Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Verwijder discussie uit je favorieten

Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen

Donderdag 12 aug 2010 - 11:52:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Nou, alles is een beetje teveel gezegd. Laten we het erop houden dat keesje actief is binnen de NS.

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 05 mrt 2015 om 23:51:07

Donderdag 12 aug 2010 - 16:24:46
himym
himym
Sleutelwoord is Track & Trace

Donderdag 12 aug 2010 - 17:27:06
StationGdr
StationGdr
Kan ik dat ook krijgen???

Donderdag 12 aug 2010 - 17:31:04
magnus
magnus
Flickr magnussouverein
Nee

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Donderdag 12 aug 2010 - 17:37:37
StationGdr
StationGdr
En hoezo Nee??

Donderdag 12 aug 2010 - 17:40:59
salieri
salieri
Omdat het misschien niet voor particulieren is?
Lijkt me nogal logisch eigenlijk, maar oke.

Donderdag 12 aug 2010 - 18:22:52
lucky
lucky
Waarom is iedereen gelijk weer zo kortaf?

@StationGdr: Track and Trace is een systeem binnen de NS waar ze via de pc kunnen volgen waar bepaalde treinen in Nederland rijden. Bepaalde mensen binnen de NS hebben toegang tot een beveiligde website. Deze website is dus niet bedoeld voor particulieren buiten de NS.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:12:28
StationGdr
StationGdr
Ok bedankt voor de informatie, ik vindt het eigenlijk wel raar dat dit niet voor de buitenstaander te krijgen is want je hebt wel spotters site's zoals SOMDA en nog wat andere maar zoiets als track en trace bestaat nog niet voor de gewone spotter, misschien dat het een keer tijd wordt om te kijken of er ook een track en trace site voor de ''gewone'' spotter kan worden gemaakt.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:19:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)

Donderdag 12 aug 2010 - 20:21:28
mdj
mdj
Kan jij als buitenstaander zo in het inkoopsysteem van -pak em beet- de V&D, omdat jij perse die soort kussentjes wilt? Volgens mij niet, en volgens mij duurt dat nog wel een tijdje voordat je daar in kunt...

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:22:14
StationGdr
StationGdr
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)
Nee dat kan ik mij niet herrineren, wat was toen het ''probleem'' dan?

Donderdag 12 aug 2010 - 20:50:29
salieri
salieri
Vroegah hadden wij omlopen op de site staan. Maar dat moest eraf gehaald worden, omdat de NS dit bedrijfsinformatie vindt en daardoor niet openbaar mag zijn.
Maar goed, je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre dit (in principe) juist is, want als er mensen aan het spotten zijn, komt die info eigenlijk ook naar buiten

Donderdag 12 aug 2010 - 21:53:50
keesje
keesje
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)
Eigenlijk zou ik niet weten waarom een programma als Tracking & Tracing geheim zou moeten zijn voor de buitenwereld. Je kunt er treinstellen mee zoeken in het land en that's it. Verder haal je geen treinnummers en omlopen uit dat programma, waarbij dat laatste liever niet door de NS uitgebreid aan de buitenwereld wordt vertoond.

Er zijn vandaag de dag ook veel tracking-programma's in de luchtvaart, waarbij alles te zien is: vluchtnummers, snelheid, hoogte, welk toestel de vlucht heeft en je ziet waar het toestel van seconde tot seconde vliegt. Zo uitgebreid is T&T bij langen na niet.

Vrijdag 13 aug 2010 - 08:30:16
gerard4653
gerard4653
Zijn er geen invloedrijke Somda leden die de openbaarheid van T&T kunnen bevorderen, zoals dat zo mooi in ambtelijke taal heet?

Vrijdag 13 aug 2010 - 08:58:07
MDDM
MDDM
Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 aug 2010 - 09:22:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
MDDM: het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Ik heb liever dat 'View' openbaar wordt gemaakt, kan je al het treinverkeer volgen!

Vrijdag 13 aug 2010 - 09:46:28
MDDM
MDDM
Nu niet meteen het onderste uit de kan willen hè

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:15:44
ns1700
ns1700
dat heet ongeduldig wachten op software die misschien wel goed betrouwbaar is

maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:21:05
keesje
keesje
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Het zou me wel wat tijd schelen in ieder geval! Want ik ben zelf de laatste die achter al die afwijkende inzetten aan ga hollen buiten.

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:52:33
Noodrem
Noodrem
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Een beetje naar het voorbeeld van de Zwitsers?

Zaterdag 14 aug 2010 - 23:11:01
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.

Voor goed, als je echt graag wilt weten hoe het eruit ziet:
fotoalbum.claij.nl

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 14 aug 2010 om 23:11:55

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 00:55:49
smarkie
smarkie
aarclay: Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.
schijnt niet alleen, het is ook zo rijdend personeel kan er ook bij, hoop zoekwerk naar het linkje en dan heb je er weinig aan lol

Laatst bewerkt door smarkie op Zondag 15 aug 2010 om 00:56:14

Mcn NS International Rtd

Zondag 15 aug 2010 - 01:07:00
ruysdael
ruysdael
Ben ik even blij dat er bij mijn werkgever in elk personeelshuisje een scherm hangt met het Track & Trace van het bedrijf. Kan ik van te voren precies zien welke wagen het ik heb (en of dat goed of fout is ).

Laatst bewerkt door ruysdael op Zondag 15 aug 2010 om 01:07:18

Zondag 15 aug 2010 - 01:28:21
AlexNL
AlexNL
Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be

Zondag 15 aug 2010 - 07:17:30
dionysus
dionysus
Op zich kan je als je wilt via T&T op elk willekeurig tijdstip bijvoorbeeld opvragen waar bijvoorbeeld nu de 4444 zich bevind. Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Zo heb je er eentje ter hoogte van de voormalige snelweg afslag Zevenhuizen, maar er staan er nog wel meer. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Donderdag 31 mrt 2011 om 11:24:28

Zondag 15 aug 2010 - 10:01:50
keesje
keesje
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be
Aleen zie je hier geen materieelnummers. Bij T&T zie je juist alleen materieelnummers. Om te weten te komen in welke trein en positie een stel zit, zul je moeten kijken bij een zogenaamd detectiepunt, welke zijn gelegen rondom de 'uitvalswagen' van een groot knooppunt. Ook uit de geschiedenis van een stel kun je zien waar het vandaan is gekomen en in combinatie met de doorkomsttijden op die detectiepunten kun je het treinnummers wel herleiden.

Wat betreft de site van Infrabel, die waren zojuist de weg even kwijt: Trein IR 609 is gezien op de HSL t.h.v. Brecht!

Zondag 15 aug 2010 - 10:20:31
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
IR609 is de pendel naar station Noorderkempen, bestaande uit M6 stuurstand+M6-rijtuig+reeks 13+M6-rijtuig+M6-stuurstand. Die hoort daar gewoon thuis.

De Belgen hebben geen NMBS-Hispeed die met een goederenloc en een paar paarse rijtuigen heel stoer willen doen en veel teveel geld vragen, men exploiteert een betaalbare binnenlandse trein op de HSL.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 15 aug 2010 - 21:02:21
aarclay
aarclay
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 21:08:22
salieri
salieri
Is het nog wel leuk om te gaan spotten, als je alle stellen al kan opzoeken via T&T?

Laatst bewerkt door salieri op Zondag 15 aug 2010 om 21:08:36

Zondag 15 aug 2010 - 21:14:16
2296
2296
Ja en nee.
Ja, omdat je dan weet dat het stel wat je op de foto wil hebben ook op die lijn rijdt.
Nee, omdat het verrassings effect dan weg is.

Laatst bewerkt door 2296 op Zondag 15 aug 2010 om 21:14:44

Zondag 15 aug 2010 - 21:18:33
thom
thom
aarclay:
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?
Omdat dat juist in dat plaatje is opgeslagen...

Zondag 15 aug 2010 - 21:25:15
luytjes
luytjes
Wat Tracking & Tracing in feite doet, is precies hetzelfde als wat de echte treinspotters op deze site ook doen: op een vaste locatie treinspotten en nummertjes bijhouden. Oftewel: we hebben ons eigen T&T-systeem al, maar dan in menselijke vorm

Zondag 15 aug 2010 - 21:30:05
aarclay
aarclay
Ja, maar met een magneetcode, of iets met een leesbare code? (denk aan streepjescode).
Ik heb er al eerder hier iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.

Maar waar vind men die plaatjes bij de deuren dan? Onderaan bij de treeplank?

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 15 aug 2010 om 21:30:17

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 21:44:46
thom
thom
Zal wel RFID of magneetcode achtigs zijn idd.

Plaatjes zitten vaak boven de deuren.

Zondag 15 aug 2010 - 22:11:24
gertjan
gertjan
dionysus: Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Die meetpunten staan ook bij de GOTCHA meetpunten van ProRail?
Of ... beide systemen geven de informatie aan elkaar door?

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Maandag 16 aug 2010 - 09:32:08
jorgo
jorgo
Waarom draait dat systeem niet volledig op GPS positionering? Oftewel wat is de reden dat men een kostbaar infrastructureel systeem heeft aangelegd? Betrouwbaarheid?

Maandag 16 aug 2010 - 09:44:18
edje
edje
Flickr spoorkeerl
ouderdom, volgens komt het systeem nog voor de grote opmars van het GPS Systeem.

Maandag 16 aug 2010 - 09:48:02
ari
ari
Ik heb me wel eens laten vertellen dat continue informatieoverdracht te duur was vanwege het (toenmalige, ten tijde van het systeemontwerp dus) afrekenmodel met de provider van mobiele verbindingen.
Verbetering van het systeem op dit punt staat overigens wel op het wensenlijstje van NSR.

Maandag 16 aug 2010 - 11:15:27
broek53
broek53
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 16 aug 2010 om 11:15:58

Maandag 16 aug 2010 - 11:27:25
jorgo
jorgo
Boven staat dit:
dionysus: Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan.
Er is kennelijk wel GPS, maar daar draait het systeem dan in de basis niet op. Dat laatste is wat me verbaasde.

Maandag 16 aug 2010 - 12:20:41
ari
ari
Hieronder een link (naar een artikel uit 2003) dat aardig beschrijft hoe T&T werkt(e). In hoeverre de huidige werking van T&T en afnemende applicaties hiervan verschilt durf ik niet te zeggen. Mijn kennis heeft daarvoor een te hoog "Ik heb me wel eens laten vertellen" gehalte.

www.computable.nl

Maandag 16 aug 2010 - 13:28:36
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?

Maandag 16 aug 2010 - 13:30:04
keesje
keesje
Ook de rijrichting en de tijd is dan af te lezen.

Dinsdag 17 aug 2010 - 12:04:39
smarkie
smarkie
dennistd: Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?
De boordcomputer is uitgerust met een gps-ontvanger, een gsm-modem en een database met coördinaten van de spoorwegknooppunten (de hoofd- en kopstations) waar de treinen van samenstelling kunnen wisselen. Op basis van het satellietsignaal wordt gedetecteerd wanneer een trein een knooppunt (ofwel detectiepunt) passeert, waarna de boordapplicatie de positie berekent.

of wel de trein heeft verbinding met gps voor zijn exacte positie en dit wordt doorgegeven via gprs aan de centrale computers van ns.
eerste stukje is net als autonavigatie maar dan zonder grafische weergave

Laatst bewerkt door smarkie op Dinsdag 17 aug 2010 om 12:05:18

Mcn NS International Rtd

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:15:59
MDDM
MDDM
ns1700:maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder
Dat is dagelijks terug te lezen in de foute spot topic

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:17:30
keesje
keesje
En je kunt er alle zwaar overdreven berichten mee nakijken, als er weer eens een reizigerstrein schijnbaar ergens met -7 is binnengekomen...

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:21:22
MDDM
MDDM
Ligt er aan waar die vandaan komt en waar ie binnen loopt. Maar dit is way off topic

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 17 aug 2010 - 22:02:08
thom
thom
broek53: Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.
Mjam da's ook zo...

Staat me wel bij dat die grijze plaatje voor materieel indentificatie ook gebruikt werden op de tankplaten.
Op tankhok zat een lees-unit en als plaatje voorbij kwam wist de pomp meteen het stelnummer.
Geen idee of dat nog werkt eigenlijk...

Woensdag 18 aug 2010 - 09:22:13
waalkade
waalkade
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be
De deense spoorwegen hebben ook zoiets.

Donderdag 31 mrt 2011 - 12:27:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Actuele ontwikkeling (en antwoord op de vraag van StationGdr): www.treinenweb.nl

Donderdag 31 mrt 2011 - 13:31:33
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...

Laatst bewerkt door nielske90 op Donderdag 31 mrt 2011 om 13:31:48

Donderdag 31 mrt 2011 - 13:44:45
treintim
treintim
@Edje: idd. ja, ik wilde er net serieus op gaan reageren, totdat ik plots vorig bericht las. Maargoed, voorkomt wel mooi dat ik erin trap.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 31 mrt 2011 om 14:12:13

Donderdag 31 mrt 2011 - 14:03:16
edje
edje
Flickr spoorkeerl
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 www.somda.nl): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...
Ook altijd fijn als er iemand gelijk gaat roepen dat het een 1 April grap is, zeg dan niks.... Nu trapt er dus niemand meer in.

Donderdag 31 mrt 2011 - 14:10:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat was ook mijn insteek. Mja, *kuch*

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Donderdag 31 mrt 2011 - 14:14:40
aarclay
aarclay
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 www.somda.nl): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet
Heb je ook al eens stil gestaan dat bedrijven ook vanuit het buitenland kunnen opereren?

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 31 mrt 2011 om 14:14:52

Choo choo.....

Donderdag 31 mrt 2011 - 17:47:19
bart84
Moderator
bart84
Ook de veel gebruikte afkorting H.O.N. (Handelend onder de Naam) is in dit opzicht niet geheel ondenkbaar.

Mvg. Bart

Vrijdag 01 apr 2011 - 03:09:25
ruysdael
ruysdael
En dit is geen grap:

www.flyabb.com

Hier is wel het e.e.a. te volgen. Vrij interessant, geen treinstelnummers maar okee, dit is een leuk beginnetje.

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:09:56
aarclay
aarclay
Ja, maar deze is niet accuraat. Deze heeft zelfs een verouderde dienstregeling en werkt ook performance-technisch gezien baggertraag.

Wel leuk bedacht, maar het kent toch zijn nadelen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:14:00, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:27:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik test m nu vanuit trein 1735 en hij is inderdaad niet bepaald nauwkeurig. Terwijl ik ongeveer net de HSL onderdoor reed voorbij Ztmo gaf hij aan dat ik al bij Mda was. Toch is het een grappig syteem, ik vraag me af waar de info precies vandaan komt...

Laatst bewerkt door SleutelMan op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:28:28

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:31:54
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
De dienstregeling is handmatig ingevoerd o.b.v. het spoorboekje en de vertrekstaten. Verdere uitwerking is echter nooit gerealiseerd, vertragingen, spoorwijzigingen, enz.

Het inkloppen van de dienstregeling (bij nieuwe drgl e.d.) was dermate tijdrovend dat het project stop is gezet. Vandaar de verouderde dienstregeling en dergelijke.

Laatst bewerkt door Kars op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:33:02

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:34:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Allright. Maar er worden toch wel GPS gegevens gebruikt om de treinen te localiseren lijkt me? Dat is alsnog onderdeel van het T&T systeem waar NSR niet zo openlijk mee is. En die onnauwkeurigheid valt op zich wel te verklaren, je kunt GPS zelf zo nauwkeurig instellen als je wilt. In dit geval is het een afweging denk ik van wel grofweg de goede locatie maar niet op de detail (zo gaat het met militaire GPS informatie ook...)

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:37:00
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Nee, op dit moment rijden ze op Livetrein zoals het precies volgens dienstregeling zou moeten. Is dus nog niks ´live´ aan. Het had gekoppeld moeten worden aan de AV van de NS (dat is wel mogelijk) maar door bovengenoemde redenen hebben we het project gestopt.

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:56:20
ZJ37
ZJ37
Zo'n 'live-systeem' laat ook alleen maar zien waar de treinen zich (zouden moeten) bevinden.

Het T&T systeem laat juist alleen posities zien van waar materieeleenheden (treinstelnummers/locnummers) zich bevinden op de landkaart. Dit systeem zegt dan weer niks over welke trein ze rijden.

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: casperflights.com Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:08:35
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Ja, dat is toch live? Als hij laat zien waar de treinen zich zouden moeten bevinden. Er van uitgaande dat de AV juist is.

En aangezien T&T intern is kon dat natuurlijk niet gebruikt worden. Vergeet ook niet dat dit al een tweetal jaren geleden is ontwikkelt. In ieder geval is het toen om diverse redenen stop gezet door ons. Onder andere dus door de tijd van het invoerwerk.

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:23:36
ZJ37
ZJ37
T&T is niet live, je ziet de treinen niet bewegen. Alleen op bepaalde punten doorkomen of - als je er om vraagt - de actuele positie. In T&T zie je geen treinnummers en snelheden, alleen materieelnummers.

In die live-programma's is het precies omgekeerd: je ziet treinnummers en snelheden, maar geen materieelnummers.

Dat is wat ik wilde laten zien met die flighttracking: daarin zie je alles in één. Op het spoor bestaat zoiets niet (dus mét bewegende treinen, met snelheden, met treinnummers en met materieelnummers).

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:36:51
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Ik bedoelde dat LiveTrein in principe wel live is/had kunnen zijn.

Maar zoiets als dat uit de luchtvaart is inderdaad ideaal.

Laatst bewerkt door Kars op Vrijdag 01 apr 2011 om 11:37:05

Vrijdag 01 apr 2011 - 13:25:51
verschuyl
verschuyl
Dat zou gaaf zijn als zo'n systeem er ook voor de treinspotter zou zijn:D Maar dan is Somda ook bijna niet meer nodig om spots in te voeren:(

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Vrijdag 01 apr 2011 - 13:39:17
abbm
abbm
Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.

Vrijdag 01 apr 2011 - 15:36:42
aarclay
aarclay
Met Train Tech Supplies bedoel je? Die andere is verouderd zoals ze al zeiden.
Het zou kunnen, ja. Treinenweb heeft al een contract met die firma afgesloten...

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 01 apr 2011 om 15:37:13

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 16:42:20
bultena
bultena
ZJ37 (vr 01 apr 2011 10:56:20 www.somda.nl):

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: casperflights.com Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...
Dit systeem is niet real time maar loopt achter. Beter en wel real time is: www.geluidsnet.nl

Vrijdag 01 apr 2011 - 16:52:11
aarclay
aarclay
Dat flight-systeem loopt trouwens achter ja, dat is bekend. Maar met een abonnement heb je die gegevens haast real-time.

Overigens niet alle vliegtuigen staan erop vermeld, omdat die neit allemaal een nodige transponder hebben. De data gaat overigens gewoon door de ether en met een speciale antenne en apparatuur kan je die onderscheppen.

Oh ja, en over dat Track & Trace (TrainTrace) systeem van TreinenWeb:
www.treinenweb.nl

**Badum...tsj**
Maar dat hadden de meesten al gemerkt, hoewel Sleutelman er wel ingetrapt lijkt te zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 01 apr 2011 om 16:55:32

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 21:00:22
thom
thom
abbm (vr 01 apr 2011 13:39:17 somda.nl): Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.
Ja, gaan we doen, en dan plakken we op elke trein gewoon doodleuk een GPSR ontvanger van Somda, dat zal NSR leuk vinden

Woensdag 06 apr 2011 - 17:55:45
metrofan
metrofan
En wat moet ik hier van denken: kubus.mailspool.nl

Live or not?

Kijk ook eens op www.fotobos.net

Woensdag 06 apr 2011 - 18:05:52
Somda
Gast
Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!

Laatst bewerkt door op Woensdag 06 apr 2011 om 18:20:25

Woensdag 06 apr 2011 - 18:47:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Ik heb net de tr. 36760 en 36769 vergeleken met de werkelijkheid (ik heb zicht op de Merwede-Lingelijn): tussen de passage op de kaart en werkelijke passage van de trein zat 7 seconden.

Groet, Spiketrain

Woensdag 06 apr 2011 - 20:28:31
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Het is echt wel een leuk systeem, want als gemeld wordt dat er vertraging is, zie je hem ook op de vertraagde tijd rijden. Maar als dit niet gebeurt, simuleert ie net of ie op tijd is. Verder ziet het er wel professioneel uit!

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 06 apr 2011 - 21:42:36
thom
thom
Tales (wo 06 apr 2011 18:05:52 somda.nl): Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!
Een kaart die het treinverkeer actueel toont, zal vast geen informatie uit de toekomst tonen lijkt me zo
Realistischer lijkt me dat die Webcam gewoon vertraagd uitzend, want doodnormaal is met die dingen...

Woensdag 06 apr 2011 - 21:50:39
treinfan
treinfan
Dat is niet het geval (vertraging in de webcam is hooguit een enkele seconde), maar in de spoorkaart zitten geen snelheden van treinen verwerkt. Die zijn immers niet uit de actuele vertrektijden te halen. Op zich niet verwonderlijk dat het mooie systeem niet 100% overeenkomt met de realiteit.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 06 apr 2011 om 21:51:12

[Bezig met laden...]

Woensdag 06 apr 2011 - 22:02:27
thom
thom
Daar heb je ook nogwel een punt

Donderdag 07 apr 2011 - 09:48:43
Noodrem
Noodrem
Ik zag net dat de 824 de 4022 inhaalde bij Kma, dus of er moet buiten mijn weten om een super geheim inhaalspoor zijn, of het is inderdaad geen kaart met actuele positiebepaling.

Donderdag 07 apr 2011 - 10:08:56
b2py
b2py
De Fyra wordt wel netjes aangegeven richting Dvd, dus het klopt wel aardig denk ik.
En bij Kma zou in theorie de 800 de 4000 kunnen inhalen, maar gebeurt zelden.

Donderdag 07 apr 2011 - 10:52:56
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nou, bij Wm is ietsjes logischer, anders komt ie vrij gauw de tegemoetkomende 800 tegen

Donderdag 07 apr 2011 - 11:18:24
b2py
b2py
excuus, volledig correct idd

Donderdag 07 apr 2011 - 14:02:11
nielske90
nielske90
metrofan (wo 06 apr 2011 17:55:45 somda.nl): En wat moet ik hier van denken: kubus.mailspool.nl
Live or not?
Nee, want alle opgeheven treinen rond Ehv geeft ie momenteel ook nog gewoon weer. Met die informatie uit de actuele vertrektijden gaat het geheel dus ook niet goed om, dus ben benieuwd of deze niet gewoon draait op basis van de drgl.

Donderdag 07 apr 2011 - 16:31:24
metrofan
metrofan
Hmm.. dat laatste zou ik niet denken, want hij weet van sommige treinen weer wel dat ze uitvallen. Vanmiddag rond een uur of half 4 stond de Fyra vanuit Bd bijvoorbeeld aangegeven als "opgeheven".

Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker

Donderdag 07 apr 2011 - 16:59:11
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
In de Achterhoek is het sowieso gebasseerd op de drgl/AV, tenzij er inmiddels dubbelspoor ligt tot aan Winterswijk.

Garantie tot aan de voordeur.

Donderdag 07 apr 2011 - 17:49:41
nielske90
nielske90
metrofan (do 07 apr 2011 16:31:24 www.somda.nl): Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker
Dat heeft ie ook niet, want vanmiddag heb ik in Ehv de 3558 ermee in de gaten gehouden. Op de AV had ie +3 en stond ie dus nog in Ehv, op het kaartje was ie al tussen At en Bet in werkelijkheid stond ie nog te wachten op vertrek uit Ehv. Zo star als iets dus...

Laatst bewerkt door nielske90 op Donderdag 07 apr 2011 om 17:50:14

Vrijdag 08 apr 2011 - 10:06:09
metrofan
metrofan
Klopt, ik heb het nu ook gezien. Ik zit nu in trein 1933 met als matrieel ICMm 4043 (dus met internet) en toen ik nog op Dordrecht stond, was ik volgens dat systeem al ver voorbij Dordrecht Zuid

Vrijdag 08 apr 2011 - 13:46:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Leuk die kaart, maar Live is hij niet. Trein 17447 zou volgens de kaart al bijna bij Mas moeten zijn, terwijl ik hem net zojuist zie wegrijden.

Wel een leuk idee!

