Zaanlijn perikelen
Forum: Algemeen - Algemeen
24-09-2010 20:07:34
Noodrem
Noodrem
We hebben de 'problemen' (... of hoe je ze wilt noemen) allemaal waarschijnlijk wel voorbij zien komen in de OD-topics.

Ik open dit topic om de achterliggende redenen te weten te komen. Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat dag na dag, week na week er zo geblunderd wordt op deze lijn?

De feiten:

Sinds de introductie van het Mat'64 materieel op de Zaanlijn ging het al bergafwaarts. Setjes van 2xV waren eerder regel dan uitzondering. Het duurde een tijdje, maar de inzet van het materieel verbeterde langzamerhand. Opgelost zijn ze nooit: dikwijls reden er nog 2xV of zelfs solo V'tjes over de Zaanlijn.

Het SLT-materieel is sinds het wijzigingsblad van 6 september heeft het SLT-materieel zijn intrede op de Zaanlijn gedaan.
De geschiedenis van het Mat'64 materieel lijkt zich te herhalen. Vele spitstreinen worden met solo stellen gereden en legio treinen vallen uit. Reizigers te Kzd & Kbw moeten elke dag maar hopen dat NSR gunstig is gestemd en dat er eens een trein volgens omloop rijd. Dikwijls komt het voor dat delen zoniet het hele perron mag achterblijven omdat de treinen (onverantwoord) vol zitten.

Wat is er nu exact aan de hand? Wat veroorzaakt al dit reizigersleed en waarom is NSR kennelijk zo onvermogend om iets aan deze situatie te doen?
 

24-09-2010 20:14:20
AlbertP
AlbertP
Door de ETMET-proef heeft NS meer stellen nodig waardoor tekorten ontstaan in de rest van het land. En dat net in het jaar dat DDM-1 en Plan T compleet buiten dienst zijn gezet. NS is hiermee blijkbaar iets te vroeg geweest.  

24-09-2010 20:14:41
mren
mren
Als dit toch een zeurtopic wordt: de late 800'en richting zuiden met solo stellen kennen ook staande reizigers vele uren na de spits.
En solo DM'90 in de 7900 of SGM-II in de 7000 is ook persen.

Maar goed, dat telt niet hier...
 

24-09-2010 20:15:55
mren
mren
Quote
AlbertPool: Door de ETMET-proef heeft NS meer stellen nodig waardoor tekorten ontstaan in de rest van het land.

ETMET = IRM en SGM, Zaanlijn = SLT, wat is de link behalve de toevalligheid van het samenvallen van ETMET met terzijdestelling DDM-1?

Laatst bewerkt door mren op 24-09-2010 20:16
 


24-09-2010 20:19:26
spoorhaas
spoorhaas
@mren:

Ik denk dan dat we beter een kleine rekensom kunnen maken....

In de 5100, 9800, 19800, 4000, 14700, 7400, 17400 met SLT, hoeveel stellen zijn er nodig per serie.... en vooral, hoeveel stellen zijn inzet klaar... ( dat wil zeggen, overgenomen en inzetbaar voor NSR )

In de 7000, 7600, 13600, 16000, 6000, 26000, 19500, 18800 (?) SGM stellen, hoeveel stellen zijn er nodig per serie....

Dan houden we aardig wat mat over, kleine berekening maken en ik denk PERSOONLIJK dat er toch te weinig Mat '64 misschien ingezet kan worden... MAar ik pin mij er totaal niet op vast!

Laatst bewerkt door spoorhaas op 24-09-2010 20:19
 

24-09-2010 20:29:22
MDDM
MDDM
Quote
AlbertPool: Door de ETMET-proef heeft NS meer stellen nodig waardoor tekorten ontstaan in de rest van het land.
Lees nou het topic van ETMET eens na. Daar heeft Broek53 al uitgelegd dat het daar niet mee te maken heeft.
Quote
broek53: Maar: de materieelstelling op o.a. de Zaanlijn heeft nu eenmaal helemaal nul komma nul niks te maken met ETMET. Er komt volgende maand, na afloop van ETMET, geen bak bij of zo.
En uit verschillende berichten op twitter zijn er ook zat treinen die wel gewoon plek hebben. Voor vol, achter plek zat. En dat gewoon in een SLT-VI.


Gr Joop mcn Lls
 

24-09-2010 20:43:55
AlbertP
AlbertP
Zo zie je maar, berichten uit de krant (ND in dit geval) kun je niet zomaar geloven als het over spoorse zaken gaat...  

24-09-2010 20:49:49
Iceman
Iceman
SLT gaat te vaak kapot, dat zal een oorzaak zijn. Dat moet toch wel beter gaan na verloop van tijd mag ik hopen.
En ik denk dat men moeite heeft met zesjes en viertjes uit elkaar houden. Volgens de normen moet het allemaal net in een zesje passen. Maar als er dan een viertje voor komt rijden ben je de, spreekwoordelijke, sigaar. Het is te hopen dat men dat een beetje onder controle krijgt. Als men het net zo goed uit elkaar gaat houden als mDDM en DDAR voorspel ik weinig goeds...

Maar inderdaad, sinds het SGM van de Zaanlijn is verdwenen is het minder goed gegaan. 5/6 bakken SGM zijn in de spits perfect voor de Zaanlijn.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

24-09-2010 21:46:34
montrose
montrose
De laatste regel van Iceman onderschrijf ik als dagelijkse Zaanlijn reiziger sinds 1977 volledig . In 1983 (de opening van de Hemtunnel) was de twee na laatste grote wijziging op de Zaanlijn , van plan V 841-904 naar SGM , deze wijziging verliep vlekkeloos.
Daarna ging het bergafwaarts, van SGM naar plan V en als laatste dus van plan V naar SLT.
Anderen mogen dit een zeurtopic vinden , als men er niet dagelijks mee te maken heeft , heeft men eigenlijk geen recht van spreken.
 

24-09-2010 22:04:21
mren
mren
Quote
montrose: als men er niet dagelijks mee te maken heeft , heeft men eigenlijk geen recht van spreken.

Andere kant dan: waarom zou het specifiek op de Zaanlijn erger zijn dan in de rest van het land?
 

24-09-2010 22:07:27
ruysdael
ruysdael
De feiten zijn dat de bijsturing a) viertjes en zesjes niet uit elkaar kan houden b) zeer zelden vervangend materieel regelt (er zijn nogal wat treinen opgeheven geweest namelijk). Daarnast nog het feit dat SLT dagelijks kapot gaat. En dan is het sommetje compleet. Andere kan van het verhaal is dat niemand er wat aan kan doen. De overheid heeft geen stok om mee te slaan. NS luistert niet naar reizigers. Niet naar het personeel (getuige het feit hoe_vaak conducteurs omroepen massaal klachten in te sturen).

Conclusie: Laat de overheid een stok hebben om mee te slaan! Zoals het nu gaat is bespottelijk triest.
 

24-09-2010 22:08:04
ruysdael
ruysdael
Quote
mren:
Quote
montrose: als men er niet dagelijks mee te maken heeft , heeft men eigenlijk geen recht van spreken.

Andere kant dan: waarom zou het specifiek op de Zaanlijn erger zijn dan in de rest van het land?
Wat heeft de rest van het land te maken met een topic over de Zaanlijn? In het OD mag je het er niet over hebben. Nu is er een eigen topic voor: mag het ook al niet.
 

24-09-2010 22:16:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Tsjah, bij de een zijn kennelijk meer klagers dan bij de andere. De 3300 was er vroeger ook zo'n eentje, maar daar heb ik niemand over gehoord...

Op zich vind ik het geen ramp als het gewoon normaal word opgesomd, maar enkele gebruikers hier doen net alsof er een kernbom is ontploft wanneer er 2 bakken SLT minder zijn en gebruiken daarbij 1200 uitroeptekens of 780 Smiley's...
Maak gewoon een overzichtelijk lijstje per dag zonder fratsen, dan is toch alle info de deur uit zonder dat iemand zich er ernstig aan hinderd.

Bovendien zullen evt. meekijkende "hoge pieten" op dit forum het ook serieuzer nemen als het overzichtelijk en professioneel word gemeld. Dus gewoon puntsgewijs kort en krachtig.

