De IJzeren Rijn
Forum: Algemeen - Algemeen
06-09-2019 22:53:03
sjoerd
sjoerd
Dan moet je het systeem zo veranderen dat vervoerders meer keuze hebben. Dat heet marktwerking; dat willen we toch? Maar ja, dan komt (terecht) ook het milieu om de hoek kijken. En oja, dat betekent langs een omweg toch de meest duurzame route? Dan zijn we er uit.

06-09-2019 23:09:23
marotrans
marotrans
Quote
Erikvd12 (vr 06 sep 2019 21:15:04 https://www.somda.nl/forum/931/p711603/): Nog even zwijmelen naar oude tijden: https://www.youtube.com/watch?v=UgGl7plU-SU vanaf 23:00 de lijn van Dalheim tot Roermond in 1994


Geweldig! Ik was heel wat van plan vanavond, maar dat werd een ritje Dalheim- Herzogenrath! Of je zo de IJzeren Rijn weer op kunt!
En om op een ander topic aan te sluiten: er is in Limburg al aardig in de infra gesneden in de loop der jaren...

06-09-2019 23:54:50
thom
thom
Quote
sjoerd (vr 06 sep 2019 22:53:03 https://www.somda.nl/forum/931/p711608/): Dan moet je het systeem zo veranderen dat vervoerders meer keuze hebben. Dat heet marktwerking; dat willen we toch? Maar ja, dan komt (terecht) ook het milieu om de hoek kijken. En oja, dat betekent langs een omweg toch de meest duurzame route? Dan zijn we er uit.

Dat systeem noemen we infraheffing per gereden kilometer.

07-09-2019 10:52:15
sjoerd
sjoerd
Exact. Ik was bedoeld suggestief: de kortste weg is in dit geval nog niet begaanbaar en er worden voor tonnen vracht dus tientallen kilometers omweg bekostigd door de vervoerders. Dat drukt hun resultaat. Reden temeer om routes te bekorten.%02%


07-09-2019 23:06:05
thom
thom
Tsja, eveneens lastig, moet een infrabeheerder daar dan oneindig geld insteken omdat het een ander goedkoper word?

08-09-2019 00:55:24
sjoerd
sjoerd
Dat gebeurt wel door Rijkswaterstaat: investeren in wegen omdat de transporttijd te lang dreigt te worden.

02-11-2020 09:16:22
john2
john2

Belgische regeerakkoord stuurt aan op heropening spoor Weert - Hamont.

Hopelijk heeft tot gevolg voor volledige heropening van de Ijzerenrijn.

Bron Rover Limburg.

Belgisch regeerakkoord stuurt aan op heropening spoor Weert-Hamont

Door Paul Bots

De trein uit Antwerpen staat nu lang stil op station Hamont. De nieuwe Belgische regering stuurt aan op heropening van de IJzeren Rijn en de terugkeer van personentreinen op het spoor tussen Weert en Hamont. In het regeerakkoord dat zeven partijen na zestien maanden sloten, staat internationaal spoorvervoer als een van de kernpunten genoemd.

Die zin is vooral in het akkoord opgenomen om de IJzeren Rijn en personenvervoer tussen Weert en Hamont op de agenda te krijgen, stelt Sali De Ville. Hij zat namens de Vlaamse socialistische partij sp.a aan de onderhandelingstafel toen de spoorzaken werden besproken.

Kris Verduyckt, federaal parlementslid van de sp.a hamert vooral op de terugkeer van personenvervoer op het grensspoor. Zo zou een directe spoorverbinding ontstaan tussen Weert en Antwerpen. „In het regeerakkoord worden nog geen concrete projecten genoemd. Het is de bedoeling dat de nieuwe ministers dat wel gaan doen in hun beleidsnota’s die in november klaar moeten zijn. We werken er nu met parlementariërs van meerdere partijen aan om Weert-Hamont ook echt benoemd te krijgen.”

