Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl
Verwijder discussie uit je favorieten

Realtime spoorvoertuigtraceringssystemen

Donderdag 12 aug 2010 - 11:52:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Nou, alles is een beetje teveel gezegd. Laten we het erop houden dat keesje actief is binnen de NS.

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 05 mrt 2015 om 23:51:07


Donderdag 12 aug 2010 - 16:24:46
himym
himym
Sleutelwoord is Track & Trace

Donderdag 12 aug 2010 - 17:27:06
StationGdr
StationGdr
Kan ik dat ook krijgen???

Donderdag 12 aug 2010 - 17:31:04
magnus
magnus
Flickr magnussouverein
Nee

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 aug 2010 - 17:37:37
StationGdr
StationGdr
En hoezo Nee??

Donderdag 12 aug 2010 - 17:40:59
salieri
salieri
Omdat het misschien niet voor particulieren is?
Lijkt me nogal logisch eigenlijk, maar oke.

Donderdag 12 aug 2010 - 18:22:52
lucky
lucky
Waarom is iedereen gelijk weer zo kortaf?

@StationGdr: Track and Trace is een systeem binnen de NS waar ze via de pc kunnen volgen waar bepaalde treinen in Nederland rijden. Bepaalde mensen binnen de NS hebben toegang tot een beveiligde website. Deze website is dus niet bedoeld voor particulieren buiten de NS.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:12:28
StationGdr
StationGdr
Ok bedankt voor de informatie, ik vindt het eigenlijk wel raar dat dit niet voor de buitenstaander te krijgen is want je hebt wel spotters site's zoals SOMDA en nog wat andere maar zoiets als track en trace bestaat nog niet voor de gewone spotter, misschien dat het een keer tijd wordt om te kijken of er ook een track en trace site voor de ''gewone'' spotter kan worden gemaakt.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:19:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)


Donderdag 12 aug 2010 - 20:21:28
mdj
mdj
Kan jij als buitenstaander zo in het inkoopsysteem van -pak em beet- de V&D, omdat jij perse die soort kussentjes wilt? Volgens mij niet, en volgens mij duurt dat nog wel een tijdje voordat je daar in kunt...

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 12 aug 2010 - 20:22:14
StationGdr
StationGdr
Quote
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)
Nee dat kan ik mij niet herrineren, wat was toen het ''probleem'' dan?

Donderdag 12 aug 2010 - 20:50:29
salieri
salieri
Vroegah hadden wij omlopen op de site staan. Maar dat moest eraf gehaald worden, omdat de NS dit bedrijfsinformatie vindt en daardoor niet openbaar mag zijn.
Maar goed, je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre dit (in principe) juist is, want als er mensen aan het spotten zijn, komt die info eigenlijk ook naar buiten

Donderdag 12 aug 2010 - 21:53:50
keesje
keesje
Quote
SleutelMan: dat is bedrijfsinfo van de NS die ze niet zo graag naar buiten brengen (de meesten zullen zich ook wel het verleden herinneren toen de omlopen nog openbaar waren...)
Eigenlijk zou ik niet weten waarom een programma als Tracking & Tracing geheim zou moeten zijn voor de buitenwereld. Je kunt er treinstellen mee zoeken in het land en that's it. Verder haal je geen treinnummers en omlopen uit dat programma, waarbij dat laatste liever niet door de NS uitgebreid aan de buitenwereld wordt vertoond.

Er zijn vandaag de dag ook veel tracking-programma's in de luchtvaart, waarbij alles te zien is: vluchtnummers, snelheid, hoogte, welk toestel de vlucht heeft en je ziet waar het toestel van seconde tot seconde vliegt. Zo uitgebreid is T&T bij langen na niet.

Vrijdag 13 aug 2010 - 08:30:16
gerard4653
gerard4653
Zijn er geen invloedrijke Somda leden die de openbaarheid van T&T kunnen bevorderen, zoals dat zo mooi in ambtelijke taal heet?

Vrijdag 13 aug 2010 - 08:58:07
MDDM
MDDM
Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 aug 2010 - 09:22:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
MDDM: het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Ik heb liever dat 'View' openbaar wordt gemaakt, kan je al het treinverkeer volgen!

