De IJzeren Rijn
Forum: Algemeen - Algemeen
08-07-2009 17:50:54
bernards
bernards
Het is gewoon een schijnbeweging van de Antwerpse havenbaronnen in een spelletje schaak met de Rotterdamse. Na een investering van 7 miljard zitten we nu met een lijntje dat nog steeds niet meer dan 100 treintjes per dag haalt. En wij dachten ze dwars te zitten met het rekken van de IJzeren Rijn, die goed zou kunnen zijn voor 5 tot 15 treintjes per dag. Na een investering van 40 miljoen blijkt dat Antwerpen tot 2030 (en waarschijnlijk ook daarna) genoeg capaciteit heeft op de Montzenroute (na electrificatie met 25 kV goed voor 220 treintjes per dag). Als we willen winnen moeten we bovenleiding boven de Rijn aanleggen.  

08-07-2009 22:10:44
king
king
de betuwe route was wel nodig volgens mij , tot voor de betuweroute klaar was zat de brabantroute en de route via rotterdam-utrecht-arhnem zo goed als vol ! deze 2 routes lopen toch ook door de drukke stadsgebieden !

de ijzeren rijn zou wel perfect kunnen dienen voor de laaste jaren flink opgelopen trasit treinen die nu nog door nederland rijden via roosendaal-tilburg-bad bentheim/emmerich/venlo ,Bv voor brabant is het cargo vervoer vanuit rotterdam wel verminderd maar daar zijn de laatste jaren veel transittreinen bijgekomen vanuit antwerpen o.a.! via roosendaal is nu eenmaal korter dan de montzenroute voor bepaalde bestemmingen

dus alle transittreinen via de ijzeren rijn heeft alleen voordelen :
1)de vervoerders rijden via de korste weg naar duitsland vanuit antwerpen
2)de bewoners en gemeente langs het spoor in brabant zullen er niet om rouwen want de transittreinen verdwijnen er
3) belgie heeft zijn zin
 

15-09-2009 09:23:18
jbt
jbt
Als je de kop van onderstaand bericht van de website van L1 leest, zou je denken dat het historisch trace van de IJzeren Rijn in Roermond weer in gebruik wordt genomen. Als je doorleest zie je dat de 'Prorail-hekken' een heel andere functie gaan krijgen.

"Hek langs IJzeren Rijn

Spoorbeheerder ProRail en de gemeente Roermond gaan een hek plaatsen langs het tracé van de IJzeren Rijn in die plaats. Dat gebeurt omdat er steeds meer illegaal afval wordt gedumpt langs het spoor. In mei werd al een opruimactie gehouden langs het tracé.

Het plaatsen van de hekken begint eind september. In totaal gaat het om zo'n 900 meter hekwerk."

Het is er momenteel inderdaad een grote vuilstort.
 

22-06-2010 11:32:11
dennis82
dennis82
Beneluxraad: geen trein reizigerstrein Neerpelt-Weert

De Beneluxraad, in feite een soort parlement dat de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg regelt, ziet een treinverbinding tussen Neerpelt en Weert niet zitten. Dat staat in een advies dat vrijdag is geformuleerd en dat handelt over het internationaal treinverkeer tussen de drie landen. De raad wil wel dat de spoorverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen blijft bestaan. Die wordt mogelijk opgeheven als de hogesnelheidstrein van Amsterdam via Brussel naar Parijs gaat rijden. Het advies is niet bindend, maar het maakt de realisatie van zo'n reizigerstreinverbinding tussen Neerpelt en Weert wel onwaarschijnlijk.
UPDATE In een reactie zegt burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel niet te begrijpen dat de Beneluxraad zo'n advies kan formuleren: "Hebben ze niet de taak een samenwerking tussen de Beneluxlanden te stimuleren? En hoe doe je dat? Door landen te verbinden, te laten samenwerken en dus op zijn minst ontsluitingen via weg, water en trein te bevorderen." De burgemeester herinnert er schamper aan dat Vlaanderen en Nederland slechts 2 grensovergang voor reizigerstreinen hebben
 


22-06-2010 11:40:27
dennistd
dennistd
Ik tel er toch echt drie: Maastricht-Luik, Roosendaal-Essen en Breda-Noorderkempen.  

22-06-2010 11:47:16
nielske90
nielske90
Niet te slim proberen te doen, de grensovergang bij Visé is geen Vlaanderen...  

22-06-2010 11:47:31
michiel88
michiel88
Alleen ligt Luik (oftewel Liege) niet in Vlaanderen maar in Wallonië

(ah iemand was me net voor)

Laatst bewerkt door michiel88 op 22-06-2010 11:48
 

22-06-2010 11:48:37
lex_t
lex_t
Quote
nielske90: Niet te slim proberen te doen, de grensovergang bij Visé is geen Vlaanderen...


Volgens mij ligt-ie in de Voerstreek, en dat is wel degelijk Vlaanderen.
 

22-06-2010 11:54:12
nielske90
nielske90
De spoorlijn ligt inderdaad net in het uiterste puntje van de Voerstreek, maar daarmee kun je echt niet spreken van een verbinding tussen Nederland en Vlaanderen.  

22-06-2010 12:33:25
nohab
nohab
Dat is het ook niet, want Visé zelf ligt in Wallonië. De lijn loopt weliswaar over een dikke kilometer door de gemeente Voeren die een Vlaamse enclave is in Wallonië maar heeft op dat stuk geen station.  

22-06-2010 13:03:53
broek53
broek53
Quote
jbt: Als je de kop van onderstaand bericht van de website van L1 leest, zou je denken dat het historisch trace van de IJzeren Rijn in Roermond weer in gebruik wordt genomen. Als je doorleest zie je dat de 'Prorail-hekken' een heel andere functie gaan krijgen.
"Hek langs IJzeren Rijn
Spoorbeheerder ProRail en de gemeente Roermond gaan een hek plaatsen langs het tracé van de IJzeren Rijn in die plaats. Dat gebeurt omdat er steeds meer illegaal afval wordt gedumpt langs het spoor. In mei werd al een opruimactie gehouden langs het tracé.
Het plaatsen van de hekken begint eind september. In totaal gaat het om zo'n 900 meter hekwerk."
Het is er momenteel inderdaad een grote vuilstort.
Dat zal wel erg helpen, ja. Het afval moet dan wel helemaal over een hek gegooid worden...
 

22-06-2010 13:48:14
pmichiels
pmichiels
Ergo: gewoon weer voor treinverkeer heropenen en niet zeuren.  

22-06-2010 14:03:44
jbt
jbt
@broek53 Het helpt inderdaad.  

22-06-2010 18:06:08
giuseppe
giuseppe
Quote
pmichiels: Ergo: gewoon weer voor treinverkeer heropenen en niet zeuren.

Idd, vooral omdat er alleen wat krokodillen neergegooid hoeven worden (mag ook TBL1+ zijn)

Laatst bewerkt door giuseppe op 22-06-2010 18:06
 

22-06-2010 18:32:28
dh3201
dh3201
Nog even en je kunt daar een Attero (voorheen Essent Milieu, daarvoor VAM) trein laten rijden..


Shqiperise-lopers?
 

22-06-2010 18:55:05
himym
himym
Breda-Noorderkempen kende ik zelf niet, wat rijdt daar eigenlijk?  

22-06-2010 18:58:46
pmichiels
pmichiels
Dat is de HSL. Er rijdt nu een pendeldienst vanaf Noorderkempen (een stukje ten zuiden van de B/NL grens) met reeks13/dubbeldekkers naar Antwerpen (en de Thalys?)

Laatst bewerkt door pmichiels op 22-06-2010 18:59
 

22-06-2010 19:54:19
orselinus
orselinus
Wil je vanuit Nederland daar naartoe (wie niet) moet je eerst naar Antwerpen!  

24-06-2010 14:07:58
NDS
NDS
Uiteraard, maar dat om rijden om bij een grens station te komen komt meer voor aan de Nederlandse grens helaas

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

24-06-2010 14:22:55
gvttreinen
gvttreinen
Quote
nohab: Dat is het ook niet, want Visé zelf ligt in Wallonië. De lijn loopt weliswaar over een dikke kilometer door de gemeente Voeren die een Vlaamse enclave is in Wallonië maar heeft op dat stuk geen station.
Had Moelingen in `t verre verleden geen halte?
 

24-06-2010 18:11:16
nohab
nohab
Geen idee, nu in elk geval niet meer.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-06-2010 18:16, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

25-06-2010 00:59:34
jorgo
jorgo
Nee, in het boek De IJzeren Rijn (V. Freriks, 2003), dat de ontwikkeling van alle spoorlijnen in en rond Limburg bespreekt, wordt nergens van een station in Moelingen gesproken (terwijl er wel wordt ingegaan op bijv. de vml. haltes in Heer, Gronsveld, Argenteau, Cheratte, Wandre en Jupille).  

29-06-2010 12:57:13
john2
john2
De informatie die de link weer geeft was op het nieuws van L1. L1nwsWeert wil meedoen met spoor naar België

De gemeentes Weert en Cranendonck en drie gemeentes in België willen personenvervoer op het spoor tussen Weert en Neerpelt. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er genoeg belangstelling is om de lijn rendabel te maken. De Belgische vervoerder NMBS zou de exploitatie voor zijn rekening nemen. Veel aanpassingen zijn er niet nodig. Het tracé blijft enkelspoor en een bovenleiding is niet noodzakelijk. De gemeentes gaan hun voorstel voorleggen aan de landelijke overheden.

Tot in de jaren vijftig reed er tussen Antwerpen en Weert een personentrein. Nu rijdt er op het tracé zo nu en dan nog een goederentrein.
 

29-06-2010 14:43:00
edje
edje
zal genoeg aan het spoor moeten gebeuren. Zal toch echt een beveiliging op moeten, anders zit je nog met je Vmax van 40km/h
Lijkt me verstandig om er dan Memor op te zetten, tot aan de aansluiting op de lijn Weert - Eindhoven.
Maar al met al die lijn mag van mij wel weer open, het is een leuk fotogeniek lijntje, en dan hoeft er niet eens een trein over te rijden.

http://farm4.static.flickr.com/3432/3934473941_645b4dba1c_z.jpg
 

29-06-2010 14:51:38
nielske90
nielske90
En in Budel-Schoot mag dan wel eens een AHOB komen ipv de knipperlichtjes die er nu staan.  

29-06-2010 15:16:05
dennis82
dennis82
Het spoor is gloed nieuw ! budel-weert is in 2007 opgeknapt en Hamont grens-neerpelt in 2008 , enkel het stukje Budel grens-aansl Zinkfabriek is nog niet vervangen , de dwarsliggers zijn voorzien om 120km/u te rijden ,(max snelheid van de moterwagens van de nmbs is ook 120 )alleen ATB/memor en aankondigingstijd van de overwegen dient wat aan gewerkt worden , baanvaksnelhied Nl 40km/u B 70km/u  

29-06-2010 20:09:16
kleine_man
kleine_man
De aanwonende nimby's waren in 2007 ook al niet blij met spoorwegvernieuwing toen, dus ik denk niet dat ze nu hierop zitten te wachten.%03%  

30-06-2010 15:21:26
john2
john2
In de link zit een filmpje over het plan voor personenvervoer toetelaten tussen Weert en Neerpelt. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_4631447  

01-07-2010 10:03:54
zugführer
zugführer
Misschien denk ik er te simpel over, maar volgens mij is weer een personentrein laten rijden op Weert-Neerpelt véél makkelijker te realiseren dan heropening van welke grensoverschrijdende verbinding dan ook...
Ik snap dat er beveiliging nodig is, maar het spoor ligt er in ieder geval al, en zoals gezegd pas gerenoveerd ook. Gewoon de IR uit Antwerpen elk uur door laten rijden, gaat prima zonder kruisingen tussen Neerpelt en Weert...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-07-2010 10:07:44
bloemkool
bloemkool
En hoeveel extra materieel kost dat?  

01-07-2010 10:10:46
zugführer
zugführer
IR keert normaal in een minuut of 8 in Neerpelt, dus op en neer naar Wt, dat moet toch wel lukken binnen 2x 30 minuten, is een uur later dus 1 setje materieel meer... lijkt me ook geen probleem te hoeven zijn  

01-07-2010 10:16:13
nielske90
nielske90
Alleen vergeet je dan wel dat die trein belachelijk lang stilstaat in Wt, iets wat de rendabiliteit niet ten goede zal komen. Bovendien krijg je, even afhankelijk van de te rijden snelheid, niet zo goed aangesloten op beide IC's. Zeker als je aanneemt dat er ook stops in Hamont en Budel zullen volgen. Zo simpel is het nou ook weer niet, dat je die Belgische trein alleen maar hoeft door te trekken...  

01-07-2010 10:18:34
bloemkool
bloemkool
Inderdaad: om nog enige reizigersvraag te kweken zul je inderdaad tussen Neerpelt en Weert moeten stoppen.  

01-07-2010 10:34:06
zugführer
zugführer
Het is in ieder geval al iets... stel dat je om .30 kunt vertrekt in Neerpelt en een minuut of 20 later in Wt bent, keer je daar in 20 minuten en om .30 weer terug in Neerpelt.

Edit: Aansluitingen in Wt zijn inderdaad niet bepaald optimaal zie ik wel... Maar je moet ergens beginnen nietwaar

Laatst bewerkt door zugführer op 01-07-2010 11:03
 

01-07-2010 11:41:22
nohab
nohab
Behalve dat je extra materieel nodg hebt zal dat ook met ATB uitgerust moeten zijn.  

01-07-2010 11:50:19
dlm4yjp
dlm4yjp
óf ERMTS, aangezien ze daar toch naartoe willen werken


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-07-2010 13:47:10
nohab
nohab
ERTMS.  

01-07-2010 14:39:45
dlm4yjp
dlm4yjp
dat typefoutje maak ik wel is eens vaker ja, mijn excuus


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-07-2010 15:42:21
2296
2296
Gewoon een tweetal loks Reeks 77 (uitgerust met ATB) met daartussen een aantal rijtuigen.  

01-07-2010 20:52:19
dennis82
dennis82
een trein Weert-Neerpelt-Antwerpen
matriaal : nu zitten er 3 omlopen in De IR neerpelt-antwerpen dan gaan ze terug naar 4 zoals het tot 2000 was , alleen hebben ze wat weinig MW41 dat kan wel een probleem opleveven !!
keertijd : die mag gerust ruimer zijn dan de 8 min nu in Neerpelt
ATB : is daar geen uitzondering op , is toch een grensbaanvak of zit ik mis ?

Laatst bewerkt door dennis82 op 01-07-2010 20:53
 

01-07-2010 20:55:41
giuseppe
giuseppe
Niet meer, bij Roosendaal liggen al krokodillen en vanaf Maastricht Randwijck komen die ook binnenkort.  

01-07-2010 20:55:47
edje
edje
memor op het baanvak plaatsen...  

01-07-2010 21:46:34
hellfire
hellfire
Quote
dennis82: alleen hebben ze wat weinig MW41 dat kan wel een probleem opleveven


Weinig MW41? Hier http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb_mu.html staat dat ze er 4 in opslag hebben. Daar zou voldoende in moeten zitten voor een dienst tussen Neerpelt en Weert.
 

03-07-2010 15:26:03
dennis82
dennis82
4 reserve stellen voor 92 stuks in dienst
die heb je nodig hoor , zijn altijd stellen in onderhoud,defecten,aanrijdingschade enz
afgelopen maandag was de ICT trein Neerpelt-Blankenberge nog opgeheven door te kort aan treinstellen

Laatst bewerkt door dennis82 op 03-07-2010 15:28
 

03-07-2010 16:18:20
abbm
abbm
DM'90 misschien?
Hebben we genoeg van.
 

03-07-2010 16:26:07
TheKnitter
TheKnitter
Moet ook belgië in kunnen/mogen en dergelijke..
Aannemelijk wordt het toch belgisch materieel.
 

03-07-2010 17:05:16
mdeen
mdeen
De NMBS zit al tijden uitermate krap in de reeks 41. Dat is ook een van de dingen die meespeelt voor de elektrificatie van Herentals richting Mol. Dat, en omdat het op dat traject toch wel heel erg druk is (10 bakken 41 in de spits).

Ik denk dat dat dus gecombineerd moet gaan worden: doortrekking pas als Herentals - Mol elektrisch is.
 

11-11-2010 20:15:44
waalkade
waalkade
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5101690,5101810
Op het DSO forum een draadje over kosten/baten van spoorweg projecten.
Kijk je bij de ijzeren rijn het klassieke tracé, dan zit je op 3,5 voor baten gedeeld door kosten.
Bij het A52 tracé komt men uit op 1,1 plus de opmerking dat nieuwe berekeningen ontbreken.
Ziet er somber uit voor A52 tracé.
Komt men op of onder de 1,0 dan krijgt men namelijk geen geld meer voor het project.

Dat gaat o.a. op voor een uitbouw van het traject Venlo-Dülken.

Opvallend, minstens drie keer in het artikel wordt de negatieve invloed van ERTMS op de kosten genoemd.
 

07-01-2011 11:56:34
john2
john2
Op de website van L1 het volgende artikel. Zo temerken wordt het een langdurige geschiedenis met het verhaal over het opnieuw in gebruik nemen van de ijzeren rijn. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4908027/_rp_links4_hasclickpage/1_1013  

07-01-2011 14:38:26
thom
thom
Nou, ik denk dat die geschiedenis juist nu voorlopig geen echt vervolg meer krijgt  

08-01-2011 18:01:46
dennis82
dennis82
VVD-wethouder Mark Verheijen van Venlo zegt geen traan te laten over het Duitse besluit. Het vergroot juist de kans op opwaardering van de spoorlijn tussen Venlo en Mönchengladbach, aldus Verheijen. En dat is gunstig voor het goederenvervoer via Venlo naar het Duitse achterland.  

08-01-2011 21:15:01
kleine_man
kleine_man
Maar daar wilde Venlo toch vanaf? Omdat er een goederenemplacement verplaatst moet worden. De huidige ligt midden in een woonwijk.  

08-01-2011 21:42:34
nielske90
nielske90
Nee, de woonwijken liggen om het rangeerterrein. %08%

Maar goed, evengoed is het een opvallend geluid uit Venlo inderdaad omdat velen het goederenvervoer liever kwijt zijn dan rijk (in ieder geval in de stad zelf).
 

10-01-2011 11:54:26
jbt
jbt
Waar velen in Venlo van af willen, is het goederenstation op de huidige plaats. Waar velen in Venlo - Marc Verheijen voorop - niet van af willen, is Venlo als logistiek centrum, ook voor railvervoer. Zijn enthousiasme kan ik dus wel plaatsen.

Overigens vind ik het verdacht stil uit Belgische hoek. Waren het toch juist de Antwerpse havenbaronnen die zo'n 10 jaar geleden om het hardst riepen dat de IJzeren Rijn weer open moest. Kennelijk hoeft het allemaal niet meer zo snel.
 


10-01-2011 12:42:06
louis341
louis341
Hoe zit het met het gedeelte Weert-Budel ? Dit is voor zover ik weet enkele jaren geleden helemaal opgeknapt. Is hier geen vervoersaanbod of mag er überhaupt niet gereden worden.  

12-01-2011 11:57:01
dennis82
dennis82
er mogen geen goederen meer rijden op budel-weert , reizigers wel
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert is bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om voor een (zon)dag een personentrein te laten rijden tussen Neerpelt en Weert met een stop in Hamont en Budel Schoot. Hiervoor werken wij nauw samen met de Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen. (WOVK)
In de jaren 90 van de vorige eeuw heeft WOVK enkele jaren met groot succes de zogenaamde Teuten Expres laten rijden. mogelijkheid Hemelvaartsdag donderdag 2 juni 2011 voorgesteld of Weert kermis eind sept

Laatst bewerkt door dennis82 op 12-01-2011 11:57
 

12-01-2011 17:13:11
nielske90
nielske90
Quote
dennis82: er mogen geen goederen meer rijden op budel-weert , reizigers wel
In de Netverklaring 2011 van ProRail kan ik een dergelijke beperking niet vinden, dus hoezo mogen goederentreinen niet meer?
Quote
dennis82:Werkgroep treinreizigers neerpelt weert is bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om voor een (zon)dag een personentrein te laten rijden tussen Neerpelt en Weert met een stop in Hamont en Budel Schoot.
Is dat onderzoek niet al lang geweest vanuit de overheid? En is daar niet uit gekomen dat de enkele honderden reizigers per dag veel te weinig zouden zijn om een ook maar enigszins acceptabele treindienst op te zetten? Vraag me af waarom dat weer opnieuw onderzocht moet worden als is gebleken dat het niet levensvatbaar is gebleken.
 

12-01-2011 18:43:57
phantom
phantom
Is nu dan te stellen dat Sappi de papier fabriek die de ijzeren rijn weer wilde gebruiken voor vervoer tussen zijn fabriek in NL en BE het opgegeven heeft,of wordt die het recht voor gebruik van deze verbinding gewoon ontzegt ?
Want volgens mij was die bewuste papier fabriek "recentelijk" degene die heeft gezorgd voor enige "herlevings"activiteiten (lees opknap werk)aan de lijn.
 

12-01-2011 19:10:01
wilcot
wilcot
Quote
Is dat onderzoek niet al lang geweest vanuit de overheid? En is daar niet uit gekomen dat de enkele honderden reizigers per dag veel te weinig zouden zijn om een ook maar enigszins acceptabele treindienst op te zetten? Vraag me af waarom dat weer opnieuw onderzocht moet worden als is gebleken dat het niet levensvatbaar is gebleken.

Waarom word er wel een verbinding naar bad bentheim getest? Als gemeente en provincie geen subsidie geven was deze er ook niet gekomen.
Als gemeente weert en provincie brabant en limburg willen subsideren komt deze verbinding er ook. Veel reizigers uit zuid-oost nederland zouden zeker gebuik willen maken van een snelle verbinding van/naar belgie nu is er geen goede verbinding van en naar antwerpen vanaf deze regio.
Goederen zouden de lijn rendabeler maken.
 

12-01-2011 19:10:47
bloemkool
bloemkool
oeps...niks gezegd

Laatst bewerkt door bloemkool op 12-01-2011 19:11, reden: voegde niks toe
 

12-01-2011 19:29:17
maxime
maxime
Quote
phantom: Is nu dan te stellen dat Sappi de papier fabriek die de ijzeren rijn weer wilde gebruiken voor vervoer tussen zijn fabriek in NL en BE het opgegeven heeft,of wordt die het recht voor gebruik van deze verbinding gewoon ontzegt ?
Want volgens mij was die bewuste papier fabriek "recentelijk" degene die heeft gezorgd voor enige "herlevings"activiteiten (lees opknap werk)aan de lijn.


Ik denk dat jij in de war bent met de lijn Lanaken - Maastricht. De echte opleving van de IJzeren Rijn Weert - België was volgens mij te danken aan DLC die er een enkele containertrein heeft gereden. Op de showtrein van B-Cargo na heeft er volgens mij niets meer gereden.
 

12-01-2011 19:32:13
nielske90
nielske90
Quote
wilcot: Veel reizigers uit zuid-oost nederland zouden zeker gebuik willen maken van een snelle verbinding van/naar belgie
Dat is het hem nou juist, uit onderzoek is gebleken dat die 'veel reizigers' er helemaal niet zijn. Kun je wel een treindienst opstarten maar dan moet je je afvragen of 'n dergelijke vorm van geldsmijterij wel verantwoord is voor die paar reizigers en of je het belastinggeld niet beter kan gebruiken. Da's een keuze die je moet maken en het onderzoek heeft aangewezen dat het beter is van niet. Waarom zou je dan überhaupt nog 'n keer gaan onderzoeken of het misschien toch kan?
 

12-01-2011 20:27:34
wilcot
wilcot
nu is er geen alternatief voor de auto om naar antwerpen te gaan. Terwijl deze er zeker wel kan zijn vanuit de zuid-oost kant. De verbinding over maastricht is namelijk ook geen optie. De verbinding is pas vernieuwd dus waarom zou je hem net als hengelo- bad bentheim niet testen. ik snap dat het geld gaat kosten maar dat kost elke nieuwe lijn. Ook maastricht-brussel kan er alleen maar zijn door subsidie. En zoals al vaker de dienstregeling bepaald het gebruik. Dit is in duitsland al vaker bewezen met onrendabele lijnen voor DB  

12-01-2011 21:53:00
edje
edje
Hengelo Bad Bentheim is een een baanvak wat geschikt is voor 130 km/h heeft ATB, heeft al reizigersvervoer en had dus geen aanpassingen nodig op het baanvak

Het gedeeltje van de ijzeren rijn tussen Weert en Hamont is geschikt voor max 40km/h door het ontbreken van Memor of ATB, je zou dus voor een proef een behoorlijk forse investering moeten doen en daar zit geen enkele overheid in deze van tijden van bezuinigen op te wachten. Een buslijn van Weert naar Neerpelt is veel handiger.
 

12-01-2011 22:13:37
abbm
abbm
Maastricht - Luik heeft ook geen beveiligingsysteem. Ten zuiden van Randwyck valt de ATB weg.  

12-01-2011 22:18:41
broek53
broek53
ATB is geen beveiligingssysteem, Memor ook niet. Overigens heeft ATB ook weinig zin op een baanvak waar geen Nederlands materieel rijdt.  

13-01-2011 09:49:54
dennis82
dennis82
nu rijdt er niks op bdl-wt en als bv 1 cargotreinpaar per dag gaat rijden is een verdubbeling van 100%
dan moet je aanpassingen doen aan de lijn voor gluidsoverlast en leefomgeving enz...
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert bekijken of ze voor 1 dag een trein kunnen laten rijden tussen weert en Neerpelt, dit is geen studie, is gewoon een groep die zich inzetten voor terug een personen trein te laten rijden
station Mz werd ook gezegd dat het geen volk zou trekken , dus die studies kloppen ook niet altijd

Laatst bewerkt door dennis82 op 13-01-2011 09:51
 

13-01-2011 11:56:12
john2
john2
Quote
abbm: Maastricht - Luik heeft ook geen beveiligingsysteem. Ten zuiden van Randwyck valt de ATB weg.

Dit is al gelijk na het station Maastricht Randwyck richting zuiden, Eijsden.
 

13-01-2011 13:14:56
sik214
sik214
Quote
dennis82: nu rijdt er niks op bdl-wt en als bv 1 cargotreinpaar per dag gaat rijden is een verdubbeling van 100%
dan moet je aanpassingen doen aan de lijn voor gluidsoverlast en leefomgeving enz...
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert bekijken of ze voor 1 dag een trein kunnen laten rijden tussen weert en Neerpelt, dit is geen studie, is gewoon een groep die zich inzetten voor terug een personen trein te laten rijden
station Mz werd ook gezegd dat het geen volk zou trekken , dus die studies kloppen ook niet altijd
Hoeveel reizigers trekt Mz meer dan begroot?

Volgens mij komt 1x per jaar een meettrein van Eurailscout nog langs!
 

13-01-2011 18:04:51
john2
john2
Op de website van L1 de het volgende artikel. In dit artikel wordt tegengesproken dat de ijzeren rijn niet 20 jaar op zich laat wachten. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4917146/_rp_links4_hasclickpage/1_1013  

08-02-2011 20:29:06
Jeffrenzo
Jeffrenzo
"België houdt vast aan een heropening van de zogenoemde IJzeren Rijn, een stilgelegde spoorwegverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Limburg."

http://www.nu.nl/economie/2442171/belgie-hamert-heropening-ijzeren-rijn.html


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

08-02-2011 21:33:01
broek53
broek53
Hahahaha! Ge-wel-dig. Dit is niet eens een soap meer, dit is absurdistisch theater. Helaas heeft dat hele feest nu in drie landen en het Europees Hof al tonnen en tonnen aan onderzoeken en rechtzaken gekost, dat is dan weer een hoge prijs voor de voorstelling: Hoe België nu eens anderen wil dwingen tot een Grand Traveaux Inutile. Heerlijk!  

04-03-2011 17:33:59
john2
john2
Volgens het bericht op de webiste van L1 willen de Belgen, Nederlanders en Duitsers toch nog verder kijken naar heractivering van de ijzeren rijn. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5148608/_rp_links4_hasclickpage/1_1013

Laatst bewerkt door john2 op 04-03-2011 17:42, reden: type fout hersteld.
 

04-03-2011 17:40:07
broek53
broek53
Ik herhaal mijn vorige bericht nog maar eens. Het wordt gekker, gekker en nog gekker: nu weer een werkgroep om alles te bekijken dat al minimaal drie keer door evenzovele werkgroepen bekeken is - ik denk dat dit nooit meer ophoudt. Hoop ik ook maar, want de IJzeren Rijn zoals hij er nu bij ligt is een fenomenaal wandelpad, zo tussen Roermond en Dalheim  

04-03-2011 17:54:07
mich
mich
Misschien een stomme gedachte, maar stel dat je het bestaande spoor tussen Roermond en Dalheim opknapt zover nodig en dan een max snelheid langs de huizen en door het natuurgebied van 40km/h? Weinig geluid en trillingen, veilig voor mens en dier, goedkoop. Zo heeft ieder zijn zin en daarmee is het misschien wel haalbaar.  

04-03-2011 18:27:22
john2
john2
Mich, best een goed idee van je. De natuur en mens, met een beetje goede wil, past zich toch vlug aan. Ook als de max snelheid 10 kilometer hoger zou liggen, dan was dit ook geen hinder voor de natuur. Als je nagaat dat de eerste treinen die over deze lijn gingen, wel stoomtreinen waren en later diesels. En nog staan er bomen. Nog een stuk gevonden in een Belgische krant van vandaag vrijdag 4 maart 2011. Hierin staat dat de Duitse regering België steunt voor het historisch tracé. De streef datum 2018 lijkt misschien niet meer haalbaar. De heropening van de ijzeren rijn is voor België, de haven van Antwerpen is van economisch groot belang. Zeker nadat de haven van Antwerpen uitgediept is voor grotere schepen. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1213238/2011/01/25/Duitsland-wil-IJzeren-Rijn-over-historisch-trace.dhtml
Rechts van het artikel staan nog verwante artikelen over het tracé van de ijzeren rijn.

Laatst bewerkt door john2 op 05-03-2011 12:14, reden: type fout hersteld.
 

04-03-2011 20:51:33
sjoerd
sjoerd
Wandelen kan je zowat overal, en dan heb ik toch een voorkeur voor bijvoorbeeld het Pieterpad. En als railinfrafreak wandel ik ook graag over een verlaten spoor. Daar bestaan, zoals Broek uit ondervinding weet, prachtige reportages over.
Maar de IJzeren Rijn is een spoorweg. Al meer dan anderhalve eeuw ligt er een andere, zeer drukke spoorweg dwars door het Naardermeer en daar leeft er geen plantje of dier minder door. Dat betekent: zo snel mogelijk gaan rijden op die IJzeren Rijn en maatregelen nemen tegen herrie enzo. Deze spoorweg ligt er nog. Als de NBDS Boxtel - Goch er nog lag was dat met aanpassingen een prachtige Betuwegoederenroute geweest. Helaas is het grootste deel al weg. Nu zijn ze daar al bang van trams. Net als in Groesbeek; voor velen zou het goed zijn nog eens te kijken en vooral luisteren in de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw. Dan zie je dat er toen veel meer goederentreinen reden dan nu en dat ze lawaaiieriger waren.
Brabant kent de meeste kilometers verlaten spoorweg. Fietsen en wandelen kan hier dus prima; veelal ligt er nu asfalt. Baarle Nassau is een compleet natuurreservaat geworden dankzij vreemde zaadjes, meegevoerd met de treinen. Als je rust zoekt, doe het dan niet langs een spoorweg.
 

05-03-2011 14:50:08
john2
john2
Hier een TV fragment over de eventuele heractivering van de ijzeren rijn. http://www.tvl.be/nl/2011-03-03/uitstel-ijzeren-rijn-valt-niet-in-goede-aarde/  

05-03-2011 16:17:39
Oscar.B
Oscar.B
Mischien staat het al in dit topic, maar is Roesmond - Dalheim gesloten als spoorlijn of rijden er alleen geen treinen meer?  

05-03-2011 17:35:20
sjoerd
sjoerd
De lijn komt niet voor op de kaartjes van de netverklaring 2011 op www.prorail.nl onder het kopje Vervoerders, evenmin als Nijmegen - Kleef. Maar dat betekent niet dat die lijnen geen spoorwegen zijn; daarvoor is een onttrekking door de Minister nodig. Wel staat het gedeelte Neerpelt - Budel - Weert erop als exploitabel. Als je wilt, kan en mag je erop rijden.
Dat maakt het lastig: als ik ergens anders wil exploiteren, moet Prorail zorgen dat het kan en dat kost meteen geld. Dat geld komt van de Minister. Of niet. Op Maastricht - Lanaken kwam er wel geld en werd de lijn geheel heraangelegd; de beveiliging werd in orde gemaakt; de brug over de Maas hersteld.
Feitelijk ontbreken op Roermond - Dalheim enkele stukken spoor en is de lijn afgesloten met een stopping zodat je niet naar Dalheim kunt rijden. Alle beveiligingen van de overwegen zijn verwijderd, onklaar of gesloopt door derden. Op Roermond - Dalheim was geen blokstelsel in de moderne zin van het woord; wel waren er automatisch werkende overwegen.
De krachten van de milieulobby zijn buitengewoon sterk en soms erg contraproductief. De schil is eigenlijk heel dun maar men werpt enorme barrieres op zodat de schil dik wordt. Het gaat ook nog eens over een wens van een ander land. Nederland vindt dat dit Belgie en Duitsland geld kost. Wie weet; de Betuwelijn kan nu al niet ten volle benut worden en als de Gelderse goederencorridor wordt afgewend, hebben we de IJzeren Rijn nog hard nodig.
 

14-05-2011 14:59:52
dennis82
dennis82
een werkgroep uit Nederland en belgie willen op zondag 25-09-11 ( kermis zondag in weert) spoorvervoer mogelijk maken tussen Weert en Neerpelt

dit om niet alleen de kermis goed bereikbaar te maken maar ook vooral om de wens van een permanete spoorverbinding met Neerpelt en Antwerpen onder de aandacht te brengen , aldus werkgroep treinreizigers Weert Neerpelt (WTWN)

25-09-11 is de bedoeling is vanaf de middag een uursdienst te gaan rijden tussen Neerpelt en Weert (Bron ED)

Laatst bewerkt door dennis82 op 14-05-2011 15:00
 

14-05-2011 21:15:24
daniel81
daniel81
Doet mij spontaan weer denken aan de beroemde BTTB-dagen van een kleine 10 jaar geleden, dat was ook altijd een zaterdag eind sept waar dan volgens mij de BTTB-dag en de kermis samen de aanleiding vormden om Neerpelt-Weert te pendelen  

21-05-2011 10:56:56
john2
john2
Een krantenartikel over de Ijzeren rijn, waarin de PVV een stelling in neemt.
http://www.ed.nl/regio/cranendonck/8734458/Statenvragen-PVV-over-IJzeren-Rijn.ece

Laatst bewerkt door john2 op 21-05-2011 19:10, reden: type fout hersteld.
 

21-05-2011 12:49:56
ZJ37
ZJ37
Volgens mij doet de PVV niks anders dan oude koeien uit de sloot halen.  

23-05-2011 08:07:12
mdeen
mdeen
Het lijkt me meer het PVV-stokpaardje "invloed van Europa". Het is namelijk Barroso die afgelopen week heeft gezegd dat de EU in juni met een oplossing zou komen. Geen oude koe dus.
De opmerkingen van de PVV in het artikel kloppen ook niet. België heeft zo ver ik weet nog altijd interesse in heropening.
 

23-05-2011 13:35:38
dennis82
dennis82
Nog even wat info wat betreft de promotietrein tussen Weert en Neerpelt voor 25-09-11
op 01-07-11 moet er duidelijk zijn of het haalbaar is om een dergelijke trein te laten rijden
de gemeente Weert heeft een toezegging gedaan van 5000€ en trek nog een 15000€ uit voor een quickscan voor een defenitieve verbinding , gemeente Hamont-achel heeft de ingestemd dat zij een deel van de kosten willen voor hun rekening nemen , Gemeente Craenendonk was iets minder enthousiast maar wil toch mee werken en ook een deel van de kosten dekken , over Neerpelt is voorlopig nog niks bekend

Laatst bewerkt door dennis82 op 23-05-2011 13:38
 

24-05-2011 18:03:34
phantom
phantom
Rest dan dus nog de vragen:
1)Wat zijn de kosten om de lijn echt operationeel te krijgen
2)Wegen die kosten op tegen de concessie's die gemeentes willen doen om die lijn weer "back on track" te krijgen.
Zijn er gegadigden die hebben aangegeven om die lijn te willen gebruiken voor goederen vervoer,en hoelang gaat het dan duren eer die gemeentes langs die lijn vervolgens weer gaan klagen dat de spoorlijn zoveel herrie maakt dat mensen in de buurt niet kunnen slapen ??
 

24-05-2011 19:26:41
FourRoses
FourRoses
Dat lijkt mij weer een gevalletje van : ''ik ga naast een spoorlijn wonen, maar ga klagen als er een trein langs komt''? Het went vanzelf.  

24-05-2011 23:03:09
mdj
mdj
Lijkt mij een gevalletje "Ik ga naast een gesloten spoorlijn wonen".

En lagen er verwachtingen dat de lijn weer gebruikt ging worden, op het moment dat de meeste mensen hun huis daar kochten...?

Laatst bewerkt door mdj op 24-05-2011 23:03


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-05-2011 23:52:18
ZJ37
ZJ37
Is Wt-Bdl-Neerpelt formeel gesloten dan? Nee toch?  

25-05-2011 00:07:39
mdj
mdj
Ik moet toch even terugkomen, ik had de gedachte dat het een "Enschede-Gronau"-type lijntje was.. (Gesloten en daarna weer opengesteld)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-05-2011 00:09:29
JeroeNL
JeroeNL
Wt - Bdl - Lnp is gewoon open, alleen rijdt er niks. Maar als een vervoerder via Bdl naar België kan dat direct.

Laatst bewerkt door JeroeNL op 25-05-2011 00:09
 

25-05-2011 10:23:25
martijnmet
Moderator
martijnmet
In 2007 heb ik er in ieder geval nog een containertrein zien rijden.  

25-05-2011 19:12:24
phantom
phantom
Er schijnt proef ondervindelijk recentelijk nog wel meer te hebben gereden op in elk geval een deel van die lijn,maar wat ik niet snap is dat het nu compleet stil is en blijft omtrend die lijn.
Evenals dat ik snap dat men overal op die lijn ,de lijn heeft aangepakt en hersteld naar de huidige normen met overwegen beveiliging etc etc en er nu "schijnbaar"niks meer mee doet.
Reden voor een (in elk geval gedeeltelijke heractivering) was het transport wat Sappi(de papierfabrikant)wilde gaan doen van hun NL vestiging naar hun belgische filiaal.
Maar ook vanuit die kant hoor je nu niks meer,en dan te bedenken dat men aan herstel van spoor en bijbehorende infra zoveel heeft uitgegeven om weer treintjes te kunnen rijden daar.

Laatst bewerkt door phantom op 25-05-2011 19:13
 

25-05-2011 19:45:53
maxime
maxime
Beste phantom, al eerder in dit topic claimde je dat Sappi dat vervoer over de IJzeren Rijn wilde doen naar hun Belgische vestiging, waarop ik antwoorde dat je waarschijnlijk in de war bent met het traject Maastricht-Lanaken. Sappi heeft in Maastricht en Lanaken een vestiging en wilde graag vervoer per spoor tussen hun vestigingen via dit traject en niet de IJzeren Rijn.
En ja, ook op Maastricht-Lanaken is het helaas nog stil, maar met het opstarten van de trimodale terminal in Lanaken moet een en ander in een stroomversnelling gaan komen binnen afzienbare tijd.
Terug naar de IJzeren Rijn!

Laatst bewerkt door maxime op 25-05-2011 19:47
 

26-05-2011 17:45:41
phantom
phantom
Helaas kan ik het niet meer laten zien,maar op het wereld wijde web was er (blijkbaar foutief geplaatst,en niet meer terug te vinden)een artikel wat dit riep.
Verder hoop ik dat het "ijzeren lijntje" toch binnenkort weer voorzien wordt van goederentreinen,het zou zowel de economie als de fotograaf ten goede komen
(we wachten af wat komen gaat)

Laatst bewerkt door phantom op 26-05-2011 17:46
 

26-05-2011 18:53:36
FourRoses
FourRoses
Quote
mdj (di 24 mei 2011 23:03:09 https://www.somda.nl/forum/931/p336590/): Lijkt mij een gevalletje "Ik ga naast een gesloten spoorlijn wonen".

En lagen er verwachtingen dat de lijn weer gebruikt ging worden, op het moment dat de meeste mensen hun huis daar kochten...?


Ook al was het geloten, je kan het altijd weer heropenen. Ik denk wel 2x, wat zeg ik.. 3x na voordat ik een huis koop welke consequenties er aan zitten.
 

26-05-2011 19:04:31
john2
john2
Als je een huis koopt in een rivierbedding, weet je ook dat het huis onder water kan lopen bij overstromingen.  

26-05-2011 19:22:51
mdj
mdj
Quote
FourRoses (do 26 mei 2011 18:53:36 https://www.somda.nl/forum/931/p336904/):
Ook al was het geloten, je kan het altijd weer heropenen. Ik denk wel 2x, wat zeg ik.. 3x na voordat ik een huis koop welke consequenties er aan zitten.

Hoeveel spoorlijnen (reizigerstreinen) zijn geopend nadat ze gesloten zijn? Op Veenendaal-Rhenen en Enschede-Gronau na.. Ik kan er even niet zo 1,2,3 snel een verzinnen...

En de vergelijking met een rivierbedding gaat niet op: Als *wij* geen Nederlandsers waren geweest, dan hadden *wij* geen invloed daarop. (want: wij zijn de baas over het water) Het rijden met reizigerstreinen (en dus regelmatig lawaaioverlast) heb je wel invloed op.

Laat wel wezen: Je hebt wel ergens een punt hoor, zeker. Maar je kunt niet alle klachten zomaar afwimpelen met "had je daar maar niet moeten wonen" Ik woon zelf ook op steenworpafstand van een snelweg, en daar hebben we hier pas last van als er Geen(!) verkeer daar rijdt...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-05-2011 19:40:20
timtrein
timtrein
Zuidbroek-Veendam.
Heerlen-Aachen.
Maar daar reed nog cargo...
Wat verder nog geopend is is Mt-Lan, en uitgebreid is naar Bentheim (reizigers)
Allemaal beetje marginaal