Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen
Forum: Algemeen - Algemeen
06-06-2012 17:43:31
fred67nl
fred67nl
Quote
aarclay (wo 06 jun 2012 13:47:07 https://www.somda.nl/forum/8988/p393953/): Ga daar maar niet van uit. Voor de NS en ProRail is het normaal gesproken niet interessant om dit aan de reiziger door te geven. En maar goed ook, anders was het hoofddoel van Somda in één klap weg


Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

06-06-2012 19:33:10
phantom
phantom
Zo'n gedachte had ik dus ook al.
Niet iedereen hoeft automatisch maar "mis"bruik van die dingen te maken als men erbij kon.
Ik denk werkelijk dat het voor de mensen met wensen die hier al langer ronlopen,het een fraaie aanvulling zou kunnen zijn als men hier via wat voor vorm dan ook cargo en reizigers mat zou kunnn volgen.
Persoonlijk denki k dat een simpele versie van het kunnen volgen van een cargo of reizigers trein al genoeg is,de die hards die trein nummers of iets in die trend willen weten komen er toch wel achter


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-06-2012 21:54:42
Johan-41
Johan-41
en wat heeft het vanuit NS-oogpunt gzien voor toegevoegde waarde?  

06-06-2012 22:28:28
aarclay
aarclay
Quote
fred67nl (wo 06 jun 2012 17:43:31 https://www.somda.nl/forum/8988/p393981/): Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.

Ga even je mond met zeep wassen

Daar hebben we al ong. 200 (?) man voor, die niet graag uit hun neus willen eten, en hun spot-hobby uit wil voeren.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-06-2012 22:29


Choo choo.....
 


07-06-2012 10:04:26
thom
thom
Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is?

Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan.

Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...

Laatst bewerkt door thom op 07-06-2012 10:05
 

07-06-2012 11:10:39
phantom
phantom
Quote
Johan-41 (wo 06 jun 2012 21:54:42 https://www.somda.nl/forum/8988/p394019/): en wat heeft het vanuit NS-oogpunt gzien voor toegevoegde waarde?

Waarom moeten die daar perse wijzer van worden ?
Wat heb je er als reiziger aan om te horen in de winter dat je trein niet rijd vanwege gladheid,dit nadat je een helse dag op je werk hebt gehad.
(t is een simpel voorbeeld ik weet t)
Het is tegenwoordig al heel snel dat men vind dat een persoon of bedrijf er beter van moet worden voor men geneigd is wat te doen,dubbel zo jammer als het al geld genoeg heeft en krijgt en er vaak op de ingers wordt getikt omdat men het niet zo goed doet op bepaalde vlakken.
Terug on topic:
Het lijkt me nog steeds interessant,al geloof ik graag dat dat systeem er niet op berekend is als er ineens zoveel dataverkeer bij komt.
Anderzijds is dan de vraag als dat systeem dat niet kan hebben,hoe heeft men dan destijds uitgerekend wat aan computers en dergelijke genoeg is om het voor ns en dergelijke wel in de lucht te houden ?
Wat valt er trouwens voor bijzonders te halen uit een scherm waarop je een kaart hebt en je ziet wat voor soort trein waar rijd en wat zijn bestemming is dit met evt vertragingstijd erbij ??
Terrorisme lijkt me ver gezocht,die zoeken wel een station op,en als iemand wil springen dan zoekt die echt niet 1st online op welke trein er komt en of die wel goed genoeg is.
(voorbeelden zijn niet fraai ik besef dat goed)
Maar ik snap niet wat volgens mijn voorbeeld (dat het schadelijk is voor het bedrijf) als een hobbyist zulk dingen ziet staan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-06-2012 11:29:18
AlbertP
AlbertP
Dat is het ook niet, maar het levert geen geld op (hoewel dat nog maar de vraag is als hobbyisten het systeem gebruiken om een bijzonder treinstel te "achtervolgen" en dus meer gaan treinreizen) dus dan gebeurt het tegenwoordig ook niet.  

07-06-2012 12:02:33
Noodrem
Noodrem
Wellicht is het vloeken in de kerk; maar het ziet er naar uit dat NSR wel degelijk tracking informatie gaat verlenen aan de reizigers. Hetzij in een andere vorm dan de Zwitsers dat nu doen, of de meesten op Somda dat hopen.

Heb onlangs deelgenomen aan een proef met betrekking tot het informeren van reizigers over de te verwachte drukte in de trein. NSR kijkt hierbij naar de materieelsamenstelling van het betreffende treinnummer en de historie van reizigersaantallen (Synnovate?).
Momenteel zou die informatie statistisch zijn; het systeem reageert niet op afwijkingen zoals het missen van treinstellen of inzet van ander materieel. Aangegeven werd dat het plan is om interne tracking informatie te koppelen aan de informatievoorziening zodat de informatie actueel wordt. Immers, wanneer SLT IV+IV gepland staat, maar door een defect rijdt er enkel een SLT-IV, dan heeft dat direct invloed op de drukte in de trein.

Nu nog niet beschikbaar, maar NSR is dus wel degelijk bezig met 'tracking voor reizigers'.
 

07-06-2012 12:07:22
daniel_ddr
daniel_ddr
En aanvullend daarop (was zelf ook tester van de ´comfortplanner´): men wil ook proberen in die informatie rekening te houden met verstoringen in de treindienst. Daardoor kan een trein op normale lengte immers ook ineens drukker worden.
Net als naar mogelijkheden de verdeling van de drukte in de trein weer te geven.

Had zelf trouwens wel als suggestie gegeven die informatie dan ook elders te tonen (bijvoorbeeld op de TBPs, maar op de AV was ook een veelgegeven suggestie) zodat je niet steeds je reis moet plannen om ´m te kunnen zien. Dat plannen doe je immers niet steeds weer voor een reis die je dagelijks maakt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-06-2012 14:55:05
Johan-41
Johan-41
"Goh, laat ik eens kijken waar treinstel 4084 uit hangt"

Oftewel, NSR moet een hoop geld uitgeven om dit voor een handjevol hobbyisten mogelijk te maken dit via wat voor mogelijkheid op te vragen. Denk je nu echt dat dat lonend is?

