Treinspotters en hun gevaarlijke capriolen
Forum: Algemeen - Algemeen
15-09-2010 16:05:10
TheKnitter
TheKnitter
Beste Somda-leden,
Onderstaand bericht post ik niet in opdracht van een museale stichting. Wel vermeld ik er dingen die opvallen bij deze stichtingen.

Zoals al langer bekend is, zijn er een groepje spotters die de regels hard overtreden tijdens het spotten. Dit vooral bij de speciale treinen. Voorbeelden hiervan zijn de stoomtrein ritten van de SSN, of de VSM. Maar ook bij andere stichtingen is dit het geval.
Een hele tijd terug was hier ook al een discussie over geweest, destijds vanuit de VSM. Ik open een nieuwe discussie, want de SSN heeft er ook veelvuldig last van. De VSM ook, net als meerdere stichtingen. Zelfs bij speciale ritten die niet door stichtingen gereden worden, komt het voor.

Zoals velen bekend is, worden deze DRGL's regelmatig gepost hier. Opzich niks mis mee. Het grootste probleem ontstaat pas tijdens de rit. Spotters die te ver buiten hun boekje treden om nét die ene plaat te krijgen. Zelfs al heb je spoorbevoegdheid, dat wil niet betekenen dat je het spoor mag betreden zonder toestemming van je werkgever.

Een aantal gevaarlijke situaties die regelmatig terug komen tijdens zulke ritten:
* Spotters in seinpalen
* Spotters die op spoorbruggen lopen
* Op het spoor zich bevinden, om de trein van voren te fotograferen
* Op de schouwpaden, al dan niet met Spoorbevoegdheid en hesjes.
* Staand op seinkasten
* Op hekken gaan klimmen
* Op een tak in een boom gaan klimmen
Zo kunnen wij natuurlijk nog lang doorgaan. Zeer lang zelfs!

Het grootste nadeel bij dit probleem is dat je te maken hebt met machinisten, stokers, passagiers en dergelijke.
Wanneer de machinist dit waarneemt, is hij verplicht dit door te geven aan de Treindienstleider. De treindienstleider gaat daarop een lastgeving uitvaardigen in de vorm van snelheidsbeperkingen.
Dit betekent vertraging voor het reguliere treinverkeer, maar ook voor de extra rit van de stichting.
Nu de spotters op gevaarlijke locaties met zekere zin toeneemt, en er dus ook meer lastgevingen gegeven worden, is nadelig voor iedereen.
De stichting in kwestie zal hier op aangesproken worden, want dankzij die stichting met hun extra rit bevinden er zoveel spotters langs de baan.

Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen.

De medewerkers op deze trein zijn vrijwilligers. Hebben niet altijd in hun dagelijks leven te maken met zulke situaties. Zou jij het ze gunnen om zulke ervaringen te laten onthouden? Zou jij het leuk vinden om iemand voor jou loc te krijgen, die vervolgens dood is?
Een stoomloc remt echt niet zomaar!
De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen.

Stichtingen zoals de SSN, VSM en dergelijke nemen het de spotters zeker kwalijk dat er op zo'n manier gespot moet worden, tot gevaarlijke situaties aan toe.

Graag zouden ik reacties zien die iets toevoegen. Onnuttige reacties mogen gelijk verwijderd worden.
Ik verzoek tevens tot de Moderators om dit topic overzichtelijk te houden.
Degelijk commentaar wat offtopic is kan per e-mail naar mij.

Een link naar een vorig topic, die na 6 reacties gesloten werd ivm het off-topic gaan e.d.: https://www.somda.nl/forum/8628/VSM+spreekt+ongenoegen+uit+over+spotters/
Dit kan tevens ook het eind betekenen van een (groot) aantal publicaties van DRGL's op Somda. Ook kan het een zeer beperkte publicatie al helpen..

Laatst bewerkt door mvd op 15-09-2010 17:31, reden: Titel aangepast
 

15-09-2010 16:12:39
thieskes
thieskes
Quote
TheKnitter: ....De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen.....

Ook mensen langs het spoor kunnen echte liefhebbers zijn, ondanks dat ze niet een bepaalde stichting steunen.
 

15-09-2010 16:21:13
sander14
sander14
De meeste spotters die dit soort capriolen uithalen zijn zich niet echt bewust van de kosten die vertragingen e.d. met zich mee brengen. Ik neem als voorbeeld even het evenement TreiNS waarbij er een stoompendel reed tussen Alkmaar en Heerhugowaard. De eerste ritten vertrokken rond 10 uur uit Alkmaar geloof ik, en na de eerste rit hadden de treinen al een snelheidsbeperking en dus ook vertraging te pakken. Leuk voor de spotters die wel gewoon op plaatsen staan waar het veilig is.
Ik hoop dat spotters zich bewust worden van de gevaren die dit soort capriolen met zich mee brengen. En het is wachten op de dag dat ProRail besluit om rond alle sporen in Nederland hekken weg te zetten.
 

15-09-2010 16:24:09
rudolfph
rudolfph
Ik post het onderstaande als gebruiker, niet als moderator, het is dus niet het standpunt van het complete beheer. Dat het even duidelijk is!

Bedankt voor de uitleg omtrent de regelgeving, ik denk dat het een aantal dingen duidelijk maakt. Het is duidelijk dat het spoor niet toegankelijk is voor mensen die met hun hobby bezig zijn. Uiterste tegenmaatregel van de spoorwegen tegen dit soort "grappen" is dat er niet meer met bijzonder of museummaterieel gereden mag worden.

Alleen, wat is het probleem met mensen die in een boom klimmen? Als ik in het bos in een boom wil klimmen, kan ik dat prima doen. Waarom mag ik dan niet in een boom klimmen die toevallig langs het spoor staat (voorop gesteld dat de boom en de grond eromheen vrij toegankelijk zijn)?

Dan nog een vraag: hoe vaak gebeurd het dat mensen ongevraagd het terrein van derden opgaan voor hun foto's? Ik kan me voorstellen dat mensen die langs het spoor wonen ook geen behoefte hebben aan hobbyisten in hun rozenperkjes, en dat bedrijven ook niet op onbevoegden op hun terrein zitten te wachten. Is hier wat van bekend of niet?

En dan nog wel een opmerking als beheerder:
Rudolfph: deze discussie gaat niet over het al dan niet doneren aan verenigingen (ook al omdat doneren je niet alsnog het recht geeft om wel in het spoor te gaan staan).
 


15-09-2010 16:27:19
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Sander14: En het is wachten op de dag dat ProRail besluit om rond alle sporen in Nederland hekken weg te zetten.

Zoals ik al aangaf, wordt daar massaal overheen geklommen, danwel met een trappetje.
Persoonlijk verwacht ik aanstaande zaterdag ook enige vertraging bij de pendelritten Amr-Hwd. Zal mij benieuwen hoe snel er lastgevingen afgegeven zijn.

Quote
Rudolfph: Alleen, wat is het probleem met mensen die in een boom klimmen?
Op zich niks mis mee. Maar als je in bomen gaat klimmen die enorm dicht langs het spoor staan, of zelfs takken over de hekken rijken. Dat is juist weer wel gevaarlijk.

Spotten is toegestaan, zolang je je op legaal terrein bevind.
Zelfs al heb je spoorbevoegdheid, wil dat dus niet betekenen dat jij wél langs het spoor mag lopen. Jij moet daar toestemming & een opdracht van je werkgever van hebben, die vaak ook nog goed gekeurd moet zijn door Prorail (in opdracht van etc)

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-09-2010 16:28
 

15-09-2010 16:27:41
manuel25
manuel25
Ik erken dit probleem, zie het regelmatig gebeuren dat sommigen inderdaad bij bijzondere ritten denken dat ze alles mogen. Hiermee zorgen ze niet alleen voor gevaar, maar het is ook erg vervelend. Ik kan me best voorstellen dat op den duur bijzondere ritten niet meer gemeld worden, wat erg jammer zou zijn voor de spotters die zich wél aan de regels houden.
Zelf vind ik sommige dingen die genoemd zijn nog net kunnen, maar als je binnen het risicogebied van het spoor (2,25 meter vanuit het midden van het spoor) gaat staan terwijl er een trein op je af komt, vind ik dat wel heel erg bezopen en ronduit onverantwoord.
Misschien zou elke spotter eens de cursus veiligheid langs het spoor van ProRail moeten volgen, zodat ze in ieder geval op de hoogte zijn van wat allemaal wel en niet kan. Dit moest ik ook doen voor mijn spoorbevoegdheid en nu ik dat heb mag ik echt nog niet zomaar zonder reden het spoor betreden, zelfs niet als ik foto's ga maken. Maar pas als ik in dienst ben én een verklaring of opdracht heb.
Dat sommige andere mensen met spoorbevoegdheid helaas wél zonder pardon hun hesje aantrekken en in het spoor gaan staan om te fotograveren is weer een ander verhaal.
Wat Durk zegt over in een boom klimmen vind ik niet zo erg, zolang die boom niet dicht bij het spoor staat en er geen mensen onder staan is dat je eigen verantwoordelijkheid, zelf klim ik ook weleens in bomen, hoewel met een kettingzaag wat wel gevaarlijk is zonder PBM.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-09-2010 16:34
 

15-09-2010 16:27:49
salieri
salieri
Het is inderdaad erg jammer dat het steeds zo moet. Het is in deze hobby vaak dat van 'Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken'. Als zij maar het perfecte plaatje hebben, de rest boeit ze niets.
Ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt dat zulk gedrag naar voren kwam. Zelfs tijdens de VSM stoomdag op 4 september. Laten wij dan als spotters op Somda wél het goede voorbeeld tonen en proberen om goodwill te kweken bij Prorail en de stichtingen.

En ach, in elke hobby/beroep/weet ik veel zijn er altijd wel rotte appels te vinden. Dat is echt niet alleen in de treinhobby zo.
 

15-09-2010 16:41:26
gertjan
gertjan
Het is erg hinderlijk voor het treinverkeer. En helaas heb je af en toe ook van die ... 'liefhebbers' die ook voor reguliere treinen dat soort fratsen uithalen.

Een mooie oplossing was er wel tijdens Dordt in Stoom. Mijn mcn kreeg een aanwijzing VR, en zelf hebben we maar besloten om dat 'figuur' even mee te nemen, en op Ddr over te dragen aan de politie en 2 heren van ProRail. Hij kreeg in elk geval een boete voor spoorlopen.
Of hij ook nog verdere vervolging heeft gehad voor het verstoren van de treindienst weet ik niet, maar daar kan je dus ook nog voor gepakt worden.

Mijn advies is dus; doe het niet


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

15-09-2010 17:14:25
ruysdael
ruysdael
Capriolen is met een p. Kan dat aangepast worden?  

15-09-2010 17:35:44
mat64
mat64
ja ik ken er genoeg die dit helaas doen ( voor een mooier plaatje )
ben er zelf niet 1 hoor
maar die mensen verpesten het helaas voor de 'normale'
 

15-09-2010 17:50:03
keesje
keesje
Gelukkig doen wij zelf nooit iets dat niet mag en alleen een ander...  

15-09-2010 17:56:59
salieri
salieri
Een geweldige dooddoener van het topic. Dank je wel.  

15-09-2010 18:14:10
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Wellicht, maar ik denk dat keesje wel degelijk een punt heeft. Want in deze en vergelijkbare topics zul je nooit iemand horen zeggen "Nou, ik liep laatst ook op het spoor, en ik leef ook nog, dus wat zeuren jullie?"

Waarmee ik overigens niet de ernst van het probleem ter discussie wil stellen; ik vind het ook een bijzonder kwalijke zaak als mensen levensgevaarlijke toeren uithalen.

In mijn ogen is er geen sprake van 'echt' gevaar als je buiten het bereik van de bovenleidingsportalen blijft. Maar dat gaat wel voorbij aan het feit dat je de machinist alsnog behoorlijk aan het schrikken kunt maken!

Het 'dreigement' dat ProRail misschien wel overal hekken neer gaat zetten vind ik een loze melding; voor zover ik het spoor hier in de omgeving ken, is al het spoor afgesloten van de buitenwereld via een hek, sloot of anderszins. Overwegen uitgezonderd.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 15-09-2010 18:20
 

15-09-2010 19:02:37
R-ekz
R-ekz
Hoe zit dat dan eigenlijk met mensen die op museumspoor lopen? het blijft een spoor.. dit omdat het traject in Opperdoes vaak word gebruikt als pad voor hondenuitlaatplaats of gewoon om te wandelen. Nu is dit natuurlijk niet te vergelijken met een spoor wat minimaal elk uur word bereden, maar alsnog wel benieuwd naar.  

