De IJzeren Rijn
Forum: Algemeen - Algemeen
24-05-2006 12:54:12
thelizard
thelizard
Hallo, ik ben nog niet zo bekend hier en ook niet met dit programma, maar kan iemand mij vertellen of er nog treinen rijden van Weert naar Budel (verzinkerij geloof ik). Ik ben daar ooit eens geweest met het afscheid van de 2400-en en ga nu op vakantie naar een park dat aan die lijn ligt. Via Somda kom ik er niet helemaal uit, het lijkt wel of er alleen treinen van Budel richting België rijden. Alvast bedankt voor de reactie(s).  

24-05-2006 13:01:51
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat klopt inderdaad, tussen Weert en Budel rijdt niks meer.  

24-05-2006 14:43:06
kniesoor
kniesoor
Tussen Wt en Bdl rijdt niets meer. Zelf niet met de TTB.  

24-05-2006 15:06:51
thelizard
thelizard
Oh, jammer! Bedankt voor de reacties!! Mocht ik toch iets zien, dan meld ik mij!  


24-05-2006 18:36:24
luc
luc
Helaas zul je er niets meer zien. ProRail heeft in haar oneindige (on)wijsheid besloten geen capaciteit meer te verlenen op het baanvak Weert-Budel.  

25-05-2006 08:45:55
roelli
roelli
er rijdt wel elke werkdag, 's morgens een zinktrein vanaf Antwerpen naar de zinkfabriek in Budel. meestal met reeks 77. valt ook te zien, want na de splitsing met de spoorlijn naar Weert staat er gewoon 2 cm roest op en voor de splitsing glimt de rails. maar de kans dat je 's morgens in Budel een trein ziet is groot. ik vind trouwens dat het slecht beveiligd is daar, want op de spoorlijn naar de zinkfabriek bevind zich een omloopspoortje, en de wissels zijn moeiteloos om te zetten

groeten Roel

Laatst bewerkt door roelli op 25-05-2006 08:48


Roel op het Veld
 

25-05-2006 11:33:57
luc
luc
Quote
roelli: ik vind trouwens dat het slecht beveiligd is daar, want op de spoorlijn naar de zinkfabriek bevind zich een omloopspoortje, en de wissels zijn moeiteloos om te zetten
Wat heeft dat met slechte beveiliging te maken?
 

25-05-2006 15:15:54
seinpaal
seinpaal
Dat mensen al dan niet bewust een verkeerde rijrichting in kunnen stellen (mogelijk met ongeluk tot gevolg). Zit er niet meestal een grendel op wissels waar mensen dichtbij kunnen komen?


At the lonely junction.... - The Signal Page.nl - Alle info over seinstelsels, wereldwijd!
 

25-05-2006 16:07:17
luc
luc
Het wissel dat toegang geeft tot Bdl-Wt is geklemd in de richting van Zinifex. Handwissels vastleggen omdat er mensen bij kunnen komen (en dat kan overal) gebeurt terecht niet.

Laatst bewerkt door luc op 25-05-2006 16:09
 

12-01-2007 09:52:20
fabrierban
fabrierban
ProRail kondigde deze week aan dat het gaat beginnen met het opknappen van het baanvak Weert-Budel. Er komen nieuwe rails en ook worden twee overwegen vernieuwd. De werkzaamheden duren tot in maart.

De vraag is natuurlijk of er daarna weer treinen gaan rijden. De verbinding is vooral interessant voor de treinen uit Zuid-Limburg naar Antwerpen die nu nog moeten omrijden via Ehv-Tb-Bd-Rsd. Het baanvak is formeel nooit gesloten dus zou het moeten kunnen, maar ik weet niet meer wat nu de politieke situatie is.
 

12-01-2007 10:21:14
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Het is een schimmig steekspel. Politiek staan Brabant (minus Budel) en Limburg lijnrecht tegenover elkaar. Brabant wil de treinen van Limburg naar Antwerpen liever via Weert-Mol-Herenthals laten rijden i.p.v via Eindhoven-Tilburg-Breda-Roosendaal. Limburg wil echter nergens aan meewerken omdat ze reaktivering van Weert-Neerpelt ziet als een opstapje richting IJzeren Rijn. Belgie verwijst op zijn beurt naar het resultaat van de eerdere arbritrage dat in volledige heropening van de IJzeren Rijn voorziet.

Mijn inschatting is dat het baanvak als compromis zal open gaan voor een beperkt aantal treinen Limburg-Antwerpen. De overlast voor Weert en Budel is dan minimaal, terwijl het de druk op de discussie voor de korte termijn wat weg neemt.

De vraag natuurlijk wel of er zo meteen niet veel meer treinen gaan rijden dan voorzien want de route via Mol is veel korter dan via Brabant, dus wordt het finiancieel veel interessanter om goederen vanuit Limburg per trein naar Antwerpen te sturen. En dan is de discussie dus weer terug bij af.
 

12-01-2007 11:41:57
jbt
jbt
DLC wilde al weer enige jaren geleden haar trein van Born naar Antwerpen via Budel laten rijden. Daarvoor moest ProRail eerst nog wat onderhoud tussen Weert en Budel verrichten, waartoe zij een vergunning vroeg aan de gemeentelijke autoriteiten. Die meenden vervolgens dat er de meest vreselijke goederentreinen door Weert en langs het vakantiepark Weerterbergen zouden gaan scheuren, dus weigerden zij de vergunning. Heel gedoe, met - geloof ik - uiteindelijk de Raad van State. Nu schijnt het toch zo te zijn dat ProRail mag gaan opknappen en DLC over een tijdje mag gaan rijden (als die er nog maar interesse in heeft).
In wezen moet dit los staan van het gedoe over de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim (volledige reactivering) , waar nu overigens (een beetje terzijde-topic) een nieuwe interessante variant aan is toegevoegd, namelijk vanaf de Maasbrug in Roermond naar links afbuigen, ten noorden van Roermond naar de nieuwe N 280, parallel aan deze weg bij Maalbroek de grens over, ter hoogte van het voormalig militair vliegveld aansluiten op de nog bestaande lijn van het vliegveld naar Arsbeck en zo door naar Mönchengladbach. Hoeven ze hier geen moord en brand meer te roepen en hoeft er geen tunnel onder de Meynweg gegraven te worden. Zouden we hier eindelijk van dat gezeur over die IJzeren Rijn af zijn.

Laatst bewerkt door jbt op 12-01-2007 11:42
 

12-01-2007 12:24:18
daniel81
daniel81
Ene 'Thelizard' denkt hier duidelijk anders over (zie helemaal bovenaan), treinfanaten aller lande verenigt u en komt naar De Weerterbergen! %02%  

12-01-2007 12:51:07
lamote_ban
lamote_ban
Bij de Weerterbergen komt een van die twee vernieuwde overwegen.
Kunnen we die gelijk ook op de kiek zetten.

Overigens zie ik in de doorkomststaat dat die ene trein Budel-Antwerpen nog steeds rijdt, hoewel de zinkfabriek in Budel op zwart zaad zit.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-01-2007 12:56
 

12-01-2007 17:37:00
roelli
roelli
De lijn Roermond-Dalheim zou gezien de technische staat onmogelijk zijn ja


Roel op het Veld
 

12-01-2007 21:03:40
class66fan
class66fan
als er uberhaupt een trein over mag ,Dlc of anderen dan mogen ze maar met lokaaltreinsnelheid rijden,30-40KM/u en dat schiet niet op,is dus voor goederenvervoerders geen goede optie als ze elders 100-120 km/u mogen rijden.  