Ik ben het met jullie eens dat het bruikbaar is voor de zogenaamde 'comfortplanner', maar om nu voor elk treinnummer de treinstelnummers kenbaar te maken, dat heeft absoluut geen toegevoegde waarde. De gemiddelde reiziger weet echt geen verschil tussen treinstel 9561 of 8661!
 

07-06-2012 17:32:29
phantom
phantom
Quote
Johan-41 (do 07 jun 2012 14:55:05 https://www.somda.nl/forum/8988/p394076/): "Goh, laat ik eens kijken waar treinstel 4084 uit hangt"

Oftewel, NSR moet een hoop geld uitgeven om dit voor een handjevol hobbyisten mogelijk te maken dit via wat voor mogelijkheid op te vragen. Denk je nu echt dat dat lonend is?



Das nou dus ook exact waar t om draait.
Het gaat niet om de doorsnee reiziger,die willen maar 1 ding en dat is een trein.
Het originele idee van dit draadje was dus ook geheel niet opgezet met het idee als de doorsnee reiziger in the spotlight.
Bovendien is het geen vereiste dat NSR een hoop geld uit MOET geven,er zijn vele manieren om dit soort dingen te regelen waarbij NSR NIKS hoeft te doen qua poen.
Al geeft NSR wel vaker poen uit aan dingen die niet ,slecht,of na hele lange tijd pas doen wat het behoort te doen,dus........
(al zal ik met die laatste zin vast wel tegen iemand z'n zere been schoppen,alles behoort gezegd te kunnen worden)

Laatst bewerkt door phantom op 07-06-2012 17:34


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-06-2012 18:37:26
fred67nl
fred67nl
Quote
aarclay (wo 06 jun 2012 22:28:28 https://www.somda.nl/forum/8988/p394023/):
Quote
fred67nl (wo 06 jun 2012 17:43:31 https://www.somda.nl/forum/8988/p393981/): Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.

Ga even je mond met zeep wassen

Daar hebben we al ong. 200 (?) man voor, die niet graag uit hun neus willen eten, en hun spot-hobby uit wil voeren.


Spots zijn er genoeg en daar kan door de gebruiker wel wat mee gedaan worden. Gelukkig gebeurt dat ook.
Waar het mij om gaat is dat ik de voorspellingen graag weer terug zie komen op Somda. Als ik een doorkomststaat met voorspellingen opvraag worden er geen voorspellingen gedaan. %09%

Ik zou zelf graag de moeite willen doen om de omlopen te vinden. Helaas woon ik op een plek in NL waar geen treinen voorbij rijden. Ook werk ik doordeweeks en heb dus geen tijd om langs de spoorlijn te gaan staan danwel te zitten. Ik ben dus afhangkelijk van de spots, die soms meer vraagtekens oproepen dan dat ze antwoorden geven.

Het Track en Trace systeem kan er voor zorgen, dat ik als gebruiker van Somda, de omlopen makkelijker kan vinden, omdat ik de werkelijke inzet kan zien en dat ik daardoor als gebruiker de omlopen kloppender kan maken, waarbij verstoringen voor vraagtekens zullen blijven zorgen %02%

Ik ben het wel met je eens dat voor een aantal de lol van de hobby weg is. Maar ik ben het niet met je eens dat het daarbij om 200 man gaat.
Er is echter op Somda meer te doen dan allen spots invoeren, zodat Somda voor velen een interesante site blijft

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

07-06-2012 21:22:46
drentheicm
drentheicm
Quote
phantom (do 07 jun 2012 11:10:39 https://www.somda.nl/forum/8988/p394050/):
Wat heb je er als reiziger aan om te horen in de winter dat je trein niet rijd vanwege gladheid,dit nadat je een helse dag op je werk hebt gehad.
(t is een simpel voorbeeld ik weet t)
Niet zo'n goed voorbeeld. Het lijkt me voor iedereen fijn om te weten dat je trein niet meer rijdt en wellicht ander vervoer moet zoeken o.i.d.
 

07-06-2012 22:59:47
ZJ37
ZJ37
Quote
fred67nl (do 07 jun 2012 18:37:26 https://www.somda.nl/forum/8988/p394092/):
Het Track en Trace systeem kan er voor zorgen, dat ik als gebruiker van Somda, de omlopen makkelijker kan vinden, omdat ik de werkelijke inzet kan zien en dat ik daardoor als gebruiker de omlopen kloppender kan maken, waarbij verstoringen voor vraagtekens zullen blijven zorgen
Uit het Tracking & Tracing systeem dat NS gebruikt zou je theoretisch wel omlopen kunnen reconstructueren, maar dat is nogal lastig.

Het enige dat T&T laat zien zijn de doorkomsttijden van treinstellen voor en na de meeste knooppunten. Bij treinen die uit meer treinstellen bestaan kun je de volgorde dan wel halen uit de doorkomsttijden die T&T dan logischer wijs kort achter elkaar registreert.

Echter niet bij elk knooppunt staan T&T / GPS bakens of staan deze voorbij de splitsingen. Zo kun je van de doorkomsten te Ass vaak weinig maken: hier registreert T&T alle treinen van/naar Hlm/Amr/Hn langs hetzelfde doorkomstpunt. Je moet dan wel per treinstel de geschiedenis van enkele bakens terug gaan bekijken om te zien waar het stel vandaan komt en welke andere treinstellen er eventueel meegingen.
 

