ETMET
Forum: Algemeen - Algemeen
12-08-2010 14:09:25
gvttreinen
gvttreinen
Misschien wel handig om een aparte topic te openen voor deze proef die op 6 september a.s. begint.

Een leuk filmpje over `een verstoring spelen' bij hoogfrequent vervoer.

http://www.youtube.com/watch?v=vv-f6_Y-3Hg
 

22-08-2010 15:35:41
raymond16
raymond16
De dienstregeling is ondertussen te vinden in de reisplanner. In het kort: 800 rijdt vanaf Ehv richting noorden 2 minuten later, 3500 2 minuten eerder tot Ut. Rijtijden op Ehv-Ut zijn afhankelijk van de treinserie 1-2 minuten langer geworden. Aankomst in Asd van de 800 4 minuten later vergeleken met normaal. Vertrek in Asd ri Amr van de 800 2 minuten later!
De andere kant op rijdt de 800 eerder: 3 minuten eerder uit Amr, 5 minuten eerder uit Ut, 2 minuten eerder in Ehv. Ik ben heel benieuwd of dat met name ten noorden van Asd goed gecommuniceerd wordt dat ook buiten het proeftraject tijden worden aangepast!

Qua keringen lijkt het erop dat de 3500 en 10800 beiden op zichzelf gaan keren in Ehv (uitgezonderd de 3500'en van/naar Mt) Aankomst van beiden op spoor 2, vertrek vanaf spoor 5. Dat maakt het een stuk makkelijker om je materieel goed te kunnen bijhouden bij verstoringen, omdat je dan makkelijk een treinserie eruit kunt gooien. Datzelfde geldt voor de extra stoptreinen. 16000 keert op 6000 en omgekeerd en de 26000 keert op zichzelf. Die laatste is er bij beperkter treinverkeer dus ook makkelijker uit te halen. Er lijkt veel gedaan te zijn met de uitkomsten van vorig jaar en dat stemt erg hoopvol voor dit jaar!
 

22-08-2010 15:54:12
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen: Misschien wel handig om een aparte topic te openen voor deze proef die op 6 september a.s. begint.

Een leuk filmpje over `een verstoring spelen' bij hoogfrequent vervoer.

http://www.youtube.com/watch?v=vv-f6_Y-3Hg

Interessant filmpje
 

22-08-2010 15:57:16
mdj
mdj
Quote
raymond16: De dienstregeling is ondertussen te vinden in de reisplanner. In het kort: 800 rijdt vanaf Ehv richting noorden 2 minuten later, 3500 2 minuten eerder tot Ut. Rijtijden op Ehv-Ut zijn afhankelijk van de treinserie 1-2 minuten langer geworden. Aankomst in Asd van de 800 4 minuten later vergeleken met normaal. Vertrek in Asd ri Amr van de 800 2 minuten later!
De andere kant op rijdt de 800 eerder: 3 minuten eerder uit Amr, 5 minuten eerder uit Ut, 2 minuten eerder in Ehv. Ik ben heel benieuwd of dat met name ten noorden van Asd goed gecommuniceerd wordt dat ook buiten het proeftraject tijden worden aangepast!


Globale aangepaste dgrl, zie eerste deel van https://www.somda.nl/drgls/743/ .


Bij twijfel: gebruik beton.
 


22-08-2010 17:04:07
bart84
Moderator
bart84
Er staat een klein foutje in dat overzicht:
Opmerkingen:
-Voor trein 26018 komt het materieel van trein 80446 (Ht(V6.39)-Gdm(A6.55))
-Na trein 26031 gaat het materieel verder als trein 80446 (Gdm (V10.00)-Ht(A10.15)) DIT IS DE 80447
-Voor trein 26054 komt het materieelv an trein 80447 (Ht (V15.39)-Gdm(A15.55))DIT IS DE 80448
-Na trein 26067 gaat het materieel verder als trein 80449 (Gdm (V19.00)-Ht(A19.15))
Kijk ook op: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010-5/LM.txt
In hetzelfde lijstje van bovenstaande link zijn trouwens ook diverse extra LM-ritten MT/HRL-EHV v.v. te vinden voor de aan en afvoer van materieel.


Mvg. Bart
 

22-08-2010 17:14:01
mdj
mdj
Die LM'en zijn aangepast, LMritten van de 800/3500/10800 zijn een iets te erge warboel Bedankt voor het melden


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-09-2010 22:44:02
microshit
microshit
Vandaag dus in het 18.00 uur journaal van RTL4 het "nieuws" dat tijdens ETMET de treinen erg vol zitten, zo werd dit in ieder geval getoond te Tpsw met de 6024 vanmorgen. Wat is nu eigenlijk jullie ervaring met de hoeveelheid reizigers per rit?

Ikzelf ga morgen met de 6026 Tpsw -> Ut doen, hoop met de 6065 of 6063 terug te gaan. Zal eens proberen een goede schatting te maken van de drukte, heb hier zelf tot nu toe pas twee keer last van gehad (= moeten staan op het balkon met minimaal 1m afstand tot mijn medemensen)
 

14-09-2010 22:49:07
WesselE
WesselE
Natuurlijk zitten de treinen vol, ze zijn nu teminste goed bezet. In het DDAR/Plan V tijdperk reed men 80% van de tijd met overkill. Mijn ervaring met de 16021 (OK, heeft natuurlijk weinig met het hele ETMET verhaal te maken, maar toch) is dat de trein met een SGM-III beduidend voller zit dan met 2x Plan V, het is een perfect maatje.

Laatst bewerkt door WesselE op 14-09-2010 22:49


'Okeh'
 

14-09-2010 22:59:40
rh_ii
rh_ii
De treinen zitten zeker voller dan gebruikelijk, maar met combinaties van 5 of 6 bakken SGMm levert dat niet heel veel problemen op. Volgens mij is van achterblijvers nog geen sprake geweest. Het wordt een ander verhaal wanneer treinen met een schamele SGMm-II worden gereden. Gelukkig stond ik tegen een leuke meid aan die ik al sinds de kleuterklas ken, want het werd wel erg knus op de balkons... De reizigers zelf denken er over het algemeen anders over, ik hoor een boel gemopper. Zeker toen er vragenlijsten werden uitgedeeld in de avondspits wilden veel mensen graag de lijst invullen om hun gal te spuwen

Bas
 

14-09-2010 23:49:36
plant
plant
Dat kan ik alleen maar beamen.

5/6 bakken SGMm lijkt in geen enkele trein echt problemen op te leveren, en dan reis ik sinds mijn nieuwe studie op zeer variabele tijdstippen. Het lijkt erop dat de meeste composities ook op die manier gepland staan. Ik zag vandaag in de late ochtendspits (terug ri. Ut) zelfs een setje III + II + III!

Het gaat inderdaad heel snel verkeerd als er een stelletje ontbreekt, of tweetjes met drietjes worden verward. Zo had ik laatst een solo SGM-III in 13660/16060, en dat deed toch wel pijn. Letterlijk en figuurlijk. Mensen vielen tegen elkaar aan, voor zover dat nog mogelijk was met de beschikbare ruimte.

Maar dan moet ik het gelijk nuanceren; dit zijn incidentele gevallen en lijken meer foutjes van de bijsturing, dan structurele fouten in de planning.
Dan nog zijn die foutjes natuurlijk heel snel zichtbaar voor de "gewone" ETMET-reiziger.

Ik ben benieuwd naar de twee treinen die "verlengd" zijn vanaf morgen!

Laatst bewerkt door plant op 14-09-2010 23:52


Youri
 

14-09-2010 23:56:56
keesje
keesje
Wat ik nergens lees is dat de problemen ook worden veroorzaakt zodra een stoptrein als sneltrein gaat rijden bij vertraging van een andere trein. Dat is deze en vorige week al geen uitzondering geweest. Dan kun je treinen verlengen wat je wilt, maar als de volgende niet verlengde trein 2x zoveel mensen moet meenemen...  

