Mat'64 naar het NSM
Forum: Algemeen - Algemeen
20-09-2010 09:23:45
lex_t
lex_t
Quote
maigoda: Het is maar wat je enkele kleine details noemt: 34 raamkozijnen wisselen om het stel uit te voeren met middenschuiframen. En wat te denken van het interieur?


Het stel heeft nog een BPk, om maar eens wat te noemen. En die sprinterramen zijn ook origineel. Alleen niet vanaf de bouw Het stel verkeert nog grotendeels in jaren '80-staat, kortom.
Mooi dat het misschien wel meest beeldbepalende materieel ooit nu een goede vertegenwoordiger heeft voor het nsm!

Laatst bewerkt door mark op 20-09-2010 21:04
 

20-09-2010 11:40:03
luytjes
luytjes
"Origineel" slaat op de oorspronkelijke vorm of uitvoering van iets. Kortom, sprinterramen zijn niet origineel, tenzij ze in een Sprinter zitten natuurlijk
Mat'64 is straks helemaal historie, dus het maakt ook helemaal niet uit dat het niet de originele uitvoering is. Al was het het laatste stel uit de laatste serie in de laatste uitvoering, feit is dat er eentje bewaard blijft.

Laatst bewerkt door luytjes op 20-09-2010 11:46
 

20-09-2010 12:21:57
jorgo
jorgo
Sterker nog, al die zgn. "oorspronkelijke uitvoeringen" van museummaterieel kosten alleen maar klauwen vol tijd en geld, doen geen recht aan de ontwikkelingen waarmee een treinsteltype zich aan de tijd heeft weten aan te passen (waardoor veel recent buiten dienst gesteld museummaterieel binnen mum van tijd antiek lijkt), en echt origineel wordt het nooit of pas na heel lang sparen en zwoegen, waardoor er zelfs treinen rondrijden in uitvoeringen die überhaupt nooit eerder bestaan hebben. Denk aan rode treinen met sprinterramen of groene met coachbanken.

Hoeveel driedelige schuiframen bestaan er überhaupt nog? Gelukkig bestaat er geen kans dat ze dat treinstel groen gaan schilderen (zou wel erg de plank misslaan). Daar heeft half Nederland immers niet eens meer herinneringen aan. Voor mij is museummaterieel eerder emotie en herinnering, dan dat het een weerspiegeling vormt van wat de industrie zo al afleverde. Maar dat zal wel voor iedereen verschillend zijn.
 

20-09-2010 13:52:26
treintim
treintim
Het lijkt mij wel mooi als één van de stichtingen (NSM of Stichting Mat.'64) haar Plan V geel houdt en de ander haar V'tje groen schildert. Is iedereen tevreden.%02% En dan heb je nog een mooie kleurencombi als er gecombineerd zou worden ook. Wat de daadwerkelijke plannen van beiden zijn weet ik ook niet.;)

Laatst bewerkt door treintim op 20-09-2010 13:56
 


20-09-2010 14:00:26
jorgo
jorgo
Alleen V 1-3 bevatte groene stellen en dan natuurlijk nog wat exemplaren van de firma Fleischmann. Voor mooie kleurencombi's kun je ook paars met gele stippen kiezen.  

20-09-2010 14:01:13
lex_t
lex_t
Quote

Mat'64 is straks helemaal historie, dus het maakt ook helemaal niet uit dat het niet de originele uitvoering is. Al was het het laatste stel uit de laatste serie in de laatste uitvoering, feit is dat er eentje bewaard blijft.


Precies. Maar als het kan, een zo representatief mogelijk exemplaar. En in goede staat!
 

20-09-2010 14:17:09
maigoda
maigoda
Quote
jorgo: Hoeveel driedelige schuiframen bestaan er überhaupt nog? Gelukkig bestaat er geen kans dat ze dat treinstel groen gaan schilderen (zou wel erg de plank misslaan).

Stichting Mat'64 heeft er zo'n 39 "in voorraad", waarvan drie uit de 419, die voor de overdracht nog even verwijderd zijn (grappig: verwijderen kost zo'n 10 minuten per raam, het terugplaatsen zal iets langer duren vrees ik...).

En wat betreft de "geen kans dat ze dat treinstel groen gaan schilderen", ik zou gewoon rustig afwachten. De Fleischmann 1472 is vooralsnog her en der nog verkrijgbaar, dus in model bestaat hij al...
Groetjes,
Emiel
 

20-09-2010 14:21:30
lex_t
lex_t
Quote
maigoda:
Stichting Mat'64 heeft er zo'n 39 "in voorraad", waarvan drie uit de 419, die voor de overdracht nog even verwijderd zijn (grappig: verwijderen kost zo'n 10 minuten per raam, het terugplaatsen zal iets langer duren vrees ik...).



Maar je hebt driedelige schuifraampjes en driedelige schuifraampjes.
de oudste versie van T,W en V1-3 had dunnere spijlen, en een dubbele onderruit (die heel vervelend kon beslaan).
De versies daarna hadden een enkele onderruit, en dikkere spijlen. Dus.
Laat m maar lekker zoals-ie is. Dat is al inspanning genoeg!
 

20-09-2010 16:01:40
maigoda
maigoda
Degene die uit de 419 komen hebben als onderruit dubbel glas en de drie raampjes boven enkel glas. En aangezien dat de andere ramen die op voorraad zijn ook uit ABDk-bakken komen, ga ik er van uit dat die ook zo zijn.
Groetjes,
Emiel
 

20-09-2010 16:48:45
robins
robins
Het stel komt zowiezo de eerste jaren niet de baan op, want het stel is momenteel voor de buitenwereld nog geen museummaterieel.

En wat dat groen betreft, Fleischmann kan dan wel iets gemaakt hebben, de 876 komt nooit in het groen de baan op. Wat de stichting mat'64 gaat doen weet ik niet, maar op dit moment is er bij NSR geen een stel meer dat groen geweest is. Ga je toch een stel groen schilderen, dan hebben we er weer een kermisatractie bij...