15-09-2010 19:04:14
manuel25
manuel25
Heel simpel, als het spoor onder ProRail valt gelden de ProRail regels, hoewel men sneller een oogje dicht zal knijpen als iemand op het spoor loopt, tijdens niet-rijdagen bijvoorbeeld.
Als dat niet het geval is gelden de regels van de desbetreffende museummaatschappij.

Daarbij weet ik dat de VSM lijn onder ProRail valt en de STAR niet, Stoomtram Hoorn ook niet volgens mij.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-09-2010 19:08
 

15-09-2010 19:21:22
treinfan
treinfan
Quote
Een aantal gevaarlijke situaties die regelmatig terug komen tijdens zulke ritten:
* Spotters in seinpalen
* Spotters die op spoorbruggen lopen
* Op het spoor zich bevinden, om de trein van voren te fotograferen
* Op de schouwpaden, al dan niet met Spoorbevoegdheid en hesjes.
De eerste 3 vind ik buitengewoon idioot (trappetjes bij seinpalen zien er ook niet breed genoeg uit om stevig op te leunen, spoorbrug is ook levensgevaarlijk en zal niet echt een mooie foto geven, op het spoor binnen PVR kan ook niet mogen). De vierde zie ik geen probleem mee, mits er ook toestemming is om op het spoor te komen.
Quote
* Staand op seinkasten
* Op hekken gaan klimmen
* Op een tak in een boom gaan klimmen
hier zie ik geen problemen mee (mits de relaiskast/boom nog vóór het prorailhek staat). Zoals ook door anderen gezegd is het in bomen klimmen, het staan op muurtjes, het fiets stevig tegen een hek zetten en daarop staan etc. niet illegaal en meestal niet gevaarlijk.
Quote
Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen.
Voor velen zijn er ook andere manieren om aan dienstregelingen te komen dan via publicatie op bijvoorbeeld somda, dus dit zal het probleem niet geheel oplossen.
Quote
Ook kan het een zeer beperkte publicatie al helpen..
Het klinkt misschien wat hard als ik het zo zeg, maar jij post hier af en toe ook vrijwel volledige aanschrijvingen. Zoals al gezegd lijkt mij dit overigens niet de manier om het probleem op te lossen. Omdat er wel iets gedaan moet worden tegen bepaalde capriolen, heb ik bij https://www.somda.nl/drgls/746/ een extra zin toegevoegd, een zin waar volgens mij zeker het hele beheer achter staat.
Quote
sander14: De meeste spotters die dit soort capriolen uithalen zijn zich niet echt bewust van de kosten die vertragingen e.d. met zich mee brengen. Ik neem als voorbeeld even het evenement TreiNS waarbij er een stoompendel reed tussen Alkmaar en Heerhugowaard. De eerste ritten vertrokken rond 10 uur uit Alkmaar geloof ik, en na de eerste rit hadden de treinen al een snelheidsbeperking en dus ook vertraging te pakken. Leuk voor de spotters die wel gewoon op plaatsen staan waar het veilig is.
Dit was ook gewoon dom van de mensen die illegaal stonden. Als ze even nagedacht hadden, hadden ze geweten dat illegaal staan->Lastgeving Rijden Op Zicht->Stoomtrein ook langzaam->Bijna geen rookpluim->Geen mooie stoomfoto daarna niet de slimste optie was. En die lastgeving ROZ mag je echt wel verwachten als je binnen het PVR gaat staan.
 

15-09-2010 19:34:00
gertjan
gertjan
Quote
treinfan: De vierde zie ik geen probleem mee, mits er ook toestemming is om op het spoor te komen.
Zelfs al ben je spoorbevoegd, je hebt dat alleen voor je werk. Als je dus niet aan het werk bent, heb je er niets te zoeken.

Quote
treinfan: En die lastgeving ROZ mag je echt wel verwachten als je binnen het PVR gaat staan.
Lastgeving ROZ? Dat is een nieuwe voor me, misschien dat je doelt op een Aanwijzing VR?


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

15-09-2010 19:45:37
WesselE
WesselE
Quote
keesje: Gelukkig doen wij zelf nooit iets dat niet mag en alleen een ander...
+ héél veel!%02% Laten we nou eens niet zo schijnheilig doen hiero.


'Okeh'
 

15-09-2010 19:46:59
orselinus
orselinus
Quote
rudolfph: hoe vaak gebeurd het dat mensen ongevraagd het terrein van derden opgaan voor hun foto's? Ik kan me voorstellen dat mensen die langs het spoor wonen ook geen behoefte hebben aan hobbyisten in hun rozenperkjes, en dat bedrijven ook niet op onbevoegden op hun terrein zitten te wachten. Is hier wat van bekend of niet?

Ik reageer hier als aanwoondende (VSM-lijn): het is dat er een "blok"mais er tussen staat andsers hadden we tijndens Terug naar Toen ook "bezoek" gehad, zolang ze maar op het pad blijven vindt ik het best. Maar goed ik ben dus ook een liefhebber en achtervolger in de meeste gevallen maak ik opname's vanaf de openbareweg, een leeg weiland loop zo in en als er iemand bezig is vraag ik om toestemming.
Wat museumlijnen betreft: ja die loop ik wel eens af (en ik durf te wedden dat er meer Somda-leden zijn die dat doen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-09-2010 19:49, reden: Quoot aangepast (klik s.v.p. op Reageer).
 

15-09-2010 19:50:07
rogier
rogier
Ik snap het probleem, maar vind het een beetje goedkoop om dit bij herhaling op deze manier naar voren te brengen. Een groot deel van de spotters in het algemeen en de somda-gebruikers in het bijzonder zal zich aan de bekende regels houden en dus op openbaar terrein blijven. Het grootste deel van de lezers van dit topic valt dus waarschijnlijk niet onder de categorie die in de beginpost beschreven wordt, maar wordt wel geconfronteerd met allerlei dreigementen. In een internetforum een berichtje plaatsen is dan weliswaar gemakkelijk, maar vermoedelijk weinig effectief. Misschien moet in het vervolg maar een patrouille boa's met of langs de trein meerijden, kunnen overtreders gelijk bekeurd worden, de aanpak van Gertjan was in deze wel effectief %08%.