15-09-2010 00:10:57
broek53
broek53
Quote
rh_ii: De treinen zitten zeker voller dan gebruikelijk, maar met combinaties van 5 of 6 bakken SGMm levert dat niet heel veel problemen op. Volgens mij is van achterblijvers nog geen sprake geweest. Het wordt een ander verhaal wanneer treinen met een schamele SGMm-II worden gereden. Gelukkig stond ik tegen een leuke meid aan die ik al sinds de kleuterklas ken, want het werd wel erg knus op de balkons... De reizigers zelf denken er over het algemeen anders over, ik hoor een boel gemopper. Zeker toen er vragenlijsten werden uitgedeeld in de avondspits wilden veel mensen graag de lijst invullen om hun gal te spuwen Bas
Waarmee het een enquete geworden is die je 1:1 ook op de Flevolijn zou kunnen houden. Herinnert men zich de wakkere Almeerder bestuurders nog die wat wilden doen aan de 'veel te kleine treinen" die in de drgl 2010 werden ingezet? Zelfde kwestie: je enqueteert in feite reizigers die geconfronteerd worden met de nieuwe norm van NS: de volnorm in een enkeledeks treinstel met weinig zitplaatsen. dat heeft dus eigenlijk niks met ETMET te maken (maar dat kunnen de rieizigers uiteraard niet weten).
 

15-09-2010 08:27:17
parkietje
parkietje
Quote
gvttreinen: Misschien wel handig om een aparte topic te openen voor deze proef die op 6 september a.s. begint.

Een leuk filmpje over `een verstoring spelen' bij hoogfrequent vervoer.

http://www.youtube.com/watch?v=vv-f6_Y-3Hg


Filmpje geeft begrip bij reiziger over wat er moet gebeuren bij een verstoring.
Blijft lachwekkend dat er iemand fysiek van de een naar de andere kamer moet rennen
 

15-09-2010 10:20:05
microshit
microshit
Langere treinen worden opgelost door weer Plan V in te zetten? Vanmorgen in de 6026 2x V  

15-09-2010 15:38:53
diesels
diesels
Naast de volle treinen is er veel gemor onder de forenzen per IC 's middags van Ht naar Ut, welke steevast vanaf Cmb (soms) of Htnc (standaard) al begint aan zijn slakkegangetje achter de stopper aan. Ik ben elke dag al 5-10 minuten later thuis geweest dan gewoonlijk met de 15-minutendienst, even afgezien van het feit dat dat gesukkel vrij oncomfortabel reizen is.

Verder heeft een collega al gehad dat een hc de deuren reeds sloot terwijl rzg nog aan het in- en uitstappen waren, wat fysiek ook niet sneller kon met een Virm-6 in de ochtendspits van Ht naar Ut en daarna het ook nog waagde de reizigers toe te bijten via de omroep dat het hun eigen schuld was.
Een IC naar Ut die in Ht met 4 bakken binnenkomt en doorrijdt tot het bordje 10 (hoezo snel in-uitstappen?)
Een IC van Ut naar Ht die plotseling op spoor 11 aankomt, terwijl het aflossende personeel van niets wisten, de CTA's bleven staan en de omroep (alleen buiten) pas klonk toen de trein al aan het perron stond (hoezo snel in-uistappen?)
 

15-09-2010 15:58:42
microshit
microshit
Verkeerde verkorting voor Culemborg gebruikt denk ik?

Eerder sluiten van de deuren is hooguit asociaal. En over doorrijden naar bordje 10 te Ht, op welk spoor staat deze dan ingepland? Als dat op het a-deel is, daar wordt volgens mij het bordje 10(a+b) gedeeld met een 4(alleen a).
 

15-09-2010 19:42:32
doc_zenith
doc_zenith
Men wil graag op tijd vertrekken, en vertrekt daarom 's ochtends in Eindhoven ook weleens 10 tot 15 seconden te vroeg (06.55 bijv.). En dat schijnt dan ook nog de bedoeling te zijn. Totale onzin, omdat je idd toch bij Culemborg al in de remmen mag.  

15-09-2010 19:55:43
lekbrug
lekbrug
Ik vind dat er enorm wordt gezeurd over ETMET, met name door verwende scholieren die allen tegelijk op 1 tijdstip willen reizen. Dat eerder sluiten van deuren is bullshit - ik zie dagelijks SCHOLIEREN die steeds bij 1 deur in en uit willen.
Een vermeend materieeltekort is ook onzin - ik citeer hierbij broek53.

Ik ben juist blij met ETMET. M.i. gaat het hartstikke goed.
Eindelijk eens een `metro' of S-bahn op een verbinding die dat waard is. Eindelijk relaxed overstappen in Ut, want ach, er gaat er zo weer een.

Het scholierenprobleem in sept/okt treedt elk jaar op en is elk jaar ook in november weer verdwenen. Dit gebeurde ook al in 1985 - terecht dat NS niet bijstuurt bij een non-probleem.


SGdm!
 

15-09-2010 19:57:17
WesselE
WesselE
Daar kan ik het als ex-schoolgaande in Cl alleen maar mee eens zijn! In Cl liepen we altijd het perron op de dichtstbijzijnde deur gebruikten we. Waarom zouden we ook niet trouwens, 6 minuutjes later stonden we alweer in Gdm...

Laatst bewerkt door WesselE op 15-09-2010 19:59


'Okeh'
 

15-09-2010 19:59:56
daniel81
daniel81
Standaard is 20 seconden 'te vroeg' fluiten (dat is volgens NS dus 'op tijd'), de trein zet zich dan in beweging op het eigenlijke moment van vertrek, geen idee hoe men dat de reizigers uitlegt. Is volgens mij geïntroduceerd met de uitgebreide vertrekprocedure, om de schade nog enigszins beperkt te houden.  

15-09-2010 20:50:36
damart
damart
Wat ik me afvraag: hoeveel materieel hebben de NS extra nodig als ETMET ooit op verschillende trajecten standaard wordt ingevoerd? Want nu is het één traject, maar reizigers op andere trajecten zijn daarvan in zekere zin 'de dupe' vanwege verminderde capaciteit van de treinen. Dus als ze zoiets ooit willen invoeren, zal er toch materieel bij moeten komen, lijkt me toch?  

15-09-2010 21:14:03
daniel81
daniel81
Ik denk dat het heel lastig is daar een getal op te plakken, hoewel de plannenmakers dat wellicht wel gedaan hebben. Wat veronderstellingen:
-> Wellicht rijden nu sommige treinen op Ut-Ht overkill omdat die capaciteit verderop de route nodig is. Als je structureel ETMET gaat uitvoeren, moet je de hele drgl gaan herschrijven en ondervang je ook dit soort zaken.
-> Verder is er nu de handicap dat je niet goed weet hoe de reizigers van de 4 treinen per uur zich over de 6 treinen gaan verspreiden. Wat aan de ene kant te korte en aan de andere kant te lange treinen oplevert.
-> ETMET zal als voordeel hebben dat er meer mogelijkheden zijn de keertijd op de eindpunten te optimaliseren
-> Hopelijk leidt het tot een reizigersgroei, waarvoor dus meer materieel nodig is
 

15-09-2010 22:59:30
JcJay
JcJay
Quote
daniel81:-> Hopelijk leidt het tot een reizigersgroei, waarvoor dus meer materieel nodig is

Dan verzoek ik NS om optijd nieuw materieel te bestellen voordat we weer moeten uitwijken naar de Belgen of de Duitsers... Back ontopic
 

15-09-2010 23:05:37
abbm
abbm
Of beginnen met de DDM-1 te reviseren Of dat HSA maar eens nieuwe treinstellen gaat bestellen ipv de v250. Krijgt NS haar ICRm stammen weer terug en kan daar weer mee gereden worden.%08%  

