Spooktreinen??? (zomaar sluitende overwegen)
Forum: Algemeen - Algemeen
22-08-2010 20:54:53
servé
servé
Hallo,

Situatie 1:
http://i229.photobucket.com/albums/ee105/modelgek/ZLSM/situatie1.gif
ZLSM staat aan het perron in Sog, de tegen-trein naar Hrl staat ook aan het perron, en de trein naar Vk is net vertrokken. Alles normaal.

Situatie 2:
http://i229.photobucket.com/albums/ee105/modelgek/ZLSM/situatie2.gif
Sein 352 komt uit de stand stop, ZLSM is niet vertrokken, trein naar Hrl staat nog steeds langs het perron, trein naar Vk is al veel verder weg. De overweg die de 2 perronsporen kruist waar Veolia stopt, gaat opeens dicht.

Situatie 3:
http://i229.photobucket.com/albums/ee105/modelgek/ZLSM/situatie3.gif
Sein 352 is nog steeds uit de stand stop, de ZLSM staat ook nog steeds langs het perron en de trein naar Hrl staat niet meer langs het perron. De overweg die de 2 perronsporen kruist waar Veolia stopt, gaat weer open.

Waarom sluit die overweg? Er is immers geen enkele trein die deze overweg kruist...

Iemand een idee?

Mvg,

Servé

Laatst bewerkt door servé op 22-08-2010 20:56, reden: verkeerde link
 

22-08-2010 21:57:19
mich
mich
Vreemde situatie. Ik krijg het idee dat het met het omschakelen van de rijrichting en de aanrijdsecties van de overweg te maken heeft. Daar gaat het niet helemaal goed. Zodra de rijrichting op DD keert, keert kennelijk de overweg mee zodat hij de trein van veolia op DE, die juist van de overweg afrijdt ziet en hem dichtgooit. Zodra deze van de aanrijdsectie van DE af is gaat hij weer open.  

22-08-2010 22:13:00
servé
servé
Dat is op zich wel een redelijk logische reden, maar dan zit er dus wat fout in de (baan)apparatuur...  

22-08-2010 23:11:24
broek53
broek53
Jawel, of in het ontwerp van de schakeling. Gebeurt dit altijd in deze situaties?  


23-08-2010 08:30:17
jacokran
jacokran
Het lijkt mij dat er voor sein 354 3 voorwaarden zijn om uit de stand Stop te komen:
1. De overweg is dicht
2. Wissel 351A ligt in de juiste positie
3. De rijrichting op DD is gekeerd.

In de beschreven situatie kan het volgende aan de hand zijn:
1. De overweg wordt niet afgedekt door sein 354
2. De trein naar Hrl staat niet voorbij sein 354. Hoewel: kan 352 dan wel uit de stand stop komen?
3. Er kan natuurlijk ook een foutje in het ontwerp of de implementatie zitten.
 

23-08-2010 09:33:59
AlbertP
AlbertP
Je zou zeggen dat de overweg alleen omlaag gaat als de rijweg van 354 naar DD is ingesteld. De andere kant op gaat de overweg ook alleen dicht als de rijweg 350-DE is ingesteld: voor de ZLSM-trein richting Spv gaat de overweg niet dicht.  

23-08-2010 10:06:54
jacokran
jacokran
Een rijweg wordt ingesteld van spoor naar spoor. Ik neem aan dat je bedoelt van DE naar DD.

De overweg gaat ook dicht als de trein zich tussen sein 354 en de overweg bevindt gezien in de rijrichting. Volgens mij is dat te vergelijken met het zgn. aanrijden van een overweg. (Correct if i'm wrong).

De meest waarschijnlijke opties wat mij betreft zijn een foutje in de implementatie of een foutje in het ontwerp waarbij sein 354 de overweg niet beveiligt. Het logische gevolg is dan dat de overweg sluit als een trein zich in de aankondigingssectie bevindt. Sinds de rijrichting gekeerd is bevindt de trein ri Hrl zich in de aankondigingssectie (of hoe de verschillende secties ook mogen heten). Beter zou zijn als het doorgaande spoor langs Sog niet geraakt zou worden door het omkeren van de rijrichting van spoor DD, maar dat kan natuurlijk ook een ontwerpfoutje of implementatiefoutje zijn (waar ligt de grens tussen DD en DE?)
 

23-08-2010 10:24:59
servé
servé
@ broek53:
Ja, ik heb dit al meerdere keren gezien.
@ jacokran:
1. Weet ik niet.
2. De trein staat voorbij sein 354. Anders kan idd sein 352 niet uit de stand stop komen.
3. Dat denk ik ook.
@ AlbertPool:
Precies!
@ jacokran:
De grens tussen DD en DE weet ik niet precies te liggen.

De conclusie die ik hieruit kan trekken, is dat toen wissel 351A/B is aangelegd, de beveiliging niet helemaal goed is aangepast, en wanneer een trein voorbij sein 354 staat, en de rijrichting van DD wordt gekeerd, de Veolia-trein zich dus in de aankondigingssectie bevind van de overweg, die eigenlijk overbrugd moet zijn, aangezien die de andere kant op gaat.

Bedankt!
 

23-08-2010 10:58:13
Somda
Somda
In Ravenstein bij het station ben ik ook regelmatig getuige van spoorbomen die dichtgaan, en vrijwel meteen weer open gaan.... dus komt op meer plekken voor:P Maar hier is dan geen trein te bekennen....  

23-08-2010 11:10:09
mich
mich
Dat kan een klein hikje in de stroomvoorziening zijn.  

23-08-2010 11:58:43
AlbertP
AlbertP
@servé: De grens tussen DD en DE is het wissel naar de ZLSM.  

23-08-2010 21:53:21
keesje
keesje
Waarom zou dat wissel de grens moeten zijn? Komend vanuit Vk houdt spoor DD op bij bediend sein 350 en achter bediend sein 354 gaat spoor DE verder.

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-08-2010 22:00