En wat betreft die 3-delige ramen, geen idee of daar wat mee gaat gebeuren. Er is reeds een deel voor de plan W gebruikt en ik heb eigenlijk geen idee wat er van over is. Het zou genoeg moeten zijn voor de plan V, maar ze zijn nog niet geteld.

mvg,
Robin
 

20-09-2010 17:42:07
Pim530
Pim530
Dat heb ik ook met de 766, die zie ik liever Intercity-geel/blauw ( ivm de opstelling ) dan groen, de 386 is immers al groen.  

20-09-2010 17:45:15
midniight
midniight
Waar is je tijdperk-besef?

Volgens mij kwam de ic pas na dat alles geel was. Ben niet zeker.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

20-09-2010 17:49:06
martijn
martijn
Leuk om eerst te vragen naar iemands tijdperk-besef en dan zelf e.e.a. niet zeker weten... IC kwam in 1970, de treinstellen in IC-kleuren in 1972.

Laatst bewerkt door martijn op 20-09-2010 17:49
 

20-09-2010 18:05:35
mark
mark
Altijd leuk, een treinstel is nog geen dag museumstel en er ontstaat al een discussie welke kleur en ramen het ding moet krijgen. %02% Wat mij betreft laten ze hem lekker zoals ie nu is, klopt precies en je hebt over 50 jaar een mooi historisch treinstel.  

20-09-2010 19:05:31
robins
robins
leuk, je doet er zelf aan mee %08%

maar het stel blijft geel. Wanneer het stel op de baan komt? geen idee. De komende jaren niet, dus inderdaad, deze discussie is zinloos %08%

Is er al bekend wat de stichting mat'64 gaat doen?

mvg,
Robin
 

20-09-2010 19:52:18
broek53
broek53
Als het woord museumstel valt, zijn de reacties en de discussie volledig en 100 % Pavlov. Verzoekje mijnerzijds dat in een ander topic voort te zetten; met de ontwikkelingen van mat '64 heeft het immers he-le-maal niets te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-09-2010 19:52
 

20-09-2010 20:11:21
thom
thom
Quote
lex_t:
Maar je hebt driedelige schuifraampjes en driedelige schuifraampjes.
de oudste versie van T,W en V1-3 had dunnere spijlen, en een dubbele onderruit (die heel vervelend kon beslaan).
De versies daarna hadden een enkele onderruit, en dikkere spijlen. Dus.
Laat m maar lekker zoals-ie is. Dat is al inspanning genoeg!

De latere onderruit is pas echt dubbel glas, de originele was dat echter niet.

Dat was volgens mij een enkele ruit, met apart voorzetglas waarbij de ruimte tussen de glazen dus ventilerend was ipv gesloten zoals bij dubbel glas.
[Oude ruit, ingezoomd het voorzetglas goed zichtbaar http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151924]
Volgens mij was dat ook de oorzaak van het beslaan, er kon immers vocht tussen.

[Is het mogelijk dit af te splitsen? Opzich is het wel een bespreekbaar onderwerp ]

Laatst bewerkt door thom op 20-09-2010 20:13
 

20-09-2010 22:41:37
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het is natuurlijk altijd discutabel wanneer iets authentiek of origineel is. En als je elk detail zo wilt hebben als bij aflevering, dan begin je aan een gebed zonder einde. Nu ik hier zo de discussie lees over het bewaren van een groene Plan V, en de ethische bezwaren omdat dat met de resterende V's historisch niet verantwoord is, durf ik deze uitspraak aan:
Als er een groep mensen is die het van wezenlijk belang vindt dat er een groen, (in ieder geval qua kleur) historisch verantwoord treinstel Mat '64 op de baan word gehouden, dan kunnen die zich wellicht richten op een Plan T? (Hoe onhaalbaar dat ook zal blijken)


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-09-2010 23:14:00
jorgo
jorgo
Quote
midniight: Waar is je tijdperk-besef?

Volgens mij kwam de ic pas na dat alles geel was. Ben niet zeker.


Quote
martijn: Leuk om eerst te vragen naar iemands tijdperk-besef en dan zelf e.e.a. niet zeker weten... IC kwam in 1970, de treinstellen in IC-kleuren in 1972.


En de laatste groene hondekop heeft nog aan de jaren '80 geroken dus een combi tussen coach vier en groene twee is alleszins historisch verantwoord.

Wat betreft driedelige schuiframen: daar horen toch ook tenminste rode (zo niet groengrijze, of was dat alleen bij de oudste stellen?) bankbekledingen bij en dan kun je daar de laatste rollen weer van plunderen. Een stel behouden zoals het is bij buitendienststelling geeft dergelijke problemen niet, en bovendien kun je dan mooi blijven zien dat een treinstel uit begin jaren '70 zich in 2010 nog altijd prima kon handhaven. Inclusief bordjes met huisregelpictogrammen... hoef je al geen reclameaffiches voor Tienertoer of de maandschotel van 'Het Station' meer te reproduceren.
 

20-09-2010 23:19:17
oranjebank
oranjebank
Ik vond de 419 prachtig in groene kleur , maar ik ben ervoor dat de volgende Plan V die naar de stichting gaat geel blijft. Dat is DE kleur van Plan V . En de 876 kunnen ze beter ook geel laten. Ookal was Mat '64 geleverd in groene kleur , ze hebben t langst in t geel gereden. Ik vind t belangrijk dat die herinnering in leven moet blijven.  

20-09-2010 23:28:47
jorgo
jorgo
Het issue was natuurlijk vooral dat de 876 uit een serie komt die nooit groen geweest is. Ergens in het mat'64 topic staat welk treinstel het laatste groene was, en dat was ergens in V2 of V3 (430 uit mijn hoofd, vind het niet zo snel terug). De 419 heeft die kleur (hoewel niet in combinatie met de ramen, interieur en uitgebouwde bagagedeuren etc.) wel nog gehad.  

