Nieuwe Siemens lok: Vectron
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
14-08-2010 18:40:15
bahnrunner
bahnrunner
Op de derde foto in deze posting (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4951283url) is een foto van de Siemens Vectron lok te zien, lijkt op de Reeks 18 van de NMBS. Siemens wil een soort gelijk platform opzetten als Bombardier AC/DC als ik het goed heb.

14-08-2010 18:43:36
fugazi
fugazi
De nieuwe NMBS Reeks 18 komt van Siemens, die haar loc nu blijkbaar 'Vectron' noemt.

14-08-2010 19:08:39
nielske90
nielske90
Dat is in ieder geval niet waar. Reeks 18 en de Vectron zijn toch echt verschillend: zie http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=2891&action=dview

Laatst bewerkt door nielske90 op 14-08-2010 19:08

14-08-2010 19:11:54
fugazi
fugazi
Dat het woord 'multifunctionality' is vervangen door 'flexibility' vind ik nou niet zo'n enorm verschil. Voor de rest is inderdaad wel wat aangepast, maar dan vind ik het meer lijken op een verschil tussen een 1700- en 1800 loc.


14-08-2010 19:25:07
nielske90
nielske90
Het gaat ook om de woorden die daar bovenstaan. De Reeks 18 is gebaseerd op het concept van de ES64U4 (Taurus), het Vectron-concept is herzien en dus opgebouwd vanuit een eigen basis. Hoewel de kennis en de technologie dus van dezelfde fabrikant komen, zijn de locs gewoon anders van opbouw.

14-08-2010 20:03:44
dh3201
dh3201
Dus de Vectron is de elektrische versie van de EuroRunner, wat weer de dieselversie van de EuroSprinter is


Shqiperise-lopers?

14-08-2010 21:18:44
kleine_man
kleine_man
%01% Geen "versie van", maar opvolger

15-08-2010 10:33:42
Jack5812
Jack5812
Dan lijkt het mij de opvolger van de ES64U2 oftewel de eerste generaties Taurussen.

15-08-2010 15:34:31
AlexNL
AlexNL
Quote
bahnrunner: Siemens wil een soort gelijk platform opzetten als Bombardier AC/DC als ik het goed heb.

Bombardier is niet de enige die een flexibele loc heeft, als ik het allemaal goed begrepen heb heeft Alstom dit ook met de Prima II die ze een paar maanden terug hebben aangekondigd. http://www.transport.alstom.com/home/products__services_2/rolling_stock/49480.EN.php?languageId=EN&dir=/home/products__services_2/rolling_stock/

16-08-2010 10:14:58
maxime
maxime
Quote
jack5812: Dan lijkt het mij de opvolger van de ES64U2 oftewel de eerste generaties Taurussen.


Nee, de ES64U2 behoren met de BR 152 tot de 2e generatie Eurosprinter. De opvolgers hiervan bevinden zich uiteraard in de 3e generatie en zijn de ES64F4 (BR 189) en ES64U4 (2e generatie Taurus).

De Vectron is een nieuw platform dat doorontwikkeld is op de technieken gebruikt in de ES64U4 (2e generatie Taurus), maar dus veel meer nieuwe technologie bezit die vorige machines niet hadden. De NMBS reeks 1800 en CP LE4700 bevatten geen nieuwe technologie maar technologie zoals gebruikt in de ES64U4. Het uiterlijk is inderdaad gelijk aan de NMBS Reeks 1800 en de CP LE4700, maar dat heeft te maken met de botsveiligheids eisen. De cabine is namelijk een zogenaamde High-impact cabine die zich met de huidige TSI bots eisen kan meten.

16-08-2010 19:50:36
dh3201
dh3201
Ah zo, de NMBS reeks 18 en CP 4700 zijn dus gewoon een EuroSprinter in een EuroRunner jasje en de 193 is een Vectron in een EuroRunner jasje.


Shqiperise-lopers?

16-08-2010 20:38:42
Somda
Somda
De Eurorunner zijn toch diesellokomotieven zoals de litouwse DE20 en de Oostenrijkse 2016 Deze locomotief is wel elektrisch. Dus het is eerder een opvolger van de Eurosprinter (189 enTaurus). Het uiterlijk lijkt mij wel wat weg hebben van de reeks 18 en LE 4700 van de CP. Maar technische kunnen ze verschillen als tussen de Nederlandse 1600 en 1700?

16-08-2010 20:49:57
kleine_man
kleine_man
Goed, dan van begin af aan (Let op: Papa verteld %08%)

In de jaren '80 kreeg men de draaistroomtechniek een beetje onder de knie. De BR120 is de eerste serie hiervan. Ook de ICE's 1 en 2 maken gebruik van deze techniek. Deze zijn ontwikkeld door Kraus-Maffei, Henschel, Thyssen, AEG en Krupp.

Door de privatisering en opkopingen in de jaren '90 worden ze allemaal concurrenten van elkaar. Thyssen trekt zich terug uit de treinenbouw en richt zich samen met Krupp op de metaalmarkt. Henschel wordt door AEG opgekocht en later wordt AEG opgekocht door Bombardier. AEG ontwikkelde de 12X (Later de 128) en Kraus-Maffei ontwikkelde de BR127. Beide zijn in basis doorontwikkelde BR120'ers.

AEG/Bombardier
De 12X stond model voor de BR101. Op basis van deze lok worden de BR145 en 146 gebouwd. De BR185 is een BR145. Na ongeveer 300 stuks werd er een nieuwe versie van de loks geintroduceerd als BR185.2. Dit werd later omgedoopt tot het platform TRAXX, wat we nu nog kennen. Onder druk van de concurrentie met Siemens/Kraus-Maffei werd het pakket uitgebreidt met een multicourante variant (BR186) en een dieselvariant (BR246+285). De dieselvariant loopt echter nog niet zo goed.

Kraus-Maffei
De BR127 stond model voor de BR152. Hiervan waren er 200 besteld. De laatste 25 werden omgezet in een bestelling multicourante loks die we nu kennen als Taurus. De BR152 stond model voor de BR189, die beter bekend werd als het platform EuroSprinter (ES). Er werd een dieselvariant gemaakt van de ES die tot EuroRunner (ER) gedoopt werd. Hierbij waren al delen onderling uitwisselbaar. De ES is het meest bekend in de vorm van de Taurus (BR182) en als ER (BR223), van beide series rijden de meeste exemplaren rond in Oostenrijk. De EuroSprinter is op basis van de ES64U3 doorontwikkeld tot het platform Vectron.

De EuroSprinter is er in vele varianten. ES staat voor EuroSprinter, ER voor EuroRunner. Daarna volgt het vermogen (gedeelt door 100). Dus ES64 heeft een vermogen van 6400 kW. Dan volgt de inzetbaarheid, P=Passagier, F=Goederen en U=Universeel. Als laatste volg het aantal voltages wat geaccepteerd wordt. 2 en 4 zijn het meest gangbaar (2 voor Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland varianten en 4 voor wissel en gelijkspanning.) 3 is daarin dus ook wat afwijkend en volgens mij speciaal op verzoek van de Belgen ontwikkeld.

(PS: Het is wat snel en ik hoop dat ik er niet al teveel naast zit. Anders moet ik in het archief van de NVBS duiken )

Laatst bewerkt door kleine_man op 16-08-2010 21:07

16-08-2010 20:56:27
Somda
Somda
Dat is een duidelijk verhaal. Dat klopt. Waaruit is de Litouwse DE20 ontwikkeld?

16-08-2010 22:02:42
nohab
nohab
Een paar opmerkingen over het verhaal van de kleine man:
- AEG werd inderdaad overgenomen door Bombardier (in 2001) maar heette na 1996 geen AEG meer maar Adtranz. Adtranz was het fusieproduct van ABB (AseaBrownBoveri) en AEG.
- Na de 185 001 t/m 200 (dus niet 300) werden de 185 201 t/m 400 inderdaad volledig volgens het Traxxplatfrom gebouwd.
- Van de 152 waren er 195 besteld (geen 200). Van die bestelling werden er door DB 25 omgezet in 182'ers omdat de Oostenrijkers de 152 niet wilden toelaten vanwege hun Tatzlagerantrieb (tramophanging). Er is overigens wel een 152 190 maar dat is de omgenummerde 152 032. Deze loc heeft tot 2005 met IGBT-gelijkrichters gereden.

Laatst bewerkt door nohab op 16-08-2010 22:03

17-08-2010 00:56:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Nog een aanvulling er is ook een MS variant voor inzet in NL mogelijk inclusief ATB-EG

Zie link bij Prototype 1

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1407582&lang=1

17-08-2010 07:38:17
Jack5812
Jack5812
Een veel belovend ontwerp. Flexibeler dan de ES64F4 (Br189) en standaard uitgerust voor 160km/h. Kan potentieel interessant zijn voor de serie 140 omdat een locwissel in Bh achterwege kan blijven.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 17-08-2010 07:44

17-08-2010 08:29:55
AlexNL
AlexNL
Quote
jack5812: Kan potentieel interessant zijn voor de serie 140 omdat een locwissel in Bh achterwege kan blijven.
Hetzelfde kan echter gezegd worden over de Prima 2, die eveneens tot 200 km/h voorzien kan worden voor passagiersvervoer, is eveneens multicourant en uit te rusten met meerdere systemen.

Hoewel de Vectron er zeker mooi uit ziet noem ik het geen revolutie, maar eerder een poging van Siemens om bij te blijven op een markt waar Bombardier en Alstom een voorsprong hebben. Ik zeg 'hebben', want de Vectron moet zijn hele toelatingsproces nog gaan doorlopen waar dat voor de Traxx en Prima al lopende is.

17-08-2010 09:45:00
maxime
maxime
Jij zegt dat Siemens met de Vectron probeert bij te blijven, maar Alstom's Prima II kent nog maar één klant en dat zijn de Marrokaanse spoorwegen. Van een grote voorsprong wil ik nog niet spreken. Ik geef de Vectron juist de grootste kans op succes.

Wat Bombardier betreft is er nog geen Traxx F140 MS die in meer dan vier landen is toegelaten. Ze mogen dan wel een flexibel platform hebben (AC,DC,MS,DE), maar alle configuraties voor toelatingen bevatten slechts drie á vier landen. '

Bij de Siemens ES 64 F4 loopt het aantal landen binnen één en dezelfde configuratie soms wel op tot een indrukwekkende acht á negen en bij de ES 64 U4 tot zes á zeven landen.

Siemens is er dus duidelijk beter in geslaagd om echte Europese locs te maken dan Bombardier of Alstom. Er is dus ook meer ervaring mee, iets dat bij Bombardier en Alstom nog enigszins ontbreekt.

Een klein voorbeeldje achteraf:
Vergelijk de ES 64 F4 en de Traxx F 140 MS. Beide locs kennen een configuratie voor DE/AT/CH/IT/NL. Het ideale pakket beveiligingssystemen voor de Rotterdam - Genua corridor. Het stomme is alleen dat het Siemens wel lukt om de ES 64 F4 in ieder land toegelaten te krijgen, waardoor in één keer doorrijden mogelijk is, maar Bombardier niet. De eerste tien Traxx F 140 MS (186 101-110) waren bij opening van de Betuweroute veelbelovend gepresenteerd, maar Nederland hebben ze daarna nooit meer gezien onder meer vanwege slecht functionerende ETCS. Daarnaast is de ES64F4 sterker met 6400 kW vermogen ipv de 5600 van Traxx (onder AC).

Laatst bewerkt door maxime op 17-08-2010 09:47

17-08-2010 15:20:56
HZwoferink
HZwoferink
Quote
maxime:Bij de Siemens ES 64 F4 loopt het aantal landen binnen één en dezelfde configuratie soms wel op tot een indrukwekkende acht á negen en bij de ES 64 U4 tot zes á zeven landen.
...de ES 64 U2 met Bosporus pakket mag zelfs in 10 landen rijden
Als voorbeeld de ES64U2-067 (182 567) deze mag in de volgende landen rijden: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/17/1282039645-720.jpg

De 189 115 bijna al in elf landen: DE, NL, AT, CH, IT, SI, HR, BA, RS, ME en straks ook België Dat heb ik bij een Traxx nog niet gezien.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

17-08-2010 15:45:52
maxime
maxime
Scuza me, was net wakker dus heb het Bosporus pakket en de VL configuratie even over het hoofd gezien. Maar inderdaad, TRAXX moet zich wat dat betreft nog maar bewijzen.

17-08-2010 17:57:18
kleine_man
kleine_man
@ Nohab: Er zijn wel een kleine 300 185.0 gemaakt, er zijn ook nog iets van 80 loks voor de private vervoerders gebouwd.

De problemen met de ECTS ben ik niet echt mee bekend, maar ergens in mijn hoofd spookt rond dat de bakens op de BR dusdanig geplaatst zijn dat er maar 1 leverancier mogelijk was........Maar hier zal ik wel vreselijk naast zitten.

TRAXX is momenteel toegelaten in: Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Nederland en Belgie (en Luxemburg).

Succes is maar hoe je het definieerd. Siemens heeft in meer landen een toelating voor zijn lokomotieven. Ze hebben er niet veel van verkocht. BR189 is in totaal nog geen 300 stuks. Ze hebben iets van 400 Taurussen verkocht. Ook hebben ze ongeveer 200 Eurorunners verkocht. Als laatste hebben ze 100 loks aan Belgie verkocht. Met de paar loks die vergeten ben kom je op maximaal 1100 stuks.

Van de TRAXX zijn er ongeveer 600 verkocht voor goederen (BR185), ongeveer 200 voor personen (BR145 en 146, waarbij 145 later voornamelijk ingedeeld werden cargo) en nog ongeveer 300 multicourant. Dit zijn er ook ongeveer 1100.

Dus van beide zijn er ongeveer evenveel verkocht en die van Bombardier heeft minder toelatingen. De fabrikant dient tegenwoordig zelf voor toelating in een land te verzorgen en draagt daarbij de kosten. Deze zullen doorgerekend worden in de prijs.

Verder Siemens heeft loks die in veel landen toegelaten zijn (De bosperusloks) maar ze hebben er nog geen 1 van verkocht. Die paar taurussen die rondrijden zijn op kosten Siemens omgebouwd. Leuk als je een lok hebt die veel toelatingen heeft, maar als er geen vraag naar is, heb je er nog niets aan. Als je als vervoerder een lok zoekt die in NL/B/D toegelaten is en je kan kiezen voor een lok die dat heeft (TRAXX) of voor een lok die eveneens toegelaten in IT/A/CH (Siemens) en duurder, dan is de keuze snel gemaakt.

Als ze dit ook met de VECTRON doen, dan wordt dit geen succes.

17-08-2010 19:55:39
maxime
maxime
@ kleine man: Vergeet niet dat het gros van de loks van private vervoerders geleased is he! dus ook die 80 BR 185.0 (op een paar locs van TXL na)

De Bosporus loks zijn alle in handen van MRCE Dispolok, een leasemaatschappij, die ze op haar beurt dus least aan vervoerders. De loks zijn wél in gebruik, dus dat ze er nog geen één van verkocht hebben is niet waar. Vergeet niet dat het gros van de loks van private vervoerders geleased is he!

Het verhaal over vraag en aanbod van jou bevat zeker een kern van waarheid, maar vergeet niet dat er door Bombardier ook een hele rits 185.2's gemaakt is (vn: DE/AT/HU en een aantal DE/AT) die werkloos aan de kant staan vanwege gebrek aan vraag, terwijl een siemensloc met meer toelating eventueel wel aan een ander land was verhuurd omdat je minder aan de markt vast zit.

Er zit dus wel een kostenplaatje aan die toelatingen, maar een leasemaatschappij verschaft zo wel een stukje zekerheid. (meer toelatingen = meer potentiële klanten, toch?;)) Bovendien kopen steeds minder vervoerders locs, maar leasen ze deze omdat ze niet met stilstaand kapitaal te maken gaan krijgen wanneer de markt niet meewerkt en het vervoer wegvalt.

Al ontkracht je wel je eigen verhaal een beetje telkens. Siemens is te duur, daarom doet Siemens het slecht qua verkoop van locs...terwijl Bombardier toch ook 1100 locs verkocht heeft volgens jou?(volgens mij wel meer hoor trouwens;))?Dan zouden ze toch even succesvol zijn?

Laatst bewerkt door maxime op 17-08-2010 19:58

18-08-2010 10:13:01
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man: @ Nohab: Er zijn wel een kleine 300 185.0 gemaakt, er zijn ook nog iets van 80 loks voor de private vervoerders gebouwd.

De problemen met de ECTS ben ik niet echt mee bekend, maar ergens in mijn hoofd spookt rond dat de bakens op de BR dusdanig geplaatst zijn dat er maar 1 leverancier mogelijk was........Maar hier zal ik wel vreselijk naast zitten.


Wat ik er van gehoord heb is dat op de BR er op plaatsen twee bakens (na elkaar) geplaatst zijn omdat meer data overgedragen moet worden dan één baken lukt, dat die bakens in eerste instantie zijn geplaatst op een afstand die de ETCS specificaties voorschrijft, maar dat een bepaalde fabrikant het niet voor elkaar kreeg om die bakens zo uit te lezen.
Toen zijn de bakens verder uitelkaar gezet en kreeg Bombardier wel een werkende implementatie van ETCS aan de praat.

Ergens geloof ik dat verhaal wel, gezien de problemen die Bombardier overal heeft om ETCS aan de praat te krijgen.
Of je zou moeten geloven dat Alstom en Siemens onder één hoedje spelen om Bombardier te piepelen. Want Alstom en Siemens (en Ansaldo) gaat onder elkaar wel goed (Alstom: ETCS op de BR, Siemens: ETCS op de HSL-Zuid, ETCS in de 189, Ansaldo: ETCS in de Thalys).

18-08-2010 11:07:16
nohab
nohab
Quote
kleine_man: @ Nohab: Er zijn wel een kleine 300 185.0 gemaakt, er zijn ook nog iets van 80 loCs voor de private vervoerders gebouwd.
Ja, maar die rijden onder andere nummers dan 185.0 en dat is wat ik bedoelde.

Laatst bewerkt door nohab op 18-08-2010 11:07

18-08-2010 21:33:01
Somda
Somda
Bedoel je de 80 die gebouwd zijn voor private vervoerders en de zwitserse spoorwegen?

19-08-2010 06:32:43
nohab
nohab
Uiteraard.

19-08-2010 10:17:42
maxime
maxime
Voor de duidelijkheid worden hier de 185 501 - 557, de SBB 482 000 - 034 en de BLS 485 001 - 020 bedoeld. 112 stuks dus ipv 80.

Laatst bewerkt door maxime op 19-08-2010 10:17

19-08-2010 16:14:48
Somda
Somda
Je vergeet de luxemburgse 4000 serie. Volgens de duitstalige wikipedia behoren die ook nog bij de traxx 1. Dat zijn er ook zo'n 20 stuks.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2010 17:54:08
nohab
nohab
Het zijn er precies 20.

19-08-2010 20:42:39
Somda
Somda
Ja dat klopt. Een paar jaar geleden stond in rail;magazine een overzicht van alle traxx typen en hun aantallen. Artikel moet ik een keer nalezen.

20-08-2010 01:10:22
maxime
maxime
Quote
kaaikspoor: Je vergeet de luxemburgse 4000 serie. Volgens de duitstalige wikipedia behoren die ook nog bij de traxx 1. Dat zijn er ook zo'n 20 stuks.


Die heb ik express niet mee geteld omdat het ging om het type F140 AC. De CFL 4000 is van het type P140 AC (zeg maar een BR 146.1 waarvan de Vmax met 20 omlaag is gebracht op verzoek van CFL). De serie is inderdaad 20 stuks groot.

Je kan ook gewoon op http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1 kijken voor specifieke aantallen, eigenschappen en foto's. De moeite waard voor velen om te bestuderen. Stuk beter dan wikipedia dat een ieder zo maar kan wijzigen!

Laatst bewerkt door maxime op 20-08-2010 09:58

20-08-2010 11:25:27
Somda
Somda
OK. laat we verder het maar over de nieuwe Siemens vectron hebben.

20-08-2010 19:01:53
bahnrunner
bahnrunner
Quote
kleine_man:De BR185 is een BR145.
Volgends mij verschillen de 145 en 185 met elkaar en zijn ze dus niet gelijk de 145 rijdt op 15KV AC en de 185 op 15KV en 25 KV AC,en sommige (weet niet of ze dat allemaal hebben) 145 heeft een Naheverkehrs Pakket en kunnen/konden met Personentreinen rijden uit de 145 is weer de 146 voortgekomen. maar laten we inderdaad maar weer verder gaan met de Siemens Vectron %02%

20-08-2010 19:21:27
HZwoferink
HZwoferink
Ze zijn al uitgebreid de Vectron aan het testen: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4963147,4963497#msg-4963497


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

23-08-2010 14:31:12
jhboomkamp
jhboomkamp
Op 17 augustus om 19:00 stond de testtrein in Ulm.

23-08-2010 17:23:39
kleine_man
kleine_man
Er zijn momenteel 2 loks.

1 is er nog in Wildenrath om getest te worden, deze heeft ook 4 panto's

de andere is bezig met het testcircus. Testen van profiel/stoorstromen/detectie en weet ik wat ze allemaal nog willen testen.

23-08-2010 18:46:02
maxime
maxime
Er zullen uit eindelijk vier "prototypes" komen.

Van de locs die er nu zijn, is de 193 901 de loc met de veiligheissystemen ETCS L1, ETCS L2, TBL1+, Memor, ATB-EG, KVB, SCMT, RSxC, LZB en PZB, EVM120 (Mirel), LS90 (Mirel), SHP, ZUB-Integra. Hiermee kan de loc dus in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije en nog wat balkanlanden toelatingsritten verzorgen.

De 193.921 is puur gericht op landen met wisselspanning op de bovenleiding en dan met name voor Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije en Roemenië.

Prototypes 3 en 4 zullen waarschijnlijk nog een loc voor wisselspanning met een geringer vermogen en een gelijkstroomloc worden. In de toekomst verwacht men ook nog een toelating voor Scandinavië, wellicht dat de tweede loc voor wisselspanning deze beveiliging meekrijgt.

Bekijk ook eens deze presentatie van Siemens zelf over de Vectron:

http://www.siemens.com/press/pool/de/events/industry/mobility/2010-06-vectron/Presentation_Chlebowski_Siemens_Mobility_Innotrans2010_EN.pdf

23-08-2010 21:34:23
bahnrunner
bahnrunner
Ben benieuwd wanneer die onze kant op komt

23-08-2010 23:55:00
mich
mich
Mooie presentatie, klein schoonheidsfoutje: containerterminal met bovenleiding...

11-09-2010 16:33:16
Somda
Somda
Quote
bahnrunner: Ben benieuwd wanneer die onze kant op komt


Zal hij niet eerst op de testbaan in wegberg-wildenrath getest worden?

11-09-2010 16:50:41
kleine_man
kleine_man
Sterker nog. Ze hebben er beide al gereden. Eentje is erachter gebleven (dacht de 901). De andere rijdt nu door Duitsland voor profielmeetingen, stroomstoormetingen en noem het hele ratteplan maar op. Op openbaar terrein hebben beide loks nog niet officieel zelfstandig gereden.

Binnenkort is er weer inotrans in Berlijn. Hier zal de lok dan ook gepresenteerd gaan worden.

11-09-2010 17:31:12
Somda
Somda
Ik zag dat laaatste Railmagazine eeen heel artikel aan de Vectron gewijd had. Ben benieuwd hoe presentatie op Innotrans verloopt en of er al eventuele kopers zijn die de Vectron gaan gebruiken.

21-09-2010 20:29:47
Somda
Somda
Op de innotrans staan drie vectrons. gloednieuw

http://www.youtube.com/watch?v=78Esd2Ro-dM

21-09-2010 20:50:47
HZwoferink
HZwoferink
De nieuwe Vectron's zijn;

* Vectron MS - 193 902.
* Vectron AC - 193 922.
* Vectron DC - 191 951.
* Vectron DE - 247 901, diesel dus, deze heeft een display in de neus.

Voor meer plaatjes en informatie zie hier: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=2945&action=dview

Laatst bewerkt door HZwoferink op 21-09-2010 21:25


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

24-09-2010 10:36:16
Somda
Somda
De Vectron heeft al een klant Railpool. hoeveel vectron zijn er al verkocht?