Spoorverdubbeling Dordrecht Stadspolders
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
18-10-2010 23:00:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers een filmpje van RTV Dordrecht. Redelijk intensief klusje, in een week het oude perron slopen en een nieuw perron bouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=q0uDj3KpduQ&feature=player_embedded

Foto's staan hier: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=2986#p113493


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-10-2010 22:41:16
daniel_ddr
daniel_ddr
De serie foto's is inmiddels weer aangevuld met wat plaatjes van het nieuwe perron in aanbouw.
Hier ook nog 'n reportage van TV Rijnmond: http://www.youtube.com/watch?v=Ox-PmIPXKxI&feature=player_embedded


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-11-2010 09:48:45
phantom
phantom
Ze zijn daar idd lekker bezig,heb gezien dat voorbij Ddr Reeweg ri stadspolders(na het wissel) er al een gravel traject is gelegd waarop het nieuwe spoor kan liggen.
Ben dan ook benieuwd naar de tijden dat men dat daadwerkelijk gaat doen,heeft iemand daar een idee van wanneer dat moet gebeuren ?
 

27-11-2010 11:58:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Hier is wel het een en ander te vinden: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/MerwedeLingelijn/Pages/Merwede%20Lingelijn.aspx

Dit weekend wordt in ieder geval het tweede deel van het oude perron van Ddrs gesloopt dus na 't weekend kennelijk instappen op 't nieuwe perron aldaar. In december is het de bedoeling dat het dek van de perrontunnel aangepast wordt aan dubbelspoor en begin 2011 zal er dan een tweede spoor aangelegd moeten worden aangezien de boel medio 2011 in dienst zou gaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


27-11-2010 16:36:54
gertjan
gertjan
De boel zou in week 27 2011 in dienst moeten zijn, aangezien Arriva dan de kwartierdienst wil gaan rijden/testen.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

13-06-2011 20:52:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Dit weekend is het tweede spoor bij Ddrs aangesloten. Opvallend is dat er direct na het perron een wissel van het "oude" spoor naar het "nieuwe" ligt terwijl beide sporen enkele meters verderop samenkomen om enkelsporig verder te gaan. Zie http://www.ovinnederland.nl/upload/spoorverdubbeling_Ddrs/130611/SDC10934kln.jpg . ProRail wilde toch minder wissels, dan is deze wel heel overbodig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-06-2011 23:32:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Wellicht zijn er toekomstige plannen voor een kopspoortje of dubbelsporigheid
Ik moet toegeven dat het er nu lomp uit ziet, maar ik hoop toch wel echt dat er over nagedacht is


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-06-2011 08:29:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Geen idee wat je met een kopspoortje bij Ddrs zou moeten, keren langs het perron bij een verstoring blijkt nu ook al mogelijk. Hoewel gezien de beperkte opstelcapaciteit op spoor 15/16 te Ddr (staat nu 's nachts al vol) zou je er materieel kunnen stallen. Is nog praktischer voor de opstart als het aan Arriva toegewezen spoor 21 te Ddr waarvandaan je twee keer moet kopmaken om op spoor 15 te komen.

Dubbelsporigheid tussen Ddrs en Wijb (ze zullen vast de hele brug niet gaan vernieuwen) zijn vooralsnog geen plannen voor en is niet heel zinvol. Heel misschien zou je trouwens net de keteltrein naar Ddri aan de kant kunnen zetten op dat spoortje tussen perron Ddrs en de overgang naar enkelspoor. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat nodig gaat zijn met Ddrs-Ddr compleet dubbelsporig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-06-2011 11:01:26
gertjan
gertjan
Dat 2e spoor is nu aangesloten d.m.v. dat wissel, verder is het nieuwe stukje nog niet te bereiken

En of we in Ddr spoor 21 erbij krijgen voor opstel weet ik niet. Het is een ATB herstelspoor, dus NedTrain doet moeilijk. NS wil spoor 21 ook houden.
Hoorde van de OR dat het tijdelijk spoor 42 gaat worden, maar dat lijkt mij niet haalbaar omdat dat hét spoor is om te zagen tijdens rangeren.
Spoor 31A of 32A gaat niet lukken omdat het doorrijdsporen zijn, en de buurtbewoners daar over gaan klagen ... tot zover even de soap 'welk opstelspoor krijgt Arriva in Ddr'


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

14-06-2011 11:32:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Spoor 21 staat al jaren als "Arriva/Nedtrain" op de capaciteitstoewijzingsplaatjes op de ProRail-site trouwens... maareh, van spoor 42 kan je rechtstreeks alle sporen en van alle sporen kan je naar 31/32 om weer kop te maken om naar 15 te komen. Wat dat betreft dus makkelijker bereikbaar dan spoor 21 (wat overigens gedurende de bouw van de fietsenstalling al maanden buiten dienst geweest is, kennelijk toen ineens niet bezwaarlijk)

Kopmaken zal het probleem niet moeten zijn... dat moet je immers vanaf elk opstelspoor te Ddr om bij een perronspoor te komen. En het gaat slechts om 2x per dag (waarbij wat te winnen valt door de kwartiersdienst vanuit Gr op te starten en te eindigen, dat scheelt een keer kopmaken op Ddr)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-06-2011 11:34


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-06-2011 18:02:17
sjoerd
sjoerd
Quote
gertjan (di 14 jun 2011 11:01:26 https://www.somda.nl/forum/9276/p339915/):
Spoor 31A of 32A gaat niet lukken omdat het doorrijdsporen zijn, en de buurtbewoners daar over gaan klagen ... tot zover even de soap 'welk opstelspoor krijgt Arriva in Ddr'

Ja, en dat was destijds ook de reden dat de kopsporen 30 en 33 aan weerszijden van die doorrrijdsporen 31 en 32 niet zijn aangelegd.
Aan de oostzijde van de perrons van Stadspolders ligt nu een nieuwe wisselverbinding 1093/1095 met een verhouding van 1 : 15. Het zuidelijke spoor, dat nu in gebruik is, wordt waarschijnlijk een veiligheidskopspoortje; het noordelijke spoor wordt dan het doorgaande. Ik denk niet dat er in de boog naar Wantijbrug nog een wissel komt; inhalen is hier niet nodig en opstellen tussen de huizen lukt ook niet. Keren van Dordrecht uit is niet aan de orde, lijkt me, want dat zit dan de komende kwartierdienst in de weg.
Als ik mij niet vergis, gaat het hogesnelheidswissel waar nu de overgang van enkel- naar dubbelspoor ligt, weg.
Lastig: vroeger lag de projectinfo met enig tact voor het oprapen. Nu wordt er mee omgegaan of het staatsgeheim betreft.
 

14-06-2011 19:49:43
treintim
treintim
Quote
gertjan: omdat dat hét spoor is om te zagen tijdens rangeren.


Zagen tijdens rangeren?
 

14-06-2011 19:59:21
dvdhoven
dvdhoven
Heen en weer gaande bewegingen om ergens te komen, waar je niet in 1 keer kunt komen. Zeg maar bewegingen over een emplacement met kopmaken onderweg.
Bijv. als je in Zwolle van de werkplaats naar het perron wilde, moest je zagen via de oostkant.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 14-06-2011 20:01


Dick van den Hoven
 

14-06-2011 21:05:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (di 14 jun 2011 18:02:17 https://www.somda.nl/forum/9276/p339991/): Het zuidelijke spoor, dat nu in gebruik is, wordt waarschijnlijk een veiligheidskopspoortje; het noordelijke spoor wordt dan het doorgaande. Ik denk niet dat er in de boog naar Wantijbrug nog een wissel komt;
Wel een lang veiligheidskopje dan... het nieuwe wissel is ook op de tekeningen te zien (http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/MerwedeLingelijn/Nieuwe%20haltes/Documents/Dordrecht%20Stadspolders%20visual2.pdf), maar daarop loopt het dubbelspoor verder tot over het viaduct van de Stadspolderring.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-06-2011 09:17:41
sjoerd
sjoerd
Gisteren een kijkje gaan nemen op de spoordijk tussen Stadspolders en Wantijbrug. Het ziet er naar uit dat ik gelijk krijg. Overgang enkel- op dubbelspoor dus juist voor perrons Stadspolders en verlengde van zuidelijk spoor dus kopspoor. Hoe lang kan ik niet zien omdat dit spoor nu nog hoofdspoor is. Opstellen heeft geen zin hier... De omlegging van het hoofdspoor van zuid naar noord zal zijn tussen km 90.2 en km 90.3.
Overigens is te Sliedrecht het oostelijk wissel al vervangen door een 1 : 15 wissel wat 80 km/h mogelijk maakt. Het nieuwe kruisspoor te Giessendam-Oudekerk (oostelijk van Hardinxveld-Giessendam) is ook al aanwezig compleet met seinen en bovenleiding. Hardinxveld - West nog niets gebouwd. Baanhoek al flink gevorderd.

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-06-2011 14:06
 

17-06-2011 10:24:50
slifor2
slifor2
Volgens de bestekstekeningen wordt het zuidelijke (en nu nog aangesloten op hoofdspoor) spoortje een veiligheidskopje. Het hoofdspoor word nog omgeschift naar het noordelijke spoor.  

17-06-2011 12:11:01
gvttreinen
gvttreinen
Dubbelspoor vanaf wissel km 91.7 ri oosten tot km 90.6 want daar eindigd het zuidelijke spoor in een juk.
Eerder bij km 90.65 een 1:15 overloopwissel (van zuidelijk spoor naar noordelijk spoor), het veiligheidskopje is dus maar 50 meter lang!
Het zuidelijke spoor tussen 90.2 en 90.6 wordt opgebroken en er wordt een nieuw (noordelijk spoor aangelegd.
Halte (perrons) tussen de km`s 90.7 en 90.9

Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-06-2011 12:12
 

17-06-2011 22:05:47
gertjan
gertjan
Quote
sjoerd (vr 17 jun 2011 09:17:41 https://www.somda.nl/forum/9276/p340436/): Het nieuwe kruisspoor te Giessendam-Oudekerk (oostelijk van Hardinxveld-Giessendam) is ook al aanwezig compleet met seinen en bovenleiding.
Giessendam-Oudekerk ken ik niet, Giessen-Oudekerk wel. Het station wat ze nu uit de grond aan het stampen zijn gaat overigens Boven-Hardinxveld heten. Het is maar goed ook dat de sporen al klaar zijn, vanaf het wijzigingsblad van 5 september gaan we daar al kruisen.
Voor het station staan er al wat paaltjes in de grond en er staat zelfs al een stuk van de AOB welke we daar krijgen.

Nadeel van de portaalseintjes te Ddrs is dat ze gelijk boven het einde van het perron hangen. En laat het nieuwe Ddrs nou niet erg ruim zijn.
En dan de halte Sliedrecht Baanhoek; aan het grondwerk te zien gaat dat echt mikken worden. Mijn gevoel zegt dat daar 2x GTW 2/8 niet gaat passen, misschien dat je een 2/6 + 2/8 er net kwijt kan (hopelijk komt er nog een stukje perron bij). Maar ze zijn nog aan het werk daar, het gaat pas 11 december in dienst als het goed gaat.

Quote
gvttreinen (vr 17 jun 2011 09:17:41 https://www.somda.nl/forum/9276/p340436/): het veiligheidskopje is dus maar 50 meter lang!
Zou je dus net een GTW 2/6 kwijt kunnen, maar dan moet je geen jukvrees hebben %08%


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

17-06-2011 22:15:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gertjan (vr 17 jun 2011 22:05:47 https://www.somda.nl/forum/9276/p340574/): Nadeel van de portaalseintjes te Ddrs is dat ze gelijk boven het einde van het perron hangen. En laat het nieuwe Ddrs nou niet erg ruim zijn.
Tja, alsof er geen plek was om het wissel twee meter verderop te leggen... erg zuinig uitgevoerde infra.
De nieuwe perrons leken op de tekening al zo krap.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-05-2012 12:19:31
rolandrail
rolandrail
Heeft iemand de afkortingen van de nieuwe stations op de MLL?  

24-05-2012 12:21:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Die staan volgens mij gewoon in Somda, maar hier zijn ze:
Sdtb = Sliedrecht Baanhoek
Bzm = Hardinxveld Blauwe Zoom (aardige blunder, station ligt in Giessendam en zou oorspronkelijk ook Giessendam West gaan heten)
Bhdv = Boven-Hardinxveld


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-05-2012 12:27:32
ZJ37
ZJ37
Bzm staat in de officiele plansystemen te boek als Hbzm.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-05-2012 12:27
 

24-05-2012 13:43:13
dennistd
dennistd
De NS-reisplanner kent alleen Bzm, Hbzm is een ongeldig station  

24-05-2012 13:47:41
ZJ37
ZJ37
Hmm... VPT noemt het Bzm en het plansysteem Donna Hbzm. Wellicht dat Hbzm later wordt gebruikt?  

25-05-2012 15:43:13
gvttreinen
gvttreinen
In het officiële Prorail document (BID 00011, versie 006 al weer) staan beide afkortingen als dienstregelingpunten in vermeld.
Wel is de opmerking geplaatst dat de afkorting Bzm tot 8 juli 2012 geldig zou zijn en dan vervangen wordt door de afkorting Hbzm!