Treinongeluk in Aarlen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
15-09-2010 22:01:42
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zojuist lees ik dat er vanavond nabij Aarlen (Frans: Arlon, zuidoost Belgiƫ) een ongeval is gebeurd met twee treinen. Er wordt gesproken van een veertigtal lichtgewonden. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1158021/2010/09/15/Veertigtal-lichtgewonden-bij-treinbotsing-in-Aarlen.dhtml

Na de treinramp begin dit jaar in Buizingen (nabij Halle) was er een hoop commotie over het feit dat niet alle treinen voorzien zouden zijn van een degelijk beveiligingssysteem. Inmiddels is er een grote ombouwprocedure bezig, maar nog lang niet alle treinen zijn aangepast. Het is nog niet zeker of dit ongeluk hier verband mee houdt.
 

16-09-2010 14:39:25
walschots
walschots
Ik wil een paar opmerkingen maken over dit ongeval.

De trein van Arlon naar Luxemburg was dienst RB5919 die om 17:59 had moeten vertrekken van spoor 3. Dit was een treinstel 506.
De andere trein was RE 5888 die om 18:01 uit Luxemburg in Arlon hoort aan te komen op spoor 4. Deze trein bestond uit twee stellen uit de serie 500 met 502 voorop. Ikzelf zat in het tweede stel.
Even buiten het station komen de twee sporen samen op een wissel.
Voor zover ik het heb kunnen zien leek het er op dat de 506 in de flank is gereden van de 502.
Wat ik opmerkelijk vond was dat de trein 5888 op de koppeling was gebroken en dat de twee stellen ongeveer 10-15 meter uit elkaar stonden. Opmerkelijk was ook dat het voorste draaistel van de 506 was ontspoord, maar dat deze niet naar buiten was geduwd, maar aan de binnenkant van de sporen stond. Het enige dat ik mij kan voorstellen is, is dat de 506 de 502 heeft geschampt, en vervolgens met de voorkant tegen de voorkant van het tweede treinstel is gebotst. Daarbij zou dan de kopeling kunnen zijn gebroken, waarna het tweede treinstel van de trein 5888 en de 506 terug zijn gekaatst en de 506 aan de binnenzijde is ontspoord.

De 502 had trouwens ook behoorlijke schade, waarbij mij opviel dat op meerdere balkons veel water uit het plafond stroomde, kennelijk de reservoirs van de toiletten.

De klap was groot ondanks de lage snelheid van naar mijn inschatting 30 km/h. Ikzelf belandde van mijn stoel op een stoel aan de overzijde van het gangpad zonder verdere schade.

Het ongeval vond plaats om 18:02 en het duurde ongeveer 11 minuten voor de eerste hulpdiensten aankwamen, naar mijn idee niet erg snel. Wel was het zo dat zeer snel na de eerste ambulance er een grote inzet van hulpdiensten aanwezig was. Gelukkig viel het persoonlijke letsel mee.
 

20-09-2010 21:43:31
thom
thom
11 minuten klinkt mss lang als je erop zit te wachten, maar spring jij eens op stel en sprong in een auto, zoek de weg op en maan je tussen het verkeer door
Dan gaat de tijd erg snel hoor...
 

21-09-2010 09:45:08
john2
john2
Heb zelf eens geholpen met eerste hulp verlening bij een ongeval, motor tegen auto. Maar dan heb je geen besef meer van tijdsduur. Hoorde later pas van een andere hulpverlener hoelang het had geduurd voordat er een ambulance terplaatsse was, plus de tweede ambulance.