15-09-2010 23:09:10
broek53
broek53
Quote
daniel81: Ik denk dat het heel lastig is daar een getal op te plakken, hoewel de plannenmakers dat wellicht wel gedaan hebben. Wat veronderstellingen:
-> Wellicht rijden nu sommige treinen op Ut-Ht overkill omdat die capaciteit verderop de route nodig is. Als je structureel ETMET gaat uitvoeren, moet je de hele drgl gaan herschrijven en ondervang je ook dit soort zaken.
-> ETMET zal als voordeel hebben dat er meer mogelijkheden zijn de keertijd op de eindpunten te optimaliseren
Fout en fout, helaas. De mega-misvatting is dat NS de hele dag door ETMET gaat rijden en dat is niet zo - dat zou ook niet kunnen. Dat betekent dat je van ochtendspits naar dal naar avondspits naar dal naar uitgedund dal telkens op een ander patroon over moet. Dat levert hoge kosten, een hoop gerangeer, onregelmatigheid in de stationnementen en extra kwestbaarheid op de knooppunten op. Weienig optimalisaties mogelijk dus: het wordt allemaal het broddelwerk dat je zich nu ziet afspelen in Asd, Ut en Ehv. Ik snap niet hoe men daarover zo enthousiast kan zijn. Of ik begrijp het wel: de politiek lijkt het een leuk speeltje en NS moet de hoofdlijnconcessie nog hebben en speelt dus enthousiast mee. Of - andere mogelijkheid - het bedrijf is collectief gek geworden.
ETMET: weg ermee. Toevoegen van spitstreinen op de gewone patronen naar behoefte - wat is daar eigenlijk mis mee?

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2010 23:09
 

15-09-2010 23:26:25
ruysdael
ruysdael
Hier ben ik het helemaal mee eens. Bedrijven zijn tot vreemde dingen in staat zo vlak voor een aanbesteding.  

15-09-2010 23:49:25
keesje
keesje
Mij hoor je niet klagen: de overstaptijd vanuit Tb te Ht naar Ut is verkort tussen de 13600->3500 met 2 minuten (van 8 naar 6) en die tussen de 3600->10800 (ipv 800) zelfs met 7 minuten (van 13 naar 6).  

16-09-2010 00:10:21
zugführer
zugführer
Er zullen altijd aansluitingen beter worden én aansluitingen slechter worden... maar je kunt toch niet in de spits een compleet andere drgl aanbieden dan in de daluren?? Dat vind ik nu een van de grootste minpunten van ETMET. Juist nu moet ik steeds van tevoren opzoeken welke trein ik in Ehv moet hebben om een bepaalde aansluiting in Ut te kunnen halen.
Nu ik lees dat het niet de intentie is om de hele dag door ETMET aan te bieden kan ik eigenlijk alleen maar aansluiten bij het "weg er mee" geluid...
 

16-09-2010 09:39:46
279
279
het was gisteren wel opvallend hoe compleet de serie 800/10800 reed
en hoeveel stellen er manco waren op de Oude lijn (2100/2600)....
volgens insiders hebben we toch iets te weinig VIRM'en en DDAR'en op het moment.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2010 10:02:16
gvttreinen
gvttreinen
Te Cl hangen kleurige bordjes met tekst 'treinlengte' en hangen overzichten waarop aangegeven waar men bij welke trein moet instappen, dit om de doorstroming te bevorderen...

Laatst bewerkt door gvttreinen op 16-09-2010 10:02
 

16-09-2010 10:54:16
microshit
microshit
Dan mag dat overzichtje weer veranderd worden met de "verlengde" treinen. Ik kom eigenlijk nooit op Cl (hoef daar niet te zijn) dus heeft iemand een foto van dat overzichtje?  

16-09-2010 11:55:11
keesje
keesje
Vanmiddag geen aflevering van ETMET ivm de problemen te Gdm.  

16-09-2010 17:18:49
dionysus
dionysus
Moderators: Als dit hier niet bij past, graag verplaatsen naar nieuw topic of wat het beste lijkt:

ik probeer de link te houden met ETMET, maar ik denk even aan een soortgelijk iets wat volgens mij al zo'n 5 jaar geleden ooit eens is gedaan. Ik reisde regelmatig naar Rtd, maar moest altijd een stukje met de metro. Ik kan mij herinneren dat de RET besloten had geen dienstregeling meer op de halte vertrekstaten te publiceren, maar meer meer zoiets van, rijdt om de 10 of 15 of 20 minuten of zoiets dergelijks. Uiteindelijk is het toch weer teruggekomen dat je elke metro qua tijd kon zien. De reden weet ik ff niet meer

Ik zie hierin toch weer een soort van link met ETMET, niet melden wanneer de trein gaat, alleen maar dat ie om de 10 minuten gaat.
 

16-09-2010 17:27:01
mren
mren
Dat laatste is niet waar: er wordt nog steeds gemeld hoe laat de treinen gaan. Daarom is 'spoorboekloos rijden' ook een compleet misplaatste term en had dit op zn minst 'reizen zonder spoorboekje' moeten zijn.  

16-09-2010 21:39:48
zugführer
zugführer
Wat in de praktijk niet waar is, omdat iedereen die buiten het stukje Ehv-Asd rijdt toch op moet zoeken hoe laat hij de trein moet nemen. Juist nu omdat je de trein bijvoorbeeld 5 minuten eerder moet nemen om een bepaalde aansluiting te kunnen halen (sorry, ik val in herhaling, maar het is wel zo%08%)  

17-09-2010 09:27:21
gvttreinen
gvttreinen
Het Nederlands Dagblad is wel heel erg negatief over de proef.
Zie http://www.nd.nl/artikelen/2010/september/17/spoorboekloos-reizen-veroorzaakt-chaos voor `t artikel!
 

17-09-2010 09:28:37
daniel81
daniel81
Quote
mren: Dat laatste is niet waar: er wordt nog steeds gemeld hoe laat de treinen gaan. Daarom is 'spoorboekloos rijden' ook een compleet misplaatste term en had dit op zn minst 'reizen zonder spoorboekje' moeten zijn.

Welk van de twee termen het ook moet zijn: vanaf december gelden ze voor elk traject in NL%08% (heb daar nog geen enthousisatste persberichten over gezien trouwens, komt ongetwijfeld nog)
 

17-09-2010 09:32:13
daniel81
daniel81
Quote
gvttreinen: Het Nederlands Dagblad is wel heel erg negatief over de proef.
Zie http://www.nd.nl/artikelen/2010/september/17/spoorboekloos-reizen-veroorzaakt-chaos voor `t artikel!

Beetje jammer dat de verstoring bij Gdm erin betrokken wordt, die zwakt eigenlijk het hele verhaal af omdat dat altijd en overal had kunnen gebeuren.
Wel aardig dat in de krant zelf het artikel staat naast een grote foto van de wisselcontroleurs met juist een positief stuk over het wint2rklaar maken. Ergens ook wel de ironie van het hele gebeuren: het lijkt er sterk op dat NS een tegenwicht zocht voor de negatieve ervaringen van ETMET, terwijl de overlast van beide zaken terug te voeren is tot dezelfde; namelijk het gebrek aan bijsturingscapaciteit

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-09-2010 09:32
 

17-09-2010 09:44:45
gvttreinen
gvttreinen
Quote
daniel81: vanaf december gelden ze voor elk traject in NL%08% (heb daar nog geen enthousisatste persberichten over gezien trouwens, komt ongetwijfeld nog)
Je doelt op `t afschaffen van het fysieke spoorboekje?
Tja, dan heb je idd spoorboekloos rijden

Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-09-2010 09:45
 

17-09-2010 10:11:00
Noodrem
Noodrem
Quote
daniel81:
Quote
gvttreinen: Het Nederlands Dagblad is wel heel erg negatief over de proef.
Zie http://www.nd.nl/artikelen/2010/september/17/spoorboekloos-reizen-veroorzaakt-chaos voor `t artikel!

Beetje jammer dat de verstoring bij Gdm erin betrokken wordt, die zwakt eigenlijk het hele verhaal af omdat dat altijd en overal had kunnen gebeuren.
Wel aardig dat in de krant zelf het artikel staat naast een grote foto van de wisselcontroleurs met juist een positief stuk over het wint2rklaar maken. Ergens ook wel de ironie van het hele gebeuren: het lijkt er sterk op dat NS een tegenwicht zocht voor de negatieve ervaringen van ETMET, terwijl de overlast van beide zaken terug te voeren is tot dezelfde; namelijk het gebrek aan bijsturingscapaciteit


Ik vermoed dat dit stuk niet geschreven is door het Nederlands Dagblad. In het NHD stond namelijk exact hetzelfde artikel met exact dezelfde bewoordingen. Het was alleen iets ingekort.

Maar volgens mij zijn de tekorten in de Sprinter series helemaal niet toe te schrijven aan materieeltekort maar door de Bijsturing die het (begrijpelijk) niet kan bijbenen.
Er is meerdere keren herhaald dat er genoeg materieel is hier op Somda. Is dit niet gewoon weer een falend stukje Journalistiek icm met Rover?
 

17-09-2010 10:33:39
MDDM
MDDM
Quote
Noodrem: Er is meerdere keren herhaald dat er genoeg materieel is hier op Somda. Is dit niet gewoon weer een falend stukje Journalistiek icm met Rover?
Met alle respect voor iedereen op Somda hoor. Maar niet alles wat hier verschijnt is altijd maar DE waarheid.


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2010 10:45:41
john2
john2
Quote
zugführer: Wat in de praktijk niet waar is, omdat iedereen die buiten het stukje Ehv-Asd rijdt toch op moet zoeken hoe laat hij de trein moet nemen. Juist nu omdat je de trein bijvoorbeeld 5 minuten eerder moet nemen om een bepaalde aansluiting te kunnen halen (sorry, ik val in herhaling, maar het is wel zo%08%)

Ook de mensen die het stukjr Ehv-Asd rijden moeten het spoorboekje raadplegen voor een aansluiting op tijd te kunnen nemen.
 

17-09-2010 11:03:37
broek53
broek53
Quote
MDDM:
Quote
Noodrem: Er is meerdere keren herhaald dat er genoeg materieel is hier op Somda. Is dit niet gewoon weer een falend stukje Journalistiek icm met Rover?
Met alle respect voor iedereen op Somda hoor. Maar niet alles wat hier verschijnt is altijd maar DE waarheid.
Neenee, de essentie van het geheel is dat men buiten geconfronteerd wordt met de Nieuwe Planningsnormen van NSR (16 man per balkon, dat soort dingen), toegepast op Sprinters. Datzelfde effect deed zich aan het begin van de dienstregeling voor op de Flevolijn bijvoorbeeld.
Complicatie: het is losgelaten op treinen waarvan je de mogelijke bezetting alleen kunt inschatten & waarschijnlijk houden de reizigers zich niet erg aan de geplande verdeling
Complicatie 2: in geval van vertragingen e.d. hebben de treinen geen enkele restcapaciteit meer. Dat effect zie je ook heftig op de Zaanlijn.
Complicatie 3: in geval van inzet van zelfs maar 1 bak minder treedt hetzelfde effect op. Die complicatie komt vaak voor omdat de bijsturing (en dat is niets nieuws) niet of nauwelijks stuurt op het verschil tussen tweetjes en drietjes. Bij de zeer verkrapte planning levert dat ogenblikkelijk problemen op.
Complicatie 4: de bijsturingsorganisatie was zwaar overbelast doordat ze zelf van alles en nog wat moest regelen rond het wijzigingsblad van 6 september. Het eerste dat inoverbelaste situaties afvalt, is nu eenmaal het verschil tussen tweetjes en drietjes, DDAR met en zonder loc, IC3 en IC4 en - naar gevreesd moet worden - tussen SLT4 en SLT6.
Complicatie 5: het is nauwelijks uit elkaar te houden welke complicatie op welk moment bij welke trein is opgetreden. Je kunt moeilijk op elk signaal tamelijk willekeurig wat treinen gaan versterken de volgende dag - nog afgezien van het feit dat het materieel dat beschikbaar is (mat '64 en DDAR) niet het materieel is dat versterkt zou moeten worden.

Zo zijn er nog wel een paar kleinere complicaties te bedenken, maar volgens mij zijn dit ze wel. En ongelukkigerwijs valt dat dan samen in ETMET. Wat ik maar wil betogen uiteindelijk is dat het bepaald geen lineair probleem is.
 

17-09-2010 11:10:56
JcJay
JcJay
Quote
gvttreinen: Het Nederlands Dagblad is wel heel erg negatief over de proef.
Zie http://www.nd.nl/artikelen/2010/september/17/spoorboekloos-reizen-veroorzaakt-chaos voor `t artikel!

Chaos op het spoor in het hele land is volgens mij ook iets te breed genomen? Het enige traject wat dagelijks een ramp is in de spits (buiten het ETMET traject) is volgens mij nog altijd de Zaanlijn (gezien de spots in Somda) waar af en toe maar wat al te vaak een solo SLT voorbij komt in de spits. Maar in hoeverre heeft dit met ETMET te maken? Immers: t zat toch al in de planning dat SLT daar ooit zou instromen (en de plaats in zou nemen van de mat'64.) Lijkt me meer een gevalletje van invoering nieuw materieel icm bijsturing.

Ik herinner me de instroom van de gereviseerde SGM in de 4800: solo SGMm-III in oa. de 4812 (vertrok destijds om 7:36 uit Bv en in Hlm was t proppen) werd dagelijkse kost...
 

17-09-2010 11:22:00
MDDM
MDDM
@Broek53. Eigenlijk bedoel je dus dat de hc zijn/haar tellingen beter moet doen, zodat het mcc, bijsturing kan informeren dat het anders moet.


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2010 11:38:23
broek53
broek53
Over een oplossing heb ik het niet gehad. En dit is er eentje die echt niet werkt binnen de hiërarchie van de organisatie van NSR - tenzij er het laatste anderhalf jaar iets drastisch is veranderd sinds ik er weg ben. Bijsturing slaat niet aan op de eerste melding van een hc en ook niet op de tiende, omdat het in principe een organisatie is zonder geheugen. De signalen gaan wel door naar NSR Log denk ik, maar ook dat wil niet zeggen dat het dan zomaar geregeld wordt. Maar dat is een ander gevoelig chapiter.  

17-09-2010 12:48:47
martw
martw
Quote
JcJay:
Chaos op het spoor in het hele land is volgens mij ook iets te breed genomen? Het enige traject wat dagelijks een ramp is in de spits (buiten het ETMET traject) is volgens mij nog altijd de Zaanlijn (gezien de spots in Somda) waar af en toe maar wat al te vaak een solo SLT voorbij komt in de spits. Maar in hoeverre heeft dit met ETMET te maken? Immers: t zat toch al in de planning dat SLT daar ooit zou instromen (en de plaats in zou nemen van de mat'64.) Lijkt me meer een gevalletje van invoering nieuw materieel icm bijsturing.


Ik ben het grotendeels met je eens, maar volgens mij is de Zaanlijn lang niet de enige lijn waar het erg (of zelfs extreem) druk is. Deze indruk krijg je wel op somda, omdat de Zaanlijn over het algemeen door relatief veel mensen wordt gevolgd. Waar ik bijvoorbeeld veel minder over hoor, zijn de trajecten Asd-Ledn-Gv-Rtd-Ddr, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ook daar geen treinen ingekort zijn (bijv. serie 2100 en 2600) om wat materieel vrij te krijgen voor ETMET.

Je hebt wel gelijk dat de Zaanlijn (ook nog) de 'SLT-inzetproblemen' kent, maar die hebben ook lang in de 9800 gespeeld. Hoe vaak heb ik hier geen tirades gehouden over een losse SLT-IV in de 9827! Blijkbaar (ik moet dit wel afkloppen ) hebben ze dit bij NS nu éíndelijk ingezien, want die trein heeft zowel afgelopen maandag als vandaag met 2 viertjes gereden (maar goed ook...).

Maar dat de Zaanlijn de 'enige ramplijn' is, ben ik niet met je eens. Je hoort er alleen relatief veel over hier.

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 17-09-2010 12:49
 

17-09-2010 13:14:23
Noodrem
Noodrem
Quote
martw: Maar dat de Zaanlijn de 'enige ramplijn' is, ben ik niet met je eens. Je hoort er alleen relatief veel over hier.
Dat is absoluut waar. Er zitten veel Somda'ers uit die regio op Somda. Verder is de Zaanlijn een 2-sporig zeer druk bereden spoor, wat de nodige complicaties met zich meebrengt.

En de problemen reiken eigenlijk al uit naar het wijzigingsblad van 2009, toen de Mat'64 instroom wat 'problematisch' verliep.
Hoewel het de laatste tijd absoluut beter ging, waren er wel eens van die vlagen waarbij er weer V'tjes solo de Spits in werden getrapt.

Laten we hopen dat de reizigers samen met de HC's NSR kunnen wakker schudden inzake de bijsturing in de series waarbij het verkeerd gaat.

Laatst bewerkt door admin op 17-09-2010 20:27, reden: Quote hersteld
 

20-09-2010 09:53:29
gvttreinen
gvttreinen
Dat er knelpunten zijn met overvolle Sprinters is inmiddels bekend en daarom zijn de twee drukste Sprinters 6020 en 6022 vorige week versterkt tot 8 bakken.
Deze week zullen zij als 7 bakken SGMm moeten rijden.
Het projectteam wijst op het feit dat de proef (en de tussentijdse versterkingen) niet ten koste is gegaan van het overige treinverkeer.....

De punctualiteit is nog niet optimaal en is ondermeer te wijten aan vertraagde vertrek uit Asd vanwege SLT`s op de Zaanlijn...
Verder is de doorstroming op Ut niet optimaal en dat is ondermeer vanwege het ontbreken van spoor 11.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 20-09-2010 09:54
 

20-09-2010 11:14:59
MDDM
MDDM
Quote
gvttreinen: Het projectteam wijst op het feit dat de proef (en de tussentijdse versterkingen) niet ten koste is gegaan van het overige treinverkeer.....
Ik weet niet waar de teamleden gemonitord hebben,maar daar klopt weinig van wat ze zeggen.
Quote
gvttreinen:De punctualiteit is nog niet optimaal en is ondermeer te wijten aan vertraagde vertrek uit Asd vanwege SLT`s op de Zaanlijn...Verder is de doorstroming op Ut niet optimaal en dat is ondermeer vanwege het ontbreken van spoor 11.
Ik heb vorige week op de zaanlijn gereden met SLT in de 4000, en ik moest te Utg wachten op een vertraagde ic uit Amr. En dan is het sneeuwbal effect met om de 10 minuten een trein meteen aanwezig. En stations overslaan begin ik ook niet aan, dat kan je de reizigers niet verkopen.


Gr Joop mcn Lls
 

20-09-2010 11:25:55
gvttreinen
gvttreinen
Quote
MDDM:
Quote
gvttreinen: Het projectteam wijst op het feit dat de proef (en de tussentijdse versterkingen) niet ten koste is gegaan van het overige treinverkeer.....
Ik weet niet waar de teamleden gemonitord hebben,maar daar klopt weinig van wat ze zeggen..
Tja, in de nieuwsbrieven blijft men volhouden dat het extra materieel voor ETMET geen invloed heeft op de andere treinen, waarschijnlijk ergens een SGM boom gevonden en daar vanaf geplukt
 

20-09-2010 11:31:38
MDDM
MDDM
Ik las ook de berichtgevingen in de railpocket. Moest er toch wel,samen met collega's, smakelijk om lachen


Gr Joop mcn Lls
 

20-09-2010 13:01:25
BJB83
BJB83
Ik denk dat ook weinig reizigers er veel van geloven. Hoe zal de gemiddelde reiziger zich voelen die niet meer in treinen past in Kzd en Kbw en vervolgens hoort over EMET en daarna in Amsterdam een dubbeldekkervloot stil ziet staan?

Maar ach, het probleem lost zich vanzelf op. Ik sprak dit weekend al reizigers die het zat waren en andere oplossingen bedachten zoals weer lekker de auto pakken.
 

20-09-2010 13:48:47
lex_t
lex_t
Quote
BJB83:
Maar ach, het probleem lost zich vanzelf op. Ik sprak dit weekend al reizigers die het zat waren en andere oplossingen bedachten zoals weer lekker de auto pakken.


Ik heb nog een Opeltje te koop. Ik geloof dat ik m maar eens op het station aanplak..
 


20-09-2010 13:59:58
broek53
broek53
Quote
BJB83: Ik denk dat ook weinig reizigers er veel van geloven. Hoe zal de gemiddelde reiziger zich voelen die niet meer in treinen past in Kzd en Kbw en vervolgens hoort over EMET en daarna in Amsterdam een dubbeldekkervloot stil ziet staan? Maar ach, het probleem lost zich vanzelf op. Ik sprak dit weekend al reizigers die het zat waren en andere oplossingen bedachten zoals weer lekker de auto pakken.
Allemaal ongetwijfeld waar, inclusief de reactie van de klanten en het feit dat ze het niet begrijpen. Maar: de materieelstelling op o.a. de Zaanlijn heeft nu eenmaal helemaal nul komma nul niks te maken met ETMET. Er komt volgende maand, na afloop van ETMET, geen bak bij of zo.
En dat is dus wezenlijk iets anders dan de treinen ten zuiden van Utrecht.
 

20-09-2010 17:16:11
JcJay
JcJay
Quote
broek53:Allemaal ongetwijfeld waar, inclusief de reactie van de klanten en het feit dat ze het niet begrijpen. Maar: de materieelstelling op o.a. de Zaanlijn heeft nu eenmaal helemaal nul komma nul niks te maken met ETMET. Er komt volgende maand, na afloop van ETMET, geen bak bij of zo.


Das nou eens een duidelijk antwoord op mijn vraag van vrijdag 17 september:
Quote
JcJay: (...)Het enige traject wat dagelijks een ramp is in de spits (buiten het ETMET traject) is volgens mij nog altijd de Zaanlijn (gezien de spots in Somda) waar af en toe maar wat al te vaak een solo SLT voorbij komt in de spits. Maar in hoeverre heeft dit met ETMET te maken? (...)
 

20-09-2010 17:25:10
broek53
broek53
Excuus, ik dacht dat dat wel duidelijk was van zichzelf . Ik bedoel: de Zaanlijnseries zijn "gewoon" voorzien van SLT in plaats van wat er reed, conform het inzetplan van SLT en geheel los van ETMET. (Grappig is trouwens dat ETMET zich dus qua stoptreinen niets aantrekt van Asd - Ut ook, maar dat geheel terzijde). Dat het materieel dat van de Zaanlijn af is gekomen, gebruikt is om allerlei andere bewegingen op gang te brengen, is een andere kwestie. Maar er rijdt in de 4000, 14700, 17400 en 7400 niets anders dan er gereden zou hebben als het vorig jaar al was overgegaan, en niets anders dan er in het volgende wijzigingsblad zal rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-09-2010 17:25
 

20-09-2010 17:33:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, het komt vanzelf goed...

Teveel passagiers = Vertraging
Vertraging = Duur
Duur = Goedkoper maken
Goedkoper maken = langer materieel op de baan om de vertragingen weg te werken

Het duurt alleen even


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-09-2010 20:21:09
daniel
daniel
Interessante redenering...  

20-09-2010 20:22:02
robbertc
robbertc
.. En volgens mij nog niet eens zo'n gekke..  

20-09-2010 20:30:27
broek53
broek53
Meer materieel = goedkoper dan de kosten van vertraging? Voor het bedrag dat een SLT-stel kost, kun je volgens mij een jaar vertraging maken...  

20-09-2010 20:34:48
thom
thom
Quote
dlm4yjp: Ach, het komt vanzelf goed...
Duur = Goedkoper maken
Goedkoper maken = langer materieel op de baan om de vertragingen weg te werken

Het duurt alleen even

Euhm, langere treinen inzetten kost ook meer geld hoor...
 

20-09-2010 20:36:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen: Verder is de doorstroming op Ut niet optimaal en dat is ondermeer vanwege het ontbreken van spoor 11.
Huh, dat lijkt me toch iets waar vooral de NoordOost "last" van heeft. Enige trein die de stroom uit Asd dwars kan zitten is de 17400 die naar 12b moet, maar aangezien het gebruik van spoor 12 niet noemenswaardig anders is dan toen spoor 11 nog wel in gebruik was...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2010 21:36:48
robbertc
robbertc
Quote
thom:
Quote
dlm4yjp: Ach, het komt vanzelf goed...
Duur = Goedkoper maken
Goedkoper maken = langer materieel op de baan om de vertragingen weg te werken

Het duurt alleen even

Euhm, langere treinen inzetten kost ook meer geld hoor...
Zeker, best wel heel wat zelfs Maar je kunt een afweging maken tussen bakkilometer-kosten en de kosten van vertraging (en of er überhaupt een link is tussen vol-norm plannen en vertraging) en zoeken of er nog ergens ruimte is (of gecreëerd kan worden) in het materieel.
Speelt verder (nog) niet, maar zo'n redenatie van dlm4yjp is ook weer niet helemaal gek.

Laatst bewerkt door robbertc op 20-09-2010 21:38
 

20-09-2010 21:39:03
daniel81
daniel81
Bovendien vrees ik dat dit het enige argument is waardoor men nog geneigd is langere treinen te overwegen, van reizigersdiscomfort lijken de planners helaas niet meer onder de indruk te zijn  

20-09-2010 21:44:48
broek53
broek53
Je bedoelt niet de planners, maar "NSR". En ook als je het niet bedoelt: zo is het wel. Planners verzinnen de normen niet, ze hanteren ze.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-09-2010 21:47, reden: Quoot verwijderd i.v.m. verwijdering tussenbericht
 

20-09-2010 21:48:33
daniel81
daniel81
Dan hoop ik dat 'NSR' zelf nog onder de indruk zal zijn van vertragingen die veroorzaakt worden door te korte treinen. Persoonlijk heb ik er geen last van, maar ik vind het principe gewoon triest: op allerlei manieren wordt getracht OV-gebruik te bevorderen en NS communiceert indirect dat ze je liever kwijt dan rijk zijn.
Maar zoals we al wisten, dit heeft met ETMET niks te maken dus laten we maar weer gauw 50 km naar het zuiden afzakken

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-09-2010 21:54, reden: tekst toegevoegd
 

20-09-2010 22:01:32
aaron
aaron
Toch moeten we voor dit probleem een groot deel van de oorzaak (en de eventuele oplossing) zoeken bij de politiek. Nu houd ik er niet van om meteen weer het hele bestuursapparaat zwart te maken, echter het is wel zo dat er een gebrek is aan een coherent vervoersbeleid. Hoe je het ook wendt of keert, de overheid speelt een grote rol in het vervoer (voornamelijk het weg-, spoor-, en luchtvervoer). De politiek schept de voorwaarden waarbinnen alle mogelijke vervoersvormen kunnen opereren, middels wet- en regelgeving, subsidies enz. enz.
Zo lang bijvoorbeeld de vraag niet wordt beantwoord welk hoger belang een miljardenverslindende HSL heeft boven een enigszins soepel verlopend spitsvervoer op een lijn als Amsterdam - Uitgeest, houden we deze problemen. Zo ook de vraag: waarom elke tien minuten een trein? Is daar het algemeen belang mee gediend? Dus afgeven op planners, NSR en wat dies meer zij, heeft niet zoveel zin.
 

20-09-2010 22:22:58
daniel81
daniel81
Nou vooruit toch nog even een reactie hierop.
Puur zakelijk heeft NSR gewoon gelijk. Je gaat geen treinen aanschaffen die je 400 uurtjes per jaar nodig hebt.
Maar dat het nu 'fout' gaat komt volgens mij puur doordat er heel veel zaken zijn die decennialang zó vanzelfsprekend waren, dat het kennelijk bij niemand is opgekomen om het contractueel vast te leggen. Een trein heeft een WC. En een dusdanige capaciteit dat iedereen die meewil er ook in past en als het even kan ook kan zitten. En dat een zitplaats een fatsoenlijke afmeting heeft.
En wat je nu ziet is dat b.v. de regionale overheden nu al dat soort zaken moeten gaan eisen: toiletten, 4 zitplaatsen in de breedte, in de spits iedereen mee en buiten de spits iedereen een zitplaats. En vooralsnog ontspringt NS die dans.
 

20-09-2010 22:28:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
daniel81:
Puur zakelijk heeft NSR gewoon gelijk. Je gaat geen treinen aanschaffen die je 400 uurtjes per jaar nodig hebt.



*kuch* NS-hergebruik-oud-materieel-angst *kuch* %02%
(Waarom moet alles vernieuwt worden eigenlijk? Een aanvullig is toch veel beter? )


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-09-2010 22:33:44
robbertc
robbertc
Quote
daniel81:En wat je nu ziet is dat b.v. de regionale overheden nu al dat soort zaken moeten gaan eisen: toiletten, 4 zitplaatsen in de breedte, in de spits iedereen mee en buiten de spits iedereen een zitplaats. En vooralsnog ontspringt NS die dans.
Alleen dat van die WC dan.
 

20-09-2010 23:07:58
broek53
broek53
In de spits iedereen mee geldt ook voor NS. Dat het niet altijd goed gaat of lukt, is ook niet anders dan bij de regionale vervoerders.  

20-09-2010 23:46:47
jorgo
jorgo
Sterker nog, daar telt men in het kader van gunstige offerte richting Provinciale overheden zelfs de middenbakjes die men aanschaft (GTW), en plant geen enkele reserve. Vervolgens krijgt men spijt en moet er bijgekocht op kosten van andere innovaties, marges of de belastingbetaler.

De haring-in-een-ton bezetting op de Heuvellandlijn richting Mt in de ochtendspits is al tijden bekend (wat Veolia ook zelf gecreëerd heeft trouwens door die onmogelijke 2+3 inrichting waar zelden echt vijf man naast elkaar passen, maar er vervolgens ook geen fatsoenlijk gangpad voor staanplaatsen meer is, de slechte doorstroom in de AB bak waar de meeste reizigers zich tussen de WC en klapstoeltjes moeten wringen en tenslotte een multifunctieruimte met nauwelijks houvast, jawel).

Overigens is daar wel zonder enige vorm van proef een elk-kwartier-een-trein dienstregeling doorgevoerd wat in verhouding tot de uitgeklede NS-dienstregeling bijv. op zondagmiddag een verviervoudiging inhield. En dan passen de omgeleide NS-treinen er bij gelegenheid ook nog tussen.
 

21-09-2010 10:47:24
gvttreinen
gvttreinen
Ook de Volkskrant bericht niet gunstig over de proef http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1421548.ece/Rijden_zonder_spoorboek_leidt_tot_meer_vertraging
Als gebruiker kan ik zeggen, zonder infrastructurele aanpassingen is ETMET niet toe te passen, viersporigheid Htnc - Ut zal slechts deels helpen.
 

21-09-2010 11:07:11
Hoera63
Hoera63
Even een vraagje... Worden de goederentreinen die over het ETMET traject gaan nog omgeleid? Het lijkt me vrijwel onmogelijk om deze er nog tussendoor te persen met elke 10 minuten een stopper en een IC.  

21-09-2010 11:12:14
raymond16
raymond16
Nee. Het idee is dat de goederentreinen hier ook nog tussendoor passen 2x per uur. Dat moet ook wel, omdat (later) diverse treinen via de bogen van Meteren de Betuweroute op gaan. Vorig jaar zijn de goederentreinen gesimuleerd met losse locs die voor goederentrein speelden

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-09-2010 11:12
 

21-09-2010 11:12:56
gvttreinen
gvttreinen
Goederentrein rijden gewoon o ver `t ETMET traject en worden ertussen 'gepropt'.
Tijdens de proef vervalt de stop in Gdm.
B.v. er is een goederenpad door Ut richting zuiden met doorkomst -.24/-.54 en de 6000 vertrekt om -.26/-.56 uit Ut.
Nu rijden goederentreinen niet exact volgens drgl en zie daar, de 6000 in de vtg.
Ervaring leert dat kruisingen en opvolgingen krap gepland zijn, vertragingen zijn vlug gemaakt.
 

21-09-2010 11:16:19
daniel
daniel
De rijtijden voor de IC's waren al ruim bemeten, maar nu met ETMET hebben ze er nog zo'n 3 minuten bijgekregen tussen Ht en Ut en v.v.. Gevolg: tussen Utl en Gdm (en andersom tussen Cl en Ut) boemelen en nog min of meer op tijd zijn. Daar heb je geen goederentrein voor nodig, want dat is met de stoppers al eerder regel dan uitzondering. Een goederentrein erbij tussen dat geboemel geeft nog een paar minuutjes vertraging erbij.

Laatst bewerkt door daniel op 21-09-2010 11:16
 

21-09-2010 11:16:21
Hoera63
Hoera63
Ah, dank voor het antwoord!  

21-09-2010 12:29:51
qj7141
qj7141
Quote
gvttreinen: Goederentrein rijden gewoon o ver `t ETMET traject en worden ertussen 'gepropt'.
Tijdens de proef vervalt de stop in Gdm.
B.v. er is een goederenpad door Ut richting zuiden met doorkomst -.24/-.54 en de 6000 vertrekt om -.26/-.56 uit Ut.
Nu rijden goederentreinen niet exact volgens drgl en zie daar, de 6000 in de vtg.
Ervaring leert dat kruisingen en opvolgingen krap gepland zijn, vertragingen zijn vlug gemaakt.

Jouw broodheer schrijft hierover in de netverklaring artikel 23:

1.3 Opvolgings- en overkruistijden na niet-structurele capaciteitsclaims
Bij capaciteitsclaims die minder dan 5x per dag benut worden (internationale treinen, spitstreinen,
sommige goederentreinen, brugopeningen) is het acceptabel om erna een kortere opvolg- of
overkruistijd te hanteren dan bovenstaande normen aangeven. Enkele keren per dag wordt dan een
kleine vertraging geaccepteerd, maar het grootste deel van de dag ontstaat extra ruimte. De eventuele
vertraging wordt gecompenseerd door rijtijdspeling, net als andere niet-structurele oorzaken. In
situaties met een krappe planning achter een niet-structurele trein is instemming van de gerechtigden
van wie de treinen te maken hebben met een krappere planning nodig en wordt in overleg tussen
gerechtigden en ProRail een afhandelingstrategie overeengekomen.

Kortom: ja, het pad wordt 'ertussen gepropt' en in voorkomend geval is er een afhandelingsstrategie.

Laatst bewerkt door qj7141 op 21-09-2010 12:35
 

21-09-2010 14:59:23
AgentX
AgentX
Quote
gvttreinen: Ook de Volkskrant bericht niet gunstig over de proef http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1421548.ece/Rijden_zonder_spoorboek_leidt_tot_meer_vertraging
Als gebruiker kan ik zeggen, zonder infrastructurele aanpassingen is ETMET niet toe te passen, viersporigheid Htnc - Ut zal slechts deels helpen.


Ik ben het er mee eens. Sinds 23 augustus neem ik elke dag de 4000 tussen Wd en Bkl en sinds ETMET heb ik, zowel heen als terug, niet één keer kunnen zitten. Sinds ETMET rijden er SLT's in de 4000. Ik reis dan maar een klein stukje, ik moet ongeveer 10 minuten staan, maar ik zie dagelijks mensen die voor Wd al in de trein stonden en na Bkl nóg in de trein stonden.

Overigens scoort het comfort in de SLT's wat mij betreft geen hoog cijfer. Als je dan kan zitten, zit je op een krappe houten plank. Vergeleken met de Plan V's staan de stoelen veel te dicht bij elkaar; je zit met je knieën tegen die van je overbuur. Erg jammer allemaal...
 

21-09-2010 15:05:47
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Tja, de 4000 is niet bepaald een pretje. Ik ervaar meestal 4050 of later, en dat is bijna altijd staan van Rta tot Gd. Maar nog erger getroffen door ETMET is de 8800; Door de krankzinnige inzet van solo ICM III (al meerdere malen meegemaakt) zijn staanplaatsen de normaalste zaak van de wereld tot ver buiten de spits (of is 10:45 ook al spits tegenwoordig?)


Met vriendelijke groet, Robin
 

21-09-2010 15:14:32
robbertc
robbertc
Zoals broek53 al (meerdere malen) aanhaalt, maar bij deze nogmaals: Dit ligt niet aan ETMET! Als er geen ETMET was geweest, was de 4000 ook op deze manier met SLT gepland. Exact dezelfde samenstellingen.  

21-09-2010 16:08:30
martw
martw
Nee, maar ICM in de 8800 ligt wél aan ETMET! Het gekke is alleen dat er wel fatsoenlijke samenstellingen kúnnen rijden, maar alleen buiten de spits en/of in de tegenspitsrichting (bijv. 8822 en 8833, de laatste tijd 2x IRM-IV). Maar drukke treinen als de 8825 en 8858 rijden met ICM.
Het zal ook ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat men niet teveel ICM in de spitsrichting van de 2000 wil hebben (ik heb altijd al het idee gehad dat de inzet in de 2000/8800 vooral door de 2000 'gedicteerd' wordt, terwijl de 8800 vaak drukker is), maar wat dat betreft is het gewoon erg ongelukkig gepland. Vooral ook omdat een aantal ICM-omlopen uit de ochtendspits gedurende de dag door VIRM vervangen worden (waarvan er in de avondspits vaak nog maar één viertje over is) waardoor ook de VIRM-omlopen niet altijd ideaal zijn.

Als ze nog een keer zo'n proef willen houden, spaar dan de 8800 alsjeblieft wat meer dan er nu gedaan is, want ik heb zo'n idee dat (bijvoorbeeld) de 8825 het qua capaciteit nu alleen redt, omdat veel reizigers een andere trein (of zelfs een ander vervoermiddel) nemen.

Goed, tot zover mijn klaagrede voor vanmiddag. Mijn excuses als ik iets te ver afgedwaald ben.

Martijn
 

21-09-2010 16:22:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martw: Nee, maar ICM in de 8800 ligt wél aan ETMET!
Nee dat ligt er, zoals ik hier al tig keer op gereageerd heb, aan dat enkele treinen in de 2000/8800 nu in de NoordOost omloop zitten als gevolg van de hierop kerende spitstreinen uit/naar Rtd!
Die treinen kan je niet zomaar met IRM gaan rijden omdat je dan elders in de knoei komt (IRM en ICM combineert zo lastig).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2010 16:51:29
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dan moeten ze dat geintje snel ongedaan maken. In ieder geval is de 8800 nu iedere keer een feest, en die gewijzigde omlopen komen hoogstwaarschijnlijk wél door ETMET. Of het is natuurlijk een promotionele actie voor de spitsstrook op de A12, die eind november opengaat

En ik zie eerlijk gezegd ook niet in wat het probleem is van het combineren van ICM en VIRM: http://www.youtube.com/watch?v=dSW6fpl4x7g


Met vriendelijke groet, Robin
 

21-09-2010 17:34:57
bart84
Moderator
bart84
Misschien val ik in herhaling maar vooruit.
ICM in de 2000/8800 heeft te maken met de perron capaciteit te Ut. Nu er daar structureel een spoor uit ligt voor de NO zijn er spitstrein van/naar Rtd opgeheven en worden in de omloop van de 8800 meegenomen. Omdat er in de NO vrijwel alleen ICM zit (op enkele IRM omlopen na), komt er dus ook ICM in de 8800.
Dat IRM en ICM gekoppeld kunnen rijden is niet nieuw, ook SGM, MAT, DH, DM90 kunnen zo rijden. Enkel wordt dit zo niet in de reizigersdienst ingezet. Het is wel eens gebeurd en zal nog wel vaker gebeuren dat er uit Gn ICM komt en uit LW IRM, dit mag niet gecombineerd de Veluwe op, alle reizigers zullen dus in de IRM of ICM moeten.


Mvg. Bart
 

21-09-2010 17:37:28
MDDM
MDDM
Quote
RSK-Mat92: En ik zie eerlijk gezegd ook niet in wat het probleem is van het combineren van ICM en VIRM: http://www.youtube.com/watch?v=dSW6fpl4x7g
In de reizigers dienst is het niet toegestaan.


Gr Joop mcn Lls
 

21-09-2010 17:43:27
mdj
mdj
Quote
bart84: [...] ook SGM, MAT, DH, DM90 kunnen zo rijden. Enkel wordt dit zo niet in de reizigersdienst ingezet. [...]

SM'90 had een eis dat ze gecombineerd met MAT dienst konden doen, DM90 had ook zo'n eis, maar dan met DH-mat. En materieel voor mat'54 mocht ook allemaal aan elkaar gekoppeld dienst doen.

Daarnaast: In het volgende wijzigingsblad staat er wel VIRM voor de gehele 2000/8800, dus blijkbaar kan het wel...

Laatst bewerkt door mdj op 21-09-2010 17:44


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-09-2010 20:34:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Vooralsnog krijg ik uit de reisplanner een ongewijzigde situatie qua afhandeling in Ut (22700 nog van 18a en 12500/12700 in uit Rtd en Lw combinerend op 9 tot een IC naar Lw.
Dat kan twee dingen betekenen:
- herstel van de oorspronkelijke situatie in de 2000/8800 + afrangeren van de 12500/12700 uit Rtd naar Utctw om deze in de avondspits weer voor te rangeren voor de 22700'en (maar past dat op 18/19?)
- IRM in de NoordOost-omlopen die ergens met de 2000/8800 verweven zijn.

Optie 1 is lastig qua materieel omdat er 's ochtends slechts twee in Ut eindigende treinen zijn terwijl er 's avonds vier 22700'en vertrekken. 's ochtends met 2x 4 stellen rijden en dan 's avonds met 4x 2 stellen terug wordt wat krap in de avondspits vrees ik. Optie twee "verbruikt" nogal wat IRM.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2010 20:46:52
timtrein
timtrein
Quote
mdj: SM'90 had een eis dat ze gecombineerd met MAT dienst konden doen
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar SM'90 en Mat'64 kunnen echt niet gecombineerd rijden.
(tikfout hersteld)

Laatst bewerkt door timtrein op 21-09-2010 21:15
 

21-09-2010 21:01:19
mdj
mdj
Lees nog eens je bericht na

Quote
http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ns/sm90.htm
Kenmerken
Het was de bedoeling dat dit materieel koppelbaar zou zijn met Mat '64. Hierdoor moest de rijkarakteristiek overeenkomen met dit materieeltype. Dit legde forse beperkingen op aan de mogelijkheden wat betreft o.a. de aanzetsnelheid. Ook maakte dit de besturingssoftware bijzonder ingewikkeld.


Laatst bewerkt door mdj op 21-09-2010 21:04


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-09-2010 21:08:29
Pim530
Pim530
SM'90 is dan ook geen DM'90..  

21-09-2010 21:11:08
MDDM
MDDM
Wat heeft het combineren van verschillende mat soorten met ETMET te maken?


Gr Joop mcn Lls
 

21-09-2010 21:19:49
edegroot
edegroot
edegroot: niets en daarom het verzoek om weer ontopic te gaan aub  

21-09-2010 21:51:41
wadloper96
wadloper96
ETMET proef mislukt om zo te zeggen.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

21-09-2010 21:53:29
mren
mren
Waarom? Ook bewijs leveren dat iets niet zo is, is een geslaagde proef. Sterker nog: daar is de hele falsificatietheorie van Popper op gebaseerd.  

22-09-2010 00:09:14
plant
plant
Ik heb nog even een andere vraag, ik las in de OD van vandaag over een 160xx die als sneltrein naar Gdm reed, zonder stops tussendoor. Hoe zit dat met reizigers van de tussenstations die Zaltbommel en verder willen. Hebben zij dan meteen een halfuur vertraging?
Excuus als deze vraag al eerder is gesteld, ik kon hem niet vinden.


Youri
 

22-09-2010 00:30:25
BJB83
BJB83
Het ligt er natuurlijk aan wat je onder mislukt verstaat.
Ik weet niet genoeg van hoe het is gegaan qua vertragingen en uitval op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven dus hoe de proef technisch is verlopen daar kan ik niets over zeggen.

Wat ik wel zie is dat deze proef publicitair en naar de klanten is uitgelopen op een fiasco. Je kan blijven herhalen dat het materieel in de 4000 en andere treinseries niets met EMET te maken heeft maar zo zien klanten (en sommige) media het niet. Die zien extra treinen op traject A en tekorte treinen op traject B en linken dat aan elkaar, niet eens zo onlogisch.
Daarnaast veel geklaag over verslechterde overstappen tussen trein en trein en tussen trein en bus en over treinen die stations overslaan. Waar bij de vorige proef nog werd gesproken over één groot succes en de media dit klakkeloos overnamen lijkt het nu toch een andere kant op te gaan.

Kortom, het was vast een leuke proef en goed om te kijken hoe zoiets nou allemaal uitpakt maar ik weet zeker dat de NS hier klanten mee heeft verloren en het qua media een mislukte proef is.

Laatst bewerkt door BJB83 op 22-09-2010 00:31
 

22-09-2010 00:32:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het is niet de schuld van de NS, maar het wijzigingsblad van 6 september bevat naast de EMET proef ook nog de invoer van SLT in de (1)7400/14700/4000 en vooral over die laatste series klaagt men nu. Ongelukkigerwijs is die invoer op hetzelfde moment ingegaan als de EMET proef waardoor voor de media de schuldige al snel is aangewezen. Terwijl het al meer dan een jaar de planning was om die series met SLT (en in de huidige samenstellingen) te gaan rijden.

Ook het geval van ICM in de 8800/2000 en de daar als gevolg van zijnde overbezetting heeft niets met EMET te maken maar simpelweg met de werkzaamheden op Ut, maar als het toevallig samenvalt met het nieuwste paradepaardje van de NS dan is de vergelijking voor de buitenwereld snel gemaakt. Probeer mensen maar eens uit te leggen dat die overvolle treinen niet het gevolg zijn van EMET (ik heb het geprobeerd), de (negatieve) koppeling wordt gewoon te snel gemaakt.


Quote
plant: Ik heb nog even een andere vraag, ik las in de OD van vandaag over een 160xx die als sneltrein naar Gdm reed, zonder stops tussendoor. Hoe zit dat met reizigers van de tussenstations die Zaltbommel en verder willen. Hebben zij dan meteen een halfuur vertraging?
Excuus als deze vraag al eerder is gesteld, ik kon hem niet vinden.


lijkt me van wel, de 26000 en de 6000 komen immers niet in Zbm.

Tenzij men de 800 of de 3500 nog een extra stop laat maken (zou ik wel gerechtvaardigd vinden, maar of dat ook gebeurd is, geen idee)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-09-2010 00:36