13-01-2007 13:40:18
lamote_ban
lamote_ban
Die 40 km per uur geldt alleen voor Weert-Hamont, dat is maar een kleine stukje en dus helemaal geen ramp. Goederenvervoerders zijn in het Rotterdamse havengebied ook gewend aan lage snelheden. En qua kilometers scheelt het behoorlijk veel.  

15-01-2007 09:49:07
mdeen
mdeen
Quote
jbt: waar nu overigens (een beetje terzijde-topic) een nieuwe interessante variant aan is toegevoegd, namelijk vanaf de Maasbrug in Roermond naar links afbuigen, ten noorden van Roermond naar de nieuwe N 280, parallel aan deze weg bij Maalbroek de grens over, ter hoogte van het voormalig militair vliegveld aansluiten op de nog bestaande lijn van het vliegveld naar Arsbeck en zo door naar Mönchengladbach. Hoeven ze hier geen moord en brand meer te roepen en hoeft er geen tunnel onder de Meynweg gegraven te worden. Zouden we hier eindelijk van dat gezeur over die IJzeren Rijn af zijn.


Is dat een andere route als de noordelijke route die op http://www.xs4all.nl/~mdeen/temp/ijzeren_rijn.html staat (Brüggen variant)?
 

15-01-2007 12:14:15
lamote_ban
lamote_ban
Het laatste nieuws is dat de provincie Limburg alle bezwaarschriften heeft afgewezen en nu een vergunning heeft afgegeven voor de werkzaamheden. Alleen de Limburgse Milieu Federatie ligt nu nog dwars en gaat naar de RvS.  

15-01-2007 12:18:51
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Het stuk Weert-Budel is maar 7 kilometer, maar ligt in twee provincies.
Zowel Limburg als Brabant moeten dus toestemming verlenen.
Ik weet niet hoe het met Brabant staat.
 

15-01-2007 12:23:48
jbt
jbt
Quote
mdeen: Is dat een andere route als de noordelijke route die op http://www.xs4all.nl/~mdeen/temp/ijzeren_rijn.html staat (Brüggen variant)?


Wat ik hier uit de pers heb begrepen schijnt deze variant iets anders te zijn dan de 'Brüggen variant', maar waar dat verschil precies in schuilt heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel is het zo dat deze variant nu kan worden benut, omdat - anders dan voorheen - de Britten meewerken om gebruik te mogen maken van een deel van de basis en de spoorlijn naar Arsbeck. Dat kon eerst niet, omdat de basis Brüggen destijds een andere functie had.

Laatst bewerkt door jbt op 15-01-2007 12:26
 

16-01-2007 09:22:16
jbt
jbt
Vanochtend in de krant (Dagblad de Limburger) voorpagina, met prominente kop en een grote foto: Prorail is begonnen. De uitkomst van twee rechtzaken (Raad van State en rechtbank Maastricht) wordt niet afgewacht. Als Prorail van de rechter moet stoppen, dan doen ze dat. Zelf schat men de kans erg klein in. Verwacht wordt dat het werk op 5 maart a.s. klaar zal zijn.

zie: http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/1/16/MGL/RO/1/pagina.php
 

19-01-2007 10:17:42
jbt
jbt
Blijkens een artikeltje in de krant (Dagblad de Limburger) van vandaag:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/1/19/MGL/RO/11/articles/artikel_DDL_1DA_20070119_43_890.php

is de kans er dat de hele vergunningprocedure opnieuw moet, en Prorail dus misschien toch (tijdelijk) met de werkzaamheden zal moeten stoppen. Er is over twee weken meer bekend als de rechter uitspraak heeft gedaan.
 

01-02-2007 21:30:53
lamote_ban
lamote_ban
Quote

Gebruik IJzeren Rijn dichtbij

Eind januari kunnen er weer goederentreinen rijden over een omstreden gedeelte van de IJzeren Rijn. Minister Cees Veerman (Natuurbeheer) ziet geen wettelijke mogelijkheden om de bijna afgeronde onderhoudswerkzaamheden tussen de Belgische grens en Weert alsnog stil te leggen. Een meerderheid in de Tweede Kamer had de demissionair bewindsman daartoe woensdag opgeroepen.

Een woordvoerder van Veerman zei in de namiddag dat de minister geen verzoek gaat indienen bij ProRail om te stoppen met de werkzaamheden. ProRail wijst er in een reactie op dat het gewraakte stuk spoor deel uitmaakt van het hoofdspoornet en dus goed moet worden onderhouden.

Het tracé meet 6,9 kilometer en is na jaren van verwaarlozing de afgelopen periode opgeknapt, na jarenlange politieke druk vanuit België. ,,De werkzaamheden worden eind volgende week afgerond en vanaf dat moment kunnen goederentreinen er weer gebruik van maken'', aldus een woordvoerster van ProRail.

Een Belgische vervoerder wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde spoor laten rijden. Een jaar geleden maakte Infrabel, de Belgische spoorbeheerder, al bekend dat het circa vijftien treinen per dag over het traject wil laten rijden.

bron: nieuwsblad transport, 25/01/07


Eind deze week is de zaak dus klaar.
Ik ben benieuwd of DLC zich dan ook daadwerkelijk meldt.
 

01-02-2007 22:06:35
mich
mich
totziens milieu-federatie%02% hoop dat er snel gebruik van word gemaakt.  

22-02-2007 12:46:09
fabrierban
fabrierban
Quote
Omroep Brabant, 20 februari:

BUDEL - Een gedeelte van het omstreden IJzeren Rijn-tracé is op 15 maart weer beschikbaar voor goederenvervoer. Dat meldt ProRail naar aanleiding van een brief die minister Peijs van Verkeer naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het gaat om zeven kilometer spoor tussen Budel en Weert. Het traject zal ruimte bieden voor acht goederentreinen per week. Het spoor is recentelijk volledig vernieuwd.

Op aandrang van België heeft ProRail de lijn zover opgeknapt dat er weer beperkt goederenvervoer mogelijk is. Het balastbed, de dwarsliggers en de rails zijn vernieuwd. Het tracé heeft geen bovenleiding en is alleen geschikt voor dieseltreinen.

Dit herstel staat los van de vraag of de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied in de toekomst weer in gebruik zal worden genomen. Vooral vanuit Limburg zijn daar veel bezwaren tegen. De afgelopen decennia werd slechts sporadisch gebruik gemaakt van het spoor tussen Budel en Weert.


Langzaam maar zeker gaat het de goede kant uit.

Laatst bewerkt door fabrierban op 22-02-2007 12:46
 

22-02-2007 13:31:49
mich
mich
wanneer gaan de treinen op weert-budel weer rijden?  

22-02-2007 13:34:36
rudolfph
rudolfph
Vanaf 15 maart dus als vervoerders er in geïnteresseerd zijn om treinen via Wt-Bdl te laten rijden. Valt nu nog weinig over te zeggen .  

23-02-2007 15:42:31
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mich: wanneer gaan de treinen op weert-budel weer rijden?


De Railcargo site meldde op 21 februari:
Quote
Het gedeelte dat nu klaar is, biedt Belgische vervoerders overigens al een interessant alternatief voor de weg en andere spoorroutes. Het Belgische bedrijf Dillen & Lejeune Cargo wil in eerste instantie twee treinen per dag over het vernieuwde stukje spoor laten rijden, onder meer naar de Nedcarfabriek in het Limburgse Born.


En de Gazet van Antwerpen meldde op 6 februari:
Quote
Het in Nederlands-Limburg gevestigde chemieconcern DSM wil voor zijn vervoer naar de Antwerpse haven graag gebruik maken van een deel van de IJzeren Rijn. Dat bevestigde een woordvoerder van DSM aan de Nederlandse krant De Telegraaf.

