Winterproef
Forum: Algemeen - Algemeen
22-09-2010 11:35:21
qj7141
qj7141
Test speciale dienstregeling voor extreem weer
NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Onderdeel van de maatregelen is een speciale dienstregeling die is ontwikkeld om ook onder extreme omstandigheden klanten te blijven bedienen. Hierbij gaan treinen van NS pendelen tussen verschillende stations. Om te zien of deze dienstregeling in de praktijk functioneert, wordt op zondag 10 oktober een test gehouden. Klanten krijgen op die dag te maken met andere reistijden dan op een reguliere zondag.

Zie: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Pages/Testspecialedienstregelingvoorextreemweer.aspx
 

22-09-2010 11:44:03
rogier
rogier
Is het gek als ik dit eigenlijk heel ver vind gaan?  

22-09-2010 11:44:49
jacokran
jacokran
1 april valt vroeg dit jaar...

O het is serieus? Nog erger....
Een hele dag volgens zo'n dienstregeling rijden is het probleem niet. Zeker niet als je de tijd hebt om je personeels- en materieelplanningen er op aan te passen. In de winter gaat het weer een 'gewone' puinhoop worden omdat de bijsturing al snel niet meer weet waar personeel en materieel zich bevinden (kijk maar naar de OD topics). Kortom een leuk idee om wat publiciteit te krijgen en nog wat meer reizigers de trein uit te pesten, maar de waarde voor de praktijk is nihil.

Laatst bewerkt door jacokran op 22-09-2010 11:45
 

22-09-2010 11:52:29
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Gut wat een positiviteit Als NS niet accuraat reageert in de winter klaagt men steen en been, vervolgens wordt er een soort reserveplan ontwikkeld, is het weer niet goed...

Het lijkt mij juist een waardevolle proef, want mocht er bijvoorbeeld 5cm sneeuw voorspeld worden, dan kan dit plan vanaf het begin van de dag in werking gezet worden. En als het plan niet getest wordt, zullen er ongetwijfeld onvolkomenheden naar boven komen als het ineens in paniek uit de kast gehaald wordt.

Het zal mij benieuwen of en hoe het werkt, maar ik zie er op zich wel wat in. Want ik heb liever beperkt OV dan geen OV komende winter, zeker met een tentamenperiode in de week voor kerst!


Met vriendelijke groet, Robin
 


22-09-2010 11:55:13
MDDM
MDDM
Hmm, gaan we nu voor elk nieuwsbericht een ander topic openen? Topic over winter perikelen op het spoor hebben we al https://www.somda.nl/forum/7858/Winterse+perikelen+op+het+spoor/


Gr Joop mcn Lls
 

22-09-2010 12:20:21
daniel
daniel
Ongelofelijk...
Hoe moeilijk kan het zijn om een uitgeklede dienstregeling te simuleren? Daar hoef je toch niet de dienstregeling in het hele land voor op de kop te gooien?

We weten nu al dat de uitkomst van de proef op 10 oktober is dat de nooddienstregeling prima uitvoerbaar is. Echter is die proef op niks gebaseerd, want een dienstregeling uitvoeren zonder de "extreme" (kuch) factoren van buitenaf is geen kunst aan. Zodra er 20 cm sneeuw valt en daarbij de bovenleiding bevriest, wissels onbedienbaar worden, de treinen vaker defect gaan en noem de winterellende allemaal maar op: dán start je een nooddienstregeling.

Ik ben benieuwd of het echt blijft bij het uitvoeren van een nooddienstregeling, of dat de "extreme" externe factoren ook gesimuleerd worden (en hoe?). Ik vrees ervoor... Wat een organisatie... %03%
 

22-09-2010 12:28:31
jacokran
jacokran
Quote
RSK-Mat92: Het lijkt mij juist een waardevolle proef, want mocht er bijvoorbeeld 5cm sneeuw voorspeld worden, dan kan dit plan vanaf het begin van de dag in werking gezet worden. En als het plan niet getest wordt, zullen er ongetwijfeld onvolkomenheden naar boven komen als het ineens in paniek uit de kast gehaald wordt.
De proef is niet waardevol. Er wordt getest of er volgens een bepaalde dienstregeling gereden kan worden.... Daarnaast is het nu mogelijk om materieel en personeelsplanningen aan te passen. Als de nooddienstregeling echt nodig is, is het aan de bijsturing om ervoor te zorgen dat materieel en personeel in de juiste hoeveelheden op de juiste plaats is. We ondervinden bijna dagelijks de gevolgen van een niet goed lopende bijsturing. In de winter wordt de bijsturing nog eens extra gehinderd door het feit dat deze nooddienstregeling pas uit de kast getrokken kan worden als de normale dienstregeling niet meer te rijden is.

Ik kan niet oordelen of de tekorten in de bijsturing kwalitatief of kwantitatief zijn. Ik stel dat het resultaat tekort schiet.
 

22-09-2010 13:33:52
broek53
broek53
Wij hebben hier te maken met een show voor de buitenwereld, dat is wel heel erg duidelijk.  

22-09-2010 13:58:15
mren
mren
Des te pijnlijker als na het PR-offensief van de laatste weken, het toch weer mis zal gaan bij specifieke winterse omstandigheden.  

22-09-2010 14:02:05
mich
mich
Zolang ze achter de schermen maar werken aan de wisselverwarming, de noodprocedures bij prorail en de capaciteit van de bijsturing is een stukje PR prima.  

22-09-2010 14:08:12
dwem
dwem
Het gaat er niet om of het mogelijk is om een bepaalde nooddienstregeling uit te voeren, de werkelijke krachtproef is of de organisatie de overgang van normale dienst via toenemende semi-chaos tot besluit en invoering nooddienstregeling goed uit kan voeren.

Als je DAT in de praktijk zou testen was je ergens mee bezig.

Maar dat vergt nogal wat: simuleren verslechterende weersomstandigheden, links en rechts een kleine of grote verstoring en toenemende ontregelingen en chaos, en temidden van dat alles op het juiste moment de juiste besissingen nemen. DAT moet je testen.
Maar ja .....

Of denken we dat het KNMI op zaterdagochtend aankondigt dat er maandag om 07:13 uur een noodotestand zal uitbreken waar je dan 48 uur voorbereidingstijd voor hebt?

