Zaanlijn perikelen
Forum: Algemeen - Algemeen
28-09-2010 19:16:25
timtrein
timtrein
Uiteraard, maar vaak zit er wel een relatie met inwonertal. Maar het is een verhaal met meerdere factoren, dat maakt het wel complex.  

28-09-2010 21:02:16
Somda
Somda
Je hebt helemaal gelijk. Ook de verschuiving van landbouw naar kantoorwerk is zeker ook een factor. dus dat speelt ook met de inzet van meer treinen. Maar ik wou aangeven dat de treinen niet voller zijn door materieelgebrek of zoiets. Dat kon vroeger net zo goed gebeuren.  

29-09-2010 00:02:33
robins
robins
Wat Krommenie en Assendelft betreft is het meer de verschuiving van boeren land naar woonwijken wat de reden is van de (m.i. idiote verschuiving) van het station.

mvg,
Robin
 

29-09-2010 09:23:37
Noodrem
Noodrem
Nouja, er zijn wel meer beweegredenen geweest om Kma te verplaatsen.

*Het station was min of meer afgeschreven. Het stond net als Wm voor een grootscheepse renovatie.
*Er was geen ontsluiting met Assendelft. De ingang van het station bevond zich aan de zijde van Krommenie. De mensen uit Assendelft moesten een aanzienlijk stuk omrijden.
*Er was geen ontsluiting met Seandelft die de bevolking van Assendelft heeft verdubbeld (en waarin de bouw overigens nog verre van af is, nieuwe projecten starten nog maandelijks)
*Het station ('halte') is klaargemaakt voor verlenging van het perron. Er staan heipalen en de infrastructuur is er ook voor gelegd. Overigens geen flauw idee wat ze met die verlenging willen, een IC-station lijkt mij toch zeer sterk.
*Ontsluiting van het nieuwe TRIAS VMBO wat het scholieren uit andere gemeenten makkelijker moest maken om daar naar school te gaan.
 


29-09-2010 13:20:25
robins
robins
Dat omrijden valt wel mee. Dorpsstraat uit, en links af, of de tunnel onderdoor en rechts af...

De tunnel verlengen (ik meen dat NS dat ooit heeft voorgesteld??) was ookmogelijk geweest.

En daarbij, sta jij graag op dit zeer koude en tochtige station zonder enige vorm van echte beschutting tegen wind??? Ik niet! Het oude station kon je eigenlijk altijd wel ergens uit de wind staan, en dan stond je over het algemeen ook uit de regen die hier veelal onder de kap door waait.

(en dan heb ik het nog niet eens over die waardeloze trap welke door ouderen nagenoeg niet begaanbaar is....)

mvg,
Robin
 

29-09-2010 14:16:21
JdJ
JdJ
Je kan zeker wel uit de wind staan op het huidige Kma, ze hebben daar een soort van glazen hokken, daarnaast hebben ze volgens mij ook liften, dus ouderen kunnen lekker met de lift  

29-09-2010 15:31:59
fugazi
fugazi
Quote
maccerr: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/uitzendingen/miMedia/213196/2010w38/vr06.213383.public.29579890.RTL_Ontbijtnieuws_0700.xml

Check op 3:25. Het bericht rept overigens geen woord over ETMET.
Er word gesproken over ''oude dubbeldekkers''. De tijd dat de 4000 nog overging op de 4500 (laatste jaar DD-AR) is alweer bijna een jaar terug. Waarom komt dat dan nu pas in het nieuws?

Laatst bewerkt door fugazi op 29-09-2010 15:32
 

29-09-2010 15:38:04
ruysdael
ruysdael
Met oude dubbeldekkers doelen ze op het terzijde gesteld DDM  

29-09-2010 15:44:03
mren
mren
Quote
JdJ: Je kan zeker wel uit de wind staan op het huidige Kma, ze hebben daar een soort van glazen hokken,

Wow, wat een luxe! Een bushokje op het perron.
Vroeger had je tenminste nog echte verwarme wachtruimten (nog vroeger zelfs voor elke klasse apart). In de winter is het toch prettig als je nog ergens warm kan zitten, zoals in Deventer.
 

29-09-2010 15:46:18
Duitje
Duitje
@Mren Vroeger was alles beter.... We leven NU en niet 100 jaar geleden! Ga eens met je tijd mee.

Laatst bewerkt door Duitje op 29-09-2010 15:46


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

29-09-2010 15:48:21
mren
mren
Dus dat er nu bushokjes staan ipv verwarme wachtruimtes moet de reiziger maar accepteren als vooruitgang?  

29-09-2010 15:51:56
ruysdael
ruysdael
Ja kom op. Je spreekt jezelf voortdurend tegen dat ik geen snars meer van je altijd goedbedoelde opmerkingen geloof. Treinen werden vroeger niet op de volnorm gepland, maar op een acceptabele norm waardoor er geen mensen achterbleven als er 2 bakken misten.... Nee, daar moeten we niet naar kijken. Dat was vroeger. Reizigers moeten achterblijven bij de vermissing van 2 bakken maar accepteren.

Echter, een droge uit de wind staande, maar onverwarmde wachtruimte. Dat is pas echt onacceptabel! Vroeger was dat veel beter. Toen waren ze verwarmd. Net als in Deventer.

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-09-2010 15:52
 

29-09-2010 15:56:12
mren
mren
Je hebt mij hier niets horen zeggen over plannen op volnorm etc. Ik zeg alleen dat een bushokje wel erg karig is in de winter en dat de redenatie dat er vroeger minder mensen woonden wel erg kort door de bocht is omdat vroeger nog geen treinen bestonden.

Maar goed, begrijpend lezen is ook een kunst. Ik kreeg dat vroeger tenminste nog op de basisschool.

Laatst bewerkt door mren op 29-09-2010 15:56
 

29-09-2010 16:18:51
fugazi
fugazi
Quote
maccerr: Met oude dubbeldekkers doelen ze op het terzijde gesteld DDM
Er word gesproken over de trajecten Asd-Utg en Ledn-Ut. 4000 en 5700 naar ik aanneem. In beide series heeft de laatste jaren geen DDM-1 gereden %05%.
 

29-09-2010 16:27:57
Noodrem
Noodrem
Nou, hey, heren: houden wij het wel even gezellig?

Om even een aantal mogelijke oorzaken uit dit topic samen te vatten:

*De vulnorm voor de treinen is te krap vastgesteld. Bij uitval van treinen of een verwisseling van SLT-VI met SLT-IV is er weinig tot geen regelcapaciteit om reizigers op te vangen. Dit resulteert in overvolle treinen waarbij reizigers dikwijls moeten achterblijven.

*De mankementen aan de SLT'tjes zijn nog lang niet voorbij. De uitval van treinen wordt vooral veroorzaakt door kapotte SLT'tjes.

*De Bijsturing kan de SLT-stellen niet van elkaar onderscheiden. De bijsturing kan niet zien of het een SLT-IV of -VI stel betreft.


Gisteren nog wel even een 'smacking' moment meegemaakt in de trein.
Ik zit op een klapstoeltje op het balkon van een solo SLT-VI in de spits naar Asd.
Te Kbw stappen 2 dames in. Zitplaatsen waren vanaf Kma al niet meer beschikbaar, dus blijven de dames staan op het balkon. Met een beetje proppen en duwen kon nog net iedereen mee, gelukkig.
De Dames die dus ook gepropt & geduwd werden op het balkon kwamen automatisch op het onderwerp '(over)volle treinen'.
Een van de dames was aan een nieuwe baan begonnen en vertelde dus al minimaal vijfmaal te laat gekomen te zijn op haar werk omdat ze tot driemaal toe een trein had moeten laten gaan. Hiervoor had zij een officiële waarschuwing gekregen.
De dame is sindsdien doodsbang om met de trein te reizen, uit angst om ontslagen te worden. Ze ging nu elke dag één uur eerder van huis dan gewoonlijk om dit soort situaties te vermijden.
NSR had verzoeken van de dame tot een schriftelijke verklaring van de problemen op de Zaanlijn meerdere malen genegeerd (zoals NSR kennelijk met alle klachten doet).

Ik hield er een bitter gevoel aan over. Uiteraard weet ik niet in hoeverre het verhaal 100% waar is, maar het is toch wel tekenend voor de situaties die ontstaan. Als ik naar de OD van vandaag en dan vooral vanochtend kijk, vrees ik ook het ergste voor de Kbw-reizigers.
 

29-09-2010 16:52:30
JdJ
JdJ
Quote
mren:
Quote
JdJ: Je kan zeker wel uit de wind staan op het huidige Kma, ze hebben daar een soort van glazen hokken,

Wow, wat een luxe! Een bushokje op het perron.
Vroeger had je tenminste nog echte verwarme wachtruimten (nog vroeger zelfs voor elke klasse apart). In de winter is het toch prettig als je nog ergens warm kan zitten, zoals in Deventer.


Ik heb nooit gezegd dat het een luxe is oid, alleen iemand vertelt dat men wel uit de wind kan staan. Ik snap ook wel dat het geen luxe is.... Daarnaast zijn het geen bushokken maar flink grote ruimtes die overdekt en afgeschermd zijn.
 

29-09-2010 16:56:09
MDDM
MDDM
JdJ. Dit zijn positieve geluiden, die willen ze niet lezen.


Gr Joop mcn Lls
 

29-09-2010 17:22:35
ruysdael
ruysdael
Quote
Jurre:
Quote
maccerr: Met oude dubbeldekkers doelen ze op het terzijde gesteld DDM
Er word gesproken over de trajecten Asd-Utg en Ledn-Ut. 4000 en 5700 naar ik aanneem. In beide series heeft de laatste jaren geen DDM-1 gereden %05%.
Nee Ledn-Ut bedoelt met de 8800 mee die met stellen ICM denk ik. Ze zeggen ook nergens dat die oude dubbeldekkers op die trajecten hebben gereden... Alleen de Sprinters die de oude dubbeldekkers vervangen (SLT vervangt indirect wel degelijk DDM-1).

@mren: Inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Neemt niet weg dat je de eerste bent die roept dat het zinloos is het over vroeger te hebben, maar ondertussen zelf niets anders doet.

Laatst bewerkt door ruysdael op 29-09-2010 17:26
 

29-09-2010 18:23:16
BJB83
BJB83
Is het inmiddels beter op de Zaanlijn? Ik zie zelf alleen nog maar óf zesjes óf gekoppelde stellen rijden.  

29-09-2010 18:37:21
mren
mren
Quote
maccerr:

@mren: Inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Neemt niet weg dat je de eerste bent die roept dat het zinloos is het over vroeger te hebben, maar ondertussen zelf niets anders doet.

Het is zinloos om naar vroeger te kijken als het om aantal inwoners gaat omdat mensen inmiddels minder op het land werken of in de fabriek in het eigen dorp en er dus per persoon langere afstanden moeten worden gereden.

En als ik stel dat een verwarmde wachtruimte zoals vroeger maar al te normaal een beter alternatief is dan een veredelde bushalte, is dat iets anders dan stellen dat vroeger alles beter was. De ene vroeger is de ander niet. Sterker nog: gebrekkige voorziening past naadloos in het gebrek aan 'de klant centraal' zoals met de nooddienstregelingtest.

En je kwalificatie dat ik niet anders doe dan het over vroeger hebben, is onzin. Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren.

Laatst bewerkt door mren op 29-09-2010 18:40
 

29-09-2010 19:07:54
Noodrem
Noodrem
Quote
BJB83: Is het inmiddels beter op de Zaanlijn? Ik zie zelf alleen nog maar óf zesjes óf gekoppelde stellen rijden.


Ik moet hierin afgaan op het OD, maar het toont nogsteeds flink wat afwijkingen:

Gisteren (28-09-2010)
Quote
Iceman: -4240 stond rond 14:47 in de tuin van Rtd.
Asd:
-14720/7420 met een viertje, de 2442.
-4035 met slechts 4 bakken SLT, de 2434.
-4052 met de 2433.
-Kwartiertje later even slecht, 14752 met de 2441%03%.



En vanochtend:
Quote
Iceman: -Trein 14731 te Asd met slechts 4 bakken SLT (2433).



Vlekkeloos loopt het dus nog niet. Maar je ziet in de uitval van treinen iniedergeval verbetering %02%
 

29-09-2010 19:22:18
ruysdael
ruysdael
Quote
mren: Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren.
Dat weet je toch. Daar doe ik niet aan.

@Noodrem: het wachten is weer op een defecte SLT... verwacht dat het deze week nog wel een keertje gebeurd.
 

29-09-2010 19:57:54
Iceman
Iceman
Quote
Noodrem:
Quote
BJB83: Is het inmiddels beter op de Zaanlijn? Ik zie zelf alleen nog maar óf zesjes óf gekoppelde stellen rijden.


Ik moet hierin afgaan op het OD, maar het toont nogsteeds flink wat afwijkingen:

Gisteren (28-09-2010)
Quote
Iceman: -4240 stond rond 14:47 in de tuin van Rtd.
Asd:
-14720/7420 met een viertje, de 2442.
-4035 met slechts 4 bakken SLT, de 2434.
-4052 met de 2433.
-Kwartiertje later even slecht, 14752 met de 2441%03%.



En vanochtend:
Quote
Iceman: -Trein 14731 te Asd met slechts 4 bakken SLT (2433).



Vlekkeloos loopt het dus nog niet. Maar je ziet in de uitval van treinen iniedergeval verbetering %02%


Avondspits verliep beter vandaag. Ik zag geen solo viertjes, en een DDAR in 14752 is natuurlijk een prima vervanger in de spits. Ik reed met de 14558 op ass wel even naast de 4054 (SLT-6,geheel volgens omloop), maar die volnorm is wel erg vol zeg. Mensen stonden echt op elkaar geplakt.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

29-09-2010 23:38:51
Noodrem
Noodrem
Mjah, ik blijf erbij dat ik een SLT-VI in de echte spitstreinen te mager vind, mede doordat er van enige regelcapaciteit geen enkele sprake is.
Er hoeft bij wijze van spreke maar een kapiteinskoor sporadisch te besluiten een spitstrein te pakken en je hebt de achterblijvers al te pakken.

Maar dat is een andere discussie.

In het licht van de eerdere problemen is een SLT-VI'tje al een stuk beter als een SLT-IV'tje in de spits.
 

29-09-2010 23:57:22
JdJ
JdJ
Daar ben ik het, als we het over de ochtendspits hebben, niet mee eens. Een SLT-VI is goed te doen, zolang iedereen zich maar goed verspreid Maargoed, zo heeft iedereen natuurlijk z'n eigen mening.

Wat ik nog wel op wil merken, is dat ik het idee heb dat de eerste klas in het midden van een SLT-VI de mensen tegenhoud om zich verder te verspreiden. Zo krijg je ook een ongelijke verdeling van reizigers en is het soms ook echt proppen, maar dat ligt dan dus niet aan een eventueel capaciteitsgebrek
 

30-09-2010 00:31:24
robins
robins
Nou, een lekkere wachtruimte is dat op Kma... De ingang is volledig open, wat inhoud dat het een gat van 8 bij 8 is, en wel in meters...

Daarbij is ook nog eens de onderste 30cm open, wat betekend dat je alle kanten op waait.

Ze hebben liften ja, maar niet aan de kant van de parkeerplaats. Je zou als oudere maar met de auto naar het station komen en richting Amsterdam moeten.. Je hebt een halve marathon afgelegd om bij de lift te kunnen komen...

mvg,
Robin
 

30-09-2010 00:37:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Gelukkig hebben die geen kwade baas meer die je ontslaat als je wéér je trein mist
Maargoed, NS en Prorail zijn druk bezig met stuk voor stuk alle stations op te knappen, eerst de IC-stations, dan pas de stoptreinstations.
Kwestie van geduld hebben dus!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-09-2010 10:29:23
JdJ
JdJ
Quote
robins: Nou, een lekkere wachtruimte is dat op Kma... De ingang is volledig open, wat inhoud dat het een gat van 8 bij 8 is, en wel in meters...

Daarbij is ook nog eens de onderste 30cm open, wat betekend dat je alle kanten op waait.

Ze hebben liften ja, maar niet aan de kant van de parkeerplaats. Je zou als oudere maar met de auto naar het station komen en richting Amsterdam moeten.. Je hebt een halve marathon afgelegd om bij de lift te kunnen komen...

mvg,
Robin


Voor mijn gevoel is het daar gewoon goed te doen en zo lang zit je er, in ieder geval doordeweeks, niet te wachten. Maargoed, zo heeft iedereen dus zijn eigen mening

Daarnaast vind ik je voorbeeld erg extreem, en zo heb je altijd uitzonderingen. Kma is naar mijn inziens een redelijk goed station voor de reiziger
 

30-09-2010 10:54:36
ruysdael
ruysdael
Quote
dlm4yjp: Maargoed, NS en Prorail zijn druk bezig met stuk voor stuk alle stations op te knappen, eerst de IC-stations, dan pas de stoptreinstations.
Kwestie van geduld hebben dus!
Dat station is net nieuw...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2010 13:13:07
admin
Moderator
admin
admin: enkele reacties verwijderd, de auteurs weten wel waarom


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-09-2010 18:13:02
timtrein
timtrein
Assen is ook zo'n tochtgat; ik kan je toch verzekeren dat je na vijf minuten in zo'n koud waaierig hokje aardig verkleumd bent in de winter...
Kortom niet echt een aanrader!
 

30-09-2010 18:51:15
microshit
microshit
Als het nu toch alleen maar over verschrikkelijke wachtruimtes gaat nomineer ik Tl, een paar glazen afdakjes in een U-vorm en dat is het. En een overkapping aan het stationsgebouw waar alsnog de wind onderdoor gaat.  

30-09-2010 19:59:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Goh, je gaat 's winters naar buiten en krijgt het koud... Logisch...
Moet er dan zomers een airco op het station komen?

Het enige station in Nederland wat écht dicht is, is station Barendrecht, voor de rest is ieder station guur, koud, tochtig en nat iedere winter, dus niet alleen op de Zaanlijn...

Conclusie: pas je gewoon aan als de omstandigheden veranderen, je weet dat stations zo zijn en C'mon, die paar minuten wachten... is dat zo erg?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-09-2010 20:05:27
john563
john563
ja, maar in de winter is er dan weer vertraging en moet je langer in de kou wachten, daarvan wil je graag urineren, nee he een SLT, dan krijg je op slot wel een warm gevoel al wil je dat niet en zo is het cirkeltje weer rond.  

30-09-2010 20:07:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is weer een verhaal apart, en wederom zal dat op ieder station zo zijn, niet alleen op de Zaanlijn...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-09-2010 20:33:36
Iceman
Iceman
Quote
JdJ: Daar ben ik het, als we het over de ochtendspits hebben, niet mee eens. Een SLT-VI is goed te doen, zolang iedereen zich maar goed verspreid


Aan de spots te zien rijdt trein 4029 met een 6, vraag me af of dat ook te doen is.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-09-2010 20:46:26
broek53
broek53
Misschien is dat een voorbeeld om de planning en de werkelijkheid eens tegen elkaar te zetten. 4029 hoort volgens de planning met een SLT-VI te rijden met een bezetting van max. 404 mensen. Er kunnen er dan nog 148 bij.
Hoe is (het beleven van) de werkelijkheid bij deze trein?
 

30-09-2010 20:52:46
Iceman
Iceman
Is dat een grap.. of? Ik heb geen mensen staan tellen, maar er konden echt geen 148 man bij hoor. Of je moet een record poging gaan wagen voor het guinness book of records, hoeveel mensen passen er in een trein.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-09-2010 20:54:15
broek53
broek53
Welnu & ziehier. 4029 op tijd en de trein ervoor ook? Dan kloppen de telcijfers die voor de planning gehanteerd worden, dus niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2010 20:54
 

30-09-2010 21:04:07
Iceman
Iceman
Ja die reden op tijd. Ik snap echt niet hoe ken erbij komt dat er nog ff 148 man bij kan...%03%,


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-09-2010 21:22:00
daniel81
daniel81
Hoe vinden die tellingen eigenlijk plaats? Zijn dat die befaamde controles waarbij je je kaartje moet laten zien aan de medewerkers van een onderzoeksbureau?  

30-09-2010 21:22:55
Iceman
Iceman
Is dat niet meer om te kijken met welke kaartjes men reist?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-09-2010 21:40:02
thom
thom
Quote
Iceman: Is dat een grap.. of? Ik heb geen mensen staan tellen, maar er konden echt geen 148 man bij hoor. Of je moet een record poging gaan wagen voor het guinness book of records, hoeveel mensen passen er in een trein.

Neem aan dat je niet vergeten bent dat die 148 extra mensen niet allemaal een zitplek hoeven te hebben?
 

30-09-2010 21:41:49
Iceman
Iceman
Nee dat ben ik niet vergeten.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

30-09-2010 21:59:19
broek53
broek53
Het gaat mij niet om 4029 speciaal, maar het is een testje in de zoektocht naar wat er nu mis is (of niet). Een van de dingen waarvan ik vermoed dat er aan de hand is, is dat de reizgerstellingen of voorspellingen dermate naar beneden zijn afgerond en zijn afgeroomd, dat ze de werkelijkheid onderschrijden. En als er dan tegelijkertijd op "vol" gepland wordt, dan past het in werkelijkheid niet, zeker niet in een op vol geplande trein die (volgens de telling en de planning) zo'n 100 % bezet is.

Nu wil ik aan de hand van één voorbeeld en één waarneming niet een vergaande conclusie trekken voor het algemeen, maar je moet toch ergens beginnen, nietwaar? We hebben qua Zaanlijnperikelen een aantal dingen geconstateerd en ook dat het door elkaar loopt en elkaar versterkt. Ik wil eigenlijk eens bij het begin beginnen en dat is voor de klacht: te korte/te volle treinen om te beginnen de planning.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2010 22:00
 

30-09-2010 22:03:23
daniel81
daniel81
Misschien nog een stapje in de zoektocht: is die bezetting een soort van jaargemiddelde of is dat een piekmeting? September is immers de drukste maand van de stuidenten die een studie proberen en na een paar weken weer afhaken of dan op kamers gaan wonen, enz. Bv in het streekvervoer wordt de novembermaand gebruikt om de opbrensgtverdeling te bepalen. Meet men de treinbezetting in november, dan zal dat allicht alweer wat minder zijn dan nu.

Laatst bewerkt door daniel81 op 30-09-2010 22:03
 

30-09-2010 22:15:56
robbertc
robbertc
Quote
broek53:Een van de dingen waarvan ik vermoed dat er aan de hand is, is dat de reizgerstellingen of voorspellingen dermate naar beneden zijn afgerond en zijn afgeroomd, dat ze de werkelijkheid onderschrijden. En als er dan tegelijkertijd op "vol" gepland wordt, dan past het in werkelijkheid niet, zeker niet in een op vol geplande trein die (volgens de telling en de planning) zo'n 100 % bezet is.
Er dan vanuitgaand dat de basis wél goed is..

Collega heeft naar een ochtendspits op de Zaanlijn gekeken en eens doorgerekend. Lijkt daar toch onder het kopje 'vol-norm' te passen. En dat is wel erg vol.

Vanavond heb ik het eerste deel van de avondspits op de Zaanlijn eens bekeken (uit hobby, was een dag vrij en heb een rondje NL gemaakt ). Stond van 16.20 tot 17.15 op Ass. Toen liepen de SLT's richting Utg goed. Trein 4050 (8 bakken SLT) zat zitvol, trein 17450 (8 bakken SLT) had iets meer staanplaatsen dan dat er zitplaatsen over waren, 4052 (6 bakken SLT) was erg vol, 17452 (6 bakken SLT) had achterin veel staplaatsen, maar voorin niet.

Laatst bewerkt door robbertc op 30-09-2010 22:16
 

30-09-2010 23:00:36
FourRoses
FourRoses
Quote
john563: ja, maar in de winter is er dan weer vertraging en moet je langer in de kou wachten, daarvan wil je graag urineren, nee he een SLT, dan krijg je op slot wel een warm gevoel al wil je dat niet en zo is het cirkeltje weer rond.


De kapitalistische westerling heeft er nou eenmaal voor gezorgt dat extra zitplaatsen/minder kosten een hogere prioriteit heeft dan de primaire behoeften.
 

30-09-2010 23:56:18
JdJ
JdJ
Quote
Iceman:
Quote
JdJ: Daar ben ik het, als we het over de ochtendspits hebben, niet mee eens. Een SLT-VI is goed te doen, zolang iedereen zich maar goed verspreid


Aan de spots te zien rijdt trein 4029 met een 6, vraag me af of dat ook te doen is.


Volgens mij is dat te doen, kwestie van spreiden. Ik heb deze trein meegemaakt met een IV, dat is te krap, maar met een VI is het te doen.

Het zijn maar mijn bevindingen, zie het ook niet elke ochtend. Wat ik verder toe wil voegen, is dat de instappers te Ass zich erg slecht verspreiden, maar lekker op het balkon blijven staan, hierdoor lijkt het misschien ook wel erg druk....
 

01-10-2010 00:07:20
Iceman
Iceman
Het gaat mij vooral om het stuk van Utg tot Ass. Ik zag hem toen Ass binnen komen, en toen kon je geen eens verder spreiden omdat dat ding bomvol zat/stond. Maar ik zie hem ook niet elke ochtend, alleen als ik eerste twee uur les heb.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-10-2010 00:30:27
JdJ
JdJ
Ik kan je vertellen, dat als ik vroeg naar de VU moet, het vanaf Kbw pas echt vol gaat worden, die paar minuten tot Ass zijn wel te overzien, lijkt mij  

01-10-2010 00:37:38
Iceman
Iceman
Dan heeft Kbw wel heel veel instappers, als al dat volk wat ik zag staan(plakken) daar is in gestapt. Maar goed, er kan kennelijk nog 148 man bij%02%,

Laatst bewerkt door Iceman op 01-10-2010 01:42


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-10-2010 09:31:37
JdJ
JdJ
Die 148 geloof ik ook niet, maar dat het met SLT-VI te doen is, geloof ik wel. Via twitter krijg ik berichten van die trein die steeds positivier worden en dan rijdt dat ding met een SLT-VI.

Dit was eigenlijk het laatste wat ik erover wilde zeggen, het blijft volgens mij gewoon een meningskwestie en daar kan je eeuwen over doorgaan
 

01-10-2010 12:01:11
Somda
Somda
De overgang bij Kma gaat echt dicht voor auto's. Als de saendelverlaan na station KMa is opgeknapt.  


13-10-2010 09:10:48
robbertc
robbertc
Nieuws over de Zaanlijn: Per maandag worden een aantal spitstreinen planmatig versterkt. De geluiden zijn dus gehoord
Versterkt worden: 4027, 4029, 14729, 4031, 4052, 4054, 14754 en 4056.

Laatst bewerkt door robbertc op 13-10-2010 19:49
 

13-10-2010 09:59:50
Noodrem
Noodrem
Kijk dat is nog eens goed nieuws!

Chapeau NS!%06%
 

13-10-2010 10:59:47
Iceman
Iceman
Goed om te horen dat de klachten ook echt geholpen hebben%02%. Dan kunnen de Zaanlijn problemen als het goed is de prullenbak in.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

13-10-2010 11:20:50
broek53
broek53
Niet te vroeg juichen; de praktische uitvoering van de planning is er ook nog..  

13-10-2010 13:52:49
fugazi
fugazi
Quote
dlm4yjp: Het enige station in Nederland wat écht dicht is, is station Barendrecht...
We hebben ook nog Shl, Rtb, Rsw en Bet.
Quote
dlm4yjp: Conclusie: pas je gewoon aan als de omstandigheden veranderen, je weet dat stations zo zijn en C'mon, die paar minuten wachten... is dat zo erg?
Als je een (duur) treinkaartje koopt, mag je toch verwachten dat NSR ook buiten de trein aan haar klanten denkt?
 

13-10-2010 15:31:05
broek53
broek53
Zeker, maar NSR gaat niet over stations en zeker niet over stationsoutillage. NS Poort heeft een stevige vinger in de pap, maar uiteindelijk is het Prorail die bepaalt.  

13-10-2010 15:33:01
MDDM
MDDM
Ik dacht dat je dat zo langzamerhand al een tig keren had uitgelegd in diverse topics en reacties.


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2010 17:49:08
microshit
microshit
Quote
Jurre:
Quote
dlm4yjp: Het enige station in Nederland wat écht dicht is, is station Barendrecht...
We hebben ook nog Shl, Rtb, Rsw en Bet.


Ik heb het overigens wel eens zien sneeuwen in Bet (door die roosters heen)

Laatst bewerkt door microshit op 13-10-2010 17:50
 

13-10-2010 20:23:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Quote
Jurre:
Quote
dlm4yjp: Het enige station in Nederland wat écht dicht is, is station Barendrecht...
We hebben ook nog Shl, Rtb, Rsw en Bet.
Met écht dicht spreek ik over regen(sneeuw) én winddicht, dat is Shl vooral niet, ga voor de gein eens helemaal op het voorste bankje (Asd/Asdz zijde) op spoor 3/4 zitten, daar zit je na 10 minuten echt wel te klappertanden. Idem voor Rsw en Bet, Rtb valt opzich nog wel mee, maar van degene die genoemd zijn is Brd toch wel de beste

Quote
dlm4yjp: Conclusie: pas je gewoon aan als de omstandigheden veranderen, je weet dat stations zo zijn en C'mon, die paar minuten wachten... is dat zo erg?
Als je een (duur) treinkaartje koopt, mag je toch verwachten dat NSR ook buiten de trein aan haar klanten denkt?


Op een IC-station vind ik dat wel terecht ja, en het is maar wat je duur vind Jurre, een auto is duurder (alleen al van de aanschafprijs kun je al zeker voor een paar jaar een Jaarabonnement kopen, tegen de kosten van de A.P.K., wegenbelasting, brandstof, etc. kun je echt niet op...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-10-2010 21:00:55
mich
mich
Dat is maar net wat voor auto je rijdt, mijn vorige had geen aanschafprijs, reed 1 op 12 op lpg en dat 100.000km zonder defect. goedkoper kan niet. Weten hoe je dat doet stuur een pb.

Laatst bewerkt door mich op 13-10-2010 21:05
 

13-10-2010 22:02:07
mren
mren
Als je alleen gaat focussen op kosten, is dat het einde van vrijwel elk bedrijf.

De discussie is gestart nav de opmerking dat een bushokje een wel erg karige service is, zeker vergeleken met de riante en warme wachtruimtes zoals die nu nog in Deventer te gebruiken zijn bijvoorbeeld.
 

14-10-2010 09:32:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Mijn mening is dat er voornamelijk gekeken moet worden naar de wachttijd, niet naar het aantal reizigers. Hooguit een kwartiertje wachten zou vanuit mijn ogen geen investering waard zijn, echter als er langer dan dat gewacht moet worden ben ik het er mee eens dat er betere voorzieningen moeten komen.

@Mich: dat is het voordeel van een auto: je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar ook dan zul 's winters toch een kwartier de kou in moeten om de ruiten te krabben


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-10-2010 17:51:49
damart
damart
Quote
robbertc: Nieuws over de Zaanlijn: Per maandag worden een aantal spitstreinen planmatig versterkt. De geluiden zijn dus gehoord
Versterkt worden: 4027, 4029, 14729, 4031, 4052, 4054, 14754 en 4056.


De 4056 was vandaag al versterkt en reed met 10 bakken SLT (gezien te Wd).
 

14-10-2010 19:15:19
robbertc
robbertc
De bijsturing zou vooruitlopend op de plannen van maandag inderdaad al hun best doen om treinen te versterken..  

14-10-2010 19:40:51
daniel81
daniel81
Waar komt al dat materieel zo plotseling vandaan?
Stond dat tot dusverre te niksen?
Zijn dat SLT's die al wel in het land zijn maar nog niet in de omloop zitten?
Is dit indirect het gevolg van het herindienststellen van de 10 plan V's?
Of zijn andere treinen korter geworden?
 

14-10-2010 19:47:30
robbertc
robbertc
Er komen 'slechts' 2 zessen meer beschikbaar, die met wat herverdeling best wel wat treinen kunnen versterken..  

14-10-2010 20:18:31
broek53
broek53
Nu ja, dat is alles tamelijk arbitrair. wat robbertc "beschikbaar" noemt, is het aantal dat het materieelmanagement van NSR wil afstaan aan de rijdende dienst . er zijn veel meer stellen in het land, maar aan een aantal moet nog wat desoftwarewijzigd, aircokastenvervangen en anderszins mee gespeeld worden . Getalsmatig: er zijn minimaal 82 stellen overgenomen door NSR, maar er zijn maar 64 diensten (inclusief onderhoud), en dat worden er nu kennelijk 66. Minimaal zestien stellen worden dus helemaal niet ingezet in de reizigersdienst.  

14-10-2010 20:31:03
daniel81
daniel81
Helder, bedankt!  

17-10-2010 15:40:38
Somda
Somda
Er schijnt weleens eens SLT kapot te gaan op de Zaanlijn. Twee stellen extra is geen overbodige luxe  

14-07-2013 22:58:05
joostb1
joostb1
update zondag 14 juli 2013:
http://www.ns.nl/calamiteiten/actualiteiten/uitloop-werkzaamheden-uitgeest-zaandam.html
Quote
Uitloop werkzaamheden Uitgeest - Zaandam

Werkzaamheden tussen Uitgeest en Zaandam gaan langer duren dan voorzien was. Daardoor kunnen er maandag tot zeker 16.00 uur nog geen treinen rijden. ... %/quote%


Laatst bewerkt door joostb1 op 14-07-2013 22:59


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

14-07-2013 23:03:11
ZJ37
ZJ37
Dat het drie jaar stil is geweest in dit topic is eigenlijk een goed teken!  

15-07-2013 00:21:11
charta
charta
Dat mag dan wel zo zijn, maar 16 uur uitloop van werkzaamheden is niet zo maar een foute berekening. Ik vind het een grof schandaal. Er is een gerede kans dat men van te voren heel goed wist dat het werk niet in de vastgestelde tijd kon worden uitgevoerd, maar dat het pas op het laatste moment is meegedeeld.  

15-07-2013 06:48:14
kniesoor
kniesoor
Het is allemaal een groot complot ja.  

15-07-2013 07:53:36
ZJ37
ZJ37
@charta: Dat kan zijn, maar er kunnen altijd tegenvallers zijn tijdens het werk: een werkmachine die defect raakt, stuiten op iets prehistorisch waardoor niet verder gewerkt mag worden en zo zijn er wel meer onvoorziene dingen te bedenken.

Reisinfo was bovendien gisteren zo attent om het vroegtijdig te melden op de website en via sms, dus reizigers worden altijd gepoogd zo snel en vroeg mogelijk te bereiken.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-07-2013 07:54
 

15-07-2013 08:44:58
Harold27
Harold27
Maar communiceer dan waarom zoiets gebeurt. Mensen hebben vaak veel begrip als ze de reden weten.  

15-07-2013 09:47:12
b2py
b2py
Via SMS? Ik heb niks gehad..  

15-07-2013 10:18:52
Harold27
Harold27
Ik bedoel, dat als je naar buiten toe zegt: wegens uitgelopen werkzaamheden, dat dan iedereen boos is.
Als je zegt bijvoorbeeld: de werkzaamheden lopen uit, omdat vervuilde grond is aangetroffen, of welke plausibele reden dan ook, hebben mensen veel begrip.
Maar het kan natuurlijk zijn, dat het een planningsfout betreft, en dan houd je het het beste maar vaag.
We weten het niet.
 

15-07-2013 13:03:07
ruysdael
ruysdael
Quote
ZJ37 (zo 14 jul 2013 23:03:11 https://www.somda.nl/forum/9184/p459043/): Dat het drie jaar stil is geweest in dit topic is eigenlijk een goed teken!
Lol. Heb de afgelopen maanden nog te vaak gehad dat ik 1 of 2 treinen later pas in het treinstel paste omdat er weer een losse SLT aan kwam banjeren. Het is alleen gewoon geworden. Ik hou er al een soort van rekening mee.
 

02-08-2013 10:31:14
joostb1
joostb1
Het is flink trappenklimmen op station Wormerveer:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/zaanstreek/article23800273.ece/Pro-Rail-geen-alternatief-voor-enge-voetgangersbrug

Vijf trappen op-en-af om op het perron v.v. te komen!


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

02-08-2013 10:38:35
ZJ37
ZJ37
Moet zeggen dat die tijdelijke brug in Breda (78 treden op en 57 af) er wel heel stuk stabieler uitziet dan dit ding met die dunne buisjes-constructie.  

02-08-2013 18:03:28
train85
train85
Ik gebruikte vandaag in Bd gewoon de tunnel nog, ging niet die grote trap hoog over uitproberen.  

02-08-2013 19:16:00
Bert13
Bert13
Alleen heb je dat alternatief in Wm dus niet, ook niet als je met een fiets of kinderwagen met de trein mee wilt...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-08-2013 19:55:01
ZJ37
ZJ37
Net zo min als je Bd aan de noordzijde moet zijn. Of je moet een enorm eind omlopen.  

02-08-2013 20:13:43
sfj
Gelukkig is het allemaal maar tijdelijk ten behoeve van structurele verbeteringen voor mindervaliden zoals de liften te Wm, Kzd en betere tunnels ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

12-10-2013 13:58:01
joostb1
joostb1
Woensdag 9 oktober j.l. zag ik op Wormerveer dat het vernieuwde spoor 1 en het nieuwe bijbehorende perron in gebruik is.

Op spoor 2 stond rond 14.10- 14.20u een SLT-treinstel te wachten dat niet verder kon rijden naar Uitgeest omdat daar wisselproblemen zouden zijn (niet teruggevonden in OD van die dag). Dit treinstel zou treinnummer 4755 worden. Treinnummer 4055 vertrok met +10 uit Wormerveer.

Maar het bijzondere was dat spoor 1 gebruikt werd om treinnr. 842 te laten passeren en om, even later, treinnr. 4740 te laten stoppen.
De passagiers die op het middenperron stonden te wachten, konden (vijf trappen op en af, om de nieuwe fietsenstalling heenlopen) naar het perron van spoor 1 om 4740 te halen.

Laatst bewerkt door joostb1 op 12-10-2013 14:00, reden: verbetering


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

12-10-2013 14:32:04
Hoera63
Hoera63
Reed de 800 met een redelijke snelheid? Doe sporen waren toch voor 80 of 100 km/h?  

13-10-2013 22:45:02
joostb1
joostb1
Nee, de wissels zijn in afgebogen stand niet geschikt om snel doorheen te rijden.  

14-10-2013 06:34:01
Bert13
Bert13
Euhm, juist wel toch? Het is de bedoeling dat de passage van IC's eindelijk wat sneller kan (over welk spoor deze ook gaan), dus ik meen dat er een aantal 80 km/h-wissels liggen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-10-2013 08:51:53
Ht
Ht
Even op Sporenplan.nl gekeken. Alleen bij binnenkomst over de sporen 1 en 4 is het geschikt voor 80, bij vertrek echter 40 km/h. Sprinters moeten dus in principe op spoor 1 en 4 stoppen om de intercity's met 80 km/h te laten passeren over 2 en 3.  

14-10-2013 20:31:59
joostb1
joostb1
Het schijnt de bedoeling te zijn dat de sprinters gewoon van de sporen 2 (ri. Uitgeest) en 3 (ri. Zaandam) blijven vertrekken en de intercity's vooraf resp. daarna passeren. Dat er alleen naar resp. 1 en 4 wordt uitgeweken als de sprinter vertraging heeft en 'opzij' gaat om een intercity te laten passeren.
Dan krijg je dus een situatie dat in de ochtendspits de reizigers op het middenperron (sporen 2 en 3) staan te wachten (winkeltje, kaartjesautomaten) en er wordt omgeroepen dat de sprinter vertraging heeft en van een ander spoor (en dus een ander perron) vertrekt. En de reizigersmassa naar het andere perron via trappen en tunnel. Immers, intercity's kunnen alleen met snelheid over de sporen 2 en 3 rijden.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

30-01-2014 02:14:09
ruysdael
ruysdael
Het is weer zo ver. Vanaf de nieuwe DRGL is trein 4754 verkort van 10 naar 6 bakken SLT, en dus regelmatig zijn het er 4. Gevolg: proppen op Sloterdijk (wat al een minuut of 3-5 duurt), waarna alsnog 50+ mensen achterblijven. Ik dacht dat ik altijd een toevallige pechvogel was, maar heb met behulp van http://ovtijden.com/infoplus/mat/4754/20140124/ even opgezocht wat de vertragingen waren in Januari. Conclusie: in januari is er géén één trein 4754 met minder dan +8 aangekomen te Utg. Op geen enkele dag. Ook zie je duidelijk dat veel vertraging wordt opgelopen op Ass. Logisch, want mensen proberen zich tevergeefs minutenlang in een trein te wurmen die al vol zit.

NS Love you.

Hulde aan de HC's die ik altijd tref. Nog nooit is er moeilijk gedaan over het feit dat ik 1e klas zit, nadat ik 1 of 2 treinen heb moeten laten schieten. Laatst zelfs een HC gehad, die de "valse" 1e-klassers eerst aansprak, waarna 80% opstond om de coupe te verlaten, waarna de HC zei "Ga maar weer zitten mensen, zowel naar personeel als naar passagiers wordt niet geluisterd, dus geniet van uw 1e klas zitplaats". En dan nog niet te spreken over een aantal keer dat we via de (on)bemande cabine naar binnen mochten omdat er via de normale deuren geen doorgang meer was. Cabineritten alom. Een pluim dus wel hoe het rijdend personeel omgaat met het falen van het hoofdkantoor.
 

05-02-2014 15:17:35
joostb1
joostb1
Sinds de dienstregeling 2014 is ingegaan, is 's avonds en in het weekend de reistijd tussen de kleine Zaanstations en Purmerend/ Hoorn v.v. flink verlengd.

Als de stoptrein uit Uitgeest (serie 40xx) in Zaandam aankomt, is de stoptrein naar Purmerend en Hoorn (serie 33xx) net weg.
In tegenovergestgelde richting hetzelfde probleem: Als de stoptrein uit Hoorn en Purmerend (serie 33xx) in Zaandam aankomt, is de stoptrein naar Uitgeest (serie 40xx) net weg.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

05-02-2014 15:54:11
Pretender
Pretender
Daarnaast zorgt de 3300 altijd voor problemen voor de Hemtunnel richting het noorden. Deze serie is vaak genoeg vertraagd, waardoor de op tijd rijdende 4000 een rood sein krijgt omdat de 3300 voorrang verdient.  

05-02-2014 16:01:47
Iceman
Iceman
Gelukkig wordt er druk gemonitord en gaat het daardoor inmiddels veel beter met de 3300.

Dit lijkt me alleen niet het juiste topic om de 3300 af te branden.
 

05-02-2014 16:29:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Pretender (wo 05 feb 2014 15:54:11 https://www.somda.nl/forum/9184/p485038/): Daarnaast zorgt de 3300 altijd voor problemen voor de Hemtunnel richting het noorden. Deze serie is vaak genoeg vertraagd, waardoor de op tijd rijdende 4000 een rood sein krijgt omdat de 3300 voorrang verdient.


Dat is vaker de schuld zelfs van de 3000 die dan +3 heeft en natuurlijk precies ook door de rechter tunnelbuis gaat terwijl de middenbuis gewoon beschikbaar is


MCN ASD
 

05-02-2014 18:18:09
Bert13
Bert13
Nou valt dat tegen omdat de 800 ri Asd ook nogal eens gebruik maakt van de middenbuis. Een probleem wat erg simpel te verhelpen is, maar toch.
De 3000 ri. Asd blijft ook vaak net na Kbw staan, omdat de 3300 en 4000 beide sporen in Zd bezet houden.