Toelating GTW-stellen
Forum: Algemeen - Algemeen
16-09-2010 10:56:40
broek53
broek53
Een vraag over de toelating van de GTW-stellen op baanvakken zonder assentellers. Is de dieseluitvoering van de GTW toegelaten op dergelijke baanvakken? Antwoord volgens mij: ja, gezien alleen al de inzet van een dieselstel van Veolia in Zuid-Limburg. Klopt dat?
Vervolgvraag daarom: zitten daar nog beperkingen of voorwaarden aan vast?
En geldt wat voor de Veolia-stellen geldt, ook voor die van Arriva?

Ik weet dat er in de Veolia- en Arriva-topics wel over gesproken is, maar die zijn inmiddels zo gigantisch dat ik het er niet meer in terug kan vinden. Let wel: aan feiten heb ik wat, aan veronderstellingen in dit geval niet.
Dank alvast!
 

16-09-2010 11:05:57
salieri
salieri
Ik weet niet of het je wat helpt in je antwoord, maar een of twee jaar geleden zijn er dieselstellen van Arriva naar Amf gegaan voor een of andere meting. Dat waren 2 drietjes en 1 tweetje. De drietjes gingen, volgens een machinist die navraag gedaan had bij de planners/bijsturing van Arriva toen wij er om vroegen, mee voor de detectie.

Ook zijn er af en toe dieselstellen van Arriva naar Zwolle gegaan t.b.v. reiniging. Daar gingen ook extra stellen voor heen voor de detectie.

Laatst bewerkt door salieri op 16-09-2010 11:06
 

16-09-2010 11:38:28
mvd
mvd
Het dieselstel op de Heuvellandlijn moet altijd vergezeld worden door een tweede stel (Diesel of Elektrisch) ivm de detectie. Zelf vraag ik me wel af waarom, de E-GTW's rijden ook los op de Heuvellandlijn en die hebben de zelfde asindeling en zijn even zwaar als hun D-collega's.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

16-09-2010 11:46:34
broek53
broek53
Dat laatste is wel verklaarbaar: elektrische treinstellen kennen de detectieproblematiek helemaal niet, omdat ze elektrisch zijn en de retourstroom van de bovenleiding terugvoeren via de spoorstaven. Dat prikt door alle vervuiling heen die op het spoor zit en die bij dieselstellen wel eens detectieproblemen kan veroorzaken. Een maatregel tegen dat laatste is dan vaak dat er minimaal een bepaald aantal assen in de trein moet zitten (waarbij de vooronderstelling is dat dan het spoor door de trein zelf voldoende wordt "schoongereden"). Aan jullie eerste reacties te zien, is dat bij de GTW's ook aan de hand, in een mate waarin je minstens met twee stellen moet rijden.  


16-09-2010 13:35:18
3222
3222
Arriva dieseltreinen mogen met minimaal 20 assen van Lw of Gn naar Zl voor een calamiteiten-schoonmaak.  

16-09-2010 14:09:03
mich
mich
Het antwoord: Ja, diesel GTW is toegelaten op alle baanvakken. Op een baanvak zonder assentellers is het minimale aantal stellen 2 i.v.m. detectie. De electrische variant is wel solo toegelaten op deze baanvakken, omdat hij door de retourstroom voldoende gegarandeerde detectie heeft.
Met 2 D-GTW2 rijden wij wel eens rond buiten de Maaslijn, dus waar die regel van 20 assen vandaan komt weet ik niet.

Laatst bewerkt door mich op 16-09-2010 14:11
 

16-09-2010 14:18:57
broek53
broek53
Is er enig verschil tussen de stellen van Arriva en van Veolia in dat opzicht?  

16-09-2010 17:25:51
manuel25
manuel25
Nee, ze hebben immers ook geen aparte toelating gehad
De draaistellen en het gewicht is in ieder geval identiek.
 

16-09-2010 17:33:24
broek53
broek53
Precies, maar juist daarom verbaast mij nog het verschil tussen "twee stellen (= 12 assen)" bij Veolia en "20 assen" bij Arriva.  

16-09-2010 17:37:07
manuel25
manuel25
Dan kun je je afvragen of het echt nog steeds zo is, dat Arriva ongelijk behandeld wordt of dat er iets speciaals met het baanvak aan de hand is. Misschien is het ook wel zo dat Arriva 3 stellen naar Zwolle meeneemt omdat ze misschien niet met een enkel stel mogen rangeren als een gereinigd wordt.  

16-09-2010 18:35:12
salieri
salieri
Dat Arriva ongelijk behandeld wordt, is wel zo in het geval van de wielflenssmering. Bij Arriva moest deze uitgeschakeld worden van Prorail, omdat deze de wissels te smerig zou maken. Bij Veolia is deze nog vrolijk in dienst%05%  

16-09-2010 21:35:46
thom
thom
Quote
manuel25: Dan kun je je afvragen of het echt nog steeds zo is, dat Arriva ongelijk behandeld wordt of dat er iets speciaals met het baanvak aan de hand is. Misschien is het ook wel zo dat Arriva 3 stellen naar Zwolle meeneemt omdat ze misschien niet met een enkel stel mogen rangeren als een gereinigd wordt.

Dat rangeren naar de wasplaats is ongecontroleerd gebied, dus daar wordt al niets gedetecteerd....
 

16-09-2010 21:55:41
sik214
sik214
Quote
manuel25: Dan kun je je afvragen of het echt nog steeds zo is, dat Arriva ongelijk behandeld wordt of dat er iets speciaals met het baanvak aan de hand is. Misschien is het ook wel zo dat Arriva 3 stellen naar Zwolle meeneemt omdat ze misschien niet met een enkel stel mogen rangeren als een gereinigd wordt.
Misschien nemen ze er 3 mee om er 2 te hebben om terug te rijden als de 3e moet blijven. Anders mis je 3 stellen in je inzetbare park.
 

16-09-2010 22:02:00
mdj
mdj
2 stellen mis je dan.

Minimum is twee, dus als je er twee naar Zl stuurt (vaarvan er een sowieso moet blijven), kan je die andere niet terugsturen (want: solo mag niet).

Bij drie stellen heb je er dan twee die terug mogen, wat dus mag


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-09-2010 22:14:04
manuel25
manuel25
Ja, dat kan, maar dat ik alle keren niet gebeurd. Denk ook niet dat ze dat derde stel voor de lol hebben meegestuurd, dat ding gebruikt toch wel lekker 1 liter peut elke 0,8 km.
Volgens mij is het om een andere reden. Misschien de regelgeving die zoals Salieri al noemt voor Arriva wel geldt en voor Veolia vreemd genoeg niet.
 

16-09-2010 22:28:12
broek53
broek53
De regelgeving, zo vernam ik, is midden 2008 gewijzigd. Aanvankelijk was de eis drie gekoppelde stellen waarvan minstens een drietje, na proefritten die Arriva en Veolia gezamenlijk hebben laten doen in Limburg, is dat gewijzigd in: twee gekoppelde treinstellen, onverschillig welke lengte.
Hartelijk dank iedereen voor de berichten en het meedenken tot nu toe.