Vrijdag 13 aug 2010 - 09:46:28
MDDM
MDDM
Nu niet meteen het onderste uit de kan willen hè

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:15:44
ns1700
ns1700
dat heet ongeduldig wachten op software die misschien wel goed betrouwbaar is

maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:21:05
keesje
keesje
Quote
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Het zou me wel wat tijd schelen in ieder geval! Want ik ben zelf de laatste die achter al die afwijkende inzetten aan ga hollen buiten.

Vrijdag 13 aug 2010 - 10:52:33
Noodrem
Noodrem
Quote
MDDM: Zou leuk zijn dat T&T, maar dan heeft Keesje minder werk om de diverse stellen die "verkeerd" gespot zijn te checken. Willen we ook niet toch? Maar goed, het zit wel in de pijplijn om een openbaar T&T te gaan vrijgeven. Waneer dat gaat gebeuren weet ik niet. Zou zeggen, heb geduld.
Een beetje naar het voorbeeld van de Zwitsers?


Zaterdag 14 aug 2010 - 23:11:01
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.

Voor goed, als je echt graag wilt weten hoe het eruit ziet:
fotoalbum.claij.nl

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 14 aug 2010 om 23:11:55

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 00:55:49
smarkie
smarkie
Quote
aarclay: Schijnt dat 'Track & Trace' niet eens via het normale internet te bereiken is, maar uitsluitend via het netwerk van NedTrain en NS.
schijnt niet alleen, het is ook zo rijdend personeel kan er ook bij, hoop zoekwerk naar het linkje en dan heb je er weinig aan lol

Laatst bewerkt door smarkie op Zondag 15 aug 2010 om 00:56:14

Mcn NS International Rtd

Zondag 15 aug 2010 - 01:07:00
ruysdael
ruysdael
Ben ik even blij dat er bij mijn werkgever in elk personeelshuisje een scherm hangt met het Track & Trace van het bedrijf. Kan ik van te voren precies zien welke wagen het ik heb (en of dat goed of fout is ).

Laatst bewerkt door ruysdael op Zondag 15 aug 2010 om 01:07:18


Zondag 15 aug 2010 - 01:28:21
AlexNL
AlexNL
Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be

Zondag 15 aug 2010 - 07:17:30
dionysus
dionysus
Op zich kan je als je wilt via T&T op elk willekeurig tijdstip bijvoorbeeld opvragen waar bijvoorbeeld nu de 4444 zich bevind. Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Zo heb je er eentje ter hoogte van de voormalige snelweg afslag Zevenhuizen, maar er staan er nog wel meer. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Donderdag 31 mrt 2011 om 11:24:28

Zondag 15 aug 2010 - 10:01:50
keesje
keesje
Quote
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be
Aleen zie je hier geen materieelnummers. Bij T&T zie je juist alleen materieelnummers. Om te weten te komen in welke trein en positie een stel zit, zul je moeten kijken bij een zogenaamd detectiepunt, welke zijn gelegen rondom de 'uitvalswagen' van een groot knooppunt. Ook uit de geschiedenis van een stel kun je zien waar het vandaan is gekomen en in combinatie met de doorkomsttijden op die detectiepunten kun je het treinnummers wel herleiden.

Wat betreft de site van Infrabel, die waren zojuist de weg even kwijt: Trein IR 609 is gezien op de HSL t.h.v. Brecht!

Zondag 15 aug 2010 - 10:20:31
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
IR609 is de pendel naar station Noorderkempen, bestaande uit M6 stuurstand+M6-rijtuig+reeks 13+M6-rijtuig+M6-stuurstand. Die hoort daar gewoon thuis.

De Belgen hebben geen NMBS-Hispeed die met een goederenloc en een paar paarse rijtuigen heel stoer willen doen en veel teveel geld vragen, men exploiteert een betaalbare binnenlandse trein op de HSL.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 15 aug 2010 - 21:02:21
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 21:08:22
salieri
salieri
Is het nog wel leuk om te gaan spotten, als je alle stellen al kan opzoeken via T&T?

Laatst bewerkt door salieri op Zondag 15 aug 2010 om 21:08:36

Zondag 15 aug 2010 - 21:14:16
2296
2296
Ja en nee.
Ja, omdat je dan weet dat het stel wat je op de foto wil hebben ook op die lijn rijdt.
Nee, omdat het verrassings effect dan weg is.

Laatst bewerkt door 2296 op Zondag 15 aug 2010 om 21:14:44

Zondag 15 aug 2010 - 21:18:33
thom
thom
Quote
aarclay:
Quote
dionysus: Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Humz, ik zal eens opletten. maar hoe weet het T&T systeem dat dat plaatje bij de 4444 hoort?
Omdat dat juist in dat plaatje is opgeslagen...

Zondag 15 aug 2010 - 21:25:15
luytjes
luytjes
Wat Tracking & Tracing in feite doet, is precies hetzelfde als wat de echte treinspotters op deze site ook doen: op een vaste locatie treinspotten en nummertjes bijhouden. Oftewel: we hebben ons eigen T&T-systeem al, maar dan in menselijke vorm

Zondag 15 aug 2010 - 21:30:05
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ja, maar met een magneetcode, of iets met een leesbare code? (denk aan streepjescode).
Ik heb er al eerder hier iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.

Maar waar vind men die plaatjes bij de deuren dan? Onderaan bij de treeplank?

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 15 aug 2010 om 21:30:17

Choo choo.....

Zondag 15 aug 2010 - 21:44:46
thom
thom
Zal wel RFID of magneetcode achtigs zijn idd.

Plaatjes zitten vaak boven de deuren.

Zondag 15 aug 2010 - 22:11:24
gertjan
gertjan
Quote
dionysus: Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan. Elke trein is ook voorzien van een klein rechthoekig metalen plaatje wat zich heel vaak bevind ter hoogte van een deur. Dat rechthoekige plaatje is overigens niet groter dan zo'n 10 cm in de breedte en zo'n 6 cm in de hoogte (maten zijn ff geschat). Dat meetpunt "ziet" dan dat metalen plaatje en voila, u heeft een treinnummer
Die meetpunten staan ook bij de GOTCHA meetpunten van ProRail?
Of ... beide systemen geven de informatie aan elkaar door?

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Maandag 16 aug 2010 - 09:32:08
jorgo
jorgo
Waarom draait dat systeem niet volledig op GPS positionering? Oftewel wat is de reden dat men een kostbaar infrastructureel systeem heeft aangelegd? Betrouwbaarheid?

Maandag 16 aug 2010 - 09:44:18
edje
edje
Flickr spoorkeerl
ouderdom, volgens komt het systeem nog voor de grote opmars van het GPS Systeem.


Maandag 16 aug 2010 - 09:48:02
ari
ari
Ik heb me wel eens laten vertellen dat continue informatieoverdracht te duur was vanwege het (toenmalige, ten tijde van het systeemontwerp dus) afrekenmodel met de provider van mobiele verbindingen.
Verbetering van het systeem op dit punt staat overigens wel op het wensenlijstje van NSR.

Maandag 16 aug 2010 - 11:15:27
broek53
broek53
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 16 aug 2010 om 11:15:58

Maandag 16 aug 2010 - 11:27:25
jorgo
jorgo
Boven staat dit:
Quote
dionysus: Elke trein is voorzien van een GPS ontvanger, die alleen gebruikt word als je er om vraagt. Voor de rest worden treinen bijgehouden door middel van meetpunten langs de baan.
Er is kennelijk wel GPS, maar daar draait het systeem dan in de basis niet op. Dat laatste is wat me verbaasde.

Maandag 16 aug 2010 - 12:20:41
ari
ari
Hieronder een link (naar een artikel uit 2003) dat aardig beschrijft hoe T&T werkt(e). In hoeverre de huidige werking van T&T en afnemende applicaties hiervan verschilt durf ik niet te zeggen. Mijn kennis heeft daarvoor een te hoog "Ik heb me wel eens laten vertellen" gehalte.

www.computable.nl

Maandag 16 aug 2010 - 13:28:36
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?


Maandag 16 aug 2010 - 13:30:04
keesje
keesje
Ook de rijrichting en de tijd is dan af te lezen.

Dinsdag 17 aug 2010 - 12:04:39
smarkie
smarkie
Quote
dennistd: Als ik dat zo lees pakt een trein een signaal uit de baan op bij bepaalde punten, en stuurt op dat moment een melding uit met daarin het matnr en de plaats?
De boordcomputer is uitgerust met een gps-ontvanger, een gsm-modem en een database met coördinaten van de spoorwegknooppunten (de hoofd- en kopstations) waar de treinen van samenstelling kunnen wisselen. Op basis van het satellietsignaal wordt gedetecteerd wanneer een trein een knooppunt (ofwel detectiepunt) passeert, waarna de boordapplicatie de positie berekent.

of wel de trein heeft verbinding met gps voor zijn exacte positie en dit wordt doorgegeven via gprs aan de centrale computers van ns.
eerste stukje is net als autonavigatie maar dan zonder grafische weergave

Laatst bewerkt door smarkie op Dinsdag 17 aug 2010 om 12:05:18

Mcn NS International Rtd

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:15:59
MDDM
MDDM
Quote
ns1700:maar een spotter blijft natuurlijk veel betrouwbaarder
Dat is dagelijks terug te lezen in de foute spot topic

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:17:30
keesje
keesje
En je kunt er alle zwaar overdreven berichten mee nakijken, als er weer eens een reizigerstrein schijnbaar ergens met -7 is binnengekomen...

Dinsdag 17 aug 2010 - 13:21:22
MDDM
MDDM
Ligt er aan waar die vandaan komt en waar ie binnen loopt. Maar dit is way off topic

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 17 aug 2010 - 22:02:08
thom
thom
Quote
broek53: Correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt T&T "gewoon" met GPS. Ik kon destijds althans de VIRM-bak die tijdens Sail rondvoer, op T&T midden in het IJsselmeer zien.
Mjam da's ook zo...

Staat me wel bij dat die grijze plaatje voor materieel indentificatie ook gebruikt werden op de tankplaten.
Op tankhok zat een lees-unit en als plaatje voorbij kwam wist de pomp meteen het stelnummer.
Geen idee of dat nog werkt eigenlijk...

Woensdag 18 aug 2010 - 09:22:13
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL: Grappig genoeg heeft Infrabel al een aantal maanden een kaart online staan waarop iedere trein staat. Deze staat op www.railtime.be
De deense spoorwegen hebben ook zoiets.

Donderdag 31 mrt 2011 - 12:27:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Actuele ontwikkeling (en antwoord op de vraag van StationGdr): www.treinenweb.nl


Donderdag 31 mrt 2011 - 13:31:33
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...

Laatst bewerkt door nielske90 op Donderdag 31 mrt 2011 om 13:31:48

Donderdag 31 mrt 2011 - 13:44:45
treintim
treintim
@Edje: idd. ja, ik wilde er net serieus op gaan reageren, totdat ik plots vorig bericht las. Maargoed, voorkomt wel mooi dat ik erin trap.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 31 mrt 2011 om 14:12:13

Donderdag 31 mrt 2011 - 14:03:16
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 www.somda.nl): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet, dus ik moet het nog maar zien (en bovendien is het morgen vrijdag de 1ste)...
Ook altijd fijn als er iemand gelijk gaat roepen dat het een 1 April grap is, zeg dan niks.... Nu trapt er dus niemand meer in.


Donderdag 31 mrt 2011 - 14:10:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
dat was ook mijn insteek. Mja, *kuch*


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 31 mrt 2011 - 14:14:40
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
nielske90 (do 31 mrt 2011 13:31:33 www.somda.nl): Tech Train Supplies waar in het artikel naar wordt verwezen bestaat volgens de KvK niet
Heb je ook al eens stil gestaan dat bedrijven ook vanuit het buitenland kunnen opereren?

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 31 mrt 2011 om 14:14:52

Choo choo.....

Donderdag 31 mrt 2011 - 17:47:19
bart84
Moderator
bart84
Ook de veel gebruikte afkorting H.O.N. (Handelend onder de Naam) is in dit opzicht niet geheel ondenkbaar.

Mvg. Bart

Vrijdag 01 apr 2011 - 03:09:25
ruysdael
ruysdael
En dit is geen grap:

www.flyabb.com

Hier is wel het e.e.a. te volgen. Vrij interessant, geen treinstelnummers maar okee, dit is een leuk beginnetje.

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:09:56
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ja, maar deze is niet accuraat. Deze heeft zelfs een verouderde dienstregeling en werkt ook performance-technisch gezien baggertraag.

Wel leuk bedacht, maar het kent toch zijn nadelen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:14:00, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:27:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
ik test m nu vanuit trein 1735 en hij is inderdaad niet bepaald nauwkeurig. Terwijl ik ongeveer net de HSL onderdoor reed voorbij Ztmo gaf hij aan dat ik al bij Mda was. Toch is het een grappig syteem, ik vraag me af waar de info precies vandaan komt...

Laatst bewerkt door SleutelMan op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:28:28


Vrijdag 01 apr 2011 - 10:31:54
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
De dienstregeling is handmatig ingevoerd o.b.v. het spoorboekje en de vertrekstaten. Verdere uitwerking is echter nooit gerealiseerd, vertragingen, spoorwijzigingen, enz.

Het inkloppen van de dienstregeling (bij nieuwe drgl e.d.) was dermate tijdrovend dat het project stop is gezet. Vandaar de verouderde dienstregeling en dergelijke.

Laatst bewerkt door Kars op Vrijdag 01 apr 2011 om 10:33:02

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:34:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Allright. Maar er worden toch wel GPS gegevens gebruikt om de treinen te localiseren lijkt me? Dat is alsnog onderdeel van het T&T systeem waar NSR niet zo openlijk mee is. En die onnauwkeurigheid valt op zich wel te verklaren, je kunt GPS zelf zo nauwkeurig instellen als je wilt. In dit geval is het een afweging denk ik van wel grofweg de goede locatie maar niet op de detail (zo gaat het met militaire GPS informatie ook...)


Vrijdag 01 apr 2011 - 10:37:00
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Nee, op dit moment rijden ze op Livetrein zoals het precies volgens dienstregeling zou moeten. Is dus nog niks ´live´ aan. Het had gekoppeld moeten worden aan de AV van de NS (dat is wel mogelijk) maar door bovengenoemde redenen hebben we het project gestopt.

Vrijdag 01 apr 2011 - 10:56:20
ZJ37
ZJ37
Zo'n 'live-systeem' laat ook alleen maar zien waar de treinen zich (zouden moeten) bevinden.

Het T&T systeem laat juist alleen posities zien van waar materieeleenheden (treinstelnummers/locnummers) zich bevinden op de landkaart. Dit systeem zegt dan weer niks over welke trein ze rijden.

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: casperflights.com Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:08:35
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Ja, dat is toch live? Als hij laat zien waar de treinen zich zouden moeten bevinden. Er van uitgaande dat de AV juist is.

En aangezien T&T intern is kon dat natuurlijk niet gebruikt worden. Vergeet ook niet dat dit al een tweetal jaren geleden is ontwikkelt. In ieder geval is het toen om diverse redenen stop gezet door ons. Onder andere dus door de tijd van het invoerwerk.

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:23:36
ZJ37
ZJ37
T&T is niet live, je ziet de treinen niet bewegen. Alleen op bepaalde punten doorkomen of - als je er om vraagt - de actuele positie. In T&T zie je geen treinnummers en snelheden, alleen materieelnummers.

In die live-programma's is het precies omgekeerd: je ziet treinnummers en snelheden, maar geen materieelnummers.

Dat is wat ik wilde laten zien met die flighttracking: daarin zie je alles in één. Op het spoor bestaat zoiets niet (dus mét bewegende treinen, met snelheden, met treinnummers en met materieelnummers).

Vrijdag 01 apr 2011 - 11:36:51
Kars
Kars
Flickr 44544474@N02/
Ik bedoelde dat LiveTrein in principe wel live is/had kunnen zijn.

Maar zoiets als dat uit de luchtvaart is inderdaad ideaal.

Laatst bewerkt door Kars op Vrijdag 01 apr 2011 om 11:37:05

Vrijdag 01 apr 2011 - 13:25:51
verschuyl
verschuyl
Dat zou gaaf zijn als zo'n systeem er ook voor de treinspotter zou zijn:D Maar dan is Somda ook bijna niet meer nodig om spots in te voeren:(

Groet'n uut Tubberg'n, Jacco

Vrijdag 01 apr 2011 - 13:39:17
abbm
abbm
Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.