Dirk
 

22-09-2010 15:54:31
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Rover is het er in ieder geval niet mee eens, aldus http://www.nu.nl/binnenland/2339336/


Met vriendelijke groet, Robin
 

22-09-2010 15:56:15
treinfan
treinfan
Dit slaat gewoon nergens op. Er kan niet goed getest worden (een DD-AR zal die zondag echt niet ineens gaan slippen, terwijl bij sneeuw DD-AR vaak genoeg slipt), dus weten we al bijvoorbaat dat men in de winter te krappe rijtijden heeft staan voor een winternooddienstregeling. Verder weet personeel ook al ruim van tevoren dat de proef eraan komt en wordt er dus ook niet getest hoe de informatievoorziening naar personeel op het allerlaatste moment geregeld wordt (noodweer kondigt zich meestal niet een paar weken vooraf al aan).
Beter zou zijn als ze ook een bij wissel/seinstoringen op een nooddienstregeling met pendelen over kunnen gaan met de diverse gecontroleerde STS-passages, het is gewoon belachelijk dat bij zo'n storing het vaak een uur duurt voordat er weer een trein rijdt, terwijl drie kwartier eerder precies dezelfde situatie is.
 

22-09-2010 16:05:28
MDDM
MDDM
Om een DDAR te laten slippen hoef het geen winter te zijn, beetje regen is voldoende. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

22-09-2010 17:22:27
kleine_man
kleine_man
De uitkomst is bekend.

Vanmorgen het resultaat gezien......Bij aanvang dienst lag Ah-Nm eruit. Rond 7 uur kwam het bericht dat de verstoring voorbij was. Nu de treinen nog %07%
 

22-09-2010 17:33:22
broek53
broek53
Quote
treinfan: Dit slaat gewoon nergens op. Er kan niet goed getest worden (een DD-AR zal die zondag echt niet ineens gaan slippen, terwijl bij sneeuw DD-AR vaak genoeg slipt), dus weten we al bijvoorbaat dat men in de winter te krappe rijtijden heeft staan voor een winternooddienstregeling. Verder weet personeel ook al ruim van tevoren dat de proef eraan komt en wordt er dus ook niet getest hoe de informatievoorziening naar personeel op het allerlaatste moment geregeld wordt (noodweer kondigt zich meestal niet een paar weken vooraf al aan).Beter zou zijn als ze ook een bij wissel/seinstoringen op een nooddienstregeling met pendelen over kunnen gaan met de diverse gecontroleerde STS-passages, het is gewoon belachelijk dat bij zo'n storing het vaak een uur duurt voordat er weer een trein rijdt, terwijl drie kwartier eerder precies dezelfde situatie is.
Wel een paar dingen scheiden. De nooddienstregeling die NS en Prorail willen testen, is geen bijsturingsscenario waarop op elk moment overgegaan kan worden. Het heeft dan ook niets te maken met het oefenen van verstoorde situaties of zo. Het is een alternatieve dienstregeling die men op korte termijn wil kunnen invoeren in alle systemen en de volgende dag uitvoeren. Daar gaat het om en om niets anders. Het net doen alsof het winter is, is daarvan dus geen onderdeel (proef was oorspronkelijk in augustus gedacht, toen de mussen zowat van het dak vielen van de warmte). Het is derhalve een organisatie-autistische proef, die niet anders kan gaan (door de aard van de in te voeren maatregelen) dan ten koste van de reiziger - dat is de andere kant.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-09-2010 17:34
 

22-09-2010 21:23:57
rogier
rogier
Dan vrees ik het ergste voor als het een beetje winter wordt. Zodra de temperaturen beneden het vriespunt komen zal de nooddienstregeling wel uit de kast getrokken worden, 'uit voorzorg'. Dat wordt nog wat dan...  

22-09-2010 22:18:38 1
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers een lijstje met frequenties en treinsoorten op de diverse deeltrajecten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=4898#p108042


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2010 23:50:56
WesselE
WesselE
Lachwekkend triest dit.


'Okeh'
 

23-09-2010 00:10:13
treintim
treintim
Je zult maar een reisje Groningen-Den Haag moeten maken die dag... maar liefst víér keer overstappen (en als je Lw-Gvc doet moet je op Zwolle nog lang wachten ook, hoe het met de overstapstations Amf, Ut en Gd zit weet ik niet) en ook nog stopperen op Gn-Zl. Terwijl dat ook gewoon rechtstreeks zonder ook maar één overstap had gekund, je zou maar rolstoelgebruiker zijn, zeg, dan baal je er helemaal van dat NS zo'n nooddienstregeling rijdt op een dag dat het niet nodig is.;) Trouwens, de datum valt niet in de herfstvakantie, wat betekent dat die zondagavond gewoon de reguliere studentenverhuizing weer van start gaat van 't éne eind van het land naar het andere. Echt rustig is het op die zondag dus waarschijnlijk zeker niet qua reizigers.

Laatst bewerkt door treintim op 23-09-2010 00:21
 

23-09-2010 00:30:37
broek53
broek53
Nou, daar wordt het dan des te realistischer van, zou je zeggen %03%  

23-09-2010 07:28:29
parkietje
parkietje
voor het slagen is ook een goed personeelsrooster nodig. Ik denk daarbij personeel koppelen aan een fysieke trein en dus aan een trajecten ook aan elkaar. Ook in de reserve zullen koppels en trio's klaar moeten staan.  

23-09-2010 08:43:34
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ledn-Wd als losse stoptrein. Klinkt gezellig, men noemt het alweer een jaar of 4 een Intercity. Wat mij betreft een vlootje Plan V die kant op %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 

23-09-2010 09:05:41
jorgo
jorgo
Dit is toch wel het elementje symptoombestrijding uit het pakket wintermaatregelen. Alle andere aanpassingen vanuit NS of Prorail zullen toch erop gericht zijn te voorkomen dat überhaupt iets het begeeft. En je gaat er van uit dat dat zijn effect heeft, alvorens te gaan schrappen.

Het idee dat dit scenario alvast uit de kast getrokken wordt bij een beetje winterweer (zoals sommige gebruikers suggereren) lijkt me dus toch zeker niet de bedoeling.
 

23-09-2010 10:00:16
qj7141
qj7141
Quote
treintim: Je zult maar een reisje Groningen-Den Haag moeten maken die dag... maar liefst víér keer overstappen (en als je Lw-Gvc doet moet je op Zwolle nog lang wachten ook, hoe het met de overstapstations Amf, Ut en Gd zit weet ik niet)

Jammer dat het geen Int-traject is, want die lijken ongewijzigd. Schiphol-Hengelo kan 'gewoon' rechtstreeks met Int 140. En ook Amsterdam-Roosendaal per Benelux.
 

23-09-2010 10:22:55
Apda
Apda
Hoe gaat het eigenlijk met de materieelomloop aan het begin en einde van deze proefdag? Staat het materieel dan op de goede plaats, of zijn er LM-ritten nodig?  

23-09-2010 10:29:17
jorgo
jorgo
Logischerwijs staat het materieel altijd op de 'goede plaats', namelijk volgens de inzet in de reguliere dienstuitvoer. Aan het begin van een nooddienst is het uitvoeren van LM-ritten misschien wel helemaal niet meer mogelijk.