21-09-2010 00:03:52
treintim
treintim
Quote
jorgo: Inclusief bordjes met huisregelpictogrammen... hoef je al geen reclameaffiches voor Tienertoer of de maandschotel van 'Het Station' meer te reproduceren.


En de blauwe reclamebanen aan de buitenkant zeker weer opvullen met reclame voor het AD.%08% En de cabineraampjes even zwart maken, zoals de V's direct na hun gele verfbeurt ook hadden.
Nou, nog meer ideeën?
 

21-09-2010 00:26:32
jorgo
jorgo
Foto's met openbaar kunstbezit? Iets uit het Kröller-Müller, was dat meestal. Ik kan me een geangageerd reiziger herinneren die een keer in een hele bak symbolischerwijze de letters "ns" in de vermelding "openbaar kunstbezit" had doorgestreept....

De asbakjes mogen trouwens terug in de eerste klas, dan ben ik de eerste die zich installeert met een lekker pijpje om die kenmerkende tabakslucht die daar altijd hing te reproduceren.

Nee, zoals gezegd, laat maar zitten. De restyling met groen/blauwe banken van begin jaren '90 was eigenlijk een heel geslaagde: vrolijk en inmiddels minder gedateerd dan het paarse koffieboontjesmotief van later jaren.

Laatst bewerkt door jorgo op 21-09-2010 00:28
 

21-09-2010 00:27:39
jorgo
jorgo
Overigens waren die raampjes niet zwart, maar gewoon van glas. Alleen Veolia en Plan T had zwartgeverfde raampjes.  

21-09-2010 00:38:26
treintim
treintim
http://www.flickr.com/photos/32893832@N04/4688320382/ en http://www.flickr.com/photos/32893832@N04/4687686741/in/photostream/ : deze zijraampjes zijn dus echt glas? Het moet dan wel bijna zwaar geblindeerd glas zijn van de buitenkant, je ziet van buitenaf helemaal niet dat je er doorheen kan kijken.%02%

Laatst bewerkt door treintim op 21-09-2010 00:40
 

21-09-2010 00:48:23
jorgo
jorgo
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/156333

Als ik me goed herinner werd het glas eind jaren '90 vervangen door geel kunststof bij wijze van een primitieve vorm van klimaatbeheersing. Bij de Veolia stellen is dat kunststof later grijs geschilderd, misschien om de herkenbaarheid te vergroten en te voorkomen dat ze de NS dienst ingestuurd werden?

Laatst bewerkt door jorgo op 21-09-2010 00:51
 

21-09-2010 01:18:00
treintim
treintim
Ja, om de herkenbaarheid voor het personeel te vergroten.

Maar de ruitjes op Spike2008' foto's zijn dus wel doorzichtig neem ik aan. Wel, bedankt voor je uitleg, wie dit niet weet, kan aan de foto's dus niet zien dat het echt doorzichtige ruiten zijn (alleen van de binnenkant in zo'n cabine). Wellicht dat die zware blindering in het glas van buitenaf is gedaan voor de privacy van de meester? DM'90, oud-VIRM en de 1700'en kregen bovendien ook een zweem in de cabineruiten waardoor je de machinist niet zo helder ziet bij daglicht.

Laatst bewerkt door treintim op 21-09-2010 01:23
 

21-09-2010 01:44:51
thom
thom
Ik zal het je nog gekker vertellen, de hoekruitjes waren altijd van écht glas, en ook gewoon helder en niet geblindeerd.

Vanwege zoninval en daarmee warmte ontwikkeling in de cabine zijn de ruitjes later vervangen door polyester welke gewoon geel waren.

Plan U daarintegen was weer een uitzondering, ipv vervangen door polyester zijn daar simpelweg de binnenkant van de raampjes zwart geschilderd.

Plan heeft net zoals plan V gele polyester ruiten gehad welke later bij revisie gewoon zwart geschilderd zijn van buiten.
 

21-09-2010 09:25:58
mich
mich
Quote
thom: Plan U daarintegen was weer een uitzondering, ipv vervangen door polyester zijn daar simpelweg de binnenkant van de raampjes zwart geschilderd.


en de buitenkant geel.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-09-2010 12:08:33
thom
thom
Hmm, ja daar heb je gelijk in, en zijn de stellen die naar syntus gingen zijn later weer zwart geschilderd aan de buitenkant...

De 876 zou gewoon weer échte ruitjes moeten krijgen iig

Laatst bewerkt door thom op 21-09-2010 12:08
 

21-09-2010 12:18:26
lex_t
lex_t
Quote
thom:
Vanwege zoninval en daarmee warmte ontwikkeling in de cabine zijn de ruitjes later vervangen door polyester welke gewoon geel waren.


Het lijk me op zich een zinnige maatregel, maar nooit begrepen waarom dat lelijk geel moest zijn. Donkergrijs zoals bij Syntus is veel mooier..
 

21-09-2010 13:58:37
roelli
roelli
Quote
thom: Hmm, ja daar heb je gelijk in, en zijn de stellen die naar syntus gingen zijn later weer zwart geschilderd aan de buitenkant...

De 876 zou gewoon weer échte ruitjes moeten krijgen iig


Zorg er maar voor Thom, ik heb ze niet voor niets mee naar Utrecht gesleept


Roel op het Veld
 

21-09-2010 14:50:21
treintim
treintim
Inderdaad, je zult het hebben over de ruitjes van de mP's die te Katwolde (Zwolle) zorgvuldig met toestemming nog even eraf gehaald werden op het allerlaatst door hobbyïsten (correct me if I'm wrong). Maarja, ze zijn dus bij het NSM gebleven, die ruitjes?%02% Maar inderdaad beter die zwarte en doorzichtige ruiten dan zo'n geel raampje.

Laatst bewerkt door treintim op 21-09-2010 14:51
 

21-09-2010 15:43:23
treinfreak
treinfreak
De 419 heeft ook hoekramen gehad. http://www.mat64.nl/Plan-V-0014.jpg
Volgens mij zijn ze na het ongeluk heel gebleven en eruit gehaald.
Dus de nieuwe plan V voor de stichting mat 64 zal ze waarschijnlijk ook krijgen.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

21-09-2010 16:26:57
Joff-10242
Joff-10242
Zijn die ramen niet bij de SHD of de Stichting DE3 terecht gekomen?  

21-09-2010 17:02:00
mich
mich
ramen van Katwolde liggen bij de3, nsm heeft eigen voorraad hoekramen.  

21-09-2010 17:55:43
kleine_man
kleine_man
Quote
martijn: Leuk om eerst te vragen naar iemands tijdperk-besef en dan zelf e.e.a. niet zeker weten... IC kwam in 1970, de treinstellen in IC-kleuren in 1972.


Nadat men op stel "1970" verschillende kleuren had getest. Dit stel had bijvoorbeeld nog de zwarte deuren en de blauwe IC-baan waren nog afgerond bij de deuren en bakeinden. Later is pas voor de baan over de volledige lengte gekozen.

Wat betreft over kleurstellingen. Het is jammer dat men gelijk over een groene plan V begint, terwijl het toekomstig MSNstel nooit groen is geweest. Dat is ook met de 1200/1300 lichtblauw maken. Er zijn enkele locs geweest die in die kleur rondgereden hebben. Ze zijn het bekendst in Berlijns blauw of gewoon geel/grijs.

Geel/grijs gaat ook al zo'n 40 jaar mee en dus ook al wel redelijk historisch te noemen
 

21-09-2010 18:01:07
martijn
martijn
1970 is gewoon geel met blauwe reclamebanden afgeleverd. De daaropvolgende stellen (773, 775 en 777-786) geel-blauw met grijze deuren. Later is ook de 1970 hierop aangepast. Vanaf 1975 worden nog meer stellen verbouwd. Deze krijgen vanaf het begin de bekende definitieve intercitykleuren. Vanaf 1979 zijn ook de eerste intercity's (inmiddels vernummerd in 1780-1791 en de 1970) in die kleur geschilderd.  

21-09-2010 18:45:17
dh3201
dh3201
Quote
treintim: Nou, nog meer ideeën?

Ja, de oude cabinedeuren met grote ramen weer terug.


Shqiperise-lopers?
 

21-09-2010 20:42:53
kleine_man
kleine_man
Quote
martijn: 1970 is gewoon geel met blauwe reclamebanden afgeleverd. De daaropvolgende stellen (773, 775 en 777-786) geel-blauw met grijze deuren. Later is ook de 1970 hierop aangepast. Vanaf 1975 worden nog meer stellen verbouwd. Deze krijgen vanaf het begin de bekende definitieve intercitykleuren. Vanaf 1979 zijn ook de eerste intercity's (inmiddels vernummerd in 1780-1791 en de 1970) in die kleur geschilderd.


Oops, heb het stel verward met de kleine coaches
 

21-09-2010 21:55:37
thom
thom
Quote
treintim: Inderdaad, je zult het hebben over de ruitjes van de mP's die te Katwolde (Zwolle) zorgvuldig met toestemming nog even eraf gehaald werden op het allerlaatst door hobbyïsten (correct me if I'm wrong). Maarja, ze zijn dus bij het NSM gebleven, die ruitjes?%02% Maar inderdaad beter die zwarte en doorzichtige ruiten dan zo'n geel raampje.

Het NSM plukt al wat langer materieel, en heeft ook een opslag waar vanaaaaalles ligt...
Kun je daar weer iemand bellen, komt ie ze nog brengen ook

Verwacht overigens de komende tijd de 876 niet op de baan, dat zou voorlopig een weinig intressant zijn.

Laatst bewerkt door thom op 21-09-2010 21:56
 

21-09-2010 22:07:34
treintim
treintim
Quote
dh3201: Ja, de oude cabinedeuren met grote ramen weer terug.


Goed idee! En nu de machinist nog wat privacy naast de ook al open hoekraampjes. De Plan V gaat straks een rijdende tuinkas op wielen worden.%08%

En Thom, heb je misschien ook énig idee hoe lang we dan moeten wachten tot zoiets binnen redelijke periode wel kan? Een decennium ongeveer? Er zullen vast wel verhalen zijn hoe dat met ander materieel bij het NSM in het verleden is gegaan (maarja als 'jonkie' weet ik dat allemaal ook niet).

Laatst bewerkt door treintim op 21-09-2010 22:10
 

21-09-2010 22:13:58
john563
john563
Ik vind dit mooi, met de 876 is in 1980 mijn loopbaan bij het spoor begonnen, en het toeval wil dat elke beurt dat hij in haarlem heeft gehad ik dat ding ook heb gehad, behalve een gevalletje schade.  

21-09-2010 22:27:14
Jannn2009
Jannn2009
Quote
treintim: En Thom, heb je misschien ook énig idee hoe lang we dan moeten wachten tot zoiets binnen redelijke periode wel kan? Een decennium ongeveer? Er zullen vast wel verhalen zijn hoe dat met ander materieel bij het NSM in het verleden is gegaan (maarja als 'jonkie' weet ik dat allemaal ook niet).


Het lijkt me pas interessant als alle resterende Victors de baan af zijn!;) Ik weet niet hoelang de hoogste nummers nog meegaan? Zeker nog enkele jaren lijkt me!
 

21-09-2010 22:34:20
mdj
mdj
De heer Broek53 heeft er geen geheim van gemaakt dat volgend jaar alleen nog de Emmer-Vtjes nog in dienst zijn, die aannemelijk doorrijden tot december 2012. Dan gaan de Vechtdallijnen (Zl-Emn, Mrb-Aml) naar Arriva..


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-09-2010 22:37:21
thom
thom
Tussen de terzijde stelling en het weer rijvaardig worden bij het NSM zat voor de 386 ongeveer 10 jaar tussen...

De 114 is in 2002 bij Syntus buiten dienst gegaan en afgelopen februari weer in dienst gesteld, dus daar ongeveer 8 jaar tussen.
(Reken ik zijn tijd als sleepmachine even niet mee)

Zo even twee voorbeelden als antwoord
 

21-09-2010 22:46:56
treintim
treintim
Ok, interessant, Thom! Had ik het met mijn decennium-gok dus toch goed.  

21-09-2010 23:40:12
Pim530
Pim530
Maarja, de Plan W heeft daar in ieder geval minder lang over gedaan.  

22-09-2010 00:04:50
robins
robins
Feitelijk valt er weinig van te zeggen. in ieder geval gaat het nog wel even duren, maar reken op enkele jaren, en dan zelfs richting de 10 zoals Thom al schreef.

En voor iedereen die wil weten waar de hoekraampjes vandaan komen, die waren al verzameld in de tijd dat de mP's bij HKS in de Amsterdamse Westhavens gesloopt werden en aldaar voor de deur stonden. Vanuit de cabinedeur kon ik er net bij om de pees eruit te halen en zo de raampjes te verwijderen

mvg,
Robin
 

22-09-2010 00:09:02
dh3201
dh3201
De 41 ging in 1985 buiten dienst en kwam in 1996 weer op de baan.
De 273 ging in 1983 buiten dienst en kwam in 1996 weer op de baan.
Ook hier ruim een decennium.


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2010 01:06:45
maigoda
maigoda
Quote
Joff-10242: Zijn die ramen niet bij de SHD of de Stichting DE3 terecht gekomen?

De HIJSM heeft geen cabineruiten overgenomen. Alle cabineruiten van de 419 liggen "in voorraad". De hoekraampjes zullen t.z.t. overgezet worden in het nog te verwerven treinstel.
Groetjes,
Emiel
 

22-09-2010 23:39:20
timtrein
timtrein
Te lang stilstand is voor de 876 ook niet goed. Ik gok dat het geen 10 jaar gaat duren, eerder de helft. Het NSM is nu ook veel meer met rijden bezig dan pak 'em beet 10, 15 jaar geleden!  

22-09-2010 23:55:00
robins
robins
ok, jij zegt het...

ik weet gelukkig wel beter... we hebben genoeg te doen ana het andere materieel voorlopig...

mvg,
Robin
 

23-09-2010 00:33:44
thom
thom
Quote
timtrein: Te lang stilstand is voor de 876 ook niet goed. Ik gok dat het geen 10 jaar gaat duren, eerder de helft. Het NSM is nu ook veel meer met rijden bezig dan pak 'em beet 10, 15 jaar geleden!

Je hebt natuurlijk ook stilstand en stilstand.

Voorlopig zal het stel niet ingezet worden bij het NSM, da's wat anders dan niet onderhouden...
 


23-09-2010 09:00:26
e10blaas
e10blaas
Ik heb toch het idee dat 5 jaar wat aan de snelle kant is. Voor veel mensen, die het NSM bezoeken, zal een plan V over 5 jaar namelijk nog niet echt als "museumtrein" worden herkend. Helemaal als de plan V geel blijft.

Bijvoorbeeld Plan U en ook het plan E en W rijtuig vinden veel bezoekers van het NSM nog te modern om "al" te worden ingezet in de heimwee-express. Dat maak ik tenminste op uit de reakties die ik krijg als ik balkonwacht ben op de heimwee-express. Bij de plan U heb ik al een paar keer passagiers horen beweren dat ze afgelopen week nog met een zelfde soort trein naar hun werk zijn gegaan. Daarmee w.s. een plan V bedoelend. Voor die mensen is een ritje met een Plan U dan toch iets teleurstellend om dat ze dan niet het gevoel hebben in een museumstuk te zitten. Om dit soort teleurstellingen met de Plan V te voorkomen mag je er vanuit gaan dat de Plan V voorlopig niet veel ingezet gaat worden.

Maargoed, zeg nooit nooit, maar ik zou toch eerder op een jaartje of 10 rekenen.

Etienne

Laatst bewerkt door e10blaas op 23-09-2010 09:09
 

23-09-2010 11:51:20
salieri
salieri
Hoe zit het eigenlijk met de lagers? Ik weet dat de DH's af en toe heen en weer moeten worden gereden voor eventuele schade aan de lagers. Is dit bij mat'64 ook zo?  

23-09-2010 12:20:24
thom
thom
Dat geldt voor al het materieel, aangezien al het materieel van lagers voorzien is gelukkig  

23-09-2010 12:24:25
salieri
salieri
Dank je voor je antwoord, Thom  

23-09-2010 12:32:33
jorgo
jorgo
Quote
e10blaas: Bijvoorbeeld Plan U en ook het plan E en W rijtuig vinden veel bezoekers van het NSM nog te modern om "al" te worden ingezet in de heimwee-express. Dat maak ik tenminste op uit de reakties die ik krijg als ik balkonwacht ben op de heimwee-express. Bij de plan U heb ik al een paar keer passagiers horen beweren dat ze afgelopen week nog met een zelfde soort trein naar hun werk zijn gegaan. Daarmee w.s. een plan V bedoelend. Voor die mensen is een ritje met een Plan U dan toch iets teleurstellend om dat ze dan niet het gevoel hebben in een museumstuk te zitten.


Dat kan ik me goed voorstellen, de Plan U-bank is een iets rechtere hondekopbank maar heeft geen dwarse bagagerekken waardoor ie toch wat moderner uitziet. Plan W heeft die wel maar is verder gewoon een mat. '64 bank (tot voor kort was er zelfs nog mat '64 in dienst dat nog ouder was...). Plan E, nou ja dat is toch wel echt antiek inmiddels. Het enige dat nog ouderwetser overkomt is de blokkendoos alwaar hout de toon zet van binnen...

Bedenk wel dat áls mat'64 eenmaal buiten dienst is, ook een einde gekomen is aan de klassieke treinbank in Nederland (dus bankjes van vier met één rugleuning tussen twee zittingen, een hoge coupéachtige rug en van die typische oorsteunen aan de zijkant). In de rest van Europa sterft dat type trouwens ook uit (DB n-Wagen, SBB EW I/II). Daarmee wordt het museumexemplaar althans van binnen toch wel snel een ouderwetse klassieker, denk ik. Alles wat dan nog gewoon rondrijdt heeft nl. losse lagere stoelen of bankjes.

Laatst bewerkt door jorgo op 23-09-2010 12:34
 

23-09-2010 13:05:24
ralph521
ralph521
Heel frapant weer die kleurendiscussie bij museummaterieel:-).
De 876 is nooit anders dan geel geweest, dus lekker geel laten. Willen we toch een groen matje'64, laat de stichting mat'64 dan een plan T bewaren, kan die mooi groen gekwast worden. Hebben we een groene T en een gele V. Hebben we beide. Ook een twee en een viertje. Dus van elk wat. Mooie oplossing toch. En scheelt weer een hele hoop discussies. Bij de Hondekoppen (mat'54) is iets dergelijks ook (al dan niet bewust) gedaan met viertje 766 en tweetje 386.

Van de andere kant, is de schade aan de 419 dan van dien aard dat een nieuwe kop van een ander treinstel erop plaatsen niet mogelijk is? Sloopstellen zat zou je zeggen. Dus kan het niet meer dan een tegenwerkende centenkwestie zijn misschien... Jaren terug had Talbot voor dergelijke problemen toch ook enkele reservekoppen mat'64 geleverd aan de toenmalige NS. Dus technisch zou het dus mogelijk zijn.
 

23-09-2010 13:26:48
maigoda
maigoda
Wat betreft de schade aan de 419: voor een schamele 200.000 euro wilde Haarlem, als ze even tijd hadden, het klusje wel klaren. Dus ja, technisch was het mogelijk.

En wat betreft het bewaarplan van de Stichting Mat'64: gewoon afwachten (ja ik weet het: dat is heel moeilijk...) wat er wanneer bewaard wordt en wat de kleurstelling wordt.
Groetjes,
Emiel
 

23-09-2010 13:32:19
jorgo
jorgo
Uit de opmerkingen op dit forum heb ik begrepen dat de staat van de 419 op meer plekken te wensen overliet dan alleen de kop in kwestie.

Een plan T groen schilderen fixeert wel erg op de kleur. Los van dat een viertje bewaren weer duurder is, is het terugbrengen van de bagagedeur en -afdeling, oude banken, driedelige schuiframen en coupéwanden nou ook weer niet bepaald gemakkelijk. Het enige wat daar van binnen nog origineel is zijn zo'n beetje de bagagerekken.
 

23-09-2010 17:04:31
Chopper
Chopper
Quote
e10blaas: Ik heb toch het idee dat 5 jaar wat aan de snelle kant is. Voor veel mensen, die het NSM bezoeken, zal een plan V over 5 jaar namelijk nog niet echt als "museumtrein" worden herkend. Helemaal als de plan V geel blijft.

Bijvoorbeeld Plan U en ook het plan E en W rijtuig vinden veel bezoekers van het NSM nog te modern om "al" te worden ingezet in de heimwee-express. Dat maak ik tenminste op uit de reakties die ik krijg als ik balkonwacht ben op de heimwee-express. Bij de plan U heb ik al een paar keer passagiers horen beweren dat ze afgelopen week nog met een zelfde soort trein naar hun werk zijn gegaan. Daarmee w.s. een plan V bedoelend. Voor die mensen is een ritje met een Plan U dan toch iets teleurstellend om dat ze dan niet het gevoel hebben in een museumstuk te zitten. Om dit soort teleurstellingen met de Plan V te voorkomen mag je er vanuit gaan dat de Plan V voorlopig niet veel ingezet gaat worden.

Maargoed, zeg nooit nooit, maar ik zou toch eerder op een jaartje of 10 rekenen.

Etienne


Ik vind dat zodra een trein echt van de baan is, hij al geschikt is als museummaterieel. Hij is dan tenslotte niet meer op de baan te vinden, en alhoewel het misschien erg snel is, zullen er toch altijd mensen zijn die geen afscheid kunnen nemen van bepaald materieel. Wat is er dan mooier dan de trein nog te kunnen bewonderen in het NSM? Ik vind dat er ook een Wadloper, een ICK-bak en een ongerviseerde Sprinter naar het NSM hadden moeten gaan, dat zijn - net als de Plan V - toch beeldbepalende treinen geweest.

En wat een ritje in museumstuk betreft; SLT in de museumpendel? HA! Laat me niet lachen... Verder van een museumstuk KUN je gewoon niet verwijderd zijn. Je zou toch denken dat mensen die naar het NSM gaan graag in een oudere trein zouden zitten.
 

23-09-2010 17:16:14
nielske90
nielske90
Met SLT krijgen de mensen die het NSM bezoeken nog bijna gratis een kijkje in de toekomst van het NSM, prima toch?  

23-09-2010 17:59:43
kleine_man
kleine_man
Quote
Chopper: En wat een ritje in museumstuk betreft; SLT in de museumpendel? HA! Laat me niet lachen... Verder van een museumstuk KUN je gewoon niet verwijderd zijn. Je zou toch denken dat mensen die naar het NSM gaan graag in een oudere trein zouden zitten.


men zou het misschien wel willen, maar men heeft momenteel niet het materieel voor. Verder is het meeste toegelaten met een speciale toelating waarbij men vrijwilligers inzet om de balkons tijdens de rit te bewaken. Daar gaat nogal een logistieke planning en een grote hoeveelheid vrijwilligers in zitten. Dit zal niet snel gebeuren.

Alleen tijdens speciale gelegenheden.
 

23-09-2010 18:36:18
dh3201
dh3201
Misschien de banken in de plan V vervangen door houten banken,
dan vindt het publiek het vast wel oud genoeg %08%%08%


Shqiperise-lopers?
 

23-09-2010 19:18:21
berkel73
berkel73
Quote
Chopper: Je zou toch denken dat mensen die naar het NSM gaan graag in een oudere trein zouden zitten.
Dat zou je misschien denken, maar ik zat een paar weken geleden in een SLT naar Utm waarin ik om me heen louter enthousiaste geluiden hoorde over "die mooie nieuwe trein"...

Laatst bewerkt door berkel73 op 23-09-2010 19:18
 

23-09-2010 19:28:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Je moet niet vergissen dat mensen niet altijd voor de oude treinen komen, maar gewoon om de "trein" zelf zoals hij is, ook al is het SLT...

Mensen hebben schijnbaar de nijging om bij musea aan antiek te denken, en vergeten daarbij het complete onderwerp, dat zou namelijk raar staan in het museum van de toekomst bijvoorbeeld...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-09-2010 22:27:50
thom
thom
Quote
Chopper:
Ik vind dat zodra een trein echt van de baan is, hij al geschikt is als museummaterieel. Hij is dan tenslotte niet meer op de baan te vinden, en alhoewel het misschien erg snel is, zullen er toch altijd mensen zijn die geen afscheid kunnen nemen van bepaald materieel. Wat is er dan mooier dan de trein nog te kunnen bewonderen in het NSM? Ik vind dat er ook een Wadloper, een ICK-bak en een ongerviseerde Sprinter naar het NSM hadden moeten gaan, dat zijn - net als de Plan V - toch beeldbepalende treinen geweest.


Dat is jou mening, dat is een mening als hobbïst, da's wat anders dan een museum bezoeker.

Als plan V buiten dienst zou gaan morgen, en ik zet volgende maand de 876 in als heimwee express, dan verkoop ik 15 kaartjes, waarvan ik 10x gezeik heb dat mensen hun geld terug willen omdat het een normale stoptrein is.
Oftewel, voor een normale museumbezoeker, is een plan V nog géén museummaterieel, is gewoon géén animo voor nu en aangezien het NSM voor de bezoeker is, ipv de hobbïst...

Quote

En wat een ritje in museumstuk betreft; SLT in de museumpendel? HA! Laat me niet lachen... Verder van een museumstuk KUN je gewoon niet verwijderd zijn.


Klopt, net zo ver verwijderd als een realistische inzet van museummaterieel op de pendeltrein.

Daarnaast, het is een dienst van NS, je bent pas in het NSM als je uitstapt, eerder niet hoor
 

23-09-2010 22:31:29
ruysdael
ruysdael
Nu moeten ze het stel niet in Ldd bewaren. Je weet maar nooit of er een DDAR staat %08%  

23-09-2010 23:01:59
279
279
daarom staat het in Aswpl. daar komen weinig DDAR'en......  

24-09-2010 00:05:14
robins
robins
klopt, daar barst het vanm DDM-1 %08%

mvg,
Robin

Laatst bewerkt door robins op 24-09-2010 00:07
 

24-09-2010 11:39:28
e10blaas
e10blaas
Quote
Chopper: Ik vind dat zodra een trein echt van de baan is, hij al geschikt is als museummaterieel.

En wat een ritje in museumstuk betreft; SLT in de museumpendel? HA! Laat me niet lachen... Verder van een museumstuk KUN je gewoon niet verwijderd zijn. Je zou toch denken dat mensen die naar het NSM gaan graag in een oudere trein zouden zitten.


Ik denk dat je iets teveel als spoorhobbyist (hoe schrijf je dat eigenlijk?) denkt. Een plan V is voor het gros van de bezoekers voorlopig nog te modern en dus nog niet interessant. Het museum moet het vooral van " dat gros" hebben en niet zozeer van de hobbyist. Daarom denk ik dat je de Plan V nog even niet zal zien in het museum. En v.w.b. die wadloper. Het museum heeft erg zijn best gedaan om er 1 te verkrijgen. Is helaas niet gelukt.

En v.w.b een ritje in een museumstuk. Daar is de heimwee express voor. De pendel is alleen om mensen naar en van het museum te vervoeren. Natuurlijk zou het prachtig zijn om voor de pendel museumstukken in te zetten. De pendel rijdt echter dagelijks en je kan je afvragen of een dagelijks inzet van een museumstuk nou wel zo verstandig is. Nog afgezien van het feit dat je dan dagelijks balkonwachten moet hebben, een storingsmonteur en een materieelbekende machinist (die zorgvuldig met het oude materieel omgaat).

Etienne
 

24-09-2010 12:15:16
gvttreinen
gvttreinen
Quote
e10blaas: Nog afgezien van het feit dat je dan dagelijks balkonwachten moet hebben,
vraagje, waarom balkonwachten bij materieel met automatische deurvergrendeling zoals plan V en U?
 

24-09-2010 12:27:51
thom
thom
Dat zijn dan ook de enige uitzonderingen in het materieel bestand
Dan nog dien je altijd wel wat personeel in de trein te hebben om wat toezicht te houden, mensen kunnen zich soms vreemd gedragen immers...

Aangezien het van tijd tot tijd al weleens moeilijk is de HWE te bemannen met de vrijwilligers, zal dat ook niet vaker lukken. Daarnaast hebben de meeste vrijwilligers doordeweeks gewoon een baan, dus dat houdt het natuurlijk al snel op.

Vergen zou zoiets een enorme veelvuldigheid van je slijtage en onderhoud vergen, iets wat je met museummaterieel niet meer moet willen...

Laatst bewerkt door thom op 24-09-2010 12:31
 

24-09-2010 13:48:03
broek53
broek53
Helemaal formeel gezien kun je museummaterieel niet inzetten in een stucturele/regelmatige treindienst zoals de museumpendel nu eenmaal toch is.  

08-10-2010 17:54:46
Daniel1
Daniel1
Quote
mark: Altijd leuk, een treinstel is nog geen dag museumstel en er ontstaat al een discussie welke kleur en ramen het ding moet krijgen. %02% Wat mij betreft laten ze hem lekker zoals ie nu is, klopt precies en je hebt over 50 jaar een mooi historisch treinstel.


Daar ben ik het ook volledig mee eens. Ik ben erg benieuwd wanneer die naar het Spoorwegmuseum gaat.
 

08-10-2010 18:21:49
aarclay
aarclay
Vele jaren......

In ieder geval als alle Plan-V tjes uit de dienst zijn.


Choo choo.....
 

18-10-2010 10:43:10
bossie186
bossie186
De 876 is vervroegd terzijde gesteld, om te dienen als NSM plan V.

Laatst bewerkt door bossie186 op 18-10-2010 10:45
 

18-10-2010 10:44:26
ZJ37
ZJ37
Niet misschien, maar zeker. Dat is al heel lang bekend.  

18-10-2010 10:51:28
bossie186
bossie186
Wel mooi dat de trein zelf nog in oude staat is zoals vroeger, dus ze hoeven hier niet zoveel meer aan te sleutelen neem ik aan. alleen misschien nieuwe motoren van een ander stel, en groen verven, dan komt alles goed.  

18-10-2010 11:05:36
ZJ37
ZJ37
Is de 876 ooit groen geweest dan?  

18-10-2010 11:15:02
bossie186
bossie186
Nee, maar het NSM zorgt altijd wel voor een oude kleur.

het treinstel is zelf gebouwd in 1972, net toen de groene kleur verdween.

Laatst bewerkt door bossie186 op 18-10-2010 11:26
 

18-10-2010 11:23:39
martijn
martijn
Het stel is trouwens in 1973 gebouwd. Dus de 'oude kleur' is geel. Misschien is het handig eerst dit topic door te lezen voordat je met dit soort opmerkingen gaat strooien.  

18-10-2010 11:29:03
bossie186
bossie186
Ik weet zeker dat deze in 1972 is gebouwd, en in 1973 in dienst gekomen is.

Laatst bewerkt door bossie186 op 18-10-2010 11:29
 

18-10-2010 11:35:46
aarclay
aarclay
Doe dan maar liever de oude reclame-banen weer terug, dan dat hij groen wordt.


Choo choo.....
 

18-10-2010 12:04:48
bossie186
bossie186
Dat heb ik eigenlijk ook liever.  

18-10-2010 12:52:41
maigoda
maigoda
Quote
aarclay: Doe dan maar liever de oude reclame-banen weer terug

Zijn die blauwe banen dan ooit anders geweest? Ik heb een foto van de 848, genomen op de dag van aflevering (4 april 1972) en vergelijk ik die met foto's van nu, zie ik geen verschil.
Groetjes,
Emiel
 

18-10-2010 13:08:11
103 220-0
103 220-0
Waarschijnlijk de reclame die er op moet. In drie delen in plaats van later doorlopend.  

18-10-2010 13:49:35
gvttreinen
gvttreinen
..reclame van de Europeesche  

18-10-2010 15:25:17
Daniel1
Daniel1
Ik hoop eerlijk gezegd helemaal niet dat ie groen wordt... Die kleur vind ik totaal niet passen bij een Mat'64.
Laat hem voor mij maar gewoon de gele kleur!

Groetjes Daniël
 

18-10-2010 15:36:55
maigoda
maigoda
De 876 zal zeker niet groen worden. Daar hoef je je niet druk over te maken.
Groetjes,
Emiel
 

18-10-2010 16:49:37
bossie186
bossie186
Geel is ook de NS kleur en staat ook mooier dan dat je 5000 cystrusvruchten over het stel heen wrijft.%02%

the 70's zijn voorbij.

Laatst bewerkt door bossie186 op 18-10-2010 16:52
 

18-10-2010 17:13:06
ZJ37
ZJ37
Je draait je mening snel bij, vanmorgen moest het stel nog groen worden!  

18-10-2010 17:26:50
bossie186
bossie186
Sorry, ik bedoelde de reclamebanen. Ik herken zelf de plan V's in de jaren '80 uitvoering en de uitvoering van nu.

Laatst bewerkt door bossie186 op 19-10-2010 17:09
 

18-10-2010 19:53:52
kevinevers
kevinevers
Ohja? En de 1202, 1211, P7920, 345, 362, 629, 1302, 1312, 1010, 2215, 2264, 2498, 27 dan (zal ze wel niet allemaal hebben)  

18-10-2010 20:08:59
bossie186
bossie186
Alsnog zou de 876 er niet echt bij passen, het is tenslotte geel, en geel komt nou niet eenmaal vaak voor in wereld 4 van het spoorwegmuseum (op de namaakkop van de sprinter na dan ) lijkt mij.

Nou ja, laten we nog maar even afwachten of het mooi staat of niet.

Laatst bewerkt door bossie186 op 18-10-2010 20:11
 

18-10-2010 20:15:30
kevinevers
kevinevers
Ik had het over deze zin:

Quote
bossie186: En het NSM : de treinen die in het Spoorwegmuseum staan die staan in de oudste kleurstelling die ze hadden...


En dat is niet waar wat je zegt..En de kleur van de 876 moet het NSM zelf weten het is hun trein en niet die van jou.

Laatst bewerkt door kevinevers op 18-10-2010 20:15
 

18-10-2010 20:16:21
nielske90
nielske90
Quote
bossie186: Alsnog zou de 876 er niet echt bij passen, het is tenslotte geel, en geel komt nou niet eenmaal vaak voor
Ja, lekker boeiend. Al was ie paars... Belangrijkste is dat er van dit type een treinstel wordt bewaard en dat dat in de meest voorname kleurstelling gebeurd zoals de treinstellen ons land jarenlang hebben doorkruist.
 

18-10-2010 20:16:41
rick
rick
En over een paar jaar als er geen plan V meer rijdt past ie er heel mooi bij. De treinen in het NSM staan trouwens niet in de oudtse kleurstelling, de 1010 en 1202 zijn immers blauw, de 1302 en 1312 zijn geel.