Metro-aansluiting op spoorwegnet...
Forum: Algemeen - Algemeen
15-08-2010 20:58:52
aarclay
aarclay
Op de kaart van www.sporenplan.nl zie ik dat er bij Diemen zuideen plek is waar er een aansluiting is tussen het GVB Metro-netwerk en het sporen-netwerk van de NS. Kan dit kloppen?

En hoe zit het met het ATB signaal op de rails, mocht de wissel omgezet zijn, dat moet toch gestoord worden door het andere signaal die op de rails staat bij de GVB?

En iemand enig idee waneer er een metrostel op het NS spoor is gekomen (vanwege onderhoud ofzo), en hoe zit dit met het profiel?

Ik was er eventjes benieuwd naar.


Choo choo.....
 

15-08-2010 21:02:46
bjornl
bjornl
Kijk even in de legenda en je ziet dat het om ongeïsoleerd spoor gaat.  

15-08-2010 21:12:08
broek53
broek53
De aansluiting is al zo oud als de Amsterdamse metro zelf; het is de werkplaats van de metro (tegenwoordig ook de hoofdwerkplaats van de tram). Aanvankelijk was het een aansluiting op wat toen heel weids de Ringbaan genoemd werd, de verbinding Dva - Wgm. Bij de aanleg van de Zuidtak en Diemen Zuid heeft het de vorm gekregen die het nu heeft. Het is onbeveiligd gebied en een aansluiting zoals elek fabrieksaansluiting eigenlijk. Alle metrostellen zijn over het spoor aangevoerd toen ze nieuw waren, in ieder geval.  

15-08-2010 21:15:32
willy84
willy84
Er heeft eens een foto in de OdR gestaan met een Caf stel op het Centraal Station dacht ik. Is wel weer een heeele poos terug. De tram had vroeger ook een aansluiting op het spoorwegnet ergens achter Artis dacht ik.  


15-08-2010 21:28:45
joostb1
joostb1
Naar mijn herinnering was dat (achter Artis) een plek waar een tramstel, dat OP een goederenwagon (met rails) stond; vanaf die goederenwagon het straatspoor kon oprijden.

Laatst bewerkt door joostb1 op 15-08-2010 21:36, reden: ter verduidelijking


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

15-08-2010 21:45:16
joostb1
joostb1
Ik heb van juli 1987 tot november 2004 in de buurt gewoond van de metrowerkplaats, veel langsgefietst. De spooraansluiting heeft er al die jaren gelegen met roest; nooit gezien dat deze gebruikt werd.  

15-08-2010 21:46:54
thom
thom
Zou die aansluiting niet nogweleens voor werkmaterieel gebruikt worden oid?  

15-08-2010 21:56:57
joostb1
joostb1
N.B. (oude) verkorting Dmnm - Diemen racc. Metro  

15-08-2010 22:04:49
joostb1
joostb1
GVB Metro heeft inderdaad eigen werkmateriaal. Maar voor zover ik weet werd alles per dieplader aan- en afgevoerd. Op enkele kruispunten in Diemen Zuid (Bergwijkpark) en Amsterdam Zuidoost (Bijlmermeer, E-buurt) waren (zijn...) de middenbermen afgevlakt zodat diepladers door de bocht kunnen.
Quote
thom: Zou die aansluiting niet nogweleens voor werkmaterieel gebruikt worden oid?
 

15-08-2010 22:26:30
marotrans
marotrans
Quote
joostb1: Naar mijn herinnering was dat (achter Artis) een plek waar een tramstel, dat OP een goederenwagon (met rails) stond; vanaf die goederenwagon het straatspoor kon oprijden.

Dat was aan de Doklaan... Zie het boek "Amsterdam Goederen" van Hans Kaas.
 

15-08-2010 22:41:50
dh3201
dh3201
Quote
willy84: Er heeft eens een foto in de OdR gestaan met een Caf stel op het Centraal Station dacht ik. Is wel weer een heeele poos terug. De tram had vroeger ook een aansluiting op het spoorwegnet ergens achter Artis dacht ik.

In de jaren '90 (omstreeks 1997) zijn inderdaad een aantal Caf stellen voor een constructiewijziging naar de Zaanstraat gegaan, gesleept door een 600 over het NS-spoor.


Shqiperise-lopers?
 

15-08-2010 23:03:53
aarclay
aarclay
Wat moest de Zaanstraat ermee dan? Die onderhield toch geen metrostellen, gezien de hoofdwerkplaats in Diemen zit?


Choo choo.....
 

16-08-2010 00:02:14
Rolffiej19
Rolffiej19
De Fabrikant CAF had in de Zaanstraat een spoor gehuurd vanwege de mogelijk heden metname onder de stellen en boven op de stellen komen was daarbij van groot belang vandaar die keuze voor de zaanstraat  

16-08-2010 06:26:54
nohab
nohab
Ook Lovers Rail heeft een keer gebruik gemaakt van de aansluiting. Er heeft een tijdje een x aantal M2-rijtuigen en 2 25.5'en gestaan omdat ze niet bij de Zaanstraat of op de Meer mochten staan. De aansluiting wordt ook af en toe gebruikt om werktreinen uit te wisselen.

Bij die CAF-stellen ging het om werkzaamheden die binnen de garantie vielen en niet in Diemen konden worden uitgevoerd. Plaatje voor zo'n overbrenging zie: http://www.flickr.com/photos/bvisser/3811911153/

Laatst bewerkt door nohab op 16-08-2010 06:29
 

16-08-2010 06:40:15
C-Tracks
C-Tracks
Vorige week heeft RRF nog de werkplaats bediend. Tijdens de spoorvernieuwing de laatste jaren zijn bovenbouw materialen zoals rails via deze aansluiting aangevoerd.  

16-08-2010 16:24:15
pbender
pbender
- Rotterdam Hoofdwerkplaats Kleiweg, bestaat nog steeds, tram en metro
- Rotterdam remise Hillesluis, volgens mij vervallen, weet niet of dat tram en/of metro was
- Rotterdam remise Waalhaven, bestaat volgens mij nog maar heb ik nooit gezien, metro, staat in ieder geval op www.sporenplan.nl

- Den Haag had een aansluiting van spoor naar tram (traject lijn 11 uit mijn hoofd)
 

16-08-2010 16:28:57
john2
john2
Als ik het dus goed begrijp hebben trein, metro en tram dezelfde spoorbreedte.  

16-08-2010 16:42:08
jorgo
jorgo
In Nederland althans wel. Spoorbreedte is geen eigenschap van een vervoerssysteem, alle systemen kunnen diverse breedtes hebben.

In Zwitserland rijden veel treinen op meterspoor en in Duitsland en België vind je trams met smaller spoor. Hoe meer gestandaardiseerd is, hoe makkelijker het echter is om aan- en afvoer van fabriek/onderhoud naar stadsnetwerk via het spoor te laten plaatsvinden, en hoe makkelijker het is een netwerk aan een ander vervoerssysteem toe te wijzen. Denk aan de Zoetermeerlijn of de Rijn-Gouwelijn.
 

16-08-2010 17:30:30
broek53
broek53
Quote
pbender: - Rotterdam Hoofdwerkplaats Kleiweg, bestaat nog steeds, tram en metro
- Rotterdam remise Hillesluis, volgens mij vervallen, weet niet of dat tram en/of metro was
- Rotterdam remise Waalhaven, bestaat volgens mij nog maar heb ik nooit gezien, metro, staat in ieder geval op www.sporenplan.nl

Tussen de Waalhaven en Kleiweg worden de metrostellen over het spoor vervoerd, tegenwoordig door RRF met gebruikmaking van de koppelwagens waarnaar we in een ander topic niet op zoek bleken. Deze koppelwagens staan geparkeerd bij het overgavespoor tussen de ProRail- en de RET-sporen in de Waalhaven.
 

16-08-2010 19:04:08
willy84
willy84
Ik vernam dat de nieuw geplaatste roltrappen in de Amsterdamse metrotunnel ook per spoor de tunnel in zijn gegaan. Wellicht zijn die ook via het spoor van de fabriek af aangevoerd naar het GVB complex. Ze kunnen natuurlijk ook zeer omslachtig bij het Amstelstation van trein naar metro zijn overgetakkeld. Ook is het mogelijk om ze ergens per kraan van een vrachtauto op een metro werkwagen te laden natuurlijk.  

16-08-2010 19:41:35
dennistd
dennistd
Dat laatste lijkt mij eerlijk gezegd het meest waarschijnlijke  

16-08-2010 21:02:22
kleine_man
kleine_man
Quote
jorgo: In Nederland althans wel. Spoorbreedte is geen eigenschap van een vervoerssysteem, alle systemen kunnen diverse breedtes hebben.

In Zwitserland rijden veel treinen op meterspoor en in Duitsland en België vind je trams met smaller spoor. Hoe meer gestandaardiseerd is, hoe makkelijker het echter is om aan- en afvoer van fabriek/onderhoud naar stadsnetwerk via het spoor te laten plaatsvinden, en hoe makkelijker het is een netwerk aan een ander vervoerssysteem toe te wijzen. Denk aan de Zoetermeerlijn of de Rijn-Gouwelijn.


Nope. De keuze voor spoorbreedtes wordt in eerste instantie gedikteerd door de omgeving waarin je het voertuig wil laten rijden. Hoe smaller het spoor, hoe makkelijker je bochten kan nemen. Je moet dan wel consessies doen aan tov de stabiliteit en aslast. Trams en berglijnen hebben nogal de neiging om scherpe bochten te maken.

In Nederland is echter altijd voor de standaard breedte gekozen om zo ook bedrijven te kunnen bedienen zonder overbodigheden.
 

17-08-2010 00:53:37
joostb1
joostb1
Quote
willy84: Ik vernam dat de nieuw geplaatste roltrappen in de Amsterdamse metrotunnel ook per spoor de tunnel in zijn gegaan. Wellicht zijn die ook via het spoor van de fabriek af aangevoerd naar het GVB complex. Ze kunnen natuurlijk ook zeer omslachtig bij het Amstelstation van trein naar metro zijn overgetakkeld. Ook is het mogelijk om ze ergens per kraan van een vrachtauto op een metro werkwagen te laden natuurlijk.

Andere mogelijkheden:
1. Bij de Metro-verkeersleiding (Verlengde van Marwijk Kooystraat - hoek Spaklerweg) is een opslagterrein met spoorrails. Daar kan een roltrap vanaf een vrachtwagen/ dieplader worden overgehesen naar een goederenwagon van GVB-metro. Dit spoor is tijdens de aanleg van lijn 50 (ook genoemd ringlijn) begin jaren '90 gelegd in de (tot dan toe lege) derde tunnelbuis bij de Spaklerweg; voor de aanvoer van ballast. [de andere twee tunnelbuizen zijn sinds 1991 in gebruik bij lijn 51 ook genoemd Amstelveenlijn. http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Spaklerweg,+Amsterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.826063,9.63501&ie=UTF8&hq=&hnear=Spaklerweg,+Amsterdam,+Noord-Holland&ll=52.334588,4.924445&spn=0.002363,0.004705&t=h&z=18 ]

2. Naast de tunnel bij het Amstelstation (Mr. Treublaan) ligt een hellingbaan waar vorig jaar ballast en ander materiaal voor de metro werd aangevoerd. Ook hier kan een roltrap overgehesen worden. Er moet wel een treinspoor overgestoken worden. http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Spaklerweg,+Amsterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.826063,9.63501&ie=UTF8&hq=&hnear=Spaklerweg,+Amsterdam,+Noord-Holland&ll=52.348188,4.915892&spn=0.000591,0.001176&t=h&z=20

3. Op het eerdergenoemde raccordement aan de Verrijn Stuartweg. http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Verrijn+Stuartweg,+Diemen&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.826063,9.63501&ie=UTF8&hq=&hnear=Verrijn+Stuartweg,+1112+Diemen,+Noord-Holland&ll=52.330481,4.965767&spn=0.002364,0.004705&t=h&z=18

Maar ik heb niks gezien of gehoord. Wie het weet...

Laatst bewerkt door joostb1 op 17-08-2010 10:15, reden: spelfout weggewerkt


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

17-08-2010 04:29:53
cuneo56
cuneo56
Quote
jorgo: .
Hoe meer gestandaardiseerd is, hoe makkelijker het echter is om aan- en afvoer van fabriek/onderhoud naar stadsnetwerk via het spoor te laten plaatsvinden, en hoe makkelijker het is een netwerk aan een ander vervoerssysteem toe te wijzen. Denk aan de Zoetermeerlijn of de Rijn-Gouwelijn.


Maar trek nu niet de conclusie dat een "echte"trein dan ook wel over tram rails kan rijden.
Daar speelt nog een paar zaken als b.v. rail- en wielprofiel mee, flens diktes etc.
Mooi voorbeeld daarvan is de (mislukte)poging om ergens in de 30'er jaren een toen nieuw NS stroomlijntreinstel over de tram sporen naar een tentoonstelling in het toenmalige "paleis voor volsvlijt te slepen.
Ciao.
 

17-08-2010 09:41:57
jorgo
jorgo
Quote
kleine_man:

Nope.


Welk deel van mijn opmerking ontkracht je nu zo stellig? Je doet m.i. een (terechte) toevoeging aan hetgeen ik zeg.

Ik reageerde op john2 die zich afvroeg of trams en treinen dezelfde spoorbreedte kunnen hebben, met de opmerking dat een spoorbreedte geen eigenschap van een vervoerssysteem is. Dus een tram onderscheidt zich niet van een trein of van een metro door een andere spoorbreedte. Dat wordt eerder door andere keuzes bepaalt, zoals die jij aangeeft (geologie etc.).
 

17-08-2010 10:11:24
dvdhoven
dvdhoven
Quote
kleine_man: In Nederland is echter altijd voor de standaard breedte gekozen om zo ook bedrijven te kunnen bedienen zonder overbodigheden.
Heb je het nu alleen over spoorwegondernemingen of ook over trams? In dat laatste geval kun je dat altijd weghalen. Nederland heeft uitgebreide smalsporige tramnetten gekend. Ik noem maar als voorbeelden de RTM (Kaapspoor 1067mm), de bedrijven in de Achterhoek (750 mm), de NBM (Kaapspoor 1067mm) en Drenthe met EDS/DSM (Kaapspoor 1067 mm). Alle vier voorbeelden met uitgebreid goederenvervoer; beter gezegd bij deze bedrijven was het goedervervoer lange tijd de kurk waarop het bedrijf dreef. In de meeste gevallen werd gekozen voor overladen van goederen van normaalspoor naar smalspoor. Rolbokken en rolwagens zijn in Nederland bij mijn weten, nooit op grote schaal toegepast.


Dick van den Hoven
 

17-08-2010 10:32:20
pbender
pbender
Quote
cuneo56: Maar trek nu niet de conclusie dat een "echte"trein dan ook wel over tram rails kan rijden.
Daar speelt nog een paar zaken als b.v. rail- en wielprofiel mee, flens diktes etc.
Mooi voorbeeld daarvan is de (mislukte)poging om ergens in de 30'er jaren een toen nieuw NS stroomlijntreinstel over de tram sporen naar een tentoonstelling in het toenmalige "paleis voor volsvlijt te slepen.
Ciao.


Ach daar hebben ze een tijdje geleden iets op gevonden, ik geloof dat het in Karlsruhe was.

de rest was CTRL-C / CTRL-V

:-)

Laatst bewerkt door pbender op 17-08-2010 10:33
 

17-08-2010 13:45:50
lb
lb
Quote
pbender: - Rotterdam Hoofdwerkplaats Kleiweg, bestaat nog steeds, tram en metro
- Rotterdam remise Hillesluis, volgens mij vervallen, weet niet of dat tram en/of metro was
- Rotterdam remise Waalhaven, bestaat volgens mij nog maar heb ik nooit gezien, metro, staat in ieder geval op www.sporenplan.nl
- Den Haag had een aansluiting van spoor naar tram (traject lijn 11 uit mijn hoofd)
Hillesluis was Hilledijk en de aansluiting bestaat al jaren niet meer(werd overigens gebruikt voor de metro), de overige bestaan nog wel en worden ook gebruikt.
Zie de Rail Magazines 224, 228+230 en 242 voor een aantal artikelen over de aansluitingen van het GVB en RET met het landelijke spoorwegnet.
De HTM heeft sinds 2006 weer een aansluiting op het landelijke spoorwegnet, dit zijn de overgave sporen van RaRa met de Prorailsporen
Voor een recent plaatje van de aansluiting bij het GVB: http://www.flickr.com/photos/lb-1975/4884520183/sizes/l/in/photostream/
 

17-08-2010 15:21:16
reisthijs
reisthijs
Quote
pbender:
Ach daar hebben ze een tijdje geleden iets op gevonden, ik geloof dat het in Karlsruhe was.

de rest was CTRL-C / CTRL-V

:-)

Als we een ding hebben kunnen leren van RandstadRail is het wel dat het kopiëren van het "Karlsruher model" blijkbaar zo makkelijk nog niet is...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-08-2010 15:53:28
NDS
NDS
Bij dat spul in Karlsrühe moeten de wielen van de wagens spoor profiel hebben en daarmee de rest van het materieel park ook. In het ruhrgebied kan het U-Stadtbahn net niet aan elkaar gekoppeld worden omdat in Duisburg en Düsseldorf het U-stadtbahn materieel wielen met tramprofiel heeft omdat de stads tram ook normaalspoor is waar men in Essen er voor heeft gekozen met spoorprofiel te rijden op de normaalsporige trajecten. De stads tram is daar namelijk meter spoor net als in Mülheim, Oberhausen, Bochum en Gelsenkirchen.

Wat precies de verschillen zijn weet ik niet maar het heeft met de vorm van spoorstaven en/of wielband en flens hoogte te maken.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-08-2010 18:09:25
luytjes
luytjes
Een spoorwiel zal schade aanbrengen aan tramrails, omdat de groef niet breed genoeg is voor de flenzen van spoorwielen. Andersom zal een tramwiel ontsporen bij het puntstuk van een spoorwissel, omdat een tramwiel niet breed genoeg is om de opening voor het puntstuk te overbruggen. In Karlsruhe hebben ze een speciaal wielprofiel ontwikkeld dat breed genoeg is voor spoorwissels, maar dat ook over tramrails kan rijden zonder dat de infrastructuur drastisch moest worden aangepast.

Trams op spoorlijnen laten rijden kan overigens ook op andere manieren. In Saarbrücken bijvoorbeeld hebben de trams spoorwielen gekregen. Omdat het toch om een nieuwe tramlijn ging, kon hier vanaf het begin rekening mee worden gehouden. Het grote nadeel hiervan is de brede groef, wat absoluut niet fijn is voor fietsers en kinderwagens.
In veel gevallen waar voertuigen met tramwielen en voertuigen met spoorwielen over hetzelfde spoor rijden, zijn de wissels voorzien van een beweegbaar puntstuk. Let maar eens op de wissels van de RandstadRail tussen Laan van NOI en Leidschenveen. De HTM-trams hebben tramwielen, de metro's hebben spoorwielen. Door het beweegbare puntstuk wordt de opening voor het puntstuk afgedicht, zodat tramwielen niet meer kunnen ontsporen. (Tenzij het puntstuk in een andere richting ligt dan de tongen, waardoor er eens een metro is ontspoord ...)

Laatst bewerkt door luytjes op 17-08-2010 18:10
 

17-08-2010 18:25:48
john2
john2
Men kan toch voor breedspoor (normaal trein spoor) alles universeel maken. Dat er onderling op elkaar spoor gereden kan worden. Dat er bij mankementen, onderling van rijdend materieel gebruik kan maken. Het is wat Luytjes aanhaalt, dat dit niet prettig is voor bijvoorbeeld fietsers.  

17-08-2010 18:56:57
luytjes
luytjes
Oh, dat van de groefbreedte in combinatie met fietsers is slechts een klein aspect waar je tegenaan loopt als je alles aan elkaar gelijk wil maken. Denk bijvoorbeeld eens aan de kosten die je kwijt zou zijn als je alle bestaande infrastructuur moet aanpassen. Als men die kosten er voor over zou hebben om alles universeel te maken, dan had men dat al lang overwogen. Bovendien zijn systemen nou eenmaal verschillend van elkaar omdat ze met een ander doel en onder andere omstandigheden worden toegepast. Zou je met grote zware treinwielen door de Amsterdamse straten kunnen rijden en door krappe bogen kunnen rijden? En zou je andersom een wagen met 70 ton erts kunnen voorzien van zes smalle lichte tramwielen? Ik denk dat er genoeg redenen zijn waarom men dat nog niet heeft gedaan

Laatst bewerkt door luytjes op 17-08-2010 18:58
 

17-08-2010 18:59:26
mdj
mdj
Breedspoor is nog breder dan 1435mm, leuk om te vermelden dat de Oude Lijn (Asd-Hlm-Ledn-Rtd) en de Rhijnspoorweg (Asd-Ut-Ah) in breedspoor waren aangelegd. (1839-1847) Toen ze bij de Duitse grens aan kwamen, was dat nogal lastig aansluiten, waardoor in 1866 maar alles werd omgebouwd tot normaalspoor (1435mm).


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2010 19:03:08
jacokran
jacokran
Ik zou zeggen: kijk eens naar tramsporen, metrosporen en treinsporen (de hoofdlijnen). Er zitten echt grote verschillen tussen die drie. De verschillen worden ook veroorzaakt door de functie. Probeer maar eens 130 km/h te gaan rijden op een tramspoortje. Daarnaast leent tramspoor zich uitstekend voor toepassing in bewoond gebied. Treinspoor niet echt.

Hoe had je dat voorgesteld? Materieel van elkaar gebruiken? Zie jij het gebeuren dat er een plan V wordt ingezet voor een defecte tram?

Bij de aanleg van de sneltram in Utrecht was het oorspronkelijk de bedoeling dat daar treinen zouden rijden (de SGM). Dat is fysiek onmogelijk door de boogstraal. Een SGM kan de bochten niet maken zonder uit de rails te lopen. (En nee, bij de verbouwing naar SGMm hebben ze dat niet aangepast).

EDIT: reactie op bericht van John2

Laatst bewerkt door jacokran op 17-08-2010 19:04
 

17-08-2010 19:37:11
luytjes
luytjes
Quote
jacokran: (En nee, bij de verbouwing naar SGMm hebben ze dat niet aangepast).

Dom van ze! Dat hadden ze wel moeten doen %02%
 

17-08-2010 20:54:47
R-ekz
R-ekz
Waarom zou je 130 km/h willen rijden op een tramspoortje? Oke, Nederland is een gehaast land, maar ik hoef écht niet met 130 km/h door de Amsterdamse straatjes te crossen en om de 200 meter te stoppen voor een halte.  

17-08-2010 23:40:07
dlm4yjp
dlm4yjp
haha, tsjah, voordat je het stopknopje dan hebt gevonden ben je 10 haltes verder %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-08-2010 02:34:03
ruysdael
ruysdael
Quote
marotrans:
Quote
joostb1: Naar mijn herinnering was dat (achter Artis) een plek waar een tramstel, dat OP een goederenwagon (met rails) stond; vanaf die goederenwagon het straatspoor kon oprijden.

Dat was aan de Doklaan... Zie het boek "Amsterdam Goederen" van Hans Kaas.
Dan vraag ik me af waar en hoe je in vredesnaam vanaf de Plantage Doklaan aan het hoofdspoor aantakt? De weinig keren dat ik er kom (normaal gesproken wanneer er ingekort moet worden op lijn 9 of 14) heb ik weinig aan het straatbeeld gemerkt. Of het moet waarschijnlijk op de huidige parkeerplaats van Artis zijn. Ik weet niet of dat ook nog Plantage Doklaan heet/heette.

Afijn, misschien worden de onlangs bestelde metrostellen (de vervangers van de eerste generatie Amsterdamse metro's, de Zilvermeeuwen) wel via deze aansluiting geleverd per trein.

Quote
R-Ekz: Waarom zou je 130 km/h willen rijden op een tramspoortje? Oke, Nederland is een gehaast land, maar ik hoef écht niet met 130 km/h door de Amsterdamse straatjes te crossen
Jawel, des te eerder de rit klaar is, dus weer koffie is hihi. Op sommige gedeeltes, zoals de Vlugtlaan, Lelylaan, de Middenweg, de Insulindeweg kun je overigens wel de 80 km/h aantikken. Harder gaat niet, simpelweg omdat de voertuigen op 80 begrensd zijn (Combino) of de snelheidsmeter niet verder gaat (LHB)...

Laatst bewerkt door ruysdael op 18-08-2010 02:50
 

18-08-2010 06:31:16
nohab
nohab
Quote
maccerr: Dan vraag ik me af waar en hoe je in vredesnaam vanaf de Plantage Doklaan aan het hoofdspoor aantakt? De weinig keren dat ik er kom (normaal gesproken wanneer er ingekort moet worden op lijn 9 of 14) heb ik weinig aan het straatbeeld gemerkt. Of het moet waarschijnlijk op de huidige parkeerplaats van Artis zijn. Ik weet niet of dat ook nog Plantage Doklaan heet/heette.
Ja, daar was het. Vanaf de Doklaan ging je de brug over het Entrepotdok over (die brug is er nog, zij het vernieuwd en doet dienst als achteringang van Artis), langs het Entrepotdok, over de Nieuwe Vaart (die brug is er ook nog, de originele), achterlangs de huizen aan de Kraijenhoffstraat, dan rechtdoor onder het spoor Asd-Asdm door, het emplacement Rietlanden op en daar kon je na kopmaken zowel richting Asd als richting Asdm (Wgm).

Laatst bewerkt door nohab op 18-08-2010 06:35
 

18-08-2010 10:05:48
279
279
Quote
maccerr: Dan vraag ik me af waar en hoe je in vredesnaam vanaf de Plantage Doklaan aan het hoofdspoor aantakt? De weinig keren dat ik er kom (normaal gesproken wanneer er ingekort moet worden op lijn 9 of 14) heb ik weinig aan het straatbeeld gemerkt. Of het moet waarschijnlijk op de huidige parkeerplaats van Artis zijn. Ik weet niet of dat ook nog Plantage Doklaan heet/heette.
als je langs de hoofdingang van Artis rijdt en je gaat aan het einde van de
Plantage Kerklaan linksaf,dan kom je op de Pl. Doklaan.
van daar af kon je via een wissel terugsteken naar het emplacement Doklaan
waar ook een overgavespoor was van trein naar tram via een
provisorische koplading.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-08-2010 12:53, reden: Quoot aangepast.
 

18-08-2010 11:36:07
reisthijs
reisthijs
Quote
jacokran: Bij de aanleg van de sneltram in Utrecht was het oorspronkelijk de bedoeling dat daar treinen zouden rijden (de SGM).
Bij de aanleg van de sneltram op de huidige route is het altijd al de bedoeling geweest dat er trams gingen rijden. Anders had men deze route natuurlijk niet bedacht.

Er zijn daarvoor wel plannen geweest om een Nieuwegeinlijn aan te leggen waar Sprinters hadden kunnen rijden maar daarbij ging het om een ander traject.
 

10-04-2022 22:55:28 2
sneeuwman
sneeuwman

Ik zag deze zeer oude post, maar vandaag (10-04-2022) hebben we tijdens de 2-daagse treinsafari tramspoort vanuit Diemen Zuid de aansluiting naar het GVB bereden met een bijna 60 jaar oude Plan U 151 (DE3). Zie hier de opnames ervan: Met Plan U van Diemen Zuid naar GVB



Laatst bewerkt door sneeuwman op 10-04-2022 22:56
 

11-04-2022 00:05:56 1
aarclay
aarclay

Haha! Wie had dat gedacht dat ik ongeveer 12 jaar na mijn ontdekking van dit aansluitspoor ooit met een dieseltrein het terrein van de GVB op zou gaan.... 😜



Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2022 00:06