Cargo langs de Rijn
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
04-09-2010 20:06:26
vismj
vismj
Bijna iedereen weet dat het langs de Rijn tussen Koblenz en Mainz/Wiesbaden zowel aan de linker als rechter oever (KBS466 en KBS470) behoorlijk druk is met cargo verkeer.

Weet iemand over welke "strecken" dit cargo verkeer ten noorden van Koblenz (van/naar Köln en verder richting het noorden) rijd? Tot aan Köln zal dat ongetwijfeld KBS465 en KBS470 zijn, maar nog verder naar het noorden is het zo'n spinnenweb aan baanvakken, dat ik het niet meer weet.

Waarschijnlijk KBS480 richting Aachen, KBS465 en 485 richting Venlo, maar hoe zijn de andere trajecten?

Kort komt het er op neer dat ik graag wil weten hoe de cargo trajecten zijn net over de grens, zeg maar tussen Münster en Koblenz.
 

04-09-2010 20:36:38
ehbk2006
ehbk2006
Hier een handig kaartje: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/rhein-ruhr-area/rhein-ruhr-area.gif (Legenda rechts onder)

Ri Venlo gaat via Pulheim
Ri Neuss gaat via Dormagen
Ri Aachen/België gaat via Horrem
Ri Duisburg/Oberhausen gaat via Opladen en Duisburg Entenfang.

Bij Duisburg/Oberhausen zijn er nog diverse aftakkingen:

Ri Emmerich/Nederland via Oberhausen West en Oberhausen Sterkrade
Ri Münster via Oberhausen Osterfeld, Gelsenkirchen Zoo en Recklinghausen
Ri Hannover via Oberhausen Osterfeld, Datteln en Ahlen

Railion treinen over de BR wisselen van loks in Oberhausen West (kolenmeuk) en in Neuss (containermeuk).

Maar er zijn nog een hele hoop andere routes door het Ruhrgebiet, maar de bovenstaande zijn wel de belangrijkste voor cargo van/naar het Ruhrgebiet. KBS nummers moet je er even zelf bijzoeken.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 04-09-2010 20:47
 

04-09-2010 20:43:24
Somda
Somda
De ooostelijke rijnoever is drukker met goederenverkeer. Omdat op westelijke oever nog steeds veel IC verkeer rijdt. In het westelijke deel ligt het goederenstation van Koln Ehrenfeld. Daar wordt veel goederenverkeer opgevangen. vooral containers. Al het goederenverkeer in Koln gaat via de sudbrucke om het centraalstation te vermijden. Als je goederentreinen in Koln wil spotten is het station Koln West handig. Ligt dicht bij Ehrenfeld. Hoe het voorbij koln precies zit weet ik niet precies.Ligt aan de bestemming van de trein.  

04-09-2010 20:50:48
ehbk2006
ehbk2006
Ohja nu we het toch over de Rheinstrecke hebben. In het algemeen rijdt er links vooral intermodaal enzo, rechts is vooral bulk, UC's en intermodaal

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 04-09-2010 20:58
 


04-09-2010 21:07:51
bahnrunner
bahnrunner
uhm volgends mij zijn ze op de linkeroever bezig maar durf dat niet met zekerheid te zeggen, neem een telelens mee voor als je aan de verkeerde kant sta  

04-09-2010 21:43:32
jeanpierre
jeanpierre
Ehrenfeld ligt op de lijn naar Aachen/ Vierssen. Ik neem aan dat je Eiffeltor bedoelt. Daar is i.i.d. een grote containeroverslag. Voorts gaat zeker niet al het Cargo via de Südbrucke. Van Gremberg gaat een groot deel via Kalk en Opladen richting Düsseldorf ev. en veel containertreinen en ertstreinen rijden rechtstreeks van Koeln West naar Eiffeltor. Deze treinen zie je niet op de Südbrucke.  

05-09-2010 19:38:04
Somda
Somda
Ja juist ik bedoelde ook Eifeltor. Wat gebruik bij Sudbrucke betreft bedoelde ik dat je Hohenzollernbrucke tussen Hauptbahnhof en Koln Deutz bij hoge uitzondering een goederentrein ziet. Dat goederenverkeer dat in Koln de Rijn oversteekt hoofdzakelijk de Sudbrucke gebruikt.  

06-09-2010 09:07:26
jbt
jbt
Tip: Voor Cargo langs de Rhein zie:

http://www.drehscheibe-online.de/

dan: "Fahrzeitenübersicht Rheintal 2010 ist da (29.03.2010)"

Hoewel het nooit voor 100% klopt heb je een hele goede leidraad voor fototouren langs de Rhein en hoe te kiezen tussen rechts of links.
 

06-09-2010 20:07:17
vismj
vismj
Quote
bahnrunner: uhm volgends mij zijn ze op de linkeroever bezig maar durf dat niet met zekerheid te zeggen, neem een telelens mee voor als je aan de verkeerde kant sta
Als ik de link van jbt bekijk, lijkt het er inderdaad op dat in juli de rechter Rhein-strecke vermeden is en alles over de linker Rhein-strecke heeft gereden. Nu zijn beide strecken dus weer beschikbaar.
 

14-09-2010 09:49:39
vismj
vismj
Quote
jbt: Tip: Voor Cargo langs de Rhein zie:

http://www.drehscheibe-online.de/

dan: "Fahrzeitenübersicht Rheintal 2010 ist da (29.03.2010)"

Heel erg bedankt voor deze link. Mijn duits is echter niet al te best . Kan iemand van hier mij 2 vragen beantwoorden?
- Voor de rijdagen staat in sommige gevallen een "B". Heeft iemand een idee waar die "B" voor staat?
- Achter de rijdagen staat in sommige gevallen een "S" of "nS". Heeft iemand een idee waar die "S" voor staat?

Alvast bedankt voor je reactie.
 

14-09-2010 10:40:18
WLE 21
WLE 21
Mo = Maandag, Di = Dinsdag, Mi = Woensdag
Do = Donderdag, Fr = Vrijdag, Sa = Zaterdag
So = Zondag. Maar dat lijkt mij wel duidelijk.
Tgl = Dagelijks.
S = Zon- en feestdagen.
So = Zondag.
(Fr) is alle dagen behalve Vrijdag.
nS = de dag na S (Zon- en Feestdagen dus).
Dus dan: So(nS) = Zondag, maar niet als de voorgaande Za. een feestdag is.
W = Werkdagen (Maandag t/m Zaterdag).
B = Bei Bedarf.
Mo/Di = van Maandag op Dinsdag.
Mo+Di = Maandag en Dinsdag.

Meer kan ik even niet bedenken

Groet, Vincent

Laatst bewerkt door WLE 21 op 14-09-2010 10:55
 

14-09-2010 10:53:00
gvttreinen
gvttreinen
B = Bei bedarf (op verzoek, rijdt dus meer niet dan wel), facultief in `t Nederlands.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 14-09-2010 10:54
 

14-09-2010 11:16:14
vismj
vismj
De dagen had ik zelf wel verzonnen. Zo slecht is mijn duits ook weer nier.
Maar voor de overige afkortingen heel erg bedankt v.prins en gvttreinen! Hier kan ik iets mee. %02%
 

14-09-2010 15:41:59
spotter83
spotter83
Noordelijk van Koblenz rijdt het grootste deel rechts (KBS 465).

Links (KBS 470) rijden ten noorden van Koblenz vooral de intermodale treinen die Köln Eifeltor als eindbestemming hebben. Voor de rest vooral lichte treinen, omdat een zware trein bij het optrekken te lang nodig heeft en de IC's te veel hindert. Dit zijn hoofdzakelijk intermodale treinen (bijvoorbeeld bijna alle Crossrail treinen).

Vanaf Keulen zijn er meerdere opties:

Treinen richting Aachen (en verder naar België) en Venlo gaan via Köln West en Köln Ehrenfeld. Als de treinen van de KBS 465 komen, steken ze de Rijn over via de Südbrücke, als ze van de KBS 470 komen, dan is dat niet nodig.

Treinen richting Emmerich en Ruhrgebiet rijden vanaf Köln Gremberg over Köln-Kalk, Opladen en Hilden. Uitzonderingen hierop komen vooral in het weekend vaak voor, dan gaan deze treinen grotendeels ook over de Südbrücke en Köln West. Van daaruit verder richting Dormagen-Neuss en zo naar het Ruhrgebiet. Dit heeft ermee te maken dat in de weekenden op sommige lijnen niet alle Stellwerke bezet zijn en er dus niet gereden wordt op bepaalde lijnen.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.