Je zou er toch van uit moeten gaan dat er dusdanig weinig materieel nodig is voor deze speciale dienst, dat het rekening houdt met treinen die niet kunnen komen waar ze nodig zijn of defect. En dus vanuit iedere willekeurige uitgangssituatie kan worden ingeroepen!
 

23-09-2010 10:52:41
daniel81
daniel81
Is kennelijk een nieuwe mode, het testen van dienstregelingen. Eerst ETMET, nu dit weer.
Het beste wat er deze dag kan gaan gebeuren is een grote storing, en dan kijken of men binnen de beperkingen die men zichzelf heeft opgelegd de boel nog enigszins aan de praat te krijgen.
Ik mag overigens hopen dat deze AMD (Absolute Minimum Dienstregeling) niet bij de eerste de beste sneeuwvlok uit de kast getrokken wordt ...
O ja en nog iets anders: afgelopen winter zag je dat de weersverschillen per landsdeel nogal groot waren. Is er alleen dit alles of niets scenario of is er ook de mogelijkheid om dit alleen in een deel van het land toe te passen?
 

23-09-2010 11:03:48
rolandrail
rolandrail
Quote
mren: Des te pijnlijker als na het PR-offensief van de laatste weken, het toch weer mis zal gaan bij specifieke winterse omstandigheden.
En dat gaat het ook want een pendeldrgl door bijsturing laten inplannen voor de volgende dag is in de praktijk allang toegepast en een kansloze onderneming gebleven.
Personeel zonder trein, treinen zonder personeel, b.v. wel naar Bkl ingelegd zin maar terug niet of op een hele andere trein enz. enz. Het gaat het gewoon niet worden, het enige wat NSR en Prorail moeten doen is afleren is in paniek te raken.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-09-2010 11:27:11
qj7141
qj7141
Zoals Broek53 schreef is het geen pendeldrgl van de bijsturing, maar een soort wijzigingsblad voor één dag met geplande drgl/mat/pers compleet.

Laatst bewerkt door qj7141 op 23-09-2010 11:32
 

23-09-2010 11:55:08
robbertc
robbertc
Klopt, er is een nooddienstregeling bedacht, inclusief personeel en materieel, die bij aanvang van de dienstregeling direct van toepassing moet kunnen zijn.  

23-09-2010 13:06:00
Joey666
Joey666
Als er flink wat sneeuw ligt, neem ik maar een dagje vrij.
Of een keuze maken naar het station te gaan en flink in de + staan.
Uitval van treinen betekend overvolle treinen bij aankomst van je bestemming.

En dan de terugreis.

Een berekening voor mij: 4923 valt uit en rijdt normmaal met 2x MDDM
Andere keuze's zijn: 5823 met enkel MDDM (Lopen naar ROC toe vanaf Hvs)
5723 met enkel MDDM die 4900 overstappers pakt in Wp.
Bus naar Hvs (als deze rijden?)
Eerste dag zal het super druk zijn en zul je overvolle treinen treffen.
Treinen die niet rijden en treinen die flink in de + rijden.
Tweede dag is het rustig. Mensen nemen een besluit om niet te gaan. (gedwongen)
Want dat waren ze gisteren zo slecht bevallen dat ze maar geen trein pakken.
 

23-09-2010 16:07:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Joey666: Bus naar Hvs (als deze rijden?)
Mijn ervaring uit de vorige winterweer-periode: gedurende lange tijd probleemloos met de bus van/naar 't werk gereisd terwijl de treinen nog 'n zooitje waren. De eerste dag wel met flinke vertraging maar daarna liep het best goed.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2010 16:33:45
Totreintje
Totreintje
Goh, je hebt meteen een rechtstreekse verbinding Amr-Ekz!  

23-09-2010 19:35:57
martw
martw
Als ik dit bekijk:
Quote
Ut - Wd - Gd - Rtd 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Gd - Gvc 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)

Betekent dat dan dat er 4 IC's per uur Ut-Rtd/Gvc rijden, die in Gd gecombineerd en gesplitst worden?
Of rijden er 'gewoon' 8 IC's Ut-Gd waarvan 4 naar Rtd en 4 naar Gvc?
En stopt die IC Ut-Rtd dan in Wd?

Martijn
 

23-09-2010 19:44:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Totreintje: Goh, je hebt meteen een rechtstreekse verbinding Amr-Ekz!


Dat geintje hadden ze afgelopen winter ook gedaan, werkt goed!
(Laat ik het zo zeggen, nadat ik van Bh naar Asd per Taxi%05% was gereisd, was de 4500 de enige trein op Asd, en dan ook letterlijk: géén 1 andere trein was te zien.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-09-2010 20:47:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martw: Als ik dit bekijk:
Quote
Ut - Wd - Gd - Rtd 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)
Gd - Gvc 2x/uur stoptrein + 4x/uur IC (avond 2x/uur)

Betekent dat dan dat er 4 IC's per uur Ut-Rtd/Gvc rijden, die in Gd gecombineerd en gesplitst worden?
Wat ik hier lees is vier pendel-IC's Ut-Rtd met in Gd aansluiting op vier pendel-IC's Gd-Gvc. Als men iets niet doet bij zware sneeuw dan is dat namelijk combineren en splitsen.
(M'n meest recente ervaring is uit maart 2005 toen de toenmalige 2000 alleen Ah-Gvc deed en de Noordoost Lw/Es-Rtd)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2010 21:09:07
R-ekz
R-ekz
Quote
dlm4yjp:
Quote
Totreintje: Goh, je hebt meteen een rechtstreekse verbinding Amr-Ekz!


Dat geintje hadden ze afgelopen winter ook gedaan, werkt goed!
(Laat ik het zo zeggen, nadat ik van Bh naar Asd per Taxi%05% was gereisd, was de 4500 de enige trein op Asd, en dan ook letterlijk: géén 1 andere trein was te zien.)


Komt vast omdat Asd-Ekz een van de belangrijkste trajecten van Nederland is waardoor die als eerste sneeuwvrij word gemaakt!
 

23-09-2010 21:23:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Eehm.... juist... %03%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-09-2010 21:36:32
JcJay
JcJay
Hoe realistisch is deze proef? Ik ben van mening dat je zo'n proef moet doen in de spits, met name de avondspits of doordeweekse dag (met de gedachte dat werkend Nederland die met de trein reist allemaal zo snel mogelijk naar huis wilt wanneer er een weeralarm is afgegeven) en niet op een zondag, aangezien de zondagdienstregeling sowieso al minder treinen en reizigers kent dan de overige dagen... Denk dat je met een proef op een normale werkdag een een wat realistischer beeld krijgt, ook qua capaciteit en reizigersstroom. Overigens ben ik niet voor klantje pesten hoor, eerder voor spreuk: als je t dan toch doet, doe het dan goed...  