Voorbeeldje:

-4017 met DD-AR 7464.
-4045 met SLT-IV i.p.v. SLT-VI, enkele achterblijvers te Zd en Ass.
-4032 met 2x SLT-IV i.p.v. SLT-VI, wegens defecte deur te Asd +5.

Hier zal dus niemand over klagen, het zijn feiten die normaal worden opgesomd, zet zoals iedere andere lijn in Nederland.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-09-2010 22:17:14
mren
mren
Quote
maccerr:
Quote
mren:
Quote
montrose: als men er niet dagelijks mee te maken heeft , heeft men eigenlijk geen recht van spreken.

Andere kant dan: waarom zou het specifiek op de Zaanlijn erger zijn dan in de rest van het land?
Wat heeft de rest van het land te maken met een topic over de Zaanlijn? In het OD mag je het er niet over hebben. Nu is er een eigen topic voor: mag het ook al niet.
Ik zeg niets over niet mogen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de problemen op de Zaanlijn zo veel verschillen van de andere lijnen in het land waar je in de ochtendspits eigenlijk geen extra reizigers wil hebben.

Laatst bewerkt door mren op 24-09-2010 22:17
 

24-09-2010 22:25:42
Iceman
Iceman
Het maakt toch ook niet uit welke lijn net zo erg/erger is dan de Zaanlijn? Het gaat in dit topic over de problemen van de laatste tijd op deze lijn. En dat de Zaanlijn veel genoemd wordt in de OD topics komt omdat er aardig wat Somda gebruikers met de lijn te maken hebben.

Laatst bewerkt door Iceman op 24-09-2010 22:32


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

24-09-2010 22:48:07
montrose
montrose
Verder zijn het niet alleen Somda gebruikers die klagen , maar ik hoor het treinpersoneel ook dagelijks klagen.
Even voor dlm4yjp:
- 4023 vanaf Asd +10 wegens CARGO( heeft niets met SLT te maken, komt meerdere malen per week voor ) en ETMET in het pad. dd 24092010
- 4023 vanaf Asd +7 wegens ETMET dd 23092010
En dat wordt allemaal heel netjes omgeroepen ( hulde)

Als ik zo'n lijst moet maken vanaf 6 september jl. kom ik wel tot 15 incidenten in die 3 weken dat ik nu SLT meemaak.

Als dat normaal is ( want er zijn gebruikers die zich afvragen waarom de Zaanlijn zou afwijken van andere lijnen) , dan lijkt het mij toch niet zo goed te gaan met NS.

Laatst bewerkt door montrose op 24-09-2010 22:51
 

24-09-2010 22:51:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je iets normaal maar duidelijk in beeld wilt brengen is dit volgens mij de enige manier


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-09-2010 23:09:17
ruysdael
ruysdael
Quote
dlm4yjp: Op zich vind ik het geen ramp als het gewoon normaal word opgesomd, maar enkele gebruikers hier doen net alsof er een kernbom is ontploft wanneer er 2 bakken SLT minder zijn en gebruiken daarbij 1200 uitroeptekens of 780 Smiley's...
Kom nou. Dat valt ook wel mee hoor.
 

24-09-2010 23:12:47
ruysdael
ruysdael
Wat ik mij overigens afvraag: hoe volgt de overheid hoe NS haar taak uitvoert? Kijkt die alleen naar de punctualiteitscijfers elke jaar? Het zou toch mogelijk moeten zijn elke rit te registeren en ook uitgevallen ritten te registreren net als in Stads- en Streekvervoer. Overigens wordt in stads- en streekvervoer ook steekproefsgewijs gemeten of er wel voldoende capaciteit ingezet wordt en hoeveel mensen er achter blijven / of de voertuigen niet onverantwoord vol zitten. Lijkt mij ook wel wat voor de trein.

Het grappige vind ik dat op het forum het soms "logisch" gevonden wordt dat er ritten uitvallen of vertraagd zijn. "Het is nieuw materieel, dus gun het wat tijd". Als er in Amsterdam een nieuw type tram of bus gaat rijden dan krijgt het GVB gewoon een dikke vette boete als er ritten uitvallen, omdat zij hun materieel niet op orde hebben. De reiziger is de klos en zou niet op moeten draaien voor fouten in door NS besteld materieel en door NS opgeleide machinisten die nog moeten wennen.

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-09-2010 23:20
 

24-09-2010 23:29:01
ruysdael
ruysdael
ROVER wil einde aan chaos rond stoptreinen

Persbericht
ROVER wil dat er direct een einde komt aan de chaos die op verschillende spoortrajecten wordt veroorzaakt door te korte stoptreinen. De reizigersvereniging wordt overspoeld met klachten over overvolle treinen en beschouwt de proef “elke tien minuten een trein” als geen succes. ROVER-voorzitter Arriën Kruyt heeft NS gevraagd zich de negatieve berichtgeving rond de proef aan te trekken en het OV geen verdere imagoschade aan te doen.

Sinds de aanvang van de proef “elke tien minuten een trein” wordt ROVER overspoeld met klachten over vertragingen en overvolle stoptreinen. De oorzaak ligt echter voor een groot deel buiten de proef: NS hebben tegelijk met de proef nieuwe sprinters in gebruik genomen en oudere dubbeldekkertreinen van het spoor verwijderd. ROVER vindt de planning van NS onbegrijpelijk, volgens de reizigersvereniging had NS tijdens de proef juist materieel achter de hand moeten houden in plaats van treinen van het spoor te verwijderen.

Maandag voerde ROVER een spoedoverleg met NS over de toestanden op het spoor. Na dit gesprek was de reizigersvereniging positief: de problemen waren bij NS bekend en de vervoerder gaf aan de treinen op een aantal trajecten te zullen verlengen. Sindsdien komen echter nog onophoudelijk klachten bij ROVER binnen waardoor de oplossing nog niet dichterbij lijkt.

“De gang van zaken bevordert wederom een negatief imago van het OV, dat is in niemands belang. De vraag is of het verstandig is om met de proef door te gaan”, schrijft ROVER-voorzitter Arriën Kruyt aan NS. Volgens ROVER is de proef “elke tien minuten een trein” geen succes en kan het alleen worden voortgezet indien NS per direct de dubbeldekkertreinen weer in gebruik nemen.

Lees hier verder: http://www.rover.nl/nieuws/berichten/berichten.php?id=ber100924

Het is dus echt geen geklaag van alleen wat somda-gebruikers... "NS heeft tegelijkertijd nieuwe Sprinters in gebruik genomen". Over welke lijn zou dat nou toch gaan?
 

24-09-2010 23:43:47
Lucchese
Lucchese
Ja klopt betreft ook de Zaanlijn. Dit bericht haalde zelfs het ontbijtnieuws vanochtend. Ook werd er over de lijn Ut-Ledn gesproken.  

24-09-2010 23:49:39
lex_t
lex_t
Het lijkt me niet slim om tegelijk EN nieuw materieel in gebruik te nemen, EN een experimentele dienstregeling.  

24-09-2010 23:52:43
ruysdael
ruysdael
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/uitzendingen/miMedia/213196/2010w38/vr06.213383.public.29579890.RTL_Ontbijtnieuws_0700.xml

Check op 3:25. Het bericht rept overigens geen woord over ETMET.
 

24-09-2010 23:52:55
bart84
Moderator
bart84
Een treinstel type SLT zal niet speciaal in storing gaan, als er op een ander traject meer treinen gaan rijden.
Als SLT een maand later/eerder zou zijn ingezet, lijkt mij dat dezelfde problemen aan de orde komen.
---------
En omgekeerd:
Omdat de extra treinen bij een lichte vertraging de andere treinen (4000,(1)7400, 14700)kunnen hinderen kan geklaagd worden, maar of dat die andere treinen nu Mat, SGM, VIRM, DARR of SLT was geweest, doet niet zoveel aan de vertraging.


Mvg. Bart
 

25-09-2010 00:02:37
ruysdael
ruysdael
Om dan gelijk de vraag van mren te beantwoorden: volgens mij heeft een losse SGM-II in de 7000 of losse Buffel in de 7900 nog niet de landelijke TV en krant gehaald. Misschien dat het wat aangeeft...

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-09-2010 00:02
 

25-09-2010 00:17:20
mren
mren
Die vier dode Nederlanders op de snelweg in Frankrijk hebben ook het landelijke nieuws gehaald, die duizenden dode Arikanen die niets te eten hadden vandaag en de weken hiervoor zijn niet in het nieuws geweest. Maar die Nederlanders is natuurlijk veel erger...  