07-06-2012 23:35:45
Johan-41
Johan-41
Quote
phantom (do 07 jun 2012 17:32:29 https://www.somda.nl/forum/8988/p394085/):

Das nou dus ook exact waar t om draait.
Het gaat niet om de doorsnee reiziger,die willen maar 1 ding en dat is een trein.
Het originele idee van dit draadje was dus ook geheel niet opgezet met het idee als de doorsnee reiziger in the spotlight.
Bovendien is het geen vereiste dat NSR een hoop geld uit MOET geven,er zijn vele manieren om dit soort dingen te regelen waarbij NSR NIKS hoeft te doen qua poen.


Er is altijd wel iemand binnen NSR die er iets voor zou moeten doen, dus die maakt uren, en die kosten nu eenmaal geld. Voor een handje vol wat hier op somda zit (nogmaals, er reizen op jaarbasis miljoenen reizigers met de trein) gaan ze dat echt niet doen!

NSR rijdt treintjes, en hoeft niet de (luie?) hobbyisten het naar de zin te maken. Ga gewoon langs de lijn staan en laat je jezelf verrassen!

En daarbij, de omlopen welke destijds op somda terecht kwmamen zijn niet voor niks er af gehaald %08%
 

08-06-2012 08:08:18
gvttreinen
gvttreinen
Quote
thom (do 07 jun 2012 10:04:26 https://www.somda.nl/forum/8988/p394047/): Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is? Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan. Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...
V&D misschien niet maar voor de scheepvaart en luchtvaart zijn goede 'T&T systemen' gewoon publiekelijk toegankelijk, kijk en huiver: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx (scheepvaart) en http://casperflights.com/unified/?location=eham (luchtvaart, met 15 minuten vertraging maar voor actuele info kan je op abonneren.)
Volledige info met zelfs 'materieelínfo'!
 

08-06-2012 08:57:35
waalkade
waalkade
Naar mijn weten worden de gegevens gefilterd. Dus echt volledig zijn ze niet.
Overigens, bij AIS moet je een aantal gegevens handmatig invoeren. dat invoeren kan je nalaten of bewust fout doen.
Zeker vissers laten collega's niet het achterste van hun tong zien.

Laatst bewerkt door waalkade op 08-06-2012 08:58
 

09-06-2012 10:18:42
phantom
phantom
Quote
Johan-41
Er is altijd wel iemand binnen NSR die er iets voor zou moeten doen, dus die maakt uren, en die kosten nu eenmaal geld.
.
.
TEnzij er betrouwbare personen van bv een forum zouden zijn die de gegevens mogen inzien en er mee werken,dan kan die o zo drukke ns man rustig verder patience spelen op de pc
(waar een wil is,is.....)
Quote
Johan-41
Ga gewoon langs de lijn staan en laat je jezelf verrassen!
En daarbij, de omlopen welke destijds op somda terecht kwamen zijn niet voor niks er af gehaald %08%


Ik heb er weing problemen mee om langs de lijn te gaan staan,het gaat om het feit dat in bepaalde omstandigheden het makkelijk kan zijn als er een hulpmiddel is.
Bovendien was het wel een erg nare verassing om te merking dat doorkomsten niet meer mogelijk waren met cargo erin verwerkt.
Er zal best een goede reden voor geweest zijn,maar zulke (voor mij in elk geval)nare verassingen hoeven ze op somda niet meer te doen hoor.
Wordt er niet blij van %04%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-06-2012 11:45:17
fred67nl
fred67nl
Wat al behulpzaam zou zij is het aantal bakken. Met de aankomst- en vertrekstaten en de gegevens op, waar is de trein, zou ik verder komen met de omlopen als nu.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

09-06-2012 11:57:55
webguy
webguy
Ik test ook de "comfort planner", maar weet dat de NS stil zit. Comfort is nu op trein niveau, maar kan ook specifieker op bakniveau, en dan kan je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat mensen beter spreiden in een trein.

Hoewel het waarschijnlijk niet op het niveau wordt dat Somda verwacht (treinstel a rijdt trein b op positie x,y met snelheid z), en vanzelfsprekend op doorsnee reizigers of forenzen wordt gericht, denk ik dat de actuele locatie van treinen op termijn wel beschikbaar komt.

Laatst bewerkt door webguy op 09-06-2012 11:58


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

10-06-2012 12:12:29
john563
john563
Ik kan je een tip van de sluier oplichten effe wachten tot de OBIS in de V-IRM klaar is. Dan gaat er naast track en trace nog een syteem aan.  

10-06-2012 15:49:38
fred67nl
fred67nl
Bedank voor het oplichten van de sluier. Zo wordt het alleen maar spannender.

Wanneer is het de bedoeling dat OBIS klaar is?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

10-06-2012 18:42:08
AgentX
AgentX
En wat mogen we dan verwachten van dat systeem?  

10-06-2012 18:45:40
john563
john563
Ik zei toch een tip van de sluier, meer mag ik niet zeggen.......

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-06-2012 18:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

10-06-2012 21:38:30
279
279
binnenkort kan iedereen alle treinstellen en lokken tot op de meter nauwkeurig
thuis en onderweg volgen. dan zijn ook die lastige vragen niet meer nodig...
 

10-06-2012 22:21:08
aarclay
aarclay
Kan nog wel even duren.... 15% van de VIRM heeft afgelopen half jaar OBIS gekregen. Dus met de rest van de VIRM's + de VIRM4 zal dit nog wel een jaar of wat duren....

Laatst bewerkt door aarclay op 10-06-2012 22:21


Choo choo.....
 

10-06-2012 23:54:00
DingeZ
DingeZ
De inbouw van OBIS bij de VIRMs staat inderdaad gepland tot 2013 (kunnen ze daarna meteen aan de V250s beginnen). Maar dit bericht zegt wel dat het volgsysteem al wordt ingebouwd, ze wachten alleen met activeren totdat alle (intercity)treinen het hebben  

11-06-2012 00:03:58
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (vr 08 jun 2012 08:08:18 https://www.somda.nl/forum/8988/p394149/):
Quote
thom (do 07 jun 2012 10:04:26 https://www.somda.nl/forum/8988/p394047/): Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is? Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan. Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...
V&D misschien niet maar voor de scheepvaart en luchtvaart zijn goede 'T&T systemen' gewoon publiekelijk toegankelijk, kijk en huiver: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx (scheepvaart) en http://casperflights.com/unified/?location=eham (luchtvaart, met 15 minuten vertraging maar voor actuele info kan je op abonneren.)
Volledige info met zelfs 'materieelínfo'!
Deze voor de luchtvaart is zelfs live: http://www.flightradar24.com/

Laatst bewerkt door ZJ37 op 11-06-2012 00:04
 

11-06-2012 05:48:51
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Vanaf nu gaan we het hier weer uitsluitend en alleen over t&t-systemen hebben.


Groet, Spiketrain
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-06-2012 13:29:52
110573
110573
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je inlogt op het internet bij OBIS, zie je een pop-up met in welke trein je zit en daarnaast geeft het systeem ook actuele informatie over de trein op de schermpjes aan de reizigers. Dit houdt in dat het OBIS in ieder geval 'weet' waarin het hangt.
Dan moet een doorschakeling naar de 'buitenwereld' van de trein d.m.v. een site/app of iets dergelijks, toch een kleine stap zijn? (lijkt mij)
 

11-06-2012 13:37:10
AgentX
AgentX
Dat is vast iets wat we in dat mysterieuze nieuwe systeem naast OBIS mogen verwachten...  

11-06-2012 16:53:44
aarclay
aarclay
Ik denk dat het een kwestie is om aan de 'wal'-kant iets leuks te bouwen om de treinen te kunnen weergeven. Hopelijk verwerken ze dit in de API voor ontwikkelaars.


Choo choo.....
 

22-06-2012 19:06:33
dennistd
dennistd
Alle treinen van Arriva in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/
Zie ook http://www.lc.nl/friesland/regio/article14995053.ece/Treinen-Arriva-te-volgen-met-mobieltje
 

22-06-2012 22:32:30
AgentX
AgentX
Oh, dat is wel heel netjes! Als NS hier nou ook mee gaat werken... En nog beter, de CARGO-vervoerders ook %02%

Laatst bewerkt door AgentX op 22-06-2012 22:32
 

20-02-2013 12:30:54
fred67nl
fred67nl
Quote
john563 (zo 10 jun 2012 12:12:29 https://www.somda.nl/forum/8988/p394424/): Ik kan je een tip van de sluier oplichten effe wachten tot de OBIS in de V-IRM klaar is. Dan gaat er naast track en trace nog een syteem aan.


Tis nu bijna maart 2013. Al wat meer bekend?? %02%
 

20-02-2013 17:07:39
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het zal allicht gekoppeld zijn aan het telsysteem wat nu proefdraait in de ICM's in de 3600. Met de proef-app kan je nu precies zien welke ICM-stellen er in een bepaalde trein rijden. Ook de ICM's zonder telsysteem zijn er in zichtbaar! Als al het VIRM er ook mee voorzien is dan zal dat allicht uitgebreid worden.  

20-02-2013 17:11:34
mren
mren
Dat is zonder app ook te zien want de gesplitste/gecombineerde stelnummers worden ook al netjes aangegeven bij het wifi-beginscherm.  

28-02-2015 23:31:33
trainz2009
trainz2009
De meeste NS treinen waren te volgen via treinviewer.azurewebsites.net (site inmiddels offline) alle stelnummers waren hierop te zien. Ook was zichtbaar waar de trein zich bevond.

Een alternatief op dit moment is ovradar.nl, hierop zijn ook de stelnummers zichtbaar.
 

28-02-2015 23:36:51
michaben
michaben
Ah die is nieuw, tot op heden stond volgens mij alleen Arriva op die site qua treinen en verder alleen bus, tram en metro. Maar blijkbaar geeft de NS nu ook stelnummers door, dat opent mogelijkheden als deze data gearchiveerd en doorzoekbaar zou worden, nooit meer een bijzondere trein kwijt, en erg handig voor omlopen achterhalen %08%  

28-02-2015 23:40:38
thom
thom
Nou weet niet of je daar zo vanuit moet gaan, toont die ook de treinen buiten de dienstregeling om, extra en LM..?

Laatst bewerkt door thom op 28-02-2015 23:41
 

28-02-2015 23:50:11
AgentX
AgentX
Nog niet, maar wanneer ook materieelnummers zichtbaar worden kan dat natuurlijk redelijk eenvoudig gedaan worden. Feit is in elk geval dat NS er actief mee bezig is.  

28-02-2015 23:52:46
michaben
michaben
Ik zeg niet dat dit het gehele spotten zal vervangen, maar het kan wel een goed hulpmiddel zijn. En bij bus, tram en metro heb ik eerder al buiten dienst ritten gezien op deze site, en bij de NS zie ik nu ook het nodige LM rondom Hfdo. En ik zie de 2617 als 74078 ook gewoon rijden momenteel, al geeft de site deze aan onder nummer 4078 (maar hij rijdt tussen Utg en Amr).

Laatst bewerkt door michaben op 28-02-2015 23:57
 

28-02-2015 23:58:03
thom
thom
Dat valt dan niet tegen, desondanks kon ik een extra LM treintje er net niet in terug vinden namelijk.  

01-03-2015 00:09:26
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (za 28 feb 2015 23:50:11 https://www.somda.nl/forum/8988/p529327/): Feit is in elk geval dat NS er actief mee bezig is.

Neen. Dit is data in de categorie "maandagochtend weer offline" voor zover nu bekend.
 

01-03-2015 00:11:56
AgentX
AgentX
Dan nog is het zo dat ze ermee bezig zijn. Op die website die nu weer offline is, las ik dat de maker een IT'er bij NS met veel vrije tijd is. Dus laten we hopen dat dat zo blijft en dat zijn werkgever zijn werk serieus neemt.  

01-03-2015 09:34:35
michaben
michaben
En inmiddels lijkt de NS alweer verdwenen te zijn van ovradar, alleen de Arriva treinen zijn nog te zien. Het leek gisteravond op zich redelijk te werken, op de 591 na die met 130km/u op Rtd stilstond, terwijl deze in werkelijkheid tussen Rta en Gd onderweg was (de snelheid klopte dus wel). En in Den Haag waren twee treinen ontspoort, deze gaven een positie door ergens waar geen spoor lag. Maar dat doet vermoeden dat het dus wel echt de GPS positie is die men doorgaf gisteravond.

Ben benieuwd of het ooit nog permanent online komt. Vrijwel elke vervoerder heeft deze informatie tegenwoordig online, de treinen van Arriva in het noorden zijn al een tijdje te volgen op deze manier, ook vervoerders die voor hun concessie moeten vechten i.p.v. deze cadeau krijgen, dus qua bedrijfsgevoeligheid zal het wel meevallen.
 

01-03-2015 10:25:33
sebasss
sebasss
Bij mij rijden de NS treinen nog netjes door. http://prntscr.com/6b9fgl

Laatst bewerkt door sebasss op 01-03-2015 11:26
 

01-03-2015 10:32:08
michaben
michaben
Dan is het systeem blijkbaar weer online gekomen, dat kun je ook gewoon melden hoor

Overigens jammer dat ovzoeker.nl de NS nog niet toont, die heeft namelijk een zoekfunctie voor een specifiek voertuignummer: http://ovzoeker.nl/#A10241 (Arriva Spurt 10241).

Laatst bewerkt door michaben op 01-03-2015 10:42
 

01-03-2015 11:11:31
Sietse
Sietse
OV zoeker toonde de info gisteren wel. En daarbij kon je inderdaad zoeken. Ik heb dat getest met de treinen waar ik in heb gezeten afgelopen week, en ongeveee de helft was inderdaad terug te vinden op de opstelterreinen van Arnhem, Zutphen, Enschede en Utrecht Cartesiusweg %08%  

01-03-2015 12:08:42
aarclay
aarclay
Ik denk eerder dat OVradar begrip heeft dat de locaties en stelnummers nog niet mogen worden getoond, en daarom de NS-treinen van de kaart heeft geveegd.

Met de eigenaar achter de offline gehaalde Treinviewer heb ik contact gehad, en hij spant zich in om de data publiekelijk te maken, maar die beslissing ligt niet bij hem, maar de grote organisatie die de NS heet. Verder was de site eigenlijk alleen voor interne doeleinden geweest, als hobby-projectje.


Choo choo.....
 

01-03-2015 12:16:59
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aarclay (zo 01 mrt 2015 12:08:42 https://www.somda.nl/forum/8988/p529368/): Ik denk eerder dat OVradar begrip heeft dat de locaties en stelnummers nog niet mogen worden getoond, en daarom de NS-treinen van de kaart heeft geveegd.
Bedoel je hier niet ovzoeker? Ovradar toont nog steeds nstreinen en materieelnummers


Dick van den Hoven
 

01-03-2015 12:19:05
aarclay
aarclay
Jep, verwarring alom met twee sites.....


Choo choo.....
 

01-03-2015 13:25:30
skywave
skywave
Neuh de treintjes waren weg van OVradar omdat het ophaal-scriptje bij Stichting OpenGeo stuk was gegaan, die haalt het elke keer op zodat de boel bij NS niet overbelast raakt. Dat moest herstart worden

En ik heb de intentie om met dit grapje tot het einde[1] aan door te gaan, ik heb bijzonder weinig respect voor het gebrek aan transparantie vanuit NS en de overvloed aan bureaucratie waardoor mooie projecten als dit een stille dood sterven om smoesjes als bedrijfsgevoelige informatie en dat het niet allemaal correct is. Juist de vervoerders die moeten inschrijven op concessies publiceren een stuk meer dan de NS...
Daarnaast is het in de andere transportsectoren zoals water en luchtvaart het doodnormaal dat posities beschikbaar zijn (via AIS/ADS-B) en in die sectoren speelt het veiligheids-dingetje veel meer dan op de spoorwegen.

[1] ik vermoed maandagochtend 8:30

Laatst bewerkt door skywave op 01-03-2015 13:31
 

01-03-2015 13:31:24
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (zo 01 mrt 2015 00:11:56 https://www.somda.nl/forum/8988/p529331/): Dan nog is het zo dat ze ermee bezig zijn. Op die website die nu weer offline is, las ik dat de maker een IT'er bij NS met veel vrije tijd is. Dus laten we hopen dat dat zo blijft en dat zijn werkgever zijn werk serieus neemt.

Dan zou men het niet opzettelijk uit DVS hebben gesloopt, om het nu via een achterdeur weer te introduceren. Verder, zie @Skywave. Ik zou niet meteen willen twijfelen of de beste man maandag ook nog IT'er is, maar het punt lijkt me helder. Binnen NS bestaat dit al jaren, en dat is nu (per ongeluk wss.) openbaar gekomen. Verwacht er verder erg weinig van voor nu.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-03-2015 13:32
 


01-03-2015 13:38:16
skywave
skywave
Die IT'er hoeft niet te vrezen, denk wel dat de HC die dit op twitter heeft gezet een herinnering krijgt van de sociaal media beleid.

Mijn interpretatie is dat een IT'er het op een interne socale media site heeft gezet en dat het per ongeluk door een HC is getwitterd.
Vervolgens is het beetje viraal gegaan, gezien het aantal mensen gezien dat dit soort kaarten interessant vind verrassend hoog is, namelijk niet alleen treinspotters maar ook gewone reizigers.

Via-via heb ik wel vernomen dat er een discussie speelt om deze data te gaan gebruiken in de NS-apps, net zoals dat er op de spoorparade een demo draaide. Hoop wel dat het "succes" van die tweet iig positief werkt.
 

01-03-2015 13:44:26
Amazonous
Amazonous
Daarom wilde ik ook niet meteen van de daken schreeuwen dat die ITer straks een probleem heeft, maar je begrijpt m'n punt Het zal inderdaad op Yammer rond zijn gegaan waarna het per ongeluk openbaar kwam.

Er zijn vage plannen, maar om na dit kaartje meteen te stellen dat er echt actief aan gewerkt wordt om het hele gebeuren openbaar te maken...... Dan eet ik m'n schoenen op Helemaal inclusief snelheden en dergelijke.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-03-2015 13:47
 

01-03-2015 14:21:15
aarclay
aarclay
Quote
skywave (zo 01 mrt 2015 13:38:16 https://www.somda.nl/forum/8988/p529389/): Die IT'er hoeft niet te vrezen, denk wel dat de HC die dit op twitter heeft gezet een herinnering krijgt van de sociaal media beleid.

Het was geen officiële NS-website, en normale HC's hebben in principe geen idee over de regeltjes m.b.t reisinformatiedoorvoer van NS-data naar buiten. Dus de beste HC kon het ook niet weten.

Inmiddels is OpenOV ook begonnen met een datastroom van de actuele treinposities, dus er zal de komende tijd wel het een en ander gebeuren. Ik vrees niet het ergste in ieder geval, maar meer een doorbraak waarop men al jaren aan het wachten is.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-03-2015 14:22


Choo choo.....
 

01-03-2015 15:12:24
michaben
michaben
Op OVZoeker werkt het nu ook weer, dus als iemand wil weten waar de 9514 zich nu bevind:
http://ovzoeker.nl/#N9514
 

01-03-2015 15:32:54
Frontier
Frontier
Leuk systeem, het spoor was/is de laatste sector waar zoiets nog niet beschikbaar was/is. Hopelijk worden t.z.t. treinen bestaande uit een loc+rijtuigen ook zichtbaar. %02%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-03-2015 15:22:01
ICE11
ICE11
Inderdaad leuk, maar helaas werkt het zoeken van een bestemde voertuig bij mij niet altijd....  

02-03-2015 15:24:36
treinfan
treinfan
Als een voertuig niet aan een rit gekoppeld zit in het systeem, is het voertuig inderdaad niet te vinden.  

02-03-2015 16:58:19
aarclay
aarclay
LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan.

Verder blijft het de vraag of de datastroom met materieelnummers nog blijft doorlopen, en of de kraan tzt zal worden dichtgedraaid. Twijfels.. vragen...twijfels...


Choo choo.....
 

02-03-2015 18:53:42
ICE11
ICE11
Het zijn inderdaad denk ik voertuigen, die GDST staan, die ik niet zie!

By the way: Kan het zijn, dat de rijrichting ook niet altijd juist wordt weergegeven? Bij voorbeeld actueel "lijn 633 richting Middelburg" terwijl deze rit naar Zierikzee rijdt.
 

02-03-2015 19:36:01
Sietse
Sietse
Aarclay: "LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan."



Sommige leegmat-ritten dan weer wel. Op dit moment rijdt er een plan V 955 ter hoogte van Velp. In de titel staat Sprinter Enschede, trein 7055, waarschijnlijk zijn vorige rit.

Laatst bewerkt door Sietse op 02-03-2015 19:38
 

02-03-2015 19:43:01
thom
thom
Rijdt rond als 89035.

Bestaat er ergens nog een overzicht eigenlijk van de treinnummer serie's en dan ook de bijsturings nummerseries ed?

Laatst bewerkt door thom op 02-03-2015 19:50
 

02-03-2015 19:51:26
Amazonous
Amazonous
Niet openbaar, is bedrijfsgeheim tegenwoordig  

02-03-2015 19:53:17
michaben
michaben
Leegmat en GDST treinen na hun laatste rit lijken een signaal uit te blijven zenden met het laatst gebruikte treinnummer. Zo staan de stellen die van de 2858 en 556 afgetrapt zijn netjes op het emplacement van Rtd, stellen die te Zl afgetrapt worden verdwijnen echter wel. Waarschijnlijk dus omdat bij aftrappen op het eindpunt de kerende stellen een nieuw nummer krijgen, kan het oude nummer blijven hangen in het systeem voor het rangeerdeel. Terwijl bij aftrappen op de rit het nummer behouden blijft voor het treindeel dat doorgaat.  

02-03-2015 21:30:00
Amazonous
Amazonous
Quote uit de OpenOV-mailinglijst:

Wat ik beetje van publieke bronnen bij elkaar heb gescharreld, is het een API van het Cognos project. Cognos is beter bekend als het instapproeven project.
Op basis daarvan kan je denk ik wel concluderen dat het uiteindelijk uit gaat, al was het alleen al omdat ze ongetwijfeld veel geld neerleggen bij CGI om die API in de lucht te houden.

Je kan ook zien dat het een CGI project is, gezien het matchen van materiaal aan trein redelijk slecht gaat. Ze doen een combo van InfoPlus RITinfo (geen ARNU ritinfo) en de GPS tracer van OBIS en het onderhoudssysteem als er geen OBIS is.

Ik weet niet hoe de IT architectuur bij NS eruit ziet, dus spreek wat vermoedens uit. T&T beschouw ik overigens ook als een onderhoudssysteem.
De URL is overigens de URL die ook werd gebruikt door de instapp app dus die datastroom was eigenlijk al bijna 2 jaar "beschikbaar".

Als er een API komt dan zal die ongetwijfeld op EWS-RPX (de interne api van RPX) komen met ook ongetwijfeld de materiaalnummers eruit gesloopt. De publieke NS-API is een doodgeboren kindje waar NS geen echt beleid voor lijkt te hebben. Het opendata beleid van NS komt er helaas op neer dat ze hun dochterbedrijfje, een (slecht werkend) website-je hebben laten bouwen voor "Open Data". "Open Data" moet je niet verwarren met opendata overigens.


Aangezien het een openbare mailinglijst betreft kunnen we dat hier wel plaatsen lijkt mij.

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-03-2015 21:33, reden: Typefout
 

02-03-2015 22:08:59
DingeZ
DingeZ
Ovradar doet het bij mij helemaal niet, maar ik weet niet of dat aan mij ligt. Ovzoeker doet het wel. De bediening is alleen niet zo denderend. Wat ik he meeste mis is een dienstregeling aan het stel gekoppeld (bijvoorbeeld zoals op http://tracker.geops.ch/?z=14&s=1&x=551334.3356&y=6854875.7104&l=transport ). Nu is het beetje zoeken wat de rit is die de trein/bus/metro rijdt. Daarnaast is het jammer dat als een trein uit meerdere stellen bestaat er maar één wordt getoond.

Laatst bewerkt door moderator op 03-03-2015 13:42, reden: Muggeziftmdodus verwijderd.
 

02-03-2015 22:39:06
Amazonous
Amazonous
Die koppeling is inderdaad lastig, want er zijn eigenlijk weinig gegevens om echt goed te koppelen met ARNU of DVS  

03-03-2015 10:07:33
nougo
nougo
Bij ovradar kun je wel zien welke rit er wordt gereden, met welke stellen en wat de actuele snelheid is. Het is aardig dat het gros van de treinen (op basis van de GPS trackers) net 2 a 3 km/u onder baanvaksnelheid rijdt. (veel 136 / 138 km/u waar 140 mag) maar ook dat het kortstondig wel eens iets meer is (142 km/u).

De Eyeopener (voor mij als leek) is het volgen van de treinen in combinatie met de dienstregeling. Bijvoorbeeld hoe vaak de 1900 zijn snelheid bij Beukenlaan tot onder 20 km/u moet laten zakken of moet stoppen om vervolgens weer op te schakelen naar 60 omdat hij geen vrije baan heeft naar het station in Eindhoven, terwijl de daarvoor lopende 800 gewoon zonder tussentijdse remming en aanzetten Eindhoven in kon. Je zou bijna denken dat de seindichtheid daarmee niet optimaal is. Inderessant ! (En door beroepsmatigen waarschijnlijk al veelvuldig geconstateerd en onderzocht)
 

03-03-2015 11:16:35
thom
thom
Of de trein is dan simpelweg iets te vroeg waardoor er nog geen rijweg instelling (mogelijk) is.  

03-03-2015 12:57:23
DingeZ
DingeZ
Ovradar is inderdaad behoorlijk compleet (de interface is niet heel mooi, maar wel functioneel). Op mijn eigen laptop doet ie het alleen niet.

Laatst bewerkt door moderator op 03-03-2015 13:43, reden: Muggeziftmdodus verwijderd.
 

03-03-2015 15:32:42
skywave
skywave
Zeker een firewall waar port 8000 geblokkeerd is? Als je Google DNS gebruikt, PDOK (de kaart erachter) werkt niet zo lekker met Google DNS.  

03-03-2015 16:39:23
nougo
nougo
@ Thom : Het kan zijn dat er goederentreinen tussen zitten want die worden niet weergegeven.
Een mooie integratie zou ovradar met kubus.mailspool zijn. Als je dat als extra tabblad in OV tijden . com monteert.. Ja, dan heb je iets om de hele dag te schermstaren

Laatst bewerkt door nougo op 03-03-2015 16:39
 

03-03-2015 16:53:43
AgentX
AgentX
Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.  

03-03-2015 18:18:17
sjoerd
sjoerd
Quote
nougo (di 03 mrt 2015 10:07:33 https://www.somda.nl/forum/8988/p529670/): Bij ovradar kun je wel zien welke rit er wordt gereden, met welke stellen en wat de actuele snelheid is. Het is aardig dat het gros van de treinen (op basis van de GPS trackers) net 2 a 3 km/u onder baanvaksnelheid rijdt. (veel 136 / 138 km/u waar 140 mag) maar ook dat het kortstondig wel eens iets meer is (142 km/u).

De Eyeopener (voor mij als leek) is het volgen van de treinen in combinatie met de dienstregeling. Bijvoorbeeld hoe vaak de 1900 zijn snelheid bij Beukenlaan tot onder 20 km/u moet laten zakken of moet stoppen om vervolgens weer op te schakelen naar 60 omdat hij geen vrije baan heeft naar het station in Eindhoven, terwijl de daarvoor lopende 800 gewoon zonder tussentijdse remming en aanzetten Eindhoven in kon. Je zou bijna denken dat de seindichtheid daarmee niet optimaal is. Inderessant ! (En door beroepsmatigen waarschijnlijk al veelvuldig geconstateerd en onderzocht)

Nou, dat laatste is niet zeker. Er wordt van alles bijgehouden maar soms de meest voor de hand liggende zaken niet. Gewoon naar voren blijven brengen.
 

03-03-2015 18:50:50
fred67nl
fred67nl
Quote
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p529717/): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.


Werkt nu weer uitstekend!


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

03-03-2015 18:59:41
Amazonous
Amazonous
Quote
nougo (di 03 mrt 2015 16:39:23 https://www.somda.nl/forum/8988/p529716/): @ Thom : Het kan zijn dat er goederentreinen tussen zitten want die worden niet weergegeven.
Een mooie integratie zou ovradar met kubus.mailspool zijn. Als je dat als extra tabblad in OV tijden . com monteert.. Ja, dan heb je iets om de hele dag te schermstaren

Als het een officieel datastroompje wordt ga ik logging openbaar maken, kun je je kapot staren erop Op dit moment lijkt me dat echter geen strategische zet.

Laatst bewerkt door Amazonous op 03-03-2015 19:00
 

03-03-2015 21:05:56
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
fred67nl (di 03 mrt 2015 18:50:50 https://www.somda.nl/forum/8988/p529740/):
Quote
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p529717/): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.


Werkt nu weer uitstekend!

Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding.
 