Elke dag rijdt een aantal treinen voor DSM via de drukke Brabantroute (Eindhoven, Tilburg, Breda en Roosendaal) naar Antwerpen. Via Budel en Hamont zou dat een stuk korter en sneller zijn. Onlangs knapte de Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail het baanvak Weert-Budel op. In theorie zou DSM nu al van de kortere route kunnen gebruikmaken. Maar in de praktijk gelden onrealistische beperkingen qua tijd en aantal treinen.


Provincies en gemeenten houden hun kaken stijf op elkaar op dit moment, neem maar aan tot na de provinciale verkiezingen. Brabant zou wel akkoord willen gaan, omdat omrijden via de huidige route van Limburg naar Antwerpen via Ehv-Tb-Bd-Rsd veel meer overlast geeft dan rijden via Budel. En ook Limburg wil (mede i.v.m. de belangen van NedCar en DSM) waarschijnlijk wel akkoord gaan zolang het alleen vervoer van Limburg naar Antwerpen betreft en geen transit vervoer naar Duitsland.

Wordt vervolgd.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-02-2007 16:43:27
tla
tla
Zij het dat er in deze nooit gesproken is over spoorvervoer naar NedCar. Het is niet meer dan een verzinseltje is van de een of andere sump. Rechtstreeks vervoer van DSM naar Antwerpen is er ook niet.

Laatst bewerkt door tla op 23-02-2007 16:44
 

23-02-2007 17:13:46
fabrierban
fabrierban
@tla
De treinen van DSM rijden nu naar Rotterdam, dat klopte inderdaad niet in het artikel.
Net als veel bedrijven wil DSM echter liever via Antwerpen gaan verschepen.
Antwerpen is korter bij en geldt als betrouwbaarder dan Rotterdam.
 

08-03-2007 08:57:53
jbt
jbt
Hoewel niet direct Weert-Budel, maar daar wel (indirect) verband mee houdend (IJzeren Rijn) heb ik op 12 januari hier al iets gezegd over een nieuwe - althans eigenlijk weer van stal gehaalde - variant voor het oostelijk deel van de IJzeren Rijn. Vandaag stond daar iets over in Dagblad de Limburger.

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/8/MGL/RO/17/articles/artikel_DDL_1DA_20070308_77_706.php

Persoonlijk lijkt mij dit een goede variant: korter, niet dwars door Roermond en geen dure tunnel onder de Meijnweg. Enig inpassingsprobleem lijkt mij te gaan worden het stuk tussen de Maasbrug van Buggenum en de plaats waar deze lijn met de weg N280/BAB52 (Roermond-Mönchengladbach) zal gaan samenkomen.

Laatst bewerkt door jbt op 08-03-2007 08:58
 

08-03-2007 09:15:51
fabrierban
fabrierban
Nu de Statenverkiezingen achter de rug zijn zal er wel snel duidelijk gaan komen.  

08-03-2007 09:34:27
admin
Moderator
admin
https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=21&drglid=1098


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

08-03-2007 09:57:55
fabrierban
fabrierban
@admin
Oei, het is dus geen lokale trein naar Zuid-Limburg maar een transittrein.
Dat zal gevoelig liggen.
 

08-03-2007 10:30:32
rolandrail
rolandrail
Hoezo gevoelig? Van begin af aan is door DLC en andere partijen aangegeven dat Bdl-Wt als onderdeel van de IJzeren Rijn van belang is als transitroute en is alleen en passant de bestemming Born genoemd, waarvan alleen in het begin sprake was want DLC rijdt niet meer naar Born echter de media houdt daar stug aan vast, dus je opmerking over gevoeligheid is alleen stemmingmakerij.  

08-03-2007 10:54:52
keesje
keesje
Elke dag 1 goederentrein, maar maakt iedereen zich toch druk om daar? Wie aan het spoor gaat wonen weet toch dat daar treinen overheen rijden?  

08-03-2007 11:21:02
jbt
jbt
Quote
rolandrail: Hoezo gevoelig? Van begin af aan is door DLC en andere partijen aangegeven dat Bdl-Wt als onderdeel van de IJzeren Rijn van belang is als transitroute en is alleen en passant de bestemming Born genoemd, waarvan alleen in het begin sprake was want DLC rijdt niet meer naar Born echter de media houdt daar stug aan vast, dus je opmerking over gevoeligheid is alleen stemmingmakerij.


De publieke opinie wordt hier in Midden Limburg - net zo goed als waar ook - grotendeels door de media gevormd. Bij het grote publiek leeft hier het idee dat de politiek Wt-Bdl alleen ten behoeve van Born en DLC open wil en niet als transitroute, want dat is nog moeilijker verkoopbaar dan heropenen voor alleen lokaal verkeer (wat hier ook al heel gevoelig ligt). Dat iedereen in de vervoerswereld deze lijn ook als transitroute open wil hebben, mag bij ons spoorwegliefhebbers wel duidelijk zijn, maar dat weet het gros van de mensen hier in Midden Limburg niet. Als de eerste trein Bdl-Wt een transittrein is - gezien de tractie ook niet van DLC - dan kan dat dus inderdaad hier heel gevoellig komen te liggen en zal de buurt weer krokodillentranen beginnen te brullen (alsof we geen andere zorgen in Midden Limburg hebben).

Zelf vind ik het leuk - op risico van 'verkettering' moet ik dit in mijn Midden Limburgse omgeving nooit te hard zeggen - dus ik probeer in een van mijn middagpauze's eens een plaatje te maken van rangerende 7700 - ik neem niet aan dat er sandwich wordt gereden - op het station van mijn vaderstad.
 

08-03-2007 12:10:55
dh3201
dh3201
Zullen we Ehv-Vl-Kn en Ehv-Mt-Fvs ook maar sluiten voor transitverkeer?


Shqiperise-lopers?
 

08-03-2007 13:10:55
fabrierban
fabrierban
@rolandrail
De laatste weken was er ook door politici in Brabant gesuggereerd dat Budel-Weert vooral voordelen voor de lokale bevolking zou hebben omdat dan treinen van bijv DSM rechtstreeks naar Antwerpen i.p.v. Rtd zouden kunnen rijden en niet door de centra van Ehv, Tb, Bd.

Laatst bewerkt door fabrierban op 08-03-2007 13:12
 

16-03-2007 09:10:29
jbt
jbt
In aanvulling op de berichten in opvallende dingen van 15 maart over het BCargo (promotie)treintje met 2X reeks 77 van Antwerpen via Budel-Weert naar Duisburg, waarover de Roermondse wethouder IJf zich bijzonder druk heeft gemaakt, kan ik zeggen dat deze het openingsitem op het L1 TV-journaal was! Wethouder IJf gaat vandaag de minister bellen! Misschien komen er kamervragen!
Ik kan alleen maar verbaasd zijn over de halve waarheden en suggestieve opmerkingen die omtrent dit thema in pers en politiek worden gemaakt. Ook nu weer: met droge ogen wordt gezegd dat Budel-Weert al vanaf 1994 gesloten is. Ook wordt publiekelijk beweerd dat voor transit-treinen in Budel en bij de Weerterbergen andere eisen zouden gelden dan voor treinen met een binnenlandse bestemming. Alsof het voor de mate van overlast uitmaakt wat de eindbestemming van een trein is.
In Dagblad de Limburger stond een veel bescheidener artikel (op de 4e regiopagina) met foto, kennelijk bij de Weerterbergen gemaakt.

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/16/MGL/RO/15/articles/artikel_DDL_1DA_20070316_76_569.php

Klein treintje, grote gevolgen!
 

16-03-2007 10:25:17
tla
tla
Quote
jbt:
http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/16/MGL/RO/15/articles/artikel_DDL_1DA_20070316_76_569.php

Klein treintje, grote gevolgen!
Met andere woorden: klim in de pen en haal IJff neer. De lezerspagina van de krant is er niet voor niets. Uiteindelijk zal het allemaal wel loslopen en blijft de zooi toch gewoon rijden. Zoveel macht heeft Roermond niet.

Laatst bewerkt door tla op 16-03-2007 10:25
 

16-03-2007 12:38:18
keesje
keesje
Snap al die ophef niet. Waar rails ligt rijden treinen. Is dat nou zo moeilijk?  

16-03-2007 12:46:05
mich
mich
als je ambtenaar bent gebeurt er ook niet veel spannends in je carriere, dus als je met een beetje herrieschoppen om iets waar je totaal geen verstand van hebt meteen de media om je heen krijgt is dat natuurlijk erg leuk...
Misschien zitten er zelfs ambtenaren bij die nog echt denken dat het slecht is dat daar een trein rijd, maar die zijn met hun verstand duidelijk in een andere wereld...
 

16-03-2007 12:47:52
keesje
keesje
Het zal volgende week ook wel weer een item zijn want DLC gaat er maandag hoogstwaarschijnlijk ook rijden met een trein.  

16-03-2007 13:11:58
lamote_ban
lamote_ban
Nu de spoorlijn gewoon berijdbaar is zal het voor Nederland gezien de uitspraak van de arbitrage zaak juridisch een lastig verhaal worden om het gebruik van de lijn te verhinderen.  

16-03-2007 13:48:47
mich
mich
Is het uberhaupt mogelijk om een spoorlijn stil te leggen? Volgens mij moet je dan wel met een heeeel goed argument komen... iets meer dan een zandhagedisje.  

16-03-2007 15:23:33
lamote_ban
lamote_ban
Zo'n zandhagedis helpt alleen als je een bouwvergunning wilt blokkeren.
Niet als die spoorlijn al in gebruik is.
 

16-03-2007 15:31:09
fabrierban
fabrierban
De volgende discussie zal komen als Prorail het aantal treinen wil gaan opvoeren. Ook daar denk ik dat mogelijkheden om het tegen te houden klein zijn omdat de lijn door vrijwel onbewoond gebied rijdt.
De Europesche rechter zal snel oordelen dat Nederland alleen maar probeert de zaak te saboteren, mede gezien alle (juridisch niet zo snuggere) uitspraken van lokale politici in de media.
 

16-03-2007 16:14:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het goederen vervoer mag met maximaal een x percentage stijgen, ten opzichte van het huidige vervoer per jaar. Ik meende ooit ergens 45% gelezen te hebben, dus dat zou betekenen dat er volgend jaar 3 tot 4 treinen per dag extra over heen mogen rijden....

Laat ze dit daar maar niet horen
 

16-03-2007 22:31:58
trein-elf
trein-elf
Ik ben haast geneigd om te wensen dat die Ijf eens een keertje een volledige beladen kolentrein (4 x Reeks 77 en 40 wgns) over zijn lijntje heen krijgt. een beetje een naieve actie wel, verontwaardigd zijn als er een trein rijdt op een net opgeknapt stukkie spoor. Ga Roermonders vervelen of zo%07%!  

17-03-2007 00:23:06
mich
mich
wat ik echt supertof zou vinden is als die wedhouders en milieuzooi bij de spoorlijn door de mijnweg een persconferentie houden en dat prorail er juist op dat moment een werktrein overheen laat rijden (of een ertstrein helemaal goed%08%). Wil die gezichten wel eens zien. Roermond is hard, maar een trein is lekker harder  

17-03-2007 08:54:32
jbt
jbt
De wethouder heeft woord gehouden, niet enkel als wethouder, maar ook als voorzitter van het samenwerkingsverband IJzeren Rijn in Midden Limburg: hij heeft de minister Camiel Eurlings gebeld. CDA-kamerlid Jos Hessels (ook uit Midden Limburg) gaat kamervragen stellen. Wordt dus een Limburgs onderonsje! Zie hiervoor het nieuwste artikeltje in Dagblad de Limburger van vandaag:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/17/MGL/RO/17/articles/artikel_DDL_1DA_20070317_110_1107.php

Persoonlijk denk ik dat dit allemaal een achterhoedegevecht zal worden. Weert-Budel is volgens mij formeel nooit gesloten, dus mag gewoon gebruikt worden. Als ik het goed heb, dan was het gedoe met vergunningen begin dit jaar alleen in verband met het opknappen van de lijn en hield geen verband met het gebruik. Misschien is het zinnig om de politiek (en media) eens breed te informeren omtrent de juridische status van dit stuk spoor, want volgens mij worden er door wethouder IJff en Toine Wuts rookgordijnen opgeworpen. Helder moet worden of er nu wel of niet met treinen tussen Weert en Budel mag worden gereden. Volgens mij mag het, maar ik geen mijn mening voor een betere.

Laatst bewerkt door jbt op 17-03-2007 08:55
 

19-03-2007 15:51:40
jbt
jbt
En weer is L1 de snelste:

"Vandaag heeft opnieuw een goederentrein gereden over een deel van het historische tracé van de IJzeren Rijn, de oude spoorlijn van Antwerpen naar het Duitse Roergebied.

Het gaat om een goederentrein met veertig wagons die via Roermond en Weert richting Antwerpen reed. Eind vorige week ging een Belgische trein via Midden-Limburg naar Duisburg. Volgens de gemeente Roermond is de heringebruikname van een deel van de IJzeren Rijn in strijd met de regels. Morgen worden in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Eurlings van verkeer over deze omstreden spoorwegverbinding."

Naar ik inmiddels heb begrepen mogen er 55 treinen per dag tussen Weert en Budel rijden. Ook heb ik begrepen dat Railion Nederland ook vandaag een trein van Haanrade naar Budel heeft laten rijden.
 


19-03-2007 16:03:03
mich
mich
55 treinen per dag is wel erg veel. Wanneer houden die politici nou eens op met de samenleving dwars te zetten en beginnen ze aan dingen waar we wel wat aan hebben...  

19-03-2007 16:04:48
bloober
bloober
Daar heb je je 40 wagens, trein-elf.
En 55 per dag vind ik ook wel erg veel. Van 0 naar 55...


Groetjes, Bloober
 

19-03-2007 16:14:54
ijsm
ijsm
Quote
mich: 55 treinen per dag is wel erg veel.
Je mist één ding: dat is de capaciteit van het baanvak, niet het aantal verwachte treinen ofzo.
 

19-03-2007 16:16:54
bloober
bloober
Dat snap ik wel, maar stel dat er zoveel vraag naar is, dan vind ik het veel. Eerst mag er geen enkele trein rijden en dan ineens mogen er 55 treinen per dag rijden...


Groetjes, Bloober
 

19-03-2007 16:21:29
dh3201
dh3201
Wat is voor Roermond het verschil als er 55 goederentreinen per dag via Roosendaal-Tilburg-Eindhoven-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden of 55 goederentreinen via Neerpelt-Weert-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden?????


Shqiperise-lopers?
 

19-03-2007 16:24:44
fabrierban
fabrierban
Het lijkt erop dat men in Limburg de Belgen lelijk onderschat heeft en nu in een lastig parket zit. Als de NL-politiek het rijden verbiedt zal de volgende stap zijn dat Belgie met het arbritage-besluit in de hand naar de Europesche rechter stapt en vrije doorgang eist. De Nederlandse smoes dat het baanvak niet berijdbaar zou zijn is inmiddels achterhaald. En eisen dat er eerst voorzieningen tegen geluidsoverlast moeten komen snijdt ook geen hout meer want daar heeft Nederland drie jaar de tijd voor gehad zonder dat er iets gebeurd is.  

19-03-2007 17:18:57
jbt
jbt
Quote
dh3201: Wat is voor Roermond het verschil als er 55 goederentreinen per dag via Roosendaal-Tilburg-Eindhoven-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden of 55 goederentreinen via Neerpelt-Weert-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden?????


geen!
 

19-03-2007 17:31:29
mich
mich
is wel degelijk een verschil voor roermond, want als die treinverbinding vaak gebruikt gaat worden komen er minder vrachtwagens langs roermond en heeft roermond minder last van luchtvervuiling. Ook maken die treinen minder herrie dan de vrachtwagens dus word het er rustiger. Er is geen 1 goed argument tegen de ijzeren rijn te bedenken, want in alle gevallen veroorzaakt de trein minder overlast dan vrachtwagen of treinen die een veel langere weg moeten afleggen.  

19-03-2007 17:46:44
jbt
jbt
Voor Roermond maakt het geen verschil of die treinen nu via Budel of Roosendaal rijden.
Doorgaand vrachtverkeer Ruhrgebiet-Antwerpen en Köln-Antwerpen komt niet langs de stad en verwacht ik voorlopig ook niet als de R73 en de N280 open gaan. De R73 Maasbracht-Venlo is voor die verkeersstromen onlogisch. De N280 (oost-west verbinding) is vanaf Baexem tot Kelpen nog altijd een tweebaansweg, dus weinig interessant en ook niet geheel logisch voor de grote verkeersstromen die v.w.b. het Ruhrgebiet via de A67 en voor wat betreft Köln over de A76 richting Antwerpen zullen blijven rollen.
Dus de stad zal wel meer overlast krijgen als er sprake zou zijn van het verleggen van wegvervoer naar railvervoer via Haanrade-Budel, maar of dat allemaal zo dramatisch is als wordt voorgesteld.
De verontwaardiging van de wethouder is eigenlijk meer 'qualitate qua', immers in zijn hoedanigheid van voorzitter van het samenwerkingsverband IJzeren Rijn in Midden Limburg, dat zich erg kwaad maakt over iedere extra goederentrein die over het 'historisch trace' rijdt. Daarnaast 'scoort' het politiek uiteraard ook vrij aardig in deze stad.
 

19-03-2007 17:50:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Sorry? Als ik met een vrachtwagen van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied ga rijden (de route waar de heropening van de IJzeren Rijn voor bedoeld is) ga ik wel via de A67 en dus via Venlo, of via de E314 en dus via Geleen, maar niet via Roermond. Dan ga ik echt niet via centrum Roermond rijden. Het luchtvervuilingsargument gaat voor Roermond dus niet op. En ook het geluidsargument gaat niet op. Er zijn (voor Roermond als plaats) genoeg argumenten te bedenken. De eerste is al dat de doorgaande stroom Antwerpen - Duitsland nu meestal bij Venlo de grens over gaat, en in ieder geval niet door Roermond komt.  

19-03-2007 18:28:49
mich
mich
Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat je beter een trein kunt laten rijden via roermond dan 20 vrachtwagens langs waar dan ook. Ik denk ook dat weinig mensen/dieren echt last hebben van die trein, maar van al die vrachtwagens(zeker op de napoleonsbaan en A67) word je echt niet goed.

Laatst bewerkt door mich op 19-03-2007 18:33
 

19-03-2007 18:34:20
kevinevers
kevinevers
Dat ben ik met je eens. een trein kan veel meer in 1 keer vervoeren dan 1 vrachtwagen  

19-03-2007 18:53:34
oudeaap
oudeaap
Het akkoord met Belgie over die vrije doortocht naar het Ruhrgebied is nou eenmaal afgesproken en daar heeft Roermond zich maar aan te houden. Die IJzeren Rijn zou een goed alternatief zijn voor het toenemende goederentransport tussen Antwerpen en de Ruhr. Het kan een gedeelte van de hoge verkeersdruk door vrachtwagens op de A76 doen verdwijnen. Daarnaast zou je de treinen kunnen verspreiden, een deel via Venlo, een deel Heerlen een deel via de Meinweg. Dan zal het met de 'overlast' in Roermond en het achtergelgen natuurgebied wel meevallen. Dit welles-nietes spelletje eindigt straks bij de rechter die Belgie gelijk gaat geven en dan moet het alsnog, daar heb je niks aan!  

19-03-2007 20:43:24
trein-elf
trein-elf
Quote
bloober: Daar heb je je 40 wagens, trein-elf.

%08%

Laatst bewerkt door trein-elf op 19-03-2007 20:43
 

19-03-2007 23:38:28
reizigert
reizigert
Quote
dh3201: Wat is voor Roermond het verschil als er 55 goederentreinen per dag via Roosendaal-Tilburg-Eindhoven-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden of 55 goederentreinen via Neerpelt-Weert-Roermond-Sittard-Heerlen-Haanrade rijden?????

Voor Roermond zijn de twee opties die je noemt beter dan de IJzeren rijn, omdat die treinen dan niet via het uitgestrekte beschermde natuurgebied bij Herkenbosch en Vlodrop hoeven. Als het trouwens echt rond de 55 treinen gaat, is omrijden via Haanrade geen optie. Het enkelsporige baanvak Heerlen-Landgraaf heeft daarvoor te weinig capaciteit, zeker als daar straks nog het station Heerlen Oost tussen komt
 

20-03-2007 09:02:56
jbt
jbt
Die 55 goederentreinen is de (op dit moment toegestane) capaciteit van Weert-Budel. Of die treinen nu alleen via Haanrade komen is niet zozeer van belang. Overigens - terecht - de capaciteit Heerlen-Haanrade en dan in het bijzonder Heerlen-Landgraaf laat nu zeker geen 55 goederentreinen toe.
Voorlopig zal daar wel extra vervoer over te verwachten zijn, want Roermond-Mönchengladbach zal nog heel lang op zich laten wachten. Ik hoop van ganser harte dat dat het nieuwe noordtrace via de N280 wordt, waarin overigens wel een forse helling zal komen te liggen. Leuk als er met diesel wordt gereden - of extra stoomritten%02% In ieder geval hoeven dan geen treinen te gaan rijden door een aanzienlijk deel van de stad en de Meijnweg. Scheelt een hoop discussie en geld.%03%
In Dagblad de Limburger vandaag weer een artikel over Budel-Weert en de DLC-trein van gisteren, waarin - eindelijk - ook eens een tegengeluid (onder meer namens de minister) te horen is:

http://mgl.digi-dition.nl/daily/2007/3/20/MGL/RO/13/articles/artikel_DDL_1DA_20070320_68_594.php

De bewering van IJff dat hiermee de Duitsers worden gebruskeerd en de opmerking van Toine Wuts dat DLC alleen een vergunning heeft voor Born en niet voor Sittard-Heerlen, tonen aan dat zij argumenten oneigenlijk gebruiken: het zal Duitsland een zorg zijn of die trein nu via Budel of via Roosendaal rijdt en die DLC-trein van Born reed vroeger ook via Haanrade.
Verder blijkt uit het artikel dat DLC zes keer per week wil gaan rijden.

Laatst bewerkt door jbt op 20-03-2007 09:03
 

20-03-2007 16:45:30
lamote_ban
lamote_ban
De eerste trein was duidelijk een demonstratie (hij is waarschijnlijk via MoenchenGladbach-Aachen-Montzen gewoon weer terug gereden naar Antwerpen), de tweede was een omgeleidde trein Aachen-Antwerpen die normaal via Montzen zou hebben gereden. Ik denk dat Belgie met de twee treinen vooral een signaal heeft willen afgeven: Nederland zal nu snel tot zaken moeten komen. En de boodschap is kennelijk aan Nederlandse kant duidelijk overgekomen, want behalve een obligate reaktie van IJff is het oorverdovend stil gebleven in zowel Brabant en Limburg. Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd.  