Overigens: hoe zit het momenteel met de donateursaantallen en de financiële situtatie van de museumclubs? Ritten met museummaterieel genereren ook inkomsten en pr (= mogelijke inkomsten), ik vraag me af of men het zich kan veroorloven om hun materieel alleen maar in de stalling te laten staan. Verder heb ik niks met stoomtreinen, dus van mij mogen ze.

Laatst bewerkt door rogier op 15-09-2010 20:01
 

15-09-2010 19:57:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zou gewoon zeggen: doe het niet en als je iemand anders er op betrapt maak dan een foto er van zodat hij 1e klas aan de schandpaal hangt en bel de spoorwegpolitie.
Doet het altijd goed als er een dure Spiegelreflex in beslag word genomen!

Tuurlijk wil ik niet schijnheilig over komen maar dit soort activiteiten gaan soms gewoon te ver...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-09-2010 20:04:14
WesselE
WesselE
Quote
dlm4yjp: Doet het altijd goed als er een dure Spiegelreflex in beslag word genomen!
Enne, dat mag ook gewoon? Bij mijn weten is dat diefstal. Hooguit een geheugenkaartje in beslag nemen lijkt me toegestaan.


'Okeh'
 

15-09-2010 20:04:45
ruysdael
ruysdael
Wat is eigenlijk het nut van dit topic? Het constateren dat het uitvoeren van strafbare dingen niet door de beugel kan? Dat lijkt me toch duidelijk. Of het bespreken van de maatregelen? Dat laat ik liever aan de politie of ProRail over. Of is het nut van dit topic klagen?  

15-09-2010 20:12:32
dlm4yjp
dlm4yjp
@ wesselE: De spoorwegpolitie mag dat gewoon, afhankelijk van je verleden word bepaald of dat tijdelijk is of permanent, dit word door de justitie bepaald. Uiteraard word dit zelden gedaan, want om dit te krijgen moet je wel héél erg verkeerd bezig zijn geweest. Vergelijk het maar met je autorijbewijs simpel gezegt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-09-2010 20:14:45
manuel25
manuel25
@ DLM4YJP: Nouja... Dat gaat ook wel wat ver. Iedereen doet dingen waar hij/zij later spijt van krijgt. Jij doet ook weleens wat illegaals%05%
Laat ik nu eens eerlijk naar mezelf kijken. Ik heb in een grijs verleden zelf ook wel illegaal spoorgelopen, niet structureel, en al helemaal niet voor een foto van een trein. Ik nam echter wel mijn eigen veiligheid in acht, als ik er van overtuigd was dat er geen trein kwam en dan nog goed op en om kijken. Nooit een trein tegengekomen. Nu ik een aantal keer met de politie in aanraking ben geweest en een aantal boete(tje)s heb opgelopen (niet wegens spoorlopen, overigens) is de "lol" er voor mij wel af en heb ik er geen zin meer in om de wet onnodig te overtreden.
Tot zover mijn openbaring%08%

Maar om nu van zo'n persoon een foto te maken, naar de politie opsturen, en dan zo'n persoon alle veren uit het lijf trekken vind ik wat ver gaan. Op een zeker punt krijgt hij of zij om wat voor reden dan ook er wel een keer spijt van en dan is het genoeg. Om iemand voor elk klein dingetje aan de schandpaal te hangen is onmenselijk.

Mijn advies is dan ook aan iedereen: Doe het niet, want het is zinloos.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-09-2010 20:37
 

15-09-2010 20:18:22
Duitje
Duitje
Quote
WesselE:
Quote
dlm4yjp: Doet het altijd goed als er een dure Spiegelreflex in beslag word genomen!
Enne, dat mag ook gewoon? Bij mijn weten is dat diefstal. Hooguit een geheugenkaartje in beslag nemen lijkt me toegestaan.


Een politieagent/BOA mag alles wat een verdachte bij zich draagt in beslag nemen. Of het terecht is, dat mag de de officier van justitie bepalen.
Met de camera pleeg je een strafbaar feit, dus die mag dan als bewijs in beslag worden genomen.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

15-09-2010 20:25:06
sloterdijk
sloterdijk
Natuurlijk moet je je aan de regels houden als je je bij het spoor begeeft.Er zit niemand te wachten op gevaarlijke situaties,maar zelfs de grootste boeroepers zijn misschien(onbewust)ook wel iets te ver gegaan voor de perfect shot!%05%

Wil er trouwens nog even aan toevoegen dat juist op de legale plekken er zich veel vaker een gevaarlijke situatie kan voordoen.Neem de kop van het perron van ons stationnetje driebergen zeist waar naar eigen waarneming mensen over het spoor heen hingen voor de perfecte plaat.En ik mijn zoonlief maar attenderen dat ie toch echt achter de witte streep moet blijven.

Laatst bewerkt door sloterdijk op 15-09-2010 20:32
 

15-09-2010 20:28:28
mich
mich
Quote
rogier: Een groot deel van de spotters in het algemeen en de somda-gebruikers in het bijzonder zal zich aan de bekende regels houden en dus op openbaar terrein blijven.


Helaas valt dat uit eigen ervaring knap tegen. En het erge is dat een aantal zich totaal niet aangesproken voelt. Niet alleen somda gebruikers zijn schuld maar zelfs professionele fotograven die voor de bladen werken staan op de cover met een foto vanaf illegale plaats...
 

15-09-2010 20:32:48
treinfan
treinfan
Quote
Quote
treinfan: En die lastgeving ROZ mag je echt wel verwachten als je binnen het PVR gaat staan.
Lastgeving ROZ? Dat is een nieuwe voor me, misschien dat je doelt op een Aanwijzing VR?
Bedoelde ik inderdaad, ik haalde even wat door elkaar.
Quote
maccerr: Wat is eigenlijk het nut van dit topic? Het constateren dat het uitvoeren van strafbare dingen niet door de beugel kan? Dat lijkt me toch duidelijk. Of het bespreken van de maatregelen? Dat laat ik liever aan de politie of ProRail over. Of is het nut van dit topic klagen?
Het illegaal spotten bespreekbaar maken (en ja, ik sta ook wel eens op prorailgrond) en met z'n allen een grens trekken van 'niet verder dan hier gaan wat betreft illegaliteit' kan dit topic tot nut hebben. Overigens hebben we niets aan schreeuwerige reacties als deze van jou. Wat ook gezegd moet worden, is dat niet elke machinist hetzelfde reageert op een illegaal staande spotter en dat sommigen ook meer problemen hebben met een spotter die op openbaar terrein op een fiets staat te balanceren dan een spotter die net een meter op prorailgrond staat, rustig ruim buiten het PVR.
Quote
Duitje:
Quote
WesselE:
Quote
dlm4yjp: Doet het altijd goed als er een dure Spiegelreflex in beslag word genomen!
Enne, dat mag ook gewoon? Bij mijn weten is dat diefstal. Hooguit een geheugenkaartje in beslag nemen lijkt me toegestaan.
Een politieagent/BOA mag alles wat een verdachte bij zich draagt in beslag nemen. Of het terecht is, dat mag de de officier van justitie bepalen.
Met de camera pleeg je een strafbaar feit, dus die mag dan als bewijs in beslag worden genomen.
Dus als ik met mijn fiets door het rode licht rijdt, mogen ze me naast een bekeuring te geven ook mijn fiets innemen?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-09-2010 20:38:09
ruysdael
ruysdael
Quote
treinfan: Het illegaal spotten bespreekbaar maken (en ja, ik sta ook wel eens op prorailgrond) en met z'n allen een grens trekken van 'niet verder dan hier gaan wat betreft illegaliteit' kan dit topic tot nut hebben. Overigens hebben we niets aan schreeuwerige reacties als deze van jou. Wat ook gezegd moet worden, is dat niet elke machinist hetzelfde reageert op een illegaal staande spotter en dat sommigen ook meer problemen hebben met een spotter die op openbaar terrein op een fiets staat te balanceren dan een spotter die net een meter op prorailgrond staat, rustig ruim buiten het PVR.
Qua schreeuwerigheid vind ik het wel mee vallen. Ik vroeg het me af aangezien ik reacties over en weer zag vliegen van dingen innemen tot door middel van foto's aan een schandpaal nagelen. Zelf bezig ik mij niet met fotografie, dus zal ik mij er verder niet in mengen.
 

15-09-2010 21:55:41
thom
thom
Quote
TheKnitter:
Ik open een nieuwe discussie, want de SSN heeft er ook veelvuldig last van. De VSM ook, net als meerdere stichtingen.


Het is niet de SSN die daar last van heeft, het is het algemene treinverkeer wat daar op dat moment last van heeft.

Quote
Zoals velen bekend is, worden deze DRGL's regelmatig gepost hier. Opzich niks mis mee.


Daar is zeker niks mis mee, iedereen is ten álle tijden voor zijn eígen capriolen verantwoordelijk, dat iemand een DRGL publiceert veranderd daar niets aan natuurlijk
Quote

Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen.


Ik ben zelf vrijwilliger voor het NSM, maar ik wil dit gedrag zeker geen trend noemen.
Natuurlijk zijn er weleens personen die knotsgekke dingen uithalen, maar dat is echt maar een enkeling en het is echt niet zo dat er elke rit wel wat te verwachten is.
Quote

Een stoomloc remt echt niet zomaar!

Nee, dat klopt. Die remmen écht net zo hard als het huidige materieel en alle treinen remmen allemaal even langzaam %05%%08%
Quote

De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen.


Hier maak je echt een groot foute opmerking mee %05%
Een liefhebber is iemand die zich interesseert in treinen, niks meer, niks minder.
Of hij daarbij in de trein zit, of langs de baan een plaat maakt, maakt totaal niets uit. Eveneens niet of hij een stichting financieel steunt, er zijn genoeg mensen die daar niet eens de mogelijkheid tot hebben, nogmaals, dat maakt hun niet minder geïnteresseerd.
Financieel steunen is geweldig als iemand dat doet en graag maar dat blijft altijd vrijblijvend voor iedereen.
Quote

Graag zouden ik reacties zien die iets toevoegen. Onnuttige reacties mogen gelijk verwijderd worden.
Ik verzoek tevens tot de Moderators om dit topic overzichtelijk te houden.
Degelijk commentaar wat offtopic is kan per e-mail naar mij.


Dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat zij dat doen eigenlijk...

Verder vind ik het eigenlijk jammer dat je hier wel erg uitgebreid op in gaat en naar mijn idee ook wat overtrokken. Volgens mij is er momenteel geen enkele aanleiding geweest om hier weer over te beginnen.
Mensen op gevaar wijzen is altijd goed, maar maak het niet groter dan het werkelijk is.

Wat ik al zei, idioten hou je áltijd en bij elke hobby, maar dat is een gering aantal personen.
In jou verhaal vind ik een beetje dat je elke spotter over een kam scheert en iedere spotter een potentieel gevaarlijk figuur vind en daarmee geef je deze hobby al snel een verkeerd imago mee en dat vind ik erg jammer voor de meerderheid die zich wél normaal gedraagt...

Daarnaast zijn alle musea zelf ook wel aardig in de gelegenheid om maatregelen te nemen bij dit soort personen. Enerzijds omdat veel mensen wel bekend zijn in de hobby, en anderzijds op dezelfde methodes als bij het reguliere treinverkeer.

Verder vraag ik me af of je zelf bij een musea zit, zonder die ervaring heb je van dit soort zaken toch een ander beeld als buitenstaander

Laatst bewerkt door thom op 15-09-2010 22:01
 

15-09-2010 22:07:10
daniel81
daniel81
Quote
manuel25: Heel simpel, als het spoor onder ProRail valt gelden de ProRail regels, hoewel men sneller een oogje dicht zal knijpen als iemand op het spoor loopt, tijdens niet-rijdagen bijvoorbeeld.
Als dat niet het geval is gelden de regels van de desbetreffende museummaatschappij.
Daarbij weet ik dat de VSM lijn onder ProRail valt en de STAR niet, Stoomtram Hoorn ook niet volgens mij.


Alleen Apd-Apdvam valt onder Prorail, de rest is van de VSM zelf (de scheiding ligt ongeveer onder het viaduct van de A1).
Echter, dit heeft volgens mij niets met Prorail te maken, maar met de Spoorwegwet, volgens mij is daarin bepaald dat op een spoorlijn lopen niet mag(kan het helaas niet controleren, als ik de Spoorwegwet wil openen loopt internetexplorer vast).

Laatst bewerkt door daniel81 op 15-09-2010 22:08
 

15-09-2010 22:39:43
jochem
jochem
De infra mag dan van de VSM zijn, de treindienstleiding wordt op de VSM-lijn nog altijd door de ProRail-post te Zwolle gedaan. Om precies te zijn door de trdl NCBG aldaar

Ik fotografeer zelf al jaren geen treinen meer, vooral vanwege de eerder benoemde 'ikke ikke ikke'-mentaliteit van sommige spotters.

Laatst bewerkt door jochem op 15-09-2010 22:41
 

15-09-2010 22:50:24
ruysdael
ruysdael
Ik vraag me ook af of er iemand is, die wel (meer dan) eens spoorloopt en zich ook maar iets aantrekt van dit topic. Want dat is het doel, neem ik aan, naast het bespreekbaar maken ervan.  

15-09-2010 23:00:49
manuel25
manuel25
@ Maccer: Ik denk mensen ermee op de feiten te drukken. Ze moesten eens weten wat ze met hun gedrag (misschien onbewust) veroorzaken. Sommigen zijn zo op egoïstisch dat ze dat niet door hebben, misschien zitten er op Somda beruchte spoorlopers, het is nooit verkeerd ze hiermee te confronteren. Natuurlijk doet iedereen wel wat illegaals, ik weet zeker dat de helft, vooral dorpelingen en provincialen zoals jij niet-stadse mensen graat uitdrukt, van de Somda gebruikers weleens illegaal spoorgelopen heeft of het soms doet, hoewel niet vlak voor een rijdende trein langs. Toch kan het m.i. geen kwaad voor die mensen om in dit topic te lezen wat je wel niet veroorzaken kunt met zo'n geintje.
Verder heeft het volgens mij niet veel zin dat je zometeen nogeens voor de vierde keer vraagt wat het nut van dit topic is.

@ jochem: Wat jij noemt over de ikke ikke mentalitiet herken ik wel bij een aantal spotters, vooral fotograven, ik noem maar geen namen.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-09-2010 23:04
 

15-09-2010 23:01:07
WesselE
WesselE
Quote
jochem: Ik fotografeer zelf al jaren geen treinen meer, vooral vanwege de eerder benoemde 'ikke ikke ikke'-mentaliteit van sommige spotters.
De hobby is nog altijd voor jezelf.


'Okeh'
 

15-09-2010 23:11:33
broek53
broek53
Ja, maar dat heeft niets met egoïsme te maken.
En daarnaast kun je een hobby - ook deze - ook samen beleven, sterker nog: met elkaar rekening houden.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2010 23:13
 

15-09-2010 23:14:47
ruysdael
ruysdael
Quote
manuel25: @ Maccer: Toch kan het m.i. geen kwaad voor die mensen om in dit topic te lezen wat je wel niet veroorzaken kunt met zo'n geintje.
Verder heeft het volgens mij niet veel zin dat je zometeen nogeens voor de vierde keer vraagt wat het nut van dit topic is.
Ik wil echt niet zeikerig of vervelend overkomen . Ik vraag me af of mensen die zich bevinden in een illegaal gebied (die mensen weten heus wel dat je niet over hekken mag klimmen of dicht bij het spoor mag staan) en dus weten: er staat niet voor niets een hek, een schutting of wat dan ook, zich zullen bedenken na het lezen van dit topic. Ik denk dat die mensen zelf heel goed weten waar zij mee bezig zijn en wat de gevolgen zijn. Maar kosten wat het kost toch dat ene plaatje he...

Laatst bewerkt door ruysdael op 15-09-2010 23:15
 

15-09-2010 23:56:24
nohab
nohab
Quote
sander14: En het is wachten op de dag dat ProRail besluit om rond alle sporen in Nederland hekken weg te zetten.
Dat besluit is allang genomen, en niet door Prorail maar door de politiek. In de huidige spoorwegwet staat dat de beheerder van het spoornet (i.c. Prorail) het spoorwegnet zo moeilijk mogelijk toegankelijk moet maken, dus door middel van het plaatsen van hekken, struiken, sloten enzovoort. Overal waar nog geen hekken staan of iets anders zullen hekken verschijnen. Geluidsschermen vallen uiteraard ook onder die categorie.

Laatst bewerkt door nohab op 15-09-2010 23:58
 

15-09-2010 23:58:57
thom
thom
Ook al iemand zijn naïeve pet aleens afgezet en bedacht dat die hekken er niet neergezet zijn om paar spoorhobbyisten maar ook om wat andere redenen...

Laatst bewerkt door thom op 16-09-2010 00:00
 

16-09-2010 00:01:06
mark
mark
Quote
sander14: En het is wachten op de dag dat ProRail besluit om rond alle sporen in Nederland hekken weg te zetten.
En terecht.

Je hebt simpelweg niks te zoeken op een spoorbaan of in het schouwpad. Ook niet als je meent daar bramen te moeten plukken of je hond uit te moeten laten. Dat doe ik op de snelweg toch ook niet?
Het plaatsen van een hek weerhoudt dat soort mensen er van in de spoorbermen te gaan wandelen, en dat vind ik niet meer dan logisch.

Laatst bewerkt door mark op 16-09-2010 00:01
 

16-09-2010 00:03:12
dh3201
dh3201
Misschien wordt het ook tijd om hekken langs snelwegen te plaatsen, het aantal aanrijdingen van personen op snelwegen neemt de afgelopen tijd ook aardig toe...


Shqiperise-lopers?
 

16-09-2010 00:13:06
ruysdael
ruysdael
Ik snap niet wat er op tegen is. Het kan alleen maar ongelukken schelen.  

16-09-2010 00:25:32
thom
thom
Zat snelwegen met een hek erlangs anders hoor...  

16-09-2010 00:30:18
robins
robins
Iedereen die echt voor de hobby foto's maakt weet wel beter waar te gaan staan voor een mooie foto ipv een close-up van het nummer. Wie willen we nu in dit draadje aanspreken? Hooguit enkele, maar als ik alles zo lees gebeurd het dagelijks (zie ze eigenlijk nooit??), en die lieden die wel detail-opnames maken kom je hier echt niet in zulke grote aantallen tegen.

erg overtrokken, of is dit allemaal ivm de ritten voor Huider?

mvg,
Robin
 

16-09-2010 02:05:45
MDDM
MDDM
Quote
maccerr: Ik vraag me ook af of er iemand is, die wel (meer dan) eens spoorloopt en zich ook maar iets aantrekt van dit topic. Want dat is het doel, neem ik aan, naast het bespreekbaar maken ervan.

Ik. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

16-09-2010 06:48:07
nohab
nohab
Quote
maccerr: Ik snap niet wat er op tegen is. Het kan alleen maar ongelukken schelen.
Dat ze in de weg staan bij het spotten?
 

16-09-2010 07:40:18
treinfan
treinfan
Quote
maccerr: Ik snap niet wat er op tegen is. Het kan alleen maar ongelukken schelen.
Niet waar, laatst ergens gelezen van een spotter wiens laddertje (die stevig leek te staan) ineens omviel. Desbetreffende persoon had vervolgens uit reflex het prorailhek vastgepakt en zijn hand opengehaald
Quote
mark: Het plaatsen van een hek weerhoudt dat soort mensen er van in de spoorbermen te gaan wandelen, en dat vind ik niet meer dan logisch.
Je kan immers ook niet die 3 meter over het spoor lopen.
 

16-09-2010 08:27:00
keesje
keesje
Quote
dh3201: Misschien wordt het ook tijd om hekken langs snelwegen te plaatsen, het aantal aanrijdingen van personen op snelwegen neemt de afgelopen tijd ook aardig toe...
Als we hekken moeten neerzetten omdat een dommerik besluit om over de snelweg te wandelen, dan bestaat straks het hele land uit hekken. En hekken zijn voor diegenen die toch hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen o zo leuk om overheen te klimmen...
 

16-09-2010 08:45:35
phantom
phantom
Heb met veel interesse zitten lezen wat men tot zover heeft gepost in dit draadje.

Volgende dingen zijn een misvatting,of niet geheel correct opgevat:
1) Stichtingen hebben wel degelijk last van mensen die fratsen uithalen voor een mooiere foto dan de rest.
- Als iemand zoiets uithaalt dan wordt er zoals gezegd een lastgeving uitgevaardigd,als men kwaad wil dan worden de financiele gevolgen daarvan bij de stichting neergelegd,men laat geen speciale ritten meer toe op het net als het zo doorgaat,en dan als laatste dacht je nou echt dat de mensen in die trein het leuk vinden als hun vertraging door bovenstaande geintjes hun ritje verkort door de opgelopen vertraging ?
Stel je maar voor je gaat betaald met een rit mee,er wordt weer een lastgeving uitgevaardigd,de trein is een uur later op plek van bestemming en jij kan maar een uur fotos maken op het festijn waar je heen gaat ipv 2 uur,
Leuk is dat he ?
Bovendien krijg je als stichting/club ook een naam,want de fratsen die spotters uithalen om die trein op de foto te zetten worden gezien als veroorzaakt door de betreffende stichting/club.
Wordt je reputatie als stichting/club maar slecht genoeg dan komen de consequenties vanzelf.

2)Zelfs op spoor wat van een museum is ,is het voor in elk geval het loc personeel niet geinig als er op t laatste moment 1 wordt opgemerkt langs de lijn.
- Je moet hard gaan remmen,personeel schrikt zich het lazerus,enz enz.
(iemand doodrijden wil je echt niet een keer meegemaakt hebben)
De laatste trein bij TnT wordt niet meer gereden door de dommigheid van mensen die zo onderhand op t spoor gingen liggen voor een betere foto.

Voorbeelden van wangedrag:

Regelmatig zie ik mensen die een speciale trein fotograferen tijdens een evenement op bv een station en die hangen gewoon doodleuk voor 3 kwart over de perron rand met een camera,ook langs de spoorlijn haalt men fraaie stunts uit.
Met of zonder hesje op het schouwpad gaan lopen van bv station Dordrecht-Zuid naar de fietsers overweg,trein komt de hoek om met ong 90km/h en schrikt zich wezeloos,zelf herhaaldelijk toeteren helpt niks en de mcn is genoodzaakt om te gaan remmen.
(voor de niet ingewijde in de wereld van mcn,geld dat stuk als een plek waar iemand regelmatig tracht een eind aan z'n leven te maken,dus die schrikken goed)
En dat alles door een stel lijpe figuren met een camera om de nek die geen zin hebben om 5 min extra te lopen via normale wegen naar die spotplek.
En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen die ik zelf heb zien gebeuren.

En dan nog een idee/mening die best naief is,de hekken gekte van prorail weert mensen echt niet van schouwpaden.
Het is een paar meter hek(die tijdens spotten langs de lijn vaak behoorlijk in de weg staan)en als iemand wil dan springt die over de sloot,wandelt naar een overweg en gaat via die weg een schouwpad op,en zo kan je nog zat dingen noemen.
Kortom buiten het feit om dat prorail verplicht is die dingen neer te zetten ivm met aansprakelijkheid in geval van een ongeluk,kosten ze alleen maar geld,en verpesten spotplekken.
Maargoed de echte diehard personen die alles doen voor de betere foto ,houden na het lezen van al onze reacties waarschijnlijk niet op met die stomme trucjes,en dus zal de toekomst waarschijnlijk uitwijzen dat straks de speciale ritten niet meer verreden worden om dat ze zijn geweigerd door prorail en consorten.
Dat zal voor de betreffende stichtingen de nodige gevolgen hebben,want die halen tenslotte een deel van hun inkomsten uit die dingen.
Plus dat er geen mooie fotos en filmpjes meer gemaakt kunnen worden van zulke treinen langs de lijn,en ook niet meer vanuit de trein ri een evenement in binnen of buitenland.
Wedden dat de veroorzakers dan als 1ste het hardtst gaan gillen en klagen over datgene wat ze zelf hebben veroorzaakt.
Blijft jammer dat een paar personen het voor een hele grote groep telkens weer weten te verzieken.
(en er nog mee wegkomen ook)
Feitelijk zouden zulke mensen indien bekend gewoon een enkelband om moeten krijgen,kom je binnen een bepaalde straal van een plek waar je dingen verziekte voor de hobby.
(welke hobby het dan ook is die iemand had/heeft)
Dat je dan opgepakt wordt en een week of wat wordt opgeborgen in een cel om vervolgens een flinke boete te mogen betalen.
Gebeurd dat maar vaak genoeg dan leert men het misschien wel,is het niet door het zitten in een cel dan miss wel doordat je portemonnee steeds rapper leeg begint te raken %08%

Laatst bewerkt door phantom op 16-09-2010 08:52
 

16-09-2010 09:00:51
jbt
jbt
Nadeel van al die hekken is dat je van legale plekken steeds moeilijker een foto kunt maken, want ... er staat zo'n ProRail hek voor. Overigens valt mij op - met name uit vergelijking van oude foto's met de situatie nu - dat er steeds minder ruimte is. Emplacementen worden smaller en spoorlijnen groeien dicht.  

16-09-2010 09:01:15
keesje
keesje
Enkele weken geleden hield Prorail campagne om scholieren te wijzen op de gevaren van overwegen. Ik vind het dan ook lachwekkend dat (zoals in dat artikel stond beschreven) de BOA's weer heel lief doen en pennen uitdeelden aan diegenen die de rode lichten hadden genegeerd.

"De bomen dalen, snel er onderdoor!!! Krijgen we een pen!!"

Dik bekeuren die lui in plaats van dat oer Hollandse vingertje iedere keer.
 

16-09-2010 09:26:28
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Duitje: Een politieagent/BOA mag alles wat een verdachte bij zich draagt in beslag nemen. Of het terecht is, dat mag de de officier van justitie bepalen. Met de camera pleeg je een strafbaar feit, dus die mag dan als bewijs in beslag worden genomen.
Door er te staan pleeg je een strafbaar feit, de camera heeft er niets mee te maken, fotograferen is in NL gelukkig niet verboden.
En spoorlopen en andere illegale activiteiten, tja...eerlijk bekend, vroeger ook gedaan maar naar gelang je ouder wordt en zelfs bij `t spoor werkt is dat wel verdwenen.

Een goede fotograaf kan de beperkingen die zijn omgeving hem bied qaan.

Mijn ervaring is dat juist de 'eendagshobbyisten' (mensen die af en toe een plaatje maken of het evenement in hun buurt bezoeken) gevaarlijke capriolen uithalen.
 

16-09-2010 09:41:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
manuel25: @ DLM4YJP: Nouja... Dat gaat ook wel wat ver. Iedereen doet dingen waar hij/zij later spijt van krijgt. Jij doet ook weleens wat illegaals%05%
Laat ik nu eens eerlijk naar mezelf kijken. Ik heb in een grijs verleden zelf ook wel illegaal spoorgelopen, niet structureel, en al helemaal niet voor een foto van een trein. Ik nam echter wel mijn eigen veiligheid in acht, als ik er van overtuigd was dat er geen trein kwam en dan nog goed op en om kijken. Nooit een trein tegengekomen. Nu ik een aantal keer met de politie in aanraking ben geweest en een aantal boete(tje)s heb opgelopen (niet wegens spoorlopen, overigens) is de "lol" er voor mij wel af en heb ik er geen zin meer in om de wet onnodig te overtreden.
Tot zover mijn openbaring%08%

Maar om nu van zo'n persoon een foto te maken, naar de politie opsturen, en dan zo'n persoon alle veren uit het lijf trekken vind ik wat ver gaan. Op een zeker punt krijgt hij of zij om wat voor reden dan ook er wel een keer spijt van en dan is het genoeg. Om iemand voor elk klein dingetje aan de schandpaal te hangen is onmenselijk.

Mijn advies is dan ook aan iedereen: Doe het niet, want het is zinloos.


Oh ja... foei, niet meer doen hoor, dat is stout...
C'mon, tuurlijk doet iedereen wel wat verkeerds, maar de manier waarop bepaald bij mij of je een foto op de schandpaal verdient of niet.
Als jij een foto wilt maken op een druk baanvak èn een snelnaderende tegentrein dan verdien je het gewoon om aan de schandpaal gehangen te worden.

Voorbeeldje: Je rijdt 's avonds laat met opzet door rood, die verkeerslichten hebben tenslotte geen nut, die hinderen je rijtijd alleen maar...
Laat je nou net die vrachtwagen van rechts over het hoofd te hebben gezien die met 80km/u in je zijkant ramt...

Moet het dan zo ver komen?!

De hindernis bij het spoor is geen uitdaging, het is waarschuwing en tevens grens. Ga je er overheen loop je zelf de kans dat dankzij jou veel mensen spontaan vegetariër worden... (moge duidelijk zijn wat ik daarmee bedoel....)

Had ik ookal gezegt dat mensen met een hesje ook geraakt kunnen worden door een trein en er velen zijn die denken dat ze op dat moment alles mogen doen wanneer ze zo'n -ik sta als een opvallende oetlul langs het spoor zonder bevoegdheid- hesje?

Voor mij is deze hobby ook een stuk onaangenamer geworden dankzij deze kamikazi-fotograven...
Sommige gaan gewoon tè ver, schijnbaar beseffen deze niet dat er hierdoor al doden zijn gevallen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


16-09-2010 11:00:08
ruysdael
ruysdael
Quote
nohab: Dat ze in de weg staan bij het spotten?
Ik denk niet dat de overheid zich daar om bekommert. Of gaat om bekommeren.
 

16-09-2010 11:03:09
Duitje
Duitje
Quote
gvttreinen:
Quote
Duitje: Een politieagent/BOA mag alles wat een verdachte bij zich draagt in beslag nemen. Of het terecht is, dat mag de de officier van justitie bepalen. Met de camera pleeg je een strafbaar feit, dus die mag dan als bewijs in beslag worden genomen.
Door er te staan pleeg je een strafbaar feit, de camera heeft er niets mee te maken, fotograferen is in NL gelukkig niet verboden.


Je sta daar als (hobby) fotograaf en niet als wandelaar, dus dan mag de camera wel degelijk in beslag worden genomen


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

16-09-2010 11:10:25
gvttreinen
gvttreinen
Beter om de schoenen in beslag nemen..
Want; als je te snel rijdt met je auto kan die in beslag worden genomen, niet b.v. je mobiele telefoon omdat je die toevallig bij je hebt.
Dus als je op spoor terrein bevind mag je schoenen in beslag worden genomen, niet je camera omdat je die toevallig bij je hebt, net als je mobiele telefoon etc.
Iemand zin om daar een bodemprocedure mee te voeren?
 

16-09-2010 11:11:42
broek53
broek53
Nou, de bodem van deze discussie is inmiddels wel bereikt, geloof ik...  

16-09-2010 11:42:58
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: einde discussie, hier gaat, net als bij de vorige discussie, een slotje op voordat het helemaal ontspoort.

De regels met betrekking tot spoorlopen zijn duidelijk, of je het er mee eens bent of niet.