Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen
Forum: Algemeen - Algemeen
12-08-2010 11:52:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Nou, alles is een beetje teveel gezegd. Laten we het erop houden dat keesje actief is binnen de NS.

Laatst bewerkt door moderator op 05-03-2015 23:51
 

12-08-2010 16:24:46
himym
himym
Sleutelwoord is Track & Trace  

12-08-2010 17:27:06
StationGdr
StationGdr
Kan ik dat ook krijgen???  

12-08-2010 17:31:04
magnus
magnus
Nee  


12-08-2010 17:37:37
StationGdr
StationGdr
En hoezo Nee??  

12-08-2010 17:40:59
salieri
salieri
Omdat het misschien niet voor particulieren is?
Lijkt me nogal logisch eigenlijk, maar oke.
 

12-08-2010 18:22:52
lucky
lucky
Waarom is iedereen gelijk weer zo kortaf?

@StationGdr: Track and Trace is een systeem binnen de NS waar ze via de pc kunnen volgen waar bepaalde treinen in Nederland rijden. Bepaalde mensen binnen de NS hebben toegang tot een beveiligde website. Deze website is dus niet bedoeld voor particulieren buiten de NS.
 

12-08-2010 20:12:28
StationGdr
StationGdr
Ok bedankt voor de informatie, ik vindt het eigenlijk wel raar dat dit niet voor de buitenstaander te krijgen is want je hebt wel spotters site's zoals SOMDA en nog wat andere maar zoiets als track en trace bestaat nog niet voor de gewone spotter, misschien dat het een keer tijd wordt om te kijken of er ook een track en trace site voor de ''gewone'' spotter kan worden gemaakt.  

12-08-2010 20:19:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)  

12-08-2010 20:21:28
mdj
mdj
Kan jij als buitenstaander zo in het inkoopsysteem van -pak em beet- de V&D, omdat jij perse die soort kussentjes wilt? Volgens mij niet, en volgens mij duurt dat nog wel een tijdje voordat je daar in kunt...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-08-2010 20:22:14
StationGdr
StationGdr
Quote
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)


Nee dat kan ik mij niet herrineren, wat was toen het ''probleem'' dan?
 

12-08-2010 20:50:29
salieri
salieri
Vroegah hadden wij omlopen op de site staan. Maar dat moest eraf gehaald worden, omdat de NS dit bedrijfsinformatie vindt en daardoor niet openbaar mag zijn.
Maar goed, je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre dit (in principe) juist is, want als er mensen aan het spotten zijn, komt die info eigenlijk ook naar buiten
 

12-08-2010 21:53:50
keesje
keesje
Quote
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)

Eigenlijk zou ik niet weten waarom een programma als Tracking & Tracing geheim zou moeten zijn voor de buitenwereld. Je kunt er treinstellen mee zoeken in het land en that's it. Verder haal je geen treinnummers en omlopen uit dat programma, waarbij dat laatste liever niet door de NS uitgebreid aan de buitenwereld wordt vertoond.

Er zijn vandaag de dag ook veel tracking-programma's in de luchtvaart, waarbij alles te zien is: vluchtnummers, snelheid, hoogte, welk toestel de vlucht heeft en je ziet waar het toestel van seconde tot seconde vliegt. Zo uitgebreid is T&T bij langen na niet.
 

13-08-2010 08:30:16
gerard4653
gerard4653
Zijn er geen invloedrijke Somda leden die de openbaarheid van T&T kunnen bevorderen, zoals dat zo mooi in ambtelijke taal heet?  

13-08-2010 08:58:07
MDDM
MDDM
Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? %08% Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.


Gr Joop mcn Lls
 

13-08-2010 09:22:50
gvttreinen
gvttreinen
Quote
MDDM: het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Ik heb liever dat 'View' openbaar wordt gemaakt, kan je al het treinverkeer volgen!
 

13-08-2010 09:46:28
MDDM
MDDM
Nu niet meteen het onderste uit de kan willen hè %08%


Gr Joop mcn Lls
 

13-08-2010 10:15:44
ns1700
ns1700
dat heet ongeduldig wachten op software die misschien wel goed betrouwbaar is%08%

maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder%08%


groeten uit Spoorzone
 

13-08-2010 10:21:05
keesje
keesje
Quote
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? %08% Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Het zou me wel wat tijd schelen in ieder geval! Want ik ben zelf de laatste die achter al die afwijkende inzetten aan ga hollen buiten.
 

13-08-2010 10:52:33
Noodrem
Noodrem
Quote
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? %08% Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.


Een beetje naar het voorbeeld van de Zwitsers?
 

14-08-2010 23:11:01
aarclay
aarclay
Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.

Voor goed, als je echt graag wilt weten hoe het eruit ziet:
http://fotoalbum.claij.nl/OpenDagNedtrain2005teOnnen/trackingandtracing.html

Laatst bewerkt door aarclay op 14-08-2010 23:11


Choo choo.....
 

15-08-2010 00:55:49
smarkie
smarkie
Quote
aarclay: Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.



schijnt niet alleen, het is ook zo %08% rijdend personeel kan er ook bij, hoop zoekwerk naar het linkje en dan heb je er weinig aan lol

Laatst bewerkt door smarkie op 15-08-2010 00:56


Mcn NS International Rtd
 

15-08-2010 01:07:00
ruysdael
ruysdael
Ben ik even blij dat er bij mijn werkgever in elk personeelshuisje een scherm hangt met het Track & Trace van het bedrijf. Kan ik van te voren precies zien welke wagen het ik heb (en of dat goed of fout is %08%).

Laatst bewerkt door ruysdael op 15-08-2010 01:07
 

15-08-2010 01:28:21
AlexNL
AlexNL
Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op http://www.railtime.be/website/trainpositions.aspx?l=NL&smc=1  

15-08-2010 07:17:30
dionysus
dionysus
Op zich kan je als je wilt via T&T op elk willekeurig tijdstip bijvoorbeeld opvragen waar bijvoorbeeld nu de 4444 zich bevind. Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Zo heb je er eentje ter hoogte van de voormalige snelweg afslag Zevenhuizen, maar er staan er nog wel meer. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-03-2011 11:24
 

15-08-2010 10:01:50
keesje
keesje
Quote
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op http://www.railtime.be/website/trainpositions.aspx?l=NL&smc=1
Aleen zie je hier geen materieelnummers. Bij T&T zie je juist alleen materieelnummers. Om te weten te komen in welke trein en positie een stel zit, zul je moeten kijken bij een zogenaamd detectiepunt, welke zijn gelegen rondom de 'uitvalswagen' van een groot knooppunt. Ook uit de geschiedenis van een stel kun je zien waar het vandaan is gekomen en in combinatie met de doorkomsttijden op die detectiepunten kun je het treinnummers wel herleiden.

Wat betreft de site van Infrabel, die waren zojuist de weg even kwijt: Trein IR 609 is gezien op de HSL t.h.v. Brecht! %08%
 

15-08-2010 10:20:31
maurits
maurits
IR609 is de pendel naar station Noorderkempen, bestaande uit M6 stuurstand+M6-rijtuig+reeks 13+M6-rijtuig+M6-stuurstand. Die hoort daar gewoon thuis.

De Belgen hebben geen NMBS-Hispeed die met een goederenloc en een paar paarse rijtuigen heel stoer willen doen en veel teveel geld vragen, men exploiteert een betaalbare binnenlandse trein op de HSL.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-08-2010 21:02:21
aarclay
aarclay
Quote
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer

Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?


Choo choo.....
 

15-08-2010 21:08:22
salieri
salieri
Is het nog wel leuk om te gaan spotten, als je alle stellen al kan opzoeken via T&T?%03%

Laatst bewerkt door salieri op 15-08-2010 21:08
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-08-2010 21:14:16
2296
2296
Ja en nee.
Ja, omdat je dan weet dat het stel wat je op de foto wil hebben ook op die lijn rijdt.
Nee, omdat het verrassings effect dan weg is.

Laatst bewerkt door 2296 op 15-08-2010 21:14
 

15-08-2010 21:18:33
thom
thom
Quote
aarclay:
Quote
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer

Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?

Omdat dat juist in dat plaatje is opgeslagen... %06%
 

15-08-2010 21:25:15
luytjes
luytjes
Wat Tracking & Tracing in feite doet, is precies hetzelfde als wat de echte treinspotters op deze site ook doen: op een vaste locatie treinspotten en nummertjes bijhouden. Oftewel: we hebben ons eigen T&T-systeem al, maar dan in menselijke vorm %02%  

15-08-2010 21:30:05
aarclay
aarclay
Ja, maar met een magneetcode, of iets met een leesbare code? (denk aan streepjescode).
Ik heb er al eerder hier iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.

Maar waar vind men die plaatjes bij de deuren dan? Onderaan bij de treeplank?

Laatst bewerkt door aarclay op 15-08-2010 21:30


Choo choo.....
 

15-08-2010 21:44:46
thom
thom
Zal wel RFID of magneetcode achtigs zijn idd.

Plaatjes zitten vaak boven de deuren.
 

15-08-2010 22:11:24
gertjan
gertjan
Quote
dionysus: Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Die meetpunten staan ook bij de GOTCHA meetpunten van ProRail?
Of ... beide systemen geven de informatie aan elkaar door?


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

16-08-2010 09:32:08
jorgo
jorgo
Waarom draait dat systeem niet volledig op GPS positionering? Oftewel wat is de reden dat men een kostbaar infrastructureel systeem heeft aangelegd? Betrouwbaarheid?  

16-08-2010 09:44:18
edje
edje
ouderdom, volgens komt het systeem nog voor de grote opmars van het GPS Systeem.  

16-08-2010 09:48:02
ari
ari
Ik heb me wel eens laten vertellen dat continue informatieoverdracht te duur was vanwege het (toenmalige, ten tijde van het systeemontwerp dus) afrekenmodel met de provider van mobiele verbindingen.
Verbetering van het systeem op dit punt staat overigens wel op het wensenlijstje van NSR.
 

16-08-2010 11:15:27
broek53
broek53
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-08-2010 11:15
 

16-08-2010 11:27:25
jorgo
jorgo
Boven staat dit:

Quote
dionysus: Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan.


Er is kennelijk wel GPS, maar daar draait het systeem dan in de basis niet op. Dat laatste is wat me verbaasde.
 

16-08-2010 12:20:41
ari
ari
Hieronder een link (naar een artikel uit 2003) dat aardig beschrijft hoe T&T werkt(e). In hoeverre de huidige werking van T&T en afnemende applicaties hiervan verschilt durf ik niet te zeggen. Mijn kennis heeft daarvoor een te hoog "Ik heb me wel eens laten vertellen" gehalte.

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/security/1377888/1276896/ns-kan-met-tracking-amp-tracing-de-inzet-van-materieel-volautomatisch-bijsturen.html
 

16-08-2010 13:28:36
dennistd
dennistd
Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?  

16-08-2010 13:30:04
keesje
keesje
Ook de rijrichting en de tijd is dan af te lezen.  

17-08-2010 12:04:39
smarkie
smarkie
Quote
dennistd: Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?

De boordcomputer is uitgerust met een gps-ontvanger, een gsm-modem en een database met coördinaten van de spoorwegknooppunten (de hoofd- en kopstations) waar de treinen van samenstelling kunnen wisselen. Op basis van het satellietsignaal wordt gedetecteerd wanneer een trein een knooppunt (ofwel detectiepunt) passeert, waarna de boordapplicatie de positie berekent.

of wel de trein heeft verbinding met gps voor zijn exacte positie en dit wordt doorgegeven via gprs aan de centrale computers van ns.
eerste stukje is net als autonavigatie maar dan zonder grafische weergave

Laatst bewerkt door smarkie op 17-08-2010 12:05


Mcn NS International Rtd
 

17-08-2010 13:15:59
MDDM
MDDM
Quote
ns1700:maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder%08%
Dat is dagelijks terug te lezen in de foute spot topic %08%


Gr Joop mcn Lls
 

17-08-2010 13:17:30
keesje
keesje
En je kunt er alle zwaar overdreven berichten mee nakijken, als er weer eens een reizigerstrein schijnbaar ergens met -7 is binnengekomen...  

17-08-2010 13:21:22
MDDM
MDDM
Ligt er aan waar die vandaan komt en waar ie binnen loopt. Maar dit is way off topic %08%


Gr Joop mcn Lls
 

17-08-2010 22:02:08
thom
thom
Quote
broek53: Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.

Mjam da's ook zo...

