15-10-2010 12:21:32 | ||
---|---|---|
pipi
|
Een grote dag in zwitersland. De hele dag live op TV. De doorbraak van de Gottthard Basistunnel 57 km lang. Hier de live stream: programma is afgelopen dus geen stream meer. verdere info:http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2010/10/15/Schweiz/Gotthard-Durchschlag-Die-wichtigsten-Videos?WT.zugang=front_top en http://www.alptransit.ch/ En hier in het Nederlands: http://nos.nl/artikel/191456-langste-tunnel-ter-wereld-vrijwel-af.html Laatst bewerkt door pipi op 15-10-2010 18:20 |
15-10-2010 12:28:29 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
mijn Duits is niet zo slecht maar het is nogal moeilijk te volgen als ze met een Italiaans accent spreken. |
15-10-2010 13:42:52 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Duurt nog tot 2017 voordat de eerste trein door de tunnel dus er kan nog ff van het uitzicht genoten worden (Wassen...) |
15-10-2010 15:40:54 | ||
---|---|---|
john2
|
Mij staat iets bij dat er al een treintunnel is door de Gotthard. Of sla ik nou de plank helemaal mis? Ben begin jaren tachtig op vakantie geweest met de trein, Lugano. Als ik het goed heb ben ik toen met een tunnel door de Gotthard gegaan. Laatst bewerkt door john2 op 15-10-2010 15:43, reden: Info er bij gezet |
15-10-2010 15:52:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dat is de bestaande 15 km lange "Scheitel"tunnel tussen Göschenen en Airolo. Laatst bewerkt door gvttreinen op 15-10-2010 15:55 |
15-10-2010 17:48:53 | ||
---|---|---|
nohab
|
En die tunnel dateert uit 1882 en ligt een stuk hoger dan de basistunnel. En de basistunnel maakt al die keerlussen overbodig. Er komt verderop de Gotthard trouwens nog een tunnel, namelijk de 19 km. lange basistunnel onder de Monte Ceneri. Daar ligt nu geen tunnel en de treinen moeten daar een flinke klim maken. Laatst bewerkt door nohab op 15-10-2010 17:51 |
15-10-2010 21:39:31 | ||
---|---|---|
Apda
|
QuoteVertel maar niet tegen de Zwitsers dat ze met een Italiaans accent spreken. Zelf denken ze dat het Schweizerdeutsch of Schwyzerdütsch is (http://als.wikipedia.org/wiki/Schweizerdeutsch). Maar je hebt gelijk; voor een buitenlander moeilijk te volgen. |
17-10-2010 22:34:49 | ||
---|---|---|
frankj
|
QuoteDe Scheiteltunnel was toch de tunnel tussen Kandersteg en Goppenstein? |
17-10-2010 22:54:17 | ||
---|---|---|
maurits
|
"Scheiteltunnel" is een algemeen Duits woord voor een tunnel die een bergrug relatief dichtbij de pashoogte doorkruist. Bij zowel het huidige Gotthard- als de Lötschbergtraject overwint de trein nog een aardige hoogte voordat hij de (relatief korte) tunnel in rijdt. Een basistunnel is een tunnel waarbij de trein op vrijwel gelijk niveau met de aanvoertrajecten een bergrug kruist. Een Nederlands woord voor een "Scheiteltunnel" ken ik zo niet, misschien "pastunnel"? Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
17-10-2010 22:58:09 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
QuoteEen "Scheiteltunnel" is een tunnel die net onder de pas doorgaat en zou in principe een relatief korte tunnel moeten zijn. Nu er tegenwoordig meerdere "basis"tunnels zijn/ worden gebouwd , wordt deze term ook wel gebruikt om daarmee de oude / hoger gelegen tunnel aan te duiden. Ciao Edit: terwijl ik zat te typen was er al een ander antwoord. Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-10-2010 22:59 |
18-10-2010 06:42:43 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDat is een andere lijn: de meer westelijk gelegen Lötschberglijn van de BLS (de Gotthardlijn is van de SBB) van Spiez naar Brig. Daar ligt nu trouwens ook een basistunnel. Een Scheiteltunnel is een tunnel die het hoogste punt van een lijn of weg bevat. En dat is op de Gotthard en de Lötschberg het geval. Laatst bewerkt door nohab op 18-10-2010 07:49 |
18-10-2010 09:03:46 | ||
---|---|---|
Somda
|
Wat is de Simplontunnel dan tussen Brig en Domodossola? |
18-10-2010 09:10:21 | ||
---|---|---|
nielske90
|
Een basistunnel (1400 meter onder de top van de pas) die op dezelfde transport-as ligt als de Lötschbergbasistunnel... |
18-10-2010 09:17:07 | ||
---|---|---|
nohab
|
Ter aanvulling: in de Simplontunnel ligt de grens tussen Zwitserland en Italie. Voorbij Brig is geen BLS-gebied meer, maar weer SBB (en FS dus). In vroeger jaren hebben er in de zomermaanden ook autotreinen gereden van Kandersteg helemaal door naar Domodossola, zodat ook meteen de Simplon 'genomen' werd. Nu zijn er nog alleen maar autotreinen tussen Kandersteg en Goppenstein. En die Simplontunnel is geen basistunnel in de zin dat het een lager gelegen moderne tunnel is ter 'vervanging' van een oude, want er is maar 1 Simplontunnel. En er zijn zover ik weet geen plannen om daar een basistunnel te maken. Laatst bewerkt door nohab op 18-10-2010 09:19 |