Signaal

Volgens Verduyckt, zelf afkomstig uit Lommel dat aan dezelfde spoorlijn ligt, zou het opnemen van de verbinding een signaal richting Nederland zijn. In het Nederlandse regeerakkoord is terugkeer van de personentrein op het tracé al opgenomen. Het enthousiasme van staatssecretaris Stientje van Veldhoven verdween vorig jaar als sneeuw voor de zon toen het kostenplaatje duidelijk werd. Heropening zou volgens ProRail 50 tot 150 miljoen euro gaan kosten. De Belgische spoorwegen doen momenteel nog onderzoek.

Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus bepleit steeds dat de kosten veel lager zijn als het spoor wordt voorzien van Belgische elektriciteitsleidingen en Belgische beveiliging. De Belgen zijn momenteel bezig met elektrificatie van de spoorlijn van Antwerpen tot Hamont. De trein vanuit Antwerpen die nu lang op het station in Hamont stil staat, kan als het Belgische systeem wordt doorgetrokken zonder ingewikkelde technische aanpassingen doorrijden tot Weert.

Files A2

Onderzoek maakt duidelijk dat de spoorverbinding ook de druk op snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven kan verlichten. De ochtendfiles die daar in niet-coronatijd stonden, bestonden voor een aanzienlijk deel uit Belgisch woon-werkverkeer naar Eindhoven. Tegenstanders van de terugkeer van de personentrein wijzen erop dat die ook de heropening van de IJzeren Rijn, de goederenlijn tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied, dichterbij brengt.

Limburger, 14 oktober 2020


02-11-2020 12:44:59
broek53
broek53

Op zichzelf moet ik altijd wel glimlachen bij dit soort tamelijk opgewonden klinkende zaken. Het zal vast van enorm belang zijn dat Weert wordt verbonden met Antwerpen, maar toch..:-).

Overigens is er volgens mij geen sprake van heropening van de lijn, maar van een her-ingebruikname voor reizigerstreinen. De lijn is er gewoon en waarom dan reizigersverkeer de her-ingebruikname van de hele Ijzeren Rijn dichterbij zou brengen, snap ik niet. Je zou zeggen dat er veel minder ruimte voor goederentreinen overblijft.
De astronomische bedragen die ProRail daarvoor met een marge van 200 % lijkt op te hoesten, zullen wel veel te maken hebben met de situatie in Weert, waar een pendel op Hamont niet past en het station verbouwd zou moeten worden, ofwel een apart perron en een aparte brug aangelegd zouden moeten worden. Hoe je anders aan 150 mio komt, zou ik niet weten. Aparte brug en apart perron zijn nodig als je met stellen wilt rijden die geen ATB hebben en niet kunnen omgaan met 1800 V bovenleidingspanning.


02-11-2020 13:24:52
Henk1619
Henk1619

Simpel, gewoon stoppen met rationeel denken. Dit soort discussies gaan over emotie en daar gaat geen zinnig argument tegen helpen. Het is een beetje te vergelijken met die gekkies in Friesland die nu weer lopen te zeuren om de zuiderzeelijn. Daar worden ook de meest absurde zaken bijgesleept zoals (daar is die weer) minder files en internationale treinen die met een mega omweg in niemandsland eindigen.

Stuitender is dat de media weer eens klakkeloos de propaganda van de (lokale) overheid overnemen. Vanuit Antwerpen gaan mensen natuurlijk niet via landweggetjes eerst helemaal naar Weert om op de A2 in de file te gaan staan als er een prima autosnelweg rechtstreeks naar Eindhoven ligt. En zelfs vanuit Neerpelt kom je via een uitstekende autoweg met veel minder kilometers en tijd via Valkenswaard de grens over.

Waarom zou je trouwens zo veel geld uitgeven voor de laatste kilometer? Als die treinen toch niet door gaan rijden naar Roermond dan volstaat een kopspoortje met een perron voor de brug toch ook?



Laatst bewerkt door Henk1619 op 02-11-2020 13:29

02-11-2020 13:38:39
AlbertP
AlbertP

De verbinding Antwerpen-Eindhoven heeft hier niets mee te maken want die gaat het snelst via de HSL en Breda. We hebben het hier over lokaal verkeer vanuit Belgisch Limburg en evt. oosten van de provincie Antwerpen.