25-09-2010 00:18:36
ruysdael
ruysdael
Misschien kun je beter dingen die vergelijkbaar zijn met elkaar vergelijken in plaats van dingen van een heel andere categorie met elkaar te vergelijken  

25-09-2010 00:19:21
mren
mren
Het gaat om het idee dat iets wat je niet weet, niet per definitie niet bestaat.

Edit: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid

Laatst bewerkt door mren op 25-09-2010 00:19
 

25-09-2010 01:36:57
willy84
willy84
Quote
maccerr: Om dan gelijk de vraag van mren te beantwoorden: volgens mij heeft een losse SGM-II in de 7000 of losse Buffel in de 7900 nog niet de landelijke TV en krant gehaald. Misschien dat het wat aangeeft...


Dat heeft te maken met het feit dat NOS/RTL niet te ver van Amsterdam/Hilversum af wil filmen. Je ziet ze ook vaak in bijvoorbeeld Amersfoort filmen.

Nooit een keer 'de mening van de straat' oid vanuit bijvoorbeeld Dokkum, Delfzijl of Heerlen. Altijd Amsterdam/Utrecht/Den Haag en omgeving.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-09-2010 02:47:49
Pim530
Pim530
Er wordt hier SGM -> V -> SLT opgenoemd, maar er heeft toch ook nog DDAR in de 4000 gereden?  

25-09-2010 07:52:35
Duitje
Duitje
Toen reed de 4000 nog Rtd-Ekz


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

25-09-2010 08:45:33
MDDM
MDDM
Quote
maccerr: Conclusie: Laat de overheid een stok hebben om mee te slaan! Zoals het nu gaat is bespottelijk triest.
Hmm, als je het daar over wilt hebben. In de ochtend en avondspits met 2 metro stelletjes rijden is
A:net zo schandalig
B: niet iets van 1 dag constateren, maar de hele afgelopen week al.
Maar ja, dat heeft de landelijke pers ook niet gehaald, dus niet iets om over te zeuren. Heeft voor de rest niks met de Zaanlijn te maken, weet ik. Maar graag een stok hebben om mee te slaan,dat is uit jouw tobo komende bespottelijk.

Laatst bewerkt door MDDM op 25-09-2010 08:46


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 09:52:54
superboer
superboer
Zolang iedereen mee kan in die 2 metro stellen is er toch niks aan de hand?


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-09-2010 09:57:30
Somda
Somda
Waarom bouwen ze Zaanlijn tot Uitgeest niet om tot metrolijn.
Dan kan er gemakkelijk elk tien minuten een metro rijden
 

25-09-2010 09:58:33
geert
geert
Het grote probleem zit m.i. in het plannen op de sta/vol norm. Sowieso in mijn ogen al belachelijk, ik wil gewoon zitten in de trein. Er wordt dus bij voorbaat al gepland op 'Japanse toestanden'. Als er dan door allerlei goede en minde goede redenen ook nog minder materieel komt dan gepland, dan gaat het gelijk fout. De 9800-serie is ook nog steeds drama, maar dat meld ik maar niet meer. Is immers niet meer opvallend...
En op lengte krijgen en houden van treinen is altijd al een hachelijke zaak geweest bij NS. Snap dus niet dat dit niet eens structureel wordt aangepakt in een project. Denk bijv. aan inzet ICR in de 800/900 tussen 2000 en 2004, de inzet van de koplopers (het onderscheid tussen een 3 en een 4 is daar volgens mij nog nooit serieus gemaakt) enz.
Alleen door het plannen op te volle normen is iedere misser tussen plan en uitvoering gelijk een drama. Dus plan de treinen weer normaal op zit-norm en er is niks meer aan de hand. Ja er is dan wel eens een stel te weinig en ja dan is het een keer heel druk, maar dat zijn dan echt incidenten zoals het hoort.
Met de huidige bezetting is het wachten op grotere incidenten bijv. flauwvallen van mensen of mensen die onderweg voor een rood sein de deur open doen en verder gaan lopen.
 

25-09-2010 10:10:40
MDDM
MDDM
Quote
superboer: Zolang iedereen mee kan in die 2 metro stellen is er toch niks aan de hand?
En laat dat nou juist niet het geval zijn geweest.


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 10:16:33
broek53
broek53
Mijn sterke, aan zekerheid grenzende indruk is dat het maar niet wil lukken (hiero op Somda) om het zaakje te ontrafelen. Er wordt, als het over "de Zaanlijn" gaat, steeds over verschillende feiten en verschillende oorzaken door elkaar heen gepraat, waarbij de enige constante schijnt te zijn dat sommigen vinden dat er over "de Zaanlijn" teveel gepraat (men vindt: gezeurd) wordt.

Los van het verleden: volgens mijn (niet eens zo bescheiden) mening is sinds 6 september het issue eigenlijk niet "de Zaanlijn", maar "het disfunctioneren van SLT sinds de omloopuitbreiding", in het verlengde daarvan "hoe wordt de treindienst met zijn disfunctionerende SLT bijgestuurd" en ergens op de achtergrond "de treinen zijn erg klein / te kort gepland". Als je het zo bekijkt, zul je zien dat al deze verschijnselen zich ook zouden hebben voorgedaan als op 6 september op een andere corridor waarop veel materieel wordt ingezet, in een keer dat materieel zou zijn vervangen door SLT, bijvoorbeeld het Flevo-cluster. Dan zou dit topic nu "Flevo-perikelen" geheten hebben en eigenlijk zou ook dat niet echt juist geweest zijn.
En zo bezien denk ik dat we het niet over de legitimiteit van het "klagen over de Zaanlijn" zouden moeten hebben, maar over wat er in breder verband aan de hand is / aan de hand zou kunnen zijn.
 

25-09-2010 10:30:36
MDDM
MDDM
Met de instroming van de VIRM liep het ook al niet soepel. En nu klaagt men alleen nog over comfort (persoonlijk iets) en doedelzak geluiden. Uiteraard is het niet goed te praten dat SLT zo vaak, om onverklaarbare redenen de geest geeft. En achter de schermen is men druk bezig de storingen te analyseren en naar oplossingen te zoeken. Ik hoop (en ga er van uit) dat het binnen niet afzienbare tijd opgelost is. En dan kunnen we het gaan hebben over de verdere tekortkomingen (als die er al zijn) van de SLT en de Drgl op de Zaanlijn zelf.


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 10:43:41
broek53
broek53
Er is in ieder geval één verband gevonden tussen de inzet van SLT op de Zaanlijn en het geregeld stilvallen van dat spul op "de Zaanlijn", meer in het bijzonder in Wormerveer en Krommenie=A. Bij het passeren van de bovenleidingloze brug over de Nauernasche Vaart valt menig SLT helemaal 'dood" en moet vervolgens weer helemaal "opgebouwd" worden, hetgeen met de boordcomputers kennelijk nogal wat tijd kost. (En daar zal de geringe routine van de machinisten op SL dan ook wel een rol spelen). Oplossing voorlopig: met het materieel in de eerste remstand over de brug rijden, dan valt het systeem niet uit (iets dat SLT overigens gemeen heeft met mDDM's). Aan een echte oplossing wordt gewerkt, en woensdag wordt die beproefd.  

25-09-2010 11:23:01
MDDM
MDDM
Je geeft zelf al het antwoord. Vorige reactie daarom weggehaald Bij een VIRM,ICMm, SGMm is het ook aangeraden om in een remstand stroomloze bruggen te nemen. Werkt perfect.

Laatst bewerkt door MDDM op 25-09-2010 11:25


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 12:01:23
nielske90
nielske90
Quote
geert: Het grote probleem zit m.i. in het plannen op de sta/vol norm. Sowieso in mijn ogen al belachelijk, ik wil gewoon zitten in de trein.
Niks of niemand houdt je tegen om een eerste klas kaartje te kopen.
 

25-09-2010 15:11:34
robins
robins
Quote
MDDM:Bij een VIRM,ICMm, SGMm is het ook aangeraden om in een remstand stroomloze bruggen te nemen. Werkt perfect.


VIRM kan ik begrijpen, SGM en ICM niet. is er ook een reden bij gegeven?

mvg,
Robin
 

25-09-2010 15:18:22
MDDM
MDDM
Dan blijft ook de installatie in bedrijf, net als bij VIRM en SLT


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 15:37:44
robins
robins
is het niet zo dat VIRM (net als SLT) spanning terug leveren aan het net? Oftewel, zodra je gaat remmen lever je spanning aan het net, maar ook aan je eigen installaties. Op het moment dat de HS weg valt op een spanningsloze brug kan je dus door te remmen dit voorkomen. Bij ICM en SGM is dit niet mogelijk, dus heeft remmen geen zin.

(ik weet het, het gaat over de zaanlijn, maar daaar zit bij Kma dus een spanningsloze brug%08%)

mvg,
Robin
 

25-09-2010 15:56:01
MDDM
MDDM
Remmend over de brug bij Kma blijft de installatie gewoon in dienst. Doe je dat niet gaat alles uit. Duurt geen minuten voordat het weer in dienst is zoals bij een SLT,maar ik verkies er voor om er met een remstandje overheen te gaan.


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 16:28:22
MasterE
MasterE
SLT, VIRM, MDDM, SGMm. Leveren allen bij het remmen retourstroom aan de eigen installatie en/of aan het net waar een andere trein in de zelfde sectie dan gebruik van maakt. Is er geen andere trein in de buurt dan wordt alles weggevoerd via de remweerstanden.

Mcn Asd.
 

25-09-2010 18:40:47
robins
robins
waarom zitten er dan weerstanden op het dak van SGMm

mvg,
Robin
 

25-09-2010 18:59:46
JcJay
JcJay
Quote
MDDM:En uit verschillende berichten op twitter zijn er ook zat treinen die wel gewoon plek hebben. Voor vol, achter plek zat. En dat gewoon in een SLT-VI.

Voor vol, achter leeg in een SLT? Vind ik vreemd, dan ligt t echt aan het gedrag van de reiziger, zeker met zo'n open inrichting als in de SLT waar je de hele trein door kan kijken. Ik ben van mening dat je door de open inrichting van de SLT, binnen in de trein makkelijker, eerder en sneller door zult lopen door de trein naar een wat rustiger ruimte (dus naar achter) dan in zo'n traditionele trein waar je constant twee deuren open moet trekken wil je van het éne rijtuig naar het andere... %09% Kortom das mijn gedachte, praktijk is blijkbaar anders...

Laatst bewerkt door JcJay op 25-09-2010 19:00
 

25-09-2010 19:35:16
ruysdael
ruysdael
Quote
MDDM:
Quote
maccerr: Conclusie: Laat de overheid een stok hebben om mee te slaan! Zoals het nu gaat is bespottelijk triest.
Hmm, als je het daar over wilt hebben. In de ochtend en avondspits met 2 metro stelletjes rijden is
A:net zo schandalig
B: niet iets van 1 dag constateren, maar de hele afgelopen week al.
Maar ja, dat heeft de landelijke pers ook niet gehaald, dus niet iets om over te zeuren. Heeft voor de rest niks met de Zaanlijn te maken, weet ik. Maar graag een stok hebben om mee te slaan,dat is uit jouw tobo komende bespottelijk.
Ehm Excusez-moi monsieur, maar dat vind ik een kromme vergelijking. Ik weet niet over welke metrolijn je het hebt, maar op het grootste deel van het metronetwerk rijden meerdere metrolijnen die ieder om de 10 minuten rijden. Dat is nogal iets anders dan een kwartiersdienst. Op dit moment is de gemeente overigens verantwoordelijk voor deze metro-taferelen, want al het materieel is in eigendom van DIVV. DIVV is rijkelijk laat begonnen met het bestellen van nieuwe metromaterieel, dus de ontstane groei sinds '97 is tijdens de spitsen niet meer te doen met het huidige materieel. GVB kan en mag niet zelf nieuw materieel bestellen, dus voor deze problemen ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente. Los van dat heeft de Stadsregio Amsterdam een stok om mee te slaan: geldboetes. Helaas dat de opdrachtgever van NS (het rijk?) dat niet heeft!!!

Overigens een zwaktebod om het weer persoonlijk te maken. Jammer, MDDM. Al was het alleen maar omdat je daarom het topic vervuild met off-topic berichtgeving (het GVb heeft immers niets met de Zaanlijn te maken he)

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-09-2010 19:50
 

25-09-2010 19:36:23
Noodrem
Noodrem
Ik trek de beweringen op Twitter dan ook ernstig in twijfel. Bij Mat'64 kwam het inderdaad wel eens voor dat men zich niet gelijk had verdeeld. (In het midden stonden mensen terwijl achterin er nog plek was om te zitten) Maar zoals er al aangegeven wordt door JcJay, is de 'open' samenstelling van SLT dusdanig dat je daar als reiziger makkelijk doorheen kijkt.

Sinds 6 september heb ik toch zeker 10 trein meegemaakt waarbij achterblijvers een feit waren. En daarvan weet ik zeker dat het SLT'tje tot het nokkie gevuld was. Al was het maar omdat ik zelf altijd achter of voorin plaatsneem.

Overigens: de situaties die MDDM beschrijft via Twitter zijn op zichzelf wel opmerkelijk te noemen. De HC zou in zo'n geval toch minstens kunnen roepen of via de PA een bericht kunnen omroepen dat er voor/achterin nog wel plek is...? Geen enkele HC wenst toch mensen te laten achter blijven? Ookal is het puur feitelijk gezien natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de HC om mensen die zo dom zijn om zich niet te verdelen daar op te wijzen.

Laatst bewerkt door Noodrem op 25-09-2010 19:38
 

25-09-2010 19:58:25
MDDM
MDDM
Quote
maccerr: Overigens een zwaktebod om het weer persoonlijk te maken. Jammer, MDDM. Al was het alleen maar omdat je daarom het topic vervuild met off-topic berichtgeving (het GVb heeft immers niets met de Zaanlijn te maken he)


Ik maak het niet persoonlijk hoor. Zie ik geen reden toe. Als het persoonlijk zou moeten wezen, is daar altijd nog de functie van Somda mail voor.


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2010 20:00:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
JcJay: Voor vol, achter leeg in een SLT? Vind ik vreemd, dan ligt t echt aan het gedrag van de reiziger, zeker met zo'n open inrichting als in de SLT waar je de hele trein door kan kijken. Ik ben van mening dat je door de open inrichting van de SLT, binnen in de trein makkelijker, eerder en sneller door zult lopen door de trein naar een wat rustiger ruimte (dus naar achter) dan in zo'n traditionele trein waar je constant twee deuren open moet trekken wil je van het éne rijtuig naar het andere... %09% Kortom das mijn gedachte, praktijk is blijkbaar anders...
Tja, maar reizigers... toen onlangs de sneltram in Utrecht gestremd was bleven er mensen bij bushaltes achter doordat de buspassagiers het verdomden door naar achteren te lopen. Als ze dat in een bus van 12 meter al niet doorhebben dan gaat 't in een SLT van 70 of 100 meter natuurlijk ook niet werken


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-09-2010 21:15:43
thom
thom
Vergeet niet dat mensen ook rustig denken "Och, ik heb geen zin om naar achteren te lopen.." en dan later toch graag klagen dat NS te korte treinen inzet omdat ze niet kunnen zitten...

Niks probleem van NS, probleem van instelling van sommige reizigers...

Laatst bewerkt door thom op 25-09-2010 21:15
 

25-09-2010 22:08:42
MasterE
MasterE
Quote
robins: waarom zitten er dan weerstanden op het dak van SGMm

mvg,
Robin


Goed lezen!!!!!!!!!!!!!!!
 


25-09-2010 22:21:40
michaben
michaben
Als de machinist met 10 bakken SLT vrolijk doorrijdt tot bordje 10(terwijl 10 bakken SLT een flink stukje korter is) krijg je ook enorme opstoppingen achterin. En je wilt niet weten hoe vaak ik dat al heb gezien sinds de 4000 met SLT rijdt. Hiermee zijn de haltetijden ook groter, en de 4000 is al standaard te laat in de ochtend vanuit Rotterdam.

Op de Zaanlijn zelf kom ik nooit, maar de 4000 kom ik wel regelmatig tegen aan het Rotterdamse eind van deze lange lijn. En zoals al door anderen aangegeven, vrijwel elke dag is de treinlengte anders. Ik heb ze met 4, 6, 8, 10 en 12 bakken SLT zien rijden, afgelopen vrijdag bij wijze van uitzondering 3 bakken SGMm.

Laatst bewerkt door michaben op 25-09-2010 22:22
 

25-09-2010 23:30:46
john563
john563
Als ik het hele gedoe met die SLT eens op een rijtje zet moet men eens met de inzet die dingen niet in aantal bakken rekenen als oud mat, ik blijf er bij dat je een vier als oud tweetje SGM kan rekenen en een zes als een drietje en net als een vorig bericht met dat ook eens zo bij de markeringen stoppen, dan hoeven de mensen achteraan niet iedere keer er achteraan moeten hobbelen.

Het komt eigenlijk weer uit, nieuwe treinen en ombouw word beslist door mensen die zelf nooit met de trein reizen.........
 

26-09-2010 00:21:55
BGM104
BGM104
Even een sticker maken met een simpele tabel: alle mogelijke bakaantallen SLT en bij welk bakkenbord dan te stoppen, die op alle SLT stuurtafels plakken en klaar ben je.....te simpele oplossing?  

26-09-2010 08:59:47
broek53
broek53
Quote
john563: Als ik het hele gedoe met die SLT eens op een rijtje zet moet men eens met de inzet die dingen niet in aantal bakken rekenen als oud mat, ik blijf er bij dat je een vier als oud tweetje SGM kan rekenen en een zes als een drietje en net als een vorig bericht met dat ook eens zo bij de markeringen stoppen, dan hoeven de mensen achteraan niet iedere keer er achteraan moeten hobbelen.Het komt eigenlijk weer uit, nieuwe treinen en ombouw word beslist door mensen die zelf nooit met de trein reizen.........
Ja, je moet je nieuwe materieel natuurlijk aanpassen aan de cijferbordjes, dat is duidelijkOverigens heeft een viertje ST de lengte van iets minder dan drie bakken oud spul en een zesje de lengte van een vier. Stoppen bij de borden 2, resp. 3 zou omgekeerde problemen opleveren; dan staan ze een meter of 15, resp. 20 te vroeg stil en soms dus niet langs het perron.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-09-2010 09:00
 

26-09-2010 11:05:03
Jack5812
Jack5812
Perikelen op de Zaanlijn zijn niet alleen van deze tijd. In de periode 2000 t/m 2002 pendelde ik dagelijks van Utg naar Asb v.v. In die periode waren er veel defecten aan het SGM wat toen ingezet werd. Gevolg, vaak losse SGM III stellen in de metname de avondspits. Ik kon in Asb ( vertrek 16.58 uur) dan nog wel zitten, maar te Asd raakte het stel zodanig vol dat er dan besloten werd om niet te stoppen te Ass. Dit is in die periode wel een keer of 10 gebeurd. De huidige situatie vertoont overeenkomsten met toen. Is het al voorgekomen dat Ass in de avondspits richting Utg werd overgeslagen?
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 26-09-2010 14:43
 

26-09-2010 13:54:55
JdJ
JdJ
Quote
Noodrem: Ik trek de beweringen op Twitter dan ook ernstig in twijfel. Bij Mat'64 kwam het inderdaad wel eens voor dat men zich niet gelijk had verdeeld. (In het midden stonden mensen terwijl achterin er nog plek was om te zitten) Maar zoals er al aangegeven wordt door JcJay, is de 'open' samenstelling van SLT dusdanig dat je daar als reiziger makkelijk doorheen kijkt.

Sinds 6 september heb ik toch zeker 10 trein meegemaakt waarbij achterblijvers een feit waren. En daarvan weet ik zeker dat het SLT'tje tot het nokkie gevuld was. Al was het maar omdat ik zelf altijd achter of voorin plaatsneem.

Overigens: de situaties die MDDM beschrijft via Twitter zijn op zichzelf wel opmerkelijk te noemen. De HC zou in zo'n geval toch minstens kunnen roepen of via de PA een bericht kunnen omroepen dat er voor/achterin nog wel plek is...? Geen enkele HC wenst toch mensen te laten achter blijven? Ookal is het puur feitelijk gezien natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de HC om mensen die zo dom zijn om zich niet te verdelen daar op te wijzen.


Een bron van MDDM op twitter, ben ik. Ik reis 2 à 3 dagen per week in de ochtendspits en de matinzet is voor mijn trein (14727) goed. Een SLT-VI is gewoon te doen, ik vind daarnaast dat mensen echt meer in het gangpad kunnen staan, maar dat zijn mijn bevindingen.

Om het nog even te verduidelijken: Ik stap te Wm zoveel mogelijk achterin in, dan heb ik sowieso nog een klapzit voor het uitkiezen. Vanaf Kbw moeten alle mensen die instappen echt gaan staan, maar vanaf Ass stap er al flink wat uit en past alles er echt in.

Nou moeten de SLT-VI en STL-IV wel goed uit elkaar gehouden, dat klopt helemaal wat ik eerder heb gelezen, maar mijn mening is dat er hiet soms toch wat wordt overdreven.
 

26-09-2010 14:28:42
Iceman
Iceman
Dat is dus vooral de vraag, of men 4 en 6 uit elkaar kan gaan houden. Want met een 4 heb je echt een probleem. Voorlopig zie ik nog dagelijks een 4 in dienst van een 6 rijden.

Laatst bewerkt door Iceman op 26-09-2010 14:29


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

26-09-2010 14:38:41
JdJ
JdJ
Dan zie ik vaak iets anders, ook als ik naar mijn werk ga naar ashd zie ik vaak VI'tjes of 2x IV, het is dan net voor de avondspits en te vroeg voor de zaanlijn. De avondspits kan ik ook niet beoordelen, maar de ochtendspits is naar mijn mening dus wel aardig  

26-09-2010 19:53:46
Noodrem
Noodrem
Quote
JdJ:
Quote
Noodrem: Ik trek de beweringen op Twitter dan ook ernstig in twijfel. Bij Mat'64 kwam het inderdaad wel eens voor dat men zich niet gelijk had verdeeld. (In het midden stonden mensen terwijl achterin er nog plek was om te zitten) Maar zoals er al aangegeven wordt door JcJay, is de 'open' samenstelling van SLT dusdanig dat je daar als reiziger makkelijk doorheen kijkt.

Sinds 6 september heb ik toch zeker 10 trein meegemaakt waarbij achterblijvers een feit waren. En daarvan weet ik zeker dat het SLT'tje tot het nokkie gevuld was. Al was het maar omdat ik zelf altijd achter of voorin plaatsneem.

Overigens: de situaties die MDDM beschrijft via Twitter zijn op zichzelf wel opmerkelijk te noemen. De HC zou in zo'n geval toch minstens kunnen roepen of via de PA een bericht kunnen omroepen dat er voor/achterin nog wel plek is...? Geen enkele HC wenst toch mensen te laten achter blijven? Ookal is het puur feitelijk gezien natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de HC om mensen die zo dom zijn om zich niet te verdelen daar op te wijzen.


Een bron van MDDM op twitter, ben ik. Ik reis 2 à 3 dagen per week in de ochtendspits en de matinzet is voor mijn trein (14727) goed. Een SLT-VI is gewoon te doen, ik vind daarnaast dat mensen echt meer in het gangpad kunnen staan, maar dat zijn mijn bevindingen.

Om het nog even te verduidelijken: Ik stap te Wm zoveel mogelijk achterin in, dan heb ik sowieso nog een klapzit voor het uitkiezen. Vanaf Kbw moeten alle mensen die instappen echt gaan staan, maar vanaf Ass stap er al flink wat uit en past alles er echt in.

Nou moeten de SLT-VI en STL-IV wel goed uit elkaar gehouden, dat klopt helemaal wat ik eerder heb gelezen, maar mijn mening is dat er hiet soms toch wat wordt overdreven.


En dat is nu exact het probleem. Het lijkt wel alsof het verschil in IV of VI totaal niet wordt gezien bij NSR.

Overigens ben ik het wel oneens met de stelling dat mensen wat meer in de gangpaden moeten gaan staan. Als jij als organisatie je materieel zo plant dat je afhankelijk bent van het feit of mensen 'hutje mutje' of 'normaal' in het gangpad moeten staan, dan ben je toch wel echt fout bezig.
Dan komen me wat mij betreft weer bij het onderwerp van 'onverantwoord' volle treinen.
Ik heb er als reiziger totaal geen moeite mee om een staanplaats tijdens de spits te hebben. Het is een utopie om te denken dat NSR iedereen een zitplaats kan bieden tijdens de spits. Dat is niet alleen onbetaalbaar maar ook volkomen onuitvoerbaar.
Wat ik echter als 'staande reiziger' wel van NSR verwacht is dat zij mij een 'normale' plaats bieden. Afgelopen weken is het maar al te vaak voorgekomen dat ik midden op het balkon stond zonder enig houvast te hebben. Je staat opeengepakt... Neen, op elkaar gepropt/smashed/drukt op het balkon. Bij het pakken van je mobiel (... bewegen van de arm dus) heb je direct 5 chagrijnige reizigers aan je broek omdat er zo weinig ruimte is dat elke beweging met andere reizigers conflicteert. Tijdens het nemen van een wissel wordt je als een ongeleid projectiel het balkon over geslingerd. Dat vind ik onacceptabele situaties wanneer deze geregeld voorkomen. Ik moet er niet aan denken dat het stel ontspoort. De gevolgen zijn waarschijnlijk niet te overzien.

Een sporadische situatie: Alá. Kan gebeuren. Maar in de afgelopen weken heb ik het nu al zovaak meegemaakt dat het woord sporadisch al mijlenver verdwenen is.
Kennelijk interesseren dit soort situaties NSR ook weinig. Solo stellen rijden de volgende dag vrolijk weer rond als... Solo! Waarom zou je toch ook luisteren naar je HC die je zowat smeekt om langere treinen in te zetten?
Tekenend is ook de reactie van NSR op klachten. HC's mogen dan massaal oproepen om te gaan klagen bij de klantenservice, maar zin heeft het toch niet. Heb al vijfmaal een klacht ingediend over de onacceptabele wijze van vervoer, zowel in het Mat'64 tijdperk als het SLT-tijdperk nu. Ze beloven plechtig binnen 5 werkdagen antwoord te verlenen.
Heb eenmaal het genoegen mogen hebben om een reactie van NSR te mogen ontvangen. 4 maanden na de winterproblemen durfden ze nog te beweren dat de problemen op de Zaanlijn 1:1 terug te voeren waren op de sneeuw. De overige 4 klachten zijn allen onbeantwoord gebleven.

Het enige wat ik als reiziger vraag is om op een normale wijze vervoerd te worden. Met acceptabele staan of zitplaatsen en niet om als vee vervoerd of behandeld te worden.

Reactie mag misschien sarcastisch bedoeld zijn, maar de problemen en de houding van NSR komen mij zo langzamerhand wel een beetje de strot uit.
 

26-09-2010 20:08:06
dh3201
dh3201
Niemand verplicht je om in een volle trein te stappen. Niemand houdt je tegen als je die trein voor je neus voorbij laat gaan omdat je het voor je zelf onverantwoord vindt om daar bij in te stappen.

Misschien maar met de auto gaan in het vervolg? Altijd 4 zitplaatsen voor jezelf alleen op wegen waar vrachtauto's en andere auto's je om de oren vliegen en waar dagelijks meerdere ongelukken gebeuren. Daar wordt zo te zien ook niets tegen gedaan, want de volgende dag hoor je op het nieuws gewoon weer de volgende door ongevallen veroorzaakte files.


Shqiperise-lopers?
 

26-09-2010 20:15:41
Noodrem
Noodrem
Wat een drogredenen...
Dan kan NSR op elke lijn wel met één stelletje gaan reizen. Je hoeft toch niet met ons mee? Pak je toch de volgende trein van de concurrent ... die er niet is?!
Ik heb ook zo mijn verplichtingen ten aanzien van afspraken. Als NSR op deze manier zou gaan werken, dan zou dat dus betekenen dat je alleen nog maar van openbaar vervoer gebruik kan maken als je absoluut zeker weet dat je zeeën van tijd hebt. Want op enige punctualiteit kun je dan niet meer vertrouwen.

De auto heeft hier totaal geen deel in. De problematiek inzake auto's staat in geen enkele relatie met die van de trein. Dat is een volledig aparte zaak die 0,0 maar dan ook echt 0,0 te maken heeft met de trein. Dit soort vergelijkingen slaan echt werkelijk waar nergens op.
 

26-09-2010 20:32:26
mren
mren
Quote
Noodrem: Dat is een volledig aparte zaak die 0,0 maar dan ook echt 0,0 te maken heeft met de trein. Dit soort vergelijkingen slaan echt werkelijk waar nergens op.

Dus hiermee ontken je dus glashard het bestaan van de zogenaamde modal shift waar in vrijwel elke verandering van dienstregeling (zie locov-aanvragen) aan wordt gerefereerd.
 

26-09-2010 21:14:29
Iceman
Iceman
Quote
dh3201:

Misschien maar met de auto gaan in het vervolg? Altijd 4 zitplaatsen voor jezelf alleen op wegen waar vrachtauto's en andere auto's je om de oren vliegen en waar dagelijks meerdere ongelukken gebeuren.


4? Een vriend van me heeft een Smart, die heeft slechts 2 zitplaatsen.

Het probleem is gewoon dat het viertje te vaak in dienst komt van een zesje, en je dan automatisch achterblijvers hebt. Deze achterblijvers moeten vervolgens in een trein later die met een zesje al bom vol zit... En ja dat past dan ook weer niet..%05%. Misschien zou 2 keer 4 beter zijn, maar dan rijd je weer veel te groot (volgens de strakke norm).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

26-09-2010 21:26:41
ruysdael
ruysdael
Overigens toch grappig. Zondags ga ik nogal eens naar Kbw 's avonds, uiteraard met de trein. Eigenlijk is het dan altijd zo dat ik in de bus steevast een zitplek heb, die bus zit ik dan een minuut of 7 tot 10 in. Op Sloterdijk neem ik dan de trein: Gegarandeerd nooit een zitplek (vrijwel altijd SLT-IV, voorheen 4 bakken V). Ik weet dat het in de spits absoluut onmogelijk is zitplaatsen te verzorgen voor iedereen. Maar een doodnormale zondagavond rond de klok van 7? Jammer. Gelukkig stond ik wel in het gangpad.  

26-09-2010 21:29:56
ibodejoode
ibodejoode
Quote
broek53: Ja, je moet je nieuwe materieel natuurlijk aanpassen aan de cijferbordjes, dat is duidelijkOverigens heeft een viertje ST de lengte van iets minder dan drie bakken oud spul en een zesje de lengte van een vier. Stoppen bij de borden 2, resp. 3 zou omgekeerde problemen opleveren; dan staan ze een meter of 15, resp. 20 te vroeg stil en soms dus niet langs het perron.

Ik heb een paar jaar geleden in een forum al eens aangegeven dat je in de toekomst door verschillende materieeltypen met veelvouden van 20 of 25 m moet gaan werken. Dan zit je hooguit een paar m. mis. Deze problemen waren te verwachten. En in de opleiding van Mcn. dat duidelijk maken. Misschien ook de reiziger beter informeren hoe lang een trein is. Technisch is er tegenwoordig van alles mogelijk.
 

26-09-2010 21:32:10
ruysdael
ruysdael
Quote
Iceman: Maccerr te Ass meldt dat de 4071 opgeheven is ivm een technisch mankement%05%. Te Asd ook niks vervangends geregeld.
Tsja, wat zou dat technische mankement nou zijn... Overigens door een niet-somdagebruiker gemeld dat de 4052 hoogstwaarschijnlijk het defecte stel was. Stel is in Asd aan de 4056 gekoppeld en deze zijn samen naar Alkmaar gegaan. Ten eerste in Amsterdam dus niets geregeld, ten tweede in Alkmaar niet.... op de terugweg als 4071 in Amsterdam WEER niet. Lijkt me op dat op zondag toch voldoende materieel op de opstelterreinen staat.
 

26-09-2010 21:39:29
MasterE
MasterE
Er is netjes gecommuniceerd dat een SLT IV geplaatst moet worden bij 3 en een SLT VI bij 4. Dat sommige collega's dat niet doen is weer een ander verhaal. daarnaast vraag ik me al langer af waarom de meeste reizigers het liefst door 1 deur de trein in willen. Men is ook niet bereid om de gangpaden goed te vullen. Daarnaast zijn er ook legio reizigers die te Zd en Ass per se met de 4000/14700 mee willen terwijl ze ook met de IC's naar Asd en Asa kunnen reizen.

Mcn Asd.
 

26-09-2010 21:43:51
ruysdael
ruysdael
De IC's vanaf Zd vertrekken altijd later dan de stoptreinen. Logisch dat niet iedereen vrijwillig 4 minuten extra wacht. Eventueel kan dat opgelost worden met een stop van de 4500 op Zd.

Laatst bewerkt door ruysdael op 26-09-2010 21:44
 

26-09-2010 22:02:27
R-ekz
R-ekz
De 4500 hoort gewoon te stoppen in Zd, dat is ook gunstig voor bepaalde 3300 series die erg vol zitten en bovendien is het gewoon een IC-station.  

26-09-2010 23:07:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Een gewoon IC station... Zonder toilet...
Bovendien is die stop te Zd waardeloos te noemen, hij stopt er niet voor niets niet, en een volle 3300? waar? wanneer? dat kleine stukje van Zd-Ass-Asdl met enkele staanders?: ruim zat.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-09-2010 23:15:26
ruysdael
ruysdael
Het gaat hier over de slechte spreiding over de treinen richting Amsterdam 's morgens. Een stop van de 4500 zou de spreiding wat beter kunnen verdelen over de verschillende treinen. Bovendien heb ik wel het idee dat dit in de ruime dienstregeling van de 4500 moet passen. Er zijn immers meerdere IC-stations zonder toilet (maakt dat überhaupt wat uit?).  

26-09-2010 23:22:40
Duitje
Duitje
Quote
dh3201: Misschien maar met de auto gaan in het vervolg? Altijd 4 zitplaatsen voor jezelf alleen op wegen waar vrachtauto's en andere auto's je om de oren vliegen en waar dagelijks meerdere ongelukken gebeuren. Daar wordt zo te zien ook niets tegen gedaan, want de volgende dag hoor je op het nieuws gewoon weer de volgende door ongevallen veroorzaakte files.


Tja, en de mensen die geen rijbewijs hebben? Die mogen maar stikken? Dan kan je het woordje OPENBAAR in 'openbaar vervoer' net zo goed weglaten

@Maccer Klopt, Heiloo is een IC station zonder toilet. Mja, gelukkig hebben wij een mooi groot bos hier %02%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

26-09-2010 23:25:38
ruysdael
ruysdael
Niets persoonlijks, maar volgens mij is Heiloo een verhaal apart. Op de vertrekstaten staat het altijd aangegeven als stoptreinstation waarbij bij de 800 wordt vermeld "stopt ook in Heiloo".  

26-09-2010 23:26:59
R-ekz
R-ekz
Quote
dlm4yjp: Een gewoon IC station... Zonder toilet...
Bovendien is die stop te Zd waardeloos te noemen, hij stopt er niet voor niets niet, en een volle 3300? waar? wanneer? dat kleine stukje van Zd-Ass-Asdl met enkele staanders?: ruim zat.


Je hoeft niet met alles wat ik zeg volop ertegenin te gaan hoor, als je je frustratie zo graag kwijt wil, raad ik je aan een vechtsport te gaan beoeffenen en een cursus omgangsvormen te volgen.
 

26-09-2010 23:49:31
dh3201
dh3201
Quote
Duitje:
Quote
dh3201: Misschien maar met de auto gaan in het vervolg? Altijd 4 zitplaatsen voor jezelf alleen op wegen waar vrachtauto's en andere auto's je om de oren vliegen en waar dagelijks meerdere ongelukken gebeuren. Daar wordt zo te zien ook niets tegen gedaan, want de volgende dag hoor je op het nieuws gewoon weer de volgende door ongevallen veroorzaakte files.


Tja, en de mensen die geen rijbewijs hebben? Die mogen maar stikken? Dan kan je het woordje OPENBAAR in 'openbaar vervoer' net zo goed weglaten

Nee hoor, als die mensen met rijbewijs niet meer met de trein gaan, blijft er zelfs in een wat kortere trein genoeg plaats voor degenen zonder rijbewijs. %08%


Shqiperise-lopers?
 

26-09-2010 23:50:06
Duitje
Duitje
*offtopic*
Quote
maccerr: Niets persoonlijks, maar volgens mij is Heiloo een verhaal apart. Op de vertrekstaten staat het altijd aangegeven als stoptreinstation waarbij bij de 800 wordt vermeld "stopt ook in Heiloo".


Heiloo is officieel een IC-station. Het heeft dacht ik met de kruising te maken bij Ana dat de 3000 er niet stopt. Belachelijk, tis een kwestie van wat schuiven met de minuten en klaar is Kees.... Mja, daar zijn ze blijkbaar te lui voor.

*offtopic*

@DH3201 Even serieus, hoe wil je dan ooit het fileprobleem oplossen?

Laatst bewerkt door Duitje op 26-09-2010 23:51


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

27-09-2010 00:28:02
bartzw
bartzw
Ik denk dat de meeste te korte treinen voortkomen uit een combinatie van factoren. Zo worden treinen vaak al krap doch voldoende ingepland kijkend naar capaciteit, maar bij het minste of geringste foutje ga je meteen nat. Je hebt als t ware bij weinig treinen nog een buffer over. Dus mocht een slt-VI verwisseld worden voor een viertje is dat meteen 'fataal'. Zeker in de spits levert dit een hoop ellende op.

Argumenten als neem de IC's gaat naar mijn mening ook niet echt op. Hoewel die niet zo vol zitten als de sprinters is dat ook niet altijd even prettig.

Alles moet efficienter en dat levert in dit geval een hoop ellende op. Ook nieuwe wijken bij station kma zijn dan ongewenst ivm capaciteit + de extra woning/nieuwe centrum rondom station zd. Speelt de NS daar wel goed mee om met haar reizigersaantallen? T zal niet meteen exponentieel stijgen maar wel wat extra reizigers genereren?
 

27-09-2010 07:29:29
Jack5812
Jack5812
Terugkijkend op het SGM tijdperk, waar bijna altijd 6 bakken ingezet werden, zou je minimaal naar 2x SLT IV per trein moeten gaan. De NS is bepaald niet goedkoop in zijn tarieven, dus mag je als reiziger er wel iets voor terug verwachten.
@bartzw: Wat betreft materieelinzet(capaciteit) lijkt NS er niet echt goed op in te spelen qua reizigersaantal, maar ze hebben niet voor niks het station Kma verplaatst richting Saendelft. Men verwachtte dus vanaf daar wel een toename van het aantal mensen dat instappen op Kma. Dus het is een beetje dubbel.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 27-09-2010 07:31
 

27-09-2010 09:22:47
robins
robins
Station Kma is op aanvraag van de gemeente verplaatst, want Saendelft is 'the place to be'....

mvg,
Robin
 

27-09-2010 10:09:12
Noodrem
Noodrem
Inderdaad. Overigens denk ik niet dat NSR die verplaatsing gewenst heeft, dat zal ProRail wel gedaan hebben. Het 'station'(=halte) is volgensmij ook in handen van ProRail en niet in handen van NS-Poort.  

27-09-2010 10:41:46
Pim530
Pim530
Quote
dh3201:
Quote
Duitje:
Quote
dh3201: Misschien maar met de auto gaan in het vervolg? Altijd 4 zitplaatsen voor jezelf alleen op wegen waar vrachtauto's en andere auto's je om de oren vliegen en waar dagelijks meerdere ongelukken gebeuren. Daar wordt zo te zien ook niets tegen gedaan, want de volgende dag hoor je op het nieuws gewoon weer de volgende door ongevallen veroorzaakte files.


Tja, en de mensen die geen rijbewijs hebben? Die mogen maar stikken? Dan kan je het woordje OPENBAAR in 'openbaar vervoer' net zo goed weglaten

Nee hoor, als die mensen met rijbewijs niet meer met de trein gaan, blijft er zelfs in een wat kortere trein genoeg plaats voor degenen zonder rijbewijs. %08%

Even serieus, ik lees nu 5 minuten op Somda en kom nu zeker minimaal 3 berichten tegen van jou waarin je de auto promoot , kan je dat niet hier http://www.autoweek.nl/forum/index.php kwijt?
 

27-09-2010 11:46:04
broek53
broek53
Quote
Noodrem: Inderdaad. Overigens denk ik niet dat NSR die verplaatsing gewenst heeft, dat zal ProRail wel gedaan hebben. Het 'station'(=halte) is volgensmij ook in handen van ProRail en niet in handen van NS-Poort.
NSR noch NS Poort zagen veel brood in de verplaatsing van Kma. De gemeente wel, en die heeft het handig ondergebracht in het pakket "Regionet" ondergebracht. Regionet was voor NS en voor ProRail uiteindelijk "stikken of slikken", in de zin dat alles wat in Regionet stond, uitgevoerd moest worden, of dat Regionet niet zou doorgaan. Zo is Amsterdam Science Park er idem dito doorheen gekomen (onderdeel van hetzelfde pakket).
 

27-09-2010 12:24:22
Somda
Somda
De verplaatsing van Kma, was wenselijk omdat er veel meer forensen dan in de trein konden stappen.  

27-09-2010 17:17:11
mren
mren
Quote
jack5812: De NS is bepaald niet goedkoop in zijn tarieven, dus mag je als reiziger er wel iets voor terug verwachten.

En waar vergelijk je die tarieven dan mee? Met fietsen? Met de Belgen waar de staat 2 miljard per jaar bijpast?
 

27-09-2010 17:21:44
kniesoor
kniesoor
Deze 'discussie' (als het die naam al mag hebben) komt op mij over als oude wijn in nieuwe zakken. Het is toch al sinds mensenheugenis (nouja, okee, sinda begin jaren '90), zo dat de bijsturing het onderscheid tussen een ICM-III en een ICM-IV niet altijd goed kan maken?

Idem met de gemelde (te) volle treinen: bij Syntus gebeurt dat ook zowat dag na dag, in de middagspits gebeurt het regelmatig dat er in Ah al reizigers achter moeten blijven, anders wel in Ahp.

Heel dit topic heeft nogal een hoog NIMBY-gehalte...
 

27-09-2010 17:22:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
R-ekz:
Quote
dlm4yjp: Een gewoon IC station... Zonder toilet...
Bovendien is die stop te Zd waardeloos te noemen, hij stopt er niet voor niets niet, en een volle 3300? waar? wanneer? dat kleine stukje van Zd-Ass-Asdl met enkele staanders?: ruim zat.


Je hoeft niet met alles wat ik zeg volop ertegenin te gaan hoor, als je je frustratie zo graag kwijt wil, raad ik je aan een vechtsport te gaan beoeffenen en een cursus omgangsvormen te volgen.


Ik noem dat gewoon kritiek, als je wat zegt kan iemand er in mee gaan, of er tegenin gaan.
Ik vindt het gewoon onzin om de 4500 planmatig te laten stoppen op Zd, zo word overigens de aansluiting op de 2600 te Ass om zeep geholpen en de speling op Asd te klein.
Met de 14500 heb ik juist weer een andere en positievere kijk op.
Die kan in de spits net even wat extra's oppikken te Zd, nu helemaal deze met 2 bakken "extra" (2xDDAR) rijdt t.o.v. voorheen met DDM-1. Tevens is dit volgensmij DRGL-Technisch snel te doen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-09-2010 17:31:36
broek53
broek53
Quote
kniesoor: Deze 'discussie' (als het die naam al mag hebben) komt op mij over als oude wijn in nieuwe zakken. Het is toch al sinds mensenheugenis (nouja, okee, sinda begin jaren '90), zo dat de bijsturing het onderscheid tussen een ICM-III en een ICM-IV niet altijd goed kan maken? (...) Heel dit topic heeft nogal een hoog NIMBY-gehalte...
In zekere zin waar, maar daarom probeerde ik de discussie ook naar een ander, meer algemeen niveau te brengen. Bijvoorbeeld het niveau waarop de bijsturing wèl goed gaat sturen op het onderscheid in lengtes - met als reden dat de gevolgen als ze dat niet doen, veel desastreuser zijn dan vroeger. Vroeger werd er niet op de veevervoer, pardon: volnorm gepland, maar op "acceptabel", verder zijn de reizigerstellingen per trein zwaar in twijfel getrokken en de pieken in de tellingen eraf gehaald, daarna is een paar wijzigingsbladen lang gerekend met een negatieve groei. Welnu: zie hier het resulaat. De Zaanlijn (en Asd - Bkl) profiteren dan ook nog eens van een technisch-problematische instroming van SLT, waarop die normen zijn losgelaten.
 

27-09-2010 19:06:29
kniesoor
kniesoor
Het was ook geen aanval/reactie richting jou, ik ben nog altijd erg blij met alle informatie die er (mede dankzij jou) op Somda terecht komt.

Ik snap dat er een hoop factoren zijn die het geheel ondoorzichtig en complex maken, maar dat doe niets af aan mijn betoog.
 

27-09-2010 19:57:42
eix
eix
Quote
kniesoor: Deze 'discussie' (als het die naam al mag hebben) komt op mij over als oude wijn in nieuwe zakken. Het is toch al sinds mensenheugenis (nouja, okee, sinda begin jaren '90), zo dat de bijsturing het onderscheid tussen een ICM-III en een ICM-IV niet altijd goed kan maken?

Idem met de gemelde (te) volle treinen: bij Syntus gebeurt dat ook zowat dag na dag, in de middagspits gebeurt het regelmatig dat er in Ah al reizigers achter moeten blijven, anders wel in Ahp.

Heel dit topic heeft nogal een hoog NIMBY-gehalte...

Wellicht dat het juist daarom wel een goed idee is om deze discussie van tijd tot tijd nieuw leven in te blazen. Want de stelling dat het een (te) volle trein nu eenmaal regelmatig voorkomt, ook op andere trajecten, doet niets aan het feit af dat het in mijn ogen en veel anderen een onwenselijke ontwikkeling is.

Dat betekend niet dat men iedere dag in herhaling moet vallen maar het doodzwijgen omdat nu eenmaal 'alles al gezegd is' lijkt me ook niet echt bijdragen aan een oplossing.
 

27-09-2010 20:50:42
ruysdael
ruysdael
Quote
kniesoor: Ik snap dat er een hoop factoren zijn die het geheel ondoorzichtig en complex maken, maar dat doe niets af aan mijn betoog.
Natuurlijk wel. Vroeger was het veel minder erg als er 2 bakken misten... nu moeten er mensen achterblijven als gevolg van 2 ontbrekende bakken, die als ze een beetje pech hebben ook niet mee kunnen met de volgende trein.
 

28-09-2010 12:35:33
Somda
Somda
Vroeger woonde er ook veel minder mensen in de Zaanstreek en in Nederland.
Dus waren ook minder treinen nodig.
 

28-09-2010 13:29:53
mren
mren
Vroeger werkte iedereen in het dorp waar hij werkte, dus waren er ook geen auto's nodig.
Nog vroeger liep iedereen gewoon met een speer in een warm berenvel het bos in om op konijnen te jagen, terwijl de vrouwen bessen plukten en de grot dweilden.
 

28-09-2010 13:57:08
ruysdael
ruysdael
Wat een humor, die mren... Maar het begint nu toch een beetje naar te worden  

28-09-2010 14:01:58
mren
mren
Je moet die humor natuurlijk wel snappen... wat ik bedoel is dat je aan terugkijken dus helemaal niets hebt en ambititie moet hebben voor nu en de toekomst.
Dat vroeger 4 treinen per dag naar Groningen reden of 3000 doden per jaar in het verkeer vielen, hoeft niet te zeggen dat je dat maar als vaststaande waarheid aan moet nemen. En dat geldt ook voor aantallen reizigers.

Hoewel het met reizigers net zo is als met auto's in de dagelijkse file: als het ze niet bevalt, zoeken ze vanzelf alternatieven.
 

28-09-2010 14:19:37
ruysdael
ruysdael
Ok, zullen we doen, Aristoteles.  

28-09-2010 15:52:35
FourRoses
FourRoses
Quote
kaaikspoor: Vroeger woonde er ook veel minder mensen in de Zaanstreek en in Nederland.
Dus waren ook minder treinen nodig.


Het aantal inwoners hoeft niet per definitie uit te maken dat er meer/langere treinen rijden. Het aantal treinreizigers per station(s) echter wel.

Laatst bewerkt door FourRoses op 28-09-2010 15:54