Studenten week OV.
Forum: Algemeen - Algemeen
16-08-2010 08:11:51
wilco747
wilco747
hallo

Is vanaf vandaag maandag 16-08 de week Ov. Weer geldig wilde m'n dochter weten.
 

16-08-2010 08:33:04
Jannn2009
Jannn2009
Jazeker, vanaf vandaag geldt deze weer als een normale weekkaart! Ik ga vandaag ook gelijk weer op pad!;)  

16-08-2010 08:57:18
nickeyboy
nickeyboy
Daarop aansluitende vraag: ik kan sinds gister dat reisproduct ophalen.... heb ik dan direct vrij reizen of reis ik dan met korting tot 1 september  

16-08-2010 09:04:06
Jannn2009
Jannn2009
Dat ligt eraan wat jou reisproduct precies inhoudt! Vaak begint dat aan het begin van de maand. Vele studenten hebben volgens mij een reisproduct vanaf 1-9 of 1-10! Ben je student? Ga dan in ieder geval uit van minimaal 1 september voordat je vrij kan reizen, en misschien wel 1 oktober.

Voor meer info zie: http://www.studentenov-chipkaart.nl/

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 16-08-2010 09:05
 


16-08-2010 09:08:22
nickeyboy
nickeyboy
Ik krijg een week-ov, en die gaat idd 1 september in, maar ik mag 23 augustus al beginnen met de opleiding...  

16-08-2010 09:44:44
Jannn2009
Jannn2009
Dat betekent dan dat je tussen 23 augustus en 1 september met 40% korting moet reizen. Doe dat wel want er wordt in deze weken veel gecontroleerd! Het is niet anders, en wees blij dat je de rest van je studie wel vrij kan reizen!;)  

16-08-2010 09:50:06
nickeyboy
nickeyboy
Prima, weet ik dat weer. Dan ga ik binnenkort maar ff wat roze strippenkaarten inslaan  

16-08-2010 09:55:24
spoorhaas
spoorhaas
Niet met korting reizen!!! Als je SOVC pas 1 September begint heb je ook pas vanaf 1September recht op 40% korting...  

16-08-2010 10:13:49
microshit
microshit
Nog met mij papieren SOV van vorig jaar mocht ik pas vanaf 1 oktober gratis reizen (ging toen nog per kwartaal) dus heb een maand met een maandtrajectabonnement rondgelopen.  

16-08-2010 10:29:12
tochjo
tochjo
Wellicht ten overvloede (spoorhaas zei het al), maar toch maar: je mag het studentenreisproduct gebruiken vanaf de eerste dag van de maand dat je studiefinanciering ingaat. Daarvóór mag je niet vrij reizen en heb je ook geen recht op reizen met korting. Tot en met 31 augustus reis je dus tegen vol tarief.

Als je een opleiding volgt in het hoger onderwijs en je bent op 1 juli 2010 nog geen 18, dan krijg je studiefinanciering vanaf oktober omdat je ouders tot en met september nog kinderbijslag voor je krijgen.
 

16-08-2010 11:02:04
Jannn2009
Jannn2009
Ik zat inderdaad fout wat betreft de korting tot en met 31 augustus, die heb je inderdaad niet. En wat tochjo hierboven zegt over de kinderbijslag klopt ook als een bus, want die is per kwartaal.  

16-08-2010 13:28:57
Jeffrenzo
Jeffrenzo
bij m'n zusje is dr studiefinaciering in Juli al ingegaan, mag zij dan nu al wel gratis?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

16-08-2010 13:37:25
mren
mren
Ja want SOV maakt deel uit van de studiefinaciering.  

16-08-2010 23:48:22
michiel88
michiel88
Moet er net als bij het oude systeem ieder nieuw studiejaar een keuze worden gemaakt voor het soort kaart, met andere woorden; moet ik opnieuw een reisproduct op de kaart ophalen voor het nieuwe collegejaar? Ik heb vandaag even bij een kaartautomaat gecheckt wat er op de kaart stond en dat was een studentenov 2009, waarbij was vermeld dat deze niet meer geldig is. Vandaag ben ik ook met de bus geweest en daar kon ik gewoon in en uitchecken zonder problemen gek genoeg, terwijl er dus geen reisproduct voor 2010 op de kaart is geladen volgens de automaat.  

17-08-2010 00:35:10
henri1972
henri1972
Roze strippenkaart in combinatie met SOV is niet meer toegestaan in gebieden waar de chipkaart te gebruiken is. alleen op saldo dus.
Aldus de busschauffeurs regio Utrecht.
 

17-08-2010 01:13:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Ohjah... lekkere logica, dus als je kaart kapot gaat kun je al helemaal nergens meer heen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-08-2010 03:43:52
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
michiel88: Moet er net als bij het oude systeem ieder nieuw studiejaar een keuze worden gemaakt voor het soort kaart, met andere woorden; moet ik opnieuw een reisproduct op de kaart ophalen voor het nieuwe collegejaar?


je hoeft er niks opnieuw op te laden, je hebt er in januari als het goed is een nieuw reis product opgezet, dat is je goede reis product, die staat bij de ns automaat vermeld als overig ov product. bij nieuwe kaarten (zoals die van m'n zusje die hem sinds ene week of 2 heeft) staat er na het opladen alleen nog overig ov product en geen studentenov 2009 meer


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

17-08-2010 10:32:15
tochjo
tochjo
Quote
henri1972: Roze strippenkaart in combinatie met SOV is niet meer toegestaan in gebieden waar de chipkaart te gebruiken is. alleen op saldo dus.
Aldus de busschauffeurs regio Utrecht.

Dat is onjuist. Alleen in gebieden waar de strippenkaart is afgeschaft, kun je niet meer reizen met de roze strippenkaart. In Utrecht, om maar een voorbeeld te noemen, kan het nog wel. Vanaf 16 maart was daar wat gedoe over, maar het GVU heeft studenten toen excuses aangeboden voor chauffeurs die hen weigerden toen ze met een roze strippenkaart wilden reizen (http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/wa/Nieuws?id=1038673).

De afgelopen maand heb ik overigens nog zo'n 40 roze strippen laten stempelen en er was geen chauffeur die daar moeilijk over deed. Sommigen wilden wel mijn OV-chipkaart zien, maar dat was ook alles.
 

08-09-2010 21:18:49
bart84
Moderator
bart84
Is ook wel terecht dat ze je SOV willen zien.

Dan maar een echte Kick.

Ik heb sinds deze week een VDU (afgestudeerden aanbod van NS) en wilde mijn reissaldo van mijn SOV-chipkaart over laten zetten op mijn VDU. Nu lukte dat niet bij de NS-balie, omdat mijn kaart daar niet gescand kon worden. Iemand anders daar ook last van/mee gehad?
In de bus en de NS-kaartautomaat wordt mijn SOV-chipkaart wel herkend.


Mvg. Bart
 

08-09-2010 21:21:53
WesselE
WesselE
In Bd kon men gisteren mijn OV-Chipkaart ook niet lezen (ik wilde reizen op saldo laten activeren). Ze zaten op offline-modus ofzo...


'Okeh'
 

09-09-2010 00:43:01
manuel25
manuel25
Ik heb vanaf 1 oktober weer SOV. Eerder dit jaar heb ik ook SOV gehad, die heb ik gestopt ivm beeindinging studie, de chipkaart heb ik nog. Nu is mijn vraag, moet ik nu weer een nieuwe chipkaart bestellen of kan ik binnenkort het product op mijn huidige chipkaart zetten? Zo ja, wanneer kan dat, of krijg ik tegen die tijd dan een brief?  

09-09-2010 07:09:30
keesje
keesje
Gelukkig las ik in de Spits vanmorgen dat volgens NS Directeur Commercie bijna iedereen helemaal tevreden is over de OV Chip (natuurlijk).  

09-09-2010 07:41:13
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ik ben tot dusver best tevreden over mijn eigen OV-Chipkaart. (Die ik vorig jaar bij een actie van de Provincie Zuid-Holland heb aangeschaft) Het feit dat mijn studenten-OV er nog steeds niet is, stemt me minder gelukkig. Aanvraag zal wel in een vakje 'rustig an' gekomen zijn, want hij gaat pas in op 1 oktober (terwijl ik mijn eerste week pendelen Bdg-Rta er al weer bijna op heb zitten...)

Iemand enig idee waar ik kan vinden wie de voorwaarde bedacht heeft dat 17-jarigen pas een maand later recht hebben op vervoer?
 

09-09-2010 07:57:46
Nylan
Nylan
Ik heb een Week-OVC. Gelukkig doet de kaart het, gauw afkloppen, altijd.

Maar...
Wilde in de vakantie met de trein en laadde mijn saldo op. Maar ik kon niet inchecken. Toch maar de trein in gegaan en de conducteur aangesproken. Hij vertelde me dat ik nog niet op saldo kan reizen bij NS. Ik reisde van ahz naar nml en mocht de heenweg vrij reizen, erg aardig. Voor de terugweg een kaartje gekocht.

Dat vind ik dan weer een dik minpunt. Er wordt gepromoot voor gemakkelijk reizen, 1 kaart voor al het ov.... En dan moet je alsnog bij de kaartautomaat staan wachten.
 

09-09-2010 08:18:18
Meiziger
Meiziger
Quote
RSK-Mat92: Iemand enig idee waar ik kan vinden wie de voorwaarde bedacht heeft dat 17-jarigen pas een maand later recht hebben op vervoer?

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/voorwaarden.asp

Daar, onder het kopje leeftijd. Als je er erg mee zit, kan je natuurlijk de kindertoeslag van papa en mama opeisen.
 

09-09-2010 08:33:43
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Nylan: Ik heb een Week-OVC. Gelukkig doet de kaart het, gauw afkloppen, altijd.

Maar...
Wilde in de vakantie met de trein en laadde mijn saldo op. Maar ik kon niet inchecken. Toch maar de trein in gegaan en de conducteur aangesproken. Hij vertelde me dat ik nog niet op saldo kan reizen bij NS. Ik reisde van ahz naar nml en mocht de heenweg vrij reizen, erg aardig. Voor de terugweg een kaartje gekocht.

Dat vind ik dan weer een dik minpunt. Er wordt gepromoot voor gemakkelijk reizen, 1 kaart voor al het ov.... En dan moet je alsnog bij de kaartautomaat staan wachten.

Heb je wel gekeken in de media, op de website van de studenten OV?
Er staat duidelijk vermeld dat reizen op Saldo bij NS met je SOV niet mogelijk is. Eigen fout dus.
 

09-09-2010 08:43:50
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
Meiziger:
Quote
RSK-Mat92: Iemand enig idee waar ik kan vinden wie de voorwaarde bedacht heeft dat 17-jarigen pas een maand later recht hebben op vervoer?

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/voorwaarden.asp

Daar, onder het kopje leeftijd. Als je er erg mee zit, kan je natuurlijk de kindertoeslag van papa en mama opeisen.


Ja, waar ik de regels kon vinden, wist ik al. Het ging mij er meer om wie de regels zo verzonnen heeft. En het gaat me heus niet om het geld (alhoewel ik er best leukere dingen mee zou weten), maar meer om het principe.

Er komt namelijk een Studenten-OV voor alle studenten. Maar als je dan jonger bent dan 18 is dat je eigen schuld. Daar hoor je niemand over. Maar als de supermarkt zegt 'personeel gezocht', en ze nemen vervolgens geen mensen boven de 17 aan, dan wordt het breed uitgemeten in de pers, en roept men overal 'Dat is leeftijdsdiscriminatie, en dat kan en mag niet!' Om nog maar te zwijgen over de ophef zodra een autochtoon wordt verkozen boven een allochtoon...

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 09-09-2010 08:45
 

09-09-2010 09:44:01
tochjo
tochjo
Als je een opleiding volgt in het hoger onderwijs (die in september begint) en je bent op 1 juli voorafgaand nog geen 18, dan krijgen je ouders nog kinderbijslag voor het kwartaal juli t/m september. Dat is de reden dat je pas vanaf oktober studiefinanciering krijgt. Zou je ook op 1 oktober nog geen 18 zijn, maar je studeert wel in het hoger onderwijs, dan krijg je vanaf die datum wel studiefinanciering, maar je ouders krijgen dan geen kinderbijslag meer.

Quote
bart84: Is ook wel terecht dat ze je SOV willen zien.

Zeker, dat is ook geen enkel probleem

Quote
manuel25: Ik heb vanaf 1 oktober weer SOV. Eerder dit jaar heb ik ook SOV gehad, die heb ik gestopt ivm beeindinging studie, de chipkaart heb ik nog. Nu is mijn vraag, moet ik nu weer een nieuwe chipkaart bestellen of kan ik binnenkort het product op mijn huidige chipkaart zetten? Zo ja, wanneer kan dat, of krijg ik tegen die tijd dan een brief?

Zie http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen?bookMark=Ik%20heb%20even%20niet%20gestudeerd,%20maar%20ben%20nu%20weer%20begonnen.%20Hoe%20kom%20ik%20aan%20een%20Studenten%20OV-chipkaart.

Laatst bewerkt door tochjo op 09-09-2010 09:47
 

09-09-2010 10:59:22
R-ekz
R-ekz
Wie een hogere opleiding begint, word daarmee ook beloont met een studenten OV-kaart. Een stukje investering in de toekomst van de overheid. Als je MBO of lager doet, heb je er pas recht op vanaf je 18e.. wie dus eerder een studenten-ov wil hebben voor zijn 18e, zal dan een HBO of Universitaire studie moeten starten als je het gelijk gaat trekken, vervalt de beloning.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-09-2010 11:15:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Ook HBO'ers die nog geen 18 zijn krijgen niet direct een SOV hoor


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-09-2010 11:30:18
mvd
mvd
Quote
bart84: Ik heb sinds deze week een VDU (afgestudeerden aanbod van NS) en wilde mijn reissaldo van mijn SOV-chipkaart over laten zetten op mijn VDU. Nu lukte dat niet bij de NS-balie, omdat mijn kaart daar niet gescand kon worden. Iemand anders daar ook last van/mee gehad?
In de bus en de NS-kaartautomaat wordt mijn SOV-chipkaart wel herkend.
Ik heb vandaag eens navraag gedaan aan de NS servicebalie.
Haar eerste vraag was: "waarom heb je eigenlijk saldo op je kaart staan, je mag toch vrij reizen?"... Na wat uitleg vertelde ze me dat er administratiekosten waren verbonden aan het overzetten (€5,- werd gezegd) en dat ik beter het saldo van m'n oude kaart eerst op kon maken.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

09-09-2010 11:50:05
manuel25
manuel25
@ tochjo: Dank voor de link naar het antwoord  

09-09-2010 13:37:16
keesje
keesje
Quote
Nylan: Ik heb een Week-OVC. Gelukkig doet de kaart het, gauw afkloppen, altijd.

Maar...
Wilde in de vakantie met de trein en laadde mijn saldo op. Maar ik kon niet inchecken. Toch maar de trein in gegaan en de conducteur aangesproken. Hij vertelde me dat ik nog niet op saldo kan reizen bij NS. Ik reisde van ahz naar nml en mocht de heenweg vrij reizen, erg aardig. Voor de terugweg een kaartje gekocht.

Dat vind ik dan weer een dik minpunt. Er wordt gepromoot voor gemakkelijk reizen, 1 kaart voor al het ov.... En dan moet je alsnog bij de kaartautomaat staan wachten.

Hier nog iets over de perikelen: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/253990 en nog wat; http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3201040.ece/Kamer_wil_einde_aan_chipkaart-ellende.html

Laatst bewerkt door keesje op 09-09-2010 14:45
 

09-09-2010 17:25:54
bart84
Moderator
bart84
Quote
mvd:
Quote
bart84: Ik heb sinds deze week een VDU (afgestudeerden aanbod van NS) en wilde mijn reissaldo van mijn SOV-chipkaart over laten zetten op mijn VDU. Nu lukte dat niet bij de NS-balie, omdat mijn kaart daar niet gescand kon worden. Iemand anders daar ook last van/mee gehad?
In de bus en de NS-kaartautomaat wordt mijn SOV-chipkaart wel herkend.
Ik heb vandaag eens navraag gedaan aan de NS servicebalie.
Haar eerste vraag was: "waarom heb je eigenlijk saldo op je kaart staan, je mag toch vrij reizen?"... Na wat uitleg vertelde ze me dat er administratiekosten waren verbonden aan het overzetten (€5,- werd gezegd) en dat ik beter het saldo van m'n oude kaart eerst op kon maken.

Ik zal dan eerst even antwoord geven, waarom ik normaal niet met de OV-chipkaart in de bus ga. Het is eenvoudigweg duurder. Als ik van Boekel naar Eindhoven wil, koop ik een dalurendagkaartje (3,00 euro), daarmee kan ik ik vrijwel heel Brabant met de bus. Enkel Boekel-Ehv en Ehv-BOekel kost als meer dan 4 euro met de OVC, dus ben je een dief van je eigen portemonee. In de trein maakt het vrijwel niet uit, ik hebt toch een VDU. Als ik mij geld op mijn S-OVC laat staan, staat het spreekwoordelijk stof te vangen.
Daarbij staat op de site van de OV-chipkaart dat het overzetten 2,50 euro administratiekosten kost.
@Marc: Toch bedankt dat je even bent gaan navragen, maar wat je vertelde wist ik eigenlijk al. Het ging er meer om dat mijn kaart het niet doet.


Mvg. Bart
 

09-09-2010 17:50:02
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
tochjo: Als je een opleiding volgt in het hoger onderwijs (die in september begint) en je bent op 1 juli voorafgaand nog geen 18, dan krijgen je ouders nog kinderbijslag voor het kwartaal juli t/m september. Dat is de reden dat je pas vanaf oktober studiefinanciering krijgt. Zou je ook op 1 oktober nog geen 18 zijn, maar je studeert wel in het hoger onderwijs, dan krijg je vanaf die datum wel studiefinanciering, maar je ouders krijgen dan geen kinderbijslag meer.

Dat is dan een interessante; want hoewel ik er recht op heb, heb ik geen studiefinanciering aangevraagd. Ben wel benieuwd of en hoe het dan met de kinderbijslag geregeld gaat worden %03%
 

09-09-2010 17:54:17
mren
mren
Kinderbijslag gaat gewoon door, maar na je 18e uiteraard niet meer.  

09-09-2010 18:52:56
R-ekz
R-ekz
Je studifinanciering moet je zo'n 3 maanden voor je 18e aanvragen (DigiD-code etc.), als je daar eenmaal goedkeuring voor hebt (je hebt het recht erop) dan word daarbij meteen je OV-Studentenkaart geregeld en opgestuurd (bij mij teminste..) en kan je die activeren 15 dagen voor de maand dat je studifinanciering ingaat.  

10-09-2010 11:31:52
mikos
mikos
En let daarbij goed op: Activeren kan 15 dagen voor je reisrecht ingaat, dat wil dus ook zeggen dat je die 15 dagen géén reisrecht hebt...

Daar vergissen nógal wat studenten zich in. En die mogen dan bij mij alsnog een kaartje kopen. Met de wettelijke verhoging, uiteraard.
 

10-09-2010 12:27:47
keesje
keesje
Strenge HC zeg.  

12-09-2010 03:06:21
manuel25
manuel25
Tja, HC's... het is dat het verre collega's zijn. Had laatst met iemand te maken en die nam het me zuiver kwalijk dat ik mijn VDU chip niet meteen uit mijn portemonnee haalde. Ten eerste wordt die negen van de tien keer niet gecontroleerd en ten tweede wordt die negenennegentig van de honderd keer gewoon goed gelezen terwijl er in diezelfde portemonnee nog meer soortgelijke chipkaarten zitten zoals een studenten ov chip en schoolpas.
Tja ik snap ook best dat de eerste klas zo fijn zit, maar een beetje geduld vriendelijkheid voor de reiziger kan geen kwaad. Voor de rest zijn het allemaal toppers%08%

Laatst bewerkt door manuel25 op 12-09-2010 03:09
 

12-09-2010 12:10:19
gertjan
gertjan
Als je het heel strikt gaat bekijken, vraagt een HC niet om je vervoerbewijs, maar vordert het gelijk. En ja, de kortingskaart dient met het vervoerbewijs afgegeven te worden voor de controle.
Je kan als HC dus heel streng gaan doen, maar het enigste wat je daarmee gaat bereiken is een flinke dosis agressie.

En dat reizen zonder geldig studentenproduct ... of reizien met korting terwijl het product nog niet actief is, dat is ook bij mij een duur kaartje.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

12-09-2010 15:45:08
Rob...
Rob...
Maar om terug te komen op de kwestie hierboven: waarom kunnen studenten NOG STEEDS NIET op saldo reizen bij NS? zo moeilijk kan dat toch niet zijn?  

12-09-2010 18:45:34
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Kan ik nog wel een leuker discussiepunt aanvoeren: als je als student een enkeltje nodig hebt bij NS ben je meer geld kwijt dan mensen die op saldo kunnen reizen met korting. Dit omdat een papieren enkeltje duurder is dan een enkele reis op saldo.  

12-09-2010 18:51:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, dat klopt ook allemaal maar zoals hier al eerder vermeld is heeft dat te maken met het gelijktrekken van de retour naar 2x enkele reis (waarbij in het nieuwe enkeltje het voordeel van een retour word doorberekend).
Vanaf een nog onbekende datum zullen de kaartjes in de automaat dezelfde tarieven hebben als de OVC-kaart.
Daarbij blijft het retourtje gewoon bestaan, echter wel onder het tarief van 2 enkeltjes.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 12-09-2010 18:52


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-09-2010 20:21:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dat had ik wel begrepen, maar als je een kortingskaartje nodig hebt omdat je niet op saldo kunt reizen, heb je weinig keus. En op het moment is het zo dat twee enkeltjes met de OV-Chipkaart even duur zijn als een retour, en dat twee losse enkeltjes van papier meer kosten.  

12-09-2010 20:32:51
rudolfph
rudolfph
Het technische verhaal maakt hierin niets uit, studenten worden hierdoor achtergesteld bij de overige treinreizigers. Zij kunnen immers, met hun geldige OV-chipkaart, geen gebruik maken van het (op dit moment) goedkopere OV-chipkaarttarief.

ROVER en LSVB willen naar de rechter stappen omdat studenten bij een vervangende kaart ongelijk behandeld worden, zij moeten 15x langer wachten dan overige reizigers (bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/problemen_studenten_ov-chipkaart_bereiken_kookpunt-142830 ). Het niet op saldo kunnen reizen moet men misschien maar gelijk meenemen. Volgens mij gaat het in beide gevallen om een vorm van discriminatie, dus ik denk dat ROVER en LSVB hun gelijk wel eens zouden halen.

Laatst bewerkt door rudolfph op 12-09-2010 20:33
 

12-09-2010 22:31:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Het nog niet op saldo kunnen reizen geldt natuurlijk ook nog voor reizigers met een jaartrajectabonnement die buiten hun traject reizen (moeten ook papieren kaartjes kopen). Daar is dus geen sprake van het specifiek achterstellen van studenten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-09-2010 21:05:33
keesje
keesje
NS Directeur Boukje Bögel was vorige week nog zo opgetogen over de OV Chipkaart, maar repte niet over het 'succes' van de OV Studentenkaart.

Propaganda van zijn beste soort.
 

13-09-2010 21:17:12
salieri
salieri
Tja, als je dat gaat benoemen zakt het draagvlak naar nog een erger dieptepunt, lijkt mij  

13-09-2010 21:46:52
bart84
Moderator
bart84
Quote
bart84:
Quote
mvd:
Quote
bart84: Ik heb sinds deze week een VDU (afgestudeerden aanbod van NS) en wilde mijn reissaldo van mijn SOV-chipkaart over laten zetten op mijn VDU. Nu lukte dat niet bij de NS-balie, omdat mijn kaart daar niet gescand kon worden. Iemand anders daar ook last van/mee gehad?
In de bus en de NS-kaartautomaat wordt mijn SOV-chipkaart wel herkend.
Ik heb vandaag eens navraag gedaan aan de NS servicebalie.
Haar eerste vraag was: "waarom heb je eigenlijk saldo op je kaart staan, je mag toch vrij reizen?"... Na wat uitleg vertelde ze me dat er administratiekosten waren verbonden aan het overzetten (€5,- werd gezegd) en dat ik beter het saldo van m'n oude kaart eerst op kon maken.

Ik zal dan eerst even antwoord geven, waarom ik normaal niet met de OV-chipkaart in de bus ga. Het is eenvoudigweg duurder. Als ik van Boekel naar Eindhoven wil, koop ik een dalurendagkaartje (3,00 euro), daarmee kan ik ik vrijwel heel Brabant met de bus. Enkel Boekel-Ehv en Ehv-Boekel kost als meer dan 4 euro met de OVC, dus ben je een dief van je eigen portemonee. In de trein maakt het vrijwel niet uit, ik hebt toch een VDU. Als ik mij geld op mijn S-OVC laat staan, staat het spreekwoordelijk stof te vangen.
Daarbij staat op de site van de OV-chipkaart dat het overzetten 2,50 euro administratiekosten kost.
@Marc: Toch bedankt dat je even bent gaan navragen, maar wat je vertelde wist ik eigenlijk al. Het ging er meer om dat mijn kaart het niet doet.

Eind goed al goed. Het probleem is (al dan niet op mijn gewenste manier) opgelost.
Ik mag mijn oude SOV-chipkaart opsturen en het saldo zal op mijn rekening gestort worden (of ik nu transactiekosten moet betalen om het over te laten zetten, of administratiekosten om het terug te storten maakt dan ook niet meer uit). Ik heb trouwens afgelopen vrijdag voor het eerste met mijn VDU-chipkaart gereisd en dat ging zonder problemen. Ik heb dus zeg maar geen problemen (meer), maar goed dat kan nog altijd komen (Knock on wood).

Laatst bewerkt door bart84 op 13-09-2010 21:47


Mvg. Bart
 

14-09-2010 23:31:52
wilco747
wilco747
Hallo iedereen toch leuk dat dit topic weer word heropent maar ik las hier vandaag ookal wat over op rijdendpersonee.forum2go.nl( ja het is echt de forumlink ) daar was ookal de vraagstelling wat doen we met reizigers met een Ov dipjes kaart die niet goed werkt enzo dus wel leuk dat dit ook weer aan de orde komt!  

15-09-2010 00:23:28
Rob...
Rob...
Allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand (een insider?) een idee waarom het nog niet kan? Technish, geldverdelingsproblemen, iets anders? En is men wel bezig om het in orde te maken, of blijft het nog jaren zo?  

19-09-2010 12:46:36
spoorhaas
spoorhaas
Hoi Allemaal,

Allereerst heel interessant dat toch de Studenten OV Chipkaart word aangeroerd...

Allereerst doordat NS gefaseerd de OV Chipkaart aan het invoeren is, is het nog niet mogelijk met alle kaarten te reizen op Saldo.

Voor wat Jaar abonnementen betreft ( Traject en Net kaarten ) is mij niet bekend waarom het nog niet mogelijk is... ( waarschijnlijk technische aanpassing benodigd )

Voor wat Studenten OV Chipkaarten betreft met RoS ( Reizen op Saldo ), heeft ook hier het technische deel wat "dwars" ligt..

Het is namelijk zo, dat een student in den beginne wel kon reizen maar dat de 40% korting niet werd berekend.. Ze zijn er al langere tijd mee bezig om dit technisch aan te passen maar blijkt toch niet zo simpel te zijn als gedacht werd... Daarom moet een student met een week kaart in het weekend een kaartje met korting kopen en andersom uiteraard...

Ik hoop dat dit een klein beetje verhelderend beeld geeft over de stavaza ( Stand Van Zaken )

Grt Spoorhaas
 

19-09-2010 13:02:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wat mij betreft weinig nieuws onder de zon, hetzelfde verhaal gaf de NS een jaar geleden ook al  


19-09-2010 15:46:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Oftewel: schort de week en weekendkaarten op en maar er een ouderwetse volledige SOV van (24/7), de overheid wat meer kosten, de studenten hun geld eindelijk weer terug. Heb je ook geen papieren kaartje probleem meer %02%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-09-2010 19:59:22
spoorhaas
spoorhaas
@SleutelMan,

Dit is tot op heden nog altijd van kracht, software schrijven of problemen oplossen heb je niet zo snel gedaan, zeker niet met zo'n "nieuw" systeem als dit in Nederland....

Geduld, ooit komt het goed
 

19-09-2010 21:28:03
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
dlm4yjp: Oftewel: schort de week en weekendkaarten op en maar er een ouderwetse volledige SOV van (24/7), de overheid wat meer kosten, de studenten hun geld eindelijk weer terug. Heb je ook geen papieren kaartje probleem meer %02%


sws, ze willen het toch omzetten in een lening? dan kunnen ze je net zo goed volledige ov en 300 euro stufi geven, je moet het uit eindelijk toch terug betalen dus kost hun niks


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

19-09-2010 23:36:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
spoorhaas: @SleutelMan,

Dit is tot op heden nog altijd van kracht, software schrijven of problemen oplossen heb je niet zo snel gedaan, zeker niet met zo'n "nieuw" systeem als dit in Nederland....

Geduld, ooit komt het goed


ik ben zelf wel goed thuis in die wereld, ik programmeer zelf ook. Ik weet ook dan wel dat het hele systeem wat complexer is dan de meeste mensen denken. Waar ik meer kritiek op had was het gebrek aan informatievoorziening van de NS/IBG/OV-chipkaart instanties...
 

20-09-2010 00:27:46
manuel25
manuel25
Quote
Jeffrenzo:
Quote
dlm4yjp: Oftewel: schort de week en weekendkaarten op en maar er een ouderwetse volledige SOV van (24/7), de overheid wat meer kosten, de studenten hun geld eindelijk weer terug. Heb je ook geen papieren kaartje probleem meer %02%


sws, ze willen het toch omzetten in een lening? dan kunnen ze je net zo goed volledige ov en 300 euro stufi geven, je moet het uit eindelijk toch terug betalen dus kost hun niks
Het is een lening, maar zodra je slaagt, wordt het omgezet in een gift. Ik heb bijvoorbeeld bij de IB groep een schuld van kleine 1000 euro voor alleen al het studentenreisproduct die ik een halfjaar heb gehad.
 

20-09-2010 00:27:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
Jeffrenzo:
Quote
dlm4yjp: Oftewel: schort de week en weekendkaarten op en maar er een ouderwetse volledige SOV van (24/7), de overheid wat meer kosten, de studenten hun geld eindelijk weer terug. Heb je ook geen papieren kaartje probleem meer %02%

sws, ze willen het toch omzetten in een lening? dan kunnen ze je net zo goed volledige ov en 300 euro stufi geven, je moet het uit eindelijk toch terug betalen dus kost hun niks

Wel, ik heb zo de indruk dat het OV met een hoop LM-ritten komt te zitten zodra de studentenkaart wordt afgeschaft.

Mocht het nu zo zijn zoals jij zegt; dat Studiefinanciering + OV Studentenkaart een lening zouden worden, dan hoefde ik het niet te hebben, en kocht ik wel een motor


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-09-2010 20:00:42
kbrandsma
kbrandsma
Gewoon een nieuwe studie uitzoeken en gedurende een half jaar geen gebruik van SOV maken (d.w.z. niet ophalen of vroegtijdig inleveren), zoals op kamers gaan in je studiestad, stage in de buurt zoeken of in de buurt van je stage wonen. Tijdens het halfjaar dan betalen voor het OV of alternatief vervoer zoeken. Vele malen goedkoper dan €1000 terugbetalen.

Laatst bewerkt door admin op 23-09-2010 10:10, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

20-09-2010 20:59:15
eix
eix
Je hebt tot zover ik weet langer recht op je OV dan je recht hebt op de basisbeurs. Met andere woorden, op het moment dat je niet meer standaard iedere maand de beurs krijgt maar wel kan lenen dan kun je ook je OV houden. Wil je dan niet lenen, dan kun je toch je ov houden met ik meen een nullening.

Als je voldoet aan de eisen van de prestatiebeurs wordt volgens mij je lening voor de OVkaart kwijtgescholden, ook van een eerdere studie. Stopzetten van je SOV is dus nergens voor nodig.

Disclaimer: 'Volgens mij' is niet per se volgens DUO, dus kijk het zelf ook nog even na!

Laatst bewerkt door eix op 20-09-2010 21:01
 

20-09-2010 22:27:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
eix: Je hebt tot zover ik weet langer recht op je OV dan je recht hebt op de basisbeurs. Met andere woorden, op het moment dat je niet meer standaard iedere maand de beurs krijgt maar wel kan lenen dan kun je ook je OV houden. Wil je dan niet lenen, dan kun je toch je ov houden met ik meen een nullening.
Klopt helemaal. (Al is mijn ervaring van 4 jaar geleden dat zo'n nullening erg lastig te krijgen is... drie keer doorgegeven en drie maanden lang ook de maximale lening overgemaakt gekregen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2010 23:01:12
bart84
Moderator
bart84
Verschil moet er wezen. Ik heb tot op heden nergens problemen mee gehad bij IBG/DUO.


Mvg. Bart
 

20-09-2010 23:06:21
MDDM
MDDM
Dan ben je wel een van de weinige die GEEN problemen heeft gehad. Wat natuurlijk wel lekker is, zorgeloos op pad gaan.


Gr Joop mcn Lls
 

21-09-2010 00:49:58
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
manuel25:
Quote
Jeffrenzo:
Quote
dlm4yjp: Oftewel: schort de week en weekendkaarten op en maar er een ouderwetse volledige SOV van (24/7), de overheid wat meer kosten, de studenten hun geld eindelijk weer terug. Heb je ook geen papieren kaartje probleem meer %02%


sws, ze willen het toch omzetten in een lening? dan kunnen ze je net zo goed volledige ov en 300 euro stufi geven, je moet het uit eindelijk toch terug betalen dus kost hun niks
Het is een lening, maar zodra je slaagt, wordt het omgezet in een gift. Ik heb bijvoorbeeld bij de IB groep een schuld van kleine 1000 euro voor alleen al het studentenreisproduct die ik een halfjaar heb gehad.


ik bedoelde in de toekomst bijna alle partijen willen het in een standaard lening omzetten, of je nou slaagt of niet


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

21-09-2010 07:32:32
Dre
Dre
Jaja, normaal was dit een van de weinige manieren van tegemoetkoming. Laten we wel wezen, ook de overheid heeft er belang bij dat een persoon zo hoog mogelijk opgeleid is. Al was het maar puur om het feit dat hoger opgeleide personen meer verdienen en dus meer belasting betalen (en accijnzen en belastingen zijn feitelijk de enige fatsoenlijke bron van inkomsten van de overheid).

Mij maakt 't verder niet uit, aangezien ik toch al afgestudeerd ben. Maar ik kan me zo voorstellen dat je je als student die op een gegeven moment gewoon alles terug moet betalen toch aardig genaaid voelt t.o.v. de mensen die voor je zijn afgestudeerd. Die zijn immers niet met een schuld van pakweg € 10.000 tot 15.000 de maatschappij ingestuurd.

IBG/DUO zijn sowieso een stel naaiballen eerste klas. Toen bleek dat ik nog een berg geld van ze tegoed kreeg hielden ze zich natuurlijk muisstil. Pas toen ik erachter aan ging kwam naar voren dat de Belastingdienst (ook al zo'n stel amateurs) op aanvragen van de IBG de benodigde gegevens niet aanleverde. Aan de andere kant staan ze meteen met allerlei brieven bij je als je moet terugbetalen. Dan zijn ze er opeens als de kippen bij. %09%
 

13-12-2010 17:45:53
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Vandaag een klein primeurtje; toen ik mijn studenten-weekkaart in Wd tegen de OV-paal hield, werd ik ingecheckt bij NS! Uitchecken wilde hij niet, dat kon in Bdg pas weer. Zou dat betekenen dat studenten voortaan geen losse kortingskaartjes meer hoeven te kopen in hun daluren?


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-12-2010 17:58:04
abbm
abbm
Ik las laatst dat studenten vanaf 10 januari in hun kortingsuren konden in- en uitchecken.  

13-12-2010 18:02:29
Meiziger
Meiziger
Inchecken in de vrij reizenperiode kon al veel langer. Uitchecken op hetzelfde station als waar je incheckte is - met alle kaarten - mogelijk na 3 minuten.  

13-12-2010 18:36:11
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Weet niet wat men verstaat onder 'al veel langer', maar toen ik het probeerde op het moment dat ik de kaart net had, begin oktober, kreeg ik nog de foutmelding dat er met de desbetreffende kaart niet kon worden ingechecked.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 13-12-2010 18:36


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-12-2010 19:16:07
Jeffrenzo
Jeffrenzo
het kon (bij de meesten, iig bij mij) al voor de zomer in de vrij reis periode


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

13-12-2010 19:17:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Sinds de paaltjes er staan kon dat al, echter gebeurde het regelmatig dat het kortingsproduct niet werd gezien en simpelweg voltarief werd berekend


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-12-2010 21:35:30
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Mijn kaart gaf in ieder geval begin oktober nog aan dat er niet mee ingecheckt kon worden, in de vrij-reizen periode wel te verstaan.  

13-12-2010 21:53:28
rh_ii
rh_ii
Mijn kaart deed/doet het prima in de vrij-reizen periode. In de kortingsperiode is het bij mijn weten nog niet mogelijk om met de chipkaart te reizen. Gewoon een papieren kaartje met korting kopen dus!

Bas
 

13-12-2010 22:18:54
himym
himym
Klopt, dat gebeurt pas in de loop van volgend jaar. Als het goed is kan elke student in zijn/haar vrijreizen-periode in- en uitchecken. Bij mij werkt het al maanden prima!  

13-12-2010 22:24:51
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Maar het is toch niet verplicht om in- of uit te checken?


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-12-2010 22:26:36
rh_ii
rh_ii
Nee, althans, niet in de trein

Bas
 

13-12-2010 22:26:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
niet bij de NS, wel bij Veolia  

14-12-2010 17:03:14
AlbertP
AlbertP
Als je tenminste gratis met die trein mag reizen.  

14-12-2010 17:12:39
raymond16
raymond16
Quote
SleutelMan: niet bij de NS, wel bij Veolia

Pas vanaf 1 januari, hoewel elke (landelijke) communicatie op het moment ontbreekt.

Laatst bewerkt door raymond16 op 14-12-2010 17:13
 

15-12-2010 14:41:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Vreemd, want die keren dat ik de afgelopen tijd met Veolia reisde (in November) werd ik er meerdere malen door de controleurs op gewezen dat ik verplicht in en uit moest checken...