02-11-2020 21:37:53
mdeen
mdeen
Quote
Henk1619 (02-11-2020 13:24:52):

Waarom zou je trouwens zo veel geld uitgeven voor de laatste kilometer? Als die treinen toch niet door gaan rijden naar Roermond dan volstaat een kopspoortje met een perron voor de brug toch ook?


Van daar is het nog 2 km in rechte lijn of 2,5 km via de weg naar het station en/of de binnenstad. Wat heb je daar aan?

Ik vind het wel interessant hoe de gedeputeerde denkt dat het goedkoper word om (blijkbaar) tot in weert met 3 kV en TBL te gaan werken. Juist dan moet je die extra brug neerleggen. Als je gewoon aantakt zoals het nu is dan hoeft dat niet (of het moet in de dienstregeling niet uitkomen).

Hij heeft wel gelijk, als er een extra brug komt is het het makkelijkste om met 3 kV door te gaan. NMBS moet anders weer op zoek naar oud materieel om hier op te gaan inzetten.


03-11-2020 00:31:35
JHS2013
JHS2013

Ik zou meteen ETCS leggen, aangezien België vanaf 2025 compleet ETCS is...


03-11-2020 10:47:14
sjoerd
sjoerd

Tot voor WO II had de brug over de Zuid-Willemsvaart bij Weert vier sporen: twee voor de IJzeren Rijn en twee voor de spoorweg Eindhoven - Weert. Pas ten oosten van de brug lag een kruising waarover het spoor van Eindhoven het spoor naar Budel-grens kruiste. Al eerder was de situatie vereenvoudigd, door het opbreken van het tweede spoor naar/van Budel, toen het reizigersvervoer daar al enige tijd grotendeels was gestaakt. De bruggen zijn in WO II grondig vernield, en ook de landhoofden waren flink beschadigd.

Na WO II zijn de landhoofden maar deels hersteld, en is het spoor van Budel ten westen van de brug aangesloten op het spoor van Eindhoven. De huidige bruggen zijn nieuw gebouwd, maar vormen voor het wegverkeer een obstakel, ook al zijn ze hoog genoeg voor het scheepvaartverkeer.

Als er voor de IJzeren Rijn een nieuwe brug gebouwd wordt, ontstaat er een stevig kostenplaatje, want dan gaat de bestaande brug waarschijnlijk ook op de schop. Inderdaad is een apart vrijliggend spoor voor de lijn uit België en een apart perron de beste optie; een zakspoor in het enige perron zou qua plaats best kunnen, maar dan moet het spoor van België het spoor van Eindhoven kruisen. Op Weert is plaats genoeg voor een apart perron. De andere sporen worden amper gebruikt, en dienen deels voor noodopvang. Sommige wissels zijn al jaren gespijkerd geweest. Veel sporen zijn opgebroken.

Dat maakt het project echter snel duurder.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-11-2020 10:48

03-11-2020 11:20:15
Muizeneus
Muizeneus

Reactievering was gemakkelijker geweest als de Belgen besloten hadden NIET te elektrificeren... Met een reeks 41 kun je immers gewoon over bestaande infra naar Weert rijden. Zoals dat begin deze eeuw jaarlijks gebeurde tijdens de BTTB -dag (Belgische Trein-Tram-Busdag, een promotiedag voor het Openbaar Vervoer)


03-11-2020 15:53:38
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (03-11-2020 10:47:14):

Als er voor de IJzeren Rijn een nieuwe brug gebouwd wordt, ontstaat er een stevig kostenplaatje, want dan gaat de bestaande brug waarschijnlijk ook op de schop. Inderdaad is een apart vrijliggend spoor voor de lijn uit België en een apart perron de beste optie; een zakspoor in het enige perron zou qua plaats best kunnen, maar dan moet het spoor van België het spoor van Eindhoven kruisen. Op Weert is plaats genoeg voor een apart perron. De andere sporen worden amper gebruikt, en dienen deels voor noodopvang. Sommige wissels zijn al jaren gespijkerd geweest. Veel sporen zijn opgebroken.


Aan de westzijde is ook geen landhoofd meer voor een extra lijn, aan de oostzijde is dat er nog wel. Maar uiteraard zijn er ook geen pijlers meer. Een extra perron in Weert zou ook leuk zijn voor de stopper uit Eindhoven, dan staat die de IC niet meer in de weg. Dat perron zou dan op de plaats van sporen 605 en 606 moeten komen en 607 kun je dan als Belgisch spoortje gebruiken. 604 wat nu een doorgaand spoor is gebruik je dan voor de stopper naar Eindhoven. Daartussen kun je dan een perron van een meter of 9 breed neerleggen.

Maar dat zal inderdaad in de kosten gaan lopen.

Op de bestaande sporen geeft volgens mij een dienstregelingstechnische uitdaging. Sowieso is de vraag wat de dienstregeling van de trein Hamon-Antwerpen wordt, als je die 10 minuten kunt versnellen met het elektrische materieel, dan is de standtijd al tot 0 gereduceerd.

Maar met de huidige dienstregeling, stel dat je in 11 minuten in Weert bent (dik 11 km, moet wel kunnen), dan kom je precies tussen de 800 en de 3900 in Weert. Symmetrisch keren kan dan niet omdat je dan over dat spoor gaat net als de stopper aan komt. Dat kun je oplossen door zo'n 6 minuten eerder weer te vertrekken.

Dan krijg je iets als Hamont 8:38, Weert 8:51 terug Weert 9:02 - Hamont 9:13. Als ik twee minuten reken voor de aansluiting - Weert dan passeer je daar om 9:04 en de stopper ongeveer om 9:07. Krap, maar je hebt ruimte om vanaf 8:56 te vertrekken (als de 3900 binnen is).


03-11-2020 22:18:40
sik214
sik214

De kosten voor een extra brug deel zullen fors zijn. Beide landhoofden zijn er nog, de middenpijlers niet. Daarnaast hangt er nu aan de zuidzijde een fietspad, die je erbij zal moeten integreren in de nieuwe brug.

De baanvaksnelheid is 40 km/h, wellicht kan die omhoog als diverse nabo's worden opgeheven. Ik denk niet dat die mogen blijven, met de huidige tijdsgeest, als er weer met reizigerstreinen gereden gaat worden. Die opheffen kost geld, maar actief beveiligen nog veel meer.

Beveiligingstechnisch, kunnen de seinen bij de aansluiting naar de zinkfabriek automatisch veilig worden gezet, of moet de machinist die nu nog ter plaatse bedienen?


03-11-2020 23:35:29
sjoerd
sjoerd

Overigens: de spoorbruggen over de Zuid Willemsvaart in Weert hadden oorspronkelijk geen middenpijlers. Daarom hadden ze een fors windverband om een grote overspanning mogelijk te maken, en waren de vier enkelsporige bruggen trapsgewijze opgelegd op de landhoofden. De huidige bruggen bestaan uit stalen liggers zonder windverband, die daarom middenpijlers nodig hebben. Die middenpijlers zijn dus van na WO II.

Een nieuwe brug zal zeer waarschijnlijk geheel in beton worden uitgevoerd om het omgevingsgeluid te verminderen, en hoger liggen om het wegverkeer niet te hinderen, en daarom zullen ook nieuwe middenpijlers aan weerszijden van de vaart nodig zijn. Dat betekent een geheel nieuwe brug. En dat, en natuurlijk ook een tweede perron, maakt dit project nogal duur.

Je zou kunnen zeggen: moeten dan alle kosten worden toegedicht aan dit project, of liften er ook andere voordelen op mee? Dan is er wellicht nog een pot geld elders te vinden. Als het alleen op rekening van dit project gaat: het doortrekken van de Belgische dienst, dan gaat het niet gebeuren, vrees ik.



Laatst bewerkt door sjoerd op 03-11-2020 23:36

04-11-2020 19:01:04 1
mren
mren

Ter illustratie bij de tekst van Sjoerd: zie hier voor een afbeelding. (ansichtkaart uit de jaren '30)


05-11-2020 10:56:14
DjDaan111
DjDaan111

Voor de afsplitsing naar de zinkfabriek staat een sein dat standaard altijd wit toont, een paar meter na de wissel en op de lijn naar Weert staat een sein wat altijd rood is. De machinist moet voor dit sein stoppen en met een sleutel het sein op veilig zetten.


05-11-2020 13:44:09
hw1969
hw1969
Quote
broek53 (02-11-2020 12:44:59):

Op zichzelf moet ik altijd wel glimlachen bij dit soort tamelijk opgewonden klinkende zaken. Het zal vast van enorm belang zijn dat Weert wordt verbonden met Antwerpen, maar toch..:-).

Overigens is er volgens mij geen sprake van heropening van de lijn, maar van een her-ingebruikname voor reizigerstreinen. De lijn is er gewoon en waarom dan reizigersverkeer de her-ingebruikname van de hele Ijzeren Rijn dichterbij zou brengen, snap ik niet. Je zou zeggen dat er veel minder ruimte voor goederentreinen overblijft.
De astronomische bedragen die ProRail daarvoor met een marge van 200 % lijkt op te hoesten, zullen wel veel te maken hebben met de situatie in Weert, waar een pendel op Hamont niet past en het station verbouwd zou moeten worden, ofwel een apart perron en een aparte brug aangelegd zouden moeten worden. Hoe je anders aan 150 mio komt, zou ik niet weten. Aparte brug en apart perron zijn nodig als je met stellen wilt rijden die geen ATB hebben en niet kunnen omgaan met 1800 V bovenleidingspanning.


Die kosten zijn oa gebaseerd op een baanvaksnelheidsverhoging, overwegveiligheid, Natura-2000-maatregelen, treinbeïnvloeding en elektrificatie plus spanningssluis. Daarbij is aangegeven dat er bespaard kan worden als je sleutelt aan de uitgangspunten. Een second opinion bevestigde de kwaliteit van de kostenraming en ondersteunde die besparingsmogelijkheden. En voor wat betreft de exploitatie door NMBS was de oorspronkelijke veronderstelling dat die treinen (omdat ze een lange kering hebben) bijna gratis konden doorrijden naar Weert.



Laatst bewerkt door hw1969 op 05-11-2020 13:46

05-11-2020 19:22:28
gvttreinen
gvttreinen

Mss is het aanschaffen van een paar duomode treinstellen de goedkoopste oplossing, in Hamont spliten en combineren bijvoorbeeld.


05-11-2020 19:32:18
bart84
Moderator
bart84

Als ik het Spoorwegjournaal (editie 230) moet geloven, blijven er dieseltreinstellen reeks 41 rijden tussen Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt. Infrabel is er wel een kabeltje aan het hangen, maar NMBS heeft geen ander werk voor de reeks 41. De diesels zullen dus onder de draad blijven rijden. De reeks 41 krijgt zelfs ECTS ingebouwd.
Schijnt ergens iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie tussen Infrabel en NMBS.

(Nu weet ik niet of het Spoorwegjournaal zo betrouwbaar is, want paar maanden terug werd ook beweerd dat de ICNG-B afgebesteld was).



Laatst bewerkt door bart84 op 05-11-2020 19:34

05-11-2020 20:00:23
sjoerd
sjoerd

O, dat zal niemand verbazen. Er is bij onze zuiderburen wel meer onder de draad gebracht dat kort daarna geheel werd opgebroken!


06-11-2020 06:56:04
gvttreinen
gvttreinen

Liers- Ans dus ;-)


06-11-2020 08:27:03
mdeen
mdeen
Quote
bart84 (05-11-2020 19:32:18):


Schijnt ergens iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie tussen Infrabel en NMBS.


Dat is helemaal geen misser in de communicatie tussen Infrabel en NMBS. NMBS heeft treinen die nog rijden, waarom zouden ze die moeten wegdoen? De provincie vroeg om elektrificatie en heeft die gekregen.

Had de provincie nu voor elektrische treinstellen gevraagd...

Allicht kan er wel een P-trein elektrisch doorgereden worden, per slot van rekening rijden die nu al ook tot Mol elektrisch. En als de reeks 41 wat problemen gaat vertonen hebben ze de mogelijk hier elektrisch te rijden en andere diesellijnen niet te laten lijden.


07-11-2020 01:01:43
JHS2013
JHS2013
Quote
bart84 (05-11-2020 19:32:18):

Als ik het Spoorwegjournaal (editie 230) moet geloven, blijven er dieseltreinstellen reeks 41 rijden tussen Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt. Infrabel is er wel een kabeltje aan het hangen, maar NMBS heeft geen ander werk voor de reeks 41. De diesels zullen dus onder de draad blijven rijden. De reeks 41 krijgt zelfs ECTS ingebouwd.
Schijnt ergens iets niet helemaal goed gegaan in de communicatie tussen Infrabel en NMBS.

(Nu weet ik niet of het Spoorwegjournaal zo betrouwbaar is, want paar maanden terug werd ook beweerd dat de ICNG-B afgebesteld was).


De MW41 kregen als een van de eerste reeksen ETCS (de hele reeks is al geruime tijd uitgerust). Dat de diesels blijven rijden onder de draad heeft ook deels te maken met de vertraagde invoering van de M7’s en de materieelverschuivingen die daar mee samenhangen.


07-11-2020 16:59:43
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
sjoerd (05-11-2020 20:00:23):

O, dat zal niemand verbazen. Er is bij onze zuiderburen wel meer onder de draad gebracht dat kort daarna geheel werd opgebroken!


Het toenemende overschot aan MW41-stellen door de voortschrijdende elektrificatie in België is inderdaad niet ideaal. Maar dat zijn ontwikkelingen die ten tijde van de bestelling van MW41 waarschijnlijk niet voorspeld konden worden. Merk op dat NS met DM'90 een minstens even groot debacle heeft gehad, al was de boosdoener hier vooral "aanbesteding" in plaats van "elektrificatie". En DM '90 staat volledig aan de kant. Ik denk ook niet dat het relevant is om ontwikkelingen van bijna 40 jaar geleden (Ans-Liers) hierbij te betrekken. MW41 blijft rijden omdat dit materieel ETCS heeft en oudere series die geen ETCS hebben daardoor als eerste buiten dienst kunnen gaan. Op basis van discussies op HGBTF heb ik de indruk dat MW41 wel van Antwerpen - Hamont zal verdwijnen, en naar elders in België (onder de draad) zal verhuizen. Maar zeker weten doe ik dit niet.


07-11-2020 17:25:31
sjoerd
sjoerd

Je hebt gelijk: ik wat wat cynisch. En tenslotte reden de Buffels in Nederland ook over grote afstanden onder de draad.


07-11-2020 23:05:05
scooter
scooter

Sowieso duurt het nog tot aan de zomer eer de elektrificatie gereed is,wat er dan gebeurt met de diesels is nog afwachten.Ook al staat in HAFAS de dienstregeling voor een heel jaar met de huidige tijden en splitsen/combineren in Mol.

Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er ook elektrisch materieel over is



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-11-2020 10:49:22
jpvdveer19
jpvdveer19

In deze coronatijden zonder meer, en daarnaast begint nu ook de instroom van M7 op gang te komen (een aantal losse rijtuigen rijden al in de IC's naar Eupen). Maar er staat heel wat op de nominatie voor afvoer de komende jaren: de resterende klassieke motorstellen, M4, M5, 21, 27. Moet ook omdat dit materieel geen ETCS meer heeft gekregen.


08-11-2020 23:44:05
scooter
scooter

Staan er niet ook al 4 MS96 stellen sinds vorig jaar aan de kant?