Staat me wel bij dat die grijze plaatje voor materieel indentificatie ook gebruikt werden op de tankplaten.
Op tankhok zat een lees-unit en als plaatje voorbij kwam wist de pomp meteen het stelnummer.
Geen idee of dat nog werkt eigenlijk...
 

18-08-2010 09:22:13
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op http://www.railtime.be/website/trainpositions.aspx?l=NL&smc=1
De deense spoorwegen hebben ook zoiets.
 

31-03-2011 12:27:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Actuele ontwikkeling (en antwoord op de vraag van StationGdr): http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=1559  

31-03-2011 13:31:33
nielske90
nielske90
Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...

Laatst bewerkt door nielske90 op 31-03-2011 13:31
 

31-03-2011 13:44:45
treintim
treintim
@Edje: idd. ja, ik wilde er net serieus op gaan reageren, totdat ik plots vorig bericht las. Maargoed, voorkomt wel mooi dat ik erin trap.

Laatst bewerkt door treintim op 31-03-2011 14:12
 

31-03-2011 14:03:16
edje
edje
Quote
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p326712/): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...


Ook altijd fijn als er iemand gelijk gaat roepen dat het een 1 April grap is, zeg dan niks.... Nu trapt er dus niemand meer in.
 

31-03-2011 14:10:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat was ook mijn insteek. Mja, *kuch*  


31-03-2011 14:14:40
aarclay
aarclay
Quote
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p326712/): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet

Heb je ook al eens stil gestaan dat bedrijven ook vanuit het buitenland kunnen opereren?

Laatst bewerkt door aarclay op 31-03-2011 14:14


Choo choo.....
 

31-03-2011 17:47:19
bart84
Moderator
bart84
Ook de veel gebruikte afkorting H.O.N. (Handelend onder de Naam) is in dit opzicht niet geheel ondenkbaar.


Mvg. Bart
 

01-04-2011 03:09:25
ruysdael
ruysdael
En dit is geen grap:

http://www.flyabb.com/livetrein/fullscreen.php

Hier is wel het e.e.a. te volgen. Vrij interessant, geen treinstelnummers maar okee, dit is een leuk beginnetje.
 

01-04-2011 10:09:56
aarclay
aarclay
Ja, maar deze is niet accuraat. Deze heeft zelfs een verouderde dienstregeling en werkt ook performance-technisch gezien baggertraag.

Wel leuk bedacht, maar het kent toch zijn nadelen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-04-2011 10:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Choo choo.....
 

01-04-2011 10:27:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik test m nu vanuit trein 1735 en hij is inderdaad niet bepaald nauwkeurig. Terwijl ik ongeveer net de HSL onderdoor reed voorbij Ztmo gaf hij aan dat ik al bij Mda was. Toch is het een grappig syteem, ik vraag me af waar de info precies vandaan komt...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 01-04-2011 10:28
 

01-04-2011 10:31:54
Kars
Kars
De dienstregeling is handmatig ingevoerd o.b.v. het spoorboekje en de vertrekstaten. Verdere uitwerking is echter nooit gerealiseerd, vertragingen, spoorwijzigingen, enz.

Het inkloppen van de dienstregeling (bij nieuwe drgl e.d.) was dermate tijdrovend dat het project stop is gezet. Vandaar de verouderde dienstregeling en dergelijke.

Laatst bewerkt door Kars op 01-04-2011 10:33
 

01-04-2011 10:34:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Allright. Maar er worden toch wel GPS gegevens gebruikt om de treinen te localiseren lijkt me? Dat is alsnog onderdeel van het T&T systeem waar NSR niet zo openlijk mee is. En die onnauwkeurigheid valt op zich wel te verklaren, je kunt GPS zelf zo nauwkeurig instellen als je wilt. In dit geval is het een afweging denk ik van wel grofweg de goede locatie maar niet op de detail (zo gaat het met militaire GPS informatie ook...)  

01-04-2011 10:37:00
Kars
Kars
Nee, op dit moment rijden ze op Livetrein zoals het precies volgens dienstregeling zou moeten. Is dus nog niks ´live´ aan. Het had gekoppeld moeten worden aan de AV van de NS (dat is wel mogelijk) maar door bovengenoemde redenen hebben we het project gestopt.  

01-04-2011 10:56:20
ZJ37
ZJ37
Zo'n 'live-systeem' laat ook alleen maar zien waar de treinen zich (zouden moeten) bevinden.

Het T&T systeem laat juist alleen posities zien van waar materieeleenheden (treinstelnummers/locnummers) zich bevinden op de landkaart. Dit systeem zegt dan weer niks over welke trein ze rijden.

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: http://casperflights.com/eham/ Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...
 

01-04-2011 11:08:35
Kars
Kars
Ja, dat is toch live? Als hij laat zien waar de treinen zich zouden moeten bevinden. Er van uitgaande dat de AV juist is.

En aangezien T&T intern is kon dat natuurlijk niet gebruikt worden. Vergeet ook niet dat dit al een tweetal jaren geleden is ontwikkelt. In ieder geval is het toen om diverse redenen stop gezet door ons. Onder andere dus door de tijd van het invoerwerk.
 

01-04-2011 11:23:36
ZJ37
ZJ37
T&T is niet live, je ziet de treinen niet bewegen. Alleen op bepaalde punten doorkomen of - als je er om vraagt - de actuele positie. In T&T zie je geen treinnummers en snelheden, alleen materieelnummers.

In die live-programma's is het precies omgekeerd: je ziet treinnummers en snelheden, maar geen materieelnummers.

Dat is wat ik wilde laten zien met die flighttracking: daarin zie je alles in één. Op het spoor bestaat zoiets niet (dus mét bewegende treinen, met snelheden, met treinnummers en met materieelnummers).
 

01-04-2011 11:36:51
Kars
Kars
Ik bedoelde dat LiveTrein in principe wel live is/had kunnen zijn.

Maar zoiets als dat uit de luchtvaart is inderdaad ideaal.

Laatst bewerkt door Kars op 01-04-2011 11:37
 

01-04-2011 13:25:51
verschuyl
verschuyl
Dat zou gaaf zijn als zo'n systeem er ook voor de treinspotter zou zijn:D Maar dan is Somda ook bijna niet meer nodig om spots in te voeren:(


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

01-04-2011 13:39:17
abbm
abbm
Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.  

01-04-2011 15:36:42
aarclay
aarclay
Met Train Tech Supplies bedoel je? Die andere is verouderd zoals ze al zeiden.
Het zou kunnen, ja. Treinenweb heeft al een contract met die firma afgesloten...

Laatst bewerkt door aarclay op 01-04-2011 15:37


Choo choo.....
 

01-04-2011 16:42:20
bultena
bultena
Quote
ZJ37 (vr 01 apr 2011 10:56:20 https://www.somda.nl/forum/8988/p326948/):

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: http://casperflights.com/eham/ Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...


Dit systeem is niet real time maar loopt achter. Beter en wel real time is: http://www.geluidsnet.nl/
 

01-04-2011 16:52:11
aarclay
aarclay
Dat flight-systeem loopt trouwens achter ja, dat is bekend. Maar met een abonnement heb je die gegevens haast real-time.

Overigens niet alle vliegtuigen staan erop vermeld, omdat die neit allemaal een nodige transponder hebben. De data gaat overigens gewoon door de ether en met een speciale antenne en apparatuur kan je die onderscheppen.

Oh ja, en over dat Track & Trace (TrainTrace) systeem van TreinenWeb:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=1563

**Badum...tsj**
Maar dat hadden de meesten al gemerkt, hoewel Sleutelman er wel ingetrapt lijkt te zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 01-04-2011 16:55


Choo choo.....
 

01-04-2011 21:00:22
thom
thom
Quote
abbm (vr 01 apr 2011 13:39:17 https://www.somda.nl/forum/8988/p326973/): Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.

Ja, gaan we doen, en dan plakken we op elke trein gewoon doodleuk een GPSR ontvanger van Somda, dat zal NSR leuk vinden %08%
 

06-04-2011 17:55:45
metrofan
metrofan
En wat moet ik hier van denken: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/

Live or not?


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

06-04-2011 18:05:52
Gast
Gast
Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!
 

06-04-2011 18:47:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb net de tr. 36760 en 36769 vergeleken met de werkelijkheid (ik heb zicht op de Merwede-Lingelijn): tussen de passage op de kaart en werkelijke passage van de trein zat 7 seconden.


Groet, Spiketrain
 

06-04-2011 20:28:31
Bert13
Bert13
Het is echt wel een leuk systeem, want als gemeld wordt dat er vertraging is, zie je hem ook op de vertraagde tijd rijden. Maar als dit niet gebeurt, simuleert ie net of ie op tijd is. Verder ziet het er wel professioneel uit!


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-04-2011 21:42:36
thom
thom
Quote
Tales (wo 06 apr 2011 18:05:52 https://www.somda.nl/forum/8988/p328122/): Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!

Een kaart die het treinverkeer actueel toont, zal vast geen informatie uit de toekomst tonen lijkt me zo
Realistischer lijkt me dat die Webcam gewoon vertraagd uitzend, want doodnormaal is met die dingen...
 

06-04-2011 21:50:39
treinfan
treinfan
Dat is niet het geval (vertraging in de webcam is hooguit een enkele seconde), maar in de spoorkaart zitten geen snelheden van treinen verwerkt. Die zijn immers niet uit de actuele vertrektijden te halen. Op zich niet verwonderlijk dat het mooie systeem niet 100% overeenkomt met de realiteit.

Laatst bewerkt door treinfan op 06-04-2011 21:51
 

06-04-2011 22:02:27
thom
thom
Daar heb je ook nogwel een punt  

07-04-2011 09:48:43
Noodrem
Noodrem
Ik zag net dat de 824 de 4022 inhaalde bij Kma, dus of er moet buiten mijn weten om een super geheim inhaalspoor zijn, of het is inderdaad geen kaart met actuele positiebepaling. %08%  

07-04-2011 10:08:56
b2py
b2py
De Fyra wordt wel netjes aangegeven richting Dvd, dus het klopt wel aardig denk ik.
En bij Kma zou in theorie de 800 de 4000 kunnen inhalen, maar gebeurt zelden.
 

07-04-2011 10:52:56
Bert13
Bert13
Nou, bij Wm is ietsjes logischer, anders komt ie vrij gauw de tegemoetkomende 800 tegen


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-04-2011 11:18:24
b2py
b2py
excuus, volledig correct idd  

07-04-2011 14:02:11
nielske90
nielske90
Quote
metrofan (wo 06 apr 2011 17:55:45 https://www.somda.nl/forum/8988/p328119/): En wat moet ik hier van denken: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
Live or not?
Nee, want alle opgeheven treinen rond Ehv geeft ie momenteel ook nog gewoon weer. Met die informatie uit de actuele vertrektijden gaat het geheel dus ook niet goed om, dus ben benieuwd of deze niet gewoon draait op basis van de drgl.
 

07-04-2011 16:31:24
metrofan
metrofan
Hmm.. dat laatste zou ik niet denken, want hij weet van sommige treinen weer wel dat ze uitvallen. Vanmiddag rond een uur of half 4 stond de Fyra vanuit Bd bijvoorbeeld aangegeven als "opgeheven".

Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

07-04-2011 16:59:11
superboer
superboer
In de Achterhoek is het sowieso gebasseerd op de drgl/AV, tenzij er inmiddels dubbelspoor ligt tot aan Winterswijk.


Garantie tot aan de voordeur.
 

07-04-2011 17:49:41
nielske90
nielske90
Quote
metrofan (do 07 apr 2011 16:31:24 https://www.somda.nl/forum/8988/p328343/): Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker
Dat heeft ie ook niet, want vanmiddag heb ik in Ehv de 3558 ermee in de gaten gehouden. Op de AV had ie +3 en stond ie dus nog in Ehv, op het kaartje was ie al tussen At en Bet in werkelijkheid stond ie nog te wachten op vertrek uit Ehv. Zo star als iets dus...

Laatst bewerkt door nielske90 op 07-04-2011 17:50
 

08-04-2011 10:06:09
metrofan
metrofan
Klopt, ik heb het nu ook gezien. Ik zit nu in trein 1933 met als matrieel ICMm 4043 (dus met internet) en toen ik nog op Dordrecht stond, was ik volgens dat systeem al ver voorbij Dordrecht Zuid


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

08-04-2011 13:46:50
AgentX
AgentX
Leuk die kaart, maar Live is hij niet. Trein 17447 zou volgens de kaart al bijna bij Mas moeten zijn, terwijl ik hem net zojuist zie wegrijden.

Wel een leuk idee!
 

08-04-2011 17:21:22
Pim530
Pim530
Gisteren gaf ie enkele 9100'en keurig met een + aan (ook op de kaart)  

09-04-2011 10:08:15
metrofan
metrofan
Dat klopt, en soms wordt de trein ook nog eens op de door vertraging veroorzaakte andere plaats weergeven. Maar het systeem is daarmee wel afhankelijk van de vertraging die de av's van ns aangeven en die vertragingen staan daar niet altijd

Overigens zag ik laatst ook een fyra op de kaart rondrijden, waarbij tussen haakjes "opgeheven" stond.

Laatst bewerkt door metrofan op 09-04-2011 10:09


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

09-04-2011 13:15:06
dionysus
dionysus
Ondanks het feit dat de betreffende website afhankelijk is van de gegevens van de NS, vind ik dit toch een hele nette site. Zelfs de extra treinen die gisterenavond vanaf Ah vertrokken naar Zl, Gvc en Rtd stonden er in, gedeelte Rtd/Gvc werd te Gd geslitst en dat was na vertrek van beide treindelen prima te zien.
Wat ook wel heel aardig is, dat je van een bepaalde trein een soort van historie kan zien waar hij ongeveer aan zijn vertraging is begonnen en waar de vertraging alweer bijna is ingelopen.
 

12-04-2011 12:47:03
dionysus
dionysus
Helemaal stabiel gaat het nog niet, inmiddels een 503 error  

29-04-2011 12:58:54
dedominee
dedominee
Ik meen gehoord te hebben dat de eigenaar het bewust offline heeft gezet, omdat het teveel dataverkeer veroorzaakte.  

29-04-2011 19:10:01
NS-APD
NS-APD
Dan heeft de bewuste eigenaar het snel weer online gezet, hij doet het namelijk weer!


Werkzaam bij Arriva
 

29-04-2011 20:45:27
mantaray
mantaray
Ik heb het volgens mijn hier al een keertje aangehaald , maar ik ben betrokken geweest bij de inbouw van internet in de arriva stellen op de merwedelingelijn
tijdens dat inbouwen was de leverancier van dat spul aanwezig met een laptop , en hij liet live zien waar de toen al van internet voorziene ICMm,s reden via google maps zag je live de trein bewegen voorzien van stel nummer en snelheid !
In de toekomst zal dit systeem het tracking and trace kunnen vervangen.
Ook gaf hij aan dat de zichtbare informatie eigenlijk onbeperkt is
zo kun je ook diverse technische informatie live doorgeven ( als de gebruiker dit wil natuurlijk ! )
 

29-04-2011 21:02:54
mren
mren
Alles kan, maar veel wordt niet openbaar gemaakt, zie bijvoorbeeld ook http://foto-uploaden.nl/imgs/article3.jpg  

30-04-2011 10:13:02
aarclay
aarclay
Op het NS API forum heb ik gelezen dat het huidige Track & Tracing systeem een gesloten systeem is, deze zal nooit publiekelijk gemaakt worden (dat zal wel met contracten hebben te maken, denk ik).

Wel zijn er plannen bij de NS en ProRail om te onderzoeken of ze de locaties van de WiFi-stellen vrij kunnen geven. Dus wie weet. Het zou eigenlijk best vrij zinloos zijn om twee Track & Tracing systemen te maken die beiden gesloten zou zijn.

Dus mij zou het niks verbazen als dit nog eens beschikbaar word.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-04-2011 10:13


Choo choo.....
 

06-06-2012 13:17:34
phantom
phantom
Nu een goed jaar verder ben ik benieuwd of er over dit topic nog nieuws te melden valt.
Is er op welk vlak dan ook nog iets veranderd dat het proces kan verspoedigen omtrend het kunnen inzien van data/treinen voor de normale mens met internet ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-06-2012 13:47:07
aarclay
aarclay
Ga daar maar niet van uit. Voor de NS en ProRail is het normaal gesproken niet interessant om dit aan de reiziger door te geven. En maar goed ook, anders was het hoofddoel van Somda in één klap weg

Wel bestaat er nog steeds: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
Deze geeft dan niet de materieelnummers door, maar wel de locaties van de treinen volgens de dienstregelingen en ik meen zelf inclusief vertragingen.

Niet accuraat, maar het werkt wel.


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl