Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-03-2015 21:47:09
mich
mich
Heb de Veolia treinen nog geen 1 keer gezien. Overigens eens kijken of we de 1832 ook tevoorschijn kunnen toveren, want daar zit een werkende track and trace module in, grijs kastje met antenne enz.  

07-03-2015 22:10:17
aarclay
aarclay
Maar hij staat niet in het systeem van de NS meer, en geeft hier in mijn test-script ( (nog?)niet openbaar) geen teken van bestaanbaarheid.

Verder heeft Veolia volgens mij nog geen actuele materieelpostities van hun treinen. Wel van bussen.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2015 22:12


Choo choo.....
 

07-03-2015 22:12:05
mich
mich
Ik ga eens naar die module kijken of er een fabrikant of iets dergelijks opstaat. Dan die eens bellen. En anders bouw ik er zelf wel een module in, voeding 12v is al aanwezig.

Laatst bewerkt door mich op 07-03-2015 22:13
 

07-03-2015 22:15:08
aarclay
aarclay
Het Track&Trace-systeem is van de NS, en die loc is al lang geen eigendom meer van hun. Dus blijkbaar herkent de NS de loc niet meer hoewel het systeem misschien nog wel zijn posities blijft doorgeven.
Ook is het zo dat niet al het materieel nog in de datastroom staat.

En de fabrikant zal ook wel weinig kunnen doen, gezien die ook maar het systeem gebouwd heeft, en geen invloed op de door het T&T verstuurde data heeft.

Eigenlijk zou HSL (of jij?) zelf een oplossing moeten vinden. Een dergelijk GPS-setje is voor een bedrijf niet zo heel duur. En als je die hebt ingebouwd, dan zou het leuk zijn als je de locaties openbaar maakt.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2015 22:17


Choo choo.....
 


07-03-2015 22:26:19
fred67nl
fred67nl
Bij mij is het ook heel rustig met de treinen. Werkonderbreking??


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

07-03-2015 22:27:41
aarclay
aarclay
Laten we het er maar op houden dat het treintraceringssysteem nog een proef is.
Mogelijk zit daar een hikje in?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2015 22:27


Choo choo.....
 

07-03-2015 22:38:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Sommige treinen worden ook op erg merkwaardige plekken getoond. Zo kwam ik bv. een 12500 in Weesp tegen. Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-03-2015 22:46:57
aarclay
aarclay
GPS is niet altijd even nauwkeurig. En verder weet ik dat van een treinstel altijd de laatste positie wordt bewaard. Zo zien we de zwaar beschadigde 7524 nog altijd in bij Diepenveen op de kaart staan, terwijl die al lang en breed in de wpl in Haarlem onder handen wordt genomen.

Of OV-radar en die andere sites hier rekening mee houdt, geen idee.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2015 22:48


Choo choo.....
 

07-03-2015 22:52:49
albertjan9
albertjan9
Ik denk dat er inderdaad iets met de bron is, 55 rijdende treinen lijkt me een beetje weinig...  

07-03-2015 22:53:23
Amazonous
Amazonous
We hebben ook geen idee van de kwaliteit van de datastroom, en het linken van materieel aan treinen gaat ook veelvuldig fout. Verwacht niet dezelfde kwaliteit en mogelijkheden als bij NS intern, want het is simpelweg niet T&T zoals men intern gebruikt.  

07-03-2015 22:55:49
aarclay
aarclay
Tot nu toe heb ik al mijn NS-treinen (behalve de Benelux) netjes kunnen met een goede fix kunnen traceren vandaag op diverse tijdstippen. Zowel SLT, SGM, VIRM als ICM.

Blijkbaar gaat er wat mis gaat in de datastroom waarin alle actieve treinen staan. Een bepaald treinstel die er niet in vermeld staat blijkt gewoon zijn positie door te geven.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-03-2015 22:58


Choo choo.....
 

07-03-2015 22:57:35
Amazonous
Amazonous
Dat kan, maar dat doet niet af aan het feit dat het geen officieel T&T is maar een of ander bijproduct van een NS-dingetje, wat sommige mensen lijkt te ontgaan. Zoals ik op de mailinglijst al riep, je krijgt zoveel verdraaide verhalen als mensen dat vergeten

Laatst bewerkt door Amazonous op 07-03-2015 22:58
 

07-03-2015 23:01:02
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (za 07 mrt 2015 22:38:09 https://www.somda.nl/forum/8988/p530505/): Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan

Dat lijkt op een standaard terugvallocatie van het GPS signaal, daar heb ik al vaak een trein zien staan op dezelfde plaats, en niet steeds dezelfde (eerst SLT, nu Plan V). Of men heeft defecte zenders uit de trein verwijderd om terug te sturen naar de fabrikant zonder ze eerst uit te zetten, want het lijkt op een sorteercentrum van Sandd waar het signaal steeds vandaan komt %08%
 

07-03-2015 23:20:53
thom
thom
Ik ben toch bang dat die zenders weinig meer doen zodra de stekker in het materieel eruit getrokken is en ze geen spanning meer krijgen  

08-03-2015 01:53:53
Bert13
Bert13
Toen die originele site nog in de lucht was had je eens moeten kijken hoeveel niet-bestaande DDZ4'tjes (nu zesjes) er in de Zaanstraat stonden. Maar als het mee zit, komt dat niet van de originele zender af idd.  

08-03-2015 08:48:16
fred67nl
fred67nl
Quote
daniel_ddr (za 07 mrt 2015 22:38:09 https://www.somda.nl/forum/8988/p530505/): Sommige treinen worden ook op erg merkwaardige plekken getoond. Zo kwam ik bv. een 12500 in Weesp tegen. Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan


Trein stond geparkeerd bij de KFC voor de deur zo te zien. Nieuwe service van de NS denk ik, gratis bakje met kippenpootjes bij vertraging!%08%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

08-03-2015 09:22:06
thom
thom
Quote
Bert13 (zo 08 mrt 2015 01:53:53 https://www.somda.nl/forum/8988/p530518/): Toen die originele site nog in de lucht was had je eens moeten kijken hoeveel niet-bestaande DDZ4'tjes (nu zesjes) er in de Zaanstraat stonden. Maar als het mee zit, komt dat niet van de originele zender af idd.

Lol

Ik denk dat dat dan komt door zijn laatst doorgegeven positie, die zender wordt daar omgeprogrammeerd en zend daarna zijn nieuwe stam nummer uit en gaat de baan weer op.
 

08-03-2015 12:08:14
aarclay
aarclay
Quote
albertjan9 (za 07 mrt 2015 22:52:49 https://www.somda.nl/forum/8988/p530510/): Ik denk dat er inderdaad iets met de bron is, 55 rijdende treinen lijkt me een beetje weinig...

De 'werkonderbreking' van de zenders is blijkbaar weer opgeheven
Er zijn weer een hoop treinen actief.


Choo choo.....
 

08-03-2015 12:20:04
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (zo 08 mrt 2015 09:22:06 https://www.somda.nl/forum/8988/p530532/): Ik denk dat dat dan komt door zijn laatst doorgegeven positie, die zender wordt daar omgeprogrammeerd en zend daarna zijn nieuwe stam nummer uit en gaat de baan weer op.

Wat dan weer goed te maken zou kunnen hebben met de soms slechte koppeling van trein aan materieel.
 

15-03-2015 14:42:39
Apda
Apda
Zo te zien is de gegevensstroom van NS naar de openbare 'realtime spoorvoertuigtraceringssystemen' gisterenavond om 21:00 u gestopt.  

15-03-2015 16:10:21
JuliandeB
JuliandeB
OVzoeker doet het nog  

15-03-2015 16:19:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus niet, alle treinen zijn "bevroren" en staan met een onbekende vetraging, ns input werkt inderdaad dus NIET meer.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-03-2015 16:55:32
michaben
michaben
Jammer, maar hopelijk wordt het hersteld, de data is al een keer eerder uitgevallen en toen weer teruggekeerd. Gezien het tijdstip van het wegvallen zal het wel om een storing gaan en niet om een bewuste actie.

Aangezien ik de afgelopen dagen toch verplicht thuis zat heb ik het datastroompje wat nader zitten bekijken. Kwaliteit was redelijk goed, weinig fouten. Alleen DDAR en ICR zijn erg onbetrouwbare treinen, deze lijken slechts sporadisch een signaaltje uit te zenden. Van de overige series zijn er 168 VIRM, 134 ICM, 44 DDZ, 85 SGM, 117 SLT en 43 MAT treinstellen die de afgelopen week actief een signaal hebben lopen uitzenden. Uitgaande dat er nog wel enkele stellen in de werkplaats staan lijkt er, op DDAR en ICR na, bij bijna alle treinen een werkende verbinding te zijn.
 

15-03-2015 22:48:42
aarclay
aarclay
Ik gok op een storing, morgen is het maandag dus zullen ze er mogelijk wel naar kijken. I'll keep fingers crossed!

Ook DM90's van den NS lijken getraceerd te kunnen worden, volgens een testje afgelopen vrijdag.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-03-2015 22:52


Choo choo.....
 

16-03-2015 06:03:07
dikboom
dikboom
Ik hoop ook op een storing. Als dat niet het geval zou zijn dan waren de "bevroren" treinen door OVradar en Ovzoeker al lang verwijderd neem ik aan.

Laatst bewerkt door moderator op 16-03-2015 09:09, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-03-2015 16:06:25
aarclay
aarclay
Het lijkt weer te werken, de data is nu van een uur geleden.
Gevalletje onderhoud, lijkt me.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2015 16:41


Choo choo.....
 

16-03-2015 16:44:26
fred67nl
fred67nl
Werkt nog niet! Data is bevroren data van inderdaad een uur geleden. De treinen zijn bij mij wisselend aanwezig of niet.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

16-03-2015 16:49:21
michaben
michaben
Data is bevroren maar lijkt nu wel weer correct te zijn. Een uurtje eerder werkte het ook al weer eventjes, maar toen reed de sprinter naar Deurne nabij Gouda!  

16-03-2015 17:00:38
aarclay
aarclay
Laten we maar afwachten en de vingers gekruist houden.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2015 17:51:34
fred67nl
fred67nl
Zo te zien werk het verhaal weer! %02% Dank aan de mensen die dit allemaal mogelijk maken!


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

16-03-2015 18:29:36
albertjan9
albertjan9
Dan valt het me toch weer mee... Dacht echt dat de bron stopgezet was, zeker omdat het nu langer duurder dan vorige storingen..  

21-03-2015 10:13:00
dikboom
dikboom
Helaas, helaas, vandaag loopt het niet goed met het doorgeven van recente data.  

21-03-2015 20:23:39
aarclay
aarclay
Tja, dat zijn nou eenmaal bugs... We kunnen alleen maar onze vingers gekruist houden


Choo choo.....
 

21-03-2015 20:58:22
sfj
Even een dienstmededeling:

Als zoiets down is, wat nogal vaak gebeurt, gaan we dat niet massaal lopen checken. Een melding is dan voldoende. Als het weer up is hoeven we dat ook niet te checken.

Zo houden we dit topic nog een beetje overzichtelijk. Voor degenen die het wel nodig vinden zoiets tig berichten door te laten gaan is er een speciale website: http://storingsoverzicht.nl/ (ja, daar kan je dit ook gewoon kwijt).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-03-2015 22:31:05
aarclay
aarclay
@sfj: Er is altijd een verschil tussen niet naar behoren werken en down zijn.
En ik vraag me af of het zinvol is om een beta-product te melden als storing op die genoemde site?

De mogelijkheid om treinnummers in te zien is overigens nog niet officieel, dus er bestaat een kans dat van de ene op de andere dag de dienst misschien helemaal niet meer werkt of achter gesloten deuren verder gaat.
Wees gewoon blij wanneer het wel werkt, en anders geduld hebben en anders pech incasseren.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-03-2015 22:34


Choo choo.....
 

21-03-2015 22:32:34
Bert13
Bert13
Ja, en?  

21-03-2015 22:35:23
sfj
Maar sinds wanneer zijn wij de storingsvoorziening voor datsoort sites aarclay? Niet dus.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-03-2015 11:38:51
michaben
michaben
Het systeem wordt momenteel weer opgestart, treinen verschijnen weer stuk voor stuk op de kaart.  

15-05-2015 22:30:16
michaben
michaben
Ik weet niet of het echt de bedoeling is, maar momenteel is op railradar.nl ook (bijna) al het GDST staand materieel te zien, inclusief stellen die in de werkplaats staan en het nodige materieel dat terzijde staat. Meest opvallende die ik tegenkwam was wel de 928, die al bijna 2 jaar terzijde staat maar nu opeens een signaal is gaan uitzenden vanaf de Dgr.  

15-05-2015 22:38:58
aarclay
aarclay
Over de 928:

Laatst ontvangen locatie van treinstel/route: 928
Laatst ontvangen locatie: 25.12.2014, 03:49:06

Deze zendt al een half jaar niet meer uit.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-05-2015 22:39


Choo choo.....
 

16-05-2015 00:28:15
Amazonous
Amazonous
Als je kijkt naar de herkomst van de datastroom is dat goed te verklaren met "het boeit niemand" (intern).  

16-05-2015 09:00:49
aarclay
aarclay
GDST-materieel wordt er ook allemaal vermeld, het blijft niet bij actieve ritten.
Zo heb ik in de late avonden vaak materieel op de Bkh, Bkd en On zien staan. Ook de SLT van de recente aanrijding in Ehv (2431) was zelfs met naar beneden getrokken panto's nog enige tijd op de radar geweest. Ik denk dat het systeem een eigen accu heeft of heel simpel op de accu's van de trein werkt.

Verder bekommer ik me er ook niet over. Het blijft gewoon een leuke fun-feature voor ons om te kijken waar een bepaalde trein is. Hoewel spotten en jagen op nummers in de buitenlucht natuurlijk veel leuker is

Laatst bewerkt door aarclay op 16-05-2015 09:02


Choo choo.....
 

16-05-2015 09:15:11
gvttreinen
gvttreinen
Het moet voor een Engelse 'number gricer' een ramp zijn om vanaf je bureaustoel alle nummers te spotten  

16-05-2015 09:59:07
thom
thom
@Aarclay,

Volgens mij heeft het systeem geen eigen accu, maar blijft de laatst uitgezonden positie een tijd zichtbaar in de systemen.
 

16-05-2015 10:41:50
michaben
michaben
Quote
aarclay (za 16 mei 2015 09:00:49 https://www.somda.nl/forum/8988/p538989/): Verder bekommer ik me er ook niet over. Het blijft gewoon een leuke fun-feature voor ons om te kijken waar een bepaalde trein is. Hoewel spotten en jagen op nummers in de buitenlucht natuurlijk veel leuker is

Spotten in de buitenlucht heeft de afgelopen jaren helaas weinig geholpen bij omloopconstructies. Somda moet het helaas al jaren zonder omlopen doen, de ingevoerde spots zijn er te weinig om de ingewikkelde omloop van te achterhalen, een volgsyseem zou hier wel bij kunnen helpen, mits het niet eens per week plat gaat.
 

16-05-2015 10:59:03
aarclay
aarclay
Voor bijzonder materieel hebben we gelukkig het OD ook nog. Met wat rekenwerk kan je je omloop dan zelf bepalen, maar daar zitten risico's aan vast.

Maar het traceringssysteem maakt alles zeker een stuk gemakkelijker. Ik heb begrepen dat deze de komende maanden officieel door de NS zal worden gepubliceerd.


Choo choo.....
 

18-05-2015 04:34:17
Amazonous
Amazonous
Ik zou er maar op inzetten dat de materieelnummers eruit worden gesloopt, gezien DVS. En inderdaad, de laatste positie wordt soms nog een flinke tijd doorgestuurd.  

18-05-2015 08:13:34
AgentX
AgentX
Kun je ook aangeven waarom je denkt dat materieelnummers eruit gesloopt gaan worden?  

18-05-2015 10:39:03
treinfan
treinfan
Dat zegt hij al: "gezien DVS". Daar waren in de testfase nog materieelnummers te zien, daarna niet meer.  

18-05-2015 11:26:03
aarclay
aarclay
Ook de NS kan overstag gaan wat betreft materieelnummers. Arriva levert ze overigens wel, dus waarom zou de NS niet gaan volgen?