Vrijdag 08 apr 2011 - 17:21:22
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Gisteren gaf ie enkele 9100'en keurig met een + aan (ook op de kaart)

Zaterdag 09 apr 2011 - 10:08:15
metrofan
metrofan
Dat klopt, en soms wordt de trein ook nog eens op de door vertraging veroorzaakte andere plaats weergeven. Maar het systeem is daarmee wel afhankelijk van de vertraging die de av's van ns aangeven en die vertragingen staan daar niet altijd

Overigens zag ik laatst ook een fyra op de kaart rondrijden, waarbij tussen haakjes "opgeheven" stond.

Laatst bewerkt door metrofan op Zaterdag 09 apr 2011 om 10:09:05

Zaterdag 09 apr 2011 - 13:15:06
dionysus
dionysus
Ondanks het feit dat de betreffende website afhankelijk is van de gegevens van de NS, vind ik dit toch een hele nette site. Zelfs de extra treinen die gisterenavond vanaf Ah vertrokken naar Zl, Gvc en Rtd stonden er in, gedeelte Rtd/Gvc werd te Gd geslitst en dat was na vertrek van beide treindelen prima te zien.
Wat ook wel heel aardig is, dat je van een bepaalde trein een soort van historie kan zien waar hij ongeveer aan zijn vertraging is begonnen en waar de vertraging alweer bijna is ingelopen.

Dinsdag 12 apr 2011 - 12:47:03
dionysus
dionysus
Helemaal stabiel gaat het nog niet, inmiddels een 503 error

Vrijdag 29 apr 2011 - 12:58:54
dedominee
dedominee
Ik meen gehoord te hebben dat de eigenaar het bewust offline heeft gezet, omdat het teveel dataverkeer veroorzaakte.

Vrijdag 29 apr 2011 - 19:10:01
NS-APD
NS-APD
Twitter DB4055 Facebook Dave5126
Dan heeft de bewuste eigenaar het snel weer online gezet, hij doet het namelijk weer!

Werkzaam bij Arriva

Vrijdag 29 apr 2011 - 20:45:27
mantaray
mantaray
Ik heb het volgens mijn hier al een keertje aangehaald , maar ik ben betrokken geweest bij de inbouw van internet in de arriva stellen op de merwedelingelijn
tijdens dat inbouwen was de leverancier van dat spul aanwezig met een laptop , en hij liet live zien waar de toen al van internet voorziene ICMm,s reden via google maps zag je live de trein bewegen voorzien van stel nummer en snelheid !
In de toekomst zal dit systeem het tracking and trace kunnen vervangen.
Ook gaf hij aan dat de zichtbare informatie eigenlijk onbeperkt is
zo kun je ook diverse technische informatie live doorgeven ( als de gebruiker dit wil natuurlijk ! )

Vrijdag 29 apr 2011 - 21:02:54
mren
mren
Alles kan, maar veel wordt niet openbaar gemaakt, zie bijvoorbeeld ook foto-uploaden.nl

Zaterdag 30 apr 2011 - 10:13:02
aarclay
aarclay
Op het NS API forum heb ik gelezen dat het huidige Track & Tracing systeem een gesloten systeem is, deze zal nooit publiekelijk gemaakt worden (dat zal wel met contracten hebben te maken, denk ik).

Wel zijn er plannen bij de NS en ProRail om te onderzoeken of ze de locaties van de WiFi-stellen vrij kunnen geven. Dus wie weet. Het zou eigenlijk best vrij zinloos zijn om twee Track & Tracing systemen te maken die beiden gesloten zou zijn.

Dus mij zou het niks verbazen als dit nog eens beschikbaar word.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 30 apr 2011 om 10:13:44

Choo choo.....

Woensdag 06 jun 2012 - 13:17:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Nu een goed jaar verder ben ik benieuwd of er over dit topic nog nieuws te melden valt.
Is er op welk vlak dan ook nog iets veranderd dat het proces kan verspoedigen omtrend het kunnen inzien van data/treinen voor de normale mens met internet ??

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 06 jun 2012 - 13:47:07
aarclay
aarclay
Ga daar maar niet van uit. Voor de NS en ProRail is het normaal gesproken niet interessant om dit aan de reiziger door te geven. En maar goed ook, anders was het hoofddoel van Somda in één klap weg

Wel bestaat er nog steeds: kubus.mailspool.nl
Deze geeft dan niet de materieelnummers door, maar wel de locaties van de treinen volgens de dienstregelingen en ik meen zelf inclusief vertragingen.

Niet accuraat, maar het werkt wel.

Choo choo.....

Woensdag 06 jun 2012 - 17:43:31
fred67nl
fred67nl
aarclay (wo 06 jun 2012 13:47:07 www.somda.nl): Ga daar maar niet van uit. Voor de NS en ProRail is het normaal gesproken niet interessant om dit aan de reiziger door te geven. En maar goed ook, anders was het hoofddoel van Somda in één klap weg
Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Woensdag 06 jun 2012 - 19:33:10
phantom
phantom
Zo'n gedachte had ik dus ook al.
Niet iedereen hoeft automatisch maar "mis"bruik van die dingen te maken als men erbij kon.
Ik denk werkelijk dat het voor de mensen met wensen die hier al langer ronlopen,het een fraaie aanvulling zou kunnen zijn als men hier via wat voor vorm dan ook cargo en reizigers mat zou kunnn volgen.
Persoonlijk denki k dat een simpele versie van het kunnen volgen van een cargo of reizigers trein al genoeg is,de die hards die trein nummers of iets in die trend willen weten komen er toch wel achter

Woensdag 06 jun 2012 - 21:54:42
Johan-41
Johan-41
en wat heeft het vanuit NS-oogpunt gzien voor toegevoegde waarde?

Woensdag 06 jun 2012 - 22:28:28
aarclay
aarclay
fred67nl (wo 06 jun 2012 17:43:31 somda.nl): Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.
Ga even je mond met zeep wassen

Daar hebben we al ong. 200 (?) man voor, die niet graag uit hun neus willen eten, en hun spot-hobby uit wil voeren.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 06 jun 2012 om 22:29:26

Choo choo.....

Donderdag 07 jun 2012 - 10:04:26
thom
thom
Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is?

Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan.

Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 07 jun 2012 om 10:05:46

Donderdag 07 jun 2012 - 11:10:39
phantom
phantom
Johan-41 (wo 06 jun 2012 21:54:42 www.somda.nl): en wat heeft het vanuit NS-oogpunt gzien voor toegevoegde waarde?
Waarom moeten die daar perse wijzer van worden ?
Wat heb je er als reiziger aan om te horen in de winter dat je trein niet rijd vanwege gladheid,dit nadat je een helse dag op je werk hebt gehad.
(t is een simpel voorbeeld ik weet t)
Het is tegenwoordig al heel snel dat men vind dat een persoon of bedrijf er beter van moet worden voor men geneigd is wat te doen,dubbel zo jammer als het al geld genoeg heeft en krijgt en er vaak op de ingers wordt getikt omdat men het niet zo goed doet op bepaalde vlakken.
Terug on topic:
Het lijkt me nog steeds interessant,al geloof ik graag dat dat systeem er niet op berekend is als er ineens zoveel dataverkeer bij komt.
Anderzijds is dan de vraag als dat systeem dat niet kan hebben,hoe heeft men dan destijds uitgerekend wat aan computers en dergelijke genoeg is om het voor ns en dergelijke wel in de lucht te houden ?
Wat valt er trouwens voor bijzonders te halen uit een scherm waarop je een kaart hebt en je ziet wat voor soort trein waar rijd en wat zijn bestemming is dit met evt vertragingstijd erbij ??
Terrorisme lijkt me ver gezocht,die zoeken wel een station op,en als iemand wil springen dan zoekt die echt niet 1st online op welke trein er komt en of die wel goed genoeg is.
(voorbeelden zijn niet fraai ik besef dat goed)
Maar ik snap niet wat volgens mijn voorbeeld (dat het schadelijk is voor het bedrijf) als een hobbyist zulk dingen ziet staan.

Donderdag 07 jun 2012 - 11:29:18
AlbertP
AlbertP
Dat is het ook niet, maar het levert geen geld op (hoewel dat nog maar de vraag is als hobbyisten het systeem gebruiken om een bijzonder treinstel te "achtervolgen" en dus meer gaan treinreizen) dus dan gebeurt het tegenwoordig ook niet.

Donderdag 07 jun 2012 - 12:02:33
Noodrem
Noodrem
Wellicht is het vloeken in de kerk; maar het ziet er naar uit dat NSR wel degelijk tracking informatie gaat verlenen aan de reizigers. Hetzij in een andere vorm dan de Zwitsers dat nu doen, of de meesten op Somda dat hopen.

Heb onlangs deelgenomen aan een proef met betrekking tot het informeren van reizigers over de te verwachte drukte in de trein. NSR kijkt hierbij naar de materieelsamenstelling van het betreffende treinnummer en de historie van reizigersaantallen (Synnovate?).
Momenteel zou die informatie statistisch zijn; het systeem reageert niet op afwijkingen zoals het missen van treinstellen of inzet van ander materieel. Aangegeven werd dat het plan is om interne tracking informatie te koppelen aan de informatievoorziening zodat de informatie actueel wordt. Immers, wanneer SLT IV+IV gepland staat, maar door een defect rijdt er enkel een SLT-IV, dan heeft dat direct invloed op de drukte in de trein.

Nu nog niet beschikbaar, maar NSR is dus wel degelijk bezig met 'tracking voor reizigers'.

Donderdag 07 jun 2012 - 12:07:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En aanvullend daarop (was zelf ook tester van de ´comfortplanner´): men wil ook proberen in die informatie rekening te houden met verstoringen in de treindienst. Daardoor kan een trein op normale lengte immers ook ineens drukker worden.
Net als naar mogelijkheden de verdeling van de drukte in de trein weer te geven.

Had zelf trouwens wel als suggestie gegeven die informatie dan ook elders te tonen (bijvoorbeeld op de TBPs, maar op de AV was ook een veelgegeven suggestie) zodat je niet steeds je reis moet plannen om ´m te kunnen zien. Dat plannen doe je immers niet steeds weer voor een reis die je dagelijks maakt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 07 jun 2012 - 14:55:05
Johan-41
Johan-41
"Goh, laat ik eens kijken waar treinstel 4084 uit hangt"

Oftewel, NSR moet een hoop geld uitgeven om dit voor een handjevol hobbyisten mogelijk te maken dit via wat voor mogelijkheid op te vragen. Denk je nu echt dat dat lonend is?

Ik ben het met jullie eens dat het bruikbaar is voor de zogenaamde 'comfortplanner', maar om nu voor elk treinnummer de treinstelnummers kenbaar te maken, dat heeft absoluut geen toegevoegde waarde. De gemiddelde reiziger weet echt geen verschil tussen treinstel 9561 of 8661!

Donderdag 07 jun 2012 - 17:32:29
phantom
phantom
Johan-41 (do 07 jun 2012 14:55:05 www.somda.nl): "Goh, laat ik eens kijken waar treinstel 4084 uit hangt"

Oftewel, NSR moet een hoop geld uitgeven om dit voor een handjevol hobbyisten mogelijk te maken dit via wat voor mogelijkheid op te vragen. Denk je nu echt dat dat lonend is?
Das nou dus ook exact waar t om draait.
Het gaat niet om de doorsnee reiziger,die willen maar 1 ding en dat is een trein.
Het originele idee van dit draadje was dus ook geheel niet opgezet met het idee als de doorsnee reiziger in the spotlight.
Bovendien is het geen vereiste dat NSR een hoop geld uit MOET geven,er zijn vele manieren om dit soort dingen te regelen waarbij NSR NIKS hoeft te doen qua poen.
Al geeft NSR wel vaker poen uit aan dingen die niet ,slecht,of na hele lange tijd pas doen wat het behoort te doen,dus........
(al zal ik met die laatste zin vast wel tegen iemand z'n zere been schoppen,alles behoort gezegd te kunnen worden)

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 07 jun 2012 om 17:34:16

Donderdag 07 jun 2012 - 18:37:26
fred67nl
fred67nl
aarclay (wo 06 jun 2012 22:28:28 www.somda.nl):
fred67nl (wo 06 jun 2012 17:43:31 somda.nl): Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda.
Ga even je mond met zeep wassen

Daar hebben we al ong. 200 (?) man voor, die niet graag uit hun neus willen eten, en hun spot-hobby uit wil voeren.
Spots zijn er genoeg en daar kan door de gebruiker wel wat mee gedaan worden. Gelukkig gebeurt dat ook.
Waar het mij om gaat is dat ik de voorspellingen graag weer terug zie komen op Somda. Als ik een doorkomststaat met voorspellingen opvraag worden er geen voorspellingen gedaan.

Ik zou zelf graag de moeite willen doen om de omlopen te vinden. Helaas woon ik op een plek in NL waar geen treinen voorbij rijden. Ook werk ik doordeweeks en heb dus geen tijd om langs de spoorlijn te gaan staan danwel te zitten. Ik ben dus afhangkelijk van de spots, die soms meer vraagtekens oproepen dan dat ze antwoorden geven.

Het Track en Trace systeem kan er voor zorgen, dat ik als gebruiker van Somda, de omlopen makkelijker kan vinden, omdat ik de werkelijke inzet kan zien en dat ik daardoor als gebruiker de omlopen kloppender kan maken, waarbij verstoringen voor vraagtekens zullen blijven zorgen

Ik ben het wel met je eens dat voor een aantal de lol van de hobby weg is. Maar ik ben het niet met je eens dat het daarbij om 200 man gaat.
Er is echter op Somda meer te doen dan allen spots invoeren, zodat Somda voor velen een interesante site blijft

Groeten,
Fred

Donderdag 07 jun 2012 - 21:22:46
drentheicm
drentheicm
phantom (do 07 jun 2012 11:10:39 somda.nl):
Wat heb je er als reiziger aan om te horen in de winter dat je trein niet rijd vanwege gladheid,dit nadat je een helse dag op je werk hebt gehad.
(t is een simpel voorbeeld ik weet t)
Niet zo'n goed voorbeeld. Het lijkt me voor iedereen fijn om te weten dat je trein niet meer rijdt en wellicht ander vervoer moet zoeken o.i.d.

Donderdag 07 jun 2012 - 22:59:47
ZJ37
ZJ37
fred67nl (do 07 jun 2012 18:37:26 www.somda.nl):
Het Track en Trace systeem kan er voor zorgen, dat ik als gebruiker van Somda, de omlopen makkelijker kan vinden, omdat ik de werkelijke inzet kan zien en dat ik daardoor als gebruiker de omlopen kloppender kan maken, waarbij verstoringen voor vraagtekens zullen blijven zorgen
Uit het Tracking & Tracing systeem dat NS gebruikt zou je theoretisch wel omlopen kunnen reconstructueren, maar dat is nogal lastig.

Het enige dat T&T laat zien zijn de doorkomsttijden van treinstellen voor en na de meeste knooppunten. Bij treinen die uit meer treinstellen bestaan kun je de volgorde dan wel halen uit de doorkomsttijden die T&T dan logischer wijs kort achter elkaar registreert.

Echter niet bij elk knooppunt staan T&T / GPS bakens of staan deze voorbij de splitsingen. Zo kun je van de doorkomsten te Ass vaak weinig maken: hier registreert T&T alle treinen van/naar Hlm/Amr/Hn langs hetzelfde doorkomstpunt. Je moet dan wel per treinstel de geschiedenis van enkele bakens terug gaan bekijken om te zien waar het stel vandaan komt en welke andere treinstellen er eventueel meegingen.

Donderdag 07 jun 2012 - 23:35:45
Johan-41
Johan-41
phantom (do 07 jun 2012 17:32:29 www.somda.nl):

Das nou dus ook exact waar t om draait.
Het gaat niet om de doorsnee reiziger,die willen maar 1 ding en dat is een trein.
Het originele idee van dit draadje was dus ook geheel niet opgezet met het idee als de doorsnee reiziger in the spotlight.
Bovendien is het geen vereiste dat NSR een hoop geld uit MOET geven,er zijn vele manieren om dit soort dingen te regelen waarbij NSR NIKS hoeft te doen qua poen.
Er is altijd wel iemand binnen NSR die er iets voor zou moeten doen, dus die maakt uren, en die kosten nu eenmaal geld. Voor een handje vol wat hier op somda zit (nogmaals, er reizen op jaarbasis miljoenen reizigers met de trein) gaan ze dat echt niet doen!

NSR rijdt treintjes, en hoeft niet de (luie?) hobbyisten het naar de zin te maken. Ga gewoon langs de lijn staan en laat je jezelf verrassen!

En daarbij, de omlopen welke destijds op somda terecht kwmamen zijn niet voor niks er af gehaald

Vrijdag 08 jun 2012 - 08:08:18
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
thom (do 07 jun 2012 10:04:26 www.somda.nl): Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is? Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan. Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...
V&D misschien niet maar voor de scheepvaart en luchtvaart zijn goede 'T&T systemen' gewoon publiekelijk toegankelijk, kijk en huiver: www.marinetraffic.com (scheepvaart) en casperflights.com (luchtvaart, met 15 minuten vertraging maar voor actuele info kan je op abonneren.)
Volledige info met zelfs 'materieelínfo'!

Vrijdag 08 jun 2012 - 08:57:35
waalkade
waalkade
Naar mijn weten worden de gegevens gefilterd. Dus echt volledig zijn ze niet.
Overigens, bij AIS moet je een aantal gegevens handmatig invoeren. dat invoeren kan je nalaten of bewust fout doen.
Zeker vissers laten collega's niet het achterste van hun tong zien.

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 08 jun 2012 om 08:58:33

Zaterdag 09 jun 2012 - 10:18:42
phantom
phantom
Johan-41
Er is altijd wel iemand binnen NSR die er iets voor zou moeten doen, dus die maakt uren, en die kosten nu eenmaal geld.
.
.
TEnzij er betrouwbare personen van bv een forum zouden zijn die de gegevens mogen inzien en er mee werken,dan kan die o zo drukke ns man rustig verder patience spelen op de pc
(waar een wil is,is.....)
Johan-41
Ga gewoon langs de lijn staan en laat je jezelf verrassen!
En daarbij, de omlopen welke destijds op somda terecht kwamen zijn niet voor niks er af gehaald
Ik heb er weing problemen mee om langs de lijn te gaan staan,het gaat om het feit dat in bepaalde omstandigheden het makkelijk kan zijn als er een hulpmiddel is.
Bovendien was het wel een erg nare verassing om te merking dat doorkomsten niet meer mogelijk waren met cargo erin verwerkt.
Er zal best een goede reden voor geweest zijn,maar zulke (voor mij in elk geval)nare verassingen hoeven ze op somda niet meer te doen hoor.
Wordt er niet blij van

Zaterdag 09 jun 2012 - 11:45:17
fred67nl
fred67nl
Wat al behulpzaam zou zij is het aantal bakken. Met de aankomst- en vertrekstaten en de gegevens op, waar is de trein, zou ik verder komen met de omlopen als nu.

Zaterdag 09 jun 2012 - 11:57:55
webguy
webguy
Ik test ook de "comfort planner", maar weet dat de NS stil zit. Comfort is nu op trein niveau, maar kan ook specifieker op bakniveau, en dan kan je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat mensen beter spreiden in een trein.

Hoewel het waarschijnlijk niet op het niveau wordt dat Somda verwacht (treinstel a rijdt trein b op positie x,y met snelheid z), en vanzelfsprekend op doorsnee reizigers of forenzen wordt gericht, denk ik dat de actuele locatie van treinen op termijn wel beschikbaar komt.

Laatst bewerkt door webguy op Zaterdag 09 jun 2012 om 11:58:12

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zondag 10 jun 2012 - 12:12:29
john563
john563
Ik kan je een tip van de sluier oplichten effe wachten tot de OBIS in de V-IRM klaar is. Dan gaat er naast track en trace nog een syteem aan.

Zondag 10 jun 2012 - 15:49:38
fred67nl
fred67nl
Bedank voor het oplichten van de sluier. Zo wordt het alleen maar spannender.

Wanneer is het de bedoeling dat OBIS klaar is?

Zondag 10 jun 2012 - 18:42:08
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En wat mogen we dan verwachten van dat systeem?

Zondag 10 jun 2012 - 18:45:40
john563
john563
Ik zei toch een tip van de sluier, meer mag ik niet zeggen.......

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 10 jun 2012 om 18:53:23, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 10 jun 2012 - 21:38:30
279
279
binnenkort kan iedereen alle treinstellen en lokken tot op de meter nauwkeurig
thuis en onderweg volgen. dan zijn ook die lastige vragen niet meer nodig...

Zondag 10 jun 2012 - 22:21:08
aarclay
aarclay
Kan nog wel even duren.... 15% van de VIRM heeft afgelopen half jaar OBIS gekregen. Dus met de rest van de VIRM's + de VIRM4 zal dit nog wel een jaar of wat duren....

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 10 jun 2012 om 22:21:41

Choo choo.....

Zondag 10 jun 2012 - 23:54:00
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
De inbouw van OBIS bij de VIRMs staat inderdaad gepland tot 2013 (kunnen ze daarna meteen aan de V250s beginnen). Maar dit bericht zegt wel dat het volgsysteem al wordt ingebouwd, ze wachten alleen met activeren totdat alle (intercity)treinen het hebben

Maandag 11 jun 2012 - 00:03:58
ZJ37
ZJ37
gvttreinen (vr 08 jun 2012 08:08:18 www.somda.nl):
thom (do 07 jun 2012 10:04:26 www.somda.nl): Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is? Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen?
Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan. Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen...
V&D misschien niet maar voor de scheepvaart en luchtvaart zijn goede 'T&T systemen' gewoon publiekelijk toegankelijk, kijk en huiver: www.marinetraffic.com (scheepvaart) en casperflights.com (luchtvaart, met 15 minuten vertraging maar voor actuele info kan je op abonneren.)
Volledige info met zelfs 'materieelínfo'!
Deze voor de luchtvaart is zelfs live: www.flightradar24.com

Laatst bewerkt door ZJ37 op Maandag 11 jun 2012 om 00:04:29

Maandag 11 jun 2012 - 05:48:51
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Vanaf nu gaan we het hier weer uitsluitend en alleen over t&t-systemen hebben.

Groet, Spiketrain

Maandag 11 jun 2012 - 13:29:52
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je inlogt op het internet bij OBIS, zie je een pop-up met in welke trein je zit en daarnaast geeft het systeem ook actuele informatie over de trein op de schermpjes aan de reizigers. Dit houdt in dat het OBIS in ieder geval 'weet' waarin het hangt.
Dan moet een doorschakeling naar de 'buitenwereld' van de trein d.m.v. een site/app of iets dergelijks, toch een kleine stap zijn? (lijkt mij)

Maandag 11 jun 2012 - 13:37:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat is vast iets wat we in dat mysterieuze nieuwe systeem naast OBIS mogen verwachten...

Maandag 11 jun 2012 - 16:53:44
aarclay
aarclay
Ik denk dat het een kwestie is om aan de 'wal'-kant iets leuks te bouwen om de treinen te kunnen weergeven. Hopelijk verwerken ze dit in de API voor ontwikkelaars.

Choo choo.....

Vrijdag 22 jun 2012 - 19:06:33
dennistd
dennistd
Alle treinen van Arriva in het noorden zijn nu live te volgen: www.treinviewer.nl
Zie ook www.lc.nl

Vrijdag 22 jun 2012 - 22:32:30
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Oh, dat is wel heel netjes! Als NS hier nou ook mee gaat werken... En nog beter, de CARGO-vervoerders ook

Laatst bewerkt door AgentX op Vrijdag 22 jun 2012 om 22:32:43

Woensdag 20 feb 2013 - 12:30:54
fred67nl
fred67nl
john563 (zo 10 jun 2012 12:12:29 www.somda.nl): Ik kan je een tip van de sluier oplichten effe wachten tot de OBIS in de V-IRM klaar is. Dan gaat er naast track en trace nog een syteem aan.
Tis nu bijna maart 2013. Al wat meer bekend??

Woensdag 20 feb 2013 - 17:07:39
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Het zal allicht gekoppeld zijn aan het telsysteem wat nu proefdraait in de ICM's in de 3600. Met de proef-app kan je nu precies zien welke ICM-stellen er in een bepaalde trein rijden. Ook de ICM's zonder telsysteem zijn er in zichtbaar! Als al het VIRM er ook mee voorzien is dan zal dat allicht uitgebreid worden.

Woensdag 20 feb 2013 - 17:11:34
mren
mren
Dat is zonder app ook te zien want de gesplitste/gecombineerde stelnummers worden ook al netjes aangegeven bij het wifi-beginscherm.

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:31:33
trainz2009
trainz2009
Twitter trainz2010 Youtube spoorvideo
De meeste NS treinen waren te volgen via treinviewer.azurewebsites.net (site inmiddels offline) alle stelnummers waren hierop te zien. Ook was zichtbaar waar de trein zich bevond.

Een alternatief op dit moment is ovradar.nl, hierop zijn ook de stelnummers zichtbaar.

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:36:51
michaben
michaben
Ah die is nieuw, tot op heden stond volgens mij alleen Arriva op die site qua treinen en verder alleen bus, tram en metro. Maar blijkbaar geeft de NS nu ook stelnummers door, dat opent mogelijkheden als deze data gearchiveerd en doorzoekbaar zou worden, nooit meer een bijzondere trein kwijt, en erg handig voor omlopen achterhalen

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:40:38
thom
thom
Nou weet niet of je daar zo vanuit moet gaan, toont die ook de treinen buiten de dienstregeling om, extra en LM..?

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 28 feb 2015 om 23:41:33

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:50:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nog niet, maar wanneer ook materieelnummers zichtbaar worden kan dat natuurlijk redelijk eenvoudig gedaan worden. Feit is in elk geval dat NS er actief mee bezig is.

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:52:46
michaben
michaben
Ik zeg niet dat dit het gehele spotten zal vervangen, maar het kan wel een goed hulpmiddel zijn. En bij bus, tram en metro heb ik eerder al buiten dienst ritten gezien op deze site, en bij de NS zie ik nu ook het nodige LM rondom Hfdo. En ik zie de 2617 als 74078 ook gewoon rijden momenteel, al geeft de site deze aan onder nummer 4078 (maar hij rijdt tussen Utg en Amr).

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 28 feb 2015 om 23:57:36

Zaterdag 28 feb 2015 - 23:58:03
thom
thom
Dat valt dan niet tegen, desondanks kon ik een extra LM treintje er net niet in terug vinden namelijk.

Zondag 01 mrt 2015 - 00:09:26
Amazonous
Amazonous
AgentX (za 28 feb 2015 23:50:11 somda.nl): Feit is in elk geval dat NS er actief mee bezig is.
Neen. Dit is data in de categorie "maandagochtend weer offline" voor zover nu bekend.

Zondag 01 mrt 2015 - 00:11:56
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dan nog is het zo dat ze ermee bezig zijn. Op die website die nu weer offline is, las ik dat de maker een IT'er bij NS met veel vrije tijd is. Dus laten we hopen dat dat zo blijft en dat zijn werkgever zijn werk serieus neemt.

Zondag 01 mrt 2015 - 09:34:35
michaben
michaben
En inmiddels lijkt de NS alweer verdwenen te zijn van ovradar, alleen de Arriva treinen zijn nog te zien. Het leek gisteravond op zich redelijk te werken, op de 591 na die met 130km/u op Rtd stilstond, terwijl deze in werkelijkheid tussen Rta en Gd onderweg was (de snelheid klopte dus wel). En in Den Haag waren twee treinen ontspoort, deze gaven een positie door ergens waar geen spoor lag. Maar dat doet vermoeden dat het dus wel echt de GPS positie is die men doorgaf gisteravond.

Ben benieuwd of het ooit nog permanent online komt. Vrijwel elke vervoerder heeft deze informatie tegenwoordig online, de treinen van Arriva in het noorden zijn al een tijdje te volgen op deze manier, ook vervoerders die voor hun concessie moeten vechten i.p.v. deze cadeau krijgen, dus qua bedrijfsgevoeligheid zal het wel meevallen.

Zondag 01 mrt 2015 - 10:25:33
sebasss
sebasss
Bij mij rijden de NS treinen nog netjes door. prntscr.com

Laatst bewerkt door sebasss op Zondag 01 mrt 2015 om 11:26:46

Zondag 01 mrt 2015 - 10:32:08
michaben
michaben
Dan is het systeem blijkbaar weer online gekomen, dat kun je ook gewoon melden hoor

Overigens jammer dat ovzoeker.nl de NS nog niet toont, die heeft namelijk een zoekfunctie voor een specifiek voertuignummer: ovzoeker.nl (Arriva Spurt 10241).

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 01 mrt 2015 om 10:42:42

Zondag 01 mrt 2015 - 11:11:31
Sietse
Sietse
OV zoeker toonde de info gisteren wel. En daarbij kon je inderdaad zoeken. Ik heb dat getest met de treinen waar ik in heb gezeten afgelopen week, en ongeveee de helft was inderdaad terug te vinden op de opstelterreinen van Arnhem, Zutphen, Enschede en Utrecht Cartesiusweg

Zondag 01 mrt 2015 - 12:08:42
aarclay
aarclay
Ik denk eerder dat OVradar begrip heeft dat de locaties en stelnummers nog niet mogen worden getoond, en daarom de NS-treinen van de kaart heeft geveegd.

Met de eigenaar achter de offline gehaalde Treinviewer heb ik contact gehad, en hij spant zich in om de data publiekelijk te maken, maar die beslissing ligt niet bij hem, maar de grote organisatie die de NS heet. Verder was de site eigenlijk alleen voor interne doeleinden geweest, als hobby-projectje.

Choo choo.....

Zondag 01 mrt 2015 - 12:16:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
aarclay (zo 01 mrt 2015 12:08:42 www.somda.nl): Ik denk eerder dat OVradar begrip heeft dat de locaties en stelnummers nog niet mogen worden getoond, en daarom de NS-treinen van de kaart heeft geveegd.
Bedoel je hier niet ovzoeker? Ovradar toont nog steeds nstreinen en materieelnummers

Dick van den Hoven

Zondag 01 mrt 2015 - 12:19:05
aarclay
aarclay
Jep, verwarring alom met twee sites.....

Choo choo.....

Zondag 01 mrt 2015 - 13:25:30
skywave
skywave
Neuh de treintjes waren weg van OVradar omdat het ophaal-scriptje bij Stichting OpenGeo stuk was gegaan, die haalt het elke keer op zodat de boel bij NS niet overbelast raakt. Dat moest herstart worden

En ik heb de intentie om met dit grapje tot het einde[1] aan door te gaan, ik heb bijzonder weinig respect voor het gebrek aan transparantie vanuit NS en de overvloed aan bureaucratie waardoor mooie projecten als dit een stille dood sterven om smoesjes als bedrijfsgevoelige informatie en dat het niet allemaal correct is. Juist de vervoerders die moeten inschrijven op concessies publiceren een stuk meer dan de NS...
Daarnaast is het in de andere transportsectoren zoals water en luchtvaart het doodnormaal dat posities beschikbaar zijn (via AIS/ADS-B) en in die sectoren speelt het veiligheids-dingetje veel meer dan op de spoorwegen.

[1] ik vermoed maandagochtend 8:30

Laatst bewerkt door skywave op Zondag 01 mrt 2015 om 13:31:50

Zondag 01 mrt 2015 - 13:31:24
Amazonous
Amazonous
AgentX (zo 01 mrt 2015 00:11:56 somda.nl): Dan nog is het zo dat ze ermee bezig zijn. Op die website die nu weer offline is, las ik dat de maker een IT'er bij NS met veel vrije tijd is. Dus laten we hopen dat dat zo blijft en dat zijn werkgever zijn werk serieus neemt.
Dan zou men het niet opzettelijk uit DVS hebben gesloopt, om het nu via een achterdeur weer te introduceren. Verder, zie @Skywave. Ik zou niet meteen willen twijfelen of de beste man maandag ook nog IT'er is, maar het punt lijkt me helder. Binnen NS bestaat dit al jaren, en dat is nu (per ongeluk wss.) openbaar gekomen. Verwacht er verder erg weinig van voor nu.

Laatst bewerkt door Amazonous op Zondag 01 mrt 2015 om 13:32:40

Zondag 01 mrt 2015 - 13:38:16
skywave
skywave
Die IT'er hoeft niet te vrezen, denk wel dat de HC die dit op twitter heeft gezet een herinnering krijgt van de sociaal media beleid.

Mijn interpretatie is dat een IT'er het op een interne socale media site heeft gezet en dat het per ongeluk door een HC is getwitterd.
Vervolgens is het beetje viraal gegaan, gezien het aantal mensen gezien dat dit soort kaarten interessant vind verrassend hoog is, namelijk niet alleen treinspotters maar ook gewone reizigers.

Via-via heb ik wel vernomen dat er een discussie speelt om deze data te gaan gebruiken in de NS-apps, net zoals dat er op de spoorparade een demo draaide. Hoop wel dat het "succes" van die tweet iig positief werkt.

Zondag 01 mrt 2015 - 13:44:26
Amazonous
Amazonous
Daarom wilde ik ook niet meteen van de daken schreeuwen dat die ITer straks een probleem heeft, maar je begrijpt m'n punt Het zal inderdaad op Yammer rond zijn gegaan waarna het per ongeluk openbaar kwam.

Er zijn vage plannen, maar om na dit kaartje meteen te stellen dat er echt actief aan gewerkt wordt om het hele gebeuren openbaar te maken...... Dan eet ik m'n schoenen op Helemaal inclusief snelheden en dergelijke.

Laatst bewerkt door Amazonous op Zondag 01 mrt 2015 om 13:47:03

Zondag 01 mrt 2015 - 14:21:15
aarclay
aarclay
skywave (zo 01 mrt 2015 13:38:16 somda.nl): Die IT'er hoeft niet te vrezen, denk wel dat de HC die dit op twitter heeft gezet een herinnering krijgt van de sociaal media beleid.
Het was geen officiële NS-website, en normale HC's hebben in principe geen idee over de regeltjes m.b.t reisinformatiedoorvoer van NS-data naar buiten. Dus de beste HC kon het ook niet weten.

Inmiddels is OpenOV ook begonnen met een datastroom van de actuele treinposities, dus er zal de komende tijd wel het een en ander gebeuren. Ik vrees niet het ergste in ieder geval, maar meer een doorbraak waarop men al jaren aan het wachten is.

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 01 mrt 2015 om 14:22:52

Choo choo.....

Zondag 01 mrt 2015 - 15:12:24
michaben
michaben
Op OVZoeker werkt het nu ook weer, dus als iemand wil weten waar de 9514 zich nu bevind:
ovzoeker.nl

Zondag 01 mrt 2015 - 15:32:54
Frontier
Frontier
Leuk systeem, het spoor was/is de laatste sector waar zoiets nog niet beschikbaar was/is. Hopelijk worden t.z.t. treinen bestaande uit een loc+rijtuigen ook zichtbaar.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 02 mrt 2015 - 15:22:01
ICE11
ICE11
Inderdaad leuk, maar helaas werkt het zoeken van een bestemde voertuig bij mij niet altijd....

Maandag 02 mrt 2015 - 15:24:36
treinfan
treinfan
Als een voertuig niet aan een rit gekoppeld zit in het systeem, is het voertuig inderdaad niet te vinden.

Maandag 02 mrt 2015 - 16:58:19
aarclay
aarclay
LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan.

Verder blijft het de vraag of de datastroom met materieelnummers nog blijft doorlopen, en of de kraan tzt zal worden dichtgedraaid. Twijfels.. vragen...twijfels...

Choo choo.....

Maandag 02 mrt 2015 - 18:53:42
ICE11
ICE11
Het zijn inderdaad denk ik voertuigen, die GDST staan, die ik niet zie!

By the way: Kan het zijn, dat de rijrichting ook niet altijd juist wordt weergegeven? Bij voorbeeld actueel "lijn 633 richting Middelburg" terwijl deze rit naar Zierikzee rijdt.

Maandag 02 mrt 2015 - 19:36:01
Sietse
Sietse
Aarclay: "LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan."

Sommige leegmat-ritten dan weer wel. Op dit moment rijdt er een plan V 955 ter hoogte van Velp. In de titel staat Sprinter Enschede, trein 7055, waarschijnlijk zijn vorige rit.

Laatst bewerkt door Sietse op Maandag 02 mrt 2015 om 19:38:25

Maandag 02 mrt 2015 - 19:43:01
thom
thom
Rijdt rond als 89035.

Bestaat er ergens nog een overzicht eigenlijk van de treinnummer serie's en dan ook de bijsturings nummerseries ed?

Laatst bewerkt door thom op Maandag 02 mrt 2015 om 19:50:45

Maandag 02 mrt 2015 - 19:51:26
Amazonous
Amazonous
Niet openbaar, is bedrijfsgeheim tegenwoordig

Maandag 02 mrt 2015 - 19:53:17
michaben
michaben
Leegmat en GDST treinen na hun laatste rit lijken een signaal uit te blijven zenden met het laatst gebruikte treinnummer. Zo staan de stellen die van de 2858 en 556 afgetrapt zijn netjes op het emplacement van Rtd, stellen die te Zl afgetrapt worden verdwijnen echter wel. Waarschijnlijk dus omdat bij aftrappen op het eindpunt de kerende stellen een nieuw nummer krijgen, kan het oude nummer blijven hangen in het systeem voor het rangeerdeel. Terwijl bij aftrappen op de rit het nummer behouden blijft voor het treindeel dat doorgaat.

Maandag 02 mrt 2015 - 21:30:00
Amazonous
Amazonous
Quote uit de OpenOV-mailinglijst:

Wat ik beetje van publieke bronnen bij elkaar heb gescharreld, is het een API van het Cognos project. Cognos is beter bekend als het instapproeven project.
Op basis daarvan kan je denk ik wel concluderen dat het uiteindelijk uit gaat, al was het alleen al omdat ze ongetwijfeld veel geld neerleggen bij CGI om die API in de lucht te houden.

Je kan ook zien dat het een CGI project is, gezien het matchen van materiaal aan trein redelijk slecht gaat. Ze doen een combo van InfoPlus RITinfo (geen ARNU ritinfo) en de GPS tracer van OBIS en het onderhoudssysteem als er geen OBIS is.

Ik weet niet hoe de IT architectuur bij NS eruit ziet, dus spreek wat vermoedens uit. T&T beschouw ik overigens ook als een onderhoudssysteem.
De URL is overigens de URL die ook werd gebruikt door de instapp app dus die datastroom was eigenlijk al bijna 2 jaar "beschikbaar".

Als er een API komt dan zal die ongetwijfeld op EWS-RPX (de interne api van RPX) komen met ook ongetwijfeld de materiaalnummers eruit gesloopt. De publieke NS-API is een doodgeboren kindje waar NS geen echt beleid voor lijkt te hebben. Het opendata beleid van NS komt er helaas op neer dat ze hun dochterbedrijfje, een (slecht werkend) website-je hebben laten bouwen voor "Open Data". "Open Data" moet je niet verwarren met opendata overigens.

Aangezien het een openbare mailinglijst betreft kunnen we dat hier wel plaatsen lijkt mij.

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 02 mrt 2015 om 21:33:37, reden: Typefout

Maandag 02 mrt 2015 - 22:08:59
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ovradar doet het bij mij helemaal niet, maar ik weet niet of dat aan mij ligt. Ovzoeker doet het wel. De bediening is alleen niet zo denderend. Wat ik he meeste mis is een dienstregeling aan het stel gekoppeld (bijvoorbeeld zoals op tracker.geops.ch ). Nu is het beetje zoeken wat de rit is die de trein/bus/metro rijdt. Daarnaast is het jammer dat als een trein uit meerdere stellen bestaat er maar één wordt getoond.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 03 mrt 2015 om 13:42:13, reden: Muggeziftmdodus verwijderd.

Maandag 02 mrt 2015 - 22:39:06
Amazonous
Amazonous
Die koppeling is inderdaad lastig, want er zijn eigenlijk weinig gegevens om echt goed te koppelen met ARNU of DVS

Dinsdag 03 mrt 2015 - 10:07:33
nougo
nougo
Bij ovradar kun je wel zien welke rit er wordt gereden, met welke stellen en wat de actuele snelheid is. Het is aardig dat het gros van de treinen (op basis van de GPS trackers) net 2 a 3 km/u onder baanvaksnelheid rijdt. (veel 136 / 138 km/u waar 140 mag) maar ook dat het kortstondig wel eens iets meer is (142 km/u).

De Eyeopener (voor mij als leek) is het volgen van de treinen in combinatie met de dienstregeling. Bijvoorbeeld hoe vaak de 1900 zijn snelheid bij Beukenlaan tot onder 20 km/u moet laten zakken of moet stoppen om vervolgens weer op te schakelen naar 60 omdat hij geen vrije baan heeft naar het station in Eindhoven, terwijl de daarvoor lopende 800 gewoon zonder tussentijdse remming en aanzetten Eindhoven in kon. Je zou bijna denken dat de seindichtheid daarmee niet optimaal is. Inderessant ! (En door beroepsmatigen waarschijnlijk al veelvuldig geconstateerd en onderzocht)

Dinsdag 03 mrt 2015 - 11:16:35
thom
thom
Of de trein is dan simpelweg iets te vroeg waardoor er nog geen rijweg instelling (mogelijk) is.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 12:57:23
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ovradar is inderdaad behoorlijk compleet (de interface is niet heel mooi, maar wel functioneel). Op mijn eigen laptop doet ie het alleen niet.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 03 mrt 2015 om 13:43:36, reden: Muggeziftmdodus verwijderd.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 15:32:42
skywave
skywave
Zeker een firewall waar port 8000 geblokkeerd is? Als je Google DNS gebruikt, PDOK (de kaart erachter) werkt niet zo lekker met Google DNS.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 16:39:23
nougo
nougo
@ Thom : Het kan zijn dat er goederentreinen tussen zitten want die worden niet weergegeven.
Een mooie integratie zou ovradar met kubus.mailspool zijn. Als je dat als extra tabblad in OV tijden . com monteert.. Ja, dan heb je iets om de hele dag te schermstaren

Laatst bewerkt door nougo op Dinsdag 03 mrt 2015 om 16:39:58

Dinsdag 03 mrt 2015 - 16:53:43
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 18:18:17
sjoerd
sjoerd
nougo (di 03 mrt 2015 10:07:33 www.somda.nl): Bij ovradar kun je wel zien welke rit er wordt gereden, met welke stellen en wat de actuele snelheid is. Het is aardig dat het gros van de treinen (op basis van de GPS trackers) net 2 a 3 km/u onder baanvaksnelheid rijdt. (veel 136 / 138 km/u waar 140 mag) maar ook dat het kortstondig wel eens iets meer is (142 km/u).

De Eyeopener (voor mij als leek) is het volgen van de treinen in combinatie met de dienstregeling. Bijvoorbeeld hoe vaak de 1900 zijn snelheid bij Beukenlaan tot onder 20 km/u moet laten zakken of moet stoppen om vervolgens weer op te schakelen naar 60 omdat hij geen vrije baan heeft naar het station in Eindhoven, terwijl de daarvoor lopende 800 gewoon zonder tussentijdse remming en aanzetten Eindhoven in kon. Je zou bijna denken dat de seindichtheid daarmee niet optimaal is. Inderessant ! (En door beroepsmatigen waarschijnlijk al veelvuldig geconstateerd en onderzocht)
Nou, dat laatste is niet zeker. Er wordt van alles bijgehouden maar soms de meest voor de hand liggende zaken niet. Gewoon naar voren blijven brengen.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 18:50:50
fred67nl
fred67nl
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 www.somda.nl): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.
Werkt nu weer uitstekend!

Dinsdag 03 mrt 2015 - 18:59:41
Amazonous
Amazonous
nougo (di 03 mrt 2015 16:39:23 somda.nl): @ Thom : Het kan zijn dat er goederentreinen tussen zitten want die worden niet weergegeven.
Een mooie integratie zou ovradar met kubus.mailspool zijn. Als je dat als extra tabblad in OV tijden . com monteert.. Ja, dan heb je iets om de hele dag te schermstaren
Als het een officieel datastroompje wordt ga ik logging openbaar maken, kun je je kapot staren erop Op dit moment lijkt me dat echter geen strategische zet.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 03 mrt 2015 om 19:00:04

Dinsdag 03 mrt 2015 - 21:05:56
martijnmet
Moderator
martijnmet
fred67nl (di 03 mrt 2015 18:50:50 www.somda.nl):
AgentX (di 03 mrt 2015 16:53:43 www.somda.nl): Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging.
Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 21:46:55
fred67nl
fred67nl
Bij mij ook weer niet. Ik weet dat de beheerder van de site er gisterennacht mee bezig was. Mogelijk dat hij er nu ook mee bezig is.

Dinsdag 03 mrt 2015 - 22:10:12
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
De Arriva-treinviewer (treinviewer.nl) werkt ook al enige tijd niet meer...

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Woensdag 04 mrt 2015 - 08:35:32
nougo
nougo
michaben (ma 02 mrt 2015 19:53:17 somda.nl): Leegmat en GDST treinen na hun laatste rit lijken een signaal uit te blijven zenden met het laatst gebruikte treinnummer.
Zo is op dit moment (8:34) is in OVradar NS stel 954 als rit 6894 te zien op de Heuvellandlijn van Mt naar Hrl (ter hoogte van Houthem). Het zal wel een LM rit zijn naar Heerlen

Laatst bewerkt door nougo op Woensdag 04 mrt 2015 om 08:36:48

Woensdag 04 mrt 2015 - 17:33:50
michaben
michaben
Ik krijg trouwens de indruk dat de rijtuignummers op ovradar in willekeurige volgorde vermeld worden. Terwijl de informatie via ovtijden altijd in de juiste volgorde staat, lijkt het erop dat de treinen hier allemaal afzonderlijk hun positie doorgeven en deze data gecombineerd wordt, maar zonder dat er bekend is welk stel er voorop loopt.

Woensdag 04 mrt 2015 - 17:36:39
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
martijnmet (di 03 mrt 2015 21:05:56 www.somda.nl):
Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding.
Die fout kreeg ik dus ook. Lijkt af en toe wel en niet te werken...

Woensdag 04 mrt 2015 - 20:05:19
fred67nl
fred67nl
michaben (wo 04 mrt 2015 17:33:50 www.somda.nl): Ik krijg trouwens de indruk dat de rijtuignummers op ovradar in willekeurige volgorde vermeld worden. Terwijl de informatie via ovtijden altijd in de juiste volgorde staat, lijkt het erop dat de treinen hier allemaal afzonderlijk hun positie doorgeven en deze data gecombineerd wordt, maar zonder dat er bekend is welk stel er voorop loopt.
Klopt! Die ervaring heb ik nu ook.

Woensdag 04 mrt 2015 - 20:09:34
fred67nl
fred67nl
AgentX (wo 04 mrt 2015 17:36:39 www.somda.nl):
martijnmet (di 03 mrt 2015 21:05:56 www.somda.nl):
Die fout kreeg ik dus ook. Lijkt af en toe wel en niet te werken...
Vanmiddag gemailt naar de beheerder van OVtijden.
Hij mailde terug dat hij wat capaciteitsproblemen heeft, waardoor het niet goed loopt. Het heeft wat tijd nodig om het op te lossen.

Fred

Donderdag 05 mrt 2015 - 19:57:47
michaben
michaben
Ook wel grappig, de 4067 (2941 + 2120) en 9760 (2984) hobbelen nu achter elkaar aan tussen Gv en Bkh, waarschijnlijk op weg naar Ldd. In werkelijkheid zal dit een lange LM trein (79762 vermoed ik) zijn, maar beide treinen zijn in T&T onder hun oude nummer blijven hangen en worden dus afzonderlijk weergegeven.

Laatst bewerkt door michaben op Donderdag 05 mrt 2015 om 19:57:57

Donderdag 05 mrt 2015 - 20:00:11
treinfan
treinfan
Kleine correctie: het systeem dat jij bedoelt is niet gelijk aan Track&Trace, dat is een ander systeem.

[Bezig met laden...]

Donderdag 05 mrt 2015 - 21:31:31
thom
thom
Eigenlijk klopt de inhoud ook niet meer met de naam van het topic, Track&Trace is het interne systeem van NSR, en we hebben het hier eigenlijk over alle openbare volgsystemen...

Donderdag 05 mrt 2015 - 23:28:54
albertjan9
albertjan9
De inhoud klopt best; Het interne systeem van NSR heet Tracking & Tracing.

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Donderdag 05 mrt 2015 - 23:53:05
sfj
sfj
Titel ietsje aangepast omdat deze door nieuwe ontwikkelingen de lading niet meer dekt.

Laatst bewerkt door sfj op Donderdag 05 mrt 2015 om 23:53:34

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 06 mrt 2015 - 18:27:59
fred67nl
fred67nl
Het lijkt er op dat de volgorde van het materieel op OVradar nu wel klopt. Dit aan de hand van de spots in Zl.

Vrijdag 06 mrt 2015 - 18:34:57
Amazonous
Amazonous
Zou ook moeten kunnen inderdaad, er zit een MaterieelVolgnummer-element in de datastroom.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 12:37:20
abcde
abcde
Ovradar.nl en Ovzoeker.nl tonen ook alle bussen etc, waardoor het wat onoverzichtelijk wordt. Is er ook zo'n site waarop alleen de treinen getoond worden ?

Zaterdag 07 mrt 2015 - 14:53:19
mren
mren
Je kan toch een selectie maken per bedrijf dat je wil zien?

Zaterdag 07 mrt 2015 - 15:01:34
skywave
skywave
railradar.nl ?

Zaterdag 07 mrt 2015 - 15:36:08
fred67nl
fred67nl
Helemaal fantasties!!!

Zaterdag 07 mrt 2015 - 17:44:16
nohab
nohab
Flickr bvisser
Kun je daarop ook bepaalde nummers zoeken?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 07 mrt 2015 - 21:40:56
dennistd
dennistd
Er lijken nu trouwens flink wat treinen niet weergegeven te worden, zowel niet op ov/railradar als ovzoeker.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 21:47:09
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heb de Veolia treinen nog geen 1 keer gezien. Overigens eens kijken of we de 1832 ook tevoorschijn kunnen toveren, want daar zit een werkende track and trace module in, grijs kastje met antenne enz.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:10:17
aarclay
aarclay
Maar hij staat niet in het systeem van de NS meer, en geeft hier in mijn test-script ( (nog?)niet openbaar) geen teken van bestaanbaarheid.

Verder heeft Veolia volgens mij nog geen actuele materieelpostities van hun treinen. Wel van bussen.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:12:10

Choo choo.....

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:12:05
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ik ga eens naar die module kijken of er een fabrikant of iets dergelijks opstaat. Dan die eens bellen. En anders bouw ik er zelf wel een module in, voeding 12v is al aanwezig.

Laatst bewerkt door mich op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:13:42

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:15:08
aarclay
aarclay
Het Track&Trace-systeem is van de NS, en die loc is al lang geen eigendom meer van hun. Dus blijkbaar herkent de NS de loc niet meer hoewel het systeem misschien nog wel zijn posities blijft doorgeven.
Ook is het zo dat niet al het materieel nog in de datastroom staat.

En de fabrikant zal ook wel weinig kunnen doen, gezien die ook maar het systeem gebouwd heeft, en geen invloed op de door het T&T verstuurde data heeft.

Eigenlijk zou HSL (of jij?) zelf een oplossing moeten vinden. Een dergelijk GPS-setje is voor een bedrijf niet zo heel duur. En als je die hebt ingebouwd, dan zou het leuk zijn als je de locaties openbaar maakt.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:17:29

Choo choo.....

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:26:19
fred67nl
fred67nl
Bij mij is het ook heel rustig met de treinen. Werkonderbreking??

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:27:41
aarclay
aarclay
Laten we het er maar op houden dat het treintraceringssysteem nog een proef is.
Mogelijk zit daar een hikje in?

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:27:52

Choo choo.....

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:38:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Sommige treinen worden ook op erg merkwaardige plekken getoond. Zo kwam ik bv. een 12500 in Weesp tegen. Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:46:57
aarclay
aarclay
GPS is niet altijd even nauwkeurig. En verder weet ik dat van een treinstel altijd de laatste positie wordt bewaard. Zo zien we de zwaar beschadigde 7524 nog altijd in bij Diepenveen op de kaart staan, terwijl die al lang en breed in de wpl in Haarlem onder handen wordt genomen.

Of OV-radar en die andere sites hier rekening mee houdt, geen idee.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:48:21

Choo choo.....

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:52:49
albertjan9
albertjan9
Ik denk dat er inderdaad iets met de bron is, 55 rijdende treinen lijkt me een beetje weinig...

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:53:23
Amazonous
Amazonous
We hebben ook geen idee van de kwaliteit van de datastroom, en het linken van materieel aan treinen gaat ook veelvuldig fout. Verwacht niet dezelfde kwaliteit en mogelijkheden als bij NS intern, want het is simpelweg niet T&T zoals men intern gebruikt.

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:55:49
aarclay
aarclay
Tot nu toe heb ik al mijn NS-treinen (behalve de Benelux) netjes kunnen met een goede fix kunnen traceren vandaag op diverse tijdstippen. Zowel SLT, SGM, VIRM als ICM.

Blijkbaar gaat er wat mis gaat in de datastroom waarin alle actieve treinen staan. Een bepaald treinstel die er niet in vermeld staat blijkt gewoon zijn positie door te geven.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:58:10

Choo choo.....

Zaterdag 07 mrt 2015 - 22:57:35
Amazonous
Amazonous
Dat kan, maar dat doet niet af aan het feit dat het geen officieel T&T is maar een of ander bijproduct van een NS-dingetje, wat sommige mensen lijkt te ontgaan. Zoals ik op de mailinglijst al riep, je krijgt zoveel verdraaide verhalen als mensen dat vergeten

Laatst bewerkt door Amazonous op Zaterdag 07 mrt 2015 om 22:58:13

Zaterdag 07 mrt 2015 - 23:01:02
michaben
michaben
daniel_ddr (za 07 mrt 2015 22:38:09 somda.nl): Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan
Dat lijkt op een standaard terugvallocatie van het GPS signaal, daar heb ik al vaak een trein zien staan op dezelfde plaats, en niet steeds dezelfde (eerst SLT, nu Plan V). Of men heeft defecte zenders uit de trein verwijderd om terug te sturen naar de fabrikant zonder ze eerst uit te zetten, want het lijkt op een sorteercentrum van Sandd waar het signaal steeds vandaan komt

Zaterdag 07 mrt 2015 - 23:20:53
thom
thom
Ik ben toch bang dat die zenders weinig meer doen zodra de stekker in het materieel eruit getrokken is en ze geen spanning meer krijgen

Zondag 08 mrt 2015 - 01:53:53
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Toen die originele site nog in de lucht was had je eens moeten kijken hoeveel niet-bestaande DDZ4'tjes (nu zesjes) er in de Zaanstraat stonden. Maar als het mee zit, komt dat niet van de originele zender af idd.

Zondag 08 mrt 2015 - 08:48:16
fred67nl
fred67nl
daniel_ddr (za 07 mrt 2015 22:38:09 www.somda.nl): Sommige treinen worden ook op erg merkwaardige plekken getoond. Zo kwam ik bv. een 12500 in Weesp tegen. Maar de apartste was nog wel een trein die ergens in Wateringen op een plek zonder spoor zou stilstaan
Trein stond geparkeerd bij de KFC voor de deur zo te zien. Nieuwe service van de NS denk ik, gratis bakje met kippenpootjes bij vertraging!

Zondag 08 mrt 2015 - 09:22:06
thom
thom
Bert13 (zo 08 mrt 2015 01:53:53 somda.nl): Toen die originele site nog in de lucht was had je eens moeten kijken hoeveel niet-bestaande DDZ4'tjes (nu zesjes) er in de Zaanstraat stonden. Maar als het mee zit, komt dat niet van de originele zender af idd.
Lol

Ik denk dat dat dan komt door zijn laatst doorgegeven positie, die zender wordt daar omgeprogrammeerd en zend daarna zijn nieuwe stam nummer uit en gaat de baan weer op.

Zondag 08 mrt 2015 - 12:08:14
aarclay
aarclay
albertjan9 (za 07 mrt 2015 22:52:49 somda.nl): Ik denk dat er inderdaad iets met de bron is, 55 rijdende treinen lijkt me een beetje weinig...
De 'werkonderbreking' van de zenders is blijkbaar weer opgeheven
Er zijn weer een hoop treinen actief.

Choo choo.....

Zondag 08 mrt 2015 - 12:20:04
Amazonous
Amazonous
thom (zo 08 mrt 2015 09:22:06 somda.nl): Ik denk dat dat dan komt door zijn laatst doorgegeven positie, die zender wordt daar omgeprogrammeerd en zend daarna zijn nieuwe stam nummer uit en gaat de baan weer op.
Wat dan weer goed te maken zou kunnen hebben met de soms slechte koppeling van trein aan materieel.

Zondag 15 mrt 2015 - 14:42:39
Apda
Apda
Zo te zien is de gegevensstroom van NS naar de openbare 'realtime spoorvoertuigtraceringssystemen' gisterenavond om 21:00 u gestopt.

Zondag 15 mrt 2015 - 16:10:21
JuliandeB
JuliandeB
Flickr juliandebondt
OVzoeker doet het nog

Zondag 15 mrt 2015 - 16:19:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dus niet, alle treinen zijn "bevroren" en staan met een onbekende vetraging, ns input werkt inderdaad dus NIET meer.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 15 mrt 2015 - 16:55:32
michaben
michaben
Jammer, maar hopelijk wordt het hersteld, de data is al een keer eerder uitgevallen en toen weer teruggekeerd. Gezien het tijdstip van het wegvallen zal het wel om een storing gaan en niet om een bewuste actie.

Aangezien ik de afgelopen dagen toch verplicht thuis zat heb ik het datastroompje wat nader zitten bekijken. Kwaliteit was redelijk goed, weinig fouten. Alleen DDAR en ICR zijn erg onbetrouwbare treinen, deze lijken slechts sporadisch een signaaltje uit te zenden. Van de overige series zijn er 168 VIRM, 134 ICM, 44 DDZ, 85 SGM, 117 SLT en 43 MAT treinstellen die de afgelopen week actief een signaal hebben lopen uitzenden. Uitgaande dat er nog wel enkele stellen in de werkplaats staan lijkt er, op DDAR en ICR na, bij bijna alle treinen een werkende verbinding te zijn.

Zondag 15 mrt 2015 - 22:48:42
aarclay
aarclay
Ik gok op een storing, morgen is het maandag dus zullen ze er mogelijk wel naar kijken. I'll keep fingers crossed!

Ook DM90's van den NS lijken getraceerd te kunnen worden, volgens een testje afgelopen vrijdag.

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 15 mrt 2015 om 22:52:02

Choo choo.....

Maandag 16 mrt 2015 - 06:03:07
dikboom
dikboom
Ik hoop ook op een storing. Als dat niet het geval zou zijn dan waren de "bevroren" treinen door OVradar en Ovzoeker al lang verwijderd neem ik aan.

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 16 mrt 2015 om 09:09:36, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 16 mrt 2015 - 16:06:25
aarclay
aarclay
Het lijkt weer te werken, de data is nu van een uur geleden.
Gevalletje onderhoud, lijkt me.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 16 mrt 2015 om 16:41:19

Choo choo.....

Maandag 16 mrt 2015 - 16:44:26
fred67nl
fred67nl
Werkt nog niet! Data is bevroren data van inderdaad een uur geleden. De treinen zijn bij mij wisselend aanwezig of niet.

Maandag 16 mrt 2015 - 16:49:21
michaben
michaben
Data is bevroren maar lijkt nu wel weer correct te zijn. Een uurtje eerder werkte het ook al weer eventjes, maar toen reed de sprinter naar Deurne nabij Gouda!

Maandag 16 mrt 2015 - 17:00:38
aarclay
aarclay
Laten we maar afwachten en de vingers gekruist houden.

Choo choo.....

Maandag 16 mrt 2015 - 17:51:34
fred67nl
fred67nl
Zo te zien werk het verhaal weer! Dank aan de mensen die dit allemaal mogelijk maken!

Maandag 16 mrt 2015 - 18:29:36
albertjan9
albertjan9
Dan valt het me toch weer mee... Dacht echt dat de bron stopgezet was, zeker omdat het nu langer duurder dan vorige storingen..

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 10:13:00
dikboom
dikboom
Helaas, helaas, vandaag loopt het niet goed met het doorgeven van recente data.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 20:23:39
aarclay
aarclay
Tja, dat zijn nou eenmaal bugs... We kunnen alleen maar onze vingers gekruist houden

Choo choo.....

Zaterdag 21 mrt 2015 - 20:58:22
sfj
sfj
Even een dienstmededeling:

Als zoiets down is, wat nogal vaak gebeurt, gaan we dat niet massaal lopen checken. Een melding is dan voldoende. Als het weer up is hoeven we dat ook niet te checken.

Zo houden we dit topic nog een beetje overzichtelijk. Voor degenen die het wel nodig vinden zoiets tig berichten door te laten gaan is er een speciale website: storingsoverzicht.nl (ja, daar kan je dit ook gewoon kwijt).

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:31:05
aarclay
aarclay
@sfj: Er is altijd een verschil tussen niet naar behoren werken en down zijn.
En ik vraag me af of het zinvol is om een beta-product te melden als storing op die genoemde site?

De mogelijkheid om treinnummers in te zien is overigens nog niet officieel, dus er bestaat een kans dat van de ene op de andere dag de dienst misschien helemaal niet meer werkt of achter gesloten deuren verder gaat.
Wees gewoon blij wanneer het wel werkt, en anders geduld hebben en anders pech incasseren.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 21 mrt 2015 om 22:34:56

Choo choo.....

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:32:34
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, en?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:35:23
sfj
sfj
Maar sinds wanneer zijn wij de storingsvoorziening voor datsoort sites aarclay? Niet dus.

Maandag 23 mrt 2015 - 11:38:51
michaben
michaben
Het systeem wordt momenteel weer opgestart, treinen verschijnen weer stuk voor stuk op de kaart.

Vrijdag 15 mei 2015 - 22:30:16
michaben
michaben
Ik weet niet of het echt de bedoeling is, maar momenteel is op railradar.nl ook (bijna) al het GDST staand materieel te zien, inclusief stellen die in de werkplaats staan en het nodige materieel dat terzijde staat. Meest opvallende die ik tegenkwam was wel de 928, die al bijna 2 jaar terzijde staat maar nu opeens een signaal is gaan uitzenden vanaf de Dgr.

Vrijdag 15 mei 2015 - 22:38:58
aarclay
aarclay
Over de 928:

Laatst ontvangen locatie van treinstel/route: 928
Laatst ontvangen locatie: 25.12.2014, 03:49:06

Deze zendt al een half jaar niet meer uit.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 15 mei 2015 om 22:39:23

Choo choo.....

Zaterdag 16 mei 2015 - 00:28:15
Amazonous
Amazonous
Als je kijkt naar de herkomst van de datastroom is dat goed te verklaren met "het boeit niemand" (intern).

Zaterdag 16 mei 2015 - 09:00:49
aarclay
aarclay
GDST-materieel wordt er ook allemaal vermeld, het blijft niet bij actieve ritten.
Zo heb ik in de late avonden vaak materieel op de Bkh, Bkd en On zien staan. Ook de SLT van de recente aanrijding in Ehv (2431) was zelfs met naar beneden getrokken panto's nog enige tijd op de radar geweest. Ik denk dat het systeem een eigen accu heeft of heel simpel op de accu's van de trein werkt.

Verder bekommer ik me er ook niet over. Het blijft gewoon een leuke fun-feature voor ons om te kijken waar een bepaalde trein is. Hoewel spotten en jagen op nummers in de buitenlucht natuurlijk veel leuker is

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 16 mei 2015 om 09:02:00

Choo choo.....

Zaterdag 16 mei 2015 - 09:15:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het moet voor een Engelse 'number gricer' een ramp zijn om vanaf je bureaustoel alle nummers te spotten

Zaterdag 16 mei 2015 - 09:59:07
thom
thom
@Aarclay,

Volgens mij heeft het systeem geen eigen accu, maar blijft de laatst uitgezonden positie een tijd zichtbaar in de systemen.

Zaterdag 16 mei 2015 - 10:41:50
michaben
michaben
aarclay (za 16 mei 2015 09:00:49 somda.nl): Verder bekommer ik me er ook niet over. Het blijft gewoon een leuke fun-feature voor ons om te kijken waar een bepaalde trein is. Hoewel spotten en jagen op nummers in de buitenlucht natuurlijk veel leuker is
Spotten in de buitenlucht heeft de afgelopen jaren helaas weinig geholpen bij omloopconstructies. Somda moet het helaas al jaren zonder omlopen doen, de ingevoerde spots zijn er te weinig om de ingewikkelde omloop van te achterhalen, een volgsyseem zou hier wel bij kunnen helpen, mits het niet eens per week plat gaat.

Zaterdag 16 mei 2015 - 10:59:03
aarclay
aarclay
Voor bijzonder materieel hebben we gelukkig het OD ook nog. Met wat rekenwerk kan je je omloop dan zelf bepalen, maar daar zitten risico's aan vast.

Maar het traceringssysteem maakt alles zeker een stuk gemakkelijker. Ik heb begrepen dat deze de komende maanden officieel door de NS zal worden gepubliceerd.

Choo choo.....

Maandag 18 mei 2015 - 04:34:17
Amazonous
Amazonous
Ik zou er maar op inzetten dat de materieelnummers eruit worden gesloopt, gezien DVS. En inderdaad, de laatste positie wordt soms nog een flinke tijd doorgestuurd.

Maandag 18 mei 2015 - 08:13:34
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Kun je ook aangeven waarom je denkt dat materieelnummers eruit gesloopt gaan worden?

Maandag 18 mei 2015 - 10:39:03
treinfan
treinfan
Dat zegt hij al: "gezien DVS". Daar waren in de testfase nog materieelnummers te zien, daarna niet meer.

[Bezig met laden...]

Maandag 18 mei 2015 - 11:26:03
aarclay
aarclay
Ook de NS kan overstag gaan wat betreft materieelnummers. Arriva levert ze overigens wel, dus waarom zou de NS niet gaan volgen?

Uit betrouwbare bronnen heb ik inmiddels vernomen dat de NS zich hard maakt om voertuig-tracing publiekelijk mogelijk te maken binnen afzienbare tijd. Dat het bij OVradar al mogelijk is, is omdat het om een uitgelekte béta gaat die misschien zelfs elk moment offline kan worden getrokken, als de NS dat wilt.

Dus we kunnen beter gewoon afwachten. Zonder treinstelnummers heeft de NS ook weinig mogelijkheden voor goede publieke realtime-locatie mogelijkheden. Een ICM zegt nog niks over of het een drietje of viertje is en hoeveel toiletten er in zitten.

Tevens zouden ze in hun eigen NS-Xtra app zelf koppeling bijv. kunnen maken om ongemakken/defecten aan de trein door te geven, als ze gewoon treinstelnummers toelaten.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 18 mei 2015 om 11:27:20

Choo choo.....

Maandag 18 mei 2015 - 16:02:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
treinfan (ma 18 mei 2015 10:39:03 www.somda.nl): Dat zegt hij al: "gezien DVS". Daar waren in de testfase nog materieelnummers te zien, daarna niet meer.
Sorry, maar ik vind "gezien DVS" niet echt duidelijk. DVS kan treinstelnummers aanleveren, dus waarom doen ze dat niet? Is het een privacykwestie, geldkwestie, iets technisch?

Maandag 18 mei 2015 - 18:12:37
Dre
Dre
aarclay (ma 18 mei 2015 11:26:03 somda.nl):
Dus we kunnen beter gewoon afwachten. Zonder treinstelnummers heeft de NS ook weinig mogelijkheden voor goede publieke realtime-locatie mogelijkheden. Een ICM zegt nog niks over of het een drietje of viertje is en hoeveel toiletten er in zitten.
Voor de klant is het totaal niet interessant of de ICM-IV die hen vervoert treinstel 4216 is of treinstel 4250. Via NDOV wordt op bijvoorbeeld www.ovtijden.com actuele samenstellingsinformatie weergegeven. Dat is voor de klant afdoende (want ICM-4 slaat op het aantal bakken en echt niet op alleen de deelserie 4231-4250). Enige redenen waarom je zou willen dat de treinstelnummers bekend worden is dat de klantinformatie zo specifiek wordt dat digitaal aangegeven kan worden bij welke letter (de meeste intercitystations beschikken er nog over) de 1e klasse stopt. Voor de rest is dat totaal oninteressant
aarclay (ma 18 mei 2015 11:26:03 somda.nl): Tevens zouden ze in hun eigen NS-Xtra app zelf koppeling bijv. kunnen maken om ongemakken/defecten aan de trein door te geven, als ze gewoon treinstelnummers toelaten.
Volgens mij is daar op dit moment een prima methode voor. Middels een andere app, Twitter genaamd waarop @NS_online gewoon actief is. Zo kun je je ongemakken aan treinstellen ook gewoon melden.

Maandag 18 mei 2015 - 18:19:15
michaben
michaben
De locatie van de rolstoel- of fietsingang kan ook fijn zijn om te weten voor reizigers. Hiervoor heb je naast de huidige informatie ook deelserie en richting (treinstel kan gedriehoekt staan en lang niet alle treinen zijn symmetrisch) nodig. Stelnummer is eigenlijk alleen belang indien de trein gesplitst wordt en je wilt controleren of je in het juiste deel zit. Dat is eigenlijk alleen van belang voor reizigers die al in de trein zitten en bij het instappen niet hebben opgelet in het hoeveelste treinstel ze gestapt zijn. Maar als je die mogelijkheid ook via externe apps wil leveren ipv uitsluitend via de eigen wifi zal het stelnummer toch in de data moeten zitten.

Maandag 18 mei 2015 - 18:48:57
thom
thom
Volgens mij heeft het niet zoveel zin om redenen te gaan verzinnen waarom NS dat treinstelnummer door zou moeten geven.

Ik denk dat je er beter vanuit kunt gaan dat NS dat niet doet, tenzij zij vinden dat ze daar een reden voor hebben of iets mee aan kunnen sturen. Tot die tijd is het waarschijnlijk alleen onnodige data...

Maandag 18 mei 2015 - 18:56:38
aarclay
aarclay
...in tegenstelling tot CXX, Veolia etc die dat wel doen, wat feitelijk ook geen nut heeft.

Tijd zal het leren, en we wachten gewoon af.

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 18 mei 2015 om 20:57:52, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Choo choo.....

Maandag 18 mei 2015 - 21:55:47
Amazonous
Amazonous
AgentX (ma 18 mei 2015 16:02:38 somda.nl): Sorry, maar ik vind "gezien DVS" niet echt duidelijk. DVS kan treinstelnummers aanleveren, dus waarom doen ze dat niet? Is het een privacykwestie, geldkwestie, iets technisch?
youtu.be

Verder: NS vindt het bedrijfsgeheim. Dat is net zo'n leuke als het verdwijnen van ProRail TNR van de publieke site. Bedrijfsgeheim... Veel duidelijker kan ik ook niet zijn. Want ofwel dat mag ik niet, ofwel er is helemaal geen goed verhaal.
aarclay (ma 18 mei 2015 18:56:38 somda.nl): Tijd zal het leren, en we wachten gewoon af.
Iets met verwachtingen scheppen enzo

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 18 mei 2015 om 21:59:43

Maandag 18 mei 2015 - 22:40:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Kijk, dat is een helder antwoord, dankjewel.

Opzich kan ik me er wel iets bij voorstellen, dat concurrentie ook inzicht heeft in de data die de vervoerder vrijgeeft. Hoewel ik het argument zoals dat in het gelinkte filmpje wordt genoemd wel een slap excuus vind, want een scrape uit de reisplanner en je weet als concurrentie net zo veel, namelijk hoeveel treintjes je moet (kunnen) rijden.

Maandag 18 mei 2015 - 23:03:27
Amazonous
Amazonous
Verdwijnen van ProRail TNR was net zo'n slap verhaal. Systeem is heel simpel: niks online zetten wat niet online moet. NS heeft genoeg leuke plannen gehad, die om dezelfde reden vaak genoeg zijn afgeschoten door management hogerop (ja, dooddoener).

Het enige leuke product van NS is ews-rpx, de webservice van de reisplanner. Die wachtwoorden weet iedereen, maar toch is het niet openbaar en er flink tegenaan praten veroorzaakt ruzie met NS. Gelukkig is het begin er: in de IFF-uitvoer (dienstregeling) komen straks doorkomststations (geen punten).

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 18 mei 2015 om 23:19:48

Maandag 06 jul 2015 - 14:23:06
albertjan9
albertjan9
In de nieuwe update van de NS Reisplanner Xtra-app is nu ook een treinradar toegevoegd: androidworld.nl www.ns.nl Hierin is alleen de locatie, de lengte en het ritnummer van de trein te zien. Geen materieelnummers.

Laatst bewerkt door albertjan9 op Maandag 06 jul 2015 om 14:53:21

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Maandag 06 jul 2015 - 14:45:22
bajansen
bajansen
Je kunt wel als je de treinradar in beeld hebt door middel van het vergrootglas zoeken op materiaalnummer waarna je hetzelfde te zien krijgt als wanneer je op de kaart op de bewuste trein zou drukken.

Maandag 06 jul 2015 - 14:49:00
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Hele mooie en heldere update! Enige wat er mist is een plaatje van een Mat '64 in de Treindetails, maar dat zijn details

Maandag 06 jul 2015 - 15:08:57
Sietse
Sietse
Mooie update inderdaad! Ook handig als je de trein en bus combineert. Hier en daar nog wel wat kleine details inderdaad maar dat komt vast goed. Het lukt mij alleen nog niet om de treinen te drukken, en de zoekfunctie verschijnt wel, maar hij vindt nog niets.

Maandag 06 jul 2015 - 15:12:09
aarclay
aarclay
Ik heb het idee dat die TreinRadar soms behoorlijk overbelast is. Verder werkt het wel handig, en heb ik alle hoop dat deze informatie ook voor ontwikkelaars naar buiten komt.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 06 jul 2015 om 15:12:41

Choo choo.....

Maandag 06 jul 2015 - 15:26:20
daniel_ddr
daniel_ddr
NS is blijkbaar erg hoopvol dat het juiste materieel in de juiste series rijdt... ik zag net dus een IC-bolletje over de Veluwe bewegen en tik het aan. Blijkt het een 5600 met IC-materieel (oftewel: DDZ) te zijn

Wat trein en bus combineren betreft vindt ik 'm nog wat minder handig, maargoed, als je werkt aan een straat die van Maarssen tot Nieuwegein door Utrecht heen loopt dan kan je zonder invoermogelijkheid voor een huisnummer natuurlijk nooit de juiste verbinding eruit krijgen.
Duidelijk 9292-data ook, want ook de ReisplannerXtra laat me (net als 9292) naar 'n halte vlak voor het station wandelen en dan 1 minuut in de bus zitten i.p.v. te adviseren naar het station te lopen.

Maandag 06 jul 2015 - 16:30:39
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Ironisch. Ik heb de NS eergisteren nog een PB op Facebook gestuurd hierover.

Maandag 06 jul 2015 - 23:10:52
train85
train85
Ik zit in het testteam van de nieuwe reisplanner 4.0
Als je feedback wil geven over dit en/of wensen opmerkingen. Stuur ze in een PB naar mij toe en ik neem ze mee. Dan ga ik dat ook neerzetten in het testteam.

www.mat64.nl

Maandag 06 jul 2015 - 23:38:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
1 tip is voldoende, knikker de info van 9292 eruit en zoek een beter systeem. 9292 laat met name op de bus verbindingen hele rare reizen zien.

Dinsdag 07 jul 2015 - 00:01:34
jeanne
jeanne
Heb zelf geen android toestel, maar bij een kennis heb ik vanavond geconstateerd dat de voorkeursinstellingen van de trace op kaart niet worden vastgehouden bij het kantelen het toestel (portait/landscape).
Bij gebruik van de Samsung spraakmodule crash deze app.

Jeanne Kok

Dinsdag 07 jul 2015 - 08:45:35
daniel_ddr
daniel_ddr
edje (ma 06 jul 2015 23:38:56 www.somda.nl): 1 tip is voldoende, knikker de info van 9292 eruit en zoek een beter systeem. 9292 laat met name op de bus verbindingen hele rare reizen zien.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Niet alleen voor de bus trouwens, ook voor lopen. I.p.v. in 15 minuten naar het station te lopen wordt ik consequent geadviseerd om 13 minuten naar één bushalte voor het station te lopen en dan nog 2 minuten de bus te nemen
Grappig zijn ook de looptijden die 9292 fors overschat. Tik je het loopgedeelte van de reis aan en laat je via Google Maps een kaart van de route tonen dan staat daaronder een kortere looptijd voor hetzelfde traject

Dinsdag 07 jul 2015 - 09:37:26
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Loopafstanden worden in 9292 ook wel onderschat. En het vreemdste wat ik ooit heb gezien was een looproute naar een bushalte dwars door een weiland, waar echt geen pad lag.
Maar goed we dwalen denk ik af van het onderwerp.

Dinsdag 07 jul 2015 - 11:44:11
thom
thom
Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.

Dus ook de mensen die wat langzamer lopen dan gemiddeld. Je kunt dan beter wat meer tijd rekenen en dat mensen mooi op tijd aan een halte staan, dan dat een deel van de gebruikers het consequent niet haalt en het vertrouwen in de planner kwijtraken.

Net zich grap is trouwens een bus vanuit Zeist naar Utrecht, de 1 na laatste halte uitstappen en de rest lopen naar dezelfde eindbestemming als de bus waar je inzat

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 07 jul 2015 om 11:48:38

Dinsdag 07 jul 2015 - 14:27:01
mren
mren
Dat laatste is overigens 'logisch'; de meeste busboeren hebben een grote rijtijdmarge ingebouwd tussen de één-na-laatste halte en het eindpunt zodat reizigers met enige zekerheid hun overstap kunnen halen. Een reisplanneralgoritme zal dan snel zien dat uitstappen en lopen sneller is. Zo'n algoritme weet natuurlijk niet dat de geplande 5 minuten reistijd per bus er in werkelijkheid misschien maar 1 is.

Dinsdag 07 jul 2015 - 16:49:05
michaben
michaben
Wat er bij looptijd mis gaat is dat bij sommige stations zo 3 minuten verschil kan uitmaken tussen voorin en achterin de trein zitten. Waar het ook mis gaat is bij stations waar bij zowel de hoofdingang als achteringang een bushalte is, zoals bij Rta. Het kan dan zomaar anderhalve minuut overstaptijd schelen door de voorlaatste halte uit te stappen ipv door te reizen tot de overstaphalte die de reisplanner adviseert. Zeker als het een intercity van 8 bakken of meer is.

Missende informatie voor reisplanners is dus:
- Accurate loopafstanden tussen haltes.
- Locatie van alle ingangen van de stations.
- Perronzones die per bak de afstand tot de ingang aangeven.
- Geplande materieelsamenstelling.

Het klinkt misschien onbelangrijk voor een reisplanner hoe lang een trein is en waar deze stopt, maar in mijn situatie is de overstap bus op ICM3 anderhalve minuut langer dan de overstap bus op ICM9 en kan dus wel degelijk het verschil maken tussen of een overstap wel of niet haalbaar zou zijn volgens de normen van de reisplanner. Op dit moment is het gebruik van een reisplanner voor mij gewoon onmogelijk aangezien de overstappen gewoon structureel veel te ruim genomen worden.

Dinsdag 07 jul 2015 - 17:13:53
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij gaat dit topic over track en tracing systemen, niet over reisplanners.

OT: wat me opvalt is dat bij de treinradar van de Reisplanner Xtra, DDAR'ren niet zichtbaar zijn. Ook niet wanneer ik loc-nummers intyp bij de zoekfunctie.

Dinsdag 07 jul 2015 - 18:07:59
albertjan9
albertjan9
Mat'64 ook niet.

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Dinsdag 07 jul 2015 - 18:19:40
michaben
michaben
Op railradar.nl is DDAR ook zelden te zien, op ovzoeker.nl meestal wel maar dan meestal de stellen die in Mt of op Utctw staan en niet up to date. Hetzelfde verhaal had je met 1700+ICR, maar die inzet is inmiddels sowieso voorbij. Mat '64 is daarentegen juist zeer goed te volgen hier.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 07 jul 2015 om 18:20:00

Dinsdag 07 jul 2015 - 20:47:35
daniel_ddr
daniel_ddr
thom (di 07 jul 2015 11:44:11 www.somda.nl): Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.
Betrouwbaar is het juist voor geen meter, zie de eerdere opmerking over een looproute door een weiland.
Heb zelf ook al eens het advies gekregen om een rivier over te zwemmen om met een andere buslijn 1 minuut eerder op het station te zijn. Hemelsbreed was die halte namelijk wel even ver als degene om de hoek, maar 9292 zag over het hoofd dat er daar geen brug was
Net zich grap is trouwens een bus vanuit Zeist naar Utrecht, de 1 na laatste halte uitstappen en de rest lopen naar dezelfde eindbestemming als de bus waar je inzat
Overstappen kwam ook voor geloof ik. En plan maar niks met doorgekoppelde lijnen in een halfuursdienst, dan laat 9292 je rustig uitstappen en een halfuur op de volgende bus wachten terwijl je gewoon kunt blijven zitten.

Dinsdag 07 jul 2015 - 21:00:37
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
albertjan9 (di 07 jul 2015 18:07:59 somda.nl): Mat'64 ook niet.
Zelfs SGM heeft geen plaatje!

Wat ook erg misleidend is: Zowel voor SLT-6 als voor VIRM-6 en DDZ-6 (en daarmee ook SGM-6 en ICM-6) wordt "Lengte: 6 delen" aangegeven. Voor normale treinen maakt dat niet uit i.c.m. de bakbordjes, maar met SLT kan dat verwarring veroorzaken dat een trein van 6 delen bij de 4 stopt...

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Dinsdag 07 jul 2015 om 21:03:00

Hallo!

Dinsdag 07 jul 2015 - 21:09:47
bajansen
bajansen
Ik denk dat de meeste mensen die überhaupt doorhebben dat 'die blauwe bordjes naast het perron' bakbordjes zijn en stopposities aangeven wel doorhebben dat SLT6 (als het goed is) niet bij 6 stopt.

Dinsdag 07 jul 2015 - 21:32:00
albertjan9
albertjan9
DDZ7504 (di 07 jul 2015 21:00:37 somda.nl):
Zelfs SGM heeft geen plaatje!
SGMm dan weer wel: albertjanpetersen.files.wordpress.com .Misschien wordt niet al het SGM weergegeven.

Ik vraag me trouwens af waar de treintekeningen vandaan komen. Zouden die, net als de treintekeningen op Somda van www.arthurstreinenpagina.nl komen?

Laatst bewerkt door albertjan9 op Dinsdag 07 jul 2015 om 21:40:11

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Dinsdag 07 jul 2015 - 21:48:59
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Bij mij geeft SGM geen plaatje iig.

Dinsdag 07 jul 2015 - 21:55:35
fred67nl
fred67nl
Ik kan me herinneren dat de NS jaren gelden een soort uitklapbare flyer in A4 format hebben gemaakt. Was dat niet tijdens 150 jaar spoor? Daar staan diversen type materieel in afgebeeld.

Dinsdag 07 jul 2015 - 22:32:45
thom
thom
daniel_ddr (di 07 jul 2015 20:47:35 somda.nl):
thom (di 07 jul 2015 11:44:11 www.somda.nl): Vergis je natuurlijk niet in dat dat 9292 wel een betrouwbaar advies moet geven voor een ieder die het gebruikt.
Betrouwbaar is het juist voor geen meter, zie de eerdere opmerking over een looproute door een weiland.
Heb zelf ook al eens het advies gekregen om een rivier over te zwemmen om met een andere buslijn 1 minuut eerder op het station te zijn. Hemelsbreed was die halte namelijk wel even ver als degene om de hoek, maar 9292 zag over het hoofd dat er daar geen brug was
Ja Oké Het ging mij over de looptijden, routes zijn wel verstandig om even te checken soms
Overstappen kwam ook voor geloof ik. En plan maar niks met doorgekoppelde lijnen in een halfuursdienst, dan laat 9292 je rustig uitstappen en een halfuur op de volgende bus wachten terwijl je gewoon kunt blijven zitten.
Ja, die laatste is ook een leuke, vanuit Zeist bij halte Oorsprongpark overstappen op een andere bus die verder dezelfde route en ook eindbestemming Ut CS heeft

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 07 jul 2015 om 22:36:15

Dinsdag 07 jul 2015 - 23:31:37
VIRMm1
VIRMm1
michaben (di 07 jul 2015 18:19:40 www.somda.nl): Op railradar.nl is DDAR ook zelden te zien, op ovzoeker.nl meestal wel maar dan meestal de stellen die in Mt of op Utctw staan en niet up to date. Hetzelfde verhaal had je met 1700+ICR, maar die inzet is inmiddels sowieso voorbij. Mat '64 is daarentegen juist zeer goed te volgen hier.
Wat ik dan weer opmerkelijk vind want alle 1700 locomotieven zijn gewoon voorzien van Track and Tracing systemen.
Met de app/t&t systemen voor Ns intern kan ik ook gewoon alle 1700 loccen volgen. Ddar stammen staan er niet in, net als ICRm voorheen ook niet.

Dinsdag 07 jul 2015 - 23:44:24
thom
thom
Is het niet zo dat een deel van het materieelpark doormeldt via een T&T module, en een deel via het reizigers info systeem?

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 07 jul 2015 om 23:44:58

Woensdag 08 jul 2015 - 15:34:48
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij zit het altijd aan elkaar gekoppeld. Bij de T&T NS Intern kan ik bij ieder materieelnummer een treinnummer zien. Wanneer het materieel GDST staat, staat er altijd het laatst gebruikte treinnummer of het geplande toekomstig treinnummer.

Woensdag 08 jul 2015 - 20:47:11
thom
thom
Ja, dat snap ik, maar het ging mij om de manier waarop het materieel zich meld aan het systeem

Woensdag 08 jul 2015 - 21:56:30
aarclay
aarclay
Ik geloof dat een trein zich op twee manieren kunnen aanmelden. Via OBIS, wat de IC-treinen dus doen, en het jaren-oude T&T-systeem. Ik heb gehoord dat OBIS meer mogelijkheden biedt, zo worden via dit platform ook storingen doorgegeven aan de wal, en heeft het Reizigers-Tel-Systeem ook samengewerkt hiermee.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 08 jul 2015 om 21:57:47

Choo choo.....

Donderdag 09 jul 2015 - 08:34:29
Dre
Dre
"Meer mogelijkheden", dat zal de reden zijn dat de 1700 in openbare traceringssystemen tussen Ut en Es steevast als 2800 aangegeven wordt en het in Dv afgetrapte stel gemakshalve maar meegaat naar Es en daar in een zwart gat verdwijnt dat in Dv uitkomt.

Dan zijn de systemen in SGM, Mat '64 en DM '90 toch een stuk betrouwbaarder. Uit eigen waarneming zit daar een vrijwel 100% overeenkomst tussen daadwerkelijke inzet en inzet volgens bijvoorbeeld www.railradar.nl

Laatst bewerkt door Dre op Donderdag 09 jul 2015 om 08:36:16

Donderdag 09 jul 2015 - 08:37:29
VIRMm1
VIRMm1
aarclay (wo 08 jul 2015 21:56:30 somda.nl): Ik geloof dat een trein zich op twee manieren kunnen aanmelden. Via OBIS, wat de IC-treinen dus doen, en het jaren-oude T&T-systeem. Ik heb gehoord dat OBIS meer mogelijkheden biedt, zo worden via dit platform ook storingen doorgegeven aan de wal, en heeft het Reizigers-Tel-Systeem ook samengewerkt hiermee.
Boord-wal verbinding staat er helemaal los van. Voor zover ik weet kan alleen SLT dat, en een paar virmen zijn ermee uitgerust.

Via obis aanmelden bij de treinradar doet overigens SLT ook, samen met virm, DDZ en icm

Donderdag 09 jul 2015 - 14:43:50
aarclay
aarclay
Nu het getrokken materieel nog...

Choo choo.....

Donderdag 09 jul 2015 - 17:10:17
thom
thom
Dat zal wel als oorzaak hebben dat al het getrokken materieel van NS International is en niet van NSR.

Zondag 06 dec 2015 - 15:45:27
michaben
michaben
Ik heb weer eens zitten kijken naar mogelijkheden om hulpmiddelen voor omloopconstructie te maken op basis van de traceersystemen. Op zich kun je namelijk eenvoudig een treinstel volgen, en daarmee zien op welke volgende trein er gekeerd wordt. Door dit elke dag op te nemen en de stelnummers te 'anonimiseren' krijg je een overzicht waar bijvoorbeeld trein 5246 dagelijks op keert.

Om voorbeeld te geven, dit is een stukje uit wat ik vandaag heb opgenomen. Op basis van GPS is het dichtstbijzijnde station binnen een bepaalde straal opgezocht zodat ook opgenomen wordt waar een stel bijgeplaatst of afgetrapt wordt. Eerste lijstje op basis van materieel, tweede op basis van trein:
482 5239 (bet-ehv) 5246 (ehv-tbu) 5245 (tbu-ehv) 5252 (ehv-tbu) 5251 (tbu)
961 6846A (rm) 6841V (rm-mtr) 6858A (mtr-bk)
963 6837V (ec-mtr) 6854A (mtr-rm)
965 5287V (ldd)
12643 8739+9403 (wp-almo) 8739 (lls-lw)
12644 8736 (mp-kpnz) 9403+8736 (lls-rsw)
12645 9426+8709 (asdl-lls) 9426 (lls-gerp)
12646 9423 (hrn-zl) 8709+9423 (lls-hfd)
Geheel nauwkeurig is het niet, zoals de 965 die blijkbaar op Ldd staat momenteel maar nog het treinnummer van gisteravond uitzend. En de 12644 die volgens het systeem al gecombineerd is voor bij Lls zelf aankwam. Bij aftrappen hetzelfde: het stel wordt in het systeem al afgetrapt voor deze op het station is, en verdwijnt dan ook compleet uit de datastroom tot deze weer in dienst komt in een andere trein. Maar degelijke zaken pik je er wel zo uit gelukkig.

Het lastigste deel van omloopconstructies zijn echter de LM ritten, en die zijn momenteel niet altijd te zien in de datastroom van openov, aangezien deze op basis van treinnummer is. Ik zie echter op enkele sites wel dat er blijkbaar nog een andere datastroom is waar alle treinstellen in voorkomen, ook treinstellen die niet aan een (publiek) treinnummer gekoppeld zitten. Weet iemand waar deze stream vandaan komt? Er zal weliswaar geen treinnummer in voorkomen, maar met tijd + positie kom je qua omloopconstructie er ook wel uit.

Zondag 06 dec 2015 - 15:51:27
fred67nl
fred67nl
Weer een prima hulpmiddel voor het vinden van de omlopen.

Maakt mijn werk weer wat makkelijker.

Fred

Zondag 06 dec 2015 - 20:35:51
Amazonous
Amazonous
Als je nou heel even wacht tot Infoplus uit PPV komt, krijg je materieelnummers. Dan heb je een veel degelijkere datastroom dan OBIS-data gekoppeld aan RITInfo.

Dinsdag 02 feb 2016 - 07:20:44
Daan!
Daan!
Goedemorgen

Ik gebruik OV-zoeker om te kijken waar treinen en bussen zijn en eventueel om te kijken met weken stel ze rijden
Sinds gister echter laat OV-zoeker geen treinen meer zien. Weet iemand hoe dit kan?

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 02 feb 2016 om 07:24:29, reden: Bericht verplaatst.

Dinsdag 02 feb 2016 - 07:22:29
1700fan
1700fan
Facebook https://www.facebook.com/thijmen.gwn Flickr https://www.flickr.com/photos/124914265@N07/
Ik had er 2 weken geleden ook al last van. Alleen bussen kon ik zien.

Laatst bewerkt door 1700fan op Dinsdag 02 feb 2016 om 07:23:11

Dinsdag 02 feb 2016 - 07:24:13
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
De bron ligt er (tijdelijk?) uit.

Dinsdag 02 feb 2016 - 07:44:09
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Daan! (di 02 feb 2016 07:20:44 www.somda.nl): Goedemorgen

Ik gebruik OV-zoeker om te kijken waar treinen en bussen zijn en eventueel om te kijken met weken stel ze rijden
Sinds gister echter laat OV-zoeker geen treinen meer zien. Weet iemand hoe dit kan?
OVradar.nl idem.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Dinsdag 02 feb 2016 - 09:19:15
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het achterliggende systeem bij NS ligt er uit, ze zijn in ieder geval bezig om het weer aan de praat te krijgen.

Dinsdag 02 feb 2016 - 10:42:42
aarclay
aarclay
Losse treinstellen kan je nog wel op Treinenweb.nl/spots zoeken, uiteraard onder voorbehoud. Die gebruikt blijkbaar een feed die wel werkt.

Dinsdag 02 feb 2016 - 11:52:18
ricohallo
ricohallo
De bron daarvan is de spotsdatabase hier op Somda.

Dinsdag 02 feb 2016 - 12:05:20
aarclay
aarclay
En wat wil je daarmee zeggen? Of heb je de 'Track and tracing' nog niet gezien?

Als het onduidelijk was (er staat toch echt 'Bron: NS' onder), dan heb ik voor nu maar de tekst 'Live' toegevoegd.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 02 feb 2016 om 12:08:45

Choo choo.....

Dinsdag 02 feb 2016 - 12:11:32
ricohallo
ricohallo
Vreemd, als ik het gebruik staat er Bron: Somda onder?

Edit: Laat maar, mijn fout, Google Maps kaartje over het hoofd gezien.

Dinsdag 02 feb 2016 - 12:15:03
aarclay
aarclay
Dat is het tabelletje met Somda-spots, maar eronder staat ook een Live Track and Tracing (Bèta)

Anyway, het is verduidelijkt. Voor verdere vragen kan je terecht via mijn profiel of de contact-pagina.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 02 feb 2016 om 12:26:50

Choo choo.....

Dinsdag 02 feb 2016 - 12:23:48
moderator
Moderator
moderator
Zullen we hier maar niet de storingsmelder van de NS gaan voeren, bedankt.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Maandag 04 apr 2016 - 22:20:27
kjansma
kjansma
Is dat GPS signaal met treinlocaties openbaar, als in, is er een publieke API hiervoor?
Ik zit er aan te denken iets a la treinenradar te maken, maar dan
- met Kalman filter voor nog acuratere positiebepaling
- op basis van "Public Transport" map van OpenStreetmaps (is relevanter qua kaartmateriaal dan Google Maps) en heeft open data voor de infrastructuur zelf
- combinatie van bovenstaande twee kan voor zelfs zodanige accurate positiebepaling zorgen, dat je de treinen op 'rijweg'-niveau op kaart zou kunnen plotten
- open source
- uitstekende performance ongeacht zoomniveau, gebruik functionele programmeertaal (Elm of ClojureScript)

(voorwaarde is dus wel dat er een publieke API is)

Maandag 04 apr 2016 - 22:34:34
aarclay
aarclay
Voor zover ik weet worden de voertuiglocaties via het NDOV-loket doorgegeven. Waar je via een TCP-stream de voertuiglocaties kan opvissen en voor een eigen API kan gebruiken.

groups.google.com

Een stabiele en publieke gedocumenteerde API vanuit de NS is er nog niet.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 04 apr 2016 om 22:35:55

Choo choo.....

Maandag 04 apr 2016 - 23:33:41
treinfan
treinfan
De frequentie van de GPS-signalen is niet zo hoog dat plotten op rijweg-basis mogelijk wordt, denk ik. Toch ben ik benieuwd

Dinsdag 05 apr 2016 - 00:12:32
Amazonous
Amazonous
Er is een niet-openbare variant met daarin o.a. de spoornummers die matchen met procesleiding. Zelf matchen moet je niet willen, is praktisch niet te doen.

Er is geen enkele openbare API. OpenOV (los van NDOV) heeft een datastroompje opgezet, wat een prachtig initiatief is, maar de kwaliteit van de achterliggende NS-systemen is dermate droevig dat je er weinig van moet verwachten.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 05 apr 2016 om 00:18:39

Dinsdag 05 apr 2016 - 00:30:25
aarclay
aarclay
En vanuit Geodan is nog een vrij betrouwbare bron (ook niet openbaar) (OBIS + T&T). Maar ik vraag me af of deze nog ontwikkeld wordt en nieuw materieel zoals de FLIRT en HSL treinen krijgt.

Choo choo.....

Dinsdag 05 apr 2016 - 01:23:12
Amazonous
Amazonous
Geodan is een van die producten en biedt ook spoorgebruik wat overeenkomt met procesleiding. Ontwikkelingen rondom Geodan moet je even afwachten. Al kan ik me voorstellen dat ook die feed erg rap uit is als men daarvan misbruik gaat maken.

Om even iets gevaarlijks te roepen: de interne T&T-applicatie wordt vaak als 'heilig' gezien, maar ook die is dat absoluut niet

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 05 apr 2016 om 01:26:28

Dinsdag 05 apr 2016 - 19:09:05
kjansma
kjansma
Bedankt voor de reacties en het linkje. Als de API nog niet publiek is of officieel gedocumenteerd, dan parkeer ik mijn ideeen even, aangezien het zonde van mijn tijd is om te investeren in iets dat elk moment weer zou kunnen omvallen...

Dinsdag 05 apr 2016 - 21:48:48
b2py
b2py
kjansma (ma 04 apr 2016 22:20:27 www.somda.nl): Is dat GPS signaal met treinlocaties openbaar, als in, is er een publieke API hiervoor?
Ik zit er aan te denken iets a la treinenradar te maken, maar dan
- met Kalman filter voor nog acuratere positiebepaling
- op basis van "Public Transport" map van OpenStreetmaps (is relevanter qua kaartmateriaal dan Google Maps) en heeft open data voor de infrastructuur zelf
- combinatie van bovenstaande twee kan voor zelfs zodanige accurate positiebepaling zorgen, dat je de treinen op 'rijweg'-niveau op kaart zou kunnen plotten
- open source
- uitstekende performance ongeacht zoomniveau, gebruik functionele programmeertaal (Elm of ClojureScript)

(voorwaarde is dus wel dat er een publieke API is)
Dit? spoorkaart.mwnn.nl

Woensdag 06 apr 2016 - 00:48:24
Amazonous
Amazonous
kjansma (di 05 apr 2016 19:09:05 www.somda.nl): Bedankt voor de reacties en het linkje. Als de API nog niet publiek is of officieel gedocumenteerd, dan parkeer ik mijn ideeen even, aangezien het zonde van mijn tijd is om te investeren in iets dat elk moment weer zou kunnen omvallen...
Bespaar je voor nu de moeite inderdaad. Er zijn volop ontwikkelingen gaande aan de bij NS gebruikte systemen, en tegelijkertijd is er al een informatiestroom met daarin data uit procesleiding. Mooier dan dat kan je het haast niet krijgen. Een API is er inderdaad niet en ondanks dat de verschillende webservices voor treinposities aardig op elkaar aansluiten qua format is het goed mogelijk dat er dingen veranderen zonder aankondiging naar buiten. Geen enkele feed is immers 'officieel' via bijvoorbeeld NDOV, met bijbehorende specificaties en procedures wat betreft wijzigingen.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 06 apr 2016 om 01:05:53

Woensdag 06 apr 2016 - 12:33:43
fred67nl
fred67nl
Ik heb me in mijn oor laten fluisteren dat er half maart iets met de datatoevoer via NDOV veranderd, waarbij ook de stelnummers beschikbaar zouden komen. Al iets meer bekend daarover?

Groeten,
Fred

Woensdag 06 apr 2016 - 12:39:13
Dennis1977
Dennis1977
Dat klinkt alsof iets in de toekomst nog plaats zal gaan vinden. Wellicht bedoel je een andere maand als maart?

Woensdag 06 apr 2016 - 13:02:10
aarclay
aarclay
fred67nl (wo 06 apr 2016 12:33:43 www.somda.nl): Ik heb me in mijn oor laten fluisteren dat er half maart iets met de datatoevoer via NDOV veranderd, waarbij ook de stelnummers beschikbaar zouden komen. Al iets meer bekend daarover?
Die levert de NS overigens al via het NDOV-loket. Subscribe je anders eens op de group ndov-meldingen op Google Groups.

Choo choo.....

Woensdag 06 apr 2016 - 13:02:44
treinfan
treinfan
Ja: DVS-PPV is sinds 1 april beschikbaar (testversie inderdaad vanaf half maart). Langzaam aan zullen de meeste applicaties dus gaan overschakelen naar deze nieuwe versie van DVS.

[Bezig met laden...]

Woensdag 06 apr 2016 - 13:31:43
b2py
b2py
fred67nl (wo 06 apr 2016 12:33:43 www.somda.nl): Ik heb me in mijn oor laten fluisteren dat er half maart iets met de datatoevoer via NDOV veranderd, waarbij ook de stelnummers beschikbaar zouden komen. Al iets meer bekend daarover?

Groeten,
Fred
Inmiddels beschikbaar in onder meer RijdendeTreinen

Woensdag 06 apr 2016 - 15:36:29
aarclay
aarclay
treinfan (wo 06 apr 2016 13:02:44 www.somda.nl): Ja: DVS-PPV is sinds 1 april beschikbaar (testversie inderdaad vanaf half maart). Langzaam aan zullen de meeste applicaties dus gaan overschakelen naar deze nieuwe versie van DVS.
Inmiddels is Treinenweb ook al van materieelnummers voorzien bij de stations. Deze geven tevens ook de samenstellingen aan van de IC Direct. Dus ook de/het locnummer(s) en de bijbehorende stamnummer.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 06 apr 2016 om 15:37:26

Choo choo.....

Zondag 08 mei 2016 - 15:51:25
fred67nl
fred67nl
Kwam deze link tegen ergens;
treinfan.waarisdetrein.nl

Ziet er leuk uit maar zijn de stelnummers ook zichtbaar te maken? B.v. op een plek voor het plaatje van de trein?

Groeten,
Fred

Dinsdag 10 mei 2016 - 08:38:46
aarclay
aarclay
Dat is iets wat Treinfan kan doen. Vraag het hem eens.

Dinsdag 10 mei 2016 - 15:04:00
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Dat doet die ook want die is hier ook actief.

Woensdag 11 mei 2016 - 11:04:26
treinfan
treinfan
Ik had het gezien, maar heb eerst nog wat andere dingen die ik aan het systeem wil aanpassen

[Bezig met laden...]

Woensdag 11 mei 2016 - 12:39:21
fred67nl
fred67nl
Bedankt voor de reactie! Ik wacht met spanning af wat er komen gaat.

Zaterdag 14 mei 2016 - 21:48:59
fred67nl
fred67nl
treinfan.waarisdetrein.nl
Stelnummers staan er nu ook bij. Bedankt voor het werk!
Nog wel een vraagje, niet alle NSR treinen die in NL rijden staan vermeld.
Komt dat nog?

Met vriendelijk groet,
Fred

Zaterdag 14 mei 2016 - 23:15:06
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Alleen afwijkende en bijzondere treinen staan er op.

Zondag 15 mei 2016 - 11:07:57
fred67nl
fred67nl
Waarom alleen de afwijkende en bijzondere stellen?

Zondag 15 mei 2016 - 11:22:44
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Dat was gewoon de opzet: als er ook niet-afwijkende treinen in komen, was het nogal lang en saai geworden denk ik. Dat zou gewoon de planning geweest zijn.

Zondag 15 mei 2016 - 11:34:05
treinfan
treinfan
fred67nl (zo 15 mei 2016 11:07:57 www.somda.nl): Waarom alleen de afwijkende en bijzondere stellen?
Het doel van die pagina was automatische filtering van extra ritten. Pas later heb ik daar ook afwijkende materieelinzet aan toegevoegd.
Wat mij betreft staat er juist nog veel te veel troep tussen in weekenden, omdat het niet makkelijk is om alle extra treinen i.v.m. werkzaamheden weg te filteren uit de extra treinen. Als je wil weten wat er aan NS-treinen rijdt, kan je beter op andere websites kijken.

Laatst bewerkt door treinfan op Zondag 15 mei 2016 om 11:34:39

[Bezig met laden...]

Zondag 15 mei 2016 - 11:44:30
fred67nl
fred67nl
Oke bedank voor de reactie. Ik begrijp nu wat de achterliggende gedachte achter de site zit.

Woensdag 18 mei 2016 - 15:25:51
AlexH
AlexH
OBIS-2010 en OBIS-2011 zijn inmiddels ook te volgen op de GPS-Trackers

Dinsdag 31 mei 2016 - 07:55:28
montrose
montrose
"Materieelnummers worden helaas voorlopig niet meer
door de NS gepubliceerd"

Deze tekst kwam ik tegen op de ovzoeker site.

Dinsdag 31 mei 2016 - 07:58:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Blijkbaar niet meer via de bron die OVzoeker gebruikt, maar ze zijn nog wel degelijk beschikbaar. Rijdendetreinen en OVinfo tonen bv. nog gewoon stelnummers.

Dinsdag 31 mei 2016 - 08:32:36
Daan!
Daan!
montrose (di 31 mei 2016 07:55:28 www.somda.nl): "Materieelnummers worden helaas voorlopig niet meer
door de NS gepubliceerd"

Weet iemand waarom?

Dinsdag 31 mei 2016 - 08:39:40
albertjan9
albertjan9
Het treinmaterieel van Arriva is nu helemaal niet meer te zien in de systemen als OVinfo en Rijden de Treinen. Ook de NS laat daar niks meer van zien, wat sinds een tijdje juist wel het geval was

Dinsdag 31 mei 2016 - 08:53:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Valleilijn ook niet, maargoed, dat was sowieso alleen maar gepland materieel en niet wat er werkelijk reed.

Dinsdag 31 mei 2016 - 09:37:32
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Rijden de treinen geeft alleen materieel van de NS aan tegenwoordig. Materieel van andere vervoerders ken hij niet. Maar zodra je bijvoorbeeld Rsd opvraagt krijg je wel weer nummers van NMBS materieel.

Dinsdag 31 mei 2016 - 09:45:05
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het beleid van NS is om juist wel de trein/materieel-informatie van zoveel mogelijk vervoerders bijvoorbeeld in de app te tonen. Dus mij lijkt dat er nu eerder sprake is van een storing in de databron.

Dinsdag 31 mei 2016 - 09:48:50
Amazonous
Amazonous
Dat is het ook, correct.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 31 mei 2016 om 09:49:07

Dinsdag 31 mei 2016 - 09:57:10
Coryza
Coryza
Railradar is ook al een tijdje niet-werkend voor de NS treintjes...

Dinsdag 31 mei 2016 - 11:41:13
aarclay
aarclay
Daan! (di 31 mei 2016 08:32:36 www.somda.nl):
montrose (di 31 mei 2016 07:55:28 www.somda.nl): "Materieelnummers worden helaas voorlopig niet meer
door de NS gepubliceerd"

Weet iemand waarom?
Geen idee, de maker zou het wel weten. Ik heb hem even gevraagd.
Ik vind het wel merkwaardig als het echt zo is, want het idee bevindt zich al tijden in de standaard die gebruik wordt voor de doorvoer van de Infoplus DVS-PPV bron. Het concept ervan bevatte het idee al.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 31 mei 2016 om 11:42:32

Choo choo.....

Dinsdag 31 mei 2016 - 13:55:11
marcelloch
marcelloch
Facebook mpchenevert
zo net toch weer treinen zichtbaar in de Ovzoeker.nl, ja met met materieelnrs!...

Dinsdag 31 mei 2016 - 16:02:56
aarclay
aarclay
Ik heb geinformeerd bij de maker, en het bleek om een misverstand te gaan.
De NS heeft voor zover bekend helemaal geen plannen om de materieelnummertjes eruit te halen.

En keerden de nummertjes uiteindelijk weer terug in de OVzoeker

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 31 mei 2016 om 16:03:57

Choo choo.....

Dinsdag 31 mei 2016 - 16:37:37
michaben
michaben
daniel_ddr (di 31 mei 2016 07:58:18 www.somda.nl): Rijdendetreinen en OVinfo tonen bv. nog gewoon stelnummers.
Er zijn verschillende bronnen. DVS bevat inderdaad nog gewoon materieelnummers, maar hier zitten geen locatiegegevens bij. DVS is niets meer dan vertrekinformatie per station: wanneer de trein verwacht wordt, wanneer de trein daadwerkelijk gearriveerd is en wanneer deze vertrokken is. Deze stream wordt officieel aangeboden en ondersteund.

De treinenradar gebruikt de actuele GPS positie van een trein en het daaraan gekoppelde treinnummer. Onder andere openov.nl bood deze stream aan (volgens mij officieus), maar die stream is enige tijd geleden overleden. Een aantal sites hebben daarnaast toegang weten te bemachtigen tot de GPS posities van individuele treinstellen (zonder dat er een treinnummer aan gekoppeld zit), en die stream is nog wel online.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 31 mei 2016 om 16:37:57

Dinsdag 31 mei 2016 - 19:39:53
Amazonous
Amazonous
Er is een feed met DVS koppeling en een met puur losse posities. Die eerste is stuk (via OpenOV idd, officieus), die tweede via andere weg nog in de lucht. Daarnaast zijn er externe feeds die absoluut niet openbaar zijn (maar wel misbruikt worden) via o.a. ProRail's vrienden bij Geodan (die ook Spoorweb ed doen)

En er zijn een aantal klok-klepel "feeds"

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 31 mei 2016 om 19:42:18

Dinsdag 31 mei 2016 - 19:48:31
aarclay
aarclay
Amazonous (di 31 mei 2016 19:39:53 www.somda.nl): Er is een feed met DVS koppeling en een met puur losse posities. Die eerste is stuk (via OpenOV idd, officieus), die tweede via andere weg nog in de lucht.
De oude 'cognos'-interface die zo goed als dood is, en die locaties toont
En welke tweede bedoel je nog meer in die quote?

Het is wachten tot de Virtuele Trein interface open gaat voor publiek, of doorvoer zal doen naar OpenOV.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 31 mei 2016 om 19:49:36

Choo choo.....

Dinsdag 31 mei 2016 - 19:58:25
Amazonous
Amazonous
Met en zonder treinkoppeling zie ik als twee losse dingen. Verder heb je VT en de nodige interne feeds. De rest beschouw ik als klok-klepel-feeds.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 31 mei 2016 om 20:28:54

Dinsdag 31 mei 2016 - 21:32:27
thom
thom
Amazonous (di 31 mei 2016 19:39:53 www.somda.nl): Er is een feed met DVS koppeling en een met puur losse posities. Die eerste is stuk (via OpenOV idd, officieus), die tweede via andere weg nog in de lucht. Daarnaast zijn er externe feeds die absoluut niet openbaar zijn (maar wel misbruikt worden) via o.a. ProRail's vrienden bij Geodan (die ook Spoorweb ed doen)

En er zijn een aantal klok-klepel "feeds"
Was Geodan niet van NSR/Nedtrain?

Dinsdag 31 mei 2016 - 21:53:15
Amazonous
Amazonous
Als bedrijf? Nee. Als dienst is een van de producten de Live-app (intern) waarvan het apk-installatiebestand rondgaat onder een hoop hobbyisten. Live is samen met NSR en ProRail gemaakt, en bij ProRail doen ze bijvoorbeeld ook Spoorweb (incidentenregie).

Dinsdag 31 mei 2016 - 22:07:35
thom
thom
Nee, ik bedoelde inderdaad niet als bedrijf maar dat NSR/Nedtrain het geheel heeft laten ontwikkelen door Geodan en die dienst afneemt.

Ik weet bv dat Nedtrain de webversie gebruikt voor het lokaliseren van materieel voor hun personeel.

Dinsdag 31 mei 2016 - 22:23:49
Amazonous
Amazonous
Correct. In de Geodan-informatie zie je bijvoorbeeld ook ProRail-data. Heel anders dan in de reguliere radar.

Woensdag 01 jun 2016 - 05:17:19
VIRMm1
VIRMm1
Voor de webversie is ook een gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Daar kun je vervolgens veel meer data opvragen van materieel, zoals (laatst gebruikte) treinnummer, geografische locatie, het spoornummer waar de trein op dat moment op staat, de huidige snelheid vam de trein en de laatste datum/tijd waarop het treinstel signaal gezonden heeft.

Woensdag 01 jun 2016 - 16:12:43
aarclay
aarclay
Even ter info: ovmagazine.nl

Enkele sites werken nog wel, maar die draaien dus via het oude testplatform die nog half werkt, maar waarvan ik verwacht dat op korte termijn de stekker er definitief uitgaat.

Als ik zo lees zal de NS rond de zomer het Virtuele Trein platform voor geïnteresseerden (waaronder het NDOV-loket) openen.

Choo choo.....

Maandag 04 jul 2016 - 11:55:32
sik214
sik214
Ik ben op zoek naar de stellen die trein 4953(SLT) en 1657(ICM) reden op 24 juni. In de spots vind ik ze niet. Ook op allerlei sites kan ik, als ze er al zijn, alleen actuele nummers vinden van treinen die nu onderweg zijn. Heb ik ergens wellicht nog niet gekeken waar deze info mogelijk te vinden is?

Laatst bewerkt door sik214 op Maandag 04 jul 2016 om 11:56:05

Maandag 04 jul 2016 - 12:04:46
sfj
sfj
Tijdje terug postte iemand acc.ovtijden.com
Dat is de testversie, maar als ik via www.ovtijden.com de trein op de betreffende dag opzoek en die url verander naar acc.ovtijden.com komt er het volgende uit rollen:

acc.ovtijden.com
2437+2626

acc.ovtijden.com
4013+4035+4029 (4029 tot Dv)

In het vervolg misschien beter om hier even een los topic over te openen, dit topic is meer een discussie over de systemen.

Laatst bewerkt door sfj op Maandag 04 jul 2016 om 12:05:06

Maandag 04 jul 2016 - 12:10:33
sik214
sik214
Oké, bedankt!

Maandag 04 jul 2016 - 12:34:35
Daan!
Daan!
Ik gebruik de testversie van OV-tijden naast de originele versie, maar heb fysiek meegemaakt dat de stelnummers niet altijd kloppen.

Maandag 04 jul 2016 - 13:42:48
Amazonous
Amazonous
Klopt, die link plaatste ik zelf Is een testversie, maar de stelnummers is weinig meer aan te veranderen, behalve een klein beetje sortering op de volgorde van stellen. Wanneer de nummers niet kloppen, klopt de materieelbalans zelf niet.

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 04 jul 2016 om 13:42:58

Dinsdag 12 jul 2016 - 12:22:00
AlexH
AlexH
OBIS-2507 en OBIS-2208 zijn ook te zien op de trackers.

Dinsdag 12 jul 2016 - 13:03:25
aarclay
aarclay
Lijstje staat hier: www.somda.nl

Choo choo.....

Woensdag 13 jul 2016 - 14:04:54
bert
bert
AlexH (di 12 jul 2016 12:22:00 www.somda.nl): OBIS-2507 en OBIS-2208 zijn ook te zien op de trackers.
Hoe krijg ik dat in welke tracker zichtbaar?

Woensdag 13 jul 2016 - 14:37:11
Amazonous
Amazonous
De interne "NS Live"-app. Installatiebestand is in handen gekomen van een groep hobbyisten die 'm ook misbruiken.

Woensdag 13 jul 2016 - 16:11:16
aarclay
aarclay
Nadeel is het zoeken in de app, omdat er een 'OBIS'-prefix aan vasthangt terwijl het zoeken alleen met nummertjes werkt.

Choo choo.....

Woensdag 13 jul 2016 - 16:29:59
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Misschien is doen ze dat wel om te voorkomen dat deze nog niet in dienst zijnde stellen worden opgezocht.

Woensdag 13 jul 2016 - 16:31:34
michaben
michaben
Je hebt de app op zich niet eens meer nodig, want openov.nl heeft een feed online met alle actuele treinposities en treinnummers (inclusief LM nummers). Al zijn die treinnummers erg onbetrouwbaar, zo verspringen de nummers nogal eens tussen de laatste twee treinen die gekoppeld waren aan het materieel.

Woensdag 13 jul 2016 - 16:39:01
Amazonous
Amazonous
PimTH (wo 13 jul 2016 16:29:59 www.somda.nl): Misschien is doen ze dat wel om te voorkomen dat deze nog niet in dienst zijnde stellen worden opgezocht.
Je hebt ook de web-variant. Daarnaast, interne dienst, niemand die het uitmaakt of je dat kunt zien. Bij het ontwikkelen van de applicatie is er simpelweg nooit rekening gehouden met materieelnummers met daarin letters

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 13 jul 2016 om 16:39:22

Woensdag 13 jul 2016 - 16:40:14
aarclay
aarclay
PimTH (wo 13 jul 2016 16:29:59 www.somda.nl): Misschien is doen ze dat wel om te voorkomen dat deze nog niet in dienst zijnde stellen worden opgezocht.
Ze staan gewoon op de kaart vermeld.

Choo choo.....

Woensdag 13 jul 2016 - 16:43:08
aarclay
aarclay
michaben (wo 13 jul 2016 16:31:34 www.somda.nl): Je hebt de app op zich niet eens meer nodig, want openov.nl heeft een feed online met alle actuele treinposities en treinnummers (inclusief LM nummers). Al zijn die treinnummers erg onbetrouwbaar, zo verspringen de nummers nogal eens tussen de laatste twee treinen die gekoppeld waren aan het materieel.
Welke feed bedoel je? Want er zijn er twee, eentje in JSON (met trackee en Bps waardes), en de oude Cognos (TreinMaterieelDeelLocation) die inmiddels dood is. Of mis ik een nieuwe?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 13 jul 2016 om 16:43:57

Choo choo.....

Woensdag 13 jul 2016 - 16:50:07
michaben
michaben
De json feed werkt nog (of weer?), spoornummers die erin zitten zijn niet betrouwbaar, lijken op basis van GPS te komen want ze verspringen de hele tijd tussen nevensporen.

Woensdag 13 jul 2016 - 22:35:06
aarclay
aarclay
Als je op de Track-attribuut doelt, dan is dat volgens mij een interne benaming voor het gedeelte van het traject waar hij rijdt. Of je hebt het over een nieuwe feed die ik nog niet ken?

Choo choo.....

Woensdag 13 jul 2016 - 22:53:41
michaben
michaben
Het is meer dan traject, er staat zoiets als Bps "AI 123-3,0", wat (als ik het goed heb begrepen) staat voor spoor AI op traject 123 (Breda - Tilburg) kilometer 3,0. Die informatie wil echter nog wel eens verspringen, zo heb ik wel eens een sprinter van spoor 20 naar spoor 19 naar spoor 15 zien verspringen te Ut volgens de feed (terwijl 15 buiten dienst was).

Vrijdag 05 aug 2016 - 13:30:30
ZJ37
ZJ37
Zag het vandaag voor het eerst: in ovtijden.com worden nu ook materieelnummers vermeld bij de samenstelling van de trein. Dat is niet te zien in het overzicht van vertrekkende treinen per station, maar wel als je even doorklikt op een treinnummer.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 05 aug 2016 om 13:31:31

Dinsdag 06 sep 2016 - 09:19:07
ZJ37
ZJ37
Op ov-tijden worden nu ook de locnummers getoond na het aanklikken van een treinnummer. Echter lijkt dit beperkt tot de loccen van de ICD en IC-Brussel.

Dinsdag 06 sep 2016 - 10:28:39
jelmerrr
jelmerrr
Op acc.ovtijden staat ook die van IC-Berlijn

Dinsdag 06 sep 2016 - 16:11:32
Amazonous
Amazonous
Dat ligt eraan, bij de ICDuitsland is het wisselend of er wel of geen materieelnummer beschikbaar is.

Dinsdag 06 sep 2016 - 20:10:45
michaben
michaben
Een nieuwe ontwikkeling is dat de NS nu voorzichtig aan de geplande materieelinzet toont in de app. De kwaliteit van deze data lijkt echter nog ver te zoeken, vanmiddag reed de 312550 bijvoorbeeld met een treinstel te weinig. Te Ut gaf de app daarom ICM 3+3 ipv ICM 4+3+3 aan, echter te Zl, Amf, Gd en Rta werd geen originele lengte aangegeven en was geen melding over een verkorte trein aanwezig. De kerende 12561 werd vervolgens aangegeven met ICM 3+4 ipv ICM 4+3+3 te Rtd, Rta, Ut en Amf, maar te Gd werd weer niets aangegeven over het ingekort zijn.

Hier gingen dus drie dingen mis: niet op alle stations wordt de verkorte trein aangegeven, de 312550 werd met ICM 3+3 aangegeven terwijl het daadwerkelijk ICM 4+3 was (zelf gezien), en zowel bij de 12550 als 12561 werd als geplande inzet ICM 4+3+3 getoond, zowel voor als na het kopmaken in Ut, blijkbaar houdt men geen rekening met de rijrichting. Dat de 312550 met 6 ipv 7 bakken aangegeven werd is eoverigens en al oude bug, die dit ook in de data die via DVS binnenkomt.

Ook leuk, de 4029 werd vandaag aangegeven als ingekort van SLT 6+4 naar SLT 4+6 (behalve tussen de stations Bkl en Wd, daar ontbrak de melding).

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 06 sep 2016 om 20:11:53

Zondag 18 sep 2016 - 12:45:02
jelmerrr
jelmerrr
Doet ovtijden.com het niet meer? De vertrektijden doen het hier niet meer. acc.ovtijden.com is volgens mij helemaal uit de lucht

Zondag 18 sep 2016 - 12:50:52
Daan!
Daan!
Bij mij doet OV-tijden het ook niet. Zowel telefoon als pc. Dit lijkt me echter tijdelijk van aard.

Zondag 18 sep 2016 - 12:57:38
Amazonous
Amazonous
Zondags werk is niet sterk

Zondag 18 sep 2016 - 20:37:40
Daan!
Daan!
Doet het weer inmiddels. Geen paniek dus.

Ik heb nagevraagd op twitter of de actuele vertrektijden weer kunnen worden getoond. Dus wanneer je op 'live' drukt, OV-tijden de treinen laat zien die dan als eerste zullen vertrekken. Antwoord was ja. Wanneer is nog niet bekend.

Zondag 18 sep 2016 - 21:12:40
Amazonous
Amazonous
Klopt, had een paar kleine wijzigingen gemaakt maar iets over het hoofd gezien. Nog geen koffie op enzo

Die live knop staat aardig hoog op het lijstje, samen met verstoringsinformatie.

Zondag 18 sep 2016 - 21:46:24
albertjan9
albertjan9
Waar is m.ovtijden.com eigenlijk gebleven? Als ik deze probeer te bereiken wordt ik doorgestuurd naar de desktop-versie...

Maandag 19 sep 2016 - 10:51:56
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Oh, ik dacht eigenlijk dat ovtijden.com al prima werkte op mobiel...?

Maandag 19 sep 2016 - 12:47:08
Amazonous
Amazonous
Ik weet niet of het de bedoeling is dat we hier een support-topic van maken Forummail me anders even voor specifieke vragen.

Om je kort antwoord te geven, ik ben met _nogal_ wat wijzigingen bezig, maar moet dat allemaal inpassen tussen mijn reguliere spoorwerkzaamheden. De mobiele site was dermate gaar dat het praktischer was om hem eerst uit te schakelen, en in een later stadium terug te laten keren.

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 19 sep 2016 om 12:47:26

Maandag 19 sep 2016 - 14:47:56
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Och, het was eigenlijk meer een compliment.

Als je de viewport even responsive maakt in plaats van een vaste breedte, dan wil ik wel geloven dat het al heel aardig werkt op mobiel.

Vragen heb ik momenteel niet, maar mocht ik ze hebben, zul je het zeker van me horen. Ik vind OVtijden in elk geval een interessant project; ik volg graag de ontwikkelingen

Maandag 19 sep 2016 - 16:18:12
Amazonous
Amazonous
Was meer richting Albertjan

Zondag 25 sep 2016 - 08:59:02
AlexH
AlexH
Op NS Live staat de 2204 al een lange tijd stil in Bunde. Is dit daadwerkelijk zo of is de accu van de GPS ergens opgeraakt o.i.d.?

Zondag 25 sep 2016 - 13:40:20
Amazonous
Amazonous
Laatste update is van 2016-09-23T22:57:03.236+02:00. Lijkt me duidelijk.

Maandag 26 sep 2016 - 03:46:13
DutchFL
DutchFL
Toen ging het stel kapot t.h.v Bunde en is afgesleept met een VIRM.

Maandag 26 sep 2016 - 14:14:11
Amazonous
Amazonous
Volgens m'n logs is het stel vanmorgen weer even in de lucht geweest met updates.

Maandag 26 sep 2016 - 14:34:51
AlexH
AlexH
Yep. Ook bij mij staat ie weer braaf in Maastricht.

Maandag 26 sep 2016 - 15:19:30
Amazonous
Amazonous
Mooi, kan ik weer met een gerust hart slapen

Dinsdag 27 sep 2016 - 15:22:07
AlexH
AlexH
Het OBIS-voorvoegsel is weggehaald bij de Flirtstellen. Ze zijn nu dus gewoon op nummer op te zoeken in NS Live.

Dinsdag 27 sep 2016 - 16:53:36
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Echter, nu zijn diverse stellen (nog) offline.

Dinsdag 27 sep 2016 - 17:49:19
fred67nl
fred67nl
Graag een linkje naar dat NS LIve a.u.b?

Groeten,
Fred

Dinsdag 27 sep 2016 - 17:53:38
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dat is een app van NS voor intern gebruik en is dus niet in de Play Store of Appstore te verkrijgen.

Groet, Spiketrain

Dinsdag 27 sep 2016 - 18:40:11
albertjan9
albertjan9
Niet dat iedereen die de app gebruikt een NS-medewerker is

Laatst bewerkt door albertjan9 op Dinsdag 27 sep 2016 om 18:40:18

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Dinsdag 27 sep 2016 - 22:26:25
aarclay
aarclay
MetroRET (di 27 sep 2016 16:53:36 www.somda.nl): Echter, nu zijn diverse stellen (nog) offline.
Die komen vanzelf wel eens online. Als een stel 'dood' is, dan zal de GPS-positie ook niet meer (lang) worden geupdated, en bij inactiviteit valt hij van de lijst. Ik geloof dat dit op een dag of vijf ligt.

Die NS Live app is een beta-app die ooit eens uitgetest is door NS-personeel. Het is mij niet eens duidelijk of die app nog een lange of korte levensduur heeft. Ik kan me indenken dat dit mogelijk op korte termijn offline gaat nu de NS een nieuwe platform heeft voor realtime locatieinformatie (VT).

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 27 sep 2016 om 22:28:42

Choo choo.....

Dinsdag 27 sep 2016 - 23:38:25
Amazonous
Amazonous
De App is toch echt alleen voor NS personeel bedacht. De apk die rond gaat hoort niet online. Het blijft niet bij de app verder, er is ook nog een webomgeving (achter een inlogvenster) met meer mogelijkheden, waaronder 7 dagen historie.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 27 sep 2016 om 23:40:27

Donderdag 29 sep 2016 - 01:36:07
thom
thom
NS Live is helemaal geen Beta app, maar bedoeld voor personeel van Nedtrain om eenvoudig de locatie's op te zoeken van het materieel zonder dat je een heel emplacement over moet struinen.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 29 sep 2016 om 01:36:54

Vrijdag 30 sep 2016 - 22:15:47
Kosk96
Kosk96
Mogelijk al eens genoemd, maar blijft interessant, live tracker voor bijna alle ov diensten in binnen- en buitenland.
tracker.geops.ch

Vrijdag 30 sep 2016 - 22:41:18
michaben
michaben
Die site is helemaal niet zo live, posities zijn volgens mij helemaal niet op basis van GPS maar gewoon interpolatie over de route op basis van dienstregeling, eventueel aangevuld met vertraging (maar dat lijkt bij de NS niet te werken).

Zaterdag 01 okt 2016 - 11:12:26
Amazonous
Amazonous
Dat staat er ook gewoon expliciet:

Vehicle position based on interpolated schedule data

Donderdag 01 dec 2016 - 21:29:38
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Al dagen lang geven NS Live en treinenradar.nl geen GPS meer door, blijkbaar is er iets goed kapot.

Donderdag 01 dec 2016 - 21:39:09
aarclay
aarclay
Klopt, die gebruiken een aparte bron, en daar lijkt sinds enkele dagen inderdaad een probleem. Ik zie wel opeens wat Mat'64'jes verschijnen die er in werkelijkheid niet zijn.

Afwachten wat er gaat gebeuren, en anders is het afwachten of iemand iets gaat bouwen die direct met het NDOV-doorgeefluikje is verbonden. Die schijnt wel naar behoren te werken.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 01 dec 2016 om 21:40:23, reden: typo in zin

Choo choo.....

Donderdag 01 dec 2016 - 21:45:51
Amazonous
Amazonous
Uiteindelijk is de NDOV-feed de enige openbare en deze wordt inderdaad steeds beter. Voor de rest is het rustig afwachten, ik heb nergens vernomen dat er plannen zijn om 'de andere' feed uit te schakelen. Tegelijkertijd zou ik me goed voor kunnen stellen dat deze feed eindelijk fatsoenlijk afgesloten wordt. (en ik kan natuurlijk iets gemist hebben)

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 01 dec 2016 om 21:49:16

Donderdag 01 dec 2016 - 22:13:50
aarclay
aarclay
Amazonous (do 01 dec 2016 21:45:51 www.somda.nl): Uiteindelijk is de NDOV-feed de enige openbare en deze wordt inderdaad steeds beter.
Lees als: IC Direct ook kunnen volgen, ERTMS integratie met o.a baanvak-vermelding.

Met dat laatste zou het mooi zijn als je straks aan de hand van ERTMS de locatie van treinen in o.a tunnels kan zien, waar GPS uiteraard niet werkt. Heb alleen geen idee of treinstelnummers ook via ERTMS doorgegeven worden, maar gezien de tijd waarin we leven zou het me niet eens verbazen.

Choo choo.....

Donderdag 01 dec 2016 - 22:25:31
thom
thom
In verhouding rijden er natuurlijk bar weinig treinen op ERTMS, en ik denk dat de koppeling daartussen en tussen de reizigersinfo bar weinig prioriteit heeft

Donderdag 01 dec 2016 - 22:28:19
treinfan
treinfan
Het is wel praktisch als de reisinformatie het ook ziet als een trein stilstaat op de HSL (en dus detecteert dat de vertraging oploopt). Dan komt het niet meer voor dat reizigers op Rtd verbaasd achterblijven dat hun HSL-trein simpelweg 10 min na vertrektijd van de CTA verdwijnt

[Bezig met laden...]

Donderdag 01 dec 2016 - 22:39:47
aarclay
aarclay
thom (do 01 dec 2016 22:25:31 www.somda.nl): In verhouding rijden er natuurlijk bar weinig treinen op ERTMS, en ik denk dat de koppeling daartussen en tussen de reizigersinfo bar weinig prioriteit heeft
Bij uitrol zal er nog weinig materieel worden gedetecteerd, op de HSL na. Maar het kan zeker geen kwaad om alvast voor te bereiden op de toekomst. Als ik NDOV-loket begrijp zal het al in 2017 mogelijk worden.

Choo choo.....

Donderdag 01 dec 2016 - 23:16:25
Amazonous
Amazonous
aarclay (do 01 dec 2016 22:13:50 www.somda.nl):Lees als: IC Direct ook kunnen volgen, ERTMS integratie met o.a baanvak-vermelding.
1700+DDAR is de enige combi waarover nu gesproken wordt om daadwerkelijk toe te voegen. Van 1700+DDM/ICDuitsland en TRAXX-spul HSL et cetera staat enkel de vraag of het mogelijk zou zijn open. Onder andere voor de IC Direct zou het nog best wel eens lastig kunnen worden.

Binnen de huidige omgeving is veel meer mogelijk dan alleen GPS-posities. Plan is inderdaad om onder andere ERTMS-informatie te gebruiken om treinposities te bepalen. Maar dat beperkt zich zeker niet tot alleen ERTMS (hint: MTPS).

Btw, die 'lees als' vind ik niet erg prettig. Lees mijn bericht zoals ik het plaats, verders niet

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 01 dec 2016 om 23:23:57

Vrijdag 09 dec 2016 - 16:50:15
AlexH
AlexH
De volgsystemen werken weer

Vrijdag 09 dec 2016 - 17:17:59
Amazonous
Amazonous
Het volgsysteem natuurlijk, enkelvoud, enkel de Geodan-applicaties werden niet voorzien van updates. De overige systemen functioneerden prima

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 09 dec 2016 om 17:18:20

Dinsdag 31 jan 2017 - 19:24:52
Jelmer
Jelmer
blijf het jammer vinden dat in de App 'Rijden de treinen' de nummers van de loks en stammen van de 1100 serie (Den Haag-Breda) niet zijn te zien.

Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de beheerders hierover.

Dinsdag 31 jan 2017 - 19:32:01
michaben
michaben
Tja, daar kunnen de beheerders ook niets aan doen, de NS geeft dit simpelweg nog niet door Zo af en toe komt er in de DVS feed een loc voorbij in de 1100 serie, maar dan zonder rijtuigen. Alleen de 1186 wordt goed weergegeven momenteel, maar die rijdt dan ook met ICR6 i.p.v. ICR9.

Dinsdag 31 jan 2017 - 21:07:07
aarclay
aarclay
Deze informatie komt voornamelijk bij het NDOV-loket vandaan, een zelfstandige organisatie die een gelijk speelveld voor open levering van geplande en actuele reisinformatie, tarieven, ov-zones en halte­toegankelijk­heid zorgt.

Volgens hen zouden er in de toekomst mogelijkheden komen om ook treinen op de HSL te volgen. Dit zou mogelijk zelfs via de ERTMS-balises op het spoor kunnen, zodat tunnels (daar waar GPS niet werkt) geen belemmering vormen voor de locatievoorziening.

Het is tot nu toe afwachten wanneer de treinen op de HSL ook locatievoorzieningen krijgen, maar ik heb begrepen dat ze dat dit jaar willen realiseren.

Leuk feitje voor wie het nog niet gehoord heeft. De nieuwe SNG-trein heeft zich al gemeld in de locatievoorzieningen, vanuit de CAF-fabriek in Beasin, Spanje, luisterend naar de naam: "OBIS-2730". Dat zegt nog niets over het treinstelnummer.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 31 jan 2017 om 21:07:29

Choo choo.....

Dinsdag 31 jan 2017 - 21:37:04
michaben
michaben
Het verhaal van Jelmer gaat alleen niet over de locatiegegevens maar over de materieelnummers in de vertrekstaten. Die missen bij de 1100 serie, terwijl deze wel werken voor de HSL (de 900, 1000 en Thalys tonen wel materieelnummers). Dat zal dus een ander probleem zijn, want het niet hebben van GPS gegevens is geen belemmering voor dit systeem.

Ik vind het verhaal over tunnels maar een beetje een slap excuus trouwens, want zoveel tunnels kent de HSL nou ook weer niet. Sterker nog: met Bd - Shl via de oude lijn rijdt zit je even lang ondergronds als via de HSL gaat. Blindspots in tunnels hebben we nu ook al, maar dat is geen belemmering voor waar het systeem voor gebruikt wordt.

Dinsdag 31 jan 2017 - 21:54:10
train85
train85
Jelmer (di 31 jan 2017 19:24:52 www.somda.nl): blijf het jammer vinden dat in de App 'Rijden de treinen' de nummers van de loks en stammen van de 1100 serie (Den Haag-Breda) niet zijn te zien.

Heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de beheerders hierover.
Ik heb ze dit ook gemeld aan hun die zouden het doorspelen naar NS. Daar heb ik in de wandelgangen al over gehoord op kantoor. Heb het zelf ook nog NS rechtstreeks een melding gestuurd, ook in de NS app staat het verkeerd. Er lopen dus verschillende mails/meldingen bij NS. Nu wachten wanneer het opgepakt wordt.

www.mat64.nl

Woensdag 01 feb 2017 - 00:50:50
Amazonous
Amazonous
aarclay (di 31 jan 2017 21:07:07 www.somda.nl):
Volgens hen zouden er in de toekomst mogelijkheden komen om ook treinen op de HSL te volgen. Dit zou mogelijk zelfs via de ERTMS-balises op het spoor kunnen, zodat tunnels (daar waar GPS niet werkt) geen belemmering vormen voor de locatievoorziening.

Het is tot nu toe afwachten wanneer de treinen op de HSL ook locatievoorzieningen krijgen, maar ik heb begrepen dat ze dat dit jaar willen realiseren.
Theoretisch zou het achterliggende systeem inderdaad data kunnen verwerken uit meerdere bronnen, waaronder inderdaad ETCS/balise/et cetera maar ook MTPS. Maar dat moet je echt niet morgen in productie verwachten.

DDAR zou vrij snel moeten gaan verschijnen, voor de rest (ICd et cetera) loopt een onderzoek naar de mogelijkheden.

1100 zet ik voor nu in op wbl februari.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 01 feb 2017 om 00:53:19

Woensdag 01 feb 2017 - 12:52:22
aarclay
aarclay
DD-AR heeft toch al GPS? Dat gaat wel op de 1700-loc's dan.

Choo choo.....

Woensdag 01 feb 2017 - 14:18:55
VIRMm1
VIRMm1
Dan moet je ook maar net weten welke 1700 lok aan welke stam DDAR gekoppeld zit. Nu is die hele feed nog nutteloos eigenlijk.

Woensdag 01 feb 2017 - 14:39:06
Amazonous
Amazonous
Een DD-AR 73xx heeft geen GPS. Een loc 17xx wel. Zoals VIRMm1 al opmerkt, in de walsoftware zal dus functionaliteit moeten komen die het mogelijk maakt om 17xx locs te koppelen aan 73xx stammen middels een lijstje.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 01 feb 2017 om 14:39:52

Woensdag 01 feb 2017 - 15:02:03
AlexH
AlexH
M.u.v. de 7343 en 7374.

De 2521 is trouwens ook tevoorschijn gekomen op de trackers.

Woensdag 01 feb 2017 - 15:03:28
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
En de 2220.

Woensdag 01 feb 2017 - 15:23:23
Amazonous
Amazonous
AlexH (wo 01 feb 2017 15:02:03 www.somda.nl): M.u.v. de 7343 en 7374.
En zo zit er nog wel meer in de pijplijn. Komt allemaal vanzelf informatie over online wanneer dat de bedoeling is, tot die tijd ga ik in ieder geval niet degene zijn die er gedoe over krijgt door het hier te posten

Woensdag 01 feb 2017 - 22:00:45
skywave
skywave
OVinfo/DRGL.nl doet al DD-AR's tracken iig.

Woensdag 15 mrt 2017 - 08:05:21
sik214
sik214
michaben (di 31 jan 2017 21:37:04 www.somda.nl): Het verhaal van Jelmer gaat alleen niet over de locatiegegevens maar over de materieelnummers in de vertrekstaten. Die missen bij de 1100 serie, terwijl deze wel werken voor de HSL (de 900, 1000 en Thalys tonen wel materieelnummers). Dat zal dus een ander probleem zijn, want het niet hebben van GPS gegevens is geen belemmering voor dit systeem.
Ik zie ook geen nummers meer bij de 900 en 1000 op bijvoorbeeld ovtijden. Is dat teruggedraaid?

Woensdag 15 mrt 2017 - 09:00:47
mtlx
mtlx
Ik zie hier gewoon het stamnummer voorbij komen op ov-tijden?
Als je doelt op de locnummers: dat klopt. Locs zijn nu vast aan de stam gekoppeld, dus die worden (ook in de railpocket) niet meer weergegeven. Stamnummer is nu overal leading.

Woensdag 15 mrt 2017 - 09:35:19
Daan!
Daan!
Maar NS wil extra traxx leasen, zodat er een goede reserve ontstaat. Dat betekent dus dat toch eens in de zoveel tijd gewisseld moet worden lijkt mij?

Woensdag 15 mrt 2017 - 10:15:42
MasterE
MasterE
Dat maakt verder niet uit. Op het moment dat er gewisseld is. Moet er een DC plaats vinden, dus is het weer een "treinstel".

Mcn Asd

Woensdag 15 mrt 2017 - 10:21:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Een DC?

Woensdag 15 mrt 2017 - 11:57:22
VIRMm1
VIRMm1
Dagelijkse controle. Al is die term niet meer helemaal juist omdat bijna al het materieel eens in de 48 uur gecontroleerd wordt.

Woensdag 15 mrt 2017 - 16:57:43
MasterE
MasterE
Deze nu net niet.

Mcn Asd

Vrijdag 24 mrt 2017 - 22:36:28
bultena
bultena
Weet iemand wat er met spoorkubus aan de hand is? Ik krijg al 2 minstens dagen de melding server niet gevonden.

Zaterdag 25 mrt 2017 - 00:52:06
jeanne
jeanne
Zeker een tijd niet nodig gehad, wat deze is al weer een hele poos onder spoorkaart.mwnn.nl te bereiken!

Jeanne Kok

Woensdag 07 jun 2017 - 20:25:34
michaben
michaben
Ik zag vandaag wat TRAXXen verschijnen op de HSL op de radar, lijkt nog niet perfect te werken maar er zijn dus vorderingen.

Woensdag 07 jun 2017 - 21:39:38
aarclay
aarclay
De radar van de NS-app of de NS Live app?

Choo choo.....

Woensdag 07 jun 2017 - 21:45:43
stijngeluk
stijngeluk
Ik zag er ook een paar op treinenradar.nl voorbij komen. Nog niet helemaal kloppend, maar alle begin is moeilijk.

Donderdag 08 jun 2017 - 06:11:29
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Op Ovzoeker worden verschillende Arriva-treinen in Limburg ook weergegeven. Als twee stellen gekoppeld rijden wordt alleen van de voorste het nummer aangegeven.

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 08 jun 2017 - 09:14:39
aarclay
aarclay
Alleen via het NDOVloket en dus uit het officiele NS kanaal zijn ze zichtbaar, vermoed ik. Geodan kent deze (nog) niet.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 08 jun 2017 om 14:08:43

Choo choo.....

Zaterdag 10 jun 2017 - 10:49:35
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Op treinenradar zijn alle NSR 186'ers zichtbaar, signaal loopt af en toe nog wat achter maar het lijkt wel te werken. Overigens zijn de 186237 (NMBS 2845) en 186240 (ex NMBS 2844, nog steeds geen ICD gereden sinds NS hem huurt) ook zichtbaar.

Hallo!

Zaterdag 10 jun 2017 - 15:07:10
Rolffiej19
Rolffiej19
2845(186-237) rijd gewoon rond in de benelux dienst en de 186-240 wordt momenteel gebruikt op de Wgm voor SW9 testen samen met de 186-031

MCN ASD

Zaterdag 10 jun 2017 - 15:26:51
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Dat eerste weet ik (daarom vond ik het ook opvallend dat hij tussen de NSR locs zichtbaar is en de andere NMBS locs niet) maar dat van de 240 is wel interessant

Hallo!

Zaterdag 10 jun 2017 - 16:11:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat komt waarschijnlijk omdat de 237 nog van NSR zelf is en alleen door verhuurd is

MCN ASD

Vrijdag 07 jul 2017 - 15:11:55
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
In Beasain en Velim hebben zich enkele SNG's gemeld op treinenradar.nl. Het betreffen de stellen 2701, 2704 en 2705. DEUVM!

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op Vrijdag 07 jul 2017 om 15:12:27

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Vrijdag 07 jul 2017 - 16:16:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En voor de duidelijkheid: de 2701 staat daadwerkelijk in Velim, en naar het schijnt ook de 2301.

Woensdag 23 aug 2017 - 00:41:47
Frontier
Frontier
Sinds een dag of wat zie ik op Treinenradar geen tijdstippen meer vermeld staan bij het materieel, wat op zich doorgaans wel handig was om erbij te hebben staan. Worden deze gegevens soms niet meer doorgegeven of speelt er iets anders? Iemand hier die het weet?

Woensdag 23 aug 2017 - 01:01:08
Amazonous
Amazonous
Actuele timestamp is gewoon aanwezig in de feed in ieder geval.

Woensdag 23 aug 2017 - 07:40:02
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
Mijn ervaring is dat als je nogmaals op de trein klikt deze alsnog verschijnen, al duurt dit wel een aantal seconden.

Donderdag 24 aug 2017 - 13:23:34
aarclay
aarclay
Ik merk wel dat de NS vanwege een storing geen treinstelnummers van de FLIRT meer door lijkt te geven via hun platform waar diverse sites/app's op zijn aangesloten.
Dit even ter informatie...

Choo choo.....

Zondag 10 sep 2017 - 18:05:11
fred67nl
fred67nl
Goeden dag.

In het verleden was een link zoals deze beschikbaar; nsrt.bemined.nl
Helaas waren de overzichten niet verder gegaan dan 2 weken in het wijzigingsblad.

Nu ben ik weer begonnen met het vinden van omlopen maar als ik de 2 in de link vervang door een 5 krijg ik de melding NOT FOUND.

De gegevens waren zeer welkom en zorgde er voor dat de omlopen zeer snel gemaakt konden worden.

Kunnen deze overzichten nog gemaakt worden?

Groeten,
Fred

Maandag 11 sep 2017 - 17:10:11
aarclay
aarclay
Dit heeft niks met realtime locatiegegevens te maken, maar met de lijsten die Michaben (zie zijn profiel op www.somda.nl) maakt. Vraag het hem anders eens....

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 11 sep 2017 om 17:10:42

Choo choo.....

Maandag 11 sep 2017 - 17:49:37
fred67nl
fred67nl
Doe ik

Maandag 02 okt 2017 - 20:36:51
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En op de GPS-radar zijn op 29 september verschenen 2730 en 2731.

Maandag 02 okt 2017 - 21:45:16
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Zowel de 2730 als 2731 zouden op de Zaanstraat staan, dus vermoed niet dat dat echte treinstellen zijn.
Overigens, de 2301 wordt aangegeven als "Eurailscout" op treinenradar.nl, in plaats van als "SLT / SNG" (/SGM, maar dat is ook weggehaald sinds SNG eraan is toegevoegd)

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Maandag 02 okt 2017 om 21:45:27

Hallo!

Maandag 02 okt 2017 - 21:55:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Dat heeft vast te maken met oude 2200'en (2282, 2328 en nog een) die als Videoschouwtrein gebruikt zijn. FLIRT 2233 (ook op de radar verschenen) wordt ook als Eurorailscout aangegeven.

Maandag 02 okt 2017 - 22:44:36
aarclay
aarclay
Hm, dat is wel een goeie...

Het signaal van de OBIS-2233 komt wel uit Zutphen, wat volgens mij de standplaats is van de VST.

Choo choo.....

Woensdag 28 mrt 2018 - 19:51:46
aarclay
aarclay
Voor zover ik kan zien is Geodan / NS Live App nu dood.
Sterke bronnen zeggen dat deze databron nu écht offline zal zijn. Enkele jaren geleden werd al in dit topic bevestigd dat dit op termijn zou kunnen gebeuren, en dat moment lijkt nu dus aangebroken.

Dus, voor zover er bekend is zijn er geen openbare databronnen (meer?) met niet-actieve treinen. Uiteraard zijn de actieve treinen (uit de VT-datastroom) gewoon te volgen via Treinposities.nl onder meer.

Het blijft alleen jammer dat deze publieke datastroom wel een hoop moois mist, zoals TRAXX, en Thalys. Ergens binnen de NS zouden deze ook ergens bestaan, maar nu moeten die ooit nog eens aan de datastroom zelf toegevoegd worden.
Hopelijk zal met het verdwijnen van Geodan/NS Live meer verbeteringen komen aan de VT-stroom. Afwachten dus.....

Choo choo.....

Woensdag 28 mrt 2018 - 20:44:58
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat is het probleem? Een app die nooit verspreid had mogen worden "is niet meer" - alsof er iemand overleden is - terwijl legio sites met de actieve treinen waar men iets aan zou kunnen hebben nog immer hetzelfde functioneren.

Woensdag 28 mrt 2018 - 21:00:02
aarclay
aarclay
Er is geen probleem, maar ik meld het gewoon omdat het topic over dergelijke spoorvoertuigtraceringssystemen gaat. Veel mensen hier gebruikten deze bron, dus dan is het toch netjes dat ik het hier even meld. Niet meer dan logisch, toch?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 28 mrt 2018 om 21:00:17

Choo choo.....

Woensdag 28 mrt 2018 - 22:25:43
albertjan9
albertjan9
Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Woensdag 28 mrt 2018 - 23:33:41
Amazonous
Amazonous
aarclay (wo 28 mrt 2018 19:51:46 www.somda.nl): Hopelijk zal met het verdwijnen van Geodan/NS Live meer verbeteringen komen aan de VT-stroom. Afwachten dus.....
Die staan al veel langer op de agenda, maar er zijn nog de nodige details om te bespreken

Woensdag 28 mrt 2018 - 23:36:28
mtlx
mtlx
Intern is er uiteraard een vervanger voor de Live app, maar daar heb je een account nodig die daar toegang toe heeft.

Donderdag 29 mrt 2018 - 00:36:07
thom
thom
albertjan9 (wo 28 mrt 2018 22:25:43 www.somda.nl): Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.
Dat kon eigenlijk al niet, want de app was voor interne doeleinden en niet voor jan-en-alleman. Iets wat ook de reden zal zijn van het offline gaan.

Donderdag 29 mrt 2018 - 01:03:50
Amazonous
Amazonous
Dan was het 2+ jaar geleden al wel geregeld geweest. Er is intern vervangende software beschikbaar, het is niet efficient om dan ook deze omgeving nog in de lucht te houden voor een zeer kleine groep gebruikers.

Donderdag 29 mrt 2018 - 01:42:51
aarclay
aarclay
thom (do 29 mrt 2018 00:36:07 www.somda.nl):
albertjan9 (wo 28 mrt 2018 22:25:43 www.somda.nl): Kan er ook mooi geen onenigheid meer over ontstaan wie de app wel of niet heeft/had.
Dat kon eigenlijk al niet, want de app was voor interne doeleinden en niet voor jan-en-alleman. Iets wat ook de reden zal zijn van het offline gaan.
Dat was wel de intentie, maar er stond niks bij de apk-file daarover vermeld. Dus vele treinliefhebbers wisten van niks over voor wie het was bedoeld.

Maar goed, Geodan was ook redelijk vervuild met simulatiedata en vage 434-treinnummers. VT is een stuk bruikbaarder maar uiteraard beperkter.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 29 mrt 2018 om 01:53:39

Choo choo.....

Donderdag 29 mrt 2018 - 09:18:58
ToH
ToH
Waar staat VT voor?

Donderdag 29 mrt 2018 - 09:23:24
treinfan
treinfan
Virtuele Trein, één van de systemen van de reisinfo van NS .

[Bezig met laden...]

Donderdag 29 mrt 2018 - 10:03:23
aarclay
aarclay
En via het NDOV-loket kunnen liefhebbers en programmeurs zich op die datastroom richten om er wat leuks mee te kunnen doen.

Choo choo.....

Donderdag 29 mrt 2018 - 12:17:19
Amazonous
Amazonous
VT/IT zijn Virtuele- en Intelligente Trein, twee deelsystemen waarbij IT het trein-deel is en VT het wal-deel, met als doel data uit vele trein- en walbronnen te ontsluiten en samen te voegen tot een geheel. Treinposities, wat meer is dan alleen GPS-posities, is daar een klein deel van, wat in dit geval zichtbaar is omdat het openbaar is. Maar in werkelijkheid moet het veel meer gaan kunnen. Voorbeeldje: www.imgdumper.nl

Het lastige is, zonder mensen af te willen vallen, dat de ontwikkelingen van VT nogal moeizaam gaan door allerlei obstakels en problemen binnen de organisatie.

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 29 mrt 2018 om 12:17:32

Donderdag 29 mrt 2018 - 12:43:52
aarclay
aarclay
Even wat anders. Voorheen toen er in de jaren 2000 nog met T&T werd gewerkt, werkte dat via herkenning van een speciaal codeplaatje op een trein die op bepaalde knooppunten werden gescand, is op te maken uit dit topic.
Zitten deze plaatjes nog steeds op de trein? En hoe zien die eruit? Ik heb er echt nooit op gelet.

Choo choo.....

Donderdag 29 mrt 2018 - 14:54:58
VIRMm1
VIRMm1
GOTCHA Tags heten die, en die zitten nog steeds op de treinen.

Vziw worden die oa gebruikt om gedetecteerde vlakke plaatsen of warmgelopen assen aan treinen te koppelen tijdens de rit.

Donderdag 29 mrt 2018 - 14:59:13
aarclay
aarclay
Maar waar vinden we die dan precies? Dan zal ik er eens op letten.

Choo choo.....

Donderdag 29 mrt 2018 - 15:05:51
Amazonous
Amazonous
Correct, en daarnaast kan het o.a. gewichten meten. Gotcha wordt nog actief gebruikt. De exacte locatie van de id-tags durf ik je zo uit mijn hoofd niet te zeggen.

Donderdag 29 mrt 2018 - 16:50:13
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Euh, help me even, ik dacht dat Gotcha de Nedtrain gebruiker van Quo-Vadis (Prorail) is dus op meetpunten langs het spoor het treingewicht meet en daarbij ook onregelmatigheden aan wielen kan constateren, bij die meetpunten is volgens mij geen scanapparatuur.

Donderdag 29 mrt 2018 - 17:19:23
mvboetzela
mvboetzela
Uit een grijs verleden meen ik me te herinneren dat Quo-Vadis/Gotcha de meetgegevens koppelde aan TNV-replay en zo de gegevens bij de treinnummers zocht.
Geen idee of dat nog zo is.

Laatst bewerkt door mvboetzela op Donderdag 29 mrt 2018 om 17:19:37

Donderdag 29 mrt 2018 - 17:35:08
VIRMm1
VIRMm1
aarclay (do 29 mrt 2018 14:59:13 www.somda.nl): Maar waar vinden we die dan precies? Dan zal ik er eens op letten.
Ze zitten niet overal, maar over het algemeen zitten ze tussen de buitendeur en de treeplank, op het grijze vlak daar tussen dus. Aan de buitenkant zie je er niks aan, het is gewoon een kaal grijs plaatje van 5 bij 10 centimeter ongeveer.

Een VIRM 4 wagenstel heeft er bijvoorbeeld 3 per zijde, dus 6 totaal.

Donderdag 29 mrt 2018 - 17:50:32
aarclay
aarclay
Aha, dus dat plaatje daar links op het grijze vlak?
jan-magazine.gjstatic.nl

Choo choo.....

Donderdag 29 mrt 2018 - 18:03:17
thom
thom
Correct, en bij bijvoorbeeld een 1700 midden op de bak in de grijze onderbalk.

Dinsdag 03 apr 2018 - 14:34:33
ZJ37
ZJ37
Het valt me op dat treinenradar de Traxx niet meer ziet en ook bijna geen enkele stilstaande trein op emplacementen.

Dinsdag 03 apr 2018 - 14:35:57
broek53
broek53
treinfan (do 29 mrt 2018 09:23:24 www.somda.nl): Virtuele Trein, één van de systemen van de reisinfo van NS .
Nomen est omen

Dinsdag 03 apr 2018 - 15:04:16
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
ZJ37 (di 03 apr 2018 14:34:33 www.somda.nl): Het valt me op dat treinenradar de Traxx niet meer ziet en ook bijna geen enkele stilstaande trein op emplacementen.
Stilstaand spul kwam kennelijk uit Geodan, en die is uit de lucht.

Dinsdag 03 apr 2018 - 22:31:57
aarclay
aarclay
De TRAXX stond overigens niet in Geodan, of er is mogelijk (?) gebruik gemaakt van een bepaald ingangetje daar die wel TRAXX zou tonen. Geen idee waar die data vandaan komt, maar ik hoop dat dit op korte termijn netjes in de publieke VT-stroom komt. (net als de Thalys, ICE en de Eurostar)

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 03 apr 2018 om 22:32:44

Choo choo.....

Dinsdag 03 apr 2018 - 22:53:59
Amazonous
Amazonous
TRAXX is er intern wel, maar niet via de gebruikelijke weg. Men geeft aan dat het nogal een klus is om te achterhalen welke afdeling wel over de data beschikt, en hoe die intern uitgewisseld kan gaan worden zodat het daarna richting o.a. RollingStock-service kan.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 03 apr 2018 om 22:54:55

Dinsdag 03 apr 2018 - 23:04:45
aarclay
aarclay
Ooit komt het wel, daar heb ik mijn vertrouwen in

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 03 apr 2018 om 23:05:50

Choo choo.....

Dinsdag 03 apr 2018 - 23:38:28
bacr
bacr
Gebaseerd op.... ?

Dinsdag 03 apr 2018 - 23:56:26
Amazonous
Amazonous
Mwah, vanuit NS wordt er wel gekeken naar mogelijkheden, maar ik hoef hier vast niet tot in detail uit te leggen waarom dingen soms tijd kosten

De bron laat ik graag in het midden, dat draait mijn anonimiteit, voor zover die er nog is, helemaal de nek om.

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 03 apr 2018 om 23:56:57

Woensdag 04 apr 2018 - 00:07:13
aarclay
aarclay
bacr (di 03 apr 2018 23:38:28 www.somda.nl): Gebaseerd op.... ?
Een bericht op mijn reactie is dit?

Als de NS de ICM, VIRM(m), SGM, SLT en de andere hedendaagse stellen op de VT kan tonen, dan zouden ze TRAXX niet achterwege hoeven te laten. Feit volgens Amazonous is dat het geen eenvoudig klusje is, maar als de datastroom intern beschikbaar is dan is de kans zeker mogelijk dat het ooit in de VT-stroom komt.

Choo choo.....

Woensdag 04 apr 2018 - 00:43:29
Amazonous
Amazonous
AgentX (di 03 apr 2018 15:04:16 www.somda.nl):
Stilstaand spul kwam kennelijk uit Geodan, en die is uit de lucht.
Binnen NS krijgt men enkel de handjes op elkaar om voertuigposities te leveren als NDOV-data wanneer er een filter voor hangt dat ervoor zorgt dat enkel treinen in reizigersdienst beschikbaar zijn. Voor alle extra data hebben allerlei websites inderdaad gebruik gemaakt van de webservice die hoorde bij de NS Live app en Silverlight-tool van NedTrain/LTSO. De inloggegevens waren vrij eenvoudig te achterhalen toen het Apk-bestand van de App rond werd gestuurd onder hobbyisten, en daar is vanuit NS/Geodan (ontwikkelaar) weinig tegen gedaan.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 04 apr 2018 om 00:46:57

Woensdag 04 apr 2018 - 00:51:32
Frontier
Frontier
Wat zou er op tegen zijn om dat zonder filter te leveren zodat alles weer zichtbaar is? Materieel wat op een emplacement of in een werkplaats staat is toch geen staatsgeheim?

Woensdag 04 apr 2018 - 01:07:33
thom
thom
Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?

Ik denk dat je het filter juist andersom moet zien (?), die haalt de rijende treinen uit de interne systemen en in dat filter is dus niets gebouwd voor treinen die niet aan een treinnummer hangen op dat moment.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 04 apr 2018 om 01:09:26

Woensdag 04 apr 2018 - 01:09:59
Amazonous
Amazonous
Het bouwen van een extra filter kost nu juist extra moeite. Aan de vraag waarom durf ik mijn handen niet te branden, ik heb vergelijkbare vragen in het verleden gesteld maar kreeg voornamelijk moeilijke blikken vanaf de andere kant.

@Edit van Thom: Nee, er zijn voertuigposities van al het materieel. Daar moet een filter voor komen te hangen, wat ervoor zorgt dat enkel richting NDOV treinen die niet in reizigersdienst zijn (lees: waar reizigers nu in kunnen stappen) weggefilterd worden. Naar andere bronnen gaat wel een volledige feed (interne afnemers, prorail mtps, et cetera).

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 04 apr 2018 om 01:11:23

Woensdag 04 apr 2018 - 01:45:23
thom
thom
Duidelijk

Woensdag 04 apr 2018 - 09:32:02
Apda
Apda
De 1700'en zijn trouwens ook onzichtbaar. En de ICB-stammen. En DDAR. Enige tijd geleden waren op treinposities.nl de 1700'en te zien met ICB-stammen, dus 2 symbooltjes vlak bij elkaar. Dat duurde een paar uur; daarna waren ze weer verdwenen. Dat zal dan wel een ongefilterde datastroom zijn geweest.

Woensdag 04 apr 2018 - 09:46:22
VIRMm1
VIRMm1
thom (wo 04 apr 2018 01:07:33 www.somda.nl): Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?
Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.

Op een andere manier aan de locatie van een trein komen (al scheelt het per locatie) is vaak lastig.

Woensdag 04 apr 2018 - 10:03:35
sjoerd
sjoerd
De discussie doet denken aan het in de historie achterblijven van vergeten rollend materieel op plaatsen waarheen men door het opbreken van wissels en sporen niet meer kon rijden. Het zal niet de eerste keer zijn.

Woensdag 04 apr 2018 - 10:44:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
VIRMm1 (wo 04 apr 2018 09:46:22 www.somda.nl):
thom (wo 04 apr 2018 01:07:33 www.somda.nl): Nee, maar omgekeerd, wat voor voordeel levert het NS op om daar moeite in te steken?
Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.

Op een andere manier aan de locatie van een trein komen (al scheelt het per locatie) is vaak lastig.
Geen zorgen. Er komt een vervanger in de toekomst.

Woensdag 04 apr 2018 - 10:46:07
treinfan
treinfan
Dan is het misschien niet de meest praktische volgorde om eerst een systeem offline te halen dat intern juist veel gebruikt wordt...

[Bezig met laden...]

Woensdag 04 apr 2018 - 10:58:29
VIRMm1
VIRMm1
Inderdaad...
Achja, de stappentellers maken overuren binnen NedTrain nu

Woensdag 04 apr 2018 - 10:59:06
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Inderdaad. Daar ben ik het geheel mee eens. Maar op die beslissing heb ik helaas geen invloed.

Woensdag 04 apr 2018 - 11:23:16
aarclay
aarclay
Als ik eerlijk mag zeggen was Geodan al vervuild met onbestaande treinstellen. Vaak er makkelijk uit te pikken a.h.v. een bepaald treinnummer, maar ook enkele bestaande actieve treinen hadden dit treinnummer, waardoor ze moeilijker te traceren waren in hun dienst.

Choo choo.....

Woensdag 04 apr 2018 - 12:25:24
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat heb je nu al vele malen in dit topic op allerlei verschillende manieren gezegd. We weten het.

Woensdag 04 apr 2018 - 12:43:17
Amazonous
Amazonous
Is dat een probleem voor de beoogde gebruikers of voor mensen die de gegevens verkregen en totaal andere plannen hadden?
VIRMm1 (wo 04 apr 2018 09:46:22 www.somda.nl): Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.
Jullie kunnen niet bij Treinviewer? Of bedoel je specifiek de mobiele app?
Apda (wo 04 apr 2018 09:32:02 www.somda.nl): De 1700'en zijn trouwens ook onzichtbaar. En de ICB-stammen. En DDAR. Enige tijd geleden waren op treinposities.nl de 1700'en te zien met ICB-stammen, dus 2 symbooltjes vlak bij elkaar. Dat duurde een paar uur; daarna waren ze weer verdwenen. Dat zal dan wel een ongefilterde datastroom zijn geweest.
Probleem met al die 1700-combinaties is dat de voertuigpositie die binnenkomt gekoppeld is aan de 1700, terwijl de ritkoppeling gebeurt op basis van het stamnummer. Er moet dus een lijstje worden bijgehouden in de software die de koppeling maakt tussen 1700 en stamnummer, om zo locatiegegevens aan treingegevens te kunnen hangen.

Voor DDAR wilde men dat lijstje wel maken, bij de vraag naar onder andere de IC Duitsland en de DDM-stammen was het antwoord dat het teveel tijd zou kosten voor een kleine groep treinen.

In de oude, interne feed zaten de 'ruwe' 1700-posities zonder koppeling aan treinstam waardoor je ze inderdaad wel kon zien.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 04 apr 2018 om 13:35:17

Woensdag 04 apr 2018 - 13:30:40
thom
thom
Amazonous (wo 04 apr 2018 12:43:17 www.somda.nl): Is dat een probleem voor de beoogde gebruikers of voor mensen die de gegevens verkregen en totaal andere plannen hadden?
Je moet natuurlijk wel gewoon wat te mopperen hebben op iets wat helemaal niet gemaakt is voor jou als doelgroep, sterker nog, die 'vervuilende treinen' zouden voor de officiële doelgroep best wel degelijk van waarde kunnen zijn. Zeker als je bedenkt dat er meer aan Geodan hing dan alleen de app en waar nog meer info uit te verkrijgen was.
VIRMm1 (wo 04 apr 2018 09:46:22 www.somda.nl):

Ja, voordeel binnen de organisatie, het ging mij juist erom wat het voordeel voor NS is om die info naar buiten aan te bieden

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 04 apr 2018 om 13:35:17

Woensdag 04 apr 2018 - 13:36:45
Amazonous
Amazonous
thom (wo 04 apr 2018 13:30:40 www.somda.nl):
Je moet natuurlijk wel gewoon wat te mopperen hebben op iets wat helemaal niet gemaakt is voor jou als doelgroep, sterker nog, die 'vervuilende treinen' zouden voor de officiële doelgroep best wel degelijk van waarde kunnen zijn. Zeker als je bedenkt dat er meer aan Geodan hing dan alleen de app en waar nog meer info uit te verkrijgen was.
Ik wilde dat plaatje niet zelf in gaan vullen inderdaad, wordt het er ook niet gezelliger van hier. Haalde de andere omgeving eerder al aan ja, noemde het de Silverlight-tool, omdat het een brakke Silverlight-app was die alleen werkte in Internet Explorer. Ben de echte naam vergeten.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 04 apr 2018 om 13:37:10

Woensdag 04 apr 2018 - 13:48:10
thom
thom
Ja, dat werkte echt fantastisch ja...

Geodan Locations was't geloof ik of iets van die strekking.

Woensdag 04 apr 2018 - 14:01:08
VIRMm1
VIRMm1
Amazonous (wo 04 apr 2018 12:43:17 www.somda.nl):
VIRMm1 (wo 04 apr 2018 09:46:22 www.somda.nl): Binnen Nedtrain was het een veel gebruikte applicatie, het is echt een enorm gemis dat het er nu niet meer is.
Jullie kunnen niet bij Treinviewer? Of bedoel je specifiek de mobiele app?
Beiden zijn ontoegankelijk voor NedTrain personeel.

Woensdag 04 apr 2018 - 16:14:15
Apda
Apda
Amazonous (wo 04 apr 2018 12:43:17 www.somda.nl): Probleem met al die 1700-combinaties is dat de voertuigpositie die binnenkomt gekoppeld is aan de 1700, terwijl de ritkoppeling gebeurt op basis van het stamnummer. Er moet dus een lijstje worden bijgehouden in de software die de koppeling maakt tussen 1700 en stamnummer, om zo locatiegegevens aan treingegevens te kunnen hangen.
Zou een lijstje met de koppeling tussen 1700 en stamnummer wel gaan werken bij IC Berlijn? Zo'n 1700 rijdt toch met de ene stam naar Bh en komt dan met een andere stam terug? En de volgende dag is het weer anders. Aan de andere kant is de koppeling locnummer - ritnummer - voertuigpositie gewoon beschikbaar op de loc.

Woensdag 04 apr 2018 - 16:32:46
Amazonous
Amazonous
Een stamtabel met koppelingen zou meer voor DDM1 zijn, bij de IC Duitsland moet je het uit je materieelbalans gaan halen vanwege de wisselingen inderdaad. Men vond het de investering niet waard kreeg ik als antwoord ongeveer een jaar geleden. Op mijn vraag om hoeveel werk het ging, "Is het een kwestie van een configuratiebestand aanpassen?" werd lachend geantwoord dat er wel wat meer tijd in zou gaan zitten.

Soms is mijn Heinose boerenverstand wat te eenvoudig schijnbaar

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 04 apr 2018 om 16:35:07

Woensdag 04 apr 2018 - 16:58:19
treinfan
treinfan
Ik denk dat zo'n koppeling in de datastroom tussen DDM-1 en 1700 ook automatisch moet kunnen, door de posities van de 1700 te matchen aan de verwachte locaties van de DDM-1-stam. Hetzelfde zou (waarschijnlijk) gaan gelden voor de E186, waarbij enkel de ICR-stam in de materieelinzet staat vermeld.

[Bezig met laden...]

Woensdag 13 feb 2019 - 18:11:28
michaben
michaben
De nieuwe InfoPlus RITinfo stream lijkt nu definitief live te zijn gegaan na al even op proef gedraaid te hebben, deze bevat materieelinzet tot vier dagen vooruit.

Woensdag 13 feb 2019 - 18:34:27
Amazonous
Amazonous
Het lijkt niet alleen zo, het is ook nog eens zo

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Woensdag 13 feb 2019 - 21:37:52
aarclay
aarclay
Zijn dat ook de materieelnummers dan? Of is dat te complex en houden ze het bij het materieelsoort en samenstelling?

Choo choo.....

Woensdag 13 feb 2019 - 21:52:55
michaben
michaben
Materieelnummers verschijnt 3 uur voor vertrek zo te zien.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 13 feb 2019 om 21:53:11

Woensdag 13 feb 2019 - 23:04:12
Amazonous
Amazonous
Heb wel CSV'tjes met historie anders mocht iemand er snel wat dingen mee willen testen, maar dan moet u maar even mailen

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 13 feb 2019 om 23:04:41

Woensdag 13 feb 2019 - 23:14:56
aarclay
aarclay
Graag, let op je mail

Choo choo.....

Donderdag 14 feb 2019 - 13:26:05
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
michaben (wo 13 feb 2019 18:11:28 www.somda.nl): De nieuwe InfoPlus RITinfo stream lijkt nu definitief live te zijn gegaan na al even op proef gedraaid te hebben, deze bevat materieelinzet tot vier dagen vooruit.
Is dit een openbare site/app/wat dan ook waar ik ook gebruik van zou kunnen maken? En zoja, waar kan ik dat dan vinden?

Donderdag 14 feb 2019 - 13:29:47
michaben
michaben
ndovloket.nl heeft een openbare stream

Donderdag 14 feb 2019 - 16:34:27
Amazonous
Amazonous
Voor de helderheid, het gaat dan om een "ruwe" datastroom waar XML-berichtjes overheen vliegen. Een interface waar je doorheen kunt klikken zullen ontwikkelaars na verloop van tijd vast ontwikkelen op basis van die datastroom, maar dat zal even tijd kosten.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl