SSN naar Osnabrück zondag 19 september
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
15-09-2010 21:48:46
gizmo
gizmo
Zondag 19 september 2010: 125 Jahre Bw Osnabrück

Materieeltentoonstelling en andere activiteiten, waaronder een SSN-trein van Rotterdam naar Osnabrück. Vertrek om 8:00 uit Rotterdam achter een 6400, vanaf Utrecht verder met loc 01 1075 (deze rijdt 's ochtends vroeg los naar Utrecht). Aankomst Osnabrück 13:00, vertrek 17:00. Via Utrecht weer terug naar Rotterdam, aankomst 23:00.
 

15-09-2010 22:01:11
TheKnitter
TheKnitter
Hij vertrekt zelfs al vóór 8 uur.

Rtd v. 07.40
Ut v. 09.32

Ut a. 21.25
Rtd a. 22.42

Nadere tijden nog onbekend.
Omdat er opgestapt kan worden in Ut, zal de trein op één der perronsporen stoppen.

PS: Bevind je op legaal terrein tijdens het spotten. Voor ieder wel zo fijn%02%

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-09-2010 22:31
 

15-09-2010 22:08:28
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zit er nog een diepere reden achter dat de 01 1075 in de ochtend los naar Utrecht gaat? Want het is toch opmerkelijk te noemen dat er dan weer van alles gerangeerd moet worden op het toch al zo drukke Utrecht.

Overigens: als ik de vertrektijd te Rtd zie, verwacht ik de trein om 8:03 door Gd. Om 8:03 ligt er namelijk een goederenpad.


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-09-2010 22:11:37
TheKnitter
TheKnitter
De loc rijdt los naar Ut om tijd te besparen. Wanneer die vertrekt, is mij onbekend.
Wanneer de loc mee gaat vanaf Rtd is er te weinig tijd voor een normaal bezoekje. Alhoewel velen door een Zondagse DRGL nog wel problemen hebben om met de trein ter plekke te komen, zit de trein al redelijk goed vol. Aanmelden kan tevens tot morgen 17:00.

Vanuit Ut zal de trein richting Bh en verder naar Osnabruck getrokken worden door de 01 1075
Hierbij komt dus de compositie aan in Ut, 6400 wordt afgekoppeld, 01 1075 wordt er voor gezet, en het hele setje vertrekt.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-09-2010 22:17
 


15-09-2010 22:20:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Naar de wisseltruc had ik ook wel kunnen raden, maar moet ik het dan zo zien dat de trein er met de 01 1075 te lang over doet om vanuit Rtd op tijd in Ut te zijn?


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-09-2010 22:28:32
maarten83
maarten83
Of je met 01 1075 tender voor naar ut moet of met 6400 die 120 kan scheelt een hoop. Plus waternemen.  

15-09-2010 22:29:50
TheKnitter
TheKnitter
Ja. zoiets.
Omdat de SSN ook niet veel eerder wou vertrekken (wat mij logisch lijkt), zouden ze met de stoomloc veel later in Osnabrück zijn.
Door het eerste stukje door DBSRN te laten rijden, scheelt het een hoop (kostbare) tijd.

En inmiddels zie ik ook dat in Ut ook opgestapt kan worden. Hij komt daar dus wél aan een perronspoor

Hoelaat en hoe de 01 1075 naar Ut gaat, weet ik zo niet. Misschien ook wel getrokken om (meer) water/kolen te besparen.

Informatie over het festival zelf: http://www.deutschebahn.com/site/dbmuseum/de/jubilaeum_202010/aktuelles/betriebsfest__osnabrueck.html

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-09-2010 22:32
 

16-09-2010 08:31:18
gvttreinen
gvttreinen
Sterkte voor het stukje Rtd - Ut zonder verwarming, met temperaturen rond de 10 graden kan het een fris ochtendritje worden  

16-09-2010 08:33:45
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Wel wat sadistisch om daar dan zo'n brede glimlach bij te zetten!


Met vriendelijke groet, Robin
 

16-09-2010 08:49:48
gvttreinen
gvttreinen
Niet sadistisch bedoeld.  

16-09-2010 10:16:00
qj7141
qj7141
Sarcastisch dan?  

16-09-2010 10:21:41
broek53
broek53
Als we dan een woordenspel gaan doen: zo'n soort glimlach heet sardonisch.  

16-09-2010 10:35:27
MDDM
MDDM
Quote
TheKnitter: PS: Bevind je op legaal terrein tijdens het spotten. Voor ieder wel zo fijn%02%
Van mij mag je wel weer stoppen hoor met dit moraal ridder gedoe.


Gr Joop mcn Lls
 

16-09-2010 11:09:54
Duitje
Duitje
@MDDM Inderdaad
@TheKnitter Herinner je de Leeuwarden 1 en 2 nog die naast elkaar stonden op Amf een paar weken terug? Of zal ik hierover maar mijn mond houden?


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

16-09-2010 12:51:16
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu weer on-topic verder graag.


Groet, Spiketrain
 

16-09-2010 16:31:27
sander14
sander14
Quote
gvttreinen: Sterkte voor het stukje Rtd - Ut zonder verwarming, met temperaturen rond de 10 graden kan het een fris ochtendritje worden


Gokje: 6400 met systeem om rijtuigen te verwarmen?
 

16-09-2010 17:05:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
was het dan niet zo dat die 6400 in kwestie geen tractie kon leveren? Dan moet je er 2 voor zetten, wordt lekker duur  

16-09-2010 17:10:29
broek53
broek53
Als de 'energielocs" 6400 het nog zouden doen (en dat doen ze niet meer), moesten ze daarvoor eerst nog een paar dagen aangepast worden (destijds in Tb) en had je inderdaad ook een trekkende loc nodig.  

16-09-2010 17:54:07
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zomaar een ingeving; het was zeker niet mogelijk om de route als volgt in te plannen:
Rtd-Gd-Ut-Ah-Zp-Hgl-Bh
Dat scheelt weer een ritje met de tender voorop naar Utrecht, en het rangeerwerk aldaar.


Met vriendelijke groet, Robin
 

16-09-2010 18:47:23
dh3201
dh3201
Het scheelt weer dat een 6400 niet zoveel stoom produceert, en dus de raampjes onderweg gewoon dicht kunnen blijven. Vanaf Utrecht gaan de raampjes open en hangt iedereen met z'n kop naar buiten om stoom te snuiven en heb je ook niks aan de verwarming die anders dan toch voor jan met de korte achternaam aan zou staan %08%


Shqiperise-lopers?
 

17-09-2010 16:07:32
neushorn
neushorn
Quote
RSK-Mat92: Zomaar een ingeving; het was zeker niet mogelijk om de route als volgt in te plannen:
Rtd-Gd-Ut-Ah-Zp-Hgl-Bh
Dat scheelt weer een ritje met de tender voorop naar Utrecht, en het rangeerwerk aldaar.


Het zal er (ook) wel mee te maken hebben dat in dit geval ook de tijdsfactor meespeelt. De route via Apd is natuurlijk sneller dan die via Ah.
 

17-09-2010 20:06:25
daniel81
daniel81
En dat er lang geleden gepland was dat a.s. zondag Zp-Go wegens werkzaamheden buiten dienst zou zijn
Zie https://www.somda.nl/forum/9120/Werkzaamheden+18%2B19+september/

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-09-2010 20:07, reden: link toegevoegd
 

17-09-2010 20:09:20
TheKnitter
TheKnitter
Quote
RSK-Mat92: Zomaar een ingeving; het was zeker niet mogelijk om de route als volgt in te plannen:
Rtd-Gd-Ut-Ah-Zp-Hgl-Bh
Dat scheelt weer een ritje met de tender voorop naar Utrecht, en het rangeerwerk aldaar.

Als je mijn bericht die ik eerder postte goed las, gaat een 6400 loc Rtd-Ut rijden, en staat (als het goed is) de stoomloc al ergens te wachten in de regio Ut.
Zodra de trein aankomt, koppelt de stoomloc aan de ene kant aan, en de diesel aan de andere kant af.
Via Bh is ook een stuk sneller naar Osnabrück
 

17-09-2010 20:45:11
daniel81
daniel81
Als je het bericht van RSK-Mat92 goed las zag je dat hij ook via Bh wilde rijden (Ah-Zp-Hgl-Bh)
Enfin, men heeft het nu zo opgelost en dat kan ik als Apeldoorner alleen maar toejuichen%02%
 

17-09-2010 22:32:50
TheKnitter
TheKnitter
https://www.somda.nl/drgls/767/
De DRGL zie ik nu daar staan. De Dieselloc gaat ook Ut-Bh mee. Dit kan te maken hebben met helpen met duwen, zodat de stoomloc water&kolen bespaart.

Verder veel plezier met het spotten%08%
 

18-09-2010 22:22:40
TheKnitter
TheKnitter
De stoomloc komt op (als ik mij niet vergis) op spoortje (30)315 te staan tot de stoomloc er is. Weet iemand welk spoortje dit is? Het ligt aan de Wd/Uto zijde iig.
De trein vertrekt - als het goed is - van spoor 15 te Ut

Laatst bewerkt door TheKnitter op 18-09-2010 22:23
 

18-09-2010 22:50:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vreemd, zover ik weet is de enige mogelijkheid aan de noordwestzijde spoor 519. En vanaf daar kun je spoor 15 niet bereiken. Utctw lijkt me dan waarschijnlijker?

(vanaf Utdd kun je slechts sporen 4 t/m 14 bereiken)

(1 van de aanvoersporen van Utctw zoals spoor 52/53 zou ook kunnen, maar dan moet je voor de aanvoer/afvoer exclusief spoor 28/51 gebruiken, spoor 21/55 kan ook maar die wordt ook al gebruikt door de 8800/2000 (hoewel dat natuurlijk niet zo'n zware aanslag is op de capaciteit).
 

19-09-2010 05:24:12
TheKnitter
TheKnitter
Hij wordt weggezet op een spoortje aan de kant van Wd / Uto zegmaar. Als ik het goed begreep was het (30)315 of (30)335.  

19-09-2010 10:42:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik heb even sporenplan erbij gepakt (mijn geheugen is niet altijd even goed), ik kan dat spoor zo even niet ontdekken, enige sporen waarop het kan slaan is 20/21, en dat zijn de gewone sporen "onderlangs" richting Wd. Of mijn geheugen/sporenplan is achterhaald, kan ook.

Nja, we zien het straks wel op de foto's/spots.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-09-2010 11:22:25
TheKnitter
TheKnitter
Dat spoortje kon ik ook niet vinden Plannen zijn uiteindelijk gewijzigd:

Stoomtrein kwam via 14/15 of dergelijke binnen (gehoord van andere spotter, zat er zelf achter in tr. 2425). Vervolgens is de stoomtrein doorgereden naar Utctw, en ergens op een spoortje neergezet. Rond 8:30 kwam de stoomlocomotief terug naar spoor 9, via spoortje 10b, vervolgens wissel 137B/137A door, en mocht hij iets voorbij staan blijven. Even later kwam de 6470 met de rijtuigen (Mitropa en 2x K1A rijtuigen). Deze ging via spoor 10A, en door wissel 139A/139B, naar spoor 9B.
Stoomloc vervolgens aankoppelen (stukje terug rijden). Mocht vanwege de stoom/rook niet onder de kap staan blijven, dus werd een klein stukje vooruit gezet.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 19-09-2010 11:23
 

20-09-2010 20:49:39
thom
thom
Quote
TheKnitter: https://www.somda.nl/drgls/767/
De DRGL zie ik nu daar staan. De Dieselloc gaat ook Ut-Bh mee. Dit kan te maken hebben met helpen met duwen, zodat de stoomloc water&kolen bespaart.


Da's natuurlijk wel een beetje onzin op zo'n rit, bedoeling is om met een stoomtrein te rijden, niet met een dieselkar...
Daarnaast verstook je dan meer diesel dus ofdat opschiet...

Daarnaast gaat de ATB van die 6400 dat volgens mij ook niet leuk vinden. Hij loopt niet voorop dus is de ATB uit en op dat moment valt de remklep open.
Als je die echter met de hand sluit, verbreekt die een contact zodat de lok geen tractie meer geven...
 

20-09-2010 21:37:45
TheKnitter
TheKnitter
DB Schenker heeft het volledig betaald, dus die dieselloc mee.
Voor de SSN waren er geen onnodige kosten. DB Schenker heeft zelf aangegeven Rtd-Ut met de diesel te rijden. Exacte redenen waren bij een aantal SSN-medewerkers ook niet helemaal helder. De opbrengsten van de rit qua deelnemers op Rtd/Ut-Osnabruck gingen naar de SSN. Een extra inkomen bovenop de rit naar Osnbaruck die door DB Schenker betaald is.
 

20-09-2010 23:58:03
tonnie12
tonnie12
de 6400 is meegegaan nr Osnabruck

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-09-2010 10:16