Vrijdag 01 apr 2011 - 15:36:42
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Met Train Tech Supplies bedoel je? Die andere is verouderd zoals ze al zeiden.
Het zou kunnen, ja. Treinenweb heeft al een contract met die firma afgesloten...

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 01 apr 2011 om 15:37:13

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 16:42:20
bultena
bultena
Quote
ZJ37 (vr 01 apr 2011 10:56:20 www.somda.nl):

Waar iedereen op zit te wachten (denk ik) is iets als dit in de luchtvaart: casperflights.com Je krijgt dan alle informatie in één: vluchtnummer, hoogte, snelheid, positie, toestelnummer. Mooi systeem! Nu nog zoiets voor op het spoor...
Dit systeem is niet real time maar loopt achter. Beter en wel real time is: www.geluidsnet.nl

Vrijdag 01 apr 2011 - 16:52:11
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat flight-systeem loopt trouwens achter ja, dat is bekend. Maar met een abonnement heb je die gegevens haast real-time.

Overigens niet alle vliegtuigen staan erop vermeld, omdat die neit allemaal een nodige transponder hebben. De data gaat overigens gewoon door de ether en met een speciale antenne en apparatuur kan je die onderscheppen.

Oh ja, en over dat Track & Trace (TrainTrace) systeem van TreinenWeb:
www.treinenweb.nl

**Badum...tsj**
Maar dat hadden de meesten al gemerkt, hoewel Sleutelman er wel ingetrapt lijkt te zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 01 apr 2011 om 16:55:32

Choo choo.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 21:00:22
thom
thom
Quote
abbm (vr 01 apr 2011 13:39:17 somda.nl): Misschien moet Somda een eigen systeem moeten maken. Of in samenwerking met die website.
Ja, gaan we doen, en dan plakken we op elke trein gewoon doodleuk een GPSR ontvanger van Somda, dat zal NSR leuk vinden

Woensdag 06 apr 2011 - 17:55:45
metrofan
metrofan
En wat moet ik hier van denken: kubus.mailspool.nl

Live or not?

Kijk ook eens op www.fotobos.net

Woensdag 06 apr 2011 - 18:05:52
Somda
Gast
Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!

Laatst bewerkt door op Woensdag 06 apr 2011 om 18:20:25

Woensdag 06 apr 2011 - 18:47:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Ik heb net de tr. 36760 en 36769 vergeleken met de werkelijkheid (ik heb zicht op de Merwede-Lingelijn): tussen de passage op de kaart en werkelijke passage van de trein zat 7 seconden.

Groet, Spiketrain

Woensdag 06 apr 2011 - 20:28:31
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Het is echt wel een leuk systeem, want als gemeld wordt dat er vertraging is, zie je hem ook op de vertraagde tijd rijden. Maar als dit niet gebeurt, simuleert ie net of ie op tijd is. Verder ziet het er wel professioneel uit!

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 06 apr 2011 - 21:42:36
thom
thom
Quote
Tales (wo 06 apr 2011 18:05:52 somda.nl): Damn dat ziet er wel heel strak uit zo, vertragingen staan er ook in verwerkt. Treinstel nummers kan je niet af lezen dus ik ga er vanuit dat hij de gegevens inlaad vanaf de ns website/api? dan de karretjes verdeeld zoals ze 'zouden' moeten rijden..

Edit: Ik heb het net even vergeleken met een webcam bij Barneveld en de kaart. De kaart loopt iets voor (of de webcam iets achter) zo rond de 1 a 2 minuten gok ik. Heel leuk om te zien, en preciezer zullen wij het niet krijgen, en met treinstelnummers al helemaal niet denk ik!
Een kaart die het treinverkeer actueel toont, zal vast geen informatie uit de toekomst tonen lijkt me zo
Realistischer lijkt me dat die Webcam gewoon vertraagd uitzend, want doodnormaal is met die dingen...

Woensdag 06 apr 2011 - 21:50:39
treinfan
treinfan
Dat is niet het geval (vertraging in de webcam is hooguit een enkele seconde), maar in de spoorkaart zitten geen snelheden van treinen verwerkt. Die zijn immers niet uit de actuele vertrektijden te halen. Op zich niet verwonderlijk dat het mooie systeem niet 100% overeenkomt met de realiteit.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 06 apr 2011 om 21:51:12

[Bezig met laden...]

Woensdag 06 apr 2011 - 22:02:27
thom
thom
Daar heb je ook nogwel een punt

Donderdag 07 apr 2011 - 09:48:43
Noodrem
Noodrem
Ik zag net dat de 824 de 4022 inhaalde bij Kma, dus of er moet buiten mijn weten om een super geheim inhaalspoor zijn, of het is inderdaad geen kaart met actuele positiebepaling.


Donderdag 07 apr 2011 - 10:08:56
b2py
b2py
De Fyra wordt wel netjes aangegeven richting Dvd, dus het klopt wel aardig denk ik.
En bij Kma zou in theorie de 800 de 4000 kunnen inhalen, maar gebeurt zelden.

Donderdag 07 apr 2011 - 10:52:56
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nou, bij Wm is ietsjes logischer, anders komt ie vrij gauw de tegemoetkomende 800 tegen

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 07 apr 2011 - 11:18:24
b2py
b2py
excuus, volledig correct idd

Donderdag 07 apr 2011 - 14:02:11
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
metrofan (wo 06 apr 2011 17:55:45 somda.nl): En wat moet ik hier van denken: kubus.mailspool.nl
Live or not?
Nee, want alle opgeheven treinen rond Ehv geeft ie momenteel ook nog gewoon weer. Met die informatie uit de actuele vertrektijden gaat het geheel dus ook niet goed om, dus ben benieuwd of deze niet gewoon draait op basis van de drgl.

Donderdag 07 apr 2011 - 16:31:24
metrofan
metrofan
Hmm.. dat laatste zou ik niet denken, want hij weet van sommige treinen weer wel dat ze uitvallen. Vanmiddag rond een uur of half 4 stond de Fyra vanuit Bd bijvoorbeeld aangegeven als "opgeheven".

Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker

Kijk ook eens op www.fotobos.net

Donderdag 07 apr 2011 - 16:59:11
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
In de Achterhoek is het sowieso gebasseerd op de drgl/AV, tenzij er inmiddels dubbelspoor ligt tot aan Winterswijk.

Garantie tot aan de voordeur.

Donderdag 07 apr 2011 - 17:49:41
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
metrofan (do 07 apr 2011 16:31:24 www.somda.nl): Dus live hoeft het niet te zijn; een koppeling met de av van de NS (incl. vertragingen) heeft het volgens mij zeker
Dat heeft ie ook niet, want vanmiddag heb ik in Ehv de 3558 ermee in de gaten gehouden. Op de AV had ie +3 en stond ie dus nog in Ehv, op het kaartje was ie al tussen At en Bet in werkelijkheid stond ie nog te wachten op vertrek uit Ehv. Zo star als iets dus...

Laatst bewerkt door nielske90 op Donderdag 07 apr 2011 om 17:50:14

Vrijdag 08 apr 2011 - 10:06:09
metrofan
metrofan
Klopt, ik heb het nu ook gezien. Ik zit nu in trein 1933 met als matrieel ICMm 4043 (dus met internet) en toen ik nog op Dordrecht stond, was ik volgens dat systeem al ver voorbij Dordrecht Zuid

Kijk ook eens op www.fotobos.net

Vrijdag 08 apr 2011 - 13:46:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Leuk die kaart, maar Live is hij niet. Trein 17447 zou volgens de kaart al bijna bij Mas moeten zijn, terwijl ik hem net zojuist zie wegrijden.

Wel een leuk idee!

Vrijdag 08 apr 2011 - 17:21:22
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Gisteren gaf ie enkele 9100'en keurig met een + aan (ook op de kaart)


Zaterdag 09 apr 2011 - 10:08:15
metrofan
metrofan
Dat klopt, en soms wordt de trein ook nog eens op de door vertraging veroorzaakte andere plaats weergeven. Maar het systeem is daarmee wel afhankelijk van de vertraging die de av's van ns aangeven en die vertragingen staan daar niet altijd

Overigens zag ik laatst ook een fyra op de kaart rondrijden, waarbij tussen haakjes "opgeheven" stond.

Laatst bewerkt door metrofan op Zaterdag 09 apr 2011 om 10:09:05

Kijk ook eens op www.fotobos.net

Zaterdag 09 apr 2011 - 13:15:06
dionysus
dionysus
Ondanks het feit dat de betreffende website afhankelijk is van de gegevens van de NS, vind ik dit toch een hele nette site. Zelfs de extra treinen die gisterenavond vanaf Ah vertrokken naar Zl, Gvc en Rtd stonden er in, gedeelte Rtd/Gvc werd te Gd geslitst en dat was na vertrek van beide treindelen prima te zien.
Wat ook wel heel aardig is, dat je van een bepaalde trein een soort van historie kan zien waar hij ongeveer aan zijn vertraging is begonnen en waar de vertraging alweer bijna is ingelopen.

Dinsdag 12 apr 2011 - 12:47:03
dionysus
dionysus
Helemaal stabiel gaat het nog niet, inmiddels een 503 error

Vrijdag 29 apr 2011 - 12:58:54
dedominee
dedominee
Ik meen gehoord te hebben dat de eigenaar het bewust offline heeft gezet, omdat het teveel dataverkeer veroorzaakte.

Vrijdag 29 apr 2011 - 19:10:01
NS-APD
NS-APD
Twitter DB4055 Facebook Dave5126
Dan heeft de bewuste eigenaar het snel weer online gezet, hij doet het namelijk weer!

Werkzaam bij Arriva

Vrijdag 29 apr 2011 - 20:45:27
mantaray
mantaray
Ik heb het volgens mijn hier al een keertje aangehaald , maar ik ben betrokken geweest bij de inbouw van internet in de arriva stellen op de merwedelingelijn
tijdens dat inbouwen was de leverancier van dat spul aanwezig met een laptop , en hij liet live zien waar de toen al van internet voorziene ICMm,s reden via google maps zag je live de trein bewegen voorzien van stel nummer en snelheid !
In de toekomst zal dit systeem het tracking and trace kunnen vervangen.
Ook gaf hij aan dat de zichtbare informatie eigenlijk onbeperkt is
zo kun je ook diverse technische informatie live doorgeven ( als de gebruiker dit wil natuurlijk ! )

Vrijdag 29 apr 2011 - 21:02:54
mren
mren
Alles kan, maar veel wordt niet openbaar gemaakt, zie bijvoorbeeld ook foto-uploaden.nl

Zaterdag 30 apr 2011 - 10:13:02
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Op het NS API forum heb ik gelezen dat het huidige Track & Tracing systeem een gesloten systeem is, deze zal nooit publiekelijk gemaakt worden (dat zal wel met contracten hebben te maken, denk ik).

Wel zijn er plannen bij de NS en ProRail om te onderzoeken of ze de locaties van de WiFi-stellen vrij kunnen geven. Dus wie weet. Het zou eigenlijk best vrij zinloos zijn om twee Track & Tracing systemen te maken die beiden gesloten zou zijn.

Dus mij zou het niks verbazen als dit nog eens beschikbaar word.

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 30 apr 2011 om 10:13:44

Choo choo.....

Woensdag 06 jun 2012 - 13:17:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Nu een goed jaar verder ben ik benieuwd of er over dit topic nog nieuws te melden valt.
Is er op welk vlak dan ook nog iets veranderd dat het proces kan verspoedigen omtrend het kunnen inzien van data/treinen voor de normale mens met internet ??

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 06 jun 2012 - 13:47:07
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ga daar maar niet van uit. Voor de NS en ProRail is het normaal gesproken niet interessant om dit aan de reiziger door te geven. En maar goed ook, anders was het hoofddoel van Somda in één klap weg

Wel bestaat er nog steeds: kubus.mailspool.nl
Deze geeft dan niet de materieelnummers door, maar wel de locaties van de treinen volgens de dienstregelingen en ik meen zelf inclusief vertragingen.

Niet accuraat, maar het werkt wel.

Choo choo.....
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Tracking_&_Tracing
RailWiki.nl