Zaanlijn perikelen
Forum: Algemeen - Algemeen
14-12-2014 22:22:45
joostb1
joostb1
M.i.v. de nieuwe dienstregeling 2015 (vandaag), stoppen de treinen van de serie 4000 even nummers ri. Uitgeest in Wormerveer niet meer op spoor 1 maar op spoor 2.
Sinds de verbouwing van het station klaar was, werd er op spoor 1 gestopt, wat erg handig was voor de uitstappers die gelijk 'op straat' konden lopen. Nu er weer op spoor 2 gestopt word, moeten uitstappers traplopen (of van twee liften gebruik maken).
(P.S. ik dacht dat ik destijds op het forum had geschreven toen de serie 4000 even nummers default op spoor 1 ging stoppen; maar ik kan dat niet vinden. Nu kan ik niet terugzoeken wanneer dat begonnen is.)


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

15-12-2014 01:24:48
kiekkiek
kiekkiek
Spoor 1 gebruiken te Wormerveer kost flink wat extra rijtijd. Die kun je op de drukke Zaanlijn beter besteden.  

15-12-2014 10:45:25
rolandrail
rolandrail
Met 80 erop en 40 eraf valt dat flink wel mee maar elke seconde telt %08%  

15-12-2014 10:48:51
MasterE
MasterE
Volgens mij 60 erop en je moet je remming wel ruim eerder inzetten dan wanneer je op 2 binnenkomt, dat zelfde geldt voor het vertrek. 40 tot je uit de wissels bent of vlot optrekken naar 100.

Laatst bewerkt door MasterE op 15-12-2014 10:49


Mcn Asd
 


15-12-2014 11:46:14
molenaar12
molenaar12
Spoor 1 werd al niet consequent gebruikt. Het aantal keren dat ik er het afgelopen jaar ben binnen gekomen zijn op een hand te tellen. En ik heb heel wat slagen met de 4000 gemaakt.  

28-02-2015 22:46:02
joostb1
joostb1
Sinds de dienstregelingswijziging van 2 februari j.l., stoppen de treinen van de serie 4000 ri. Uitgeest op Wormerveer weer op spoor 1. Als dat gebeurt is dankzij dit topic, bedankt (in positieve zin).


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

08-03-2015 18:04:41
Duitje
Duitje
Zaanse spoorlijn is heuse klaaglijn

ZAANDAM - Wie de ochtendtrein, de sprinter van 8.13 of 8.43 van Uitgeest over Zaandam naar Amsterdam neemt, loopt het grootste risico om lepeltje-lepeltje te komen staan met andere reizigers. De zogenoemde Zaanlijn is mede daarom ook veruit de meest beklaagde volle trein van 2014.

Vorig jaar kreeg de NS 712 klachten over een overvolle Zaanlijn, gevolgd door nummer twee de Intercity Hilversum - Amsterdam van 8.08 uur met 264 klachten. Ook de intercity Hoorn - Amsterdam van 8.02 uur is opvallend druk.

Reizigersorganisatie Rover ontving vanaf vorig najaar 17.000 klachten over te volle treinen. De NS is ’niet verbaasd’, omdat de Spoorwegen met de druktemelder zelf de mogelijkheid van snel en gemakkelijk klagen in het leven hebben groepen. De NS wijst ook op de 6000 extra zitplaatsen die het afgelopen jaar zijn ingezet, maar volgens Rover doet de NS ’nog niet genoeg’ om de belangrijkste knelpunten op te lossen. Woordvoerder Sanne van Galen wijst op de Zaanlijn, die nog steeds één van de drukste is. Rover vindt dat de NS serieus onderzoek moet doen naar het frequenter laten rijden van treinen in de Randstad. ,,De treinen zitten nu al vol en het aantal reizigers neemt nog steeds toe met Amsterdam als drukste station van Nederland. Dat vraagt om een hoogfrequente ontsluiting van de Randstad, juist op korte afstanden’’, vindt Rover.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/zaanstreek/article27332007.ece/Zaanse-spoorlijn-is-heuse-klaaglijn?lref=R1


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

08-03-2015 18:41:39
michaben
michaben
Uit een ander artikel kreeg ik de indruk dat men de 4729 en 4731 bedoelde als meest beklaagde treinen (8.13 en 8.43 van Zaandam, in tegenstelling tot 8.13 en 8.43 Uitgeest zoals in dit artikel staat). Die rijden zover ik kan vinden respectievelijk met SGM5 en SLT6, niet echt maximaal dus.

Laatst bewerkt door michaben op 08-03-2015 18:41
 

08-03-2015 18:56:01
Duitje
Duitje
4027 t/m 4733 is enorm druk


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

09-03-2015 00:27:34
DingeZ
DingeZ
De andere beklaagden zijn de 14527 en 1522. De 14527 rijdt met VIRM-IV, dus daar kan ik wel komen dat het druk is (al als ik @broek53 hoor over de scheve verhouding 14500/1500 dan zou je misschien verwachten dat dat wel meevalt), maar de 1522 rijdt met IV+IV. Volgens mij past er niet eens meer capaciteit op die lijn.  

09-03-2015 00:30:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Past wel, maar is voor de TRDL ingewikkeld, 10 bakken kun je in Hn alleen kwijt op spoor 1, voor de rest kun je overal die lengte wel kwijt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-03-2015 01:23:16
broek53
broek53
Was dat maar waar. Volgens de rekenregels van ProRail passen er geen 10 bakken VIRM meer in Enkhuizen sinds datzelfde ProRail de stootjukken naar voren heeft gehaald en weigert datzelfde ProRail de situatie in Ekz daarop aan te passen.
Het bittere daarbij is dat de rekenregels zo ruim zijn dat in de praktijk 10 bakken nog steeds royaal passen, zoals bijvoorbeeld de regelmatig met 10 bakken rijdende 1512/1527 bewijst. Want hetzelfde ProRail afdeling Verkeersleiding heeft er geen moeite mee.... Hoorn is daarbij geen echt issue; dat spoor 2 niet lang genoeg is, was al zo op het moment dat spoor 1 en de perrons van Bkg en Hks verlengd werden voor 10 bakken.
 

09-03-2015 01:27:01
broek53
broek53
Quote
DingeZ (ma 09 mrt 2015 00:27:34 https://www.somda.nl/forum/9184/p530610/): De andere beklaagden zijn de 14527 en 1522. De 14527 rijdt met VIRM-IV, dus daar kan ik wel komen dat het druk is (al als ik @broek53 hoor over de scheve verhouding 14500/1500 dan zou je misschien verwachten dat dat wel meevalt), maar de 1522 rijdt met IV+IV. Volgens mij past er niet eens meer capaciteit op die lijn.
14527 kan ik niet helemaal volgen, neen. Krapjes, maar zeker niet overvol. Bij 1522 gaat het obviously niet over het noordelijke deel, maar over (Amersfoort -) Hilversum - Amsterdam.
 

10-03-2015 21:22:10
Duitje
Duitje
’Dienstverlening Zaanlijn moet beter’

ZAANDAM - Het Zaandamse Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) is het zat met de volle spitstreinen op de Zaanlijn op het traject naar Amsterdam. Naar aanleiding van het hoge aantal klachten van reizigers aan de NS, heeft de VVD vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van infrastructuur. Er werden vorig jaar 712 klachten ingediend over de overvolle Zaanlijn tussen Uitgeest en Amsterdam.

Visser en haar collega-indiener De Boer vinden dat de dienstverlening op het traject moet verbeteren en wil weten wat de staatssecretaris op korte en lange termijn gaat doen als concessieverlener van de spoorlijn. De VVD is het eens met reizigersorganisatie Rover dat er serieus onderzoek moet komen naar het frequenter laten rijden van de treinen in de Randstad. Visser wil weten wanneer dat gaat gebeuren.

Sinds een tijdje kunnen reizigers zelf via de druktemelder op hun mobiele telefoon aangeven hoe vol een trein is. De politica wil graag dat er ook iets gebeurt met al die meldingen om de dienstverlening te verbeteren. Ze roept de staatssecretaris op om haar bevoegdheden daartoe in te zetten, voor zover ze die heeft.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/zaanstreek/article27334118.ece/Dienstverlening-Zaanlijn-moet-beter?lref=SubList


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

10-03-2015 22:48:31
daniel81
daniel81
Toch niet slim om zo te hameren op de frequentieverhogingen. Dat is per definitie een kwestie van lange(re) adem en er is medewerking nodig van Prorail, IL&T enz enz. Stuk voor stuk zaken waar NS zich achter kan verschuilen, terwijl ze er 100% zelf iets aan kunnen doen door simpelweg met langere treinen te rijden. Niet dat ze die zo uit een blik kunnen trekken, maar dan blijft NS wel probleemeigenaar.  

13-03-2015 23:01:11
Bert13
Bert13
Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg... Soms rijdt men met +15 wel gewoon naar het eindpunt, ligt het echt aan de pet die de man op de post op heeft?  

13-03-2015 23:02:08
b2py
b2py
Vermoedelijk rustig genoeg om die sprinter in Wormerveer te laten keren en soms andere storingen erbij waardoor geen tijd om te regelen?  

14-03-2015 00:09:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Eventjes tussendoor dat bepaald de Trdl niet he voordat het hier doorslaat%05%


MCN ASD
 

14-03-2015 07:11:14
broek53
broek53
Quote
Bert13 (vr 13 mrt 2015 23:01:11 https://www.somda.nl/forum/9184/p531373/): Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg... Soms rijdt men met +15 wel gewoon naar het eindpunt, ligt het echt aan de pet die de man op de post op heeft?
Neen, aan de pet, het humeur of wat dan ook van de bijsturing van NSR.
 

14-03-2015 09:09:59
Duitje
Duitje
Quote
b2py (vr 13 mrt 2015 23:02:08 https://www.somda.nl/forum/9184/p531374/): Vermoedelijk rustig genoeg om die sprinter in Wormerveer te laten keren en soms andere storingen erbij waardoor geen tijd om te regelen?


Ik ben blij dat je er vermoedelijk bij zet. Trein 4754 is namelijk de drukste Zaanlijntrein.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

14-03-2015 12:10:37
279
279
alleen de huidige vorm van de 4754 is wel een van de meest vertragings-gevoelige die er bestaan: SLT4 klaar zetten en midden in de spits combineren met de afkomende 7454.
naar het schijnt vooral "problematisch" als er een ERTMS - SLT6 bij betrokken is.
combineren gaat dan helemaal moeizaam, waardoor bijna altijd vertraging ontstaat.

over ingrijpen van de trdl: bij 3300 geldt dat bij een bepaalde vertraging de trdl zelf bepaalt of de trein maar tot Hn of Hfd gaat (TAD).
bestaat dat niet voor de 4700??
 

14-03-2015 14:06:10
b2py
b2py
@duitje ik doelde totaal niet op de trein, maar het proces van de bijsturing..  

14-03-2015 20:01:28
Zaan
Zaan
Quote
279 (za 14 mrt 2015 12:10:37 https://www.somda.nl/forum/9184/p531436/): alleen de huidige vorm van de 4754 is wel een van de meest vertragings-gevoelige die er bestaan: SLT4 klaar zetten en midden in de spits combineren met de afkomende 7454.
naar het schijnt vooral "problematisch" als er een ERTMS - SLT6 bij betrokken is.
combineren gaat dan helemaal moeizaam, waardoor bijna altijd vertraging ontstaat.

over ingrijpen van de trdl: bij 3300 geldt dat bij een bepaalde vertraging de trdl zelf bepaalt of de trein maar tot Hn of Hfd gaat (TAD).
bestaat dat niet voor de 4700??


Er bestaat inderdaad een TAD voor + 9 of meer vertrek Ass dan opheffen Wm Utg, geldt zowel voor de 4000 als voor de 4700. Keert te Wm op sp 1. Als er al een keert te Wm kan de volgende niet keren, sp1 is dan bezet, vandaar dat er willekeur wordt ervaren, dus niet alleen "pet, humeur of bijsturing".

Laatst bewerkt door Zaan op 14-03-2015 20:11


Gepensioneerde onpartijdige infraverdeler
 

15-03-2015 00:04:09
ruysdael
ruysdael
Quote
Bert13 (vr 13 mrt 2015 23:01:11 https://www.somda.nl/forum/9184/p531373/): Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg...


En donderdag was de dag van de treinbrand bij Ac, dus keerde de 4000/4700 op zichzelf te Asd. Triest dat het alleen dan goed gaat.
 

17-03-2015 10:50:18
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (ma 09 mrt 2015 01:23:16 https://www.somda.nl/forum/9184/p530615/): Was dat maar waar. Volgens de rekenregels van ProRail passen er geen 10 bakken VIRM meer in Enkhuizen sinds datzelfde ProRail de stootjukken naar voren heeft gehaald en weigert datzelfde ProRail de situatie in Ekz daarop aan te passen.

Uit het voorlopig BVS van 16 juni 2015 (inclusief taalfout):
"Onder ProRail projectnummer R-464400 is als gevolg van het vernieuwen van de stootjukken op station Enkhuizen het perron in westelijke richting verlengt."
 

17-03-2015 12:32:17
daniel81
daniel81
Quote
Zaan (za 14 mrt 2015 20:01:28 https://www.somda.nl/forum/9184/p531477/):
Er bestaat inderdaad een TAD voor + 9 of meer vertrek Ass dan opheffen Wm Utg, geldt zowel voor de 4000 als voor de 4700. Keert te Wm op sp 1. Als er al een keert te Wm kan de volgende niet keren, sp1 is dan bezet, vandaar dat er willekeur wordt ervaren, dus niet alleen "pet, humeur of bijsturing".

Gelukkig dan maar dat er slechts één potentieel keerspoor is, anders zou het dus zomaar kunnen dat er 2-3-4-5 treinen op rij uitvallen... waar stond die reiziger ook al weer?
 

17-03-2015 13:41:18
dh3201
dh3201
De reiziger staat op het perron. Perron 1, perron 2 en perron 3....


Shqiperise-lopers?
 

17-03-2015 13:43:48
stefanvw14
stefanvw14
Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.  

17-03-2015 14:39:04
ZJ37
ZJ37
De zomervakantie begint vroeg dit jaar %08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2015 19:40:29
BGM104
BGM104
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 https://www.somda.nl/forum/9184/p531743/): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.

Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.
 

17-03-2015 19:46:47
Bert13
Bert13
Dat scheelt behoorlijk ja, en aangezien je aan capaciteit nauwelijks hoeft in te leveren zou het dan over een paar weken eindelijk beter moeten gaan Het duurt even anderhalf jaar, maar dan heb je ook wat!


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-03-2015 21:43:56
stefanvw14
stefanvw14
Quote
BGM104 (di 17 mrt 2015 19:40:29 https://www.somda.nl/forum/9184/p531784/):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 https://www.somda.nl/forum/9184/p531743/): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.

Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.
Het zal mij benieuwen of de NS deze belofte ook gaat waarmaken. Dat ze niet buiten de spits gewoon met 1drietje zullen rijden. Ik zie nu ook regelmatig SGMm-6/SGMm-5 in de spits en vaak buiten de spits is het dan evengoed vaak een drietje in met name de 4700. Koppelen en splitsen gaat zeker als er druk op staat, wat er in de spits vaak wel in, regelmatig fout.
 

17-03-2015 23:06:33
Iceman
Iceman
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 https://www.somda.nl/forum/9184/p531743/): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.


SLT10 en SGM6 ontlopen elkaar nauwelijks qua capaciteit...


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

18-03-2015 07:47:21
stefanvw14
stefanvw14
Quote
Iceman (di 17 mrt 2015 23:06:33 https://www.somda.nl/forum/9184/p531813/):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 https://www.somda.nl/forum/9184/p531743/): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.


SLT10 en SGM6 ontlopen elkaar nauwelijks qua capaciteit...

Daar ben ik het niet mee eens, want SGMm-6 heeft al totale lengte 156meter en SLT-10 heeft een lengte van 170meter en voor je gevoel voelt SLT veel ruimer.
 

18-03-2015 08:03:18
Bert13
Bert13
Gevoel? Laten we het wat dat betreft bij de feiten houden: de extra ruimte in SLT is vooral staruimte, zoals gezegd maakt dat voor de totale capaciteit erg weinig uit. En je mist hopelijk enkele reizigers doordat je voortaan op tijd(!) uit Asd kunt vertrekken.  

18-03-2015 09:15:22
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 21:43:56 https://www.somda.nl/forum/9184/p531799/):
Quote
BGM104 (di 17 mrt 2015 19:40:29 https://www.somda.nl/forum/9184/p531784/):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 https://www.somda.nl/forum/9184/p531743/): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.

Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.
Het zal mij benieuwen of de NS deze belofte ook gaat waarmaken. Dat ze niet buiten de spits gewoon met 1drietje zullen rijden. Ik zie nu ook regelmatig SGMm-6/SGMm-5 in de spits en vaak buiten de spits is het dan evengoed vaak een drietje in met name de 4700. Koppelen en splitsen gaat zeker als er druk op staat, wat er in de spits vaak wel in, regelmatig fout.
Dat is precies de reden waarom BGM104 meldt dat dit duo treinstellen niet uit elkaar zal gaan gedurende de dag.
 

18-03-2015 17:45:14
michaben
michaben
Splitsen en combineren in de 4000/4700 omloop tussen de spitsen in gebeurt overigens alleen maar te Rtd. Hier worden wat tweetjes en drietjes verschoven, waardoor sommige treinen die in de ochend met SGM5 rijden SGM6 worden in de middag, en andersom. De huidige situatie met de 4754 was dan ook een noodmaatregel volgens mij, de trein was eigenlijk met solo SLT-VI geplant maar dat bleek ietjes te kort, waardoor er maar even snel een aanpassing in de omloop gemaakt is, maar geen ideale.

Laatst bewerkt door michaben op 18-03-2015 17:46
 

18-03-2015 20:16:20
moderator
Moderator
moderator
Een bericht, dat in het topic opvallende dingen thuishoort, is verplaatst.

Laatst bewerkt door moderator op 18-03-2015 20:16


Met vriendelijke groet, Het moderator team