20-03-2007 16:59:01
lamote_ban
lamote_ban
Quote
jbt:
Voorlopig zal daar wel extra vervoer over te verwachten zijn, want Roermond-Mönchengladbach zal nog heel lang op zich laten wachten. Ik hoop van ganser harte dat dat het nieuwe noordtrace via de N280 wordt, waarin overigens wel een forse helling zal komen te liggen.

Op zich moet een enkelsporige diesellijn van ongeveer 18 km vanaf de Maasbrug langs de B230 en de A52 naar Schwalmtal redelijk snel te realiseren zijn, ik weet alleen niet of dat vlak terrein is. Schwalmtal-Dulken ligt er nog, dus daar heb je aansluiting richting Gladbach.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-03-2007 16:59
 

20-03-2007 18:31:03
tla
tla
Quote
lamotep: De eerste trein was duidelijk een demonstratie (hij is waarschijnlijk via MoenchenGladbach-Aachen-Montzen gewoon weer terug gereden naar Antwerpen), de tweede was een omgeleidde trein Aachen-Antwerpen die normaal via Montzen zou hebben gereden.
Feiten graag, geen verzinsels. Geen van beide treinen is via Montzen gereden of zou dat normaal doen.
 

20-03-2007 21:01:20
martin
martin
De trein is terug gereden via Venlo - Roosendaal, daarna weer Belgie in.

Martin.
 

21-03-2007 09:11:44
jbt
jbt
Zoals in het krantenartikel stond dat ik heb aangehaald heeft DLC gezegd zes keer per week te willen gaan rijden. DLC lijkt hiermee dus wel een serieuze gegadigde te worden.
Een spoorlijn van Buggenum via het noorden van Roermond, parallel aan de N280/B230/A52 zal bij de grens een forse helling gaan kennen. De grens zelf ligt laag (28 meter +NAP), maar vervolgens stijgt het landschap binnen nog geen kilometer naar 60 meter +NAP. De B230, die onder een schuine hoek de helling opgaat, is een 6% helling. Altijd fijn op de fiets %03% De nieuwe A52 wordt iets vlakker gelegd (dam/insnijding). Voor een spoorlijn voor goederenvervoer zal het nog vlakker moeten.
Volgens L1 (van gisteren) gaat vandaag de 2e kamer (commissie V&W) over Weert-Budel en de twee goederentreinen van afgelopen donderdag en maandag vergaderen:

"De Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat vergadert op woensdag 18 april over de actuele situatie rond de IJzeren Rijn. Het gaat dan ondermeer over de werkzaamheden die Prorail heeft laten uitvoeren op een deel van het tracé van de goederenspoorlijn , tussen Weert en Budel.

Ook komen de ritten van twee goederentreinen vanuit België aan de orde. Die vonden gisteren en vorige week plaats.

Laatst bewerkt door jbt op 21-03-2007 09:12
 

02-04-2007 01:31:51
lucky
lucky
Eurlings: Gebruik IJzeren Rijn geen punt. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vindt het goed dat Belgische transporteurs sinds kort goederentreinen laten rijden over het deel van de IJzeren Rijn tussen Budel en Weert. Volgens hem voldoet het vervoer aan alle eisen van de Nederlandse wet. Ook is de bewindsman niet bang dat het opnieuw in gebruik nemen van het traject stiekem tot een intensiever gebruik gaat leiden. Eurlings reageert daarmee op vragen uit de Tweede Kamer. De minister stelt verder dat volgens hem de bal bij de Belgische overheid ligt en dat hij rustig afwacht wat die met de IJzeren Rijn van plan is.

(Bron: Omroep Brabant)
 

02-04-2007 10:34:34
fastguy84
fastguy84
Goh, da's ook toevallig. Omroep Limburg (L1) meldt:

Minister blijft tegen heringebruikname IJzeren Rijn

Minister Eurlings blijft tegen een tijdelijke heringebruikname van het historisch tracé van de IJzeren Rijn. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. België wil een beperkt aantal goederentreinen laten rijden over het traject dat door natuurgebied De Meinweg bij Roermond loopt.

Nederland is tegen dit voorstel. Volgens de minister moeten er eerst aanpassingen worden gedaan zodat het traject door de Meinweg niet wordt gebruikt. De minister heeft ook tegen België verklaard positief te staan tegenover alternatieve routes, zoals die vorige maand door Duitsland zijn geopperd. Daarbij zou het Meinweg-gebied worden gemeden.

http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_rp_links1_expandElementId/1_1042459/_pid/links1

Conclusie: het ligt er maar net aan wat je wilt horen. Voor wie zelf een mening wil vormen, lees het kamerstuk via deze link http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br%2E5831_tcm195-181437.pdf
 

02-04-2007 10:36:10
dh3201
dh3201
Let wel dat er drie stukken IJzeren Rijn door Nederland lopen.
Budel - Weert: geen probleem, treinverkeer toegestaan
Weert - Roermond: geen probleem, treinverkeer toegestaan
Roermond - Dalheim: Nederland is tegen


Shqiperise-lopers?
 

02-04-2007 10:48:54
fastguy84
fastguy84
Klopt, maar zolang de media alles op een hoop gooien, komt een handig bestuurder er mee weg.

Bij het bericht van L1 stond een foto met als onderschrift: "Opnieuw trein over IJzeren Rijn", waarmee Budel-Weert werd bedoeld. De tekst ging inderdaad alleen over Roermond-Dalheim, met als conclusie: Minister blijft tegen heringebruikname IJzeren Rijn

Voor Brabant is het interessant dat de Brabantroute ontlast wordt, dus zij pikken de goedkeuring voor Budel-Weert eruit en zeggen: Gebruik IJzeren Rijn geen punt

Als je niet beide artikelen zou lezen, zou je tot verschillende conclusies komen. Vandaar mijn link naar het kamerstuk.
 

02-04-2007 11:19:14
dh3201
dh3201
Als er zou staan dat de minister absoluut geen treinverkeer via de IJzeren Rijn zou toestaan dan verwacht ik dat de reizigers uit Zuid Limburg of via de Maaslijn of met de bus tussen Roermond en Weert moeten gaan reizen.


Shqiperise-lopers?
 

02-04-2007 12:13:56
jbt
jbt
Quote
fastguy84: Vandaar mijn link naar het kamerstuk.


Helder stuk van de minister! Zou iedereen eens moeten lezen! Wat ik alleen niet begrijp is welk te respecteren belang België zou kunnen hebben om niet in te stemmen met de afwijking van het historisch tracé Roermond-Dalheim, als dit door de N280/A52 variant wordt vervangen. Ik denk dan ook dat België dus niet met enkel een beroep op het Scheidingsverdrag dat tracé zou kunnen dwarsbomen. Naar ik aanneem zal dat alternatieve tracé de Belgen niets extra gaan kosten, terwijl het ook nog korter is (aansluiten net ten oosten van Arsbeck). Voorts lijkt mij dat aanleg daarvan veel sneller zal kunnen gaan dan ondertunneling van de Meijnweg. Het (onofficiele) standpunt van de Belgen over deze nieuwe variant ken ik overigens niet. Hebben ze wel al een standpunt?
 

02-04-2007 12:38:19
fastguy84
fastguy84
Op het risico af OT te raken (het ging immers over Budel-Weert), zou het voor België inderdaad niet veel uitmaken, eerder zal het ze geld besparen, want de arbitragecommissie heeft bepaald dat Nederland en België alleen reactiveringskosten hoeven te delen zolang het om het oorspronkelijke tracé gaat. Enige nadeel dat ik weet is dat het mogelijk een steile helling gaat kennen, ongeveer bij de Nederlands/Duitse grens, en dat is nou juist weer (een van de vele) bezwaren bij de Montzenroute. Als de Belgen echter te sterk vóór de N280/A52 variant lijken, ruiken de Nederlanders natuurlijk geld...
Daarnaast zullen de Belgen wel geen standpunt hebben, om dezelfde reden als de Nederlanders: het Duitse rapport is (nog) niet openbaar.
 

02-04-2007 13:23:34
mich
mich
Mooie brief van de minister, maakt ook helemaal duidelijk hoe Nederland ertegenover staat.
Wel proef ik eruit dat er misschien tog via het historische trace gereden moet worden, dat dan in bepaalde mate moet worden aangepast voor de wijk in Roermond en het natuurgebied. Dat moet ook de reden zijn dat Roermond-Dalheim een zekere maat van onderhoud krijgt en een nieuw viaduct over de tunnelbak van de A73 zuid.
Wat voorlopig interessant is is het standpunt wat Duitsland in gaat nemen. Welke oplossing verkiezen zei eigenlijk?
 

02-04-2007 13:46:47
keesje
keesje
Morgen is de UFM te zien tussen Wt en Bdl, zie dienstregelingen van trein 95311 en 95312. Dus voor het eerst sinds lange tijd zit Wt-Bdl ook weer in het meetprogramma! En dat zal niet voor niks zijn...  

18-04-2007 21:42:17
jbt
jbt
De IJzeren Rijn in het algemeen en Weert-Budel in het bijzonder is vandaag in de vaste kamercommissie van Verkeer en Waterstaat besproken. L1 heeft daar al over geschreven:

"Verkeersminister Eurlings schrikt terug voor een onderzoek naar alternatieven voor de IJzeren Rijn. Dat is de historische spoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, die dwars door Midden-Limburg loopt. In de Tweede Kamer wil een meerderheid van CDA, PvdA en SP kijken naar een ander tracé voor het Nederlandse deel van deze goederenlijn. De SP wil een onderzoek zelfs via een motie afdwingen.

Maar volgens minister Eurlings zal België minder mee willen denken als er zo'n onderzoek komt. Nederland is verplicht de Belgische treinen over het spoor te laten rijden."

Op L1 TV (Limburg Laat en het nieuws) kwam het item meer prominent terug. Eurlings was zelf ook aan het woord. Als ik hem goed heb begrepen, dan zegt hij dat eerst de alternatieven met Duitsland moeten worden besproken. Nederland kan wel iets op eigen houtje gaan doen, maar je zult het onherroepelijk toch altijd ook met de Duitsers moeten regelen. Pas dan kan iets aan België worden voorgelegd.

Ook werd ingegaan op de 'heringebruikname' van Budel-Weert. Alle kamerfracties waren verontwaardigd over de twee treinen van een maand geleden. Het werd zelfs in verband gebracht met tolheffing en tegenwerken van de Rotterdamse haven. Provocatie van de Belgen, zo zeiden enkele fracties.%02% Eurlings heeft uitgesproken dat er nu dagelijks 5 tot 7 treinen kunnen gaan rijden. Op de vraag of er niet eerst milieubeschermende maatregelen moeten worden getroffen, antwoordde hij dat juist door het ontbreken van die voorzieningen het aantal treinen beperkt is. Als die voorzieningen worden getroffen, dan wordt juist voor de Belgen de rode loper uitgelegd Dan geven wij als Nederland het signaal aan de Belgen: laat die treinen maar komen!

Met dat laatste kunnen we natuurlijk alleen maar blij zijn.%02%

De tweede kamer heeft zich uiteindelijk met het aantal treinen tevreden gesteld, maar eiste wel 'veiligheidsmaatregelen' bij onbewaakte overwegen.
Het samenwerkingsverband IJzeren Rijn roept weer om rechtsmaatregelen en denkt dat zij uiteindelijk het juridische pleit zullen winnen. We wachten maar af!
 

18-04-2007 23:19:46
reizigert
reizigert
De bezwaren voor Roermond-Dalhem kan ik nog volgen, maar ik snap werkelijk niet wat nou precies het probleem is met treinverkeer op Budel-Weert. Voor de liefhebber hierbij een link naar de reportage waaruit jbt citeert
http://www.l1.nl/jsp/medialist.jsp?mediaListId=1255919
 

18-04-2007 23:36:57
mich
mich
Enkele gemeenten, politici en media hebben schijnbaar nog steeds niet begrepen dat Budel-Weert een gewone spoorlijn is die aan alle regels voldoet.(je moest eens weten hoeveel onbewaakte overwegen er in de rotterdamse haven en de rest van Nederland zijn ) Ze maken geen schijn van kans hier iets tegen te beginnen. Ik hoop dat Belgie en Duitsland zich niet laten inpakken en er zo snel mogelijk treinen gaan rijden van Roermond naar Duitsland.  

19-04-2007 08:56:10
kevinevers
kevinevers
Quote
mich: Ik hoop dat Belgie en Duitsland zich niet laten inpakken en er zo snel mogelijk treinen gaan rijden van Roermond naar Duitsland.


dat hoop ik ook niet, kan ik tenminste fijn plaatjes maken in de meinweg%08%
 

19-04-2007 09:49:49
mdeen
mdeen
Quote
reizigert: De bezwaren voor Roermond-Dalhem kan ik nog volgen, maar ik snap werkelijk niet wat nou precies het probleem is met treinverkeer op Budel-Weert.

Papagaaiengedrag. Eentje roept iets en opeens beginnen ze allemaal te roepen. Ze weten zelf niet waarom ze tegen zijn. De reden "gevaarlijk" wordt te pas en te onpas geroepen, maar als je doorvraagt komt er verder echt niks uit.
Dit is NIMBY gedrag ten voeten uit en wat dat betreft is het goed dat Eurlings voet bij stuk houdt.
 

19-04-2007 10:31:51
jbt
jbt
Daar lijkt het wel op, zeker als bezien wordt wie die vraag over veiligheid stelde: de partijgenoot van Camiel Eurlings uit ... juist ja ... Midden Limburg.  

19-04-2007 11:55:46
fabrierban
fabrierban
Quote
mdeen:
Dit is NIMBY gedrag ten voeten uit en wat dat betreft is het goed dat Eurlings voet bij stuk houdt.

De enige reden dat Eurlings voet bij stuk houdt is omdat hij weet dat Nederland juridisch geen poot om op te staan heeft. Eigenlijk kun je beter zeggen dat hij meestribbelt.
 

19-04-2007 13:07:15
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Ik vraag me af of het wel zuiver is dat Camiel Eurlings als Limburger dit dossier zelf behandelt. Hij zit op dat ministerie om de belangen van Verkeer en Waterstaat te behartigen, niet die van de regio Midden-Limburg. Het was netter geweest als hij dit aan staatssecretaris Huizinga had overgelaten, nu riekt het wel erg naar belangenverstrengeling.

Overigens als Nederland verdere groei van het aantal treinen wil beperken i.v.m het ontbreken van millieubeschermende maatregelen is ook dat juridisch kansloos. Belgie zal eisen dat Nederland dan maar gewoon die maatregelen moet nemen als Nederland dat nodig vindt. Nederland zal van de rechter hooguit een half jaar of zo krijgen om dat te regelen. Het komt allemaal nogal erg naief over.
 

19-04-2007 13:44:51
mich
mich
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het enige dat Nederland zo berijkt is tijdrekken, en een hoop geirriteerde mensen/buren. En de kans dat via het Europese hof dalijk alsnog door de mijnweg gereden gaat worden.  

19-04-2007 14:04:03
reizigert
reizigert
Quote
lamotep: Ik vraag me af of het wel zuiver is dat Camiel Eurlings als Limburger dit dossier zelf behandelt. Hij zit op dat ministerie om de belangen van Verkeer en Waterstaat te behartigen, niet die van de regio Midden-Limburg.

Met alle respect, maar dit vind ik onzin. Misschien valt het je nu extra op omdat het iemand is met een zwaar Limburgs accent en dat je hem daarmee extra met de Provincie associeert, maar ik kan eigenlijk geen direct belang van Eurlings bij de IJzeren Rijn ontdekken. Misschien doel je op het feit dat Eurlings populair is in Limburg en daar het gros van zijn kiezers heeft zitten, maar als dat in de parlementaire democratie al als belangenverstrengeling wordt gezien is het einde zoek. Enig idee hoeveel bewindslieden door de jaren heen hun roots in de Randstad hadden liggen? Moeten die dan ook allemaal hun dossiers over bijvoorbeeld Amsterdamse kwesties aan collega's overdragen? En dan heb ik het nog niet eens over de van origine Turkse staatssecretaris Albayrak, die nu per geval mag beoordelen of Turkse immigranten Nederland in mogen...
 

19-04-2007 14:12:28
jbt
jbt
Het is natuurlijk prachtig als we in Nederland ten behoeve van de doortocht op grond van het Scheidingsverdrag van alles gaan regelen en onderzoeken, maar niet moet worden vergeten dat de IJzeren Rijn voor een niet onaanzienlijk deel ook door Duitsland loopt. Uiteraard heeft Duitsland dus ook iets te zeggen over reactivering, formeel al omdat het stukje van Dalheim tot de D/NL-grens (niet meer dan één kilometer) gesloten is.
Voor de overgang B/NL is het duidelijk: dat is Hamont-Budel en niets anders.
Voor de overgang NL/D ligt dat fundamenteel anders. Er zijn - zo lijkt het - op dit moment drie opties: Vlodrop-Dalheim (historisch tracé), Maalbroek-Elmpt (de N280/A52 variant) en Venlo-Kaldenkirchen (de A67 variant). Aan het historisch tracé kleven erg veel bezwaren (voorzieningen in de stad Roermond en een tunnel onder de Meijnweg). Volgens mij is de A67 variant door de Noord Limburgse vervoerslobby omarmd, dus locaal van belang, maar kent als nadeel een niet onaanzienlijke verlenging van de rijweg. De N280/A52 variant is de meest ideale, zij het dat er een behoorlijke helling in zal voorkomen, maar daar is met een dijk, een tunneltje en/of een ingraving ook wel iets aan te doen. Deze variant is eerst vrij recent mogelijk geworden doordat Duitsland (deelstaat NRW) dat heeft voorgesteld, mede ten gevolge van nieuw ontstane mogelijkheden die de voormalige RAF-basis Brüggen (die ligt overigens in Elmpt) nu biedt.
Nu er voor de overgang D/NL drie varianten zijn, waarvan de meest recent voorgestelde N280/A52 variant eigenlijk ook de meest ideale is (korter, minder duur, minder belastend voor mens en milieu), verdient het de voorkeur om de zaak eerst maar eens definitief met Duitsland te regelen. Als ik de signalen juist heb opgevat, dan stuurt de minister daar op aan.
Overigens ben ik van mening dat Camiel Eurlings dit voor hem als Limburger - hoewel: Zuid Limburg is geen Midden Limburg (veel overeenkomsten maar ook een wereld van verschil) - moeilijke dossier op een correcte wijze aanpakt.

Laatst bewerkt door jbt op 19-04-2007 14:14
 

19-04-2007 14:27:57
lamote_ban
lamote_ban
@jbt
Het probleem is en blijft dat de Limburgse autoriteiten met steun van Eurlings proberen op alle mogelijke manieren juridische uitspraken te saboteren en daarnaast op een schandelijke manier concurrentevervalsing tussen wegvervoer en spoorwegen bedrijven. Over de verwoestingen die de aanleg van de A73 aanricht hoor je de Limburgse heren niet, dat juichen ze zelfs toe.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-04-2007 14:28
 

19-04-2007 14:31:07
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Helemaal mee eens. Dat aktiegroepen proberen onder een juridisch vonnis proberen uit te komen kan ik nog begrijpen, maar een minister dient zich daarvoor niet te lenen.
 

19-04-2007 14:36:16
fastguy84
fastguy84
Om nog eens helder te krijgen wie nou hierover mag beslissen, heb ik de uitspraak er nog even bij gezocht (v/d arbitragecommissie), waarin wordt besloten over de mogelijke omleiding:

Quote
The track is envisaged as a loop north and east of Roermond proposed
by the Netherlands which, during the negotiations, expressed its willingness to pay the extra costs for a such diversion around Roermond. The loop constitutes a deviation from the route agreed on in Article IV of the Iron Rhine Treaty. Such a deviation cannot be executed without the consent of Belgium, i.e., it must be done by agreement, thus modifying the agreed historic route. Belgium is therefore entitled to request that the Netherlands undertake to bear the extra financial costs of such a deviation over and above those which would otherwise be involved had the historic route through Roermond been adapted and modernised. On the other hand, if the Netherlands is willing to bear these extra costs, Belgium cannot reasonably withhold its consent to a deviation. If a loop around Roermond is agreed, then the costs would be distributed between the Parties in the following manner: Belgium would be obliged to fund the amount which would have been required for the reactivation of the historic route in its current location, while the Netherlands would be obliged to bear costs incurred above that amount due to the relocation of the line to the north and east of Roermond.


Kort en goed: Nederland kan een alternatieve (werkende, dus ook in Duitsland aangesloten en niet onredelijk beperkte) route voorstellen en door die zelf te financieren ook 'afdwingen'. De vraag is of Nederland die kosten wil dragen.

Nederland heeft overigens ten tijde van de arbitrage (toen ze nog dachten te gaan winnen) aangegeven wel iets te zien in deze omleiding (zgn. Brüggen-variant).
 

19-04-2007 15:36:23
keesje
keesje
De komende 3 weken is er maandag weer een DLC trein gepland van Hz naar Hmt. Het gaat om trein 43558 die Wt passeert om 12.23, Bdl om 12.37 en aankomt in Hmt om 12.40. Het gaat dus om maandag 23/04, 30/04 en 07/05.  

19-04-2007 15:39:35
jbt
jbt
De 'loop around Roermond' uit de arbitrage-uitspraak betreft de route waarbij vanaf de Maasbrug eerst ten noorden en vervolgens ten oosten van de stad (parallel aan de A73) wordt gereden. De 'loop' zou ter hoogte van het industrieterrein Heide-Roerstreek aansluiten op het historisch tracé en alsnog door (onder) de Meijnweg gaan. Dat is dus niet de 'Brüggen-variant'. Die sluit immers halverwege Arsbeck-Wegberg (ter hoogte van de aansluiting naar het Siemens Prüfcenter Wildenrath) aan op het historisch tracé en laat de Meijnweg ongeroerd.

Aandachtspunt lijkt mij - als ik de uitspraak van de arbitragecommissie goed lees en interpreteer - dat de extra kosten van welke variant dan ook volledig voor Nederland (en Duitsland) zijn. De Belgen hebben recht op het historisch tracé en zijn gehouden de kosten van reactivering daarvan te betalen. Zij moeten daarom instemmen met wijzigingen van dat tracé en kunnen niet gedwongen worden extra bij te betalen aan afwijkingen. Als Nederland de extra kosten vrijwillig voor zijn rekening neemt, kunnen de Belgen die wijzigingen niet weigeren. Kortom: België moet de (in geval van een nieuwe route fictieve, dus te begroten) kosten van het hergebruik van het historisch tracé betalen. Nederland moet dan de meerkosten betalen.