23-09-2010 23:31:00
broek53
broek53
Toch hoop ik dat het mij lukt hier het idee uit de hoofden te praten dat het dienstregelingmodel uitgeprobeerd zou moeten worden, beter nog: uitgeprobeerd wordt. Dat is gewoon niet zo, het is hooguit een bijeffect. Het gaat om twee dingen:
1. publiciteit
2. kijken of Prorail en NSR kans zien om binnen korte tijd een alternatieve dienstregeling + omlopen + personeeldiensten te laden en uit te voeren. Vandaar mijn afkeer van deze "proef", die organisatorisch-technisch bedrijfsautistisch is en geen enkel doel dient dan het bedrijf zelf. En geloof er echt maar niks van dat het om de dienstregeling als zodanig gaat, heus: alternatieve dienstregelingen kan men wel maken en uitvoeren ook.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-09-2010 23:31
 

24-09-2010 07:09:59
Pim530
Pim530
Es - Dv 2x/uur stoptrein (en 1x/2uur IC 140)

Ik hoop toch echt dat ik ergens overheen gelezen heb...
 

24-09-2010 10:35:17
raymond16
raymond16
Nee dus, er wordt op meer uitlopers gesneden in de IC's, zoals op Std-Hrl, Rsd-Vs, Ehv-Vl en dus ook Es-Dv.

Laatst bewerkt door raymond16 op 24-09-2010 10:35
 

25-09-2010 14:59:01
berkel73
berkel73
Quote
daniël_ddr: Voor de liefhebbers een lijstje met frequenties en treinsoorten op de diverse deeltrajecten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=4898#p108042
Dat lijstje lijkt toch niet helemaal overeen te komen met de dienstregeling zoals die nu in de reisplanner staat. Een paar voorbeeldjes:
*Asd-Ut is 2x/u stop, 2x/u IC, met stops in Asa en Dvd. Zal gezellig worden, aangezien de reizigers uit Shl er dus in Dvd allemaal bij komen.
*Gvc-Ut kan niet 4x maar 2x/u IC (zoals vermeld in het lijstje inderdaad met overstap in Gd)
*Rtd-Ut ook 2x/u IC
*Ht-Ehv ook 2x/u IC
*Ut-Ah de hele dag alleen maar 2x/u een stoptrein
*idem, ik durf het bijna niet te zeggen , tussen Amr en Asd
--> ik hoop dus dat er een deel is vergeten in te voeren, maar vrees het ergste...

*Een ritje Hdr-Ah duurt normaal 2u26, nu 3u33 (!)
*En ook leuk, als je een reis Asd-Mt opvraagt blijken de intercity's onderling niet op elkaar aan te sluiten: zowel tussen Ht en Ehv als tussen Ehv en Mt word je dan naar de stoptrein verwezen.
Alle voorbeelden overigens met vertrektijd 10 uur opgevraagd.

Laatst bewerkt door berkel73 op 25-09-2010 15:08
 

25-09-2010 15:35:59
Reiziger47
Reiziger47
Ik mag ook hopen dat wat er nu in de reisplanner staat nog niet volledig is - ook op Bd - Tb - Ehv ontbreekt op het moment nog wat: daar vind de reisplanner nu alleen 2 stoptreinen per uur, helemaal geen intercities... Zo duurt een door mij regelmatig gemaakte reis Bd - Vl opeens geen 1:22 maar 1:53..  

25-09-2010 15:40:21
raymond16
raymond16
En ook Ehv-Ddr heeft geen enkele IC per uur volgens de huidige reisplanner, met overigens een geweldige 33 minuten overstap in Bd (geen idee waarom dat niet crossplatform kan). Beetje vreemd spoorgebruik in Bd. Daar worden de sporen 3 (Bd-Ehv),6 (Bd-Rtd) en 8 (Bd-Rsd) gebruikt. Er kan toch zeker wel één overstap crossplatform plaatsvinden, zeker gezien de overstaptijden?

Ook nog een verbinding met meer verbindingen vergeleken met normaal: Ehv heeft met Rm, Std en Mt 4x per uur een trein (2x IC, 2x stop).
 

25-09-2010 17:17:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat betreft de frequenties: allicht een verschil tussen een doordeweekse- en weekendnooddienst?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-09-2010 21:26:15
BGM104
BGM104
Quote
berkel73:
Quote
daniël_ddr: Voor de liefhebbers een lijstje met frequenties en treinsoorten op de diverse deeltrajecten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=4898#p108042
Dat lijstje lijkt toch niet helemaal overeen te komen met de dienstregeling zoals die nu in de reisplanner staat.


Ik denk dat je in link ipv "(niet avond)" moet lezen "(niet in avond en weekend)". Er is namelijk in deze nooddienstregeling een verschil tussen spits en dal omdat het projectteam doorhad dat met de dal/basisfrequenties er in de spits niet genoeg capaciteit zou zijn om al het volk weg te krijgen.

En als je die spitstoevoegers in de ochtendspits al rijdt dan kan je ze beter laten rijden tot einde middagspits, scheelt weer een hoop rangeerwerk. In het weekend en avond rij je alleen de dalnooddienstregeling.
 

26-09-2010 13:58:50
BGM104
BGM104
Quote
Bijzondere Ritten Winterproef:
Let op: Internationale treinen (IC140, IC9200, THA9300 en de ICE's) rijden wel, Fyra niet.


Fyra rijdt WEL!
IC9200 rijdt met aangepaste tijden, overige Hispeed treinen rijden op de normale tijden.
 

26-09-2010 14:07:12
mdj
mdj
Ik kreeg hem gister niet uit de planner, nu wel. Hij is aangepast, dank


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-09-2010 15:10:35
jacokran
jacokran
Ik moet 10 oktober van Ut naar Es. Normale reistijd: 1:41. Zondag 10 oktober: 2:42! (en dan ben ik nog te laat ook...) Gelukkig kan ik met de auto. Het echte doel van de proef zal wel zijn: zoveel mogelijk reizigers voorgoed wegpesten voor het winter wordt!  

26-09-2010 15:47:17
bloemkool
bloemkool
Wat voegt het dreigement met de auto te reizen toe aan een discussie
Met diep herfstige en winterse omstandigheden ben je met een auto net zo goed langer onderweg%09%
 

26-09-2010 15:59:56
dh3201
dh3201
Maar je hoeft dan niet tig keer over te stappen!


Shqiperise-lopers?
 

26-09-2010 16:19:24
bart84
Moderator
bart84
Zojuist even in de reisplanner gekeken en een paar afwijkende treinnummers gevonden:
14000 Ut-Rtd (St)
12200 Bd-Ddr (S)
6800 Ehv-Mt (St)
1800 Ut-Asd (Ic)
7500 Ah-Ut (St)
13900 Shl-Ass (St)
3400 Ekz-Hn (St)
14500 Hn-Asd (St) op zondag dus
3600 Zp-Ah (St)
10800 Rm-Std (Ic)
12700 Ut-Dld (St)

En zo zullen er nog veel meer series zijn die IC waren en nu Stoptrein etc.

Laatst bewerkt door bart84 op 26-09-2010 17:09


Mvg. Bart
 


26-09-2010 16:31:06
mvd
mvd
Quote
bart84:
10800 Rm-St (Ic)
Ze willen een pendeldienst onderhouden, dan gaan ze niet tussen Roermond en Soest rijden . Deze series rijdt overigens tussen Mt en Ehv (als ik de reisplanner invul krijg ik deze trein te zien zonder overstap).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

26-09-2010 16:34:42
Joff-10242
Joff-10242
Ik gok dat Bart84 Sittard bedoelt  

26-09-2010 16:36:53
mdj
mdj
Overzichtje wat waar rijdt: https://www.somda.nl/drgls/773/


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-09-2010 17:00:25
jacokran
jacokran
Quote
bloemkool: Wat voegt het dreigement met de auto te reizen toe aan een discussie
Met diep herfstige en winterse omstandigheden ben je met een auto net zo goed langer onderweg%09%
Als het echt winter zou zijn, dan neem ik een reistijd van ruim 2,5 uur per trein op de koop toe. liever wat langer onderweg, dan van de weg%02% Afgelopen winter tijdens hevige sneeuwbuien ook lekker per trein onderweg geweest vanaf Es naar Ut. Uur vertraging gehad, maar daar zat ik niet mee.
Deze "proef" lijkt echter niets meer dan een excercitie om zoveel mogelijk reizigers weg te pesten. Ik heb een gratis tip voor NS: Als je geen reizigers wilt vervoeren, ontgrendel dan de deuren niet meer! Dat is veel effectiever dan zo'n "proef".

Laatst bewerkt door jacokran op 26-09-2010 17:03
 

26-09-2010 17:11:36
bart84
Moderator
bart84
Quote
mvd:
Quote
bart84:
10800 Rm-St (Ic)
Ze willen een pendeldienst onderhouden, dan gaan ze niet tussen Roermond en Soest rijden . Deze series rijdt overigens tussen Mt en Ehv (als ik de reisplanner invul krijg ik deze trein te zien zonder overstap).

Ik had de reis Zp-Hrl ingevoerd, daar kreeg ik enkel het stukje Roermond - Soest (oh nee, Sittard) te zien als 10800. Van Hdr naar Mt was het gehele stuk Ehv-Mt 6800 (zal wel zijn omdat de aansluiting op de 10800 gemist wordt.


Mvg. Bart
 

26-09-2010 17:45:39
abbm
abbm
Als je goed kijkt, zie je dat je via de Maaslijn reist.

Die rijden dan geen aangepaste dienstregeling
 

26-09-2010 17:49:06
bart84
Moderator
bart84
Ja, klopt. Maar de opmerkingen gingen niet over de Maaslijn.


Mvg. Bart
 

26-09-2010 18:06:37
mvd
mvd
Het valt me wel op dat de werkzaamheden tussen Mt en Std opeens verdwenen zijn. Deze dag zouden omgeleide IC's gaan rijden via Hrl, maar die staan niet meer in de reisplanner...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

26-09-2010 18:07:41
abbm
abbm
Je krijgt wel een melding van werkzaamheden, maar volgens mij heeft NS de omgeleide IC's eruit gevist.  

26-09-2010 18:57:07
himym
himym
Vandaag in de 557 vlak voor Zl de omroep dat 'volgende week (3 okt dus) de NS een proefnooddienstregeling rijdt', gevalletje van de lekker goed geïnformeerd personeel!  

26-09-2010 23:00:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Opvallend wat betreft het wisselgebruik is deze trouwens: de 5500 keert bij Dld op het middenspoor (komt aan op spoor 1 en vertrekt van 2) waarmee dus juist wissels gebruikt worden die in de normale dienst niet gebruikt worden...
Lijkt daar dus wel een compromis te zijn tussen zo min mogelijk wisselgebruik en het bieden van een snelle aansluiting in beide richtingen.

Als ik zo eens naar 'n reis kijk die ik weleens in 't weekend maak: Amf -> Ddr is slechts 11 minuten langzamer en één overstap extra (en wat minder frequent mogelijk) En bij reizen op het juiste halfuur zelfs maar 4 minuten trager (aansluiting op de Benelux in Rtd dan).

Ddr -> Amf is een ander verhaal: da's 11 minuten trager op 't halfuur dat je de Benelux kunt nemen, anders is 't 28 minuten trager als gevolg van een fantastische overstap van 18 minuten in Rtd. Kennelijk geldt het fenomeen symmetrie niet voor een nooddienstregeling...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-09-2010 23:13:02
ruysdael
ruysdael
Het valt me op dat op het traject Amsterdam - Alkmaar alleen de 4000 rijdt (2x per uur) en op het traject Amsterdam - Hoorn 4x per uur een trein. Beetje vreemd.

Afijn: hoe komt zoiets als dit tot stand? Besluiten NS en ProRail dit "effe" met een kop koffie en een bastogne zo tussen de lunch en de avondmaaltijd door. Of is er ook nog iets van een overleg / toestemming nodig van het ministerie?

Laatst bewerkt door ruysdael op 26-09-2010 23:22
 

26-09-2010 23:36:20
thom
thom
Quote
maccerr: Afijn: hoe komt zoiets als dit tot stand? Besluiten NS en ProRail dit "effe" met een kop koffie en een bastogne zo tussen de lunch en de avondmaaltijd door.

Klopt, en daarna halen ze nog een ijsje bij de italiaan als toetje...

Kom op zeg, dat snap je toch ookwel...
 

26-09-2010 23:37:35
ruysdael
ruysdael
Lekker relevant als je het tweede deel van de alinea weghaalt. Dat is namelijk het hele doel van mijn vraag.  

26-09-2010 23:39:23
david_meye
david_meye
En als ik een reis plan vanaf Gdg naar Wd krijg ik de 9800 serie en de 4000 serie en de 14000 serie de 4000 en de 14000 serie bijna gelijk volgens de reis planner om .20 en 22 vanaf Gdg.

Laatst bewerkt door david_meye op 26-09-2010 23:39
 

26-09-2010 23:45:20
Duitje
Duitje
Welke idioot heeft het verzonnen om tussen Alkmaar en Amsterdam 2 stoptreinen per uur te laten rijden? De 3000'n en 4000'n zijn elke zondag goed bezet met mensen die even lekker een dagje uit gaan in Amsterdam.
Als je dat allemaal in 2 treintjes per uur per richting wil hebben (beter woord: proppen) mag je met minimaal 2x DDAR gaan rijden, maar ik zie ze er nog wel voor aan om met solo SLT viertjes te gaan rijden!

Tijdens het "wintergebeuren" gold een negatief reisadvies, daardoor bleven heel veel mensen lekker thuis. Nu zal het anders zijn, iedereen gaat evengoed lekker een dagje op stap met het gezin. Daarom voorspel ik dat we overvolle treinen gaan krijgen deze dag! Hulde aan de NS!


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

26-09-2010 23:46:44
thom
thom
Quote
maccerr: Lekker relevant als je het tweede deel van de alinea weghaalt. Dat is namelijk het hele doel van mijn vraag.

Uiteraard, maar wat is de meerwaarde van het doen alsof "NS gewoon maar wat lukraak doet" in jou vraagstelling terwijl iedereen hier weet dat dat nergens op slaat...?
 

27-09-2010 00:02:23
Duitje
Duitje
De NS klooit ook maar wat aan hoor, dat lijkt me duidelijk. Met een grote proef beginnen terwijl je niet eens SLT viertjes van zesjes kan onderscheiden...... Laat ze maar eens wat geld in de bijsturing stoppen ipv zo'n idiote proef.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

27-09-2010 10:21:05
john2
john2
Quote
mvd: Het valt me wel op dat de werkzaamheden tussen Mt en Std opeens verdwenen zijn. Deze dag zouden omgeleide IC's gaan rijden via Hrl, maar die staan niet meer in de reisplanner...

Volgens ns.nl/treinverkeerlimburg zouden de omgeleide I.C, via Heerlen, op 9 en 10 oktober, 16 en 17 oktober, 30 en 31 oktober en 6 en 7 november rijden.
 

27-09-2010 14:10:01
woepje
woepje
Quote
treintim: Je zult maar een reisje Groningen-Den Haag moeten maken die dag... maar liefst víér keer overstappen (en als je Lw-Gvc doet moet je op Zwolle nog lang wachten ook, hoe het met de overstapstations Amf, Ut en Gd zit weet ik niet) en ook nog stopperen op Gn-Zl. Terwijl dat ook gewoon rechtstreeks zonder ook maar één overstap had gekund, je zou maar rolstoelgebruiker zijn, zeg, dan baal je er helemaal van dat NS zo'n nooddienstregeling rijdt op een dag dat het niet nodig is.;) Trouwens, de datum valt niet in de herfstvakantie, wat betekent dat die zondagavond gewoon de reguliere studentenverhuizing weer van start gaat van 't éne eind van het land naar het andere. Echt rustig is het op die zondag dus waarschijnlijk zeker niet qua reizigers.
Op zondagavond is het inderdaad druk te noemen met al die studenten. Dus dat wordt nog leuk dan. Ik mag hopen dat dit men gezwets niet meteen gaat invoeren als het eerste vlokje sneeuw gevallen is.

Dat men een nooddienstregeling wil opzetten en wil gaan testen is begrijpelijk. Maar dit is wel heel pittig ingekort met al die vele overstappen voor veel mensen.
 

27-09-2010 14:37:34
waalkade
waalkade
Waarom test men die nood dienstregeling niet 's nachts uit?
Op vrijdagnacht doet men daar ook nog eens veel mensen een plezier mee.
 

27-09-2010 14:43:59
himym
himym
Ik reis een de zoveel weken Ac-Gn op zondagavond en dat is altijd gezellig druk te noemen, normaal 2u25 (via Dvd) en nu 3u07 (via Ut), met 2x extra overstappen te Amf en Zl wordt het er niet makkelijker op, twee volksverhuizingen. Vooral de overstap in Amf (sp. 1 naar sp. 6) zal menig student niet leuk vinden. Ik bekijk het deze keer van een afstandje, ben mooi weekendje weg in Ierland %08%

Laatst bewerkt door himym op 27-09-2010 14:45
 

27-09-2010 15:00:11
broek53
broek53
Quote
waalkade: Waarom test men die nood dienstregeling niet 's nachts uit?
Op vrijdagnacht doet men daar ook nog eens veel mensen een plezier mee.
Een paar honderd personeelsleden zullen het niet alleen niet leuk vinden, maar zijn dankzij een nachtdienst ook nog eens twee dagen uit de running.
 

27-09-2010 15:08:02
waalkade
waalkade
Honderd duizend man een kwartier langer onderweg is ook 25.000 uur.
Dat vinden zij ook niet leuk.
 

27-09-2010 15:40:31
FourRoses
FourRoses
Om een ''oeffening'' zo goed mogelijk tot stand te laten komen, moet je het zo realistisch mogelijk maken. Een kwartiertje extra reistijd heb je ook zo te pakken zonder deze proef.  

27-09-2010 16:01:59
broek53
broek53
Quote
waalkade: Honderdduizend man een kwartier langer onderweg is ook 25.000 uur. Dat vinden zij ook niet leuk.
Ja, die discussie ga ik uiteraard niet aan, omdat er wat mij betreft weinig te discussiëren valt. Ik vond het aanvankelijk alleen vreemd dat ervoor gekozen is om de dienstregeling ueberhaupt in het voorwereldlijke VPT-systeem te zetten om te kijken of dat wel goed gaat; inmiddels ben ik ervan overtuigd dat NS en ProRail eigenlijk aangeklaagd zouden moeten worden voor een wanprestatie-op-voorhand richting de reizigers.
 

27-09-2010 17:18:58
martijn
martijn
Grappig dat geklaag hier, voor mij verdubbelt de frequentie juist als ik die dag naar m'n ouders ga. Die 4 minuutjes extra reistijd neem ik wel op de koop toe.  

27-09-2010 17:53:56
zugchef
zugchef
Lw - Vs is wel een leuke.

3 oktober 1x overstap en 4:34 onderweg met 1e reisadvies, aankomst Vs 12:08
10 oktober 5x overstap en 5:33 onderweg met 1e reisadvies, aankosmt Vs 13:38...

Laatst bewerkt door zugchef op 27-09-2010 17:54
 

27-09-2010 18:32:59
jacokran
jacokran
Je moet natuurlijk ook kijken naar realistische reizen. Ik weet niet of er reizigers zijn die dat traject willen afleggen. Het is best lang voor een dagje heen en weer bijvoorbeeld en Lw en Vs zijn beide geen studentensteden. Wat dat betreft zal er eerder vraag zijn naar Vs - Gn op zondagavond.

De reis Ut - Es die ik eerder al noemde (+61) is een ander verhaal. Normaliter is een reistijd van 1:41 nog te overzien voor een dagje heen en weer. Ut en Es zijn ook beiden studentensteden en trekken dus extra reizigers op zondagavond.
 

27-09-2010 19:21:57
mren
mren
Quote
waalkade: Waarom test men die nood dienstregeling niet 's nachts uit?

Omdat het rijden van treintjes helemaal geen onderwerp van onderzoek is. Storing daargelaten, gaat dat natuurlijk gewoon prima lukken.
 

27-09-2010 20:31:37
daniel81
daniel81
Is er voor deze dag ook al een negatief reisadvies afgegeven?%08%

Een erg merkwaardige maatregel vind ik overigens de overstap in Gbg.
Verder heb ik respect voor de pendelroutes, maar waarom zijn de frequenties niet wat hoger? De 'Paradestrecke' Ut-Ht wordt geheel ontzien want daar blijven 8 treinen per uur rijden, waarom kunnen dan tussen Zl en Gn niet gewoon 3 treinen per uur blijven rijden? En 4 per uur op Es-Dv? En zo kan ik nog wel even doorgaan met -in mijn ogen- onnodig lage frequenties.
Grappig trouwens dat Apd-Zp wel gewoon 2x/u blijft pendelen terwijl een uurdienst strikt genomen het bedienen van de wissels in Kbk overbodig zou maken (of had ik dat nu niet mogen zeggen )
 

27-09-2010 20:43:46
ruysdael
ruysdael
Quote
thom:
Quote
maccerr: Lekker relevant als je het tweede deel van de alinea weghaalt. Dat is namelijk het hele doel van mijn vraag.

Uiteraard, maar wat is de meerwaarde van het doen alsof "NS gewoon maar wat lukraak doet" in jou vraagstelling terwijl iedereen hier weet dat dat nergens op slaat...?
Het lijkt er anders wel op. Zoals broek53 al zei is dit om "te kijken of Prorail en NSR kans zien om binnen korte tijd een alternatieve dienstregeling + omlopen + personeeldiensten te laden en uit te voeren.". Als je eerst een hele dag zo'n proef moet doen om zoiets te testen en daarmee honderden (duizenden?) reizigers dupeert ben je in mijn opzicht geen capabel bedrijf en wordt het gauw tijd om wat eisen te stellen waar de vervoerder voor het HRN aan moet voldoen. Dit soort fratsen horen gewoon niet te kunnen en ik vraag mij ten sterkste af of het ministerie met zoiets belachelijks als zit akkoord zou gaan.
 

27-09-2010 20:49:11
daniel81
daniel81
Het zou me niet verbazen als juist dat laatste mede de ""oorzaak"" is van de ellende.
Volgens mij heeft NS een bedieningsplicht met een minimale frequentie per station (die overigens per station verschillend kan zijn). Wat ik nu vrees, is dat het dus 'mag' zolang je maar op of boven dat minimum zit.
 

27-09-2010 20:52:20
ruysdael
ruysdael
Dan wordt het tijd dat deze eisen aan de tijd waarin we leven wordt aangepast incluis boetebeleid voor uitvallende en sterk vertraagde ritten. Hopelijk zien we in 2015 een licht aan het end van de tunnel!

Laatst bewerkt door ruysdael op 27-09-2010 20:53
 

27-09-2010 20:56:50
robbertc
robbertc
Is ook sprake van politieke druk om een winter dienstregeling te maken / te testen?  

27-09-2010 21:38:09
jeanpierre
jeanpierre
Quote
daniel81: Is er voor deze dag ook al een negatief reisadvies afgegeven?%08% Grappig trouwens dat Apd-Zp wel gewoon 2x/u blijft pendelen terwijl een uurdienst strikt genomen het bedienen van de wissels in Kbk overbodig zou maken (of had ik dat nu niet mogen zeggen )
Dat mag je zeker zeggen. Essentieel verschil hier is dat deze treindienst onder een provincie valt, en die doen niet mee met dit speeltje (net als bij alle andere regionale spoorlijnen).
 

27-09-2010 21:44:35
mdj
mdj
Maar Zl-Emn is in feite al van de provincie... Dus die zou dan ook niet mee mogen doen (en dat doet hij wel, Zl-Gbg en Gbg-Emn)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-09-2010 21:51:08
jeanpierre
jeanpierre
Hmmm, je hebt gelijk. Ik zal eens navragen waarom het daar wel uitgevoerd wordt.  

27-09-2010 23:25:35
Noodrem
Noodrem
Quote
robbertc: Is ook sprake van politieke druk om een winter dienstregeling te maken / te testen?


Niet actief, maar ik kan mij voorstellen dat ProRail / NSR zich op deze wijze enigzins probeert in te dekken voor mogelijke problemen in de komende winter.
Wanneer er weer zo'n debacle plaatsvind, kan ProRail ism NSR tenminste zeggen dat ze er zeker wat aan hebben gedaan om te kijken hoe ze hun dienstverlening tijdens winterproblemen verbeterd kunnen worden.
Dat het de werkelijke situatie in geen zin nabootst, is uiteraard een niet toe doen feit. Ze hebben wat geprobeerd en dat sust Den-Haag wel in slaap.
Totdat er opnieuw een debacle plaatsvind, dan struikelt de ene poltici nog harder over de andere om moord en brand te schreeuwen over de situatie.
 

28-09-2010 00:00:19
dh3201
dh3201
Quote
robbertc: Is ook sprake van politieke druk om een winter dienstregeling te maken / te testen?

Nee, de politiek heeft het veel te druk met een ontploftmatrashoofd


Shqiperise-lopers?
 

28-09-2010 00:36:53
Luukland
Luukland
Het gaat verschrikkelijk leuk worden. De stadsbussen van alle grote kernen zijn uiteraard ingestemd op de normale intercity-tijden. Dit betekend dat iedereen 5-10 minuten voor de intercity arriveert op het station. Echter rijden er alleen stoptreinen, en dan wel op verschrikkelijk rare tijden (Amf - Dv & Zwolle - Dv & Almelo - Es). Ik zie de ware volksverhuizing naar het oosten van het land al komen...

Na wat onderzoek blijkt dat iedereen met bestemming hengelo/enschede en als opstapstation verder dan deventer komt. Zo'n 20-40 minuten tijdswinst kan behalen door de IC 140 te nemen naar BAD BENTHEIM. Echter staat deze rond het begin van de avond (wanneer die studentenstroom op gang komt) al op UITVERKOCHT.

Zo'n winterdienstregeling testen is top, ik denk echter dat er een AVERECHTS verschijnsel gaat opreden, waarbij de IC 140 (120) stampvol zal zitten om het ritje Amersfoort - Hengelo in 1u17 te rijden. Terwijl de rest van de avond er enkel wat stoptreinen rijden met 1u50 op te teller.

Wat mij betreft: NEGATIEF REISADVIES VOOR REIZIGERS KOMEND TEN WESTEN VAN DEVENTER (Apeldoorn, Zwolle, Amersfoort, Randstad) voor de richtingen: ALMELO, HENGELO, ENSCHEDE.

Laatst bewerkt door Luukland op 28-09-2010 00:38
 

28-09-2010 01:56:11
manuel25
manuel25
Quote
FourRoses: Om een ''oeffening'' zo goed mogelijk tot stand te laten komen, moet je het zo realistisch mogelijk maken. Een kwartiertje extra reistijd heb je ook zo te pakken zonder deze proef.
Realistisch... Worden er dan soms stuifsneeuwkanonnen langs het spoor geplaatst? Want dat is nou juist het probleem, niet de dienstregeling zelf. Bovendien kan men dienstregelingen met een heel mooi programma digitaal simuleren.

Helaas heb ik die dag twee nachtdiensten dat betekent dat ik smorgens om 7 uur uit Haren via Meppel (omdat richting Groningen dan nog niet rijdt) naar Workum moet en dezelfde dag rond een uur of 22 vanuit Workum in Haren moet zijn. Dat gaat door deze fijne DRGL waarschijnlijk heel wat rusttijd kosten %04%
Misschien neem ik maar eens twee snipperdagen op %08%

Laatst bewerkt door manuel25 op 28-09-2010 02:03
 

28-09-2010 08:50:55
janltv
janltv
Quote
Luukland: -Knip-

Wat mij betreft: NEGATIEF REISADVIES VOOR REIZIGERS KOMEND TEN WESTEN VAN DEVENTER (Apeldoorn, Zwolle, Amersfoort, Randstad) voor de richtingen: ALMELO, HENGELO, ENSCHEDE.


Dat is natuurlijk grote onzin. Er rijdt gewoon 2x per uur een trein, zij het een stoptrein. Wellicht dat je inderdaad wat langer onderweg bent, maar dat het oosten onbereikbaar is, slaat nergens op.
Daarbij worden alle pendeltreinen ook nog eens verlengd, dus een zitplaatskans is vrij reeel.
 

28-09-2010 09:38:23
Luukland
Luukland
U heeft niet goed opgelet. Voor alle vertrekadressen ten westen van deventer, mag men 20 minuten wachten in deventer op de volgende dan wel extra lange stoptrein. Echter bent u klaarblijkelijk niet bekend met het "aanbod-vraag" verhaal van de markt.

Een reis Apeldoorn - Hengelo, kost met de auto 45 minuten. Met normale NS-intercity 48 minuten. Diezelfde dag met de stoptrein 1h28. Dit is een verdubbeling van de reistijd. Of u neemt NS-Hi-Speed met 45 min. Mag U mij vertellen welke keuze de reizigers zullen maken!!

Een reis Zwolle - Hengelo, kost met de auto 1h00. Met de normale NS intercity 1h06. Diezelfde dag met de stoptrein 1h28. Dit is +30min. Echter kan men ook de NS-Hi-Speed nemen, met 1h06. Mag U mij weer vertellen welke keuze de reizigers zullen nemen.

Een reis Amersfoort - Enschede, kost met de auto 1h15. Met de normale NS intercity 1h25. Dezelfde dag met de stoptrein 2h05. +40 dus. Echter met NS-Hi-speed kan de reis in 1h45 worden gedaan. Mag u mij vertellen welke keus de reizigers zullen maken.

Conclusie van het verhaal:
- Het wordt druk op de snelweg A1
- Het wordt druk in NS-Hi-speed
- Er zal alleen lokaal vervoer in de pendeltreinen zitten, wat op zondag 3x niets is. (Vandaar ook de 1x/uur sprinter tussen Apeldoorn - Almelo)

Ik hoop dat mijn punt nu duidelijk is, en geen onzin betreft Mr. Janltv
 

28-09-2010 09:52:35
bartzw
bartzw
voor het reizen van asd - zd en vice versa is deze dienstregeling beter dan een normale dienstregeling een 3000 erbij had nog mooier geweest maar de spreiding is veel beter geworden zo! uiteraard geldt dit alleen voor t weekend en de avonden  

28-09-2010 10:42:48
maurits
maurits
Quote
Luukland: Conclusie van het verhaal:
- Het wordt druk op de snelweg A1


Onzin, ook al zouden alle treinreizigers tussen Dv en Es (inclusief de mensen zonder rijbewijs) in de auto stappen, dan nog zal de A1 niet druk worden op die zondag. Kijk maar eens naar dagen met werkzaamheden op dit traject, dan staat de A1 ook niet vol.

Quote
Luukland:- Het wordt druk in NS-Hi-speed


De Berlijn-IC zal inderdaad wel fors drukker zijn, omdat het de enige fatsoenlijke verbinding met Twente vormt. Met name bij de late treinen richting de Randstad (IC144, 142 en 140) kan dit een probleem gaan vormen. Deze treinen zijn sowieso al druk op zondagavond met internationale reizigers, oktober is een populaire maand voor stedentrips naar Berlijn.

Quote
Luukland:- Er zal alleen lokaal vervoer in de pendeltreinen zitten, wat op zondag 3x niets is. (Vandaar ook de 1x/uur sprinter tussen Apeldoorn - Almelo)


Dat denk ik dan weer niet. Bepaalde groepen die afhankelijk zijn van de trein zullen toch op reis gaan met de alternatieve dienstregeling. Dan is de stoptrein het enige alternatief. Voor reizen naar Zuid Nederland is Hgl-Zp een alternatief, Syntus rijdt de normale dienstregeling.

Quote
Luukland:Ik hoop dat mijn punt nu duidelijk is, en geen onzin betreft Mr. Janltv


Sorry hoor, maar je zit zelf ook een hoop onzin te verkopen. Hoewel ik de winterproef absolute onzin, een goed voorbeeld van klanthaat en autistisch treintjes rijden vind, kun je de gevolgen ook erg overdrijven

Zelf kom ik 10 oktober terug per vliegtuig vanuit Zwitserland (waar nooit winterproeven gehouden worden). Mijn reis van Shl naar Rsn zal zo'n 45 minuten langer duren met 1 extra overstap. Voordeel is dan wel weer dat de verbinding 2x per uur gaat.

Wat wel een grove schande is, is dat de internationale reisplanner nog steeds niet bijgewerkt is door NS. Mensen vanuit het buitenland gaan door deze proef dus aanlsuitingen missen en hebben dus recht op geld terug bij vertraging. Dat gaat NS Hispeed geld kosten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)