Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen
Forum: Algemeen - Algemeen
27-09-2016 23:38:25
Amazonous
Amazonous
De App is toch echt alleen voor NS personeel bedacht. De apk die rond gaat hoort niet online. Het blijft niet bij de app verder, er is ook nog een webomgeving (achter een inlogvenster) met meer mogelijkheden, waaronder 7 dagen historie.

Laatst bewerkt door Amazonous op 27-09-2016 23:40
 

29-09-2016 01:36:07
thom
thom
NS Live is helemaal geen Beta app, maar bedoeld voor personeel van Nedtrain om eenvoudig de locatie's op te zoeken van het materieel zonder dat je een heel emplacement over moet struinen.

Laatst bewerkt door thom op 29-09-2016 01:36
 

30-09-2016 22:15:47
Kosk96
Kosk96
Mogelijk al eens genoemd, maar blijft interessant, live tracker voor bijna alle ov diensten in binnen- en buitenland.
http://tracker.geops.ch/?z=13&s=1&x=-13622476.7811&y=4546806.4370&l=transport
 

30-09-2016 22:41:18
michaben
michaben
Die site is helemaal niet zo live, posities zijn volgens mij helemaal niet op basis van GPS maar gewoon interpolatie over de route op basis van dienstregeling, eventueel aangevuld met vertraging (maar dat lijkt bij de NS niet te werken).  


01-10-2016 11:12:26
Amazonous
Amazonous
Dat staat er ook gewoon expliciet:

Vehicle position based on interpolated schedule data
 

01-12-2016 21:29:38
spurt2244
spurt2244
Al dagen lang geven NS Live en treinenradar.nl geen GPS meer door, blijkbaar is er iets goed kapot.  

01-12-2016 21:39:09
aarclay
aarclay
Klopt, die gebruiken een aparte bron, en daar lijkt sinds enkele dagen inderdaad een probleem. Ik zie wel opeens wat Mat'64'jes verschijnen die er in werkelijkheid niet zijn.

Afwachten wat er gaat gebeuren, en anders is het afwachten of iemand iets gaat bouwen die direct met het NDOV-doorgeefluikje is verbonden. Die schijnt wel naar behoren te werken.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2016 21:40, reden: typo in zin


Choo choo.....
 

01-12-2016 21:45:51
Amazonous
Amazonous
Uiteindelijk is de NDOV-feed de enige openbare en deze wordt inderdaad steeds beter. Voor de rest is het rustig afwachten, ik heb nergens vernomen dat er plannen zijn om 'de andere' feed uit te schakelen. Tegelijkertijd zou ik me goed voor kunnen stellen dat deze feed eindelijk fatsoenlijk afgesloten wordt. (en ik kan natuurlijk iets gemist hebben)

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-12-2016 21:49
 

01-12-2016 22:13:50
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (do 01 dec 2016 21:45:51 https://www.somda.nl/forum/8988/p600018/): Uiteindelijk is de NDOV-feed de enige openbare en deze wordt inderdaad steeds beter.


Lees als: IC Direct ook kunnen volgen, ERTMS integratie met o.a baanvak-vermelding.

Met dat laatste zou het mooi zijn als je straks aan de hand van ERTMS de locatie van treinen in o.a tunnels kan zien, waar GPS uiteraard niet werkt. Heb alleen geen idee of treinstelnummers ook via ERTMS doorgegeven worden, maar gezien de tijd waarin we leven zou het me niet eens verbazen.


Choo choo.....
 

01-12-2016 22:25:31
thom
thom
In verhouding rijden er natuurlijk bar weinig treinen op ERTMS, en ik denk dat de koppeling daartussen en tussen de reizigersinfo bar weinig prioriteit heeft  

01-12-2016 22:28:19
treinfan
treinfan
Het is wel praktisch als de reisinformatie het ook ziet als een trein stilstaat op de HSL (en dus detecteert dat de vertraging oploopt). Dan komt het niet meer voor dat reizigers op Rtd verbaasd achterblijven dat hun HSL-trein simpelweg 10 min na vertrektijd van de CTA verdwijnt  

01-12-2016 22:39:47
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 01 dec 2016 22:25:31 https://www.somda.nl/forum/8988/p600023/): In verhouding rijden er natuurlijk bar weinig treinen op ERTMS, en ik denk dat de koppeling daartussen en tussen de reizigersinfo bar weinig prioriteit heeft

Bij uitrol zal er nog weinig materieel worden gedetecteerd, op de HSL na. Maar het kan zeker geen kwaad om alvast voor te bereiden op de toekomst. Als ik NDOV-loket begrijp zal het al in 2017 mogelijk worden.


Choo choo.....
 

01-12-2016 23:16:25
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (do 01 dec 2016 22:13:50 https://www.somda.nl/forum/8988/p600022/):Lees als: IC Direct ook kunnen volgen, ERTMS integratie met o.a baanvak-vermelding.

1700+DDAR is de enige combi waarover nu gesproken wordt om daadwerkelijk toe te voegen. Van 1700+DDM/ICDuitsland en TRAXX-spul HSL et cetera staat enkel de vraag of het mogelijk zou zijn open. Onder andere voor de IC Direct zou het nog best wel eens lastig kunnen worden.

Binnen de huidige omgeving is veel meer mogelijk dan alleen GPS-posities. Plan is inderdaad om onder andere ERTMS-informatie te gebruiken om treinposities te bepalen. Maar dat beperkt zich zeker niet tot alleen ERTMS (hint: MTPS).

Btw, die 'lees als' vind ik niet erg prettig. Lees mijn bericht zoals ik het plaats, verders niet %02%

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-12-2016 23:23
 

09-12-2016 16:50:15
ToH
ToH
De volgsystemen werken weer  

09-12-2016 17:17:59
Amazonous
Amazonous
Het volgsysteem natuurlijk, enkelvoud, enkel de Geodan-applicaties werden niet voorzien van updates. De overige systemen functioneerden prima

Laatst bewerkt door Amazonous op 09-12-2016 17:18
 

31-01-2017 19:24:52
Jelmer
Jelmer
blijf het jammer vinden dat in de App 'Rijden de treinen' de nummers van de loks en stammen van de 1100 serie (Den Haag-Breda) niet zijn te zien.

Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de beheerders hierover.
 

31-01-2017 19:32:01
michaben
michaben
Tja, daar kunnen de beheerders ook niets aan doen, de NS geeft dit simpelweg nog niet door Zo af en toe komt er in de DVS feed een loc voorbij in de 1100 serie, maar dan zonder rijtuigen. Alleen de 1186 wordt goed weergegeven momenteel, maar die rijdt dan ook met ICR6 i.p.v. ICR9.  

31-01-2017 21:07:07
aarclay
aarclay
Deze informatie komt voornamelijk bij het NDOV-loket vandaan, een zelfstandige organisatie die een gelijk speelveld voor open levering van geplande en actuele reisinformatie, tarieven, ov-zones en halte­toegankelijk­heid zorgt.

Volgens hen zouden er in de toekomst mogelijkheden komen om ook treinen op de HSL te volgen. Dit zou mogelijk zelfs via de ERTMS-balises op het spoor kunnen, zodat tunnels (daar waar GPS niet werkt) geen belemmering vormen voor de locatievoorziening.

Het is tot nu toe afwachten wanneer de treinen op de HSL ook locatievoorzieningen krijgen, maar ik heb begrepen dat ze dat dit jaar willen realiseren.

Leuk feitje voor wie het nog niet gehoord heeft. De nieuwe SNG-trein heeft zich al gemeld in de locatievoorzieningen, vanuit de CAF-fabriek in Beasin, Spanje, luisterend naar de naam: "OBIS-2730". Dat zegt nog niets over het treinstelnummer.

Laatst bewerkt door aarclay op 31-01-2017 21:07


Choo choo.....
 

31-01-2017 21:37:04
michaben
michaben
Het verhaal van Jelmer gaat alleen niet over de locatiegegevens maar over de materieelnummers in de vertrekstaten. Die missen bij de 1100 serie, terwijl deze wel werken voor de HSL (de 900, 1000 en Thalys tonen wel materieelnummers). Dat zal dus een ander probleem zijn, want het niet hebben van GPS gegevens is geen belemmering voor dit systeem.

Ik vind het verhaal over tunnels maar een beetje een slap excuus trouwens, want zoveel tunnels kent de HSL nou ook weer niet. Sterker nog: met Bd - Shl via de oude lijn rijdt zit je even lang ondergronds als via de HSL gaat. Blindspots in tunnels hebben we nu ook al, maar dat is geen belemmering voor waar het systeem voor gebruikt wordt.
 

31-01-2017 21:54:10
train85
train85
Quote
Jelmer (di 31 jan 2017 19:24:52 https://www.somda.nl/forum/8988/p606435/): blijf het jammer vinden dat in de App 'Rijden de treinen' de nummers van de loks en stammen van de 1100 serie (Den Haag-Breda) niet zijn te zien.

Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de beheerders hierover.
Ik heb ze dit ook gemeld aan hun die zouden het doorspelen naar NS. Daar heb ik in de wandelgangen al over gehoord op kantoor. Heb het zelf ook nog NS rechtstreeks een melding gestuurd, ook in de NS app staat het verkeerd. Er lopen dus verschillende mails/meldingen bij NS. Nu wachten wanneer het opgepakt wordt.
 

01-02-2017 00:50:50
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (di 31 jan 2017 21:07:07 https://www.somda.nl/forum/8988/p606445/):
Volgens hen zouden er in de toekomst mogelijkheden komen om ook treinen op de HSL te volgen. Dit zou mogelijk zelfs via de ERTMS-balises op het spoor kunnen, zodat tunnels (daar waar GPS niet werkt) geen belemmering vormen voor de locatievoorziening.

Het is tot nu toe afwachten wanneer de treinen op de HSL ook locatievoorzieningen krijgen, maar ik heb begrepen dat ze dat dit jaar willen realiseren.

Theoretisch zou het achterliggende systeem inderdaad data kunnen verwerken uit meerdere bronnen, waaronder inderdaad ETCS/balise/et cetera maar ook MTPS. Maar dat moet je echt niet morgen in productie verwachten.

DDAR zou vrij snel moeten gaan verschijnen, voor de rest (ICd et cetera) loopt een onderzoek naar de mogelijkheden.

1100 zet ik voor nu in op wbl februari.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-02-2017 00:53
 

01-02-2017 12:52:22
aarclay
aarclay
DD-AR heeft toch al GPS? Dat gaat wel op de 1700-loc's dan.


Choo choo.....
 

01-02-2017 14:18:55
VIRMm1
VIRMm1
Dan moet je ook maar net weten welke 1700 lok aan welke stam DDAR gekoppeld zit. Nu is die hele feed nog nutteloos eigenlijk.  

01-02-2017 14:39:06
Amazonous
Amazonous
Een DD-AR 73xx heeft geen GPS. Een loc 17xx wel. Zoals VIRMm1 al opmerkt, in de walsoftware zal dus functionaliteit moeten komen die het mogelijk maakt om 17xx locs te koppelen aan 73xx stammen middels een lijstje.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-02-2017 14:39
 

01-02-2017 15:02:03
ToH
ToH
M.u.v. de 7343 en 7374.

De 2521 is trouwens ook tevoorschijn gekomen op de trackers.
 

01-02-2017 15:03:28
MetroRET
MetroRET
En de 2220.  

01-02-2017 15:23:23
Amazonous
Amazonous
Quote
AlexH (wo 01 feb 2017 15:02:03 https://www.somda.nl/forum/8988/p606534/): M.u.v. de 7343 en 7374.

En zo zit er nog wel meer in de pijplijn. Komt allemaal vanzelf informatie over online wanneer dat de bedoeling is, tot die tijd ga ik in ieder geval niet degene zijn die er gedoe over krijgt door het hier te posten
 

01-02-2017 22:00:45
skywave
skywave
OVinfo/DRGL.nl doet al DD-AR's tracken iig.  

15-03-2017 08:05:21
sik214
sik214
Quote
michaben (di 31 jan 2017 21:37:04 https://www.somda.nl/forum/8988/p606449/): Het verhaal van Jelmer gaat alleen niet over de locatiegegevens maar over de materieelnummers in de vertrekstaten. Die missen bij de 1100 serie, terwijl deze wel werken voor de HSL (de 900, 1000 en Thalys tonen wel materieelnummers). Dat zal dus een ander probleem zijn, want het niet hebben van GPS gegevens is geen belemmering voor dit systeem.


Ik zie ook geen nummers meer bij de 900 en 1000 op bijvoorbeeld ovtijden. Is dat teruggedraaid?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2017 09:00:47
mtlx
mtlx
Ik zie hier gewoon het stamnummer voorbij komen op ov-tijden?
Als je doelt op de locnummers: dat klopt. Locs zijn nu vast aan de stam gekoppeld, dus die worden (ook in de railpocket) niet meer weergegeven. Stamnummer is nu overal leading.
 

15-03-2017 09:35:19
Daan!
Daan!
Maar NS wil extra traxx leasen, zodat er een goede reserve ontstaat. Dat betekent dus dat toch eens in de zoveel tijd gewisseld moet worden lijkt mij?  

15-03-2017 10:15:42
MasterE
MasterE
Dat maakt verder niet uit. Op het moment dat er gewisseld is. Moet er een DC plaats vinden, dus is het weer een "treinstel".


Mcn Asd
 

15-03-2017 10:21:41
AgentX
AgentX
Een DC?  

15-03-2017 11:57:22
VIRMm1
VIRMm1
Dagelijkse controle. Al is die term niet meer helemaal juist omdat bijna al het materieel eens in de 48 uur gecontroleerd wordt.  

15-03-2017 16:57:43
MasterE
MasterE
Deze nu net niet.


Mcn Asd
 

24-03-2017 22:36:28
bultena
bultena
Weet iemand wat er met spoorkubus aan de hand is? Ik krijg al 2 minstens dagen de melding server niet gevonden.  

25-03-2017 00:52:06
jeanne
jeanne
Zeker een tijd niet nodig gehad, wat deze is al weer een hele poos onder http://spoorkaart.mwnn.nl/ te bereiken!


Jeanne Kok
 

07-06-2017 20:25:34
michaben
michaben
Ik zag vandaag wat TRAXXen verschijnen op de HSL op de radar, lijkt nog niet perfect te werken maar er zijn dus vorderingen.  

07-06-2017 21:39:38
aarclay
aarclay
De radar van de NS-app of de NS Live app?


Choo choo.....
 

07-06-2017 21:45:43
stijngeluk
stijngeluk
Ik zag er ook een paar op treinenradar.nl voorbij komen. Nog niet helemaal kloppend, maar alle begin is moeilijk.  

08-06-2017 06:11:29
mvd
mvd
Op Ovzoeker worden verschillende Arriva-treinen in Limburg ook weergegeven. Als twee stellen gekoppeld rijden wordt alleen van de voorste het nummer aangegeven.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

08-06-2017 09:14:39
aarclay
aarclay
Alleen via het NDOVloket en dus uit het officiele NS kanaal zijn ze zichtbaar, vermoed ik. Geodan kent deze (nog) niet.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-06-2017 14:08


Choo choo.....
 

10-06-2017 10:49:35
DDZ7504
DDZ7504
Op treinenradar zijn alle NSR 186'ers zichtbaar, signaal loopt af en toe nog wat achter maar het lijkt wel te werken. Overigens zijn de 186237 (NMBS 2845) en 186240 (ex NMBS 2844, nog steeds geen ICD gereden sinds NS hem huurt) ook zichtbaar.


DDZ in dienst, ik blij!
 

10-06-2017 15:07:10
Rolffiej19
Rolffiej19
2845(186-237) rijd gewoon rond in de benelux dienst en de 186-240 wordt momenteel gebruikt op de Wgm voor SW9 testen samen met de 186-031


MCN ASD
 

10-06-2017 15:26:51
DDZ7504
DDZ7504
Dat eerste weet ik (daarom vond ik het ook opvallend dat hij tussen de NSR locs zichtbaar is en de andere NMBS locs niet) maar dat van de 240 is wel interessant


DDZ in dienst, ik blij!
 

10-06-2017 16:11:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat komt waarschijnlijk omdat de 237 nog van NSR zelf is en alleen door verhuurd is


MCN ASD
 

07-07-2017 15:11:55
BasSNG2001
BasSNG2001
In Beasain en Velim hebben zich enkele SNG's gemeld op treinenradar.nl. Het betreffen de stellen 2701, 2704 en 2705. DEUVM!

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 07-07-2017 15:12


#DiscoverEU
 

07-07-2017 16:16:11
AgentX
AgentX
En voor de duidelijkheid: de 2701 staat daadwerkelijk in Velim, en naar het schijnt ook de 2301.  

23-08-2017 00:41:47
Frontier
Frontier
Sinds een dag of wat zie ik op Treinenradar geen tijdstippen meer vermeld staan bij het materieel, wat op zich doorgaans wel handig was om erbij te hebben staan. Worden deze gegevens soms niet meer doorgegeven of speelt er iets anders? Iemand hier die het weet?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-08-2017 01:01:08
Amazonous
Amazonous
Actuele timestamp is gewoon aanwezig in de feed in ieder geval.  

23-08-2017 07:40:02
edwin82
edwin82
Mijn ervaring is dat als je nogmaals op de trein klikt deze alsnog verschijnen, al duurt dit wel een aantal seconden.  

24-08-2017 13:23:34
aarclay
aarclay
Ik merk wel dat de NS vanwege een storing geen treinstelnummers van de FLIRT meer door lijkt te geven via hun platform waar diverse sites/app's op zijn aangesloten.
Dit even ter informatie...


Choo choo.....
 

10-09-2017 18:05:11
fred67nl
fred67nl
Goeden dag.

In het verleden was een link zoals deze beschikbaar; http://nsrt.bemined.nl/2017-2/
Helaas waren de overzichten niet verder gegaan dan 2 weken in het wijzigingsblad.

Nu ben ik weer begonnen met het vinden van omlopen maar als ik de 2 in de link vervang door een 5 krijg ik de melding NOT FOUND.

De gegevens waren zeer welkom en zorgde er voor dat de omlopen zeer snel gemaakt konden worden.

Kunnen deze overzichten nog gemaakt worden?

Groeten,
Fred
 

11-09-2017 17:10:11
aarclay
aarclay
Dit heeft niks met realtime locatiegegevens te maken, maar met de lijsten die Michaben (zie zijn profiel op https://www.somda.nl/gebruikerslijst/620/) maakt. Vraag het hem anders eens....

Laatst bewerkt door aarclay op 11-09-2017 17:10


Choo choo.....
 


11-09-2017 17:49:37
fred67nl
fred67nl
Doe ik  

02-10-2017 20:36:51
AgentX
AgentX
En op de GPS-radar zijn op 29 september verschenen 2730 en 2731.  

02-10-2017 21:45:16
DDZ7504
DDZ7504
Zowel de 2730 als 2731 zouden op de Zaanstraat staan, dus vermoed niet dat dat echte treinstellen zijn.
Overigens, de 2301 wordt aangegeven als "Eurailscout" op treinenradar.nl, in plaats van als "SLT / SNG" (/SGM, maar dat is ook weggehaald sinds SNG eraan is toegevoegd)

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-10-2017 21:45


DDZ in dienst, ik blij!
 

02-10-2017 21:55:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Dat heeft vast te maken met oude 2200'en (2282, 2328 en nog een) die als Videoschouwtrein gebruikt zijn. FLIRT 2233 (ook op de radar verschenen) wordt ook als Eurorailscout aangegeven.


#DiscoverEU
 

02-10-2017 22:44:36
aarclay
aarclay
Hm, dat is wel een goeie...

Het signaal van de OBIS-2233 komt wel uit Zutphen, wat volgens mij de standplaats is van de VST.


Choo choo.....
 

28-03-2018 19:51:46
aarclay
aarclay
Voor zover ik kan zien is Geodan / NS Live App nu dood.
Sterke bronnen zeggen dat deze databron nu écht offline zal zijn. Enkele jaren geleden werd al in dit topic bevestigd dat dit op termijn zou kunnen gebeuren, en dat moment lijkt nu dus aangebroken.

Dus, voor zover er bekend is zijn er geen openbare databronnen (meer?) met niet-actieve treinen. Uiteraard zijn de actieve treinen (uit de VT-datastroom) gewoon te volgen via Treinposities.nl onder meer.

Het blijft alleen jammer dat deze publieke datastroom wel een hoop moois mist, zoals TRAXX, en Thalys. Ergens binnen de NS zouden deze ook ergens bestaan, maar nu moeten die ooit nog eens aan de datastroom zelf toegevoegd worden.
Hopelijk zal met het verdwijnen van Geodan/NS Live meer verbeteringen komen aan de VT-stroom. Afwachten dus.....


Choo choo.....
 

28-03-2018 20:44:58
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat is het probleem? Een app die nooit verspreid had mogen worden "is niet meer" - alsof er iemand overleden is - terwijl legio sites met de actieve treinen waar men iets aan zou kunnen hebben nog immer hetzelfde functioneren.  

28-03-2018 21:00:02
aarclay
aarclay
Er is geen probleem, maar ik meld het gewoon omdat het topic over dergelijke spoorvoertuigtraceringssystemen gaat. Veel mensen hier gebruikten deze bron, dus dan is het toch netjes dat ik het hier even meld. Niet meer dan logisch, toch?

Laatst bewerkt door aarclay op 28-03-2018 21:00


Choo choo.....
 

28-03-2018 22:25:43
albertjan9
albertjan9
Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.  

28-03-2018 23:33:41
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (wo 28 mrt 2018 19:51:46 https://www.somda.nl/forum/8988/p647219/): Hopelijk zal met het verdwijnen van Geodan/NS Live meer verbeteringen komen aan de VT-stroom. Afwachten dus.....

Die staan al veel langer op de agenda, maar er zijn nog de nodige details om te bespreken
 

28-03-2018 23:36:28
mtlx
mtlx
Intern is er uiteraard een vervanger voor de Live app, maar daar heb je een account nodig die daar toegang toe heeft.  

29-03-2018 00:36:07
thom
thom
Quote
albertjan9 (wo 28 mrt 2018 22:25:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p647273/): Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.

Dat kon eigenlijk al niet, want de app was voor interne doeleinden en niet voor jan-en-alleman. Iets wat ook de reden zal zijn van het offline gaan.
 

29-03-2018 01:03:50
Amazonous
Amazonous
Dan was het 2+ jaar geleden al wel geregeld geweest. Er is intern vervangende software beschikbaar, het is niet efficient om dan ook deze omgeving nog in de lucht te houden voor een zeer kleine groep gebruikers.  

29-03-2018 01:42:51
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 29 mrt 2018 00:36:07 https://www.somda.nl/forum/8988/p647303/):
Quote
albertjan9 (wo 28 mrt 2018 22:25:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p647273/): Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.

Dat kon eigenlijk al niet, want de app was voor interne doeleinden en niet voor jan-en-alleman. Iets wat ook de reden zal zijn van het offline gaan.

Dat was wel de intentie, maar er stond niks bij de apk-file daarover vermeld. Dus vele treinliefhebbers wisten van niks over voor wie het was bedoeld.

Maar goed, Geodan was ook redelijk vervuild met simulatiedata en vage 434-treinnummers. VT is een stuk bruikbaarder maar uiteraard beperkter.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-03-2018 01:53


Choo choo.....
 

29-03-2018 09:18:58
ToH
ToH
Waar staat VT voor?  

29-03-2018 09:23:24
treinfan
treinfan
Virtuele Trein, één van de systemen van de reisinfo van NS .  

29-03-2018 10:03:23
aarclay
aarclay
En via het NDOV-loket kunnen liefhebbers en programmeurs zich op die datastroom richten om er wat leuks mee te kunnen doen.


Choo choo.....
 

29-03-2018 12:17:19
Amazonous
Amazonous
VT/IT zijn Virtuele- en Intelligente Trein, twee deelsystemen waarbij IT het trein-deel is en VT het wal-deel, met als doel data uit vele trein- en walbronnen te ontsluiten en samen te voegen tot een geheel. Treinposities, wat meer is dan alleen GPS-posities, is daar een klein deel van, wat in dit geval zichtbaar is omdat het openbaar is. Maar in werkelijkheid moet het veel meer gaan kunnen. Voorbeeldje: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5abcbcb44b5b9/5abcbcb4430a9-vt.jpg

Het lastige is, zonder mensen af te willen vallen, dat de ontwikkelingen van VT nogal moeizaam gaan door allerlei obstakels en problemen binnen de organisatie.

Laatst bewerkt door Amazonous op 29-03-2018 12:17
 

29-03-2018 12:43:52
aarclay
aarclay
Even wat anders. Voorheen toen er in de jaren 2000 nog met T&T werd gewerkt, werkte dat via herkenning van een speciaal codeplaatje op een trein die op bepaalde knooppunten werden gescand, is op te maken uit dit topic.
Zitten deze plaatjes nog steeds op de trein? En hoe zien die eruit? Ik heb er echt nooit op gelet.


Choo choo.....
 

29-03-2018 14:54:58
VIRMm1
VIRMm1
GOTCHA Tags heten die, en die zitten nog steeds op de treinen.

Vziw worden die oa gebruikt om gedetecteerde vlakke plaatsen of warmgelopen assen aan treinen te koppelen tijdens de rit.
 

29-03-2018 14:59:13
aarclay
aarclay
Maar waar vinden we die dan precies? Dan zal ik er eens op letten.


Choo choo.....
 

29-03-2018 15:05:51
Amazonous
Amazonous
Correct, en daarnaast kan het o.a. gewichten meten. Gotcha wordt nog actief gebruikt. De exacte locatie van de id-tags durf ik je zo uit mijn hoofd niet te zeggen.  

29-03-2018 16:50:13
gvttreinen
gvttreinen
Euh, help me even, ik dacht dat Gotcha de Nedtrain gebruiker van Quo-Vadis (Prorail) is dus op meetpunten langs het spoor het treingewicht meet en daarbij ook onregelmatigheden aan wielen kan constateren, bij die meetpunten is volgens mij geen scanapparatuur.  

29-03-2018 17:19:23
mvboetzela
mvboetzela
Uit een grijs verleden meen ik me te herinneren dat Quo-Vadis/Gotcha de meetgegevens koppelde aan TNV-replay en zo de gegevens bij de treinnummers zocht.
Geen idee of dat nog zo is.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 29-03-2018 17:19
 

29-03-2018 17:35:08
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (do 29 mrt 2018 14:59:13 https://www.somda.nl/forum/8988/p647489/): Maar waar vinden we die dan precies? Dan zal ik er eens op letten.


Ze zitten niet overal, maar over het algemeen zitten ze tussen de buitendeur en de treeplank, op het grijze vlak daar tussen dus. Aan de buitenkant zie je er niks aan, het is gewoon een kaal grijs plaatje van 5 bij 10 centimeter ongeveer.

Een VIRM 4 wagenstel heeft er bijvoorbeeld 3 per zijde, dus 6 totaal.
 

29-03-2018 17:50:32
aarclay
aarclay
Aha, dus dat plaatje daar links op het grijze vlak?
https://jan-magazine.gjstatic.nl/thumbnails/GenjArticleBundle/Article/fileUpload/detail/00/70/94/goed-nieuws-voor-mensen-die-regelmatig-met-de-trein-reizen-7094.jpg


Choo choo.....
 

29-03-2018 18:03:17
thom
thom
Correct, en bij bijvoorbeeld een 1700 midden op de bak in de grijze onderbalk.  

03-04-2018 14:34:33
ZJ37
ZJ37
Het valt me op dat treinenradar de Traxx niet meer ziet en ook bijna geen enkele stilstaande trein op emplacementen.  

03-04-2018 14:35:57
broek53
broek53
Quote
treinfan (do 29 mrt 2018 09:23:24 https://www.somda.nl/forum/8988/p647354/): Virtuele Trein, één van de systemen van de reisinfo van NS .
Nomen est omen
 

03-04-2018 15:04:16
AgentX
AgentX
Quote
ZJ37 (di 03 apr 2018 14:34:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p648449/): Het valt me op dat treinenradar de Traxx niet meer ziet en ook bijna geen enkele stilstaande trein op emplacementen.


Stilstaand spul kwam kennelijk uit Geodan, en die is uit de lucht.
 

03-04-2018 22:31:57
aarclay
aarclay
De TRAXX stond overigens niet in Geodan, of er is mogelijk (?) gebruik gemaakt van een bepaald ingangetje daar die wel TRAXX zou tonen. Geen idee waar die data vandaan komt, maar ik hoop dat dit op korte termijn netjes in de publieke VT-stroom komt. (net als de Thalys, ICE en de Eurostar)

Laatst bewerkt door aarclay op 03-04-2018 22:32


Choo choo.....
 

03-04-2018 22:53:59
Amazonous
Amazonous
TRAXX is er intern wel, maar niet via de gebruikelijke weg. Men geeft aan dat het nogal een klus is om te achterhalen welke afdeling wel over de data beschikt, en hoe die intern uitgewisseld kan gaan worden zodat het daarna richting o.a. RollingStock-service kan.

Laatst bewerkt door Amazonous op 03-04-2018 22:54
 

03-04-2018 23:04:45
aarclay
aarclay
Ooit komt het wel, daar heb ik mijn vertrouwen in

Laatst bewerkt door aarclay op 03-04-2018 23:05


Choo choo.....
 

03-04-2018 23:38:28
bacr
bacr
Gebaseerd op.... ?  

03-04-2018 23:56:26
Amazonous
Amazonous
Mwah, vanuit NS wordt er wel gekeken naar mogelijkheden, maar ik hoef hier vast niet tot in detail uit te leggen waarom dingen soms tijd kosten

De bron laat ik graag in het midden, dat draait mijn anonimiteit, voor zover die er nog is, helemaal de nek om.

Laatst bewerkt door Amazonous op 03-04-2018 23:56
 

04-04-2018 00:07:13
aarclay
aarclay
Quote
bacr (di 03 apr 2018 23:38:28 https://www.somda.nl/forum/8988/p648587/): Gebaseerd op.... ?

Een bericht op mijn reactie is dit?

Als de NS de ICM, VIRM(m), SGM, SLT en de andere hedendaagse stellen op de VT kan tonen, dan zouden ze TRAXX niet achterwege hoeven te laten. Feit volgens Amazonous is dat het geen eenvoudig klusje is, maar als de datastroom intern beschikbaar is dan is de kans zeker mogelijk dat het ooit in de VT-stroom komt.


Choo choo.....
 

04-04-2018 00:43:29
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (di 03 apr 2018 15:04:16 https://www.somda.nl/forum/8988/p648455/):
Stilstaand spul kwam kennelijk uit Geodan, en die is uit de lucht.

Binnen NS krijgt men enkel de handjes op elkaar om voertuigposities te leveren als NDOV-data wanneer er een filter voor hangt dat ervoor zorgt dat enkel treinen in reizigersdienst beschikbaar zijn. Voor alle extra data hebben allerlei websites inderdaad gebruik gemaakt van de webservice die hoorde bij de NS Live app en Silverlight-tool van NedTrain/LTSO. De inloggegevens waren vrij eenvoudig te achterhalen toen het Apk-bestand van de App rond werd gestuurd onder hobbyisten, en daar is vanuit NS/Geodan (ontwikkelaar) weinig tegen gedaan.

Laatst bewerkt door Amazonous op 04-04-2018 00:46
 

04-04-2018 00:51:32
Frontier
Frontier
Wat zou er op tegen zijn om dat zonder filter te leveren zodat alles weer zichtbaar is? Materieel wat op een emplacement of in een werkplaats staat is toch geen staatsgeheim?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-04-2018 01:07:33
thom
thom
Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?

Ik denk dat je het filter juist andersom moet zien (?), die haalt de rijende treinen uit de interne systemen en in dat filter is dus niets gebouwd voor treinen die niet aan een treinnummer hangen op dat moment.

Laatst bewerkt door thom op 04-04-2018 01:09
 

04-04-2018 01:09:59
Amazonous
Amazonous
Het bouwen van een extra filter kost nu juist extra moeite. Aan de vraag waarom durf ik mijn handen niet te branden, ik heb vergelijkbare vragen in het verleden gesteld maar kreeg voornamelijk moeilijke blikken vanaf de andere kant.

@Edit van Thom: Nee, er zijn voertuigposities van al het materieel. Daar moet een filter voor komen te hangen, wat ervoor zorgt dat enkel richting NDOV treinen die niet in reizigersdienst zijn (lees: waar reizigers nu in kunnen stappen) weggefilterd worden. Naar andere bronnen gaat wel een volledige feed (interne afnemers, prorail mtps, et cetera).

Laatst bewerkt door Amazonous op 04-04-2018 01:11
 

04-04-2018 01:45:23
thom
thom
Duidelijk  

04-04-2018 09:32:02
Apda
Apda
De 1700'en zijn trouwens ook onzichtbaar. En de ICB-stammen. En DDAR. Enige tijd geleden waren op treinposities.nl de 1700'en te zien met ICB-stammen, dus 2 symbooltjes vlak bij elkaar. Dat duurde een paar uur; daarna waren ze weer verdwenen. Dat zal dan wel een ongefilterde datastroom zijn geweest.  

04-04-2018 09:46:22
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (wo 04 apr 2018 01:07:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p648602/): Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?


Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.

Op een andere manier aan de locatie van een trein komen (al scheelt het per locatie) is vaak lastig.
 

04-04-2018 10:03:35
sjoerd
sjoerd
De discussie doet denken aan het in de historie achterblijven van vergeten rollend materieel op plaatsen waarheen men door het opbreken van wissels en sporen niet meer kon rijden. Het zal niet de eerste keer zijn.  

04-04-2018 10:44:17
AgentX
AgentX
Quote
VIRMm1 (wo 04 apr 2018 09:46:22 https://www.somda.nl/forum/8988/p648694/):
Quote
thom (wo 04 apr 2018 01:07:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p648602/): Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?


Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.

Op een andere manier aan de locatie van een trein komen (al scheelt het per locatie) is vaak lastig.


Geen zorgen. Er komt een vervanger in de toekomst.
 

04-04-2018 10:46:07
treinfan
treinfan
Dan is het misschien niet de meest praktische volgorde om eerst een systeem offline te halen dat intern juist veel gebruikt wordt...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl