact nateleven.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2018 14:22:06
wietse
wietse
Een mooi artikel met wat Belgische achtergronden:

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-economie/Een-spoorsoap-die-al-178-jaar-loopt/9974304

Laatst bewerkt door wietse op 21-01-2018 14:43, reden: werkende URL
 

21-01-2018 14:35:11
DDietzen
DDietzen
Quote
wietse (zo 21 jan 2018 14:22:06 https://www.somda.nl/forum/931/p638603/): Een mooi artikel met wat Belgische achtergronden: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-economie/Een-spoorsoap-die-al-178-jaar-loopt/


'Pagina niet gevonden'
 

21-01-2018 14:43:36
wietse
wietse
Gefixt!  

21-01-2018 15:00:22
wouterder
wouterder
Nog steeds Pagina niet gevonden.  

21-01-2018 16:19:59
marotrans
marotrans
Dat moet je even terug naar het originele bericht: feilloos
Citaat wordt niet automatisch aangepast lijkt het.
 

22-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Begin dan zelf ook niet met roeptoeteren over onzinstoppers.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-01-2018 11:50:55
phantom
phantom
Artikel is best interessant ja.

Quote
gvttreinen (zo 21 jan 2018 14:32:57.300468
https://www.somda.nl/forum/931/p638604/): Oke, verdrag is dus tussen NL en B maar als wij de lijn voor vele miljarden gaan opknappen wat gaan de Duitsers doen, zij hebben geen vedragverplichtingen toch?

Dat heb ik al eerder gevraagd,maar een antwoord zal je denk ik zelf bij de duitsers moeten gaan halen
Overigens is het zo dat als Duitsland niet mee zou werken(en dat doen ze eigenlijk alleen als ze dr zelf ook wijzer van worden) dat dan volgens mij heel de noodzaak van opknappen weg valt,Belgie wil namelijk snel in D komen en als de lijn vanaf de grens bij D niet word opgeknapt dan is het over %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-01-2018 12:08:57
sjoerd
sjoerd
Al eerder opgemerkt: of er nu al een verdrag is of niet, er zal door alle landen over gesproken moeten worden.
De Duitsers hebben ook meteen de schep in de grond gestoken toen de Betuweroute werd aangelegd (not!). En je mag aannemen dat er toch wel overleg is geweest, anders ga je aan de Nederlandse kant niet beginnen.
Dat gebeurde in de vorige eeuw wel tussen Stadskanaal en Ter Apel, en zoals bekend kwam het trajectdeel naar Meppen (D.) er uiteindelijk ondanks veel overleg en zelfs toezeggingen van Duitse zijde niet (zie de jaarverslagen STAR).
Er zal voor de IJzeren Rijn nog aardig wat overleg nodig zijn, waarbij de situatie behalve nadelen, ook voordelen moet opleveren voor alle betrokkenen, dus ook voor Duitsland.
 

22-01-2018 21:27:23
Henk1619
Henk1619
Het derde spoor Emmerich-Oberhausen kan vooralsnog gemist worden dus zijn ze ruim op tijd begonnen. Dit in tegenstelling tot wat we hier doen, eerst alles gruwelijk uit de hand laten lopen en als het halve land muurvast in de file staat mondjesmaat infra aanleggen op een manier die al weer onvoldoende is bij ingebruikname.

Onze oosterburen hebben speciaal voor ons de grensovergangen bij Nsch en Es gereanimeerd en gooien flink wat geld weg voor onzinstoppers naar Hgl, Ah, Vl en Hrl. Maar uiteraard gaan we ze iets verwijten wat helemaal niet aan de orde is...
 

22-01-2018 21:53:34
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (vr 19 jan 2018 11:55:54 https://www.somda.nl/forum/931/p638440/): Hoe staan de Duitsers hier tegenover of blijft tussen Dalheim en Rheydt alles bij het oude want ja, je wil je eigen havens beschermen en niet meewerken aan concurrerende havens als Rotterdam en Antwerpen dus waarom zou je in die lijn gaan investeren.
Dat is m.i. ook de politieke reden waarom Kn - Dülken enkelsporig met klassieke beveiliging is gebleven en duurde het lang voordat men aan 3e spoor Zvg - Oberhsn is begonnen.


DB Netz perst anders als het nodig is meer treinen over dat enkelspoor dan mickey mouse rail bij ons op dubbelspoor blijkt aan te kunnen.


Quote
daniel81 (vr 19 jan 2018 13:37:06 https://www.somda.nl/forum/931/p638469/): Dat is dan vooral een interne ruil: de haven van Hamburg profiteert van het ontmoedigingsbeleid, anderzijds worden de bedrijven in heel Duitsland op hogere transportkosten of langere aanlevertijden getrakteerd (ze kiezen nu niet voor niets Antwerpen of Rotterdam). Geen idee welke kant op dat kwartje zou vallen.


Van collega's weet ik dan toevallig dat ze in Bayern daar helemaal niet zo rationeel over nadenken. Rotterdam is dichterbij en heeft kortere transittijden over de hele keten maar een Duitser denkt bij export in eerste instantie aan Hamburg. In het Ruhrgebied zijn ze er veel meer aan gewend om ook naar Rotterdam en Antwerpen te kijken.


Quote
gvttreinen (vr 19 jan 2018 14:53:49 https://www.somda.nl/forum/931/p638480/): Gunstiger havengelden misschien en ik weet niet of het veel scheelt als je een bulk containers een paar honderd km verder in eigen land vervoerd (met maar één infraheffing!)


Het probleem met spoorgerelateerde containerstromen zit hem veel meer in de nodeloze kostenverhogingen doordat je verplicht met dure meerspanningslocs en ERTMS moet gaan rijden. De vraag is niet waarom andere landen hun havens proberen voor te trekken maar waarom de Nederlandse politiek zijn eigen havens om zeep probeert te helpen...


Quote
timtrein (vr 19 jan 2018 22:25:04 https://www.somda.nl/forum/931/p638520/): Dat laatste is wel een van de redenen dat Hamburg en Bremen vrij goede zaken doen.


Die twee havens doen samen nog niet de helft van Rotterdam en verliezen al jaren marktaandeel, voornamelijk aan Antwerpen trouwens. Het is maar wat je goede zaken noemt.
 

22-01-2018 22:07:09
Henk1619
Henk1619
Quote
daniel81 (do 18 jan 2018 11:01:25 https://www.somda.nl/forum/931/p638245/): Dat is dan ook meteen het hele eiereten: Nederland heeft geen enkel voordeel in de route: heeft alleen de lasten, maar niet de lusten (belangen van spoorwegliefhebbers worden helaas niet zwaar meegewogen%08%). Daarom is er geen enkele Nederlandse overheid-van laag tot hoog- die er ook maar enige moeite voor wil doen. Het enige dat ze nog daartoe aanzet is een bijna 200 jaar oud verdrag.
Als het onderdeel van een verbinding tussen Rotterdam en het Roergebied was geweest was het een heel ander verhaal geworden, dan was het de nationale regering tegen de Limburgse geworden. Nog leuker was het geweest als de spoorlijn vooral goederen van Limburgse of nog liever Roermondse bedrijven zou vervoeren, dan zou de discussie totaal anders verlopen.


Mensen aan een baan helpen met de exploitatie, onderhoud en beheer van een lijn gefinancierd uit de infraheffing van treinen die er over heen zouden rijden zou ik eerder als een lust bestempelen dan als een last. En we leven niet meer de prehistorie, een Nederlandse vervoerder kan net zo goed over die lijn rijden als een Belgische.

Vooralsnog wordt het nog in gebruik zijnde deel van de IJzeren Rijn uitsluitend gebruikt om goederen te vervoeren van/naar bedrijven in Limburg...
 

22-01-2018 22:18:44
sjoerd
sjoerd
Quote
Henk1619 (ma 22 jan 2018 21:27:23 https://www.somda.nl/forum/931/p638726/): Het derde spoor Emmerich-Oberhausen kan vooralsnog gemist worden dus zijn ze ruim op tijd begonnen. Dit in tegenstelling tot wat we hier doen, eerst alles gruwelijk uit de hand laten lopen en als het halve land muurvast in de file staat mondjesmaat infra aanleggen op een manier die al weer onvoldoende is bij ingebruikname.
Onze oosterburen hebben speciaal voor ons de grensovergangen bij Nsch en Es gereanimeerd en gooien flink wat geld weg voor onzinstoppers naar Hgl, Ah, Vl en Hrl. Maar uiteraard gaan we ze iets verwijten wat helemaal niet aan de orde is...

Ik ben altijd weer een hele avond blij met een deskundig en afgewogen oordeel, waarbij ook de argumenten van anderen erin zijn betrokken.
Je stelt in feite: Omdat het treinverkeer op Zevenaar Oost - Emmerik en verder zo lekker ruim in zijn capaciteit zit, is het de afgelopen jaren goed gelukt om zowat het gehele goederenvervoer naar Duitsland hierlangs af te wikkelen en behoefde de Brabantroute nauwelijks te worden gebruikt en kon de grensovergang Venlo rustig worden afgebouwd. Tja.%03%
Die domme Duitsers rijden graag met onzinstoppers ons land binnen en knappen er nog hun spoortjes voor op ook. Tja.%03%
 

22-01-2018 22:41:01
Henk1619
Henk1619
Als de Duitsers voor de ingebruikname van de Betuweroute een derde spoor hadden gelegd dan had je ook jarenlange omleidingen gehad via de Brabantroute alleen dan in een ander decenium. Het is niet zo dat voor de aanleg van de Betuweroute er geen cargo via Em reed.

Als er geen werkzaamheden zijn dan is de capaciteit voorbij Em voldoende. Niet dat het zinloos is om een derde spoor aan te leggen want ooit ga je die wel nodig hebben. En ook als dat af is ga je nog zat treinen via Venlo zien aangezien dit richting Zuid Europa de snelste en goedkoopste route is. Alles via de Betuweroute is een onzinnig doel om na te streven.

Als je een genuanceerde bijdrage van anderen verwacht dat kun je beter zelf ook niet zomaar wat roepen...
 

22-01-2018 22:50:28
sjoerd
sjoerd
Meestal doe ik dat wel, maar nu heb ik alleen jouw argumenten in twijfel getrokken. %02%  

22-01-2018 22:59:00
Henk1619
Henk1619
Knap van je dat je met geroeptoeter over een lijn in de middle of nowhere die een eeuw geleden niet is aangelegd de bijdragen van anderen die nog moeten worden plaatst denkt in twijfel te trekken...  

22-01-2018 23:13:42
Henk1619
Henk1619
Quote
Henk1619 (ma 22 jan 2018 22:07:09 https://www.somda.nl/forum/931/p638736/): Vooralsnog wordt het nog in gebruik zijnde deel van de IJzeren Rijn uitsluitend gebruikt om goederen te vervoeren van/naar bedrijven in Limburg...


Voordat iemand er een terechte opmerking over gaat maken: ik heb nog eens op de kaart gekeken en de conclusie getrokken dat ik had moeten schrijven: Vooralsnog wordt het nog in gebruik zijnde deel van de IJzeren Rijn uitsluitend gebruikt om goederen te vervoeren van/naar bedrijven in Limburg en Noord-Brabant.
 

22-01-2018 23:19:20
Henk1619
Henk1619
Hoe je het wendt of keert, die dingen hebben tot nu toe alleen maar verlies opgeleverd en dat zal op afzienbare termijn niet veranderen.  

22-01-2018 23:21:38
sjoerd
sjoerd
Beste Henk1619: de spoorweg Weert - Roermond behoort ook tot de IJzeren Rijn en daarop wordt zowel personen- als goederenverkeer afgewikkeld.  

22-01-2018 23:34:20
Henk1619
Henk1619
Dank maar was al bekend. De klemtoon bij uitsluitend lag ook niet bij goederen maar bij de bestemming%08%  

23-01-2018 00:33:23
thom
thom
Quote
Henk1619 (ma 22 jan 2018 23:19:20 https://www.somda.nl/forum/931/p638749/): Hoe je het wendt of keert, die dingen hebben tot nu toe alleen maar verlies opgeleverd en dat zal op afzienbare termijn niet veranderen.

Elke stoptrein hier in het land draait met verlies daarom zijn het ook allemaal zwaar gesubsidieerde concessies, en dat er stoppertjes rijden is omdat ze van algemeen nut zijn en inderdaad nooit winstgevend zullen worden.

Daar zijn de grensverbindingen niets anders in dan elk andere stoptrein verbinding.
 

23-01-2018 06:57:46
Berk24
Berk24
Dat in een open Europa grensoverschrijdend vervoer alleen bestaat uit de ICE en de IC Berlin is ook geen stimulans om grensoverschrijdend vervoer te stimuleren. Daarnaast bedienen deze stoppertjes allemaal hun eigen gebied en is er nauwelijks sprake van concurrentie tussen de stoppertjes onderling. En Münster-Enschede en Düsseldorf-Venlo zijn een behoorlijk succes.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2018 09:05:54
sjoerd
sjoerd
Kan weg. Ik verwarde twee inzenders. Mijn nederige excuses.

Laatst bewerkt door sjoerd op 23-01-2018 10:11
 

23-01-2018 09:28:20
Berk24
Berk24
Volgens mij is Henk1619 tegen iedere vorm van internationaal spoorvervoer, tenzij het IC's/ICE's/TGV's zijn, terwijl ik wel voorstander ben voor internationaal regiospoorvervoer, mits het plan haalbaar is en er wezenlijke voordelen zijn voor de reizigers (nieuwe verbindingen of flinke reistijdverkorting (30 minuten of meer minder reistijd)).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2018 11:03:40
class66fan
class66fan
Wat ik nooit begrepen heb , waarom ze van de Ijzeren Rijn Roermond tot Duitsland nooit een museum lijn van gemaakt hebben , of snel trams voor personen vervoer of desnoods railbikes erover laten gaan, inplaats van het spoor laten weg roesten en dicht laten groeien met bomen en struiken ! Zonde om die lijn zo kapot te laten gaan aan weer en wind !  

23-01-2018 11:08:25
class66fan
class66fan
https://youtu.be/LV4ba4pRKRo En https://youtu.be/_VycD95yjV4  

23-01-2018 12:34:30
phantom
phantom
Als het gaat over personen vervoer met trams o.i.d. is dat waarschijnlijk omdat er een grote periode is(geweest) waarbij men het niet rendabel achte.
Een groot probleem blijft de benodigde landen op het zelfde spoor krijgen
Nederland heeft de ijzeren Rijn al lang een soort van gehekeld en doet dat nog steeds omdat het spoor geld koste en niets tot veel te weinig opleverde.
Dat zou als er aan het oorspronkelijke plan niks wijzigd,bij reactivatie weer zo zijn.
Tram erop dat kost geld en als Duitsland niet mee werkt,zou NL dat alleen moeten ophoesten,dat word dus spoor bijhouden,trams kopen en laten bouwen die zowel in D als in NL kunnen rijden en dat enkel tot aan de grens van D.
Ook zou je 1st moeten achterhalen of er überhaupt volk zou zijn die die verbinding wel willen gebruiken.

Idem met railbikes,een nog "actieve lijn" daarop mag je denk ik niet eens zomaar zoiets doen.
Maar mag het wel,is de vraag wil men zoiets gebruiken,kost geld voor die bikes en haal je het eruit ?
Niemand investeert in een te grote onzekerheid die zich waarschijnlijk niet terug betaald.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2018 12:45:20
sjoerd
sjoerd
Quote
class66fan (di 23 jan 2018 11:03:40 https://www.somda.nl/forum/931/p638775/): Wat ik nooit begrepen heb , waarom ze van de Ijzeren Rijn Roermond tot Duitsland nooit een museum lijn van gemaakt hebben , of snel trams voor personen vervoer of desnoods railbikes erover laten gaan, inplaats van het spoor laten weg roesten en dicht laten groeien met bomen en struiken ! Zonde om die lijn zo kapot te laten gaan aan weer en wind !

Je ziet het bijna niet door de begroeiing en door de bogen in het spoor, maar Roermond - Dalheim kent stevige hellingen. De spoorfietsers kunnen daarvan gebruik maken door omlaag te fietsen, maar omhoog zal niet meevallen als je geen geoefende benen hebt.
 

23-01-2018 19:28:23
timtrein
timtrein
Misschien dat ze er nooit een museumlijn van hebben gemaakt omdat 40 km verderop de ZLSM al zit...  

23-01-2018 20:44:35
class66fan
class66fan
Ze hadden andere museum treinen dan de ZLSM daar moeten laten rijden, dan trek je wel mensen , dat zal het probleem ook niet zijn , ik denk ook eerder dat die mensen daar uberhaupt geen trein of ander rail voertuig meer willen zien , want die arme dieren schrikken zich rot in het natuurgebied de Meinweg %08%  

23-01-2018 20:58:08
timtrein
timtrein
Ja hoor, het maakt de gemiddelde toerist vast uit wat voor (stoom)trein er rijdt...  

05-06-2018 14:46:19
jbt
jbt
https://roermond.nieuws.nl/nieuws/80642/prorail-gaat-op-de-overwegen-van-de-ijzeren-rijn-de-rails-weghalen/

Inmiddels is ProRail hier al een heel eind mee gevorderd, dan wel is dit al voltooid
 


05-06-2018 15:00:42
dennistd
dennistd
Precies het tegenovergesteld van wat de Duitsers altijd doen: die breken juist het spoor op maar laten de overwegen liggen %08%  

05-06-2018 15:06:48
ZJ37
ZJ37
Dan kan sein 30, de inrijder waarachter ook nog de overweg Spoorlaan Zuid ligt, ook wel ter ziele.  

05-06-2018 15:09:04
slifor2
slifor2
wissel 138 in Rm word volgend jaar verwijderd met een BBV  

05-06-2018 15:44:30
Jan-Mark
Jan-Mark
De status van het traject Rm - Dalheim is inmiddels ook veranderd van “buiten exploitatie” naar “opgeheven” (of iets in die trant).  

05-06-2018 17:35:28
phantom
phantom
Dan kunnen we er wel redelijk zeker van zijn,dat dat stuk spoorlijn nooit meer gebruikt gaat worden.
Aanzich wel raar dat men dan zoveel jaren heeft gewacht om dit te doen,dat had al veel eerder plaats kunnen vinden.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-06-2018 10:56:58
illyavaes
illyavaes
Quote
Jan-Mark (di 05 jun 2018 15:44:30 https://www.somda.nl/forum/931/p663152/): De status van het traject Rm - Dalheim is inmiddels ook veranderd van “buiten exploitatie” naar “opgeheven” (of iets in die trant).

Bron?
In zowel de actuele Netverklaring 2018 versie 1.4 d.d. 30/11/2017 (https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2018_versie_1.4.pdf) als de initiele Netverklaring 2019 d.d. 8/12/2017 (https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2019_versie_1.0.pdf) wordt gesproken over "in onbruik geraakt" (NB: PDF's, 7.46 resp. 8.22MB):

bijlage 11 Informatie omtrent niet-hoofdspoorwegen (§ 3.2.1)
Spoorwegen onder het regime van het Besluit bijzondere spoorwegen
ProRail beheert de navolgende in onbruik geraakte spoorwegen waarop het Besluit bijzondere
spoorwegen van toepassing is:
* Roermond – Vlodrop Grens (richting Dalheim (D));
* Nijmegen – Nijmegen Grens (richting Kranenburg (D));
* Boxtel – Veghel.
 

07-06-2018 07:19:27
mdeen
mdeen
Quote
jbt (di 05 jun 2018 14:46:19 https://www.somda.nl/forum/931/p663137/): https://roermond.nieuws.nl/nieuws/80642/prorail-gaat-op-de-overwegen-van-de-ijzeren-rijn-de-rails-weghalen/

Inmiddels is ProRail hier al een heel eind mee gevorderd, dan wel is dit al voltooid

Ik zag dit vorige week bij de overweg in de Meinweg. daar is een paar meter rails links en rechts van de overweg verwijderd maar de overweg zelf was toen nog intact.
 

07-06-2018 16:14:14
jbt
jbt
Quote
ZJ37 (di 05 jun 2018 15:06:48 https://www.somda.nl/forum/931/p663143/): Dan kan sein 30, de inrijder waarachter ook nog de overweg Spoorlaan Zuid ligt, ook wel ter ziele.


Net even wezen kijken: sein 30 is nog steeds - inmiddels al 26 jaar - stoptonend, of (in gewoon Nederlands) staat al meer dan een kwart eeuw op rood.
 

07-06-2018 16:56:28
sjoerd
sjoerd
Quote
mdeen (do 07 jun 2018 07:19:27 https://www.somda.nl/forum/931/p663590/):
Quote
jbt (di 05 jun 2018 14:46:19 https://www.somda.nl/forum/931/p663137/): https://roermond.nieuws.nl/nieuws/80642/prorail-gaat-op-de-overwegen-van-de-ijzeren-rijn-de-rails-weghalen/
Inmiddels is ProRail hier al een heel eind mee gevorderd, dan wel is dit al voltooid

Ik zag dit vorige week bij de overweg in de Meinweg. daar is een paar meter rails links en rechts van de overweg verwijderd maar de overweg zelf was toen nog intact.

De gang van zaken in den lande kennende (nieuwe infra leggen voor die wordt opgebroken) zijn dit de eerste werkzaamheden om de lijn naar Dalheim weer volledig op te knappen.
 

07-06-2018 17:08:18
phantom
phantom
Dat zou voor t eerst zijn zover ik weet dan,dat men een lijn gaat opknappen die de status overbodig/opgeheven heeft gehad en waar al heel lang niks meer over heen heeft gereden %03%
Maar ik geef toe ook bij prorail kan er zomaar een 1ste keer voor zijn,zelfs met de (volgens sommige) nu nieuwe toegekende status %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-06-2018 18:12:16
Henk1619
Henk1619
Misschien zo maar een raar idee hoor, maar is het niet handiger om je eerst eens een beetje te verdiepen in het fenomeen spoorwegen voordat je hier te pas en te onpas een mening over gaat formuleren?

Zo maar eens een paar lijnen waarvan je de geschiedenis zou kunnen bestuderen:
- Lage Zwaluwe - Oosterhout Weststad
- De Haar - Rhenen
- Enschede - Gronau
- Maastricht - Lanaken
 

07-06-2018 18:42:28
sjoerd
sjoerd
Nee, helemaal geen gek idee. Zeker vijf deelnemers aan dit forum, die ik daardoor goed ken, rekenen dat al tientallen jaren tot hun hobby. %02% En schrijven er regelmatig over.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-06-2018 18:42
 

08-06-2018 09:20:31
jbt
jbt
Gesloten spoorlijnen kunnen inderdaad weer gereactiveerd worden. Daar zijn inderdaad voorbeelden van. Maar, voor wat betreft Roermond-Dalheim heb ik daar - op dit moment - niet zo'n geloof in. De lobby uit België voor reactivering vind ik net niet overtuigend, sterk en vooral niet vasthoudend genoeg. Het komt op mij over als een meer politiek argument, namelijk als België iets van Nederland gedaan wil hebben. Reactivering van de IJzeren Rijn is en blijft een moeilijke zaak. Je hebt te maken met drie landen die je (letterlijk en figuurlijk) op één lijn moet krijgen, de financiën moeten geregeld zijn en dan heb je nog alle weerstand die er hier in Midden Limburg bestaat over reactivering van Roermond-Dalheim. Feit is wel dat de lijn nu bijna 26 jaar dicht is en er al meer dan 18 jaar over reactivering wordt gesproken. Intussen worden in het Meinweggebied bomen van het spoor gerooid, niet voor de reactivering, maar om amfibieën te kunnen laten zonnen! Dat konder ze daar tot 1992 immers ook.  

08-06-2018 14:40:05
daniel81
daniel81
Quote
jbt (vr 08 jun 2018 09:20:31 https://www.somda.nl/forum/931/p663836/): De lobby uit België voor reactivering vind ik net niet overtuigend, sterk en vooral niet vasthoudend genoeg. Het komt op mij over als een meer politiek argument, namelijk als België iets van Nederland gedaan wil hebben.

Vanuit dat oogpunt zullen de Belgen zelf feitelijk dan ook helemaal niet blij zijn met een reactivering, die zou hen namelijk een stok ontnemen om mee te slaan%08%
 

08-06-2018 17:13:05
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (do 07 jun 2018 18:12:16 https://www.somda.nl/forum/931/p663764/): Misschien zo maar een raar idee hoor, maar is het niet handiger om je eerst eens een beetje te verdiepen in het fenomeen spoorwegen voordat je hier te pas en te onpas een mening over gaat formuleren?

Zo maar eens een paar lijnen waarvan je de geschiedenis zou kunnen bestuderen:
- Lage Zwaluwe - Oosterhout Weststad

Waarom zou iedereen een mening mogen hebben,die ventileren hier en ik niet ?
Dat ik geen professor ben en me niet dagelijks bezig hou met alle facetten van het heden en verleden van het spoornet in NL,maakt dus blijkbaar ook nog uit (in elk geval voor jouw)
En dat alles te pas en te onpas ?
Ik heb er meer dan vrede mee om te stoppen met dingen ventileren hier hoor,als jij daar blij van word,je zegt t maar.
In elk geval telt voor de overgelaten spoorlijn zover ik weet dat deze nooit de status opgeheven heeft gehad(of hoe de officiele bewoording dan ook moge wezen voor een spoorlijn die uit de lijst van aanwezige en bruikbare spoorlijnen word gehaald)
Volgens mij heeft deze dat nu ook niet.
Maar ik laat me in al mn onkunde en gebrek aan totale knowhow van het spoorwezen graag verbeteren hoor.
Laat maar even weten of ik me zelf voortaan de moeite kan besparen van het typen van berichten hier,scheelt me tijd en ik schop dan niemand meer voor de voeten,een win win situatie zou ik nu gaan denken(in elk geval voor mij als t zo moet).


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-06-2018 11:56:07
rolandrail
rolandrail
Quote
Henk1619 (do 07 jun 2018 18:12:16 https://www.somda.nl/forum/931/p663764/): Misschien zo maar een raar idee hoor, maar is het niet handiger om je eerst eens een beetje te verdiepen in het fenomeen spoorwegen voordat je hier te pas en te onpas een mening over gaat formuleren?

Zo maar eens een paar lijnen waarvan je de geschiedenis zou kunnen bestuderen:
- Lage Zwaluwe - Oosterhout Weststad
- De Haar - Rhenen
- Enschede - Gronau
- Maastricht - Lanaken
Maastricht - Lanaken is niet echt een succesvol voorbeeld %08%
 

11-06-2018 07:09:30
mdeen
mdeen
Quote
class66fan (di 23 jan 2018 11:03:40 https://www.somda.nl/forum/931/p638775/): Wat ik nooit begrepen heb , waarom ze van de Ijzeren Rijn Roermond tot Duitsland nooit een museum lijn van gemaakt hebben , of snel trams voor personen vervoer of desnoods railbikes erover laten gaan, inplaats van het spoor laten weg roesten en dicht laten groeien met bomen en struiken ! Zonde om die lijn zo kapot te laten gaan aan weer en wind !


Wie is "ze"? Je moet wel een organisatie hebben die daar wat in ziet. Een paar jaar terug was er nog een initiatief om er met een unimog overheen te gaan, maar na een initieel uitstel omdat ze het traject niet vrij van begroeiing kregen heb ik daar ook niets meer van gehoord.

Quote
phantom (di 23 jan 2018 12:34:30 https://www.somda.nl/forum/931/p638784/): Als het gaat over personen vervoer met trams o.i.d. is dat waarschijnlijk omdat er een grote periode is(geweest) waarbij men het niet rendabel achte.

[...]

Tram erop dat kost geld en als Duitsland niet mee werkt,zou NL dat alleen moeten ophoesten,dat word dus spoor bijhouden,trams kopen en laten bouwen die zowel in D als in NL kunnen rijden en dat enkel tot aan de grens van D.
Ook zou je 1st moeten achterhalen of er überhaupt volk zou zijn die die verbinding wel willen gebruiken.


Waarom weer alles aanpassen aan een ander systeem als de trein die nu op het Duitse deel rijdt al niet veel meer dan een tram is (Regioshuttle). Die rijdt in Chemnitz ook als tram de binnenstad in.
 

11-06-2018 19:51:02
wilcot
wilcot
Quote
mdeen (ma 11 jun 2018 07:09:30 https://www.somda.nl/forum/931/p664298/):
Quote
class66fan (di 23 jan 2018 11:03:40 https://www.somda.nl/forum/931/p638775/): Wat ik nooit begrepen heb , waarom ze van de Ijzeren Rijn Roermond tot Duitsland nooit een museum lijn van gemaakt hebben , of snel trams voor personen vervoer of desnoods railbikes erover laten gaan, inplaats van het spoor laten weg roesten en dicht laten groeien met bomen en struiken ! Zonde om die lijn zo kapot te laten gaan aan weer en wind !


Wie is "ze"? Je moet wel een organisatie hebben die daar wat in ziet. Een paar jaar terug was er nog een initiatief om er met een unimog overheen te gaan, maar na een initieel uitstel omdat ze het traject niet vrij van begroeiing kregen heb ik daar ook niets meer van gehoord.

Quote
phantom (di 23 jan 2018 12:34:30 https://www.somda.nl/forum/931/p638784/): Als het gaat over personen vervoer met trams o.i.d. is dat waarschijnlijk omdat er een grote periode is(geweest) waarbij men het niet rendabel achte.

[...]

Tram erop dat kost geld en als Duitsland niet mee werkt,zou NL dat alleen moeten ophoesten,dat word dus spoor bijhouden,trams kopen en laten bouwen die zowel in D als in NL kunnen rijden en dat enkel tot aan de grens van D.
Ook zou je 1st moeten achterhalen of er überhaupt volk zou zijn die die verbinding wel willen gebruiken.


Waarom weer alles aanpassen aan een ander systeem als de trein die nu op het Duitse deel rijdt al niet veel meer dan een tram is (Regioshuttle). Die rijdt in Chemnitz ook als tram de binnenstad in.


De regioshuttle is sind drgl wisseling in december 2017 vervangen door een lint 41
 

21-06-2018 12:52:36
broek53
broek53
DB draagt ook zijn steentje bij aan de definitieve sluiting van de IJzeren Rijn en sluit "definitief" het baanvak Dalhem - grens: https://rp-online.de/nrw/staedte/moenchengladbach/moenchengladbach-bahnstrecke-eiserner-rhein-endgueltig-vom-tisch_aid-23367825?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=share  

06-02-2019 11:36:11
pluisje
pluisje
Zit ik wat te struinen in de geografische data voor de nieuwe Omgevingswet, kom ik een 'reserveringsgebied hoofdspoorweg' tegen: https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/datacollecties/geometrie/dc-2019-23/1/html/dc-2019-23.html
Denk niet dat die nog veel waarde heeft...
 

07-02-2019 00:54:19
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (do 21 jun 2018 12:52:36 https://www.somda.nl/forum/931/p666157/): DB draagt ook zijn steentje bij aan de definitieve sluiting van de IJzeren Rijn en sluit "definitief" het baanvak Dalhem - grens: https://rp-online.de/nrw/staedte/moenchengladbach/moenchengladbach-bahnstrecke-eiserner-rhein-endgueltig-vom-tisch_aid-23367825?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=share
Misschien wil Infrabel dat stukje grond wel kopen %08% .
 

26-03-2019 23:12:26
sjoerd
sjoerd
Infrabel is bezig om bovenleiding aan te brengen van Hamont naar Budel Grens. Maar helaas lijkt dit zuinige Nederlandje weer op de rem te trappen: het kippeneindje koperdraad en alles wat er verder bij hoort naar Weert wordt heel duur. Volgens een bericht moet er een brug worden verhoogd en een boog worden verbeterd.
Na de Tweede Wereldoorlog zijn de vier vernielde oorspronkelijke bruggen niet terug gekomen: er liggen er slechts twee, waardoor de lijn van Budel met een wissel moest worden aangesloten op de lijn van Eindhoven. De ongebruikte landhoofden liggen er nog wel. Moeten die soms worden verhoogd? Wie weet wat?
 

27-03-2019 00:47:49
broek53
broek53
Wat de uitkomst geworden is of aan het worden is, weet ik niet, maar met het draadje erboven valt het nog wel mee. Eronder ligt wat weinig infra en maar één lang perron van Weert, en ik weet dat het knap moeilijk is om de trein van en naar België in te passen. Mede omdat door de vanuit België gewenste tijdligging een korte kering volgt, en omdat er op de bestaande infra voor het oversteken een stuk links moet worden gereden. Boogverbetering zal wel bij snelheidsverhoging horen t.b.v. een snelle aankomst en vertrek; verhoogde brug kan ook ik niet thuisbrengen.  

27-03-2019 07:32:41
mdeen
mdeen
Ik begrijp het ook niet helemaal. De lijn uit Hamont kruist alleen ongelijkvloers bij de Voorste Singel, en dat is een nieuwe onderdoorgang (de weg gaat onder de spoorlijn door). Verder zijn er op dat stuk alleen maar gelijkvloerse kruisingen.
Er is ook geen boog die verbeterd kan worden.

Het enige wat ik me kan bedenken is op de lijn Weert-Eindhoven, het viaduct over de Ringbaan West is met 4 meter aan de lage kant en dat in de Suffolkweg langs het kanaal is 4m20. Daar is een aantal jaren geleden een fietstunnel naast gelegd omdat het ook vrij smal is. En de enige boog is die aan de westkant van Weert. Volgens sporenplan ligt daar een snelheidsbeperking tot 100 km/h, maar ik kan daar niet aan aflezen of dit voor de boog of voor iets anders is.

Maar dat heeft dus NIETS te maken met de lijn naar Hamont.
Het lijkt me ook niet dat ze er een brug naast gaan leggen, dat zou echt het kapotrekenen van een mogelijk succesvolle verbinding zijn. Ik mag hopen dat er van Prorail uit toch met een beetje verstand naar deze lijn gekeken wordt.
 

27-03-2019 20:35:59
bloemkool
bloemkool
Waar zit dan de potentie in van deze route voor reizigersverkeer? De route naar Antwerpen slingert nogal en is allesbehalve snel. En Eindhoven kan sneller bereikt worden via Breda of per bus?

De behoefte is hooguit regionaal...
 

27-03-2019 23:59:04
sjoerd
sjoerd
Het is onjuist om alleen uit te gaan van de situatie dat er geen treindienst is. Keer op keer blijkt, dat als de voorziening er is, er wel klanten komen. En ja, dan is het spannend of er voldoende klanten zullen zijn. Dan spelen er meer argumenten dan alleen reistijd; ook de ritprijs kan een rol spelen, het feit dat je niet behoeft over te stappen, de kans op een zitplaats, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De lijn ligt er al. Dat houdt in elk geval in dat er ooit een behoefte was. De gehele IJzeren Rijn, aangelegd als hoofdspoorweg, was dubbelsporig. Dat was echt niet voor niets. Het is soms ook een kwestie van waar leiden we het treinverkeer langs. Soms zitten we in gedachten gebakken aan inmiddels volgeplempte trajecten. Welnu: hier is het nog rustig. Kijk maar eens of je hier ook een snelle verbinding van kunt maken.
Het zal echt niet snel een kwartierdienst worden. Maar tussen Essen bij Roosendaal en Visé bij Maastricht is er wellicht toch vervoerspotentie. We gaan het zien.
 

28-03-2019 07:43:44
bloemkool
bloemkool
Ik ontken niet dat als je een lijn in gebruik neemt dat er dan wat vraag wordt gecreëerd. En het wegnemen van een barrière bij de grens lost het armzalige grensverkeer op.  

28-03-2019 09:30:00
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (di 26 mrt 2019 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/931/p702473/): Volgens een bericht moet er een brug worden verhoogd.?
Ik denk aan het verhogen (en verlengen) van de brug OVER Zuid Willemsvaart, deze brug is een bottleneck voor zowel weg- als scheepvaartverkeer.
 

28-03-2019 11:08:27
sjoerd
sjoerd
Dan is het wel vreemd om de kosten dan af te wentelen op de her-ingebruikname voor reizigersverkeer van de IJzeren Rijn. Dat is immers niet de oorzaak van de noodzaak om de brug te vernieuwen. Het zou wijs zijn om dan maar meteen een brug ernaast te leggen voor een derde spoor. Er is plaats genoeg in Weert voor een tweede eilandperron en een eigen vertrekspoor, al maakt dit het plan nog duurder.  

28-03-2019 12:42:45
mvschoon
mvschoon
Quote
sjoerd (wo 27 mrt 2019 23:59:04 https://www.somda.nl/forum/931/p702533/): Het is onjuist om alleen uit te gaan van de situatie dat er geen treindienst is. Keer op keer blijkt, dat als de voorziening er is, er wel klanten komen. En ja, dan is het spannend of er voldoende klanten zullen zijn. Dan spelen er meer argumenten dan alleen reistijd; ook de ritprijs kan een rol spelen, het feit dat je niet behoeft over te stappen, de kans op een zitplaats, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De lijn ligt er al. Dat houdt in elk geval in dat er ooit een behoefte was. De gehele IJzeren Rijn, aangelegd als hoofdspoorweg, was dubbelsporig. Dat was echt niet voor niets. Het is soms ook een kwestie van waar leiden we het treinverkeer langs. Soms zitten we in gedachten gebakken aan inmiddels volgeplempte trajecten. Welnu: hier is het nog rustig. Kijk maar eens of je hier ook een snelle verbinding van kunt maken.
Het zal echt niet snel een kwartierdienst worden. Maar tussen Essen bij Roosendaal en Visé bij Maastricht is er wellicht toch vervoerspotentie. We gaan het zien.
De dubbelsporigheid was nodig voor het goederen- en reizigersverkeer tussen België en Duitsland en zegt dus weinig over het lokale verkeer. Maar wellicht komt het ooit nog eens van dat goederenverkeer...
 

28-03-2019 16:07:09
sjoerd
sjoerd
Dat van de noodzaak van die dubbelsporigheid van de IJzeren Rijn is grotendeels waar. Ik voeg daar nu aan toe dat het verstopt raken van andere vervoersassen kan betekenen dat je minder drukke en nog aanwezige spoorwegen of tracé's beter kunt gaan benutten. En dan is er vanzelf sprake van veel meer dan alleen lokaal vervoer. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, want het NIMBY-effect zal dan altijd een rol spelen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2019 16:08
 

06-09-2019 11:45:35
mdeen
mdeen
In een bijdrage op https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,9042847 is te lezen dat de Oostangent in Roermond (volgens mij, niet de Bredeweg zoals in het bericht staat) opnieuw geasfalteerd is waarbij de sporen weggehaald en niet meer teruggelegd zijn.  

06-09-2019 12:07:39
broek53
broek53
Zo ging het bij de IJmuiderlijn destijds ook. Daar heeft men nog het wegdek van een paar overwegen vernieuwd met een constructie voor de spoorstaven erin, zonder de spoorstaven. Het lijkt mij ook wat onzinnig om nu nog serieus rekening te gaan houden met een actieve spoorlijn die dit tracé volgt.  

06-09-2019 12:17:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik heb ooit vernomen dat dat een militaire oorzaak heeft.  

06-09-2019 15:01:59
broek53
broek53
Om onnaspeurbare redenen was de NATO destijds de oorzaak dat grensbaanvakken niet opgebroken mochten worden. Daaraan heeft Enschede - Gronau zijn overleven en dus de mogelijkheid tot herleven te danken, ik denk ook Maastricht - Lanaken en Nijmegen - Kranenburg en Roermond - Dalheim zijn aanvankelijk om die reden ook blijven liggen.  

06-09-2019 17:10:16
maarten83
maarten83
Alhoewel Roermond -Dalheim ook met het verdag van 1839 te maken heeft. Kan me herinneren dat bij de aanleg van de A76 België om toestemming gevraagd is om tijdelijk een stuk spoor weg te halen en wat later teruggeplaatst is.

Laatst bewerkt door maarten83 op 06-09-2019 17:11
 

06-09-2019 17:16:39
broek53
broek53
Zeker, in Roermond heeft de IJzeren Rijn een viaduct over de A73 gekregen en is het spoor daar herlegd. Maar langzamerhand wordt het een beetje zot om alles krampachtig in stand te houden. Stel het volslagen irreele geval dat de lijn heropend zou moeten eorden, dan zou hij sowieso volledig herlegd moeten worden. Op het spoor over de A73 na, dan

Laatst bewerkt door broek53 op 06-09-2019 17:35
 

06-09-2019 17:28:31
maarten83
maarten83
Ik bedoel de A73 uiteraard.  

06-09-2019 18:00:05
brun
brun
Quote
broek53 (vr 06 sep 2019 15:01:59 https://www.somda.nl/forum/931/p711566/): Om onnaspeurbare redenen was de NATO destijds de oorzaak dat grensbaanvakken niet opgebroken mochten worden. Daaraan heeft Enschede - Gronau zijn overleven en dus de mogelijkheid tot herleven te danken, ik denk ook Maastricht - Lanaken en Nijmegen - Kranenburg en Roermond - Dalheim zijn aanvankelijk om die reden ook blijven liggen.


Koude Oorlog, neem ik aan? Bij een oorlog met de Russen wilde de NATO elke mogelijke transportverbinding hebben om troepen en spullen te verplaatsen van de havens aan de Noordzee naar het verwachte front in Duitsland.

Ook daarna gold dat nog. Ik herinner me nog goed hoe, vanwege de Golfoorlog, er eind 1990 serieus veel militaire treinen met Amerikaanse tanks en auto's bij Nieuweschans de grens over gingen.
 

06-09-2019 18:03:18
diesels
diesels
Quote
broek53 (vr 06 sep 2019 15:01:59 https://www.somda.nl/forum/931/p711566/): Om onnaspeurbare redenen was de NATO destijds de oorzaak dat grensbaanvakken niet opgebroken mochten worden. Daaraan heeft Enschede - Gronau zijn overleven en dus de mogelijkheid tot herleven te danken, ik denk ook Maastricht - Lanaken en Nijmegen - Kranenburg en Roermond - Dalheim zijn aanvankelijk om die reden ook blijven liggen.

En niet te vergeten dat om die reden de lijn via Valkenswaard naar Neerpelt tussen Geldrop en Valkenswaard volledig is herlegd, terwijl het goederentreintje dat er reed toen al zieltogend was.
 

06-09-2019 19:02:38
sjoerd
sjoerd
Nou, nee, de lijn van Neerpelt kwam via Valkenswaard (Oud) en het toenmalige station van Aalst-Waalre uit aan de westzijde van Eindhoven (laag). Toen Eindhoven een hoog emplacement kreeg, en de oude lijn van Neerpelt de stad in de weg begon te liggen, bleef er alleen een raccordement naar Philips liggen, en de doorgaande lijn werd in 1958 buiten de stad om gelegd via Valkenswaard (nieuw) via een onderdoorgang in een regionale weg en een viaduct over Rijksweg 2 naar Geldrop. In Valkenswaard werd toen aan de zuidoostzijde een geheel nieuw emplacement aangelegd, compleet met v.G&L loods.
De lijn is dus niet herlegd, want die was er eerst niet. In Aalst-Waalre takte in WOII een lijn af van ongeveer 6 km lang naar vliegveld Welschap.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-09-2019 19:06
 

06-09-2019 19:37:40
diesels
diesels
Ja dat weet ik, misschien is herlegd dan niet de beste woordkeus (hoewel ik niet zo inzie waarom jij denkt dat ik wat anders bedoel, maargoed %08%), maar het is een nieuw tracé met weinig economisch nut omdat de verbinding in stand moest blijven.

Laatst bewerkt door diesels op 06-09-2019 19:39
 

06-09-2019 20:31:31
sjoerd
sjoerd
Ik moet toegeven dat ik twijfelde omdat je doorgaans heel duidelijk bent.
Maar als infra-freak probeer ik altijd nieuwe fabels te voorkomen. Er zijn er al genoeg.%02%
 

06-09-2019 21:15:04
Erikvd12
Erikvd12
Nog even zwijmelen naar oude tijden: https://www.youtube.com/watch?v=UgGl7plU-SU vanaf 23:00 de lijn van Dalheim tot Roermond in 1994  

06-09-2019 21:52:47
sjoerd
sjoerd
Inderdaad. Wat een prachtig stuk infra! Daarvan krijgt de NMBS het water in de mond...  

06-09-2019 22:31:18
cuneo56
cuneo56
Dat is te betwijfelen, als treinen deze route zouden nemen i.p.v. via Venlo / Roosendaal wel want meer kilometers over hun netwerk, maar als de treinen via Roermond gaan i.p.v. via Montzen zijn het juist minder kilometers over hun netwerk.
Het is net als met de Betuwe Route; hoe meer mogelijkheden, hoe meer de Havens /Bevrachters de vervoerders tegen elkaar uit kunnen spelen om de kosten te drukken.
( p.s.: B-Cargo/ Lineas is nog maar in minderheid deel van NMBS Holding)