Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Zaanlijn perikelen

Zondag 14 dec 2014 - 22:22:45
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
M.i.v. de nieuwe dienstregeling 2015 (vandaag), stoppen de treinen van de serie 4000 even nummers ri. Uitgeest in Wormerveer niet meer op spoor 1 maar op spoor 2.
Sinds de verbouwing van het station klaar was, werd er op spoor 1 gestopt, wat erg handig was voor de uitstappers die gelijk 'op straat' konden lopen. Nu er weer op spoor 2 gestopt word, moeten uitstappers traplopen (of van twee liften gebruik maken).
(P.S. ik dacht dat ik destijds op het forum had geschreven toen de serie 4000 even nummers default op spoor 1 ging stoppen; maar ik kan dat niet vinden. Nu kan ik niet terugzoeken wanneer dat begonnen is.)

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Maandag 15 dec 2014 - 01:24:48
kiekkiek
kiekkiek
Spoor 1 gebruiken te Wormerveer kost flink wat extra rijtijd. Die kun je op de drukke Zaanlijn beter besteden.

Maandag 15 dec 2014 - 10:45:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Met 80 erop en 40 eraf valt dat flink wel mee maar elke seconde telt

Maandag 15 dec 2014 - 10:48:51
MasterE
MasterE
Volgens mij 60 erop en je moet je remming wel ruim eerder inzetten dan wanneer je op 2 binnenkomt, dat zelfde geldt voor het vertrek. 40 tot je uit de wissels bent of vlot optrekken naar 100.

Laatst bewerkt door MasterE op Maandag 15 dec 2014 om 10:49:17

Mcn Asd

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 15 dec 2014 - 11:46:14
molenaar12
molenaar12
Facebook peter.molenaar
Spoor 1 werd al niet consequent gebruikt. Het aantal keren dat ik er het afgelopen jaar ben binnen gekomen zijn op een hand te tellen. En ik heb heel wat slagen met de 4000 gemaakt.

Zaterdag 28 feb 2015 - 22:46:02
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Sinds de dienstregelingswijziging van 2 februari j.l., stoppen de treinen van de serie 4000 ri. Uitgeest op Wormerveer weer op spoor 1. Als dat gebeurt is dankzij dit topic, bedankt (in positieve zin).

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Zondag 08 mrt 2015 - 18:04:41
Duitje
Duitje
Zaanse spoorlijn is heuse klaaglijn

ZAANDAM - Wie de ochtendtrein, de sprinter van 8.13 of 8.43 van Uitgeest over Zaandam naar Amsterdam neemt, loopt het grootste risico om lepeltje-lepeltje te komen staan met andere reizigers. De zogenoemde Zaanlijn is mede daarom ook veruit de meest beklaagde volle trein van 2014.

Vorig jaar kreeg de NS 712 klachten over een overvolle Zaanlijn, gevolgd door nummer twee de Intercity Hilversum - Amsterdam van 8.08 uur met 264 klachten. Ook de intercity Hoorn - Amsterdam van 8.02 uur is opvallend druk.

Reizigersorganisatie Rover ontving vanaf vorig najaar 17.000 klachten over te volle treinen. De NS is ’niet verbaasd’, omdat de Spoorwegen met de druktemelder zelf de mogelijkheid van snel en gemakkelijk klagen in het leven hebben groepen. De NS wijst ook op de 6000 extra zitplaatsen die het afgelopen jaar zijn ingezet, maar volgens Rover doet de NS ’nog niet genoeg’ om de belangrijkste knelpunten op te lossen. Woordvoerder Sanne van Galen wijst op de Zaanlijn, die nog steeds één van de drukste is. Rover vindt dat de NS serieus onderzoek moet doen naar het frequenter laten rijden van treinen in de Randstad. ,,De treinen zitten nu al vol en het aantal reizigers neemt nog steeds toe met Amsterdam als drukste station van Nederland. Dat vraagt om een hoogfrequente ontsluiting van de Randstad, juist op korte afstanden’’, vindt Rover.

Bron: www.noordhollandsdagblad.nl

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Zondag 08 mrt 2015 - 18:41:39
michaben
michaben
Uit een ander artikel kreeg ik de indruk dat men de 4729 en 4731 bedoelde als meest beklaagde treinen (8.13 en 8.43 van Zaandam, in tegenstelling tot 8.13 en 8.43 Uitgeest zoals in dit artikel staat). Die rijden zover ik kan vinden respectievelijk met SGM5 en SLT6, niet echt maximaal dus.

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 08 mrt 2015 om 18:41:54

Zondag 08 mrt 2015 - 18:56:01
Duitje
Duitje
4027 t/m 4733 is enorm druk

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Maandag 09 mrt 2015 - 00:27:34
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
De andere beklaagden zijn de 14527 en 1522. De 14527 rijdt met VIRM-IV, dus daar kan ik wel komen dat het druk is (al als ik @broek53 hoor over de scheve verhouding 14500/1500 dan zou je misschien verwachten dat dat wel meevalt), maar de 1522 rijdt met IV+IV. Volgens mij past er niet eens meer capaciteit op die lijn.

Maandag 09 mrt 2015 - 00:30:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Past wel, maar is voor de TRDL ingewikkeld, 10 bakken kun je in Hn alleen kwijt op spoor 1, voor de rest kun je overal die lengte wel kwijt.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 09 mrt 2015 - 01:23:16
broek53
broek53
Was dat maar waar. Volgens de rekenregels van ProRail passen er geen 10 bakken VIRM meer in Enkhuizen sinds datzelfde ProRail de stootjukken naar voren heeft gehaald en weigert datzelfde ProRail de situatie in Ekz daarop aan te passen.
Het bittere daarbij is dat de rekenregels zo ruim zijn dat in de praktijk 10 bakken nog steeds royaal passen, zoals bijvoorbeeld de regelmatig met 10 bakken rijdende 1512/1527 bewijst. Want hetzelfde ProRail afdeling Verkeersleiding heeft er geen moeite mee.... Hoorn is daarbij geen echt issue; dat spoor 2 niet lang genoeg is, was al zo op het moment dat spoor 1 en de perrons van Bkg en Hks verlengd werden voor 10 bakken.

Maandag 09 mrt 2015 - 01:27:01
broek53
broek53
Quote
DingeZ (ma 09 mrt 2015 00:27:34 www.somda.nl): De andere beklaagden zijn de 14527 en 1522. De 14527 rijdt met VIRM-IV, dus daar kan ik wel komen dat het druk is (al als ik @broek53 hoor over de scheve verhouding 14500/1500 dan zou je misschien verwachten dat dat wel meevalt), maar de 1522 rijdt met IV+IV. Volgens mij past er niet eens meer capaciteit op die lijn.
14527 kan ik niet helemaal volgen, neen. Krapjes, maar zeker niet overvol. Bij 1522 gaat het obviously niet over het noordelijke deel, maar over (Amersfoort -) Hilversum - Amsterdam.

Dinsdag 10 mrt 2015 - 21:22:10
Duitje
Duitje
’Dienstverlening Zaanlijn moet beter’

ZAANDAM - Het Zaandamse Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) is het zat met de volle spitstreinen op de Zaanlijn op het traject naar Amsterdam. Naar aanleiding van het hoge aantal klachten van reizigers aan de NS, heeft de VVD vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van infrastructuur. Er werden vorig jaar 712 klachten ingediend over de overvolle Zaanlijn tussen Uitgeest en Amsterdam.

Visser en haar collega-indiener De Boer vinden dat de dienstverlening op het traject moet verbeteren en wil weten wat de staatssecretaris op korte en lange termijn gaat doen als concessieverlener van de spoorlijn. De VVD is het eens met reizigersorganisatie Rover dat er serieus onderzoek moet komen naar het frequenter laten rijden van de treinen in de Randstad. Visser wil weten wanneer dat gaat gebeuren.

Sinds een tijdje kunnen reizigers zelf via de druktemelder op hun mobiele telefoon aangeven hoe vol een trein is. De politica wil graag dat er ook iets gebeurt met al die meldingen om de dienstverlening te verbeteren. Ze roept de staatssecretaris op om haar bevoegdheden daartoe in te zetten, voor zover ze die heeft.

Bron: www.noordhollandsdagblad.nl

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Dinsdag 10 mrt 2015 - 22:48:31
daniel81
daniel81
Toch niet slim om zo te hameren op de frequentieverhogingen. Dat is per definitie een kwestie van lange(re) adem en er is medewerking nodig van Prorail, IL&T enz enz. Stuk voor stuk zaken waar NS zich achter kan verschuilen, terwijl ze er 100% zelf iets aan kunnen doen door simpelweg met langere treinen te rijden. Niet dat ze die zo uit een blik kunnen trekken, maar dan blijft NS wel probleemeigenaar.

Vrijdag 13 mrt 2015 - 23:01:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg... Soms rijdt men met +15 wel gewoon naar het eindpunt, ligt het echt aan de pet die de man op de post op heeft?

Vrijdag 13 mrt 2015 - 23:02:08
b2py
b2py
Vermoedelijk rustig genoeg om die sprinter in Wormerveer te laten keren en soms andere storingen erbij waardoor geen tijd om te regelen?

Zaterdag 14 mrt 2015 - 00:09:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Eventjes tussendoor dat bepaald de Trdl niet he voordat het hier doorslaat

MCN ASD

Zaterdag 14 mrt 2015 - 07:11:14
broek53
broek53
Quote
Bert13 (vr 13 mrt 2015 23:01:11 www.somda.nl): Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg... Soms rijdt men met +15 wel gewoon naar het eindpunt, ligt het echt aan de pet die de man op de post op heeft?
Neen, aan de pet, het humeur of wat dan ook van de bijsturing van NSR.

Zaterdag 14 mrt 2015 - 09:09:59
Duitje
Duitje
Quote
b2py (vr 13 mrt 2015 23:02:08 somda.nl): Vermoedelijk rustig genoeg om die sprinter in Wormerveer te laten keren en soms andere storingen erbij waardoor geen tijd om te regelen?
Ik ben blij dat je er vermoedelijk bij zet. Trein 4754 is namelijk de drukste Zaanlijntrein.

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Zaterdag 14 mrt 2015 - 12:10:37
279
279
alleen de huidige vorm van de 4754 is wel een van de meest vertragings-gevoelige die er bestaan: SLT4 klaar zetten en midden in de spits combineren met de afkomende 7454.
naar het schijnt vooral "problematisch" als er een ERTMS - SLT6 bij betrokken is.
combineren gaat dan helemaal moeizaam, waardoor bijna altijd vertraging ontstaat.

over ingrijpen van de trdl: bij 3300 geldt dat bij een bepaalde vertraging de trdl zelf bepaalt of de trein maar tot Hn of Hfd gaat (TAD).
bestaat dat niet voor de 4700??

Zaterdag 14 mrt 2015 - 14:06:10
b2py
b2py
@duitje ik doelde totaal niet op de trein, maar het proces van de bijsturing..

Zaterdag 14 mrt 2015 - 20:01:28
Zaan
Zaan
Quote
279 (za 14 mrt 2015 12:10:37 somda.nl): alleen de huidige vorm van de 4754 is wel een van de meest vertragings-gevoelige die er bestaan: SLT4 klaar zetten en midden in de spits combineren met de afkomende 7454.
naar het schijnt vooral "problematisch" als er een ERTMS - SLT6 bij betrokken is.
combineren gaat dan helemaal moeizaam, waardoor bijna altijd vertraging ontstaat.

over ingrijpen van de trdl: bij 3300 geldt dat bij een bepaalde vertraging de trdl zelf bepaalt of de trein maar tot Hn of Hfd gaat (TAD).
bestaat dat niet voor de 4700??
Er bestaat inderdaad een TAD voor + 9 of meer vertrek Ass dan opheffen Wm Utg, geldt zowel voor de 4000 als voor de 4700. Keert te Wm op sp 1. Als er al een keert te Wm kan de volgende niet keren, sp1 is dan bezet, vandaar dat er willekeur wordt ervaren, dus niet alleen "pet, humeur of bijsturing".

Laatst bewerkt door Zaan op Zaterdag 14 mrt 2015 om 20:11:21

Gepensioneerde onpartijdige infraverdeler

Zondag 15 mrt 2015 - 00:04:09
ruysdael
ruysdael
Quote
Bert13 (vr 13 mrt 2015 23:01:11 www.somda.nl): Trein 4754 had deze week last van een strenge trdl: steeds bij +6 (standaardvertraging 4754) werd besloten de trein in Wm op te heffen. Alleen donderdag mocht men door naar Utg...
En donderdag was de dag van de treinbrand bij Ac, dus keerde de 4000/4700 op zichzelf te Asd. Triest dat het alleen dan goed gaat.

Dinsdag 17 mrt 2015 - 10:50:18
illyavaes
illyavaes
Quote
broek53 (ma 09 mrt 2015 01:23:16 www.somda.nl): Was dat maar waar. Volgens de rekenregels van ProRail passen er geen 10 bakken VIRM meer in Enkhuizen sinds datzelfde ProRail de stootjukken naar voren heeft gehaald en weigert datzelfde ProRail de situatie in Ekz daarop aan te passen.
Uit het voorlopig BVS van 16 juni 2015 (inclusief taalfout):
"Onder ProRail projectnummer R-464400 is als gevolg van het vernieuwen van de stootjukken op station Enkhuizen het perron in westelijke richting verlengt."

Dinsdag 17 mrt 2015 - 12:32:17
daniel81
daniel81
Quote
Zaan (za 14 mrt 2015 20:01:28 www.somda.nl):
Er bestaat inderdaad een TAD voor + 9 of meer vertrek Ass dan opheffen Wm Utg, geldt zowel voor de 4000 als voor de 4700. Keert te Wm op sp 1. Als er al een keert te Wm kan de volgende niet keren, sp1 is dan bezet, vandaar dat er willekeur wordt ervaren, dus niet alleen "pet, humeur of bijsturing".
Gelukkig dan maar dat er slechts één potentieel keerspoor is, anders zou het dus zomaar kunnen dat er 2-3-4-5 treinen op rij uitvallen... waar stond die reiziger ook al weer?

Dinsdag 17 mrt 2015 - 13:41:18
dh3201
dh3201
De reiziger staat op het perron. Perron 1, perron 2 en perron 3....

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 17 mrt 2015 - 13:43:48
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.

Dinsdag 17 mrt 2015 - 14:39:04
ZJ37
ZJ37
De zomervakantie begint vroeg dit jaar

Dinsdag 17 mrt 2015 - 19:40:29
BGM104
BGM104
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 www.somda.nl): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.
Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.

Dinsdag 17 mrt 2015 - 19:46:47
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat scheelt behoorlijk ja, en aangezien je aan capaciteit nauwelijks hoeft in te leveren zou het dan over een paar weken eindelijk beter moeten gaan Het duurt even anderhalf jaar, maar dan heb je ook wat!

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 17 mrt 2015 - 21:43:56
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
BGM104 (di 17 mrt 2015 19:40:29 www.somda.nl):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 www.somda.nl): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.
Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.
Het zal mij benieuwen of de NS deze belofte ook gaat waarmaken. Dat ze niet buiten de spits gewoon met 1drietje zullen rijden. Ik zie nu ook regelmatig SGMm-6/SGMm-5 in de spits en vaak buiten de spits is het dan evengoed vaak een drietje in met name de 4700. Koppelen en splitsen gaat zeker als er druk op staat, wat er in de spits vaak wel in, regelmatig fout.

Dinsdag 17 mrt 2015 - 23:06:33
Iceman
Iceman
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 www.somda.nl): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.
SLT10 en SGM6 ontlopen elkaar nauwelijks qua capaciteit...

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Woensdag 18 mrt 2015 - 07:47:21
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Quote
Iceman (di 17 mrt 2015 23:06:33 www.somda.nl):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 www.somda.nl): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.
SLT10 en SGM6 ontlopen elkaar nauwelijks qua capaciteit...
Daar ben ik het niet mee eens, want SGMm-6 heeft al totale lengte 156meter en SLT-10 heeft een lengte van 170meter en voor je gevoel voelt SLT veel ruimer.

Woensdag 18 mrt 2015 - 08:03:18
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Gevoel? Laten we het wat dat betreft bij de feiten houden: de extra ruimte in SLT is vooral staruimte, zoals gezegd maakt dat voor de totale capaciteit erg weinig uit. En je mist hopelijk enkele reizigers doordat je voortaan op tijd(!) uit Asd kunt vertrekken.

Woensdag 18 mrt 2015 - 09:15:22
broek53
broek53
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 21:43:56 www.somda.nl):
Quote
BGM104 (di 17 mrt 2015 19:40:29 www.somda.nl):
Quote
stefanvw14 (di 17 mrt 2015 13:43:48 www.somda.nl): Wat wel hierin het leuk is dat in ons forum over het wijzigingsblad dat per 13 april ingaat. Hierin zal de 4754 van SLT-10 naar SGMM-6 gaan. Zal mij benieuwen hoeveel mensen er dan op ass en zd achter zullen blijven.
Maar het goede nieuws is dat dit SGM duo de hele dag samen rijdt, al vanaf 4723, dat zou toch een betere startpunctualiteit van de 4754 moeten geven te Asd.
Het zal mij benieuwen of de NS deze belofte ook gaat waarmaken. Dat ze niet buiten de spits gewoon met 1drietje zullen rijden. Ik zie nu ook regelmatig SGMm-6/SGMm-5 in de spits en vaak buiten de spits is het dan evengoed vaak een drietje in met name de 4700. Koppelen en splitsen gaat zeker als er druk op staat, wat er in de spits vaak wel in, regelmatig fout.
Dat is precies de reden waarom BGM104 meldt dat dit duo treinstellen niet uit elkaar zal gaan gedurende de dag.

Woensdag 18 mrt 2015 - 17:45:14
michaben
michaben
Splitsen en combineren in de 4000/4700 omloop tussen de spitsen in gebeurt overigens alleen maar te Rtd. Hier worden wat tweetjes en drietjes verschoven, waardoor sommige treinen die in de ochend met SGM5 rijden SGM6 worden in de middag, en andersom. De huidige situatie met de 4754 was dan ook een noodmaatregel volgens mij, de trein was eigenlijk met solo SLT-VI geplant maar dat bleek ietjes te kort, waardoor er maar even snel een aanpassing in de omloop gemaakt is, maar geen ideale.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 18 mrt 2015 om 17:46:20

Woensdag 18 mrt 2015 - 20:16:20
moderator
Moderator
moderator
Een bericht, dat in het topic opvallende dingen thuishoort, is verplaatst.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 18 mrt 2015 om 20:16:41

Met vriendelijke groet, Het moderator team