03-03-2015 21:46:55
fred67nl
fred67nl
Bij mij ook weer niet. Ik weet dat de beheerder van de site er gisterennacht mee bezig was. Mogelijk dat hij er nu ook mee bezig is.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

03-03-2015 22:10:12
albertjan9
albertjan9
De Arriva-treinviewer (http://treinviewer.nl) werkt ook al enige tijd niet meer...  

04-03-2015 08:35:32
nougo
nougo
Quote
michaben (ma 02 mrt 2015 19:53:17 https://www.somda.nl/forum/8988/p529618/): Leegmat en GDST treinen na hun laatste rit lijken een signaal uit te blijven zenden met het laatst gebruikte treinnummer.


Zo is op dit moment (8:34) is in OVradar NS stel 954 als rit 6894 te zien op de Heuvellandlijn van Mt naar Hrl (ter hoogte van Houthem). Het zal wel een LM rit zijn naar Heerlen

Laatst bewerkt door nougo op 04-03-2015 08:36
 

04-03-2015 17:33:50
michaben
michaben
Ik krijg trouwens de indruk dat de rijtuignummers op ovradar in willekeurige volgorde vermeld worden. Terwijl de informatie via ovtijden altijd in de juiste volgorde staat, lijkt het erop dat de treinen hier allemaal afzonderlijk hun positie doorgeven en deze data gecombineerd wordt, maar zonder dat er bekend is welk stel er voorop loopt.  

04-03-2015 17:36:39
AgentX
AgentX
Quote
martijnmet (di 03 mrt 2015 21:05:56 https://www.somda.nl/forum/8988/p529760/):
Quote
fred67nl (di 03 mrt 2015 18:50:50 https://www.somda.nl/forum/8988/p529740/):
Quote
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p529717/): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.


Werkt nu weer uitstekend!

Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding.


Die fout kreeg ik dus ook. Lijkt af en toe wel en niet te werken...
 

04-03-2015 20:05:19
fred67nl
fred67nl
Quote
michaben (wo 04 mrt 2015 17:33:50 https://www.somda.nl/forum/8988/p529914/): Ik krijg trouwens de indruk dat de rijtuignummers op ovradar in willekeurige volgorde vermeld worden. Terwijl de informatie via ovtijden altijd in de juiste volgorde staat, lijkt het erop dat de treinen hier allemaal afzonderlijk hun positie doorgeven en deze data gecombineerd wordt, maar zonder dat er bekend is welk stel er voorop loopt.


Klopt! Die ervaring heb ik nu ook.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

04-03-2015 20:09:34
fred67nl
fred67nl
Quote
AgentX (wo 04 mrt 2015 17:36:39 https://www.somda.nl/forum/8988/p529915/):
Quote
martijnmet (di 03 mrt 2015 21:05:56 https://www.somda.nl/forum/8988/p529760/):
Quote
fred67nl (di 03 mrt 2015 18:50:50 https://www.somda.nl/forum/8988/p529740/):
Quote
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 https://www.somda.nl/forum/8988/p529717/): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.


Werkt nu weer uitstekend!

Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding.


Die fout kreeg ik dus ook. Lijkt af en toe wel en niet te werken...


Vanmiddag gemailt naar de beheerder van OVtijden.
Hij mailde terug dat hij wat capaciteitsproblemen heeft, waardoor het niet goed loopt. Het heeft wat tijd nodig om het op te lossen.

Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

05-03-2015 19:57:47
michaben
michaben
Ook wel grappig, de 4067 (2941 + 2120) en 9760 (2984) hobbelen nu achter elkaar aan tussen Gv en Bkh, waarschijnlijk op weg naar Ldd. In werkelijkheid zal dit een lange LM trein (79762 vermoed ik) zijn, maar beide treinen zijn in T&T onder hun oude nummer blijven hangen en worden dus afzonderlijk weergegeven.

Laatst bewerkt door michaben op 05-03-2015 19:57
 

05-03-2015 20:00:11
treinfan
treinfan
Kleine correctie: het systeem dat jij bedoelt is niet gelijk aan Track&Trace, dat is een ander systeem.  

05-03-2015 21:31:31
thom
thom
Eigenlijk klopt de inhoud ook niet meer met de naam van het topic, Track&Trace is het interne systeem van NSR, en we hebben het hier eigenlijk over alle openbare volgsystemen...  

05-03-2015 23:28:54
albertjan9
albertjan9
De inhoud klopt best; Het interne systeem van NSR heet Tracking & Tracing.  

05-03-2015 23:53:05
sfj
Titel ietsje aangepast omdat deze door nieuwe ontwikkelingen de lading niet meer dekt.

Laatst bewerkt door sfj op 05-03-2015 23:53


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-03-2015 18:27:59
fred67nl
fred67nl
Het lijkt er op dat de volgorde van het materieel op OVradar nu wel klopt. Dit aan de hand van de spots in Zl.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

06-03-2015 18:34:57
Amazonous
Amazonous
Zou ook moeten kunnen inderdaad, er zit een MaterieelVolgnummer-element in de datastroom.  

07-03-2015 12:37:20
abcde
abcde
Ovradar.nl en Ovzoeker.nl tonen ook alle bussen etc, waardoor het wat onoverzichtelijk wordt. Is er ook zo'n site waarop alleen de treinen getoond worden ?  

07-03-2015 14:53:19
mren
mren
Je kan toch een selectie maken per bedrijf dat je wil zien?  

07-03-2015 15:01:34
skywave
skywave
railradar.nl ?  

07-03-2015 15:36:08
fred67nl
fred67nl
Helemaal fantasties!!! %02%%08%%02%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

07-03-2015 17:44:16
nohab
nohab
Kun je daarop ook bepaalde nummers zoeken?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-03-2015 21:40:56
dennistd
dennistd
Er lijken nu trouwens flink wat treinen niet weergegeven te worden, zowel niet op ov/railradar als ovzoeker.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl