R4C: Bad Bentheim Baarn
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
21-05-2006 15:56:15
seinpaal
seinpaal
Hallo,

De laatste tijd rijden er erg veel goederentreinen van R4C door Baarn. De eindbesteming is vaak Bad Bentheim. Mijn vraag is: is er veel chemische industrie in Bad Bentheim? Of trekken de R4C locs ook wagons zonder "chemische lading"?

(Ik dacht dat ze alleen maar chloortreinen e.d. reden %03%)

Seinpaal
 

21-05-2006 16:04:30
aestudent
aestudent
Ik heb niet echt verstand van goederentreinen, maar wellicht is deze pagina van RolandRail interessant: http://www.rolandrail.net/drgl/r4c.htm

Daar staat o.a. het volgende op: "Sinds begin juni 2005 rijdt R4C graantreinen vanuit Duitsland en Tsjechië via Bentheim of Emmerich naar Botlek zonder vaste dienstregeling, maar met lokwissel a/d grens. Ook gaat er sojaschoot/pulp uit Pernis en Waalhaven Oost naar Verweggistan. Voor Bot-Bh v.v. zijn trnnr's 60135/6 ingelegd in de avond/nacht maar die zijn in de praktijk qua dienstregeling niets anders dan natte vinger werk...".

Als ik het goed lees gaat het dus om een graantrein...

Laatst bewerkt door aestudent op 21-05-2006 16:05
 

21-05-2006 16:09:39
kniesoor
kniesoor
Sinds heel kort rijden er ook graantreinen van R4C ja. Volgens mij kan limbo Luc hier heel wat meer over vertellen.

Laatst bewerkt door kniesoor op 21-05-2006 16:10
 

21-05-2006 16:10:41
dvdhoven
dvdhoven
Bad Bentheim is een grensplaats met weinig industrie. Alle goederentreinen met bestemming Bentheim gaan verder Duitsland in en eventueel verder naar Oost Europa of Scandinavië. Er zijn momenteel geen goederentreinen, die Bentheim zelf als eindbestemming hebben.
R4Chem is een particuliere spoorvervoerder, die in principe alles vervoert, dus niet alleen Chemische producten.
Ze hebben inderdaad een flink graanvervoer weten verwerven, waardoor de bijnaam R4Graan is ontstaan.
Overigens rijdt R4C ook ketelwagentreinen en zelfs containertreinen via Bentheim.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-05-2006 16:11


Dick van den Hoven
 


21-05-2006 18:01:43
blizzard_r
blizzard_r
Ik wet niet of het er wat mee te maken heeft, maar er stond vanmiddag 1 zelflosser van R4c in ut op het kopspoor bij de FlyOver (spoor 519?). De wagen zag er nog erg nieuw uit.  

21-05-2006 18:02:22
seinpaal
seinpaal
Ok, bedankt!

In Bad Bentheim worden dan de locs waarschijnlijk omgewisseld. De duitsers willen geen vieze nederlandse locs op hun schone duitse bodem. Ik zag vandaag een plaatje van een Castor transport vanuit nederland naar Gronau. De nederlandse loc was zo smerig dat de kleur nauwelijks te achterhalen viel, om van het treinnummer maar te zwijgen.%08%

Over R4C: gaan er ook graantransporten naar duitsland? Ik ken de namen/typen van de goederenwagons niet, dus kan ik dat helaas niet uit de materieel voorspelligen en spots halen.

Seinpaal

Laatst bewerkt door seinpaal op 21-05-2006 18:10


At the lonely junction.... - The Signal Page.nl - Alle info over seinstelsels, wereldwijd!
 

21-05-2006 18:53:48
kniesoor
kniesoor
R4C heeft speciale graanwagens aangeschaft.

En R4c rijdt gewoon door met de locs tot in Mofrikozenland hoor.
 

21-05-2006 19:05:45
rudolfph
rudolfph
Ja, is dat een wagen van het type Uagpps (dat was wat ik zo snel las)? Dat ding, wat wel in aanmerking komt om een graanwagen te zijn, groen is en R4C-opschriften heeft, staat al sinds vrijdag in de wisselstraat van Ut, bij de buurtsporen zeg maar. Ik heb nooit geweten dat je daar nog cargo-wagens kon parkeren, en blijkbaar staat hij daar niet in de weg, want hij stond er dus vrijdag al om 1640uur en vandaag om 1550uur nog steeds.  

21-05-2006 20:27:52
dvdhoven
dvdhoven
Volgens een spot op RR is die graanwagen laat in de middag op pad gegaan en via Bd afgevoerd. Overigens stond die wagen op een vrijwel nooit gebruikt kopspoortje. Ik geloof dat het er ooit gelegd is, voor het geval dat er met een lok omgelopen moet worden.
Even over doorgaande lokken. Dat komt wel degelijk voor! Ik geloof niet bij R4C, want die heeft Duitse E-lokken tot zijn beschikking en wisselt in Bentheim.
Echter ERS rijdt wel degelijk door met zijn Class 66. De Melnik-shuttles 42375/42374 worden vanaf Mvtw of Whz/Rsc met een Class 66 gereden tot Pirna aan de Tsjechisch-Duitse grens. Daar neemt een Tsjechische lok het over en rijdt de Class 66 een andere trein weer terug naar Mvtw.
Hetzelfde doet ERS met de Warschau-shuttle, daar wordt gereden tot Oderbruch.
En ook bij treinen, die bij Venlo de grens overgaan, rijdt ERS tot ver in Duitsland door.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-05-2006 20:29


Dick van den Hoven
 

21-05-2006 22:23:16
luc
luc
r4c rijdt ook doorgaand, zij het niet via Bentheim: DSM-Marl, DSM-Gladbeck, Sloe-Gladbeck, Ludwigshafen-trein, NYK-shuttle, DSM-Lauterbourg via Duitsland, Schkopau. Locwissel gebeurt met het graan-/sojavervoer, de autotreinen uit Ramskapelle (eerder Emmerich, nu in Aachen of zo?) en bv. de Brescia.

Laatst bewerkt door luc op 21-05-2006 22:23
 

22-05-2006 17:35:57
seinpaal
seinpaal
Thanks voor de informatie. K ga weer kijken als er een R4C trein langskomt. Hoe kan ik eigenlijk in de materieel voorspelling zien dat het om een sleep graanwagons gaat? Zijn er standaard nummers?

Seinpaal


At the lonely junction.... - The Signal Page.nl - Alle info over seinstelsels, wereldwijd!
 

22-05-2006 17:39:08
kniesoor
kniesoor
Graan komt meen ik uit Waalhaven Zuid, dus Whz. Als je die naar Bentheim ziet karren in je doorkomststaat, weet je vodoende.  

22-05-2006 17:57:25
dvdhoven
dvdhoven
Nee, andersom en dan niet Waalhaven Zuid, maar Botlek. Het graan komt vanuit oa Oost Europa Nederland binnen en gaat dan naar de Maassilo in de Botlek. Een klein stroompje gaat naar Barneveld.
Helaas is het aantal graantreinen via Bentheim fors teruggelopen. De meeste komen nu bij Emmerich en ook bij Venlo de grens over.
Verder is R4Chem een echte cowboy en plant dit soort vervoer niet lang van te voren. De kans is dus klein dat ze in de doorkomststaat verschijnen. Beter is het te letten op berichten van cargospotters op het forum van Roland Rail: http://forum.rolandrail.net/phpBB2/index.php


Dick van den Hoven
 

22-05-2006 18:37:34
kniesoor
kniesoor
Las in de HOv dat het graanvervoer naar Barneveld deze zomer waarschijnlijk weer wekelijks zal worden.  

11-10-2006 17:27:51
lexroot
lexroot
Beste kniesoor/Suzanne,

Er rijden momenteel regelmatig graantreinen van R4C vanaf Bnva (dus: Amf) naar Bnc, waar de trein op spoor 503 wordt gezet en vervolgens worden de wagons (meestal in groepjes van drie) binnengehaald naar spoor 504 door een Unimog van Rijnvallei.
Het afleveren van de treinen gebeurt vaak 's avonds laat (dus niet goed fotografeerbaar).
Ik heb er nog nooit een dienstregeling van gezien en ze ook nooit in doorkomsstaten gevonden.

 

11-10-2006 18:35:55
magnus
magnus
Bnc wordt ongeregelmatig bediend (afhankelijk van de vraag van de klant). Een dienstregeling is dus niet te geven. Bediening is ook vaak overdag.

R4C rijdt sinds kort ook drie keer per week een containertrein tussen Rotterdam en Hamburg via Bad Bentheim. Tractie is een G2000.

Magnus
 

11-10-2006 18:39:04
sander11
sander11
En die komt niet van de RST in de Waalhaven af maar vanaf ECT Maasvlakte en RSC Waalhaven (hint ).