Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

De IJzeren Rijn

Woensdag 08 jul 2009 - 17:50:54
bernards
bernards
Het is gewoon een schijnbeweging van de Antwerpse havenbaronnen in een spelletje schaak met de Rotterdamse. Na een investering van 7 miljard zitten we nu met een lijntje dat nog steeds niet meer dan 100 treintjes per dag haalt. En wij dachten ze dwars te zitten met het rekken van de IJzeren Rijn, die goed zou kunnen zijn voor 5 tot 15 treintjes per dag. Na een investering van 40 miljoen blijkt dat Antwerpen tot 2030 (en waarschijnlijk ook daarna) genoeg capaciteit heeft op de Montzenroute (na electrificatie met 25 kV goed voor 220 treintjes per dag). Als we willen winnen moeten we bovenleiding boven de Rijn aanleggen.

Woensdag 08 jul 2009 - 22:10:44
king
king
de betuwe route was wel nodig volgens mij , tot voor de betuweroute klaar was zat de brabantroute en de route via rotterdam-utrecht-arhnem zo goed als vol ! deze 2 routes lopen toch ook door de drukke stadsgebieden !

de ijzeren rijn zou wel perfect kunnen dienen voor de laaste jaren flink opgelopen trasit treinen die nu nog door nederland rijden via roosendaal-tilburg-bad bentheim/emmerich/venlo ,Bv voor brabant is het cargo vervoer vanuit rotterdam wel verminderd maar daar zijn de laatste jaren veel transittreinen bijgekomen vanuit antwerpen o.a.! via roosendaal is nu eenmaal korter dan de montzenroute voor bepaalde bestemmingen

dus alle transittreinen via de ijzeren rijn heeft alleen voordelen :
1)de vervoerders rijden via de korste weg naar duitsland vanuit antwerpen
2)de bewoners en gemeente langs het spoor in brabant zullen er niet om rouwen want de transittreinen verdwijnen er
3) belgie heeft zijn zin

Dinsdag 15 sep 2009 - 09:23:18
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Als je de kop van onderstaand bericht van de website van L1 leest, zou je denken dat het historisch trace van de IJzeren Rijn in Roermond weer in gebruik wordt genomen. Als je doorleest zie je dat de 'Prorail-hekken' een heel andere functie gaan krijgen.

"Hek langs IJzeren Rijn

Spoorbeheerder ProRail en de gemeente Roermond gaan een hek plaatsen langs het tracé van de IJzeren Rijn in die plaats. Dat gebeurt omdat er steeds meer illegaal afval wordt gedumpt langs het spoor. In mei werd al een opruimactie gehouden langs het tracé.

Het plaatsen van de hekken begint eind september. In totaal gaat het om zo'n 900 meter hekwerk."

Het is er momenteel inderdaad een grote vuilstort.

Dinsdag 22 jun 2010 - 11:32:11
dennis82
dennis82
Beneluxraad: geen trein reizigerstrein Neerpelt-Weert

De Beneluxraad, in feite een soort parlement dat de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg regelt, ziet een treinverbinding tussen Neerpelt en Weert niet zitten. Dat staat in een advies dat vrijdag is geformuleerd en dat handelt over het internationaal treinverkeer tussen de drie landen. De raad wil wel dat de spoorverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen blijft bestaan. Die wordt mogelijk opgeheven als de hogesnelheidstrein van Amsterdam via Brussel naar Parijs gaat rijden. Het advies is niet bindend, maar het maakt de realisatie van zo'n reizigerstreinverbinding tussen Neerpelt en Weert wel onwaarschijnlijk.
UPDATE In een reactie zegt burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel niet te begrijpen dat de Beneluxraad zo'n advies kan formuleren: "Hebben ze niet de taak een samenwerking tussen de Beneluxlanden te stimuleren? En hoe doe je dat? Door landen te verbinden, te laten samenwerken en dus op zijn minst ontsluitingen via weg, water en trein te bevorderen." De burgemeester herinnert er schamper aan dat Vlaanderen en Nederland slechts 2 grensovergang voor reizigerstreinen hebben

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 22 jun 2010 - 11:40:27
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik tel er toch echt drie: Maastricht-Luik, Roosendaal-Essen en Breda-Noorderkempen.


Dinsdag 22 jun 2010 - 11:47:16
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Niet te slim proberen te doen, de grensovergang bij Visé is geen Vlaanderen...

Dinsdag 22 jun 2010 - 11:47:31
michiel88
michiel88
Alleen ligt Luik (oftewel Liege) niet in Vlaanderen maar in Wallonië

(ah iemand was me net voor)

Laatst bewerkt door michiel88 op Dinsdag 22 jun 2010 om 11:48:34

Dinsdag 22 jun 2010 - 11:48:37
lex_t
lex_t
Quote
nielske90: Niet te slim proberen te doen, de grensovergang bij Visé is geen Vlaanderen...
Volgens mij ligt-ie in de Voerstreek, en dat is wel degelijk Vlaanderen.

Dinsdag 22 jun 2010 - 11:54:12
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
De spoorlijn ligt inderdaad net in het uiterste puntje van de Voerstreek, maar daarmee kun je echt niet spreken van een verbinding tussen Nederland en Vlaanderen.

Dinsdag 22 jun 2010 - 12:33:25
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat is het ook niet, want Visé zelf ligt in Wallonië. De lijn loopt weliswaar over een dikke kilometer door de gemeente Voeren die een Vlaamse enclave is in Wallonië maar heeft op dat stuk geen station.

Dinsdag 22 jun 2010 - 13:03:53
broek53
broek53
Quote
jbt: Als je de kop van onderstaand bericht van de website van L1 leest, zou je denken dat het historisch trace van de IJzeren Rijn in Roermond weer in gebruik wordt genomen. Als je doorleest zie je dat de 'Prorail-hekken' een heel andere functie gaan krijgen.
"Hek langs IJzeren Rijn
Spoorbeheerder ProRail en de gemeente Roermond gaan een hek plaatsen langs het tracé van de IJzeren Rijn in die plaats. Dat gebeurt omdat er steeds meer illegaal afval wordt gedumpt langs het spoor. In mei werd al een opruimactie gehouden langs het tracé.
Het plaatsen van de hekken begint eind september. In totaal gaat het om zo'n 900 meter hekwerk."
Het is er momenteel inderdaad een grote vuilstort.
Dat zal wel erg helpen, ja. Het afval moet dan wel helemaal over een hek gegooid worden...

Dinsdag 22 jun 2010 - 13:48:14
pmichiels
pmichiels
Ergo: gewoon weer voor treinverkeer heropenen en niet zeuren.

Dinsdag 22 jun 2010 - 14:03:44
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
@broek53 Het helpt inderdaad.

Dinsdag 22 jun 2010 - 18:06:08
giuseppe
giuseppe
Quote
pmichiels: Ergo: gewoon weer voor treinverkeer heropenen en niet zeuren.
Idd, vooral omdat er alleen wat krokodillen neergegooid hoeven worden (mag ook TBL1+ zijn)

Laatst bewerkt door giuseppe op Dinsdag 22 jun 2010 om 18:06:20

Dinsdag 22 jun 2010 - 18:32:28
dh3201
dh3201
Nog even en je kunt daar een Attero (voorheen Essent Milieu, daarvoor VAM) trein laten rijden..

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 22 jun 2010 - 18:55:05
himym
himym
Breda-Noorderkempen kende ik zelf niet, wat rijdt daar eigenlijk?

Dinsdag 22 jun 2010 - 18:58:46
pmichiels
pmichiels
Dat is de HSL. Er rijdt nu een pendeldienst vanaf Noorderkempen (een stukje ten zuiden van de B/NL grens) met reeks13/dubbeldekkers naar Antwerpen (en de Thalys?)

Laatst bewerkt door pmichiels op Dinsdag 22 jun 2010 om 18:59:32

Dinsdag 22 jun 2010 - 19:54:19
orselinus
orselinus
Wil je vanuit Nederland daar naartoe (wie niet) moet je eerst naar Antwerpen!

Donderdag 24 jun 2010 - 14:07:58
NDS
NDS
Uiteraard, maar dat om rijden om bij een grens station te komen komt meer voor aan de Nederlandse grens helaas

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Donderdag 24 jun 2010 - 14:22:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
nohab: Dat is het ook niet, want Visé zelf ligt in Wallonië. De lijn loopt weliswaar over een dikke kilometer door de gemeente Voeren die een Vlaamse enclave is in Wallonië maar heeft op dat stuk geen station.
Had Moelingen in `t verre verleden geen halte?

Donderdag 24 jun 2010 - 18:11:16
nohab
nohab
Flickr bvisser
Geen idee, nu in elk geval niet meer.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 24 jun 2010 om 18:16:51, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Vrijdag 25 jun 2010 - 00:59:34
jorgo
jorgo
Nee, in het boek De IJzeren Rijn (V. Freriks, 2003), dat de ontwikkeling van alle spoorlijnen in en rond Limburg bespreekt, wordt nergens van een station in Moelingen gesproken (terwijl er wel wordt ingegaan op bijv. de vml. haltes in Heer, Gronsveld, Argenteau, Cheratte, Wandre en Jupille).

Dinsdag 29 jun 2010 - 12:57:13
john2
john2
De informatie die de link weer geeft was op het nieuws van L1. L1nwsWeert wil meedoen met spoor naar België

De gemeentes Weert en Cranendonck en drie gemeentes in België willen personenvervoer op het spoor tussen Weert en Neerpelt. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er genoeg belangstelling is om de lijn rendabel te maken. De Belgische vervoerder NMBS zou de exploitatie voor zijn rekening nemen. Veel aanpassingen zijn er niet nodig. Het tracé blijft enkelspoor en een bovenleiding is niet noodzakelijk. De gemeentes gaan hun voorstel voorleggen aan de landelijke overheden.

Tot in de jaren vijftig reed er tussen Antwerpen en Weert een personentrein. Nu rijdt er op het tracé zo nu en dan nog een goederentrein.

Dinsdag 29 jun 2010 - 14:43:00
edje
edje
Flickr spoorkeerl
zal genoeg aan het spoor moeten gebeuren. Zal toch echt een beveiliging op moeten, anders zit je nog met je Vmax van 40km/h
Lijkt me verstandig om er dan Memor op te zetten, tot aan de aansluiting op de lijn Weert - Eindhoven.
Maar al met al die lijn mag van mij wel weer open, het is een leuk fotogeniek lijntje, en dan hoeft er niet eens een trein over te rijden.

farm4.static.flickr.com


Dinsdag 29 jun 2010 - 14:51:38
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
En in Budel-Schoot mag dan wel eens een AHOB komen ipv de knipperlichtjes die er nu staan.

Dinsdag 29 jun 2010 - 15:16:05
dennis82
dennis82
Het spoor is gloed nieuw ! budel-weert is in 2007 opgeknapt en Hamont grens-neerpelt in 2008 , enkel het stukje Budel grens-aansl Zinkfabriek is nog niet vervangen , de dwarsliggers zijn voorzien om 120km/u te rijden ,(max snelheid van de moterwagens van de nmbs is ook 120 )alleen ATB/memor en aankondigingstijd van de overwegen dient wat aan gewerkt worden , baanvaksnelhied Nl 40km/u B 70km/u

Dinsdag 29 jun 2010 - 20:09:16
kleine_man
kleine_man
De aanwonende nimby's waren in 2007 ook al niet blij met spoorwegvernieuwing toen, dus ik denk niet dat ze nu hierop zitten te wachten.

Woensdag 30 jun 2010 - 15:21:26
john2
john2
In de link zit een filmpje over het plan voor personenvervoer toetelaten tussen Weert en Neerpelt. www.l1.nl

Donderdag 01 jul 2010 - 10:03:54
zugführer
zugführer
Misschien denk ik er te simpel over, maar volgens mij is weer een personentrein laten rijden op Weert-Neerpelt véél makkelijker te realiseren dan heropening van welke grensoverschrijdende verbinding dan ook...
Ik snap dat er beveiliging nodig is, maar het spoor ligt er in ieder geval al, en zoals gezegd pas gerenoveerd ook. Gewoon de IR uit Antwerpen elk uur door laten rijden, gaat prima zonder kruisingen tussen Neerpelt en Weert...

Donderdag 01 jul 2010 - 10:07:44
bloemkool
bloemkool
En hoeveel extra materieel kost dat?

Donderdag 01 jul 2010 - 10:10:46
zugführer
zugführer
IR keert normaal in een minuut of 8 in Neerpelt, dus op en neer naar Wt, dat moet toch wel lukken binnen 2x 30 minuten, is een uur later dus 1 setje materieel meer... lijkt me ook geen probleem te hoeven zijn

Donderdag 01 jul 2010 - 10:16:13
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Alleen vergeet je dan wel dat die trein belachelijk lang stilstaat in Wt, iets wat de rendabiliteit niet ten goede zal komen. Bovendien krijg je, even afhankelijk van de te rijden snelheid, niet zo goed aangesloten op beide IC's. Zeker als je aanneemt dat er ook stops in Hamont en Budel zullen volgen. Zo simpel is het nou ook weer niet, dat je die Belgische trein alleen maar hoeft door te trekken...

Donderdag 01 jul 2010 - 10:18:34
bloemkool
bloemkool
Inderdaad: om nog enige reizigersvraag te kweken zul je inderdaad tussen Neerpelt en Weert moeten stoppen.

Donderdag 01 jul 2010 - 10:34:06
zugführer
zugführer
Het is in ieder geval al iets... stel dat je om .30 kunt vertrekt in Neerpelt en een minuut of 20 later in Wt bent, keer je daar in 20 minuten en om .30 weer terug in Neerpelt.

Edit: Aansluitingen in Wt zijn inderdaad niet bepaald optimaal zie ik wel... Maar je moet ergens beginnen nietwaar

Laatst bewerkt door zugführer op Donderdag 01 jul 2010 om 11:03:07

Donderdag 01 jul 2010 - 11:41:22
nohab
nohab
Flickr bvisser
Behalve dat je extra materieel nodg hebt zal dat ook met ATB uitgerust moeten zijn.

Donderdag 01 jul 2010 - 11:50:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
óf ERMTS, aangezien ze daar toch naartoe willen werken

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 01 jul 2010 - 13:47:10
nohab
nohab
Flickr bvisser
ERTMS.

Donderdag 01 jul 2010 - 14:39:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
dat typefoutje maak ik wel is eens vaker ja, mijn excuus

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 01 jul 2010 - 15:42:21
2296
2296
Gewoon een tweetal loks Reeks 77 (uitgerust met ATB) met daartussen een aantal rijtuigen.

Donderdag 01 jul 2010 - 20:52:19
dennis82
dennis82
een trein Weert-Neerpelt-Antwerpen
matriaal : nu zitten er 3 omlopen in De IR neerpelt-antwerpen dan gaan ze terug naar 4 zoals het tot 2000 was , alleen hebben ze wat weinig MW41 dat kan wel een probleem opleveven !!
keertijd : die mag gerust ruimer zijn dan de 8 min nu in Neerpelt
ATB : is daar geen uitzondering op , is toch een grensbaanvak of zit ik mis ?

Laatst bewerkt door dennis82 op Donderdag 01 jul 2010 om 20:53:04

Donderdag 01 jul 2010 - 20:55:41
giuseppe
giuseppe
Niet meer, bij Roosendaal liggen al krokodillen en vanaf Maastricht Randwijck komen die ook binnenkort.

Donderdag 01 jul 2010 - 20:55:47
edje
edje
Flickr spoorkeerl
memor op het baanvak plaatsen...


Donderdag 01 jul 2010 - 21:46:34
hellfire
hellfire
Quote
dennis82: alleen hebben ze wat weinig MW41 dat kan wel een probleem opleveven
Weinig MW41? Hier www.railfaneurope.net staat dat ze er 4 in opslag hebben. Daar zou voldoende in moeten zitten voor een dienst tussen Neerpelt en Weert.

Zaterdag 03 jul 2010 - 15:26:03
dennis82
dennis82
4 reserve stellen voor 92 stuks in dienst
die heb je nodig hoor , zijn altijd stellen in onderhoud,defecten,aanrijdingschade enz
afgelopen maandag was de ICT trein Neerpelt-Blankenberge nog opgeheven door te kort aan treinstellen

Laatst bewerkt door dennis82 op Zaterdag 03 jul 2010 om 15:28:29

Zaterdag 03 jul 2010 - 16:18:20
abbm
abbm
DM'90 misschien?
Hebben we genoeg van.

Zaterdag 03 jul 2010 - 16:26:07
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Moet ook belgië in kunnen/mogen en dergelijke..
Aannemelijk wordt het toch belgisch materieel.

Zaterdag 03 jul 2010 - 17:05:16
mdeen
mdeen
De NMBS zit al tijden uitermate krap in de reeks 41. Dat is ook een van de dingen die meespeelt voor de elektrificatie van Herentals richting Mol. Dat, en omdat het op dat traject toch wel heel erg druk is (10 bakken 41 in de spits).

Ik denk dat dat dus gecombineerd moet gaan worden: doortrekking pas als Herentals - Mol elektrisch is.

Donderdag 11 nov 2010 - 20:15:44
waalkade
waalkade
www.drehscheibe-foren.de
Op het DSO forum een draadje over kosten/baten van spoorweg projecten.
Kijk je bij de ijzeren rijn het klassieke tracé, dan zit je op 3,5 voor baten gedeeld door kosten.
Bij het A52 tracé komt men uit op 1,1 plus de opmerking dat nieuwe berekeningen ontbreken.
Ziet er somber uit voor A52 tracé.
Komt men op of onder de 1,0 dan krijgt men namelijk geen geld meer voor het project.

Dat gaat o.a. op voor een uitbouw van het traject Venlo-Dülken.

Opvallend, minstens drie keer in het artikel wordt de negatieve invloed van ERTMS op de kosten genoemd.

Vrijdag 07 jan 2011 - 11:56:34
john2
john2
Op de website van L1 het volgende artikel. Zo temerken wordt het een langdurige geschiedenis met het verhaal over het opnieuw in gebruik nemen van de ijzeren rijn. www.l1.nl

Vrijdag 07 jan 2011 - 14:38:26
thom
thom
Nou, ik denk dat die geschiedenis juist nu voorlopig geen echt vervolg meer krijgt

Zaterdag 08 jan 2011 - 18:01:46
dennis82
dennis82
VVD-wethouder Mark Verheijen van Venlo zegt geen traan te laten over het Duitse besluit. Het vergroot juist de kans op opwaardering van de spoorlijn tussen Venlo en Mönchengladbach, aldus Verheijen. En dat is gunstig voor het goederenvervoer via Venlo naar het Duitse achterland.

Zaterdag 08 jan 2011 - 21:15:01
kleine_man
kleine_man
Maar daar wilde Venlo toch vanaf? Omdat er een goederenemplacement verplaatst moet worden. De huidige ligt midden in een woonwijk.

Zaterdag 08 jan 2011 - 21:42:34
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Nee, de woonwijken liggen om het rangeerterrein.

Maar goed, evengoed is het een opvallend geluid uit Venlo inderdaad omdat velen het goederenvervoer liever kwijt zijn dan rijk (in ieder geval in de stad zelf).

Maandag 10 jan 2011 - 11:54:26
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Waar velen in Venlo van af willen, is het goederenstation op de huidige plaats. Waar velen in Venlo - Marc Verheijen voorop - niet van af willen, is Venlo als logistiek centrum, ook voor railvervoer. Zijn enthousiasme kan ik dus wel plaatsen.

Overigens vind ik het verdacht stil uit Belgische hoek. Waren het toch juist de Antwerpse havenbaronnen die zo'n 10 jaar geleden om het hardst riepen dat de IJzeren Rijn weer open moest. Kennelijk hoeft het allemaal niet meer zo snel.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 10 jan 2011 - 12:42:06
louis341
louis341
Hoe zit het met het gedeelte Weert-Budel ? Dit is voor zover ik weet enkele jaren geleden helemaal opgeknapt. Is hier geen vervoersaanbod of mag er überhaupt niet gereden worden.

Woensdag 12 jan 2011 - 11:57:01
dennis82
dennis82
er mogen geen goederen meer rijden op budel-weert , reizigers wel
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert is bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om voor een (zon)dag een personentrein te laten rijden tussen Neerpelt en Weert met een stop in Hamont en Budel Schoot. Hiervoor werken wij nauw samen met de Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen. (WOVK)
In de jaren 90 van de vorige eeuw heeft WOVK enkele jaren met groot succes de zogenaamde Teuten Expres laten rijden. mogelijkheid Hemelvaartsdag donderdag 2 juni 2011 voorgesteld of Weert kermis eind sept

Laatst bewerkt door dennis82 op Woensdag 12 jan 2011 om 11:57:59

Woensdag 12 jan 2011 - 17:13:11
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
dennis82: er mogen geen goederen meer rijden op budel-weert , reizigers wel
In de Netverklaring 2011 van ProRail kan ik een dergelijke beperking niet vinden, dus hoezo mogen goederentreinen niet meer?
Quote
dennis82:Werkgroep treinreizigers neerpelt weert is bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om voor een (zon)dag een personentrein te laten rijden tussen Neerpelt en Weert met een stop in Hamont en Budel Schoot.
Is dat onderzoek niet al lang geweest vanuit de overheid? En is daar niet uit gekomen dat de enkele honderden reizigers per dag veel te weinig zouden zijn om een ook maar enigszins acceptabele treindienst op te zetten? Vraag me af waarom dat weer opnieuw onderzocht moet worden als is gebleken dat het niet levensvatbaar is gebleken.

Woensdag 12 jan 2011 - 18:43:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Is nu dan te stellen dat Sappi de papier fabriek die de ijzeren rijn weer wilde gebruiken voor vervoer tussen zijn fabriek in NL en BE het opgegeven heeft,of wordt die het recht voor gebruik van deze verbinding gewoon ontzegt ?
Want volgens mij was die bewuste papier fabriek "recentelijk" degene die heeft gezorgd voor enige "herlevings"activiteiten (lees opknap werk)aan de lijn.

Woensdag 12 jan 2011 - 19:10:01
wilcot
wilcot
Quote
Is dat onderzoek niet al lang geweest vanuit de overheid? En is daar niet uit gekomen dat de enkele honderden reizigers per dag veel te weinig zouden zijn om een ook maar enigszins acceptabele treindienst op te zetten? Vraag me af waarom dat weer opnieuw onderzocht moet worden als is gebleken dat het niet levensvatbaar is gebleken.
Waarom word er wel een verbinding naar bad bentheim getest? Als gemeente en provincie geen subsidie geven was deze er ook niet gekomen.
Als gemeente weert en provincie brabant en limburg willen subsideren komt deze verbinding er ook. Veel reizigers uit zuid-oost nederland zouden zeker gebuik willen maken van een snelle verbinding van/naar belgie nu is er geen goede verbinding van en naar antwerpen vanaf deze regio.
Goederen zouden de lijn rendabeler maken.

Woensdag 12 jan 2011 - 19:10:47
bloemkool
bloemkool
oeps...niks gezegd

Laatst bewerkt door bloemkool op Woensdag 12 jan 2011 om 19:11:49, reden: voegde niks toe

Woensdag 12 jan 2011 - 19:29:17
maxime
maxime
Quote
phantom: Is nu dan te stellen dat Sappi de papier fabriek die de ijzeren rijn weer wilde gebruiken voor vervoer tussen zijn fabriek in NL en BE het opgegeven heeft,of wordt die het recht voor gebruik van deze verbinding gewoon ontzegt ?
Want volgens mij was die bewuste papier fabriek "recentelijk" degene die heeft gezorgd voor enige "herlevings"activiteiten (lees opknap werk)aan de lijn.
Ik denk dat jij in de war bent met de lijn Lanaken - Maastricht. De echte opleving van de IJzeren Rijn Weert - België was volgens mij te danken aan DLC die er een enkele containertrein heeft gereden. Op de showtrein van B-Cargo na heeft er volgens mij niets meer gereden.

Woensdag 12 jan 2011 - 19:32:13
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
wilcot: Veel reizigers uit zuid-oost nederland zouden zeker gebuik willen maken van een snelle verbinding van/naar belgie
Dat is het hem nou juist, uit onderzoek is gebleken dat die 'veel reizigers' er helemaal niet zijn. Kun je wel een treindienst opstarten maar dan moet je je afvragen of 'n dergelijke vorm van geldsmijterij wel verantwoord is voor die paar reizigers en of je het belastinggeld niet beter kan gebruiken. Da's een keuze die je moet maken en het onderzoek heeft aangewezen dat het beter is van niet. Waarom zou je dan überhaupt nog 'n keer gaan onderzoeken of het misschien toch kan?

Woensdag 12 jan 2011 - 20:27:34
wilcot
wilcot
nu is er geen alternatief voor de auto om naar antwerpen te gaan. Terwijl deze er zeker wel kan zijn vanuit de zuid-oost kant. De verbinding over maastricht is namelijk ook geen optie. De verbinding is pas vernieuwd dus waarom zou je hem net als hengelo- bad bentheim niet testen. ik snap dat het geld gaat kosten maar dat kost elke nieuwe lijn. Ook maastricht-brussel kan er alleen maar zijn door subsidie. En zoals al vaker de dienstregeling bepaald het gebruik. Dit is in duitsland al vaker bewezen met onrendabele lijnen voor DB

Woensdag 12 jan 2011 - 21:53:00
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hengelo Bad Bentheim is een een baanvak wat geschikt is voor 130 km/h heeft ATB, heeft al reizigersvervoer en had dus geen aanpassingen nodig op het baanvak

Het gedeeltje van de ijzeren rijn tussen Weert en Hamont is geschikt voor max 40km/h door het ontbreken van Memor of ATB, je zou dus voor een proef een behoorlijk forse investering moeten doen en daar zit geen enkele overheid in deze van tijden van bezuinigen op te wachten. Een buslijn van Weert naar Neerpelt is veel handiger.


Woensdag 12 jan 2011 - 22:13:37
abbm
abbm
Maastricht - Luik heeft ook geen beveiligingsysteem. Ten zuiden van Randwyck valt de ATB weg.

Woensdag 12 jan 2011 - 22:18:41
broek53
broek53
ATB is geen beveiligingssysteem, Memor ook niet. Overigens heeft ATB ook weinig zin op een baanvak waar geen Nederlands materieel rijdt.

Donderdag 13 jan 2011 - 09:49:54
dennis82
dennis82
nu rijdt er niks op bdl-wt en als bv 1 cargotreinpaar per dag gaat rijden is een verdubbeling van 100%
dan moet je aanpassingen doen aan de lijn voor gluidsoverlast en leefomgeving enz...
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert bekijken of ze voor 1 dag een trein kunnen laten rijden tussen weert en Neerpelt, dit is geen studie, is gewoon een groep die zich inzetten voor terug een personen trein te laten rijden
station Mz werd ook gezegd dat het geen volk zou trekken , dus die studies kloppen ook niet altijd

Laatst bewerkt door dennis82 op Donderdag 13 jan 2011 om 09:51:44

Donderdag 13 jan 2011 - 11:56:12
john2
john2
Quote
abbm: Maastricht - Luik heeft ook geen beveiligingsysteem. Ten zuiden van Randwyck valt de ATB weg.
Dit is al gelijk na het station Maastricht Randwyck richting zuiden, Eijsden.

Donderdag 13 jan 2011 - 13:14:56
sik214
sik214
Quote
dennis82: nu rijdt er niks op bdl-wt en als bv 1 cargotreinpaar per dag gaat rijden is een verdubbeling van 100%
dan moet je aanpassingen doen aan de lijn voor gluidsoverlast en leefomgeving enz...
Werkgroep treinreizigers neerpelt weert bekijken of ze voor 1 dag een trein kunnen laten rijden tussen weert en Neerpelt, dit is geen studie, is gewoon een groep die zich inzetten voor terug een personen trein te laten rijden
station Mz werd ook gezegd dat het geen volk zou trekken , dus die studies kloppen ook niet altijd
Hoeveel reizigers trekt Mz meer dan begroot?

Volgens mij komt 1x per jaar een meettrein van Eurailscout nog langs!

Donderdag 13 jan 2011 - 18:04:51
john2
john2
Op de website van L1 de het volgende artikel. In dit artikel wordt tegengesproken dat de ijzeren rijn niet 20 jaar op zich laat wachten. www.l1.nl

Dinsdag 08 feb 2011 - 20:29:06
Jeffrenzo
Jeffrenzo
"België houdt vast aan een heropening van de zogenoemde IJzeren Rijn, een stilgelegde spoorwegverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Limburg."

www.nu.nl

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Dinsdag 08 feb 2011 - 21:33:01
broek53
broek53
Hahahaha! Ge-wel-dig. Dit is niet eens een soap meer, dit is absurdistisch theater. Helaas heeft dat hele feest nu in drie landen en het Europees Hof al tonnen en tonnen aan onderzoeken en rechtzaken gekost, dat is dan weer een hoge prijs voor de voorstelling: Hoe België nu eens anderen wil dwingen tot een Grand Traveaux Inutile. Heerlijk!

Vrijdag 04 mrt 2011 - 17:33:59
john2
john2
Volgens het bericht op de webiste van L1 willen de Belgen, Nederlanders en Duitsers toch nog verder kijken naar heractivering van de ijzeren rijn. www.l1.nl

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 04 mrt 2011 om 17:42:30, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 04 mrt 2011 - 17:40:07
broek53
broek53
Ik herhaal mijn vorige bericht nog maar eens. Het wordt gekker, gekker en nog gekker: nu weer een werkgroep om alles te bekijken dat al minimaal drie keer door evenzovele werkgroepen bekeken is - ik denk dat dit nooit meer ophoudt. Hoop ik ook maar, want de IJzeren Rijn zoals hij er nu bij ligt is een fenomenaal wandelpad, zo tussen Roermond en Dalheim

Vrijdag 04 mrt 2011 - 17:54:07
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Misschien een stomme gedachte, maar stel dat je het bestaande spoor tussen Roermond en Dalheim opknapt zover nodig en dan een max snelheid langs de huizen en door het natuurgebied van 40km/h? Weinig geluid en trillingen, veilig voor mens en dier, goedkoop. Zo heeft ieder zijn zin en daarmee is het misschien wel haalbaar.

Vrijdag 04 mrt 2011 - 18:27:22
john2
john2
Mich, best een goed idee van je. De natuur en mens, met een beetje goede wil, past zich toch vlug aan. Ook als de max snelheid 10 kilometer hoger zou liggen, dan was dit ook geen hinder voor de natuur. Als je nagaat dat de eerste treinen die over deze lijn gingen, wel stoomtreinen waren en later diesels. En nog staan er bomen. Nog een stuk gevonden in een Belgische krant van vandaag vrijdag 4 maart 2011. Hierin staat dat de Duitse regering België steunt voor het historisch tracé. De streef datum 2018 lijkt misschien niet meer haalbaar. De heropening van de ijzeren rijn is voor België, de haven van Antwerpen is van economisch groot belang. Zeker nadat de haven van Antwerpen uitgediept is voor grotere schepen. www.demorgen.be
Rechts van het artikel staan nog verwante artikelen over het tracé van de ijzeren rijn.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 05 mrt 2011 om 12:14:01, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 04 mrt 2011 - 20:51:33
sjoerd
sjoerd
Wandelen kan je zowat overal, en dan heb ik toch een voorkeur voor bijvoorbeeld het Pieterpad. En als railinfrafreak wandel ik ook graag over een verlaten spoor. Daar bestaan, zoals Broek uit ondervinding weet, prachtige reportages over.
Maar de IJzeren Rijn is een spoorweg. Al meer dan anderhalve eeuw ligt er een andere, zeer drukke spoorweg dwars door het Naardermeer en daar leeft er geen plantje of dier minder door. Dat betekent: zo snel mogelijk gaan rijden op die IJzeren Rijn en maatregelen nemen tegen herrie enzo. Deze spoorweg ligt er nog. Als de NBDS Boxtel - Goch er nog lag was dat met aanpassingen een prachtige Betuwegoederenroute geweest. Helaas is het grootste deel al weg. Nu zijn ze daar al bang van trams. Net als in Groesbeek; voor velen zou het goed zijn nog eens te kijken en vooral luisteren in de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw. Dan zie je dat er toen veel meer goederentreinen reden dan nu en dat ze lawaaiieriger waren.
Brabant kent de meeste kilometers verlaten spoorweg. Fietsen en wandelen kan hier dus prima; veelal ligt er nu asfalt. Baarle Nassau is een compleet natuurreservaat geworden dankzij vreemde zaadjes, meegevoerd met de treinen. Als je rust zoekt, doe het dan niet langs een spoorweg.

Zaterdag 05 mrt 2011 - 14:50:08
john2
john2
Hier een TV fragment over de eventuele heractivering van de ijzeren rijn. www.tvl.be

Zaterdag 05 mrt 2011 - 16:17:39
Oscar.B
Oscar.B
Mischien staat het al in dit topic, maar is Roesmond - Dalheim gesloten als spoorlijn of rijden er alleen geen treinen meer?

Zaterdag 05 mrt 2011 - 17:35:20
sjoerd
sjoerd
De lijn komt niet voor op de kaartjes van de netverklaring 2011 op www.prorail.nl onder het kopje Vervoerders, evenmin als Nijmegen - Kleef. Maar dat betekent niet dat die lijnen geen spoorwegen zijn; daarvoor is een onttrekking door de Minister nodig. Wel staat het gedeelte Neerpelt - Budel - Weert erop als exploitabel. Als je wilt, kan en mag je erop rijden.
Dat maakt het lastig: als ik ergens anders wil exploiteren, moet Prorail zorgen dat het kan en dat kost meteen geld. Dat geld komt van de Minister. Of niet. Op Maastricht - Lanaken kwam er wel geld en werd de lijn geheel heraangelegd; de beveiliging werd in orde gemaakt; de brug over de Maas hersteld.
Feitelijk ontbreken op Roermond - Dalheim enkele stukken spoor en is de lijn afgesloten met een stopping zodat je niet naar Dalheim kunt rijden. Alle beveiligingen van de overwegen zijn verwijderd, onklaar of gesloopt door derden. Op Roermond - Dalheim was geen blokstelsel in de moderne zin van het woord; wel waren er automatisch werkende overwegen.
De krachten van de milieulobby zijn buitengewoon sterk en soms erg contraproductief. De schil is eigenlijk heel dun maar men werpt enorme barrieres op zodat de schil dik wordt. Het gaat ook nog eens over een wens van een ander land. Nederland vindt dat dit Belgie en Duitsland geld kost. Wie weet; de Betuwelijn kan nu al niet ten volle benut worden en als de Gelderse goederencorridor wordt afgewend, hebben we de IJzeren Rijn nog hard nodig.

Zaterdag 14 mei 2011 - 14:59:52
dennis82
dennis82
een werkgroep uit Nederland en belgie willen op zondag 25-09-11 ( kermis zondag in weert) spoorvervoer mogelijk maken tussen Weert en Neerpelt

dit om niet alleen de kermis goed bereikbaar te maken maar ook vooral om de wens van een permanete spoorverbinding met Neerpelt en Antwerpen onder de aandacht te brengen , aldus werkgroep treinreizigers Weert Neerpelt (WTWN)

25-09-11 is de bedoeling is vanaf de middag een uursdienst te gaan rijden tussen Neerpelt en Weert (Bron ED)

Laatst bewerkt door dennis82 op Zaterdag 14 mei 2011 om 15:00:16

Zaterdag 14 mei 2011 - 21:15:24
daniel81
daniel81
Doet mij spontaan weer denken aan de beroemde BTTB-dagen van een kleine 10 jaar geleden, dat was ook altijd een zaterdag eind sept waar dan volgens mij de BTTB-dag en de kermis samen de aanleiding vormden om Neerpelt-Weert te pendelen

Zaterdag 21 mei 2011 - 10:56:56
john2
john2
Een krantenartikel over de Ijzeren rijn, waarin de PVV een stelling in neemt.
www.ed.nl

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 21 mei 2011 om 19:10:41, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 21 mei 2011 - 12:49:56
ZJ37
ZJ37
Volgens mij doet de PVV niks anders dan oude koeien uit de sloot halen.

Maandag 23 mei 2011 - 08:07:12
mdeen
mdeen
Het lijkt me meer het PVV-stokpaardje "invloed van Europa". Het is namelijk Barroso die afgelopen week heeft gezegd dat de EU in juni met een oplossing zou komen. Geen oude koe dus.
De opmerkingen van de PVV in het artikel kloppen ook niet. België heeft zo ver ik weet nog altijd interesse in heropening.

Maandag 23 mei 2011 - 13:35:38
dennis82
dennis82
Nog even wat info wat betreft de promotietrein tussen Weert en Neerpelt voor 25-09-11
op 01-07-11 moet er duidelijk zijn of het haalbaar is om een dergelijke trein te laten rijden
de gemeente Weert heeft een toezegging gedaan van 5000€ en trek nog een 15000€ uit voor een quickscan voor een defenitieve verbinding , gemeente Hamont-achel heeft de ingestemd dat zij een deel van de kosten willen voor hun rekening nemen , Gemeente Craenendonk was iets minder enthousiast maar wil toch mee werken en ook een deel van de kosten dekken , over Neerpelt is voorlopig nog niks bekend

Laatst bewerkt door dennis82 op Maandag 23 mei 2011 om 13:38:07

Dinsdag 24 mei 2011 - 18:03:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Rest dan dus nog de vragen:
1)Wat zijn de kosten om de lijn echt operationeel te krijgen
2)Wegen die kosten op tegen de concessie's die gemeentes willen doen om die lijn weer "back on track" te krijgen.
Zijn er gegadigden die hebben aangegeven om die lijn te willen gebruiken voor goederen vervoer,en hoelang gaat het dan duren eer die gemeentes langs die lijn vervolgens weer gaan klagen dat de spoorlijn zoveel herrie maakt dat mensen in de buurt niet kunnen slapen ??

Dinsdag 24 mei 2011 - 19:26:41
FourRoses
FourRoses
Dat lijkt mij weer een gevalletje van : ''ik ga naast een spoorlijn wonen, maar ga klagen als er een trein langs komt''? Het went vanzelf.

Dinsdag 24 mei 2011 - 23:03:09
mdj
mdj
Lijkt mij een gevalletje "Ik ga naast een gesloten spoorlijn wonen".

En lagen er verwachtingen dat de lijn weer gebruikt ging worden, op het moment dat de meeste mensen hun huis daar kochten...?

Laatst bewerkt door mdj op Dinsdag 24 mei 2011 om 23:03:35

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 24 mei 2011 - 23:52:18
ZJ37
ZJ37
Is Wt-Bdl-Neerpelt formeel gesloten dan? Nee toch?

Woensdag 25 mei 2011 - 00:07:39
mdj
mdj
Ik moet toch even terugkomen, ik had de gedachte dat het een "Enschede-Gronau"-type lijntje was.. (Gesloten en daarna weer opengesteld)

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 25 mei 2011 - 00:09:29
JeroeNL
JeroeNL
Wt - Bdl - Lnp is gewoon open, alleen rijdt er niks. Maar als een vervoerder via Bdl naar België kan dat direct.

Laatst bewerkt door JeroeNL op Woensdag 25 mei 2011 om 00:09:52

Woensdag 25 mei 2011 - 10:23:25
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
In 2007 heb ik er in ieder geval nog een containertrein zien rijden.


Woensdag 25 mei 2011 - 19:12:24
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Er schijnt proef ondervindelijk recentelijk nog wel meer te hebben gereden op in elk geval een deel van die lijn,maar wat ik niet snap is dat het nu compleet stil is en blijft omtrend die lijn.
Evenals dat ik snap dat men overal op die lijn ,de lijn heeft aangepakt en hersteld naar de huidige normen met overwegen beveiliging etc etc en er nu "schijnbaar"niks meer mee doet.
Reden voor een (in elk geval gedeeltelijke heractivering) was het transport wat Sappi(de papierfabrikant)wilde gaan doen van hun NL vestiging naar hun belgische filiaal.
Maar ook vanuit die kant hoor je nu niks meer,en dan te bedenken dat men aan herstel van spoor en bijbehorende infra zoveel heeft uitgegeven om weer treintjes te kunnen rijden daar.

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 25 mei 2011 om 19:13:17

Woensdag 25 mei 2011 - 19:45:53
maxime
maxime
Beste phantom, al eerder in dit topic claimde je dat Sappi dat vervoer over de IJzeren Rijn wilde doen naar hun Belgische vestiging, waarop ik antwoorde dat je waarschijnlijk in de war bent met het traject Maastricht-Lanaken. Sappi heeft in Maastricht en Lanaken een vestiging en wilde graag vervoer per spoor tussen hun vestigingen via dit traject en niet de IJzeren Rijn.
En ja, ook op Maastricht-Lanaken is het helaas nog stil, maar met het opstarten van de trimodale terminal in Lanaken moet een en ander in een stroomversnelling gaan komen binnen afzienbare tijd.
Terug naar de IJzeren Rijn!

Laatst bewerkt door maxime op Woensdag 25 mei 2011 om 19:47:08

Donderdag 26 mei 2011 - 17:45:41
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Helaas kan ik het niet meer laten zien,maar op het wereld wijde web was er (blijkbaar foutief geplaatst,en niet meer terug te vinden)een artikel wat dit riep.
Verder hoop ik dat het "ijzeren lijntje" toch binnenkort weer voorzien wordt van goederentreinen,het zou zowel de economie als de fotograaf ten goede komen
(we wachten af wat komen gaat)

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 26 mei 2011 om 17:46:50

Donderdag 26 mei 2011 - 18:53:36
FourRoses
FourRoses
Quote
mdj (di 24 mei 2011 23:03:09 somda.nl): Lijkt mij een gevalletje "Ik ga naast een gesloten spoorlijn wonen".

En lagen er verwachtingen dat de lijn weer gebruikt ging worden, op het moment dat de meeste mensen hun huis daar kochten...?
Ook al was het geloten, je kan het altijd weer heropenen. Ik denk wel 2x, wat zeg ik.. 3x na voordat ik een huis koop welke consequenties er aan zitten.

Donderdag 26 mei 2011 - 19:04:31
john2
john2
Als je een huis koopt in een rivierbedding, weet je ook dat het huis onder water kan lopen bij overstromingen.

Donderdag 26 mei 2011 - 19:22:51
mdj
mdj
Quote
FourRoses (do 26 mei 2011 18:53:36 somda.nl):
Ook al was het geloten, je kan het altijd weer heropenen. Ik denk wel 2x, wat zeg ik.. 3x na voordat ik een huis koop welke consequenties er aan zitten.
Hoeveel spoorlijnen (reizigerstreinen) zijn geopend nadat ze gesloten zijn? Op Veenendaal-Rhenen en Enschede-Gronau na.. Ik kan er even niet zo 1,2,3 snel een verzinnen...

En de vergelijking met een rivierbedding gaat niet op: Als *wij* geen Nederlandsers waren geweest, dan hadden *wij* geen invloed daarop. (want: wij zijn de baas over het water) Het rijden met reizigerstreinen (en dus regelmatig lawaaioverlast) heb je wel invloed op.

Laat wel wezen: Je hebt wel ergens een punt hoor, zeker. Maar je kunt niet alle klachten zomaar afwimpelen met "had je daar maar niet moeten wonen" Ik woon zelf ook op steenworpafstand van een snelweg, en daar hebben we hier pas last van als er Geen(!) verkeer daar rijdt...

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 26 mei 2011 - 19:40:20
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zuidbroek-Veendam.
Heerlen-Aachen.
Maar daar reed nog cargo...
Wat verder nog geopend is is Mt-Lan, en uitgebreid is naar Bentheim (reizigers)
Allemaal beetje marginaal