Uit betrouwbare bronnen heb ik inmiddels vernomen dat de NS zich hard maakt om voertuig-tracing publiekelijk mogelijk te maken binnen afzienbare tijd. Dat het bij OVradar al mogelijk is, is omdat het om een uitgelekte béta gaat die misschien zelfs elk moment offline kan worden getrokken, als de NS dat wilt.

Dus we kunnen beter gewoon afwachten. Zonder treinstelnummers heeft de NS ook weinig mogelijkheden voor goede publieke realtime-locatie mogelijkheden. Een ICM zegt nog niks over of het een drietje of viertje is en hoeveel toiletten er in zitten.

Tevens zouden ze in hun eigen NS-Xtra app zelf koppeling bijv. kunnen maken om ongemakken/defecten aan de trein door te geven, als ze gewoon treinstelnummers toelaten.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2015 11:27


Choo choo.....
 

18-05-2015 16:02:38
AgentX
AgentX
Quote
treinfan (ma 18 mei 2015 10:39:03 https://www.somda.nl/forum/8988/p539219/): Dat zegt hij al: "gezien DVS". Daar waren in de testfase nog materieelnummers te zien, daarna niet meer.


Sorry, maar ik vind "gezien DVS" niet echt duidelijk. DVS kan treinstelnummers aanleveren, dus waarom doen ze dat niet? Is het een privacykwestie, geldkwestie, iets technisch?
 

18-05-2015 18:12:37
Dre
Dre
Quote
aarclay (ma 18 mei 2015 11:26:03 https://www.somda.nl/forum/8988/p539228/):
Dus we kunnen beter gewoon afwachten. Zonder treinstelnummers heeft de NS ook weinig mogelijkheden voor goede publieke realtime-locatie mogelijkheden. Een ICM zegt nog niks over of het een drietje of viertje is en hoeveel toiletten er in zitten.

Voor de klant is het totaal niet interessant of de ICM-IV die hen vervoert treinstel 4216 is of treinstel 4250. Via NDOV wordt op bijvoorbeeld http://www.ovtijden.com/ actuele samenstellingsinformatie weergegeven. Dat is voor de klant afdoende (want ICM-4 slaat op het aantal bakken en echt niet op alleen de deelserie 4231-4250). Enige redenen waarom je zou willen dat de treinstelnummers bekend worden is dat de klantinformatie zo specifiek wordt dat digitaal aangegeven kan worden bij welke letter (de meeste intercitystations beschikken er nog over) de 1e klasse stopt. Voor de rest is dat totaal oninteressant

Quote
aarclay (ma 18 mei 2015 11:26:03 https://www.somda.nl/forum/8988/p539228/): Tevens zouden ze in hun eigen NS-Xtra app zelf koppeling bijv. kunnen maken om ongemakken/defecten aan de trein door te geven, als ze gewoon treinstelnummers toelaten.

Volgens mij is daar op dit moment een prima methode voor. Middels een andere app, Twitter genaamd waarop @NS_online gewoon actief is. Zo kun je je ongemakken aan treinstellen ook gewoon melden.
 

18-05-2015 18:19:15
michaben
michaben
De locatie van de rolstoel- of fietsingang kan ook fijn zijn om te weten voor reizigers. Hiervoor heb je naast de huidige informatie ook deelserie en richting (treinstel kan gedriehoekt staan en lang niet alle treinen zijn symmetrisch) nodig. Stelnummer is eigenlijk alleen belang indien de trein gesplitst wordt en je wilt controleren of je in het juiste deel zit. Dat is eigenlijk alleen van belang voor reizigers die al in de trein zitten en bij het instappen niet hebben opgelet in het hoeveelste treinstel ze gestapt zijn. Maar als je die mogelijkheid ook via externe apps wil leveren ipv uitsluitend via de eigen wifi zal het stelnummer toch in de data moeten zitten.  

18-05-2015 18:48:57
thom
thom
Volgens mij heeft het niet zoveel zin om redenen te gaan verzinnen waarom NS dat treinstelnummer door zou moeten geven.

Ik denk dat je er beter vanuit kunt gaan dat NS dat niet doet, tenzij zij vinden dat ze daar een reden voor hebben of iets mee aan kunnen sturen. Tot die tijd is het waarschijnlijk alleen onnodige data...
 


18-05-2015 18:56:38
aarclay
aarclay
...in tegenstelling tot CXX, Veolia etc die dat wel doen, wat feitelijk ook geen nut heeft.

Tijd zal het leren, en we wachten gewoon af.

Laatst bewerkt door moderator op 18-05-2015 20:57, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Choo choo.....
 

18-05-2015 21:55:47
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (ma 18 mei 2015 16:02:38 https://www.somda.nl/forum/8988/p539270/): Sorry, maar ik vind "gezien DVS" niet echt duidelijk. DVS kan treinstelnummers aanleveren, dus waarom doen ze dat niet? Is het een privacykwestie, geldkwestie, iets technisch?

https://youtu.be/WXaPhggOmds?t=20m14s

Verder: NS vindt het bedrijfsgeheim. Dat is net zo'n leuke als het verdwijnen van ProRail TNR van de publieke site. Bedrijfsgeheim... Veel duidelijker kan ik ook niet zijn. Want ofwel dat mag ik niet, ofwel er is helemaal geen goed verhaal.

Quote
aarclay (ma 18 mei 2015 18:56:38 https://www.somda.nl/forum/8988/p539292/): Tijd zal het leren, en we wachten gewoon af.

Iets met verwachtingen scheppen enzo

Laatst bewerkt door Amazonous op 18-05-2015 21:59
 

18-05-2015 22:40:25
AgentX
AgentX
Kijk, dat is een helder antwoord, dankjewel.

Opzich kan ik me er wel iets bij voorstellen, dat concurrentie ook inzicht heeft in de data die de vervoerder vrijgeeft. Hoewel ik het argument zoals dat in het gelinkte filmpje wordt genoemd wel een slap excuus vind, want een scrape uit de reisplanner en je weet als concurrentie net zo veel, namelijk hoeveel treintjes je moet (kunnen) rijden.
 

18-05-2015 23:03:27
Amazonous
Amazonous
Verdwijnen van ProRail TNR was net zo'n slap verhaal. Systeem is heel simpel: niks online zetten wat niet online moet. NS heeft genoeg leuke plannen gehad, die om dezelfde reden vaak genoeg zijn afgeschoten door management hogerop (ja, dooddoener).

Het enige leuke product van NS is ews-rpx, de webservice van de reisplanner. Die wachtwoorden weet iedereen, maar toch is het niet openbaar en er flink tegenaan praten veroorzaakt ruzie met NS. Gelukkig is het begin er: in de IFF-uitvoer (dienstregeling) komen straks doorkomststations (geen punten).

Laatst bewerkt door Amazonous op 18-05-2015 23:19
 

06-07-2015 14:23:06
albertjan9
albertjan9
In de nieuwe update van de NS Reisplanner Xtra-app is nu ook een treinradar toegevoegd: http://androidworld.nl/apps/ns-reisplanner-reisadvies-treinradar/ http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/index.html#nieuwe-ns-reisplanner-xtra-toont-actuele-info-van-bus-tram-en-metro. Hierin is alleen de locatie, de lengte en het ritnummer van de trein te zien. Geen materieelnummers.

Laatst bewerkt door albertjan9 op 06-07-2015 14:53
 

06-07-2015 14:45:22
bajansen
bajansen
Je kunt wel als je de treinradar in beeld hebt door middel van het vergrootglas zoeken op materiaalnummer waarna je hetzelfde te zien krijgt als wanneer je op de kaart op de bewuste trein zou drukken.  

06-07-2015 14:49:00
Bert13
Bert13
Hele mooie en heldere update! Enige wat er mist is een plaatje van een Mat '64 in de Treindetails, maar dat zijn details


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-07-2015 15:08:57
Sietse
Sietse
Mooie update inderdaad! Ook handig als je de trein en bus combineert. Hier en daar nog wel wat kleine details inderdaad maar dat komt vast goed. Het lukt mij alleen nog niet om de treinen te drukken, en de zoekfunctie verschijnt wel, maar hij vindt nog niets.  

06-07-2015 15:12:09
aarclay
aarclay
Ik heb het idee dat die TreinRadar soms behoorlijk overbelast is. Verder werkt het wel handig, en heb ik alle hoop dat deze informatie ook voor ontwikkelaars naar buiten komt.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-07-2015 15:12


Choo choo.....
 

06-07-2015 15:26:20
daniel_ddr
daniel_ddr
NS is blijkbaar erg hoopvol dat het juiste materieel in de juiste series rijdt... ik zag net dus een IC-bolletje over de Veluwe bewegen en tik het aan. Blijkt het een 5600 met IC-materieel (oftewel: DDZ) te zijn

Wat trein en bus combineren betreft vindt ik 'm nog wat minder handig, maargoed, als je werkt aan een straat die van Maarssen tot Nieuwegein door Utrecht heen loopt dan kan je zonder invoermogelijkheid voor een huisnummer natuurlijk nooit de juiste verbinding eruit krijgen.
Duidelijk 9292-data ook, want ook de ReisplannerXtra laat me (net als 9292) naar 'n halte vlak voor het station wandelen en dan 1 minuut in de bus zitten i.p.v. te adviseren naar het station te lopen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2015 16:30:39
DDZ7504
DDZ7504
Ironisch. Ik heb de NS eergisteren nog een PB op Facebook gestuurd hierover.  

06-07-2015 23:10:52
train85
train85
Ik zit in het testteam van de nieuwe reisplanner 4.0
Als je feedback wil geven over dit en/of wensen opmerkingen. Stuur ze in een PB naar mij toe en ik neem ze mee. Dan ga ik dat ook neerzetten in het testteam.
 

06-07-2015 23:38:56
edje
edje
1 tip is voldoende, knikker de info van 9292 eruit en zoek een beter systeem. 9292 laat met name op de bus verbindingen hele rare reizen zien.  

07-07-2015 00:01:34
jeanne
jeanne
Heb zelf geen android toestel, maar bij een kennis heb ik vanavond geconstateerd dat de voorkeursinstellingen van de trace op kaart niet worden vastgehouden bij het kantelen het toestel (portait/landscape).
Bij gebruik van de Samsung spraakmodule crash deze app.


Jeanne Kok
 

07-07-2015 08:45:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
edje (ma 06 jul 2015 23:38:56 https://www.somda.nl/forum/8988/p545200/): 1 tip is voldoende, knikker de info van 9292 eruit en zoek een beter systeem. 9292 laat met name op de bus verbindingen hele rare reizen zien.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Niet alleen voor de bus trouwens, ook voor lopen. I.p.v. in 15 minuten naar het station te lopen wordt ik consequent geadviseerd om 13 minuten naar één bushalte voor het station te lopen en dan nog 2 minuten de bus te nemen%03%
Grappig zijn ook de looptijden die 9292 fors overschat. Tik je het loopgedeelte van de reis aan en laat je via Google Maps een kaart van de route tonen dan staat daaronder een kortere looptijd voor hetzelfde traject


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-07-2015 09:37:26
wattman
wattman
Loopafstanden worden in 9292 ook wel onderschat. En het vreemdste wat ik ooit heb gezien was een looproute naar een bushalte dwars door een weiland, waar echt geen pad lag.
Maar goed we dwalen denk ik af van het onderwerp.
 

07-07-2015 11:44:11
thom
thom
Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.

Dus ook de mensen die wat langzamer lopen dan gemiddeld. Je kunt dan beter wat meer tijd rekenen en dat mensen mooi op tijd aan een halte staan, dan dat een deel van de gebruikers het consequent niet haalt en het vertrouwen in de planner kwijtraken.

Net zich grap is trouwens een bus vanuit Zeist naar Utrecht, de 1 na laatste halte uitstappen en de rest lopen naar dezelfde eindbestemming als de bus waar je inzat

Laatst bewerkt door thom op 07-07-2015 11:48
 

07-07-2015 14:27:01
mren
mren
Dat laatste is overigens 'logisch'; de meeste busboeren hebben een grote rijtijdmarge ingebouwd tussen de één-na-laatste halte en het eindpunt zodat reizigers met enige zekerheid hun overstap kunnen halen. Een reisplanneralgoritme zal dan snel zien dat uitstappen en lopen sneller is. Zo'n algoritme weet natuurlijk niet dat de geplande 5 minuten reistijd per bus er in werkelijkheid misschien maar 1 is.  

07-07-2015 16:49:05
michaben
michaben
Wat er bij looptijd mis gaat is dat bij sommige stations zo 3 minuten verschil kan uitmaken tussen voorin en achterin de trein zitten. Waar het ook mis gaat is bij stations waar bij zowel de hoofdingang als achteringang een bushalte is, zoals bij Rta. Het kan dan zomaar anderhalve minuut overstaptijd schelen door de voorlaatste halte uit te stappen ipv door te reizen tot de overstaphalte die de reisplanner adviseert. Zeker als het een intercity van 8 bakken of meer is.

Missende informatie voor reisplanners is dus:
- Accurate loopafstanden tussen haltes.
- Locatie van alle ingangen van de stations.
- Perronzones die per bak de afstand tot de ingang aangeven.
- Geplande materieelsamenstelling.

Het klinkt misschien onbelangrijk voor een reisplanner hoe lang een trein is en waar deze stopt, maar in mijn situatie is de overstap bus op ICM3 anderhalve minuut langer dan de overstap bus op ICM9 en kan dus wel degelijk het verschil maken tussen of een overstap wel of niet haalbaar zou zijn volgens de normen van de reisplanner. Op dit moment is het gebruik van een reisplanner voor mij gewoon onmogelijk aangezien de overstappen gewoon structureel veel te ruim genomen worden.
 

07-07-2015 17:13:53
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij gaat dit topic over track en tracing systemen, niet over reisplanners.

OT: wat me opvalt is dat bij de treinradar van de Reisplanner Xtra, DDAR'ren niet zichtbaar zijn. Ook niet wanneer ik loc-nummers intyp bij de zoekfunctie.
 

07-07-2015 18:07:59
albertjan9
albertjan9
Mat'64 ook niet.  

07-07-2015 18:19:40
michaben
michaben
Op railradar.nl is DDAR ook zelden te zien, op ovzoeker.nl meestal wel maar dan meestal de stellen die in Mt of op Utctw staan en niet up to date. Hetzelfde verhaal had je met 1700+ICR, maar die inzet is inmiddels sowieso voorbij. Mat '64 is daarentegen juist zeer goed te volgen hier.

Laatst bewerkt door michaben op 07-07-2015 18:20
 

07-07-2015 20:47:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (di 07 jul 2015 11:44:11 https://www.somda.nl/forum/8988/p545255/): Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.
Betrouwbaar is het juist voor geen meter, zie de eerdere opmerking over een looproute door een weiland.
Heb zelf ook al eens het advies gekregen om een rivier over te zwemmen om met een andere buslijn 1 minuut eerder op het station te zijn. Hemelsbreed was die halte namelijk wel even ver als degene om de hoek, maar 9292 zag over het hoofd dat er daar geen brug was%08%

Quote
Net zich grap is trouwens een bus vanuit Zeist naar Utrecht, de 1 na laatste halte uitstappen en de rest lopen naar dezelfde eindbestemming als de bus waar je inzat
Overstappen kwam ook voor geloof ik. En plan maar niks met doorgekoppelde lijnen in een halfuursdienst, dan laat 9292 je rustig uitstappen en een halfuur op de volgende bus wachten terwijl je gewoon kunt blijven zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-07-2015 21:00:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
albertjan9 (di 07 jul 2015 18:07:59 https://www.somda.nl/forum/8988/p545295/): Mat'64 ook niet.

Zelfs SGM heeft geen plaatje!

Wat ook erg misleidend is: Zowel voor SLT-6 als voor VIRM-6 en DDZ-6 (en daarmee ook SGM-6 en ICM-6) wordt "Lengte: 6 delen" aangegeven. Voor normale treinen maakt dat niet uit i.c.m. de bakbordjes, maar met SLT kan dat verwarring veroorzaken dat een trein van 6 delen bij de 4 stopt...

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 07-07-2015 21:03


DDZ in dienst, ik blij!
 

07-07-2015 21:09:47
bajansen
bajansen
Ik denk dat de meeste mensen die überhaupt doorhebben dat 'die blauwe bordjes naast het perron' bakbordjes zijn en stopposities aangeven wel doorhebben dat SLT6 (als het goed is) niet bij 6 stopt.  

07-07-2015 21:32:00
albertjan9
albertjan9
Quote
DDZ7504 (di 07 jul 2015 21:00:37 https://www.somda.nl/forum/8988/p545310/):
Zelfs SGM heeft geen plaatje!


SGMm dan weer wel: https://albertjanpetersen.files.wordpress.com/2015/07/screenshot_2015-07-07-21-25-28.png .Misschien wordt niet al het SGM weergegeven.

Ik vraag me trouwens af waar de treintekeningen vandaan komen. Zouden die, net als de treintekeningen op Somda van http://www.arthurstreinenpagina.nl/ komen?

Laatst bewerkt door albertjan9 op 07-07-2015 21:40
 

07-07-2015 21:48:59
DDZ7504
DDZ7504
Bij mij geeft SGM geen plaatje iig.  

07-07-2015 21:55:35
fred67nl
fred67nl
Ik kan me herinneren dat de NS jaren gelden een soort uitklapbare flyer in A4 format hebben gemaakt. Was dat niet tijdens 150 jaar spoor? Daar staan diversen type materieel in afgebeeld.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

07-07-2015 22:32:45
thom
thom
Quote
daniel_ddr (di 07 jul 2015 20:47:35 https://www.somda.nl/forum/8988/p545309/):
Quote
thom (di 07 jul 2015 11:44:11 https://www.somda.nl/forum/8988/p545255/): Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.
Betrouwbaar is het juist voor geen meter, zie de eerdere opmerking over een looproute door een weiland.
Heb zelf ook al eens het advies gekregen om een rivier over te zwemmen om met een andere buslijn 1 minuut eerder op het station te zijn. Hemelsbreed was die halte namelijk wel even ver als degene om de hoek, maar 9292 zag over het hoofd dat er daar geen brug was%08%


Ja Oké Het ging mij over de looptijden, routes zijn wel verstandig om even te checken soms

Quote
Quote
Net zich grap is trouwens een bus vanuit Zeist naar Utrecht, de 1 na laatste halte uitstappen en de rest lopen naar dezelfde eindbestemming als de bus waar je inzat
Overstappen kwam ook voor geloof ik. En plan maar niks met doorgekoppelde lijnen in een halfuursdienst, dan laat 9292 je rustig uitstappen en een halfuur op de volgende bus wachten terwijl je gewoon kunt blijven zitten.

Ja, die laatste is ook een leuke, vanuit Zeist bij halte Oorsprongpark overstappen op een andere bus die verder dezelfde route en ook eindbestemming Ut CS heeft

Laatst bewerkt door thom op 07-07-2015 22:36
 

07-07-2015 23:31:37
VIRMm1
VIRMm1
Quote
michaben (di 07 jul 2015 18:19:40 https://www.somda.nl/forum/8988/p545296/): Op railradar.nl is DDAR ook zelden te zien, op ovzoeker.nl meestal wel maar dan meestal de stellen die in Mt of op Utctw staan en niet up to date. Hetzelfde verhaal had je met 1700+ICR, maar die inzet is inmiddels sowieso voorbij. Mat '64 is daarentegen juist zeer goed te volgen hier.


Wat ik dan weer opmerkelijk vind want alle 1700 locomotieven zijn gewoon voorzien van Track and Tracing systemen.
Met de app/t&t systemen voor Ns intern kan ik ook gewoon alle 1700 loccen volgen. Ddar stammen staan er niet in, net als ICRm voorheen ook niet.
 

07-07-2015 23:44:24
thom
thom
Is het niet zo dat een deel van het materieelpark doormeldt via een T&T module, en een deel via het reizigers info systeem?

Laatst bewerkt door thom op 07-07-2015 23:44
 

08-07-2015 15:34:48
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij zit het altijd aan elkaar gekoppeld. Bij de T&T NS Intern kan ik bij ieder materieelnummer een treinnummer zien. Wanneer het materieel GDST staat, staat er altijd het laatst gebruikte treinnummer of het geplande toekomstig treinnummer.  

08-07-2015 20:47:11
thom
thom
Ja, dat snap ik, maar het ging mij om de manier waarop het materieel zich meld aan het systeem  

08-07-2015 21:56:30
aarclay
aarclay
Ik geloof dat een trein zich op twee manieren kunnen aanmelden. Via OBIS, wat de IC-treinen dus doen, en het jaren-oude T&T-systeem. Ik heb gehoord dat OBIS meer mogelijkheden biedt, zo worden via dit platform ook storingen doorgegeven aan de wal, en heeft het Reizigers-Tel-Systeem ook samengewerkt hiermee.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-07-2015 21:57


Choo choo.....
 

09-07-2015 08:34:29
Dre
Dre
"Meer mogelijkheden", dat zal de reden zijn dat de 1700 in openbare traceringssystemen tussen Ut en Es steevast als 2800 aangegeven wordt en het in Dv afgetrapte stel gemakshalve maar meegaat naar Es en daar in een zwart gat verdwijnt dat in Dv uitkomt.

Dan zijn de systemen in SGM, Mat '64 en DM '90 toch een stuk betrouwbaarder. Uit eigen waarneming zit daar een vrijwel 100% overeenkomst tussen daadwerkelijke inzet en inzet volgens bijvoorbeeld http://www.railradar.nl/

Laatst bewerkt door Dre op 09-07-2015 08:36
 

09-07-2015 08:37:29
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (wo 08 jul 2015 21:56:30 https://www.somda.nl/forum/8988/p545422/): Ik geloof dat een trein zich op twee manieren kunnen aanmelden. Via OBIS, wat de IC-treinen dus doen, en het jaren-oude T&T-systeem. Ik heb gehoord dat OBIS meer mogelijkheden biedt, zo worden via dit platform ook storingen doorgegeven aan de wal, en heeft het Reizigers-Tel-Systeem ook samengewerkt hiermee.


Boord-wal verbinding staat er helemaal los van. Voor zover ik weet kan alleen SLT dat, en een paar virmen zijn ermee uitgerust.

Via obis aanmelden bij de treinradar doet overigens SLT ook, samen met virm, DDZ en icm
 

09-07-2015 14:43:50
aarclay
aarclay
Nu het getrokken materieel nog...


Choo choo.....
 

09-07-2015 17:10:17
thom
thom
Dat zal wel als oorzaak hebben dat al het getrokken materieel van NS International is en niet van NSR.  

06-12-2015 15:45:27
michaben
michaben
Ik heb weer eens zitten kijken naar mogelijkheden om hulpmiddelen voor omloopconstructie te maken op basis van de traceersystemen. Op zich kun je namelijk eenvoudig een treinstel volgen, en daarmee zien op welke volgende trein er gekeerd wordt. Door dit elke dag op te nemen en de stelnummers te 'anonimiseren' krijg je een overzicht waar bijvoorbeeld trein 5246 dagelijks op keert.

Om voorbeeld te geven, dit is een stukje uit wat ik vandaag heb opgenomen. Op basis van GPS is het dichtstbijzijnde station binnen een bepaalde straal opgezocht zodat ook opgenomen wordt waar een stel bijgeplaatst of afgetrapt wordt. Eerste lijstje op basis van materieel, tweede op basis van trein:
Quote
482 5239 (bet-ehv) 5246 (ehv-tbu) 5245 (tbu-ehv) 5252 (ehv-tbu) 5251 (tbu)
961 6846A (rm) 6841V (rm-mtr) 6858A (mtr-bk)
963 6837V (ec-mtr) 6854A (mtr-rm)
965 5287V (ldd)


Quote
12643 8739+9403 (wp-almo) 8739 (lls-lw)
12644 8736 (mp-kpnz) 9403+8736 (lls-rsw)
12645 9426+8709 (asdl-lls) 9426 (lls-gerp)
12646 9423 (hrn-zl) 8709+9423 (lls-hfd)


Geheel nauwkeurig is het niet, zoals de 965 die blijkbaar op Ldd staat momenteel maar nog het treinnummer van gisteravond uitzend. En de 12644 die volgens het systeem al gecombineerd is voor bij Lls zelf aankwam. Bij aftrappen hetzelfde: het stel wordt in het systeem al afgetrapt voor deze op het station is, en verdwijnt dan ook compleet uit de datastroom tot deze weer in dienst komt in een andere trein. Maar degelijke zaken pik je er wel zo uit gelukkig.

Het lastigste deel van omloopconstructies zijn echter de LM ritten, en die zijn momenteel niet altijd te zien in de datastroom van openov, aangezien deze op basis van treinnummer is. Ik zie echter op enkele sites wel dat er blijkbaar nog een andere datastroom is waar alle treinstellen in voorkomen, ook treinstellen die niet aan een (publiek) treinnummer gekoppeld zitten. Weet iemand waar deze stream vandaan komt? Er zal weliswaar geen treinnummer in voorkomen, maar met tijd + positie kom je qua omloopconstructie er ook wel uit.
 

06-12-2015 15:51:27
fred67nl
fred67nl
Weer een prima hulpmiddel voor het vinden van de omlopen.

Maakt mijn werk weer wat makkelijker.

Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

06-12-2015 20:35:51
Amazonous
Amazonous
Als je nou heel even wacht tot Infoplus uit PPV komt, krijg je materieelnummers. Dan heb je een veel degelijkere datastroom dan OBIS-data gekoppeld aan RITInfo.  

02-02-2016 07:20:44
Daan!
Daan!
Goedemorgen

Ik gebruik OV-zoeker om te kijken waar treinen en bussen zijn en eventueel om te kijken met weken stel ze rijden
Sinds gister echter laat OV-zoeker geen treinen meer zien. Weet iemand hoe dit kan?

Laatst bewerkt door moderator op 02-02-2016 07:24, reden: Bericht verplaatst.
 

02-02-2016 07:22:29
1700fan
1700fan
Ik had er 2 weken geleden ook al last van. Alleen bussen kon ik zien.

Laatst bewerkt door 1700fan op 02-02-2016 07:23
 

02-02-2016 07:24:13
PimTH
PimTH
De bron ligt er (tijdelijk?) uit.  

02-02-2016 07:44:09
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Daan! (di 02 feb 2016 07:20:44 https://www.somda.nl/forum/8988/p567184/): Goedemorgen

Ik gebruik OV-zoeker om te kijken waar treinen en bussen zijn en eventueel om te kijken met weken stel ze rijden
Sinds gister echter laat OV-zoeker geen treinen meer zien. Weet iemand hoe dit kan?
OVradar.nl idem.


#DiscoverEU
 

02-02-2016 09:19:15
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het achterliggende systeem bij NS ligt er uit, ze zijn in ieder geval bezig om het weer aan de praat te krijgen.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl